Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
Dolf_Tweakers schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:36:
[...]

Heb ik spijtig genoeg, zie mijn signature kwestie de Marstek, helemaal geen invloed op. Hoop ook dat hij snel gehomologeerd is. Eigenlijk kon het al lang met de Shelly.
En dinsdag, met vertraging, komt de Paashaas.
Heb van mijn eerste leverancier vernomen dat het dossier ingediend is en dat het enkel nog een kwestie is van de tijd die synergrid nodig heeft om het administratief te regelen...komt wel snel in orde denk ik.

BMW I4 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V32 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
  • Nu online
Dolf_Tweakers schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:36:
[...]

Heb ik spijtig genoeg, zie mijn signature kwestie de Marstek, helemaal geen invloed op. Hoop ook dat hij snel gehomologeerd is. Eigenlijk kon het al lang met de Shelly.
En dinsdag, met vertraging, komt de Paashaas.
installeren en draaien met dat "bakje" :P

BMW I4 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V32 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:49
Weet die leverancier ook te vertellen welke sensor er gebruikt gaat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
  • Nu online
thepixel schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:45:
Weet die leverancier ook te vertellen welke sensor er gebruikt gaat worden?
Nee maar ik veronderstel de Shelly omdat die al voorkomt in de lijst. Als ik dossier moest indienen dan zou ik dat toch doen. Na goedkeuring van de Marstek zal uiteindelijk toch iedereen zijn eigen goesting doen en CT kiezen die hij zelf beste vind of reeds in huis heeft

[ Voor 28% gewijzigd door DSSW op 27-04-2025 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
True that 😆

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:22
Zag in de laatste firmware changelog voor de Jullix EMS module dat er staat 'Marstek' support en iets verder 'Shelly' support, dus mogelijk dat de Marstek toch met de Shelly wordt gehomologeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
dat met shelly zou leuk zijn.. heb ik allang zelf geinstalleerd een jaar geleden voor algemene opvolging..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
DSSW schreef op zondag 27 april 2025 @ 22:00:
[...]

Nee maar ik veronderstel de Shelly omdat die al voorkomt in de lijst. Als ik dossier moest indienen dan zou ik dat toch doen. Na goedkeuring van de Marstek zal uiteindelijk toch iedereen zijn eigen goesting doen en CT kiezen die hij zelf beste vind of reeds in huis heeft
besef dan wel dat dit dan dus niet conform de wettelijke regels in Belgie is, dus een andere dan in de synergrid lijst vermelde EnFluRi sensor betekend automatisch dat je thuis-batterij niet aan de regels (in Belgie voldoet).
Dat is ook het kromme omdat synergrid een aparte EnFluRi sensor gehomologeerde lijst niet wil opzetten maar dit uitsluitend doet in combinatie met de omvormer ( wat dat is het deel waar ze naar kijken, de batterij zal ze infeite een worst wezen, alleen daar waar dit één product is zoals bv de HW PIB is dat natuurlijk vrij lastig.

eigenlijk kan geconcludeerd worden dat synergrid blijkbaar in een lange en diepe winterslaap heeft gezeten en nu ploseling wakker geworden is en zie er zijn overal die vervelend PIB op de markt (tenminste men wil op de belische markt) maar blijkt dat daar de voorwaarden niet klaarvoor zijn. oeps. :?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Maar van de Shelly 3EM Pro weten we al dat deze zal voldoen aan de voorwaarden en zowel voor mono als driefase gebruikt kan worden. Dat maakt deze homologeren met de Marstek eenvoudiger, zeker omdat je met een eigen EMS ook deze data kan uitlezen en via modbus de Marstek aansturen. Met de Marstek CT klemmen heb je al de CT001 voor mono en de CT002 voor driefase, dus dat zijn al 2 aparte homologeringen (en waarschijnlijk dubbel de kost).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Avenger 2.0 schreef op maandag 28 april 2025 @ 12:28:
Maar van de Shelly 3EM Pro weten we al dat deze zal voldoen aan de voorwaarden en zowel voor mono als driefase gebruikt kan worden. Dat maakt deze homologeren met de Marstek eenvoudiger, zeker omdat je met een eigen EMS ook deze data kan uitlezen en via modbus de Marstek aansturen. Met de Marstek CT klemmen heb je al de CT001 voor mono en de CT002 voor driefase, dus dat zijn al 2 aparte homologeringen (en waarschijnlijk dubbel de kost).
en heel belangrijk voor de belgische markt (met dank aan de electroboer lobby / synergrid) geen plug & play, ga niet direct naar start maar ga eerst naar een electroinstallateur om voor veel geld een blokje in je groepenkast te steken en waarbij ze mogelijk dan ook nog andere zaken zien die echt aangepast moet worden omdat het anders vanuit de AREI niet meer zo mag.
dus naast de batterijboer ben je ook nog overgelverd aan die electroboer, en de staat wil daar natuurlijk ook nog hun 25% BTW over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
  • Nu online
MacD007 schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:32:
[...]

en heel belangrijk voor de belgische markt (met dank aan de electroboer lobby / synergrid) geen plug & play, ga niet direct naar start maar ga eerst naar een electroinstallateur om voor veel geld een blokje in je groepenkast te steken en waarbij ze mogelijk dan ook nog andere zaken zien die echt aangepast moet worden omdat het anders vanuit de AREI niet meer zo mag.
dus naast de batterijboer ben je ook nog overgelverd aan die electroboer, en de staat wil daar natuurlijk ook nog hun 25% BTW over hebben.
Gewoon zelf doen, niks electroboer, niks BTW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Weet niet of dat echt een voordeel is voor installateurs. De gewone mens gaat gewoon aan de P1 aansluiten. De installateur moet je de EnFluRi kost en installatie doorrekenen waardoor ze niet veel betere prijs kunnen geven dan een vaste installatie.

Bv Durasun waar je de Marstek Venus incl Jullix EMS en pre-order voor installatie begin dit jaar voor €1899 kon krijgen, is de prijs nu ineens €2348 geworden. Iets zegt me dat de reden hiervoor is dat ze de EnFluRi en installatie hiervan doorrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Nu online
@Avenger 2.0 idd telefoontje met durasun was grappig:
ja we kunnen u de batterij leveren, wat jij er dan mee doet.. das niet aan ons.

Ja gast:D

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
@Icekiller2k6
Ja ze leveren inderdaad met de Marstek P1 meter zie ik. :+
Maar voor 'installatie' is de prijs significant duurder (ook al is dat maar 6% btw), dus volgens mij rekenen ze de Shelly installatie nu mee door :D Hoe je draait of keert, hierdoor verdubbelt zeker de 'installatie tijd'. In beste geval moderne zekeringkast met extra ruimte en in half uurtje geïnstalleerd en geconfigureerd. In slechtste geval een extra mini zekeringkastje bijplaatsen, knoeien om de CT klemmen in de huidige kast te krijgen, geen wifi code of ontvangst, etc |:( Of gaan ze het riskeren om te installeren zonder EnFluRi? Ben benieuwd...

[ Voor 8% gewijzigd door Avenger 2.0 op 28-04-2025 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik57
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19-05 09:57
Avenger 2.0 schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:07:
Weet niet of dat echt een voordeel is voor installateurs. De gewone mens gaat gewoon aan de P1 aansluiten. De installateur moet je de EnFluRi kost en installatie doorrekenen waardoor ze niet veel betere prijs kunnen geven dan een vaste installatie.

Bv Durasun waar je de Marstek Venus incl Jullix EMS en pre-order voor installatie begin dit jaar voor €1899 kon krijgen, is de prijs nu ineens €2348 geworden. Iets zegt me dat de reden hiervoor is dat ze de EnFluRi en installatie hiervan doorrekenen.
ja zag het ook net, als je nu die Jullix sturing kiest (plaatsing door Durasun verplicht) = + 375 euro en de levering / plaatsing ervan (verplicht bij Jullix sturing) is dan nog is 245 euro. Komt dan op 2215 Euro zonder BTW.

Voor diegenen die toen besteld hebben aan 1899 incl Jullix en plaatsing is dan een goede deal geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Avenger 2.0 schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:07:

"De gewone mens gaat gewoon aan de P1 aansluiten" iets in mij zegt dat dat nu juist in Belgie niet mag, dus waarom hebben ze dan een P1 poort, juist, wat dat weet synergrid je eigenlijk ook niet echt vertellen, ze hebben het wel over veiligheid (en zo), maar dat zou toch eigenlijk impliceren dat de netbeheerders een onveilig toestel (namelijk je slimme meter met een P1 poort hebben geleverd, :? oef, want die kan tenslotte volgens synergrid een gevaar zijn, want dat was toch de doogredenen waarom je deze niet mocht gebruiken, of zie ik iets over het hoofd ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
MacD007 schreef op maandag 28 april 2025 @ 17:45:
[...]

"De gewone mens gaat gewoon aan de P1 aansluiten" iets in mij zegt dat dat nu juist in Belgie niet mag, dus waarom hebben ze dan een P1 poort, juist, wat weet synergrid je eigenlijk ook niet echt vertellen, ze hebben het over veiligheid, maar dat zou impliceren dat de netbeheerders een onveilig toestel (namelijk je slimme meter met een P1 poort hebben geleverd, oef, want die kan tenslotte volgens synergrid een gevaar zijn, want dat was toch de doogredenen waarom je deze niet mocht gebruiken, of zie ik iets over het hoofd ? :?
Het gaat voornamelijk om verantwoordelijkheid door te schuiven naar de klant ivm (net)beveiliging denk ik. De elektriciteitsmeter (en dus ook P1) is hun verantwoordelijkheid en eigendom. Bij een hybride omvormer 5kW kan je niet boven de 5kVA limiet gaan ongeacht. Bij een normale omvormer 5kW en retrofit batterij 5kW zou je in theorie als de P1 poort flipt en geen EnFluRi hebt tot 10kVA kunnen injecteren.

Maar laten we eerlijk zijn, het moet toch al zeker mogelijk zijn om voor 800W max een uitzondering te kunnen maken. Zelfs als dat flipt is het geen erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:02

d3x

MacD007 schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:32:
[...]

Waar staat het officieel bij synergie of fluvius dat je voor een enflury zoals de Shelly een electricien moet vragen en een arei update moet laten uitvoeren?

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
d3x schreef op maandag 28 april 2025 @ 17:54:
[...]
Waar staat het officieel bij synergie of fluvius dat je voor een enflury zoals de Shelly een electricien moet vragen en een arei update moet laten uitvoeren?
Moet helemaal niet, maar lees in Marstek topic genoeg tweakers die zelfs een Shelly met CT klemmen in de zekeringkast laten installeren door een elektricien. Dus dan is dat voor de gewone mens al helemaal niet weggelegd. Dan nog maar te zwijgen over de kWh meter van HomeWizard die na je hoofdzekering of diff moet komen. Die vereist toch al een redelijke aanpassing van je installatie en ik begrijp gerust dat maar weinig mensen dat zelf zien zitten.

[ Voor 20% gewijzigd door Avenger 2.0 op 28-04-2025 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Avenger 2.0 schreef op maandag 28 april 2025 @ 18:06:
[...]

Moet helemaal niet, maar lees in Marstek topic genoeg tweakers die zelfs een Shelly met CT klemmen in de zekeringkast laten installeren door een elektricien. Dus dan is dat voor de gewone mens al helemaal niet weggelegd. Dan nog maar te zwijgen over de kWh meter van HomeWizard die na je hoofdzekering of diff moet komen. Die vereist toch al een redelijke aanpassing van je installatie en ik begrijp gerust dat maar weinig mensen dat zelf zien zitten.
waarbij de installatie van een kWh meter (zoals bv de HW) eigenlijk nog veel eenvoudiger is dan te gaan rommelen met CT klemmen, want die heb je al heel snel verkeerd aangesloten (bv de verkeerde draad te pakken gehad, dus ik snap het wel, zeker omdat in Belgie de eisen toch wel iets strenger en vooral er een veel duidelijke controlle bestaat dan we bij ons in Nederland kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
d3x schreef op maandag 28 april 2025 @ 17:54:
[...]

oa in de AREI zelf en ook voor leken in deze praktische gids.
kijk mn eens wat bij 15. Verplichte controles, 15.1 Gelijkvormigheidscontrole vóór de ingebruikname staat.

Als je dat googled kom je ook al vrij snel bv volgende tekst tegen.
"Elektrische installaties van zowel vóór als na 1 oktober 1981, moet u verplicht laten herkeuren bij elke grondige uitbreiding of belangrijke wijziging. Zonder een positief keuringsverslag mag u de uitbreiding of het gewijzigde gedeelte niet in gebruik nemen."
dergelijke wijzigingen zijn volgens mij zeker als "belangrijke wijziging"aan te zien. Zeker omdat dit een veiligheidsaspect (volgens synergrid) betreft.
please, don't shoot the messanger _/-\o_
mijn mening is dat men hier volledig aan een best mooi doel voorbij geschoten heeft en vooral een volledig verkeerde keuze gemaakt heeft door hiervoor een duitse regeling te gebruiken terwijl er aanzienlijke verschillen bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
MacD007 schreef op maandag 28 april 2025 @ 18:39:
[...]
"Elektrische installaties van zowel vóór als na 1 oktober 1981, moet u verplicht laten herkeuren bij elke grondige uitbreiding of belangrijke wijziging. Zonder een positief keuringsverslag mag u de uitbreiding of het gewijzigde gedeelte niet in gebruik nemen."
dergelijke wijzigingen zijn volgens mij zeker als "belangrijke wijziging"aan te zien. Zeker omdat dit een veiligheidsaspect (volgens synergrid) betreft.
please, don't shoot the messanger _/-\o_
mijn mening is dat men hier volledig aan een best mooi doel voorbij geschoten heeft en vooral een volledig verkeerde keuze gemaakt heeft door hiervoor een duitse regeling te gebruiken terwijl er aanzienlijke verschillen bestaan.
Dat is voor interpretatie vatbaar en niet duidelijk omschreven spijtig genoeg. Van wat ik van collega's heb gehoord (die voltijds met elektriciteit bezig zijn):
- Extra zekering toevoegen is grote wijziging en (her)keuring vereist.
- Toevoegen stopcontact bestaand circuit valt onder kleine wijziging en moet je gewoon noteren en dateren op plan.

Zelf geluk dat ik een ongebruikte zekering heb waar ik een stopcontact aan heb toegevoegd voor de Marstek. Dat valt volgens mij onder kleine wijziging. Een Shelly met CT klemmen toevoegen zou ook onder kleine wijziging kunnen vallen. De vraag is echter hoe ga je die voeden? :+ Even 230V aftakken van de nabijgelegen zekering is weer discutabel. :D
Ik ga voor de optie, klein 2p kastje naast de zekeringkast met Shelly in gevoed door 230V via stekker en van daar de CT klemmen de zekeringkast in. Veel zever maar dan zijn we zeker officieel in orde |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Avenger 2.0 schreef op maandag 28 april 2025 @ 18:54:
[...]

Dat is voor interpretatie vatbaar en niet duidelijk omschreven spijtig genoeg. Van wat ik van collega's heb gehoord (die voltijds met elektriciteit bezig zijn):
- Extra zekering toevoegen is grote wijziging en (her)keuring vereist.
- Toevoegen stopcontact bestaand circuit valt onder kleine wijziging en moet je gewoon noteren en dateren op plan.

Zelf geluk dat ik een ongebruikte zekering heb waar ik een stopcontact aan heb toegevoegd voor de Marstek. Dat valt volgens mij onder kleine wijziging. Een Shelly met CT klemmen toevoegen zou ook onder kleine wijziging kunnen vallen. De vraag is echter hoe ga je die voeden? :+ Even 230V aftakken van de nabijgelegen zekering is weer discutabel. :D
Ik ga voor de optie, klein 2p kastje naast de zekeringkast met Shelly in gevoed door 230V via stekker en van daar de CT klemmen de zekeringkast in. Veel zever maar dan zijn we zeker officieel in orde |:(
hou je wel rekening dat je die Shelly en dus die CT klemmen wel op je hoofdtoevoerleiding (direct achter je hoofdschakelaar) moet aansluiten, dat lukt je alleen in de hoofdgroepenkast zelf vrees ik, en mij lijkt dat (vrees ik) toch meer onder een "grote wijziging", want een ingreep in je groepenkast is denk ik toch duidelijk wat anders dan een WCD erbij plaatsen.
Maar die afweging moet iedereen voor zich zelf nemen. Je zou dit dus aan iemand kunnen vragen die ook de keuringen hiervoor uitvoert, want hun moeten dit op de juiste wijze kunnen beoordelen.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 28-04-2025 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
De regels zijn inderdaad niet duidelijk en voor interpretatie vatbaar. Daarmee dat ik liever de Shelly buiten de zekeringkast hou en enkel de CT klemmen erin steek. Dan kan ik deze ineens ook beveiligen met een 1A smeltzekering (wat ook officieel niet mag in je zekeringkast). Op internet genoeg foto's gezien van Shelly's die half gesmolten of ontploft zijn door interne kortsluiting (en dan 16 of 20A kunnen trekken bij het sterven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
Staat dat letterlijk zo beschreven in de synergrid lijst, dat het direct op de toevoer moet zitten?

Immers zijn de waardes van eventuele bestaande omvormer bekend, dus zou het ook moeten kunnen dat de sensor enkel de toelevering van de batterij in de gaten houdt?
Niet dat een shelly het ook maar iets kan schelen als je hoger uitkomt dan wat zou mogen, maar dat terzijde.

[ Voor 4% gewijzigd door thepixel op 28-04-2025 19:29 . Reden: Blijft moeilijk, typen op gsm 😅 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
thepixel schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:26:
Staat dat letterlijk zo beschreven in de synergrid lijst, dat het direct op de toevoer moet zitten?

Immers zijn de waardes van eventuele bestaande omvormer bekend, dus zou het ook moeten kunnen dat de sensor enkel de toelevering van de batterij in de gaten houdt?
Niet dat een shelly het ook maar iets kan schelen als je hoger uitkomt dan wat zou mogen, maar dat terzijde.
Wil de EnFluRi sensor zijn beschreven functie kunnen uitvoeren zal deze direct op de toevoer moeten zitten, op andere locaties kan hij dit gewoon niet uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
Tuurlijk wel. Als ik max 10kwh met een batterij mag terug geven omdat mijn pv 10kwh is, dan moet hij toch gewoon die grens hanteren?

Of mis ik iets in dit verhaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
thepixel schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:51:
Tuurlijk wel. Als ik max 10kwh met een batterij mag terug geven omdat mijn pv 10kwh is, dan moet hij toch gewoon die grens hanteren?

Of mis ik iets in dit verhaal?
Helaas wel, lees eerst eens wat deze EnFluRi sensor moet gaan doen, dat heeft dus iets meer dan alleen wat jij hier aangeeft. En hoe weet hij dat dit 10 kWh dan is ? Als deze niet aan de toevoer zit hoe wil hij dat dan weten?_/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZFobnvgHdOkeaxKlbHCIzmOAMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Noc8dURjjDf3R99TMBdL4K82.jpg?f=fotoalbum_large
Bron c10/11.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 28-04-2025 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Ja das wel logisch op de toevoer. Dus als de EnFluRi (of de wifi van de Shelly in dit geval) uitvalt mag de EMS met de P1 data de zonne-energie nog opslaan in de batterij maar niets meer injecteren (ook niet voor eigen gebruik)?

[ Voor 3% gewijzigd door Avenger 2.0 op 28-04-2025 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Nu online
@Avenger 2.0 zo lees ik het niet... 'systeem gedrag dat een overschrijving van de injectielimiet voorkomt'
Als je bv maar 1kwp zonnepaneel installatie hebt...en een 2,5kwp batterij installatie is maximale injectie 3,5kwp wat onder de 5kwp zit (ofja 5kva maar ff makkelijk praten met kwp..).
Dus het is volgens mij pas problematisch als je zonnepanelen + batterij ontlading per fase meer als 5kwp kan zijn...?

Dus een ander voorbeeld. Als je batterij maar 800wp kan injecteren en je pv omvormer is 3kwp... dan zou je geen enfluri nodig hebben, want ja... je kunt nooit over de 5kwp gaan..?

[ Voor 17% gewijzigd door Icekiller2k6 op 29-04-2025 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermlek
  • Laatst online: 16:35
Avenger 2.0 schreef op maandag 28 april 2025 @ 18:06:
[...]

Die kw meter van homewizzard geeft een verschil in meting tov meting met shelly of een p1 meter. Denk dat het te maken heeft met dat de meting van de shelly of de p1 meter voor het hoofddifferentieel meten. Bij mijn zonnepaneleninstallatie is de zekering van deze installatie met een vast koperbrug verbonden met de uitgang van de hoofddifferentieel. En de installatie ervan is redelijk en zou ze nooit nog uitvoeren omdat ik er waarschijnlijk niets mee ben.

2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19:06
https://www.ecoflow.nl/pr...ac-pro-thuisbatterij.html
Was al eens gedeeld dacht ik, maar vermoed dat deze ook wel in België komt aangezien deze direct met een kWh meter komt.

Snap alleen deze niet zo goed:
Via het geïntegreerde stopcontact kun je tot 1200W leveren aan aangesloten apparaten, met extra doorlaatstroom van 1100W, goed dus voor een totaal van 2300W. Je kunt ook tot 800W terugleveren aan het net.

Dus bij stroomuitval 2300w beschikbaar? Wat is die doorlaatstroom?

Edit: 1200w bij stroomuitval en bij aansluiting op het net kan 2300w leveren vermoed ik?

[ Voor 8% gewijzigd door rabero1985 op 29-04-2025 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Laatst online: 15:38
Avenger 2.0 schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:59:
Ja das wel logisch op de toevoer. Dus als de EnFluRi (of de wifi van de Shelly in dit geval) uitvalt mag de EMS met de P1 data de zonne-energie nog opslaan in de batterij maar niets meer injecteren (ook niet voor eigen gebruik)?
Klopt, in die situatie mag niets meer uit de omvormer van de batterij komen want er is geen meting meer.

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:08:
@Avenger 2.0 zo lees ik het niet... 'systeem gedrag dat een overschrijving van de injectielimiet voorkomt'
Als je bv maar 1kwp zonnepaneel installatie hebt...en een 2,5kwp batterij installatie is maximale injectie 3,5kwp wat onder de 5kwp zit (ofja 5kva maar ff makkelijk praten met kwp..).
Dus het is volgens mij pas problematisch als je zonnepanelen + batterij ontlading per fase meer als 5kwp kan zijn...?

Dus een ander voorbeeld. Als je batterij maar 800wp kan injecteren en je pv omvormer is 3kwp... dan zou je geen enfluri nodig hebben, want ja... je kunt nooit over de 5kwp gaan..?
Neen, deze aannames zijn fout.
Ik neem dezelfde waarden als in jouw voorbeeld.
Je hebt al een PV met omvormer van 1 kVA vroeger geregistreerd bij Fluvius en hebt geen batterij..
Dit geeft je recht op injectie van max 1 kVA.
In het totaal van de kVAPV + kVAhybr-bat: 1 + 0 = 1 kVA (in dit totaal heb je nog 4 kVA over in een monofase)
In het totaal van PI of vaste batterij (geen hybride): 0 kVA (in dit totaal heb je nog 5 kVA over in een monofase)

Stel dat je nu een PI batterij (geen hybride) aankoopt en registreert met een omvormer max 2.5 kVA.
Het recht van de 1 kVA blijft gelden.
Het is net de EnFluRi die hierover moet waken. Je mag nooit meer dan 1kVA in totaal naar het net injecteren.
Jouw batterij mag wel meer vermogen leveren maar dat dient dan op te gaan in eigenverbruik.
In het totaal van de kVAPV + kVAhybr-bat: 1 + 0 = 1 kVA (in dit totaal heb je nog 4kVA over in een monofase)
In het totaal van PI of vaste batterij (geen hybride): 2,5 kVA (in dit totaal heb je nog 2.5 kVA over in een monofase)

Stel dat je nu een PI batterij (wel hybride) aankoopt en registreert met een omvormer max 2.5 kVA.
Vanaf dan heb je recht op 3,5 kVA injectie.
Er is geen EnFluRi verplicht omdat het een hybride betreft.
In het totaal van de kVAPV + kVAhybr-bat: 1 + 2.5 = 3.5 kVA (in dit totaal heb je nog 1.5 kVA over in een monofase)
In het totaal van PI of vaste batterij (geen hybride): 0 kVA (in dit totaal heb je nog 5 kVA over in een monofase)

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:08:

helaas is dat echter nog niet volledig doorgedrongen bij synergrid, want volgens mij zit daar ook een mismatch tussen de 5kWp of is het toch 5 kW (ik kan namelijk de wettekst waar deze grens staat namelijk niet zo snel vinden, dus graag wie deze informatie wel paraat heeft graag een link plaatsen, idem voor de 3-fase grens van 10 kW, waarbij je ook nog de vraag krijgt dat bv je PV wel 3-fase is en je PiB echter natuurlijk slechts 1-fase is aangesloten,welke van de twee wordt dan aangehouden.
Ik vrees namelijk dat door gebruik te maken van de een op een overgenomen duitse regels* mbt PiB en daar dus altijd die vermaarde EnFluRi sensor verplicht gesteld wordt deze verplichting dus ongeacht de mogelijke vermogensgrens van 5 of 10 kW(p) van kracht. Helaas dus nog veel onduidelijk en de rookgordijn die synergrid opwerpt, in mijn ogen een gemiste kans.
*ook wel logisch omdat in Duitsland ze dus geen andere mogelijkheid hebben door het ontbreken van een P1 poort en in duitsland ook niet elke slimme meter over een optische poort beschikt (waar volgens mij ook nog een snelheidsprobleem, deze kan denk ik de data ook niet binnen 1 sec tact leveren.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
En hebben de momenteel goedgekeurde plugin batterijen dan een optie om die kVA limiet ergens in te stellen of gaan deze gewoon verplicht NOM draaien (zodat je nooit injecteert)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:37:
En hebben de momenteel goedgekeurde plugin batterijen dan een optie om die kVA limiet ergens in te stellen of gaan deze gewoon verplicht NOM draaien (zodat je nooit injecteert)?
Dat vraag ik mij dan ook af. Is dat dan een instelling, waar dan, in app of EnFluRi,
of hardware-matig bij inbouw in de installatie. Daarbij moet je dan denken dat er dan gemeten wordt tussen de PV + evt hybride- batterij en de rest van de installatie, incl de niet-hybride PI en of vaste batterij, want dan meet je naar 0.

I'm "Miguel from Barcelona"; "I don't know anything"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
MacD007 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:31:
[...]

helaas is dat echter nog niet volledig doorgedrongen bij synergrid, want volgens mij zit daar ook een mismatch tussen de 5kWp of is het toch 5 kW (ik kan namelijk de wettekst waar deze grens staat namelijk niet zo snel vinden, dus graag wie deze informatie wel paraat heeft graag een link plaatsen, idem voor de 3-fase grens van 10 kW, waarbij je ook nog de vraag krijgt dat bv je PV wel 3-fase is en je PiB echter natuurlijk slechts 1-fase is aangesloten,welke van de twee wordt dan aangehouden.
Zie Dolf_Tweakers in "Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur"

Vooral de 1e en 2e link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Dank, mn de eerste link geeft hier uitsluitsel over, waarbij hier dus uitgegaan wordt van een maximaal mogelijk vermogen wat dus afhankelijk is van de aanwezige elektriciteitsproductie-installaties en het evenwicht tussen de fases, want die mag dus hoger zijn dan 5kVA (let op, hier spreekt men dus van schijnbare vermogen (VA) en niet van werkelijk vermogen (W(att)).

"Bij een elektriciteitsproductie-eenheid aangesloten op meerdere fasen mag het onevenwicht tussen de
fasen de limiet van 5 kVA niet overschrijden. "

opm. men kijk dan mn naar de kleine productie-installatie vermogenafgifte omdat men bij een 3-fasige elektriciteitsproductie-eenheid er van uit gaat dat deze gelijkmatig verdeeld zijn.

bron: 8.2.5.2 Aanvullende eisen voor een kleine productie-installatie Synergrid Technisch Voorschrift C10/11, editie 2.3 (17.10.2024).

in de tweede link (FAQ) zie je dat de drempelwaarde in de Instelling van het vermogensbeheer
systeem (VBS, vaak aangeduid als het EMS) ( Tabel 1 - Toegelaten maximale vermogens voor een kleine elektriciteitsproductie-installatie, 4.1.7 Kleine productie-installatie ) door het VBS wordt bepaald, de EnFluRi sensor dient hier uitsluitend als bron van het vermogen, iets wat in principe ook gewoon door de P1 poort had gedaan kunnen worden. Ik vrees echter dat men deze fout door gezichtsverlies niet meer wil erkennen en dus halsstarig aan de EnFluRi sensor vasthoud, mogelijk ook omdat men anders claims van bedrijven verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
MacD007 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:46:
[...]

Dank, mn de eerste link geeft hier uitsluitsel over, waarbij hier dus uitgegaan wordt van een maximaal mogelijk vermogen wat dus afhankelijk is van de aanwezige elektriciteitsproductie-installaties en het evenwicht tussen de fases, want die mag dus hoger zijn dan 5kVA (let op, hier spreekt men dus van schijnbare vermogen (VA) en niet van werkelijk vermogen (W(att)).

"Bij een elektriciteitsproductie-eenheid aangesloten op meerdere fasen mag het onevenwicht tussen de
fasen de limiet van 5 kVA niet overschrijden. "

opm. men kijk dan mn naar de kleine productie-installatie vermogenafgifte omdat men bij een 3-fasige elektriciteitsproductie-eenheid er van uit gaat dat deze gelijkmatig verdeeld zijn.

bron: 8.2.5.2 Aanvullende eisen voor een kleine productie-installatie Synergrid Technisch Voorschrift C10/11, editie 2.3 (17.10.2024).

in de tweede link (FAQ) zie je dat de drempelwaarde in de Instelling van het vermogensbeheer
systeem (VBS, vaak aangeduid als het EMS) ( Tabel 1 - Toegelaten maximale vermogens voor een kleine elektriciteitsproductie-installatie, 4.1.7 Kleine productie-installatie ) door het VBS wordt bepaald, de EnFluRi sensor dient hier uitsluitend als bron van het vermogen, iets wat in principe ook gewoon door de P1 poort had gedaan kunnen worden. Ik vrees echter dat men deze fout door gezichtsverlies niet meer wil erkennen en dus halsstarig aan de EnFluRi sensor vasthoud, mogelijk ook omdat men anders claims van bedrijven verwacht.
Dat is geen fout, men hanteert gewoon de bestaande regelgeving van vaste thuisbatterijen. Dus die regel was er al lang.
Men heeft alleen op dit vlak (nog) geen uitzondering gemaakt voor de PI-installaties, die je ook "extra-kleine installatie" zou kunnen noemen.

Op andere vlakken wel.
AREI is aangepast met tekst dat PI als een losstaand toestel beschouwd wordt. Dus zeker in België met stekker aansluiten en NIET zoals in Nederland met een aftakdoos en de stekker eraf geknipt. Vanaf dan maak je van de batterij een vaste installatie en dan moet je wel laten AREI-keuren.

Wat wel is: als je een nieuwe kring in gebruik neemt, moet die wel AREI-gekeurd zijn.
De plaatsing van de EnFluRi zelf, moet niet op zich gekeurd.
Wil je die bv met 1A afzekeren, zoals ik hiervoor las, tak je gewoon af op een kring die nog geen 8 aftakkingen heeft en je plaatst een 1A-smelt of automaat. Je tekent die gewoon bij op schema, zet datum erbij.
Als je dit zelf doet, Id-kaart-nummer erbij, klaar. Doet een firma dat, hetzelfde, maar dan Reg.Nr. erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:25
Na enkele weken is er nog geen simpele oplossing.
Ik heb zonnepanelen en een stopcontact.
Een plugin batterij kopen lijkt een gigantische moeilijke opdracht.

Wat een Belgische rotzooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Piddybull schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:09:
Na enkele weken is er nog geen simpele oplossing.
Ik heb zonnepanelen en een stopcontact.
Een plugin batterij kopen lijkt een gigantische moeilijke opdracht.
Eigenlijk nog eenvoudiger om je PV omvormer weg te gooien en een hybride omvormer met stekker en ingebouwde batterij aan te schaffen. Daar je panelen op aansluiten, plugin hybride omvormer online registreren en klaar is kees. Geen stomme EnFluRi meer nodig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Nu online
@Dolf_Tweakers ik heb hier een huawei omvormer liggen die ik niet kan gebruiken omdat de LG chem batterijen voor deze generatie niet meer bestaan. deze is wel hybride en kan 3kwp terug leveren.
Dus deze mag ik dan wel gebruiken en een plugin batterij van 2,5kwp apart aankoppelen.. ook al gebruik ik de hybride omvormer _niet_ voor de batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Uiteraard officieel niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:27:
[...]

Eigenlijk nog eenvoudiger om je PV omvormer weg te gooien en een hybride omvormer met stekker en ingebouwde batterij aan te schaffen. Daar je panelen op aansluiten, plugin hybride omvormer online registreren en klaar is kees. Geen stomme EnFluRi meer nodig :+
En dan natuurlijk niet vergeten de oude omvormer af te melden bij Fluvius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:50:
@Dolf_Tweakers ik heb hier een huawei omvormer liggen die ik niet kan gebruiken omdat de LG chem batterijen voor deze generatie niet meer bestaan. deze is wel hybride en kan 3kwp terug leveren.
Dus deze mag ik dan wel gebruiken en een plugin batterij van 2,5kwp apart aankoppelen.. ook al gebruik ik de hybride omvormer _niet_ voor de batterij?
Neen want dan is die niet DC gekoppeld maar AC gekoppeld.
Dat voldoet dan niet aan de eisen van een hybride-opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkske
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
En als je een PV omvormer hebt uit de lijst die enkel een kruisje heeft bij zonnepanelen, maar ik heb mijn batterij aan de PV-inputs hangen. Hoe weten ze of er batterij of zonnepanelen aan hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Valkske schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:50:
En als je een PV omvormer hebt uit de lijst die enkel een kruisje heeft bij zonnepanelen, maar ik heb mijn batterij aan de PV-inputs hangen. Hoe weten ze of er batterij of zonnepanelen aan hangen?
Je bedoelt een PV micro omvormer waar je ipv panelen een batterij aan hangt?
De omvormer is dan inderdaad gehomologeerd en dit lijkt mij inderdaad potentieel legaal.
Zijn namelijk ook batterijen met zonnepanelen aansluitingen die een (zelf te kiezen) micro inverter nodig hebben om op het net te kunnen zetten. Indien de micro inverter gehomologeerd is moet de rest (wat eigenlijk zonder die micro inverter off-grid is) niet gehomologeerd zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:50
Onder een van de video's van Kris Tech Review over het gebruik van de P1 poort in Belgie schrijft iemand het volgende:
Goed nieuws;

Vandaag antwoord gekregen van Minister Melissa Depraetere

Beste Thierry,

Ik heb meteen contact opgenomen met de verantwoordelijken. De P1-poort zal alsnog toegelaten worden voor aansturing en vermogensbegrenzing van stekkerbatterijen. Men zal daartoe het reglement aanpassen (wat enkele weken kan duren). Deze aanpassing maakt het gebruik inderdaad eenvoudiger.

Vriendelijke groeten,

Melissa Depraetere
Dit klinkt haast te mooi om waar te zijn. Laten we dus nog maar even een paar weken afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gvb73
  • Laatst online: 27-05 12:50
Die zal gedacht hebben dat met een positief antwoord schrijven ze er een stem bij heeft ;)

.BE - MT5.2KWh v151, HomeWizard P1 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Iets in de politiek dat maar enkele weken zal duren :D
Wel raar dat het dan niet met een krant wordt gecommuniceerd.
Eerst zien, dan geloven. Maar vrees dat het iets is dat maanden duurt ipv weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik57
  • Laatst online: 19-05 09:57
Ik ga er vanuit dat voorheen al meerdere mensen die P1 poort zullen aangehaald hebben , waaronder ik ook, in een mail naar dat kabinet. En nu ineens " neemt dat kabinet contact op met de verantwoordelijken en gaat dat toegestaan worden en wordt het regelement aangepast wat wel een paar weken kan duren".

Maar eender hoe, ik hoop dat dit erdoor komt, velen zullen blij zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
Maar waarschijnlijk enkel met de 800w beperking.

Kunt nu toch niet meer verwachten dat het in 1 keer geregeld wordt :)B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortis__Rigor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:17
Of het is een flauwe plezanterik die dat antwoord zelf verzonnen heeft ... Zolang er geen officiële bron is, ga ik er niet van uit dat het snel in orde komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gvb73
  • Laatst online: 27-05 12:50
de Conner dat inspringt voor zijn schijn/handpop partijvoorzitter ;)

zelf zal ze niet antwoorden daar hebben ze volk voor.

.BE - MT5.2KWh v151, HomeWizard P1 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Mortis__Rigor schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:15:
Of het is een flauwe plezanterik die dat antwoord zelf verzonnen heeft ... Zolang er geen officiële bron is, ga ik er niet van uit dat het snel in orde komt.
Lijkt me ook eerder trollenwerkje.
Zo niet ,ooit goed nieuws.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JSTAL
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-05 17:36
Marstek Venus E voor een scherpe prijs.

https://www.solar-bouwmar...ekkerbatterij-512kwh.html

tegen dat ie geleverd wordt is men hier hopelijk klaar met de goedkeuring, zoniet .... toch uitpakken en aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DSSW
  • Nu online
Gewoon bestellen en stekker in het stopcontact 😉
Een frietketel moet je toch ook (nog) niet aanmelden 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:57
JSTAL schreef op woensdag 30 april 2025 @ 23:27:

tegen dat ie geleverd wordt is men hier hopelijk klaar met de goedkeuring, zoniet .... toch uitpakken en aansluiten.
Wat zou de terugverdientijd zijn van die batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
DSSW schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:22:
Gewoon bestellen en stekker in het stopcontact 😉
Een frietketel moet je toch ook (nog) niet aanmelden 😂
Een frietketel levert ook geen stroom aan het net :D
Anyway de schuld ligt ook niet enkel bij Synergrid, blijkbaar zijn er andere firma's wel in geslaagd om voor 17 maart de goedkeuring te krijgen. Dat zelfs de Marstek Jupiter (die geen EnFluRi nodig heeft omdat die hybride is) er niet in staat wil zeggen dat Marstek veel te laat begonnen is aan de homologering. Anker, APStorage, Growat en Hoymiles is het blijkbaar toch op tijd gelukt...

Zal uiteindelijk wel gehomologeerd geraken, dus iedereen doet ermee wat hij wil. Hier moet ik spijtig genoeg op de installatie wachten (Durasun), dus hopelijk is het nog voor de zomer, anders is het niet echt de moeite meer :+

[ Voor 14% gewijzigd door Avenger 2.0 op 02-05-2025 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Nu online
@JSTAL heb je ervaring met deze partij? aan het zien voor 3-4 batterijen te bestellen (voor meerdere mensen FYI)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

JSTAL schreef op woensdag 30 april 2025 @ 23:27:

alvorens je koopt, denk ook af en toe eens aan support bij defecten... leuk zo die korting en regio groothandels voorbijgaan, maar dat kan nadien ook gevolgen hebben. Op het andere forum al enkele defecte toestellen gehad, ga daar maar al eens ten rade alvorens je een hier in stapt.

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

ardana123 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 23:59:
[...]

Wat zou de terugverdientijd zijn van die batterij?
is zeer sterk eigen situatie afhankelijk, in mjin geval zie ik ongeveer 30eur/mnd ROI met variabel contract en dat tel ik voor 9 maanden. Tegen einde vh jaar wil ik wel dynamisch gaan. je ROI komt niet alleen van je NOM maar ook overdag neemt hij pieken weg van verbruik (in mijn geval boven PV opbrengst). Ook zal het mijn capaciteits tarief drukken maar dat wil ik nog niet te veel in rekening brengen want moet nog afwachten hoe ik de wintermaanden ga overbruggen. Mijn huidig idee is om actief te gaan laden in de nacht op lager tarief maar niet te hoog boven capaciteits tarief te gaan... en dan in de winter eerder met 800W piek op te gaan vangen (piek verbruik vs lange NOM)

maar nogmaals doe je eigen berekening met eigen PV, verbruik, etc.

[ Voor 37% gewijzigd door d3x op 02-05-2025 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Die marstek venus is wel verleidelijk om te bestellen, maar wat is de kans dat prijzen nog zullen dalen? En kan je die uberhaupt aansluiten in België?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
ardana123 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:49:
Die marstek venus is wel verleidelijk om te bestellen, maar wat is de kans dat prijzen nog zullen dalen? En kan je die uberhaupt aansluiten in België?
Je kunt hem zeker aansluiten en hij zal goed werken maar of het mag is een andere vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Juicie schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:01:
[...]

Je kunt hem zeker aansluiten en hij zal goed werken maar of het mag is een andere vraag.
Wat zijn de potentiële gevolgen dan? Fluvius heeft toch geen weet daarvan? Enigste wat ik zie is moest je huis afbranden dat je niet verzekerd bent. Maar met lifepo4 cellen weinig kans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juicie
ardana123 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:03:
[...]

Wat zijn de potentiële gevolgen dan? Fluvius heeft toch geen weet daarvan? Enigste wat ik zie is moest je huis afbranden dat je niet verzekerd bent. Maar met lifepo4 cellen weinig kans.
Denk dat Fluvius alleen kan detecterten dat je een batterij hebt, snachts 0 op de meter, en soms snachts wat teruglevering. Ze kunnen natuurlijk niet detecteren of je een goedgekeurd apparaat hebt staan.
Maar de Marstek zal echt wel goedgekeurd gaan worden, maar dan wel met de CT002 meter en consumenten en zeker handelaren hebben er al 100'en klaar staan om aangesloten en verkocht te worden.
Natuurlijk zijn er ook hier op het forum al genoeg landgenoten die er al 1 of meerdere hebben draaien.
En zodra die in de lijst staat hoef je je ook niet meer bang te maken over de verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanhoe007BE
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:27
[...]

[...]

Kan mis zijn, maar vermoed dat Fluvius wel kan zien dat je injecteerd, als dit buiten de "zonne-uren" is kan dit enkel van een battery komen...toch? Zeker bij een 3-fase aansluiting met 1 batterij. Of ze daar (actief gaan) op controleren is een andere vraag…maar niet ondenkbaar. En als ik me niet vergis moet je (ook een stekkerbattery) nog steeds aanmelden.

[ Voor 4% gewijzigd door ivanhoe007BE op 02-05-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Nu online
@ivanhoe007BE als ik batterij aansluit op mijn omvormer DC kant mag dit toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

ardana123 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 12:49:
er zijn al her en der wat gewone tijdelijke acties geweest van -100-200eur en je hebt ook sites waar de ct003 dan niet standaard bij zit als je bv al een hw p1 hebt dan scheelt dat ook nog eens 100eur.

let wel dat vanuit het NL verhaal ons fantastisch BEBAT verhaal niet in orde is.... dat komt dus eigenlijk neer op een 200eur, zoveel duurder zouden dus eigenlijk de BE leveranciers moeten zijn vs NL tenzij ze die BEBAT kost zelf slikken.

ervaringen kunnen we zeker delen, daarvoor is er bv ook een heel actief Marstek forum waar dus recent een niet officiele aankoop actie was van 200 stuks. (verkocht op nog geen halve dag)

[ Voor 10% gewijzigd door d3x op 02-05-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkske
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Ik lees wat aannames over aanmelden en detectie, maar dit staat er nu op https://www.vlaanderen.be...rbatterijen-in-vlaanderen
Omvormervermogen kleiner dan 800Watt + digitale meter = geen aanmelding vereist.
Zodra er injectie op het aansluitingspunt wordt gedetecteerd, ontvangt de netgebruiker wel een melding dat decentrale productie is gedetecteerd
De site van Fluvius zelf, is wat vager: ze raden enkel aan om die 800W p&p toestellen te registeren omdat je dan injectievergoeding (sneller) kan ontvangen. Maar dat is dus enkel als je nog geen zonnepanelen hebt.

Fluvius kan nu al niet volgen met administratie, laat staan dat ze dat er nog moeten bijnemen.
Dus als je al zonnepanelen hebt en nul op de meter draait in de nacht, gaan ze niet eens omkijken, want dat is alleen maar beter voor hun.

Als je nog geen zonnepanelen hebt en je gaat plots volop injecteren (om wat voor reden dan ook), dan wordt dat wss gedetecteerd door hun systeem, omdat je dan injectievergoeding moet kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
[...]

leuk bedacht, maar even heb je er wel bi stil gestaan wat de kans is op een brand in je huis ? die kans is kleiner dan als er een wat voor soort batterij er bij komt, je kans op brand strijgt daardoor namelijk.
dat zou het alleen niet zijn als bij LFP dit risico op nul zou staan, en dat hoe het nog niet eens close, en als het dan toch gebeurt zijn de gevolgen nagenoeg het zelfde als bij elke ander Li-ion batterij.
En toch heb je een brandverzekering, :? eigenlijk zijn dit alleen maar kosten, waarvan je eigenlijk hoopt dat je deze al je leven voor niets betaald, niet voor niets zijn de verzekeringsbedrijven een van de bedrijven met de hoogste winstkansen.

aan de ander kant, als het dan toch gebeurt, ben je wel blij dat je er eentje hebt.Kans is voor brand in het algemeen klein, echter het gevolg is niet te overzien, dus nu zo maar troep van onbekende oorsprong hiervoor gebruiken, mij niet gezien.

in de US aan de westkust waar zo veel branden geweest zijn waren overigens heel veel huizen niet verzekerd, niet omdat de eigenaaren dit niet wilden, maar dat vlak ervoor door de verzekeringen deze werden opgezegd, het risico werdt hun blijkbaar te hoog, en wat blijkt ze hebben nog gelijkgekregen ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d3x

d3x

MacD007 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:36:
[...]

leuk bedacht, maar even heb je er wel bi stil gestaan wat de kans is op een brand in je huis ? die kans is kleiner dan als er een wat voor soort batterij er bij komt, je kans op brand strijgt daardoor namelijk.
dat zou het alleen niet zijn als bij LFP dit risico op nul zou staan, en dat hoe het nog niet eens close, en als het dan toch gebeurt zijn de gevolgen nagenoeg het zelfde als bij elke ander Li-ion batterij.
En toch heb je een brandverzekering, :? eigenlijk zijn dit alleen maar kosten, waarvan je eigenlijk hoopt dat je deze al je leven voor niets betaald, niet voor niets zijn de verzekeringsbedrijven een van de bedrijven met de hoogste winstkansen.

aan de ander kant, als het dan toch gebeurt, ben je wel blij dat je er eentje hebt.Kans is voor brand in het algemeen klein, echter het gevolg is niet te overzien, dus nu zo maar troep van onbekende oorsprong hiervoor gebruiken, mij niet gezien.

in de US aan de westkust waar zo veel branden geweest zijn waren overigens heel veel huizen niet verzekerd, niet omdat de eigenaaren dit niet wilden, maar dat vlak ervoor door de verzekeringen deze werden opgezegd, het risico werdt hun blijkbaar te hoog, en wat blijkt ze hebben nog gelijkgekregen ook.
En als het via synergid op de lijst staat denk jij dat je beter af bent en garantie je spul beter is?

Keep on dreaming.

Het grootste probleem zijn de prutsers en al diegenen die zich voordoen als een klusjes man, die zelfstandig worden zonder diploma en de boel wat komen "plaatsen" tegen betaling.

Als ik extra stekker PV leg of een stekkerbatterij dan leg ik dat op een nieuwe kring met juiste bedrading en aansluiting. Maar oh wee dan moet ik weer die firma's uitnodigen om AREI keuring te laten doen. Voor 170eur. Enkele lijntjes op een papier hebben en die eens naar kabels en labels kijken. Idiote koterij van BE. Dat ze dat doen op verbouwing en nieuwbouw sure, maar mijn 20j oude elec opstelling kan nog met gemak mee en meer dan conform.

[ Voor 16% gewijzigd door d3x op 02-05-2025 20:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:45
Valkske schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 14:38:
Ik lees wat aannames over aanmelden en detectie, maar dit staat er nu op https://www.vlaanderen.be...rbatterijen-in-vlaanderen

[...]

[...]

De site van Fluvius zelf, is wat vager: ze raden enkel aan om die 800W p&p toestellen te registeren omdat je dan injectievergoeding (sneller) kan ontvangen. Maar dat is dus enkel als je nog geen zonnepanelen hebt.

Fluvius kan nu al niet volgen met administratie, laat staan dat ze dat er nog moeten bijnemen.
Dus als je al zonnepanelen hebt en nul op de meter draait in de nacht, gaan ze niet eens omkijken, want dat is alleen maar beter voor hun.

Als je nog geen zonnepanelen hebt en je gaat plots volop injecteren (om wat voor reden dan ook), dan wordt dat wss gedetecteerd door hun systeem, omdat je dan injectievergoeding moet kunnen krijgen.
Ik heb er nu sinds begin deze week 1 staan, ingesteld op 2500W (ga ik de komende maanden nooit volledig nodig hebben vermoed ik).
Benieuwd hoe snel ik melding krijg dat ze iets gemerkt hebben.
Momenteel heb ik nog 0,1kWh netafname op een dag. 🤣

Hoop dat er snel wat p&p toestellen op de lijst komen, is een goed concept en stuk betaalbaarder als andere installaties.

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
d3x schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 20:29:
[...]

En als het via synergid op de lijst staat denk jij dat je beter af bent en garantie je spul beter is?
nee, en al helemaal niet omdat het op die lijst staat, maar wel omdat het gewoon aan de EU (CE) eisen moet voldoen en hun daar wel naar kijken.
Als je iets koopt bij Ali kun je al bijna vanuit gaan dat dat sysmbool CE wat er op staat iets anders betekend danwat wij in de EU daaronder verstaan.
ik vrees dat je kans bij een lotterij hoger liggen.
Keep on dreaming.

Het grootste probleem zijn de prutsers en al diegenen die zich voordoen als een klusjes man, die zelfstandig worden zonder diploma en de boel wat komen "plaatsen" tegen betaling.

Als ik extra stekker PV leg of een stekkerbatterij dan leg ik dat op een nieuwe kring met juiste bedrading en aansluiting. Maar oh wee dan moet ik weer die firma's uitnodigen om AREI keuring te laten doen. Voor 170eur. Enkele lijntjes op een papier hebben en die eens naar kabels en labels kijken. Idiote koterij van BE. Dat ze dat doen op verbouwing en nieuwbouw sure, maar mijn 20j oude elec opstelling kan nog met gemak mee en meer dan conform.
waarom is dat dan in de AREI zo, bv in Duitsland mag je zelf als leek helemaal niet aan dat soort dingen komen.
Blijkbaar heeft de wetgever dat zo bedacht gezien het risico, ook 230V is gewoon dodelijk (wordt vaak vergeten), en het dus logisch is dat men als daar een leek iets aan wijzigt dit dan door een deskundige wordt gecontroleerd.
wil je dat niet, ga dan met vele anderen dit bij je vertegenwoordiging melden en vraag of ze de wetgeving willen wijzigen, wordt overigens vrij lastig gezien de huidige AREI ook veel vanuit de EU regelgeving bestaat, dus moet je naast je eigen vertegenwoordiging ook nog naar Brussel gaan. veel succes er mee.

de fout die men in Belgie heeft gemaakt, tenminste dat is mijn zienswijze, is dat men ipv eigen regels gewoon bestaande regels uit een ander land heeft gebruikt zonder voldoende rekening te houden met de verschillen tussen deze twee landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19:06

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinneke
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:58

vinneke

De Figuur

Uit dat artikel: "We bouwen bestaande producten van Victron Energy en Pylontech om naar plug-in-batterijen"

Voor de Pylontech is duidelijk wat ze gebruiken. Wat voor Victron apparatuur zouden ze nemen? Multiplus 2 3000? Eventueel met bijkomende Victron MPPT voor als je rechtstreeks PV wil aanhangen?

Ben wel benieuwd wat ze ervoor zouden vragen. Victron MP2 48/3000 en Pylontech US2000C kosten al €1100 samen. Hier gaan ze dan een kit rondbouwen. En ze moeten er aan verdienen.

€2000?

Ëdit: Wacht, ze produceren in België. € 2500 :+

[ Voor 4% gewijzigd door vinneke op 03-05-2025 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSideX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-05 17:11
Ze hebben gewoon een webshop hoor https://www.ataum.be/nl/s...ib=&attrib=&attrib=25-141

Start aan €2529 excl btw voor kit van 4,8 kWh

24 x Phono Solar 410W Oost-West - SMA Tripower 10kW - Sunny Home Manager 2.0 - Alfen Eve Single Pro-Line - EQB 250+ 74kWh - WP Nibe S1255 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Wederom te duur, voor die prijs ga je richting andere oplossingen - niet plug-in.

[ Voor 10% gewijzigd door d3x op 05-05-2025 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:52
d3x schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:17:
Wederom te duur, voor die prijs ga je richting andere oplossingen.
Zoals? Of bedoel je 'gewone' niet-plug-in-types?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur

Klagen , zagen maar niet over vaste batterijen...

[ Voor 3% gewijzigd door Piddybull op 04-05-2025 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Benieuwd of er de komende weken eindelijk eens wat plug&play batterijen goedgekeurd gaan worden (en met welke enfluri sensor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
  • Nu online
MacD007 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 15:36:
[...]

Bangmakerij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DSSW
  • Nu online
DarkSideX schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:07:
Ze hebben gewoon een webshop hoor https://www.ataum.be/nl/s...ib=&attrib=&attrib=25-141

Start aan €2529 excl btw voor kit van 4,8 kWh
Daar heb ik 10kwh aan Marstek voor staan en werkt 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
DSSW schreef op zondag 4 mei 2025 @ 14:33:
[...]

Daar heb ik 10kwh aan Marstek voor staan en werkt 👌
Hoe sluit je die aan dan? Met klemmen, p1 meter...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:21
ardana123 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:20:
[...]

Ze hebben hun eigen P1 meter, die heb je voorlopig nodig voor meerdere batterijen, later zal het wellicht ook wel lukken met andere meters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
als je weet waarover je praat weet je dat dit geen bangmakerij is, maar ja, daarvoor heb je wel kennis van die materie nodig, voor een leek is dat al snel bangmakerij.

praat maar eens met een risicoexpert van een brandverzekering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DSSW
  • Nu online
ardana123 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 15:20:
[...]

Elke Marstek op een aparte kring met zekering 16A. Ik kan zowel de HWP1, de Marstek CT003 als de Shelly PRO 3EM CT63 gebruiken. Je moet gewoon zorgen dat je alles veilig aansluit met kennis van zaken.

Maar met 2 batterijen in NOM moet de CT003 gebruikt worden. Werkt echt goed.
Ganse maand april amper 30kwh uit het net gehaald met verbruik van 943kwh.
In een maand met vergelijkbaar verbruik en PV productie vorig jaar haalde ik nog 439 kwh uit het net...
Dus enorm rendabel als je veel PV hebt liggen en all electric draait (EV, warmtepomp, boiler 300l,...)

[ Voor 5% gewijzigd door DSSW op 04-05-2025 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Ik ga toch nog wachten tot er meer duidelijkheid is en het qua verzekering in orde is. Je moet maar pech hebben. Daarnaast denk ik dat de komende jaren batterijen nog sterk in prijs gaan dalen plus dan zal alles meer op punt staan qua apps enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
ardana123 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:30:
Ik ga toch nog wachten tot er meer duidelijkheid is en het qua verzekering in orde is. Je moet maar pech hebben. Daarnaast denk ik dat de komende jaren batterijen nog sterk in prijs gaan dalen plus dan zal alles meer op punt staan qua apps enzo.
Ik wacht ook nog maar dat is enkel omdat Fluvius niet langskomt voor de DM te plaatsen.
Eénmaal dit een feit is denk ik ook wel direct Zendure aan te schaffen.
Wachten op mogelijke verdere prijsverlaging versus direct voordeel met plug in kan een nuttige berekening zijn die ik echter nog niet maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
ardana123 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:30:
Daarnaast denk ik dat de komende jaren batterijen nog sterk in prijs gaan dalen plus dan zal alles meer op punt staan qua apps enzo.
Zeker de vaste batterijen hebben nog veel marge om te zakken (tot ze effectief rendabel worden voordat ze defect zijn). Denk bij plugin batterijen dat ook nog wel zal dalen maar niet in die mate als je hoopt. Volgens mij kan je wel goede deals doen bij oude (EOL) reeksen als je niet persé het laatst nieuwe wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Zou je die plugin batterij eigenlijk niet in het tuinhuis kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:21
ardana123 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 18:07:
Tuurlijk, heb ik ook gedaan... Geen lawaai van de fans...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
NoFate schreef op zondag 4 mei 2025 @ 18:08:
[...]

Tuurlijk, heb ik ook gedaan... Geen lawaai van de fans...
Welke vereisten moeten er dan zijn aan die kabel die van het tuinhuis loopt naar binnenshuis aan de zekeringskast? Moest mijn tuinhuis afbranden, zou dat niet (zo) erg zijn :*)
En stel nu dat er ergens iets mis gaat, kan mijn zekeringskast ook in de fik vliegen?z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Plan dat hier ook zo te doen. Destijds tuinhuis op aparte zekering laten zetten en 2,5mm kabel is voldoende indien niet te ver van de woning. Wel zien voor ventilatie in zomer als tuinhuis heet zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Tuinhuis wordt wel rap 40c in de zomer, en is niet geïsoleerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
ardana123 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 18:07:
denk hierbij wel aan de temperatuur; zowel te laag als te hoog zijn voor deze PiB niet goed, kijk dus wat voor de betreffende batterij daar de voorwaarden voor zijn, en die verschillen nog al.

hier bv de info van Homewizard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VS5saE_5ekegZqJqM3Ss_AK_UMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JlQiezgtMCDZ8uzn0EDTQpgd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
ardana123 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 18:31:
Tuinhuis wordt wel rap 40c in de zomer, en is niet geïsoleerd...
Indien IP65 kan je ook tegen tuinhuis zetten ipv erin. Best wel uit directe zon en regen (bv klein afdakje tegen tuinhuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
Zendure heeft daar geen directe last van gezien IP65 .
Natuurlijk wel invloed van temperatuur ivm rendement.
HW lijkt me gewoon niet geschikt voor tuinhuisjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Avenger 2.0 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 18:47:
[...]

Indien IP65 kan je ook tegen tuinhuis zetten ipv erin. Best wel uit directe zon en regen (bv klein afdakje tegen tuinhuis).
En als het gaat vriezen :?

Ik denk binnenshuis bij mij de enigste optie. Enigste plaats die ik heb dan is het washok, waar ook de droogkast en omvormer zonnepanelen staan. Daar wordt het ook toch wel snikheet in de zomer (is klein hokje 2m op 2m mss). Ik zou dan een kleine airco zetten die de temperatuur op 20c houdt mss...
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste