Plug & Play wetgeving Belgie - Van het kastje naar de muur

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piddybull
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 23:39
Nu is het allemaal heel erg duidelijk geworden.

Behalve in mijn grijze zone.

Ik kreeg al twee mails van Zendure .
Het was ofwel AI ofwel een chinees.
Ik vroeg of hun systeem in BE al gehomologeerd geraakte.

Ze werken eraan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:26
Denk dat de meeste merken gewoon met CT klemmen gaan werken in de zekeringskast (die hebben ze al voor installaties zonder P1 meter). Alleen voor België gaan ze geen dubbel systeem uitwerken (zowel CT klemmen als EnFluRi en P1 voor nauwkeurigheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23-05 12:43
Avenger 2.0 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:09:
[...]

[...]

Dat is al iets duidelijker nu. Dus je plug-en-play batterij mag niet meer injecteren dan de zonnepaneleninstallatie kan. De EnFluRi-sensor moet dit bewaken maar de P1-poort mag wel gebruikt worden voor slimme aansturing van plug-en-play toestellen. Dus als ik dat lees mag je de P1 poort gebruiken voor het aansturen van je thuisbatterij, maar moet de EnFluRi-sensor de beveiliging handhaven van je maximum omvormervermogen PV installatie voor het geheel PV + thuisbatterij en dus via deze sensor ook de maximale injectie van je thuisbatterij regelen.
Juist, dat had ik ook voordien al ergens gepost.

Maar hoe dat in de praktijk moet, vind ik nergens.
Is die EnFluRi dan instelbaar? Zo ja, op welke manier?
Zoniet, zodanige montage dat je PV-gedeelte niet mee-gemeten wordt.

Ik weet het niet. Weet wel dat als de verbinding met EnFluRi verbroken wordt, er geen vermogen mag geleverd worden door de batterij.

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Gezien de EnFluRi-sensor en Plug-in thuisbatterij samen gehomologeerd moeten worden neem ik aan dat de thuisbatterij zelf de beveiligingssturing aan de hand van EnFluRi sensor data moet doen. In geval van NORM mode (naar nul op meter) redelijk eenvoudig, maar als je aan traden wil doen zal men toch een extra programmatie moeten voorzien dat het geheel limiteert op een in te programmeren maximum injectie (PV+batt). Dit zit voor zover ik weet niet standaard in deze batterijen gezien dit alleen voor België vereist wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Avenger 2.0 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:04:
Gezien de EnFluRi-sensor en Plug-in thuisbatterij samen gehomologeerd moeten worden neem ik aan dat de thuisbatterij zelf de beveiligingssturing aan de hand van EnFluRi sensor data moet doen. In geval van NORM mode (naar nul op meter) redelijk eenvoudig, maar als je aan traden wil doen zal men toch een extra programmatie moeten voorzien dat het geheel limiteert op een in te programmeren maximum injectie (PV+batt). Dit zit voor zover ik weet niet standaard in deze batterijen gezien dit alleen voor België vereist wordt.
Stel een MT en dan via modbus aansturen, ok, maar blijft de EnFluRi dan tegelijkertijd actief?

Hoop echt meer info te vernemen als Innovoltus de MT's laat installeren.

B | VW ID.7 Tourer (77kWh) | SolarEdge SE3500H-BE 3.5kW - 4.86 Wp (18 Boviet BVM6610P-270 + Optimizers) 171° | Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
stefnic schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:23:
[...]

Net mail gekregen van Vreg met info/faq over plugin-toestellen: https://www.vlaamsenutsre...q/plug-en-play-toestellen
Bij faq 5 'aanmelden' staat het duidelijk: "Wil je een terugleververgoeding krijgen voor zonne-energie die je op het net zet met je plug-en-play toestel? En heb je nog geen vaste zonnepaneleninstallatie? Dan moet je het plug-en-play toestel aanmelden bij Fluvius. Anders krijg je geen terugleververgoeding."
@SatScan deze post verdient zeker een pin, wegens de link

https://www.vlaamsenutsre...q/plug-en-play-toestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Dolf_Tweakers schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:31:
[...]
Stel een MT en dan via modbus aansturen, ok, maar blijft de EnFluRi dan tegelijkertijd actief?

Hoop echt meer info te vernemen als Innovoltus de MT's laat installeren.
Als ik eerlijk mag zijn denk ik dat ze dit gewoon gaan 'vergeten'. In hun installatiehandleidingen op Jullix Wiki (van Marstek of andere retrofit omvormers) is er nergens sprake van een EnFluRi sensor bij installatie. En een eigen sensor gebruiken met hun Jullix betekent dat ze die sensor met de Marstek moeten homologeren, want Marstek zelf zal wel met hun wifi CT klemmen module (Marstek CT001) homologeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18:56
Wat zou nu beveilings sturing moeten doen?

het geleverde vermogen aanpassen, zonder te weten in welke situatie die meter staat. maw 5KVA /10 KVA of hoger?

Of als er geen netspannings is de omvormer uitschakelen? (dus ook als de wifi eens zou wegvallen)
Ik kan er gewoon het nut niet van inzien als "beveiliging"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Daarmee dat het ook alleen in Belgistan verplicht is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
  • Laatst online: 22:08
Dolf_Tweakers schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:02:
[...]

Heb dat even gesimuleerd. Jouw installatie staat in de keuzemenu's..
Zag het er zo uit?

[Afbeelding]

Als het er zo uit zag, geen idee waarom het niet werkt.
Het is toch eigenlijk één grote klucht. Niet ?

BMW I4 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V32 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Avenger 2.0 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:38:
Daarmee dat het ook alleen in Belgistan verplicht is :D
Ik zie het probleem niet bij werking NOM.

Als de CT verbinding wegvalt dan stopt alles, geen laden en geen ontladen meer. Wat kan er nog meer beveiligd worden?

BMW I4 E40 / EV lader Wallbox / 10KWpiek PV verdeeld over 3 SMA / Warmtepomp 14KW / Boiler 300l / 3 x Marstek 5.12kwh V151 Shelly Pro 3EM-HWP1-CT003 V32 / 3 fasen net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik57
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19-05 09:57
Een Shelly doet toch ook niet meer dan kijken of dat er injectie is of afname en de batterij doet daar zijn ding mee. Hetzelfde kan toch evengoed via de P1 poort. Mogelijk gaat het eerder om verantwoordelijkheid als er iets deftig fout gaat, indien via P1 poort de sturing gebeurde krijgen ze lastige vragen.

Indien de sturing via CT klemmen is het niet voor hun. En dat de P1 poort te traag zou zijn, als een externe sturing gebruikt wordt die mogelijk eerst nog langs de cloud loopt gaat die zelfs trager zijn dan de P1 poort. Gewoon mijn gedacht he.

Ik ga er ook vanuit dat plug&play batterijen op zichzelf al zodanig intern beveiligd zijn (Synergrid lijst kolom 11 D.3) dat als er geen netspanning is dat de omvormer dan sowieso uitgeschakeld wordt zonder dat er vanuit een externe sturing een signaal zou moeten komen dat de netspanning weg is.

Aangaande de MT en Jullix sturing, hopelijk krijgen ze dat erdoor. Je zou de modbus sturing toch ook kunnen bezien als instaande kwestie veiligheid en tegelijk ook de slimme sturing voor zijn rekening neemt aan de hand van P 1 data. Maar ja... Eigenlijk het enige dat erop zit is afwachten wat de toekomst brengt.

Zendure naast hun nieuwe 2400 AC komt op de markt met CT klemmen die blijkbaar niet alleen de fases bewaken maar met nog extra klem(men) de kring(en) bewaakt waar de batterij(en) op zit. Zodanig dat als de injectie van de batterij op die kring over de 16A zou gaan zou deze zichzelf terug regelt. Hier kan men erover lezen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Rik57 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:53:
Een Shelly doet toch ook niet meer dan kijken of dat er injectie is of afname en de batterij doet daar zijn ding mee. Hetzelfde kan toch evengoed via de P1 poort. Mogelijk gaat het eerder om verantwoordelijkheid als er iets deftig fout gaat, indien via P1 poort de sturing gebeurde krijgen ze lastige vragen.

Indien de sturing via CT klemmen is het niet voor hun. En dat de P1 poort te traag zou zijn, als een externe sturing gebruikt wordt die mogelijk eerst nog langs de cloud loopt gaat die zelfs trager zijn dan de P1 poort. Gewoon mijn gedacht he.

Ik ga er ook vanuit dat plug&play batterijen op zichzelf al zodanig intern beveiligd zijn (Synergrid lijst kolom 11 D.3) dat als er geen netspanning is dat de omvormer dan sowieso uitgeschakeld wordt zonder dat er vanuit een externe sturing een signaal zou moeten komen dat de netspanning weg is.

Aangaande de MT en Jullix sturing, hopelijk krijgen ze dat erdoor. Je zou de modbus sturing toch ook kunnen bezien als instaande kwestie veiligheid en tegelijk ook de slimme sturing voor zijn rekening neemt aan de hand van P 1 data. Maar ja... Eigenlijk het enige dat erop zit is afwachten wat de toekomst brengt.

Zendure naast hun nieuwe 2400 AC komt op de markt met CT klemmen die blijkbaar niet alleen de fases bewaken maar met nog extra klem(men) de kring(en) bewaakt waar de batterij(en) op zit. Zodanig dat als de injectie van de batterij op die kring over de 16A zou gaan zou deze zichzelf terug regelt. Hier kan men erover lezen .
Het komt er gewoon op neer dat er voor de Plugin geen uitzondering wordt gemaakt.
De InFluRi is al langer in gebruik in de "vaste" thuisbatterijwereld en moet nu blijkbaar ook gebruikt worden.
Misschien wijzigt dat nog wel in de toekomst maar op dit moment moeten we het daarmee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Dolf_Tweakers schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:08:
[...]

Het komt er gewoon op neer dat er voor de Plugin geen uitzondering wordt gemaakt.
De InFluRi is al langer in gebruik in de "vaste" thuisbatterijwereld en moet nu blijkbaar ook gebruikt worden.
Misschien wijzigt dat nog wel in de toekomst maar op dit moment moeten we het daarmee doen.
Wat blijft er nog over van dat Plug&Play? Niks.
Dat is de mensen ontmoedigen om nog in een batterij te investeren en dat is geen goede zaak.

[ Voor 9% gewijzigd door DSSW op 24-04-2025 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
DSSW schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:42:
[...]
Dat is de mensen ontmoedigen om nog in een batterij te investeren en dat is geen goede zaak.
Volgens de FAQ dat er een stekker moet aanzitten. Dus die mag je niet eens afknippen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:35
DSSW schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:42:
[...]

Wat ik vreemd vind , je kan de batterij overal kopen, zelfs op bol... Maar aangeven op fluvius gaat niet, wat dan?? Als je alles volgens de wet zou doen, moet je hem retour doen? In principe zou de shop je hem toch niet mogen verkopen als zijnde "niet toegelaten" ?

Ik denk dat veel mensen niet weten dat je dit moet aangeven... Eens je hem installeert, fluvius weet dit na dag 1, als fluvius je dan gaat contacteren... Wat dan?

[ Voor 13% gewijzigd door NoFate op 24-04-2025 18:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22:55
Mijn naam is haas en euhm dit mocht toch. Ze hebben het op het nieuws gezegd. Ja gewoon aangekocht heb toch niks misdaan .....😇

Ze gaan hun werk hebben.😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabero1985
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22:55
Zie het al voor me:
Controle aan de deur, 4 eenheden met elks 6 batterijen eronder.

Jama die leveren toch maar 800w elks, dat mocht toch 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DSSW
NoFate schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:38:
[...]

Wat ik vreemd vind , je kan de batterij overal kopen, zelfs op bol... Maar aangeven op fluvius gaat niet, wat dan?? Als je alles volgens de wet zou doen, moet je hem retour doen? In principe zou de shop je hem toch niet mogen verkopen als zijnde "niet toegelaten" ?

Ik denk dat veel mensen niet weten dat je dit moet aangeven... Eens je hem installeert, fluvius weet dit na dag 1, als fluvius je dan gaat contacteren... Wat dan?
Gewoon de stekker in het stopcontact en gaan met die banaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
DSSW schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:20:
[...]

Gewoon de stekker in het stopcontact en gaan met die banaan :)
Ja , dat weet ik wel, totdat fluvius aan je deur staat, dan heb je iets aan de hand, een brandje bv, dan trekt de verzekering zich volledig terug vanwege niet aangeven omdat je niet volgens de regels werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinneke
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:37

vinneke

De Figuur

[...]

Weet Fluvius dit na 1 dag? Yeps. Maar de kans dat ze gaan langskomen of je contacteren lijkt me klein te zijn. Met digitale meter moet je niet eens aanmelden. En met analoge teller weten ze het niet :)

Ik heb mijn plug-in zonnepanelen in gebruik genomen ruim voor de officiële start van 17 april en tot op heden geen Fluvius gehoord of gezien 8) Zijn die niet druk bezig met het installeren van digitale meters?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinneke

vinneke

De Figuur

NoFate schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:24:
[...]

Ja , dat weet ik wel, totdat fluvius aan je deur staat, dan heb je iets aan de hand, een brandje bv, dan trekt de verzekering zich volledig terug vanwege niet aangeven omdat je niet volgens de regels werkt...
Als je dat ter goeder trouw hebt gekocht in een Belgische winkel vermoed ik dat ze er nu niet zo heel moeilijk over gaan doen? Ook al staat / stond het nog niet op de Synergrid lijst?

Goed, dat moet ieder voor zich uitmaken of hij dat risico wil nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door vinneke op 24-04-2025 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Idd, fingers crossed... Daarom plaats ik die van mij in een tuinhuis... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
[...]

Zij die bang zijn krijgen eerst slaag zij mijn vader altijd.
Doe alles deftig en er zal geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
vinneke schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:24:
[...]

Weet Fluvius dit na 1 dag? Yeps. Maar de kans dat ze gaan langskomen of je contacteren lijkt me klein te zijn. Met digitale meter moet je niet eens aanmelden. En met analoge teller weten ze het niet :)

Ik heb mijn plug-in zonnepanelen in gebruik genomen ruim voor de officiële start van 17 april en tot op heden geen Fluvius gehoord of gezien 8) Zijn die niet druk bezig met het installeren van digitale meters?
100% mee akkoord, ze hebben wel andere prioriteiten bij Fluvius. En je moet die niet binnen laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
NoFate schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:28:
Idd, fingers crossed... Daarom plaats ik die van mij in een tuinhuis... :-)
Ik hang er 3, op elke fase 1. Mijn PV productie krijgen ze niet, of toch slechts het minimum ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
DSSW schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:31:
[...]

100% mee akkoord, ze hebben wel andere prioriteiten bij Fluvius. En je moet die niet binnen laten.
Prioriteiten?? Euh, ze doen toch alles om je te kloten...:-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
NoFate schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:33:
[...]

Prioriteiten?? Euh, ze doen toch alles om je te kloten...:-)
Als het moet dan zal ik wel een batterijtje uit hun lijstje aanmelden dan laten ze mij wel gerust ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
DSSW schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:35:
[...]

Als het moet dan zal ik wel een batterijtje uit hun lijstje aanmelden dan laten ze mij wel gerust ;w
Ja, maar je moet ook de factuur tonen, als je dat niet kan, wellicht foto van je device met SN op... Ze zoeken wel een manier... Believe me :-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DSSW
Ge moet niet heiliger zijn dan de paus, kijk maar, die ligt ook in zijn kist.
We pikken genen electriek hé, we gebruiken maximaal wat we zelf eerlijk geproduceerd hebben :P

[ Voor 38% gewijzigd door DSSW op 24-04-2025 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thepixel
Inderdaad, het is ook niet dat ge aan het stelen bent.

En persoonlijk zolang je niet aan het "handelen" bent zouden ze zich er niet eens mee bezig moeten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSSW
thepixel schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:46:
Inderdaad, het is ook niet dat ge aan het stelen bent.

En persoonlijk zolang je niet aan het "handelen" bent zouden ze zich er niet eens mee bezig moeten houden.
100% akkoord, bij mij gaat het volledig over het maximaal benutten van mijn eigen productie. Ik ga niet handelen. Ze zouden blij moeten zijn, als ik op elke fase een Marstek plaats met regeling NOM ga ik er persoonlijk voor zorgen dat hun net minder belast wordt op elke fase, en ze moeten mij daar zelfs niks voor betalen, ik doe de investering 100% zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thepixel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjTJYYUl1uWFT56BIvap4UoX0gQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9IGcmcaSvhGR4gzFkJTSL9ot.png?f=fotoalbum_large

Voila factuur voor als er straks om gaan vragen 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
thepixel schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:53:
[Afbeelding]

Voila factuur voor als er straks om gaan vragen 😂
Het zijn net die batterijen die niet mogen :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thepixel
Dan vraag chatgpt voor een ander model 😇 en als het moet maakt die ook wel een product sticker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DSSW
Binnen een paar weken staat de Marstek in de lijst, daar moet ge niet aan twijfelen. Achter elke hoek van de straat worden er Marsteks verkocht in België. De druk zal groot genoeg zijn.
Er zijn al een aantal spelers die er enkele 100den in stock hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thepixel
Dat lijkt me ook, het is enkel de vraag welke sensor er bij moet. Waarschijnlijk die van Marstek. Maar niemand die gaat zien of die er wel of niet tussen zit uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-05 13:08

d3x

BattWeter schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:31:
[...]

Dankje Dolf - ik denk dit ook (het artikel - zoals zovelen - is niet volledig juist); ik vind ook niets terug betr. 5kW batterij capaciteit als regel; er is enkel 5kVA totaal injectie- en omvormervormogen toegelaten (Synergrid) of 1f aansluitingen (met de opmerking dat je naast 5kVA PV inverter vermogen ook maximaal 5kVA batterij inverter vermogen mag hebben met EnFluRi sturing);
voor 3f zegt Synergrid nog steeds 10kVA (residentieel) terwijl ik van de keurders heb begrepen dat dit verhoogd zou zijn (of getolereerd wordt) naar 25kVA (zoals het reeds voor de 'kleine zelfstandige/professioneel' al mogelijk was zonder extra netstudie etc.) - heeft iemand daar al iets van gezien?
staat dat ergens officieel?

met de opmerking dat je naast 5kVA PV inverter vermogen ook maximaal 5kVA batterij inverter vermogen mag hebben met EnFluRi sturing ); je kan dit tussen d elijnen lezen opdeze site... https://www.vlaamsenutsre...q/plug-en-play-toestellen maar dat kan je ook anders interpreteren, er staat dat de 2 niet samen mogen injecteren...

want ik heb momenteel 4.2Kva officieel en ik wil 800W stekker leggen en natuurlijk enkele MT. Ik zit nu dus af te wachten wat nog te kopen en wat ik wel wil aangeven om niet in de miserie te komen met de 5Kva regel. Als er morgen ergens een dommie beslist dat een batterij op 800V ook moet bijtellen bij de PV dan zit ik dus op 4.2+0.8 = 5Kva... ook al zou je dan nog 2 PV (800W) rechtstreeks op een batterij kunnen zetten, ik vrees dat ze dat niet snappen kwa design.

[ Voor 6% gewijzigd door d3x op 24-04-2025 21:27 ]

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik57
@ d3x Op pagina 5 in de post van 17 april om 10 uur 03 wordt er over gesproken.

[ Voor 9% gewijzigd door Rik57 op 24-04-2025 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
[...]

Daarom staat op elke site, Fluvius, Vlaamse Overheid, ... dat je de Synergrid lijst moet raadplegen voor de aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Rik57 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:37:
@ d3x Op pagina 5 in de post van 17 april om 10 uur 03 wordt er over gesproken.
merci, maar dat wil eigenlijk zeggen dat je een enfluri moet plaatsen (arei keuring? want dat is geen shelly?) maar ik heb een omvormer van 14j oud, die laat zich niet sturen..... is een enfluri dan op de batterij voldoende?

ze maken er voor mij gewoon een soepje van met hun regels, die 5KVa op 1fase is ook maar een drogreden om een drogreden te zijn. Ik heb een 40A 1 fase aansluiting ik kom jamais in de buurt van up kva.

BE / SMA 4.2 KWp West / dual MT Venus E 5KW (V151), CT003 ( v114) ), DM XS212 1fase, Smart #3 25th

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 00:20
Avenger 2.0 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:09:
[...]

[...]

Dat is al iets duidelijker nu. Dus je plug-en-play batterij mag niet meer injecteren dan de zonnepaneleninstallatie kan. De EnFluRi-sensor moet dit bewaken maar de P1-poort mag wel gebruikt worden voor slimme aansturing van plug-en-play toestellen. Dus als ik dat lees mag je de P1 poort gebruiken voor het aansturen van je thuisbatterij, maar moet de EnFluRi-sensor de beveiliging handhaven van je maximum omvormervermogen PV installatie voor het geheel PV + thuisbatterij en dus via deze sensor ook de maximale injectie van je thuisbatterij regelen.
mogelijk dat ik het niet meer volg maar dat lijkt wel een erg gekke reden, bedenk dat bij de meeste PiB (en dat kwam hier pas ook voorbij) dat de omvormer met 800W gelimiteerd is, een omvormer van een PV installatie is veelal een veelvoud er van, en afhankelijk of deze 1-fase cq 3-fase is loopt deze tot max 3680 (1-fase bij 16A) tot wel 11.040 (bij een 3-fase 16A systeem).

Aangezien een PIB een uitsluitend 1-fase systeem is heeft deze slechts max. 21% van een max vermogen op 1-fase en slechts 7% bij een 3-fase systeem. Ze maken zich dus druk om peanuts.

Normaal gezien ontlaad je je PIB mn tijdens periode dat de zon in Belgie niet meer schijnt en zal voornamelijk het eigen verbruik van het huis gaan voeden, veelal blijft er dan van die 800W niet bepaald veel meer over. De afwijking die je dan nog zou zien in waarschijnlijk nog geringer dan wat de afwijking van zekeringen zal zijn. Ik vrees dat we hier over mA en mW gaan hebben.
Dit lijkt meer op om dingen te verzinnen om hun ondoordachte keuze van hun EnFluRi-sensor, die ze klakkeloos uit de duitse stukken hebben over genomen alsnog te onderbouwen. |:(
Ik leef met jullie mee. ;w

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Dolf_Tweakers schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:20:
[...]

Daarom staat op elke site, Fluvius, Vlaamse Overheid, ... dat je de Synergrid lijst moet raadplegen voor de aankoop.
Dat ben ik nog nooit nergens tegengekomen? Ik heb de batterijen al gekocht toen die lijst er nog eens niet was :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
NoFate schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 05:35:
[...]

Dat ben ik nog nooit nergens tegengekomen? Ik heb de batterijen al gekocht toen die lijst er nog eens niet was :-)
Iedereen doet er uiteindelijk mee wat hij wil op eigen risico. Maar je hoorde eigenlijk te weten dat deze in België verboden waren voor gebruik. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
MacD007 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 00:19:
[...]
Dit lijkt meer op om dingen te verzinnen om hun ondoordachte keuze van hun EnFluRi-sensor, die ze klakkeloos uit de duitse stukken hebben over genomen alsnog te onderbouwen. |:(
Ik leef met jullie mee. ;w
Inderdaad. Verwacht ook wel dat er op termijn een vrijstelling komt (zeker tot 800W). Ze zullen ook wel beseffen dat het zinloos is wat ze nu doen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thepixel
d3x schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:26:
[...]

merci, maar dat wil eigenlijk zeggen dat je een enfluri moet plaatsen (arei keuring? want dat is geen shelly?) maar ik heb een omvormer van 14j oud, die laat zich niet sturen..... is een enfluri dan op de batterij voldoende?

ze maken er voor mij gewoon een soepje van met hun regels, die 5KVa op 1fase is ook maar een drogreden om een drogreden te zijn. Ik heb een 40A 1 fase aansluiting ik kom jamais in de buurt van up kva.
Heb je een plug-en-play batterij én een zonnepaneleninstallatie? En injecteer je elektriciteit op het distributienet? Dan mag je met die twee samen niet meer injecteren dan wat je zonnepaneleninstallatie kan injecteren op het distributienet. Om dat te garanderen moet je volgens de voorschriften een meting voorzien op het toegangspunt. Dat is de zogenaamde ‘EnFluRi-sensor’. Die moet je voorzien bij de hoofdmeter in de zekeringskast.

ik betwijfel overigens of er maar ook maar 1 in de lijst van synergrid staat, die je kan aanpassen aan je actuele PV vermogen.

Dus zaak is eigenlijk om niet meer terug te leveren dan wat je PV omvormer zou doen op een zonnige dag, hetgeen ook weer enkel betrekking heeft op de handel in elektriciteit en helemaal niets op de gewone man/vrouw die zijn eigen stroom wil bewaren voor als de zon niet schijnt.

Plus wat is het nut van je batterijen te ontladen als de zon schijnt? Ik hou me niet met dynamische prijzen bezig, maar je kunt mij toch niet wijsmaken dat het op dat moment geld zou opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SatScan
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:12
Heb je een plug-en-play batterij én een zonnepaneleninstallatie? En injecteer je elektriciteit op het distributienet? Dan mag je met die twee samen niet meer injecteren dan wat je zonnepaneleninstallatie kan injecteren op het distributienet. Om dat te garanderen moet je volgens de voorschriften een meting voorzien op het toegangspunt. Dat is de zogenaamde ‘EnFluRi-sensor’. Die moet je voorzien bij de hoofdmeter in de zekeringskast.

Kan iemand mij use-cases aangeven waarbij het zinvol is om naast overschot van je PV ook je batt te laten injecteren?

1} Als de stroomprijs hoog is is er nomaliter ook weinig PV opbrengst...
2} Als de stroomprijs laag is is er normaliter veel PV opbrengst

1} Als de stroomprijs hoog = batt laten bijspringen NOM of injecteren
2} Als de stroomprijs laag is = batt opladen PV en van grid

Bij geen PV installatie optie 2 en 1

Wat zie ik over het hoofd?

.NL | BYD Atto3 | PulsarPlus EV +Balancer | WP7.7K Z | 2 MT Venus 5.12KWh V151 - CT003 V114 | 2 Mitsubitshi single airco's | EPC 0.0 | HA DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
NoFate schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 05:35:
[...]

Avenger 2.0 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:13:
[...]

Iedereen doet er uiteindelijk mee wat hij wil op eigen risico. Maar je hoorde eigenlijk te weten dat deze in België verboden waren voor gebruik. :+
Was ironisch, denk zelfs retorisch bedoeld he :)

[ Voor 26% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 25-04-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

blijkbaar is het nog erger, je moet juist die enfluri sensor gebruiken waarmee de PiB is goedgekeurd, je mag dusniet zo maar een goedgekeurde enfluri sensor gebruiken, sterker nog, er bestaat helemaal geen lijst van goedgekeurde enfluri sensors. Ik vrees dat je in jou situatie pech hebt en het formeel niet mag tot dat jou merk en type met een enfluri sensor op de beruchte lijst komt. sorry.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piddybull
Dolf_Tweakers schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:20:
[...]

Ik kreeg die brief nog niet in de bus !
Men gaat er tegenwoordig vanuit dat iedereen online zijn info kan vinden.
Mijn schoonouders kunnen amper een sms versturen.
Ik moet just niks van lijst raadplegen.

Ik heb lak aan vele regels.
Het probleem is wel altijd in orde zijn met de brandverzekering.
Vandaag ontvang ik jaarlijks 7,5 GSC van de hoogste categorie.
Omwille van die GSC kan en zal ik mijn installatie niet stilleggen.
Injectietarief zal me nooit een euro kosten.
Eerst wat batterijen vullen en in de zomer gewoon elektrische stoof inde tuin die de wereld verder opwarmt.
Veel zal dat niet gebeuren want er staat nog een gewone elektrische boiler.
Die laadt 6 uur aan 900 watt want 1 van de 2 weerstanden losgekoppeld.
Om het capaciteitstarief de baas te kunnen.

Die boiler wou ik wel vervangen door warmtepompboiler maar net omwille van injectietarieven doe ik dat niet.

Het grote probleem is dat ik wel wil energiezuinig en bewust leven maar dit wordt compleet tegengewerkt door huidige regelgeving.
Het enigste wat dan nog van belang is is wat hier uit mijn portemonnee verdwijnt.

Buiten dit dan nog alle zever over goedbedoelde plug in batterijen waar geen nederlander ,Fransman of Duitser problemen mee heeft om het simpel te installeren.
Alleen hier in dit kiekenkot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Na een derde mail met vraag om geen robotantwoord begint het er op te lijken dat een chinees zijn best doet om me vrij onduidelijk een gevraagde update te bezorgen.

Beste klant.
Het spijt me heel erg.

Misschien was het een vertaalfout. De certificering van de netaansluiting in België is nog steeds hangende. We zijn het aan het plannen. Het product zal binnenkort beschikbaar zijn in België.

Nogmaals onze excuses voor het ongemak en bedankt voor uw begrip en steun.
Met vriendelijke groet
Zendure Team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
[...]

MacD007 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:22:
[...]
blijkbaar is het nog erger, je moet juist die enfluri sensor gebruiken waarmee de PiB is goedgekeurd, je mag dus niet zo maar een goedgekeurde enfluri sensor gebruiken, sterker nog, er bestaat helemaal geen lijst van goedgekeurde enfluri sensors. Ik vrees dat je in jou situatie pech hebt en het formeel niet mag tot dat jou merk en type met een enfluri sensor op de beruchte lijst komt. sorry.

[...]
De EnFluRi die samen met de batterij gehomologeerd is, voldoet.
Dan ga ik ervan uit dat he gaat over een omvormer van PV of hybride die 14 jaar oud is, niet een omvormer van louter een thuisbatterij.
Heb je nu al een PIB draaien }) en deze komt later in de lijst van Synergrid, (laat die) installe(e)r(en) die daar vermeld staat en gebruik die. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumba007
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-05 01:05
Registreren van je installatie gaat nu inmiddels via Fluvius.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Piddybull schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:28:
[...]

Ik heb lak aan vele regels.
Het probleem is wel altijd in orde zijn met de brandverzekering.
Vandaag ontvang ik jaarlijks 7,5 GSC van de hoogste categorie.
Omwille van die GSC kan en zal ik mijn installatie niet stilleggen.
Injectietarief zal me nooit een euro kosten.
Eerst wat batterijen vullen en in de zomer gewoon elektrische stoof inde tuin die de wereld verder opwarmt.
Veel zal dat niet gebeuren want er staat nog een gewone elektrische boiler.
Die laadt 6 uur aan 900 watt want 1 van de 2 weerstanden losgekoppeld.
Om het capaciteitstarief de baas te kunnen.

Die boiler wou ik wel vervangen door warmtepompboiler maar net omwille van injectietarieven doe ik dat niet.

Het grote probleem is dat ik wel wil energiezuinig en bewust leven maar dit wordt compleet tegengewerkt door huidige regelgeving.
Het enigste wat dan nog van belang is is wat hier uit mijn portemonnee verdwijnt.

Buiten dit dan nog alle zever over goedbedoelde plug in batterijen waar geen nederlander ,Fransman of Duitser problemen mee heeft om het simpel te installeren.
Alleen hier in dit kiekenkot.
Volg de frustratie wel, maar ik tracht enkel de stand van zaken op alle fronten op te volgen en hier mede te delen.

Trouwens: die losgekoppelde weerstand van die boiler zouden van pas kunnen komen als je die automatiseert in bv Home Assistant. Kost je bijna niets en vind je in andere topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Bumba007 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:39:
Registreren van je installatie gaat nu inmiddels via Fluvius.
maar alleen als hun site er niet uit ligt of de aanmeldsite het niet doet. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Piddybull schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:28:
[...]
Als goede Belg hoor je elke editie van het staatsblad te lezen waar al uw rechten en plichten in staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
MacD007 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:22:
[...]
blijkbaar is het nog erger, je moet juist die enfluri sensor gebruiken waarmee de PiB is goedgekeurd, je mag dusniet zo maar een goedgekeurde enfluri sensor gebruiken, sterker nog, er bestaat helemaal geen lijst van goedgekeurde enfluri sensors. Ik vrees dat je in jou situatie pech hebt en het formeel niet mag tot dat jou merk en type met een enfluri sensor op de beruchte lijst komt. sorry.
[...]
Vraag mij af of een thuisbatterij met meerdere verschillende enfluri sensors gehomologeerd kan worden. Waarschijnlijk moet de procedure dan wel volledig opnieuw gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 20:17
Heel het topic met zeer veel interesse gevolg. Maar ik begrijp niet goed waar het allemaal om draait, nl een PIB levert toch nooit terug aan het net, of ben ik verkeerd. Stekker zonnepaneel is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
jawel he, als dat ding aan het ontladen is en je verbruikt zelf niet genoeg moet het ergens naar toe....

tenzij je inderdaad NOM functie gebruikt, dan zou het +/- niets moeten zijn wat hij terug levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefnic
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-05 09:49
dannyro schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:14:
Heel het topic met zeer veel interesse gevolg. Maar ik begrijp niet goed waar het allemaal om draait, nl een PIB levert toch nooit terug aan het net, of ben ik verkeerd. Stekker zonnepaneel is een ander verhaal.
Een toestel dat stroom kan leveren (zonnepanelen, maar ook een batterij, ongeacht of die plug-in is) kan altijd ook stroom leveren naar het net, als je op dat moment meer stroom levert dan je zelf gebruikt.
Het is uiteraard de bedoeling van een batterij om je zonnestroom op te slaan (ipv op het net te zetten ) en deze weer af te leveren aan je net, op het moment dat je anders stroom van het net zou halen. En in die optiek zal je dus 'nooit' je batterijstroom terug op het net zetten. Dit is ook wat de bedoeling is van de meeste batterij-houders: de EIGEN opgewekte stroom zo veel mogelijk zelf gebruiken ipv deze op het net te zetten. de 'standaard' sturing van een batterij is ook zo ingesteld.

Maar met een batterij kan je in principe ook inspelen op de stroomprijs (dynamisch energiecontract) en dus (ongeacht van het feit of je zonnepanelen hebt) stroom gaan opslaan als deze goedkoop is, en deze leveren aan het net als deze duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Dolf_Tweakers schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:36:
[...]

[...]

De EnFluRi die samen met de batterij gehomologeerd is, voldoet.
dat zei ik toch ook, echter er is dus GEEN aparte EnFluRi sensor goedkeurig, alleen de combinatie geld.
Dan ga ik ervan uit dat he gaat over een omvormer van PV of hybride die 14 jaar oud is, niet een omvormer van louter een thuisbatterij.
Heb je nu al een PIB draaien }) en deze komt later in de lijst van Synergrid, (laat die) installe(e)r(en) die daar vermeld staat en gebruik die. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
stefnic schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:26:
[...]

Een toestel dat stroom kan leveren (zonnepanelen, maar ook een batterij, ongeacht of die plug-in is) kan altijd ook stroom leveren naar het net, als je op dat moment meer stroom levert dan je zelf gebruikt.
Het is uiteraard de bedoeling van een batterij om je zonnestroom op te slaan (ipv op het net te zetten ) en deze weer af te leveren aan je net, op het moment dat je anders stroom van het net zou halen. En in die optiek zal je dus 'nooit' je batterijstroom terug op het net zetten. Dit is ook wat de bedoeling is van de meeste batterij-houders: de EIGEN opgewekte stroom zo veel mogelijk zelf gebruiken ipv deze op het net te zetten. de 'standaard' sturing van een batterij is ook zo ingesteld.

Maar met een batterij kan je in principe ook inspelen op de stroomprijs (dynamisch energiecontract) en dus (ongeacht van het feit of je zonnepanelen hebt) stroom gaan opslaan als deze goedkoop is, en deze leveren aan het net als deze duur is.
klopt, alleen bij een PIB heb je maar 800W tot je beschikking, en dat is max (is de batterij vaak ook redelijk vrij snel leeg), met die 800W ga je dus geen werelddeel verzetten en heel Belgie zonder stroom zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
stefnic schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:26:
[...]

Ha zo, ik was van mening dat de PIB van HW stopte als ze vol is, en haar stroom afgeeft wanneer je het nodig hebt. Dat is toch de bedoeling om NOM te behalen. Ik heb blijkbaar nog wat te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:06
Nog een andere case, je verbruikt elektriciteit op een andere fase waarop de batterij zit. Dan ga je zowel importeren als exporteren voor die NOM.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Ben in communicatie per mail met Synergrid over bepaalde onduidelijkheden in de C10/26-lijst of de interpretatie ervan .
Als dat hele plaatje duidelijk is, zal ik dit ook delen in dit topic.

Wat ik al wel kan delen is dit:

Ter informatie het antwoord op vragen die we vaak zien terugkomen:

- Synergrid is enkel bevoegd voor de homologatie van plug&play toestellen, niet voor de verkoop noch de aansluiting.
- Op Synergrid-niveau is er geen aparte vermogenslimiet bepaald voor plug&play systemen.
In de Belgische wetgeving (AREI, Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties) zijn er echter wel vermogensgrenzen van toepassing,
onder meer voor huishoudelijke stopcontacten en andere elementen.
- Mogelijk zijn ook andere beperkingen van toepassing op het gebruik van plug&play toestellen – zie ook aparte FAQ.
https://www.synergrid.be/..._C10-11_vanaf_2019_NL.pdf
- Op gewestelijk en federaal niveau is overleg lopend over het al dan niet opleggen van een vermogensgrens van 800W. Op heden is er geen beslissing.
- Volgens het huidige voorschrift C10/11 is het op heden voor batterij-eenheden niet toegestaan om de P1 poort van de digitale meter te gebruiken voor het verplicht vermogenbeheerssysteem*.
Gezien recente technische evoluties wordt momenteel herbekeken of het gebruik van de P1 voor kleine eenheden mogelijk toch aanvaardbaar kan zijn.
In dit geval zou een aanpassing van het voorschrift C10/11 volgens de wettelijke procedures vereist zijn, wat de nodige tijd vraagt.

* "De P1-poort kan niet worden gebruikt als onderdeel van een 'beveiligingssysteem',
gezien het moet gaan om een volledig vermogenbeheerssysteem in beheer en verantwoordelijkheid van de netgebruiker.
Dit is niet het geval indien de P1 poort van de digitale meter wordt gebruikt, gezien de digitale meter eigendom is van de DNB.
Bovendien zijn de snelheid, resolutie en soort informatie vanuit de P1 poort niet geschikt voor deze toepassing en
niet conform de huidige vereisten van C10/11 voor het verplichte vermogenbeheerssysteem.
De P1-poort van de digitale meter mag wel door de netgebruiker worden aangewend als input voor een energiebeheersystemen in de woonst. "

[ Voor 3% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 25-04-2025 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefnic
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-05 09:49
dannyro schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:34:
[...]

Ha zo, ik was van mening dat de PIB van HW stopte als ze vol is, en haar stroom afgeeft wanneer je het nodig hebt. Dat is toch de bedoeling om NOM te behalen. Ik heb blijkbaar nog wat te leren.
Maar dat IS ook de bedoeling van die PiB! Maar krijg dat maar uitgelegd aan die slimmerikken van Synergrid, Fluvius,... dat het helemaal niet de bedoeling is om meer te doen dan dat NOM draaien. Die zien zeer grote problemen opduiken als je gelijktijdig alle stroom van je zonnepanelen EN daarnaast ook nog eens de stroom van je PiB het net gaat opsturen (waardoor je dus meer op het net gaat pompen dan normaal maximaal voorzien via je -geregistreerde- zonnepanelen. En uiteraard staat iedereen al te springen om dat te gaan doen...

Dat is ook het hele belachelijke van de Belgische toestand!
Ook in belgië is het perfect toegestaan (zoals in NL, D, FR) om via de P1-meter je PiB te sturen. MAAR je moet wel een aparte controle doen (via die EnFluRi toestanden) om de flux naar het net te controlleren.

[ Voor 13% gewijzigd door stefnic op 25-04-2025 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
Ja dat begrijp ik. Ik wil ook zo snel mogelijk een PIB van HW, en zou het kunnen dat het bij Fluvius en Synergrid gaat om gederfde inkomsten mbt het captar ook? Ik zit hier nu gemiddeld aan 3,2 kW piek/maand. Met de PIB kan ik dit verlagen, zelfs als er geen zon is, de PIB op voorhand laden van het net om bij te passen tegen het kooktijd is. Het zal om de centen draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
dannyro schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:46:
Ja dat begrijp ik. Ik wil ook zo snel mogelijk een PIB van HW, en zou het kunnen dat het bij Fluvius en Synergrid gaat om gederfde inkomsten mbt het captar ook? Ik zit hier nu gemiddeld aan 3,2 kW piek/maand. Met de PIB kan ik dit verlagen, zelfs als er geen zon is, de PIB op voorhand laden van het net om bij te passen tegen het kooktijd is. Het zal om de centen draaien...
Neen, gederfde inkomsten zijn er niet voor Synergrid.
Voor Fluvius wel want minder distributiekosten.
Maar de grootste gefrustreerden zijn natuurlijk de overheden, Vlaams en Federaal want minder BTW en andere accijnzen die berekend worden met het verbruik.
Vandaar die 800W-regel die in de lucht hangt maar nog niet beslist is.

[ Voor 4% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 25-04-2025 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinneke

vinneke

De Figuur

dannyro schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:46:
Als het dan toch om de centen draait :) Minimumpiek is 2,5kW, die ga je (en iedereen) sowieso betalen. Dus je kan max 0,7kW eraf shaven. Ik denk dat het jaarlijks extra te betalen voor 0,7kW een €40 is ofzo.

HW batterij kost € 1400...

Ik zeg niet wat je moet doen, maar dit lijkt me niet de grote besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Denk als je kan aanmelden bij Fluvius met een PIB groter dan 800W, zeker doen.
Stel dat dan nadien de 800W-regel erdoor komt, kan je de reeds geregistreerde installatie blijven gebruiken.
Dat was ook zo als de regel van het max. vermogen van de omvormer voor PV en van de EnFluRi voor vaste thuisbatterijen werd ingevoerd. Die mochten de installatie blijven gebruiken, zolang de omvormer niet vervangen dient te worden. M.a.w. geen terugwerkende kracht.

[ Voor 3% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 25-04-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyro
vinneke schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:06:
[...]

Als het dan toch om de centen draait :) Minimumpiek is 2,5kW, die ga je (en iedereen) sowieso betalen. Dus je kan max 0,7kW eraf shaven. Ik denk dat het jaarlijks extra te betalen voor 0,7kW een €40 is ofzo.

HW batterij kost € 1400...

Ik zeg niet wat je moet doen, maar dit lijkt me niet de grote besparing.
Klopt, maar het is alles bijeen gerekend bedoel ik. Een €40/gezin zal ook al een aardige som opleveren.
De investeringskost reken ik niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudi999
  • Laatst online: 07-05 12:12
[...]

Fluvius heeft hier niets meer te zoeken. 8) En als ze toch nog ooit aan hunne meter moeten zijn , zullen ze eerst een afspraak moeten maken. :) :)

Brandverzekeringen ?? Die liggen niet wakker van batterijen of zonnepanelen hoor. Zo deed vroeger het verhaal de ronde dat men ieder jaar verplicht zijn schouw moest laten kuisen door een erkende firma. ( iets wat ik om de zoveel jaar even snel zelf doe dus) Dit eens nagevraagd bij mijn makelaar indertijd : wat blijkt : niet verplicht , u moet gewoon alles als een goede huisvader beheren/onderhouden. Uiteraard proberen die "schouwveegfirma's" zo een verhalen in stand te houden hé.

We zitten hier (nog) niet in Rusland hé. :) :) :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Nieuwe "Synergrid - Info 03.2025 _Plug-and-play_lijst-liste_NL-FR ed. 250422" staat online.
https://www.synergrid.be/...lay_lijst-liste_NL-FR.pdf

Loopt wel wat achter op de publicatie van de C10/26-lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik57
Kris Tech Review toont de Marstek CT002 3 fase slimme meter met stroomklemmen. De vijsjes voor de voltage inputs zitten blijkbaar in de zijkant. Op het punt waar hij de handleiding toont, connection diagram, daar onder staat attention, wel iets om rekening mee te houden en uit te testen.

[ Voor 19% gewijzigd door Rik57 op 25-04-2025 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik57
Piddybull schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:34:
Na een derde mail met vraag om geen robotantwoord begint het er op te lijken dat een chinees zijn best doet om me vrij onduidelijk een gevraagde update te bezorgen.

Beste klant.
Het spijt me heel erg.

Misschien was het een vertaalfout. De certificering van de netaansluiting in België is nog steeds hangende. We zijn het aan het plannen. Het product zal binnenkort beschikbaar zijn in België.

Nogmaals onze excuses voor het ongemak en bedankt voor uw begrip en steun.
Met vriendelijke groet
Zendure Team
Dat is toch al een begin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Dolf_Tweakers schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:40:

Ben in communicatie per mail met Synergrid over bepaalde onduidelijkheden in de C10/26-lijst of de interpretatie ervan .
Als dat hele plaatje duidelijk is, zal ik dit ook delen in dit topic.
Ik zag in de beruchte C10/26 een paar rare dingen.
Dan heb ik contact opgenomen met Synergrid en het volgende verstuurd (gekopieerde tekst, lege lijnen en privé-zaken weggelaten):

Beste,
ik volg dagelijks de homologatie-lijst C10/26 op i.v.m. Plug&Play materiaal.
De lijst, last update 23/04/2025, lijkt echter niet vrij van fouten, of wij interpreteren deze fout.
Bij GLV044-24... Growatt NEO 600-800-1000M-X staat in kolom Y-Energy storage een X maar dit is enkel een solar-omvormer.
Bij GLV141-11... ALPHA ESS VitaPower VT1000 staat in kolommen G-H geen Power control system vermeld. Moet er dan voor dit systeem geen EnFluRi geïnstalleerd worden?

En dit was daarop het snelle, wel maar gedeeltelijk, antwoord:

Beste,
Uw interpretatie is inderdaad fout: enkel een zuivere batterij-omvormer moet verplicht een EnFluRi systeem hebben, een hybride omvormer niet omdat daar zowel batterijen als PV aan de DC zijde zitten, en dus de som van de injecties van de batterij en de panelen beperkt wordt door het AC vermogen van de omvormer.

Waarop ik weer repliceerde:

Beste,
bedankt voor het antwoord. Dit had ik niet zo snel verwacht.
Mag ik dan toch nog een extra vraag stellen, voortvloeiend uit uw antwoord:
Als ik dan GLV269-03... Anker SOLIX Solarbank 2 E1600 bekijk, zie ik dat het ook een hybride betreft, kolom V en Y met X, maar daar staat dan wel een EnFluRi bij.
Heeft de aanvrager dan een niet verplichte sensor aangeboden?

En dan later vandaag:

Beste,
Ja, dat klopt, dat zal u ook zien bij sommige andere hybride modellen.
Vermoedelijk hebben die fabrikanten hun eigen (niet-verplichte) vermogenbeheersssysteem dat compatibel is met het EnFluRi principe en zetten ze dit daarom vrijblijvend mee in de lijst.

Geeft wel een andere kijk op de zaak en weerom, een gewone Jan-met-de-pet was hier ook weer niet achter gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik57
Dus voor de Anker SOLIX Solarbank 2 E1600 heeft men dus eigenlijk geen EnFluRi nodig maar dat ze die van hun mee aangeboden hebben aan Synergrid zal zijn omdat deze de slimme sturing doet.

Het is allemaal niet simpel men moet alles uitspitten hoe het zit en die gehomologeerde apparaten gaan opzoeken of op de Duitse forums gaan lezen waar er sommige van de Synergrid lijst toch al in gebruik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Rik57 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 19:23:
Dus voor de Anker SOLIX Solarbank 2 E1600 heeft men dus eigenlijk geen EnFluRi nodig maar dat ze die van hun mee aangeboden hebben aan Synergrid zal zijn omdat deze de slimme sturing doet.

Het is allemaal niet simpel men moet alles uitspitten hoe het zit en die gehomologeerde apparaten gaan opzoeken of op de Duitse forums gaan lezen waar er sommige van de Synergrid lijst toch al in gebruik zijn.
Die sensor is niet verplicht maar misschien wel nodig om die batterij te gebruiken. Ik heb dat toestel nog niet dieper bekeken, misschien werkt die helemaal niet met de P1 of met Shelly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik57
Die zou ook werken met een Shelly pro 3 EM volgens deze video. En Hier is 1 van vele video's over de Anker Solix Solarbank 2 Pro . Ik wil Anker niet verheerlijken hoor ik geef gewoon door wat ik hier en daar lees of zie via YT. Ook dit dat ze toch ook een software probleem hadden of hebben.

Bij de solarbank 2 pro is het totale voltage van het batterijpack zelf 16 Volt dacht ik. Bij de nieuwe Solarbank 3 E2700 pro is dat pack voltage omhoog naar 25,6 Volt DC. De Marstek. bv zit blijkbaar op 51,2 Volt nominaal voor het batterijpack waardoor de stroom intern lager kan blijven tegenover de Anker voor een zelfde vermogen.

Voor de nieuwe Zendure 2400 AC die zit op 48 volt DC nominaal. Persoonlijk vind ik die hogere pack spanningen beter, dan lopen er intern kleinere stromen maar dat is slechts mijn persoonlijke voorkeur.

Software hiaten of wifi problemen is een dingetje evengoed bij andere merken die op de markt komen of al zijn als ik dat zo lees op het Duitse forum.

[ Voor 5% gewijzigd door Rik57 op 25-04-2025 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivanhoe007BE
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-05 10:35
@Kris Tech Review YouTube:
WAAROM DE P1 METER (NOG) NIET GEBRUIKT MAG WORDEN - Plug-in Batterij
Vers van de pers:
https://www.youtube.com/watch?v=aRc5JbUEqIU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
ivanhoe007BE schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 21:19:
@Kris Tech Review YouTube:
WAAROM DE P1 METER (NOG) NIET GEBRUIKT MAG WORDEN - Plug-in Batterij
Vers van de pers:
https://www.youtube.com/watch?v=aRc5JbUEqIU
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piddybull
Off topic maar o zo Belgisch !
Aangekondigde btw-verlaging wordt tijdelijke verhoging: warmtepomp dit jaar weer tegen 21 procent btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Piddybull schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:51:
Off topic maar o zo Belgisch !
Aangekondigde btw-verlaging wordt tijdelijke verhoging: warmtepomp dit jaar weer tegen 21 procent btw
Las het inderdaad. Mijn buren hebben juist nieuwbouw gezet waar een geothermische warmtepomp in komt, zal wel 3000 à 4000 euro extra kosten nu :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-05 19:23
@Piddybull een verhoging of geen verlaging waardoor het voor nieuwbouw 21% blijft ipv 6%?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:06
@Icekiller2k6 er was een tijdelijke verlaging tot 6% voor nieuwbouw van de vorige regering. Deze liep af, en de volgende (tijdelijke) verlaging zal normaal maar ingaan op 1/1/26.

[ Voor 3% gewijzigd door Arator op 26-04-2025 17:34 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-05 19:23
@Arator inderdaad dus enkel voor nieuwbouw (aka jonger als 10 jaar..)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
https://solarmagazine.nl/...om-klimaatdoelen-te-halen

Deze is nog veel mooier, 1.3Gigawatt tot 2.4 Gigawatt aan batterij opslag nodig in 2040.

Maar wel enkel als er Enfluri tussen zit he 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Kan je nu eigenlijk zowel plugin thuisbatterijen als zonnepanelen registreren bij Fluvius (zelfs al heb je een huidige PV installatie)? Want de federale 800W max regel is nog niet beslist, dus als ik nu beide registreer is de kans groot dat dit in de toekomst (als je maar 800W max mag) behouden mag blijven voor wie dit al geregistreerd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d3x

d3x

Avenger 2.0 schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:14:
Kan je nu eigenlijk zowel plugin thuisbatterijen als zonnepanelen registreren bij Fluvius (zelfs al heb je een huidige PV installatie)? Want de federale 800W max regel is nog niet beslist, dus als ik nu beide registreer is de kans groot dat dit in de toekomst (als je maar 800W max mag) behouden mag blijven voor wie dit al geregistreerd had.
je mag meerdere hebben, maar je mag volgens mij niet boven de 5Kva of 10Kva gaan afh van 1 of 3 fase.

enkele pagina's terug is er al wat info over gezet. Of batterij en PV nu al of niet samentellen is mij niet duidelijk dus ook ik wacht "even" af om extra investeringen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Avenger 2.0 schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:14:
Ja, dat kan, maar enkel de reeds gehomologeerde toestellen.
Voor PI PV of PI hybride-batterij > Bijtellen bij de reeds gemelde PV en/of hybride vaste thuisbatterij, totaal max 5kVA voor monofase; 10kVA voor 3-fase.
Voor PI enkel batterij > bijtellen bij de eventuele vaste thuisbatterij,totaal max 5kVA voor monofase; 10kVA voor 3-fase.

Er zijn in het verleden 2 aanpassingen geweest in deze materie:
- het wijzigen van regel "Voor een eenheid die firmwarematig, of softwarematig begrensd is tot een lagere waarde blijft het maximaal AC-vermogen de referentie"
- het invoeren van de EnFluRi voor vaste thuisbatterijen
Beide gepubliceerd op 01/09/2019, in voege van 01/11/2019.
Deze wijzigingen hadden geen terugwerkende kracht. Reeds bestaande installaties mochten blijven maar vanaf vervangen omvormer, moet je wel voldoen aan de nieuwe regels.

Als we ervan uitgaan dat dit ook nu zo gaat zijn en als je meer dan 800W omvormervermogen gaat plaatsen, zou ik zeggen: koop en registreer zo snel als mogelijk.

disclaimer: niet bij mij aankloppen he als de regels nu toch met terugwerkende kracht worden aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
d3x schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:36:
[...]

je mag meerdere hebben, maar je mag volgens mij niet boven de 5Kva of 10Kva gaan afh van 1 of 3 fase.

enkele pagina's terug is er al wat info over gezet. Of batterij en PV nu al of niet samentellen is mij niet duidelijk dus ook ik wacht "even" af om extra investeringen te doen.
De batterij en PV tellen niet samen voor de 5Kva/10Kva, daarvoor is die EnFluRi sensor verplicht (net zoals vaste retrofit batterij installaties).
De Marstek Venus komen ze alvast installeren na homologatie en momenteel mag die op 2500W als die op aparte groen zit. Hoop dan nog een 800W omvormer voor 2 extra panelen bij te kunnen zetten en dan zit ik nog ruim onder de 5Kva.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Dolf_Tweakers schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:56:
[...]
disclaimer: niet bij mij aankloppen he als de regels nu toch met terugwerkende kracht worden aangepast
De Marstek kan eventueel naar 800W output gezet worden in onwaarschijnlijke geval dat dit gebeurt.
Maar de kans lijkt mij inderdaad klein dat ze iets gaan goedkeuren om dan enkele maanden nadien je te laten verbieden voor bestaande goedgekeurde installaties zoals je zegt.

[ Voor 13% gewijzigd door Avenger 2.0 op 27-04-2025 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
Avenger 2.0 schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:56:
[...]

De batterij en PV tellen niet samen voor de 5Kva/10Kva, daarvoor is die EnFluRi sensor verplicht (net zoals vaste retrofit batterij installaties).
De Marstek Venus komen ze alvast installeren na homologatie en momenteel mag die op 2500W als die op aparte groen zit. Hoop dan nog een 800W omvormer voor 2 extra panelen bij te kunnen zetten en dan zit ik nog ruim onder de 5Kva.
Het zijn 2 aparte sommen die elk moeten voldoen aan 5Kva/10Kva.
1 som van PV-only en hybride-systeem, kan vast en/of PI vb Zendure Hyper zijn
1 som van puur energieopslagsysteem, kan vast en/of PI vb Marstek Venus zijn

Je kan dus beide sommen volledig vullen.

Een Zendure Hyper wordt steeds in de PV-som geteld, ook al hang je er geen PV aan.

In jouw geval misschien een hybride PI nemen voor die extra 800W, dan heb je in dat stuk ook opslag zitten!

[ Voor 13% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 27-04-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-be
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:15
Het doel van de EnFluri is ervoor zorgen dat de combinatie van opslag en een decentrale productie-eenheid het net niet méér kan belasten dan de decentrale productie-eenheid zonder opslag”, legt Vandezande uit. “De totale injectie (vanuit vermogensperspectief) mag m.a.w. niet hoger zijn dan bij zuivere decentrale productie
Bron: https://futech.be/geldt-v...k-voor-hybride-omvormers/

Maar, nog even los van het feit dat dit zelden gaat gebeuren in de praktijk voor de usecase van plug-in batterijen (terugleveren als je PV max opbrengen), snap ik ook niet goed waarom dit moet als je toch onder de drempelwaarden voor PV blijft? Is hier een goeie, technische reden voor?

Want stel, ik heb een PV omvormer van 6kW. Dan mag ik geen plug-in batterij zetten die kan terugleveren aan 800W zonder EnFluRi, volgens de regels. Maar (zonder batterij) mijn omvormer vervangen door eentje van 7kW zou wel zonder problemen kunnen? Waarom kan er dan niet gewoon administratief aangeven worden dat ik 6kW+800W heb, met batterij, zonder EnFluRi?

Wil niet onnodig vervallen in klagen over regelneverij dus als er een goeie technische reden voor zou zijn hoor ik het graag :-)

[ Voor 3% gewijzigd door j-be op 27-04-2025 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik57
j-be schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:10:
[...]

Maar, nog even los van het feit dat dit zelden gaat gebeuren in de praktijk voor de usecase van plug-in batterijen (terugleveren als je PV max opbrengen), snap ik ook niet goed waarom dit moet als je toch onder de drempelwaarden voor PV blijft? Is hier een goeie, technische reden voor?

Want stel, ik heb een PV omvormer van 6kW. Dan mag ik geen plug-in batterij zetten die kan terugleveren aan 800W zonder EnFluRi, volgens de regels. Maar (zonder batterij) mijn omvormer vervangen door eentje van 7kW zou wel zonder problemen kunnen? Waarom kan er dan niet gewoon administratief aangeven worden dat ik 6kW+800W heb, met batterij, zonder EnFluRi?

Wil niet onnodig vervallen in klagen over regelneverij dus als er een goeie technische reden voor zou zijn hoor ik het graag :-)
Het enige wat ikzelf kan bedenken is dat je mss op 1 of andere manier dan de diff of de rem automaat zou kunnen overbelasten bij de totale injectie naar het net? Uw 6000W injectie PV is 26A en neem een AC gekoppelde thuisbatterij die 5000W kan injecteren dat is ongeveer 22A dus samen 48A wat een diff van 40A niet graag gaat hebben. Ik laat hier in het midden hoe één en ander aangesloten zou zijn en monofase of 3 fase enz.

Dat hierboven is uiteraard allemaal wat kort door de bocht maar mss heeft het met zoiets te maken. Ik laat hier ook buiten beschouwing dat een plug&play batterij uiteraard veel minder kan terug leveren. En dat die betreffende regelgeving mss voortvloeit uit wat voor de vaste installaties bedoeld is. Ik kan uiteraard fout zijn dan hoor ik het ook graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
j-be schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:10:
[...]

Er staat gewoon foute info op die site:
"Of men nu opteert voor een hybride of een ’traditionele’ batterij-omvormer, van zodra een zonnepaneleninstallatie wordt uitgerust met een energieopslagsysteem dient er steeds een EnFluri sensor geïntegreerd te worden om het op het distributienet geïnjecteerd vermogen te controleren."

Er dient in de hybride situatie GEEN EnFluRi geplaatst te worden.
Ik licht het nogmaals toe met de slides van een webinar van Synergrid zelf:
https://www.synergrid.be/...slides_webinar_C10_11.pdf

Op p 18 staat het nogmaals uitgelegd, heb er een rode omlijning rond gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUsX29MgblT9T_vZ1I3lSaNZ60s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KwPtdNUPVIx6kIyEjSzs42Lb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Dolf_Tweakers schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:40:
[...]

Er staat gewoon foute info op die site:
"Of men nu opteert voor een hybride of een ’traditionele’ batterij-omvormer, van zodra een zonnepaneleninstallatie wordt uitgerust met een energieopslagsysteem dient er steeds een EnFluri sensor geïntegreerd te worden om het op het distributienet geïnjecteerd vermogen te controleren."

Er dient in de hybride situatie GEEN EnFluRi geplaatst te worden.
Ik licht het nogmaals toe met de slides van een webinar van Synergrid zelf:
https://www.synergrid.be/...slides_webinar_C10_11.pdf

Op p 18 staat het nogmaals uitgelegd, heb er een rode omlijning rond gemaakt:

[Afbeelding]
Ben jij misschien een spion van Synergrid of Fluvius op dit forum :+

Ik begrijp heel die PI-klucht niet meer. Het is ingevoerd om het voor de gewone burger makkelijker te maken om enkele panelen of een batterij te plaatsen. En wij tweakers die allemaal toch wat technischer aangelegd zijn zien het bos door de bomen niet meer. Dat gaat nog wat worden de volgende maanden en jaren nu deze producten bij massa worden aangeboden. Je kan ze zowat overal op internet bestellen zonder gedoe en volgende week staat de camionette met levering voor uw deur.

[ Voor 4% gewijzigd door DSSW op 27-04-2025 20:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
DSSW schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:16:
[...]

Ben jij misschien een spion van Synergrid of Fluvius op dit forum :+

Ik begrijp heel die PI-klucht niet meer. Het is ingevoerd om het voor de gewone burger makkelijker te maken om enkele panelen of een batterij te plaatsen. En wij tweakers die allemaal toch wat technischer aangelegd zijn zien het bos door de bomen niet meer. Dat gaat nog wat worden de volgende maanden en jaren nu deze producten bij massa worden aangeboden. Je kan ze zowat overal op internet bestellen zonder gedoe en volgende week staat de camionette met levering voor uw deur.
Neen, zeker geen spion, maar ik moet me professioneel ook met deze materie bezig houden, vandaar.
Daarom zoek ik de correcte bronnen op en, indien nodig, neem ik contact met ze op.
Uiteraard komt me dat privé, en ook op dit forum, goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSSW
Dolf_Tweakers schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:21:
[...]

Neen, zeker geen spion, maar ik moet me professioneel ook met deze materie bezig houden, vandaar.
Daarom zoek ik de correcte bronnen op en, indien nodig, neem ik contact met ze op.
Uiteraard komt me dat privé, en ook op dit forum, goed uit.
Zorg er maar voor dat ze die Marstek snel in hun lijst opnemen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolf_Tweakers
DSSW schreef op zondag 27 april 2025 @ 20:34:
[...]

Zorg er maar voor dat ze die Marstek snel in hun lijst opnemen ;)
Heb ik spijtig genoeg, zie mijn signature kwestie de Marstek, helemaal geen invloed op. Hoop ook dat hij snel gehomologeerd is. Eigenlijk kon het al lang met de Shelly.
En dinsdag, met vertraging, komt de Paashaas.

[ Voor 6% gewijzigd door Dolf_Tweakers op 27-04-2025 20:37 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste