Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
De boost-mode kan je in de Heatmeister enkel aan/uit zetten zonder een tijd of timer functie.
Dat doen de meesten ( net als ik) in HA als ze die server bezitten.
Zou leuk zijn als iets soortelijk ook in de web interface van de Heatmeister zou zitten voor één ieder die geen HA heeft.
Maar neem aan dat er wel meer verzoeken zullen zijn voor een aanpassing.
Heb je dit gedaan met een timer en aparte knop of laat je dit samen lopen met schemas van je verwarming of iets?petkaij schreef op donderdag 6 november 2025 @ 19:56:
Oké, gaan we weer on-topic![]()
De boost-mode kan je in de Heatmeister enkel aan/uit zetten zonder een tijd of timer functie.
Dat doen de meesten ( net als ik) in HA als ze die server bezitten.
Zou leuk zijn als iets soortelijk ook in de web interface van de Heatmeister zou zitten voor één ieder die geen HA heeft.
Maar neem aan dat er wel meer verzoeken zullen zijn voor een aanpassing.
Extra voorwaarde is wel de uitsturing van de cv-pomp. Zodra die boven de 5% komt ter indicatie dat de cv-ketel aangestuurd is. Daarna staat hij weer uit.
Ben beginnende gebruiker van HA, de knop die ik heb gemaakt zal vast eenvoudiger kunnen, maar voor mij werkt het prima.
[ Voor 18% gewijzigd door petkaij op 06-11-2025 20:53 ]
Ook als de temperatuur tijdelijk zakt door een open deur bijvoorbeeld.
Verder krijgt de warmtefafgifte bij mij een extra boost door de opstart-ondersteuning voor warmtepompen.
Kost wel wat extra tijd voor de configuratie/optimalisatie.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik realiseer me net dat niet iedereen convectoren heeft, oops!The - DDD schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:20:
@MrOwnalicious En dan klem je het met die tochstrip rondom onderin de radiator?
Werkt die opstart modus echt goed?dunklefaser schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:54:
@petkaij Ik vind de boost-modus na de (minimale) nachtverlaging eigenlijk prima en voldoende.
Ook als de temperatuur tijdelijk zakt door een open deur bijvoorbeeld.
Verder krijgt de warmtefafgifte bij mij een extra boost door de opstart-ondersteuning voor warmtepompen.
Kost wel wat extra tijd voor de configuratie/optimalisatie.
Weet niet hoeveel vermogen de ventilatoren dan gaan draaien?
Gevoelsmatig zou ik bij de opstart juist niet een extra boost geven aan het begin
Ja dat begrijp ik en heb ik ook ondervonden. Echter brdoel ik de opstart hulp voor warmtepompen of hoe je het ook noemt of dat effect heeft en zo ja welke effect.petkaij schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:09:
Boost in de Heatmeister wil enkel zeggen dat de maximale uitsturing hoger ligt dan bij normaal bedrijf, als je het tenslotte zo instelt. Hij rampt daar gewoon naar toe, dan wel iets sneller omdat de maximale fan uitsturing wat hoger is.
In het begin had ik ook de 14cm fans met ruimte er tussen in mijn convector liggen, maar sinds 2 maanden mijn hele convector vol liggen met fans (14 stuks), haal nu met deze temperaturen een mooiere en hogere deltaT. En de max speed kan iets omlaag.wheels533 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:39:
Momenteel heb ik in de convectorput en convector radiator nog SpeedComfort zitten, maar die hoor je en zijn klein (naar mijn mening). Vorige maand heb ik een warmtepomp laten installeren en nu is het dus tijd om de SpeedComfort te vervangen. Als eerste de convectorput van 2 meter waar ik 10x 14cm fans in wil plaatsen.
De test opstelling:
[Afbeelding]
Ik ga ze op de convector leggen, misschien er onder, maar ik hoef dus geen constructie te maken om ze aan elkaar vast te maken. Daarom een simpele afstandshouder (op maat) geprint.
[Afbeelding]
Het resultaat volgt nog.
Opstarthulp tbv warmtepompen heb ik geen ervaring mee.Kevin1990 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 08:30:
[...]
Ja dat begrijp ik en heb ik ook ondervonden. Echter bedoel ik de opstart hulp voor warmtepompen of hoe je het ook noemt of dat effect heeft en zo ja welke effect.
Ons huis van eind jaren zeventig wordt verwarmd met een cv-ketel, Wel een nieuwe die met lagere temperaturen werkt, maar warmtepomp systeem gaat niet werken vanwege matige isolatie waarde van het huis.
En dan geeft de Heatmeister imo een prima resultaat om meer energie uit de oude convectoren te halen bij lagere cv-water temperaturen.
Bij mij werkte het tenminste bij een aantal convectoren meteen - voor de rest moet je wat finetunen.Kevin1990 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:52:
[...]
Werkt die opstart modus echt goed?
Weet niet hoeveel vermogen de ventilatoren dan gaan draaien?
Gevoelsmatig zou ik bij de opstart juist niet een extra boost geven aan het begin
Als je de configuratiewizard doorloopt staat er het e.e.a. wat je kan helpen.
Hint: bekijk de trace van dT.inlet - hieruit kan je de benodigde parameter dT/dt voor start en einde afleiden.
Dat is te kort door de bocht. Het gaat om in balans brengen van afgifte en verlies. Daar is isolatie slechts 1 van de mogelijke aanpassingen van. Boosten en of vervangen van radiatoren, en / of vloerverwarming zijn de andere aanpassingen.petkaij schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:46:
maar warmtepomp systeem gaat niet werken vanwege matige isolatie waarde van het huis.
Ik heb op die manier een piek afgifte van 9kW bij 35C hier gerealiseerd. Vóór isolatie was er net geen 7kW nodig in een '74 rijtjeshok.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Vanwege de nieuwe cv-ketel die met lagere temperaturen werkt, heb ik systeem waterzijdig ingeregeld en cv-vermogen en pomp capaciteit aangepast. Badkamer werd amper warm.
Nu met de getunede Heatmeisters en ingeregelde convectoren en radiatoren is het weer prima. Al het cv water ging rechtstreeks via half duimse pijpen naar beide convectorputten. Tja, dan blijft er niet veel over voor de rest.
Omdat de maximale cv-temperatuur op 40°C stond waren alle convectoren/radiatoren natuurlijk geboost.
Met de Heatmeisters was het finetunen van de warmteafgifte vervolgens relatief makkelijk.
Ik gebruik de HM soms ook om de ruimtetemperatuur en de verdeling van de warmteafgifte een beetje te regelen.
Met de komst van een wp hoefde ik niet meer al te veel aan de HM-configuraties aan te passen
[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 08-11-2025 02:13 ]
Gisteren ontving ik 45 stuks van de Arctic P9 PWM PST. Ik begreep dat ze lange tijd niet leverbaar waren? Nu dus wel weer. Ze passen perfect op de jaga t11 convectoren. Snug fit op de warmtewisselaar. Kreeg 10 aan elkaar doorgelust zonder de verlengkabel nodig te hebben.
Nice, dat ziet eruit als een simpele doch effectieve oplossing!bram7100 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:36:
[...]
@Compizfox Ik heb ze bij T11 en T22 radiatoren eenvoudig met electriciteitsdraad onder de radiatoren gehangen. Om de 3 P8 ventilatoren een draad zodat het geheel niet doorzakt. Draad door de lamellen laten zakken, aan extra tiewraps aan de ventilatoren vastmaken, en dan omhoog trekken zodat ze strak onder de radiator hangen en bovenaan de draad strak om een lamel buigen. Je ziet er aan de bovenkant niks van en je kunt ze er ook makkelijk weer afhalen als dat nodig is om ze bijv. schoon te maken.
Bij de foto rechtsonder hangen de ventilatoren onder een T11 radiator. Ze steken aan de voorkant heel iets uit.
[Afbeelding]
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
In dit topic wel gelezen dat Ontdooicyclusdetectie dit misschien kan veroorzaken, dus die heb ik net even uitgezet dus ik weet nog niet wat dat doet. Voor nu even handmatig aan gezet.
Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
| CONFIGURED 1 LED_DISABLE 0 ENABLE_CONFIGPAGE 1 MQTT_HIERARCHY 1 ENABLE_HOME_ASSISTANT_AUTODISCOVERY 1 AUTOBOOST 0 ENABLE_AMBIENTCOMPENSATION 0 DEFROST_DETECT 1 STARTUP_SUPPORT 1 FAN_SPEED_LUT_USE 1 LANGUAGE 0 OPERATING_MODE 0 FAN_OFF_DELAY 10 AUTOBOOST_TEMPERATURE 17.5 AMBIENTCOMPENSATION_TARGET 19.5 AMBIENTCOMPENSATION_KP 10 AMBIENTCOMPENSATION_KI 2 DEFROST_DETECT_DTDT_START -2.5 DEFROST_DETECT_DTDT_DONE 0 STARTUP_SUPPORT_SPEED 100 STARTUP_SUPPORT_DTDT_START 0.400000006 STARTUP_SUPPORT_DTDT_DONE 0.100000001 HEATING_FAN_ENABLE_DELTA_T 5 COOLING_FAN_ENABLE_DELTA_T 5 ENABLE_T_HYSTERESIS 2 HEATING_LOWER_TEMPERATURE 27.5 HEATING_UPPER_TEMPERATURE 45 HEATING_SPEED_LIMIT 60 HEATING_SPEED_BOOST_LIMIT 120 COOLING_SPEED 50 COOLING_SPEED_BOOST 100 T0_OFFSET 0 T1_OFFSET 0 T2_OFFSET 0 NODE_NAME "convectorput" MASTER_NODE_NAME "master-name" FAN_SPEED_LUT_0 0 FAN_SPEED_LUT_20 25 FAN_SPEED_LUT_40 45 FAN_SPEED_LUT_60 65 FAN_SPEED_LUT_80 80 FW_VERSION "v2.7.7" |
:strip_exif()/f/image/rrlhTIx9vJNhGefhcRM07Eun.jpg?f=fotoalbum_large)
Update: Een nacht zonder de Ontdooicyclusdetectie geeft het zelfde resultaat alleen schieten de fans niet meer naar 100% maar weer naar 1% maximaal. Ik heb nu de fans zelf op 100% gezet en wat mij opvalt is dat juist de aanvoer temp daalt en de afvoer gelijk blijft. Ik heb het gecontroleerd en de sensoren zitten wel op de juiste buis aangesloten.
[ Voor 7% gewijzigd door wheels533 op 10-11-2025 08:27 ]
Ja zeker.dannyll schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:18:
Beste mensen,
Ik wil graag gaan starten met Heatmeister, maar kom er niet goed uit. Ik heb een aantal radiatoren die 70mm diep zijn aan de onderkant. Ik kan de door Arctic dus naar mijn mening niet kwijt. Heeft iemand hiermee ervaring?
[Afbeelding]
Je drukt op deze knop:
:strip_exif()/f/image/eyyi8lOkJTAa0AYSPSL8R21r.png?f=user_large)
En kijkt naar de creaties van anderen.
Mocht je niets vinden, doe je hetzelfde voor het vorige topic.
Mocht je nog niets vinden: er is voor exact jouw casus 4 pagina's terug iemand geweest die dat heeft opgelost.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Bedankt voor je reactie!True schreef op maandag 10 november 2025 @ 00:32:
[...]
Ja zeker.
Je drukt op deze knop:
[Afbeelding]
En kijkt naar de creaties van anderen.
Mocht je niets vinden, doe je hetzelfde voor het vorige topic.
Mocht je nog niets vinden: er is voor exact jouw casus 4 pagina's terug iemand geweest die dat heeft opgelost.
Je bedoelt dan waarschijnlijk de oplossing onder 45 graden. hmmm..Het komt bij ons in de woonkamer te hangen....ben bang dat ik mijn vrouw hier niet van overtuigd ga krijgen. Maar ik heb een T22, dus wel meer ruimte. Zijn er geen kleinere ventilatoren? Eventueel de 8cm zou natuurlijk al netter zijn.
Heb je zelf al gezocht op een kleinere ventilator? Als ik zoek met ventilator 4 pin pwm krijg ik in de reclame balk 70mm variant en actief 40mm toevoeg aan de zoekopdracht dan bestaan die ook gewoon, zoals deze 40mm Noctua, wel een beetje prijzig. Alle afmetingen zijn dus mogelijk.dannyll schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:19:
[...]
Bedankt voor je reactie!
Je bedoelt dan waarschijnlijk de oplossing onder 45 graden. hmmm..Het komt bij ons in de woonkamer te hangen....ben bang dat ik mijn vrouw hier niet van overtuigd ga krijgen. Maar ik heb een T22, dus wel meer ruimte. Zijn er geen kleinere ventilatoren? Eventueel de 8cm zou natuurlijk al netter zijn.
Truc mbt esthetiek zou kunnen zijn: er ‘een schilderijtje voor hangen’, lees misschien kom je id bouwmarkt een mooi luchtdoorlatend plintje tegen, tada.
- feature: setting control mode to manual disables the fans, so you can now use control mode as enable/disable toggle
- improvement: migrate deprecating object_id to default_entity_id in Home Assistant discovery messages
- improvement: passwords and usernames can now be 64 characters long
Lekker verwarmen!
Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing
Dankzij je fix voor password lengte heb ik die van mij succesvol in het netwerk kunnen hangen, dank!!Bazz0847 schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:33:
Ik heb zojuist een nieuwe firmware gereleased, versie 2.7.8, met de volgende wijzigingen:
- feature: setting control mode to manual disables the fans, so you can now use control mode as enable/disable toggle
- improvement: migrate deprecating object_id to default_entity_id in Home Assistant discovery messages
- improvement: passwords and usernames can now be 64 characters long
Lekker verwarmen!
Zo gezegd, zo gedaan.
10x Arctic P8 verbonden met 3d geprinte hoekstukjes waar 1cm brede magneetstrips in kunnen. 2 stukjes magneetstrip waren sterk genoeg om 4 ventilatoren omhoog te houden dus hopelijk gaat dit goed en blijft het PLA ook een beetje in vorm in de warmte
Installatie fluitje van een cent, werkt allemaal fijn, beter dan mijn eigen DIY controllers!
Bij één van de HMs zit er een non-PWM fan adapter tussen, maar die fans krijgen het wel moeilijk bij hele lage waardes. Dan kan ik de HM wel op vaste percentages zetten, maar dan verlies je ook de soepele stijging en daling. Eigenlijk zou daar een onderste drempelwaarde nuttiger zijn: 0-5% = uit, 6-10% = 0%. Maar goed, nieuwe PWM fans zijn in aantocht.
Iets anders: ik zou graag de maximum fan speed in Home Assistant in kunnen stellen. Dan kan ik daarmee met automations het geluidsniveau onder controle houden zonder de regeling zelf te willen beïnvloeden, vooral voor 's als een fan speed die overdag acceptabel is 's avonds toch begint te storen.
In mijn eigen controller had ik eerst een "Silent mode" die vrijwel het omgekeerde deed van de Boost mode. Maar het dynamisch in kunnen stellen van het maximum is flexibeler, dan kun je het hele fanprofiel naar boven of beneden schalen. Of een curve-coefficient, om de fan-curve bol of hol te maken terwijl begin en eind op dezelfde punten blijven.
@dannyll , zie mijn oplossing twee á drie pagina's terug.dannyll schreef op maandag 10 november 2025 @ 08:19:
[...]
Bedankt voor je reactie!
Mijn T22 radiator is 8cm diep, open ruimte tussen de leden is slechts 5cm. Toch heb ik er 8cm Artic fans onder hangen in een celbeton profiel van 10cm breed. Oké, steekt uit aan de achterzijde, maar dat ziet niemand.
Wel twee extra profielen aan gemonteerd om iets hogere rand te creëren en gelijk een "gootje" voor alle bedrading.
[ Voor 7% gewijzigd door petkaij op 10-11-2025 15:49 ]
Wat me nu opvalt is iets merkwaardigs: bij alle T33s is de retour temperatuur hoger dan de aanvoer temperatuur. De T33s zijn vorig jaar geplaatst ipv T22s. Het vreemde is alleen dat de leidingen (volgens mij) verder niet zijn verlegd. Dus kennelijk waren de T22s ook al andersom aangelegd. Kan dit bewust zijn?
Ik heb de radiatoren vol open staan (gebruik de radiatorkraan dus niet). Mijn vraag is nu: wat te doen? Is dit problematisch ook als de radiatorkraan vol open staat? De radiatoren weer opnieuw laten aansluiten?
Vandaag opgemerkt dat op 1% de fans wel draaien, hoe snel is natuurlijk de vraag en op 0% staat het ook werkelijk uit.wheels533 schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:14:
Ik heb een vraag: Afgelopen week de eerste 5 fans in de convectorput geplaatst en de HeatMeister aangesloten. In eerste instantie leek het te werken, maar na een dag zag ik dat de fans 1% doelsnelheid hadden, terwijl wel duidelijk de aanvoer warmer werd. Even een export door een ai tool gehaald en die liet zien dat de dT/dt start het beste op 0,4 gezet kon worden. Verder heb ik de snelheidsregeling vast gezet in de hoop dat dit iets zou veranderen. Dat deed het ook, nu gaan de fans een korte tijd naar 100% en daarna weer 0% of 1%.
In dit topic wel gelezen dat Ontdooicyclusdetectie dit misschien kan veroorzaken, dus die heb ik net even uitgezet dus ik weet nog niet wat dat doet. Voor nu even handmatig aan gezet.
Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 CONFIGURED 1 LED_DISABLE 0 ENABLE_CONFIGPAGE 1 MQTT_HIERARCHY 1 ENABLE_HOME_ASSISTANT_AUTODISCOVERY 1 AUTOBOOST 0 ENABLE_AMBIENTCOMPENSATION 0 DEFROST_DETECT 1 STARTUP_SUPPORT 1 FAN_SPEED_LUT_USE 1 LANGUAGE 0 OPERATING_MODE 0 FAN_OFF_DELAY 10 AUTOBOOST_TEMPERATURE 17.5 AMBIENTCOMPENSATION_TARGET 19.5 AMBIENTCOMPENSATION_KP 10 AMBIENTCOMPENSATION_KI 2 DEFROST_DETECT_DTDT_START -2.5 DEFROST_DETECT_DTDT_DONE 0 STARTUP_SUPPORT_SPEED 100 STARTUP_SUPPORT_DTDT_START 0.400000006 STARTUP_SUPPORT_DTDT_DONE 0.100000001 HEATING_FAN_ENABLE_DELTA_T 5 COOLING_FAN_ENABLE_DELTA_T 5 ENABLE_T_HYSTERESIS 2 HEATING_LOWER_TEMPERATURE 27.5 HEATING_UPPER_TEMPERATURE 45 HEATING_SPEED_LIMIT 60 HEATING_SPEED_BOOST_LIMIT 120 COOLING_SPEED 50 COOLING_SPEED_BOOST 100 T0_OFFSET 0 T1_OFFSET 0 T2_OFFSET 0 NODE_NAME "convectorput" MASTER_NODE_NAME "master-name" FAN_SPEED_LUT_0 0 FAN_SPEED_LUT_20 25 FAN_SPEED_LUT_40 45 FAN_SPEED_LUT_60 65 FAN_SPEED_LUT_80 80 FW_VERSION "v2.7.7"
[Afbeelding]
Update: Een nacht zonder de Ontdooicyclusdetectie geeft het zelfde resultaat alleen schieten de fans niet meer naar 100% maar weer naar 1% maximaal. Ik heb nu de fans zelf op 100% gezet en wat mij opvalt is dat juist de aanvoer temp daalt en de afvoer gelijk blijft. Ik heb het gecontroleerd en de sensoren zitten wel op de juiste buis aangesloten.
Is er iemand met een vergelijkbaar probleem of iemand die weet wat er aan de hand kan zijn?
firmare versie: v2.7.8
Temperatuur sensoren op de juiste plaats? Of idd toe- en afvoer verkeerd aangelegd?Droplollie schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:34:
Ik heb nu op 3 T33-radiatoren een heatmeister draaien. 1 aangesloten op een heatfan module en de anderen zelf gebouwd met arctic fans. Opvallend hoeveel stiller de arctic fans zijn.
Wat me nu opvalt is iets merkwaardigs: bij alle T33s is de retour temperatuur hoger dan de aanvoer temperatuur. De T33s zijn vorig jaar geplaatst ipv T22s. Het vreemde is alleen dat de leidingen (volgens mij) verder niet zijn verlegd. Dus kennelijk waren de T22s ook al andersom aangelegd. Kan dit bewust zijn?
Ik heb de radiatoren vol open staan (gebruik de radiatorkraan dus niet). Mijn vraag is nu: wat te doen? Is dit problematisch ook als de radiatorkraan vol open staat? De radiatoren weer opnieuw laten aansluiten?
Bij het huis van mijn zoon had de vorige eigenaar de buizen verwisseld bij de ketel, alle radiatoren werden eerst aan de onderzijde warm.
Geinig. Helaas komt mij dit bekend voor.petkaij schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:50:
[...]
Temperatuur sensoren op de juiste plaats? Of idd toe- en afvoer verkeerd aangelegd?
Bij het huis van mijn zoon had de vorige eigenaar de buizen verwisseld bij de ketel, alle radiatoren werden eerst aan de onderzijde warm.
( En nog 10 radiatoren op allerlei locaties die verkeerd om zaten)
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet temperatuur.
Ik snap je probleem denk ik niet. Wat je omschrijft is normaal gedrag. Vanaf 1% snelheid gaan de fans aan, bij 0% zijn ze uit. Anders zouden ze altijd draaien hewheels533 schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:22:
[...]
Vandaag opgemerkt dat op 1% de fans wel draaien, hoe snel is natuurlijk de vraag en op 0% staat het ook werkelijk uit.
Is er iemand met een vergelijkbaar probleem of iemand die weet wat er aan de hand kan zijn?
[ Voor 4% gewijzigd door Bazz0847 op 11-11-2025 12:57 ]
En hebben jullie dit veranderd en merken jullie verschil? Mn installateur geeft aan dat het niet veel uitmaakt als alle kranen helemaal open staanSeafarer schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 03:32:
[...]
Geinig. Helaas komt mij dit bekend voor.![]()
( En nog 10 radiatoren op allerlei locaties die verkeerd om zaten)
Gelijk een andere installateur nemen.Droplollie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 07:48:
[...]
En hebben jullie dit veranderd en merken jullie verschil? Mn installateur geeft aan dat het niet veel uitmaakt als alle kranen helemaal open staan
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet temperatuur.
Betreft het een handmatig bedienbare radiatorkraan of een thermostatisch bedienbare radiatorkraan (TRV)?Droplollie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 07:48:
[...]
En hebben jullie dit veranderd en merken jullie verschil? Mn installateur geeft aan dat het niet veel uitmaakt als alle kranen helemaal open staan
Hier het effect van een verkeerd aangesloten TRV. YouTube: Radiator verkeerd aangeloten #shorts
Een normaal aangesloten radiator is aan de bovenkant warmer dan aan de onderkant.
Wanneer de radiator goed is ingeregeld dan zie je met een WB-camera horizontale banen.
Dit wordt stratificatie genoemd en zorgt voor een optimale convectie.
Bij jouw radiator zit de warmte onderin ipv bovenin.
De opgewarmde lucht van de onderkant komt langs de minder warme bovenkant waardoor in inschat dat de lucht niet optimaal opwarmt en dat deze situatie ook de natuurlijke convectie niet bevordert.
Maw, ik schat zo in dat het rendement niet optimaal is.
Aan de andere kant, als de radiator de ruimte voldoende opwarmt en je geen comfortklachten hebt dan kan je het laten voor wat het is.
Vraag: Heeft de installateur deze radiatoren onlangs aangesloten en/of aangepast?
Want dan zou het herstelwerk onder garantie kunnen vallen.
In principe veel open zetten.Droplollie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 07:48:
[...]
Uitzonderingen zijn bijv kleine radiatoren op toilet of badkamer. Als je die helemaal open zet dan kunnen deze veel te veel flow krijgen en als een soort bypass gaan werken.
Het mooist is het als je waterzijdig inregelt, zie Zwartoog in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Edit: zie nu dat dit ging over verkeerd aangesloten radiatoren waarbij aanvoer- en retour zijn omgewisseld. Dat maakt veel uit. Mijn tekst hierboven gaat over de kranen wel/niet helemaal open zetten, bij correct aangesloten radiatoren.
[ Voor 15% gewijzigd door SebastiaanPs op 11-11-2025 08:53 ]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Ja je uitleg is heel logischBazz0847 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 07:12:
[...]
Ik snap ke probleem denk ik niet. Wat je omschrijft is normaal gedrag. Vanaf 1% snelheid gaan de fans aan, bij 0% zijn ze uit. Anders zouden ze altijd draaien he
In mijn vorige post staat ook een grafiek. Hopelijk wordt het dan duidelijker en misschien snap ik het ook wel helemaal niet, dat kan natuurlijk ook.
Dank! Ze zijn inderdaad recent vervangen. Maar de leidingen zijn niet omgewisseld (de aanvoer en retour zijn niet van kant gewisseld). We hebben wel een verbouwing gehad waarbij er ook een aantal radiatoren zijn verwijderd. Het kan zijn dat de leidingen toen ergens gekruist zijn. Dat zou het verklaren.Lawrentz schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 08:50:
[...]
Betreft het een handmatig bedienbare radiatorkraan of een thermostatisch bedienbare radiatorkraan (TRV)?
Hier het effect van een verkeerd aangesloten TRV. YouTube: Radiator verkeerd aangeloten #shorts
Een normaal aangesloten radiator is aan de bovenkant warmer dan aan de onderkant.
Wanneer de radiator goed is ingeregeld dan zie je met een WB-camera horizontale banen.
Dit wordt stratificatie genoemd en zorgt voor een optimale convectie.
Bij jouw radiator zit de warmte onderin ipv bovenin.
De opgewarmde lucht van de onderkant komt langs de minder warme bovenkant waardoor in inschat dat de lucht niet optimaal opwarmt en dat deze situatie ook de natuurlijke convectie niet bevordert.
Maw, ik schat zo in dat het rendement niet optimaal is.
Aan de andere kant, als de radiator de ruimte voldoende opwarmt en je geen comfortklachten hebt dan kan je het laten voor wat het is.
Vraag: Heeft de installateur deze radiatoren onlangs aangesloten en/of aangepast?
Want dan zou het herstelwerk onder garantie kunnen vallen.
Ik heb overigens niet het idee dat de verwarming onderin warmer is dan bovenin. Misschien binnenkort maar eens warmtebeeldcamera huren om te zien.
er zijn ook kruisblokken te koop die je kan plaatsen.Droplollie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:51:
[...]
Dank! Ze zijn inderdaad recent vervangen. Maar de leidingen zijn niet omgewisseld (de aanvoer en retour zijn niet van kant gewisseld). We hebben wel een verbouwing gehad waarbij er ook een aantal radiatoren zijn verwijderd. Het kan zijn dat de leidingen toen ergens gekruist zijn. Dat zou het verklaren.
Ik heb overigens niet het idee dat de verwarming onderin warmer is dan bovenin. Misschien binnenkort maar eens warmtebeeldcamera huren om te zien.
Ik weet dat bij ons de radiatoren de juiste toevoer en retour hadden maar bij het hangen van de Jaga's dit verkeerd om was.
Gelukkig was dit op 1 volledige verdieping en kon ik de standleiding naar die verdeler wisselen. Daardoor was ik van het klapperen af wanneer de warmtepomp tegen de dichte afsluiters stond te pompen.
Met een IR-thermometer zou je ook het eea kunnen afleiden door in de hoeken te meten.Droplollie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:51:
[...]
Dank! Ze zijn inderdaad recent vervangen. Maar de leidingen zijn niet omgewisseld (de aanvoer en retour zijn niet van kant gewisseld). We hebben wel een verbouwing gehad waarbij er ook een aantal radiatoren zijn verwijderd. Het kan zijn dat de leidingen toen ergens gekruist zijn. Dat zou het verklaren.
Het detecteren van de horizontale banen is met een IR-thermometer zeer lastig cq niet mogelijk.
Bedankt voor je reactie en heb je foto gevonden. Ik ben erg nieuwsgierig naar meer foto's Kan je nog wat meer delen? Alvast bedankt!petkaij schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:37:
[...]
@dannyll , zie mijn oplossing twee á drie pagina's terug.
Mijn T22 radiator is 8cm diep, open ruimte tussen de leden is slechts 5cm. Toch heb ik er 8cm Artic fans onder hangen in een celbeton profiel van 10cm breed. Oké, steekt uit aan de achterzijde, maar dat ziet niemand.
Wel twee extra profielen aan gemonteerd om iets hogere rand te creëren en gelijk een "gootje" voor alle bedrading.
Hmm.Droplollie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:51:
[...]
Volgens mij is een omwisseling en een kruising van leidingen hetzelfde of heeft op z'n minst hetzelfde effect.
- Is de installateur ook bij betrokken geweest bij het verwijderen van de radiatoren en evt bij het kruisen van de leidingen?
- Had de installateur redelijkerwijs kunnen weten/vermoeden dat de leidingen zijn omgewisseld/gekruist?
- Of heb je de installateur op de hoogte gebracht van deze wijzigingen?
Dan lijkt het mij een omissie van de installateur en kan je de installateur hierop aanspreken.
Ziet er inderdaad eenvoudig en netjes uit. Ik denk dat ik dat als eerste ga proberen. Heb materialen besteld :-)H3nk1960 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:01:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier mijn methode. zie je amper wat van als de grille er op ligt.
Radiator dicht draaien, raam open en de boel flink af laten koelen. Dan raam dicht en radiator volopen. Je zou dan toch echt met de hand een verschil moeten kunnen voelen.Droplollie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:51:
[...]
Wat stel ik in de heatmeister in? een lage temperatuur om juist te ondersteunen als er warmte komt of een hoge temperatuur om de bestaande ruimte te boosten? (ik zie status controller: inactief staan, klopt dat?)
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].
Ik ben bezig met dezelfde zoektocht. Echter viel me vooral op dat de oude generatie terug kan moduleren tot 200 RPM waar deze minimaal 600 RPM draaien.lars019 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:59:
Iemand ervaring met de Arctic P14 Pro PST icm heatmeister? De P14 PWM variant is op dit moment niet goedkoop te krijgen, 5-packs zijn out of stock (zou deze serie vervangen worden door de pro?). Pro is ook PWM en PST, kan harder maar verbruikt ook meer stroom en maakt meer geluid. Maar is dat alleen op de hogere snelheden? Je zou deze dan gewoon op lagere snelheden kunnen laten draaien dacht ik.
Hier ook besproken:
True schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:32:
[...]
De minimum RPM is wel een heel stuk hoger 600 tot 3000 t.o.v. 200 tot 1800 (voor de PWM variant waar wij hier zo prat op gaan). Waarbij de ventilatoren al nut hebben als ze iets luchtstroming bewerkstelligen - wat met 200 RPM ook al kan.
Aan de ander kant zie je met 17 dB(A) dat de nieuwe dan 1.050 RPM doet terwijl de PWM variant met die geluidsdruk maar 780 RPM doet.
Helaas geen resultaten wat de luchtverplaatsing en statische druk is bij het minimum RPM. Denk dat dit een prima alternatief is op de PWM variant, maar deze wel iets meer geluid zou kunnen maken met een heel stuk meer effect. Of dat effect in onze usecases ook nuttig en nodig is, is een tweede.
[ Voor 38% gewijzigd door LPieter op 14-11-2025 16:02 ]
Ik heb ze (uitvoering: Arctic P14 PWM PST Zwart, 140mm) in de aanbieding als value pack destijds voor €6,60 p/s gevonden ex. verzending. Met €8,50 zijn ze inderdaad een stuk duurder, maar van de 14cm heb je er nooit zo veel nodig dat het echt ontzettend duur wordt.lars019 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:59:
Iemand ervaring met de Arctic P14 Pro PST icm heatmeister? De P14 PWM variant is op dit moment niet goedkoop te krijgen, 5-packs zijn out of stock (zou deze serie vervangen worden door de pro?). Pro is ook PWM en PST, kan harder maar verbruikt ook meer stroom en maakt meer geluid. Maar is dat alleen op de hogere snelheden? Je zou deze dan gewoon op lagere snelheden kunnen laten draaien dacht ik.
Hoeveel moeten die nieuwe kosten?
Dat zou goed kunnen, zelfs de gewone P14 zonder PST is als 5 pack "out of stock", Ik dacht er daar een paar van te bestellen en dan zelf wat te solderen of zo'n "1 naar 5" PWM fan verdeelkabeltje te gebruiken maar helaas.lars019 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:59:
Vooral het stroomverbruik kan een limiterende factor zijn wanneer je er een hele lading aansluit, wellicht is de hogere efficiëntie een voordeel maar de minimale RPM die de pro kan draaien ligt ook flink hoger dan bij de bestaande P14 PWM.
Efficiëntere fan op een lager toerental zal geen wereldschokkend verschil zijn met de normale P14's maar wanneer je de 100% aantikt dan zal de pro behalve meer lucht verplaatsen en geluid maken ook behoorlijk meer stroom van de voeding vragen.
Ben ook wel benieuwd naar een vergelijking van de P14 PWM op 100%, 50% en 25% met de pro op 80%, 40% en 20% qua stroomverbruik, geluidsproductie en luchtverplaatsing.
Wanneer dat nauwelijks wat scheelt dan blijven alleen dat hogere minimale toerental en het prijsverschil over.
Effectiviteit behaal ik al met 20%, hoger verhoogt vooral het geluid, ik trek de deltaT er niet van omhoog. Misschien dat anderen een andere ervaring hebben. Maar >30% doet echt niets voor mij, en verschil tussen 20 en 30% is marginaal.PalingDrone schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 00:28:
[...]
Dat zou goed kunnen, zelfs de gewone P14 zonder PST is als 5 pack "out of stock", Ik dacht er daar een paar van te bestellen en dan zelf wat te solderen of zo'n "1 naar 5" PWM fan verdeelkabeltje te gebruiken maar helaas.
Vooral het stroomverbruik kan een limiterende factor zijn wanneer je er een hele lading aansluit, wellicht is de hogere efficiëntie een voordeel maar de minimale RPM die de pro kan draaien ligt ook flink hoger dan bij de bestaande P14 PWM.
Efficiëntere fan op een lager toerental zal geen wereldschokkend verschil zijn met de normale P14's maar wanneer je de 100% aantikt dan zal de pro behalve meer lucht verplaatsen en geluid maken ook behoorlijk meer stroom van de voeding vragen.
Ben ook wel benieuwd naar een vergelijking van de P14 PWM op 100% en 50% met de pro op 80% en 40% qua stroomverbruik, geluidsproductie en luchtverplaatsing.
Wanneer dat vergelijkbaar is dan blijft alleen dat hogere minimale toerental en het prijsverschil over.
De P14 Pro kost nu slechts € 6.30 per stuk, dus op dit moment in lijn met de prijs van PWM voorheen:True schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:55:
[...]
Ik heb ze (uitvoering: Arctic P14 PWM PST Zwart, 140mm) in de aanbieding als value pack destijds voor €6,60 p/s gevonden ex. verzending. Met €8,50 zijn ze inderdaad een stuk duurder, maar van de 14cm heb je er nooit zo veel nodig dat het echt ontzettend duur wordt.
Hoeveel moeten die nieuwe kosten?
uitvoering: Arctic P14 Pro PST, 5-pack, Zwart, 140mm
Ik lees nu in de Tweakers review van P12 Pro, dat de Pro lijn inderdaad alle varianten van de originele lijn gaat vervangen, maar op welk termijn is nog onduidelijk.
Die text die je quote gaat over de P12 Pro. P14 Pro kan RPM tussen 400-2500 aan tegen 200-1700 voor de P14 PWM.LPieter schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 16:00:
[...]
Ik ben bezig met dezelfde zoektocht. Echter viel me vooral op dat de oude generatie terug kan moduleren tot 200 RPM waar deze minimaal 600 RPM draaien.
Hier ook besproken:
[...]
Als je naar P14 Pro tweakers review kijkt, dan verplaatst die op het laagst gemeten geluidsniveau 3.5 x meer lucht, maar verbuikt dan ook 2.5x zo veel stroom als de PWM versie (Pro@720rpm, PWM@420rpm).
Gezien de ervaring hierboven, dat RPM boven boven 20-30% geen toegevoegde waarde heeft op de originele P14, dan zou je de Pro altijd op het minimum kunnen laten staan. Dan zou de Pro meer luchtstroom creëren dan PWM @20-30% met een lager geluidsniveau maar waarschijnlijk wel tegen een hoger stroomverbruik (tot 50% schat ik zo gezien de resultaten). Dan zou dan <1/2 euro per fan op jaarbasis kunnen kosten.
Ik heb ze besteld en zal het vermogen meten op de laagste stand als ik ze binnen heb.
Probleem: ik heb geen stopcontact in de buurt (of zelfs maar aan die muur) in mijn badkamer want de radiator hangt tussen de douche en de wc. Is het mogelijk de heatmeister op een batterij (powerbank?) te draaien? Wat is zijn energieverbruik? Elke week een batterij opladen is mogelijk maar niet elke dag
Elke week opladen gaat ook vervelen lijkt me. Infraroodpaneeltje aan het plafond misschien een optie?Horla schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:00:
Situatieschets: Ik heb een (grote) badkamer 's morgens die mee op de thermostaat van de living aan gaat. Ook al heb ik de radiatoren in de living al dicht geknepen, warmt de living veel sneller op waardoor de badkamer best nog frisjes is 's morgens.
Probleem: ik heb geen stopcontact in de buurt (of zelfs maar aan die muur) in mijn badkamer want de radiator hangt tussen de douche en de wc. Is het mogelijk de heatmeister op een batterij (powerbank?) te draaien? Wat is zijn energieverbruik? Elke week een batterij opladen is mogelijk maar niet elke dag. Uiteindelijk gaat het maar over een half uurtje per dag dat de ventilatoren moeten draaien.
Is het een idee om eerst naar de oorzaak te kijken?Horla schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:00:
Situatieschets: Ik heb een (grote) badkamer 's morgens die mee op de thermostaat van de living aan gaat. Ook al heb ik de radiatoren in de living al dicht geknepen, warmt de living veel sneller op waardoor de badkamer best nog frisjes is 's morgens.
Probleem: ik heb geen stopcontact in de buurt (of zelfs maar aan die muur) in mijn badkamer want de radiator hangt tussen de douche en de wc. Is het mogelijk de heatmeister op een batterij (powerbank?) te draaien? Wat is zijn energieverbruik? Elke week een batterij opladen is mogelijk maar niet elke dag. Uiteindelijk gaat het maar over een half uurtje per dag dat de ventilatoren moeten draaien.
Zomaar wat mogelijke oorzaken.
Komt de badkamer na een paar uur wel op temperatuur?
Heeft onlangs een aanpassing in je installatie plaatsgevonden waardoor de installatie mogelijk onbalans is geraakt?
Kan het zijn dat het inregelventiel van de radiator te ver dicht staat?
Kan het zijn dat de TRV vastzit?
Is de thermostaatknop los geweest en op een andere stand dan stand 5 teruggeplaatst op de TRV?
Heeft de radiator ooit voldoende warmte geleverd?
Is het vermogen van je radiator hoog genoeg?
Is het vermogen van je warmtebron hoog genoeg?
Is de aanvoertemperatuur hoog genoeg?
Ik heb de heatmeister ingesteld dat niet automatisch de boost modus aan staat.
Nu wil ik een regel of iets aanmaken dat die soms wel de boost modus automatisch aanspreekt.
Dit omdat de kamer 2 dagen wordt gebruikt als werkkamer waardoor de ingestelde temperatuur op 20.5 staat die dag.
Kan iemand mij helpen met iets hiervoor? Dat bijvoorbeeld bij ingestelde temperatuur van Tado vanaf 19.5 graad de boost functie aan gaat en onder deze temperatuur uit? Of hebben mensen dit anders geregeld?
Aan mijn plafond heb ik ook geen stopcontacts020506 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:15:
[...]
Elke week opladen gaat ook vervelen lijkt me. Infraroodpaneeltje aan het plafond misschien een optie?
De oorzaak is eigenlijk dat we 's avonds de living met de pelletkachel verwarmen waardoor die minder afkoelt in de nacht en dus 's morgens snel opgewarmd isLawrentz schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:02:
[...]
Is het een idee om eerst naar de oorzaak te kijken?
Volgens warmteberekeningen die ik zojuist heb gedaan is de radiator nipt te klein (3018W). Volgens google moet ik m3 opp x 94W moet doen en dan kom ik op 3701.25 uit. Maar het is nu al een radiator van 2m hoog op 80cm breed dus veel groter is moeilijk (en ga ik niet verkocht krijgen). Het is eigenlijk al vanaf het begin dat we de badkamer hebben gerenoveerd tien jaar geleden. Maar ja, dat was in de lente dus pas 6 maand kom je er achter dat ze eigenlijk net niet voldoet en toen was de firma die de badkamer heeft gedaan failliet
Het is eigenlijk voornamelijk vervelend in de tussenseizoenen. Dan steken we de pelletkachel in de living aan terwijl het eigenlijk net niet nodig is want nipt 20°C maar ja, gezelligheid en zo is ook belangrijk. Als het 's nachts koud wordt en de living dus lager gaat in temperatuur, is de badkamer wel op temperatuur. Het is niet dat het koud is 's morgens maar wel kil.
Ik heb in HA een tijdblok op gegeven van 8 tot 12 uur in de ochtend om de boost functie te activeren met als extra voorwaarde dat cv-pomp meer dan 5% uitsturing moet hebben ter indicatie dat de ketel (Nefit) aanstaat.Kevin1990 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:10:
Vraag voor de HA gebruikers met heatmeister.
Ik heb de heatmeister ingesteld dat niet automatisch de boost modus aan staat.
Nu wil ik een regel of iets aanmaken dat die soms wel de boost modus automatisch aanspreekt.
Dit omdat de kamer 2 dagen wordt gebruikt als werkkamer waardoor de ingestelde temperatuur op 20.5 staat die dag.
Kan iemand mij helpen met iets hiervoor? Dat bijvoorbeeld bij ingestelde temperatuur van Tado vanaf 19.5 graad de boost functie aan gaat en onder deze temperatuur uit? Of hebben mensen dit anders geregeld?
Dat is de meest nutteloze benadering die je maar kan vinden.Horla schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 13:00:Volgens google moet ik m3 opp x 94W moet doen en dan kom ik op 3701.25 uit.
Een kubus van 125m3 gaat heel veel minder warmte verliezen dan een buis van 1x1x125.
Warmteverlies gaat puur op oppervlakte, temperatuur delta en warmte geleiding waarde aka isolatie.
Tool: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ja, dat snap ik. Maar je hebt wel een lamp aan je plafond? Ik zat te denken aan een paneel met verlichting.Horla schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 13:00:
[...]
Aan mijn plafond heb ik ook geen stopcontact. En een draad over plafond naar de muur en vandaar naar beneden ga ik niet verkocht krijgen.
Dan weet je ook waar (een deel van) de oplossing ligt, maar er kan meer aan de hand zijn zoals ik in mijn vorige post heb vermeld.Horla schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 13:00:
De oorzaak is eigenlijk dat we 's avonds de living met de pelletkachel verwarmen waardoor die minder afkoelt in de nacht en dus 's morgens snel opgewarmd is. Zeker in vergelijking met de badkamer. Al de rest is al nagekeken.
Het vermogen van een radiator is gespecificeerd op 75/65/20 en geeft alleen het gespecificeerde vermogen af bij deze temperaturen.Volgens warmteberekeningen die ik zojuist heb gedaan is de radiator nipt te klein (3018W).
Mocht je voor de badkamer aan een straler of IR-paneel gaan denken, denk dan svp aan de IP-waarde ivm de hoge RV. De RV kan in een badkamer snel oplopen boven de 80%.
Heb je ook de opstarthulp aangezet wanneer er gedetecteerd wordt dat er warmte door de radiator/convector gaat?petkaij schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 13:12:
[...]
Ik heb in HA een tijdblok op gegeven van 8 tot 12 uur in de ochtend om de boost functie te activeren met als extra voorwaarde dat cv-pomp meer dan 5% uitsturing moet hebben ter indicatie dat de ketel (Nefit) aanstaat.
Gebruik ze met veel plezier, maar ben met een laptopwissel de arduino config bestanden kwijtgeraakt waarmee je de settings kan aanpassen door het uploaden van de files...
heeft een van jullie (of Bas zelf) deze nog beschikbaar?
Zoals gezegd, mijn opstart hulp tbv de boost-mode (enkel in de ochtend) van de HM is de detectie van het aansturen van de cv-pomp. Enkele seconden daarna zie ik dat de inlaat temperaturen beginnen te stijgen en de boost zijn functie kan uitvoeren.Kevin1990 schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:54:
[...]
Heb je ook de opstarthulp aangezet wanneer er gedetecteerd wordt dat er warmte door de radiator/convector gaat?
Vanuit HA wordt zo de boost-mode actief gezet ( en ook weer terug uit)
Dit werkt bij mij in ieder geval prima voor al mijn HeatMeisters.
[ Voor 6% gewijzigd door petkaij op 16-11-2025 18:25 ]
Ja, ik had hier last van. Het config knopje blijft waarschijnlijk hangen. Tip van @Bazz0847 was om de HM los te halen, te ontdoen van de behuizing en contactspray op het knopje te sprayen, paar keer indrukken zodat de contact spray goed werkt en de HM weer aansluiten. Dat heeft geholpen. Mogelijk gewoon wat stof oid. waardoor het contactje niet goed werkt/blijft hangen.Droplollie schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:16:
Een van mijn modules blijft hangen in de configuratiemodus. Meerdere keren geprobeerd opnieuw te doorlopen. Ook gereset naar standaard instellingen, maar ik kom niet verder. Iemand anders ook met dit probleem?
30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [ook als alternatieve airco!]
Ik reageer toch nog een keer op mij zelf. Vandaag heeft de snelheid van de fans andere waardes getoond dan 1% of 0%, maar dit maakt het nog een beetje gekker als je het mij vraagt.wheels533 schreef op maandag 10 november 2025 @ 18:22:
[...]
Vandaag opgemerkt dat op 1% de fans wel draaien, hoe snel is natuurlijk de vraag en op 0% staat het ook werkelijk uit.
Voor de duidelijkheid de settings staan zoals in mijn eerst bericht hierover.
:strip_exif()/f/image/GCOEKH0D0LFj2825BrQhrH25.jpg?f=fotoalbum_large)
Is dit alleen een verkeerde weergaven van de daadwerkelijke snelheid of draaien de fans op 1,7%? Het gaat mij er ook niet perse om dat het goed wordt gelogd, maar wel dat het goed werkt.
Geen idee, maar vond een Jaga DBE en op de foto staat volgens ChatGPT:Seafarer schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:05:
Weet iemand welke ventilators er gebruikt worden in de Jaga DBE? Vooral welke 140mm fannen worden gebruikt.
De ventilatoren op de foto zijn ADDA DC Brushless fans. Op het label staat het merk ADDA en de tekst “DC Brushless”, wat betekent dat het gaat om gelijkstroomventilatoren met een borstelloze motor. ADDA is een veelgebruikt merk voor koelfans in industriële en IT-toepassingen.
Waarschijnlijk specificaties op basis van wat zichtbaar is:
Merk: ADDA
Type: DC Brushless Fan
Spanning: meestal 12 V DC (soms 24 V afhankelijk van het model)
Formaat: vermoedelijk 80 mm of 92 mm (gezien het formaat op de foto)
Modelnummer: op de sticker zou iets staan als AD0812, AD0912, of vergelijkbaar (bv. AD0812HB-A70GL)
Als je het exacte type wilt weten, kun je het modelnummer aflezen dat op de sticker staat (begint meestal met AD + maat + spanning, bijv. AD0812 for 80 mm/12 V).
[ Voor 14% gewijzigd door SiNTeK op 17-11-2025 16:26 . Reden: Toevoegen Marktplaats foto ]
30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [ook als alternatieve airco!]
Handig dat @Seafarer in twee topics hetzelfde vraagtSiNTeK schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:25:
[...]
Geen idee, maar vond een Jaga DBE en op de foto staat volgens ChatGPT:
De ventilatoren op de foto zijn ADDA DC Brushless fans. Op het label staat het merk ADDA en de tekst “DC Brushless”, wat betekent dat het gaat om gelijkstroomventilatoren met een borstelloze motor. ADDA is een veelgebruikt merk voor koelfans in industriële en IT-toepassingen.
Waarschijnlijk specificaties op basis van wat zichtbaar is:
Merk: ADDA
Type: DC Brushless Fan
Spanning: meestal 12 V DC (soms 24 V afhankelijk van het model)
Formaat: vermoedelijk 80 mm of 92 mm (gezien het formaat op de foto)
Modelnummer: op de sticker zou iets staan als AD0812, AD0912, of vergelijkbaar (bv. AD0812HB-A70GL)
Als je het exacte type wilt weten, kun je het modelnummer aflezen dat op de sticker staat (begint meestal met AD + maat + spanning, bijv. AD0812 for 80 mm/12 V).
[Afbeelding]
Maar is idd adda
jj85 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
De vraag alleen is, wat klopt er niet?Bazz0847 schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:22:
Fans komen niet boven de 1.7%, dus je configuratie klopt niet helemaal.
Zijn er nog andere manieren om iets uit te lezen dan met /getConfig?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
| {
"CONFIGURED": 1,
"LED_DISABLE": 0,
"ENABLE_CONFIGPAGE": 1,
"MQTT_HIERARCHY": 1,
"ENABLE_HOME_ASSISTANT_AUTODISCOVERY": 1,
"AUTOBOOST": 0,
"ENABLE_AMBIENTCOMPENSATION": 0,
"DEFROST_DETECT": 0,
"STARTUP_SUPPORT": 1,
"FAN_SPEED_LUT_USE": 0,
"LANGUAGE": 0,
"OPERATING_MODE": 0,
"FAN_OFF_DELAY": 10,
"AUTOBOOST_TEMPERATURE": 17.5,
"AMBIENTCOMPENSATION_TARGET": 19.5,
"AMBIENTCOMPENSATION_KP": 10,
"AMBIENTCOMPENSATION_KI": 2,
"DEFROST_DETECT_DTDT_START": -2.5,
"DEFROST_DETECT_DTDT_DONE": 0,
"STARTUP_SUPPORT_SPEED": 100,
"STARTUP_SUPPORT_DTDT_START": 0.400000006,
"STARTUP_SUPPORT_DTDT_DONE": 0.100000001,
"HEATING_FAN_ENABLE_DELTA_T": 5,
"COOLING_FAN_ENABLE_DELTA_T": 5,
"ENABLE_T_HYSTERESIS": 2,
"HEATING_LOWER_TEMPERATURE": 27.5,
"HEATING_UPPER_TEMPERATURE": 45,
"HEATING_SPEED_LIMIT": 60,
"HEATING_SPEED_BOOST_LIMIT": 120,
"COOLING_SPEED": 50,
"COOLING_SPEED_BOOST": 100,
"T0_OFFSET": 0,
"T1_OFFSET": 0,
"T2_OFFSET": 0,
"NODE_NAME": "convectorput",
"MASTER_NODE_NAME": "master-name",
"FAN_SPEED_LUT_0": 0,
"FAN_SPEED_LUT_20": 25,
"FAN_SPEED_LUT_40": 45,
"FAN_SPEED_LUT_60": 65,
"FAN_SPEED_LUT_80": 80,
"FW_VERSION": "v2.7.8"
} |
Enige verschil is dat mij de "STARTUP-SUPPORT" op '0' staat. Maar ik heb een CV ketel, geen warmte pomp.
Tja, en allen werken ze zoals bedoeld.
[ Voor 6% gewijzigd door petkaij op 17-11-2025 18:13 ]
Seafarer schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:05:
Weet iemand welke ventilators er gebruikt worden in de Jaga DBE? Vooral welke 140mm fannen worden gebruikt.
:strip_exif()/f/image/1ogtoEvpfgX6r6DrqfTGxBdr.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervangen door Arctic P14 PWM PST met heatmeister. Helemaal tevreden met resultaat
Wat is je watertemperatuur? Kun je eens een screenshot delen van de grafiek met temperaturen?wheels533 schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:45:
[...]
De vraag alleen is, wat klopt er niet?
Zijn er nog andere manieren om iets uit te lezen dan met /getConfig?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44{ "CONFIGURED": 1, "LED_DISABLE": 0, "ENABLE_CONFIGPAGE": 1, "MQTT_HIERARCHY": 1, "ENABLE_HOME_ASSISTANT_AUTODISCOVERY": 1, "AUTOBOOST": 0, "ENABLE_AMBIENTCOMPENSATION": 0, "DEFROST_DETECT": 0, "STARTUP_SUPPORT": 1, "FAN_SPEED_LUT_USE": 0, "LANGUAGE": 0, "OPERATING_MODE": 0, "FAN_OFF_DELAY": 10, "AUTOBOOST_TEMPERATURE": 17.5, "AMBIENTCOMPENSATION_TARGET": 19.5, "AMBIENTCOMPENSATION_KP": 10, "AMBIENTCOMPENSATION_KI": 2, "DEFROST_DETECT_DTDT_START": -2.5, "DEFROST_DETECT_DTDT_DONE": 0, "STARTUP_SUPPORT_SPEED": 100, "STARTUP_SUPPORT_DTDT_START": 0.400000006, "STARTUP_SUPPORT_DTDT_DONE": 0.100000001, "HEATING_FAN_ENABLE_DELTA_T": 5, "COOLING_FAN_ENABLE_DELTA_T": 5, "ENABLE_T_HYSTERESIS": 2, "HEATING_LOWER_TEMPERATURE": 27.5, "HEATING_UPPER_TEMPERATURE": 45, "HEATING_SPEED_LIMIT": 60, "HEATING_SPEED_BOOST_LIMIT": 120, "COOLING_SPEED": 50, "COOLING_SPEED_BOOST": 100, "T0_OFFSET": 0, "T1_OFFSET": 0, "T2_OFFSET": 0, "NODE_NAME": "convectorput", "MASTER_NODE_NAME": "master-name", "FAN_SPEED_LUT_0": 0, "FAN_SPEED_LUT_20": 25, "FAN_SPEED_LUT_40": 45, "FAN_SPEED_LUT_60": 65, "FAN_SPEED_LUT_80": 80, "FW_VERSION": "v2.7.8" }
Ik kon het niet vinden en dacht dat het wel even zou duren op een antwoord.jj85 schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:36:
[...]
Handig dat @Seafarer in twee topics hetzelfde vraagt![]()
Maar is idd adda
jj85 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
Dus
Bij deze iedereen bedankt voor de correcte snelle reacties.
Water temperaturen waren inderdaad te hoog, met behulp van data in te voeren in chatgpt een 'optimale' config opgebouwd. Fans draaien nu hoger dan 1%. Wel heb ik nog een vraag, ik probeer HEATING_FAN_ENABLE_DELTA_T de waarde 0.70 te geven maar dit wordt reset naar 1.100000024 is dit een berekening van andere waardes?Bazz0847 schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:56:
[...]
Wat is je watertemperatuur? Kun je eens een screenshot delen van de grafiek met temperaturen?
aangepaste config
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
| {
"LED_DISABLE": 0,
"STARTUP_SUPPORT": 1,
"LANGUAGE": 0,
"FAN_OFF_DELAY": 12,
"STARTUP_SUPPORT_DTDT_START": 0.400000006,
"HEATING_FAN_ENABLE_DELTA_T": 1.100000024,
"HEATING_LOWER_TEMPERATURE": 20,
"HEATING_UPPER_TEMPERATURE": 30,
"HEATING_SPEED_LIMIT": 80,
"FAN_SPEED_LUT_20": 25,
"FAN_SPEED_LUT_40": 45,
"FAN_SPEED_LUT_60": 65,
} |
:strip_exif()/f/image/aiCeKIDDxq2Q6wZZdmWyOb7s.jpg?f=fotoalbum_large)
Koperen bocht is t outlet, zoals aangegeven door peiltje op h blok andere dus t inlet.
:strip_exif()/f/image/bdA9VfjFYZDEbYqVE8VDMRsU.jpg?f=fotoalbum_large)
Het gekke is dat t outlet hoger is dan in wanneer de radiator begint af te koelen op 21:44.
Hier met fan curve:
:strip_exif()/f/image/TvnHxOYyk4WytuWVmlB9Jcu5.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is op een jaga van 70 cm met 5 artic p8 ( van vorige setup onder een T22) en 1 EWK 12 cm fan. (Test setup, later andere fans denk ik).
Edit: fat fingers…
[ Voor 51% gewijzigd door damiii op 17-11-2025 22:11 ]
Is het een idee om de sensoren eerst te kalibreren in ijswater van 0 grC, terug te plaatsen en daarna een stukje buisisolatie om de sensoren te plaatsen?.damiii schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:07:
Is mijn jaga verkeerd om aangesloten, of mis ik iets?
[Afbeelding]
Koperen bocht is t outlet, zoals aangegeven door peiltje op h blok andere dus t inlet.
[Afbeelding]
Het gekke is dat t outlet hoger is dan in wanneer de radiator begint af te koelen op 21:44.
Hier met fan curve:
[Afbeelding]
Dit is op een jaga van 70 cm met 5 artic p8 ( van vorige setup onder een T22) en 1 EWK 12 cm fan. (Test setup, later andere fans denk ik).
Dan worden de metingen nauwkeuriger en kan je beter beoordelen waar het mis gaat.
Kun je het hele aansluitblok op de foto krijgen met een stukje van de convector?damiii schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:07:
Is mijn jaga verkeerd om aangesloten, of mis ik iets?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier met fan curve:
[Afbeelding]
Ik zie niet duidelijk waar ik naar kijk.
Ja valid point! Ga ik even doen en dan meld ik me weer mocht het zo blijven. Ondanks dat 3 graden wel een boel is.Lawrentz schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:44:
[...]
Is het een idee om de sensoren eerst te kalibreren in ijswater van 0 grC, terug te plaatsen en daarna een stukje buisisolatie om de sensoren te plaatsen?.
Dan worden de metingen nauwkeuriger en kan je beter beoordelen waar het mis gaat.
Atm niet helaas, is een jaga pro ventiel:Seafarer schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:59:
[...]
Kun je het hele aansluitblok op de foto krijgen met een stukje van de convector?
Ik zie niet duidelijk waar ik naar kijk.
https://www.cvtotaal.nl/j...414d-89d9-da0024475608%5D
ChatGPT heeft je mijns inziens verkeerd geadviseerd. Die kent de betekenis natuurlijk ook niet van die parameters, dus de kans dat dat goed gaat is beperkt.wheels533 schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:36:
[...]
Water temperaturen waren inderdaad te hoog, met behulp van data in te voeren in chatgpt een 'optimale' config opgebouwd. Fans draaien nu hoger dan 1%. Wel heb ik nog een vraag, ik probeer HEATING_FAN_ENABLE_DELTA_T de waarde 0.70 te geven maar dit wordt reset naar 1.100000024 is dit een berekening van andere waardes?
aangepaste config
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43{ "CONFIGURED": 1, "LED_DISABLE": 0, "ENABLE_CONFIGPAGE": 1, "MQTT_HIERARCHY": 1, "ENABLE_HOME_ASSISTANT_AUTODISCOVERY": 1, "AUTOBOOST": 0, "ENABLE_AMBIENTCOMPENSATION": 0, "DEFROST_DETECT": 0, "STARTUP_SUPPORT": 1, "FAN_SPEED_LUT_USE": 0, "LANGUAGE": 0, "OPERATING_MODE": 0, "FAN_OFF_DELAY": 12, "AUTOBOOST_TEMPERATURE": 17.5, "AMBIENTCOMPENSATION_TARGET": 19.5, "AMBIENTCOMPENSATION_KP": 10, "AMBIENTCOMPENSATION_KI": 2, "DEFROST_DETECT_DTDT_START": -2.5, "DEFROST_DETECT_DTDT_DONE": 0, "STARTUP_SUPPORT_SPEED": 100, "STARTUP_SUPPORT_DTDT_START": 0.400000006, "STARTUP_SUPPORT_DTDT_DONE": 0.100000001, "HEATING_FAN_ENABLE_DELTA_T": 1.100000024, "COOLING_FAN_ENABLE_DELTA_T": 5, "ENABLE_T_HYSTERESIS": 2, "HEATING_LOWER_TEMPERATURE": 20, "HEATING_UPPER_TEMPERATURE": 30, "HEATING_SPEED_LIMIT": 80, "HEATING_SPEED_BOOST_LIMIT": 120, "COOLING_SPEED": 50, "COOLING_SPEED_BOOST": 100, "T0_OFFSET": 0, "T1_OFFSET": 0, "T2_OFFSET": 0, "NODE_NAME": "convectorput", "FAN_SPEED_LUT_0": 0, "FAN_SPEED_LUT_20": 25, "FAN_SPEED_LUT_40": 45, "FAN_SPEED_LUT_60": 65, "FAN_SPEED_LUT_80": 80, "FW_VERSION": "v2.7.8" }
Zet de defaults eens terug, en ga dan de heating lower en upper (Ts1 en Ts2) aanpassen. Te moet je niet zo laag zetten, dan gaan je fans nauwelijks uit en ook vaak ongewild aan, een graad of 4 is het minimale.
:strip_exif()/f/image/xK4ulLUe2JCoX4aFlXJown18.jpg?f=fotoalbum_large)
Na opstarten en fans op 100% zie je een duidelijke en verwachte delta T. Mijn vermoeden is dat de andere radiatoren in de loop de water temperaturen beinvloeden, omdat deze langzamer afkoelen omdat deze (nog) niet geboost zijn. Ook zijn ze nog niet waterzijdig ingeregeld. Bedankt voor het meedenken allen!
:strip_exif()/f/image/cWfjqoXcVTw8we9F0xMEzQdR.jpg?f=fotoalbum_large)
LT;DR: Radiatoren zitten in een systeem, dat veroorzaakte de onverwachte metingen
Ik hoor het graag.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Dit staat onder de producteigenschappen:Impossibl3 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:22:
Ik lees met veel interesse over de Heatmeister. Nu vroeg ik mij af hoe lang zijn de temperatuur sensor kabels? Dit omdat het stroompunt aan de andere kant zit dan de waterleidingen van de radiator. Het wordt dus of de voeding op een verlengkabel of de temperatuur sensoren.
Ik hoor het graag.
3 temperatuursensoren met 50 cm kabel ieder.
WP: ME PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2D; PV: 10 kWp + SolarEdge SE7K EV: Audi e-tron & VW e-Golf
Ah overheen gelezen. Dank.StephanS1984 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:12:
[...]
Dit staat onder de producteigenschappen:
3 temperatuursensoren met 50 cm kabel ieder.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Of zelf verlengen met een simpel tweedraads snoertje is natuurlijk ook een optie.
Settings reset, dit is de nieuwe config. Ondertussen wel even een tweede HeatMeister bestellen, want de radiator voor moet ook nog.Bazz0847 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:06:
[...]
ChatGPT heeft je mijns inziens verkeerd geadviseerd. Die kent de betekenis natuurlijk ook niet van die parameters, dus de kans dat dat goed gaat is beperkt.
Zet de defaults eens terug, en ga dan de heating lower en upper (Ts1 en Ts2) aanpassen. Te moet je niet zo laag zetten, dan gaan je fans nauwelijks uit en ook vaak ongewild aan, een graad of 4 is het minimale.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
| {
"LED_DISABLE": 1,
"STARTUP_SUPPORT": 0,
"LANGUAGE": 1,
"FAN_OFF_DELAY": 10,
"STARTUP_SUPPORT_DTDT_START": 0.5,
"HEATING_FAN_ENABLE_DELTA_T": 4,
"HEATING_LOWER_TEMPERATURE": 20,
"HEATING_UPPER_TEMPERATURE": 30,
"HEATING_SPEED_LIMIT": 60,
"FAN_SPEED_LUT_20": 20,
"FAN_SPEED_LUT_40": 40,
"FAN_SPEED_LUT_60": 60,
} |
Hoe heb jij de fans aan elkaar vast gemaakt?Aiolos schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:08:
[...]
Nu wel: De fans maken een hoek van ongeveer 45 graden en zitten tegen de onderkant van de radiator en de muur (net boven de plint) aan.
[Afbeelding]
Ik was ook van plan deze te bestellen, maar twijfel nu tussen de 12 en 14 variant. In de reviews staat:lars019 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 08:39:
[...]
Die text die je quote gaat over de P12 Pro. P14 Pro kan RPM tussen 400-2500 aan tegen 200-1700 voor de P14 PWM.
Als je naar P14 Pro tweakers review kijkt, dan verplaatst die op het laagst gemeten geluidsniveau 3.5 x meer lucht, maar verbuikt dan ook 2.5x zo veel stroom als de PWM versie (Pro@720rpm, PWM@420rpm).
Gezien de ervaring hierboven, dat RPM boven boven 20-30% geen toegevoegde waarde heeft op de originele P14, dan zou je de Pro altijd op het minimum kunnen laten staan. Dan zou de Pro meer luchtstroom creëren dan PWM @20-30% met een lager geluidsniveau maar waarschijnlijk wel tegen een hoger stroomverbruik (tot 50% schat ik zo gezien de resultaten). Dan zou dan <1/2 euro per fan op jaarbasis kunnen kosten.
Ik heb ze besteld en zal het vermogen meten op de laagste stand als ik ze binnen heb.
Arctics opgegeven waarde van 5,2 mmH₂O wordt keurig behaald in onze test, maar de P12 Pro komt daar met 6,9 mmH₂O nóg verder bovenuit.
Op 17 dB(A), ik gok dat ze inderdaad allebei erg rond het minimum zullen draaien is het verschil zelfs 0,77 vs 1,05.
Wanneer ze worden toegepast op LTV-radiatoren is dit belangrijker dan de luchtstroom die ze kunnen bereiken lees ik. Is dit niet een gegronde reden om toch weg te blijven bij de 14-variant (al kan ik de radiatoren daar 'meer' mee vullen)?
Lastig te zeggen zonder te meten of dit echt een verschil maakt. Ik heb een T33 dan overlapt P14 mooi over beide ruimtes tussen de 3 platen. Dan past P12 lastiger. Daarnaast heb ik nu al P14 Pro gekocht. Aan luchtstroom een overkill, hopelijk stil genoeg op de laagste stand.LPieter schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:57:
[...]
Ik was ook van plan deze te bestellen, maar twijfel nu tussen de 12 en 14 variant. In de reviews staat:
Arctics opgegeven waarde van 5,2 mmH₂O wordt keurig behaald in onze test, maar de P12 Pro komt daar met 6,9 mmH₂O nóg verder bovenuit.
Op 17 dB(A), ik gok dat ze inderdaad allebei erg rond het minimum zullen draaien is het verschil zelfs 0,77 vs 1,05.
Wanneer ze worden toegepast op LTV-radiatoren is dit belangrijker dan de luchtstroom die ze kunnen bereiken lees ik. Is dit niet een gegronde reden om toch weg te blijven bij de 14-variant (al kan ik de radiatoren daar 'meer' mee vullen)?
In mijn kamer heb ik een T22 radiator van 1400×400×80 mm. De kamer is ongeveer 47,8 m³ groot. Afgelopen week heb ik vier radiatorventilatoren van Coolblue gekocht. Ze werken prima, maar ze maken veel lawaai. Daarom wil ik graag DIY.
Ik wil graag weten welke air change rate ik ongeveer nodig heb. En hoe hard kunnen Arctic P8 of P12 ventilatoren draaien voordat het lawaai te veel wordt? En zijn Noctua ventilatoren (redux of premium) de moeite waard? Is er een noticeable verschil in lawaai en performance?
Lees eens dit forum door..geheid dat je de nodige antwoorden krijgt.evRxdkeJ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:13:
Ik heb net een HeatMeister gekocht. Nu wil ik graag weten welke maat ventilatoren ik moet kopen en hoeveel ik er nodig heb.
In mijn kamer heb ik een T22 radiator van 1400×400×80 mm. De kamer is ongeveer 47,8 m³ groot. Afgelopen week heb ik vier radiatorventilatoren van Coolblue gekocht. Ze werken prima, maar ze maken veel lawaai. Daarom wil ik graag DIY.
Ik wil graag weten welke air change rate ik ongeveer nodig heb. En hoe hard kunnen Arctic P8 of P12 ventilatoren draaien voordat het lawaai te veel wordt? En zijn Noctua ventilatoren (redux of premium) de moeite waard? Is er een noticeable verschil in lawaai en performance?
:strip_exif()/f/image/STxHEVi17zPzedz0LNWYJHHe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KKWXfYppREGd0ZB47jcSynuR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B44zFl0KPmUU57joXzVZTjSw.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/rvIwvpHpqF5mqCZcFG6vpwby.png?f=fotoalbum_large)