Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Kevin1990 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:56:
[...]

Hoe kan ik dit checken? Dat kan denk ik wel op afstand.

2. Controleren of je MQTT spul nog up is.

Ik heb gisteren met HA gister wel een bak up terug gegaan omdat er iets niet goed was gegaan.
Dit was voordat ik de Heatbooster erin had gezet maar gisteren had ik in het begin namelijk nog wel verbinding.
De Wi-Fi verbinding controleren moet ik wel thuis voor zijn toch?
HA, Settings, Integrations, MQTT, Devices -> Heatbooster/HeatMeister.
En in die device settings, als je die hebt, staat onder sensors "IP address". Als daar niets staat, heeft ie geen IP en dus hoogstwaarschijnlijk geen verbinding.
Of je kijkt ergens in de settings van je router, bij verbonden apparaten (of iets dergelijks).

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19:28
Nnoitra schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:05:
[...]

HA, Settings, Integrations, MQTT, Devices -> Heatbooster/HeatMeister.
En in die device settings, als je die hebt, staat onder sensors "IP address". Als daar niets staat, heeft ie geen IP en dus hoogstwaarschijnlijk geen verbinding.
Of je kijkt ergens in de settings van je router, bij verbonden apparaten (of iets dergelijks).
Thanks.
Geen IP adres dus ik denk via de configurator als ik thuis ben opnieuw configureren?
Ik heb wel in het thuis netwerk alle IP adressen in de router vast gezet. Ik dacht dat dat wel goed zou zijn voor de stabiliteit in het netwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvvh8zO88IIV5OhAbaYxwF5K1MY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ai29V0iIjTBbBgjCbdBAa4Xd.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Kevin1990 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:57:
[...]

Thanks.
Geen IP adres dus ik denk via de configurator als ik thuis ben opnieuw configureren?
Ik heb wel in het thuis netwerk alle IP adressen in de router vast gezet. Ik dacht dat dat wel goed zou zijn voor de stabiliteit in het netwerk.

[Afbeelding]
Het reserveren van IP adressen met DHCP doet niets voor stabiliteit van je netwerk, maar dat is waarschijnlijk ook niet wat je bedoelt.
De vraag blijft: heeft je HB/HM nog verbinding met je WiFi?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
True schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:59:
[...]

Het reserveren van IP adressen met DHCP doet niets voor stabiliteit van je netwerk, maar dat is waarschijnlijk ook niet wat je bedoelt.
De vraag blijft: heeft je HB/HM nog verbinding met je WiFi?
Ik vermoed van niet maar dat kan ik pas controleren als ik thuis ben en naar de configurator ga. Ik denk niet dat het mogelijk is om dit op afstand te doen.
En is er wel een voordeel bij het vast zetten van de IP adressen van apparaten binnen een netwerk met Wi-Fi of bedraad internet?

[ Voor 11% gewijzigd door Kevin1990 op 14-10-2025 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Kevin1990 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:05:
[...]

Ik vermoed van niet maar dat kan ik pas controleren als ik thuis ben en naar de configurator ga. Ik denk niet dat het mogelijk is om dit op afstand te doen.
En is er wel een voordeel bij het vast zetten van de IP adressen van apparaten binnen een netwerk met Wi-Fi of bedraad internet?
Haal 'm eerst eens kort van de stroom, kijken of ie daarna wel weer een verbinding pakt.
Zo nee, dan eens opnieuw configureren.

Vaste IP adressen zijn vooral handig als je veel apparaten/services in je netwerk hebt die je op IP opent.
Denk aan een NAS, een server icm RemoteDesktop, een printer, een Unify Accesspoint, etc.
Dan hoef je niet te zoeken/dingen opnieuw te configgen als DHCP ze een keer een ander IP geeft (en zo groot is die kans ook niet). In het geval van je HeatMeister maakt het niet zoveel uit, de HA sensor laat je het IP adres wel zien, als ie het doet :+ .
Bedraad of WiFi maakt daarin niets uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Nnoitra op 14-10-2025 11:36 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:38
Kevin1990 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:56:
[...]

Hoe kan ik dit checken? Dat kan denk ik wel op afstand.

2. Controleren of je MQTT spul nog up is.

Ik heb gisteren met HA gister wel een bak up terug gegaan omdat er iets niet goed was gegaan.
Dit was voordat ik de Heatbooster erin had gezet maar gisteren had ik in het begin namelijk nog wel verbinding.
De Wi-Fi verbinding controleren moet ik wel thuis voor zijn toch?
Omdat ik het niet zo snel tegenkwam:
Heb je de HeatBooster Discovery tool ook geprobeerd?
https://www.sdr-engineeri...ol%20v0.3%20(Windows).zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:36
@Kevin1990 Een vast IP voor de hb/hm heeft weinig nut. Deze verbindt via mqtt met ha. Het is dus vooral van belang om ha een vast IP te geven of dat interne DNS werkt zodat "homeassistant.lan" te vinden is.

Zoals hierboven staat eerst maar even uit en weer aan zetten. Mocht dat niet werken:
- Als je hm verbindt met ha via een IP check dan even of dit IP van ha nog hetzelfde is.
- wat zegt je mqtt server op ha? Meld de hm zich daar wel maar faalt de authenticatie?
- bestaan in dat geval je mqtt credentials nog in ha? Ik las iets over een backup die terug was gezet van ha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1990
denneappel schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:51:
@Kevin1990 Een vast IP voor de hb/hm heeft weinig nut. Deze verbindt via mqtt met ha. Het is dus vooral van belang om ha een vast IP te geven of dat interne DNS werkt zodat "homeassistant.lan" te vinden is.

Zoals hierboven staat eerst maar even uit en weer aan zetten. Mocht dat niet werken:
- Als je hm verbindt met ha via een IP check dan even of dit IP van ha nog hetzelfde is.
- wat zegt je mqtt server op ha? Meld de hm zich daar wel maar faalt de authenticatie?
- bestaan in dat geval je mqtt credentials nog in ha? Ik las iets over een backup die terug was gezet van ha.
Laatste activiteit 20 uur geleden waarbij de heatbooster niet meer beschikbaar is.
Ik denk dat ik inderdaad eerst even ga checken via de configurator of die nog wel hetzelfde IP adres heeft en de Heatbooster opnieuw via MQTT koppelen. (zin in -> NOT!)
Het even stroomloos maken heeft helaas niet het gewenste resultaat gegeven.

Ik ben er ook totaal niet handig in HA en probeer maar wat. Vaker back-ups maken blijkt maar weer als je aan het experimenteren bent. Ging aardig waarbij ik al aardig wat integraties had gemaakt, dashboards, automatiseringen en scripts voor andere apparaten. Totdat |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:36
@Bazz0847 Ik krijg nu warnings in Home Assistant:
The configuration for entity sensor.heatbooster_zolder_temp_ambient_2 uses the deprecated option `object_id` to set the default entity id. Replace the `"object_id": "heatbooster_zolder_temp-ambient"` option with `"default_entity_id": "sensor.heatbooster_zolder_temp-ambient"` in your published discovery configuration to fix this issue, or contact the maintainer of the integration that published this config to fix this. This will stop working in Home Assistant Core 2026.4
Is dat iets wat jij kan oplossen?

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Pagina: 1 2 3 Laatste