wsmaal schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:54:
[...]
Sinds april 2025 eveneens geen klant meer van ZonderGas. ZonderGas en EnergyZero zijn juridisch en operationeel verbonden.
De bedragen zijn calorische correcties. Dit is, aldus EnergyZero, een jaarlijkse, landelijke verrekening waarbij het verbruik wordt omgerekend naar de werkelijke energie-inhoud (calorische waarde) van het gas dat in jouw regio is geleverd. Alle energieleveranciers zijn wettelijk verplicht deze correctie toe te passen.
De hoogte van een calorische correctie is ook afhankelijk van de woonplaats.
Op een jaarafrekening van mij uit 2023 van Engie werd een calorische correctie toegepast van 1,00290664 per m3, dat is op 1000m3 maar 2,9m3 wat dan bijbetaald zou moeten worden en bij Oxxio in 2024 1,01422 per m3 en in 2025 1,01639 per m3 respectievelijk 14m3 en 16m3 die dan per 1000m3 zou moeten worden bijbetaald.
In het kroegtopic zijn een paar ZonderGas klanten die rond de €76,- voor 2 jaar moeten bijbetalen, dat lijkt mij best een hoog bedrag met de lage gasprijs die was afgesloten in 2022, zeker als die calorische correcties ongeveer hetzelfde zouden zijn als die van mij bij Oxxio in 2024 en 2025, dan zouden ze rond de 4000m3 verstookt hebben in die 2 jaar.
Dit stond er bij de uitleg over calorische correctie bij een jaarafrekening van Budget Energie uit 2020.
Correctiefactoren gas:
"De meterstand op uw gasmeter wordt achteraf gecorrigeerd voor calorische waarde en (eventueel) voor temperatuur en hoogteligging.
De calorische waarde is de hoeveelheid energie in een kubieke meter aardgas. Uw netbeheerder stelt maandelijks de calorische waarde van het geleverde gas vast.
Het volume van het geleverde gas is afhankelijk van de temperatuur in uw gasmeter.
Indien uw meter niet corrigeert voor de temperatuur van het geleverde gas, corrigeren wij het met een standaardfactor. Het volume van het geleverde gas is afhankelijk van de hoogteligging van uw gasmeter. Afhankelijk van de hoogte boven NAP corrigeren wij het met een standaardfactor.
Wanneer er sprake is van een van bovenstaande correcties wordt deze verrekend via aanpassing van de gemeten hoeveelheid."
Blijkbaar maakt ook het type meter de hoogte van de correctie uit en de temperatuur waar de gasmeter hangt.