• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Even los, want anders valt het weg in de andere postings:

Zijn er hier die geld terug hebben gekregen na correctie? Of schrijft EnergyZero alleen de huishoudens aan van wie ze geld terug krijgen?

• Tsuranim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:03

Tsuranim

There is only one

R0181 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:13:
[...]

Teruglevering hoort hetzelfde kale tarief te zijn als het verbruik, want dat staat in het contract.
Heb jij nog het contract die dit heel specifiek maakt? Het gaat niet over salderen, maar het gedeelte dat teruggeleverd wordt , zonder salderen.
Ik kon niet terugvinden of dit me of zonder BTW is.
Suggestie was tarief van 13 ct (inclusief btw ) is ook 13 ct terugleveren. Maar kan best kloppen dat er geen btw wordt betaald.

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Tsuranim schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:42:
[...]

Heb jij nog het contract die dit heel specifiek maakt? Het gaat niet over salderen, maar het gedeelte dat teruggeleverd wordt , zonder salderen.
Ik kon niet terugvinden of dit me of zonder BTW is.
Suggestie was tarief van 13 ct (inclusief btw ) is ook 13 ct terugleveren. Maar kan best kloppen dat er geen btw wordt betaald.
Dit staat er over in het contract, maar de link naar de voorwaarden werkt niet meer.

Terugleververgoeding en salderen

Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan teruglevert, wordt voor de
Kleinverbruikaansluiting de salderingsregeling toegepast waarbij de terugleververgoeding berekend wordt
aan de hand van de de overeengekomen tarieven per kWh voor levering van energie voor het betreffende
jaar. Meer informatie hierover vind je op de website zondergas.nu/slimme-energie.

Normaal is de vergoeding over het meer teruggeleverde dan verbruik altijd de kale prijs, zonder belasting, alleen bij het te salderen verbruik wordt de belasting verrekend.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:22
Drardollan schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:21:
Hier ook zo'n onzinmail ontvangen, ik kan mij niet voorstellen dat het wettelijk is toegestaan om jaren na dato nog correcties te versturen. Het gaat bij mij om nog geen 2 tientjes, dat is het probleem niet. Maar ik vind dit geen stijl.

Ik had niet meer teruglevering dan gebruik, maar ik vraag mij af of het bij mij wel klopt. Maar aangezien die jaarrekeningen 1 grote ondoorzichtig drama zijn weet ik niet zo goed waar ik moet kijken?
Tot 2 jaar mogen ze wettelijk gezien normaliter corrigeren, het is dus maar de vraag of het een 'onzinmail' is.

• Tsuranim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:03

Tsuranim

There is only one

R0181 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:08:
[...]

Dit staat er over in het contract, maar de link naar de voorwaarden werkt niet meer.

Terugleververgoeding en salderen

Als je zelf energie opwekt en eventueel een deel daarvan teruglevert, wordt voor de
Kleinverbruikaansluiting de salderingsregeling toegepast waarbij de terugleververgoeding berekend wordt
aan de hand van de de overeengekomen tarieven per kWh voor levering van energie voor het betreffende
jaar. Meer informatie hierover vind je op de website zondergas.nu/slimme-energie.

Normaal is de vergoeding over het meer teruggeleverde dan verbruik altijd de kale prijs, zonder belasting, alleen bij het te salderen verbruik wordt de belasting verrekend.
Deze tekst heb ik ook. Het lijkt alleen de salderingsregeling te beschrijven.
Netto teruglevering wordt niet benoemd.
Zeg je nu dus: teruglevering vergoeding is in factuur genoemde "normaal tarief per kwh" (€ 0,15728), en hiervan afgehaald de BTW (is een vorm van belasting)? (Dus 0.13)

• meineh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:33
Ik heb de mail over de correctie ook ontvangen, en ondertussen zijn beide bedragen (2x ong. 25 euro) reeds geïncasseerd. Ik ben overigens nooit klant geweest Zondergas, maar altijd bij het label EnergyZero gezeten.
Vind het overigens ook een vreemde gang van zaken, het lijkt erop dat ze de administratie daar niet op orde hebben. Ongeveer 2 jaar geleden (?) klopte de jaarafrekening ook niet.
Na afloop van het contract maar gauw overstappen.

• R0181
  • Nu online
Zijn er nog meer waarvan het verbruik in 'mijn omgeving' van EnergyZero op de PC is veranderd?
De vormgeving van het verbruik is veranderd en er staat nu geen teruglevering meer bij, in de app is dit nog wel zo.
Ook wordt er bij het dashboard gevraagd om toestemming te geven voor het uitlezen van de meter om slimmer energie in te kopen, maar die wordt toch altijd al uitgelezen?

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:43
meineh schreef op maandag 16 februari 2026 @ 15:14:
Ik heb de mail over de correctie ook ontvangen, en ondertussen zijn beide bedragen (2x ong. 25 euro) reeds geïncasseerd. Ik ben overigens nooit klant geweest Zondergas, maar altijd bij het label EnergyZero gezeten.
Vind het overigens ook een vreemde gang van zaken, het lijkt erop dat ze de administratie daar niet op orde hebben. Ongeveer 2 jaar geleden (?) klopte de jaarafrekening ook niet.
Na afloop van het contract maar gauw overstappen.
Ik heb de mail ook gehad op 9 februari, maar contract met ZonderGas is allang afgelopen (31-3-25), en ondanks dat er incasso's werden aangekondigd binnen 5 dagen is er nog niets afgeschreven. Is er bij anderen bij wie het contact was afgelopen wel geincasseerd?

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
Ja hier binnen een paar dagen. Heb er de energie niet voor om er tegen te strijden, ze kunnen het dak op. Ik naai ze harder door te blijven vermoed ik gezien de huidige inkoopprijzen van gas en elektra :P

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:48

spartacusNLD

This is Sparta!!

Drardollan schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:48:
Ja hier binnen een paar dagen. Heb er de energie niet voor om er tegen te strijden, ze kunnen het dak op. Ik naai ze harder door te blijven vermoed ik gezien de huidige inkoopprijzen van gas en elektra :P
Ook met al die gas issues nu, Zondergas is vreselijk. Maar, mijn god, wat ben ik blij dat ik toen een 5 jaar contract heb afgesloten. De hele ''energiecrisis'' is hierdoor aan mij voorbij gegaan. :9

Zit nog tot juni volgend jaar ''veilig'' bij hun.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
spartacusNLD schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 13:09:
[...]

Ook met al die gas issues nu, Zondergas is vreselijk. Maar, mijn god, wat ben ik blij dat ik toen een 5 jaar contract heb afgesloten. De hele ''energiecrisis'' is hierdoor aan mij voorbij gegaan. :9

Zit nog tot juni volgend jaar ''veilig'' bij hun.
Los van het absurde gedoe dit jaar rondom de jaarrekeningen moet ik eerlijk zeggen dat ik best een tevreden klant ben. Het loopt soepel, de prijzen zijn misschien niet altijd de beste maar de vorige energiecrisis daarmee goed doorstaan en ook nu ben ik de lachende derde. Nooit eerder een 5 jaar contract gedaan (was een jaarlijkse overstapper) maar het was een gok en goede keus blijkt achteraf.

Ik heb helaas maar zekerheid tot feb 27 :)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-03 14:48

mwa

Het is weer een beetje het moment dat de jaar afrekeningen de deur uit gaan bij EnergyZero (ZonderGas) voor de mede tweakers die een 4 jaar geleden het 5jarige contract hebben afgesloten. Hoe ziet die er bij jullie uit? De afgelopen jaren was er natuurlijk veel te doen geweest omtrent de jaarafrekeningen, voornamelijk hoe ze het salderen berekenen in een jaarrekening voor dynamische tarieven.
Hier lijkt het, een eerste oogopslag, wel te kloppen al blijft het een vaag verhaal omtrent salderen (zoals vorige 2 jaren dus).

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lijkt hier ook te kloppen dit jaar.

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

• PKHS
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-03 13:35
Drardollan schreef op maandag 9 februari 2026 @ 15:58:
[...]
En het betekent ook dat ik nu actief ga kijken naar een andere leverancier. Had een 5 jaar contract wat erg prettig was met dat gezeik van die kabouter in moskou. Nog geen teruglevergoedingen e.d. Maar ik ga nu toch maar actief op zoek naar een beter contract.
Ons 5-jarig contract loopt t/m 14 maart 2027. Destijds afgesloten dankzij Tweakers. Geen zonnepanelen.
Gezien de activiteiten van de kabouter in Moskou, de baardmannen in Iran en de Oranje clown in de V.S. geen reden gevonden om nu al over te stappen.

• Bas81
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:50
Hier ook de jaarafrekening ontvangen. Nagekeken en alles lijkt gewoon te kloppen.

• R0181
  • Nu online
Zijn er nog meer die de jaarafrekening hebben gehad en die meer stroom terugleveren dan verbruiken?
Vandaag de jaarafrekening gekregen, maar de bedragen bij de teruglevering die EnergyZero terug geeft klopt niet met wat er in het contract staat.

In het contract staan de kale tarieven €0,1572 normaal en €0,11882 dal.
EnergyZero geeft echter maar €0,13556 normaal en €0,10263 dal terug, terwijl ze bij de kostenopbouw in de jaarafrekening wel de afgesproken tarieven hanteren van het contract.

Onder de jaarafrekening staat bij uitleg en begrippen:

Teruglevering
Voor iedere kWh elektriciteit die je teruglevert
aan het energienet ontvang je de vaste prijs
per kWh
. Om je terugleververgoeding te
bepalen, vermenigvuldig je jouw
teruggeleverde kWh tegen de vaste prijs per
kWh die is vastgelegd in jouw contract
.

Dus niet de gemiddelde prijs die in de jaarafrekening staat.

p.s.: Zojuist gebeld, kreeg eerst een hele vreemde uitleg over gemiddelde stroomprijzen, maar na uitleg van mijn kant gaf de helpdeskmedewerker mij gelijk en heeft het doorgespeeld naar de financiële afdeling.

[ Voor 13% gewijzigd door R0181 op 31-03-2026 13:58 ]

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
@R0181
Ik heb het net even nagekeken, maar onder het kopje "Teruglevering", bij hieronder zie je het totaal van jouw teruggeleverde stroom, staan bij mij de juiste tarieven zoals in het contract. Hier lijkt alles te kloppen. Krijg een mooi bedrag terug, maar dat wist ik aangezien ik veel minder gas ben gaan verbruiken.

Heb even mijn exacte verbruik vergeleken met de prijzen van nu. Maar scheelt toch nog €250,00 per jaar met de goedkoopste aanbieder. Was toch een goede zet 4 jaar geleden om voor 5 jaar af te sluiten. d:)b

• R0181
  • Nu online
Highfive95 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:13:
@R0181
Ik heb het net even nagekeken, maar onder het kopje "Teruglevering", bij hieronder zie je het totaal van jouw teruggeleverde stroom, staan bij mij de juiste tarieven zoals in het contract. Hier lijkt alles te kloppen. Krijg een mooi bedrag terug, maar dat wist ik aangezien ik veel minder gas ben gaan verbruiken.

Heb even mijn exacte verbruik vergeleken met de prijzen van nu. Maar scheelt toch nog €250,00 per jaar met de goedkoopste aanbieder. Was toch een goede zet 4 jaar geleden om voor 5 jaar af te sluiten. d:)b
Wij krijgen ook een mooi bedrag terug, maar door die foute teruglevertarieven toch zo'n €60,- te weinig. Vreemd dat bij jou onder het kopje 'Teruglevering' wel de juiste terugleveringskosten stonden en niet net zoals bij ons de 'gemiddelde prijs'.

De eindafrekeningen zijn bij ons op de 1e na elke keer rommelig geweest, in 2024 kregen we zo'n €340,- te weinig terug en duurde het 4 maanden eerdat het gecorrigeerd was en vorig jaar werd ook een gemiddelde beursprijs berekend bij de teruglevering, ipv de vaste tarieven van het contract.

Inderdaad was het een goede zet dit 5 jarige contract, het was net op tijd afgesloten voordat door de oorlog in Oekraïne de tarieven omhoog vlogen.
Pagina: 1 2 Laatste