BombaAriba schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:16:
Daarnaast speelt mee dat IT-inhuur van overheid via aanbestedingstrajecten gaan en wat meer bulk zitten met lagere tarieven waardoor
de kwaliteit van inhuur soms ook ondermaats is maar je als overheidspartij simpelweg daar niet buiten kan.
[...]
de opensource tools kiezen is erg lastig met
nijpend tekort aan IT talent. Zie ook partijen als SSC-IT die >80% inhuur zijn en aangezien iedereen max 2 jaar ergens mag zitten willen die mensen idealiter tools kennen die ze ook bij niet-overheidspartijen kunnen inzetten.
We praten op een heel vreemde manier over mensen die in de IT werken. Niet alleen in dit topic, maar in een ander topic werden afstudeerders bijvoorbeeld "code kloppers" genoemd, die binnenkort wel door AI vervangen zouden worden.
De keerzijde van de medaille is dat IT'ers blijkbaar "talenten" zijn, die vanwege hun uitzonderlijke vaardigheden moeilijk te vinden zijn.
Laten we eerlijk zijn, mensen die sterk routinematig werk doen zijn misschien bijzondere, getalenteerde mensen, maar dat heeft niet zoveel te maken met het werk dat ze uitvoeren.
Ongetwijfeld zijn er mensen met bovengemiddelde vaardigheden - in elke sector - maar alleen in de IT accepteren we dat dit een slagingsfactor is. Of liever gezegd, we mythologiseren het, en maken daarmee slaging tot een soort onvoorspelbare variabele.
Als ik naar het ziekenhuis moet voor een operatie vraag ik niet om de "briljante" chirurg of de getalenteerde anestesioloog. Ik ga er vanuit dat ik ook met de slechtste chirurg in het ziekenhuis een goede overlevingskans heb.
Ik denk dat je hiermee de onderstaande vraag beantwoordt:
Sissors schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:08:
Waarom lukt het Amerikanen wel dit te doen zonder dat we de overheid maar moeten betalen om dit te gaan doen, en lukt het in Europa niet? Want zolang dat niet opgelost wordt, blijf je achter de feiten aanlopen.
Bert Hubert heeft eens opgemerkt dat je in de VS investeerders hebt die bereid zijn om geld te steken in een bedrijf
zonder dat precies duidelijk is hoe ze hun geld gaan verdienen. Overigens bestaat dit niet in de hele VS; er zijn net als in Europa talloze plekken in Amerika die zich presenteren als "het nieuwe Silicon Valley" (Texas, Florida), maar waar de tech sector niet van de grond komt. Ook het gebied rond Boston heeft op papier alle voorwaarden voor een florerende tech sector, en toch komt het niet van de grond.
Één verklaring (en ik moet bekennen dat het geen volledige verklaring is) is dat er in de VS vertrouwen bestaat dat de Amerikaanse regering
niet al te veel ingrijpt in de monopolieposities van de techreuzen. Amazon, Facebook, etc. zijn het punt voorbij dat ze concurrenten moeten dulden, en het is duidelijk dat ze overwinsten boeken die nauwelijks nog in het belang van consumenten zijn.
In Europa grijpen we dan in. Slecht voor investeerders, goed voor ons. Maar de keerzijde daarvan is dat we VC-geld wel op onze buik kunnen schrijven.
Als we als Europa vinden dat overheidsingrijpen tegen monopolisten nodig en gerechtvaardigd is, hoeven we ons ook niet de haren uit het hoofd te trekken over de vraag waarom we niet kunnen "concurreren" met de Amerikaanse markt, maar nadenken over hoe we zouden willen dat de Europese techsector eruit zou zien.
Marktgestuurde innovatie heeft ook nadelen. In software leidt het vaak tot de zgn.
Antifeatures; eigenschappen van de software die niet voordelig zijn voor de gebruiker, maar de machtspositie of de winstmarge van de fabrikant beschermen.
Jazzy schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:49:
Dit zijn dingen die je van mij best wel wat beter mag onderbouwen, ook omdat het niet de eerste keer is dat je stelt dat Nederlandse IT-ers niet in staat zouden zijn om onafhankelijk te kunnen adviseren. Daarmee doe je onze beroepsgroep echt te kort.
De draaideurcultuur van beslissers bij de overheid bij Nederlandse techbedrijven is voldoende gedocumenteerd door onderzoeksjournalistiekprogramma's als Zembla. Onze (voormalig) staatssecretaris van digitalisering, Ferenc Zsolt Szabó, is nog steeds een duidelijk voorbeeld van die draaideurcultuur. Als VVD-kamerlid was hij overigens uiterst kritisch over "OSS-fetisjisme". Het aantal gefaalde IT-projecten bij de overheid blijft zich opstapelen.
Als Nederlandse IT'ers zo goed en onafhankelijk de overheid kunnen adviseren, ligt de bewijslast daarvoor niet bij mij, om het maar eens voorzichtig uit te drukken. Natuurlijk zijn niet alle Nederlandse IT'ers corrupt en incompetent. Ongetwijfeld is zelfs Zsolt Szabó iemand die, ondanks de schijn van belangenverstrengeling, niet corrupt. Maar we functioneren allemaal in een systeem dat gekenmerkt wordt door kostenoverschrijdingen, en slaafse externe afhankelijkheid van grote Amerikaanse bedrijven.