Over dit hele RISC-V vs ARM vs x86 gebeuren, je switcht steeds waarmee je het vergelijkt, dus ik houd het kort:
RISC-V vs ARM: ARM is niet Amerikaans. Dat het Amerikaans had kunnen zijn veranderd niet dat het niet Amerikaans is. Voor IoT waren er een hele zooi microarchitecturen: AVR, PIC, MSP, MIPS, etc. RISC-V is nog eentje extra. En zoals ik schreef, en jij bevestigde effectief door het voorbeeld van een HDD controller te noemen: Ze hebben als voordeel dat je minder zelf hoeft uit te zoeken als bedrijf, en je betaald geen licentiekosten. Het nadeel is, net als al die andere in mijn lijstje, dat de ondersteuning minder is, en daarom wil je voor processoren die je klanten direct zelf gebruiken liever ARM hebben. En wie weet veranderd dat in de toekomst, maar het is irrelevant voor deze hele discussie gezien ARM niet Amerikaans is, en er nou niet een gebrek aan microarchitecturen voor IoT processoren is.
RISC-V vs x86. En laten we het semantische overslaan, je snapt wat ik bedoel. RISC-V heeft een verwaarloosbaar marktaandeel op de IOT markt, voor X86 toepassingen is het helemaal nul. Ja er zijn een paar die er wat mee proberen, eg recent:
https://milkv.io/titan. Een Chinees bedrijf...
En onder de streep is de instructieset niet zo spannend, het is vooral handig voor interoperabiliteit. Dat is ook de reden dat eg Apple alleen de instructieset bij ARM afneemt. En ja er zijn ook open source RISC-V implementaties, maar het punt blijft: Er is absoluut geen enkel Europees bedrijf ook maar in de buurt van een positie om met RISC-V (of welke instructieset dan ook) een concurrent voor een Intel of AMD of Qualcomm processor neer te zetten.
Koreaanse bedrijven hebben zich laten gebruiken deze markt te verneuken (voor techbro Altman). Die markt moet worden opengebroken, het maakt onze cloudstrategie en onafhankelijkheid van VS peperduur.
Je bedoelt dat de Koreaanse bedrijven doen wat bedrijven doen? Ik zou toch mogen hopen dat Europese bedrijven hetzelfde doen? Anders is het geen wonder dat we zover achterliggen, als iemand voor een hele hoop geld je product wil kopen, zeggen dat je liever dat niet aan ze verkoopt?
Maar goed, Europese geheugenfabrikanten die relevant zijn op de markt hebben we toch niet, dus dat is vooral een hypothetisch iets.
Wij jatten maar heel weinig omdat wij dat niet doen vanwege onze rules-based world. Mijn pleidooi was dat we moeten overwegen daar van af te stappen. M.a.w. dat wij ook moeten gaan jatten (wat eigenlijk neer komt op onethisch reverse engineeren) voor onze eigen interne markt.
En mijn pleidooi is dat we moeten zorgen dat we een cultuur en samenleving hebben waarbij innovatie gepromoot wordt, zodat onze overlevingstaktiek niet is om maar alles van de Amerikanen te jatten, omdat we het zelf niet kunnen.
Los ervan dat je denk ik zwaar onderschat hoe moeilijk veel dingen te reverse engineeren zijn.
Momenteel is ARM niet slechter dan AMD64 / x86-64.
Op punten wel, maar je focust nu op één klein deelgebied. Er zijn heel veel meer tools uit Amerika waar we afhankelijk van zijn. (Plus welke niet-Amerikaanse ARM processor kan wedijveren met een moderne x86 processor?)
Mijn god, wat negatief joh. IRIS² komt in 2027 operationeel. Daarnaast hebben we Eutelsat (FR), Immarsat (UK), Hisdesat (ES), SES (LU), en in de toekomst Project Bromo. Ja, die laatste bestaat enkel nog op papier.
Euhm. Iris is een satellietconstellatie. Veel kleiner, en gokje veel duurder, dan wat SpaceX heeft. Want SpaceX heeft een hele hoop meer als een satellietconstellatie. Ze hebben herbruikbare raketten die veel goedkoper zijn dan onze raketten. En ja, ik weet dat ESA daarmee ook bezig is, en dat was dus wat ik bedoelde ermee dat ze die vast ooi wel zullen hebben, maar laten we niet ontkennen hoever we ook daar achter liggen.
Maar wat is jouw alternatief? Ben je het ermee eens dat er maatregelen getroffen moeten worden?
Dat we allereerst onderkennen dat we een groot probleem hebben en stoppen met het te baggetaliseren. En in mijn mening doe jij dat ook. We lopen dus jaren en decennia achter op veel gebieden, en die achterstanden worden met de dag groter. Wij komen nog geen eens in de buurt van de innovatie die ze in de VS hebben. In China wat minder als de VS, maar die hebben ook een hele inhaalslag gemaakt.
Oftewel stap één is toegeven dat wij een probleem hebben. Nee niet een probleem in afhankelijkheid van de VS. Of nou ja, dat is natuurlijk ook een probleem, maar dat is een gevolg van. De oorzaak is dat de Amerikanen gewoon veel meer innoveren en nieuwe producten op de markt zetten als wij doen. En daarom zijn wij afhankelijk van ze. En de opensource tools aan elkaar knopen is leuk, en kan zeker op korte termijn helpen met het probleem van de afhankelijkheid van de VS. Maar zolang het onderliggende probleem van dat we geuit-innoveert worden door de VS niet willen toegeven, ga je ook geen oplossing vinden. Dan kan je wel hun tech jatten, maar dan blijf je dus achterlopen.
En heb ik de oplossing? Nee, het is een enorm complex probleem. Sommige deeloplossingen zijn redelijk simpel, eg wat hier genoemd wordt
nieuws: Nederland vindt aanpassing van AVG goed, maar vindt EU-voorstel te ve..., dat nu elk land aparte regels binnen de EU nog steeds heeft wanneer je DPIA moet maken, wat er in moet staan, etc, dat helpt natuurlijk niet. De regeldruk is ook gewoon veel hoger in Europa, en sommige regels zijn goed, maar andere kan je je wel afvragen of de overhead ervan nou echt in verhouding staat met de voordelen. We willen dat er meer geld in Europese startups wordt gestoken, maar we willen eigenlijk niet dat investeerders winst maken, het is het één of het ander. Misschien moeten er regels zijn zodat in situaties het makkelijker is om mensen aan te nemen met minder ontslagbescherming. Waarbij ik niet wil dat de stratenmakers makkelijk op de straat die ze net gemaakt hebben gezet kunnen worden, maar wel dat een startup makkelijker kan schalen in de EU zonder gigantische risico's te lopen als het wat minder gaat.
Maar het probleem wat voor mij blijft is dat we in Europa geen cultuur hebben die innovatie als een goed iets ziet. Kijk naar recente artikel op de FP over zelfrijdende auto's. Zelfs op een tech website is de consensus dat het te moeilijk is, het kan niet, en we willen het niet. En als een startup dan succesvol is, en de oprichter is miljardair? Dan is dat dus een lul die niet genoeg belasting heeft betaald anders had hij wel minder geld. Zolang we succes niet als iets positiefs zien, denk ik niet dat we de VS bij kunnen houden.