Ben benieuwd hoeveel miljard nu tijdens de voorjaarsnota wordt gereserveerd voor dit initiatief
[ Voor 3% gewijzigd door Tuxie op 08-04-2025 19:00 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Tuxie op 08-04-2025 19:00 ]
Ik vraag me af of je echt extra budget nodig hebt of het e.e.a. niet kan organiseren met sturing en aanpassing van bestaande budgetten. Er zijn best veel innnovatiebudgetten die gebundeld ook naar de tig miljoenen per jaar gaan.Tuxie schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:00:
Ben benieuwd hoeveel miljard nu tijdens de voorjaarsnota wordt gereserveerd voor dit initiatief
We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Het aantreden van Donald Trump als president en de ruimte die de Amerikaanse Cloud Act biedt om via Amerikaanse techleveranciers gegevens van bedrijven en organisaties in te zien, ook als deze klanten zich buiten de VS bevinden, heeft bedrijven en overheden wakker geschud. Ze kijken nu naar soevereine alternatieven voor digitale diensten van grote Amerikaanse leveranciers.
Besteman hoort daarin ook de naam van het Duitse Nextcloud vaak vallen. Hij ziet partijen overstappen naar die soevereine clouddienst die een alternatief biedt voor bijvoorbeeld diensten voor het delen van documenten. Daarmee is het een tegenhanger van bijvoorbeeld documentuitwisselings- en samenwerkingsdienst Sharepoint van Microsoft.
[ Voor 70% gewijzigd door hamsteg op 15-04-2025 23:09 ]
... gecensureerd ...
Dat is inderdaad een mooie stap, meer van dat.hamsteg schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:07:
https://www.computable.nl...n-microsoft-naar-soverin/
Het begint met kleine overzichtelijke stapjes ...
[...]
Wel bijzonder dat dus zelfs de eigen branch organisatie volledig gebruikt maakt van niet-Dutch cloud voor haar basisvoorzieningen. ~30 Mailboxen hadden toch sowieso wel ergens door 1 van hun leden geregeld kunnen worden.hamsteg schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 23:07:
https://www.computable.nl...n-microsoft-naar-soverin/
Het begint met kleine overzichtelijke stapjes ...
[...]
We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman
De link naar het FD artikel:Als je met Europese cloudbedrijven zelf spreekt, is het nog niet zo dat het storm loopt. Maar vooral IT- dienstverleners en bijvoorbeeld accountants merken dat dit bij hun klanten het gesprek van de dag is.' Het is dus niet zo dat iedereen massaal overstapt, 'maar iedereen wordt wel wakker en denkt: we moeten hier serieus iets mee', zegt Olsthoorn.
De zorgen zijn niet nieuw. De Autoriteit Consument en Markt waarschuwde al drie jaar geleden voor Amerikaanse dominantie, en ook de Algemene Rekenkamer sprak over risico's. Toch lijkt het besef pas nu echt door te dringen.
'Ik denk dat bedrijven nu serieuzer alternatieven gaan onderzoeken', meent Olsthoorn. 'Het onderwerp is lang vooruitgeschoven: 'Dat komt volgend jaar wel'. Nu worden er serieuze plannen gemaakt en gekeken naar wat er mogelijk is. En als de vraag naar Europese diensten toeneemt, kunnen die ook groeien.'
[ Voor 12% gewijzigd door hhj op 22-04-2025 21:53 ]
Onder de streep is de huidige verschuiving in mentaliteit natuurlijk een beetje te vergelijken met het spreekwoordelijke als het kalf verdronken is, dempt men de put. Jarenlang is ingezet op een toenemende mate van afhankelijkheid van de VS. Inclusief voor vrij kritische nationale infrastructuur. Waarbij nu de betrouwbaarheid van deze partner terecht ter discussie is komen te staan en de weg terug verre van eenvoudig is.hhj schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:31:
Er zijn natuurlijk nogal wat risico's als jouw spullen in de cloud (dus op de computer van iemand anders) staan. Los van dat je speelbal bent van allerlei mogelijk heffingen (van de VS of EU) en periodieke prijsverhogingen, herzieningen van het business / kosten / factureringsmodel, migratie naar nieuwe standaarden die verdere vendor lockin in de hand werken en overige vervelende acties is er natuurlijk altijd nog de kill-switch: als je een vervelende beschuldiging aan je broek krijgt (bijv. niet doen wat Trump van je wil) blokkeren ze je hele toegang en kan je gewoon niet meer bij je spullen. Als je dan geen alternatief hebt ben je binnen een paar dagen failliet...
Dat overkwam bijv. een paar jaar geleden (bij de russische inval in Oekraine) de ATB, dat was een russische bank die opgericht was om handel met rusland te bevorderen: vielen onder sancties >> account geblokkeerd >> data kwijt!
Wikipedia: Amsterdam Trade Bank
Je moet dus altijd een fallback/exit-strategie hebben!
(ik zie even niet waar je precies kan reageren .. dus als iemand dat weet .. graag even delen hier in dit topic)Een heldere definitie van digitale soevereiniteit is belangrijk omdat deze:
- herkenbaar en relevant is voor alle stakeholders (andere cloudproviders, cloudgebruikers, beleidsmakers op zowel nationaal als internationaal niveau, maatschappelijke organisaties),
- (grotendeels) door deze stakeholders wordt onderschreven,
- het mogelijk maakt de mate van digitale soevereiniteit van een product, dienst, proces of organisatie vast te stellen,
- wordt ingezet in het publieke debat over digitale soevereiniteit.
en hier een link naar de white paper die ze er over geschreven hebben:Belangstellenden kunnen zich via het mailadres van de brancheorganisatie (info@dutchcloudcommunity.nl) melden. De werkgroep die namens de brancheorganisatie met het onderwerp bezig is, wijst binnenkort een vaste contactpersoon aan.
[ Voor 15% gewijzigd door duvekot op 22-04-2025 14:28 . Reden: reacties via email mogelijk ]
Het is natuurlijk ook de vraag stel dat je in dat scenario zit. Veel datacenter bevinden zich op Europese bodem. Er zijn wat big cloud datacenters in Amsterdam en Groningen. Die hardware en netwerk setup is dan natuurlijk van ons.hhj schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:31:
Er zijn natuurlijk nogal wat risico's als jouw spullen in de cloud (dus op de computer van iemand anders) staan. Los van dat je speelbal bent van allerlei mogelijk heffingen (van de VS of EU) en periodieke prijsverhogingen, herzieningen van het business / kosten / factureringsmodel, migratie naar nieuwe standaarden die verdere vendor lockin in de hand werken en overige vervelende acties is er natuurlijk altijd nog de kill-switch: als je een vervelende beschuldiging aan je broek krijgt (bijv. niet doen wat Trump van je wil) blokkeren ze je hele toegang en kan je gewoon niet meer bij je spullen. Als je dan geen alternatief hebt ben je binnen een paar dagen failliet...
Dat overkwam bijv. een paar jaar geleden (bij de russische inval in Oekraine) de ATB, dat was een russische bank die opgericht was om handel met rusland te bevorderen: vielen onder sancties >> account geblokkeerd >> data kwijt!
Wikipedia: Amsterdam Trade Bank
Je moet dus altijd een fallback/exit-strategie hebben!
N.b: het pand van Radio Kootwijk staat overigens helemaal leeg, en is groot zat voor behoorlijk wat hardware. Het zou dus niet alleen qua idee kunnen, maar ook qua locatie! Wel handig om dan een 2e locatie te hebben natuurlijk..
Hoe bedoel je "van ons" .. het is nog steeds eigendom van een bedrijf dat uiteindelijk in de VS gevestigd is.BombaAriba schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:44:
[...]
Het is natuurlijk ook de vraag stel dat je in dat scenario zit. Veel datacenter bevinden zich op Europese bodem. Er zijn wat big cloud datacenters in Amsterdam en Groningen. Die hardware en netwerk setup is dan natuurlijk van ons.
Een "Azure Europa" gaat alleen werken als die entiteit 100% los staat van de "Azure VS". Dus niet een losse partij maar waarvan de aandelen nog steeds 100% in handen zijn van Microsoft. Pas als het een losse partij is zonder banden met de VS vallen ze niet meer onder de Cloud Act of welke andere Amerikaanse wetgeving dan ook. Zit je nog wel met de rechten voor het gebruik van hele "Azure stack" en de toekomstige ontwikkelingen daarvan .. die dan ook gescheiden moet plaatsvinden van Azure VS. Ik denk dat een licentie constructie waarbij Azure EU een licentie overeenkomst heeft met Azure VS niet gaat werken.Je moet eigenlijk alleen zorgen dat er een soort semi-knip mogelijkheid is tussen Azure Europa en Azure VS bijvoorbeeld. Zoals je in Amerika ook meerdere govcloud omgevingen hebt die harde knip los staan van de rest. Zo heb/had je dat ook met een specifieke regio in Duitsland voor de overheid. Technisch kan dat allemaal, politiek Den Haag moet dat gewoon hard als eis stellen en dan duwen op de realisatie hiervan.
In jouw scenario dat de overheid VS zegt overheid NL mag x niet meer doen zullen de datacenters genationaliseerd worden. Dus dat betekend dat de hardware van ons wordt en ook de mensen die voor Microsoft werken met een Europees paspoort.duvekot schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:22:
[...]
Hoe bedoel je "van ons" .. het is nog steeds eigendom van een bedrijf dat uiteindelijk in de VS gevestigd is.
[...]
Een "Azure Europa" gaat alleen werken als die entiteit 100% los staat van de "Azure VS". Dus niet een losse partij maar waarvan de aandelen nog steeds 100% in handen zijn van Microsoft. Pas als het een losse partij is zonder banden met de VS vallen ze niet meer onder de Cloud Act of welke andere Amerikaanse wetgeving dan ook. Zit je nog wel met de rechten voor het gebruik van hele "Azure stack" en de toekomstige ontwikkelingen daarvan .. die dan ook gescheiden moet plaatsvinden van Azure VS. Ik denk dat een licentie constructie waarbij Azure EU een licentie overeenkomst heeft met Azure VS niet gaat werken.
Ik las het vanochtend ook al. Met name de tweede ontwikkeling is interessant.Jazzy schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:32:
Microsoft lanceert een offensief: https://blogs.microsoft.c...pean-digital-commitments/
Sovereign cloud datacenters
A second aspect of our diversified approach involves sovereign cloud datacenters. In France, Microsoft has partnered with Capgemini and Orange, who formed a joint venture named Bleu. Designed as a “cloud de confiance” (trusted cloud) platform, Bleu offers a broad range of Microsoft Azure cloud services and Microsoft 365 productivity tools operated under French control. In Germany, a similar sovereign cloud initiative is underway through a partnership between Microsoft, SAP, and Arvato Systems (a Bertelsmann IT subsidiary). This effort, through SAP’s subsidiary, Delos Cloud GmbH, is creating a sovereign cloud platform for the German public sector, hosted in German datacenters and operated by German personnel.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Interessante ontwikkeling. Microsoft voelt natuurlijk haarfijn aan dat er in Europa veel scepsis is t.a.v. Big Tech en is daarom gekomen met dit offensief. Enerzijds om vertrouwen te wekken en anderzijds ook om initiatieven voor 100% EU/non-US oplossingen te ondermijnen en het momentum dat er nu is, te frustreren.Jazzy schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:32:
Microsoft lanceert een offensief: https://blogs.microsoft.c...pean-digital-commitments/
En er zal nog wel meer afgesloten zijn vermoed ik ..In de praktijk heeft daardoor onder anderen hoofdaanklager Karim Khan geen toegang meer tot zijn e-mail van het Amerikaanse bedrijf Microsoft.
Kleine nuance: de tekst suggereert dat betrokken Amerikanen rondom het ICC sancties opgelegd hebben gekregen, waardoor zíj geen toegang hebben tot e-mail, niet het ICC zelf?duvekot schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:04:
Hier een duidelijk voorbeeld wat er gebeurt als de Amerikaanse overheid je organisatie wil dwars zitten:
Internationaal Strafhof hard geraakt door sancties VS
[...]
En er zal nog wel meer afgesloten zijn vermoed ik ..
Have you tried turning it off and on again?
Ik heb net het orginele AP artikel gelezen ...en daar in staat:Gr4mpyC3t schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:13:
Kleine nuance: de tekst suggereert dat betrokken Amerikanen rondom het ICC sancties opgelegd hebben gekregen, waardoor zíj geen toegang hebben tot e-mail, niet het ICC zelf?
Dus zo te lezen is het alleen zijn account .. de vraag is of dat een @icc-cpi.int email adres was .. of zijn prive email account.Microsoft, for example, cancelled Khan’s email address, forcing the prosecutor to move to Proton Mail, a Swiss email provider, ICC staffers said. His bank accounts in his home country of the U.K. have been blocked.
Dat is inderdaad wel wat, dat Engeland hier blijkbaar aan mee werkt.duvekot schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:38:
[...]
Ik heb net het orginele AP artikel gelezen ...en daar in staat:
[...]
Dus zo te lezen is het alleen zijn account .. de vraag is of dat een @icc-cpi.int email adres was .. of zijn prive email account.
Dat zijn engelse bankrekeningen geblokkeerd zijn is ook wel bijzonder ... Blijkbaar reikt de sterke hand van Trump zelfs naar de banken in Engeland.
De actie van Microsoft toont wat de risico’s zijn bij het gebruik van Amerikaanse technologie. De grote Amerikaanse bedrijven zijn een speelbal geworden in het grillige buitenlandbeleid van de nieuwe Amerikaanse machthebbers. Eerder verzocht de Tweede Kamer de regering daarom al te stoppen met het overzetten van overheidsdata naar de Amerikaanse cloud. Maar hoe groot de politieke zorgen ook zijn, afscheid nemen van partijen als Microsoft, die innig zijn verweven met de overheid, is niet makkelijk. Het roept de vraag op in hoeverre Nederland zonder Microsoft wil en kan.
Betrokkenen bezweren het: het onderwerp heeft echt onze aandacht. ‘Het staat midden in de belangstelling van alle overheidslagen’, stelt een hooggeplaatste ambtenaar. Ludo Baauw, directeur van de Nederlandse cloudaanbieder Intermax Group, herkent dat. Sinds de inauguratie van Trump is volgens hem sprake van een ‘aardverschuiving’.
Als het alleen Khan is dan kan het ook hiermee te maken hebben, kan niet het hele artikel lezen, maar titel is duidelijk.duvekot schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:38:
[...]
[...]
Dus zo te lezen is het alleen zijn account .. de vraag is of dat een @icc-cpi.int email adres was .. of zijn prive email account.
Dat zijn engelse bankrekeningen geblokkeerd zijn is ook wel bijzonder ... Blijkbaar reikt de sterke hand van Trump zelfs naar de banken in Engeland.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat deze zijn werk niet kan doen omdat een privaat mail account geblokkeerd is. Dat lijkt mij problematisch om zovele redenen.duvekot schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:38:
[...]
[...]
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Niet om je opmerking tegen te spreken, maar ik kan me juist niet voorstellen dat zo’n internationale organisatie als het Internationaal Strafhof in de steek gelaten wordt door vrijwel de hele wereld in deze casus.Blokker_1999 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:29:
[...]
Ik kan me alleen niet voorstellen dat deze zijn werk niet kan doen omdat een privaat mail account geblokkeerd is. Dat lijkt mij problematisch om zovele redenen.
Terwijl Microsoft in Europa zo loopt te lobbyen dat ze zo betrouwbaar zijn voor ons. Data hier, zullen in beroep gaan tegen washington etc. Een hoop blabla dus?duvekot schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 17:04:
Hier een duidelijk voorbeeld wat er gebeurt als de Amerikaanse overheid je organisatie wil dwars zitten:
Internationaal Strafhof hard geraakt door sancties VS
[...]
En er zal nog wel meer afgesloten zijn vermoed ik ..
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Sowieso in zo'n functie moet je toch wel een backupplan hebben voor je data?Blokker_1999 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:29:
[...]
Ik kan me alleen niet voorstellen dat deze zijn werk niet kan doen omdat een privaat mail account geblokkeerd is. Dat lijkt mij problematisch om zovele redenen.
/▌
Zo Microsoft niet zelf zorgen voor een rectificatie als het niet klopt? Lijkt me van wel.Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:57:
[...]
Niet om je opmerking tegen te spreken, maar ik kan me juist niet voorstellen dat zo’n internationale organisatie als het Internationaal Strafhof in de steek gelaten wordt door vrijwel de hele wereld in deze casus.
En dat is nou precies wat dit verhaal zo vreemd maakt... Ik kan geen enkele bron vinden die bevestigt of Microsoft dit op persoonlijke titel heeft gedaan, of dat het om een blokkade van het zakelijke mailadres gaat. Hoewel beide gevallen kwalijk zijn en niet door de beugel kunnen, vind ik het blokkeren van zakelijke dienstverlening toch nog net iets ernstiger.
Mocht iemand hier nog een goede bron hebben die dit uitsluit houd ik mij van harte aanbevolen!
/▌
Dat betwijfel ik ... Elke opmerking van Microsoft zal waarschijnlijk weer net anders uitgelegd kunnen worden als ze bedoeld hadden en daardoor is het soms beter om niets te zeggen.. maar waarschijnlijker is dat er een verbod is uitgevaardigd om er niet over te mogen praten.Marzman schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:04:
[...]
Zo Microsoft niet zelf zorgen voor een rectificatie als het niet klopt? Lijkt me van wel.
Ze doen er alles aan om ons te overtuigen dat onze data veilig is bij hun, lijkt me dat ze zich dan ook willen verdedigen op 'geruchten' (tenzij het geen geruchten zijn).duvekot schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:11:
[...]
Dat betwijfel ik ... Elke opmerking van Microsoft zal waarschijnlijk weer net anders uitgelegd kunnen worden als ze bedoeld hadden en daardoor is het soms beter om niets te zeggen.. maar waarschijnlijker is dat er een verbod is uitgevaardigd om er niet over te mogen praten.
/▌
Kun me specifieker zijn met wat je precies bedoelt, wat is de relatie van dit bericht tot de door Trump opgelegde sancties?Shinji schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:13:
[...]
Als het alleen Khan is dan kan het ook hiermee te maken hebben, kan niet het hele artikel lezen, maar titel is duidelijk.
https://www.ad.nl/buitenl...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Nou, lees de eerste drie zinnen en je weet meteen dat nog steeds niets zeker is.Marzman schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:46:
[...]
Ze doen er alles aan om ons te overtuigen dat onze data veilig is bij hun, lijkt me dat ze zich dan ook willen verdedigen op 'geruchten' (tenzij het geen geruchten zijn).
https://news.microsoft.co...981c46495332c002f80a865b5
Vrij vertaald staat hier, we doen ons best maar gegevens kunnen overal staan. Karim Khan heeft hier niets aan. Juridisch is MS nergens op te pakken met deze definitie.The EU Data Boundary is a geographically defined boundary within which Microsoft has committed to store and process Customer Data and personal data for our Microsoft enterprise online services, including Azure, Dynamics 365, Power Platform, and Microsoft 365. Professional Services Data will be stored at rest for these services. These commitments are subject to limited circumstances where Customer Data, personal data, and Professional Services Data will continue to be transferred outside the EU Data Boundary.
... gecensureerd ...
Er is geen sprake van 'geruchten'. Trump heeft een decreet uitgevaardigd waar onder andere in staat dat er geen diensten mogen worden geleverd aan Khan en Microsoft heeft zich daar aan te houden. Het decreet laat geen ruimte voor interpretatie of onderscheid in wat voor diensten en of Khan die voor persoonlijke of professionele doeleinden gebruikt.Marzman schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 11:46:
[...]
Ze doen er alles aan om ons te overtuigen dat onze data veilig is bij hun, lijkt me dat ze zich dan ook willen verdedigen op 'geruchten' (tenzij het geen geruchten zijn).
[ Voor 13% gewijzigd door Jazzy op 21-05-2025 12:19 ]
Als alleen een privé (e-mail) account geraakt is van deze persoon. En verder geen ICC data/accounts. Wat nog steeds niet duidelijk is. Is het wellicht maar de vraag of de blokkade van het account te maken heeft met eventuele sancties van het ICC of iets wat deze persoon zelf op zijn kerfstok heeft.Jazzy schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:04:
[...]
Kun me specifieker zijn met wat je precies bedoelt, wat is de relatie van dit bericht tot de door Trump opgelegde sancties?
Dat is helemaal niet de vraag, het decreet is daar heel duidelijk over. Zoals ik al zei, Amerikaanse burgers of bedrijven mogen geen goederen of diensten leveren waarvan Khan de ontvanger is. Er is geen onderscheid tussen zakelijke of privé-accounts, beide diensten mogen niet meer door Microsoft geleverd worden.Shinji schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:49:
[...]
Is het wellicht maar de vraag of de blokkade van het account te maken heeft met eventuele sancties van het ICC of iets wat deze persoon zelf op zijn kerfstok heeft.
Een aardverschuiving in woorden of daden?Kalentum schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:02:
Sinds de inauguratie van Trump is volgens hem sprake van een ‘aardverschuiving’.
Dan weet jij blijkbaar meer dan er naar buiten gebracht wordt. Ik redeneer puur van wat publiek bekend is, en het is (publiekelijk) niet bekend of het zijn persoonlijke of zakelijke account betreft of beide.Jazzy schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:04:
[...]
Dat is helemaal niet de vraag, het decreet is daar heel duidelijk over. Zoals ik al zei, Amerikaanse burgers of bedrijven mogen geen goederen of diensten leveren waarvan Khan de ontvanger is. Er is geen onderscheid tussen zakelijke of privé-accounts, beide diensten mogen niet meer door Microsoft geleverd worden.
Bedrijven zetten dat niet zo maar even om, dat duurt even denk ik. Bij auto's is dat wat makkelijker en je ziet al dat er minder Tesla's verkocht worden (misschien dat het weer stijgt, want volgens mij is Musk iets stiller geworden in zijn berichtgeving over Dodge) en Europese initiatieven heb je ook niet in een paar maanden uit de grond gestampt.CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:18:
[...]
Een aardverschuiving in woorden of daden?
Ziet iemand al concrete acties op de zakelijke markt?
Wordt er minder in Amerikanse clouds gezet?
Wordt er meer Europees gekocht?
Groeien Euroepese dienstverleners?
Of zijn het weer veel grote woorden zonder dat iemand ook daadwerkelijk iets doet?
Heeft iemand al iets verhuisd, vervangen of gehuurd met als (deel)argument dat het Open of Europees is?
Heeft iemand een relevant diploma of certifictaat gehaald?
Heeft iemand extra mensen ingehuurd om dingen zelf of lokaal te doen?
Heeft iemand z'n baan opgezegd of een klus geweigerd?
Ik zie het nog niet. Mijn cynische verwachting is dat er niks veranderd zonder dat de overheid er actief aan gaat werken. Iedereen zit muurvast en niemand wil als eerste of enige investeren in iets anders, De IT'ers in mijn omgeving zijn vrijwel allemaal bezig met Azure en AWS en er is geen enkele discussie of dat wel wenselijk is. Zolang de salarissen voor dat soort functies een stuk hoger zijn zal dat ook niet snel veranderen. In de vacatures (en salarissen) zie ik nog niks gebeuren. Ik zie elders ook nog niet veel gebeuren, maar ik zit daar momenteel ook niet in de beste positie voor.
Bij het ICC zullen ze het nu toch wel begrepen hebben?
$ host -t MX icc-cpi.int
icc-cpi.int mail is handled by 5 icccpi-int0i.mail.protection.outlook.com.
Nope. Heroïnejunks zoeken een andere dealer als de oude niet meer levert, maar het ICC zit nog steeds bij MS.
(Ik besef dat het schrijven van dit bericht ook niet meer is dan schreeuwen vanaf de zijlijn).
/▌
Lees anders zelf het decreet even na, dan wordt het een stuk duidelijker. Denk trouwens niet dat Microsoft of iemand anders bezwaar kan aantekenen tegen een presidentieel decreet. Het is echt zo simpel als ik hierboven schrijf, de president van je land bepaalt per decreet dat er geen diensten geleverd mogen worden aan een bepaald persoon en dan heb je dat uit te voeren.Shinji schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 13:32:
[...]
Dan weet jij blijkbaar meer dan er naar buiten gebracht wordt. Ik redeneer puur van wat publiek bekend is, en het is (publiekelijk) niet bekend of het zijn persoonlijke of zakelijke account betreft of beide.
Het kan zijn dat wat betreft het zakelijke gedeelte Microsoft beroep aan tekent of ergens bezwaar aan het maken is. Maar dat zijn persoonlijke e-mail geblokkeerd is vanwege andere zaken. Ik zeg niet dat het zo is, maar we weten gewoon te weinig over wat er nu geblokkeerd is en waarom om er keiharde conclusies uit te trekken.
Maar waar lees jij dan wat precies nu geblokkeerd is en waarom? Het is een en al in vaagheid omhuld zonder dat er ergens is aangegeven dat het door het decreet komt. Waar heb jij gevonden dat het zowel zijn persoonlijke als werk email betreft? Dat zijn allemaal dingen die, voor zover ik weet, niet bekend zijn gemaakt en onduidelijk zijn.Jazzy schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:35:
[...]
Lees anders zelf het decreet even na, dan wordt het een stuk duidelijker. Denk trouwens niet dat Microsoft of iemand anders bezwaar kan aantekenen tegen een presidentieel decreet. Het is echt zo simpel als ik hierboven schrijf, de president van je land bepaalt per decreet dat er geen diensten geleverd mogen worden aan een bepaald persoon en dan heb je dat uit te voeren.
[ Voor 10% gewijzigd door Shinji op 21-05-2025 14:39 ]
Tuurlijk, maar dat zal toch ergens moeten beginnen. Als er nu geen plannen worden gemaakt dan gaan die Europese intitiatieven niet verder komen. IMHO is het ook een verkeerde aanpak. We hebben een hoop IT in Europa en we doen net alsof die volledig ongeschikt is tot er 100% feature parity is met Amazon of Azure. Die gaat er echter nooit komen, Amazon en Azure onderling hebben ook geen 100% feature parity. Iedere grote cloud is uniek.Marzman schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:27:
Bedrijven zetten dat niet zo maar even om, dat duurt even denk ik. Bij auto's is dat wat makkelijker en je ziet al dat er minder Tesla's verkocht worden (misschien dat het weer stijgt, want volgens mij is Musk iets stiller geworden in zijn berichtgeving over Dodge) en Europese initiatieven heb je ook niet in een paar maanden uit de grond gestampt.
Tesla heeft geen monopolie-positie en niet de luxe van vendor lock-in. Ik vind het dus niet zo'n beste vergelijking. Naar een ander merk overstappen is het een stuk makkelijker dan naar een andere cloud overstappen. Het is heel gewoon om verschillende merken auto's naast elkaar te gebruiken, zelfs binnen een organisatie.je ziet al dat er minder Tesla's verkocht worden
Shinji schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:37:
[...]
Maar waar lees jij dan wat precies nu geblokkeerd is en waarom? Het is een en al in vaagheid omhuld zonder dat er ergens is aangegeven dat het door het decreet komt.
Jazzy schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:35:
[...]
Lees anders zelf het decreet even na, dan wordt het een stuk duidelijker.
Waarom kan je niet normaal antwoorden? Jij stelt dat de actie van Microsoft een reactie is op het decreet. Microsoft en het ICC hebben daar niks over gemeld dat dat zo zou zijn. Er is alleen bekend gemaakt (ik meen door Microsoft) dat "een" account is "los gekoppeld" (vreemde bewoording) van gebruiker Khan. Nergens hebben ze aangegeven waarom.
[ Voor 13% gewijzigd door Shinji op 21-05-2025 14:56 ]
Ik denk dat je op dit moment best aandelen zou kunnen kopen van de IT die we nu al hebben in de EU.CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:39:
[...]
Tuurlijk, maar dat zal toch ergens moeten beginnen. Als er nu geen plannen worden gemaakt dan gaan die Europese intitiatieven niet verder komen. IMHO is het ook een verkeerde aanpak. We hebben een hoop IT in Europa en we doen net alsof die volledig ongeschikt is tot er 100% feature parity is met Amazon of Azure. Die gaat er echter nooit komen, Amazon en Azure onderling hebben ook geen 100% feature parity. Iedere grote cloud is uniek.
Als de belangen (en de kosten) groot genoeg zijn dan kunnen bedrijven heel snel schakelen. Daar zie ik nog niks van. Blijkbaar zijn de belangen/kosten nog niet groot genoeg en dat gaat niet vanzelf veranderen.
/▌
Omdat je allerlei vragen blijft stellen die je niet meer zou hebben als je even dat documentje doorneemt, net als ik dat vanmorgen deed. In plaats daarvan blijf je hangen in onduidelijkheden en ga je de discussie met mij aan. Dat is niet hoe het werkt.
[ Voor 6% gewijzigd door Jazzy op 21-05-2025 15:05 ]
Cool, dus IN het decreet staat een reactie van Microsoft dat ze iets hebben gedaan als reactie op datzelfde decreet?Jazzy schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:04:
[...]
Omdat je allerlei vragen blijft stellen die je niet meer zou hebben als je even dat documentje doorneemt, net als ik dat vanmorgen deed. In plaats daarvan blijf je hangen in onduidelijkheden en ga je de discussie met mij aan. Dat is niet hoe het werkt.
Nou, het is toch iets minder zwart/wit. Microsoft heeft op 30-04 nog beloofd om niet zondermeer mee te werken aan dit soort verzoeken.Jazzy schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:35:
[...]
Het is echt zo simpel als ik hierboven schrijf, de president van je land bepaalt per decreet dat er geen diensten geleverd mogen worden aan een bepaald persoon en dan heb je dat uit te voeren.
Bovenstaande belofte blijkt nu dus nog geen maand later al niet zoveel waard meer te zijn. Microsoft heeft zonder eerst naar de rechtbank te stappen, tóch het verzoek ingewilligd. Vanuit mijn opdrachtgever zijn daar inmiddels vragen over deze situatie gesteld, maar veel verder dan een standaard antwoord dat het ICC de toegang niet ontzegd is komt er niet vanuit Microsoft.In the unlikely event we are ever ordered by any government anywhere in the world to suspend or cease cloud operations in Europe, we are committing that Microsoft will promptly and vigorously contest such a measure using all legal avenues available, including by pursuing litigation in court. By including a new European Digital Resilience Commitment in all of our contracts with European national governments and the European Commission, we will make this commitment legally binding on Microsoft Corporation and all its subsidiaries.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Wat wil je nu? Lees even de bron:Shinji schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:12:
[...]
Cool, dus IN het decreet staat een reactie van Microsoft dat ze iets hebben gedaan als reactie op datzelfde decreet?
Wow, dat is wel erg vooruitziend, maar ik heb hem gelezen, en ik zie het er niet in staan.
En dan de belangrijkste:The United States will impose tangible and significant consequences on those responsible for the ICC’s transgressions, some of which may include the blocking of property and assets, as well as the suspension of entry into the United States of ICC officials, employees, and agents, as well as their immediate family members, as their entry into our Nation would be detrimental to the interests of the United States.
I therefore determine that any effort by the ICC to investigate, arrest, detain, or prosecute protected persons, as defined in section 8(d) of this order, .... I hereby determine and order:
Section 1. (a) All property and interests in property that are in the United States, ... or otherwise dealt in:
(i) the person listed in the Annex to this order; and
Let op, ANNEX bevat maar één naam. Denk je nu echt dat als de President dit decreet uitgeeft dat Microsoft niets doet? Een Amerikaans bedrijf dat tegen de President ingaat?ANNEX
Karim Khan, Prosecutor of the ICC.
[ Voor 11% gewijzigd door hamsteg op 21-05-2025 15:36 ]
... gecensureerd ...
Er zit natuurlijk een onderscheid tussen "suspend or cease cloud operations in Europe" of het handhaven van sancties tegen één individu. Denk dat je dit ten onrechte samenvoegt met "dit soort verzoeken".Question Mark schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:26:
[...]
Nou, het is toch iets minder zwart/wit. Microsoft heeft op 30-04 nog beloofd om niet zondermeer mee te werken aan dit soort verzoeken.
Dat niemand heeft aangegeven dat de blokkade van het account als reactie is op het decreet. Niemand weet of het het ICC account betreft of een persoonlijk account, dat maakt nogal verschil in de impact.hamsteg schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:34:
[...]
Wat wil je nu? Lees even de bron:
[...]
En dan de belangrijkste:
[...]
Let op, ANNEX bevat maar één naam. Denk je nu echt dat als de President dit decreet uitgeeft dat Microsoft niets doet? Een Amerikaans bedrijf dat tegen de President ingaat?
Wat is nu specifiek wat je nog mist?
Dit is waar het grote probleem zit...hamsteg schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:34:
[...]
Denk je nu echt dat als de President dit decreet uitgeeft dat Microsoft niets doet? Een Amerikaans bedrijf dat tegen de President ingaat?
https://www.binnenlandsbe...mail-icc-zonder-pardon-afOpvallend is de rol van Microsoft in dit dossier. Terwijl Microsoft-topman Brad Smith nog geen week geleden beloofde in Europa te vechten voor gebruikersrechten, is hoofdaanklager Khan nu afgesloten van zijn account op Microsoft-diensten – direct na een Amerikaans bevel, zonder rechterlijke toetsing. ‘Een Digital Resilience Commitment’ blijkt in de praktijk niet tegen politieke druk bestand.
Effectief maakt het natuurlijk weinig uit. Bij het ontzeggen van genoeg sleutelfunctionarissen kan een bedrijf (of overheid) niet meer functioneren. In het kader van digitale souvereiniteit wordt het risico dan ook niet weggenomen door de beloftes die Microsoft vorige maand gedaan heeft.Jazzy schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:40:
[...]
Er zit natuurlijk een onderscheid tussen "suspend or cease cloud operations in Europe" of het handhaven van sancties tegen één individu. Denk dat je dit ten onrechts samenvoegt met "dit soort verzoeken".
Het spijt me maar jij hebt een heilig geloof in regels. Als de de president tegen Satya Nadella vraagt waarom er nog geen actie ondernomen is, dan doe je dat gewoon in de angstcultuur die nu om Trump heen gecreëerd is. Trump heeft al meermaals laten zien dat hij "de regels" niet respecteert, dus Microsoft zal gewoon achter de president aanhuppelen om te overleven. Er zijn ondertussen genoeg bedrijven die weerstand boden en nu moeten sappelen om rond te komen (advocatuur).Shinji schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:44:
[...]
Dat niemand heeft aangegeven dat de blokkade van het account als reactie is op het decreet. Niemand weet of het het ICC account betreft of een persoonlijk account, dat maakt nogal verschil in de impact.
Dat MS heeft aangegeven zoiets niet te zullen doen zonder het aan te vechten.
Dat het decreet al een paar maanden er is, maar dat de blokkade ineens in dezelfde week komt als dat de persoon in kwestie op non-actief wordt gesteld vanwege seksueel wangedrag.
Microsoft doet ook wel eens accounts blokkeren als daar verboden materiaal in zit. Wellicht is dat wel de reden geweest van deze blokkade. Ik zeg niet dat het zo is, maar zo clear cut als jullie het voorspiegelen is het momenteel nog niet omdat er gewoon een hoop onduidelijk is.
En ja, ik snap wat het decreet zou moeten doen en wat de bedoeling er mee is. Maar dat zegt niks over welk bedrijf welke acties daadwerkelijk gedaan hebben naar aanleiding daarvan. Dus het is nogal goedkoop om daarnaar te verwijzen op die manier.
... gecensureerd ...
Ik heb helemaal geen heilig geloof in regels, maar als er iets gesteld wordt wil ik daar wel bewijs van en dat wordt niet geleverd. Als dat hele verhaal met wangedrag niet had gespeeld was het duidelijker, maar dan nog steeds weten we weinig (privé of werk email?). Als je blijkbaar de ins en outs weet wat precies geblokkeerd is en door wie met welke reden, deel dat dan ipv "het staat in het decreet dus is het zo". Dat vind ik juist eerder getuigen van "heilig geloof in regels".hamsteg schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:57:
[...]
Het spijt me maar jij hebt een heilig geloof in regels. Als de de president tegen Satya Nadella vraagt waarom er nog geen actie ondernomen is, dan doe je dat gewoon in de angstcultuur die nu om Trump heen gecreëerd is. Trump heeft al meermaals laten zien dat hij "de regels" niet respecteert, dus Microsoft zal gewoon achter de president aanhuppelen om te overleven. Er zijn ondertussen genoeg bedrijven die weerstand boden en nu moeten sappelen om rond te komen (advocatuur).
Europe is tweede plan, America first en dit geldt voor elk Amerikaans bedrijf dat de intentie heeft om deze president te overleven en dat daarvoor afspraken, regels, wetten, verdragen worden genegeerd ... is op dit moment de reden waarom Amerika onbetrouwbaar is.
Eens, en dit is denk ik ook wat we kunnen leren van dit "incident". Trump heeft kennelijk momenteel de macht om via decreten tóch clouddiensten naar organisaties (gedeeltelijk) te blokkeren. In dit geval is "een gesanctioneerde functionaris losgekoppeld van Microsoft-diensten" (officiele MS statement). Gebeurt dat bij genoeg medewerkers, dan is een onderneming vleugellam.hamsteg schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:57:
[...]
Het spijt me maar jij hebt een heilig geloof in regels. Als de de president tegen Satya Nadella vraagt waarom er nog geen actie ondernomen is, dan doe je dat gewoon in de angstcultuur die nu om Trump heen gecreëerd is. Trump heeft al meermaals laten zien dat hij "de regels" niet respecteert, dus Microsoft zal gewoon achter de president aanhuppelen om te overleven.
Dat maakt wel degelijk uit.Question Mark schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 15:47:
Effectief maakt het natuurlijk weinig uit.
[ Voor 24% gewijzigd door Jazzy op 21-05-2025 16:19 ]
Het iCC heeft dus zelf het account (laten) afsluiten.Microsoft ontkent met klem dat het zelf de account van Karim Khan heeft afgesloten. De keuze lag bij het Internationaal Strafhof dat wegens een kantoor in de VS de regels moet volgen.
Wat een bijzonder verhaal! Wie uiteindelijk aan de knop gedraaid heeft maakt uiteindelijk ook niet zo veel uit, feit blijft natuurlijk dat Microsoft geen diensten meer mag leveren aan Khan. De uitkomst om zijn account 'te ontkoppelen' is gewoon één van de opties die op tafel lag om dat vorm te geven.TheVMaster schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:36:
Volgens mij ligt het toch allemaal iets anders, als ik dit artikel zo lees.
[...]
Het iCC heeft dus zelf het account (laten) afsluiten.
Dit is toch wel een aanvulling van het artikel op de frontpage waard.TheVMaster schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:36:
Volgens mij ligt het toch allemaal iets anders, als ik dit artikel zo lees.
[...]
Het iCC heeft dus zelf het account (laten) afsluiten.
Nee maar het was allemaal zo duidelijk hè toch? en dat het toch wat anders in elkaar blijkt te zitten maakt eigenlijk niet eens uit.Jazzy schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 21:14:
[...]
Wat een bijzonder verhaal! Wie uiteindelijk aan de knop gedraaid heeft maakt uiteindelijk ook niet zo veel uit, feit blijft natuurlijk dat Microsoft geen diensten meer mag leveren aan Khan. De uitkomst om zijn account 'te ontkoppelen' is gewoon één van de opties die op tafel lag om dat vorm te geven.
Die uitspraak dat het ICC dit doet omdat het een kantoor in Amerika heeft vind ik een vreemde. Als het ICC onder de Amerikaanse wetgeving zou vallen en daarmee onder dat presidentieel decreet dan mogen ze Khan ook niet meer in dienst hebben en salaris uitbetalen. Jammer dat het artikel daar niet op in gaat of de letterlijke quote uit de verklaring van Microsoft geeft.
Je maakt nu een aantal keer gebruik van een stromanredenering. Je verdraait mijn uitspraken net ietsje waarop ik me dan zou moeten verdedigen voor iets wat ik niet gezegd noch bedoeld heb. Dat is niet hoe we hier met elkaar omgaan en mag je van mij gerust achterwege laten.Shinji schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:00:
[...]
Nee maar het was allemaal zo duidelijk hè toch? en dat het toch wat anders in elkaar blijkt te zitten maakt eigenlijk niet eens uit.
Ik wordt hier ongeveer belachelijk gemaakt met dat ik het allemaal niet begrijp, terwijl ik alleen aangeef dat het wellicht anders in elkaar steekt dan je denkt, en dat er nog veel is dat we niet weten. Dat vind ik geen manier om met elkaar om te gaan. En helemaal belachelijk dat dat gedrag dan ook nog eens (mede) van een mod komt. Met telkens verwijzen naar dat ik het het decreet moet lezen, dat het dan duidelijk wordt. Terwijl daar de details over de gang van zaken waar we het hier over hebben helemaal niet in staan.Jazzy schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:11:
[...]
Je maakt nu een aantal keer gebruik van een stromanredenering. Je verdraait mijn uitspraken net ietsje waarop ik me dan zou moeten verdedigen voor iets wat ik niet gezegd noch bedoeld heb. Dat is niet hoe we hier met elkaar omgaan en mag je van mij gerust achterwege laten.
Sorry, maar het belachelijk maken haal ik nergens uit (niet vanuit mijn rol als moderator, maar ook niet als mede-tweaker). Voor zover ik het zie wordt er op inhoud gediscussieerd, op basis van argumenten. Ik zie zo gauw niet waar iemand belachelijk gemaakt wordt.Shinji schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:22:
[...]
Ik wordt hier ongeveer belachelijk gemaakt met dat ik het allemaal niet begrijp, terwijl ik alleen aangeef dat het wellicht anders in elkaar steekt dan je denkt, en dat er nog veel is dat we niet weten.
Nou, op de vraag waarom iemand niet normaal kan antwoorden zo’n antwoord geven is wel redelijk hooghartig to say the least.Question Mark schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:48:
[...]
Sorry, maar het belachelijk maken haal ik nergens uit (niet vanuit mijn rol als moderator, maar ook niet als mede-tweaker). Voor zover ik het zie wordt er op inhoud gediscussieerd, op basis van argumenten. Ik zie zo gauw niet waar iemand belachelijk gemaakt wordt.
Dat iedereen (waaronder ik) dit een complex geval vind, en dat er meerdere meningen zijn is wel duidelijk.
Ik zou willen voorstellen om de sentimenten wat te laten varen, en op inhoud door te gaan.
Tevens het bewijs dat karma bestaat trouwensOmdat je allerlei vragen blijft stellen die je niet meer zou hebben als je even dat documentje doorneemt, net als ik dat vanmorgen deed. In plaats daarvan blijf je hangen in onduidelijkheden en ga je de discussie met mij aan. Dat is niet hoe het werkt.
Dat moord en brand schreeuwen wordt dankzij dit soort artikelen nu ook breder getrokken:Gr4mpyC3t schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 23:08:
[…]
En dat was ook zo ongeveer de strekking van mijn reacties eerder vandaag. Ik vind het vooral ontzettend jammer en onnodig dat er steeds moord en brand wordt geschreeuwd over alles wat Microsoft zogenaamd fout doet. Hoe kun je zulke uitspraken doen als je simpelweg niet alle feiten op tafel hebt?
Vraag 12. Zijn deze vragen niet beter Europees af te handelen ipv door de Nederlandse ministers? (nee die staat er niet bij, want dan maken ze zichzelf minder belangrijk).Question Mark schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:45:
Er zijn inmiddels kamervragen over gesteld.
De rol van Microsoft bij Amerikaanse sancties richting het Internationaal Strafhof
Goede vragen, erg benieuwd naar de antwoorden.
[ Voor 15% gewijzigd door Marzman op 22-05-2025 13:49 ]
/▌
Zo leest het wel;BombaAriba schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:57:
nieuws: Microsoft zette diensten aan Internationaal Strafhof niet stop
Dit verhaal leest dan wel weer anders. Vraag me af of er nu overleg is geweest en ICC heeft besloten om hem van MS naar Protonmail te laten overstappen. Zou dat dan nog steeds niet geforceerd overstappen zijn?
/▌
Dus het kan wel"In theory, there's nothing stopping European companies from repatriating their data and applications to European clouds, or even bringing everything back on-premise," said Steve Brazier, former CEO at Canalys and now a Fellow at Informa.
"But in practice, it's close to impossible. The barriers are significant, and they stack up quickly," he told us.
Maar als veel Europese klanten vertrekken .. ontstaat er ook weer "leegstand" .. dus wie weet komen er die data centers wel op de markt."One of the things that I always point out is that if everybody in Europe was to move to the public cloud, it would still take about 20 years (based on historical build rates) to build enough capacity to meet the demand as it stands today for public cloud infrastructure services, let alone what capacity will be needed with new IT and GenAI+ type workloads," said IDC Senior Research Director Andrew Buss.
In je laatste zin vinden we elkaar. Het is niet ondenkbaar dat er in de nabije toekomst een nieuwe situatie ontstaat waar Microsoft wel gedwongen wordt om de dienstverlening van een organisatie af te sluiten. En alhoewel dat niet betekent dat Microsoft zonder slag of stoot dat honoreert, is de mogelijkheid er wel.Jazzy schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:50:
Dat is precies wat ik ook bedoelde met Jazzy in "Cloud Kootwijk (onafhankelijkheid van US cloud providers)"
Die formulering wekt de indruk dat dit de keuze van het ICC is maar dat is natuurlijk een uitkomst van het door Trump gecreëerde probleem voor Microsoft. Wie er uiteindelijk een knopje heeft omgedraaid verandert niets aan het onderliggende probleem.
[ Voor 27% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 27-05-2025 12:49 ]
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
De discussie is niet krom maar de situatie. Je doet alsof de kamerleden hypocriet zijn maar dat is niet zo. Ook politici zitten gevangen. Wij Tweakers zijn beter in staat om ons onafhankelijk op te stellen maar ook hier hebben de meeste "gewoon" Android/Apple/Windows net als de rest van de samenleving. Daar heb ik wel meningen over maar die doen er niet toe. Als wij Tweakers het al niet doen dan kun je dat ook niet van de politiek verwachten.Bockelaar schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 12:41:
die hele discussie en vragen lopen volstrekt krom, want intussen zitten de kamerleden die roepen dat de US Big Tech boeven zijn tegelijk te twitteren op hun android/iphone. Dat mag dan ook niet meer
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Lees de startpost even goed na.SniperGuy schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 14:03:
Klinkt leuk, maar technisch moeilijk haalbaar (ligt nogal in een natuurgebied en infra is zeer beperkt)
Voor iedere kabel moet er gegraven worden, dat is in de randstad toch anders en makkelijker
Niets persoonlijks, maar ik vind dit echt het stereotype gedrag van de Europese Unie op dit moment. Microsoft heeft jarenlang vele miljarden geïnvesteerd in wat nu Microsoft 365 en Azure is, en op het moment suprême komen de Europeanen dat even afpakken of via wetgeving aan banden leggen, omdat het ons plotseling niet meer zint.i-chat schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:57:
en wat gaan we dan precies doen: microsoft dwingen om zijn europese copyrights irrevocable af te staan aan een europees bedrijf dat vervolgens royalties gaat betalen en de software verder forkt en door ontwikkeld?
of gaan we MS een euro-breed handelsverbod opleggen als ze 'het nog eens doen'
feit is wel dat we niet zomaar 1-2-3 de hele MS-stack kunnen vervangen door wat anders om iig op dat vlak niet meer amerika-afhankelijk te zijn.
ander feit als wij MS zijn software patenten ongeldig maken in de volgende escalatie van een economische oorllog met die amerikaanse gek, zodat we de software vrij kunnen piraten dan kunnen we ASML ook opdoeken.
dat wil zeggen: we zijn zo strikt met elkaar verweven en zo afhankelijk gemaakt (door lobby, domme keuzes en blind vertrouwen) dat we dit eigenlijk alleen maar op de hele lange termijn kunnen oplossen (en dan ook alleen maar als HEEL de EU dus ook landen als griekenland en polen) op één lijn komen en de keuze willen maken om fors te investeren voor een probleem dat eigenlijk vooral op papier bestaat.
Dank, interessant artikel.Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:57:
In dat licht is het ook wel ironisch dat Frank Karlitschek, de CEO van Nextcloud, in een artikel stelt dat een Europese cloud ‘niet nodig’ is. En misschien heeft hij daar wel een punt, maar dan moet je wel durven.
zo vat ik het ook helemaal niet op, sterker nog in grote lijnen ben ik het wel met je eens, het hele na de oorlog een onvoorwaardelijk dankbaar europa ... goed te begrijpen en we zien nu pas waar het toe lijdt.Niets persoonlijks, maar ik vind dit echt het stereotype gedrag van de Europese Unie op dit moment. Microsoft heeft jarenlang vele miljarden geïnvesteerd in wat nu Microsoft 365 en Azure is, en op het moment suprême komen de Europeanen dat even afpakken of via wetgeving aan banden leggen, omdat het ons plotseling niet meer zint
Elke euro die je uitgeeft aan Microsoft-producten steek je eigenlijk in de fik om Microsoft mee te bewieroken. Op zijn best geeft het je het recht om volgend jaar wéér geld naar Redmond te mogen sturen.Jazzy schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:10:
Ik zie niet direct dat Karlitschek zegt dat er geen Europese cloud hoeft te komen, hij zegt vooral dat hierin voorzien zou moeten worden met open source software. Wat niet heel verrassend is voor de baas van een bedrijf wat precies die software maakt.
Welk belangenconflict?CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:39:
Het is wel raar dat in een land waar we een industrie van hogepriesters van de Microsoft-afgod hebben, juist degene die aandringt op een gelijk speelveld wordt beschuldigd van een belangenconflict.
Zijn redenering zou te verklaren zijn omdat zijn bedrijf dit soort oplossingen levert; daarmee geef je aan dat zijn advies niet neutraal is, omdat er eigenbelang meespeelt.
Wie het knopje heeft omgedraaid is wel degelijk relevant in dit verhaal. Uiteindelijk heeft Microsoft met name een verantwoordelijkheid af te leggen naar haar aandeelhouders, de Amerikaanse overheid volgt daarna pas. Als Microsoft ervoor kiest om niet tegen te stribbelen met dit soort verzoeken vanuit een overheid zullen ze enorm in de vingers snijden met hun diensten in Europa.Jazzy schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:50:
Dat is precies wat ik ook bedoelde met Jazzy in "Cloud Kootwijk (onafhankelijkheid van US cloud providers)"
Die formulering wekt de indruk dat dit de keuze van het ICC is maar dat is natuurlijk een uitkomst van het door Trump gecreëerde probleem voor Microsoft. Wie er uiteindelijk een knopje heeft omgedraaid verandert niets aan het onderliggende probleem.
Is toch heel gezond om even te kijken wie iets zegt en waarom? Zou niet weten waarom je niet kritisch zou mogen zijn omdat iemand toevallig aan de "goed kant" zou staan.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:03:
[...]
Zijn redenering zou te verklaren zijn omdat zijn bedrijf dit soort oplossingen levert; daarmee geef je aan dat zijn advies niet neutraal is, omdat er eigenbelang meespeelt.
Mijn punt is dat het een feit is dat Microsoft gestopt is met de dienstverlening omdat ze dat moeten van de Amerikaanse overheid. We weten dat ze sinds dat decreet werd getekend "in gesprek zijn" met het ICC. Kan me goed voorstellen dat op een bepaald moment voorgesteld wordt dat het misschien het handigste is als het ICC even het account van Khan dicht zet zodat Microsoft niet de hele tenant hoeft te blokkeren.Deveon schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:26:
[...]
Wie het knopje heeft omgedraaid is wel degelijk relevant in dit verhaal.
Hij spreekt natuurlijk voor eigen parochie, en het is dan ook zeer terecht dat je dat punt aanstipt. Het zit ’m voor mij vooral in het volgende stuk:Jazzy schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 21:10:
[...]
Dank, interessant artikel.
Ik zie niet direct dat Karlitschek zegt dat er geen Europese cloud hoeft te komen, hij zegt vooral dat hierin voorzien zou moeten worden met open source software. Wat niet heel verrassend is voor de baas van een bedrijf wat precies die software maakt.
En daar zit wel wat in (afgezien van het niet weg kunnen tegen hoge kosten dan). De beste aanpak ligt (zoals dat meestal is) weer ergens in het midden van de uitersten. Vervolgens geeft hij aan dat we in Europa wellicht geen ‘hyperscalers’ of geavanceerde cloudplatforms hebben, maar wel bedrijven die servers, databases en andere componenten aanbieden.Hij ziet digitale soevereiniteit als een spectrum. ‘Het ene uiterste is totale afhankelijkheid van één enkele speler, waar je nauwelijks bij weg kunt, of alleen tegen hoge kosten. Het cloudaanbod van Microsoft komt daar heel dichtbij.’
Aan de andere kant van het spectrum vind je overheden die alle digitale technologie helemaal in eigen beheer willen houden. ‘Volledige soevereiniteit omvat dan strikt genomen ook het besturingssysteem, de fabricage van chips en geheugen, inclusief de winning van alle grondstoffen ervoor. Dat lijkt me ook geen uitvoerbaar idee.’
China is wel op die route ...Gr4mpyC3t schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:53:
[...]
Frank Karlitschek, de CEO van Nextcloud schreef:
Aan de andere kant van het spectrum vind je overheden die alle digitale technologie helemaal in eigen beheer willen houden. ‘Volledige soevereiniteit omvat dan strikt genomen ook het besturingssysteem, de fabricage van chips en geheugen, inclusief de winning van alle grondstoffen ervoor. Dat lijkt me ook geen uitvoerbaar idee.’
Klopt, al vermoed ik dat er binnen de Europese Unie meer uiteenlopende meningen zijn over hoe we dat zouden moeten aanpakken dan in China.
Zullen we de complottheorieën uit dit topic laten?Jazzy schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 08:49:
[...]
Mijn punt is dat het een feit is dat Microsoft gestopt is met de dienstverlening omdat ze dat moeten van de Amerikaanse overheid. We weten dat ze sinds dat decreet werd getekend "in gesprek zijn" met het ICC. Kan me goed voorstellen dat op een bepaald moment voorgesteld wordt dat het misschien het handigste is als het ICC even het account van Khan dicht zet zodat Microsoft niet de hele tenant hoeft te blokkeren.
Tactisch heel slim want Microsoft kan nu haar handen er van aftrekken en zeggen dat zij niets hebben uitgeschakeld, dat het de keuze van het ICC was. Maar uiteindelijk is dat niet relevant en is het resultaat per saldo hetzelfde.
ik mis nogal een conclusie anders dan het verhaal van Bert dat ze zomaar mee kunnen lezen.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq