Het moet inmiddels eigenlijk niet meer over de prijs gaan. Dan maar wat meer uitgaven aan je IT.Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:02:
[...]
Klopt, het is ook geen eerlijke vergelijking omdat ik tot nu toe niets heb kunnen vinden om überhaupt te vergelijken. Dat vind ik de crux van dit gebeuren. Big tech is niet voor niets big tech, want het ecosysteem is gewoon super aantrekkelijk voor de markt.
Ik maak een gratis Entra ID-tenant aan en dan heb je al heel wat gedekt wat authentik ook kan. En je koopt natuurlijk geen Entra P1, maar een Business Premium voor 20,60 euro per gebruiker per maand (dat is nog zonder korting). Daar zit die P1 in, maar ook Exchange, Teams, Windows 11-licentie, Microsoft Defender-dingetjes, enzovoorts, enzovoorts. En Microsoft regelt ook nog de gehele backend voor je. Geen feitelijke onderbouwing, maar mijn onderbuikgevoel kan self-hosted/open-source daar niet op concurreren.
Nogmaals, technisch is het via een self-hosted/open-source weg ook wel te regelen, maar niet voor dezelfde prijs en capaciteit die je nodig hebt om het aan de praat te krijgen (en te houden). Buiten het technische gaat het om keiharde euro’s en resultaten. Hoe kijk jij daar naar?
Goed plan, maar mij hoef je niet te overtuigen.Spykie schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:24:
[...]
Het moet inmiddels eigenlijk niet meer over de prijs gaan. Dan maar wat meer uitgaven aan je IT.
Have you tried turning it off and on again?
Mwah mij wel. Want we hebben al genoeg problemen in de EU, en dan zouden al onze bedrijven ook nog meer moeten uitgeven aan IT (en aan wie? Als in, welke IT'ers moet je dan gaan inhuren precies die dit gaan regelen? Of moeten we dat met expats doen?), waardoor ze nog minder competitief worden? En waarom? Vanwege theoretische issues in de toekomst?
En begrijp me bij dat laatste niet verkeerd, ik zie echt wel hoe die theoretische issues heel snel praktische issues kunnen worden. Maar voor de overheid is het al een probleem, voor een gemiddeld bedrijf (eg waarbij je geen bijzondere persoonsgegevens oid moet verwerken), is het imo gewoon niet te verantwoorden. Ik las een tijdje geleden, misschien wel hier ergens een link, van dat bedrijven nu niet minder competitief willen gaan worden, en als de Amerikanen de stekker eruit trekken, tja. Dan hebben iig alle andere Europese bedrijven hetzelfde probleem.
Dan komen we ook weer bij mijn punt uit: Wat we moeten hebben (en dat is makkelijker gezegd dan gedaan hoor), is dat we Europese alternatieven hebben waarbij niet het argument gebruikt hoeft te worden: "Maar het is wel Europees". Dat mag prima meespelen, maar het moet ook zonder dat de concurrentie aan kunnen met de Amerikaanse tech. (Plus dus los van de software, ook alle hardware is van buiten de EU en primair Amerika).
En begrijp me bij dat laatste niet verkeerd, ik zie echt wel hoe die theoretische issues heel snel praktische issues kunnen worden. Maar voor de overheid is het al een probleem, voor een gemiddeld bedrijf (eg waarbij je geen bijzondere persoonsgegevens oid moet verwerken), is het imo gewoon niet te verantwoorden. Ik las een tijdje geleden, misschien wel hier ergens een link, van dat bedrijven nu niet minder competitief willen gaan worden, en als de Amerikanen de stekker eruit trekken, tja. Dan hebben iig alle andere Europese bedrijven hetzelfde probleem.
Dan komen we ook weer bij mijn punt uit: Wat we moeten hebben (en dat is makkelijker gezegd dan gedaan hoor), is dat we Europese alternatieven hebben waarbij niet het argument gebruikt hoeft te worden: "Maar het is wel Europees". Dat mag prima meespelen, maar het moet ook zonder dat de concurrentie aan kunnen met de Amerikaanse tech. (Plus dus los van de software, ook alle hardware is van buiten de EU en primair Amerika).
De hardware komt gewoon uit Azië .. de ontwerpen voor Intel en AMD processoren worden wel in de US gemaakt, maar voor ARM gebaseerde processoren is dat ook meer en meer Aziatisch. Maar uiteindelijk worden de meeste chips, moederborden, geheugen etc in Azië gemaakt ..Sissors schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:18:
Dat mag prima meespelen, maar het moet ook zonder dat de concurrentie aan kunnen met de Amerikaanse tech. (Plus dus los van de software, ook alle hardware is van buiten de EU en primair Amerika).
Ja ook mee eens hoor, maar ik koppel het wel aan wat ik om mij heen hoor en zie. Ergens gaat het pijn doen, en die moet je dan wel pakken als je echt autonoom wil zijn.Sissors schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:18:
Mwah mij wel. Want we hebben al genoeg problemen in de EU, en dan zouden al onze bedrijven ook nog meer moeten uitgeven aan IT (en aan wie? Als in, welke IT'ers moet je dan gaan inhuren precies die dit gaan regelen? Of moeten we dat met expats doen?), waardoor ze nog minder competitief worden? En waarom? Vanwege theoretische issues in de toekomst?
Je zal op een manier een aantrekkelijk klimaat moeten creëren waardoor er daadwerkelijk geïnvesteerd kan worden in eigen technologie. Volgens mij had je op dat gebied ook al een paar goede argumenten, en waarom dat hier in Europa niet van een leien dakje gaat.
Als je een competitief aanbod hebt als technologiebedrijf, dan heb je ook bestaansrecht. Europees zijn is inderdaad niet voldoende.
Wat ik nog niet helemaal begrijp: wat blijft er van Big Tech over als 1/3 van hun afzetmarkt verdwijnt? Ziet bijvoorbeeld Apple niet in dat de huidige koers in Amerika ook voor hún voortbestaan een risico is? Bovendien wordt het meeste toch in China gemaakt. Of is een Apple Europe (we noemen het pomme), volledig los van Apple America, ondenkbaar?
A'dam PVOutput
Een hoop nog steeds, maar alsnog is het een gigantische schok voor ze als dat in één keer gebeurd. Niks vergeleken met de schok in Europa, maar nog steeds enorm.ericplan schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:11:
Wat ik nog niet helemaal begrijp: wat blijft er van Big Tech over als 1/3 van hun afzetmarkt verdwijnt? Ziet bijvoorbeeld Apple niet in dat de huidige koers in Amerika ook voor hún voortbestaan een risico is? Bovendien wordt het meeste toch in China gemaakt. Of is een Apple Europe (we noemen het pomme), volledig los van Apple America, ondenkbaar?
Maar ik denk niet dat ze geloven dat dat gebeurd. En onze overheid switcht gewoon naar Amerikaanse leveranciers. Onze bedrijven doen het nog steeds. Wij als burgers doen het. Dus ik wil niet zeggen dat er niks aan de hand is, natuurlijk niet, maar wel dat het risico dat wij als afzetmarkt verdwijnen door iig veel mensen, inclusief degene die er professioneel mee bezig zijn, niet wordt gezien als groot risico.
Los daarvan moet je als macht als de EU niet afhankelijk willen zijn op zoveel gebieden van de VS, maar de kans dat ze de stekker er echt uit trekken is niet zo groot denk ik. En qua migraties zijn het in Europa enkel een paar overheidsinstellingen in de EU als geheel die ermee bezig zijn. Onder bedrijven en burgers is het volgens mij bij de grote massa echt iets waar weinig mee gedaan wordt, dus op korte termijn gaan ze iig niet veel klanten kwijtraken daardoor.
Dus misschien wat relativeren? Over drie jaar is Trump geschiedenis, zullen de verhoudingen op het wereldtoneel weer normaliseren en kunnen we op dezelfde voet verder. Of zien we China weer als de grootste bedreiging, zoals tot voor kort.
Voor de mid-terms gaat er echt nog héél veel verschrikkelijks gebeuren.Jazzy schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:00:
Dus misschien wat relativeren? Over drie jaar is Trump geschiedenis, zullen de verhoudingen op het wereldtoneel weer normaliseren en kunnen we op dezelfde voet verder. Of zien we China weer als de grootste bedreiging, zoals tot voor kort.
En over drie jaar Trump geschiedenis? Trump gaat voor koning of keizer. Die gaat niet meer weg, waarom mensen nog steeds denken dat het over drie jaar voorbij is, is mij een raadsel.
[ Voor 17% gewijzigd door Spykie op 23-01-2026 15:20 ]
Nee, dat denk ik niet. Dat is wel waar de huidige industrie op stuurt. Men wil er geen geld aan besteden. Zoals altijd wordt de waarde van IT nog steeds gezien als kostenpost terwijl het in werkelijkheid meer en meer de core value is. Men hoopt een paar jaar te worstelen en dan weer business as usual zonder alle kosten. JD Vance is de volgende idioot die aan de macht komt, we gaan niet terug naar het oude Amerika, de wereldorde is al verstoord en veranderd, China en India bewegen al anders; wij hebben al andere stromen met Zuid-Amerika. Er komt een moment dat doorworstelen geen optie meer is en dan lopen de kosten exponentieel op - maar ja, dat hoeft je nu nog niet uit te leggen aan je aandeelhouders dus kop-in-het-zand!Jazzy schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:00:
100% ontkoppeling hoeft ook niet, maar zorgen dat je autonoom je elementaire voorzieningen kunt draaien, dat zou de focus moeten zijn. Niet alles alleen in de cloud maar een soort van caching locale servers en applicaties die in normale tijden syncen met de cloud.
Heel eerlijk vind ik bedrijven die dit niet doen, sowieso onverantwoordelijk. In eerste instantie ben je zelf verantwoordelijk voor je core data en niet één of ander data-center (ongeacht alle mooie afspraken).
Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.
In mijn ogen is het probleem vooral dat we afhankelijk zijn een klein aantal techreuzen. Dat die allemaal Amerikaans zijn is op dit moment even extra onhandig, maar ook met een perfect vriendelijke VS blijven de problemen van monocultuur en monopolies bestaan. Als er een levendige competitie was en cultuur van overstappen naar andere leveranciers dan zou het minder moeilijk zijn om afscheid te nemen van Amerikaanse software als dat politiek gezien wenselijk is.Jazzy schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 15:00:
Wij zouden ons zoveel mogelijk moeten richten op doen wat we wél kunnen, in plaats van voortdurend te vergelijken met de bestaande software. Ik ben niet geinteresseerd in welke features MS Huppeldepup wel of niet heeft, ik kijk liever naar welke problemen ik nu kan oplossen met GNU Zegmaarwat.
We kunnen niet vanuit het niets alle bestaande software vervangen maar we zullen er langzaam maar zeker naar toe moeten werken. Dat kost tijd en geld. Iedere cent die naar Amerikaanse software gaat, gaat niet naar Europese software. Als we maar een klein deel van de geldstroom kunnen verschuiven zou dat een forse investering in de Europese IT-industrie opleveren. Daarmee kan die verder groeien.
Amerikaanse software verbieden is niet realistisch en dus zal er niets veranderen zolang het goedkoper is om Amerikaanse software te kopen. In ieder geval niet bij bedrijven. De overheid is wellicht nog in staat om zichzelf een streng inkoopbeleid op te leggen maar ik denk dat het vooral heel veel rapporten gaat opleveren om uit te leggen dat er toch weer 100% Amerikaanse software wordt gekocht omdat het financieel gezien niet anders kon. Zelfs een belastingtarief van 1000% zou dat imho niet veranderen.
Het beste wat ik kan bedenken is het nogal rigoreuze idee om bedrijven te verplichten om net zo veel geld uit te geven aan IT in de EU als daarbuiten (maar niet andersom). Dus als je voor €100.000 clouddiensten in de VS koopt moet je ook €100.000 uitgeven aan Europese IT (in totaal €200.000). Als je een vergelijkbare dienst in de EU kan vinden voor €150.000 dan is het aantrekkelijker om dat te kopen.
Daarnaast zal het zorgen voor een hoop potjes geld die uitgegeven moeten worden omdat de Amerikaanse software nu eenmaal onmisbaar is. Als het geld er toch is en op moet dan doet de prijs van Euroepese software er een stuk minder toe.
Je mag dat geld ook doneren aan een club als NLnet of het aan je eigen IT-afdeling uitgeven, bv om goed personeel aan te nemen of zelf software te ontwikkelen, mits je kan aantonen dat je daarmee een bestaande afhankelijkheid doorbreekt.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Dat zal ook wel een van de redenen zijn dat ze Trump links en rechts wat proberen te paaien. Of zich onthouden van commentaar.ericplan schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:11:
Grz D.
Ik vind hem leuk.CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:08:
Het beste wat ik kan bedenken is het nogal rigoreuze idee om bedrijven te verplichten om net zo veel geld uit te geven aan IT in de EU als daarbuiten (maar niet andersom). Dus als je voor €100.000 clouddiensten in de VS koopt moet je ook €100.000 uitgeven aan Europese IT (in totaal €200.000). Als je een vergelijkbare dienst in de EU kan vinden voor €150.000 dan is het aantrekkelijker om dat te kopen.
En dan heb je nog procedurele zaken zoals de Europese aanbestedingsregels. Enerzijds willen we een vrije Europese markt, anderzijds willen we nu restricties kunnen opleggen over bijvoorbeeld in welk land en bedrijf gevestigd is of de eigenaars van dat bedrijf.
Qua ontwerpen van high end compute spullen, is het eigenlijk allemaal Amerikaans, met een beetje Azië. Qua productie van high end chips, is Taiwan natuurlijk nummer 1 (dankzij Amerikaanse bescherming, Amerikaanse wapenverkopen en een Amerikaanse carrier strike group doet meer dan de Europese moral high ground). Zuid Korea en de VS liggen beide laten we zeggen, een jaar of twee achter op Taiwan qua wat ze kunnen produceren. Geheugen fabrikanten, van de chips, zijn wederom Amerikaans en Aziatisch. Europa ligt op productie gebied van chips decennia achter.duvekot schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:36:
[...]
De hardware komt gewoon uit Azië .. de ontwerpen voor Intel en AMD processoren worden wel in de US gemaakt, maar voor ARM gebaseerde processoren is dat ook meer en meer Aziatisch. Maar uiteindelijk worden de meeste chips, moederborden, geheugen etc in Azië gemaakt ..
De PCBs, zoals moederborden, geheugen latjes, etc, die worden voor een flink gedeelte in Azië geproduceerd inderdaad. Tegelijk is dat nou iets waar ik me niet zoveel zorgen over maak, dat kunnen we in theorie in Europa ook zo doen. Granted hogere personeelskosten, en natuurlijk heb je problemen met stikstofuitstoot, water gebruik, etc. Maar de techniek lukt ons ook wel als we het zouden willen (wat we niet willen, maar toch).
De grote vraag voor mij blijft alleen welk probleem mensen nou echt zien, want ik zie twee discussies door elkaar heen lopen. Je ziet dat bijvoorbeeld terug in @CAPSLOCK2000 zijn reactie, maar bijvoorbeeld ook hier: D-e-n in "Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten" Waarbij mensen liever overstappen van een groot Europees bedrijf naar een kleinere Amerikaanse leverancier. Waarbij terwijl we gedomineerd worden door primair Amerikaanse tech giganten, er toch wel rekening gehouden mee moet worden dat we niet willen dat een Europees bedrijf te succesvol wordt.
En natuurlijk snap ik dat een heel aantal kleinere bedrijven interessant is vanuit concurrentie oogpunt. Tegelijk lijkt het mij een stuk belangrijker dat we niet compleet afhankelijk zijn van de VS, of dat nou van één of tien bedrijven is in een markt. En het probleem is dat we nu een paar Amerikaanse giganten hebben, als je ook maar één Europese gigant hebt daartegen, heb je iig toch weer één extra keuze. En zoals ik betoogd al heb, ik geloof niet op software / hosting gebied dat een zooi kleine bedrijven echt met Google, Microsoft en Amazon gaan concurreren. Op hardware gebied is die kans natuurlijk helemaal nul. Je opties zijn of een Europese gigant, of niks.
Dit topic is gestart met een alarmkreet over de afhankelijkheid van de overheid van Amerikaanse bedrijven, groot of klein. Met als risico met name de continuïteit wanneer de Amerikaanse overheid zou beslissen dat er geen diensten meer aan Nederland mogen worden verleend, zoals eerder bij het ICC.Sissors schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:42:
[...]
De grote vraag voor mij blijft alleen welk probleem mensen nou echt zien, want ik zie twee discussies door elkaar heen lopen. Je ziet dat bijvoorbeeld terug in @CAPSLOCK2000 zijn reactie, maar bijvoorbeeld ook hier: D-e-n in "Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten" Waarbij mensen liever overstappen van een groot Europees bedrijf naar een kleinere Amerikaanse leverancier. Waarbij terwijl we gedomineerd worden door primair Amerikaanse tech giganten, er toch wel rekening gehouden mee moet worden dat we niet willen dat een Europees bedrijf te succesvol wordt.
Voor dit topic misschien goed om de discussie rond dit onderwerp te houden.
De politie zit ook op M365.
https://www.ftm.nl/artike...en-voor-russische-hackersMaar ondanks de veiligheidsrisico's nam de politie de cloud vanwege het gebruiksgemak en de kosten alsnog in gebruik, blijkt uit de documenten.
Tsja, als ze miljoenen moet bezuinigingen, krijg je dat.Kalentum schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:26:
De politie zit ook op M365.
[...]
https://www.ftm.nl/artike...en-voor-russische-hackers
https://www.trouw.nl/binn...door-geldtekort~b0eb8d6a/
Excuus, dat haakje was ik vergeten, maar deze regel kan ook door de overheid zelf gebruikt worden als die er niet aan ontkomt om Amerikaanse software te kopen. Ik hoop dat de overheid beter is in "gewoon" het juiste doen maar snap dat er ook daar grote onafhankelijkheden zijn waar ze niet vanaf komen. Verder heb je ook gelijk dat ze niet in een vacuum opereren en dat het makkelijker is om samen met het bedrijfsleven te veranderen dan om te proberen alleen tegen de stroom in te varen.Jazzy schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:16:
[...]
Ik vind hem leuk.Vroeg of laat zullen we toch van groeiend bewustzijn, de fase waar we nu in zitten, naar concrete oplossingen moeten gaan. Nu gaat dit topic vooral over onze eigen overheidsorganisatie maar je kunt dit niet los zien van de markt.
Er zijn gewoon meedere problemen die elkaar versterken. We kunnen van mening verschillen over welk probleem het grootste is maar we kunnen ze niet helemaal los van elkaar behandelen.Sissors schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:42:
De grote vraag voor mij blijft alleen welk probleem mensen nou echt zien, want ik zie twee discussies door elkaar heen lopen. Je ziet dat bijvoorbeeld terug in @CAPSLOCK2000 zijn reactie, maar bijvoorbeeld ook hier: D-e-n in "Alternatieven voor Amerikaanse producten & diensten"
Eens, maar ik denk het grote bedrijven dat ook niet lukt als er niet eerst iets veranderd aan de concurrentiepositie. Op de meeste gebieden kunnen deze reuzen niet eens met elkaar concurreren (zoeken, email, OS, office, etc).En zoals ik betoogd al heb, ik geloof niet op software / hosting gebied dat een zooi kleine bedrijven echt met Google, Microsoft en Amazon gaan concurreren.
In België zijn ze ook al wakker geschrokken en gaan aan de slag:
"Afhankelijkheid is onaanvaardbaar groot geworden": beheerder van .be-sites wil af van Amerika
En als je benieuwd bent naar de discussie rondom SIDN en AWS voor de registratie van de .nl domeinen .. dan heeft de SIDN een mooi overzicht van alle publicaties daar over door hun:
Overzicht berichtgeving over migratie naar publieke cloud
TL;DR samenvatting:
Ze praten nu met drie partijen om de delen doe ze naar AWS wilde brengen gewoon in Nederland te houden.
Edit: ook op de frontpage:
nieuws: DNS Belgium wil volgend jaar van AWS af om afhankelijkheid VS af te b...
(Nog niet gezien toen ik dit bericht had gemaakt
)
"Afhankelijkheid is onaanvaardbaar groot geworden": beheerder van .be-sites wil af van Amerika
En zelfs in België praten ze met Bert HubertDNS Belgium is verantwoordelijk voor het beheer van de domeinnamen die eindigen op .be, .vlaanderen en .brussel. Het bedrijf maakt vandaag nog gebruik van cloudinfrastructuur van het Amerikaanse Amazon Web Services (AWS).
DNS Belgium bekijkt momenteel hoe het die afhankelijkheid concreet kan afbouwen. “Wij zijn op dit moment bezig met een analyse en een marktbevraging om te kijken naar Europese alternatieven en daarmee een partnership op te starten", zegt Tuyteleers. "De intentie is om volgend jaar toch wel die migratie te gaan doen."
En als je benieuwd bent naar de discussie rondom SIDN en AWS voor de registratie van de .nl domeinen .. dan heeft de SIDN een mooi overzicht van alle publicaties daar over door hun:
Overzicht berichtgeving over migratie naar publieke cloud
TL;DR samenvatting:
Ze praten nu met drie partijen om de delen doe ze naar AWS wilde brengen gewoon in Nederland te houden.
Edit: ook op de frontpage:
nieuws: DNS Belgium wil volgend jaar van AWS af om afhankelijkheid VS af te b...
(Nog niet gezien toen ik dit bericht had gemaakt
[ Voor 12% gewijzigd door duvekot op 26-01-2026 09:13 . Reden: Frontpage link ]
De tweede kamer heeft gisteren gesproken met vertegenwoordigers van Nederlandse tech ondernemingen:
Nederlandse cloud 'binnen handbereik', Tweede Kamer wil haast maken
Nederlandse cloud 'binnen handbereik', Tweede Kamer wil haast maken
De Nederlandse cloudondernemers roepen de politiek op om iets te doen, bijvoorbeeld een begin te maken door over te stappen op een Nederlands e-mailsysteem of een Nederlandse cloud.
Het kan anders, zeggen de techondernemers tegen de betrokken Kamerleden. "Wij kunnen 80 procent leveren van wat de Amerikanen nu leveren aan data-opslag, software of e-mailsystemen", zegt Wido Potters van de Nederlandse clouddienst BIT.
Ik ben benieuwd hoeveel actie er daadwerkelijk genomen gaat worden."Het ondenkbare is denkbaar geworden. Er kan een conflict ontstaan tussen Europa en Amerika waarbij de regering-Trump ons in een digitale winter kan laten belanden en met een druk op de knop ons digitale leven kan stilzetten", zegt Herman Veenstra van The Sharing Group.
Met een motie ben je er nog niet .. dan moet er ook nog geld geregeld gaan worden. Een migratie kost nou eenmaal geld. Voor de dagelijkse operationele kosten is er natuurlijk al geld beschikbaar. Maar of dat genoeg is om de Nederlandse kosten te kunnen betalen is nog maar de vraag.Als het aan Kathmann ligt, stapt een ministerie als Algemene Zaken morgen helemaal over naar Nederlandse dienstverlening. "Maar we kunnen het ook met de Tweede Kamer doen, want ook wij hangen aan een Amerikaans infuus. Misschien dien ik daar wel snel een motie voor in", zegt het GL-PvdA-Kamerlid.
Ik heb Barbara Kahtmann hoog staan, maar volgens mij moeten we eens stoppen met die spierballentaal en rustig kijken naar wat voor die transitie nodig is. Ja, dat is saai en technisch maar echt wat er nu moet gebeuren.
Om te beginnen zal een nieuwe opdracht Europees aanbesteed moeten worden en zijn we gebonden aan de regels die hiervoor gelden. Welke mogelijkheden hebben we precies om een "Nederlands" bedrijf te selecteren en inschrijvers uit andere landen uit te sluiten? En wat betekent Nederlands precies? Het is inmiddels algemeen bekend dat de GDI aanbesteding van Logius in 2020 werd gegund aan een Brits bedrijf, wat slechts Nederland als statutaire zetel had.
De oprichters van BIT zullen het ergens de komende 10 jaar ook wel wat rustiger aan willen doen. Wie weet is dat straks een interessant snoepje voor een Hertzner, OHV of een Hongaarsse investeringsmaatschappij. Wat voor mogelijkheden hebben we om af te dwingen dat eigenaren hun bedrijf niet mogen verkopen en wanneer gaan die eisen de ondernemers dermate vastleggen dat ze geen interesse meer hebben om in te schrijven?
Die analyse, hoe we hier zijn gekomen en wat er moet veranderen naar de toekomst, zal echt gemaakt moeten worden.
Om te beginnen zal een nieuwe opdracht Europees aanbesteed moeten worden en zijn we gebonden aan de regels die hiervoor gelden. Welke mogelijkheden hebben we precies om een "Nederlands" bedrijf te selecteren en inschrijvers uit andere landen uit te sluiten? En wat betekent Nederlands precies? Het is inmiddels algemeen bekend dat de GDI aanbesteding van Logius in 2020 werd gegund aan een Brits bedrijf, wat slechts Nederland als statutaire zetel had.
De oprichters van BIT zullen het ergens de komende 10 jaar ook wel wat rustiger aan willen doen. Wie weet is dat straks een interessant snoepje voor een Hertzner, OHV of een Hongaarsse investeringsmaatschappij. Wat voor mogelijkheden hebben we om af te dwingen dat eigenaren hun bedrijf niet mogen verkopen en wanneer gaan die eisen de ondernemers dermate vastleggen dat ze geen interesse meer hebben om in te schrijven?
Die analyse, hoe we hier zijn gekomen en wat er moet veranderen naar de toekomst, zal echt gemaakt moeten worden.
Nou, inderdaad. Een mailserver of Nextcloud instance kan ik ook hosten op een VPS. Maar dan zijn we er volgens mij bij lange na niet.Jazzy schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:52:
Ik heb Barbara Kahtmann hoog staan, maar volgens mij moeten we eens stoppen met die spierballentaal en rustig kijken naar wat voor die transitie nodig is. Ja, dat is saai en technisch maar echt wat er nu moet gebeuren.
Een overstap naar data-opslagdiensten uit Nederland is mogelijk, is de optimistische boodschap van cloudaanbieders die gisteren op gesprek kwamen in de Tweede Kamer.
Tuurlijk, maar meneer Potters zit daar natuurlijk ook met eurotekens in zijn ogen een verhaal te vertellen. Lekker pessimistisch weer van mij, maar ik zou ook zeggen dat het kon.Maar het kan anders, zeggen de techondernemers tegen de betrokken Kamerleden. "Wij kunnen 80 procent leveren van wat de Amerikanen nu leveren aan data-opslag, software of e-mailsystemen", zegt Wido Potters van de Nederlandse clouddienst BIT.
Het probleem *was* niet dat dat zo was: office en windows wáren apart nog niet zo gek lang geleden, maar MS heeft doelbewust al haar diensten tot SaaS oplossing *omgebouwd*, en het is *nu* een hele tour om dat te 'ontknopen'. (En het gaat ook van kwaad tot erger: Teams is daar een afgrijselijk voorbeeld van hoe een in principe prima standalone app is veranderd in een horrorkluwen ellende)Gr4mpyC3t schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:19:
[...]
. Zoals ik al eerder aanhaalde zit het 'm in de combinatie Microsoft 365, Microsoft Defender-suite en Windows als besturingssysteem. Doordat Microsoft dusdanig integreert tussen al haar producten, moet je in een commerciële organisatie (meestal) lullen als brugman om iets anders dan zo'n Microsoft-suite aan te kopen.
Echter vóór dat Microsoft dat in gang zette kon het ook, dus waarom zou het nu niet alsnog kunnen? Ik bespeur hier toch ook een zekere gemakzucht.
Even een andere kwestie die denk ik minstens zo relevant is: Stel dat ik als bedrijf nu bij een Managed Service Provider zit die 100% Microsoft is, en ik wil overstappen naar
Owncloud/Nextcloud/LibreOffice en Linux Desktop
Wie kan dat? Een bedrijf dat die overgang naadloos laat verlopen? Bestaan die? Of is dat een gat inde markt voor een paar ondernemende tweakers?
Owncloud/Nextcloud/LibreOffice en Linux Desktop
Wie kan dat? Een bedrijf dat die overgang naadloos laat verlopen? Bestaan die? Of is dat een gat inde markt voor een paar ondernemende tweakers?
Zoals ik al vaker heb aangegeven hoor je mij ook niet zeggen dat het technisch niet haalbaar is. Lang verhaal kort: Microsoft biedt iets aan dat scherp geprijsd en makkelijk te onderhouden is.ronaldvr schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:57:
[...]
Het probleem *was* niet dat dat zo was: office en windows wáren apart nog niet zo gek lang geleden, maar MS heeft doelbewust al haar diensten tot SaaS oplossing *omgebouwd*, en het is *nu* een hele tour om dat te 'ontknopen'. (En het gaat ook van kwaad tot erger: Teams is daar een afgrijselijk voorbeeld van hoe een in principe prima standalone app is veranderd in een horrorkluwen ellende)
Echter vóór dat Microsoft dat in gang zette kon het ook, dus waarom zou het nu niet alsnog kunnen? Ik bespeur hier toch ook een zekere gemakzucht.
Het is geen gemakzucht, omdat een commercieel bedrijf (en mindere mate overheid) steeds meer moet doen met minder geld. Het is dan super aantrekkelijk om dit soort diensten/producten af te nemen.
Zolang er geen aantrekkelijk alternatief te vinden is, gaat er geen oplossing komen.
Even voor mijn begrip: de laatste keer dat ik in een bedrijf werkte waar Microsoft werd gebruikt ging dat zo: Er waren losse PC's / Laptops die allemaal een eigen licentie hadden voor Office en Windows. en een gesharede netwerkschijf.ronaldvr schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:57:
[...]
Het probleem *was* niet dat dat zo was: office en windows wáren apart nog niet zo gek lang geleden, maar MS heeft doelbewust al haar diensten tot SaaS oplossing *omgebouwd*, en het is *nu* een hele tour om dat te 'ontknopen'. (En het gaat ook van kwaad tot erger: Teams is daar een afgrijselijk voorbeeld van hoe een in principe prima standalone app is veranderd in een horrorkluwen ellende)
Als ik een MKB bedrijf ben met 30 werkplekken, kan ik dat nog zo inrichten?