[AMD Radeon RX9000 series] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadPhoenix86
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-05 17:59
Maartor schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:19:
[...]

Ik zelf heb in eerste instantie het gedaan met 2 pcie kabes inc daisychain. Inmiddels heb ik een derde er bij besteld en merk ik 0 verschil. Had geen last van coilwhine en nu nogsteeds niet. Ook tevens geen extra performance of iets dergelijks meegemaakt.

edit: tevens, ik heb gewoon seasonic gemaild om te vragen welke kabell t betreft, ze hebben me netjes in contact gebracht met hun distributiecentrum die me tegen betaling van 20 piek een extra PCIE kabel toestuurde. Maar goed, zoalls ik al meldde, geen extra prestatie winst. En jjjjjjaaaaaaaa, ik heb de hoogste scores van NL met mijn GPU+CPU foor timespy en steelnomad ;) . en die had ik ook al voor mn derde pcie kabel. Dus je kan gerust los met 2 pcie kabels voor zover ik heb gemerkt. Ook heb ik in t verleden met MPT mn 6900xt met 400W gedraaid terwijl de kaart maar 2 pcie aansluitingen had.
Ik zag dat je nieuwe thermal pads had geïnstalleerd. Maakt dat veel verschil?
Aangezien de memory temps aardig hoog zijn bij mij. Ik zag 88c, en hot spot 82c.
Maar naar een undervolt zakte dat naar 76c en 68c voor de hot spot.

Misschien moet ik een paar fans eronder plaatsen, voor extra koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:26
De 8pin stekker aan je voedings kant is 4x GND en 4x 12V. Dat betekend dat je bij 300W dus 75W/6.25A door zo'n pin jaagt. 12VHPR jaagt er per pin (als alles goed verdeeld is) 100W/8.33A door.

Ik zou me er niet heel druk om maken. Je hebt alsnog meer spelingsruimte als vergeleken met nVidia dus. Zorg wel dat de stekker dus goed in je voeding zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartor
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 29-04 20:26
DeadPhoenix86 schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:13:
[...]

Ik zag dat je nieuwe thermal pads had geïnstalleerd. Maakt dat veel verschil?
Aangezien de memory temps aardig hoog zijn bij mij. Ik zag 88c, en hot spot 82c.
Maar naar een undervolt zakte dat naar 76c en 68c voor de hot spot.

Misschien moet ik een paar fans eronder plaatsen, voor extra koeling.
Andere thermal pads op de koeler en thermal pads plaatsen op de achterkant van het PCB heeft bij mij zo'n 7-8 graden verschil gemaakt in de mem temp. Core temps etc zijn niet verbeterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadPhoenix86
Maartor schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 12:34:
[...]

Andere thermal pads op de koeler en thermal pads plaatsen op de achterkant van het PCB heeft bij mij zo'n 7-8 graden verschil gemaakt in de mem temp. Core temps etc zijn niet verbeterd
Wel vreemd dat ze dat zelf niet hebben bedacht. En dat de gebruiker zelf de risico moet nemen om de temps te verlagen. Hoeveel extra geld zal het kosten om extra thermal pads te plaatsen voor betere koeling?

Ik heb een mounting bracket gekocht, waarmee ik een aantal fans kan installeren via de GPU slot.
Ik heb aan de achterkant nog 3 fan headers over om aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartor
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 29-04 20:26
DeadPhoenix86 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:59:
[...]

Wel vreemd dat ze dat zelf niet hebben bedacht. En dat de gebruiker zelf de risico moet nemen om de temps te verlagen. Hoeveel extra geld zal het kosten om extra thermal pads te plaatsen voor betere koeling?

Ik heb een mounting bracket gekocht, waarmee ik een aantal fans kan installeren via de GPU slot.
Ik heb aan de achterkant nog 3 fan headers over om aan te sluiten.
Belangrijk om mee te nemen. ik heb welliswaar de temps naar beneden gekregen maar de temps waren al dikke prima. Het si puur mijn eigen nieuwsgierigheid en knutsel drift die mij bewoog dit uit te proberen ;) .

al met al heeft t me zon 40 euro gekost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Astennu schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:42:
[...]

Heb je het stock ook? anders ligt het simpel weg aan je OC die niet stabiel is.
Bleek LG software van de tweede monitor te zijn.
Speel RDR2 op 1 monitor (dus de LG uitgeschakeld) en dat vond de software niet leuk.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04 14:27
Bad Brains schreef op woensdag 16 april 2025 @ 15:34:
[...]

Bleek LG software van de tweede monitor te zijn.
Speel RDR2 op 1 monitor (dus de LG uitgeschakeld) en dat vond de software niet leuk.
Dat soort rare dingen zie je tegenwoordig vaak wel vaker. Maar mooi dat je het gevonden hebt.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Lekiame schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:08:
[...]

Op dit moment heb ik nog geen 9070XT en ben ik me aan het oriënteren wat ik ga halen (5080, 9070XT).
Ik heb een 1000W Platinum PSU maar die heeft maar 2 kabels (4x PCI-e 8pin). Daarnaast een 12VHPWR uiteraard voor de NVIDIA kaarten. Ik zit er niet op te wachten om een nieuwe PSU aan te schaffen voor een 9070XT, echter als ik zo'n GPU haal zal ik 'm ook hard op zijn staart trappen 8)7
Heb na aanleiding van eigen bevindingen en jou vraag nu ook een stukje aan de First post toegevoegd over PSU's en Kabels.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Daarnaast is de OC/UV guide van wat updates voorzien met nieuwe inzichten.

Ik SteelNomad is zwaar en je hebt daardoor bij max power limit relatief lage boost clocks. In space marine 2 zit ik soms 300MHz hoger. Wat dan voor stabiliteit issues zorgt. Dan haal ik ineens geen 2860-2950MHz maar 3100/3200 afhankelijk van de kaart.

Die clocks kan je met steel nomad niet testen tenzij ik een 600 watt power limit zou hebben met 363 watt kom ik niet verder dan 3000.
Dus ik ben met 3 aanbevelingen gekomen die lijken te werken:
1: Clock offset op -500MHz te zetten waardoor die games niet zo hoog boosten (dit is veel zuiniger maar je prestaties zijn dan wel wat lager).
2: Na het draaien van alle tests ipv 15/20mv marge 40mv aan marge pakken alleen blijft er dan veel minder van je "undervolt" over.
3: Voor die games een ander wattman tunning profiel gebruiken en voor de andere een profiel met maar 15/20 watt marge.

Hopelijk is dit voor andere mensen ook nog nuttige informatie.
Ik ben het trouwens niet eens met de operming van Der8auer dat OC/UV broken is. Je moet alleen even door hebben wat er gebeurd. Die core offset werkt wel degelijk echter valt dat vooral pas op bij 1: Lichte games 2: kaarten die 363watt kunnen trekken.
In space marine 2 haal ik bv 3100+ MHz maar als ik die -500MHz offset gebruik is dat ineens nog maar 2900MHz. Zet je hem op -400MHz dan komt er iets van 50-60MHz bij.
Het is geen 1:1 waarde het is en blijft een offset wat heel verwarrend is. Het boost algoritme gaat toch aan de hand van allemaal waardes bepalen hoeveel hoger hij kan en dat kan dus zijn dat die 100MHz niet haalbaar is binnen die grenzen maar 60MHz wel. Het kan dan nog steeds zijn dat als je dan naar -300MHz gaat hij toch wel weer 50MHz hoger gaat tov -400 zolang je power limit niet bereikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:21
Astennu schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:18:
[...]

Heb na aanleiding van eigen bevindingen en jou vraag nu ook een stukje aan de First post toegevoegd over PSU's en Kabels.
Ik krijg vandaag een 9070xt red devil binnen, dus ik zal de bevindingen even delen later vandaag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Astennu schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:18:
[...]

Je geeft daar aan dat de 12VHPWR een probleem heeft doordat er geen load balancing geforceerd wordt voor elke afzonderlijke pin volgens de specificatie. Maar wordt dat voor de 8-pins connectoren wel geforceerd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Sissors schreef op donderdag 17 april 2025 @ 09:53:
[...]

Je geeft daar aan dat de 12VHPWR een probleem heeft doordat er geen load balancing geforceerd wordt voor elke afzonderlijke pin volgens de specificatie. Maar wordt dat voor de 8-pins connectoren wel geforceerd dan?
Nee dit is per connector. Maar dat is dus 150 watt en geen 300, 450 of 600 is de kans kleiner dat het daar mis gaat. Ik zal dit even updaten in de tekst.
de 8P is bewezen daar zijn nooit dit soort issues geweest tenzij daisy chaining gebruikt werd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKUNqIEX8lb5oRj4UtL8m0x7N0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KmpjwTAqOZFNx4wng5HhdKDn.png?f=fotoalbum_large

YouTube: How Nvidia made the 12VHPWR connector even worse.

Edit: Text in de FP is verder uitgebreid met info over de draden en nog wat meer toelichtingen.
Moet er misschien nog wel een keer overheen gaan kijken of ik het wat compacter en minder bloated kan maken. Dat geld ook voor de UV guide.

[ Voor 54% gewijzigd door Astennu op 17-04-2025 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-05 08:17

Nox

Noxiuz

Astennu schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:01:
[...]

Nee dit is per connector. Maar dat is dus 150 watt en geen 300, 450 of 600 is de kans kleiner dat het daar mis gaat. Ik zal dit even updaten in de tekst.
de 8P is bewezen daar zijn nooit dit soort issues geweest tenzij daisy chaining gebruikt werd.

[Afbeelding]

YouTube: How Nvidia made the 12VHPWR connector even worse.

Edit: Text in de FP is verder uitgebreid met info over de draden en nog wat meer toelichtingen.
Moet er misschien nog wel een keer overheen gaan kijken of ik het wat compacter en minder bloated kan maken. Dat geld ook voor de UV guide.
Ligt ook een beetje aan de boardpartner denk, als die een kaart uitbrengt met alle 3 de connectors aan elkaar gesoldeerd op het bord is er ook geen loadbalancing / scheiding van de voedingslijnen meer. Dat is wat er aan de hand is met de rtx3000 serie en de rtx5000 serie, ieder draadje tussen psu en gpu zijn aan elkaar gesoldeerd op de reference boards bij de 5000 serie en bij de 3000 serie was die opgesplitst in 3 delen. (volgens mij waren er wel boardpartners die iets van verbetering hadden bij de 5000 serie).

Je kan dit testen, sluit 1 van de 3 8pins aan, start je kaart op en kan je gewoon gewoon gamen dan gaat er iets goed mis, stoppen met gamen en rma :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Nox schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:14:
[...]

Ligt ook een beetje aan de boardpartner denk, als die een kaart uitbrengt met alle 3 de connectors aan elkaar gesoldeerd op het bord is er ook geen loadbalancing / scheiding van de voedingslijnen meer. Dat is wat er aan de hand is met de rtx3000 serie en de rtx5000 serie, ieder draadje tussen psu en gpu zijn aan elkaar gesoldeerd op de reference boards. (volgens mij waren er wel boardpartners die iets van verbetering hadden).

Je kan dit testen, sluit 1 van de 3 8pins aan, start je kaart op en kan je gewoon gewoon gamen dan gaat er iets goed mis, stoppen met gamen en rma :P
Dat is zeker waar er kunnen crappy implementaties zijn. Maar Buildzoid heeft een aantal 9070 XT's met 2x8p bekeken en die hadden allemaal netjes een shunt resistor per 8p connector.

Bij de 3090 met 12VHPWR was dit juist wel goed geregeld maar bij de 4000 en 5000 serie niet meer.

De kaarten die ik heb gehad starten niet als een van de 8p connectors niet aangesloten was. De Asus 9070 XT Prime heeft ook rode lampjes branden tot je de kabel goed aangesloten hebt. 1 lampje per 8p connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Astennu schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:18:
[...]

Bij de 3090 met 12VHPWR was dit juist wel goed geregeld maar bij de 4000 en 5000 serie niet meer.
Ja mijn post was nogal onduidelijk, aangepast.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Ligt ook een beetje aan de boardpartner denk, als die een kaart uitbrengt met alle 3 de connectors aan elkaar gesoldeerd op het bord is er ook geen loadbalancing / scheiding van de voedingslijnen meer. Dat is wat er aan de hand is met de rtx3000 serie en de rtx5000 serie, ieder draadje tussen psu en gpu zijn aan elkaar gesoldeerd op de reference boards bij de 5000 serie en bij de 3000 serie was die opgesplitst in 3 delen. (volgens mij waren er wel boardpartners die iets van verbetering hadden bij de 5000 serie).

Precies, dit hele verhaal is een board implementatie iets. En ik denk dat er grotere kans is dat ze per connector checken (en zeker niet per pin!), simpelweg omdat mensen kunnen vergeten een hele connector erin te duwen.

Zelf zou ik wel benieuwd zijn te weten hoeveel 8-pins connectoren doorsmelten en hoeveel 12VHPWR connectoren. En dan het liefst de 5090 uitsluiten omdat dat geen eerlijke vergelijking is (uiteraard hoort die ook veilig te werken! Maar voor een vergelijking welke vaker smelt is het niet eerlijk).

Onder de streep voor de 9000 serie gaat het toch niet boven de 350W, en imo zolang je de kabel er goed induwt (waar iig bij de 12VHWPR connector een check op is, itt de 8 pins connector), is er geen enkele reden om je druk erover te maken. Ik vind iig dus de TS wel erg pessimistisch ingesteld rond die connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Sissors schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:29:
[...]

Precies, dit hele verhaal is een board implementatie iets. En ik denk dat er grotere kans is dat ze per connector checken (en zeker niet per pin!), simpelweg omdat mensen kunnen vergeten een hele connector erin te duwen.

Zelf zou ik wel benieuwd zijn te weten hoeveel 8-pins connectoren doorsmelten en hoeveel 12VHPWR connectoren. En dan het liefst de 5090 uitsluiten omdat dat geen eerlijke vergelijking is (uiteraard hoort die ook veilig te werken! Maar voor een vergelijking welke vaker smelt is het niet eerlijk).

Onder de streep voor de 9000 serie gaat het toch niet boven de 350W, en imo zolang je de kabel er goed induwt (waar iig bij de 12VHWPR connector een check op is, itt de 8 pins connector), is er geen enkele reden om je druk erover te maken. Ik vind iig dus de TS wel erg pessimistisch ingesteld rond die connector.
De 12VHPWR heeft hier juist meer issues mee daarom is de 12V-2x6 in het leven geroepen.
Der8auer heeft ook laten zien dat alles goed zag toch werden twee kabels loeiheet. Gaat dit nog verder fout en gaat het meeste over een kabel heb je met een 9070XT OC alsnog problemen. De Nitro+ kan volgens mij 374watt gebruiken.

Edit: Ik heb de tekst al wat aangepast. Als er meer aanpassingen gewenst zijn hoor ik het graag.

Als mensen willen dat ik die text weg haal doe ik het maar ik vind het gewoon een waardeloos systeem en er is veel meer risiko op problemen tov de 8p connectors.

Ik heb net ook wat meer info zitten lezen over de 8p connectors.
Hele slechte budget connectors kunnen nog steeds 180watt hele goede kunnen 360 watt qua kabel en connector spec's. die 180w troep vind je alleen op bottom of the barrel PSU's die geven op veel meer manieren issues. Een Corsair heeft spul wat meer rond de 360w qua connector en kabel spec's zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

[...]

Niet eens, de 3x8 pins hebben een bewezen staat van degelijkheid. Uiteraard kan je die er ook half in doen, maar de kans dat je dat voor elkaar krijgt is significant kleiner. Deze is netjes geborgen met een grote degelijke clip, de connector is smaller, de pinnen zijn groter en de stroomsterkte per pin is net iets meer dan een derde van de 12vhpwr connector.

En er is een check op de 12vhpwr connector met een reden, ze smolten vaak omdat de marge tussen goed en fout aansluiten nihil is en bij fout aansluiten de gevolgen gigantisch zijn én er geen loadbalancing is en het risico bestaat dat 2 pinnen 600W moeten leveren.

Het is een inferieur systeem en dat mag terecht als nadeel worden genoemd. Er zijn remedies om dit enigszins te voorkomen maar dat moet dan wel door de boardpartner gedaan worden, dat zit niet in de standaard zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-05 17:38
[...]

Ligt ook een beetje aan de boardpartner denk, als die een kaart uitbrengt met alle 3 de connectors aan elkaar gesoldeerd op het bord is er ook geen loadbalancing / scheiding van de voedingslijnen meer.
Bij AMD kaarten was dit voorheen een non-issue omdat alle kaarten van elke AIB deze redundantie had.
Hopelijk is dit een eenmalige hersenscheet van Sapphire en Asrock en wordt het geen trendbreuk..
[...]

Implementatie is één aspect, maar dat is een probleem dat pas recent is ontdekt.
De onderliggende problemen van deze connector zijn niet opgelost (variatie fysieke & elektrische passing, 0% veiligheidsmarge). Hooguit is de kans op een verkeerd aangesloten stekker verkleint.
Hoe zie je een eerlijke vergelijking eigenlijk voor?
De kans dat het fout gaat is weliswaar kleiner met 350W boardpower, maar je bagatelliseert het probleem wel op deze manier. Er is genoeg reden om er zorgen over te blijven maken. Ook met 250W boardpower kan het immers voorkomen dat er teveel stroom over 1-pin & ader gaat lopen en het evt. op den duur tot smelten leidt.
De aansluit 'check' van de 8-pin is een hoorbare *klik* + inherente *failsafe design (redundantie) en tegenwoordig hebben ze er nu ook waarschuwing ledjes voor ;). Bovendien kan je vanachter de connector nog zien of alle veercontacten goed over de pinnen geschoven zijn. Met de 12VHPWR stekker gaat dat niet meer.

*Met failsafe design bedoel ik dat er 1 van de 3 ader paren per 8-pin doorgeknipt kan worden en er alsnog geen probleem ontstaat.
Astennu schreef op donderdag 17 april 2025 @ 14:34:
Als mensen willen dat ik die text weg haal doe ik het maar ik vind het gewoon een waardeloos systeem en er is veel meer risiko op problemen tov de 8p connectors.
Nee alsjeblieft niet. Wat mij betreft mag het onding de grond in gestampt worden totdat er een fatsoenlijke veiligheidsmarge + implementatie komt en fabrikanten onvoorwaardelijk garantie geven.

[ Voor 9% gewijzigd door CMT op 17-04-2025 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nox schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:45:
[...]

Niet eens, de 3x8 pins hebben een bewezen staat van degelijkheid. Uiteraard kan je die er ook half in doen, maar de kans dat je dat voor elkaar krijgt is significant kleiner. Deze is netjes geborgen met een grote degelijke clip, de connector is smaller, de pinnen zijn groter en de stroomsterkte per pin is net iets meer dan een derde van de 12vhpwr connector.
Minder stroom per pin is natuurlijk zo. Maar de 8 pins connector heeft uberhaupt geen sense pinnen, dus die veiligheid mist hij al. Daarnaast laten we wel wezen, als er wel iets belabberd is qua clips en contact maken, is het wel de 6+2 pins connector die je vaak gebruikt. En dan vooral dus het +2 gedeelte. Hoe vaak ik daar wel niet mee heb lopen kloten om hem daadwerkelijk er goed in te krijgen.

Dat de marges kleiner zijn bij de 12VHWPR connector is natuurlijk waar. Tegelijk bij de RX9000 serie blijven we dus ver bij de maximale waardes vandaan. En ik vraag me dus af in hoeverre de 8 pins connectoren bij die stroomsterktes minder vaak smelten dan 12VHWPR connectoren. De 8 pins connectoren smelten natuurlijk ook gewoon. Het verschil is dat je niet 3 FP artikelen krijgt over een enkele gesmolten connector (en nu overdrijf ik maar een klein beetje, op een moment waren er meer Tweakers FP artikelen over gesmolten connectoren, dan dat er gesmolten connectoren waren).

Anyway het benoemen is één ding, maar je moet (vind ik) wel zorgen dat het niet naar bangmaken gaat. Hoeveel mensen op GoT heb je echt zien langs komen met een gesmolten 12VHWPR connector? Terwijl het toch de standaard is op de meest verkochte videokaarten. En dus ook Sapphire is ernaar over voor hun luxe modellen. Die zijn toch niet echt allemaal incompetent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CMT schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:45:
[...]

Implementatie is één aspect, maar dat is een probleem dat pas recent is ontdekt.
De onderliggende problemen van deze connector zijn niet opgelost (variatie fysieke & elektrische passing, 0% veiligheidsmarge). Hooguit is de kans op een verkeerd aangesloten stekker verkleint.
Maar die 0% veiligheidsmarge is niet relevant bij de RX9000 kaarten, daar heb je gewoon (minstens) 2x marge.
[...]

Hoe zie je een eerlijke vergelijking eigenlijk voor?
Als een webshop zou bijhouden hoeveel garantie claims ze krijgen op gesmolten connectoren per kaart, en dan relatief tov hoeveel ze er verkocht hebben, dan ben je er.
[...]

De kans dat het fout gaat is weliswaar kleiner met 350W boardpower, maar je bagatelliseert het probleem wel op deze manier. Er is genoeg reden om er zorgen over te blijven maken. Ook met 250W boardpower kan het immers voorkomen dat er teveel stroom over 1-pin & ader gaat lopen en het evt. op den duur tot smelten leidt.
Klopt dat kan. Net als dat de 8-pins connector kan smelten. Heb het zelf gehad bij mijn Corsair voeding (aan de PSU kant van daisy chain bij uit mijn hoofd mijn 5700XT). De vraag is hoe vaak het nou echt gebeurd.

En nogmaals, ik zie ook wel minpunten van de 12VHWPR. Maar ik zie ook minpunten van de 8 pins connector. En zeker de 6+2 implementatie die je meestal hebt, maar ook in zijn algemeenheid dat op grote schaal door voedingsfabrikanten 8 pins connectoren worden meegeleverd die gewoon niet aan de spec voldoet. Immers als hij aan de spec voldoet, is daisy chaining geen enkel probleem, en toch moet dat worden afgeraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:53
Eigenlijk zou er een apart topic gestart kunnen worden voor w.b.t. de discussie over deze stekker/implementatie.

Met alle voor- en nadelen en risico's, bevindingen e.d. op een rijtje.

Ik zie in vrijwel alle videokaarten topics en onder nieuwsberichten op de frontpage dat deze discussie terug blijft komen.
Lijkt me daarom wel een eigen info- en discussietopic waard.

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 18-04-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Sissors schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:37:
[...]

Minder stroom per pin is natuurlijk zo. Maar de 8 pins connector heeft uberhaupt geen sense pinnen, dus die veiligheid mist hij al. Daarnaast laten we wel wezen, als er wel iets belabberd is qua clips en contact maken, is het wel de 6+2 pins connector die je vaak gebruikt. En dan vooral dus het +2 gedeelte. Hoe vaak ik daar wel niet mee heb lopen kloten om hem daadwerkelijk er goed in te krijgen.
Hoe kom je daarbij? De PCIe "8-pin" heeft 2 sense pinnen en de 6-pin 1 sense pin.

Afbeeldingslocatie: https://i.sstatic.net/Spsgx.png

De 12VHPWR/12V2x6 is qua pins een copy & paste van 2x PCIe 8-pin, met een andere pinout / rankschikking. De sense pinnen werken verder precies hetzelfde.

Wat het 2-pin flapje betreft ben ik het met je eens dat het onhandig is, maar niet iets wat een goed contact in de weg staat (bij normaal gebruik). Eigenlijk hadden ze de legacy compatibiliteit uit kunnen faseren. Aan de andere kant is het ook een non-issue.
Sissors schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:42:
Maar die 0% veiligheidsmarge is niet relevant bij de RX9000 kaarten, daar heb je gewoon (minstens) 2x marge.

Als een webshop zou bijhouden hoeveel garantie claims ze krijgen op gesmolten connectoren per kaart, en dan relatief tov hoeveel ze er verkocht hebben, dan ben je er.
Oh op die fiets. Dus je wilt het op 300-350W vergelijken (5070Ti/5080 versus 9070XT).
Dat zou wel interessant zijn. Zoals ik eerder zei heb ik geen bezwaar tegen de nieuwe connector als er een fatsoenlijke veiligheidsmarge + implementatie van komt. Liever niet, omdat ik een voorkeur heb voor een stevige connector en ze net goed met een PCie 16-pin aan kunnen komen voor 450-600W gebruik.
Klopt dat kan. Net als dat de 8-pins connector kan smelten. Heb het zelf gehad bij mijn Corsair voeding (aan de PSU kant van daisy chain bij uit mijn hoofd mijn 5700XT). De vraag is hoe vaak het nou echt gebeurd.

En nogmaals, ik zie ook wel minpunten van de 12VHWPR. Maar ik zie ook minpunten van de 8 pins connector. En zeker de 6+2 implementatie die je meestal hebt, maar ook in zijn algemeenheid dat op grote schaal door voedingsfabrikanten 8 pins connectoren worden meegeleverd die gewoon niet aan de spec voldoet. Immers als hij aan de spec voldoet, is daisy chaining geen enkel probleem, en toch moet dat worden afgeraden.
Ok, maar dan heb je dus meer dan 150W over de 8-pin gehad. Dat is buiten de spec in principe.
Ik denk ook wel dat er veel variatie in kwaliteit aan het licht komt zodra de max wordt opgezocht.
De belastbaarheid hangt onder meer af van het soort contacten dat gebruikt is.
Voor 300W/connector moet je bijv. de HCS variant hebben en als dat net zo tot de max gepushed wordt met 0% marge, dan zal er zeer waarschijnlijk een verhaal tevoorschijn komen analoog aan dat van de 12VHPWR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
CMT schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:59:
De sense pinnen werken verder precies hetzelfde.
De PSU kan aangeven hoeveel vermogen er beschikbaar is. Dat kan bij andere connectors niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CMT schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:59:
[...]

Hoe kom je daarbij? De PCIe "8-pin" heeft 2 sense pinnen en de 6-pin 1 sense pin.
Ik ben blij dat je hem geedit hebt :)

Je hebt gelijk over de standaard, en dat was ik inderdaad vergeten. Je hebt sense pinnen. Maar vraag: Worden die daaswerkelijk gebruikt om te sensen, of worden ze gewoon als extra voedingspinnen gebruikt?
De 12VHPWR/12V2x6 is qua pins een copy & paste van 2x PCIe 8-pin, met een andere pinout / rankschikking. De sense pinnen werken verder precies hetzelfde.
De sense pinnen zijn daar echt fysiek anders, ze worden iig niet gebruikt om stroom uit te trekken, en je hebt ook nog de pinnen die aangeven hoeveel watt de kabel is (en imo echt een gemiste kans dat dat niet netter gebruikt wordt om ook aan te geven hoeveel de voeding kan leveren).
Wat het 2-pin flapje betreft ben ik het met je eens dat het onhandig is, maar niet iets wat een goed contact in de weg staat (bij normaal gebruik).
Als hij er eenmaal goed in zit niet nee, maar het is heel makkelijk dat die niet achter het haakje blijft, en dus niet goed erin gaat.

Maar goed, mea culpa dat ik vergeten was dat de 8pins ook sense pinnen heeft :)
[...]

Ok, maar dan heb je dus meer dan 150W over de 8-pin gehad.
Ik had >150W over de 8 pinnen aan de PSU kant gehad, niet aan de voedingskant. (En die corsairs stonden erom bekend dat hun diasy chain gewoon voldoende dikke kabels had, en het moest werken. Sowieso ik had een 550W voeding, en dat was de enige mogelijkheid om twee 8 pins connectoren aan te sluiten, dan moest je gewoon de daisy chain gebruiken).

En ik ben het ermee eens dat het in principe niet direct de standaard is dat het probleem is, maar wel de implementatie die door bijna alle voedingsfabrikanten gedaan wordt. Ik zou dus geheel voorstander zijn van de 12VHWPR connector, met een wat betere implementatie met grotere marges, en bij voorkeur zo dat ook de voeding het maximale vermogen doorgeeft. Ik wil zeker niet zeggen dat de 12VHWPR perfect is, maar vooral dat de 8 pins connector ook verre van perfect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:17:
[...]

De PSU kan aangeven hoeveel vermogen er beschikbaar is. Dat kan bij andere connectors niet.
Dat kan een PSU niet. De +12V en GND pinnen staan immers parallel aan elkaar.
Daarbovenop maakt het gros van de PSU's gebruik van single rail (enkele +12V & GND lijn).
De voeding is dus in weze dom en heeft geen controle over de hoeveelheid stroom dat door een connector gaat, laat staan de hoeveelheid stroom per pin.
Er is alleen een beveiligings maximum / noodrem voor de gehele rail.

Wat wel een verschil kan geven is dat de GPU via de sense pinnen kan 'aanvoelen' hoeveel van de +12V & GND pinnen zijn aangesloten en daarop de boardpower limiet aanpast.
Dat kan in principe ook met de huidige 8-pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
CMT schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:47:
Dat kan een PSU niet. De +12V en GND pinnen staan immers parallel aan elkaar.
Ik had het over 12V 2x6 sense pins..

http://jongerow.com/12VHPWR/

[ Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 18-04-2025 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Wat is er niet duidelijk? Ik heb het ook over de sense pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
CMT schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:52:
[...]

Wat is er niet duidelijk? Ik heb het ook over de sense pinnen.
Ik ook.
ATX 3.0 adds the 12VHPWR connector’s sense pin configuration in section 3.3 of Chapter 3 as defined in the PCIe 5.0 add-in card spec of November 2021.
Afbeeldingslocatie: http://jongerow.com/12VHPWR/Sense_Pins.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Olaf van der Spek op 18-04-2025 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Edit:
@Olaf van der Spek
Na vandaag er nog over nagedacht te hebben, heb ik deze post herschreven.
Ik begrijp nu wel wat je bedoeld en zie wel in dat het configureren van de sense pinnen als het aangeven van beschikbaar vermogen opgevat kan worden. Strikt genomen is het meer vragen aan de GPU, want die stelt vervolgens de boardpower in.

Zoiets is echter ook gewoon mogelijk met de oude PCIe 8/6-pin. Functioneel vergelijkbare sense pinnen zijn er, dus hangt het slechts van de GPU maker af om daar gebruik van te maken.

[ Voor 105% gewijzigd door CMT op 18-04-2025 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:36
Ben recent overgestapt van een 7900xt en een xtx naar een 4090 en een 5080.

Ik heb dus nu 2 kaarten met die akelige connector. Ik moet zeggen dat die van de 5080 (geupdate connector dus op de gpu) beduidend strakker er in ging.

Kaarten draaien prima maar ik heb niet bijster veel vertrouwen. Gelukkig halen ze gewoon beide makkelijk de stock prestaties met een ondervolt. Hierdoor trekt de 4090 nu "maar" 370W en de 5080 280W. Zo is er in ieder geval beduidend meer marge.

Tis gewoon jammer dat AMD geen high-end meer heeft. Tis ook hilarisch om te zien hoeveel driver problemen er bij NV zijn na alle negatieve aannames hierover bij AMD kaarten door veel NV gebruikers. Gelukkig heb ik hier zelf nog geen last van gehad.

Ik mis juist Adrenaline met z'n vele opties en ingebouwde OC tools. De snellere kaarten maakt een hoop goed. Ook moet ik eerlijk bekennen dat dlss erg goed werkt en ik bij Assetto Corsa niet eens doorhad dat het standaard aan stond! Ook RTX HDR is een pluspunt voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadPhoenix86
Gisteren heeft mijn 9070 XT het begeven :/
Ene moment was ik een video aan het bekijken, en het andere moment een zwarte scherm.
En daarna kreeg ik geen beeld meer. Ik had gelukkig nog een oude GPU over, die alleen voor beeld zorgt voor het geval er iets mis gaat.

En nadat ik de oude GPU had geïnstalleerd kreeg ik gewoon weer beeld.
Ik heb de 9070 XT nooit overclocked alleen maar de power op -30% gezet, en dat was het.

En mijn voeding was genoeg, Corsair AX Titanium 1000w. Gekocht in 2021. Ook 3 aparte PCI-E kabels gebruikt. Echt bizar dit.

Ik ga straks nog even testen bij een vriend, of het op zijn PC dezelfde problemen toont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
meljor schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:48:
Ben recent overgestapt van een 7900xt en een xtx naar een 4090 en een 5080.

Ik heb dus nu 2 kaarten met die akelige connector. Ik moet zeggen dat die van de 5080 (geupdate connector dus op de gpu) beduidend strakker er in ging.

Kaarten draaien prima maar ik heb niet bijster veel vertrouwen. Gelukkig halen ze gewoon beide makkelijk de stock prestaties met een ondervolt. Hierdoor trekt de 4090 nu "maar" 370W en de 5080 280W. Zo is er in ieder geval beduidend meer marge.

Tis gewoon jammer dat AMD geen high-end meer heeft. Tis ook hilarisch om te zien hoeveel driver problemen er bij NV zijn na alle negatieve aannames hierover bij AMD kaarten door veel NV gebruikers. Gelukkig heb ik hier zelf nog geen last van gehad.

Ik mis juist Adrenaline met z'n vele opties en ingebouwde OC tools. De snellere kaarten maakt een hoop goed. Ook moet ik eerlijk bekennen dat dlss erg goed werkt en ik bij Assetto Corsa niet eens doorhad dat het standaard aan stond! Ook RTX HDR is een pluspunt voor mij.
Maar de 4090 is nog wel een stuk sneller als wat AMD heeft. Echter een 5080 is een 10-15% sneller dan een 7900XTX / 9070XT. Dat zijn natuurlijk niet enorme verschillen als je liever een AMD hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:36
Sissors schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:19:
[...]

Maar de 4090 is nog wel een stuk sneller als wat AMD heeft. Echter een 5080 is een 10-15% sneller dan een 7900XTX / 9070XT. Dat zijn natuurlijk niet enorme verschillen als je liever een AMD hebt.
Klopt hoor, de xtx is een beest en heb lang getwijfeld. Maar nieuw speelgoed is gewoon leuk :)
En draai beide systemen op 4K, dus verwacht in sommige titels Dlss en betere RT wel es nodig te hebben.

En indien nodig: de 5080 klok je aardig richting een 4090, zit best wat marge in. Alleen trekt ie dan 350W en wordt uiteraard wat warmer. Ik heb de SFF dual slot inno3d 5080 x3 (dus de non OC versie).

Zoals ik ze nu heb draaien zijn beide kaarten nog steeds aardig wat sneller en een stuk zuiniger dan de xt en xtx.

Maar voor puur en alleen raster is de xtx een top keuze qua prijs, nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vollinger
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-05 14:02
Vorige week ben ik dus overgestapt van een watergekoelde 6900xt fe naar de red devil 9070xt.
Ik ben er erg tevreden mee, ik gebruik momenteel fedora 42 als operating system en de 9070xt is erg stabiel. Met de 6900xt had ik de laatste tijd veel crashes.

De temperatuur van 9070xt valt bij mij wel mee, ik lees soms verhalen van 9070xt met een memory temp van 90C, die van mij is maximaal 70C.
Nu is er nog geen waterblok voor de red devil, maar de koeler is zo bruut dat ik dat niet nodig vind.
Ik wil ook nog eens kijken naar een undervolt.

De red devil is wel net iets te groot voor mijn O11 dynamic, dus ik moet eigenlijk op zoek naar een nieuwe case, met de stroomkabels kan ik het glas niet meer plaatsen.

Ook een lichte coilwhine onder hoge load, maar de coilwhine is veel minder dan mijn vorige 6900xt fe.
Wel grappig eigenlijk, voor die 6900xt gebruikte ik dus een waterblok. Maar de kaart maakte nog steeds lawaai onder load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hoe lang blijven dingen als undervolt curves en power targets bewaard in Adrenaline? Daarmee bedoel ik, mijn laatste AMD GPU was een 5700XT. Al die dingen werden gereset bij een driver crash, wat logisch is, want je wil niet een cirkel hebben waar constant de handel crasht door verkeerde instellingen, en zodra hij weer op start hij direct weer crasht. Enige probleem: Ten tijden van de 5700XT crashte drivers continue, dus steeds weer waren je instellingen weg.

Nu neem ik aan dat drivers nu niet constant crashen. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met driver updates? Behoudt hij dan je instellingen, of moet je die opnieuw doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Nu online
Zou zoals eerder gezegd hier MoreClockTool gebruiken en je settings laden.
Ik heb het hier gewoon aan mijn taskbar hangen en als ik browse dan gaat hij op -20 power (-80 in clocktool) en als ik game dan gaat hij naar +10 (110 in clocktool)
Driver crash, ini laden.
Bij drivers installeren houd hij aan wat er ingesteld is afaik.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-04 17:03
Was vanochtend even bezig op m'n PC (niets spannends, beetje Youtube kijken) en kapte er plotseling mee.
Dacht eerst dat er een stroomstoring was, maar alle apparaten (2x monitor, amp/dac combo) die op dezelfde outlet zaten deden het wel gewoon. Hij gaat niet meer aan.
Dus het is de PC, waarschijnlijk de voeding. (8700K/1080Ti en Seasonic Focus 750W voeding), inmiddels een jaar of 7 oud.
Ik had al een wenslijstje ingevuld (dus was al bezig met een nieuwe), met een AMD 7700 CPU en 9070XT (Red Devil) GPU dus die bestelling was snel gemaakt. Zie ernaar uit om de 9070XT uit te proberen en m'n ervaringen te delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc77z
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 20 april 2025 @ 15:59:

Nu neem ik aan dat drivers nu niet constant crashen. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met driver updates? Behoudt hij dan je instellingen, of moet je die opnieuw doen?
Alleen het 'global' profiel wordt gereset bij een crash. De game specifieke profielen bewaard hij. Bij een update blijft alles bewaard. Daarnaast werkt de import en export functie ook gemakkelijk om profielen in te laden, als je een ddu-tje wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc77z
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
DeadPhoenix86 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:11:
Gisteren heeft mijn 9070 XT het begeven :/

Ik ga straks nog even testen bij een vriend, of het op zijn PC dezelfde problemen toont.
Zo dat is balen!
Heb je hem ondertussen nog getest in een andere pc?
Welk merk model heb jij? Heeft jouw kaart een bios switch? En DDU draaien met je oude kaart of igpu, en vervolgens de 9070 er terug in steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadPhoenix86
Luc77z schreef op zondag 20 april 2025 @ 23:30:
[...]

Zo dat is balen!
Heb je hem ondertussen nog getest in een andere pc?
Welk merk model heb jij? Heeft jouw kaart een bios switch? En DDU draaien met je oude kaart of igpu, en vervolgens de 9070 er terug in steken.
Ja. Hetzelfde verhaal. Geen signaal.
Mijn moederbord heeft geen IGPU. Dus het beeld werkt alleen via de video kaart.
PowerColor Red Devil 9700 XT.
Begon een aantal dagen van te voren behoorlijk te schreeuwen onder load.
Blijkbaar was het een defecte kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Laatst online: 23:01

Martinspire

Awesomeness

Tadream schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:22:
Was vanochtend even bezig op m'n PC (niets spannends, beetje Youtube kijken) en kapte er plotseling mee.
Dacht eerst dat er een stroomstoring was, maar alle apparaten (2x monitor, amp/dac combo) die op dezelfde outlet zaten deden het wel gewoon. Hij gaat niet meer aan.
Dus het is de PC, waarschijnlijk de voeding. (8700K/1080Ti en Seasonic Focus 750W voeding), inmiddels een jaar of 7 oud.
Ik had al een wenslijstje ingevuld (dus was al bezig met een nieuwe), met een AMD 7700 CPU en 9070XT (Red Devil) GPU dus die bestelling was snel gemaakt. Zie ernaar uit om de 9070XT uit te proberen en m'n ervaringen te delen.
Als het de voeding is, heb je daar niet nog garantie op? Seasonic heeft die toch op iets van 10 jaar staan of zo?

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Sissors schreef op zondag 20 april 2025 @ 15:59:
Hoe lang blijven dingen als undervolt curves en power targets bewaard in Adrenaline? Daarmee bedoel ik, mijn laatste AMD GPU was een 5700XT. Al die dingen werden gereset bij een driver crash, wat logisch is, want je wil niet een cirkel hebben waar constant de handel crasht door verkeerde instellingen, en zodra hij weer op start hij direct weer crasht. Enige probleem: Ten tijden van de 5700XT crashte drivers continue, dus steeds weer waren je instellingen weg.

Bij driver updates moet je altijd het profiel opnieuw laden. Maar je kan ook de MoreClockTool gebruiken dat is ook een makkelijke manier om settings terug te zetten.

Met de 5000 en 6000 serie heb je MorePowerTool. Die past de driver aan dan blijven de settings na een crash staan (kan idd voor boot issues zorgen dan moet je safemode in). Maar bij een driver update moest je altijd eenmalig het profiel weer laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
Martinspire schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:45:
[...]

Als het de voeding is, heb je daar niet nog garantie op? Seasonic heeft die toch op iets van 10 jaar staan of zo?
Oh dat zou best weleens kunnen.
Ik zie verschillende garanties op verschillende uitvoeringen, ik kan eens kijken welke uitvoering ik heb.
Mocht die dan vervangen kunnen worden dan heb ik nog een systeempje voor op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:07
Oef. Gisteren heftige artifacts gezien bij grafische aspecten/elementen. Bijvoorbeeld video op steam, een video of ingame.

Het was laat op de avond, dus geen troubleshoot gedaan. Een snelle zoektocht laat vergelijkbare problematiek zien (https://www.reddit.com/r/...70xt_artifacts/?rdt=42939). Ik ga eens puzzelen met m'n Dell monitor en Adrenalin. Mogelijk een conflict met Freesync instellingen of een overlay.

Sowieso zijn de opties die ik er in Adrenalin bij heb gekregen een groot verschil met de opties die ik had voor mijn MSI 5500xt. Nog goed in verdiepen, of zijn de vier (of vijf) presets voldoende "keuze", zonder in alle afzonderlijke opties te hoeven duiken? Zoals de optie Quality..

[ Voor 5% gewijzigd door Tomino op 22-04-2025 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Tomino schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:50:
Oef. Gisteren heftige artifacts gezien bij grafische aspecten/elementen. Bijvoorbeeld video op steam, een video of ingame.

Het was laat op de avond, dus geen troubleshoot gedaan. Een snelle zoektocht laat vergelijkbare problematiek zien (https://www.reddit.com/r/...70xt_artifacts/?rdt=42939). Ik ga eens puzzelen met m'n Dell monitor en Adrenalin. Mogelijk een conflict met Freesync instellingen of een overlay.

Sowieso zijn de opties die ik er in Adrenalin bij heb gekregen een groot verschil met de opties die ik had voor mijn MSI 5500xt. Nog goed in verdiepen, of zijn de vier (of vijf) presets voldoende "keuze", zonder in alle afzonderlijke opties te hoeven duiken? Zoals de optie Quality..
Ik weet niet wat er tegenwoordig in de presets zit.
Maar zelf gebruik ik maar een paar dingen die ik dan los instel:
-Image Sharpening aan
-Target Frame Rate Control op 163
-En tegenwoordig Antilag aan maar als de FPS limit met TFRC niet werkt gebruik ik Radeon Chill om dat te bereiken echter kan je dan geen AntiLag gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-05 13:54
Is er iemand met een 9070 XT en F1 24 die voor mij een ingame benchmark run wil doen? Ik zou dit graag willen vergelijken met mijn huidige videokaart.

Resolutie: 3840 x 2160
Graphics preset: Ultra high (dus met alle raytracing opties aan)

Track: Australia
Weather: Dry

Alvast heel veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonniebwoi
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-05 09:43
Heb een tuf 9070xt

Stock doet hij een goede 7000 in steel nomad, 7050 ofzo.

Nu doe ik -90mv voor de lol, verder stock gelaten en kom uit op 7338 in steel nomad.

Wat mij opvalt in real time meeting, is dat de kloks niet boven de 3000 komen, terwijl dat net de bedoeling is met undervolten? Of ligt het aan steel nomad?

Ik kan miu inbeelden dat, als de kloks 3300 aantikken, de score nog beter kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Nu online
Ik kreeg de clocks ook niet hoger dan 2900 of zo, ingame gaat hij dik in de 3000+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonniebwoi
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-05 09:43
Ingame ook niet veel hoger, ik moet nog eens testen. Welke andere software raden jullie aan om te benchen buiten steel nomad?

Kan het aan de cpu liggen? Ik game 1440p met 7600x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadPhoenix86
Ik krijg morgen een nieuwe 9070 XT opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
DeadPhoenix86 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:21:
Ik krijg morgen een nieuwe 9070 XT opgestuurd.
Vlot gegaan, mag je de webshop dankbaar voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadPhoenix86
HugoBoss1985 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:23:
[...]

Vlot gegaan, mag je de webshop dankbaar voor zijn.
Ik had van Alternate besteld.
Video Kaart binnen een week dood. Zwarte scherm, en dat was het.
Ook bij een vriend uitgeprobeerd, hetzelfde verhaal. Dus ik mocht zolang zijn reserve GPU lenen. Het is een RTX 3080. Gebruikt ongeveer net zoveel als een 9070 XT. Het is wel een model met 3x 8 pin aansluiting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:00
Mijn RX 9070 is binnen, echt een gigantische kaart die Nitro+, wel heel stil :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/li6z94OmE8WEHxA9TW7UuarW1mg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4C1GzpEPem1K39qJiwXVs0TI.jpg?f=fotoalbum_large

Een beetje gespeeld met undervolten en overclocken. In Steel Nomad is het beste wat ik er uit heb weten te halen 6900. Weet alleen niet hoe leuk de kaart het gaat vinden als hem ik continu op die settings laat draaien voor de komende jaren. Dus ik hou het bij een -85mV undervolt en 110% power limit waarbij ik nog steeds op 6700 zit O-)
Een paar games getest waarbij ik voorheen in vram problemen kwam en wat een wereld van verschil, dubbel zo veel fps en geen framedrops of freezes meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
M'n nieuwe PC in elkaar gezet (CPU 7700 met PowerColor Red Devil 9070 XT) en voor nu alleen expo aangezet, laatste windows updates en AMD chipset en Adrenaline drivers geinstalleerd.
En Steel Nomad geeft me een score van 7120. (dus zonder undervolt, overclock oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
Deze ook maar meteen gedraaid.
Ook zonder enige undervolt of overclock (behalve dan expo aangezet).
Geen idee of het goed is (volgens mij wel als ik het zo vergelijk), het ging in ieder geval wel allemaal vloeiend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhjteTDTazePIwdxCruA5rXO7tw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xDwA2ThtOLSO5t3Md5MHjKqs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Tadream schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:44:
Deze ook maar meteen gedraaid.
Ook zonder enige undervolt of overclock (behalve dan expo aangezet).
Geen idee of het goed is (volgens mij wel als ik het zo vergelijk), het ging in ieder geval wel allemaal vloeiend.

[Afbeelding]
SP is wel heel oud ik zou eerder zo iets als SteelNomad gebruiken dat geeft veel beter weer hoe moderne GPU's het doen. Timespy en SuperPosition zijn inmiddels een beetje achterhaald en belasten de GPU niet voldoende.

Als ik bv naar TS kijk is het verschil 23% met een 6950XT maar met steel nomad is dat 45%.

[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 24-04-2025 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-04 22:19
Nog een linkje over de Gigabyte pasta die bij sommige wil "lekken"

https://www.igorslab.de/e...50-and-rx-9000-explained/

"GIGABYTE has now officially commented on the issue. The thermally conductive gel used – a mixture somewhere between insulator and modeling clay – is intended to ensure that even uneven surfaces are reliably thermally bonded. The whole process is automated and requires no human intervention. Unfortunately, automation does not lead to precision if the calibration is incorrect, but to wide puddles. Early production runs of the RTX-50 series in particular are said to suffer from overdosing. They wanted to play it safe – which obviously led to the gel spreading over edges and components in an unattractive way. According to GIGABYTE, this is not a technical problem, but it is a bit of a disaster for the eye."

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:44
Gisteren toch ook maar de knoop doorgehakt en alles besteld voor een nieuwe game/workstation pc. Zat nog even te twijfelen over welke GPU het zou worden, aangezien in Duitsland heel wat 7900XTX kaarten voor zeer schappelijke prijzen te koop stonden (600-700 euro). Uiteindelijk toch voor een nieuwe 9070XT gegaan, aangezien de verkopers van de 7900XTX eigenlijk allen wilden dat ik de kaart kwam ophalen, maar ja dat was dan soms 500km verderop.

Uiteindelijk wordt dit de aankomende build, verwacht dinsdag alles wel binnen te hebben:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9950X3D Boxed€ 789,-€ 789,-
1MoederbordenASRock B850M Steel Legend WiFi€ 199,90€ 199,90
1VideokaartenPowercolor Hellhound Spectral White AMD Radeon RX 9070 XT€ 799,-€ 799,-
1BehuizingenLian Li A3-mATX Wood Edition White€ 84,90€ 84,90
1CasemoddingLian Li Glaspaneel links voor A3 m-ATX Wit€ 17,99€ 17,99
1WaterkoelingZalman Alpha2 A36 Wit€ 94,37€ 94,37
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J2836G16GX2-FX5W€ 126,90€ 126,90
1VoedingenSeasonic FOCUS GX White ATX 3 (2024) 850W€ 149,81€ 149,81
1SSD'sWD Black SN770 2TB€ 118,89€ 118,89
Totaal€ 2.380,76

Gelukkig nu vakantie dus wat meer tijd om de pc in elkaar te zetten en uit te testen, voor zover je veel tijd kunt hebben met een klein kind die eveneens vakantie heeft :+

Moet nog even zien waar ik de pc ga zetten. Of hij komt gewoon boven in de werk/gameroom aangesloten op (o.a.) mijn 3440x1440 144Hz scherm, of wellicht hang ik hem in de woonkamer aan de OLED tv en ga ik op de bank lekker Oblivion spelen.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Vraagje over temperaturen. Hoe warm is de kaart bij jullie gemiddeld?

Ik heb een Sapphire Pure en deze is met 3 monitoren en niet super druk werk toch nog wel 46 graden nu, met een memory junction van 72 en een wattage van 63 op de kaart zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gr8BIHEX9FyTjXZWVpLbgEVQ_J8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xY1lY6RzNbdXSe2McrKWuiKM.png?f=fotoalbum_large

Tuurlijk, 3 monitoren waarvan alle 3 de monitoren op 4k, dat zal best wat kosten, maar ik vind dit toch nog wel hoog. Vooral de memory junction vind ik wel veel ivm de 5700xt die ik hiervoor had zitten. Totaal in soort-van-idle verbruikt de pc nu 145 watt. Ik kan nog wel dingen downclocken, iets wat ik in de zomer wel wil doen om het wat minder warm te maken, maar ik had toch wel gehoopt op wat minder verbruik eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brozef
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23:42
Martinspire schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:45:

Ik heb een Sapphire Pure en deze is met 3 monitoren en niet super druk werk toch nog wel 46 graden nu, met een memory junction van 72 en een wattage van 63 op de kaart zelf.

[Afbeelding]

Tuurlijk, 3 monitoren waarvan alle 3 de monitoren op 4k, dat zal best wat kosten, maar ik vind dit toch nog wel hoog. Vooral de memory junction vind ik wel veel ivm de 5700xt die ik hiervoor had zitten. Totaal in soort-van-idle verbruikt de pc nu 145 watt. Ik kan nog wel dingen downclocken, iets wat ik in de zomer wel wil doen om het wat minder warm te maken, maar ik had toch wel gehoopt op wat minder verbruik eigenlijk.
Wat zijn je memory clock speeds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Brozef schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:28:
[...]

Wat zijn je memory clock speeds?
Die heb ik volgens mij niet aangepast. Volgens HWInfo is dat 2505mhz. De GPU clock wisselt nog wel tussen de 700 en 1200 met 7 ot 9% load en ik zie de fans ook gewoon uit staan. Die gaan met meer usage ook wel aan trouwens, dus wellicht kan ik die nog wat laten draaien, maar met 3 casefans is dat op zich ook niet echt nodig met idle en een paar browsers open. Dus ik snap best dat ie dan wat heet is maar 70 is toch nog wel een kacheltje te noemen.

Met het oog op de zomer wil ik nog wel gaan terugschakelen in performance en zo, om te zorgen dat ik niet teveel warmte genereer die de airco weer moet afvoeren, maar het blijft wel wat hoog imo.

Dus ik was benieuwd of er meer triple-monitor setups zijn en wat die voor temperaturen zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brozef
Martinspire schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:36:
[...]

Die heb ik volgens mij niet aangepast. Volgens HWInfo is dat 2505mhz. De GPU clock wisselt nog wel tussen de 700 en 1200 met 7 ot 9% load en ik zie de fans ook gewoon uit staan. Die gaan met meer usage ook wel aan trouwens, dus wellicht kan ik die nog wat laten draaien, maar met 3 casefans is dat op zich ook niet echt nodig met idle en een paar browsers open. Dus ik snap best dat ie dan wat heet is maar 70 is toch nog wel een kacheltje te noemen.

Met het oog op de zomer wil ik nog wel gaan terugschakelen in performance en zo, om te zorgen dat ik niet teveel warmte genereer die de airco weer moet afvoeren, maar het blijft wel wat hoog imo.

Dus ik was benieuwd of er meer triple-monitor setups zijn en wat die voor temperaturen zien...
Het is namelijk een ding dat je memory niet op idle gaat als je meerdere monitoren hebt aangesloten die op hoge refresh rates draaien, en omdat je memory niet idle'd heb je hogere temps.

Maar ik kan het niet meer vergelijken aangezien ik mijn 9070xt niet meer heb. Ik weet wel dat de temps sowieso wat hoger liggen dan bij andere kaarten dus volgens mij is 72c in idle nog niet eens so slecht.

Maar misschien is er iemand anders die kan kijken wat zijn idle memory temps zijn met een multi monitor setup.

Je zou voor de grap al je schermen even op 60hz kunnen zetten en kijken of dat een verschil geeft om het uit te sluiten. Volgens mij is de memory thermal limit 110c dus je zit niet in de gevaren zone of iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Brozef schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:44:
[...]

Het is namelijk een ding dat je memory niet op idle gaat als je meerdere monitoren hebt aangesloten die op hoge refresh rates draaien, en omdat je memory niet idle'd heb je hogere temps.

Maar ik kan het niet meer vergelijken aangezien ik mijn 9070xt niet meer heb. Ik weet wel dat de temps sowieso wat hoger liggen dan bij andere kaarten dus volgens mij is 72c in idle nog niet eens so slecht.

Maar misschien is er iemand anders die kan kijken wat zijn idle memory temps zijn met een multi monitor setup.

Je zou voor de grap al je schermen even op 60hz kunnen zetten en kijken of dat een verschil geeft om het uit te sluiten. Volgens mij is de memory thermal limit 110c dus je zit niet in de gevaren zone of iets.
Het zijn 3 schermen, waar van 2 op 60hz en 1 op 30hz draait. Ik wil er nog wel een hoog-frequentie scherm bij zetten, maar daar had ik eerst weinig noodzaak voor omdat mijn GPU toch niet snel genoeg was :+

Maar goed, misschien is er nog wat anders aan te doen. Ik snap best dat het hoger kan, maar wil vooral weten of het nog een beetje gemiddeld is of dat het toch nog wat aan de hoge kant is. Ik kan altijd nog koelpasta vervangen e.d. maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ik hoop dat dit het juiste topic is, maar vertel me gerust als dit naar Levertijden & Prijzen moet.

Ben benieuwd of iemand er een verklaring voor heeft dat de Gigabyte Gaming OC variant van de 9700XT zoveel populairder is dan de rest. Als ik afga op hoeveel reviews er voor zijn (44 reviews, tov 17 reviews overigens voor ook een Gigabyte variant, dan 11 reviews voor een ASUS). Leek me uit de roundup van vorige maand nou niet per se de allerbeste ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Rainbow schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:50:
Ik hoop dat dit het juiste topic is, maar vertel me gerust als dit naar Levertijden & Prijzen moet.

Ben benieuwd of iemand er een verklaring voor heeft dat de Gigabyte Gaming OC variant van de 9700XT zoveel populairder is dan de rest. Als ik afga op hoeveel reviews er voor zijn (44 reviews, tov 17 reviews overigens voor ook een Gigabyte variant, dan 11 reviews voor een ASUS). Leek me uit de roundup van vorige maand nou niet per se de allerbeste ofzo.
Vond ik ook verbazend gezien het ontbreken van PTM/PCM.
Misschien worden hier (m.b.t. voucher acties?) enkel meer reviews over geschreven en zegt het niets over de populariteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brozef

Gigabyte heeft een steam voucher als je een review achter laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Brozef schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:53:
[...]

Gigabyte heeft een steam voucher als je een review achter laat.
Hallo Ninja :P

Asus heeft trouwens mijn BFG (Doom) idee gepikt :+
Wel offtopic hier, gaat over een 5000 series: https://videocardz.com/ne...0-rog-astral-doom-edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrDucky
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-04 22:19

Het is een van de weinige SFF compatibele kaarten. Dat speelt wellicht ook nog een rol. Dat is voor mij in iedergeval wel de reden dat ik naar de Gigabyte zou kijken.

AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Zijn er hier mensen met ervaringen met de Acer 9070 en XT kaarten?

Ik ben benieuwd naar de temperaturen en het geluidsniveau.
En vooral of iemand weet of dat hier PCM/PTM is gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
MrDucky schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:39:
[...]

Het is een van de weinige SFF compatibele kaarten. Dat speelt wellicht ook nog een rol. Dat is voor mij in iedergeval wel de reden dat ik naar de Gigabyte zou kijken.
Same here het is een van de weinige kaarten die binnen de 315mm van mijn kast past. En Potentieel heeft hij een goede koeler die de kaart toch heel koel kan houden.

Hij is met 288mm een van de korste samen met de Reaper @ 289 de rest is 300+.

[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 29-04-2025 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhino91
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:48
Vraagje over temperaturen.
Ik heb de Red Devil 9070XT en zag na UserBenchmark (ik weet het, waarschijnlijk niet helemaal representatief..) een hot spot temperatuur van 110c.
Gemaild voor RMA want lijkt me niet te kloppen maar tijdens gamen zie ik onderstaande temperaturen, die zijn niet heel gek volgens mij. Wat vinden jullie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Buf5lGBxVPcdE6boT_BhQFMh6r0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VhtCAmj7OEBhGR6pEO4djAeg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:07
Ik heb vergelijkbare temps met mijn XFX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadPhoenix86
Rhino91 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:44:
Vraagje over temperaturen.
Ik heb de Red Devil 9070XT en zag na UserBenchmark (ik weet het, waarschijnlijk niet helemaal representatief..) een hot spot temperatuur van 110c.
Gemaild voor RMA want lijkt me niet te kloppen maar tijdens gamen zie ik onderstaande temperaturen, die zijn niet heel gek volgens mij. Wat vinden jullie?
[Afbeelding]
Die van mij gaat naar 96c. En dat is met 60% fan snelheid. En deze heb ik gisteren binnen gehad.
Ik weet niet of dit normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
  • Laatst online: 03-05 13:06
Martinspire schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:45:

[Afbeelding]

Ik zie het videogeheugen mijn rx9070 hellhound naar 2505 mhz gaan zodra ik ook maar iets doe in windows en dan gaat het verbruik ook omhoog naar 45 watt (2 monitoren). Doe ik helemaal niets dan klokt ie het terug en zakt het verbruik naar 11 watt. Ik probeerde dit maar dat maakte geen verschil https://www.youtube.com/watch?v=4B0Vt_c-7C8

dat de GPU 46 graden is zal komen omdat ie de fans stil zet vanaf 50 graden dat is bij mij ten minste wel het geval.

Als iemand het verbruik in windows weet te verminderen dan hoor ik graag hoe.

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Asrock RX6600 8GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Schaapje_BlaaT schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:00:
[...]

Ik zie het videogeheugen mijn rx9070 hellhound naar 2505 mhz gaan zodra ik ook maar iets doe in windows en dan gaat het verbruik ook omhoog naar 45 watt (2 monitoren). Doe ik helemaal niets dan klokt ie het terug en zakt het verbruik naar 11 watt. Ik probeerde dit maar dat maakte geen verschil https://www.youtube.com/watch?v=4B0Vt_c-7C8

dat de GPU 46 graden is zal komen omdat ie de fans stil zet vanaf 50 graden dat is bij mij ten minste wel het geval.

Als iemand het verbruik in windows weet te verminderen dan hoor ik graag hoe.
Ik denk dat het undervolten en downclocken de enige manier is. Dat is in ieder geval mijn plan voor komende zomer als ik toch nog aan het werk moet blijven.

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussie over en ervaring met de 9000 serie van AMD. Prijzendiscussies horen thuis in [AMD Radeon RX9000 series] Levertijden & Prijzen. Post dat hier dus niet. Ook discussies over winkels horen hier niet.