[AMD Radeon RX9000 series] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-05 22:05

millman

6708Mhz @ -185c

@HugoBoss1985 ik draai geen enkele overclock of undervolt op de kaart, wel -15 op de CPU, maar daar had ik voorheen nooit problemen mee. Snel opstarten staat sowieso uit, maar zal HAGS instelling nog bekijken. Verder in-game nergens last van, temps en performance zijn prima. Misschien toch windows ffies een verse install geven. Moet ook zeggen dat er niet echt een crash is, maar mn monitor een seconde op zwart is alles. Ik kijk t nog wel even aan, maar vind t wel een beetje raar dat dit soort dingen voorkomen bij AMD, nooit problemen met Nvidia gehad.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:45
millman schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:14:
@HugoBoss1985 ik draai geen enkele overclock of undervolt op de kaart, wel -15 op de CPU, maar daar had ik voorheen nooit problemen mee. Snel opstarten staat sowieso uit, maar zal HAGS instelling nog bekijken. Verder in-game nergens last van, temps en performance zijn prima. Misschien toch windows ffies een verse install geven. Moet ook zeggen dat er niet echt een crash is, maar mn monitor een seconde op zwart is alles. Ik kijk t nog wel even aan, maar vind t wel een beetje raar dat dit soort dingen voorkomen bij AMD, nooit problemen met Nvidia gehad.
Mmm monitor seconde op zwart kan qua hardware idd wel een videokaart probleem (defect) zijn of iets met de PSU.
Anders monitor of kabel.
Maar kan ook nog steeds een software probleem zijn.
Kaart eens in ander systeem testen dan weet je daarna wel voldoende.
Als de kaart het dan ook doet (mits je monitor en kabel ook hebt uitgesloten) dan zou ik een RMA doen.

Misschien toch ook eens je cpu undervolt en XMP (of AMD variant) uitzetten en proberen.

Dit is niet iets wat specifiek bij "AMD voor komt" want ik heb nergens last van qua black screens met een 9070.
Inmiddels al weer een 5 maanden deze 9070 in bezit en draait hier sinds 2-3 dagen in bezit met -120mv +10% power limit.

Misschien heb je gewoon pech en is je kaart defect.

Ik dacht gisteren dat mijn 6800XT aan het sterven was omdat ik ook een paar keer ineens een black screen had en mijn pc opnieuw opstartte.
Bleek dat de video driver zichzelf aan het updaten was.
Met de 6800XT had ik alleen de driver instellingen resets en dat was dus opgelost door snel opstarten uit te zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 28-03-2026 15:11 ]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

HugoBoss1985 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:05:
[...]

Mmm monitor seconde op zwart kan qua hardware idd wel een videokaart probleem (defect) zijn of iets met de PSU.
Anders monitor of kabel.
Maar kan ook nog steeds een software probleem zijn.
Kaart eens in ander systeem testen dan weet je daarna wel voldoende.
Als de kaart het dan ook doet (mits je monitor en kabel ook hebt uitgesloten) dan zou ik een RMA doen.

Misschien toch ook eens je cpu undervolt en XMP (of AMD variant) uitzetten en proberen.

Dit is niet iets wat specifiek bij "AMD voor komt" want ik heb nergens last van qua black screens met een 9070.
Inmiddels al weer een 5 maanden deze 9070 in bezit en draait hier sinds 2-3 dagen in bezit met -120mv +10% power limit.

Misschien heb je gewoon pech en is je kaart defect.

Ik dacht gisteren dat mijn 6800XT aan het sterven was omdat ik ook een paar keer ineens een black screen had en mijn pc opnieuw opstartte.
Bleek dat de video driver zichzelf aan het updaten was.
Met de 6800XT had ik alleen de driver instellingen resets en dat was dus opgelost door snel opstarten uit te zetten.
Ik denk dat ik het heb opgelost. Sowieso een verse win installatie gedaan, nieuwe kabel is nog onderweg, maar ik kwam erachter dat mn anti sag unit 1 fan blokte, die draaide helemaal niet. |:( sinds ik dat heb gefixt lijkt t probleem over. Moet nog langer testen maar denk dat dat t was. Bedankt voor je tips sowieso, wordt gewaardeerd! Fingers crossed voor de komende dagen

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-05 17:07

R.G

R.G schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:44:
[...]

Ga je hem undervolten?
Ik merkte bij -10% en -25mv dat ik in YouTube witte stippen kreeg en bsod.. valt mij vies tegen..

Dat is een minimale undervolt..
Ik ga nog wat testen doen anders gaat die retour.
update over de 9070 XT in combinatie met een cpu ryzen 3600 en geen undervolt nu gewoon stock!
Kan iemand onder onderstaand wat zinnigs zeggen?

Ik heb een test gedaan met crimson desert met en zonder fsr .
Settings:
laatste driver update
Alles op ultra 4k
in settings: upscaling op off, laat alles doen via amd raedon software.

Zonder fsr:
Begin tutorial haal ik 34-55 fps
GPU temp: 85c
GPU mem: loopt behoorlijk hoog naar 99c? is dit oke?
CPU temp: 75-80c

Met fsr:
Anti lag, super reosultion en motion fluid 2.1 aan
Begin tutorial haal ik in laadscherm 120 fps, daarna dropt naar 81-95 fps

GPU temp: 70c
GPU mem: loopt behoorlijk hoog naar 95c? is dit oke?
CPU temp: 75-80c

Is dit redelijk te noemen, het is nu ook nog niet zomer weer, als het zometeen 30+ celsius is buiten denk ik wel eens in de problemen te komen.

Zonder FSR wordt de gpu enorm veel heter en minder fps.

ik zit nog een beetje te spelen met de amd settings, weet nog niet exact wat beste is

update2:
Als ik het doe via de game zelf dus zonder amd software overlay, dan haal ik stable 60fps dan is wel amd fsr 4.0 aan via de ingame settings natuurlijk, maar die dropt niet en komt ook niet boven de 60fps? behoorlijk indrukwekkend

Update 3:
De CPU optimisation is ook echt goed? Ik zie nooit meerr Dan 70% Als ik het doe met bf6 Dan is CPU vaak 90-99%. Dus goede game voor GPU test ( cd)

Ik wil alleen nog testen hoe een rx6800 het doet.
Want ligt het aan de game of echt aan de aanschaf can deze kaart. Want de rx6800 gebruikt far 3 en de 9070 fsr 4.

Dus benieuwd hoe Groot het verschil is tussen fsr3 en fsr4

[ Voor 19% gewijzigd door R.G op 03-04-2026 19:23 ]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

millman schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:23:
[...]

Ik denk dat ik het heb opgelost. Sowieso een verse win installatie gedaan, nieuwe kabel is nog onderweg, maar ik kwam erachter dat mn anti sag unit 1 fan blokte, die draaide helemaal niet. |:( sinds ik dat heb gefixt lijkt t probleem over. Moet nog langer testen maar denk dat dat t was. Bedankt voor je tips sowieso, wordt gewaardeerd! Fingers crossed voor de komende dagen
Wat een avontuur en zoveel weer geleerd! Mijn probleem was na bovengenoemde melding helaas nog niet opgelost, dus moest een flinke deep-dive doen om erachter te komen wat het probleem was. Nu EINDELIJK gevonden, en is zeer relevante informatie voor mensen die een RDNA 4 kaart op een PCIE GEN3 moederbord gebruiken met een 165Hz DP1.4 scherm. (AM4/5800X3d, red.)

Even een korte samenvatting van het probleem; Ik kreeg om de zoveel uur een seconde een zwart scherm, alsof de monitor resette. Geen windows crash logs en de performance van de GPU was (en is) prima in orde. Top temperaturen, boost snelheden goed. alleen dat verdomde zwarte scherm zonder driver crash/game crash icm Free-sync flikkering. Zowel in idle als ingame. andere kabels geprobeerd, volgens tips hardware acceleration uitgeschakeld, MBO uitgeschakeld, Variable Refresh Rate (VRR) uitgeschakeld. Niets loste het probleem op en was bang dat er toch iets met de kaart was. Maar nee, het bleek een HDCP signal handshake en timing/integriteits probleem te zijn.

Korte uitleg, om de zoveel tijd checkt HDCP het signaal tussen GPU en monitor of die nog beveiligd is, bij RDNA4/9070XT zijn deze checks strenger dan bij mijn vorige GPU, de RTX3080. Aangezien de 9070XT een PCI-E 5 kaart is met DP 2.1 poort, is er een bepaalde verwachting van de signaal-sterkte en bandbreedte die nodig is om die check goed uit te voeren. Als die ook maar iets afwijkt reset de check de monitor om opnieuw een HDCP handshake te doen, met een kortstondig zwart scherm tot gevolg. Helaas zit 165Hz op GEN 3 en DP 1.4 net op de grens van de toelaatbare bandbreedte met alle gevolgen van dien. (HDR voegt daar nog meer problemen aan toe overigens).

Er zijn een aantal stappen te ondernemen om dit succesvol tegen te gaan:

Stap 1: Zet in je BIOS de PCI-E snelheid vast op GEN 3, haal dus van auto af. (belangrijk!)
Stap 2: Download Custom Resolution Utility (CRU).
Stap 3: Maak een custom profiel aan, met manual timings, of pas je huidige 165hz profiel aan.

Dus, manual timing en het gaat hier om vertical timings/settings en ik benoem alleen welke ik heb moeten veranderen, dit om te voorkomen dat je aan settings zit die niet nodig zijn en bij jouw monitor horen:
  • Actieve resolutie: 2560x1440
  • Front porch: 63 lines vertical
  • Blanking: 103 lines vertical. (Dit was de werkelijke issue, met 31 lines als standaard was dit te laag voor een goede handshake)
  • Refresh rate naar: 160Hz
Hoewel het kan dat waardes verschillen tussen monitoren, zijn dit de waardes die bij mij werkte. (Als er een bepaalde timing rood is waardoor je niet kan opslaan, verhoog/verlaag die dan net zoveel tot ie weer zwart kleurt, zodat je je profiel kan opslaan):

Stap 4: Sla je profiel op, reset de driver (CRU, restart64), of reset je PC en selecteer in windows het 160Hz profiel.

Voila! Probleem als het goed is opgelost. Mocht dit nog niet tot het juiste resultaat leiden, probeer hetzelfde profiel maar dan met een 155 of 150hz refresh-rate. Aangezien ik een behoorlijke research erop heb zitten mag je mij ook persoonlijk om hulp vragen.

Succes!

@HugoBoss1985 Is dit wellicht informatie voor in de TS? Geheid dat anderen ook soortgelijke problemen (gaan) ervaren en eerder opgeven omdat informatie hierover niet of nauwelijks bestaat? AI stuurt je van kastje naar de muur en weer terug.

• HugoBoss1985
millman schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:00:
[...]

Wat een avontuur en zoveel weer geleerd! Mijn probleem was na bovengenoemde melding helaas nog niet opgelost, dus moest een flinke deep-dive doen om erachter te komen wat het probleem was. Nu EINDELIJK gevonden, en is zeer relevante informatie voor mensen die een RDNA 4 kaart op een PCIE GEN3 moederbord gebruiken met een 165Hz DP1.4 scherm. (AM4/5800X3d, red.)

Even een korte samenvatting van het probleem; Ik kreeg om de zoveel uur een seconde een zwart scherm, alsof de monitor resette. Geen windows crash logs en de performance van de GPU was (en is) prima in orde. Top temperaturen, boost snelheden goed. alleen dat verdomde zwarte scherm zonder driver crash/game crash icm Free-sync flikkering. Zowel in idle als ingame. andere kabels geprobeerd, volgens tips hardware acceleration uitgeschakeld, MBO uitgeschakeld, Variable Refresh Rate (VRR) uitgeschakeld. Niets loste het probleem op en was bang dat er toch iets met de kaart was. Maar nee, het bleek een HDCP signal handshake en timing/integriteits probleem te zijn.

Korte uitleg, om de zoveel tijd checkt HDCP het signaal tussen GPU en monitor of die nog beveiligd is, bij RDNA4/9070XT zijn deze checks strenger dan bij mijn vorige GPU, de RTX3080. Aangezien de 9070XT een PCI-E 5 kaart is met DP 2.1 poort, is er een bepaalde verwachting van de signaal-sterkte en bandbreedte die nodig is om die check goed uit te voeren. Als die ook maar iets afwijkt reset de check de monitor om opnieuw een HDCP handshake te doen, met een kortstondig zwart scherm tot gevolg. Helaas zit 165Hz op GEN 3 en DP 1.4 net op de grens van de toelaatbare bandbreedte met alle gevolgen van dien. (HDR voegt daar nog meer problemen aan toe overigens).

Er zijn een aantal stappen te ondernemen om dit succesvol tegen te gaan:

Stap 1: Zet in je BIOS de PCI-E snelheid vast op GEN 3, haal dus van auto af. (belangrijk!)
Stap 2: Download Custom Resolution Utility (CRU).
Stap 3: Maak een custom profiel aan, met manual timings, of pas je huidige 165hz profiel aan.

Dus, manual timing en het gaat hier om vertical timings/settings en ik benoem alleen welke ik heb moeten veranderen, dit om te voorkomen dat je aan settings zit die niet nodig zijn en bij jouw monitor horen:
  • Actieve resolutie: 2560x1440
  • Front porch: 63 lines vertical
  • Blanking: 103 lines vertical. (Dit was de werkelijke issue, met 31 lines als standaard was dit te laag voor een goede handshake)
  • Refresh rate naar: 160Hz
Hoewel het kan dat waardes verschillen tussen monitoren, zijn dit de waardes die bij mij werkte. (Als er een bepaalde timing rood is waardoor je niet kan opslaan, verhoog/verlaag die dan net zoveel tot ie weer zwart kleurt, zodat je je profiel kan opslaan):

Stap 4: Sla je profiel op, reset de driver (CRU, restart64), of reset je PC en selecteer in windows het 160Hz profiel.

Voila! Probleem als het goed is opgelost. Mocht dit nog niet tot het juiste resultaat leiden, probeer hetzelfde profiel maar dan met een 155 of 150hz refresh-rate. Aangezien ik een behoorlijke research erop heb zitten mag je mij ook persoonlijk om hulp vragen.

Succes!

@HugoBoss1985 Is dit wellicht informatie voor in de TS? Geheid dat anderen ook soortgelijke problemen (gaan) ervaren en eerder opgeven omdat informatie hierover niet of nauwelijks bestaat? AI stuurt je van kastje naar de muur en weer terug.
Mooi dat je eruit bent, je moet er maar achter komen.
Wel heel specifiek allemaal!
Had je al het nieuwste bios in het mobo?

Dit soort pci-e problemen komt wel vaker voor.

5800x3d kan pci- 4.0 aan. Mits je een b550 of x570 mobo hebt.
Ik weet dat jij een x470 hebt.

Offtopic:
Ik heb met een z68 bord veel hoofdpijn gehad met een pci-e geluidskaart. Z68 bord was geen gen. 3.0 bord (daar waren wel revisies van) maar videokaart draaide wel op pci-e 3.0.
In het bios kon (daarom?) geen pci-e snelheid aangepast worden. Om dat bord de schakelingshardware mistte (?) Hierdoor regelmatig geen audio met opstarten tot na een reboot.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

HugoBoss1985 schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:07:
[...]

Mooi dat je eruit bent.
Wel heel specifiek allemaal!
Had je al het nieuwste bios in het mobo?

Dit soort pci-e problemen komt wel vaker voor.

5800x3d kan pci- 4.0 aan. Mits je een b550 of x570 mobo hebt.

Offtopic:
Ik heb met een z68 bord veel hoofdpijn gehad met een pci-e geluidskaart. Z68 bord was geen gen. 3.0 bord maar videokaart draaide wel op pci-e 3.0.
In het bios kon (daarom?) geen pci-e snelheid aangepast worden. Hierdoor regelmatig geen audio met opstarten tot na een reboot.
Man, je wilt niet weten, specifiek is nog zacht uitgedrukt ook, lol. Zit op X470 gaming 7, dus helaas geen PCI-E 4. Heb er daarom ook weken over gedaan om het probleem te vinden. Maar wel weer zoveel geleerd en gelezen, was interessant. Wist niet eens dat dit probleem bestond. Zat erover na te denken een B550 of X570 op de kop te tikken, maar wil eigenlijk wachten tot AM6 met investeren, als deze fix het oplost vind ik t prima.

Edit, ja lekker, die audio problemen met een PCI-E mismatch, je moet er maar achter komen. Als het voor een gevorderde tweaker zoals ons al lastig is, is het voor de normale gebruiker al helemaal niet te doen. Acht, eind goed, al goed. :D

[ Voor 17% gewijzigd door millman op 24-04-2026 18:22 ]

• HugoBoss1985
millman schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 18:16:
[...]

Man, je wilt niet weten, specifiek is nog zacht uitgedrukt ook, lol. Zit op X470 gaming 7, dus helaas geen PCI-E 4. Heb er daarom ook weken over gedaan om het probleem te vinden. Maar wel weer zoveel geleerd en gelezen, was interessant. Wist niet eens dat dit probleem bestond. Zat erover na te denken een B550 of X570 op de kop te tikken, maar wil eigenlijk wachten tot AM6 met investeren, als deze fix het oplost vind ik t prima.

Edit, ja lekker, die audio problemen met een PCI-E mismatch, je moet er maar achter komen. Als het voor een gevorderde tweaker zoals ons al lastig is, is het voor de normale gebruiker al helemaal niet te doen. Acht, eind goed, al goed. :D
Net als met jouw probleem... op een gegeven moment probeer je van alles.
Dit viel nog mee. Op een x38 bord(pci- 2.0, net als de geluidskaart) werkte het ok.
Nu met een z77 bord ook omdat deze de schakel hardware heeft. Dus videokaart slot staat in bios op 3.0 en geluidskaart slot op 2.0. In die z68 kon ik dat niet aanpassen.
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussie over en ervaring met de 9000 serie van AMD. Prijzendiscussies horen thuis in [AMD Radeon RX9000 series] Levertijden & Prijzen. Post dat hier dus niet. Ook discussies over winkels horen hier niet.