Als het de voeding is, heb je daar niet nog garantie op? Seasonic heeft die toch op iets van 10 jaar staan of zo?Tadream schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:22:
Was vanochtend even bezig op m'n PC (niets spannends, beetje Youtube kijken) en kapte er plotseling mee.
Dacht eerst dat er een stroomstoring was, maar alle apparaten (2x monitor, amp/dac combo) die op dezelfde outlet zaten deden het wel gewoon. Hij gaat niet meer aan.
Dus het is de PC, waarschijnlijk de voeding. (8700K/1080Ti en Seasonic Focus 750W voeding), inmiddels een jaar of 7 oud.
Ik had al een wenslijstje ingevuld (dus was al bezig met een nieuwe), met een AMD 7700 CPU en 9070XT (Red Devil) GPU dus die bestelling was snel gemaakt. Zie ernaar uit om de 9070XT uit te proberen en m'n ervaringen te delen.
Bij driver updates moet je altijd het profiel opnieuw laden. Maar je kan ook de MoreClockTool gebruiken dat is ook een makkelijke manier om settings terug te zetten.Sissors schreef op zondag 20 april 2025 @ 15:59:
Hoe lang blijven dingen als undervolt curves en power targets bewaard in Adrenaline? Daarmee bedoel ik, mijn laatste AMD GPU was een 5700XT. Al die dingen werden gereset bij een driver crash, wat logisch is, want je wil niet een cirkel hebben waar constant de handel crasht door verkeerde instellingen, en zodra hij weer op start hij direct weer crasht. Enige probleem: Ten tijden van de 5700XT crashte drivers continue, dus steeds weer waren je instellingen weg.
Nu neem ik aan dat drivers nu niet constant crashen. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met driver updates? Behoudt hij dan je instellingen, of moet je die opnieuw doen?
Met de 5000 en 6000 serie heb je MorePowerTool. Die past de driver aan dan blijven de settings na een crash staan (kan idd voor boot issues zorgen dan moet je safemode in). Maar bij een driver update moest je altijd eenmalig het profiel weer laden.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Oh dat zou best weleens kunnen.Martinspire schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:45:
[...]
Als het de voeding is, heb je daar niet nog garantie op? Seasonic heeft die toch op iets van 10 jaar staan of zo?
Ik zie verschillende garanties op verschillende uitvoeringen, ik kan eens kijken welke uitvoering ik heb.
Mocht die dan vervangen kunnen worden dan heb ik nog een systeempje voor op zolder.
Oef. Gisteren heftige artifacts gezien bij grafische aspecten/elementen. Bijvoorbeeld video op steam, een video of ingame.
Het was laat op de avond, dus geen troubleshoot gedaan. Een snelle zoektocht laat vergelijkbare problematiek zien (https://www.reddit.com/r/...70xt_artifacts/?rdt=42939). Ik ga eens puzzelen met m'n Dell monitor en Adrenalin. Mogelijk een conflict met Freesync instellingen of een overlay.
Sowieso zijn de opties die ik er in Adrenalin bij heb gekregen een groot verschil met de opties die ik had voor mijn MSI 5500xt. Nog goed in verdiepen, of zijn de vier (of vijf) presets voldoende "keuze", zonder in alle afzonderlijke opties te hoeven duiken? Zoals de optie Quality..
Het was laat op de avond, dus geen troubleshoot gedaan. Een snelle zoektocht laat vergelijkbare problematiek zien (https://www.reddit.com/r/...70xt_artifacts/?rdt=42939). Ik ga eens puzzelen met m'n Dell monitor en Adrenalin. Mogelijk een conflict met Freesync instellingen of een overlay.
Sowieso zijn de opties die ik er in Adrenalin bij heb gekregen een groot verschil met de opties die ik had voor mijn MSI 5500xt. Nog goed in verdiepen, of zijn de vier (of vijf) presets voldoende "keuze", zonder in alle afzonderlijke opties te hoeven duiken? Zoals de optie Quality..
[ Voor 5% gewijzigd door Tomino op 22-04-2025 10:54 ]
Ik weet niet wat er tegenwoordig in de presets zit.Tomino schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:50:
Oef. Gisteren heftige artifacts gezien bij grafische aspecten/elementen. Bijvoorbeeld video op steam, een video of ingame.
Maar zelf gebruik ik maar een paar dingen die ik dan los instel:
-Image Sharpening aan
-Target Frame Rate Control op 163
-En tegenwoordig Antilag aan maar als de FPS limit met TFRC niet werkt gebruik ik Radeon Chill om dat te bereiken echter kan je dan geen AntiLag gebruiken.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Is er iemand met een 9070 XT en F1 24 die voor mij een ingame benchmark run wil doen? Ik zou dit graag willen vergelijken met mijn huidige videokaart.
Resolutie: 3840 x 2160
Graphics preset: Ultra high (dus met alle raytracing opties aan)
Track: Australia
Weather: Dry
Alvast heel veel dank!
Resolutie: 3840 x 2160
Graphics preset: Ultra high (dus met alle raytracing opties aan)
Track: Australia
Weather: Dry
Alvast heel veel dank!
Heb een tuf 9070xt
Stock doet hij een goede 7000 in steel nomad, 7050 ofzo.
Nu doe ik -90mv voor de lol, verder stock gelaten en kom uit op 7338 in steel nomad.
Wat mij opvalt in real time meeting, is dat de kloks niet boven de 3000 komen, terwijl dat net de bedoeling is met undervolten? Of ligt het aan steel nomad?
Ik kan miu inbeelden dat, als de kloks 3300 aantikken, de score nog beter kan worden?
Stock doet hij een goede 7000 in steel nomad, 7050 ofzo.
Nu doe ik -90mv voor de lol, verder stock gelaten en kom uit op 7338 in steel nomad.
Wat mij opvalt in real time meeting, is dat de kloks niet boven de 3000 komen, terwijl dat net de bedoeling is met undervolten? Of ligt het aan steel nomad?
Ik kan miu inbeelden dat, als de kloks 3300 aantikken, de score nog beter kan worden?
Ik kreeg de clocks ook niet hoger dan 2900 of zo, ingame gaat hij dik in de 3000+
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Ingame ook niet veel hoger, ik moet nog eens testen. Welke andere software raden jullie aan om te benchen buiten steel nomad?
Kan het aan de cpu liggen? Ik game 1440p met 7600x
Kan het aan de cpu liggen? Ik game 1440p met 7600x
Ik krijg morgen een nieuwe 9070 XT opgestuurd.
Vlot gegaan, mag je de webshop dankbaar voor zijn.DeadPhoenix86 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:21:
Ik krijg morgen een nieuwe 9070 XT opgestuurd.
Ik had van Alternate besteld.HugoBoss1985 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:23:
[...]
Vlot gegaan, mag je de webshop dankbaar voor zijn.
Video Kaart binnen een week dood. Zwarte scherm, en dat was het.
Ook bij een vriend uitgeprobeerd, hetzelfde verhaal. Dus ik mocht zolang zijn reserve GPU lenen. Het is een RTX 3080. Gebruikt ongeveer net zoveel als een 9070 XT. Het is wel een model met 3x 8 pin aansluiting.
Mijn RX 9070 is binnen, echt een gigantische kaart die Nitro+, wel heel stil 
:strip_exif()/f/image/4C1GzpEPem1K39qJiwXVs0TI.jpg?f=fotoalbum_large)
Een beetje gespeeld met undervolten en overclocken. In Steel Nomad is het beste wat ik er uit heb weten te halen 6900. Weet alleen niet hoe leuk de kaart het gaat vinden als hem ik continu op die settings laat draaien voor de komende jaren. Dus ik hou het bij een -85mV undervolt en 110% power limit waarbij ik nog steeds op 6700 zit
Een paar games getest waarbij ik voorheen in vram problemen kwam en wat een wereld van verschil, dubbel zo veel fps en geen framedrops of freezes meer
:strip_exif()/f/image/4C1GzpEPem1K39qJiwXVs0TI.jpg?f=fotoalbum_large)
Een beetje gespeeld met undervolten en overclocken. In Steel Nomad is het beste wat ik er uit heb weten te halen 6900. Weet alleen niet hoe leuk de kaart het gaat vinden als hem ik continu op die settings laat draaien voor de komende jaren. Dus ik hou het bij een -85mV undervolt en 110% power limit waarbij ik nog steeds op 6700 zit

Een paar games getest waarbij ik voorheen in vram problemen kwam en wat een wereld van verschil, dubbel zo veel fps en geen framedrops of freezes meer
M'n nieuwe PC in elkaar gezet (CPU 7700 met PowerColor Red Devil 9070 XT) en voor nu alleen expo aangezet, laatste windows updates en AMD chipset en Adrenaline drivers geinstalleerd.
En Steel Nomad geeft me een score van 7120. (dus zonder undervolt, overclock oid).
En Steel Nomad geeft me een score van 7120. (dus zonder undervolt, overclock oid).
SP is wel heel oud ik zou eerder zo iets als SteelNomad gebruiken dat geeft veel beter weer hoe moderne GPU's het doen. Timespy en SuperPosition zijn inmiddels een beetje achterhaald en belasten de GPU niet voldoende.Tadream schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:44:
Deze ook maar meteen gedraaid.
Ook zonder enige undervolt of overclock (behalve dan expo aangezet).
Geen idee of het goed is (volgens mij wel als ik het zo vergelijk), het ging in ieder geval wel allemaal vloeiend.
[Afbeelding]
Als ik bv naar TS kijk is het verschil 23% met een 6950XT maar met steel nomad is dat 45%.
[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 24-04-2025 23:42 ]
Nog een linkje over de Gigabyte pasta die bij sommige wil "lekken"
https://www.igorslab.de/e...50-and-rx-9000-explained/
"GIGABYTE has now officially commented on the issue. The thermally conductive gel used – a mixture somewhere between insulator and modeling clay – is intended to ensure that even uneven surfaces are reliably thermally bonded. The whole process is automated and requires no human intervention. Unfortunately, automation does not lead to precision if the calibration is incorrect, but to wide puddles. Early production runs of the RTX-50 series in particular are said to suffer from overdosing. They wanted to play it safe – which obviously led to the gel spreading over edges and components in an unattractive way. According to GIGABYTE, this is not a technical problem, but it is a bit of a disaster for the eye."
https://www.igorslab.de/e...50-and-rx-9000-explained/
"GIGABYTE has now officially commented on the issue. The thermally conductive gel used – a mixture somewhere between insulator and modeling clay – is intended to ensure that even uneven surfaces are reliably thermally bonded. The whole process is automated and requires no human intervention. Unfortunately, automation does not lead to precision if the calibration is incorrect, but to wide puddles. Early production runs of the RTX-50 series in particular are said to suffer from overdosing. They wanted to play it safe – which obviously led to the gel spreading over edges and components in an unattractive way. According to GIGABYTE, this is not a technical problem, but it is a bit of a disaster for the eye."
AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750
Gisteren toch ook maar de knoop doorgehakt en alles besteld voor een nieuwe game/workstation pc. Zat nog even te twijfelen over welke GPU het zou worden, aangezien in Duitsland heel wat 7900XTX kaarten voor zeer schappelijke prijzen te koop stonden (600-700 euro). Uiteindelijk toch voor een nieuwe 9070XT gegaan, aangezien de verkopers van de 7900XTX eigenlijk allen wilden dat ik de kaart kwam ophalen, maar ja dat was dan soms 500km verderop.
Uiteindelijk wordt dit de aankomende build, verwacht dinsdag alles wel binnen te hebben:
Gelukkig nu vakantie dus wat meer tijd om de pc in elkaar te zetten en uit te testen, voor zover je veel tijd kunt hebben met een klein kind die eveneens vakantie heeft
Moet nog even zien waar ik de pc ga zetten. Of hij komt gewoon boven in de werk/gameroom aangesloten op (o.a.) mijn 3440x1440 144Hz scherm, of wellicht hang ik hem in de woonkamer aan de OLED tv en ga ik op de bank lekker Oblivion spelen.
Uiteindelijk wordt dit de aankomende build, verwacht dinsdag alles wel binnen te hebben:
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 9950X3D Boxed | € 789,- | € 789,- |
1 | Moederborden | ASRock B850M Steel Legend WiFi | € 199,90 | € 199,90 |
1 | Videokaarten | Powercolor Hellhound Spectral White AMD Radeon RX 9070 XT | € 799,- | € 799,- |
1 | Behuizingen | Lian Li A3-mATX Wood Edition White | € 84,90 | € 84,90 |
1 | Casemodding | Lian Li Glaspaneel links voor A3 m-ATX Wit | € 17,99 | € 17,99 |
1 | Waterkoeling | Zalman Alpha2 A36 Wit | € 94,37 | € 94,37 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J2836G16GX2-FX5W | € 126,90 | € 126,90 |
1 | Voedingen | Seasonic FOCUS GX White ATX 3 (2024) 850W | € 149,81 | € 149,81 |
1 | SSD's | WD Black SN770 2TB | € 118,89 | € 118,89 |
Totaal | € 2.380,76 |
Gelukkig nu vakantie dus wat meer tijd om de pc in elkaar te zetten en uit te testen, voor zover je veel tijd kunt hebben met een klein kind die eveneens vakantie heeft
Moet nog even zien waar ik de pc ga zetten. Of hij komt gewoon boven in de werk/gameroom aangesloten op (o.a.) mijn 3440x1440 144Hz scherm, of wellicht hang ik hem in de woonkamer aan de OLED tv en ga ik op de bank lekker Oblivion spelen.
Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT
Vraagje over temperaturen. Hoe warm is de kaart bij jullie gemiddeld?
Ik heb een Sapphire Pure en deze is met 3 monitoren en niet super druk werk toch nog wel 46 graden nu, met een memory junction van 72 en een wattage van 63 op de kaart zelf.
/f/image/xY1lY6RzNbdXSe2McrKWuiKM.png?f=fotoalbum_large)
Tuurlijk, 3 monitoren waarvan alle 3 de monitoren op 4k, dat zal best wat kosten, maar ik vind dit toch nog wel hoog. Vooral de memory junction vind ik wel veel ivm de 5700xt die ik hiervoor had zitten. Totaal in soort-van-idle verbruikt de pc nu 145 watt. Ik kan nog wel dingen downclocken, iets wat ik in de zomer wel wil doen om het wat minder warm te maken, maar ik had toch wel gehoopt op wat minder verbruik eigenlijk.
Ik heb een Sapphire Pure en deze is met 3 monitoren en niet super druk werk toch nog wel 46 graden nu, met een memory junction van 72 en een wattage van 63 op de kaart zelf.
/f/image/xY1lY6RzNbdXSe2McrKWuiKM.png?f=fotoalbum_large)
Tuurlijk, 3 monitoren waarvan alle 3 de monitoren op 4k, dat zal best wat kosten, maar ik vind dit toch nog wel hoog. Vooral de memory junction vind ik wel veel ivm de 5700xt die ik hiervoor had zitten. Totaal in soort-van-idle verbruikt de pc nu 145 watt. Ik kan nog wel dingen downclocken, iets wat ik in de zomer wel wil doen om het wat minder warm te maken, maar ik had toch wel gehoopt op wat minder verbruik eigenlijk.
Wat zijn je memory clock speeds?Martinspire schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:45:
[Afbeelding]
Die heb ik volgens mij niet aangepast. Volgens HWInfo is dat 2505mhz. De GPU clock wisselt nog wel tussen de 700 en 1200 met 7 ot 9% load en ik zie de fans ook gewoon uit staan. Die gaan met meer usage ook wel aan trouwens, dus wellicht kan ik die nog wat laten draaien, maar met 3 casefans is dat op zich ook niet echt nodig met idle en een paar browsers open. Dus ik snap best dat ie dan wat heet is maar 70 is toch nog wel een kacheltje te noemen.
Met het oog op de zomer wil ik nog wel gaan terugschakelen in performance en zo, om te zorgen dat ik niet teveel warmte genereer die de airco weer moet afvoeren, maar het blijft wel wat hoog imo.
Dus ik was benieuwd of er meer triple-monitor setups zijn en wat die voor temperaturen zien...
Het is namelijk een ding dat je memory niet op idle gaat als je meerdere monitoren hebt aangesloten die op hoge refresh rates draaien, en omdat je memory niet idle'd heb je hogere temps.Martinspire schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:36:
[...]
Die heb ik volgens mij niet aangepast. Volgens HWInfo is dat 2505mhz. De GPU clock wisselt nog wel tussen de 700 en 1200 met 7 ot 9% load en ik zie de fans ook gewoon uit staan. Die gaan met meer usage ook wel aan trouwens, dus wellicht kan ik die nog wat laten draaien, maar met 3 casefans is dat op zich ook niet echt nodig met idle en een paar browsers open. Dus ik snap best dat ie dan wat heet is maar 70 is toch nog wel een kacheltje te noemen.
Met het oog op de zomer wil ik nog wel gaan terugschakelen in performance en zo, om te zorgen dat ik niet teveel warmte genereer die de airco weer moet afvoeren, maar het blijft wel wat hoog imo.
Dus ik was benieuwd of er meer triple-monitor setups zijn en wat die voor temperaturen zien...
Maar ik kan het niet meer vergelijken aangezien ik mijn 9070xt niet meer heb. Ik weet wel dat de temps sowieso wat hoger liggen dan bij andere kaarten dus volgens mij is 72c in idle nog niet eens so slecht.
Maar misschien is er iemand anders die kan kijken wat zijn idle memory temps zijn met een multi monitor setup.
Je zou voor de grap al je schermen even op 60hz kunnen zetten en kijken of dat een verschil geeft om het uit te sluiten. Volgens mij is de memory thermal limit 110c dus je zit niet in de gevaren zone of iets.
Het zijn 3 schermen, waar van 2 op 60hz en 1 op 30hz draait. Ik wil er nog wel een hoog-frequentie scherm bij zetten, maar daar had ik eerst weinig noodzaak voor omdat mijn GPU toch niet snel genoeg wasBrozef schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:44:
[...]
Het is namelijk een ding dat je memory niet op idle gaat als je meerdere monitoren hebt aangesloten die op hoge refresh rates draaien, en omdat je memory niet idle'd heb je hogere temps.
Maar ik kan het niet meer vergelijken aangezien ik mijn 9070xt niet meer heb. Ik weet wel dat de temps sowieso wat hoger liggen dan bij andere kaarten dus volgens mij is 72c in idle nog niet eens so slecht.
Maar misschien is er iemand anders die kan kijken wat zijn idle memory temps zijn met een multi monitor setup.
Je zou voor de grap al je schermen even op 60hz kunnen zetten en kijken of dat een verschil geeft om het uit te sluiten. Volgens mij is de memory thermal limit 110c dus je zit niet in de gevaren zone of iets.
Maar goed, misschien is er nog wat anders aan te doen. Ik snap best dat het hoger kan, maar wil vooral weten of het nog een beetje gemiddeld is of dat het toch nog wat aan de hoge kant is. Ik kan altijd nog koelpasta vervangen e.d. maar goed.
Ik hoop dat dit het juiste topic is, maar vertel me gerust als dit naar Levertijden & Prijzen moet.
Ben benieuwd of iemand er een verklaring voor heeft dat de Gigabyte Gaming OC variant van de 9700XT zoveel populairder is dan de rest. Als ik afga op hoeveel reviews er voor zijn (44 reviews, tov 17 reviews overigens voor ook een Gigabyte variant, dan 11 reviews voor een ASUS). Leek me uit de roundup van vorige maand nou niet per se de allerbeste ofzo.
Ben benieuwd of iemand er een verklaring voor heeft dat de Gigabyte Gaming OC variant van de 9700XT zoveel populairder is dan de rest. Als ik afga op hoeveel reviews er voor zijn (44 reviews, tov 17 reviews overigens voor ook een Gigabyte variant, dan 11 reviews voor een ASUS). Leek me uit de roundup van vorige maand nou niet per se de allerbeste ofzo.
Vond ik ook verbazend gezien het ontbreken van PTM/PCM.Rainbow schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:50:
Ik hoop dat dit het juiste topic is, maar vertel me gerust als dit naar Levertijden & Prijzen moet.
Misschien worden hier (m.b.t. voucher acties?) enkel meer reviews over geschreven en zegt het niets over de populariteit.
Gigabyte heeft een steam voucher als je een review achter laat.Rainbow schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:50:
Hallo NinjaBrozef schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:53:
[...]
Gigabyte heeft een steam voucher als je een review achter laat.
Asus heeft trouwens mijn BFG (Doom) idee gepikt
Wel offtopic hier, gaat over een 5000 series: https://videocardz.com/ne...0-rog-astral-doom-edition
Het is een van de weinige SFF compatibele kaarten. Dat speelt wellicht ook nog een rol. Dat is voor mij in iedergeval wel de reden dat ik naar de Gigabyte zou kijken.Rainbow schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:50:
AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750
Zijn er hier mensen met ervaringen met de Acer 9070 en XT kaarten?
Ik ben benieuwd naar de temperaturen en het geluidsniveau.
En vooral of iemand weet of dat hier PCM/PTM is gebruikt.
Ik ben benieuwd naar de temperaturen en het geluidsniveau.
En vooral of iemand weet of dat hier PCM/PTM is gebruikt.
Same here het is een van de weinige kaarten die binnen de 315mm van mijn kast past. En Potentieel heeft hij een goede koeler die de kaart toch heel koel kan houden.MrDucky schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:39:
[...]
Het is een van de weinige SFF compatibele kaarten. Dat speelt wellicht ook nog een rol. Dat is voor mij in iedergeval wel de reden dat ik naar de Gigabyte zou kijken.
Hij is met 288mm een van de korste samen met de Reaper @ 289 de rest is 300+.
[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 29-04-2025 14:27 ]
Vraagje over temperaturen.
Ik heb de Red Devil 9070XT en zag na UserBenchmark (ik weet het, waarschijnlijk niet helemaal representatief..) een hot spot temperatuur van 110c.
Gemaild voor RMA want lijkt me niet te kloppen maar tijdens gamen zie ik onderstaande temperaturen, die zijn niet heel gek volgens mij. Wat vinden jullie?
Ik heb de Red Devil 9070XT en zag na UserBenchmark (ik weet het, waarschijnlijk niet helemaal representatief..) een hot spot temperatuur van 110c.
Gemaild voor RMA want lijkt me niet te kloppen maar tijdens gamen zie ik onderstaande temperaturen, die zijn niet heel gek volgens mij. Wat vinden jullie?
/f/image/VhtCAmj7OEBhGR6pEO4djAeg.png?f=fotoalbum_large)
Die van mij gaat naar 96c. En dat is met 60% fan snelheid. En deze heb ik gisteren binnen gehad.Rhino91 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:44:
Vraagje over temperaturen.
[Afbeelding]
Ik weet niet of dit normaal is.
Ik zie het videogeheugen mijn rx9070 hellhound naar 2505 mhz gaan zodra ik ook maar iets doe in windows en dan gaat het verbruik ook omhoog naar 45 watt (2 monitoren). Doe ik helemaal niets dan klokt ie het terug en zakt het verbruik naar 11 watt. Ik probeerde dit maar dat maakte geen verschil https://www.youtube.com/watch?v=4B0Vt_c-7C8Martinspire schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:45:
[Afbeelding]
dat de GPU 46 graden is zal komen omdat ie de fans stil zet vanaf 50 graden dat is bij mij ten minste wel het geval.
Als iemand het verbruik in windows weet te verminderen dan hoor ik graag hoe.
ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB
Ik denk dat het undervolten en downclocken de enige manier is. Dat is in ieder geval mijn plan voor komende zomer als ik toch nog aan het werk moet blijven.Schaapje_BlaaT schreef op woensdag 30 april 2025 @ 11:00:
[...]
Ik zie het videogeheugen mijn rx9070 hellhound naar 2505 mhz gaan zodra ik ook maar iets doe in windows en dan gaat het verbruik ook omhoog naar 45 watt (2 monitoren). Doe ik helemaal niets dan klokt ie het terug en zakt het verbruik naar 11 watt. Ik probeerde dit maar dat maakte geen verschil https://www.youtube.com/watch?v=4B0Vt_c-7C8
dat de GPU 46 graden is zal komen omdat ie de fans stil zet vanaf 50 graden dat is bij mij ten minste wel het geval.
Als iemand het verbruik in windows weet te verminderen dan hoor ik graag hoe.
Lijkt mij wel wat aan de hoge kant. Hoe is je airflow in je behuizing?DeadPhoenix86 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:42:
[...]
Die van mij gaat naar 96c. En dat is met 60% fan snelheid. En deze heb ik gisteren binnen gehad.
Ik weet niet of dit normaal is.
12 fans. 3 blazen naar binnen. de rest blaast naar buiten.Rhino91 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 08:15:
[...]
Lijkt mij wel wat aan de hoge kant. Hoe is je airflow in je behuizing?
Ik heb de kaart inmiddels weer terug gestuurd. De volgende wordt mijn 3e. Lijkt wel of ik slecht geluk heb.
Zelfs met 100% fans bleef het hangen rond de 92c. GPU was 45c en hot spot rond de 85c.
GPU 45 graden en hotspot 85? Dat zou niet moeten.
Overigens niet direct gerelateerd eraan, maar ik zou meer fans naar binnen laten blazen dan naar buiten. Nu heb je onderdruk in je kast, en wordt stof door kiertjes naar binnen gezogen. Bij overdruk komt de lucht via je stoffilters naarbinnen.
Overigens niet direct gerelateerd eraan, maar ik zou meer fans naar binnen laten blazen dan naar buiten. Nu heb je onderdruk in je kast, en wordt stof door kiertjes naar binnen gezogen. Bij overdruk komt de lucht via je stoffilters naarbinnen.
Ik heb me vergist. 5 fans blazen naar binnen. Heb nog 2 fans onder de GPU.Sissors schreef op zondag 4 mei 2025 @ 13:35:
GPU 45 graden en hotspot 85? Dat zou niet moeten.
De kaart was helaas als defect verklaard. Zelfs met de zijpaneel eraf, de temperaturen bleven hetzelfde.
Volgende week 3e kaart onderweg. Als deze weer to warm is, ga ik over op een andere merk. Ik heb waarschijnlijk van een slechte batch gekregen. Ik zag met 40% fan snelheid, 105c mem temp en 98c hotspot.
65c GPU temp. Model is Powercolor Red Devil 9070 XT.
Ik heb met de red devil 9070xt (50% fanspeed (1700 rpm), +10% powerlimit, -70 uv, 2800mhz vram) max temps:
Core 55
Hotspot 85
Mem temp 79
Heb de thermal pads vervangen en thermal pads tussen pcb en backplate gestopt. Heb ook de devil logo verwijderd voor betere passthrough koeling.
Core 55
Hotspot 85
Mem temp 79
Heb de thermal pads vervangen en thermal pads tussen pcb en backplate gestopt. Heb ook de devil logo verwijderd voor betere passthrough koeling.
Was dit tijdens gamen of benchmark?DeadPhoenix86 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 19:37:
[...]
Ik heb me vergist. 5 fans blazen naar binnen. Heb nog 2 fans onder de GPU.
De kaart was helaas als defect verklaard. Zelfs met de zijpaneel eraf, de temperaturen bleven hetzelfde.
Volgende week 3e kaart onderweg. Als deze weer to warm is, ga ik over op een andere merk. Ik heb waarschijnlijk van een slechte batch gekregen. Ik zag met 40% fan snelheid, 105c mem temp en 98c hotspot.
65c GPU temp. Model is Powercolor Red Devil 9070 XT.
Twijfel nog om die van mij ook retour te sturen, niet helemaal lekker gevoel bij.
Gamen. Als de temps te hoog zijn, gewoon terug sturen. Waarschijnlijk maakt de cooler geen goeie contact met de Geheugen chips.Rhino91 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:47:
[...]
Was dit tijdens gamen of benchmark?
Twijfel nog om die van mij ook retour te sturen, niet helemaal lekker gevoel bij.
Vervalt de garantie niet als je de koeler los schroeft?Maartor schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:44:
Ik heb met de red devil 9070xt (50% fanspeed (1700 rpm), +10% powerlimit, -70 uv, 2800mhz vram) max temps:
Core 55
Hotspot 85
Mem temp 79
Want de laatste keer dat ik zoiets had gedaan werd mijn RMA geweigerd. Ik had alleen de thermal paste vervangen. Want de temps werden een beetje to hoog. Naar mijn verbazing was de thermal paste niet goed uitgesmeerd. Naar een re-paste waren de temperaturen veel beter. Maar precies 3 maanden voordat mijn garantie was vervallen, kreeg ik constant een black screen.
Uiteindelijk een RMA aangevraagd. Maar die werd geweigerd, omdat ik de koeler eraf had gehaald. Dus, ik kreeg de kaart weer terug gestuurd...
@DeadPhoenix86 heeft er weinig aan als je zoveel vervangen en gedaan hebt aan je kaart. Dan zeggen die temps niks meer voor de stock variant.Maartor schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:44:
Core 55
Hotspot 85
Mem temp 79
M'n Red Devil 9070 XT heeft de volgende temps (en andere waarden).
Draait default. Dit is tijdens het draaien van Steel Nomand (geen idee of dit een goede benchmark is hiervoor, maar in gamen is het niet veel anders).
Chieftec Apex Air kast met de standaard fans en een Arctic Freezer 36 op de CPU, niets speciaals eigenlijk.
Als ik de GPU wat undervolt (-85) en powerlimit verlaag (-15) dan is die nog wat koeler en heb ik een hogere score.
Draait default. Dit is tijdens het draaien van Steel Nomand (geen idee of dit een goede benchmark is hiervoor, maar in gamen is het niet veel anders).
Chieftec Apex Air kast met de standaard fans en een Arctic Freezer 36 op de CPU, niets speciaals eigenlijk.
Als ik de GPU wat undervolt (-85) en powerlimit verlaag (-15) dan is die nog wat koeler en heb ik een hogere score.
/f/image/2TMjjYZYMElxLnbNl29SGnzB.png?f=fotoalbum_large)
Die van mij kwam niet verder als -20 voor de undervolt. Power limit was -30. Nog steeds zag ik hoge temperaturen.Tadream schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:03:
[Afbeelding]
Woensdag krijg ik vervangende kaart.
Hopelijk dit keer meer geluk.
Hoeveel % fan snelheid?
Ik ben niet aan fan tuning gekomen, maar met Steel Nomad zie ik hem net de 1118 rpm aantikken. (met die undervolt).DeadPhoenix86 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:49:
[...]
Die van mij kwam niet verder als -20 voor de undervolt. Power limit was -30. Nog steeds zag ik hoge temperaturen.
Woensdag krijg ik vervangende kaart.
Hopelijk dit keer meer geluk.
Hoeveel % fan snelheid?
Hou ons maar op de hoogte met de vervangende kaart.
30% en zulke lage temps?Tadream schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:26:
[...]
Ik ben niet aan fan tuning gekomen, maar met Steel Nomad zie ik hem net de 1118 rpm aantikken. (met die undervolt).
Hou ons maar op de hoogte met de vervangende kaart.
Je hebt een gouden sample te pakken. De eerste Kaart had ik rond de 80c hot spot and 88c mem temps. En dat was met 50% fan speed. Maar naar een week kreeg ik een black screen, en toen was het einde verhaal.
Tweede kaart 96c mem temps op 60% fan.
Dus hopelijk woensdag een gewenste kaart die niet zo warm word.
Welke Resolutie speel jij al je games?
[ Voor 3% gewijzigd door DeadPhoenix86 op 05-05-2025 22:28 ]
Ik speel op 1440p (2560x1440).DeadPhoenix86 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:27:
[...]
30% en zulke lage temps?
Je hebt een gouden sample te pakken. De eerste Kaart had ik rond de 80c hot spot and 88c mem temps. En dat was met 50% fan speed. Maar naar een week kreeg ik een black screen, en toen was het einde verhaal.
88 mem is gewoon normaal overigens, dat is ook wat er uit de Tweakers test komt. En als ik snel Google is de hotspot ook normaal die jij eerst had iig. Maar dat hoort wel gewoon bij normale fan speeds te zijn, je hoort echt niet handmatig die omhoog te moeten gooien.DeadPhoenix86 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:27:
[...]
30% en zulke lage temps?
Je tweede had wel echt hogere mem temps dan wat ik normaal langs zie komen, maar je moet niet op zoek gaan naar 70 graden mem temps oid.
Standaard draait de fan 30-35%, wat ik persoonlijk wel aan de lage kant vind.Sissors schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:14:
[...]
88 mem is gewoon normaal overigens, dat is ook wat er uit de Tweakers test komt. En als ik snel Google is de hotspot ook normaal die jij eerst had iig. Maar dat hoort wel gewoon bij normale fan speeds te zijn, je hoort echt niet handmatig die omhoog te moeten gooien.
Je tweede had wel echt hogere mem temps dan wat ik normaal langs zie komen, maar je moet niet op zoek gaan naar 70 graden mem temps oid.
45-50% is een mooie snelheid.
Maar ik zag met 30-35% snelheid op mijn Tweede kaart 105c graden. Ik denk dat, dat niet normaal was.
Percentages zeggen niks. Mijn case fans draaien op 20% oid, omdat als die op 100% draaien de handel gaat opstijgen. Andere case fans zullen op 100% minder hard draaien dan mijne op 20%.DeadPhoenix86 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:26:
[...]
Standaard draait de fan 30-35%, wat ik persoonlijk wel aan de lage kant vind.
45-50% is een mooie snelheid.
Maar ik zag met 30-35% snelheid op mijn Tweede kaart 105c graden. Ik denk dat, dat niet normaal was.
Ik draai mijn case fans op 40%, en je hoort ze heel zachtjes. Ik stel mijn fans zo in, dat je net zo hoort, maar niet storend is. Ik wil natuurlijk wel dat alles koel blijft, want dan gaat de apparatuur ook langer mee.Sissors schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 10:37:
[...]
Percentages zeggen niks. Mijn case fans draaien op 20% oid, omdat als die op 100% draaien de handel gaat opstijgen. Andere case fans zullen op 100% minder hard draaien dan mijne op 20%.
Maar zelfs met 45-50% zag ik 98 tot 100c. op het geheugen.
Nee ik cap hem niet, in sommige spellen heb ik dan wel weer een vsync aan omdat het dit beter werkt voor dat spel.
Maar in geval van Oblivion (en de temps van hwinfo), daar stond geen cap ingesteld.
Morgen krijg ik de Kaart binnen. Ik zal het proberen op 1440p.Tadream schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 15:10:
[...]
Nee ik cap hem niet, in sommige spellen heb ik dan wel weer een vsync aan omdat het dit beter werkt voor dat spel.
Maar in geval van Oblivion (en de temps van hwinfo), daar stond geen cap ingesteld.
SteelNomad is een prima test.Tadream schreef op maandag 5 mei 2025 @ 19:03:
[Afbeelding]
RDNA4 is heel efficient met lage power targets:
TimeSpy Extreme:
https://www.3dmark.com/compare/spy/55662947/spy/55663230
SteelNomad:
https://www.3dmark.com/co...730/sn/5883981/sn/5885966
Van 241 naar 300 watt heb ik ongeveer 6% hogere prestaties. Als ik van 241 naar 363 watt ga is dat 10-11% maar tegen wat voor een verbruik....
Ik draai mijn 9070XT dus op 241watt en cap de max clocks ook nog wat gebruik een -315MHz offset dus max clocks zijn dan 3120 in game is dat meestal 3040 mits power dat toe laat. Ik zie bij SpaceMarine2 ook best wel eens dat hij die clocks dan ook draait en verbruik dan bv 209 watt is.
Ik heb ook getest wat er gebeurd als ik dan max power geef zodat 3300MHz gehaald kan worden maar de fps ging dan van 116 naar 119 en capped + power limited had ik 112 kortom in mijn ogen is dat het verbruik totaal niet waard. Zeker niet met de zomer die er nu aan komt en je mogelijk de airco dan nog harder moet laten werken om die warmte in de woonkamer onder controle te houden.
Dik tevreden met de 9070 Hellhound. Erg still onder load (maar wel wat cool whine). Met wat kleine tweaks aan voltage offset and power limit krijg ik dezelfde performance als stock maar met minder verbruik.
Het hoogste wat ik tot nu toe in Steel Nomad heb gezien is 6350 maar ik heb niet geklierd met clock speeds e.d. en misschien kan de voltage offset nog wat lager zonder stabiliteit te verliezen.
Ik had er meer mee willen spelen, maar het was een heel gedoe om safe mode in te komen, de juiste Bitlocker keys te vinden en dan mijn pincode die niet meer werkte omzeilen zodat ik eindelijk DDU kon draaien. Ach, Windows, waarom maak je het zo moeilijk💀
Het hoogste wat ik tot nu toe in Steel Nomad heb gezien is 6350 maar ik heb niet geklierd met clock speeds e.d. en misschien kan de voltage offset nog wat lager zonder stabiliteit te verliezen.
Ik had er meer mee willen spelen, maar het was een heel gedoe om safe mode in te komen, de juiste Bitlocker keys te vinden en dan mijn pincode die niet meer werkte omzeilen zodat ik eindelijk DDU kon draaien. Ach, Windows, waarom maak je het zo moeilijk💀
[ Voor 35% gewijzigd door daksie op 08-05-2025 09:06 ]
Dat blijft wel mijn 'angst' bij een nieuwe GPU: Leuk dat de fans stil zijn, maar als je de coil whine ertussendoor hoort, schiet dat weinig op. Het wil nog weleens wegtrekken, dus hopelijk bij jou het geval ook.daksie schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:01:
Dik tevreden met de 9070 Hellhound. Erg still onder load (maar wel wat cool whine). Met wat kleine tweaks aan voltage offset and power limit krijg ik dezelfde performance als stock maar met minder verbruik.
Ja, dat is tot zover het enige minpunt aan de kaart. Ik merk het meer of minder afhankelijk van het spel. In de Steel Nomad benchmark is het stil. In AC Odyssey bijv., als ik alle settings naar max opschroef op 4K resolutie, houdt de kaart het prima bij maar is de coil whine heel goed te horen en wisselt in pitch afhankelijk van wat er wordt gerendered, ook bij een stabiele frame rate.Sissors schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:17:
[...]
Dat blijft wel mijn 'angst' bij een nieuwe GPU: Leuk dat de fans stil zijn, maar als je de coil whine ertussendoor hoort, schiet dat weinig op. Het wil nog weleens wegtrekken, dus hopelijk bij jou het geval ook.
Ik vraag me af of het deels aan mijn voeding kan liggen. Die is inmiddels ook niet meer zo nieuw. Een Cooler Master V650-V2 uit 2020. Maar mijn vorige kaart, een GTX 970 (!), had er alleen last van bij unlocked frame rates in de 200+. Mogelijk heeft het iets te maken met een hogere totale load. Mijn CPU is een 7600X3D en die is best zuinig, dus zelfs bij GPU power spikes zou het te doen moeten zijn.
[ Voor 18% gewijzigd door daksie op 08-05-2025 09:51 ]
-30mv en 2664Fast timing zijn veilige settings tenzij je een slechte PSU hebt. Maar tot nu toe werkte dat bij iedere kaart die ik had goed en met wat marge stabiel.daksie schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 09:01:
Deze werkt prima bij mij. Ik zal van het weekend nog wat verder testen wat stabiel is. In Steel Nomad heb ik 6500 gezien met verdere UV en +10%PL, dus een beetje overclocken wil deze wel. Maar of het stabiel blijft…Astennu schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 21:22:
[...]
-30mv en 2664Fast timing zijn veilige settings tenzij je een slechte PSU hebt. Maar tot nu toe werkte dat bij iedere kaart die ik had goed en met wat marge stabiel.
De coil whine is toch best wel hinderlijk. Mijn Corsair 4000D is niet bepaald geluidsdempend helaas (en tinnitus maakt het nog irritanter).
Ik heb de voeding even buiten de behuizing laten draaien en zowel die als de GPU gaan krijsen vanaf ongeveer 75% load op de GPU, blijkt. Dus het is mogelijk mijn build die het verergert. Maar ja, als het even kan, zou ik deze voeding blijven gebruiken.
@SVLDMA Ik zag in de leveringsthread dat jij ook onlangs deze kaart hebt ontvangen. Hoe klinkt die van jou? Luck of the draw, neem ik aan. Ik zal nog even aanvoelen maar misschien dat deze uiteindelijk op V&A komt te staan :c
[ Voor 18% gewijzigd door daksie op 09-05-2025 12:53 ]
Heb nog niet veel met de kaart gedaandaksie schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:44:
[...]
Deze werkt prima bij mij. Ik zal van het weekend nog wat verder testen wat stabiel is. In Steel Nomad heb ik 6500 gezien met verdere UV en +10%PL, dus een beetje overclocken wil deze wel. Maar of het stabiel blijft…
De coil whine is toch best wel hinderlijk. Mijn Corsair 4000D is niet bepaald geluidsdempend helaas (en tinnitus maakt het nog irritanter).
Ik heb de voeding even buiten de behuizing laten draaien en zowel die als de GPU gaan krijsen vanaf ongeveer 75% load op de GPU, blijkt. Dus het is mogelijk mijn build die het verergert. Maar ja, als het even kan, zou ik deze voeding blijven gebruiken.
@SVLDMA Ik zag in de leveringsthread dat jij ook onlangs deze kaart hebt ontvangen. Hoe klinkt die van jou? Luck of the draw, neem ik aan. Ik zal nog even aanvoelen maar misschien dat deze uiteindelijk op V&A komt te staan :c
Draait op lichte undervolt via Adrenaline build in en heb de frames beperkt tot 70 fps
Kaart is iets luider dan Giga Windforce RTX4070
Coilwhine is voor mij niet hinderlijk maar kan ook aan mijn oude oren liggen
Ik heb ook eens geluisterd of ik coil whine kon vinden bij mijn 9070 hellhound. Met de kast open en mijn oor er naast hoor ik het zachtjes. Met de kast dicht hoor ik niets meer, de pop silent kast is dan ook bedoeld om geluid te dempen.
Ik heb er wel een nieuwe voeding bij gekocht, misschien helpt dat. Van krijsen is in elk geval geen sprake of ik ben te doof om het te horen natuurlijk
Ik heb er wel een nieuwe voeding bij gekocht, misschien helpt dat. Van krijsen is in elk geval geen sprake of ik ben te doof om het te horen natuurlijk
ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB
Wat voor een kaart heb je? Gezien de score een oc model?daksie schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 12:44:
[...]
Deze werkt prima bij mij. Ik zal van het weekend nog wat verder testen wat stabiel is. In Steel Nomad heb ik 6500 gezien met verdere UV en +10%PL, dus een beetje overclocken wil deze wel. Maar of het stabiel blijft…
Wat kan helpen is de max clockte beperken door -500core offset te gebruiken en een lager power target en of ene hogere voltage offset als dat stabiel is (zie de uv guide in de first post) . Met lagere voltages wordt coil whine namelijk minder. Hoge fps veroorzaakt het ook dus cap je max fps met target frame rate control 2hz onder de max van je monitor. Dan heb je geen onnodig hoge fps.
Maar het blijft per kaart verschillen en gebruikte componenten op het pcb kunnen ook verschil maken.
[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 09-05-2025 19:10 ]
Het is een 9070 Hellhound. Ik zou het graag willen testen, maar het lijkt erop dat mijn CPU opeens dood is…Astennu schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 19:09:
[...]
Wat voor een kaart heb je? Gezien de score een oc model?
Wat kan helpen is de max clockte beperken door -500core offset te gebruiken en een lager power target en of ene hogere voltage offset als dat stabiel is (zie de uv guide in de first post) . Met lagere voltages wordt coil whine namelijk minder. Hoge fps veroorzaakt het ook dus cap je max fps met target frame rate control 2hz onder de max van je monitor. Dan heb je geen onnodig hoge fps.
Maar het blijft per kaart verschillen en gebruikte componenten op het pcb kunnen ook verschil maken.
Liet nog eens de Steel Nomad bench draaien, ging even thee zetten, kom terug bij mijn PC bevroren mid-run. Opstarten deed hij niet meer nadat ik hem uit deed 😬
Van alles geprobeerd. Kortom, RMA.
(En mogelijk tijd om die voeding te vervangen. Ik dacht even dat het mijn Asrock moederbord kon zijn geweest, maar ik heb een 7600X3D, niet 9800X3D…)
[ Voor 6% gewijzigd door daksie op 10-05-2025 00:33 ]
Als het een freeze is En de pc gaat nog wel aan maar geen beeld meer hoeft het niet de psu te zijn. Ik zou de cpu toch even na kijken als je een asrock bord hebt.daksie schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 00:30:
[...]
Het is een 9070 Hellhound. Ik zou het graag willen testen, maar het lijkt erop dat mijn CPU opeens dood is…
Liet nog eens de Steel Nomad bench draaien, ging even thee zetten, kom terug bij mijn PC bevroren mid-run. Opstarten deed hij niet meer nadat ik hem uit deed 😬
Van alles geprobeerd. Kortom, RMA.
(En mogelijk tijd om die voeding te vervangen. Ik dacht even dat het mijn Asrock moederbord kon zijn geweest, maar ik heb een 7600X3D, niet 9800X3D…)
Bios reset werkt soms eerste keer kan lang duren door de memory training.
Wat voor een psu is het eigenlijk?
Het beeld was bevroren (dus nog wel aan) en de computer draaide verder. Ik dacht in eerste instantie dat ik gewoon even via task manager het programma moest force quitten, maar dat ging dus niet. En toen ik op de reset knop drukte ging die uit maar niet meer aan.Astennu schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 07:56:
[...]
Als het een freeze is En de pc gaat nog wel aan maar geen beeld meer hoeft het niet de psu te zijn. Ik zou de cpu toch even na kijken als je een asrock bord hebt.
Bios reset werkt soms eerste keer kan lang duren door de memory training.
Wat voor een psu is het eigenlijk?
Nu gaan alle componenten aan, maar het systeem post niet en de diagnostische LED voor een CPU probleem brandt. Troubleshooting gedaan — ram reseaten, kabels reseaten, GPU eruit, andere stekker, CMOS clear, power flush.
Ik heb de PC inmiddels urenlang aangehad na de BIOS update, dus memory training zal het niet zijn. De BIOS versie waarop ik zat toen het mis ging was er wel een voordat Asrock die updates uitgaf voor hun 9800X3D dodende issues. Niet geüpdatet omdat ik veronderstelde dat het de 7000 series niet zou schaden. Het zal toch niet 😬
De voeding is een Cooler Master V650 Gold V2. Volgens reviews wel een deugdelijke.
Volgens mij wijst alles erop dat het inderdaad aan de CPU ligt, maar ik vind het wel bizar. Geen OC op gehad ooit, en zelfs nooit een blue screen of ander probleem ervaren sinds ik de PC heb gebouwd.
Misschien had de GPU een power spike gegeven wat hiertoe leidde. De 9000 hebben wel eens hevige spikes. Maar ik zou genoeg overhead moeten hebben dat de PSU het aankan (rond 400W voor het hele systeem als de CPU echt 100% zou gaan, maar wat ik niet verwacht in Steel Nomad).
[ Voor 55% gewijzigd door daksie op 10-05-2025 11:04 ]
En? Heb je de kaart nog binnen gehad? En hoe gaat het met deze?DeadPhoenix86 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:02:
[...]
Morgen krijg ik de Kaart binnen. Ik zal het proberen op 1440p.
Het probleem is vooral het piek verbruik dat kan makkelijk 600 watt voor de gpu alleen aantikken bij deze kaarten. Igors lab heeft daar ook een test mee gedaan. Heb er een stukje over in de first post staan.daksie schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:28:
[...]
Het beeld was bevroren (dus nog wel aan) en de computer draaide verder. Ik dacht in eerste instantie dat ik gewoon even via task manager het programma moest force quitten, maar dat ging dus niet. En toen ik op de reset knop drukte ging die uit maar niet meer aan.
Nu gaan alle componenten aan, maar het systeem post niet en de diagnostische LED voor een CPU probleem brandt. Troubleshooting gedaan — ram reseaten, kabels reseaten, GPU eruit, andere stekker, CMOS clear, power flush.
Ik heb de PC inmiddels urenlang aangehad na de BIOS update, dus memory training zal het niet zijn. De BIOS versie waarop ik zat toen het mis ging was er wel een voordat Asrock die updates uitgaf voor hun 9800X3D dodende issues. Niet geüpdatet omdat ik veronderstelde dat het de 7000 series niet zou schaden. Het zal toch niet 😬
De voeding is een Cooler Master V650 Gold V2. Volgens reviews wel een deugdelijke.
Volgens mij wijst alles erop dat het inderdaad aan de CPU ligt, maar ik vind het wel bizar. Geen OC op gehad ooit, en zelfs nooit een blue screen of ander probleem ervaren sinds ik de PC heb gebouwd.
Misschien had de GPU een power spike gegeven wat hiertoe leidde. De 9000 hebben wel eens hevige spikes. Maar ik zou genoeg overhead moeten hebben dat de PSU het aankan (rond 400W voor het hele systeem als de CPU echt 100% zou gaan, maar wat ik niet verwacht in Steel Nomad).
Oudere psu's Zijn daar minder op berekend en kunnen dat niet allemaal aan. Maar dat uit zich meet in instabiliteit en over current protentions die dan in werking treden. Dat lijkt me hier niet het geval gezien de pc nog wel aan gaat maar niet boot. Als het ovp of ocp betreft zou hij gewoon weer starten.
Zo, ik had er overheen gelezen dat die peaks zo groot waren. Een hogere capaciteit PSU zal wel aan de orde zijn. Hopelijk ook eentje die minder rumoerig is.Astennu schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 23:04:
[...]
Het probleem is vooral het piek verbruik dat kan makkelijk 600 watt voor de gpu alleen aantikken bij deze kaarten. Igors lab heeft daar ook een test mee gedaan. Heb er een stukje over in de first post staan.
Oudere psu's Zijn daar minder op berekend en kunnen dat niet allemaal aan. Maar dat uit zich meet in instabiliteit en over current protentions die dan in werking treden. Dat lijkt me hier niet het geval gezien de pc nog wel aan gaat maar niet boot. Als het ovp of ocp betreft zou hij gewoon weer starten.
Voorlopig is het afwachten op AMDs antwoord op mijn RMA request. Hopelijk laat het niet te lang op zich wachten.
Toch even dubbel checken voor de zekerheid. Ik ben van plan om deze kaart te gaan kopen als de prijs nog wat verder zakt : Sapphire Pure Radeon RX 9070 XT.
Nu heb ik alleen een voeding uit 2019, namelijk de: Corsair RM750x (2018) - 750W. Zover ik lees moet dit makkelijk kunnen of raden jullie toch een nieuwe voeding aan?
De rest van mijn systeem :
AMD Ryzen 7 3700x (standaard clocks)
32 GB Ram
2 Samsung M.2 SSD's (1 +2 TB)
Nu heb ik alleen een voeding uit 2019, namelijk de: Corsair RM750x (2018) - 750W. Zover ik lees moet dit makkelijk kunnen of raden jullie toch een nieuwe voeding aan?
De rest van mijn systeem :
AMD Ryzen 7 3700x (standaard clocks)
32 GB Ram
2 Samsung M.2 SSD's (1 +2 TB)
prima voeding.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Met mijn Seasonic Prime 750 Titanium werkt het verder wel prima maar het is iets om in je achterhoofd te houden. Het hoeft namelijk geen issue te zijn. Zeker als je die max clocks af knijpt wordt die max power piek veel lager.daksie schreef op zondag 11 mei 2025 @ 12:38:
[...]
Zo, ik had er overheen gelezen dat die peaks zo groot waren. Een hogere capaciteit PSU zal wel aan de orde zijn. Hopelijk ook eentje die minder rumoerig is.
Voorlopig is het afwachten op AMDs antwoord op mijn RMA request. Hopelijk laat het niet te lang op zich wachten.
Welk onderdeel heb je nu bij AMD aangemeld? was er iets van schade aan de CPU te zien?
De CPU zelf. Ik zag geen schade eraan toen ik die verwijderde. Thermal paste coverage was ook gewoon netjes, dus extreme oververhitting lijkt me sterk. Ik las onlangs over issues met RAM compatibiliteit, maar mijn set heb ik gewoon gekozen op basis van Asrock's QVL.Astennu schreef op zondag 11 mei 2025 @ 14:58:
[...]
Met mijn Seasonic Prime 750 Titanium werkt het verder wel prima maar het is iets om in je achterhoofd te houden. Het hoeft namelijk geen issue te zijn. Zeker als je die max clocks af knijpt wordt die max power piek veel lager.
Welk onderdeel heb je nu bij AMD aangemeld? was er iets van schade aan de CPU te zien?
Het enige andere component dat ik zou kunnen verdenken is het moederbord, maar gezien de andere componenten draaien, diagnostische LED werkt en de BIOS update toegepast lijkt, verwacht ik dat de CPU het heeft opgegeven.
[ Voor 6% gewijzigd door daksie op 12-05-2025 09:48 ]
CPU's gaan bijna nooit kapot. Alleen op asrock en Asus borden is het een issue of issue geweest. Zou wel shitty zijn.daksie schreef op maandag 12 mei 2025 @ 09:34:
[...]
De CPU zelf. Ik zag geen schade eraan toen ik die verwijderde. Thermal paste coverage was ook gewoon netjes, dus extreme oververhitting lijkt me sterk. Ik las onlangs over issues met RAM compatibiliteit, maar mijn set heb ik gewoon gekozen op basis van Asrock's QVL.
Het enige andere component dat ik zou kunnen verdenken is het moederbord, maar gezien de andere componenten draaien, diagnostische LED werkt en de BIOS update toegepast lijkt, verwacht ik dat de CPU het heeft opgegeven.
Meeste hebben ook geen 2e cpu liggen om even snel te testen of je moet een hele goedkope op v&a kopen rma Kan weken duren.
Ik had de Kaart pas vrijdag gekregen. Was vertraagd.Tadream schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 18:33:
[...]
En? Heb je de kaart nog binnen gehad? En hoe gaat het met deze?
Op default settings, zag ik tussen 90 tot 93c op het geheugen. 88c op de hotspot, en 65c op de GPU.
Daarna even de tijd genomen voor een undervolt. Ik kwam uit op -50, en dat op 60% fan snelheid.
Temps: 82c Memory - 75c Hotspot - 50c GPU
Met -50 Undervolt en -15 power limit: 78c Memory - 66c Hotspot - 47c GPU
En nu het leukste gedeelte, -50 undervolt en -30% Power limit, op silent bios. De GPU Gebruikt maar 220w max.
Temps: 76c Memory - 58c Hotspot - 45c GPU
Allemaal getest met 60% fan snelheid.
De Kaart heeft helaas wel last van Coil whine, maar dat hadden die andere 2 ook. Dus, ik denk ze het allemaal doen. Gelukkig is het minder hoorbaar als ik de power limit omlaag gooi. Mijn vorige GPU had alleen coil whine met 500 fps. Alles daaronder, hoorde je niks meer.
Misschien toch een keer de poging wagen om de Thermal Pads te vervangen, en siliconen voor de coils. Zodat ze niet constant trillen.
Welke kaart heb je? Die temps zijn best netjes al is 60% afhankelijk van de kaart best hoog mijn Gigabyte kaart maakt dan te veel geluid die kaart is stock 330watt ik draai daarom -27% en gebruik een aangepaste fan curve om de temps extra laag te houden. Daardoor boost hij net wat hoger zonder een hoger verbruik. Maar wel zo dat hij stil genoeg blijft.DeadPhoenix86 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:42:
[...]
Ik had de Kaart pas vrijdag gekregen. Was vertraagd.
Op default settings, zag ik tussen 90 tot 93c op het geheugen. 88c op de hotspot, en 65c op de GPU.
Daarna even de tijd genomen voor een undervolt. Ik kwam uit op -50, en dat op 60% fan snelheid.
Temps: 82c Memory - 75c Hotspot - 50c GPU
Met -50 Undervolt en -15 power limit: 78c Memory - 66c Hotspot - 47c GPU
En nu het leukste gedeelte, -50 undervolt en -30% Power limit, op silent bios. De GPU Gebruikt maar 220w max.
Temps: 76c Memory - 58c Hotspot - 45c GPU
Allemaal getest met 60% fan snelheid.
De Kaart heeft helaas wel last van Coil whine, maar dat hadden die andere 2 ook. Dus, ik denk ze het allemaal doen. Gelukkig is het minder hoorbaar als ik de power limit omlaag gooi. Mijn vorige GPU had alleen coil whine met 500 fps. Alles daaronder, hoorde je niks meer.
Misschien toch een keer de poging wagen om de Thermal Pads te vervangen, en siliconen voor de coils. Zodat ze niet constant trillen.
Maar zelfs in die situatie met maar 240watt vind ik de temps relatief hoog.
Nu heeft die GA kaart geen Phase Change pads dus ik zit er wel over te denken om alles een keer te vervangen maar dat brengt wel weer kosten met zich mee en je zit met je garantie. En met dat lage verbruik ga je denk ik niet super veel winnen qua temps. Voor de levensduur zijn lagere temps wel beter vooral als ik de mem temps nog wat verder naar beneden zou kunnen krijgen.
Voor de hobby is het natuurlijk wel een leuk project om te zien of je veel verbetering kan krijgen + die betere pads of cryosheet gaan wel langer mee dan pasta's.
Ik heb overigens de Spec's van de 9070 GRE in de First Post final gemaakt en de verwachte spec's van de 9060 XT geupdate op basis van de laatste geruchten. Laat wel zien wat die kaart mogelijk kan gaan doen qua prestaties.
Als we even wat quick and dirty napkin math gaan doen:
/f/image/p6NpUkbvlXWGdTIVEKTo7ZnW.webp?f=fotoalbum_large)
Zou die kaart uit komen op +-53FPS tov de bovenstaande kaarten.
/f/image/xT4lDZMb48tzW2enQiU4cZ4C.webp?f=fotoalbum_large)
En hier rond de 65FPS. Zoals verwacht dus nog een aardig stukje trager dan een 7700XT. Uitaande van de avg slide rond de 15% trager.
/f/image/ld7caHdkAEriVj6LkSyEHUr3.png?f=fotoalbum_large)
Op deze chart zouden we rond de 68FPS uit komen. Dat houd in grofweg 28% sneller dan de 7600XT maar 12% trager dan de 7700XT.
Nu zou het goed kunnen dat de uiteindelijke prestaties toch nog ietsjes beter zijn (wellicht 5% vanwege toch hogere gemiddelde clocks dan waar mijn berekening rekening mee houd) maar veel meer dan dat verwacht ik niet. We zouden het dan over 72FPS hebben 36% sneller dan de 7600XT dus rond de prestaties van een 4060 Ti en een 3070. Maar dan wel trager dan een 5060 TI en 7700XT.
Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden maar gezien de spec's zal het denk ik toch zo iets gaan worden.
Als we even wat quick and dirty napkin math gaan doen:
/f/image/p6NpUkbvlXWGdTIVEKTo7ZnW.webp?f=fotoalbum_large)
Zou die kaart uit komen op +-53FPS tov de bovenstaande kaarten.
/f/image/xT4lDZMb48tzW2enQiU4cZ4C.webp?f=fotoalbum_large)
En hier rond de 65FPS. Zoals verwacht dus nog een aardig stukje trager dan een 7700XT. Uitaande van de avg slide rond de 15% trager.
/f/image/ld7caHdkAEriVj6LkSyEHUr3.png?f=fotoalbum_large)
Op deze chart zouden we rond de 68FPS uit komen. Dat houd in grofweg 28% sneller dan de 7600XT maar 12% trager dan de 7700XT.
Nu zou het goed kunnen dat de uiteindelijke prestaties toch nog ietsjes beter zijn (wellicht 5% vanwege toch hogere gemiddelde clocks dan waar mijn berekening rekening mee houd) maar veel meer dan dat verwacht ik niet. We zouden het dan over 72FPS hebben 36% sneller dan de 7600XT dus rond de prestaties van een 4060 Ti en een 3070. Maar dan wel trager dan een 5060 TI en 7700XT.
Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden maar gezien de spec's zal het denk ik toch zo iets gaan worden.
[ Voor 82% gewijzigd door Astennu op 13-05-2025 11:50 ]
Dit is dan een Red Devil denk ik?DeadPhoenix86 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 12:42:
[...]
Wel yikes, die streep ik zelf wel van mijn lijstje als op 60% fanspeed de coil whine nog steeds erdoorheen komt, bij drie kaarten.
Ik heb die Red Devil ook, geen last van coil whine.Sissors schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:51:
[...]
Dit is dan een Red Devil denk ik?
Wel yikes, die streep ik zelf wel van mijn lijstje als op 60% fanspeed de coil whine nog steeds erdoorheen komt, bij drie kaarten.
60% is waanzin, dan stijgt hij op.
Ik dacht dat het de reaper was maar die viel met dat soort fan speeds nog wel mee maar die fan's gingen geloof ik niet zo hard qua RPM. Of het was misschien de Sapphire Pulse 9070. Maar mijn GA wil je ook liever niet op 60% draaien dan zit je denk ik ook rond de 2500RPM tot 1600 is het nog wel te doen daar na begin je hem wel te horen. In dat opzicht vond ik de RDNA2 reference coolers echt fijner en beter werken.
Als die op 60% staat, dan hoor je de coil whine niet.Sissors schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:51:
[...]
Dit is dan een Red Devil denk ik?
Dan hoor je alleen de fans. Maar ik heb goeie headphones die de meeste herrie blokkeert.
Ik hoor liever een fan, als irritante gepiep. Want dan is constant. Coil whine, veranderd van toon.
Sommige mensen horen bepaalde tonen niet. Één manier om daarachter te komen, is een video ervan te maken. Want zelfs dan hoor ik het.Rhino91 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:58:
[...]
Ik heb die Red Devil ook, geen last van coil whine.
60% is waanzin, dan stijgt hij op.
Ik heb helaas gevoelige oren daarvoor. Ik hoorde het zelfs in mijn vorige Monitor. Heel irritante gepiep.
Nadat ik deze had vervangen, was het gelukkig weg.
Ik had vroeger een speciale apparaat tegen de muggen. En mijn zus en ik hoorde constant gepiep. Bleek dat het de muggen apparaat was. Mijn ouders hoorde die toon niet. En die waren tegen die tijd in de 40. En ik ben zelf 39, en ik hoor het nog steeds. En mijn zus wordt 45, en die hoort dat ook nog steeds.
60% valt mee met een headset op. Pas bij 90% stijgt ie op.
Maar ik heb deze uiteindelijk getuned op 50%. Dan is het zo goed stil met een headset op.
Maar aangezien het warmer is, dan is 60% niet zo'n slecht idee. Plus, ik heb een waaier naast mij staan, die maakt nog meer herrie.
[ Voor 10% gewijzigd door DeadPhoenix86 op 13-05-2025 13:09 ]
Ik heb een Powercolor reaper 9070xt. Deze is under load zo’n 65 graden (hotspot eerder tegen de 90) op een fan speed van 57 procent.
Nu heb ik geen gigantisch luxe case (montech xr midi) maar ik vind dit toch wel best fors kwa (met name) hotspot voor een stock kaart.
Wat is de hotspot temp bij anderen met deze kaart?
Nu heb ik geen gigantisch luxe case (montech xr midi) maar ik vind dit toch wel best fors kwa (met name) hotspot voor een stock kaart.
Je kan dat helaas niet vergelijken. Je kan 10 dezelfde kaarten hebben en ze kunnen allemaal een andere hotspot temp hebben. Of beter gezegd een andere delta tussen de GPU temp en GPU hotspot temp. Mijn reaper zat maar 20c af van de GPU temp. Maar ik heb hier ook andere kaarten gehad waar het verschil 36C was. 25C delta is heel normaal voor GPU's vandaag de dag.FrankoNL schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 09:04:
Ik heb een Powercolor reaper 9070xt. Deze is under load zo’n 65 graden (hotspot eerder tegen de 90) op een fan speed van 57 procent.
De kaarten met een kleinere Delta zijn wel een stuk stiller. De fan speed reageert terecht op de hotspot temp. En bij die kaarten fluctueert die wat sneller.
Elke GPU die is weer net wat anders en ook elke koeler base plate is anders. Het kan zijn dat die twee dan net niet lekker matchen of dat de druk / paste op bepaalde stukken niet goed zit. Gezien de meeste nu die phase change pad's hebben zal de paste/pad het issue niet zijn maar een koeler base plate die net niet mooi recht is wel. Vraag me soms ook af hoe accuraat die sensoren zijn. Hot spot temp is de sensor die het hoogste uit slaat. volgens mij gebruikt AMD er 1 per CU dus dat kunnen er 64 zijn maar wie zegt dat die allemaal even accuraat werken. Dus ook daar zou wat varriatie in kunnen zitten.
90C is opzich geen issue voor de kaart de max temp is waarschijnlijk iets van 115c voordat hij echt begint te throttelen. Je ziet ook dat de out of the box fan profiles allemaal 90c als target hebben om tot die tijd zo stil mogelijk te blijven.
Wat ook erg veel scheelt vooral bij de Reaper is max power wat verlagen. De Reaper cooler is de kleinste hij kan de 300 watt wel aan maar maakt dan wel wat geluid. Als je je power target met 10% verlaagd merk je al een aardig verschil qua geluid maar qua prestaties scheelt het heel weinig. Met een -voltage offset heb je nog steeds betere prestaties dan stock. Zelf draaide ik de reaper op 250watt. Prestaties waren dan wel iets lager dan stock maar met een memory OC er bij niet veel lager.
Ik gebruik nu zelfs maar 241 watt voor mijn Gigabyte 9070 XT OC. Stock is die 330. Prestaties zijn iets van 5% lager dan stock 330 watt maar ik verbruik nu wel 37% minder dat is een stuk stiller en scheelt veel hitte en temps zijn ook veel lager.
Maar als je iets wilt zeggen over je GPU temps moet je de volgende dingen bekijken:
GPU Temp
HotSpot temp
Memory Temp
Fan speed RPM
GPU Power
GPU Voltage
Al die dingen bij elkaar kunnen een beeld vormen waarom de ene kaart het beter doet dan de ander. of Stiller is dan de andere.
Een delta van 25c is inderdaad niet ongebruikelijk, m'n eigen Reaper hangt ook rond dat punt op -50mV en +10% board power.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Zonder een referentie te hebben is er met absolute getallen geen conclusie te trekken.
Of een hotspot van 90°C ok is, hangt er maar vanaf bij welk core vermogen dat is, bij welk fan rpm (geen % want dat zegt vrijwel niemand iets..dat is eenzelfde strekking als: "mijn auto mag 26% binnen bebouwde kom") en bij welk omgevingstemperatuur. En daarnaast wat normaal/regulier is voor het betreffende model.
Een hoge(re) delta tussen hotspot <-> edge, kan ook op een beter contact duiden.
Het gaat om de verhouding tussen de twee (dus niet het absolute verschil) in relatie tot de delta hotspot <-> omgeving / kastemperatuur. Met meer vermogen / hogere chiptemperatuur, zal een delta in absolute zin oplopen, maar de temperaturen fractioneel niet veel veranderen.
Of een hotspot van 90°C ok is, hangt er maar vanaf bij welk core vermogen dat is, bij welk fan rpm (geen % want dat zegt vrijwel niemand iets..dat is eenzelfde strekking als: "mijn auto mag 26% binnen bebouwde kom") en bij welk omgevingstemperatuur. En daarnaast wat normaal/regulier is voor het betreffende model.
Een hoge(re) delta tussen hotspot <-> edge, kan ook op een beter contact duiden.
Het gaat om de verhouding tussen de twee (dus niet het absolute verschil) in relatie tot de delta hotspot <-> omgeving / kastemperatuur. Met meer vermogen / hogere chiptemperatuur, zal een delta in absolute zin oplopen, maar de temperaturen fractioneel niet veel veranderen.
Ik ben benieuwd of iemand hier al wat persoonlijke ervaringen heeft met een 9070 XT op Linux? Heb het topic een beetje doorzocht, maar niets over gevonden nog.
Waarom zijn de metingen over stroomverbruik van een 9070 op Tweakers zo anders dan TechpowerUp? Als ik bijvoorbeeld kijk naar de Hellhound op Tweakers en op TechpowerUp(Gaming grafiekje) dan zit er bijna 20W verschil in. Terwijl ze beide Cyberpunk doen, maar Tweakers zet de settings toch nog iets hoger komen ze toch bijna 20W lager uit dan TPU.
En dat is ook met meer kaarten zo (zoals mijn 5700XT Pulse, bijna 30W). Welke is nou accurater?
En dat is ook met meer kaarten zo (zoals mijn 5700XT Pulse, bijna 30W). Welke is nou accurater?
Back to sticks, back to stones. Cause words broke our bones. And now we're right back to the same old habits. Too bad we almost had it.
Ik dacht dat Asrock voor aantal kaarten geen PCM gebruikte.
Nu blijkbaar wel?
Heeft Asrock dit veranderd of zat er altijd al PCM tussen en was de Google card compare doc onjuist?
@dooder39 Goede vraag.
Daarom is het verstandig meerdere reviews te bekijken.
Dit soort inconsistentie zie je vrijwel altijd.
Ook qua fps en geluids niveau, temperaturen etc.
Misschien in dit geval een verschil in meetapparatuur?
Nu blijkbaar wel?
Heeft Asrock dit veranderd of zat er altijd al PCM tussen en was de Google card compare doc onjuist?
@dooder39 Goede vraag.
[ Voor 40% gewijzigd door HugoBoss1985 op 18-05-2025 10:49 ]
Vergelijk je 5700XT maar eens in SteelNomad ipv super position dan zie je pas echt waar moderne kaarten toen in staat zijn.luxzenburcht schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:54:
Mijn Sapphire Pure Radeon RX 9070 XT is binnen. Vervanging van mijn 5700XT (de afgelopen jaren waren geweldig maar het wordt tijd om afscheid te nemen)
[Afbeelding]
Ben er blij mee
Ken jij toevalig nog andere websites/bronnen die ook stroomverbruik meten? Gamers Nexus doet al lang niet meer per model. En Guru3D mist er net zoals TPU veel, wellicht dat ik er 1 kan vinden die op alle 3 de websites staan.HugoBoss1985 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:46:
@dooder39 Goede vraag.
Edit: Asrock Steel Legend op 3 sites: Tweakers, TPU en Guru3D. Daar verschilt Tweakers dan een stuk minder (7W in vergelijking met de andere 2 websites die het zelfde (253W) aangeven). Dat maakt het verschil van bijna 20W nog raarder.
[ Voor 32% gewijzigd door dooder39 op 18-05-2025 16:15 ]
Back to sticks, back to stones. Cause words broke our bones. And now we're right back to the same old habits. Too bad we almost had it.
Er blijkt een rev 1.01 van de SL te zijn. Eerst stond PCM niet op de site (bij launch) en nu wel.HugoBoss1985 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:46:
Ik dacht dat Asrock voor aantal kaarten geen PCM gebruikte.
Nu blijkbaar wel?
Denk dus wel een wijziging. Kan ook een wijziging naar Samsung Vram zijn.
Want de launch Taichi review op TPU heeft duidelijk PTM op de teardown foto's.
Gezien hoeveel last specifiek de asrock modellen hebben bij rx7000 mbt pumpout zou ik denken dat asrock vanaf het begin al slim genoeg is geweest mbt ptm. Zou het ook raar vinden de ene wel de andere niet.
Dus wie weet
[ Voor 16% gewijzigd door junneh op 21-05-2025 08:20 ]
Even snel opnieuw geprobeerd met de nieuwe drivers (25.5.1).LOST BULLET schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:53:
Hallo medetweakers,
vandaag wat gespeeld met mijn XFX Mercury 9070 XT OC (niet de magair fans).
Wilde wat test resultaten delen met jullie van mijn tests met Steel nomad. Meeste games die ik speel draai ik met -130 mV stabiel, maar met Steel nomad kan ik niet verder dan -90 mV gaan.
0: Stock: 7212
1: -90 mV: 7495
2: -90 mV & Plim +10: 7556
3: -90 mV & Plim +10 & snelle timing: 7603
4: -90 mV & Plim +10 & -500 MHz: 7244
5: -90 mV & Plim -30 & -500 MHz: 6910
6: -90 mV & Plim -30: crash
Max temps (GPU / geheugen / VR VDDC / Hotspot / GPU VR SoC) / max fan / Watt TGP:
0: 54 / 84 / 63 / 77 / 56 / 1607 RPM / 292 W
1: 54 / 84 / 53 / 77 / 56 / 1620 RPM / 290 W
2: 55 / 86 / 67 / 82 / 58 / 1732 RPM / 314 W
3: 55 / 86 / 66 / 82 / 58 / 1728 RPM / 315 W
4: 51 / 82 / 57 / 70 / 54 / 1495 RPM / 254 W
5: 51 / 80 / 53 / 66 / 52 / 1450 RPM / 209 W
TBP is (vanzelfsprekend) hetzelfde als het power limit.
EDIT: Draai dit met een AMD 9600x
7: -115 mV & Plim: 0, snelle timings, memclock 2750
Max temps (GPU / geheugen / VR VDDC / Hotspot / GPU VR SoC) / max fan / Watt TGP:
7: 53 / 84 / 61 / 76 / 55 / 1612 RPM / 292 W
Interessant om te zien dat de temps veel lager liggen dan #2, #3 en #4 terwijl de score zo'n 10% hoger ligt.
Wat voor een scores haal je nu dan 10% boven op 7500 punten is wel heel veel en klopt denk ik niet?LOST BULLET schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 20:37:
[...]
Even snel opnieuw geprobeerd met de nieuwe drivers (25.5.1).
7: -115 mV & Plim: 0, snelle timings, memclock 2750
7: 53 / 84 / 61 / 76 / 55 / 1612 RPM / 292 W
Interessant om te zien dat de temps veel lager liggen dan #2, #3 en #4 terwijl de score zo'n 10% hoger ligt.
Enig idee waardoor je nu - 115mv kan draaien waar 90 eerst een crash gaf? dat is ook wel interessant.
Eigenlijk zou je het gpu voltage en effective clock ook nog even mee moeten pakken voor de volledigheid. (of Avg pakken over een run heen of zo. Dan zie je beter wat er tussen de verschillende instellingen gebeurd.
Ik deed dat zelf met hwi en dan 20 run look eerst steady state temp en Dan over 15 runs de waardes opslaan Avg pakken. Kan opzich ook al met 3 runs. Maar dan zag je mooi else verschillen en wist je ook of je setting echt stabiel is. Een run koud overleef je vaak wel 20 is toch lastiger. Ging vaak genoeg bij 14 fout.
Ik haalde met de settings die ik hierboven noemde 784x als derde run. Ik deed 3 runs (handmatig) direct achter elkaar. Enige wat ik veranderde was dat ik één van mijn twee harde schijven uit de PC heb gehaald en de drivers + windows heb bijgewerkt.Astennu schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 14:21:
[...]
Wat voor een scores haal je nu dan 10% boven op 7500 punten is wel heel veel en klopt denk ik niet?
Enig idee waardoor je nu - 115mv kan draaien waar 90 eerst een crash gaf? dat is ook wel interessant.
Eigenlijk zou je het gpu voltage en effective clock ook nog even mee moeten pakken voor de volledigheid. (of Avg pakken over een run heen of zo. Dan zie je beter wat er tussen de verschillende instellingen gebeurd.
Ik deed dat zelf met hwi en dan 20 run look eerst steady state temp en Dan over 15 runs de waardes opslaan Avg pakken. Kan opzich ook al met 3 runs. Maar dan zag je mooi else verschillen en wist je ook of je setting echt stabiel is. Een run koud overleef je vaak wel 20 is toch lastiger. Ging vaak genoeg bij 14 fout.
Net voor jou nog even geprobeerd met +10% PLim, zie afb.
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door LOST BULLET op 22-05-2025 18:42 ]
Dat zijn hele nette en hoge scores! clocks en voltages uitlezen is lastig als de run al afgelopen is want dan schiet hij even naar max en daar na min waardes dus je avg gaan dan ook naar de knoppen.LOST BULLET schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 18:41:
[...]
Ik haalde met de settings die ik hierboven noemde 784x als derde run. Ik deed 3 runs (handmatig) direct achter elkaar. Enige wat ik veranderde was dat ik één van mijn twee harde schijven uit de PC heb gehaald en de drivers + windows heb bijgewerkt.
Net voor jou nog even geprobeerd met +10% PLim, zie afb.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Mijn hoogste score is 7754 20 runs stabiel screenshot staat op een andere PC. Maar ik heb dan wel wat temp issues. Ik ga bij deze kaart de "server grade paste" vervangen voor TG PTM en Arctic TP-03 pads plaatsen daar na eens opnieuw testen:
:strip_exif()/f/image/TrTnacIXitUWHtfVN3SeYKat.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze run was met: -500c_-70mv_2746FT_344wp_363w dus qua core clocks wel wat afgeknepen
Deze is al het goed is niet afgeknepen voor SN (-315c_-65mv_2764FT_363wp):
:strip_exif()/f/image/JMcXMPnnKiF16TOt2AmWsQJH.jpg?f=fotoalbum_large)
Na een weekje heb ik een nieuwe CPU van AMD gekregen (en nog een upgrade ook). Super tevreden, natuurlijk.
Ik besloot ook maar meteen een nieuwe voeding te kopen, en nu is de coil whine die ik eerder beschreef zo goed als weg. Mijn voeding had er inderdaad wat last van, maar ik weet zeker dat het geluid ook deels uit de videokaart kwam.
Dus nu is mijn 9070 Hellhound zo goed als fluisterstil, ook op volle toeren. Ik ben blij!
Ik besloot ook maar meteen een nieuwe voeding te kopen, en nu is de coil whine die ik eerder beschreef zo goed als weg. Mijn voeding had er inderdaad wat last van, maar ik weet zeker dat het geluid ook deels uit de videokaart kwam.
Dus nu is mijn 9070 Hellhound zo goed als fluisterstil, ook op volle toeren. Ik ben blij!
Let op:
Dit topic is voor discussie over en ervaring met de 9000 serie van AMD. Prijzendiscussies horen thuis in [AMD Radeon RX9000 series] Levertijden & Prijzen. Post dat hier dus niet. Ook discussies over winkels horen hier niet.
Dit topic is voor discussie over en ervaring met de 9000 serie van AMD. Prijzendiscussies horen thuis in [AMD Radeon RX9000 series] Levertijden & Prijzen. Post dat hier dus niet. Ook discussies over winkels horen hier niet.