[AMD Radeon RX9000 series] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingbat
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
@CMT Het is een Asrock B650 Steel Legend. Ik ben niet bekend met ASPM, maar ik had wel een optie in de BIOS gevonden voor low power state management van de PCIE verbindingen (of iets dergelijks) en dat uitgezet, maar dat had voor zover ik zag geen effect. Het deactiveren van C-states werkte ook niet.

Het zou mij niet verbazen als er ergens een gouden oplossing verborgen is in het labyrint van de BIOS, maar ik heb die tot zover niet gevonden. Ik heb overwogen om LLC te verhogen naar een hoger niveau, maar ik weet niet hoe veilig dat is. Ik hou mijn handen liever af van CPU overclocking en elektriciteitregulering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:19
dingbat schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:01:
@CMT Het is een Asrock B650 Steel Legend. Ik ben niet bekend met ASPM, maar ik had wel een optie in de BIOS gevonden voor low power state management van de PCIE verbindingen (of iets dergelijks) en dat uitgezet, maar dat had voor zover ik zag geen effect. Het deactiveren van C-states werkte ook niet.

Het zou mij niet verbazen als er ergens een gouden oplossing verborgen is in het labyrint van de BIOS, maar ik heb die tot zover niet gevonden. Ik heb overwogen om LLC te verhogen naar een hoger niveau, maar ik weet niet hoe veilig dat is. Ik hou mijn handen liever af van CPU overclocking en elektriciteitregulering.
Heb je de nieuwste bios? probeer ook eens te spelen met de bitrate settings van je output device. aan de andere kant klinkt dit ook wel een beetje als een dpc latency probleem.

* https://www.sweetwater.co...ency-and-how-to-fix-them/
* Latencymon -> https://resplendence.com/latencymon (kijk hier eens naar terwijl het draait wanneer het geluid slecht is)

[ Voor 15% gewijzigd door Visgek82 op 11-06-2025 11:35 ]

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 18:05
dingbat schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:01:

Ik denk dat het dan hetzelfde is. ASPM is de energiebesparing optie voor de PCIE bus.
Tja, evt. kan je voor alle zekerheid nog een ander pcie slot proberen om een bijvoorbeeld een conflict uit te sluiten. Staat de bus (BCLK) verder op 100MHz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingbat
  • Niet online
@Visgek82 Zit inderdaad op de nieuwste bios en zowel dat als de bitrate opties maken geen verschil, helaas. Maar je hebt gelijk dat het probleem -- of symptoom van het probleem -- bij latency zit. Latencymon laat behoorlijke spikes zien in hdaudbus.sys en wdf01000.sys, dus (audio) drivers. Ik heb al een schone installatie gedaan via de media creation tool echter.

@CMT Ik heb BCLK op 'auto' staan, maar ik weet niet welke waarde dat is. Gezien de problemen bij Asrock moederborden de laatste tijd (of de bandbreedte waarmee AMD hen laat spelen), ben ik huivering om daar aanpassingen aan te maken. Maar als ik kijk naar mijn CPU- en geheugensnelheid moet dat wel ~100 zijn, gezien ze de verwachte (stock) waarden bereiken.

Ik heb nu al een dag geen onverwachte restarts gehad, om de een of andere reden. Werkelijk geen idee wat de situatie heeft verbeterd. Het begon eigenlijk stabiel te worden toen ik PCIE van gen 5/auto naar gen 3 veranderde, maar sindsdien heb ik het teruggezet naar gen 5/auto. Ook heb ik meer recente audio drivers van Asrock gekregen (dan wat er beschikbaar is via de site). Geluid via de videokaart is toch nog steeds van slechte kwaliteit. Ik moet nog checken of het via de andere PCIE slot beter klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:15

Nox

Noxiuz

dingbat schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:40:
[...]

Bedankt voor de feedback. Ja, ik ben bang van wel. Misschien dat er iets mis is met de DAC in de kaart en dat het zich vooral uit bij minimale belasting.

Dus als je muziek draait via een mediaspeler en geluid aansluit via de output van de videokaart (dus via DP/HDMI en een 3.5mm jack op je monitor), heb jij geen rare geluidjes erdoorheen?

Ik dacht dat het misschien aan de bekabeling kon liggen, maar ik heb alles nog eens beter van elkaar gescheiden en dat is het ook niet. Als ik naar latencymon kijk, heb ik ook te hoge latency kennelijk. Het ongewenste geluid gaat weg als ik de videokaart meer belast, bijv. met een YT filmpje of een benchmark draaien. Ik zou dit ook eens moeten vergelijken met mijn oude videokaart.

Nog iets dat ik nog wil proberen is de 9070 aansluiten op de tweede PCIE x16 poort om te zien of het probleem niet daar ligt. Als de audio schoon is, zou ik weer het moederbord moeten vermoeden, geloof ik?

Als het alleen een issue was met de geluidsoutput via de videokaart zou ik het nog kunnen laten gaan gezien ik typisch geluid aansluit via de front of rear panel (en in de toekomst een zelfstandige DAC wil aanschaffen), maar dat de PC sporadisch opnieuw opstart onder lichte belasting is toch wel problematisch :-(
Aan de dac ligt het niet, die zit in je monitor. Waar het wel aan ligt weet ik helaas niet, maar wilde dit even mededelen ;)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingbat
  • Niet online
Nox schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:28:
[...]

Aan de dac ligt het niet, die zit in je monitor. Waar het wel aan ligt weet ik helaas niet, maar wilde dit even mededelen ;)
Ah, oke. Ik heb er niet zo heel veel benul van, maar logisch! Bedankt.

Ik zag trouwens dat dit audioprobleem op AMD's radar is, als ik het bericht op hun forum mag geloven.

Nu dat mijn PC niet plots opnieuw opstart is het minder spannend voor mij, maar hopelijk is er alsnog een oplossing op de horizon.

Ik merk af en toe nog wel dat de PC voor een moment bevriest, inclusief muis. In zulke gevallen zou vorige week nog de PC zijn uitgevallen, maar nu pakt hij door gelukkig. Zou fijn zijn als ook dat niet meer gebeurt. Ik ervaarde het bijv bij het hoveren over een video in Bing. Maar ook niet consistent.

[ Voor 26% gewijzigd door dingbat op 13-06-2025 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 14:15

Nox

Noxiuz

dingbat schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 13:16:
[...]

Ah, oke. Ik heb er niet zo heel veel benul van, maar logisch! Bedankt.

Ik zag trouwens dat dit audioprobleem op AMD's radar is, als ik het bericht op hun forum mag geloven.

Nu dat mijn PC niet plots opnieuw opstart is het minder spannend voor mij, maar hopelijk is er alsnog een oplossing op de horizon.

Ik merk af en toe nog wel dat de PC voor een moment bevriest, inclusief muis. In zulke gevallen zou vorige week nog de PC zijn uitgevallen, maar nu pakt hij door gelukkig. Zou fijn zijn als ook dat niet meer gebeurt. Ik ervaarde het bijv bij het hoveren over een video in Bing. Maar ook niet consistent.
Er is iets als een amd freezebug.

Zelf ook dit gehad maar erger (audio stopte, beeld liep door, muis bevroor): kwam het bij mij door een esp32 die ik op de pc aangesloten had. Bleek de usb controller niet tof te vinden. Je kan ik windows performance monitor een recording maken en dan achter de driver komen. Mogelijk dat latencymon vergelijkbaar is. Hopelijkkom je er mee verder.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:45
Als je driver lagged dan kun je CRU gebruiken om hem te resetten.
Is nu versie 1.5.1 aihgh.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanne118
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-08 18:02
dingbat schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:28:
De afgelopen twee weken heb ik weer wat ongein geprobeerd op te lossen. Sinds het installeren van mijn 9070 Hellhound, merk ik dat mijn PC vaak onverwachts opnieuw opstart (aka: Critical Error: Kernel Power, Event ID 41) terwijl ik Apple Music gebruik (de Microsoft Store app) en -- minder vaak -- ook gewoon internet browsen. Ik dacht eerst dat het iets met de audio drivers te maken had, maar inmiddels verdenk ik de low power state van de videokaart.
Hey, verrek, ik heb met mijn ASUS TUF 9070 XT ook vergelijkbare problemen. Nu ik dat van jou zo lees komt, realiseer ik me dat mijn issues ook vooral (of alleen maar?) optreden als ik wat aan het YT'en of browsen ben.

Als hij crasht, valt je PC dan helemaal uit, of knalt het scherm op zwart? Doe je dan de PC uit met de aanknop? Als je hem dan terug opstart, werkt het dan direct weer of heb je een "afkoelperiode" nodig voordat alles weer werkt?

Heb jij misschien meer info hierover? Topics op Reddit of andere fora?

[ Voor 11% gewijzigd door Nanne118 op 14-06-2025 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Nanne118 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 02:04:
[...]

Hey, verrek, ik heb met mijn ASUS TUF 9070 XT ook vergelijkbare problemen. Nu ik dat van jou zo lees komt, realiseer ik me dat mijn issues ook vooral (of alleen maar?) optreden als ik wat aan het YT'en of browsen ben.

Als hij crasht, valt je PC dan helemaal uit, of knalt het scherm op zwart? Doe je dan de PC uit met de aanknop? Als je hem dan terug opstart, werkt het dan direct weer of heb je een "afkoelperiode" nodig voordat alles weer werkt?

Doe nou eens gewoon eerst wat in je eigen topic aangeraden wordt. ;)

Ander PCI-E slot testen en het liefste ook je grafische kaart in een andere pc testen.
En een cpu vloeistof koeler sluit je toch niet op een usb header aan maar op een FAN of FAN_PUMP header (ik ben geen expert over vloeistofkoeling aansluiten)?
Anders in de handleiding van de vloeistofkoeler en het moederbord opzoeken.
Moderne cpu's hebben veel oververhitting beveiliging maar als je aangeeft dat je vloeistof pomp een disconnect-connect-disconnect geluid oplevert dan heeft je cpu misschien toch ook wel een tik gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-06-2025 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingbat
  • Niet online
Ik heb inmiddels ook de tweede PCIE slot (gen 3 x16) getest, en daarop is de geluidskwaliteit mogelijk nog slechter en dan krijg ik dezelfde problemen ook op audio via mijn moederbord. Raar genoeg is latency niet bijzonder hoog.

Na het terugswitchen van PCIE slots is het probleem met vastlopende graphics ook misschien opgelost. Slechte verbinding wellicht? Als het nog eens optreedt zal ik het onderzoeken met Windows performance monitor.
Nanne118 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 02:04:
[...]

Mijn PC start dan opnieuw op, maar na het opstarten werkt alles zoals verwacht. Terwijl ik aan het zoeken was, zag ik wel veel posts over "black screen" problemen bij de 9000 kaarten. [1] [2] [3] Mijn problemen waren meer van "screen off" aard :9
Bad Brains schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:21:
Als je driver lagged dan kun je CRU gebruiken om hem te resetten.
Is nu versie 1.5.1 aihgh.
Bedoel je Custom Resolution Utility of iets anders? Ik ben er niet bekend mee.

[ Voor 11% gewijzigd door dingbat op 14-06-2025 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
dingbat schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:31:
Ik heb inmiddels ook de tweede PCIE slot (gen 3 x16) getest, en daarop is de geluidskwaliteit mogelijk nog slechter en dan krijg ik dezelfde problemen ook op audio via mijn moederbord. Raar genoeg is latency niet bijzonder hoog.

Na het terugswitchen van PCIE slots is het probleem met vastlopende graphics ook misschien opgelost. Slechte verbinding wellicht? Als het nog eens optreedt zal ik het onderzoeken met Windows performance monitor.

[...]

Mijn PC start dan opnieuw op, maar na het opstarten werkt alles zoals verwacht. Terwijl ik aan het zoeken was, zag ik wel veel posts over "black screen" problemen bij de 9000 kaarten. [1] [2] [3] Mijn problemen waren meer van "screen off" aard :9

[...]

Veel mensen denken dan dat het "screen off is" maar vaak is het de videokaart die toedeledoki zegt.
Of een voeding die het niet trekt waardoor de kaart ook toedeledoki zegt.

Bij de 9000 series lees je ook vaak over te hoge (boost) clocks (door Adrenaline) waardoor de boel crashed.
De kaart op gespecificeerde boostclocks limiteren in Adrenaline kan dan helpen.

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-06-2025 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
dingbat schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:31:

Y

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remanus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:00
Ik heb sinds vandaag een pulse 9070 xt, iemand misschien een oplossing voor wanneer ik mijn pc reboot de settings in adrenaline restten? Fast boot al uitgezet en ik heb geen Msi afterburner of zo geïnstalleerd.

Ook zie ik in eigenlijk in alle spellen soms kleine micro stutters, ze lijken op v sync problemen(dit staat uit.) Ook hier heb ik al met en zonder free sync geprobeerd En ook fps cap net onder mijn monitor refresh rate ingesteld, ik lees als ik zoek dat het een probleem is wat meerdere hebben.

Tot nu toe niet echt blij met mijn overstap naar Amd vanaf mijn 3070ti die altijd probleemloos gewerkt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
remanus schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:35:
Ik heb sinds vandaag een pulse 9070 xt, iemand misschien een oplossing voor wanneer ik mijn pc reboot de settings in adrenaline restten? Fast boot al uitgezet en ik heb geen Msi afterburner of zo geïnstalleerd.

Ook zie ik in eigenlijk in alle spellen soms kleine micro stutters, ze lijken op v sync problemen(dit staat uit.) Ook hier heb ik al met en zonder free sync geprobeerd En ook fps cap net onder mijn monitor refresh rate ingesteld, ik lees als ik zoek dat het een probleem is wat meerdere hebben.

Tot nu toe niet echt blij met mijn overstap naar Amd vanaf mijn 3070ti die altijd probleemloos gewerkt heeft.
Gezien je van Nvidia naar AMD bent gegaan, DDU gedraaid voor installatie van de AMD drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remanus
Sissors schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:52:
[...]

Gezien je van Nvidia naar AMD bent gegaan, DDU gedraaid voor installatie van de AMD drivers?
In veilige modus met internet er af alles gewist met DDU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:46
Sissors schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:52:
[...]

Freesync en of G-sync icm V-sync AAN werkt het beste.

Mijn standaard instelling is dus aan in de driver, zowel met Amd kaarten als Nvidia, nooit stutters of tearing.

Voor de instellingen bewaren kan fastboot uitzetten helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door meljor op 16-06-2025 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tenzij ik weer verander van idee, ga ik waarschijnlijk voor een RX9070. Stilte is erg belangrijk voor mij, en dan het dilemma waarmee ik zit: Vergelijk je eg een Hellhound met een ASUS TUF, dan is volgens de meeste reviews de Hellhound stiller, maar de ASUS koeler. (Er zit overigens verrekte grote verschillen tussen de uitkomsten van verschillende reviews). En bij gelijke geluidsproductie is waarschijnljik de ASUS iets beter gekoeld.

Hoewel je dan handmatig de ASUS een ander fanprofiel kan geven, heb ik toch een sterke voorkeur voor dat het out of the box gewoon stil is. Dus dan denk je: "Hellhound kopen dus". Mijn enige twijfel alleen: Die testen zijn in ideale omgevingen gedaan. De airflow in mijn kast is prima, maar het is in een kast altijd warmer als volledig open. Tel daarbij op dat met het huidige weer het in mijn kamer slechts een paar graden warmer is, maar mijn GPU maakt al duidelijk meer RPM om koel te blijven.

Oftewel in niet-ideale situaties, zal die Hellhound dan sneller meer RPM moeten gaan maken om temperaturen acceptabel te houden, terwijl de ASUS meer marge heeft om wat warmer te worden nog. Of heeft ASUS gewoon lagere doel temperaturen ingesteld, en zal die bij niet ideale situaties ook gewoon zijn RPM omhoog gooien? Of kan je daar niks over zeggen en ben ik teveel problemen aan het zoeken? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Sissors schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:50:
Tenzij ik weer verander van idee, ga ik waarschijnlijk voor een RX9070. Stilte is erg belangrijk voor mij, en dan het dilemma waarmee ik zit: Vergelijk je eg een Hellhound met een ASUS TUF, dan is volgens de meeste reviews de Hellhound stiller, maar de ASUS koeler. (Er zit overigens verrekte grote verschillen tussen de uitkomsten van verschillende reviews). En bij gelijke geluidsproductie is waarschijnljik de ASUS iets beter gekoeld.

Hoewel je dan handmatig de ASUS een ander fanprofiel kan geven, heb ik toch een sterke voorkeur voor dat het out of the box gewoon stil is. Dus dan denk je: "Hellhound kopen dus". Mijn enige twijfel alleen: Die testen zijn in ideale omgevingen gedaan. De airflow in mijn kast is prima, maar het is in een kast altijd warmer als volledig open. Tel daarbij op dat met het huidige weer het in mijn kamer slechts een paar graden warmer is, maar mijn GPU maakt al duidelijk meer RPM om koel te blijven.

Oftewel in niet-ideale situaties, zal die Hellhound dan sneller meer RPM moeten gaan maken om temperaturen acceptabel te houden, terwijl de ASUS meer marge heeft om wat warmer te worden nog. Of heeft ASUS gewoon lagere doel temperaturen ingesteld, en zal die bij niet ideale situaties ook gewoon zijn RPM omhoog gooien? Of kan je daar niks over zeggen en ben ik teveel problemen aan het zoeken? :P
Probeer anders het totale gewicht van de videokaarten te achterhalen en koop de zwaarste kaart en/of grootste.
Maar daarmee ga ik er vanuit dat die in ieder geval met de fancurve tweaken waarschijnlijk de beste en stilste koeling heeft omdat de koeling forser is.
Out-of-the-box is een ander verhaal.
Ik denk dat de kwaliteit van de Asus lagers beter is.
Het type fan wat in het midden van de Hellhound zit ben ik niet kapot van qua bijgeluiden.
Anderen hebben weer nergens last van met de Reaper en de Hellhound.
Ik heb ook vernomen dat de Asus bepaalde bijgeluiden kan geven op specifieke toerentallen.
Meningen en gehoor verschillen.
Het prijsverschil is op een bepaald moment overigens wel fors geweest (€599 voor de Hellhound).
Je kan ook beide kaarten kopen en de kaart die je niet houdt op V&A zetten of retour doen (zelf geen fan van de laatste optie).

Iets anders wat het voor mij nu weer lastiger maakt is dat er tegenwoordig verschillende geheugenchips gebruikt worden en dat de prestaties hierdoor verschillen.

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-06-2025 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 20:41
De hellhound is standaard een beetje lager geklokt waardoor die op standaard instelling stiller is. Ik kan die aanraden als stilte is wat je zoekt.

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dingbat
  • Niet online
Goede vraag. Ik heb een relatief open kast, de Corsair 4000D Airflow. Tegelijkertijd heb ik maar twee case fans (plus een CPU koeler met twee fans), dus binnen lopen de temperaturen wel iets op t.o.v. wat ik zou kunnen bereiken met een paar extra, en ambient temperaturen de laatste week zijn niet echt geweldig :9

Onder deze omstandigheden hoor ik de Hellhound (op zijn OC bios profiel) amper, zelfs al draait alles op volle toeren. Zoals HugoBoss1985 aangeeft, speelt het geheugen ook een rol. Hoeveel weet ik niet. In mijn kaart zitten Hynix modules. Ik las dat in meer recente units worden vervangen door koeler geheugen van Samsung.

De Asus heeft mogelijk meer marge om heter te worden, maar je zult vooral extra prestaties uit deze kaart krijgen uit een undervolt (en +10% power limit) behalve als je bijv. de kaart flasht met XT bios. Misschien heb ik het mis, maar mijn verwachting is daarom dat OC performance verschil eerder afhangt van de silicon lottery, en dat heel veel heter dan stock beide kaarten niet worden zolang je niet de laatste performance druppels probeert te onttrekken.

[ Voor 39% gewijzigd door dingbat op 19-06-2025 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:57:
[...]

Probeer anders het totale gewicht van de videokaarten te achterhalen en koop de zwaarste kaart en/of grootste.
Maar daarmee ga ik er vanuit dat die in ieder geval met de fancurve tweaken waarschijnlijk de beste en stilste koeling heeft omdat de koeling forser is.
Out-of-the-box is een ander verhaal.
Ik denk dat de kwaliteit van de Asus lagers beter is.
Het type fan wat in het midden van de Hellhound zit ben ik niet kapot van qua bijgeluiden.
Anderen hebben weer nergens last van met de Reaper en de Hellhound.
Ik heb ook vernomen dat de Asus bepaalde bijgeluiden kan geven op specifieke toerentallen.
Meningen en gehoor verschillen.
Het prijsverschil is op een bepaald moment overigens wel fors geweest (€599 voor de Hellhound).
Je kan ook beide kaarten kopen en de kaart die je niet houdt op V&A zetten of retour doen (zelf geen fan van de laatste optie).

Iets anders wat het voor mij nu weer lastiger maakt is dat er tegenwoordig verschillende geheugenchips gebruikt worden en dat de prestaties hierdoor verschillen.
Ja als de Hellhound er nu voor €599 was geweest was het een no-brainer geweest, had hem toch toen moeten kopen ;) . Maar die €30 verschil die er nu is, is nou niet heel significant. En ook andere zijn geen drol goedkoper.

Wat betreft de grootste pakken: Zegt natuurlijk niet alles over hoe goed hij koelt, maar er is wel een sterke correlatie ja. Onder de streep denk ik wel dat als je wil tweaken, de ASUS gewoon de beste koeler is. Maar de Hellhound is wat stiller op standaard instellingen in iig een ideale omgeving :P .
dingbat schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:02:
Goede vraag. Ik heb een relatief open kast, de Corsair 4000D Airflow. Tegelijkertijd heb ik maar twee case fans (plus een CPU koeler met twee fans), dus binnen lopen de temperaturen wel iets op t.o.v. wat ik zou kunnen bereiken met een paar extra, en ambient temperaturen de laatste week zijn niet echt geweldig :9

Onder deze omstandigheden hoor ik de Hellhound (op zijn OC bios profiel) amper, zelfs al draait alles op volle toeren. Zoals HugoBoss1985 aangeeft, speelt het geheugen ook een rol. Hoeveel weet ik niet. In mijn kaart zitten Hynix modules. Ik las dat in meer recente units worden vervangen door koeler geheugen van Samsung.
En dat maakt het lastiger, maar ook makkelijker: Onder de streep zijn natuurlijk beide gewoon prima kaarten. Jouw Hellhound is prima stil, een ASUS TUF zou dat zeer waarschijnlijk ook zijn in jouw situatie.

Geheugen modules kan je natuurlijk verder weinig aan doen, los van er een zooi kopen en alles terugsturen wat geen Samsung heeft ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingbat
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:34:
Ja als de Hellhound er nu voor €599 was geweest was het een no-brainer geweest, had hem toch toen moeten kopen ;) . Maar die €30 verschil die er nu is, is nou niet heel significant. En ook andere zijn geen drol goedkoper.
Ik heb mijn post maar even aangepast om discussie over prijzen buiten deze topic te houden. In de levertijden & prijzen topic kun je een link vinden naar aanbod in Duitsland rond RRP (van andere modellen weliswaar), mocht je dat interesseren.

[ Voor 78% gewijzigd door dingbat op 19-06-2025 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
@dingbat

https://videocardz.com/ne...rop-in-22-card-comparison

@Astennu Misschien kan die grafiek en de info in de startpost, als je het leuk vind, tijd hebt en zin hebt om het te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-06-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 14:58

Martinspire

Awesomeness

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Het is een 'slechte' versie van DLSS/FSR, zowel met upscaling als frame gen. Maar het grote voordeel is dat het bij elk spel werkt.

Ik vind het zelf ietwat apart dat het een behoorlijk populair programma is, terwijl de betere versies ervan, zoals Nvidias frame gen, door 'het internet' worden afgekraakt als fake frames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Laatst online: 30-08 19:58
Dit is basically Wat hyper RX Al in de driver doet.
Alleen gebruiken ze hier ene ander algo om de upscaling te doen. Is meer vergelijkbaar met de non AI versies van FSR.
En deze zitten na het renderen van de ui dus de ui wordt meer "blurry" bij games waar dlss of fsr ingebakken zit wordt eerst de upscaling gedaan en dan pas de ui er overheen gerendered.

Heb hier zelf om die twee redenen nooit naar gekeken. Gebruik wel optiscaler om FSR4 te forceren in games die dlss of oude versies van fsr ondersteunen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
HugoBoss1985 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:21:
@dingbat

https://videocardz.com/ne...rop-in-22-card-comparison

@Astennu Misschien kan die grafiek en de info in de startpost, als je het leuk vind, tijd hebt en zin hebt om het te doen.
De hele tabel is misschien beetje overbodig? Misschien alleen melden dat Samsung geheugen wat trager is (2.6%) Wat Wel margin of error is. Een slechter gelukte chip is ook +-3% trager dan een goed gelukte chip. Heb out of the box en na oc met gelijke power targets ook dst soort verschillen gezien. Dit komt er natuurlijk wel boven op.

Ik vermoed dat het Samsung geheugen wat minder strakke timings draait.

Ik ben wel benieuwd of het in veel games ook merkbaar is of dat dit vooral in games/benshmarks die meer op memory leunen zichtbaar Is.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nou, hij is binnen. Het is een RX 9070 ASUS TUF geworden. Ik neigde er al naar, maar toen ik een tweedekansje zag staan voor €640 maar de knoop doorgehakt. Zo iig wat goedkoper dan een XT, die normaal natuurlijk gewoon erg interessant is tov een niet-XT. Maar met mijn oude GPU die wat luidruchtiger was geworden, had ik ook eens achter mijn PC gevoeld. En de hoeveelheid hitte die daar vanaf kwam met een ~230W GPU, vond ik zelf wel voldoende, hoefde niet nog een 100W extra bij :) .

Oude kaart eruit, nieuwe erin, DDU draaien in safe mode. Of nou ja, safe mode gaf niks behalve een zwart scherm. Uiteindelijk een muis cursor. En misschien is dit algemeen bekende informatie, of misschien is er wat vreemds bij mijn PC, maar na de derde poging ben ik op mijn laptop wat gaan zoeken (wat niet makkelijk is, want "safe mode black screen" geeft heel veel resultaten dat ze je zeggen safe mode te gebruiken). En toen keek ik naar mijn desktop: Whoeps, heeft alleen meer tijd nodig.

Risico bij tweedekansje is natuurlijk: Waarom is hij teruggestuurd? Hopelijk geen erge coil whine. De verpakking was open, maar daar eindigde het wel mee. Plastic folie zat overal zelfs nog erop. Paar keer net wat een rateltje. Bleek gelukkig iets van mijn PC wat net een fractie bij de fan van de GPU kwam, dus die weggeduwd, en nu fluister stil. Zachter dan mijn case fans iig, niks van coil whine zelfs met zijpaneel eraf en mijn hoofd er in de buurt te horen (wat ik deed om die ratel op te sporen).

17500 Furmark score: Ja vast niet de beste benchmark, maar het ging mij vooral om snel hem te kunnen stressen om geluid te testen, en algemene check of er niet iets geheel mis is met dat ding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCRar0SPzl8D6QHk4dnZuT-4bF0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nx6R2taFxi3Gv05Q0KnKhidG.png?f=fotoalbum_large

Temperaturen / fan speeds dus zonder zijpaneel van mijn kast. Oh, en Hynix geheugen voor de geinteresseerde :P .

En omdat iemand een foto erbij wilde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7lQVMyN_adQLfpi-Vaq1ubOCns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CibHVwqSUrQ3FoSpMW9YKY5E.jpg?f=fotoalbum_large
Het mag duidelijk zijn waarom die er oorspronkelijk niet bij stond :P . Voordeel van dichte kast, niemand ziet de witte ventilatoren en de random kabels :P .

(En jaja, ik moet erachter stofzuigen, mijn robot komt daar niet).

[ Voor 21% gewijzigd door Sissors op 21-06-2025 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Sissors schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:09:
Nou, hij is binnen. Het is een RX 9070 ASUS TUF geworden. Ik neigde er al naar, maar toen ik een tweedekansje zag staan voor €640 maar de knoop doorgehakt. Zo iig wat goedkoper dan een XT, die normaal natuurlijk gewoon erg interessant is tov een niet-XT. Maar met mijn oude GPU die wat luidruchtiger was geworden, had ik ook eens achter mijn PC gevoeld. En de hoeveelheid hitte die daar vanaf kwam met een ~230W GPU, vond ik zelf wel voldoende, hoefde niet nog een 100W extra bij :) .

Oude kaart eruit, nieuwe erin, DDU draaien in safe mode. Of nou ja, safe mode gaf niks behalve een zwart scherm. Uiteindelijk een muis cursor. En misschien is dit algemeen bekende informatie, of misschien is er wat vreemds bij mijn PC, maar na de derde poging ben ik op mijn laptop wat gaan zoeken (wat niet makkelijk is, want "safe mode black screen" geeft heel veel resultaten dat ze je zeggen safe mode te gebruiken). En toen keek ik naar mijn desktop: Whoeps, heeft alleen meer tijd nodig.

Risico bij tweedekansje is natuurlijk: Waarom is hij teruggestuurd? Hopelijk geen erge coil whine. De verpakking was open, maar daar eindigde het wel mee. Plastic folie zat overal zelfs nog erop. Paar keer net wat een rateltje. Bleek gelukkig iets van mijn PC wat net een fractie bij de fan van de GPU kwam, dus die weggeduwd, en nu fluister stil. Zachter dan mijn case fans iig, niks van coil whine zelfs met zijpaneel eraf en mijn hoofd er in de buurt te horen (wat ik deed om die ratel op te sporen).

17500 Furmark score: Ja vast niet de beste benchmark, maar het ging mij vooral om snel hem te kunnen stressen om geluid te testen, en algemene check of er niet iets geheel mis is met dat ding.

[Afbeelding]

Temperaturen / fan speeds dus zonder zijpaneel van mijn kast. Oh, en Hynix geheugen voor de geinteresseerde :P .
Maximaal 771 rpm met Furmark, lol dat is echt weinig :)

Stroomverbruik in HWinfo lijkt wel iets mee mis, in Furmark klopt het wel.
Heb je de nieuwste Hwinfo erop gezet?
Zo nee, even doen.

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-06-2025 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Sissors schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:09:

Oude kaart eruit, nieuwe erin, DDU draaien in safe mode.
AMD heeft daar een prima tool voor die alles delete.
Niet als je van groen af komt dacht ik.
amd cleanup utility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:41:
[...]

Maximaal 771 rpm met Furmark, lol dat is echt weinig :)

Stroomverbruik in HWinfo lijkt wel iets mee mis, in Furmark klopt het wel.
Heb je de nieuwste Hwinfo erop gezet?
Zo nee, even doen.
Nieuwste Hwinfo. En ja ik miste ook stroomverbruik, dus daarom had ik de nieuwste erop gezet, maar dat hielp niet. Of nou ja, hij laat een stroomverbruik zien, maar dat is van de geintegreerde GPU van mijn CPU. En daar heeft nog nooit wat van geklopt :) .

En wat je zegt, zo'n lage RPM plus geen coilwhine die mij iig opvalt, en mijn doel is bereikt, met marge.

Instaedit: https://www.reddit.com/r/...gpu_power_w_after_radeon/, probleempje van AMD drivers + HWinfo.
Bad Brains schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:44:
[...]

AMD heeft daar een prima tool voor die alles delete.
Niet als je van groen af komt dacht ik.
amd cleanup utility
Ik kwam van kamp groen. Anders had ik waarschijnlijk nog geen eens de moeite genomen DDU te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Sissors schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:03:
[...]

Nieuwste Hwinfo. En ja ik miste ook stroomverbruik, dus daarom had ik de nieuwste erop gezet, maar dat hielp niet. Of nou ja, hij laat een stroomverbruik zien, maar dat is van de geintegreerde GPU van mijn CPU. En daar heeft nog nooit wat van geklopt :) .

En wat je zegt, zo'n lage RPM plus geen coilwhine die mij iig opvalt, en mijn doel is bereikt, met marge.

Instaedit: https://www.reddit.com/r/...gpu_power_w_after_radeon/, probleempje van AMD drivers + HWinfo.

[...]

Ik kwam van kamp groen. Anders had ik waarschijnlijk nog geen eens de moeite genomen DDU te draaien.
Anders (wanneer van toepassing) je onboard gpu even uitzetten in het bios en/of apparaat beheer?
Ik heb je reddit link nog niet gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:04:
[...]

Anders (wanneer van toepassing) je onboard gpu even uitzetten in het bios en/of apparaat beheer?
Ik heb je reddit link nog niet gelezen.
Is een AMD API die gewijzigd is, en HWinfo is nog niet aangepast.

Overigens iets anders, in GoT reactie vak wordt mijn cursor nu vaak wit, niet bepaald ideaal, wit op wit. Hardware versnelling uitzetten in Chrome lost het op, maar merken andere dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 10:05
meljor schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:49:
[...]

Freesync en of G-sync icm V-sync AAN werkt het beste.

Mijn standaard instelling is dus aan in de driver, zowel met Amd kaarten als Nvidia, nooit stutters of tearing.

Voor de instellingen bewaren kan fastboot uitzetten helpen.
Even reageren op een wat ouder bericht.
Ja bij mij was het inderdaad fastboot uitzetten. Ik merkte ook dat Adrenalin de settings niet onthield.
Verder geen stutters (ja 1x gehad, toen had ik in Windows nog m'n monitor op 60Hz staan ipv 165Hz - het spel wilde sneller maar omdat die op 60Hz stond stotterde het heel raar. Het was in ieder geval geen tearing oid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaphod
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-09 13:24

Xaphod

Inara profiel

remanus schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:35:

Windows gaat standaard in een soort hybride slaapstand als je hem uitschakelt.
Hierbij worden de Adrenalin instellingen nogal eens gereset.
Je kunt proberen snel opstarten uit te schakelen op deze manier;
typ Win + R en typ in het veld powercfg.cpl
daarna links op Gedrag van aan/uit-knoppen bepalen en wachtwoordbeveiliging inschakelen.
Hier kun je snel opstarten uitschakelen, Windows sluit dan volledig af.
Opstarten duurt dan iets langer, maar de instellingen blijven doorgaans behouden.
Ik heb sinds kort ook een RX 9070XT, (hiervoor een RX6800), hij bevalt tot nog toe goed.

https://inara.cz/elite/cmdr/425104/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remanus
Xaphod schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:33:
[...]

Windows gaat standaard in een soort hybride slaapstand als je hem uitschakelt.
Hierbij worden de Adrenalin instellingen nogal eens gereset.
Je kunt proberen snel opstarten uit te schakelen op deze manier;
typ Win + R en typ in het veld powercfg.cpl
daarna links op Gedrag van aan/uit-knoppen bepalen en wachtwoordbeveiliging inschakelen.
Hier kun je snel opstarten uitschakelen, Windows sluit dan volledig af.
Opstarten duurt dan iets langer, maar de instellingen blijven doorgaans behouden.
Ik heb sinds kort ook een RX 9070XT, (hiervoor een RX6800), hij bevalt tot nog toe goed.
Ik heb fastboot uit gezet zoals al aan gegeven en het werkte niet. De dag er op mijn computer op gestart en adrenaline slaat alles op zoals het hoort. Ook geen haperingen meer. Zal wel een van de niet logische dingen zijn. Alles werkt nu zoals ik ik het wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod

Xaphod

Inara profiel

remanus schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 21:13:
[...]

Ik heb fastboot uit gezet zoals al aan gegeven en het werkte niet. De dag er op mijn computer op gestart en adrenaline slaat alles op zoals het hoort. Ook geen haperingen meer. Zal wel een van de niet logische dingen zijn. Alles werkt nu zoals ik ik het wil.
Ik denk dat je hier de fastboot optie in de bios/uefi bedoelt.
Dit zorgt voor een snellere bios opstart, maar heeft niets met windows te maken.
Maar als het goed werkt moet je het zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remanus
Xaphod schreef op zondag 29 juni 2025 @ 06:36:
[...]

Ik denk dat je hier de fastboot optie in de bios/uefi bedoelt.
Dit zorgt voor een snellere bios opstart, maar heeft niets met windows te maken.
Maar als het goed werkt moet je het zo laten.
fast boot in energie beheer van windows, misschien heet het anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod

Xaphod

Inara profiel

remanus schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:25:
[...]

fast boot in energie beheer van windows, misschien heet het anders.
Kan kloppen, in het huidige instellingenscherm van windows 11 is het niet meer gemakkelijk te vinden.
Daarom via de opdrachtprompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingbat
  • Niet online
Fast boot uitzetten heeft wel het pluspunt dat je als vanouds F8 kan inhouden tijdens het opstarten om safe boot en andere diagnostiek te doen ipv het omslachtige proces via Windows instellingen.

Iets wat ik de laatste tijd vaak heb moeten doen, want ik blijf toch weer problemen ervaren sinds ik de 9070 gebruik (voornaamste is het zgn. kernel-power event 41, onverwachts opnieuw opstarten), en ik heb een sterk vermoeden dat ze aan de kaart te wijten zijn, gezien mijn systeem stabiel draait wanneer ik de iGPU of een andere GPU gebruik. Dus ik ben aan het overwegen om een RMA aan te vragen. Helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door dingbat op 03-07-2025 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod

Xaphod

Inara profiel

dingbat schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:45:
Fast boot uitzetten heeft wel het pluspunt dat je als vanouds F8 kan inhouden tijdens het opstarten om safe boot en andere diagnostiek te doen ipv het omslachtige proces via Windows instellingen.

Iets wat ik de laatste tijd vaak heb moeten doen, want ik blijf toch weer problemen ervaren sinds ik de 9070 gebruik (voornaamste is het zgn. kernel-power event 41, onverwachts opnieuw opstarten), en ik heb een sterk vermoeden dat ze aan de kaart te wijten zijn, gezien mijn systeem stabiel draait wanneer ik de iGPU of een andere GPU gebruik. Dus ik ben aan het overwegen om een RMA aan te vragen. Helaas.
Zou ook een voeding probleem kunnen zijn.
Mijn RX 9070XT trekt ruim 330 watt, zover ik heb gezien, (3x 8 pins aansluiting).
Het advies voor deze was ook een 850 Watt voeding.
Hij werkt tot nu toe trouwens probleemloos met mijn 650 Watt 'Seasonic Focus Plus 650 Watt Gold', die overigens wel echt 650 Watt kan leveren op de 12 volt rail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingbat
  • Niet online
Xaphod schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:29:
[...]

Zou ook een voeding probleem kunnen zijn.
Mijn RX 9070XT trekt ruim 330 watt, zover ik heb gezien, (3x 8 pins aansluiting).
Het advies voor deze was ook een 850 Watt voeding.
Hij werkt tot nu toe trouwens probleemloos met mijn 650 Watt 'Seasonic Focus Plus 650 Watt Gold', die overigens wel echt 650 Watt kan leveren op de 12 volt rail.
Zeker. Nou had ik kort na de aanschaf van de videokaart ook een nieuwe voeding gekocht, de Corsair RM850x, ter vervanging van mijn oudere, en het probleem is consistent op zowel de nieuwe als oude. Daarom denk ik het minder waarschijnlijk is dat het aan de voeding ligt.

[ Voor 6% gewijzigd door dingbat op 03-07-2025 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.o.n.s
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 19:21
Zag dat de AMD driver versie 25.6.3 uit was.

Ik heb die vandaag geinstalleerd om te zien of VR er goed mee werkt.
Maar met mijn 9070 XT i.cm. een PSVR2 heb ik geen virtual-reality beeld in F1 25.

Bij elke [optionele] update probeer ik het, maar moet ik toch elke keer terug naar 25.4.1 om dat te fixen.

Andere 9070 gebruikers met gelijke problemen?
[Ik weet dat er in ode penstaande bugs iets staat vermeld over 80/90hz met enkele vr-brillen]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hier heb ik 25.6.1, en VR die ik gebruik werkt feilloos. Maar ik heb wel een Quest 3, dus dan worden beelden wel fundamenteel anders verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.o.n.s
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-09 19:21
Sissors schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:47:
Hier heb ik 25.6.1, en VR die ik gebruik werkt feilloos. Maar ik heb wel een Quest 3, dus dan worden beelden wel fundamenteel anders verwerkt.
Thanks! Zit denk ik toch in de combinatie met de psvr2 ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xephasis
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-09 18:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8M5HctDsf9kFJ2d9QAKzF0mkmok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rf39QyE4mfNpkTGuGboUJ2Od.png?f=fotoalbum_large

Sinds ik een 9070XT gekocht had heel veel ellende gehad met drivers en ander gedoe. Tijdens gamen was het super en heel erg stabiel. Maar gewoon in Windows/Edge/Steam veel zwarte schermen en vastlopers. Deze instelling uitzetten lijkt nu eindelijk wat geholpen te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingbat
  • Niet online
Xephasis schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:43:
[Afbeelding]

Sinds ik een 9070XT gekocht had heel veel ellende gehad met drivers en ander gedoe. Tijdens gamen was het super en heel erg stabiel. Maar gewoon in Windows/Edge/Steam veel zwarte schermen en vastlopers. Deze instelling uitzetten lijkt nu eindelijk wat geholpen te hebben...
VRR is wel een belangrijke feature naar mijn gevoel, vooral in combinatie met framegen bijv. Ik zou iig niet zonder willen. Wat ik wel uitzet is VRR tijdens regulier Windows gebruik. De GPU spikes die je krijgt wanneer de vernieuwingsfrequentie wisselt geven mij de impressie dat het ook niet bepaald energiebesparend werkt, zoals de beschrijving suggereert.

Als je zegt dat je problemen hebt in Windows/Edge maar niet in games, dan zou ik aanraden om alleen dat uit te zetten en kijken of het helpt. Zo uit mijn hoofd is het te vinden in je beeldscherminstellingen (maar niet onder de sectie graphics). In het Engels wordt het Dynamic Refresh Rate genoemd.

[ Voor 71% gewijzigd door dingbat op 08-07-2025 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Deze week nieuwe pc gebouwt met XFX Swift 9070XT. Ook al is hij goedkoopste geloof dat het wel goed zit met koeling.

Tijdens gamen waar GPU usage hele tijd tussen 95% en 100% zat en ik nog niets getuned had, was GPU temp rond de 60 graden en hotspot rond de 85 graden, mem temp had ik nog niet aanstaan en was echt onhoorbaar.

Heb toen even zitten spelen met fan-curve en nu met RPM van 1500, wel hoorbaar niet vervelend, zeker niet gezien ik altijd headset op heb. Waren de temperaturen na meer dan uur spelen:
GPU temp: 55-56 graden
GPU hotspot: 73-74 graden
Mem: 67-68 graden.

Van het weekend heb ik vakantie en ga ik ook eens wat undervolten en verder tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

Een week of 2 nu de eigenaar van een 9070XT Nitro+ en ik moet zeggen dat het goed bevalt, heb de afgelopen maanden behoorlijk van videokaarten veranderd maar deze blijft tot de komst van de 9080XT lekker zitten.

Van een 3090KP naar een Gigabyte 5080 Waterforce (rotzooi kaart) , daarna een 5090 Astral LC (geweldige kaart maar overkill voor mij) daarna weer terug naar de 5080, dan weer de 5090 TUF wat mijn kast behoorlijk opwarmde en nu dus de 9070XT.
Temps en clocks zijn prima, alleen mis ik nog wat power, 360w max is het net niet, heb een video gezien op YT waarbij de powerlimit uitgeschakeld kan worden middels een simpele mod, maar ben nog niemand tegen gekomen die het al heeft gedaan, iemand een suggestie om richting de 400/450w te gaan ?

Heb voorlopig in alle 3 de Firestrike benchmarks de eerste plaats, maar voor de overige heb ik toch echt meer watts nodig.

Fire Strike
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0dWj8Ss/fire-strike-scoreboard.jpg

Fire Strike Extreme
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/V0w4nvzR/fire-strike-extreme-scoreboard.jpg

Fire Strike Ultra
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wFw8Ptkt/Fire-strike-ultra-scoreboard.jpg

Ik merk wel dat sinds ik de 9070XT heb mijn printscreens een beetje raar ziin :)

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod

Xaphod

Inara profiel

Q_7 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:47:
Een week of 2 nu de eigenaar van een 9070XT Nitro+ en ik moet zeggen dat het goed bevalt, heb de afgelopen maanden behoorlijk van videokaarten veranderd maar deze blijft tot de komst van de 9080XT lekker zitten.

Van een 3090KP naar een Gigabyte 5080 Waterforce (rotzooi kaart) , daarna een 5090 Astral LC (geweldige kaart maar overkill voor mij) daarna weer terug naar de 5080, dan weer de 5090 TUF wat mijn kast behoorlijk opwarmde en nu dus de 9070XT.
Temps en clocks zijn prima, alleen mis ik nog wat power, 360w max is het net niet, heb een video gezien op YT waarbij de powerlimit uitgeschakeld kan worden middels een simpele mod, maar ben nog niemand tegen gekomen die het al heeft gedaan, iemand een suggestie om richting de 400/450w te gaan ?

Heb voorlopig in alle 3 de Firestrike benchmarks de eerste plaats, maar voor de overige heb ik toch echt meer watts nodig.

Fire Strike
[Afbeelding]

Fire Strike Extreme
[Afbeelding]

Fire Strike Ultra
[Afbeelding]

Ik merk wel dat sinds ik de 9070XT heb mijn printscreens een beetje raar ziin :)
Hoeveel voedings aansluitingen heeft ie?
Mijn Gigabyte 9070XT Gaming OC heeft 3 X 8 pins.
Normaal gebruikt hij ruim 330 Watt, maar de maximale vermogenspiek kwam op 513 Watt. (Gpu power maximum volgens Hwinfo).
Ik heb niets aan de instellingen veranderd, hij doet het prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05:35
Q_7 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:47:

Fire Strike
[Afbeelding]

Fire Strike Extreme
[Afbeelding]

Fire Strike Ultra
[Afbeelding]

En je denkt dat je kast niet gaat opwarmen als je videokaart 400 watt of meer gaat verstoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Niet online

Q_7

DannyXP1600 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:18:
[...]

En je denkt dat je kast niet gaat opwarmen als je videokaart 400 watt of meer gaat verstoken?
Voornamelijk voor benchmarking, zit nu tijdens gamen in een airco gekoelde ruimte met fanspeed op 70% 360/370w verbruik op 38c load dus ruimte zat :D

Voor mijn gevoel is 3400/3500Mhz ingame mogelijk met een hogere powerlimit, zit nu op de 3200Mhz ingame.

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Nou vandaag eens lopen testen en undervolten met XFX Swift 9070XT.

Kleine 2 uur aan het testen geweest.
Ik kon steeds lager gaan met de undervolt en kreeg geen error totdat ik een run deed op -130mV. Wat mij opviel was dat de clock speed op dat moment opeens omhoog schoot naar 3400.

Maar nadat ik restarten kreeg ik meteen error's ook op -110mv terwijl ik daarvoor al meer dan 8 run had gedaan op die undervolt en lager. Als ik nu test op -110mv spring in begin de clock speed al meteen naar 3500 :?.

Lijstje van score voordat ik error kreeg, was steeds met mem aan het varieren tussen 2800 en 2825, want hoger ging score omlaag. Memory stond op fast timings.
ScoremVMemory
7549-110mV2800
7559-110mV2826
7565-110mV2816
7570-110mV2810
7578-115mV2810
7589-120mV2810
7585-120mV2815
7608-125mV2805

Dit waren runs allemaal na elkaar, maar dus als ik nu op -110mV een run doe met fast timings krijg ik al meteen crash, iemand daar een verklaring voor? Waarom ik eerst steeds verder kan pushen en dan na een error ik opeens niet eens meer op -115mV een run kan doen?

Laatste run, want nu wel beetje klaar met testen :), op -115mV en mem op 2806 maar geen fast timings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYHZc7-wxetcLYJp5FQGDiQ_-CI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRSNtUeONUnlxt5djzOMGABe.jpg?f=fotoalbum_large

edit:
Iets meer gelezen in topic over undervolten, begrijp nu denk ik beter waarom hij naar 3400-3500 springt, ik had max frequentie nog altijd op 0 staan, en ga er van uit dat mijn 2x 8 pins aansluiting dan gewoon niet goed genoeg is, of 850W voeding.

Heb nu tijdens gamen (KCD2) wel op -500 gezet en -85mV, en verbruik is nu vaker onder 200W, altijd onder 210W (y) En geloof 3 FPS minder dan alles op default.

[ Voor 8% gewijzigd door Albinoraptor op 16-07-2025 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebuzola
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-08 09:22
Ik heb vorige week mijn kaart mogen ontvangen de ACER NITRO Radeon 907 XT .Ik heb wat Benchmarks gedaan met Furmark op 1440p, score rond de 14000 wat goed is. Dit was zonder OC of undervolting.

Ik ben begonnen met undervolting omdat ik gelezen heb dat de kaart dit aankan en dit betere prestaties zou geven + minder energieverbruik.

Ik ben begonnen met -35mV en 2800mhz en alles loopt al vast. Kaart crashed en reset naar standaardinstellingen. Ben ik nu mis en is -35mV peanuts vergeleken met wat andere soms naar voren brengen qua resultaten, minimum -100mV en -10% energie.

Ook kreeg ik black screens of uitvallen van games tijdens het spelen op -35mV.

Nu laat ik alles op standaard staan en krijg ik zelfs zwarte screens als ik de pc opstart, enkel via reset switch gaat alles terug normaal opstarten. Zou dit komen omdat de GPU niet goed opstart of naar default settings moet gaan op goed op te starten ?

Is mijn kaart defect, zou ik een RMA aanvragen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
ebuzola schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:46:
Ik heb vorige week mijn kaart mogen ontvangen de ACER NITRO Radeon 907 XT .Ik heb wat Benchmarks gedaan met Furmark op 1440p, score rond de 14000 wat goed is. Dit was zonder OC of undervolting.

Ik ben begonnen met undervolting omdat ik gelezen heb dat de kaart dit aankan en dit betere prestaties zou geven + minder energieverbruik.

Ik ben begonnen met -35mV en 2800mhz en alles loopt al vast. Kaart crashed en reset naar standaardinstellingen. Ben ik nu mis en is -35mV peanuts vergeleken met wat andere soms naar voren brengen qua resultaten, minimum -100mV en -10% energie.

Ook kreeg ik black screens of uitvallen van games tijdens het spelen op -35mV.

Nu laat ik alles op standaard staan en krijg ik zelfs zwarte screens als ik de pc opstart, enkel via reset switch gaat alles terug normaal opstarten. Zou dit komen omdat de GPU niet goed opstart of naar default settings moet gaan op goed op te starten ?

Is mijn kaart defect, zou ik een RMA aanvragen ?
De driver is waarschijnlijk een paar keer mee gegaan in de crash en beschadigd. Met ddu verwijderen en alles opnieuw installeren. Dan weer op standaard testen. Undervolts is geen garantie, de marge is er niet voor niks. Sommige kaarten hebben net iets meer nodig maar dat maakt ze niet defect of niet goed genoeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebuzola
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-08 09:22
meljor schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 12:57:
[...]

De driver is waarschijnlijk een paar keer mee gegaan in de crash en beschadigd. Met ddu verwijderen en alles opnieuw installeren. Dan weer op standaard testen. Undervolts is geen garantie, de marge is er niet voor niks. Sommige kaarten hebben net iets meer nodig maar dat maakt ze niet defect of niet goed genoeg..
Ok , zal eens een fresh install doen met DDU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Albinoraptor schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:42:
Nou vandaag eens lopen testen en undervolten met XFX Swift 9070XT.

Kleine 2 uur aan het testen geweest.
Ik kon steeds lager gaan met de undervolt en kreeg geen error totdat ik een run deed op -130mV. Wat mij opviel was dat de clock speed op dat moment opeens omhoog schoot naar 3400.

Maar nadat ik restarten kreeg ik meteen error's ook op -110mv terwijl ik daarvoor al meer dan 8 run had gedaan op die undervolt en lager. Als ik nu test op -110mv spring in begin de clock speed al meteen naar 3500 :?.

Lijstje van score voordat ik error kreeg, was steeds met mem aan het varieren tussen 2800 en 2825, want hoger ging score omlaag. Memory stond op fast timings.
ScoremVMemory
7549-110mV2800
7559-110mV2826
7565-110mV2816
7570-110mV2810
7578-115mV2810
7589-120mV2810
7585-120mV2815
7608-125mV2805

Dit waren runs allemaal na elkaar, maar dus als ik nu op -110mV een run doe met fast timings krijg ik al meteen crash, iemand daar een verklaring voor? Waarom ik eerst steeds verder kan pushen en dan na een error ik opeens niet eens meer op -115mV een run kan doen?

Laatste run, want nu wel beetje klaar met testen :), op -115mV en mem op 2806 maar geen fast timings:
[Afbeelding]

edit:
Iets meer gelezen in topic over undervolten, begrijp nu denk ik beter waarom hij naar 3400-3500 springt, ik had max frequentie nog altijd op 0 staan, en ga er van uit dat mijn 2x 8 pins aansluiting dan gewoon niet goed genoeg is, of 850W voeding.

Heb nu tijdens gamen (KCD2) wel op -500 gezet en -85mV, en verbruik is nu vaker onder 200W, altijd onder 210W (y) En geloof 3 FPS minder dan alles op default.
Een werkende undervolts in 3dmark zegt vaak vrij weinig. Leuk om te testen maar bijvoorbeeld timespy stabiel (en zeer hoge scores halen) zegt niks over game-stabiel. Kleine stapjes en testen in de games die je speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
ebuzola schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:00:
[...]

Ok , zal eens een fresh install doen met DDU
En blijf ook eens van de core frequency af. Laat dat eerst eens op stock en ga alleen met de undervolt bezig. Stock gpu frequency waarde kun je ook vinden met GPU-Z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-09 21:17
Ik zit hier met een interessant probleem waar ik er met googlen niet uit kom. Sinds ik mijn 9070 heb, als ik een game aan het spelen ben dan bevriest mijn Discord een soort van. Ik heb veel dat de helft van mijn scherm zegmaar blijft hangen. Dus als ik in een chat scroll dan beweegt de onderste helft van mijn beeld maar de bovenste helft blijft statisch. Als ik uit discord tab en weer terug dan is het opgelost, maar een paar seconden later gebeurt het weer.
Zodra ik de game afsluit is het weer weg. Dit is het geval met elke game die ik speel, hoe zwaar of licht de game ook is. Andere apps hebben dit probleem niet, alleen Discord. Als ik hardware acceleration uit zet in Discord dan is het probleem opgelost, alleen is dan Discord zo verschrikkelijk traag met alles dus liever laat ik dat aan staan.
Ik had ook geprobeerd om VRR uit te zetten in de Windows settings maar dat heeft niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingbat
  • Niet online
Ruim twee weken geleden heb ik mijn 9070 Hellhound teruggestuurd naar Alternate na alle issues die ik had beschreven. Ze hebben kennelijk een defect geconstateerd en dus gaat deze terug naar Powercolor. Mijn eerdere posts met allerlei uitval en geluidsproblemen zullen waarschijnlijk met dit defect samenhangen. Hun kennisgeving was niet specifiek.

Dat ze iets aan de videokaart hebben gevonden kwam ik van de week achter door de servicepagina te checken. Vanaf het begin lijkt het alsof ik pas informatie over de status van de retour krijg als ik er zelf over navraag. Maar ja, hopelijk binnenkort een vervangende kaart 8)7

[ Voor 86% gewijzigd door dingbat op 24-07-2025 12:05 . Reden: Iets minder chagrijnig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:46
Miyazono schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:45:
Ik zit hier met een interessant probleem waar ik er met googlen niet uit kom. Sinds ik mijn 9070 heb, als ik een game aan het spelen ben dan bevriest mijn Discord een soort van. Ik heb veel dat de helft van mijn scherm zegmaar blijft hangen. Dus als ik in een chat scroll dan beweegt de onderste helft van mijn beeld maar de bovenste helft blijft statisch. Als ik uit discord tab en weer terug dan is het opgelost, maar een paar seconden later gebeurt het weer.
Zodra ik de game afsluit is het weer weg. Dit is het geval met elke game die ik speel, hoe zwaar of licht de game ook is. Andere apps hebben dit probleem niet, alleen Discord. Als ik hardware acceleration uit zet in Discord dan is het probleem opgelost, alleen is dan Discord zo verschrikkelijk traag met alles dus liever laat ik dat aan staan.
Ik had ook geprobeerd om VRR uit te zetten in de Windows settings maar dat heeft niet geholpen.
Heb hier zelf geen problemen mee, maar heb wel problemen met de overlay van Discord gehad, die wel al eens proberen uit te schakelen? Dat heeft mijn problemen iig wel verholpen, maar zoals gezegd dat waren niet dezelfde problemen. Het doet me denken aan mijn problemen in de browser though, want daar heb ik precies hetzelfde en daar is het idd wel echt de GPU acceleration, maar goed, dacht misschien helpt dit, waarschijnlijk niet :P moet daarbij misschien ook zeggen dat ik wel een 7000-kaart heb, geen 9070.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
Snowdog schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:44:
[...]

Heb hier zelf geen problemen mee, maar heb wel problemen met de overlay van Discord gehad, die wel al eens proberen uit te schakelen? Dat heeft mijn problemen iig wel verholpen, maar zoals gezegd dat waren niet dezelfde problemen. Het doet me denken aan mijn problemen in de browser though, want daar heb ik precies hetzelfde en daar is het idd wel echt de GPU acceleration, maar goed, dacht misschien helpt dit, waarschijnlijk niet :P moet daarbij misschien ook zeggen dat ik wel een 7000-kaart heb, geen 9070.
Discord overlay heb ik uit staan dus daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen. In mijn browser heb ik dus weer geen problemen terwijl daar hardware acceleration ook aan staat. Dus wellicht is hardware acceleration zelf niet het probleem maar hoe de app er mee om gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:46
Miyazono schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:12:
[...]

Discord overlay heb ik uit staan dus daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen. In mijn browser heb ik dus weer geen problemen terwijl daar hardware acceleration ook aan staat. Dus wellicht is hardware acceleration zelf niet het probleem maar hoe de app er mee om gaat?
Hmm da's apart idd, volgens mij is het hardware acceleration ingeschakeld in de browser wel een algemeen probleem dat vele gebruikers ervaren. Had ook niet echt gedacht dat het zou helpen om de overlay uit te schakelen in dit specifieke geval, maar je weet nooit. Helaas.

Hoop dat dit wel een dingetje is dat AMD nog op weet te lossen ooit, maar dit probleem speelt ook al een hele tijd.. Weet niet of het app-afhankelijk is, kan het me niet echt voorstellen, aangezien dit browser probleem wel vrij veel voorkomt, het gaming probleem (voor zover ik weet een stuk minder).

Browser-probleem verder niet echt een huge issue, maar toch. Gelukkig zelf tijdens het gamen geen enkel probleem. Hoop dat je het weet op te lossen en dat je Discord gewoon kan gebruiken, want da's toch wel een iets groter probleem, zeker als je soms voicechat e.d. gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
Snowdog schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:49:
[...]

Hmm da's apart idd, volgens mij is het hardware acceleration ingeschakeld in de browser wel een algemeen probleem dat vele gebruikers ervaren. Had ook niet echt gedacht dat het zou helpen om de overlay uit te schakelen in dit specifieke geval, maar je weet nooit. Helaas.

Hoop dat dit wel een dingetje is dat AMD nog op weet te lossen ooit, maar dit probleem speelt ook al een hele tijd.. Weet niet of het app-afhankelijk is, kan het me niet echt voorstellen, aangezien dit browser probleem wel vrij veel voorkomt, het gaming probleem (voor zover ik weet een stuk minder).

Browser-probleem verder niet echt een huge issue, maar toch. Gelukkig zelf tijdens het gamen geen enkel probleem. Hoop dat je het weet op te lossen en dat je Discord gewoon kan gebruiken, want da's toch wel een iets groter probleem, zeker als je soms voicechat e.d. gebruikt.
Ik kan Discord wel gewoon gebruiken, alleen is het allemaal wat meer extra gedoe met telkens alt tabben om Discord te unfreezen :P
Voor de rest werkt Discord gewoon perfect, het is puur visueel. Voice chats, streams, etc hebben nergens last van. Echt alleen als ik in een chat wil scrollen dat de helft van mijn scherm blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik heb in Chrome hardware acceleratie uit moeten zetten om hem goed werkende te hebben. Je zou toch denken dat het goed moet samenwerken met de populairste browser die er is, maar goed. (Kleine dingen als dat de muiscursor in het Tweakers reactievak wit werd. Wat het bijzonder lastig maakt iets te selecteren als je niet weet waar de cursor is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGaming
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-08 12:33
dingbat schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 23:03:
Na een weekje heb ik een nieuwe CPU van AMD gekregen (en nog een upgrade ook). Super tevreden, natuurlijk.

Ik besloot ook maar meteen een nieuwe voeding te kopen, en nu is de coil whine die ik eerder beschreef zo goed als weg. Mijn voeding had er inderdaad wat last van, maar ik weet zeker dat het geluid ook deels uit de videokaart kwam.

Dus nu is mijn 9070 Hellhound zo goed als fluisterstil, ook op volle toeren. Ik ben blij!
Wat voor een PSU had je eerder? Ik heb de meest recente BBG gevolgd en daarbij de RM 650e gekocht, mijn Hellhound is verschrikkelijk luid in coil whine, zelfs op idle (ook een ander topic voor gestart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingbat
  • Niet online
SjoerdGaming schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:47:
[...]

Wat voor een PSU had je eerder? Ik heb de meest recente BBG gevolgd en daarbij de RM 650e gekocht, mijn Hellhound is verschrikkelijk luid in coil whine, zelfs op idle (ook een ander topic voor gestart)
Dat was een Cooler Master V650 V2 en ik heb deze vervangen met een Corsair RM850x. Het blijft een kwestie van (on)geluk, maar ik heb wel vaker gelezen dat de RMe serie coil whine vertoont. Ik kan mij er ook sterk aan ergeren omdat ik al last heb van oorsuizen, dus ik wilde het niet riskeren.

Wat je ook kan proberen is een behuizing die het geluid beter isoleert. Dat zal een meer voorspelbaar dempend effect hebben dan de coil whine loterij. Het zal het geluid niet geheel onhoorbaar maken, maar misschien is de toon minder irriterend.

Andere bekende suggesties zijn het tweaken van de undervolt en powerlimit waardes v/d kaart.

[ Voor 46% gewijzigd door dingbat op 28-07-2025 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
Wat ik mij af vraag, heeft FSR4 alleen maar voordeel op de nieuwere ondersteunende games en amper of geen voordeel op oudere games?
Snap dat DLSS al langere support heeft op oudere titels (maar ben niet zo kapot op nvidia drivers, videokaarten ect)

Twijfel tussen een RX 9060XT 16GB en een RX7800xt die sneller is maar geen FSR 4 ondersteunt.

Nou is FSR4 niet zo heel belangrijk als het toch niet op oudere games werkt.. Aangezien ik vooral de oudere games speel of degene die geen FSR 4 ondersteunen.

Het gaat hier om een woon kamer pc. Heb liever de RAW performance en hogere FPS op 1080 Ultra.

[ Voor 10% gewijzigd door Robin4 op 29-07-2025 19:28 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:08
Ik ben aan het overwegen om een van deze kaarten te kopen, of een 9070XT. Ik lees op Reddit dat er weinig driver updated zijn de laatste tijd en dat AMD niet echt vaart zet achter updates. Hebben jullie soortgelijke ervaringen?

Bron: https://www.reddit.com/r/...slow_with_driver_updates/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingbat
  • Niet online
@Miyazono Heb jij trouwens gecheckt of er een verschil is tussen the browserversie, de installer van de site en de app van de Microsoft Store? En als je die laatste gebruikt, misschien onder Windows grafische instellingen toevoegen om alleen gebruik te maken van je dGPU.

Ik gebruik de MS- en browserversies (via FF), en ik ervaar het probleem niet, overigens. Heel apart.
Muncher schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:31:
Ik ben aan het overwegen om een van deze kaarten te kopen, of een 9070XT. Ik lees op Reddit dat er weinig driver updated zijn de laatste tijd en dat AMD niet echt vaart zet achter updates. Hebben jullie soortgelijke ervaringen?

Bron: https://www.reddit.com/r/...slow_with_driver_updates/
Gevoelsmatig zijn er inderdaad niet veel updates vergeleken met wat mijn ervaring is met een Nvidia GPU, maar als dingen werken zou het geen probleem hoeven te zijn. Nou had ik wel issues met Monster Hunter Wilds die naar de driver te herleiden waren. En ik las dat Cyberpunk in combinatie met path tracing al een tijd problemen heeft.

Volgens mij is dit over het algemeen een bekend fenomeen met AMD. Ik neem aan dat Nvidia meer mensen op driver-niveau fixes zet omdat ze zoveel groter zijn in de GPU ruimte. Dat gezegd, ik las dat de 50-serie ook geen vlekkeloze launch had. Geen idee of dat inmiddels is verholpen.

[ Voor 77% gewijzigd door dingbat op 04-08-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
https://videocardz.com/ne...l-for-radeon-rx-6000-gpus

MoreClockTool 2.0 is beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
dingbat schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:43:
@Miyazono Heb jij trouwens gecheckt of er een verschil is tussen the browserversie, de installer van de site en de app van de Microsoft Store? En als je die laatste gebruikt, misschien onder Windows grafische instellingen toevoegen om alleen gebruik te maken van je dGPU.

Ik gebruik de MS- en browserversies (via FF), en ik ervaar het probleem niet, overigens. Heel apart.
Ik gebruik inderdaad de versie via de website zelf. Zojuist de MS store versie gedownload en hierbij lijkt het probleem niet aanwezig te zijn. Geen idee wat voor verschillen er zijn tussen de website download en MS store download maar het lijkt nu gewoon te werken dus dat is fijn iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pakkiwakki
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:53
Ik heb een RX 9070 XT, komende van een 3060 ti ervaar ik toch wat problemen.
Mijn CPU is niet de beste en zal vervangen worden door een 5700X3D.
Toch denk ik niet dat dat mijn probleem zal oplossen.

Mijn probleem is dat ik soms niet de volle FPS krijg dat ik zou moeten krijgen. Ik heb 2 monitors, 1 op 60hz (iets met oudere monitor zonder dp of hdmi) en mijn main monitor op 240hz.

Het lijkt erop dat sommige apps of notificaties impact hebben op mijn refresh rate. Als ik alt tab en de notificatie weg klik is het in orde. Ook alles op mijn 2de scherm minimaliseren helpt.

Ik merk gewoon een verschil tov mijn nvidia kaart dat ik stream kon kijken en gamen zonder last te hebben van fps drops of een refresh rate probleem.

Nog iemand last hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dingbat
  • Niet online
Miyazono schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 16:27:
[...]

Ik gebruik inderdaad de versie via de website zelf. Zojuist de MS store versie gedownload en hierbij lijkt het probleem niet aanwezig te zijn. Geen idee wat voor verschillen er zijn tussen de website download en MS store download maar het lijkt nu gewoon te werken dus dat is fijn iig
Misschien dat de UWP app de videokaart op slimmere (of juiste) manier gebruikt. Je kan proberen om via Windows grafische instellingen of via de Adrenalin de 9070 expliciet toe te wijzen aan Discord (de download van de site), maar het is giswerk.
pakkiwakki schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:12:
Mijn probleem is dat ik soms niet de volle FPS krijg dat ik zou moeten krijgen. Ik heb 2 monitors, 1 op 60hz (iets met oudere monitor zonder dp of hdmi) en mijn main monitor op 240hz.

Het lijkt erop dat sommige apps of notificaties impact hebben op mijn refresh rate. Als ik alt tab en de notificatie weg klik is het in orde. Ook alles op mijn 2de scherm minimaliseren helpt.

Ik merk gewoon een verschil tov mijn nvidia kaart dat ik stream kon kijken en gamen zonder last te hebben van fps drops of een refresh rate probleem.

Nog iemand last hiervan?
Jaren geleden op andere hardware had ik ook problemen met monitors met afwijkende refresh rates. Je zou die tweede 60hz monitor kunnen aansluiten op je moederbord zodat je iGPU daar het werk voor verricht. Of misschien dat GPU-scaling aanzetten (via Adrenalin) voor beide monitors iets doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
dingbat schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:36:
[...]

Misschien dat de UWP app de videokaart op slimmere (of juiste) manier gebruikt. Je kan proberen om via Windows grafische instellingen of via de Adrenalin de 9070 expliciet toe te wijzen aan Discord (de download van de site), maar het is giswerk.
Ik heb zelf geen iGPU dus de 9070 is in dit geval altijd aangewezen. Dus denk dat er inderdaad misschien wat kleine verschillen tussen de app versies zitten. Of wellicht was er gewoon iets niet helemaal goed met mijn originele discord installatie, of misschien de manier waarop de installatie via de website verloopt, dat niet alles perfect installeerd of zo. Maar ja, probleem is met de MS store app verholpen iig, nog steeds een gek probleem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:08
Ik was van plan om de Hellhound RX 9070 XT te kopen voor 690 euro. Er kwamen wat dingen tussen en nu is de kaart weer 729 euro lijkt het. Ik was gegaan voor de Hellhound ivm de prijs en de goede test score. Nu de prijs omhoog is gegaan liggen alle kaarten weer bij elkaar lijkt het, zo rond de 730/740 euro. Zijn er nog bepaalde aan-/afraders in die prijscategorie? Ik heb wat door het topic gebladerd maar volgens mij is dat niet echt het geval (wat natuurlijk ook gewoon de uitkomst kan zijn!).

Zie de melding onderaan de pagina staan over prijzen e.d. Ik zal daar even kijken!

[ Voor 8% gewijzigd door Muncher op 06-08-2025 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 16:05
Wat doen deze kaarten eigenlijk qua performance en power draw met een 6mv undervolt en -200mhz offset?

Met mijn 6900xt kost dat zo goed als geen prestaties maar halveert dat de power draw.

Ik zit online te zoeken maar iedereen lijkt alles alleen maar te overclocken alsof het nog niet genoeg stroom verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:59

R.G

Gaat fsr4 werken op rx6-7 series?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
computerjunky schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 02:40:
Wat doen deze kaarten eigenlijk qua performance en power draw met een 6mv undervolt en -200mhz offset?

Met mijn 6900xt kost dat zo goed als geen prestaties maar halveert dat de power draw.

Ik zit online te zoeken maar iedereen lijkt alles alleen maar te overclocken alsof het nog niet genoeg stroom verbruikt.
In het ervaringen topic is daar best wat terug te vinden ook. Het ligt wel aan welke kaart je koopt, degene die al een behoorlijk hoge TDP limiet hebben vanuit de fabrikant zal meer te winnen zijn dan bij degene die dat niet hebben. Maar je gaat niet met een 6mV undervolt je power halveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Sissors schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 07:49:
[...]

In het ervaringen topic is daar best wat terug te vinden ook. Het ligt wel aan welke kaart je koopt, degene die al een behoorlijk hoge TDP limiet hebben vanuit de fabrikant zal meer te winnen zijn dan bij degene die dat niet hebben. Maar je gaat niet met een 6mV undervolt je power halveren.
Dat moest natuurlijk 60mv zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
computerjunky schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 02:40:

Ik gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zu6Ox0VB9MmHZ2fsYdw6wDnSE84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/apLbkZKfPCuZztqEq24bJyja.png?f=fotoalbum_large

max power is dan 250watt maar hij gebruikt ook regelmatig minder. Qua performance scheelt het denk ik 8% tov de 300 watt van een reference 9070 XT. Deze kan 330 stock.

Weet je trouwens zeker dat je dan power draw halveert bij een 6900XT met slechts 200MHz minder? ik moest wel veel lager om dat te bereiken en vooral echt ziek lage voltages gebruiken:
6950XT_3_ELV_1560C_655mv_1392mem_785IF_90w_175ww_GameStable_Perf100
6950XT_3_ULV_1904MHz_770mv_2088mem_870IF_146w_238ww_GameStable_Perf123
6950XT_3_OM_2200MHz_880mv_2248mem_216w_890IF_GameStable_Perf137
6950XT_3_EX_2410MHz_940mv_2248mem_1000IF_277w_361ww_GameStable_Perf147

Stock is 284watt voor de 6950XT.

[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 29-08-2025 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Mijn 9070XT reboot mijn PC als er iets onder load komt.
Heb hem nu standaard, AMD cleanup gedraaid, nieuwste drivers en krijg een Kernel-Power 41.
RM850X van een jaar oud, 2 aparte12v kabels.
Komt morgen een 3080 die ik even snel heb gekocht. maar wel bizar allemaal.
Wordt er helemaal gestoord van, 2d en simpele 3D games (hearthstone - Hellslave) maar crashed op b.v. ARK en Subnautica.
Wordt er gek van.
Morgen weet ik evt meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Bad Brains schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:40:
Mijn 9070XT reboot mijn PC als er iets onder load komt.
Heb hem nu standaard, AMD cleanup gedraaid, nieuwste drivers en krijg een Kernel-Power 41.
RM850X van een jaar oud, 2 aparte12v kabels.
Komt morgen een 3080 die ik even snel heb gekocht. maar wel bizar allemaal.
Wordt er helemaal gestoord van, 2d en simpele 3D games (hearthstone - Hellslave) maar crashed op b.v. ARK en Subnautica.
Wordt er gek van.
Morgen weet ik evt meer.
Wat gebeurd er als je je power slider naar bv -30% zet? is het dan weg? of nog beter je max clocks offet op -500 zet waardoor de power spikes veel lager worden?
Kan natuurlijk dat je PSU toch een beetje gaar is heb dat probleem ook met mijn oudere Seasonic Platiunum 860 SS2 bij bepaalde full load situaties krijg ik nu ook reboots. Als ik de GPU afknijp en powerspikes verlaag is het wel stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
R.G schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 03:16:
Gaat fsr4 werken op rx6-7 series?
Er zijn al mods/hacks die dat mogelijk maken. Met de laatste update is er ook wel iets van een prestatie winst dat het de moeite waard is. Maar prestatie winst tov native is niet zo goed als op 9000 series kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
wow, hij werkt op deze settings. (Subnautica)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUugeVHNi-s0Pr647mKKuLPuoO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ra1uKovZ87XMoQb7JynZnkQw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Maar standaard gaat hij over zijn nek, dus toch de voeding? hmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Bad Brains schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:00:
wow, hij werkt op deze settings. (Subnautica)

[Afbeelding]
Hoe oud is de PSU? en is dit een 330 watt kaart of een 300?
Je kan ook alleen de -500 clocks even proberen. Dat verlaagd de power pieken vooral naar 3400MHz boosten is niet echt chill als je PSU niet zo goed is. 300watt stabiel continu leveren is vaak het probleem niet die hele korte 10ms pieken naar 600-700 watt vinden ze vaak niet leuk.

[ Voor 10% gewijzigd door Astennu op 29-08-2025 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Ik ben aan het zoeken waar de voeding vandaan komt, dit is een witte build dus ik denk 4 jaar oud en nieuw.
Maar ik koop veel PC spullen hier 2dehands, want ja. Kan morgen nog even kijken hoe het werkt zonder de 12v kabel extensions en hoe de riser kabel is seated.
Morgen komt ook de 3080 binnen dus dat gebeurd eerst voordat er iets anders getest gaat worden.
Tis een Quicksilver magnetic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:32

Thomg

Aww yiss

Bad Brains schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:15:
Ik ben aan het zoeken waar de voeding vandaan komt, dit is een witte build dus ik denk 4 jaar oud en nieuw.
Maar ik koop veel PC spullen hier 2dehands, want ja. Kan morgen nog even kijken hoe het werkt zonder de 12v kabel extensions en hoe de riser kabel is seated.
Morgen komt ook de 3080 binnen dus dat gebeurd eerst voordat er iets anders getest gaat worden.
Tis een Quicksilver magnetic.
Ik zou het inderdaad even proberen zonder riser en zonder extension, en dan ook ff opnieuw je kabels trekken zonder harde bochten of strakgetrokken kabels voor looks.

[ Voor 20% gewijzigd door Thomg op 29-08-2025 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Geen idee of ik de riser eraf kan halen, want er zit een waterblok op de chipset.
Wel kan ik kijken hoe hij erin zit, denk dus niet dat dat het probleem zal zijn maar je weet het niet.
Mem getest en dat is allemaal prima zelfs met de strakke timings.
Zoals gezegd, morgen de 3080 hopelijk ontvangen, DDU draaien en AMD cleanup voor de surity.
En dan kijken wat die gaat doen, heeft iets meer powerdraw dus als het de voeding is dan zien we dat snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:32

Thomg

Aww yiss

Bad Brains schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:24:
Geen idee of ik de riser eraf kan halen, want er zit een waterblok op de chipset.
Wel kan ik kijken hoe hij erin zit, denk dus niet dat dat het probleem zal zijn maar je weet het niet.
Zoals gezegd, morgen de 3080 hopelijk ontvangen, DDU draaien en AMD cleanup voor de surity.
En dan kijken wat die gaat doen, heeft iets meer powerdraw dus als het de voeding is dan zien we dat snel genoeg.
Zelf ook een RMA proces gestart met mijn SF750 om er na een minimale build (dus moederbord uit kast, etc.) achter te komen dat het toen prima werkte. Ik dacht altijd dat men achterdochtig was, maar nu denk ik er toch wel anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Bad Brains schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:24:
Maar wat wil je met die 3080 doen? het is ook een kaart die wat meer trekt maar weet niet of die dezelfde power demands heeft als de 9070XT. Dus kan best zijn dat die stock goed draait maar met een OC niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Had geen kaart om mee te testen, deze gaat of weer in de verkoop of in de HTPC met zijn super sucker wattage.
Who knows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Bad Brains schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 23:40:
Had geen kaart om mee te testen, deze gaat of weer in de verkoop of in de HTPC met zijn super sucker wattage.
Who knows.
Alle moderne high end kaarten hebben dit probleem. Daarom is de ATX 3.x standaard ook aangepast dat PSU's 200% van hun rated power moeten kunnen leveren bij pieken om shutdowns en reboots te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Astennu schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 22:13:
[...]

Ik gebruik:
[Afbeelding]

max power is dan 250watt maar hij gebruikt ook regelmatig minder. Qua performance scheelt het denk ik 8% tov de 300 watt van een reference 9070 XT. Deze kan 330 stock.

Weet je trouwens zeker dat je dan power draw halveert bij een 6900XT met slechts 200MHz minder? ik moest wel veel lager om dat te bereiken en vooral echt ziek lage voltages gebruiken:
6950XT_3_ELV_1560C_655mv_1392mem_785IF_90w_175ww_GameStable_Perf100
6950XT_3_ULV_1904MHz_770mv_2088mem_870IF_146w_238ww_GameStable_Perf123
6950XT_3_OM_2200MHz_880mv_2248mem_216w_890IF_GameStable_Perf137
6950XT_3_EX_2410MHz_940mv_2248mem_1000IF_277w_361ww_GameStable_Perf147

Stock is 284watt voor de 6950XT.
Mijn huidige full game load TGP is 144 watt met 1110mv (-60) en 2225mhz (stock 2504mhz) op 2350 MHz is dat 164 watt. Hij staat nu lager omdat de game kamer al heet zat is en die paar fps geen verschil maken.

250 watt met een hogere underclock is best veel dus voor die architectuur ten opzichte van de 6900xt. Maar misschien heb ik gewoon een erg goede sample van de kaart. Ik heb ook al een hele goede sample van de 9800X3D die probleemloos op pbo-40 all core draait en alle andere voltages ook flink lager zodat hij idle maar 14w verbruikt.

Mag ook wel want mijn vorige cpu sample was echt bagger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
computerjunky schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 06:55:
[...]

Mijn huidige full game load TGP is 144 watt met 1110mv (-60) en 2225mhz (stock 2504mhz) op 2350 MHz is dat 164 watt. Hij staat nu lager omdat de game kamer al heet zat is en die paar fps geen verschil maken.

250 watt met een hogere underclock is best veel dus voor die architectuur ten opzichte van de 6900xt. Maar misschien heb ik gewoon een erg goede sample van de kaart. Ik heb ook al een hele goede sample van de 9800X3D die probleemloos op pbo-40 all core draait en alle andere voltages ook flink lager zodat hij idle maar 14w verbruikt.

Mag ook wel want mijn vorige cpu sample was echt bagger.
Ik vind dat wel extreem laag zeker als je naar mijn voltages kijkt. Nu weet ik dat dit wel een beetje een high leakage part is maar 300+mv verschil en 300MHz lagere clocks voor same power is wel een heel groot verschil wat je tegenwoordig niet vaak meer ziet. Zeker omdat dit geen slechte chip was.
Het ligt er natuurlijk wel heel erg aan met welke applicatie je test. Workloads willen nog al eens een groot verschil in powerdraw / max clocks laten zien.

Zie ik ook bij de 9070XT waar Steel nomad rond de 2800-2900 draait. In Space marine 2 haalt de kaart 3100-3200MHz met vergelijkbaar of zelfs een wat lager verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Astennu schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:30:
[...]

Ik vind dat wel extreem laag zeker als je naar mijn voltages kijkt. Nu weet ik dat dit wel een beetje een high leakage part is maar 300+mv verschil en 300MHz lagere clocks voor same power is wel een heel groot verschil wat je tegenwoordig niet vaak meer ziet. Zeker omdat dit geen slechte chip was.
Het ligt er natuurlijk wel heel erg aan met welke applicatie je test. Workloads willen nog al eens een groot verschil in powerdraw / max clocks laten zien.

Zie ik ook bij de 9070XT waar Steel nomad rond de 2800-2900 draait. In Space marine 2 haalt de kaart 3100-3200MHz met vergelijkbaar of zelfs een wat lager verbruik.
Ik heb even een korte game sessie gestart met max load en de stats in beeld zoals ik de laatste tijd speel zodat je precies kan zien hoe en wat. Valt me wel op dat werkelijke clock iets lager is als ingestelde clocks en dat geld ook voor voltage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y77ssTA1-ArSI-Wr2SMyT_bVTjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cEASaMpkLtTf9NAnIA5FQ2o3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
computerjunky schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:48:
[...]

Ik heb even een korte game sessie gestart met max load en de stats in beeld zoals ik de laatste tijd speel zodat je precies kan zien hoe en wat. Valt me wel op dat werkelijke clock iets lager is als ingestelde clocks en dat geld ook voor voltage.

[Afbeelding]
Test voor de grap Timespy of Steelnomad eens. Dat is wat ik gebruikt heb.
Ingestelde clocks zijn target clocks. Die haal je alleen bij hele lage temps en als alle andere randvoorwaarden optimaal zijn of bv een spel de gpu niet zwaar belast. Maar over het algemeen heb je er LN2 voor nodig om die clocks te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Astennu schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:55:
[...]

Test voor de grap Timespy of Steelnomad eens. Dat is wat ik gebruikt heb.
Ingestelde clocks zijn target clocks. Die haal je alleen bij hele lage temps en als alle andere randvoorwaarden optimaal zijn of bv een spel de gpu niet zwaar belast. Maar over het algemeen heb je er LN2 voor nodig om die clocks te halen.
Heb net mijn systeem opgeschoond voor een systeemkopie vannacht dus ga even niets installeren maar even battlefield opgestart en die doet met ray tracing 177 watt en zonder gewoon dezelfde 144w gemiddeld. Dus Ray Tracen maakt de load wel iets hoger. Logisch gezien je daar extra units op de GPU voor gebruikt.

Dit draait ook echt zo al jaren en full system game load is dan ook tussen de 190 en 215 watt aan het stopcontact (case only). waar het verschil door de cpu load komt.
Ik was wel verrast om te zien dat de 9800X3D maar 47 watt gebruikt onder battlefield. Ik moet alleen even software installeren om de load en load per core te bekijken.
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussie over en ervaring met de 9000 serie van AMD. Prijzendiscussies horen thuis in [AMD Radeon RX9000 series] Levertijden & Prijzen. Post dat hier dus niet. Ook discussies over winkels horen hier niet.