Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[AMD Radeon RX9000 series] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:08
Xaphod schreef op zondag 2 november 2025 @ 06:47:
[...]

Dat undervolten moet ik ook eens proberen.
Mijn Gigabyte 9070XT Gaming OC trekt standaard 330 Watt, met pieken van over de 400.
Hij werkt prima overigens, ondanks mijn 650 Watt voeding.
Zou ik zeker aanraden. Met de teugels los boost de mijne tot ongeveer 3050Mhz, nu tikt het de 2850-2950Mhz aan. Je verbruikt eigenlijk 100W meer, met alle hitte enzo erbij, voor maar 3-4 fps meer max. Als elke fps telt, is dat natuurlijk beter.
Als je undervolt kun je trouwens ook de VRAM wat sneller zetten en de de snellere timings gebruiken. Ik heb trouwens de Sapphire Pulse, dus één van de goedkoopste modellen (eigenlijk een stock kaart met een hele goede koeler erop).

[ Voor 9% gewijzigd door mister_S op 02-11-2025 09:32 ]

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:08
Bij mij problemen met de laatste driver (25.10.2) icm met BF6. Ook op reddit hier veel problemen mee.
Wat zijn jullie ervaringen?

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:55
Zou handig zijn als je vertelt wat voor problemen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:39

Louw Post

Cerenas

Bad Brains schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:38:
Het is niet de voeding (perse), heb de LianLi Edge solo op de kaart aangesloten met een terminator (de rest van de onderdelen nog op de Corsair 850) en ik kon 4 games tegelijk opstarten zonder problemen.

Daarna de "oude" voeding weer erop aangesloten en wederom reboot na GPU belasting.
Heb toen de verlengkabels (Amazon chayna kabels) eraf gehaald en de pcie kabels van de PSU direct er op aangesloten.
En presto.
Alles werkt. (vooralsnog) Wordt vervolgd.
Hier tot een week geleden een maand met totaal willekeurige crashes gezeten. Soms 5x op een dag, soms helemaal niet. Zowel in game als met alleen de browser met Twitch open. Geen blue screen of logs in de Windows event viewer. Begon ook heel toevallig na een bios update. Van alles zitten proberen, ook bios downgrade. Bleek uiteindelijk toch de voeding te zijn, nog nooit eerder gehad.

Nu zijn onze problemen niet helemaal hetzelfde, maar gezien je met de 1200w geen issues had, zit het misschien toch daarin?

Ik heb iig nu een nieuwe voeding en m'n issues zijn gelukkig weg (was een jaar oude be quiet! Straight Power 12 750, dus ook niet bepaald de goedkoopste, maar gelukkig nog wel garantie).
__xeno__ schreef op zondag 2 november 2025 @ 16:23:
Bij mij problemen met de laatste driver (25.10.2) icm met BF6. Ook op reddit hier veel problemen mee.
Wat zijn jullie ervaringen?
Ben ook wel benieuwd naar je issues. Hier dezelfde driver versie en niks opgemerkt na een middag aan BF6.

• Bad Brains
Heb mijn Cjaina extenders eruitgetrokken en alles werkt.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:08
[...]

Ben ook wel benieuwd naar je issues. Hier dezelfde driver versie en niks opgemerkt na een middag aan BF6.
[/quote]

Vreemde framedrops (onspeelbaar). Niet iedere keer als ik hem opstartte. En af en toe crashes van de driver (met melding).

Met de oide driver ook een hogere framerate en geen problemen.

• Milo44
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-11 22:11
Beste Tweakers,

Sinds gisteren in het bezit van een 9070XT als upgrade van mijn 6800XT.

Nog nooit eerder een GPU gehad met een BIOS switch op de PCB, is het nodig dat je eerst nog iets van een BIOS update doet voor deze optie ofzo?
Had die van mij standaard op OC mode gezet ipv Silent mode, maar dan lijkt ie veel onstabieler te draaien als in de Silent mode...
Heb veel last van FPS stutters en regelmatig crashes in een (niet eens zo zware) game als Snowrunner.

Heb daarna eens gekeken of ik wat kon aanpassen met een undervolt (zoals ik bij mijn 6800XT en mijn vorige 5700XT ook heb gedaan), maar dat werkte ook niet lekker :?
Heb niet gek gedaan ofzo, want ik ben er bekend mee. Kleine stapjes zoals -25mV, PL +10% etc.

Nu in Silent mode werkt het gewoon prima, wat ik een beetje vreemd vind...
Iemand nog adviezen of tips oid? Zoals ik al eerder zei: Voor het eerst dat ik een GPU met een OC/Silent mode switch heb, dus ben hier niet bekend mee.
Normaal was het gewoon out of the box naar een fijne undervolt zoeken en spelen maar...

Uiteindelijk wil ik toch de kaart wat gaan undervolten, want de out of the box voltage vind ik te hoog bij AMD.

Mijn setup:

Mobo: ASRock B550 Pro4
CPU: AMD Ryzen 5 3600 Boxed
RAM: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4W
GPU: Radeon 9070 XT Powercolor Hellhound Spectral White
Voeding: Cooler Master V850 Gold
(Mobo, CPU en RAM volgen binnenkort als upgrade).

Heb vóór installatie van nieuwe GPU DDU gedraaid en de meest recent drivers geinstalleerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Milo44 op 24-11-2025 10:31 ]

I, a stranger and afraid in a world I never made...

• oef!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
@Milo44
Bios flashen, Bios defaults, andere kabels, kaart reseaten, DDU draaien. Opzoeken of AMD relevante logging schrijft.

Maar ik zou snel RMA'en. Het product werkt out of the box niet zoals bedoeld. Je kan er nog tig uur aan tweaken maar de resultaten kunnen beïnvloed worden door een defect.

• Bad Brains
OCCT draaien tijdens een crash, was de enige manier waarop ik rt info kon krijgen na een crash.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:16
Hellhound is binnen.
Zeer positief verrast qua geluid en temperaturen en lijkt ook goed te undervolten.
Bijna geen hoorbare coilwine en geen vervelend ventilator motor/lager geluid wat ik ervaarde met de Powercolor 9070 XT Reaper.

Ik kan Steel Nomad doorlopen met -145mv (-150 crashed net op het einde) en +10% power (max 253 watt TBP) voor 6800 puntjes.
Maximaal 1025rpm.
Samsung VRAM; maximaal 66 graden.
Gpu maximaal 52 graden, hotspot maximaal 71 graden.

Korte moment opnames met alleen meerdere malen Steel Nomad draaien dus even kijken of het stabiel blijft en wat de temperaturen doen met wat gamen.

Edit: potje Darktide gedaan, wel een crash net op het einde dus 5mv erbij, inmiddels nog meer eraf en op -125mv... moet nog verder testen.
GPU max 58 Hotspot max 80 graden, VRAM 74 graden 1044rpm max.

[ Voor 15% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-11-2025 12:39 ]

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:39

Louw Post

Cerenas

HugoBoss1985 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:17:
Hellhound is binnen.
Zeer positief verrast qua geluid en temperaturen en lijkt ook goed te undervolten.
Bijna geen hoorbare coilwine en geen vervelend ventilator motor/lager geluid wat ik ervaarde met de Powercolor 9070 XT Reaper.
...
Ik game hier vooral met koptelefoon op en laatst wat meer zonder voor singleplayer games, toen kwam ik er pas achter hoeveel lawaai die Reaper maakt haha. Was bij de release jammer genoeg de enige waar ik mijn handen op kon krijgen. :+

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:09
Ik hou mijn 9070 Hellhound op -70mv, +10% power en 2600 (fast timings) mhz. Heeft een Steel Nomad score van +/-6500.

Met -100mv, +10% power en 2800mhz (fast timings) heb ik ook de stresstest doorlopen en daar had de eerste run een score van 6640. Voor die marginaal hogere score houd ik het liefst wat ruimte over en pak ik wat veiligheid in de marge.

• HugoBoss1985
TheBrut3 schreef op woensdag 26 november 2025 @ 12:53:
Ik hou mijn 9070 Hellhound op -70mv, +10% power en 2600 (fast timings) mhz. Heeft een Steel Nomad score van +/-6500.

Met -100mv, +10% power en 2800mhz (fast timings) heb ik ook de stresstest doorlopen en daar had de eerste run een score van 6640. Voor die marginaal hogere score houd ik het liefst wat ruimte over en pak ik wat veiligheid in de marge.
Hoe meer je kaart kan undervolten, hoe hoger je score zal zijn omdat de gpu dan verder kan boosten.
Het is prima veilig op die manier want deze kaart is met +10% nog een van de meest stroom gelimiteerde 9070 kaarten volgens mij (met +/-257 watt).
Van de 4 kaarten op de TechPowerUp review heeft deze de laagste stroomlimiet.

VRAM levert bij mij vrijwel niets op: maximaal 45 puntjes erbij met 2750 en fast timings.
Maarja 25mv is al een verschil van 100 puntjes!
Ik heb besloten om het VRAM te laten voor wat het is en het op stock te houden.

Net op -125mv + 10% gedraaid en precies 6700 punten.

Voor €499 en 257 watt toch op 4080 super / 7900XTX niveau in Steel Nomad :P

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-11-2025 13:19 ]

• Milo44
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-11 22:11
Waar ik eerst problemen had met default settings in OC mode lijken deze plots te zijn verdwenen en draait de kaart nu gewoon goed, gek genoeg... :?

Inmiddels een stabiele UV/OC gevonden voor mijn kaart op:
-75 mV
-30% PL
Memory Timing op Fast met een VRAM Tuning op 2750.

Ik kon wel lager gaan als -75, maar dan wilde hij nog wel eens gek gaan doen/crashen bij enkele games.
Met bovenstaande settings werken tot nu alle games die ik heb gespeeld vlekkeloos.
Temps komen niet veel hoger als 50/55 graden en hotspot niet hoger als 80 (vooral de hotspot wordt ik autistisch blij van 8)7 )
Misschien nog een keertje verder kijken en spelen met enkel de PL, maar voor nu is het goed.

Blij dat er geen problemen meer zijn tot nu toe. Bedankt nog voor de suggesties @oef! & @Bad Brains, echter lijkt het probleem zich spontaan te hebben opgelost. :)
Kaart is echt heerlijk stil en (in mijn geval) prachtig mooi wit, wat helemaal bij de rest van mijn witte build past :P

[ Voor 11% gewijzigd door Milo44 op 26-11-2025 16:55 ]

I, a stranger and afraid in a world I never made...

• Bad Brains
Ik had ook lang crashes naar een reboot zonder dat er ook maar iets stond in mijn logboek.
Soms was het even een week of wat weg en kwam het weer terug.
Staat al eerder vermeld maar ik heb dus de chinese "verleng kabels" er tussenuit gehaald.
Sindsdien nooit meer reboots gehad.

Nu een setje Asianhorse kabels ertussen van 16 AWG en is het in 4 weken 1x voor gekomen.
Er zit echter ook 180 graden connectors op de GPU aansluiting, die zou ik eruit moeten halen om een eerlijke test te krijgen want die zaten er oorspronkelijk niet in.

• Xaphod
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:07

Xaphod

Inara profiel

Bad Brains schreef op woensdag 26 november 2025 @ 21:24:
Ik had ook lang crashes naar een reboot zonder dat er ook maar iets stond in mijn logboek.
Soms was het even een week of wat weg en kwam het weer terug.
Staat al eerder vermeld maar ik heb dus de chinese "verleng kabels" er tussenuit gehaald.
Sindsdien nooit meer reboots gehad.

Nu een setje Asianhorse kabels ertussen van 16 AWG en is het in 4 weken 1x voor gekomen.
Er zit echter ook 180 graden connectors op de GPU aansluiting, die zou ik eruit moeten halen om een eerlijke test te krijgen want die zaten er oorspronkelijk niet in.
Die 180 graden connectors heb ik ook.
Geen probleem hier.

https://inara.cz/elite/cmdr/425104/

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:46
Gisteren de Powercolor Hellhound Spectral White ontvangen en heel enthousiast natuurlijk meteen gaan inbouwen. Netjes plasticje van de backplate afgehaald. Blijkt dat er rondom de fans ook nog beschermfolie zit. Mocht de kaart weer heel enthousiast eruit halen om het ook daar netjes vanaf te halen. Dubbelcheck, alles eraf? Ja, mooi! Weer inbouwen en gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-HM6GNN3QaeoyCsEt0PwGQxwaI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9oE6XqJboi7MwxTDrHByWRP.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8VZy1XubWIJVtV8FBvB0R3QF9CM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHdumkgFfK9r3qMbJYT4pM1w.jpg?f=fotoalbum_medium

Kaart is als vervanging van m'n Asrock 6800 (niet XT). Even snel een benchmark gedraaid in Cyberpunk 2077.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxhmbXe_iu0rbPsfY47xizV_DnE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tiJlO0VgYLEKdQFdov6o98Kw.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFtkkdyTn_SvciNFmMYowQsehOM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZjT9Gstp59Z7lfgKxPVMVBCx.jpg?f=fotoalbum_medium

Dat is al mooie winst :D

• HugoBoss1985
https://videocardz.com/ne...x-9070-xt-and-rtx-50-gpus

Daar een leuk stukje over fan- en shroud mods met wat 3 printen en betaalbare Arctic fans.

@Majestici Komt het jou ook zo bekend voor ;) :P
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussie over en ervaring met de 9000 serie van AMD. Prijzendiscussies horen thuis in [AMD Radeon RX9000 series] Levertijden & Prijzen. Post dat hier dus niet. Ook discussies over winkels horen hier niet.