[AMD Radeon RX9000 series] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daksie
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Ik heb inmiddels ook de tweede PCIE slot (gen 3 x16) getest, en daarop is de geluidskwaliteit mogelijk nog slechter en dan krijg ik dezelfde problemen ook op audio via mijn moederbord. Raar genoeg is latency niet bijzonder hoog.

Na het terugswitchen van PCIE slots is het probleem met vastlopende graphics ook misschien opgelost. Slechte verbinding wellicht? Als het nog eens optreedt zal ik het onderzoeken met Windows performance monitor.
Nanne118 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 02:04:
[...]

Hey, verrek, ik heb met mijn ASUS TUF 9070 XT ook vergelijkbare problemen. Nu ik dat van jou zo lees komt, realiseer ik me dat mijn issues ook vooral (of alleen maar?) optreden als ik wat aan het YT'en of browsen ben.

Als hij crasht, valt je PC dan helemaal uit, of knalt het scherm op zwart? Doe je dan de PC uit met de aanknop? Als je hem dan terug opstart, werkt het dan direct weer of heb je een "afkoelperiode" nodig voordat alles weer werkt?

Heb jij misschien meer info hierover? Topics op Reddit of andere fora?
Mijn PC start dan opnieuw op, maar na het opstarten werkt alles zoals verwacht. Terwijl ik aan het zoeken was, zag ik wel veel posts over "black screen" problemen bij de 9000 kaarten. [1] [2] [3] Mijn problemen waren meer van "screen off" aard :9
Bad Brains schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 16:21:
Als je driver lagged dan kun je CRU gebruiken om hem te resetten.
Is nu versie 1.5.1 aihgh.
Bedoel je Custom Resolution Utility of iets anders? Ik ben er niet bekend mee.

[ Voor 11% gewijzigd door daksie op 14-06-2025 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-07 16:13
daksie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:31:
Ik heb inmiddels ook de tweede PCIE slot (gen 3 x16) getest, en daarop is de geluidskwaliteit mogelijk nog slechter en dan krijg ik dezelfde problemen ook op audio via mijn moederbord. Raar genoeg is latency niet bijzonder hoog.

Na het terugswitchen van PCIE slots is het probleem met vastlopende graphics ook misschien opgelost. Slechte verbinding wellicht? Als het nog eens optreedt zal ik het onderzoeken met Windows performance monitor.

[...]

Mijn PC start dan opnieuw op, maar na het opstarten werkt alles zoals verwacht. Terwijl ik aan het zoeken was, zag ik wel veel posts over "black screen" problemen bij de 9000 kaarten. [1] [2] [3] Mijn problemen waren meer van "screen off" aard :9

[...]

toon volledige bericht
Veel mensen denken dan dat het "screen off is" maar vaak is het de videokaart die toedeledoki zegt.
Of een voeding die het niet trekt waardoor de kaart ook toedeledoki zegt.

Bij de 9000 series lees je ook vaak over te hoge (boost) clocks (door Adrenaline) waardoor de boel crashed.
De kaart op gespecificeerde boostclocks limiteren in Adrenaline kan dan helpen.

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 14-06-2025 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:37
daksie schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:31:

Y

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remanus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:26
Ik heb sinds vandaag een pulse 9070 xt, iemand misschien een oplossing voor wanneer ik mijn pc reboot de settings in adrenaline restten? Fast boot al uitgezet en ik heb geen Msi afterburner of zo geïnstalleerd.

Ook zie ik in eigenlijk in alle spellen soms kleine micro stutters, ze lijken op v sync problemen(dit staat uit.) Ook hier heb ik al met en zonder free sync geprobeerd En ook fps cap net onder mijn monitor refresh rate ingesteld, ik lees als ik zoek dat het een probleem is wat meerdere hebben.

Tot nu toe niet echt blij met mijn overstap naar Amd vanaf mijn 3070ti die altijd probleemloos gewerkt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
remanus schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:35:
Ik heb sinds vandaag een pulse 9070 xt, iemand misschien een oplossing voor wanneer ik mijn pc reboot de settings in adrenaline restten? Fast boot al uitgezet en ik heb geen Msi afterburner of zo geïnstalleerd.

Ook zie ik in eigenlijk in alle spellen soms kleine micro stutters, ze lijken op v sync problemen(dit staat uit.) Ook hier heb ik al met en zonder free sync geprobeerd En ook fps cap net onder mijn monitor refresh rate ingesteld, ik lees als ik zoek dat het een probleem is wat meerdere hebben.

Tot nu toe niet echt blij met mijn overstap naar Amd vanaf mijn 3070ti die altijd probleemloos gewerkt heeft.
Gezien je van Nvidia naar AMD bent gegaan, DDU gedraaid voor installatie van de AMD drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remanus
Sissors schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:52:
[...]

Gezien je van Nvidia naar AMD bent gegaan, DDU gedraaid voor installatie van de AMD drivers?
In veilige modus met internet er af alles gewist met DDU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:31
Sissors schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:52:
[...]

Freesync en of G-sync icm V-sync AAN werkt het beste.

Mijn standaard instelling is dus aan in de driver, zowel met Amd kaarten als Nvidia, nooit stutters of tearing.

Voor de instellingen bewaren kan fastboot uitzetten helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door meljor op 16-06-2025 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tenzij ik weer verander van idee, ga ik waarschijnlijk voor een RX9070. Stilte is erg belangrijk voor mij, en dan het dilemma waarmee ik zit: Vergelijk je eg een Hellhound met een ASUS TUF, dan is volgens de meeste reviews de Hellhound stiller, maar de ASUS koeler. (Er zit overigens verrekte grote verschillen tussen de uitkomsten van verschillende reviews). En bij gelijke geluidsproductie is waarschijnljik de ASUS iets beter gekoeld.

Hoewel je dan handmatig de ASUS een ander fanprofiel kan geven, heb ik toch een sterke voorkeur voor dat het out of the box gewoon stil is. Dus dan denk je: "Hellhound kopen dus". Mijn enige twijfel alleen: Die testen zijn in ideale omgevingen gedaan. De airflow in mijn kast is prima, maar het is in een kast altijd warmer als volledig open. Tel daarbij op dat met het huidige weer het in mijn kamer slechts een paar graden warmer is, maar mijn GPU maakt al duidelijk meer RPM om koel te blijven.

Oftewel in niet-ideale situaties, zal die Hellhound dan sneller meer RPM moeten gaan maken om temperaturen acceptabel te houden, terwijl de ASUS meer marge heeft om wat warmer te worden nog. Of heeft ASUS gewoon lagere doel temperaturen ingesteld, en zal die bij niet ideale situaties ook gewoon zijn RPM omhoog gooien? Of kan je daar niks over zeggen en ben ik teveel problemen aan het zoeken? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Sissors schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:50:
Tenzij ik weer verander van idee, ga ik waarschijnlijk voor een RX9070. Stilte is erg belangrijk voor mij, en dan het dilemma waarmee ik zit: Vergelijk je eg een Hellhound met een ASUS TUF, dan is volgens de meeste reviews de Hellhound stiller, maar de ASUS koeler. (Er zit overigens verrekte grote verschillen tussen de uitkomsten van verschillende reviews). En bij gelijke geluidsproductie is waarschijnljik de ASUS iets beter gekoeld.

Hoewel je dan handmatig de ASUS een ander fanprofiel kan geven, heb ik toch een sterke voorkeur voor dat het out of the box gewoon stil is. Dus dan denk je: "Hellhound kopen dus". Mijn enige twijfel alleen: Die testen zijn in ideale omgevingen gedaan. De airflow in mijn kast is prima, maar het is in een kast altijd warmer als volledig open. Tel daarbij op dat met het huidige weer het in mijn kamer slechts een paar graden warmer is, maar mijn GPU maakt al duidelijk meer RPM om koel te blijven.

Oftewel in niet-ideale situaties, zal die Hellhound dan sneller meer RPM moeten gaan maken om temperaturen acceptabel te houden, terwijl de ASUS meer marge heeft om wat warmer te worden nog. Of heeft ASUS gewoon lagere doel temperaturen ingesteld, en zal die bij niet ideale situaties ook gewoon zijn RPM omhoog gooien? Of kan je daar niks over zeggen en ben ik teveel problemen aan het zoeken? :P
Probeer anders het totale gewicht van de videokaarten te achterhalen en koop de zwaarste kaart en/of grootste.
Maar daarmee ga ik er vanuit dat die in ieder geval met de fancurve tweaken waarschijnlijk de beste en stilste koeling heeft omdat de koeling forser is.
Out-of-the-box is een ander verhaal.
Ik denk dat de kwaliteit van de Asus lagers beter is.
Het type fan wat in het midden van de Hellhound zit ben ik niet kapot van qua bijgeluiden.
Anderen hebben weer nergens last van met de Reaper en de Hellhound.
Ik heb ook vernomen dat de Asus bepaalde bijgeluiden kan geven op specifieke toerentallen.
Meningen en gehoor verschillen.
Het prijsverschil is op een bepaald moment overigens wel fors geweest (€599 voor de Hellhound).
Je kan ook beide kaarten kopen en de kaart die je niet houdt op V&A zetten of retour doen (zelf geen fan van de laatste optie).

Iets anders wat het voor mij nu weer lastiger maakt is dat er tegenwoordig verschillende geheugenchips gebruikt worden en dat de prestaties hierdoor verschillen.

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-06-2025 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:33
De hellhound is standaard een beetje lager geklokt waardoor die op standaard instelling stiller is. Ik kan die aanraden als stilte is wat je zoekt.

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daksie
  • Niet online
Goede vraag. Ik heb een relatief open kast, de Corsair 4000D Airflow. Tegelijkertijd heb ik maar twee case fans (plus een CPU koeler met twee fans), dus binnen lopen de temperaturen wel iets op t.o.v. wat ik zou kunnen bereiken met een paar extra, en ambient temperaturen de laatste week zijn niet echt geweldig :9

Onder deze omstandigheden hoor ik de Hellhound (op zijn OC bios profiel) amper, zelfs al draait alles op volle toeren. Zoals HugoBoss1985 aangeeft, speelt het geheugen ook een rol. Hoeveel weet ik niet. In mijn kaart zitten Hynix modules. Ik las dat in meer recente units worden vervangen door koeler geheugen van Samsung.

De Asus heeft mogelijk meer marge om heter te worden, maar je zult vooral extra prestaties uit deze kaart krijgen uit een undervolt (en +10% power limit) behalve als je bijv. de kaart flasht met XT bios. Misschien heb ik het mis, maar mijn verwachting is daarom dat OC performance verschil eerder afhangt van de silicon lottery, en dat heel veel heter dan stock beide kaarten niet worden zolang je niet de laatste performance druppels probeert te onttrekken.

[ Voor 39% gewijzigd door daksie op 19-06-2025 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:57:
[...]

Probeer anders het totale gewicht van de videokaarten te achterhalen en koop de zwaarste kaart en/of grootste.
Maar daarmee ga ik er vanuit dat die in ieder geval met de fancurve tweaken waarschijnlijk de beste en stilste koeling heeft omdat de koeling forser is.
Out-of-the-box is een ander verhaal.
Ik denk dat de kwaliteit van de Asus lagers beter is.
Het type fan wat in het midden van de Hellhound zit ben ik niet kapot van qua bijgeluiden.
Anderen hebben weer nergens last van met de Reaper en de Hellhound.
Ik heb ook vernomen dat de Asus bepaalde bijgeluiden kan geven op specifieke toerentallen.
Meningen en gehoor verschillen.
Het prijsverschil is op een bepaald moment overigens wel fors geweest (€599 voor de Hellhound).
Je kan ook beide kaarten kopen en de kaart die je niet houdt op V&A zetten of retour doen (zelf geen fan van de laatste optie).

Iets anders wat het voor mij nu weer lastiger maakt is dat er tegenwoordig verschillende geheugenchips gebruikt worden en dat de prestaties hierdoor verschillen.
toon volledige bericht
Ja als de Hellhound er nu voor €599 was geweest was het een no-brainer geweest, had hem toch toen moeten kopen ;) . Maar die €30 verschil die er nu is, is nou niet heel significant. En ook andere zijn geen drol goedkoper.

Wat betreft de grootste pakken: Zegt natuurlijk niet alles over hoe goed hij koelt, maar er is wel een sterke correlatie ja. Onder de streep denk ik wel dat als je wil tweaken, de ASUS gewoon de beste koeler is. Maar de Hellhound is wat stiller op standaard instellingen in iig een ideale omgeving :P .
daksie schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:02:
Goede vraag. Ik heb een relatief open kast, de Corsair 4000D Airflow. Tegelijkertijd heb ik maar twee case fans (plus een CPU koeler met twee fans), dus binnen lopen de temperaturen wel iets op t.o.v. wat ik zou kunnen bereiken met een paar extra, en ambient temperaturen de laatste week zijn niet echt geweldig :9

Onder deze omstandigheden hoor ik de Hellhound (op zijn OC bios profiel) amper, zelfs al draait alles op volle toeren. Zoals HugoBoss1985 aangeeft, speelt het geheugen ook een rol. Hoeveel weet ik niet. In mijn kaart zitten Hynix modules. Ik las dat in meer recente units worden vervangen door koeler geheugen van Samsung.
En dat maakt het lastiger, maar ook makkelijker: Onder de streep zijn natuurlijk beide gewoon prima kaarten. Jouw Hellhound is prima stil, een ASUS TUF zou dat zeer waarschijnlijk ook zijn in jouw situatie.

Geheugen modules kan je natuurlijk verder weinig aan doen, los van er een zooi kopen en alles terugsturen wat geen Samsung heeft ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daksie
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:34:
Ja als de Hellhound er nu voor €599 was geweest was het een no-brainer geweest, had hem toch toen moeten kopen ;) . Maar die €30 verschil die er nu is, is nou niet heel significant. En ook andere zijn geen drol goedkoper.
Ik heb mijn post maar even aangepast om discussie over prijzen buiten deze topic te houden. In de levertijden & prijzen topic kun je een link vinden naar aanbod in Duitsland rond RRP (van andere modellen weliswaar), mocht je dat interesseren.

[ Voor 78% gewijzigd door daksie op 19-06-2025 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
@daksie

https://videocardz.com/ne...rop-in-22-card-comparison

@Astennu Misschien kan die grafiek en de info in de startpost, als je het leuk vind, tijd hebt en zin hebt om het te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-06-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-07 18:19

Martinspire

Awesomeness

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Het is een 'slechte' versie van DLSS/FSR, zowel met upscaling als frame gen. Maar het grote voordeel is dat het bij elk spel werkt.

Ik vind het zelf ietwat apart dat het een behoorlijk populair programma is, terwijl de betere versies ervan, zoals Nvidias frame gen, door 'het internet' worden afgekraakt als fake frames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Laatst online: 26-06 10:45
Dit is basically Wat hyper RX Al in de driver doet.
Alleen gebruiken ze hier ene ander algo om de upscaling te doen. Is meer vergelijkbaar met de non AI versies van FSR.
En deze zitten na het renderen van de ui dus de ui wordt meer "blurry" bij games waar dlss of fsr ingebakken zit wordt eerst de upscaling gedaan en dan pas de ui er overheen gerendered.

Heb hier zelf om die twee redenen nooit naar gekeken. Gebruik wel optiscaler om FSR4 te forceren in games die dlss of oude versies van fsr ondersteunen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
  • Laatst online: 26-06 10:45
HugoBoss1985 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:21:
@daksie

https://videocardz.com/ne...rop-in-22-card-comparison

@Astennu Misschien kan die grafiek en de info in de startpost, als je het leuk vind, tijd hebt en zin hebt om het te doen.
De hele tabel is misschien beetje overbodig? Misschien alleen melden dat Samsung geheugen wat trager is (2.6%) Wat Wel margin of error is. Een slechter gelukte chip is ook +-3% trager dan een goed gelukte chip. Heb out of the box en na oc met gelijke power targets ook dst soort verschillen gezien. Dit komt er natuurlijk wel boven op.

Ik vermoed dat het Samsung geheugen wat minder strakke timings draait.

Ik ben wel benieuwd of het in veel games ook merkbaar is of dat dit vooral in games/benshmarks die meer op memory leunen zichtbaar Is.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Nou, hij is binnen. Het is een RX 9070 ASUS TUF geworden. Ik neigde er al naar, maar toen ik een tweedekansje zag staan voor €640 maar de knoop doorgehakt. Zo iig wat goedkoper dan een XT, die normaal natuurlijk gewoon erg interessant is tov een niet-XT. Maar met mijn oude GPU die wat luidruchtiger was geworden, had ik ook eens achter mijn PC gevoeld. En de hoeveelheid hitte die daar vanaf kwam met een ~230W GPU, vond ik zelf wel voldoende, hoefde niet nog een 100W extra bij :) .

Oude kaart eruit, nieuwe erin, DDU draaien in safe mode. Of nou ja, safe mode gaf niks behalve een zwart scherm. Uiteindelijk een muis cursor. En misschien is dit algemeen bekende informatie, of misschien is er wat vreemds bij mijn PC, maar na de derde poging ben ik op mijn laptop wat gaan zoeken (wat niet makkelijk is, want "safe mode black screen" geeft heel veel resultaten dat ze je zeggen safe mode te gebruiken). En toen keek ik naar mijn desktop: Whoeps, heeft alleen meer tijd nodig.

Risico bij tweedekansje is natuurlijk: Waarom is hij teruggestuurd? Hopelijk geen erge coil whine. De verpakking was open, maar daar eindigde het wel mee. Plastic folie zat overal zelfs nog erop. Paar keer net wat een rateltje. Bleek gelukkig iets van mijn PC wat net een fractie bij de fan van de GPU kwam, dus die weggeduwd, en nu fluister stil. Zachter dan mijn case fans iig, niks van coil whine zelfs met zijpaneel eraf en mijn hoofd er in de buurt te horen (wat ik deed om die ratel op te sporen).

17500 Furmark score: Ja vast niet de beste benchmark, maar het ging mij vooral om snel hem te kunnen stressen om geluid te testen, en algemene check of er niet iets geheel mis is met dat ding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCRar0SPzl8D6QHk4dnZuT-4bF0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nx6R2taFxi3Gv05Q0KnKhidG.png?f=fotoalbum_large

Temperaturen / fan speeds dus zonder zijpaneel van mijn kast. Oh, en Hynix geheugen voor de geinteresseerde :P .

En omdat iemand een foto erbij wilde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7lQVMyN_adQLfpi-Vaq1ubOCns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CibHVwqSUrQ3FoSpMW9YKY5E.jpg?f=fotoalbum_large
Het mag duidelijk zijn waarom die er oorspronkelijk niet bij stond :P . Voordeel van dichte kast, niemand ziet de witte ventilatoren en de random kabels :P .

(En jaja, ik moet erachter stofzuigen, mijn robot komt daar niet).

[ Voor 21% gewijzigd door Sissors op 21-06-2025 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Sissors schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:09:
Nou, hij is binnen. Het is een RX 9070 ASUS TUF geworden. Ik neigde er al naar, maar toen ik een tweedekansje zag staan voor €640 maar de knoop doorgehakt. Zo iig wat goedkoper dan een XT, die normaal natuurlijk gewoon erg interessant is tov een niet-XT. Maar met mijn oude GPU die wat luidruchtiger was geworden, had ik ook eens achter mijn PC gevoeld. En de hoeveelheid hitte die daar vanaf kwam met een ~230W GPU, vond ik zelf wel voldoende, hoefde niet nog een 100W extra bij :) .

Oude kaart eruit, nieuwe erin, DDU draaien in safe mode. Of nou ja, safe mode gaf niks behalve een zwart scherm. Uiteindelijk een muis cursor. En misschien is dit algemeen bekende informatie, of misschien is er wat vreemds bij mijn PC, maar na de derde poging ben ik op mijn laptop wat gaan zoeken (wat niet makkelijk is, want "safe mode black screen" geeft heel veel resultaten dat ze je zeggen safe mode te gebruiken). En toen keek ik naar mijn desktop: Whoeps, heeft alleen meer tijd nodig.

Risico bij tweedekansje is natuurlijk: Waarom is hij teruggestuurd? Hopelijk geen erge coil whine. De verpakking was open, maar daar eindigde het wel mee. Plastic folie zat overal zelfs nog erop. Paar keer net wat een rateltje. Bleek gelukkig iets van mijn PC wat net een fractie bij de fan van de GPU kwam, dus die weggeduwd, en nu fluister stil. Zachter dan mijn case fans iig, niks van coil whine zelfs met zijpaneel eraf en mijn hoofd er in de buurt te horen (wat ik deed om die ratel op te sporen).

17500 Furmark score: Ja vast niet de beste benchmark, maar het ging mij vooral om snel hem te kunnen stressen om geluid te testen, en algemene check of er niet iets geheel mis is met dat ding.

[Afbeelding]

Temperaturen / fan speeds dus zonder zijpaneel van mijn kast. Oh, en Hynix geheugen voor de geinteresseerde :P .
toon volledige bericht
Maximaal 771 rpm met Furmark, lol dat is echt weinig :)

Stroomverbruik in HWinfo lijkt wel iets mee mis, in Furmark klopt het wel.
Heb je de nieuwste Hwinfo erop gezet?
Zo nee, even doen.

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-06-2025 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:37
Sissors schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:09:

Oude kaart eruit, nieuwe erin, DDU draaien in safe mode.
AMD heeft daar een prima tool voor die alles delete.
Niet als je van groen af komt dacht ik.
amd cleanup utility

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:41:
[...]

Maximaal 771 rpm met Furmark, lol dat is echt weinig :)

Stroomverbruik in HWinfo lijkt wel iets mee mis, in Furmark klopt het wel.
Heb je de nieuwste Hwinfo erop gezet?
Zo nee, even doen.
Nieuwste Hwinfo. En ja ik miste ook stroomverbruik, dus daarom had ik de nieuwste erop gezet, maar dat hielp niet. Of nou ja, hij laat een stroomverbruik zien, maar dat is van de geintegreerde GPU van mijn CPU. En daar heeft nog nooit wat van geklopt :) .

En wat je zegt, zo'n lage RPM plus geen coilwhine die mij iig opvalt, en mijn doel is bereikt, met marge.

Instaedit: https://www.reddit.com/r/...gpu_power_w_after_radeon/, probleempje van AMD drivers + HWinfo.
Bad Brains schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:44:
[...]

AMD heeft daar een prima tool voor die alles delete.
Niet als je van groen af komt dacht ik.
amd cleanup utility
Ik kwam van kamp groen. Anders had ik waarschijnlijk nog geen eens de moeite genomen DDU te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Sissors schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:03:
[...]

Nieuwste Hwinfo. En ja ik miste ook stroomverbruik, dus daarom had ik de nieuwste erop gezet, maar dat hielp niet. Of nou ja, hij laat een stroomverbruik zien, maar dat is van de geintegreerde GPU van mijn CPU. En daar heeft nog nooit wat van geklopt :) .

En wat je zegt, zo'n lage RPM plus geen coilwhine die mij iig opvalt, en mijn doel is bereikt, met marge.

Instaedit: https://www.reddit.com/r/...gpu_power_w_after_radeon/, probleempje van AMD drivers + HWinfo.

[...]

Ik kwam van kamp groen. Anders had ik waarschijnlijk nog geen eens de moeite genomen DDU te draaien.
Anders (wanneer van toepassing) je onboard gpu even uitzetten in het bios en/of apparaat beheer?
Ik heb je reddit link nog niet gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:04:
[...]

Anders (wanneer van toepassing) je onboard gpu even uitzetten in het bios en/of apparaat beheer?
Ik heb je reddit link nog niet gelezen.
Is een AMD API die gewijzigd is, en HWinfo is nog niet aangepast.

Overigens iets anders, in GoT reactie vak wordt mijn cursor nu vaak wit, niet bepaald ideaal, wit op wit. Hardware versnelling uitzetten in Chrome lost het op, maar merken andere dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-07 10:25
meljor schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:49:
[...]

Freesync en of G-sync icm V-sync AAN werkt het beste.

Mijn standaard instelling is dus aan in de driver, zowel met Amd kaarten als Nvidia, nooit stutters of tearing.

Voor de instellingen bewaren kan fastboot uitzetten helpen.
Even reageren op een wat ouder bericht.
Ja bij mij was het inderdaad fastboot uitzetten. Ik merkte ook dat Adrenalin de settings niet onthield.
Verder geen stutters (ja 1x gehad, toen had ik in Windows nog m'n monitor op 60Hz staan ipv 165Hz - het spel wilde sneller maar omdat die op 60Hz stond stotterde het heel raar. Het was in ieder geval geen tearing oid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaphod
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-07 17:19

Xaphod

Inara profiel

remanus schreef op zondag 15 juni 2025 @ 16:35:

Windows gaat standaard in een soort hybride slaapstand als je hem uitschakelt.
Hierbij worden de Adrenalin instellingen nogal eens gereset.
Je kunt proberen snel opstarten uit te schakelen op deze manier;
typ Win + R en typ in het veld powercfg.cpl
daarna links op Gedrag van aan/uit-knoppen bepalen en wachtwoordbeveiliging inschakelen.
Hier kun je snel opstarten uitschakelen, Windows sluit dan volledig af.
Opstarten duurt dan iets langer, maar de instellingen blijven doorgaans behouden.
Ik heb sinds kort ook een RX 9070XT, (hiervoor een RX6800), hij bevalt tot nog toe goed.

https://inara.cz/elite/cmdr/425104/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remanus
Xaphod schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 17:33:
[...]

Windows gaat standaard in een soort hybride slaapstand als je hem uitschakelt.
Hierbij worden de Adrenalin instellingen nogal eens gereset.
Je kunt proberen snel opstarten uit te schakelen op deze manier;
typ Win + R en typ in het veld powercfg.cpl
daarna links op Gedrag van aan/uit-knoppen bepalen en wachtwoordbeveiliging inschakelen.
Hier kun je snel opstarten uitschakelen, Windows sluit dan volledig af.
Opstarten duurt dan iets langer, maar de instellingen blijven doorgaans behouden.
Ik heb sinds kort ook een RX 9070XT, (hiervoor een RX6800), hij bevalt tot nog toe goed.
Ik heb fastboot uit gezet zoals al aan gegeven en het werkte niet. De dag er op mijn computer op gestart en adrenaline slaat alles op zoals het hoort. Ook geen haperingen meer. Zal wel een van de niet logische dingen zijn. Alles werkt nu zoals ik ik het wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod

Xaphod

Inara profiel

remanus schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 21:13:
[...]

Ik heb fastboot uit gezet zoals al aan gegeven en het werkte niet. De dag er op mijn computer op gestart en adrenaline slaat alles op zoals het hoort. Ook geen haperingen meer. Zal wel een van de niet logische dingen zijn. Alles werkt nu zoals ik ik het wil.
Ik denk dat je hier de fastboot optie in de bios/uefi bedoelt.
Dit zorgt voor een snellere bios opstart, maar heeft niets met windows te maken.
Maar als het goed werkt moet je het zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remanus
Xaphod schreef op zondag 29 juni 2025 @ 06:36:
[...]

Ik denk dat je hier de fastboot optie in de bios/uefi bedoelt.
Dit zorgt voor een snellere bios opstart, maar heeft niets met windows te maken.
Maar als het goed werkt moet je het zo laten.
fast boot in energie beheer van windows, misschien heet het anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod

Xaphod

Inara profiel

remanus schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:25:
[...]

fast boot in energie beheer van windows, misschien heet het anders.
Kan kloppen, in het huidige instellingenscherm van windows 11 is het niet meer gemakkelijk te vinden.
Daarom via de opdrachtprompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daksie
  • Niet online
Fast boot uitzetten heeft wel het pluspunt dat je als vanouds F8 kan inhouden tijdens het opstarten om safe boot en andere diagnostiek te doen ipv het omslachtige proces via Windows instellingen.

Iets wat ik de laatste tijd vaak heb moeten doen, want ik blijf toch weer problemen ervaren sinds ik de 9070 gebruik (voornaamste is het zgn. kernel-power event 41, onverwachts opnieuw opstarten), en ik heb een sterk vermoeden dat ze aan de kaart te wijten zijn, gezien mijn systeem stabiel draait wanneer ik de iGPU of een andere GPU gebruik. Dus ik ben aan het overwegen om een RMA aan te vragen. Helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door daksie op 03-07-2025 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaphod

Xaphod

Inara profiel

daksie schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:45:
Fast boot uitzetten heeft wel het pluspunt dat je als vanouds F8 kan inhouden tijdens het opstarten om safe boot en andere diagnostiek te doen ipv het omslachtige proces via Windows instellingen.

Iets wat ik de laatste tijd vaak heb moeten doen, want ik blijf toch weer problemen ervaren sinds ik de 9070 gebruik (voornaamste is het zgn. kernel-power event 41, onverwachts opnieuw opstarten), en ik heb een sterk vermoeden dat ze aan de kaart te wijten zijn, gezien mijn systeem stabiel draait wanneer ik de iGPU of een andere GPU gebruik. Dus ik ben aan het overwegen om een RMA aan te vragen. Helaas.
Zou ook een voeding probleem kunnen zijn.
Mijn RX 9070XT trekt ruim 330 watt, zover ik heb gezien, (3x 8 pins aansluiting).
Het advies voor deze was ook een 850 Watt voeding.
Hij werkt tot nu toe trouwens probleemloos met mijn 650 Watt 'Seasonic Focus Plus 650 Watt Gold', die overigens wel echt 650 Watt kan leveren op de 12 volt rail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daksie
  • Niet online
Xaphod schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:29:
[...]

Zou ook een voeding probleem kunnen zijn.
Mijn RX 9070XT trekt ruim 330 watt, zover ik heb gezien, (3x 8 pins aansluiting).
Het advies voor deze was ook een 850 Watt voeding.
Hij werkt tot nu toe trouwens probleemloos met mijn 650 Watt 'Seasonic Focus Plus 650 Watt Gold', die overigens wel echt 650 Watt kan leveren op de 12 volt rail.
Zeker. Nou had ik kort na de aanschaf van de videokaart ook een nieuwe voeding gekocht, de Corsair RM850x, ter vervanging van mijn oudere, en het probleem is consistent op zowel de nieuwe als oude. Daarom denk ik het minder waarschijnlijk is dat het aan de voeding ligt.

[ Voor 6% gewijzigd door daksie op 03-07-2025 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.o.n.s
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-07 18:12
Zag dat de AMD driver versie 25.6.3 uit was.

Ik heb die vandaag geinstalleerd om te zien of VR er goed mee werkt.
Maar met mijn 9070 XT i.cm. een PSVR2 heb ik geen virtual-reality beeld in F1 25.

Bij elke [optionele] update probeer ik het, maar moet ik toch elke keer terug naar 25.4.1 om dat te fixen.

Andere 9070 gebruikers met gelijke problemen?
[Ik weet dat er in ode penstaande bugs iets staat vermeld over 80/90hz met enkele vr-brillen]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Hier heb ik 25.6.1, en VR die ik gebruik werkt feilloos. Maar ik heb wel een Quest 3, dus dan worden beelden wel fundamenteel anders verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.o.n.s
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-07 18:12
Sissors schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:47:
Hier heb ik 25.6.1, en VR die ik gebruik werkt feilloos. Maar ik heb wel een Quest 3, dus dan worden beelden wel fundamenteel anders verwerkt.
Thanks! Zit denk ik toch in de combinatie met de psvr2 ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xephasis
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8M5HctDsf9kFJ2d9QAKzF0mkmok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rf39QyE4mfNpkTGuGboUJ2Od.png?f=fotoalbum_large

Sinds ik een 9070XT gekocht had heel veel ellende gehad met drivers en ander gedoe. Tijdens gamen was het super en heel erg stabiel. Maar gewoon in Windows/Edge/Steam veel zwarte schermen en vastlopers. Deze instelling uitzetten lijkt nu eindelijk wat geholpen te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daksie
  • Niet online
Xephasis schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:43:
[Afbeelding]

Sinds ik een 9070XT gekocht had heel veel ellende gehad met drivers en ander gedoe. Tijdens gamen was het super en heel erg stabiel. Maar gewoon in Windows/Edge/Steam veel zwarte schermen en vastlopers. Deze instelling uitzetten lijkt nu eindelijk wat geholpen te hebben...
VRR is wel een belangrijke feature naar mijn gevoel, vooral in combinatie met framegen bijv. Ik zou iig niet zonder willen. Wat ik wel uitzet is VRR tijdens regulier Windows gebruik. De GPU spikes die je krijgt wanneer de vernieuwingsfrequentie wisselt geven mij de impressie dat het ook niet bepaald energiebesparend werkt, zoals de beschrijving suggereert.

Als je zegt dat je problemen hebt in Windows/Edge maar niet in games, dan zou ik aanraden om alleen dat uit te zetten en kijken of het helpt. Zo uit mijn hoofd is het te vinden in je beeldscherminstellingen (maar niet onder de sectie graphics). In het Engels wordt het Dynamic Refresh Rate genoemd.

[ Voor 71% gewijzigd door daksie op 08-07-2025 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:34
Deze week nieuwe pc gebouwt met XFX Swift 9070XT. Ook al is hij goedkoopste geloof dat het wel goed zit met koeling.

Tijdens gamen waar GPU usage hele tijd tussen 95% en 100% zat en ik nog niets getuned had, was GPU temp rond de 60 graden en hotspot rond de 85 graden, mem temp had ik nog niet aanstaan en was echt onhoorbaar.

Heb toen even zitten spelen met fan-curve en nu met RPM van 1500, wel hoorbaar niet vervelend, zeker niet gezien ik altijd headset op heb. Waren de temperaturen na meer dan uur spelen:
GPU temp: 55-56 graden
GPU hotspot: 73-74 graden
Mem: 67-68 graden.

Van het weekend heb ik vakantie en ga ik ook eens wat undervolten en verder tunen.
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussie over en ervaring met de 9000 serie van AMD. Prijzendiscussies horen thuis in [AMD Radeon RX9000 series] Levertijden & Prijzen. Post dat hier dus niet. Ook discussies over winkels horen hier niet.