[AMD Radeon RX9000 series] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:27

Martinspire

Awesomeness

Nieuwe driver update. Hij is optioneel en biedt onder andere support voor AC Shadows:
download: AMD Radeon Software Adrenalin Edition 25.3.2

Hier de download:
https://www.amd.com/en/su...md-radeon-rx-9070-xt.html

[ Voor 23% gewijzigd door Martinspire op 25-03-2025 00:05 ]

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:24
Miyazono schreef op maandag 24 maart 2025 @ 23:53:
[...]

Oh dat snap ik zeker, maar als je voor bijvoorbeeld 680 euro nu voor de Sapphire Pulse 9070 vrijwel aan stock XT prestaties zit lijkt het mij geen heel verkeerde deal toch, kijkend naar de performance die je krijgt voor je geld? O-) Of zit ik verkeerd te denken :P
Yea, ik zou zeggen dat je wel verkeerd denkt, die tweaks zijn een bonus en geen garantie. Kan best dat jouw kaart dat niet gaat halen of dat die na verloop van tijd onstabiel wordt en je dus terug naar stock moet en die performance mist. Ik zou daar ook niet aan beginnen, tenzij je eventuele extra performance echt als bonus ziet en de kaart zelf niet als een kaart met XT-prestaties ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paiko
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-04 06:27
Had een vraagje, ben je niet bang dat nu ook weer net als in de 7000 serie veel minder devs in hun games FSR 4 zullen doen vergeleken met DLSS in games, dat is de reden dat ik niet weet ik of ik wel voor een Radeon moet kiezen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:01:
Ik heb het retour sturen al van 2 medetweakers vernomen in de DM.
Vanwege de prijs?
Bij andere shops worden ze gewoon als nieuw weer verkocht.

[ Voor 13% gewijzigd door Olaf van der Spek op 26-03-2025 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:55
offtopic:
Vooral vanwege bijgeluiden (naast ook schijnbaar hele erge coilwhine).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:10:
[...]

offtopic:
Vooral vanwege bijgeluiden (naast ook schijnbaar hele erge coilwhine).
Wat heb je behalve fan- en coilgeluid nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Olaf van der Spek schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:11:
[...]

Wat heb je behalve fan- en coilgeluid nog meer?
Inderdaad dus bijgeluiden van de ventilator/ventilatoren (bij een bepaald toerental).
Overigens kan het nog per mens/gehoor verschillen wat de ene wel hoort kan de ander niet waarnemen.

Sommige mensen accepteren coil whine, andere niet of minder.

Verder zijn er natuurlijk nog meer redenen om een kaart WKOA te sturen... undervolting binning, misschien gewoon eens proberen en retour doen (niet tevreden over prestatiewinst).
Etc, etc.

@Lockon Kan me ook nog voorstellen dat mensen (die kennis hebben van de risico's en de grote handleiding bij de nieuwe stekker) toch wat zenuwachtig werden van de Nitro+ oplossing met de omstreden stekker en de buiging van de kabel... en dus de druk/kracht op de stekker.
Nvidia/de adapter makers/de psu makers geven heel precies aan dat er eigenlijk geen spanning/druk op die connector/de stekker mag staan.

Sapphire heeft het naar mijn mening voor het oog leuk gedaan en het is misschien praktisch, maar goed doordacht en veilig (de stekker an sich) vind ik het niet.
Afijn de Buildzoid video en alles wat er bekend is over de connector zijn duidelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkY33ftP4hRQQoS6PsfevjJvCws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fyZQSceXEvJh9Y7stecd7Tra.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTT7krBzm_YuBjNSt_i8I4opwX8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cwa6xTRFKyyGvfBwiPiotoRP.png?f=fotoalbum_large

Misschien offtopic hier maar zeker relevant voor de prijzen.

Bij NBB is het nu ook vrij krom, in ieder geval w.b.t. XFX.
Swift, Quicksilver en Mercury OC (de dikste/beste) zijn allemaal €819 ex. verzending en ex. NL btw.
Dus MSRP XT en vrijwel dikste (Magnectic Air zou ik nog dikker noemen) XT dezelfde prijs.

[ Voor 63% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-03-2025 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:46

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

HugoBoss1985 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:14:
[...]

Inderdaad dus bijgeluiden van de ventilator/ventilatoren (bij een bepaald toerental).
Overigens kan het nog per mens/gehoor verschillen wat de ene wel hoort kan de ander niet waarnemen.

Sommige mensen accepteren coil whine, andere niet of minder.

Verder zijn er natuurlijk nog meer redenen om een kaart WKOA te sturen... undervolting binning, misschien gewoon eens proberen en retour doen (niet tevreden over prestatiewinst).
Etc, etc.

@Lockon Kan me ook nog voorstellen dat mensen (die kennis hebben van de risico's en de grote handleiding bij de nieuwe stekker) toch wat zenuwachtig werden van de Nitro+ oplossing met de omstreden stekker en de buiging van de kabel... en dus de druk/kracht op de stekker.
Nvidia/de adapter makers/de psu makers geven heel precies aan dat er eigenlijk geen spanning/druk op die connector/de stekker mag staan.

Sapphire heeft het naar mijn mening voor het oog leuk gedaan en het is misschien praktisch, maar goed doordacht en veilig (de stekker an sich) vind ik het niet.
Afijn de Buildzoid video en alles wat er bekend is over de connector zijn duidelijk.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Misschien offtopic hier maar zeker relevant voor de prijzen.

Bij NBB is het nu ook vrij krom, in ieder geval w.b.t. XFX.
Swift, Quicksilver en Mercury OC (de dikste/beste) zijn allemaal €819 ex. verzending en ex. NL btw.
Dus MSRP XT en vrijwel dikste (Magnectic Air zou ik nog dikker noemen) XT dezelfde prijs.
Deze oplossing was beter geweest voor de 12HWPR connector :+
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/3790719-0/vga-kabel-lengte-6-meter.jpg

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:18
Als je de stickers enzo van de videokaart aftrekt, kun je hem dan nog terug sturen?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
ArcticWolf schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:00:
[...]

Deze oplossing was beter geweest voor de 12HWPR connector :+
[Afbeelding]
Volgens mij heb jij bij dezen dé oplossing gevonden.
Anders kunnen ze er altijd nog 2 tubes 2-componenten lijm bij leveren. :+

@C00P Kan wel maar in principe is dit void warranty.
W.b.t. het zegeltje op de schroef / schroefjes (van de koeling/heatsink) is dat iets wat niet rechtsgeldig is.
Maar een kaart moet natuurlijk wel voorzien zijn van een serienummer ;)

[ Voor 22% gewijzigd door HugoBoss1985 op 26-03-2025 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
HugoBoss1985 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:01:
[...]

@C00P Kan wel maar in principe is dit void warranty.
W.b.t. het zegeltje op de schroef / schroefjes (van de koeling/heatsink) is dat iets wat niet rechtsgeldig is.
Maar een kaart moet natuurlijk wel voorzien zijn van een serienummer ;)
Ik bedoel de plastiek doorzichtige film die je vaak ziet op een videokaart, ik ga niet de serienummer ofzo eraf trekken 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
C00P schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:11:
[...]

Ik bedoel de plastiek doorzichtige film die je vaak ziet op een videokaart, ik ga niet de serienummer ofzo eraf trekken 😁
Jij zei "stickers" niet "film/folie" ;)
Sterker nog: die folie moet eraf vóór het in gebruik nemen.
Dat kan smelten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
HugoBoss1985 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:23:
[...]

Jij zei "stickers" niet "film/folie" ;)
Sterker nog: die folie moet eraf vóór het in gebruik nemen.
Dat kan smelten.
Klopt 💪😎

En als ik hem dan terug stuur, die folie er zo goed mogelijk terug op plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie94
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08-04 13:54
Iemand al ervaring met ASRock 0dB Silent Cooling op de Steel Legend & Challenger ?

Zou er nog veel geluid verschil zitten op ASRock RX 9070 Challenger & Steel Legend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-04 18:27
Bestaat er al een versie zonder stroomaansluiting van de 9070 XT? Om op zo een moederbord te plaatsen met alle aansluitingen op de achterkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:46
BootVluchteling schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:01:
Bestaat er al een versie zonder stroomaansluiting van de 9070 XT? Om op zo een moederbord te plaatsen met alle aansluitingen op de achterkant?
Met de stroomaansluiting aan de achterkant? Ken ik niet. Of helemaal zonder 2x8 pins of 3x8 pins? Want een pcie slot kan max 75 watt leveren, dus een kaart van 300 tot 340 watt gaat nooit lukken zonder extra stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
DannyXP1600 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:25:
[...]

Met de stroomaansluiting aan de achterkant? Ken ik niet. Of helemaal zonder 2x8 pins of 3x8 pins? Want een pcie slot kan max 75 watt leveren, dus een kaart van 300 tot 340 watt gaat nooit lukken zonder extra stroom
Bijvoorbeeld ASUS BTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Laatst online: 01:08
Ik weet niet hoe al die youtubers aan +3000mhz komen, mijn boost clock stop op 2905.
Of ik er nou 335w doorprik of niet hoger dan dat gaat hij echt niet.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:51
Het is me gelukt. Uiteindelijk mezelf over kunnen halen om na bijna 9 jaar een nieuwe PC te kopen. Ik had een:

i5-6600
1070

en ga nu naar:

AMD Ryzen 7 7700
Sapphire RX9070 OC

Heb er zin in.

Tijd om weer redelijk te gamen (ja ik kan nog steeds games als Sniper Elite Resistance etc spelen op 3440x1440 maar het gaat niet heel soepel nu :+

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
DannyXP1600 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:25:
[...]

Sommige BTF planken hebben een extra power connector in het verlengde van de normale PCIe connector.

https://www.asus.com/moth...rtx4070tis-16g-btf-white/

[ Voor 10% gewijzigd door Olaf van der Spek op 28-03-2025 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:37
BootVluchteling schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:01:
Soort van: uitvoering: Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT

De stroomkabel gaat binnendoor naar de achterkant:

https://pcper.com/2025/03...uring-the-sapphire-nitro/
Afbeeldingslocatie: https://pcper.com/wp-content/uploads/2025/03/sapphire-rx-9070-xt-nitro-plus-6.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pcper.com/wp-content/uploads/2025/03/sapphire-rx-9070-xt-nitro-plus-7.jpg

Dit is helaas wel dus met een 12VHPWR en de problematiek die daar mogelijk bij komt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
NESFreak schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:13:
[...]

Soort van: uitvoering: Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT

De stroomkabel gaat binnendoor naar de achterkant:

https://pcper.com/2025/03...uring-the-sapphire-nitro/
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dit is helaas wel dus met een 12VHPWR en de problematiek die daar mogelijk bij komt kijken.
Deze had ik idd eerder voorbij zien komen. Mooi spul, maar niet zo mooi als die BTF-versie natuurlijk. Maar is er überhaupt een producent die hem uitbrengt op het 9070XT platform ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Laatst online: 00:07
@BootVluchteling Nee vooralsnog niet. Naar mijn weten is het alleen Asus die met een BTF versie op de proppen is gekomen bij een aantal populaire Nvidia kaarten.
Ik denk niet dat ze er zich met AMD aan wagen met haar relatief klein marktaandeel, tenzij deze serie heel populair blijkt te zijn.

Maar waarom zou je een kabelloze GPU willen? De stroom moet ergens vandaan komen, dus die stekkers verplaatsen zich dan naar het moederbord. Het is ook erg onpraktisch imho. Je introduceert hiermee alleen maar meer overgangen, verliezen en point of failure's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Paar maanden terug nieuwe pc gekocht, o.a. 7950X (diy liquid cooling) / 2x48GB kitje / ProArt X670E-CREATOR WIFI en Hydro Ti PRO 1000W. Tijdje van de iGPU gebruik gemaakt omdat ik nog geen keus had gemaakt m.b.t. dedicated GPU. Afgelopen week is dat de uitvoering: Gigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING OC geworden, die met 3 kabels aan de voeding hangt.

Afgaand op de 3DMark score, vergeleken met anderen, lijkt de kaart niet te OC'en/boosten tijdens de benchmark. Op de score-pagina staat ook "Clock frequency 2.520 MHz (2.520 MHz)", waardoor ik nog meer vermoed dat ie dus niet OC'd. Bij "Average clock frequency", "Average memory clock frequency" en "Average temperature" staat in het 3DMark benchmark rapport "N/A", geen idee waarom :?

Daar ik nog nooit een kaart met OC-/boost-modus heb gehad, is er buiten het mini-schuifknopje op de kaart zelf nog iets (bijv. in Windows of AMD driver/software) dat ingesteld moet worden voor OC/boostclock?

Ik kom overigens van een i7 6800k en GTX1060.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:36
Tatteredhat schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:45:
Ik vind het wel typisch dat de Nitro+ variant van de 9070 momenteel juist de goedkoopste is terwijl dat de 'beste' kaart van Sapphire zou moeten zijn, men heeft blijkbaar toch weinig behoefte aan de 12v2x6 connector.
Die Connector is gewoon prima onder de 400 watt. De 9070 zou met zijn 220watt juist top moeten zijn met die connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:40

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Techkeizer schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:14:
[...]

Die Connector is gewoon prima onder de 400 watt. De 9070 zou met zijn 220watt juist top moeten zijn met die connector.
Die hele connector is voor mij een zogenaamde oplossing op zoek naar een probleem. Ook een 5090 presteert nog uitstekend op 425W. Dan heb je alle marge met 3x pci-e 8p, of als je het moederbord meepakt van 75W power, op 500W knappe jongen die zelfs maar het verschil merkt met 575W.
Je moet zulk hoog verbruik niet aanmoedigen, en die foutgevoelige connector had door de marktautoriteiten verboden moeten worden, en een compleet incompatibel vervolg ooit een keer gemaakt vast wel, maar niet deze eenzijdige lapmiddelen.
Anyway, koop gewoon een 9070 kaart met 2x pci-e 8p en elke voeding met voldoende wattage van de afgelopen 10 jaar en ook de allernieuwste voedingen sluit je probleemloos aan. Soms is nieuwer niet beter.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:55
OruBLMsFrl schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:28:
[...]

Die hele connector is voor mij een zogenaamde oplossing op zoek naar een probleem. Ook een 5090 presteert nog uitstekend op 425W. Dan heb je alle marge met 3x pci-e 8p, of als je het moederbord meepakt van 75W power, op 500W knappe jongen die zelfs maar het verschil merkt met 575W.
Je moet zulk hoog verbruik niet aanmoedigen, en die foutgevoelige connector had door de marktautoriteiten verboden moeten worden, en een compleet incompatibel vervolg ooit een keer gemaakt vast wel, maar niet deze eenzijdige lapmiddelen.
Anyway, koop gewoon een 9070 kaart met 2x pci-e 8p en elke voeding met voldoende wattage van de afgelopen 10 jaar en ook de allernieuwste voedingen sluit je probleemloos aan. Soms is nieuwer niet beter.
Ik vind het juist een voorbeeld van innovatie. Zonder innovatie zaten we allemaal nog te spelen op een c64 of een amiga 500, of erger. Ik vind het (sinds ik een nieuwe build heb) heerlijk dat ik niet 3 of 4 losse PCI6+2 kabels naar de GPU hoef te trekken en vanuit mijn PSU maar 1 kabel naar de GPU hoef aan te sluiten.
Hoe had jij het dan voor je gezien met een GPU die straks wellicht nog meer trekt? 5-6 losse kabels? Dat is op een gegeven moment niet meer houdbaar.

Tuurlijk komen nieuwe dingen soms met hobbels, maar ik moet nog maar zien dat het de schuld is van de nieuwe kabel dat er PSU's en GPU's affikken. PC zelfbouw is langzaam aan een beetje extreem aan het worden als je apparaten in een PC gaat hangen die 600W trekken. Je kan gewoon niet van jan met de pet verwachten dat dit in alle gevallen goed gaat. Hier ligt imo dan ook verantwoordelijkheid voor zowel PSU als GPU bouwers om dit veilig te implementeren. Daar (en mensen die niet weten wat ze aan het doen zijn) ligt volgens mij het probleem.

Vergelijk het een beetje met de meldingen van verbrande CPU sockets.. bleek gewoon dat mensen de CPU niet goed gesocket hadden, maar inmiddels stond internet al vol met '9800X3D' on fire sensatie berichten.

Inmiddels de kabels gebruikt op zowel een AMD GPU (die hierboven genoemd werd) en inmiddels aangesloten op een 5080, geen enkel issue, je moet wel opletten bij aansluiten dat je de connector goed aanduwt en hij vast klikt en het kan lonen om ff de connector te inspecteren op ontbrekende te diep verzonken pinnen. Voorbeeld van hoe het bv. niet moet en ja dit is ook gedaan door een tweaker. Voor hetzelfde geld had dit kunnen leiden tot een issue.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g2pPdcD.png

[ Voor 8% gewijzigd door Lord_Dain op 28-03-2025 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatteredhat
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-04 16:07
Techkeizer schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:14:
[...]

Niet dat ik het daar perse oneens mee ben, maar ik weet niet snel wat anders de rede zou zijn dat de top spec kaart het goedkoopst is. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:40

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Lord_Dain schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 23:08:
[...]
Ik vind het juist een voorbeeld van innovatie. Zonder innovatie zaten we allemaal nog te spelen op een c64 of een amiga 500, of erger. Ik vind het (sinds ik een nieuwe build heb) heerlijk dat ik niet 3 of 4 losse PCI6+2 kabels naar de GPU hoef te trekken en vanuit mijn PSU maar 1 kabel naar de GPU hoef aan te sluiten.
Hoe had jij het dan voor je gezien met een GPU die straks wellicht nog meer trekt? 5-6 losse kabels? Dat is op een gegeven moment niet meer houdbaar.

Tuurlijk komen nieuwe dingen soms met hobbels, maar ik moet nog maar zien dat het de schuld is van de nieuwe kabel dat er PSU's en GPU's affikken. PC zelfbouw is langzaam aan een beetje extreem aan het worden als je apparaten in een PC gaat hangen die 600W trekken. Je kan gewoon niet van jan met de pet verwachten dat dit in alle gevallen goed gaat. Hier ligt imo dan ook verantwoordelijkheid voor zowel PSU als GPU bouwers om dit veilig te implementeren. Daar (en mensen die niet weten wat ze aan het doen zijn) ligt volgens mij het probleem.

Vergelijk het een beetje met de meldingen van verbrande CPU sockets.. bleek gewoon dat mensen de CPU niet goed gesocket hadden, maar inmiddels stond internet al vol met '9800X3D' on fire sensatie berichten.

Inmiddels de kabels gebruikt op zowel een AMD GPU (die hierboven genoemd werd) en inmiddels aangesloten op een 5080, geen enkel issue, je moet wel opletten bij aansluiten dat je de connector goed aanduwt en hij vast klikt en het kan lonen om ff de connector te inspecteren op ontbrekende te diep verzonken pinnen. Voorbeeld van hoe het bv. niet moet en ja dit is ook gedaan door een tweaker. Voor hetzelfde geld had dit kunnen leiden tot een issue.

[Afbeelding]
Je maakt mijn punt helemaal voor me, zo'n hoog verbruik voor gaming is onzinnig, dus de problemen die nog hoger verbruik voor gaming zouden opleveren zijn ook onzinnig. Een stroomkabel moet bovenal veilig zijn, als je zo'n lange post moet schrijven ter verdediging van een stroomkabeltje en daarin betoogt dat niet elke pc zelfbouwer die stroomkabel mag gebruiken, dan is het dus een slechte stroomkabel.
Ik ben niet tegen innovatie, maar tegen verslechtering. Het mag prima met één kabel, maar dan wel een fatsoenlijke kabel, en voor mij is dat dus niet dit kabelontwerp.
Ik ben heel blij met mijn 9070XT met 2x pci-e 8p, kan gamen als nooit tevoren. En als je toch per se die ene enkele 16p kabel uitvoering wilt, er zijn er te koop en zelfs al voor relatief gunstige prijzen nu, dus sla dan vooral je slag.

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Tatteredhat schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 07:48:
[...]

Niet dat ik het daar perse oneens mee ben, maar ik weet niet snel wat anders de rede zou zijn dat de top spec kaart het goedkoopst is. :)
Onbekend is onbemind denk ik. Mensen zijn toch gauw geneigd bij het oude vertrouwde te blijven. Ik zelf heb hem puur gekocht op de naam/bekendheid van de Nitro series en dat die connector aan de achterkant weggewerkt kan worden is een bonus. Ziet er in ieder geval wel vet uit omdat je geen voedingskabel langs die led strip hebt lopen. Ik neig ernaar om de 5080 weer te verkopen en alsnog de Nitro te houden :+
Make up your mind Lord Dain!
OruBLMsFrl schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:50:
[...]

Je maakt mijn punt helemaal voor me, zo'n hoog verbruik voor gaming is onzinnig, dus de problemen die nog hoger verbruik voor gaming zouden opleveren zijn ook onzinnig. Een stroomkabel moet bovenal veilig zijn, als je zo'n lange post moet schrijven ter verdediging van een stroomkabeltje en daarin betoogt dat niet elke pc zelfbouwer die stroomkabel mag gebruiken, dan is het dus een slechte stroomkabel.
Ik ben niet tegen innovatie, maar tegen verslechtering. Het mag prima met één kabel, maar dan wel een fatsoenlijke kabel, en voor mij is dat dus niet dit kabelontwerp.
Ik ben heel blij met mijn 9070XT met 2x pci-e 8p, kan gamen als nooit tevoren. En als je toch per se die ene enkele 16p kabel uitvoering wilt, er zijn er te koop en zelfs al voor relatief gunstige prijzen nu, dus sla dan vooral je slag.
Ik denk dat onze mening niet eens veel verschilt, maar ik verdedig hier niet specifiek dat kabeltje. De wet van Moore is een beetje aan het doodgaan en daardoor lukt het blijkbaar niet om de chips nog kleiner/efficienter te krijgen en moet er gewoon meer power door die PCB en chips heen. Daar moet dan iets op bedacht worden om dat te laten werken. Dat het nu niet veilig is daar moet zeker wat aan gedaan worden.

Mensen denken gewoon iets te makkelijk dat ze zelf wel ff een PC kunnen bouwen. En dus krijg je rare situaties waarbij de technologie het probleem niet is maar de gebruiker. Dat dan vroeger wel veilig was of vaker goed ging.. vraag ik me echt af. Tegenwoordig wordt elke failure op reddit of op andere fora gepost. Je gaat mij niet wijsmaken dat het nooit fout ging met old and known tech, het werd dan gewoon niet breed uitgemeten en ik vermoed dat er dan gewoon een RMA richting de webshop ging :)

[ Voor 57% gewijzigd door Lord_Dain op 29-03-2025 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:50

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Net na wat gepruts met mijn kast (e.e.a. past niet lekker met mijn vertical mount icm waterkoeling) mijn Reference XFX 7900XT vervangen door een Saphire Pulse 9070XT. De min en de max fps lijkt lager te liggen, maar omdat het gemiddelde stabieler is komt de 9070XT beter uit de verf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRMTPD2UvAuCaBMI-y0oegbQcIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6UqztOZl0qftZRGbuTkmucMR.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen de driver een (her)installatie gegeven. De 7900XT gaf eerder vandaag nog 18260 punten en deze 9070XT dus 19710, die zag ik niet aankomen.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Wolvganger schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:30:
Net na wat gepruts met mijn kast (e.e.a. past niet lekker met mijn vertical mount icm waterkoeling) mijn Reference XFX 7900XT vervangen door een Saphire Pulse 9070XT. De min en de max fps lijkt lager te liggen, maar omdat het gemiddelde stabieler is komt de 9070XT beter uit de verf.

[Afbeelding]

Alleen de driver een (her)installatie gegeven. De 7900XT gaf eerder vandaag nog 18260 punten en deze 9070XT dus 19710, die zag ik niet aankomen.
Doe eens wat andere benchmarks/tests. Er zijn altijd scenario's waar bepaalde kaarten sneller zijn.

Zo is mijn 5080 in timespy stock net zo snel als mijn xtx was. In steel nomad is hij dan weer circa 20% sneller. In Red Dead redemption 2 was de xtx weer 5% sneller op 4K ultra. Toch is de 5080 gemiddeld sneller en natuurlijk betere features. Net als de 9070xt vs de 7900xt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
Lord_Dain schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 23:08:
[...]

[Afbeelding]
Hier ook geen issues met een 5080 en 4090. Neemt niet weg dat er uitgebreid getest is door een aantal mensen die ondanks het perfect inpluggen problemen tegen kwamen. Zo vond men dat bij een 5090 sommige draden extreem heet werden, er liep veel teveel door 1 draad ipv een nette spreiding. En ook goed ingeplugd stekkers kunnen smelten.

Ik ben ook voor vooruitgang maar dit is en blijft een belabberd design. Alles wat dikker uitvoeren EN zorgen dat er stroom regulatie plaats vind op de gpu zelf per pin zou al een stuk beter zijn.

En de oudere stekkers hebben bovenop de specificatie nog extra marge, deze heeft dat niet. Dat is gewoon slecht. Als er dan vervolgens al problemen waren bij de 4090 dan zoek je wel erg de grenzen op nu met een 575w 5090.

Een circa 330w 9070xt of 5080 heeft dus wel wat meer marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Als je die stekker wilt blijven "belonen" dan koop je een Taichi OC of Nitro+
Als je die stekker in de toekomst zo min mogelijk wilt zien op AMD kaarten koop dan aub geen kaart met zo'n stekker erop.

Hou er anders dus ook rekening mee dat garantie je geweigerd kan worden want ook hier wordt gewoon met de vinger naar user error gewezen als je pech hebt.
Kaart doorgefikt en/of stekker gesmolten?
Ga maar aantonen dat je alles (hele waslijst/handleiding) omtrent de stekker goed gedaan hebt.
En/of hopen dat je een goede oplossing aangeboden krijgt.

Potentiële problemen, defect, garantie afwijzing etc... dat kan het toch niet allemaal waard zijn?
Er is zat keuze behalve een Nitro+ of een Taichi OC.

[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 29-03-2025 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:41:
Als je stekker wilt blijven "belonen" dan koop je een Taichi OC of Nitro+
Als je die stekker in de toekomst zo min mogelijk wilt zien op AMD kaarten koop dan aub geen kaart met zo'n stekker erop.

Hou er anders dus ook rekening mee dat garantie je geweigerd kan worden want ook hier wordt gewoon met de vinger naar user error gewezen als je pech hebt.
Kaart doorgefikt en/of stekker gesmolten?
Ga maar aantonen dat je alles (hele waslijst/handleiding) omtrent de stekker goed gedaan hebt.
En/of hopen dat je een goede oplossing aangeboden krijgt.

Potentiële problemen, defect, garantie afwijzing etc... dat kan het toch niet allemaal waard zijn?
Er is zat keuze behalve een Nitro+ of een Taichi OC.
Eens. Volledig. Bij NV kan je er niet omheen maar als het kon koos ik idd voor de oudere/betere connectors. Bij AMD kan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:46

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

@Lord_Dain niks mis met innovatie nee, er zijn in dit geval veel teveel shortcuts genomen. In je meterkast doe je ook geen concessies als je bijv. 3x35A afgezekerd bent? De aardlekschakelaren, automaten en bekabeling moeten gewoon minimaal voldoende zijn om dat vermogen veilig af te vangen. Ja ik weet dat er met PV erbij weleens gesjoemeld wordt met 40A of 63A schakelaren maar in de praktijk komt dat piekvermogen nooit voor en als het wel voor zou komen zou alles doorbranden. Hier is dus naar het veilige toe gekeken, worst case brand je meterkast af...

In dit geval is er wel een reële kans dat de connector zwaar belast wordt en soms zelfs tegen de max. spec. van 600W aan... en daar is men toch wel erg nalatig geweest om hier dieper op in te duiken hoe dit veilig te verdelen. Dit is/was echt geen goede innovatie.

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Raven schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:01:
Paar maanden terug nieuwe pc gekocht, o.a. 7950X (diy liquid cooling) / 2x48GB kitje / ProArt X670E-CREATOR WIFI en Hydro Ti PRO 1000W. Tijdje van de iGPU gebruik gemaakt omdat ik nog geen keus had gemaakt m.b.t. dedicated GPU. Afgelopen week is dat de uitvoering: Gigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING OC geworden, die met 3 kabels aan de voeding hangt.

Afgaand op de 3DMark score, vergeleken met anderen, lijkt de kaart niet te OC'en/boosten tijdens de benchmark. Op de score-pagina staat ook "Clock frequency 2.520 MHz (2.520 MHz)", waardoor ik nog meer vermoed dat ie dus niet OC'd. Bij "Average clock frequency", "Average memory clock frequency" en "Average temperature" staat in het 3DMark benchmark rapport "N/A", geen idee waarom :?

Daar ik nog nooit een kaart met OC-/boost-modus heb gehad, is er buiten het mini-schuifknopje op de kaart zelf nog iets (bijv. in Windows of AMD driver/software) dat ingesteld moet worden voor OC/boostclock?

Ik kom overigens van een i7 6800k en GTX1060.
Hmm, heb GPU-Z aan het loggen gezet tijdens het benchmarken, GPU clock komt op zijn hoogst net boven de 2800MHz (zou 3GHz moeten zijn) en GPU powerdraw 330W, aldus GPU-Z.

Houd de videokaart zich nu om wat voor reden ook in of is er iets anders aan de hand? :? Net de voedingsconnectors nog eens gechecked, zitten alle 3 goed zo te zien.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Raven schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:16:
[...]

Hmm, heb GPU-Z aan het loggen gezet tijdens het benchmarken, GPU clock komt op zijn hoogst net boven de 2800MHz (zou 3GHz moeten zijn) en GPU powerdraw 330W, aldus GPU-Z.

Houd de videokaart zich nu om wat voor reden ook in of is er iets anders aan de hand? :? Net de voedingsconnectors nog eens gechecked, zitten alle 3 goed zo te zien.
De klok verschilt vaak in verschillende applicaties?
Wat doet de kaart in andere benchmarks en games?

Undervolten zal wel helpen om 3ghz of meer te halen.

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 30-03-2025 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

HugoBoss1985 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:34:
[...]

De klok verschilt vaak in verschillende applicaties?
Wat doet de kaart in andere benchmarks en games?

Undervolten zal wel helpen om 3ghz of meer te halen.
Solar Bay benchmark op 3440*1440 geeft hetzelfde resultaat, ook net iets over de 2800MHz en GPU power draw ook weer 330W.

De kaart zou out of the box (met knopje op performance) al 3GHz moeten halen, dan zou ondervolten toch niet nodig moeten zijn om dat te halen? :?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Raven schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:44:
[...]

Solar Bay benchmark op 3440*1440 geeft hetzelfde resultaat, ook net iets over de 2800MHz en GPU power draw ook weer 330W.

De kaart zou out of the box (met knopje op performance) al 3GHz moeten halen, dan zou ondervolten toch niet nodig moeten zijn om dat te halen? :?
In Cyberpunk, als 1 voorbeeld, boosten de kaarten vaak ook niet zo hoog als maximaal geadverteerd.
Het is dan ook echt een maximum wat niet in alle scenario's (games/benchmarks) gehaald wordt.
De kaart boost zelf zo hoog mogelijk n.a.v. load, power limit, vcore, en temperaturen...

Bijvoorbeeld met Furmark 2 is mijn ervaring dat oudere AMD kaarten lang niet zo hoog boosten als met heel veel verschillende games.

Klinkt mij dan alsof je kaart power limited is.
Niet elke chip is hetzelfde, als je een chip hebt die een hoog voltage nodig heeft dan heb je kans dat je op 330 watt limiet dus maar een x (2800mhz) boost klok haalt.
In een zwarte game of zware benchmark vind ik 2800 mhz i.p.v. een maximaal geadverteerde 3000 helemaal niet iets geks.

Zijn je 3dmark en bijvoorbeeld superposition scores wel normaal voor een 9070XT verder?
Heb je geen vsync of framerate limit aanstaan?
Volgens mij kan het soms ook een cpu bottleneck zijn.

Als je echt nergens de geadverteerde boostclock haalt is er misschien iets aan de hand.
Kan ook een temperatuur limiet zijn of dus de powerlimit als de chip heel erg slecht is.
Misschien de kaart nog eens in een ander systeem testen.
Anders lijkt het mij niet zo goed/niet verkeerd om garantietraject te starten.

Maar ik denk dat jij je druk maakt om niets ;)

[ Voor 40% gewijzigd door HugoBoss1985 op 30-03-2025 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@HugoBoss1985 De scores zijn goed (+-/7100), als ik het OC-deel negeer, zie de scorelijst. De scores die bijna bovenaan staan zijn met een freq van 3GHz en helemaal bovenaan zijn er een paar die er nog iets meer dan standaard OC uit hebben weten te persen. De scores zonder OC-modus (~2.6GHz) liggen met rond de 7000 ietsje onder die van mij.

Vsync of framerate limiet staan bij mijn weten niet aan, vsync had ik in de AMD software uit zien staan en framerate limiet heb ik niet aangezet al heb ik die instelling nergens gezien. Er viel in ieder geval niets op toen ik een blik op de AMD software wierp. Zat daar te zoeken naar een optie om OC/boost aan te zetten, maar boosten doet ie dus wel, aldus GPU-Z log.

CPU load werd niet gelogd door GPU-Z, dus die weet ik niet.

GPU temp was (aldus GPU-Z log) op zijn hoogst 57 graden, GPU temp hot spot op zijn hoogst 82, GPU mem temp op zijn hoogst 84. De eerste is best netjes onder load, de andere 2.... net wel/niet zo hoog dat ie zich in gaat houden?

Er zijn geen andere systemen die qua generatie ook maar iets in de buurt komen bij het huidige systeem :P , dus testen in een ander gaat ff niet.

Heb de fabrikant gevraagd of er misschien een instelling dwarsligt, 't is mijn eerste OC-kaart, dus zou heel goed kunnen dat ik iets heb gemist, heb log van GPU-Z erbij gedaan zodat ze kunnen zien wat ie doet.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Raven schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:05:
@HugoBoss1985 De scores zijn goed (+-/7100), als ik het OC-deel negeer, zie de scorelijst. De scores die bijna bovenaan staan zijn met een freq van 3GHz en helemaal bovenaan zijn er een paar die er nog iets meer dan standaard OC uit hebben weten te persen. De scores zonder OC-modus (~2.6GHz) liggen met rond de 7000 ietsje onder die van mij.

Vsync of framerate limiet staan bij mijn weten niet aan, vsync had ik in de AMD software uit zien staan en framerate limiet heb ik niet aangezet al heb ik die instelling nergens gezien. Er viel in ieder geval niets op toen ik een blik op de AMD software wierp. Zat daar te zoeken naar een optie om OC/boost aan te zetten, maar boosten doet ie dus wel, aldus GPU-Z log.

CPU load werd niet gelogd door GPU-Z, dus die weet ik niet.

GPU temp was (aldus GPU-Z log) op zijn hoogst 57 graden, GPU temp hot spot op zijn hoogst 82, GPU mem temp op zijn hoogst 84. De eerste is best netjes onder load, de andere 2.... net wel/niet zo hoog dat ie zich in gaat houden?

Er zijn geen andere systemen die qua generatie ook maar iets in de buurt komen bij het huidige systeem :P , dus testen in een ander gaat ff niet.

Heb de fabrikant gevraagd of er misschien een instelling dwarsligt, 't is mijn eerste OC-kaart, dus zou heel goed kunnen dat ik iets heb gemist, heb log van GPU-Z erbij gedaan zodat ze kunnen zien wat ie doet.
Hotspot delta is nog normaal maar wel een redelijk hoog verschil, afijn die kaart heeft geen PTM op de gpu.
In de gaten houden.
Je temperaturen gaan tot zo ver niet de beperking zijn.
Als je scores goed (representatief) zijn dan is er toch niets aan de hand? ;)
Undervolten is sowieso aan te raden als je de moeite wilt nemen, scheelt stroomverbruik en warmte en dan haal je hogere boostclocks.
Je kaart/gpu heeft dan power limit vrij omdat het voltage lager wordt, dus kan die hoger boosten.

Vaak heb je software van de fabrikant nodig om de "OC" boost snelheden te halen (bij Asus bijvoorbeeld GPU-Tweak) met de druk op een knop in de software.
Of je kan dus (nog beter, maar moet je stabiliteit testen) zelf aan de gang gaan met undervolten enz. in AMD adrenaline ;)

Heb je geen MSI Afterburner of andere videokaart (OC) software geïnstalleerd staan?
Zo ja, verwijderd dat eens grondig.
Met een AMD kaart kan je dat allemaal in de driver software doen... vaak krijg je conflicten als je er ook nog eens andere software op hebt staan.

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 30-03-2025 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
@Raven
Wat zegt Adrenaline wanneer je de auto OC optie probeert in de tuning sectie?
Dat geeft een beetje een indicatie van de binning van de chip. Het enige probleem is dat de TBP erg verschilt tussen de modellen, dus het is alleen te vergelijken met iets dat een gelijk power budget / limiet heeft.

Je kan overigens ook de 'Metrics' overlay gebruiken om o.a. de GPU klok realtime zichtbaar te maken.
Ik heb een vermoeden dat het beter (sneller / nauwkeuriger) de telemetrie weergeeft en minder last heeft van een observer effect.

Edit:
Ik heb een review van de Gigabyte 9070XT Gaming OC gevonden: https://quasarzone.com/bb...sort=num%2C%20reply&type=
Daar is de Steel Nomad score 7154-7166 punten met 330Wtbp. Dus het lijkt gewoon prima allemaal.
Het kan ook best zijn dat er wat spreiding is in de accuraatheid van de vermogensmeting. En dan kan de ene kaart in werkelijkheid bijv. 10W meer gebruiken dan de ander, terwijl beiden 330Wtbp in de software aangeven.

[ Voor 35% gewijzigd door CMT op 30-03-2025 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

HugoBoss1985 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:34:
[...]

Hotspot delta is nog normaal maar wel een redelijk hoog verschil, afijn die kaart heeft geen PTM op de gpu.
In de gaten houden.
Je temperaturen gaan tot zo ver niet de beperking zijn.
Ok.
Als je scores goed (representatief) zijn dan is er toch niets aan de hand? ;)
Undervolten is sowieso aan te raden als je de moeite wilt nemen, scheelt stroomverbruik en warmte en dan haal je hogere boostclocks.
Vergeleken met de niet-OC varianten is de score goed ja, maar ik heb een OC-model ;) die niet de gespecificeerde boost freq haalt, ok het is niet veel verschil maar toch.
Vaak heb je software van de fabrikant nodig om de "OC" boost snelheden te halen (bij Asus bijvoorbeeld GPU-Tweak).
Of je kan dus (nog beter, maar moet je stabiliteit testen) zelf aan de gang gaan met undervolten enz. in AMD adrenaline ;)
Het enige dat ik er van weet is dat het kleine schuifknopje op de GPU op performance moet staan (standaard het geval), heb verder nergens iets gelezen dat ik ergens anders nog iets moet doen.
Heb je geen MSI Afterburner of andere videokaart (OC) software geïnstalleerd staan?
Zo ja, verwijderd dat eens grondig.
Met een AMD kaart kan je dat allemaal in de driver software doen... vaak krijg je conflicten als je er ook nog eens andere software op hebt staan.
Nope, dergelijke software heb ik nog nooit gebruikt.
CMT schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:41:
@Raven
Wat zegt Adrenaline wanneer je de auto OC optie probeert in de tuning sectie?
Dat geeft een beetje een indicatie van de binning van de chip. Het enige probleem is dat de TBP erg verschilt tussen de modellen, dus het is alleen te vergelijken met iets dat een gelijk power budget / limiet heeft.
Euhm, ff zoeken, de tool is in het Nederlands geïnstalleerd en als ik de menu's zo zie was dat niet handig :+
CMT schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:41:
Je kan overigens ook de 'Metrics' overlay gebruiken om o.a. de GPU klok realtime zichtbaar te maken.
Ik heb een vermoeden dat het beter (sneller / nauwkeuriger) de telemetrie weergeeft en minder last heeft van een observer effect.
Daar had ik het GPU-Z log voor, met 1s interval. Hier een stukje van onder load tijdens Steel Nomad (DX12)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
        Date        , GPU Clock [MHz] , Memory Clock [MHz] , GPU Temperature [°C] , GPU Temperature (Hot Spot) [°C] , Memory Temperature [°C] , Fan Speed (%) [%] , Fan Speed (RPM) [RPM] , GPU Load [%] , Memory Controller Load [%] , Memory Used (Dedicated) [MB] , Memory Used (Dynamic) [MB] , Board Power Draw [W] , GPU Voltage [V] , CPU Temperature [°C] , System Memory Used [MB] ,
2025-03-30 13:04:03 ,        2811.0   ,           2505.0   ,               52.0   ,                          77.0   ,                  76.0   ,              20   ,                 699   ,        100   ,                       28   ,                       6799   ,                      692   ,              330.0   ,         0.952   ,               54.9   ,                 12335   ,
2025-03-30 13:04:04 ,        2821.0   ,           2505.0   ,               52.0   ,                          77.0   ,                  76.0   ,              21   ,                 811   ,         99   ,                       31   ,                       6800   ,                      696   ,              329.0   ,         0.958   ,               54.1   ,                 12340   ,
2025-03-30 13:04:05 ,        2811.0   ,           2505.0   ,               53.0   ,                          78.0   ,                  78.0   ,              23   ,                 916   ,        100   ,                       30   ,                       6800   ,                      696   ,              329.0   ,         0.954   ,               54.4   ,                 12339   ,
2025-03-30 13:04:06 ,        2821.0   ,           2505.0   ,               53.0   ,                          79.0   ,                  78.0   ,              25   ,                1020   ,        100   ,                       30   ,                       6800   ,                      697   ,              330.0   ,         0.957   ,               53.9   ,                 12343   ,
2025-03-30 13:04:07 ,        2828.0   ,           2505.0   ,               54.0   ,                          79.0   ,                  78.0   ,              26   ,                1092   ,        100   ,                       28   ,                       6800   ,                      698   ,              330.0   ,         0.959   ,               53.5   ,                 12340   ,
2025-03-30 13:04:08 ,        2837.0   ,           2505.0   ,               54.0   ,                          79.0   ,                  80.0   ,              28   ,                1195   ,         99   ,                       29   ,                       6801   ,                      698   ,              329.0   ,         0.964   ,               53.4   ,                 12340   ,
2025-03-30 13:04:09 ,        2820.0   ,           2505.0   ,               54.0   ,                          79.0   ,                  80.0   ,              30   ,                1298   ,        100   ,                       32   ,                       6685   ,                      458   ,              329.0   ,         0.956   ,               53.5   ,                 12151   ,
2025-03-30 13:04:10 ,        2819.0   ,           2505.0   ,               54.0   ,                          79.0   ,                  80.0   ,              31   ,                1402   ,        100   ,                       32   ,                       6685   ,                      458   ,              330.0   ,         0.956   ,               53.6   ,                 12122   ,
2025-03-30 13:04:11 ,        2820.0   ,           2505.0   ,               54.0   ,                          79.0   ,                  80.0   ,              32   ,                1485   ,        100   ,                       32   ,                       6686   ,                      459   ,              329.0   ,         0.957   ,               53.8   ,                 12122   ,
2025-03-30 13:04:12 ,        2823.0   ,           2505.0   ,               55.0   ,                          79.0   ,                  81.0   ,              32   ,                1500   ,        100   ,                       32   ,                       6686   ,                      459   ,              329.0   ,         0.958   ,               52.5   ,                 12122   ,
2025-03-30 13:04:13 ,        2824.0   ,           2505.0   ,               55.0   ,                          79.0   ,                  82.0   ,              31   ,                1481   ,        100   ,                       32   ,                       6686   ,                      459   ,              330.0   ,         0.958   ,               53.3   ,                 12120   ,
2025-03-30 13:04:14 ,        2764.0   ,           2505.0   ,               55.0   ,                          79.0   ,                  82.0   ,              32   ,                1500   ,        100   ,                       33   ,                       6686   ,                      459   ,              330.0   ,         0.936   ,               53.4   ,                 12123   ,
2025-03-30 13:04:15 ,        2789.0   ,           2505.0   ,               55.0   ,                          80.0   ,                  82.0   ,              32   ,                1498   ,        100   ,                       32   ,                       6686   ,                      459   ,              329.0   ,         0.945   ,               53.6   ,                 12021   ,
2025-03-30 13:04:16 ,        2797.0   ,           2505.0   ,               55.0   ,                          80.0   ,                  82.0   ,              32   ,                1516   ,        100   ,                       28   ,                       6686   ,                      459   ,              330.0   ,         0.948   ,               53.1   ,                 12022   ,
2025-03-30 13:04:17 ,        2800.0   ,           2505.0   ,               55.0   ,                          80.0   ,                  82.0   ,              32   ,                1518   ,        100   ,                       37   ,                       6686   ,                      459   ,              330.0   ,         0.949   ,               53.3   ,                 12019   ,
2025-03-30 13:04:18 ,        2794.0   ,           2505.0   ,               55.0   ,                          80.0   ,                  82.0   ,              32   ,                1523   ,        100   ,                       36   ,                       6686   ,                      459   ,              329.0   ,         0.948   ,               53.9   ,                 12019   ,
2025-03-30 13:04:19 ,        2796.0   ,           2505.0   ,               55.0   ,                          80.0   ,                  83.0   ,              32   ,                1523   ,        100   ,                       37   ,                       6686   ,                      459   ,              330.0   ,         0.948   ,               53.5   ,                 12018   ,
2025-03-30 13:04:20 ,        2805.0   ,           2505.0   ,               55.0   ,                          80.0   ,                  82.0   ,              33   ,                1530   ,        100   ,                       30   ,                       6686   ,                      459   ,              330.0   ,         0.950   ,               53.3   ,                 12019   ,
2025-03-30 13:04:21 ,        2813.0   ,           2505.0   ,               55.0   ,                          80.0   ,                  82.0   ,              32   ,                1541   ,        100   ,                       30   ,                       6686   ,                      459   ,              330.0   ,         0.954   ,               53.6   ,                 12017   ,
2025-03-30 13:04:22 ,        2813.0   ,           2505.0   ,               55.0   ,                          80.0   ,                  82.0   ,              33   ,                1538   ,        100   ,                       33   ,                       6686   ,                      459   ,              329.0   ,         0.954   ,               53.4   ,                 12018   ,
2025-03-30 13:04:23 ,        2812.0   ,           2505.0   ,               55.0   ,                          80.0   ,                  84.0   ,              33   ,                1554   ,        100   ,                       33   ,                       6686   ,                      459   ,              330.0   ,         0.953   ,               53.8   ,                 12016   ,
2025-03-30 13:04:24 ,        2810.0   ,           2505.0   ,               56.0   ,                          80.0   ,                  84.0   ,              33   ,                1550   ,        100   ,                       34   ,                       6686   ,                      460   ,              329.0   ,         0.952   ,               53.5   ,                 12017   ,
2025-03-30 13:04:25 ,        2810.0   ,           2505.0   ,               55.0   ,                          80.0   ,                  84.0   ,              33   ,                1556   ,        100   ,                       34   ,                       6686   ,                      460   ,              330.0   ,         0.952   ,               53.6   ,                 12017   ,

.... en dit is van de stresstest met de AMD-tool, zonder ook maar iets aangepast te hebben
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
        Date        , GPU Clock [MHz] , Memory Clock [MHz] , GPU Temperature [°C] , GPU Temperature (Hot Spot) [°C] , Memory Temperature [°C] , Fan Speed (%) [%] , Fan Speed (RPM) [RPM] , GPU Load [%] , Memory Controller Load [%] , Memory Used (Dedicated) [MB] , Memory Used (Dynamic) [MB] , Board Power Draw [W] , GPU Voltage [V] , CPU Temperature [°C] , System Memory Used [MB] ,
2025-03-30 18:51:08 ,          93.0   ,            848.0   ,               29.0   ,                          31.0   ,                  54.0   ,               0   ,                   0   ,         10   ,                        0   ,                       1336   ,                      162   ,               22.0   ,         0.657   ,               47.5   ,                  9223   ,
2025-03-30 18:51:09 ,           7.0   ,             18.0   ,               29.0   ,                          31.0   ,                  54.0   ,               0   ,                   0   ,          1   ,                        1   ,                       1336   ,                      162   ,               11.0   ,         0.100   ,               45.9   ,                  9213   ,
2025-03-30 18:51:10 ,           0.0   ,             15.0   ,               29.0   ,                          31.0   ,                  54.0   ,               0   ,                   0   ,          0   ,                        1   ,                       1336   ,                      162   ,               10.0   ,         0.035   ,               44.4   ,                  9212   ,
2025-03-30 18:51:11 ,          66.0   ,            903.0   ,               29.0   ,                          31.0   ,                  54.0   ,               0   ,                   0   ,          7   ,                        0   ,                       1336   ,                      162   ,               22.0   ,         0.448   ,               43.4   ,                  9226   ,
2025-03-30 18:51:12 ,           6.0   ,             20.0   ,               29.0   ,                          31.0   ,                  54.0   ,               0   ,                   0   ,          1   ,                        1   ,                       1336   ,                      162   ,               11.0   ,         0.078   ,               42.3   ,                  9225   ,
2025-03-30 18:51:13 ,           5.0   ,             21.0   ,               29.0   ,                          31.0   ,                  54.0   ,               0   ,                   0   ,          1   ,                        1   ,                       1336   ,                      162   ,               11.0   ,         0.078   ,               41.3   ,                  9207   ,
2025-03-30 18:51:14 ,           0.0   ,             18.0   ,               29.0   ,                          31.0   ,                  54.0   ,               0   ,                   0   ,          0   ,                        1   ,                       1336   ,                      162   ,               10.0   ,         0.035   ,               40.4   ,                  9213   ,
2025-03-30 18:51:15 ,           0.0   ,             24.0   ,               29.0   ,                          31.0   ,                  54.0   ,               0   ,                   0   ,          0   ,                        1   ,                       1336   ,                      162   ,               11.0   ,         0.035   ,               39.6   ,                  9213   ,
2025-03-30 18:51:16 ,           0.0   ,             24.0   ,               29.0   ,                          31.0   ,                  54.0   ,               0   ,                   0   ,          0   ,                        1   ,                       1336   ,                      162   ,               10.0   ,         0.035   ,               39.1   ,                  9187   ,
2025-03-30 18:51:17 ,           0.0   ,             12.0   ,               29.0   ,                          31.0   ,                  54.0   ,               0   ,                   0   ,          0   ,                        1   ,                       1336   ,                      162   ,               10.0   ,         0.035   ,               38.6   ,                  9189   ,
2025-03-30 18:51:18 ,           0.0   ,             25.0   ,               29.0   ,                          31.0   ,                  54.0   ,               0   ,                   0   ,          0   ,                        1   ,                       1336   ,                      162   ,               10.0   ,         0.035   ,               38.1   ,                  9189   ,
2025-03-30 18:51:19 ,           0.0   ,             24.0   ,               29.0   ,                          31.0   ,                  54.0   ,               0   ,                   0   ,          0   ,                        1   ,                       1336   ,                      162   ,               11.0   ,         0.035   ,               37.8   ,                  9187   ,
2025-03-30 18:51:20 ,          34.0   ,            305.0   ,               29.0   ,                          31.0   ,                  54.0   ,               0   ,                   0   ,          3   ,                        1   ,                       1336   ,                      162   ,               14.0   ,         0.215   ,               37.5   ,                  9189   ,
2025-03-30 18:51:21 ,          15.0   ,            443.0   ,               29.0   ,                          31.0   ,                  54.0   ,               0   ,                   0   ,          2   ,                        0   ,                       1336   ,                      162   ,               15.0   ,         0.158   ,               37.4   ,                  9185   ,
2025-03-30 18:51:22 ,           0.0   ,            187.0   ,               29.0   ,                          31.0   ,                  54.0   ,               0   ,                   0   ,          0   ,                        0   ,                       1336   ,                      162   ,               12.0   ,         0.035   ,               37.0   ,                  9187   ,
2025-03-30 18:51:23 ,          28.0   ,            561.0   ,               29.0   ,                          31.0   ,                  54.0   ,               0   ,                   0   ,          2   ,                        0   ,                       1339   ,                      162   ,               17.0   ,         0.182   ,               36.9   ,                  9184   ,
2025-03-30 18:51:24 ,          47.0   ,            457.0   ,               29.0   ,                          31.0   ,                  54.0   ,               0   ,                   0   ,          4   ,                        1   ,                       1339   ,                      162   ,               16.0   ,         0.285   ,               36.6   ,                  9186   ,
2025-03-30 18:51:25 ,           0.0   ,             24.0   ,               29.0   ,                          31.0   ,                  54.0   ,               0   ,                   0   ,          0   ,                        1   ,                       1339   ,                      162   ,               10.0   ,         0.035   ,               36.4   ,                  9186   ,
2025-03-30 18:51:26 ,           8.0   ,            402.0   ,               29.0   ,                          31.0   ,                  54.0   ,               0   ,                   0   ,          1   ,                        0   ,                       1339   ,                      162   ,               15.0   ,         0.080   ,               36.1   ,                  9186   ,
2025-03-30 18:51:27 ,           0.0   ,             17.0   ,               29.0   ,                          31.0   ,                  54.0   ,               0   ,                   0   ,          0   ,                        1   ,                       1339   ,                      162   ,               10.0   ,         0.035   ,               36.0   ,                  9187   ,
2025-03-30 18:51:28 ,           0.0   ,             12.0   ,               29.0   ,                          31.0   ,                  54.0   ,               0   ,                   0   ,          0   ,                        1   ,                       1339   ,                      162   ,               10.0   ,         0.035   ,               35.9   ,                  9186   ,
2025-03-30 18:51:29 ,           0.0   ,             15.0   ,               29.0   ,                          31.0   ,                  54.0   ,               0   ,                   0   ,          0   ,                        1   ,                       1339   ,                      162   ,               10.0   ,         0.035   ,               36.0   ,                  9185   ,
2025-03-30 18:51:30 ,        1029.0   ,           2455.0   ,               30.0   ,                          32.0   ,                  56.0   ,               0   ,                   0   ,         26   ,                        1   ,                       2286   ,                      243   ,               39.0   ,         0.583   ,               38.9   ,                  9341   ,
2025-03-30 18:51:31 ,          64.0   ,           1692.0   ,               30.0   ,                          32.0   ,                  56.0   ,               0   ,                   0   ,          7   ,                        0   ,                       2298   ,                      180   ,               26.0   ,         0.300   ,               42.1   ,                  9391   ,
2025-03-30 18:51:32 ,        1400.0   ,           2505.0   ,               30.0   ,                          33.0   ,                  58.0   ,               0   ,                   0   ,         73   ,                       19   ,                       3174   ,                      187   ,               69.0   ,         0.694   ,               44.1   ,                  9427   ,
2025-03-30 18:51:33 ,        1506.0   ,           2476.0   ,               31.0   ,                          33.0   ,                  59.0   ,               0   ,                   0   ,         95   ,                       33   ,                       3182   ,                      271   ,               87.0   ,         0.702   ,               44.0   ,                  9556   ,
2025-03-30 18:51:34 ,         793.0   ,           2466.0   ,               31.0   ,                          33.0   ,                  59.0   ,               0   ,                   0   ,         34   ,                       12   ,                       3192   ,                      188   ,               56.0   ,         0.348   ,               50.1   ,                  9474   ,
2025-03-30 18:51:35 ,        3202.0   ,           2505.0   ,               32.0   ,                          43.0   ,                  62.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       39   ,                       3192   ,                      188   ,              190.0   ,         1.091   ,               49.3   ,                  9468   ,
2025-03-30 18:51:36 ,        3305.0   ,           2505.0   ,               33.0   ,                          46.0   ,                  62.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       39   ,                       3192   ,                      188   ,              210.0   ,         1.143   ,               48.5   ,                  9461   ,
2025-03-30 18:51:37 ,        3348.0   ,           2505.0   ,               34.0   ,                          48.0   ,                  63.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       40   ,                       3191   ,                      188   ,              217.0   ,         1.156   ,               47.9   ,                  9461   ,
2025-03-30 18:51:38 ,        3347.0   ,           2505.0   ,               34.0   ,                          48.0   ,                  64.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       39   ,                       3191   ,                      188   ,              218.0   ,         1.156   ,               47.3   ,                  9451   ,
2025-03-30 18:51:39 ,        3350.0   ,           2505.0   ,               34.0   ,                          49.0   ,                  64.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       39   ,                       3191   ,                      188   ,              218.0   ,         1.157   ,               46.9   ,                  9447   ,
2025-03-30 18:51:40 ,        3350.0   ,           2505.0   ,               35.0   ,                          49.0   ,                  64.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       40   ,                       3191   ,                      188   ,              218.0   ,         1.157   ,               46.5   ,                  9442   ,
2025-03-30 18:51:41 ,        2484.0   ,           2505.0   ,               35.0   ,                          40.0   ,                  64.0   ,               0   ,                   0   ,         59   ,                       11   ,                       3177   ,                      247   ,               70.0   ,         0.883   ,               45.9   ,                  9501   ,
2025-03-30 18:51:42 ,        3310.0   ,           2505.0   ,               35.0   ,                          48.0   ,                  65.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       39   ,                       3193   ,                      264   ,              211.0   ,         1.144   ,               49.9   ,                  9516   ,
2025-03-30 18:51:43 ,        3348.0   ,           2505.0   ,               36.0   ,                          50.0   ,                  66.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       38   ,                       3193   ,                      264   ,              216.0   ,         1.157   ,               47.9   ,                  9511   ,
2025-03-30 18:51:44 ,        3347.0   ,           2505.0   ,               36.0   ,                          50.0   ,                  66.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       39   ,                       3193   ,                      264   ,              217.0   ,         1.157   ,               46.1   ,                  9507   ,
2025-03-30 18:51:45 ,        3346.0   ,           2505.0   ,               37.0   ,                          51.0   ,                  66.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       39   ,                       3193   ,                      264   ,              218.0   ,         1.157   ,               44.6   ,                  9503   ,
2025-03-30 18:51:46 ,        3346.0   ,           2505.0   ,               37.0   ,                          51.0   ,                  66.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       39   ,                       3193   ,                      264   ,              218.0   ,         1.158   ,               43.3   ,                  9497   ,
2025-03-30 18:51:47 ,        3347.0   ,           2505.0   ,               37.0   ,                          52.0   ,                  68.0   ,               0   ,                   0   ,         99   ,                       39   ,                       3193   ,                      264   ,              218.0   ,         1.157   ,               42.1   ,                  9493   ,
2025-03-30 18:51:48 ,        3347.0   ,           2505.0   ,               38.0   ,                          52.0   ,                  68.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       39   ,                       3193   ,                      264   ,              218.0   ,         1.157   ,               41.1   ,                  9479   ,
2025-03-30 18:51:49 ,        1110.0   ,           2430.0   ,               37.0   ,                          41.0   ,                  66.0   ,               0   ,                   0   ,         37   ,                       13   ,                       2297   ,                      182   ,               61.0   ,         0.482   ,               44.6   ,                  9399   ,
2025-03-30 18:51:50 ,        3320.0   ,           2505.0   ,               38.0   ,                          51.0   ,                  68.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       35   ,                       2293   ,                      166   ,              201.0   ,         1.150   ,               43.3   ,                  9397   ,
2025-03-30 18:51:51 ,        3350.0   ,           2505.0   ,               38.0   ,                          52.0   ,                  68.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       35   ,                       2293   ,                      166   ,              206.0   ,         1.160   ,               42.1   ,                  9392   ,
2025-03-30 18:51:52 ,        3349.0   ,           2505.0   ,               39.0   ,                          52.0   ,                  69.0   ,               0   ,                   0   ,         99   ,                       36   ,                       2293   ,                      167   ,              208.0   ,         1.160   ,               41.3   ,                  9393   ,
2025-03-30 18:51:53 ,        3351.0   ,           2505.0   ,               39.0   ,                          53.0   ,                  69.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       35   ,                       2293   ,                      167   ,              207.0   ,         1.160   ,               40.4   ,                  9390   ,
2025-03-30 18:51:54 ,        3350.0   ,           2505.0   ,               39.0   ,                          53.0   ,                  70.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       36   ,                       2293   ,                      167   ,              207.0   ,         1.160   ,               39.6   ,                  9387   ,
2025-03-30 18:51:55 ,        3351.0   ,           2505.0   ,               40.0   ,                          53.0   ,                  70.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       35   ,                       2293   ,                      167   ,              207.0   ,         1.161   ,               39.0   ,                  9383   ,
2025-03-30 18:51:56 ,        3178.0   ,           2505.0   ,               40.0   ,                          52.0   ,                  70.0   ,               0   ,                   0   ,         85   ,                       28   ,                       3171   ,                      273   ,              176.0   ,         1.122   ,               38.5   ,                  9483   ,
2025-03-30 18:51:57 ,        3297.0   ,           2505.0   ,               40.0   ,                          51.0   ,                  70.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       39   ,                       3190   ,                      289   ,              203.0   ,         1.139   ,               41.5   ,                  9501   ,
2025-03-30 18:51:58 ,        3339.0   ,           2505.0   ,               40.0   ,                          53.0   ,                  70.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       38   ,                       3190   ,                      289   ,              210.0   ,         1.159   ,               40.6   ,                  9498   ,
2025-03-30 18:51:59 ,        3347.0   ,           2505.0   ,               41.0   ,                          54.0   ,                  70.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       38   ,                       3190   ,                      289   ,              211.0   ,         1.159   ,               40.0   ,                  9497   ,
2025-03-30 18:52:00 ,        3347.0   ,           2505.0   ,               41.0   ,                          55.0   ,                  72.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       38   ,                       3190   ,                      289   ,              212.0   ,         1.159   ,               39.3   ,                  9498   ,
2025-03-30 18:52:01 ,        3348.0   ,           2505.0   ,               42.0   ,                          55.0   ,                  72.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       39   ,                       3190   ,                      289   ,              212.0   ,         1.160   ,               38.8   ,                  9496   ,
2025-03-30 18:52:02 ,        3347.0   ,           2505.0   ,               42.0   ,                          55.0   ,                  72.0   ,               0   ,                   0   ,         99   ,                       39   ,                       3190   ,                      289   ,              212.0   ,         1.159   ,               38.3   ,                  9494   ,
2025-03-30 18:52:03 ,        3347.0   ,           2505.0   ,               43.0   ,                          56.0   ,                  72.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       38   ,                       3190   ,                      289   ,              213.0   ,         1.159   ,               37.8   ,                  9491   ,
2025-03-30 18:52:04 ,        1504.0   ,           2425.0   ,               42.0   ,                          46.0   ,                  70.0   ,               0   ,                   0   ,         55   ,                       21   ,                       3175   ,                      189   ,               85.0   ,         0.595   ,               41.4   ,                  9395   ,
2025-03-30 18:52:05 ,        3327.0   ,           2505.0   ,               43.0   ,                          57.0   ,                  72.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       40   ,                       3175   ,                      189   ,              216.0   ,         1.153   ,               43.1   ,                  9391   ,
2025-03-30 18:52:06 ,        3347.0   ,           2505.0   ,               43.0   ,                          58.0   ,                  72.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       40   ,                       3175   ,                      189   ,              218.0   ,         1.155   ,               47.8   ,                  9398   ,
2025-03-30 18:52:07 ,        3347.0   ,           2505.0   ,               44.0   ,                          58.0   ,                  73.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       40   ,                       3175   ,                      189   ,              220.0   ,         1.155   ,               57.3   ,                  9414   ,
2025-03-30 18:52:08 ,        3347.0   ,           2505.0   ,               44.0   ,                          59.0   ,                  74.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       39   ,                       3175   ,                      189   ,              219.0   ,         1.155   ,               56.1   ,                  9420   ,
2025-03-30 18:52:09 ,        3348.0   ,           2505.0   ,               45.0   ,                          59.0   ,                  74.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       40   ,                       3175   ,                      189   ,              220.0   ,         1.155   ,               56.1   ,                  9439   ,
2025-03-30 18:52:10 ,        3348.0   ,           2505.0   ,               45.0   ,                          60.0   ,                  74.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       40   ,                       3175   ,                      189   ,              220.0   ,         1.156   ,               55.5   ,                  9440   ,
2025-03-30 18:52:11 ,        3350.0   ,           2505.0   ,               45.0   ,                          60.0   ,                  74.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       40   ,                       3161   ,                      248   ,              219.0   ,         1.156   ,               57.4   ,                  9507   ,
2025-03-30 18:52:12 ,        2910.0   ,           2505.0   ,               45.0   ,                          52.0   ,                  74.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       40   ,                       3177   ,                      265   ,              162.0   ,         0.985   ,               60.5   ,                  9554   ,
2025-03-30 18:52:13 ,        3326.0   ,           2505.0   ,               45.0   ,                          60.0   ,                  74.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       40   ,                       3177   ,                      265   ,              219.0   ,         1.151   ,               57.1   ,                  9553   ,
2025-03-30 18:52:14 ,        3344.0   ,           2505.0   ,               46.0   ,                          61.0   ,                  75.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       41   ,                       3177   ,                      265   ,              222.0   ,         1.155   ,               54.1   ,                  9549   ,
2025-03-30 18:52:15 ,        3345.0   ,           2505.0   ,               46.0   ,                          61.0   ,                  76.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       41   ,                       3177   ,                      265   ,              222.0   ,         1.155   ,               51.5   ,                  9548   ,
2025-03-30 18:52:16 ,        3344.0   ,           2505.0   ,               47.0   ,                          62.0   ,                  76.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       41   ,                       3177   ,                      265   ,              222.0   ,         1.155   ,               49.3   ,                  9546   ,
2025-03-30 18:52:17 ,        3346.0   ,           2505.0   ,               47.0   ,                          62.0   ,                  76.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       41   ,                       3177   ,                      265   ,              222.0   ,         1.156   ,               47.3   ,                  9547   ,
2025-03-30 18:52:18 ,        3345.0   ,           2505.0   ,               47.0   ,                          62.0   ,                  76.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       40   ,                       3177   ,                      265   ,              223.0   ,         1.155   ,               47.9   ,                  9560   ,
2025-03-30 18:52:19 ,        1229.0   ,           2424.0   ,               47.0   ,                          52.0   ,                  75.0   ,               0   ,                   0   ,         34   ,                       12   ,                       2297   ,                      183   ,               71.0   ,         0.516   ,               55.8   ,                  9471   ,
2025-03-30 18:52:20 ,        3311.0   ,           2505.0   ,               48.0   ,                          61.0   ,                  76.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       39   ,                       2293   ,                      167   ,              209.0   ,         1.144   ,               54.3   ,                  9468   ,
2025-03-30 18:52:21 ,        3344.0   ,           2505.0   ,               48.0   ,                          62.0   ,                  76.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       40   ,                       2293   ,                      167   ,              216.0   ,         1.156   ,               51.6   ,                  9438   ,
2025-03-30 18:52:22 ,        3345.0   ,           2505.0   ,               49.0   ,                          63.0   ,                  77.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       40   ,                       2293   ,                      167   ,              216.0   ,         1.157   ,               49.4   ,                  9437   ,
2025-03-30 18:52:23 ,        3344.0   ,           2505.0   ,               49.0   ,                          63.0   ,                  77.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       39   ,                       2293   ,                      167   ,              217.0   ,         1.156   ,               47.5   ,                  9437   ,
2025-03-30 18:52:24 ,        3343.0   ,           2505.0   ,               49.0   ,                          63.0   ,                  78.0   ,               0   ,                   0   ,        100   ,                       39   ,                       2293   ,                      167   ,              218.0   ,         1.156   ,               45.8   ,                  9432   ,
2025-03-30 18:52:25 ,        3343.0   ,           2505.0   ,               50.0   ,                          64.0   ,                  78.0   ,              20   ,                   0   ,        100   ,                       39   ,                       2293   ,                      167   ,              218.0   ,         1.157   ,               44.4   ,                  9422   ,
2025-03-30 18:52:26 ,        3184.0   ,           2505.0   ,               50.0   ,                          63.0   ,                  78.0   ,              20   ,                 641   ,         91   ,                       35   ,                       3188   ,                      273   ,              201.0   ,         1.132   ,               43.1   ,                  9517   ,
2025-03-30 18:52:27 ,        3247.0   ,           2505.0   ,               49.0   ,                          60.0   ,                  77.0   ,              20   ,                 762   ,        100   ,                       40   ,                       3206   ,                      289   ,              196.0   ,         1.115   ,               44.3   ,                  9535   ,
2025-03-30 18:52:28 ,        3338.0   ,           2505.0   ,               50.0   ,                          63.0   ,                  78.0   ,              20   ,                 791   ,        100   ,                       41   ,                       3206   ,                      289   ,              214.0   ,         1.157   ,               43.0   ,                  9534   ,
2025-03-30 18:52:29 ,        3344.0   ,           2505.0   ,               50.0   ,                          63.0   ,                  78.0   ,              20   ,                 799   ,        100   ,                       40   ,                       3206   ,                      289   ,              214.0   ,         1.157   ,               42.0   ,                  9532   ,
2025-03-30 18:52:30 ,        3344.0   ,           2505.0   ,               50.0   ,                          64.0   ,                  78.0   ,              20   ,                 802   ,        100   ,                       41   ,                       3206   ,                      289   ,              213.0   ,         1.158   ,               41.0   ,                  9532   ,
2025-03-30 18:52:31 ,        3345.0   ,           2505.0   ,               50.0   ,                          64.0   ,                  78.0   ,              20   ,                 802   ,        100   ,                       40   ,                       3206   ,                      289   ,              214.0   ,         1.158   ,               40.3   ,                  9532   ,
2025-03-30 18:52:32 ,        3344.0   ,           2505.0   ,               50.0   ,                          64.0   ,                  78.0   ,              21   ,                 838   ,        100   ,                       41   ,                       3206   ,                      289   ,              214.0   ,         1.158   ,               39.5   ,                  9532   ,
2025-03-30 18:52:33 ,        3345.0   ,           2505.0   ,               50.0   ,                          64.0   ,                  79.0   ,              21   ,                 853   ,        100   ,                       40   ,                       3206   ,                      289   ,              214.0   ,         1.158   ,               39.0   ,                  9532   ,
2025-03-30 18:52:34 ,          26.0   ,           1695.0   ,               50.0   ,                          52.0   ,                  76.0   ,              22   ,                 892   ,          3   ,                        0   ,                       2285   ,                      167   ,               29.0   ,         0.204   ,               38.5   ,                  9416   ,
2025-03-30 18:52:35 ,           0.0   ,             15.0   ,               48.0   ,                          50.0   ,                  72.0   ,              22   ,                 935   ,          0   ,                        0   ,                       2285   ,                      167   ,               11.0   ,         0.039   ,               38.0   ,                  9418   ,
2025-03-30 18:52:36 ,          43.0   ,            529.0   ,               47.0   ,                          49.0   ,                  72.0   ,               0   ,                   0   ,          3   ,                        1   ,                       2285   ,                      167   ,               18.0   ,         0.245   ,               37.6   ,                  9414   ,
2025-03-30 18:52:37 ,          14.0   ,            147.0   ,               47.0   ,                          49.0   ,                  70.0   ,               0   ,                   0   ,          2   ,                        1   ,                       2264   ,                      167   ,               13.0   ,         0.096   ,               37.4   ,                  9413   ,
2025-03-30 18:52:38 ,           0.0   ,             21.0   ,               47.0   ,                          49.0   ,                  70.0   ,               0   ,                   0   ,          0   ,                        1   ,                       2264   ,                      167   ,               11.0   ,         0.039   ,               37.0   ,                  9411   ,
2025-03-30 18:52:39 ,           0.0   ,             27.0   ,               46.0   ,                          48.0   ,                  70.0   ,               0   ,                   0   ,          0   ,                        1   ,                       2264   ,                      167   ,               11.0   ,         0.039   ,               37.0   ,                  9411   ,
2025-03-30 18:52:40 ,           0.0   ,             31.0   ,               46.0   ,                          48.0   ,                  70.0   ,               0   ,                   0   ,          0   ,                        1   ,                       2264   ,                      167   ,               11.0   ,         0.039   ,               36.8   ,                  9380   ,
2025-03-30 18:52:41 ,           0.0   ,             19.0   ,               46.0   ,                          48.0   ,                  70.0   ,               0   ,                   0   ,          0   ,                        0   ,                       2264   ,                      167   ,               11.0   ,         0.039   ,               36.6   ,                  9381   ,
2025-03-30 18:52:42 ,           8.0   ,             35.0   ,               46.0   ,                          48.0   ,                  70.0   ,               0   ,                   0   ,          1   ,                        1   ,                       2264   ,                      167   ,               12.0   ,         0.112   ,               36.4   ,                  9373   ,
2025-03-30 18:52:43 ,           0.0   ,             14.0   ,               46.0   ,                          48.0   ,                  69.0   ,               0   ,                   0   ,          0   ,                        1   ,                       2264   ,                      167   ,               10.0   ,         0.039   ,               36.3   ,                  9373   ,
2025-03-30 18:52:44 ,           0.0   ,             15.0   ,               46.0   ,                          48.0   ,                  70.0   ,               0   ,                   0   ,          0   ,                        1   ,                       2264   ,                      167   ,               10.0   ,         0.039   ,               36.1   ,                  9371   ,
2025-03-30 18:52:45 ,           0.0   ,             14.0   ,               46.0   ,                          48.0   ,                  68.0   ,               0   ,                   0   ,          0   ,                        1   ,                       2264   ,                      167   ,               10.0   ,         0.039   ,               36.0   ,                  9371   ,
2025-03-30 18:52:46 ,          11.0   ,             90.0   ,               46.0   ,                          47.0   ,                  68.0   ,               0   ,                   0   ,          1   ,                        1   ,                       2264   ,                      167   ,               12.0   ,         0.101   ,               35.9   ,                  9371   ,
2025-03-30 18:52:47 ,           0.0   ,             16.0   ,               46.0   ,                          47.0   ,                  68.0   ,               0   ,                   0   ,          0   ,                        0   ,                       2264   ,                      167   ,               11.0   ,         0.039   ,               35.8   ,                  9370   ,
.... :daar gaat ie een stukje hoger :o , zo te zien 3351Mhz op zijn hoogst. De power draw is echter een stuk lager :?

Dit dus zonder ook maar iets aan te passen, vraag mij dan wel af waarom het bij 2 verschillende benchmarks niet hoger wordt dan 2.8GHz, maar bij die test 3.3GHz, dat is nogal een verschil.

Met auto OC gok ik dat je "Automatisch afstemmen, GPU overklokken" bedoelt(?), die staat uit en de "afstemregeling" staat op "standaard", niet op "voorkeur voor efficiëntie" of "voorkeur voor prestaties".
"Voorkeur voor prestaties" instellen maakte overigens geen verschil, weer 2.8GHz tijdens benchmarks, tijdens de stresstest van AMD stond die instelling op standaard.

Dankzij de stresstest van AMD's tool lijkt het qua OC-modus dus wel goed te zitten :) , vraag mij dan alleen wel af waarom die het wel voor elkaar krijgt en 3DMark niet.

Oscar Wilde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HugoBoss1985
@Raven Zoals ik eerder zei zal een moderne (AMD) gpu niet even hoog boosten met elke workload.
Blijkbaar is die AMD stress test een veel minder zware workload (getuige je lage gpu temps en hoge clocks) dan de andere 2 dingen die je getest hebt.

Test gewoon eens nog wat meer verschillende zaken (games).
Met een programma als GPU-Z of HWinfo64 kan je mooi loggen en maximale waarden zien.

Voor nu zou ik overigens de de instellingen van e.e.a. in Adrenaline laten voor wat het is... je hebt er nu al genoeg hoofdpijn van.
Op standaard instellingen regelt die kaart (het bios) zelf alles en als alles goed is dan doet die kaart dat van zichzelf prima.

Als voorbeeld mijn 6800XT met 2340 OC boost klok... die gaat vaak gewoon naar 2450 mhz met standaard instellingen en in bepaalde games.
Maar als ik Furmark 2 draai gaat het niet hoger dan 2100 mhz.

Je scores zijn gewoon prima, een OC model kaart gaat tegenwoordig echt niet zo'n verschil meer maken.
Je bent vaak toch gewoon power limited.
Als je meer wilt kun je beter undervolten, overklokken en power limit verhogen... met de nadelen die erbij horen.
Met alleen een undervolt blijft het stroomverbruik standaard maar gaat je gpu hoger boosten.

Wat @CMT bedoeld is de Overlay die je ziet als je ctrl+shift+o doet... wat je daar ziet kun je ook nog aanpassen in de Adrenaline settings.

[ Voor 22% gewijzigd door HugoBoss1985 op 30-03-2025 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
Euhm, ff zoeken, de tool is in het Nederlands geïnstalleerd en als ik de menu's zo zie was dat niet handig :+
De taal is achteraf bij de subtab voorkeuren in te stellen ;). Het is de optie waar ik meteen naartoe ga na een installatie, want er staan daarnaast een hoop nutteloze dingen aan (o.a. advertenties en animaties & effecten).
Persoonlijk vind ik de Nederlandse vertaling soms tenenkrommend. Het lijkt wel een machinevertaling.
Tutorials = zelfstudie en Tuning preset: Rage = Afstemvoorkeuze: Woede.
Het zijn termen waar ik in 1e instantie andere associaties bij heb ^^.
Met auto OC gok ik dat je "Automatisch afstemmen, GPU overklokken" bedoelt(?), die staat uit en de "afstemregeling" staat op "standaard", niet op "voorkeur voor efficiëntie" of "voorkeur voor prestaties".
"Voorkeur voor prestaties" instellen maakte overigens geen verschil, weer 2.8GHz tijdens benchmarks, tijdens de stresstest van AMD stond die instelling op standaard.
GPU overkloken inderdaad. Wanneer je dat activeert, zoekt het programma in een korte tijd de maximale boostklok op. Het zal wel een voorgeprogrammeerde waarde zijn, want het gaat soms heel vlug.
In ieder geval zegt het iets over de binning (met de bijbehorende TBP).
Ik bedoelde met Metrics (Meetgegevens) trouwens niet de log functie daarvan, maar de overlay (overlapping) optie. Daarmee kan je tijdens de benchmark meteen zien wat er met de GPU klok gebeurt, welke API gebruikt wordt, dingen van de CPU e.d.

En verder wat @HugoBoss1985 al aangekaart heeft, de klok is sterk afhankelijk van het soort belasting.
Met OCCT 3D standaard test (shader complexity 3) bijvoorbeeld, zal de GPU zwaar belast worden en de klok gaat dan richting 2300-2400MHz met 330Wtbp.

[ Voor 7% gewijzigd door CMT op 30-03-2025 19:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:42
@Raven @HugoBoss1985 @CMT Ik zie nog al wat vraagtekens voorbij komen over de boost clocks van deze kaarten.
Het was bij Vega ook al een ding maar de delta's tov max boost en wat je soms in bepaalde zware tests of games ziet is groter geworden.

Boost hangt van een aantal dingen af:
TotalBoardPower (je moet onder de max blijven anders gaat de kaart terug clocken en voltages verlagen)
Temperatuur (Max boost van 3450MHz is alleen te halen bij zeer lage temps (sub zero) bij hogere temps gaat hij telkens een clockstap terug bij RDNA2 was dat volgens mij iedere 10c iets van 10MHz als ik het mij goed herinner). (bij RDNA4 lijkt het ook iets van 10MHz per 10-15c te zijn.
GPU Utilization (deze moet 99-100% zijn bij lager gaat de kaart stoom besparen en dus terug clocken)

Deze RDNA4 kaarten zitten bij de meeste tests en zwaardere games eerst tegen hun TBP limiet aan. Als je een lichtere test draait of een game wat bij mij vaak boven de 3GHz boost (SpaceMarine2) dan zul je zien dat hij wel boven die 3GHz komt en dat je misschien niet eens max power gebruikt. Andere games waar bij de CU's op meerdere manieren belast worden trekken veel meer power en dan zit je tegen de TBP limits aan en moet de kaart agressief terug gaan clocken om er binnen te blijven. Dat zie je ook bij SteelNomad.
Steel Nomad Light boost al een stuk hoger dus daar kan je ook mee testen als je clocks van boven de 3GHz wilt zien (moet het power limit waarschijnlijk wel opschroeven naar 334w)

Met de oudere furmark kan je het ook goed zien. Gebruik je geen AA dan zijn de clocks erg laag. Gebruik je wel AA worden de ROP's meer de bottleneck hebben de shaders niet zo veel power nodig en boost hij ineens een stuk hoger binnen dezelfde power limits.

De stock max boost clock van deze kaarten is 3450MHz. Als je de slider naar -500 trekt wordt dat 2950MHz. In de praktijk omdat je met hogere temps te maken hebt kwam ik uit op 2850-2860MHz in games en dan boost hij niet meer verder dan dat tot dat ik de fans max zet en de GPU nog wat koeler is maar die 2950 ga ik niet halen met de luchtkoeler.
de voltage slider past het target voltage over de hele curve aan en trekt dat met die waarde naar beneden. Het is wel jammer dat je niet echt invloed kan hebben op hoe scherp die curve is (kan met Ryzen CPU's tegenwoordig wel met CurveShaper).

In mijn geval heb ik meer stabiliteit issues als ik de clocks tot 2950 beperk. En moet ik 10mv extra geven om dat stabiel te draaien. Bij hogere boost clocks en voltages is het wel stabiel. Dus ik zou eigenlijk lager in de curve minder offset willen dan bovenin.
Met RDNA2 kon je via de More Power tool wel met die curve spelen. Sinds RDNA3 heeft AMD dat helaas allemaal gelockt.

Voor meer info over hoe dat daar werkte:
Astennu in "[AMD Radeon RX6000 series] Ervaringen & Discussie"

Voor een groot deel werkt dat nu nog steeds zo alleen noemen ze het nu anders. Toen kreeg je ook geen exacte waardes maar waren het targets wat vermoedelijk verwarrend was voor sommige mensen. En nVidia werkte al langer met offsets dus kan ook zijn dat ze net als met de naamgeving nVidia op dit vlak ook na gedaan hebben.

Ik heb zelf een Reaper die doet 6835 stock in de Steel nomad test
Heb ook een Asrock Steel Legend getest die deed stock 7060 met 330watt power doet die 7215
Een Gigabyte 9070 XT OC deed 7168 die heeft stock 330watt

Dit was een gevalletje silicon lottery de Asrock kaart booste iets van 80MHz hoger dan de Reaper. Chips hebben soms meer of minder lekstroom en kunnen dan bij gelijke voltages en clocksnelheden soms meer of minder verbruiken. Chips met lage lekstroom zijn ideaal voor luchtkoeling clocken vaak wat minder goed over maar verbruiken maar hebben een lager verbruik bij gelijke voltages en soms ook minder volt nodig.
High leakage chips zijn leuk voor LN2 die vinden veel volts vaak wel lekker en clocken dan over het algemeen beter maar die hebben een hoger verbruik bij gelijke voltages. (in het RDNA2 ervaringen topic heb ik er wel voorbeelden van gehad de chips op de 6950XT waren vaker van dat soort chips. De Zogenaamde Navi21XTX bin).
Een hogere temperatuur zorgt er overigens ook voor dat een chip meer gaat verbruiken ondanks dat de clocksnelheid en het voltage gelijk blijven.

Hopelijk maakt dit het ietjes duidelijker hoe het werkt.

[ Voor 25% gewijzigd door Astennu op 01-04-2025 16:18 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Wolvganger schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:30:

[Afbeelding]

SuperPosition is inmiddels te oud geworden om dit soort kaarten goed mee te testen. Heel veel moderne features zoals VRS, Mesh shaders en Async Compute worden niet gebruikt. Het kan nuttig zijn om prestaties in oudere games in te schatten maar voor modernere titels kan je beter wat anders gebruiken zoals SteelNomad. (Timespy is in dat opzicht ook achterhaalt je ziet ook wel dat het verschil tussen de RDNA2 en 4 kaarten bij TS veel kleiner is dan bij SteelNomad ondanks dat er geen RT gebruikt wordt in SN).

Hier is wat meer info over de SN benshmark:
https://support.benchmark...528067-steel-nomad-engine

Je kan daar ook info vinden over de oudere benshmarks en dan de verschillen zien.

[ Voor 7% gewijzigd door Astennu op 31-03-2025 11:27 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Astennu
Ik heb eindelijk wat tijd gevonden om de FirstPost onder handen te nemen:
HugoBoss1985 in "[AMD Radeon RX9000 series] Ervaringen & Discussie"

UV/OC guide is heel quick and dirty ik wil die nog een keer netter maken. En de info over het clock gedrag nog wat netter maken (nu link ik naar de post die ik eerder vandaag geschreven heb).

Hetzelfde geld voor de FSR4 mod (al is die op de officiele site van Optiscaler zelf ook prima beschreven, dit is even snel high over wat je moet doen).

Mochten jullie nog zaken missen of anders willen hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

CMT schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:40:
[...]

De taal is achteraf bij de subtab voorkeuren in te stellen ;). Het is de optie waar ik meteen naartoe ga na een installatie, want er staan daarnaast een hoop nutteloze dingen aan (o.a. advertenties en animaties & effecten).
Persoonlijk vind ik de Nederlandse vertaling soms tenenkrommend. Het lijkt wel een machinevertaling.
Tutorials = zelfstudie en Tuning preset: Rage = Afstemvoorkeuze: Woede.
Het zijn termen waar ik in 1e instantie andere associaties bij heb ^^.
Oef, gelukkig :P , sommige vertalingen zijn inderdaad nogal bagger :/
offtopic:
We hebben het dan nog niet eens over de Nederlandse ondertiteling op de Rtl's en Net5, die zijn pas slecht :X
GPU overkloken inderdaad. Wanneer je dat activeert, zoekt het programma in een korte tijd de maximale boostklok op. Het zal wel een voorgeprogrammeerde waarde zijn, want het gaat soms heel vlug.
In ieder geval zegt het iets over de binning (met de bijbehorende TBP).
Maar dat staat los van dat de kaart uit zichzelf al OC'd? Gezien het knopje op de kaart zelf zit er dus een OC-profiel (of is het een OC-BIOS?) in de kaart.
Ik bedoelde met Metrics (Meetgegevens) trouwens niet de log functie daarvan, maar de overlay (overlapping) optie. Daarmee kan je tijdens de benchmark meteen zien wat er met de GPU klok gebeurt, welke API gebruikt wordt, dingen van de CPU e.d.
Ah okee, duidelijk :)
En verder wat @HugoBoss1985 al aangekaart heeft, de klok is sterk afhankelijk van het soort belasting.
Met OCCT 3D standaard test (shader complexity 3) bijvoorbeeld, zal de GPU zwaar belast worden en de klok gaat dan richting 2300-2400MHz met 330Wtbp.
Dat blijkt :P
Astennu schreef op maandag 31 maart 2025 @ 10:59:
@Raven @HugoBoss1985 @CMT Ik zie nog al wat vraagtekens voorbij komen over de boost clocks van deze kaarten.
Het was bij Vega ook al een ding maar de delta's tov max boost en wat je soms in bepaalde zware tests of games ziet is groter geworden.
Jup, de verschillende resultaten zijn verwarrend. Ik verwachtte bij zware belasting OC en hoge power draw. Nou zie ik bij de ene load iets hogere clock en 330W power draw, bij een andere load een stuk hogere clock maar lagere power draw, daar wordt het niet duidelijker van :+
Boost hangt van een aantal dingen af:
TotalBoardPower (je moet onder de max blijven anders gaat de kaart terug clocken en voltages verlagen)
Check
Temperatuur (Max boost van 3450MHz is alleen te halen bij zeer lage temps (sub zero) bij hogere temps gaat hij telkens een clockstap terug bij RDNA2 was dat volgens mij iedere 5c iets van 10MHz als ik het mij goed herinner).
Hebben we het dan over de temp van de GPU zelf, de hot spot temp en/of VRAM temp, waarbij de 2e en 3e een stuk hoger zijn dan de 1e? (Zie logs.)
GPU Utilization (deze moet 99-100% zijn bij lager gaat de kaart stoom besparen en dus terug clocken)
Uiteraard :)
Deze RDNA4 kaarten zitten bij de meeste tests en zwaardere games eerst tegen hun TBP limiet aan. Als je een lichtere test draait of een game wat bij mij vaak boven de 3GHz boost (SpaceMarine2) dan zul je zien dat hij wel boven die 3GHz komt en dat je misschien niet eens max power gebruikt. Andere games waar bij de CU's op meerdere manieren belast worden trekken veel meer power en dan zit je tegen de TBP limits aan en moet de kaart agressief terug gaan clocken om er binnen te blijven. Dat zie je ook bij SteelNomad.
Steel Nomad Light boost al een stuk hoger dus daar kan je ook mee testen als je clocks van boven de 3GHz wilt zien (moet het power limit waarschijnlijk wel opschroeven naar 334w)
Zal die later eens testen, kijken wat die doet :) . Clocks boven de 3GHz had ik al wel, maar vooralsnog alleen met de AMD stresstest.
Met de oudere furmark kan je het ook goed zien. Gebruik je geen AA dan zijn de clocks erg laag. Gebruik je wel AA worden de ROP's meer de bottleneck hebben de shaders niet zo veel power nodig en boost hij ineens een stuk hoger binnen dezelfde power limits.
Oh ja Furmark, die kan ik ook nog proberen :) , dank voor de tip.
*nodige uitleg*

Hopelijk maakt dit het ietjes duidelijker hoe het werkt.
Jup, dank :D

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
Raven schreef op maandag 31 maart 2025 @ 19:35:
[...]

Maar dat staat los van dat de kaart uit zichzelf al OC'd? Gezien het knopje op de kaart zelf zit er dus een OC-profiel (of is het een OC-BIOS?) in de kaart.
OC is eigenlijk geen goede term meer tegenwoordig. De GPU's boosten namelijk net zo ver door tot een van de limieten worden bereikt of tegen een bottleneck aangelopen wordt: Fmax, Vcore, Acore (Core TDC), GPU hotspot en PTT/TBP.

De auto OC optie is niets anders dan een 1-klik optie om een paar limieten bij te stellen. Dus in dit geval iets hogere Fmax/offset en hogere TBP powerlimiet. Hetzelfde kan je ook bereiken door deze waarden handmatig in te voeren.

Maar de reden waarom ik het vraag is dat via deze weg een beetje inzicht te krijgen is in wat de binning/kwaliteit van de chip is. Het zal aan het eind van de 5-10 seconden rit een venster tonen met een bepaalde max. boostclock. En dat wordt afgeleid van de max instelbare powerlimiet, bios V/F curve en waarschijnlijk ook de ASIC kwaliteit dat de GPU chip heeft meegekregen (dat laatste schijnt een maat te zijn van hoe goed een chip aan de ontwerp specificatie voldoet = referentie).
Bedenk overigens dat de temperatuur hier invloed op heeft i.v.m. derating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:31

Nox

Noxiuz

CMT schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:13:
[...]

OC is eigenlijk geen goede term meer tegenwoordig. De GPU's boosten namelijk net zo ver door tot een van de limieten worden bereikt of tegen een bottleneck aangelopen wordt: Fmax, Vcore, Acore (Core TDC), GPU hotspot en PTT/TBP.

De auto OC optie is niets anders dan een 1-klik optie om een paar limieten bij te stellen. Dus in dit geval iets hogere Fmax/offset en hogere TBP powerlimiet. Hetzelfde kan je ook bereiken door deze waarden handmatig in te voeren.

Maar de reden waarom ik het vraag is dat via deze weg een beetje inzicht te krijgen is in wat de binning/kwaliteit van de chip is. Het zal aan het eind van de 5-10 seconden rit een venster tonen met een bepaalde max. boostclock. En dat wordt afgeleid van de max instelbare powerlimiet, bios V/F curve en waarschijnlijk ook de ASIC kwaliteit dat de GPU chip heeft meegekregen (dat laatste schijnt een maat te zijn van hoe goed een chip aan de ontwerp specificatie voldoet = referentie).
Bedenk overigens dat de temperatuur hier invloed op heeft i.v.m. derating.
OC kaarten halen gegarandeert de baseclock die opgegeven is, de normale kaarten hebben na de baseclock garantie 'tot de voordeur', dus iets meer zekerheid dat een bepaalde clock gehaald wordt. Plus 3x8pin, meer heatsink, meer fan, meer rgb meer alles zeg maar.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadPhoenix86
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01:17
*knip* ook hier offtopic, open een eigen aankoopadtopic en laat dan ook zien wat je zelf hebt gevonden waar je over twijfelt

[ Voor 68% gewijzigd door br00ky op 01-04-2025 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Astennu
Steel Nomad Light (score 26187): +/-3.0GHz, dus iets hoger dan Steel Nomad (2.8GHz) maar lager dan de stresstest van de AMD-tool (3.3GHz). Power draw 330W.

Furmark 2: Defender SmartScreen vind de setup gevaarlijk....

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Raven schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:55:
@Astennu
Steel Nomad Light (score 26187): +/-3.0GHz, dus iets hoger dan Steel Nomad (2.8GHz) maar lager dan de stresstest van de AMD-tool (3.3GHz). Power draw 330W.

Furmark 2: Defender SmartScreen vind de setup gevaarlijk....
Die tool van AMD is heel erg licht dus niet zo raar dat hij daar hoog boost.
Ik gebruik zelf nog furmark 1.23.0

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luc77z
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Podium voor mijn 9070 @ Nomad Steel DX12 !

Update: inmiddels de 2de plek met een score van 7088.

Ik wilde graag de 7000 grens passeren. En dat is vanmidag gelukt door m'n case fans harder te laten draaien en daardoor was het mogelijk om van -120 naar -135 mV offset te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0l-dzOXyOPvLXckF4qQn7g2Uqw8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QwXny1eb4ODdF2fqzjDWgROe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Luc77z op 02-04-2025 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
En voor 50,- meer had je dit standaard gehad.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc77z
  • Niet online
Bad Brains schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:01:
En voor 50,- meer had je dit standaard gehad.
Op het moment van aankopen had een XT-versie een meerprijs van 150 euro (inmiddels 130).

En jouw stock score is nog altijd ruim 200 punten minder.

[ Voor 10% gewijzigd door Luc77z op 02-04-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54

Eren

Boss of this gym

Luc77z schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:09:
[...]

Op het moment van aankopen was een XT-versie een meerprijs van 150 euro (inmiddels 130).

En jouw stock score is nog altijd ruim 200 punten minder.
Alle webwinkels in Nederland? Ja, die scalpen je graag. Je moet even verder kijken naar het buitenland. Ik heb een XFX Mercury AMD Radeon 9070XT OC Gaming Edition RGB gekocht voor €818 bij NR INFO, een officieel gepartnerde XFX-reseller in Portugal. Je kunt via Amazon.de bij NR Info bestellen bespaar je nog twee tientjes op BTW :O .

Met undervolting en een hogere powerlimiet ingesteld draait de kaart als een zonnetje en komt hij qua performance op het niveau van een 5080 in sommige gevallen.

[ Voor 4% gewijzigd door Eren op 02-04-2025 14:41 ]

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc77z
  • Niet online
Eren schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:40:
[...]

Alle webwinkels in Nederland? Ja, die scalpen je graag. Je moet even verder kijken naar het buitenland. Ik heb een XFX Mercury AMD Radeon 9070XT OC Gaming Edition RGB gekocht voor €818 bij NR INFO, een officieel gepartnerde XFX-reseller in Portugal. Je kunt via Amazon.de bij NR Info bestellen bespaar je nog twee tientjes op BTW :O .

Met undervolting en een hogere powerlimiet ingesteld draait de kaart als een zonnetje en komt hij qua performance op het niveau van een 5080 in sommige gevallen.
Mijn 9070 komt ook bij nr-info vandaan. Die mercury heb ik gezien en ook in mandje gehad, maar die past net niet in mijn kast. En ik was 120 euro goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyHrmnns
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-04 18:32
*knip* offtopi, dit hoor in een eigen,los topic met je eigen vooronderzoek, voorzetje in CKA

[ Voor 78% gewijzigd door br00ky op 03-04-2025 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren

Eren

Boss of this gym

Luc77z schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:56:
[...]

Mijn 9070 komt ook bij nr-info vandaan. Die mercury heb ik gezien en ook in mandje gehad, maar die past net niet in mijn kast. En ik was 120 euro goedkoper uit.
120 euro goedkoper, maar je krijgt qua koeling minder terug: een zwakkere koeler en een zwakkere chip. Dus ja, het scheelt 120 euro, maar je levert er wel iets op in.

YouTube: XFX 9070XT and 9070 Teardown - These coolers are NOT created equal!

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Eren schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:31:
[...]

120 euro goedkoper, maar je krijgt qua koeling minder terug: een zwakkere koeler en een zwakkere chip. Dus ja, het scheelt 120 euro, maar je levert er wel iets op in.

Punt is dat het nogal oneerlijk is de prijs van een 9070 bij Nederlandse webshops te vergelijken met een 9070XT bij buitenlandse webshops met een lager BTW tarief ook nog eens erbij. Of beide Nederlandse webshops, of beide bij buitenlandse webshops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-04 19:44

rzn

Sissors schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:44:
[...]

Punt is dat het nogal oneerlijk is de prijs van een 9070 bij Nederlandse webshops te vergelijken met een 9070XT bij buitenlandse webshops met een lager BTW tarief ook nog eens erbij. Of beide Nederlandse webshops, of beide bij buitenlandse webshops.
Btw wordt bij Amazon volgens mij gewoon automatisch aangepast naar 21% btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc77z
  • Niet online
Eren schreef op donderdag 3 april 2025 @ 11:31:
[...]

Ik kan alleen iets zeggen over de koeling van mijn XFX Quicksilver. Met de settings waarmee ik een 2de plek heb gescoord bij Nomad Steel, heb ik Furmark gedraaid. De max temps waren na 10min:
GPU 54
GPU hotspot 70
Mem 84
De GPU zit in een afgesloten mATX kast (Lian Li A3) met kamer temp van ca 19 gr..
Dus wat heb je dan aan een betere koeling van de XT....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nou ja, fans kunnen langzamer draaien. Tegelijk is het natuurlijk niet heel vreemd dat een kaart die 100W minder verbruikt, een wat minder dure koeler erop heeft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren

Eren

Boss of this gym

Luc77z schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:44:
[...]

Ik kan alleen iets zeggen over de koeling van mijn XFX Quicksilver. Met de settings waarmee ik een 2de plek heb gescoord bij Nomad Steel, heb ik Furmark gedraaid. De max temps waren na 10min:
GPU 54
GPU hotspot 70
Mem 84
De GPU zit in een afgesloten mATX kast (Lian Li A3) met kamer temp van ca 19 gr..
Dus wat heb je dan aan een betere koeling van de XT....?
Sissors schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:05:
Nou ja, fans kunnen langzamer draaien. Tegelijk is het natuurlijk niet heel vreemd dat een kaart die 100W minder verbruikt, een wat minder dure koeler erop heeft zitten.
Nou ja, dit is precies wat ik bedoel. Met een dikkere koeler hoef je de fans niet zo hard te draaien terwijl de GPU op 100% draait. Mijn CPU en mijn kast heb ik ook getuned, en met de Noctua-fans draait het fluisterstil. Ik hoor bijna niets, terwijl zowel mijn CPU als GPU op 100% draaien met dezelfde temperatuur die jij hebt.

4HEad

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HugoBoss1985
https://videocardz.com/ne...-9070-xt-when-overclocked

AMD Radeon RX 9070 can be BIOS modded with XT firmware, surpasses reference RX 9070 XT when overclocked

Dat is toch wel leuk en bijzonder nieuws.
Zeker gezien het minimale prijsverschil van maarliefst €150 in Nederland.
Wellicht is dual bios op een XFX kaart dan toch nog nuttig :P

[ Voor 15% gewijzigd door HugoBoss1985 op 07-04-2025 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
HugoBoss1985 schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:21:

AMD Radeon RX 9070 can be BIOS modded with XT firmware, surpasses reference RX 9070 XT when overclocked

Interessant dat het uberhaubt werkt dacht dat inmiddels wel geblokt was.
Maar opzich is het niet raar dat een 9070 power limits van een XT tot de max gepushed sneller is dan een XT. De shaders blijven duidelijk wel gelockt.

de 9070 is maar 15% cut down. Dus als je een 9070 XT dan op 300 watt laat draaien. En je dan gaat vergelijken met een non XT met 340 watt en geoptimaliseerde voltage curve door een - offset op het voltage ga je wel hogere clocks halen om dat te compenseren.

Een XT met 340 watt kan ook 75xx halen.
Zelf denk ik dat de stock power limits van de non XT juist mooi zijn rond de 225-250watt is veel beter voor de efficiëntie van de kaart en je kan toch nog best hoge clocks halen Ik draai mijn XT ook rond de 240-250 watt.

Als een non XT meer dan 100 euro goedkoper is is het wel interessant. Maar het liefst wil je dus rond de 590 euro betalen maar gezien de msrp van 635 zie ik dat nog niet snel gebeuren.

[ Voor 7% gewijzigd door Astennu op 07-04-2025 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Astennu schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:06:
[...]

Interessant dat het uberhaubt werkt dacht dat inmiddels wel geblokt was.
Maar opzich is het niet raar dat een 9070 power limits van een XT tot de max gepushed sneller is dan een XT. De shaders blijven duidelijk wel gelockt.

de 9070 is maar 15% cut down. Dus als je een 9070 XT dan op 300 watt laat draaien. En je dan gaat vergelijken met een non XT met 340 watt en geoptimaliseerde voltage curve door een - offset op het voltage ga je wel hogere clocks halen om dat te compenseren.

Een XT met 340 watt kan ook 75xx halen.
Zelf denk ik dat de stock power limits van de non XT juist mooi zijn rond de 225-250watt is veel beter voor de efficiëntie van de kaart en je kan toch nog best hoge clocks halen Ik draai mijn XT ook rond de 240-250 watt.

Als een non XT meer dan 100 euro goedkoper is is het wel interessant. Maar het liefst wil je dus rond de 590 euro betalen maar gezien de msrp van 635 zie ik dat nog niet snel gebeuren.
Geinig, op de RX Vega 56 kon je ook de firmware flashen van de RX Vega 64 LC, die had ook een veel hogere powerlimit en met waterblok was hij bijna zo snel als de Vega 64. Mooie tijden waren dat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:28

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Daarvoor was het nog veeel mooier dan haalde je een 6950 en maakte daar een volledige 6970 van, hadden ze nog een simpel tooltje voor gebouwd, en met gpu-z kon je zien dat je meer clusters had. Daar kwam de OC nog bovenop.

https://www.techpowerup.c.../overclocking/vidcard/159

[ Voor 12% gewijzigd door SAiN ONeZ op 07-04-2025 17:48 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Lord_Dain schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:37:
[...]

Geinig, op de RX Vega 56 kon je ook de firmware flashen van de RX Vega 64 LC, die had ook een veel hogere powerlimit en met waterblok was hij bijna zo snel als de Vega 64. Mooie tijden waren dat..
Bij Vega bleven de shaders ook inactief. Echter had Vega 56 ook lagere memory voltages en clocks en door die flash kreeg je daar wel de voltages en memory clocks die de 64 kaarten hadden.
Vega was ook 13% cut down Maar door het verschil in memory clocks was de bios flash daar in verhouding effectiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Astennu schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:02:
[...]

Bij Vega bleven de shaders ook inactief. Echter had Vega 56 ook lagere memory voltages en clocks en door die flash kreeg je daar wel de voltages en memory clocks die de 64 kaarten hadden.
Vega was ook 13% cut down Maar door het verschil in memory clocks was de bios flash daar in verhouding effectiever.
De latency/ timings van het onboard hbm geheugen werd door die flash een stuk strakker

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
SAiN ONeZ schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:05:
[...]

De latency/ timings van het onboard hbm geheugen werd door die flash een stuk strakker
Had de LC andere timings dan de normale 64's? Dat wist ik zelf nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

volgens mij wel, op dezelfde clocks gaf die bios op een vega56 hogere scores.. mss kun je nog wat oude records bijstellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
SAiN ONeZ schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:13:
volgens mij wel, op dezelfde clocks gaf die bios op een vega56 hogere scores.. mss kun je nog wat oude records bijstellen ;)
Je had soweiso hogere memory snelheid bij Vega64 dus het kan ook dat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
SAiN ONeZ schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:41:
Daarvoor was het nog veeel mooier dan haalde je een 6950 en maakte daar een volledige 6970 van, hadden ze nog een simpel tooltje voor gebouwd, en met gpu-z kon je zien dat je meer clusters had. Daar kwam de OC nog bovenop.

https://www.techpowerup.c.../overclocking/vidcard/159
Dat was volgens mij zo'n beetje de laatste. Al waren er ook Vega kaarten die deels of volledig in te schakelen waren maar werkte niet bij alle modellen volgens mij. In de tijd van de 9500 Pro en X800 XL kon het ook mits de units werkte. Heb het ook wel eens gezien dat je daar na artifacts had omdat toch bepaalde shaders niet in orde waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc77z
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:21:

Laat die bios flash tool maar komen. Of liever een tool om de TBP verder dan 10% te verhogen. Alleen voor de fun.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LOST BULLET
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-04 06:52
Hallo medetweakers,

vandaag wat gespeeld met mijn XFX Mercury 9070 XT OC (niet de magair fans).
Wilde wat test resultaten delen met jullie van mijn tests met Steel nomad. Meeste games die ik speel draai ik met -130 mV stabiel, maar met Steel nomad kan ik niet verder dan -90 mV gaan.

0: Stock: 7212
1: -90 mV: 7495
2: -90 mV & Plim +10: 7556
3: -90 mV & Plim +10 & snelle timing: 7603
4: -90 mV & Plim +10 & -500 MHz: 7244
5: -90 mV & Plim -30 & -500 MHz: 6910
6: -90 mV & Plim -30: crash

Max temps (GPU / geheugen / VR VDDC / Hotspot / GPU VR SoC) / max fan / Watt TGP:
0: 54 / 84 / 63 / 77 / 56 / 1607 RPM / 292 W
1: 54 / 84 / 53 / 77 / 56 / 1620 RPM / 290 W
2: 55 / 86 / 67 / 82 / 58 / 1732 RPM / 314 W
3: 55 / 86 / 66 / 82 / 58 / 1728 RPM / 315 W
4: 51 / 82 / 57 / 70 / 54 / 1495 RPM / 254 W
5: 51 / 80 / 53 / 66 / 52 / 1450 RPM / 209 W

TBP is (vanzelfsprekend) hetzelfde als het power limit.

EDIT: Draai dit met een AMD 9600x

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeadPhoenix86
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uo1ab25UlVI9E8lH4UXd4MsGFME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epQnnluYYkY3ysIZj9LJ8w8g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JV9K7LhQpnp4r1eoAb-hJ-YBVBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqoGHRrzWOQsuLqdlMJk2wCX.jpg?f=fotoalbum_large

Voor 799 een Powercolor Red Devil 9070 XT gescoord.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maartor
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18-04 10:58
Recentelijk heb ik mijn 9070xt Red Devil uit elkaar geschroefd, de thermal pads vervangen en tussen de achterkant van de PCB 5mm thermal pads opgestapeld zodat de achterkant van de vrm's en de VRAM chips contact maken met de backplate.

Ook heb ik het duivelse logo plaatje verwijderd zodat de passthrough koelerbeter tot zijn recht komt.

al met al heb ik de mem temp met zo'n 8 graden weten te verlagen waarbij mn core clocks niet beinvloed zijn.

op dit moment run ik de volgende settings met een zo goed als 100% stabiliteit:

power +10%
undervolt van -75
VRAM @ 2814mhz (in de osd op 2800)
1700 rpm fan speed

core hot spot temp: 82 max
Mem temp: 76 max

temps zijn getest door steel nomad zo'n 20 minuten te laten loopen.

Is het het waard? nie echt
Was het leuk om te doen? enigszin irritant pruts werk maar goed
Slaap ik vanaf nu beter wetende dat ik aller heb geprobeerd? 100%!

(ik heb het in fases gedaan omdat ik niet door had echt 5mm nodig te hebben voor de achterkant. foto's zijn van de eerste poging waar ik geforceerd was de originele vram thermal pads etc te laten zitten. deze heb ik inmiddels ook vervangen door Gelid GP Ultimate thermal pads en de heatphase ultra pad van Gelid voor de core)

goed om te weten mocht iemand dit willen doen:
Je MOET de hele koeler verwijderen wil je de backplate los krijgen
tussen pcb en backplate dus 5mm thermal pad nodig
VRAM thermal pads zijn 1mm
VRM thermal pads zijn 2mm
Een gelid Heatphase Ultra pad bedoeld voor amd cpu's is groot genoeg voor 2 applicaties van de gpu mocht je een foutje maken. Ik heb em gewoon door he helft geknips en daarmee twee keer de gpu zelf ge " repaste"

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k9ssRYo.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TU5luNn.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/z46xQfr.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RjlWCqP.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vollinger
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-04 08:15
Maartor schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:34:
Recentelijk heb ik mijn 9070xt Red Devil uit elkaar geschroefd, de thermal pads vervangen en tussen de achterkant van de PCB 5mm thermal pads opgestapeld zodat de achterkant van de vrm's en de VRAM chips contact maken met de backplate.

Ook heb ik het duivelse logo plaatje verwijderd zodat de passthrough koelerbeter tot zijn recht komt.

Je MOET de hele koeler verwijderen wil je de backplate los krijgen
Om dat duivelse logo te verwijderen moet dus heel de koeler eraf?

Jammer!
Wel een gaaf experiment!

Ik heb sinds gisteren de red devil 9070xt in huis.
De kaart is toch iets groter en langer dan ik eerst inschatte, dus ik moet mijn loop voor mijn 5800x3d aanpassen en mijn drie fans aan de onderkant van mijn O11D moeten eruit…

Misschien tijd voor een grotere case of voor een reservoir+pomp combo die minder hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:32
@vollinger @Maartor @DeadPhoenix86 hoe is de coilwhine op die red devil 9070xt kaart?
Zit ook te kijken naar dit model (de LE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartor
Lekiame schreef op zondag 13 april 2025 @ 00:44:
@vollinger @Maartor @DeadPhoenix86 hoe is de coilwhine op die red devil 9070xt kaart?
ik heb 0 coilwhine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Astennu schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:01:
Mochten jullie nog zaken missen of anders willen hoor ik het graag.
Super bedankt voor alle moeite!

Het enige wat ik kan bedenken als toevoeging is misschien de optie aangeven van minimal driver install + MoreClockTools. Nieuwe gebruikers zullen er wel niet bekend mee zijn dat daarmee een minimale driver installatie exclusief alle extra's mogelijk is én dat daarmee de overklok/tuning opties behouden blijven via een superlicht programmaatje. Display settings wordt dan ook een gewone tab i.p.v. dat het achter een tandwieltje verborgen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CMT schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:39:
[...]

Super bedankt voor alle moeite!

Het enige wat ik kan bedenken als toevoeging is misschien de optie aangeven van minimal driver install + MoreClockTools. Nieuwe gebruikers zullen er wel niet bekend mee zijn dat daarmee een minimale driver installatie exclusief alle extra's mogelijk is én dat daarmee de overklok/tuning opties behouden blijven via een superlicht programmaatje. Display settings wordt dan ook een gewone tab i.p.v. dat het achter een tandwieltje verborgen zit.
Dat is wel een goede!
Ik gebruik de moreclocktool zelf ook maar atm nog met de full install. Moet nog even kijken of custom resolutions ee in zitten want die heb ik voor starcraft twee nodig om 16:9 te krijgen op mijn 21:9 scherm anders pakt hij 16:10 en heb je een lagere resolutie en nog dikkere Black bars.

Je kan er in ieder geval snel settings aanpassen en terug zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Custom resoluties zitten erbij (hoort bij het display tab).
Anderzijds is het ook mogelijk om het via CRU aan te maken.

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar misschien is het ook mogelijk om een driver only install te doen en MCT voor de OC/Tuning te gebruiken + CRU dan voor custom resoluties.
Maar ik moet zeggen dat de minimal install heel fijn is, voelt dan meer als een GUI aan versus een 'app'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadPhoenix86
Lekiame schreef op zondag 13 april 2025 @ 00:44:
Die van mij heeft coil whine. Maar alleen met hoge fps. Zoals 500+
Maar ik cap alles tot 120 fps, en dan hoor het een heel klein beetje. Maar zodra mijn headset opzet, dan hoor ik het niet meer.

Ik denk elke GPU wel een beetje last heeft van coil whine. De ene meer als de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CMT schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:18:

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar misschien is het ook mogelijk om een driver only install te doen en MCT voor de OC/Tuning te gebruiken + CRU dan voor custom resoluties.
Maar ik moet zeggen dat de minimal install heel fijn is, voelt dan meer als een GUI aan versus een 'app'.
Ik gebruikte het nu vooral voor wattman settings dus ben er nog niet in gedoken wat er mee mogelijk was maar zag dat inderdaad alles er wel in stond wat ik zelf gebruik qua ris, chill, tfc, ect.

Wil ook testen wat een crash doet met de wattman settings.
Met RDNA2 en more power tool bleven die netjes staan dat was heel fijn. Alleen bij een driver update moest je het een keer terug zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door Astennu op 13-04-2025 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
CMT schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:18:

Er zitten geen custom resolutions in helaas. Onder Custom Color zit niets meer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7t1R7Lv0yMngS43MRbt_ww7EWhk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jo2MHc4hawteT2Lgfz8rEHFK.png?f=user_large

Dus dan zou je CRU moeten gebruiken om dat weer te fixen. Al vind ik dat in de standaard UI prima werken dus ik laat die er gewoon op staan. Het is wel fijn om de rest op deze manier terug te kunnen zetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9q-Qpnd8Rvn3rK5SFUBg_Hx2Aco=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Kmr9bn2YokY6ie9OzqSgvc5I.png?f=user_large

Edit:
Ik heb de MCT en Minimal install toegevoegd aan de first post.

[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 13-04-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Gebruikt iedereen 3 aparte PCI-E kabels voor elke connector op de 9070XT? of 2 kabels waarvan 1 daisy chain?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Lekiame schreef op zondag 13 april 2025 @ 15:46:
[...]

Gebruikt iedereen 3 aparte PCI-E kabels voor elke connector op de 9070XT? of 2 kabels waarvan 1 daisy chain?
Ik heb een 304watt model maar ik gebruik een daisy chain. Stock is dat prima met mijn PSU Seasonic garandeerd 225watt per 8P connector aan de PSU kant dus 225+75watt van het PCI slot is 300. Nu is het wel de vraag hoeveel deze kaarten via het PCI-E slot trekken want het kan dat dat maar 20 watt is.

Zelf draai ik de kaart op 250 watt TBP dus ik maak me er niet druk om.

Dus wil je het zeker weten en weet je niet wat jou voeding kan gebruik dan inderdaad 2 of 3 aparte kabels afhankelijk van wat je kaart nodig heeft. Als je max power wilt gebruiken (gezien je 3 Pins hebt gok ik dat het een OC model is wat stock 330-340 watt heeft en dus 363 of 374 watt kan) is het wel aan te raden om losse kabels te gebruiken. Dan weet je zeker dat het niet mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Astennu schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:03:
[...]

Ik heb een 304watt model maar ik gebruik een daisy chain. Stock is dat prima met mijn PSU Seasonic garandeerd 225watt per 8P connector aan de PSU kant dus 225+75watt van het PCI slot is 300. Nu is het wel de vraag hoeveel deze kaarten via het PCI-E slot trekken want het kan dat dat maar 20 watt is.

Zelf draai ik de kaart op 250 watt TBP dus ik maak me er niet druk om.

Dus wil je het zeker weten en weet je niet wat jou voeding kan gebruik dan inderdaad 2 of 3 aparte kabels afhankelijk van wat je kaart nodig heeft. Als je max power wilt gebruiken (gezien je 3 Pins hebt gok ik dat het een OC model is wat stock 330-340 watt heeft en dus 363 of 374 watt kan) is het wel aan te raden om losse kabels te gebruiken. Dan weet je zeker dat het niet mis gaat.
Op dit moment heb ik nog geen 9070XT en ben ik me aan het oriënteren wat ik ga halen (5080, 9070XT).
Ik heb een 1000W Platinum PSU maar die heeft maar 2 kabels (4x PCI-e 8pin). Daarnaast een 12VHPWR uiteraard voor de NVIDIA kaarten. Ik zit er niet op te wachten om een nieuwe PSU aan te schaffen voor een 9070XT, echter als ik zo'n GPU haal zal ik 'm ook hard op zijn staart trappen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Lekiame schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:08:
[...]

Op dit moment heb ik nog geen 9070XT en ben ik me aan het oriënteren wat ik ga halen (5080, 9070XT).
Ik heb een 1000W Platinum PSU maar die heeft maar 2 kabels (4x PCI-e 8pin). Daarnaast een 12VHPWR uiteraard voor de NVIDIA kaarten. Ik zit er niet op te wachten om een nieuwe PSU aan te schaffen voor een 9070XT, echter als ik zo'n GPU haal zal ik 'm ook hard op zijn staart trappen 8)7
Als je psu maar 2x8p aan de psu kant heeft ga ik er van uit dat die ook 225w of meer kunnen. Vraag het voor de zekerheid even bij je vendor na. Welk merk en type heb je?

Ik zou zelf rustig een daisy chain kabel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
Astennu schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:48:
[...]

Als je psu maar 2x8p aan de psu kant heeft ga ik er van uit dat die ook 225w of meer kunnen. Vraag het voor de zekerheid even bij je vendor na. Welk merk en type heb je?

Ik zou zelf rustig een daisy chain kabel gebruiken.
Volgens mij is het een BeQuiet Pure Power 1000W Platinum >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Lekiame schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:39:
[...]

Volgens mij is het een BeQuiet Pure Power 1000W Platinum >:)
In de handleiding en datasheet wordt het niet specifiek genoemd dus als je het 100% zeker wilt weten moet je even met BeQuiet contact opnemen maar ik denk dat dit geen probleem is en dat ze de power netjes splitten. Het is even de vraag wat er via het PCI-E slot loopt maar stel dat is 25 watt en je max is 373 watt. Dan moet er nog 348 watt via de 3x8p dat is 116 watt per connector dat zou dan 232 via een zijn en dat is dan conservatief. Gezien 304 watt kaarten er maar 2 hebben en ze max 341 watt kunnen trekken vermoed ik dat er toch wel wat meer dan 25watt via het PCI-E slot loopt de max is 75 watt volgens de PCI-E spec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Zijn er mensen die RDR2 in story mode spelen en freezen en de instance moeten stoppen?
Heb het alleen met RDR2. -75 +10 2700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Bad Brains schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:31:
Zijn er mensen die RDR2 in story mode spelen en freezen en de instance moeten stoppen?
Heb het alleen met RDR2. -75 +10 2700
Heb je het stock ook? anders ligt het simpel weg aan je OC die niet stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Hey niet zo rationeel denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartor
Lekiame schreef op zondag 13 april 2025 @ 15:46:
[...]

Ik zelf heb in eerste instantie het gedaan met 2 pcie kabes inc daisychain. Inmiddels heb ik een derde er bij besteld en merk ik 0 verschil. Had geen last van coilwhine en nu nogsteeds niet. Ook tevens geen extra performance of iets dergelijks meegemaakt.

edit: tevens, ik heb gewoon seasonic gemaild om te vragen welke kabell t betreft, ze hebben me netjes in contact gebracht met hun distributiecentrum die me tegen betaling van 20 piek een extra PCIE kabel toestuurde. Maar goed, zoalls ik al meldde, geen extra prestatie winst. En jjjjjjaaaaaaaa, ik heb de hoogste scores van NL met mijn GPU+CPU foor timespy en steelnomad ;) . en die had ik ook al voor mn derde pcie kabel. Dus je kan gerust los met 2 pcie kabels voor zover ik heb gemerkt. Ook heb ik in t verleden met MPT mn 6900xt met 400W gedraaid terwijl de kaart maar 2 pcie aansluitingen had.

[ Voor 38% gewijzigd door Maartor op 14-04-2025 10:22 ]

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussie over en ervaring met de 9000 serie van AMD. Prijzendiscussies horen thuis in [AMD Radeon RX9000 series] Levertijden & Prijzen. Post dat hier dus niet. Ook discussies over winkels horen hier niet.