[AMD Radeon RX9000 series] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:21

D4NG3R

kiwi

:)

@HugoBoss1985 Ik zag je post toevallig langs komen bij het XFX artikel; er wordt geen onderscheid gemaakt tussen chips. Binning doen ze bij AMD, Navi-48 chips welke niet volledig functioneren kunnen wellicht wel ingezet worden als een 9070, maar niet als een XT.

Of de chip uiteindelijk op een 304W of een 340W bord beland is pure willekeur, tenzij de AIB expliciet aangeeft de chips te cherrypicken voor maximale OC potentie.

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 18-03-2025 09:39 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:38
D4NG3R schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:38:
@HugoBoss1985 Ik zag je post toevallig langs komen bij het XFX artikel; er wordt geen onderscheid gemaakt tussen chips. Binning doen ze bij AMD, Navi-48 chips welke niet volledig functioneren kunnen wellicht wel ingezet worden als een 9070, maar niet als een XT.

Of de chip uiteindelijk op een 304W of een 340W bord beland is pure willekeur, tenzij de AIB expliciet aangeeft de chips te cherrypicken voor maximale OC potentie.
Dank: er is dus geen sprake van 9070XT chips binning voor XFX "OC" kaarten.
Voor w.b.t. 9070XT versus 9070 was dat bekend natuurlijk ;)

Ik heb de topicstart even aangepast m.b.t. de info in het google docs sheet, zo lang dat niet klopt.
Als iemand ziet dat/wanneer het aangepast is graag even een berichtje dan kan de waarschuwing weg.

[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 18-03-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Ik heb dat (Videocardz artikel) gisteren al in dit topic én in het ervaringen topic gepost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-07 19:48
DannyXP1600 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:51:
Gisteren na het werk de 9070 XT op kunnen halen bij het UPS access point. Blijkt dus inderdaad een 2x8pins kaart. Beetje jammer, stond eerst als 3x8pins vermeld op de XFX website. Was het bekend geweest dat het een 2x8pins was had ik hem waarschijnlijk niet genomen. Maar nu dat ie er is wil ik niet weer op jacht naar een andere kaart, dus gisteravond gewoon maar zitten gamen.
Een review op Amazon zegt ook dat de koeler kleiner is en hierboven staat dat het PCB ook anders is. Vraag me af of er uberhaupt dezelfse vrm onder zit... ik heb iig een bericht naar NR INFO gestuurd. Ding is nog sealed en in de doos (ben op vakantie), dus kan zo terug.

Kan je meten of die wel 36cm is en de heatpipes tellen? Is toch van de zotten dat de consument XFX moet vertellen wat voor product ze verkopen :+

[ Voor 8% gewijzigd door Santee op 18-03-2025 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Santee schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:07:
[...]

Een review op Amazon zegt ook dat de koeler kleiner is en hierboven staat dat het PCB ook anders is. Vraag me af of er uberhaupt dezelfse vrm onder zit... ik heb iig een bericht naar NR INFO gestuurd. Ding is nog sealed en in de doos (ben op vakantie), dus kan zo terug.

Kan je meten of die wel 36cm is en de heatpipes tellen? Is toch van de zotten dat de consument XFX moet vertellen wat voor product ze verkopen :+
Volgens mij zijn het gewoon Quicksilver kaarten met een Mercury fan shroud.
Een paar vergelijkingsfoto's van het PCB zouden wel fijn zijn.
Ik denk dat we daar nu niet lang meer op hoeven te wachten.

Misschien iets leuks voor Steve van GamersNexus... een bounty (geen snoepgoed ;)) voor je videokaart ;)

Volgens mij is er nog iets stilletjes veranderd op de website van XFX.
Ik dacht dat alleen de Mercury (misschien ook de Quick) modellen 3 jaar garantie hebben?
Nu staat er bij het algemene garantie overzicht dat de SWFT, QCK en MERC kaarten 3 jaar garantie hebben.

Edit: met wayback machine op 3 maart staat er voor de 6000 en 7000 series dat alle 3 de bovenstaande modellen 3 jaar garantie hadden.
Vaag... misschien heb ik mij vergist maar ik weet nog dat ik bewust zelf een Merc of Qck overwoog omdat deze 3 jaar garantie hadden en de SWFT niet.
Misschien was er/is er een verschil met de EU garantie van XFX.

Ik zie zelf door de bomen het bos ook niet meer bij XFX.

[ Voor 43% gewijzigd door HugoBoss1985 op 18-03-2025 10:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mobzy
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-07 15:03
[...]
Ik heb het meetlint in eigen hand genomen.
Ik meet net geen 35cm van kast tot uiteinde shroud. Nemen ze de pcie bracket mee kom je misschien wel aan 36.

Ik tel 5 heatpipes aan de rechterkant, links (display output) zijn deze gebogen en kan ik het niet goed zien.

Wellicht nuttige informatie voor mensen die nog twijfelen of deze in hun kast past. Ik wacht op alphacool of ze hier nog een waterblok voor willen maken. De stroomtoevoer (en vapor chamber) maakt mij niet uit omdat meer prik 0-2% performance oplevert. Maar als er geen blok komt moet ik hem omgaan ruilen tegen gestegen prijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUCj9PqtIjdMIC9_c0S9rSgvbwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6IGdviD306Txn808ePCx7Khs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0bLKPs4V5ZhUeFrOOA2Wn_bvds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gt26vW0nOBCbPL189EpRbi4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2EbMmohUzSBzRDlV-HQSgmMUus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMVL37AZisQ0dQoMakReesFv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AE21Dih8qLcHvwFv4FlBkkv2Fco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nlCVJMBUIbfZDhRUp6RiLJxe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mobzy
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:11:
[...]
Volgens mij zijn het gewoon Quicksilver kaarten met een Mercury fan shroud.
Een paar vergelijkingsfoto's van het PCB zouden wel fijn zijn.
Ik denk dat we daar nu niet lang meer op hoeven te wachten.
Als je op de website van XFX (https://www.xfxforce.com/gpu/amd-radeon-rx-9000-series) kijkt naar de koelvinnen aan het uiteinde van de kaarten kijkt zie je verschil tussen de quicksilver en mercury. En als je die vergelijkt met mijn fotos hierboven zie je dat het koelblok 1-op-1 overeenkomt met de quicksilver, en niet de mercury line. Dus, de 9070 XT Mercury gaming edition (non OC dus) is een quicksilver met een mercury shroud en witte led strip. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Mobzy schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:51:
[...]

Als je op de website van XFX (https://www.xfxforce.com/gpu/amd-radeon-rx-9000-series) kijkt naar de koelvinnen aan het uiteinde van de kaarten kijkt zie je verschil tussen de quicksilver en mercury. En als je die vergelijkt met mijn fotos hierboven zie je dat het koelblok 1-op-1 overeenkomt met de quicksilver, en niet de mercury line. Dus, de 9070 XT Mercury gaming edition (non OC dus) is een quicksilver met een mercury shroud en witte led strip. |:(
Mercury class:
Best cooler performance

Quicksilver class:
Great cooler performance

Mogen ze dan ook wel "on OC models" achter zetten bij de Mercury lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 10:45
Bad Brains schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 01:20:
Ben een beetje aan het stoeien met mijn 9070XT en ik ben nu hier.

Max Fq Off; 150
Voltage Off; -80
VRAM; 2650
Fast Timings; No
Power Limit; -18
Board Pwr avg Wt; 249
Power % 81.91%

tldr; 82% minder stroom, gelijke prestaties. 250W op 100%
Prima, drivers zijn nog wel een beetje iffy, heb in een aantal games drops in GPU omdat hij op 20% gaat werken.
Waar dat zit, weet ik nog even niet. Ben er klaar mee voor vandaag.
Leuke kaart, zeker een upgrade.
Doet die +150MHz offset wel wat? ik heb het idee dat dat alleen de Max target clocks verhoogd maar met -18% kan hij nooit in de buurt komen van zijn max of het moet een hele lichte workload zijn.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobzy
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:55:
[...]

Mercury class:
Best cooler performance

Quicksilver class:
Great cooler performance

Mogen ze dan ook wel "on OC models" achter zetten bij de Mercury lijn.
Ik denk dat ze gewoon stoppen met de 'mercury gaming edition'. Volgens XFX_Erik op reddit was deze alleen in europe verkrijgbaar en worden de verkopen nu tegengehouden tot ze duidelijk hebben hoe en wat. Als dat zo zou zijn heb ik (en andere) binnenkort een 'limited edition' GPU _/-\o_ Wat mij geen reet uitmaakt als ik er maar een waterblok op kan krijgen, waarvoor ik nu met Alphacool (direct) en XFX (via reddit) contact heb opgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
D4NG3R schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:38:

Had dat ook niet verwacht eerlijk gezegd veel te duur.
Dat zouden AIB's dan zelf moeten doen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astennu
Ik heb nog even wat clock scaling tests gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tccD9yha53dOT-m_AMKB9cqLOCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PTaoczuJ12UKYbV0VczYdBU2.png?f=fotoalbum_large

Had verwacht dat de resultaten een wat duidelijker beeld zouden geven maar dat is helaas niet helemaal het geval. Zou ook nog run to run variance kunnen zijn want ik heb maar elke keer maar iets meer dan 1 run van SteelNomad gemeten (72 seconden in totaal een run is 60).
Bij de test scores had de -30% de laagste score nu moet ik wel zeggen dat dat met een Ram OC was. Die heb ik nu weg gelaten omdat ik hogere scores kreeg als ik ram niet overklokte en extra power wat daar bij bespaart, werd naar de GPU clocks ging.

Misschien moet ik dus alles nog even een opnieuw testen. Ik heb toen ook maar stappen van 10% gepakt nu 5%.

Wat me wel opvalt is dat de offset slider op 0 laten staan veel stabieler is dan -500. Die laatste crashed na 1-4 runs en 0 offset is gewoon 20 run's stabiel op -70mv.

Met de Ram OC van 2718Fast Timings -500core en -20% power kwam ik op -55mv uit wat 20 runs stabiel was. uiteindelijk zegt het offset voltage van de een tot de andere kaart weinig. Het gaat er om de clocks die de kaart haalt met zo'n laag mogelijke offset met dezelfde koeler en power limits.
Anders gezegd iemand anders kan met een zelfde type kaart misschien -100mv halen maar dat de prestaties toch hetzelfde zijn.

Echter heb ik maar een kaart kunnen testen dus heb weinig vergelijking materiaal.

[ Voor 226% gewijzigd door Astennu op 18-03-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobzy
Steffie94 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:01:
Allemaal leuk, maar is dit topic niet voor mensen zonder kaart die zoeken naar prijzen?

er is ook:
[AMD Radeon RX9000 series] Ervaringen & Discussie
Klopt daarom twijfelde ik al. Toch denk ik dat sommige punten, zoals de afmeting en dus verschillen tussen varianten, ook relevant zijn voor mensen die nog zoeken naar prijzen en dan willen weten wat ze kopen.

Weet zelf niet hoe ik delen van de reactie of gehele reactie verplaats van topic. Denk wel dat het hele XFX Mercury gebeuren ergens in dit topic duidelijk moet worden weergegeven (dat het dus een Quicksilver met extra verf is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-07 15:53
[...]

Heb ze (NR Info) ook een bericht gestuurd, alleen bij mij is de kaart dus al in gebruik.
Doet het verder prima maar iets anders verkopen dan waar je voor gekozen hebt geeft mij wel een slecht gevoel, goedkoop waren ze niet namelijk..... Ondanks dat de prestaties gewoon goed zijn.

Schuld leg ik dan wel bij XFX neer, vraag mij af of nu ook die thermal pads er wel tussen zitten.... Die heeft de Quicksilver niet daarom ben ik dus voor de Mercury gegaan.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thommuz
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-04 22:37
Heeft iemand ervaring met de geluidsproductie/koeling van de XFX Mercury Gaming? Ik heb die ook via NR Info hier liggen en ben een beetje teleurgesteld dat het eigenlijk een verkapte Quick is...

Maar met de huidige prijzen wil ik ook niet echt iets anders halen. Dus als de prestaties prima zijn hou ik hem maar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-07 15:53
Thommuz schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:22:
Heeft iemand ervaring met de geluidsproductie/koeling van de XFX Mercury Gaming? Ik heb die ook via NR Info hier liggen en ben een beetje teleurgesteld dat het eigenlijk een verkapte Quick is...

Maar met de huidige prijzen wil ik ook niet echt iets anders halen. Dus als de prestaties prima zijn hou ik hem maar...
De kaart is wat mij betreft prima, heb hem er in hangen en is bij mij lekker stil en erg koel.
Mijn fans maken meer herrie zeg maar in de kast.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mobzy
Thommuz schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:22:

Hier ook sinds zaterdag in gebruik. Bij normaal gebruik stil, zelfs als ik de powerslider op +10% zeten deze 334W trekt. Nu is mijn zijpaneel wel van de kast af dus dat helpt wel mee, anders pastie fysiek niet wegens reservoir en pomp. Ook het verschil tussen hotspot en gpu is niet te groot, 10-20c.

Kaart is meestal 50-65 met een hotspot van 70-80. VRAM is dan weer een uitschieter en zit meestal rond de 80-82c met 'fast timings' en op 2624mhz.

Het is gewoon een prima 9070 XT, alleen jammer dat deze verkeerd is geadverteerd, en ik mede daardoor een 9070xt quicksilver heb geanuleerd welke 20€ goedkoper was. Denkende dat ik dan dus een extra 8pin en PTM 7950 MET vapor chamber zou krijgen. Helaas ga ik voorlopig niks beters vinden voor wat ik er voor heb betaald, 790€ inc verzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-07 11:32

Mitchell

Ondertitel

Mijn 9070 XT van NR INFO is ook in gebruik en doet het prima, dus heb geen zin om hem retour te doen. Als het nou een inruilactie dan wil ik best een paar dagen zonder kaart zitten, maar om op dit moment een nieuwe voor die prijs is gewoon niet te doen.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27
Astennu schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:58:
[...]

Doet die +150MHz offset wel wat? ik heb het idee dat dat alleen de Max target clocks verhoogd maar met -18% kan hij nooit in de buurt komen van zijn max of het moet een hele lichte workload zijn.
Ik ga deze week er nog wat mee stoeien, ben er eigenlijk zo ingedoken zonder heel veel onderzoek en utilities zoals GPUz.
Omdat ik hem net erin geprikt heb wilde ik even snel weten wat ik kon undervolten zonder prestatie verlies.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Bad Brains schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:52:
[...]

Ik ga deze week er nog wat mee stoeien, ben er eigenlijk zo ingedoken zonder heel veel onderzoek en utilities zoals GPUz.
Omdat ik hem net erin geprikt heb wilde ik even snel weten wat ik kon undervolten zonder prestatie verlies.
Ik snap em.
Heb je die issues met gpu until drop naar 20% ook stock? Want anders kan het ook door een instabiele oc komen.
Ik heb dat zelf nog niet gemerkt met de games die ik gespeeld heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astennu
Ik heb de resultaten nog een beetje uitgebreid met meer tests:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LyMWxXl9-_JPMp-_L8DXdZwhfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/srLwUHgBQ914xkioIom3OUEC.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook even core en memory scaling toegevoegd.
Daarvoor moet ik 10mv lager gaan zitten om stabiel te zijn en dan zie je dat je rond de -5% power het punt krijgt dat de core minder goed schaalt ik denk door het exponentiële oplopende verbruik en misschien ook een stukje geheugen bandbreedte wat dan meer oplevert dan iets hogere core clocks.

Maar simpel gezegt ga je je power budget tov stock 304watt verlagen gebruik dan geen memory OC.
Gebruik je stock power budget, verhoog je het of heb je een OC model. Gebruik dan wel een memory OC voor de beste prestaties. Het is wel rommelen in de marges in het geval van Steel Nomad. Kan zo maar dat een andere test of spel heel anders reageert. Ik zou eens moeten opzoeken welke meer memory belasting hebben.
Het kan namelijk wel makkelijk zo zijn dat voor gaming memory OC wel beter allround performance geeft of als je juist op hoge resoluties speelt.

Ik ben ook benieuwd of de lage prestaties bij bv CS2 door geheugen beperkingen komen. De 7900XT en XTX hebben namelijk meer IF cache en hogere bandbreedte in vergelijking met de 7800XT en 7900 GRE die dicht op de 9070 XT zit. Then again de 9070 XT heeft meer bandbreedte (8%) dan de 7800 XT en 7900 GRE. De 1% lows zijn wel beter dan die twee. De max FPS niet. De 7800 XT en 7900 GRE zijn hier ook even snel waar de XT iets sneller geheugen heeft heeft de GRE meer ROPS en CU's maar die lijken daar niet te helpen qua infinity cache zijn ze hetzelfde. Power budget is ook gelijk. (de 9070XT zit wel 40 watt hoger dan die twee) maar de 7900 GRE clockt natuurlijk lager door dat die 260 watt over meer cores verdeeld moet worden. Overal zou je wel verwachten dat die sneller of langzamer zou zijn afhankelijk van wat CS2 nodig heeft maar zijn even snel.

Edit: Net even met Space Marine 2 getest. Dan ga ik van 142 naar 145 FPS als ik wel de memory OC gebruik. Clocks zijn 3040 met Stock mem en met mem OC 2980-2990. Dat is wel een spel waar je hele hoge core clocks kan halen. Dat zag je bij Steel Nomad ook rond de 2800MHz en hoger begint het te helpen.

[ Voor 44% gewijzigd door Astennu op 18-03-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:06
Vandaag de PowerColor Red Devil 6800 XT vervangen voor de PowerColor Hellhound 9070 XT.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcMBVsJ6tRLz-xAYNW5zentoux8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rS6tKaUyYiP61hsTYm9pqqLJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imvcMtGPkNfoVL8-gz-nWYM3MUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aYZL8EdhhvYASf2c7ohnpDV6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zplXmUKq7MfPFcEelhUt_BR5oxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Ep2veCacFUrppGRkmh87CEX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A52FS_P9lyGtW_QlnpXg-jNsebo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2H01Dbgb6bwhMNUFIf3hpBU.jpg?f=fotoalbum_large

Snelle eerste vergelijking in Steel Nomad 1440p:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QNRug3VutwI7jUbalI2YUOXwPv4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ljNx6oFLN2LKjHOLt2FHJmgS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ka-jowOUHBjGK6ToxCGHQZuuN1U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cc4jJ2C1GOY2v3IYygARLZ3L.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door NokiaFan op 18-03-2025 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
NokiaFan schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:52:
Vandaag de PowerColor Red Devil 6800 XT vervangen voor de PowerColor Hellhound 9070 XT.

Knip
Ik zou hem wel aansluiten met 2 losse kabels, niet 1 kabel met daisy chain/pigtail ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NokiaFan
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:06:
[...]

Ik zou hem wel aansluiten met 2 losse kabels, niet 1 kabel met daisy chain/pigtail ;)
Serieus, nooit last mee gehad in de paar jaar dat ik z'n voorganger gebruikte. :) Wat is het voordeel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
NokiaFan schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:08:
[...]

Serieus, nooit last mee gehad in de paar jaar dat ik z'n voorganger gebruikte. :) Wat is het voordeel?
https://help.corsair.com/...Overload-Connector-Issues

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjbW6pN9o9m4at9OXAO64txDfL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/whf4xbF2n8F1N4xggfet08Lb.webp?f=fotoalbum_large

https://www.reddit.com/r/..._safe_to_use_on_a_3080ti/

[ Voor 40% gewijzigd door HugoBoss1985 op 18-03-2025 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
NokiaFan schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:08:
[...]

Officieel heeft een 8p connector een max van 150 watt.
Het slot kan max 75 dus de overige 230-270 watt moeten via de 8p connectors en dan heb je er dus twee nodig. Seasonic garandeert geloof ik tot 225w 24/7 maar met een oc kaart die 270 via die connectors trekken heb je dan dus niet genoeg.

Het kan goed gaan maar het kan ook dat hij dan aan de voeding kant te warm gaat worden.

Heb het wel 2x gezien dat zo iets gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NokiaFan
Dank, ik ga dit direct fixen.

Edit: fixed.

Zie dat er max. 318 watt werd gebruikt tijdens het draaien van Steel Nomad.
Score blijft trouwens onveranderd, maar ik heb zo'n gevoel dat ik tegen een andere cap ben aangelopen. :)

[ Voor 106% gewijzigd door NokiaFan op 18-03-2025 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobzy
Astennu schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:21:
Edit: Net even met Space Marine 2 getest. Dan ga ik van 142 naar 145 FPS als ik wel de memory OC gebruik. Clocks zijn 3040 met Stock mem en met mem OC 2980-2990. Dat is wel een spel waar je hele hoge core clocks kan halen. Dat zag je bij Steel Nomad ook rond de 2800MHz en hoger begint het te helpen.
Ik heb zelf afgelopen weekend flink lopen testen met steelnomad en FFXIV als stresstests. Met Final Fantasy XIV Dawntrail benchmark, welke voor 7000 series gebruikt werkt voor stability tests van de UV kan ik een uur lang met -120mv draaien (+10% PL, 2624 VRAM fast timings) en haal ik ongeveer 10% meer perf dan stock. Coreclocks schommelen dan tussen 2800-3280mhz.

Zelfde settings Steelnomad? Haalt enkele run(s) met -90mv, daarboven directe driver crashes. En pas vanaf -60mv is de volledige stresstest (20 loops) stabiel. Echter crashte de driver alsnog toen mijn vrouw zondag Ratchet & Clank speelde. Dus terug naar -50mv.

Net tijdens Helldivers 2 halverwege eerste pot weer driver crash, bij -50mv dus :(. Dus of pech met de silicon lottery, of alle undervolts die ik lees lopen bij verschillende games tegen de lamp aan. Ik probeer het nu maar met -25mv, gewoon om 'iets' te hebben boven stock, de VRAM is verder compleet stabiel met 0 errors volgens memtest vulkan (niet volledige 2 uur getest dat dan wel).

Wel valt mij op dat ik een VEEL hogere SteelNomad score haal dan jij en @NokiaFan hier posten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Core    Voltage     VRAM    PL      Steelnomad  Freq max
Stock   Stock       Stock   Stock   7016        2750
Stock   Stock       Stock   10%     7185        2818
-350    -60         2638mhz 10%     7487        2928
-350    -60         2638mhz 0%      7329        2828        
-350    -60         2638mhz -10%    7147        2765        
-350    -60         2638mhz -20%    6868        2626        
-350    -60         2638mhz -30%    6518        2447

Bovenstaande is in Steelnomad dus stabiel met 20 loops maar ingame niet dus niet volledig nuttig, maar de score valt toch op. Complete specs zijn:
code:
1
2
3
4
Win 11 24H2
5800X
32GB 3600MT
XFX 9070XT mercury gaming (non OC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:38

Martinspire

Awesomeness

In tegenstelling tot de meesten ben ik geen benchmarks aan het draaien maar gewoon aan het gamen en de performance valt mij erg positief mee. Ik kan de meeste games die ik op zet wel op 4k met alles maximaal draaien. Zojuist Spider-Man Remastered gedaan en die haalt gewoon keurig 70 tot 90fps met webslingeren. Bij cutscenes lijkt ie kort wat te dippen, maar daarna gaat het weer vloeiend. En dat is dan nog zonder framegen en upscaling, plus raytracing. Erg indrukwekkend. Dat had ik vooraf niet verwacht.

Is icm een 9700x CPU trouwens, die is mij ook positief bevallen de afgelopen week.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
Martinspire schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:30:
In tegenstelling tot de meesten ben ik geen benchmarks aan het draaien maar gewoon aan het gamen en de performance valt mij erg positief mee.
Ik ook niet, maar wil wel weten waar mijn undervolt en wattage gelijke of beter resultaten brengen.
Is dat niet waarom we deze onzin kopen?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Mobzy schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:58:
[...]

Ik heb zelf afgelopen weekend flink lopen testen met steelnomad en FFXIV als stresstests. Met Final Fantasy XIV Dawntrail benchmark, welke voor 7000 series gebruikt werkt voor stability tests van de UV kan ik een uur lang met -120mv draaien (+10% PL, 2624 VRAM fast timings) en haal ik ongeveer 10% meer perf dan stock. Coreclocks schommelen dan tussen 2800-3280mhz.

Zelfde settings Steelnomad? Haalt enkele run(s) met -90mv, daarboven directe driver crashes. En pas vanaf -60mv is de volledige stresstest (20 loops) stabiel. Echter crashte de driver alsnog toen mijn vrouw zondag Ratchet & Clank speelde. Dus terug naar -50mv.

Net tijdens Helldivers 2 halverwege eerste pot weer driver crash, bij -50mv dus :(. Dus of pech met de silicon lottery, of alle undervolts die ik lees lopen bij verschillende games tegen de lamp aan. Ik probeer het nu maar met -25mv, gewoon om 'iets' te hebben boven stock, de VRAM is verder compleet stabiel met 0 errors volgens memtest vulkan (niet volledige 2 uur getest dat dan wel).

Wel valt mij op dat ik een VEEL hogere SteelNomad score haal dan jij en @NokiaFan hier posten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8

Bovenstaande is in Steelnomad dus stabiel met 20 loops maar ingame niet dus niet volledig nuttig, maar de score valt toch op. Complete specs zijn:
code:
1
2
3
4
Win 11 24H2
5800X
32GB 3600MT
Ik zal helldivers 2 ook eens proberen kijken of die dan wel crashed.
Inderdaad appart dat jou scores zo veel hoger zijn. Wat jij stock haalt is bijna mijn max.
Gebruik je ook de 25.3.1 drivers? en wat is je verbruik? vraag me af of je toch niet 340watt stock hebt. Maar zelfs dan zou dat niet zo veel moeten schelen. De clocksnelheden lijken wel overeen te komen. Haal jij die waardes ook uit HWI64 bij GPU Clock?

Mijn windows install is wel oud zou eens een nieuwe op een sata SSD kunnen zetten om te kijken of dat wat scheeld.

Edit: Wat haal je eigenlijk bij de andere tests?
Ik zal mijn stock tests hier even posten:

https://www.3dmark.com/sw/2009299
https://www.3dmark.com/spy/54213473
https://www.3dmark.com/spy/54213587

https://www.3dmark.com/sn/4556503

Kan jij jou linkjes ook posten? dan ben ik benieuwd of ik een verschil kan ontdekken. Bij Timespy moeten we vooral even naar de GFX Score kijken want mijn CPU zal de totaal score te veel beinvloeden.

Heb je niet toevallig zo iets als HyperRX aan staan?

[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 19-03-2025 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Martinspire schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:30:
In tegenstelling tot de meesten ben ik geen benchmarks aan het draaien maar gewoon aan het gamen en de performance valt mij erg positief mee. Ik kan de meeste games die ik op zet wel op 4k met alles maximaal draaien. Zojuist Spider-Man Remastered gedaan en die haalt gewoon keurig 70 tot 90fps met webslingeren. Bij cutscenes lijkt ie kort wat te dippen, maar daarna gaat het weer vloeiend. En dat is dan nog zonder framegen en upscaling, plus raytracing. Erg indrukwekkend. Dat had ik vooraf niet verwacht.

Is icm een 9700x CPU trouwens, die is mij ook positief bevallen de afgelopen week.
Tweaken is meer een hobby van mij dan gamen :)
Maar ik doe beide 50/50. als er leuke nieuwe hardware is tweak ik meer. Als die er niet is speel ik veel meer games.

Ik ben zelf wel erg tevreden over FSR4 in SpaceMarine2. Gebruik hem in performance mode maar dat ziet er goed uit duidelijk scherper dan FSR3.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobzy
Astennu schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 23:49:
[...]
Gebruik je ook de 25.3.1 drivers? en wat is je verbruik? vraag me af of je toch niet 340watt stock hebt. Maar zelfs dan zou dat niet zo veel moeten schelen. De clocksnelheden lijken wel overeen te komen. Haal jij die waardes ook uit HWI64 bij GPU Clock?
25.3.1
Hwinfo inderdaad.
304W is stock. 334W is max powerslider 10%
Edit: Wat haal je eigenlijk bij de andere tests?

Kan jij jou linkjes ook posten? dan ben ik benieuwd of ik een verschil kan ontdekken. Bij Timespy moeten we vooral even naar de GFX Score kijken want mijn CPU zal de totaal score te veel beinvloeden.
Ik zal morgen stock tests draaien en links posten.
Heb je niet toevallig zo iets als HyperRX aan staan?
Zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Mobzy schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 00:14:
[...]

25.3.1
Hwinfo inderdaad.
304W is stock. 334W is max powerslider 10%

[...]

Ik zal morgen stock tests draaien en links posten.

[...]

Zeker niet.
Heel apart dan zal ik dit weekens maar eens een windows reinstall gaan doen kijken of dat wat uithaalt want het verschil is aanzienlijk buiten margin of error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mobzy schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:58:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8

code:
1
2
3
4
Win 11 24H2
5800X
32GB 3600MT
Het verbaasd mij echt dat er zoveel verschil tussen verschillende applicaties is in stabiliteit. Je zou denken dat voor 3D rendering die kaarten altijd vergelijkbare instructies aan het uitvoeren zijn.

Maar gebaseerd op jouw post hier, en @Derr_Hans eerder, lijkt het er toch imo sterk op dat het undervolt potentieel door veel te hoog wordt gerapporteerd. IIG voor mij hoort een undervolt onconditioneel stabiel te zijn, en niet bij ene spel wel en andere niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mobzy
Sissors schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 07:36:
[...]

Het verbaasd mij echt dat er zoveel verschil tussen verschillende applicaties is in stabiliteit. Je zou denken dat voor 3D rendering die kaarten altijd vergelijkbare instructies aan het uitvoeren zijn.

Maar gebaseerd op jouw post hier, en @Derr_Hans eerder, lijkt het er toch imo sterk op dat het undervolt potentieel door veel te hoog wordt gerapporteerd. IIG voor mij hoort een undervolt onconditioneel stabiel te zijn, en niet bij ene spel wel en andere niet.
Ik ben gisteravond verder gegaan met opzoek naar stabiliteit. Door alleen aan het voltage en power limit te zitten en de rest stock te laten. Wat daar uit eindelijk opviel: elke keer als de driver crasht, meet hwinfo een spike naar +3400mhz. De crashes komen bij mij sneller voor als de powerlimit verhoogd is boven stock (+1000w seasonic titanium). En ik kan meer jndervolten als ik de clock offset verlaag.

Het lijkt dus dat als de kaart is toegestaan hogere clocks te halen en dit 'kan' binnen powerlimit hij eruitknalt. En niet dat deze bij lagere klocks (<3000mhz) met minder voltage instabiel wordt.

En dat is ook het verschil tussen verschillende benchmarks en games, bij steelnomad blijven mijn clocks onder de 3000, bij helldivers zit deze rond 3000-3200, bij final fantasy ook. Ratchet en clank verschilt per scene. Gisteren ook de nieuwe half life 2 rtx demo gedownload, daar crasht mijn kaart al als ik volledig stock draai met een verhoogd powerlimit ;w daardoor viel op dat volgens hwinfo mijn kaart ongeacht powerlimit, spikes heeft van GPU maximum power (korte transient spikes, blijkbaar) heeft naar 475-500W. En dit volgens HWInfo de hele tijd, als in elke seconde wel 1. In alles 8)7

Ik ga dus vanavond dus verder stoeien opzoek naar meer efficientie door de voltages te verlagen tegelijk met een lagere clock limiet.

FYI, de adrenalin settings doen dus het volgende:
  • Gpu core clock offset: verhoogt of verlaagt de MAXIMUM clock limiet. Stock is mijn clocklimiet al 3450mhz. -500 is dus 2950mhz.
  • Gpu voltage offset: verlaagt de voltage freqrencie curve, waardoor de kaart dus over de gehele linie met minder voltage een zelfde freq probeert te halen en daardoor binnen zijn powerlimit een hogere max kan halen.
  • Powerlimit: verhoogt of verlaagd het maximum aan power wat de totale kaart mag gebruiken, meer power staat toe om hoger in de volt/freq cirve te komen.
  • Vram frequency: stelt de vram frequency in ol wat ingesteld staat -14mhz. 2614mhz is dus 2600mhz in de praktijk, wat vermenigvuldigd wordt met de gddr6 data rate (maal 6?)
  • Vram timings: default of fast timings. Zelfde als RAM sticks op strakere timings, verlaagd de total latency en verhoogt totale bandbreedte iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Laatst online: 23:59
@Astennu
De benchmark scores die je haalt zijn veel lager dan normaal.
TSE hoort met 304Wtbp stock boven de 14k GPU uit te komen.

Heb je al gekeken of er bepaalde dingen aan of uit staan zoals: lane sharing, REBAR en core isolation? Win11 kan ook een duit in de zak doen met de TPM module en/of virtualisatie.

In mijn Win10pro testsysteem heeft eerder een 7900XTX en 5090FE gezeten en geen enkel probleem ondervonden met het onderling uitwisselen daarvan en het benchmarken. Alles blijft consistent werken.
Met uitzondering van secure boot heb ik wel alle encryptie onzin uitgezet (voor thuisgebruik vind ik het persoonlijk onnodig en juist hinderlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CMT schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:12:
@Astennu
De benchmark scores die je haalt zijn veel lager dan normaal.
TSE hoort met 304Wtbp stock boven de 14k GPU uit te komen.

Heb je al gekeken of er bepaalde dingen aan of uit staan zoals: lane sharing, REBAR en core isolation? Win11 kan ook een duit in de zak doen met de TPM module en/of virtualisatie.

In mijn Win10pro testsysteem heeft eerder een 7900XTX en 5090FE gezeten en geen enkel probleem ondervonden met het onderling uitwisselen daarvan en het benchmarken. Alles blijft consistent werken.
Met uitzondering van secure boot heb ik wel alle encryptie onzin uitgezet (voor thuisgebruik vind ik het persoonlijk onnodig en juist hinderlijk).
Ik heb core isolation en nog iets anders lang geleden wle uit gezet.

HWU heeft toen ook tests gedaan dat sommige win 11 installs ook niet goed presteren en vooral oudere upgraded niet.
Dus ben even een nieuwe aan het doen op een test ssd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT
Mobzy schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 08:03:
Vram frequency: stelt de vram frequency in ol wat ingesteld staat -14mhz. 2614mhz is dus 2600mhz in de praktijk, wat vermenigvuldigd wordt met de gddr6 data rate (maal 6?)
De data-/ transferrate is niet gekoppeld aan de generatie/typenummering.
Officieel is het "double data rate" geheugen, maar er kunnen schijnbaar verschillen zijn, waardoor de bandbreedte of data snelheid niet direct van de geheugenklok af te leiden is (en visa versa).
Daarvoor kan je beter naar een tabel kijken:

https://en.wikipedia.org/wiki/GDDR_SDRAM

GDDR6 @2500MHz heeft een transfersnelheid? van 20GT/s (per lane), dus effectief 20x32 = 640 Gbit/s of 80GB/s bandbreedte.

Het is wel mega verwarrend, want Hynix heeft het dan weer over 20Gbps 'datarate' en 10.000MHz 'speed'...
https://product.skhynix.com/products/dram/gddr/gddr6.go
10.000MHz kan in ieder geval nooit kloppen, dat is technisch (nog) niet haalbaar als DDR5 moeite heeft om een clock van 4000-5000MHz te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

CMT schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:57:
GDDR6 @2500MHz heeft een transfersnelheid? van 20GT/s (per lane), dus effectief 20x32 = 640 Gbit/s of 80GB/s bandbreedte.
GDDR6 is Double Data Rate, en Quad pumped. Maar de klok welke je ziet is niet de klok waar je vanaf moet rekenen. Zie volgende post.

2500Mhz * 2 (CC > WC) * (QDR) = 20GT/s. Bandbreedte in Gb/s kan je iig bij GDDR6 bijna 1:1 vertalen vanaf de GT/s.

32 bit bus (per chip) @ 20Gb/s per bit maakt 640Gb/s ofwel 80GB/s per chip. 8 chips per GPU maakt 640GB/s voor de gehele GPU. In de praktijk zit je daar meestal 5-10% onder door overhead en ECC.

Dikke kans dat Hynix het gewoon bagger verwoord met dat 10Ghz overigens, ik gok dat ze het quad pumped stukje er in mee rekenen aangezien de traagste chips welke ze aanbieden 7Ghz zijn, wat /4 neerkomt op 1750Mhz. Precies de snelheid van de eerste GDDR6 kaarten. :)

Kijken we naar 10Ghz /4 dan wordt dat 2500Mhz, en laat dat nu precies zijn wat we op de huidige kaarten zien. :+

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 19-03-2025 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mobzy
Zie hieronder test resultaten van mij, met alles op default:
CPU: AMD 5800X, PBO aan
GPU: AMD 9070XT XFX mercury 'gaming' (non OC)
RAM: 32GB 3600MT
OS: Win 11 24h2 (doe altijd clean install bij grote updates)
TPM: ik heb een hardware TPM 2.0 module van gigabyte in het moederbord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UikrwyofU4CvKDGwaMufKG_zpk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B5ThZaXTPiXKznf1lI4j9aMC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPXwAi_weYJU8nAbFbQGW5bJRVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LwIeDk9gpwa3QOw8TCkdjj2F.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
Bench           score   max freq    power   max power   link
Steelnomad      7004    2720mhz     304W    536W        https://www.3dmark.com/3dm/128791660?
Timespy         29546   2904        304W    456W        https://www.3dmark.com/3dm/128792220?
Timespy extreme 14300   2844        304W    519W        https://www.3dmark.com/3dm/128792676?
Speedway        6196    3206        304W    492W        https://www.3dmark.com/3dm/128793292?

HWinfo steelnomad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/30w7ElByCe8ePaWI8zPL_L3hzfA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q7yKYglumceqq05Q9NFtWlwY.png?f=fotoalbum_large

HWinfo timespy:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cuD8CQ15VgRB_kcR4S7EGwTg3A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q5H51EhbXXbzJuu4U7o9vbDc.png?f=fotoalbum_large

HWinfo timespyextreme:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5zLrT5CFGeGyuPpDF4bycgY88w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nGuRnOu0lUUkYyIQhmQ5K8dJ.png?f=fotoalbum_large

HWinfo Speedway:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sgKBibfoR0AxH-d2hEp4bDSTOU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fIxf0EnDrp7RAjqd4axVSpxA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Mobzy op 19-03-2025 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
D4NG3R schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:28:
[...]

GDDR6 is Double Data Rate, en Quad pumped.

2500Mhz * 2 (DDR) * (2 + 2) = 20GT/s. Bandbreedte in Gb/s kan je iig bij GDDR6 bijna 1:1 vertalen vanaf de GT/s.
Waarom noemen ze dat dan gewoon niet GQDR6, want dan is er sprake van 4 signalen per klok tik c.q. Hz.
Ik begrijp overigens niet waar de 2 + 2 vandaan komt en kan er ook niets over vinden. Kan je dat verder toelichten? Ben nu wel benieuwd hoe het precies in elkaar steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

CMT schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:55:
[...]

Waarom noemen ze dat dan gewoon niet GQDR6, want dan is er sprake van 4 signalen per klok tik c.q. Hz.
Ik begrijp overigens niet waar de 2 + 2 vandaan komt en kan er ook niets over vinden. Kan je dat verder toelichten? Ben nu wel benieuwd hoe het precies in elkaar steekt.
Dat is wat GDDR5X/6 zo verwarrend maakt.

Je hebt de Command Clock (2500Mhz) welke op halve snelheid van de Write Clock (5000Mhz) werkt. De daadwerkelijke data rate komt vanaf de Write Clock en is quad pumped (QDR), ofwel 2 operaties per clock rise, 2 operaties per clock fall.

Waarom het nog altijd GDDR heet? Geen idee, herkenbaarheid? GQDR vinden mensen waarschijnlijk vreemd. En heel eerlijk is ook dat nog altijd vreemd, immers is de command clock de frequentie welke mensen zien, en die waarde mag je x8 doen voor de data rate. GO(ctal)DR klinkt wel stoer. :7

https://www.anandtech.com...-architecture-deep-dive/8
2500Mhz * 2 (DDR)
is dus eigenlijk niet dat, maar 2500Mhz * 2 (CC > WC) alvorens daar de QDR overheen gaat en je dus op 2.5Ghz * 2 = 5Ghz * 4 = 20GT/s uitkomt. :)

DDR/GDDR is gewoon kudt om onder de streep uit te rekenen hoe snel de boel nu effectief is. :+

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 19-03-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
D4NG3R schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:09:
[...]

Je hebt de Command Clock (2500Mhz) welke op halve snelheid van de Write Clock (5000Mhz) werkt. De daadwerkelijke data rate komt vanaf de Write Clock en is quad pumped, ofwel 2 operaties per clock rise, 2 operaties per clock fall.

Waarom het nog altijd GDDR heet? Geen idee, herkenbaarheid? GQDR vinden mensen waarschijnlijk vreemd. En heel eerlijk is ook dat nog altijd vreemd, immers is de command clock de frequentie welke mensen zien, en die waarde mag je x8 doen voor de data rate. GO(ctal)DR klinkt wel stoer. :7
Ik stem voor "GVDR" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
D4NG3R schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:09:
[...]

Je hebt de Command Clock (2500Mhz) welke op halve snelheid van de Write Clock (5000Mhz) werkt. De daadwerkelijke data rate komt vanaf de Write Clock en is quad pumped, ofwel 2 operaties per clock rise, 2 operaties per clock fall.

Hmm maar dit is toch precies de definitie van QDR ;). Wat ik uit het plaatje opmaak gaat het bij 'quad pumped' om 2 synchrone spanningen die uit fase staan, waardoor er 4 treden ontstaan. Mijn inziens komt de verwarring dan vanwege een verkeerde/inconsistente benaming.
Met DDR is de datarate verdubbeld t.o.v. de command clock. En daarbij is het over het algemeen wel duidelijk dat als men het over DDR5-6000 heeft, dat de 'command clock' of werkelijke klok 3000MHz bedraagt.

Het lijkt wel een beetje op de USB versie chaos, waarbij ze van alles verzinnen behalve het technisch logische. Gelukkig doen een aantal moederborden fabrikanten dat nu wel, door gewoon de bandbreedte/snelheid als label te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/81/SDR_DDR_QDR.svg/1920px-SDR_DDR_QDR.svg.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Bad Brains schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:42:
[...]

Ik ook niet, maar wil wel weten waar mijn undervolt en wattage gelijke of beter resultaten brengen.
Is dat niet waarom we deze onzin kopen?
Ik vind het niet erg om wat te tweaken, maar ik zie sommigen al echt elke dag met benchmarks komen en telkens weer andere dingen proberen dat ik mij afvraag waarom ze zoveel moeite doen.

Ik snap het best dat als een game niet goed loopt, dat je wat gaat proberen of als de kaart te langzaam is dat je er nog wat meer uit wilt halen, maar ik zie nu werkelijk het voordeel niet. 80 vs 85 fps is voor mij irrelevant. En je kunt met zoveel meer spelen dan alleen de performance. Om nog niet te spreken over het verbruik van de kaart zelf, wat je op jaarbasis waarschijnlijk meer scheelt als ie wat zuiniger staat. Zeker met de overhead die je nu wel hebt met deze kaart.

En tuurlijk, straks komen er games waar ie het moeilijk mee heeft, maar dat gaat nog wel even duren. En bovendien is het verschil nog steeds minimaal.

Maar goed, misschien is het ook maar gewoon tijd voor mij om het topic even te negeren. Ik had hier gehoopt wat meer ervaringen te lezen of over fixes te lezen, games die niet goed werken of manieren om beter gebruik te maken van de kaart. Of ie met 0,001 volt meer of minder kan draaien en wat de FPS dan is, dat zal mij echt een zorg zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

CMT schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:40:
Met DDR is de datarate verdubbeld t.o.v. de command clock. En daarbij is het over het algemeen wel duidelijk dat als men het over DDR5-6000 heeft, dat de 'command clock' of werkelijke klok 3000MHz bedraagt.
Precies dit, bij regulier DDR is het tenminste nog een beetje duidelijk gezien er een enkele verdubbeling plaats vind van de kloksnelheid welke je daadwerkelijk ziet.

In GDDR land is dat sinds GDDR5X nog abstracter geworden, en je moet maar net weten dat de zichtbare kloksnelheid (CC) half de kloksnelheid is vanaf waar je niet DDR, maar QDR mag gaan toepassen. _O-

@Martinspire Deels is het gewoon hobbyen, ik vind het zelf geinig om het maximale qua absolute performance, al dan niet performance/watt uit m'n hardware te trekken. Een ander doet zoiets liever met z'n auto, of snoeit in de tuin om dat zo mooi/gezond mogelijk te maken. :)

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 19-03-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Tja, waarom heet het dan nog DDR? Waarom dan niet VDRAM5?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Toch wel benieuwd of iemand al geprobeerd heeft om Ollama werkend te krijgen op een 9070 (XT)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

D4NG3R schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:05:
[...]

@Martinspire Deels is het gewoon hobbyen, ik vind het zelf geinig om het maximale qua absolute performance, al dan niet performance/watt uit m'n kaart te trekken. Een ander doet zoiets liever met z'n auto, of snoeit in de tuin om dat zo mooi/gezond mogelijk te maken. :)
Mja ok, maar ik zie hier alsnog niet veel mensen game ervaringen delen of waar ze tegenaan lopen.

Verder heb je dan wel vaak een verschil in benchmark, maar bij games werkt het dan weer minder of de instelling bij de ene game werkt weer niet bij de andere. Jezelf doodstaren op wat benchmarkcijfers is dan mijns inziens ook niet heel erg nuttig. Zeker ook als je weinig rekening houdt met de verschillende games, de verschillende temperaturen waarin je bezig bent, de vochtigheid van de lucht en de snelheid waarmee deze afgevoerd wordt. Het voegt gewoon niet zoveel toe aan de discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-07 18:42

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Altijd leuk, weten hoe je nieuw speelgoed werkt toch?

Ik vind het wel geinig om te lezen, hoewel dit mss beter in een OC/UV topic hoort, maar dan word het zo een zooitje..

Ik kan me vooralsnog inhouden, maar bezwijk ik uiteindelijk toch, is dit toch de info die ik graag wil weten wat het precies doet, ipv in de wildeweg wat instellen.. en wie wil nu geen extra performance, met minder stroom?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Martinspire schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:19:
Het voegt gewoon niet zoveel toe aan de discussie.
In tegenstelling tot de RTX5xxx kaarten zijn deze beestjes gewoon heel saai. Het werkt 'gewoon', en op wat gezeik bij XFX na valt er weinig meer over te vertellen. Ding doet zo uit de doos gewoon waarmee geadverteerd wordt en wat elders in benchmarks te zien is.

Dus waar moeten we het dan over gaan hebben zonder dat het een opsommingstopic wordt? En die vraag meen ik oprecht, ik ben zelf inmiddels klaar met tuning, en weet ook niet zo goed wat nog een boeiend onderwerp is om te bespreken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Mobzy schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:34:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
Steelnomad      7004    2720mhz     304W    536W        https://www.3dmark.com/3dm/128791660?
Timespy         29546   2904        304W    456W        https://www.3dmark.com/3dm/128792220?
Timespy extreme 14300   2844        304W    519W        https://www.3dmark.com/3dm/128792676?
Speedway        6196    3206        304W    492W        https://www.3dmark.com/3dm/128793292?

HWinfo steelnomad:
[Afbeelding]

HWinfo timespy:
[Afbeelding]

HWinfo timespyextreme:
[Afbeelding]

HWinfo Speedway:
[Afbeelding]
Thanks for the tests! Jou resultaten zijn idd veel hoger.
Ik ben nu niet thuis maar zal als ik vanavond thuis ben even beter kijken en een test draaien op mijn nieuwe install ben benieuwd of ik dan dichter in de buurt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Thanks! Zo te zien is jou clock ietjes lager maar scoor je wel het zelfde. Die van jou is stock van mij is met - 60mv. Dus iets is duidelijk niet helemaal optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Dit zijn de rest van de stock results. Als je er wat aan hebt.

Steel Nomad - 6845
Port Royal - 17791
Superposition 4K - 17306
Timespy - TS Extreme (GPU score) 28875 - 14023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:03
ocf81 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:12:
Tja, waarom heet het dan nog DDR? Waarom dan niet VDRAM5?
Omdat GDDR6 zowel een DDR als QDR data-modus heeft. GDDR6 kent twee klokken:
- CK (command clock) voor command & address: dit is altijd DDR
- WCK (write clock) voor de data: dit is of DDR of QDR

Zie plaatje hieronder als voorbeeld voor een 12Gb/s chip. CK is 1.5GHz wat, door DDR, resulteert in 3Gb/s voor command & address signalen. WCK is of 6GHz DDR (12Gb/s) of 3GHz QDR (ook 12Gb/s). In de praktijk zal voor geheugen met hogere data rate QDR worden gebruikt om de kloksnelheid van het signaal te beperken (voor 16Gb/s in DDR is 8GHz nodig, dat is lastiger dan 4GHz).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9oKqLKZYiN6DKHMyqS_-MZO2Dk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GQU6UwFfToIEuaodoWIIMmge.png?f=user_large

Het dus GQDR6 noemen is dus ook niet altijd correct :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:04
Astennu schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:52:
[...]

Thanks! Zo te zien is jou clock ietjes lager maar scoor je wel het zelfde. Die van jou is stock van mij is met - 60mv. Dus iets is duidelijk niet helemaal optimaal.
Ik heb bij het finetunen heel veel gedoe gehad met Steel Nomad die plotseling fors lager uitvalt. Je zou eens kunnen proberen een Steel Nomand run te draaien, daarna een Time Spy en daarna weer een Steel Nomad. Zie je dan een (fors) verschil tussen de Nomad scores? Bij mij verschilde dat soms 200 tot 500 punten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
IceBlackz schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:41:
[...]

Ik heb bij het finetunen heel veel gedoe gehad met Steel Nomad die plotseling fors lager uitvalt. Je zou eens kunnen proberen een Steel Nomand run te draaien, daarna een Time Spy en daarna weer een Steel Nomad. Zie je dan een (fors) verschil tussen de Nomad scores? Bij mij verschilde dat soms 200 tot 500 punten..
Dat is raar. Zal het eens bij de nieuwe install proberen. Heb je dat alleen met een OC en niet stock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:58

Nox

Noxiuz

De prijzen beginnen iets te stabiliseren, weet iemand iets of er vergelijkingen zijn mbt de verschillende koelingen van de kaarten en verschillen onderling qua geluid, koelcapaciteit, modellen die veel last hebben van coil whine, pcm pads of pasta enz.? Dan kan ik rustig reviews en benchmarks gaan vergelijken voor de nieuwe PC. Maar veelal zijn er maar een handvol modellen getest bij de reviewers.

Ik lees veel over hoge memory temps, is dat iets wat je kan negeren en normaal is? of zijn er een paar specifieke kaarten die dit hebben?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Nox schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 23:33:
De prijzen beginnen iets te stabiliseren, weet iemand iets of er vergelijkingen zijn mbt de verschillende koelingen van de kaarten en verschillen onderling qua geluid, koelcapaciteit, modellen die veel last hebben van coil whine, pcm pads of pasta enz.? Dan kan ik rustig reviews en benchmarks gaan vergelijken voor de nieuwe PC. Maar veelal zijn er maar een handvol modellen getest bij de reviewers.

Ik lees veel over hoge memory temps, is dat iets wat je kan negeren en normaal is? of zijn er een paar specifieke kaarten die dit hebben?
Hier kan je het ea vinden:
https://docs.google.com/s...kXx4/htmlview?gid=0#gid=0

Verder reviews zoeken. Techpowerup doet ook vergelijkingen.

Stock zijn ze qua temps allemaal prima niet echt iets om je druk over te maken.
Coil whine is tegenwoordig altijd een ding met hardware je lijkt er niet meer helemaal aan te ontkomen.

Mem temps zijn normaal 5700 XT kaarten hadden dat ook maar het is binnen spec. koeling was bij de 6000 serie wel beter qua ram temps. UV + lagere power targets helpt voor de ram temps zonder je stock prestaties kwijt te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenegadexRIPxx
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:17
Astennu schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 23:39:
[...]

Coil whine is tegenwoordig altijd een ding met hardware je lijkt er niet meer helemaal aan te ontkomen.

Mem temps zijn normaal 5700 XT kaarten hadden dat ook maar het is binnen spec. koeling was bij de 6000 serie wel beter qua ram temps. UV + lagere power targets helpt voor de ram temps zonder je stock prestaties kwijt te raken.
Die google drive info klopt dan toch niet ?
Ik dacht dat ik gelezen had dat die xfx mercury geen 3*8 voedingconnector had maar maar 2*8. Dat dat enkel was met de mercury OC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Astennu schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 23:39:
[...]

Die is nuttig, nu alleen nog decibels (maar dat is relatief). Zal neerkomen op losse reviews van kaarten opzoeken denk ipv een roundup die bijna alle kaarten test.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

RenegadexRIPxx schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 01:24:
[...]

Die google drive info klopt dan toch niet ?
Ik dacht dat ik gelezen had dat die xfx mercury geen 3*8 voedingconnector had maar maar 2*8. Dat dat enkel was met de mercury OC?
Voor mij is dit wel een futiliteit. Overclocken is niet mijn ding, ik uv liever. Met 2x8 heb je 375W budget, meet dan prima tbh.

[ Voor 5% gewijzigd door Nox op 20-03-2025 06:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobzy
Nox schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 06:20:
[...]

Voor mij is dit wel een futiliteit. Overclocken is niet mijn ding, ik uv liever. Met 2x8 heb je 375W budget, meet dan prima tbh.
De 2x8pin kaarten hebben een lager power budget. Standaard kan je maar 10% opvoeren wat je van 304W naar 334W brengt. Tenzij je de VBIOS of PTT gaat aanpassen kan je dus niet verder.

Daarnaast: Undervolten = overclocken. Je verteld de kaart dat bij een zelfde voltage een hogere frequentie gehaald moet worden, je verlaagt er dus niet het verbruik mee. Verbruik verlagen kan door ofwel de powerlimit te verlagen, of de maximum clockspeed te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Mobzy schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:34:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5

HWinfo steelnomad:
[Afbeelding]

HWinfo timespy:
[Afbeelding]

HWinfo timespyextreme:
[Afbeelding]

HWinfo Speedway:
[Afbeelding]
Ik haal nu ook een hogere score:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdgwV3iNrUgFBRjvlukYx-76Gdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GEqqtgzrTWFipctaneiOt43d.png?f=fotoalbum_large

3.7% performance boost met een clean install verder nog geen core isolation of iets aangepast.
Vraag me wel af of de 6950XT dan ook niet sneller zou zijn op deze install moet ik ook even gaan testen.

Edit: zie dat core isolation al uit staat. Kom denk ik omdat ik virtualization in de bios uit gezet heb was het beste voor gaming performance en gebruik bijna nooit VM's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJUATqYacCvWPTsWsyLt_S_m-w8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4YzSsX7aaCG4VK2sxETUn4ZK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQUuLqMIQIXDh8rdqxKJXNMgKMQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/klOFjRn9d0q3ZqdrCBesPqUQ.png?f=fotoalbum_large

CPU Score was duidelijk niet beinvloed maar GPU wel.

Bij speedway was het verschil maar 1% dus vooral non RT was trager,

[ Voor 14% gewijzigd door Astennu op 20-03-2025 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobzy
Astennu schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:46:
[...]

[...]

Ik haal nu ook een hogere score:

[Afbeelding]

3.7% performance boost met een clean install verder nog geen core isolation of iets aangepast.
Vraag me wel af of de 6950XT dan ook niet sneller zou zijn op deze install moet ik ook even gaan testen.

Edit: zie dat core isolation al uit staat. Kom denk ik omdat ik virtualization in de bios uit gezet heb was het beste voor gaming performance en gebruik bijna nooit VM's.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vindt de score bij Steelnomad en Timespy extreme nog steeds vrij laag, zeker in combinatie met een 9800X3d vs mijn normale 5800X. Wat zijn de temps, en dan vooral de hotspot, tijdens deze tests? Lijkt alsofie niet z'n volledige benen kan strekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Mobzy schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:13:
[...]

Ik vindt de score bij Steelnomad en Timespy extreme nog steeds vrij laag, zeker in combinatie met een 9800X3d vs mijn normale 5800X. Wat zijn de temps, en dan vooral de hotspot, tijdens deze tests? Lijkt alsofie niet z'n volledige benen kan strekken.
De gpu tests zijn niet cpu limited.
Alleen de totaal score en cpu van time spy.

Heb hem even 6 rondes laten opwarmen.
En daar na over 3 runs een gemiddelde gemeten daar na met hogere fan speed zet ik er achter:
Gpu temp 60 >> 55
Hotspot 79 (max 80) >> 75
Memory 89 (max 90) >> 85
Vrm temp 85 >> 78
fan speed 1860 rpm >> 2443
Clocks min-max-avg
2563-2662-2630MHz >> 2566-2715-2644MHz

Temps lijken het probleem niet echt te zijn iets lagere temps geven gemiddeld maar 15MHz extra.

Met een - 70mv en 340watt ipv 304 uv kom ik rond de 2800-2900-2850MHz uit. Ik ben erg power limited. Misschien heb ik een gpu met relatief hoge lekstroom.

[ Voor 14% gewijzigd door Astennu op 20-03-2025 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
IceBlackz schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:41:
[...]

Ik lijk dit probleem niet te hebben als ik switch heb ik gewoon dezelfde steel nomad scores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Astennu schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:46:
Verder ook niet gestoeid met andere instellingen binnen Adrenalin? Toen ik m'n XT net had zat ik te spelen met de globale gaming settings, een van de AMD features resulteerde er in dat ik vrolijk 250-300 punten kwijt was op Steel Nomad.

Al moet ik zeggen, zelfs als ik bij die resultaten 200 punten toevoeg vind ik het alsnog vrij laag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
D4NG3R schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:03:
[...]

Verder ook niet gestoeid met andere instellingen binnen Adrenalin? Toen ik m'n XT net had zat ik te spelen met de globale gaming settings, een van de AMD features resulteerde er in dat ik vrolijk 250-300 punten kwijt was op Steel Nomad.

Al moet ik zeggen, zelfs als ik bij die resultaten 200 punten toevoeg vind ik het alsnog vrij laag..
had geen aanpassingen. ik heb toen DDU gedraaid en daar na drivers geinstalleerd. Bij presets skip gezegd dus alles was default net als nu bij de clean install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Mobzy schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:55:
[...]

De 2x8pin kaarten hebben een lager power budget. Standaard kan je maar 10% opvoeren wat je van 304W naar 334W brengt. Tenzij je de VBIOS of PTT gaat aanpassen kan je dus niet verder.

Daarnaast: Undervolten = overclocken. Je verteld de kaart dat bij een zelfde voltage een hogere frequentie gehaald moet worden, je verlaagt er dus niet het verbruik mee. Verbruik verlagen kan door ofwel de powerlimit te verlagen, of de maximum clockspeed te verlagen.
In principe kan je naar 375W, dat de kaart het zelf niet toelaat is wat anders natuurlijk. Meestal wordt een undervolt uitgevoerd om verbruik omlaag te krijgen bij gelijke prestaties/clockspeed en zodoende koeling/warmte/herrie wat beter te krijgen. Wat jij bedoelt met gelijk voltage hogere clocks is gewoon overklokken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobzy
Nox schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:10:
[...]
Meestal wordt een undervolt uitgevoerd om verbruik omlaag te krijgen bij gelijke prestaties/clockspeed en zodoende koeling/warmte/herrie wat beter te krijgen. Wat jij bedoelt met gelijk voltage hogere clocks is gewoon overklokken :?
En dat is dus precies wat AMD (en Nvidia volgens mij ook) heeft gedaan met de recente series. De 'voltage offset' verlaagt de gehele voltage/frequency curve, waardoor dus een hogere frequentie bij het zelfde voltage wordt gehaald en de kaart nu een hogere clock (probeert) binnen zijn power target. Het is niet meer mogelijk met alleen voltage aanpassing om je verbruik aan te passen.

Bij AMD werkt in iedergeval de 7000 en nu 9000 serie zo. Bij mijn RTX 3080 was in MSI afterburner ongeveer een zelfde effect maar dan met extra steps. Het werkt dus eigenlijk zoals GPU boost 2.0 (Nvidia) ooit verzonnen is. Binnen de software kunnen wij bepalen wat de MAX frequencie, MAX power, en MAX voltage is. Maar door het voltage te verlagen blijft de kaart naar zijn MAX power budget gaan en daardoor een hogere frequentie te halen.

Dit is voor mijzelf vrij duidelijk en ook begrijpbaar, maar ik zie dat het op reddit, techpowerup, en zelfs bij Derbuaer voor verwarring zorgt dus hier gaat iets niet goed met communicatie/kennis vanuit AMD richting het publiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Mobzy schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:54:
[...]

En dat is dus precies wat AMD (en Nvidia volgens mij ook) heeft gedaan met de recente series. De 'voltage offset' verlaagt de gehele voltage/frequency curve, waardoor dus een hogere frequentie bij het zelfde voltage wordt gehaald en de kaart nu een hogere clock (probeert) binnen zijn power target. Het is niet meer mogelijk met alleen voltage aanpassing om je verbruik aan te passen.

Bij AMD werkt in iedergeval de 7000 en nu 9000 serie zo. Bij mijn RTX 3080 was in MSI afterburner ongeveer een zelfde effect maar dan met extra steps. Het werkt dus eigenlijk zoals GPU boost 2.0 (Nvidia) ooit verzonnen is. Binnen de software kunnen wij bepalen wat de MAX frequencie, MAX power, en MAX voltage is. Maar door het voltage te verlagen blijft de kaart naar zijn MAX power budget gaan en daardoor een hogere frequentie te halen.

Dit is voor mijzelf vrij duidelijk en ook begrijpbaar, maar ik zie dat het op reddit, techpowerup, en zelfs bij Derbuaer voor verwarring zorgt dus hier gaat iets niet goed met communicatie/kennis vanuit AMD richting het publiek.
Nouja, een lagere vcore en hogere clockspeeds kunnen halen is natuurlijk niks mis mee. Dat het tot meer vermogensgebruik leidt is dan wel weer minder. Ik ben iig niet op zoek naar > 300W verbruik, doe mij maar voor dat vermogen gewoon de meeste prestaties. Silicon hoort anders te reageren; een warmere chip gebruikt meer. Meer voltage betekent meer verbruik. Als het werkt is het prima natuurlijk :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mobzy
Nox schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:58:
[...]
Ik ben iig niet op zoek naar > 300W verbruik, doe mij maar voor dat vermogen gewoon de meeste prestaties.
Als je in AMD Adrenalin dan alleen aan de voltage offset zit krijg je een hogere clock, met als het goed is meer prestaties, binnen hetzelfde powertarget.

Met andere woorden:
  • Overclocken door de 'clockspeed' (target) te verhogen is dood. Overclocken bereik je nu door een negatief voltage offset in te stellen waardoor de kaart probeert binnen temp/power targets een hogere clock te halen bij geleijke voltage.
  • Undervolten, door minder mV te geven om verbruik/temp te verlagen is dood. Minder voltage bereik je door de maximum clockspeed te verlagen met een negatief clockspeed offset (kaart stopt eerder op volt/freq curve) of door de powertarget (drastisch) te verlagen waardoor de kaart eerder stopt op de volt/freq curve wegens power limit.
Ik probeer in excel een grafiek te maken die laat zien wat de voltage offset doet maar kom erachter dat ik al 10 jaar geen grafieken maak en niet snap wat excel van mij wil 8)7

Behold! Grafiekjes (voorbeeld cijfers, compleet uit mijn duim gezogen) met wat er op de achtergrond gebeurt als je voltage offset aanpast:
Stock settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBpPqeP0fYGbH4lnVwcGL-ADOgM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/719E2KYhYDcAQkLgnRU6PZSO.png?f=user_large

Voltage offset -50:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3BPcz00HijbjYK24FBJBe8vVPA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HTTepAjT99d7XVQYIhIizQ2s.png?f=user_large

Voltage offset -100:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UU8XkszHwy8ni4LWQigJrZrAPcU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4C3vdIUEkfKiUeuEAAXZDYEO.png?f=user_large

[ Voor 76% gewijzigd door Mobzy op 20-03-2025 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:22
@Mobzy Ook niet helemaal, de offset is niet lineair, op lagere clocks is de offset heel laag of zelfs 0
check maar als je kaart alleen in bureaublad zit, dan doen offset niks op je voltage.

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Super Cow schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:19:
@Mobzy Ook niet helemaal, de offset is niet lineair, op lagere clocks is de offset heel laag of zelfs 0
check maar als je kaart alleen in bureaublad zit, dan doen offset niks op je voltage.
Nee inderdaad
eerste stuk gaat het hardste. Een hoger voltage verhoogd het verbruik exponentieel.
AMD pushed de max v-core al jaren erg hard. Bij Navi 21 bv 1.2v maar dat haalde je na genoeg nooit of de workload moet heel licht
zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobzy
Super Cow schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:19:
Vandaar mijn disclaimer dat het voorbeeldcijfers welke ik uit mijn duim heb gezogen waren. Enkel om weer te geven dat de voltage/frequency curve verschuift, ik heb de cijfers niet en had ook geen zin om er een mooie oplopende curve van te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-06 16:08
Sorry als dit het verkeerde topic hiervoor is maar:

Zal de RX9070 gebruik kunnen maken van DRX 1.2, of moet het hardwarematig ondersteund worden?

Sorry als het een overduidelijke vraag is, maar mijn RX5700XT kan bijvoorbeeld een aantal features van DX12 niet gebruiken terwijl het een DX12 kaart is.

En ik vroeg me af of dit ook het geval zal zijn met DXR 1.2 en de RX9070 serie.

Back to sticks, back to stones. Cause words broke our bones. And now we're right back to the same old habits. Too bad we almost had it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:41

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik heb een wat afwijkende use case.

Ik heb een computer met high-end hardware (i9-12900K processor op een Asus moederbord, 128 GB RAM, retegrote monitor met 5120x2160 resolutie), die vooral wordt gebruikt voor eenvoudig Office-werk, maar ook expliciet gebouwd is voor 4k video editing met Adobe Premiere Pro. En sinds kort gebruikt mijn zoon hem geregeld om te gamen. Hoog tijd om de tweedehands GeForce GTX 1050 Ti die er tijdelijk in zat eindelijk eens te vervangen door een nieuwe videokaart die geschikt is voor:
• 4k/5k gaming; en
• fatsoenlijke hardware acceleratie in Premiere Pro.
Maatgevende situatie voor gaming: een erg hoge resolutie in combinatie met redelijke game-prestaties. Laatste criterium: hij moet bij normaal desktop werk muisstil zijn.

Tot zover de use case, die ik wil invullen met een Radeon RX 9070 XT. Die lijkt namelijk te kunnen wat ik wil, voor de minst idiote prijs. Maar welk exemplaar? Heeft iemand aan- of afraders in de onderkant van de prijsrange van de 9070 XT, bijvoorbeeld merken die erg stil zijn of juist helemaal niet?

Ik weet dat er in de pricewatch wat reviews staan. Echter zijn die nu nog schaars en vaak zeer tegenstrijdig ('hij is heel stil' <--> 'hij maakt nogal wat herrie'), maar bovenal haal ik daar geen rode draad uit hoe deze videokaarten zich onderling verhouden.

[ Voor 10% gewijzigd door Tomatoman op 23-03-2025 11:47 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tomatoman schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:39:
Ik heb een wat afwijkende use case.

Ik heb een computer met high-end hardware (i9-12900K processor op een Asus moederbord, 128 GB RAM, retegrote monitor met 5120x2160 resolutie), die vooral wordt gebruikt voor eenvoudig Office-werk, maar ook expliciet gebouwd is voor 4k video editing met Adobe Premiere Pro. En sinds kort gebruikt mijn zoon hem geregeld om te gamen. Hoog tijd om de tweedehands GeForce GTX 1050 Ti die er tijdelijk in zat eindelijk eens te vervangen door een nieuwe videokaart die geschikt is voor:
• 4k/5k gaming; en
• fatsoenlijke hardware acceleratie in Premiere Pro.
Maatgevende situatie voor gaming: een erg hoge resolutie in combinatie met redelijke game-prestaties. Laatste criterium: hij moet bij normaal desktop werk muisstil zijn.

Tot zover de use case, die ik wil invullen met een Radeon RX 9070 XT. Die lijkt namelijk te kunnen wat ik wil, voor de minst idiote prijs. Maar welk exemplaar? Heeft iemand aan- of afraders in de onderkant van de prijsrange van de 9070 XT, bijvoorbeeld merken die erg stil zijn of juist helemaal niet?

Ik weet dat er in de pricewatch wat reviews staan. Echter zijn die nu nog schaars en vaak zeer tegenstrijdig ('hij is heel stil' <--> 'hij maakt nogal wat herrie'), maar bovenal haal ik daar geen rode draad uit hoe deze videokaarten zich onderling verhouden.
De Powercolor kaarten (Hellhound en Red Devil) zijn idle meestal helemaal stil is mijn ervaring en uit de reviews. (heb zelf een 7800XT Hellhound en de fans draaien gewoon niet bij normaal desktop werk):
review: Radeon RX 9070 XT - ASUS, Gigabyte, PowerColor en Sapphire

Tweakers publiceerde gisteren toevallig een best buy voor 4k en daarin kwam ook de 9070XT voor beste prijs/performance naar boven:
Best Buy Guide: Beste videokaart voor 4k-gaming

Hoe goed de kaart het doet in Premiere... geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:41

Tomatoman

Fulltime prutser

Goed, het is de uitvoering: XFX Mercury AMD Radeon RX 9070 XT OC White Gaming Edition geworden. Bigger is better en deze is maar liefst 360 mm lang }:O.

De werkelijke afweging:
  1. Het is een van de goedkoopste uitvoeringen.
  2. Met zijn omvang heeft hij meer ruimte voor grote koelfans, dus ik verwacht dat hij relatief stil is.
  3. Kleur wit is geen probleem, want hij gaat in een witte kast.
  4. Net wat sneller dan de allergoedkoopste uitvoering (4%), wat de net wat hogere prijs (eveneens 4%) rechtvaardigt.
  5. RGB-shit niet via een eigen app, maar aangestuurd door het moederbord. Mocht ik de RGB-verlichting überhaupt inschakelen, dan loopt deze netjes in sync met de RGB-verlichting van de koelers in de kast.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-07 11:17

Belgar

Archmaster ranzige code..

dooder39 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:36:

Sorry als het een overduidelijke vraag is, maar mijn RX5700XT kan bijvoorbeeld een aantal features van DX12 niet gebruiken terwijl het een DX12 kaart is.
DirectX12 en DXR zijn verschillende standaarden. De DXR spec is net uit. Geen van de huidige kaarten zal volledig support hebben voor alle features. Een deel van de features van DXR zijn direct geleend van NVIDIA, dus zal NVIDIA hier simpelweg een voordeel hebben.

Aan de andere kant kunnen engine makers die bestaande features nu ook al gebruiken. Niemand hoeft te wachten op DXR1.2. De vraag is en blijft dan altijd, gaan engine makers ook optimaliseren voor AMD of implementeren ze DXR1.2 op de "NVIDIA manier" en dan is het wel goed? Of blijven ze zelf features maken voor hun engine en laten ze DXR 1.2 gewoon helemaal links liggen?

Voor mij nog veel te ver van mijn bed om me er zorgen over te maken. tegen de tijd dat er games uit zijn met deze nieuwe spec zie ik dan wel weer. Zolang je minstens 700 euro moet blijven uitgeven om überhaupt veel van de features effectief te gebruiken (op redelijke snelheid) blijft het toch deels theorie.

...Als het maar werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Ik kwam deze video van Buildzoid en discussie tegen n.a.v. Sapphire 9070 non-XT reviews zoeken (door recente prijsdaling).
M.b.t. de 12whpwr connector...

https://www.reddit.com/r/...aking_a_look_at_sapphire/

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-03-2025 15:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:15
Belgar schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:30:
[...]

DirectX12 en DXR zijn verschillende standaarden. De DXR spec is net uit. Geen van de huidige kaarten zal volledig support hebben voor alle features. Een deel van de features van DXR zijn direct geleend van NVIDIA, dus zal NVIDIA hier simpelweg een voordeel hebben.

Aan de andere kant kunnen engine makers die bestaande features nu ook al gebruiken. Niemand hoeft te wachten op DXR1.2. De vraag is en blijft dan altijd, gaan engine makers ook optimaliseren voor AMD of implementeren ze DXR1.2 op de "NVIDIA manier" en dan is het wel goed? Of blijven ze zelf features maken voor hun engine en laten ze DXR 1.2 gewoon helemaal links liggen?

Voor mij nog veel te ver van mijn bed om me er zorgen over te maken. tegen de tijd dat er games uit zijn met deze nieuwe spec zie ik dan wel weer. Zolang je minstens 700 euro moet blijven uitgeven om überhaupt veel van de features effectief te gebruiken (op redelijke snelheid) blijft het toch deels theorie.
Even wat corrigeren hierop, DXR is onderdeel van DirectX12, games kunnen de DXR api als onderdeel van DirectX12 aanroepen bron: Wikipedia: DirectX Raytracing
En zo nieuw is DXR niet, het is er al sinds 2018, echter ik denk dat de hardware toen nog niet sterk genoeg was dus er was weinig animo en weinig interesse nog in, dat is nu wel anders.
DXR heeft totaal niks geleend van Nvidia, gezien Nvidias "RTX" raytracing techniek propieratary en op RT cores hardware leunt.
Met DXR hopen we juist compleet onafhankelijk te zijn van proprietary techniek zoals Nvidia dat wel vaker doet (nvidia 32bit Physx en hun cuda cores anyone :+ )
Zoals Unreal met DXR implementatie https://dev.epicgames.com...?application_version=4.27

Daarom zie je nu dus games die werken op niet decicated raytracing hardware videokaarten zoals AC shadows, waar raytracing aan moet staan en dus de DXR api gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Turismo op 24-03-2025 16:39 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
HugoBoss1985 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:34:
Ik kwam deze video van Buildzoid en discussie tegen n.a.v. Sapphire 9070 non-XT reviews zoeken (door recente prijsdaling).
M.b.t. de 12whpwr connector...

https://www.reddit.com/r/...aking_a_look_at_sapphire/
Het is helaas niet beter dan Nvidia heeft gedaan. Ik denk dat we er alleen vanaf komen als er een keuringsinstantie ingrijpt. Ik las ergens dat het parallel zetten van de pinnen mogelijk een vereiste is van de SIG (naar verluid in de specificatie opgenomen). Als dat waar is, dan is dat echt zo'n gigantische flater |:( .
Het risico van een gesmolten stekker is hier kleiner maar ook aanwezig met 304Wtbp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
CMT schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:43:
[...]

Het is helaas niet beter dan Nvidia heeft gedaan. Ik denk dat we er alleen vanaf komen als er een keuringsinstantie ingrijpt. Ik las ergens dat het parallel zetten van de pinnen mogelijk een vereiste is van de SIG (naar verluid in de specificatie opgenomen). Als dat waar is, dan is dat echt zo'n gigantische flater |:( .
Het risico van een gesmolten stekker is hier kleiner maar ook aanwezig met 304Wtbp.
Die keuringsinstantie heet PCISIG https://pcisig.com/specifications en is onderdeel van de PCI Express.
Echter wat ik niet begrijp is hoe ze dit zo doorduwen als het al zoveel problemen geeft en teveel risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
CMT schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:43:
[...]

De Nitro+ XT heeft hoger tbp.
De non-XT 245w.

Ik begreep het ook n.a.v. de video... jammer.
De shunts beschermen de kaart wellicht als het mis gaat maar dus niet de connector.
Heel even had ik deze kaart overwogen.

Ik vind de buiging van de kabel (en druk op de stekker) ook maar niks.

offtopic:
Net even naar de hdmi kabel aan de tv kant geken, zat er goed in. N.a.v. je post. Probleem met de browser blijft een driver issue

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-03-2025 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
@Turismo Ik bedoel dan op overheid niveau, geen privaat groepje private groep (waar Nvidia deel van uitmaakt) dat een standaard opstelt en certificeert (iets met wc-eend).
Volgens mij is er in Nederland en Duitsland de TUV en in Amerika is er zoiets als de FCC (ik weet alleen niet of die ook met dit soort zaken bezighoud, in ieder geval wel met EMI/RFI eisen aan apparaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
CMT schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:02:
@Turismo Ik bedoel dan op overheid niveau, geen privaat groepje (waar Nvidia deel van uitmaakt) dat een standaard opstelt en certificeert (iets met wc-eend).
Volgens mij is er in Nederland en Duitsland de TUV en in Amerika is er zoiets als de FCC (ik weet alleen niet of die ook met dit soort zaken bezighoud, in ieder geval wel over EMI/RFI eisen aan apparaten).
Ja helemaal mee eens dat groepje is 900+ bedrijven sterk ofzo, die samen de PCIESIG maken.
Waar AMD, Nvidia en Microsoft wss de grootste stempel in zetten, en gezien Nvidia zo'n marketleider positie heeft wordt het idd een wij van WC eend geval (vermoed ik heel sterk)

Het CE keurmerk zou het theoretisch hier kunnen verbieden als er sprake is van ondeugdelijkheid en brandgevaar doen ze bij genoeg van die USB-C GaN laders die van twijfelachtige GaN kwaliteit zijn

[ Voor 7% gewijzigd door Turismo op 24-03-2025 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-07 11:17

Belgar

Archmaster ranzige code..

Turismo schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:10:
[...]

En zo nieuw is DXR niet, het is er al sinds 2018, echter ik denk dat de hardware toen nog niet sterk genoeg was dus er was weinig animo en weinig interesse nog in, dat is nu wel anders.
DXR heeft totaal niks geleend van Nvidia, gezien Nvidias "RTX" raytracing techniek propieratary en op RT cores hardware leunt.
DXR 1.2, waar de vraag over ging is nog geen week geleden gepresenteerd : https://devblogs.microsof...ing-and-more-at-gdc-2025/

en de "OMM feature" een van de twee "nieuwe" features is dus nagenoeg letterlijk een kopie van de NVIDIA OMM

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
@Turismo Heb het even aangepast. Is het inderdaad geen 'groepje', maar met de commerciële belangen van al deze bedrijven zullen de keuzes die gemaakt worden ook niet onafhankelijk zijn.

Volgens mij is de TUV trouwens ook een private groep. Maar een groep dat een andere groep controleert is natuurlijk beter dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooder39
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-06 16:08
Turismo schreef op maandag 24 maart 2025 @ 16:10:
[...]

Even wat corrigeren hierop, DXR is onderdeel van DirectX12, games kunnen de DXR api als onderdeel van DirectX12 aanroepen bron: Wikipedia: DirectX Raytracing
Met DXR hopen we juist compleet onafhankelijk te zijn van proprietary techniek zoals Nvidia dat wel vaker doet (nvidia 32bit Physx en hun cuda cores anyone :+ )
Zoals Unreal met DXR implementatie https://dev.epicgames.com...?application_version=4.27

Daarom zie je nu dus games die werken op niet decicated raytracing hardware videokaarten zoals AC shadows, waar raytracing aan moet staan en dus de DXR api gebruiken.
Dus betekent dat de RX9070 het wel volledig zou kunnen ondersteunen? Of wordt het weer het verhaal zoals toen dat een DX12 kaart geen DX12.1 of DX12.2 kon gebruiken? Of is dat nog onbekend?

Back to sticks, back to stones. Cause words broke our bones. And now we're right back to the same old habits. Too bad we almost had it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
CMT schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:02:
@Turismo Ik bedoel dan op overheid niveau, geen privaat groepje private groep (waar Nvidia deel van uitmaakt) dat een standaard opstelt en certificeert (iets met wc-eend).
Volgens mij is er in Nederland en Duitsland de TUV en in Amerika is er zoiets als de FCC (ik weet alleen niet of die ook met dit soort zaken bezighoud, in ieder geval wel met EMI/RFI eisen aan apparaten).
FCC doet EMI/spectrum eisen inderdaad. In Europa hebben we ETSI die dat doen. Maar dat is hele punt, die zorgen dat andere geen last van jou hebt, wat je verder mag je helemaal zelf weten. Als overheden interne PC connectie standaarden gaan bepalen, dan moet dat natuurlijk meer dan één overheid doen als je wil dat het een beetje met elkaar werkt (tussen eg FCC en ETSI heb je al verschillen in spectrum eisen, en daarom kan jouw telefoon bijvoorbeeld niet in alle Amerikaanse banden werken. Maar bij een connector past het wel of niet, niet half). Dus dan zou een VN groep ofzo moeten gaan bepalen wanneer we een nieuwe PCIe connector krijgen? Hoe een M2 slot moet werken?

Sommige dingen zijn bedrijven heel goed in onnodig propriëtaire standaarden te verzinnen. Bij PC hardware werkt het over het algemeen best netjes samen. Ik denk niet dat het beter erop gaat worden wanneer overheden gaan beslissen hoe dat gedaan moet worden.

En daarnaast blijf ik erbij: Nvidia doet dit al een redelijke tijd, nu een pure AMD AIB gaat over voor hun high end kaarten. Zou het ook kunnen dat het wel meevalt hoe slecht die connector zou zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turismo
dooder39 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:10:
[...]

Dus betekent dat de RX9070 het wel volledig zou kunnen ondersteunen? Of wordt het weer het verhaal zoals toen dat een DX12 kaart geen DX12.1 of DX12.2 kon gebruiken? Of is dat nog onbekend?
Dat is nog even afwachten, ze zijn er mee bezig schijnbaar en in gesprekken met Microsoft hierover. Momenteel dus niet, aangezien OMM en SER niet in de renderpipeline wordt ondersteund(al zijn het performance enhancers, technisch mis je niet en is in principe niets hardware matig, maar driver/software en games moeten het supporten (echter moet de hardware t natuurlijk kwa rendering wel aankunnen, dus dat werkt hand in hand)

Dit artikel legt het wat beter uit https://www.tomshardware....o-2-3x-performance-uplift

Er is een soort notion dat je altijd Raytracing hardware nodig hebt voor Raytracing (heeft Nvidia natuurlijk een handige hand in gehad), echter is dat niet waar, ray tracing kon altijd al echter was de hardware toen niet krachtig genoeg zie ook review: RTX op GTX - Kan het zonder speciale cores?
Zelfde als met path tracing, dat werkt nu echt te sloom en te traag op 99% van de kaarten, maar in de stappen op DXR zullen we binnen nu en 5 jaar een hogere adoptie zien naarmate GPUs krachtiger worden)

Hetzelfde zagen we bijna 15 jaar terug met tesselation in DX11 daar was toen alles om te doen, nu hoor je er niemand meer over omdat alle gpus rondjes dansen om dat hele tesselation, trip down memory lane, grappig om die comments terug te lezen nieuws: Crysis 2 krijgt Dx11 Tesselation en High Res Textures

[ Voor 51% gewijzigd door Turismo op 24-03-2025 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Sissors schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:25:
[...]

FCC doet EMI/spectrum eisen inderdaad. In Europa hebben we ETSI die dat doen. Maar dat is hele punt, die zorgen dat andere geen last van jou hebt, wat je verder mag je helemaal zelf weten. Als overheden interne PC connectie standaarden gaan bepalen, dan moet dat natuurlijk meer dan één overheid doen als je wil dat het een beetje met elkaar werkt (tussen eg FCC en ETSI heb je al verschillen in spectrum eisen, en daarom kan jouw telefoon bijvoorbeeld niet in alle Amerikaanse banden werken. Maar bij een connector past het wel of niet, niet half). Dus dan zou een VN groep ofzo moeten gaan bepalen wanneer we een nieuwe PCIe connector krijgen? Hoe een M2 slot moet werken?

Sommige dingen zijn bedrijven heel goed in onnodig propriëtaire standaarden te verzinnen. Bij PC hardware werkt het over het algemeen best netjes samen. Ik denk niet dat het beter erop gaat worden wanneer overheden gaan beslissen hoe dat gedaan moet worden.

En daarnaast blijf ik erbij: Nvidia doet dit al een redelijke tijd, nu een pure AMD AIB gaat over voor hun high end kaarten. Zou het ook kunnen dat het wel meevalt hoe slecht die connector zou zijn?
Dat zie je ook heel veel mensen op forums denken... als Sapphire het gebruikt dan zal het wel goed zijn.
Maar ik vertrouw Buildzoid toch ook wel aardig.
Zijn uitleg lijkt ook gewoon te kloppen.

Ik zou dan denken "boycot" die hele stekker (wat ik eigenlijk ook doe) maar bij Nvidia kom je er al niet onderuit.
Afijn Nvidia boycot ik (dan) ook :P

Maar ik ben er w.b.t. een PCI-E 6 of 8 pin nooit zo ver ingedoken.
Ondanks dat er ook wel eens sporadisch issues mee zijn is dit, bij mij bekend, nooit zo "groot" geworden / opgeblazen als met deze nieuwe 12vhpwr (en revisie) stekker.
Voor mij zijn de oude stekkers iets waar ik zelf geen zorgen over heb/hoef te hebben en bij die nieuwe stekker is dat meer dan 1 zorg.

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 24-03-2025 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:10
Zijn er toevallig wat tweakers die een beetje hebben gespeeld met het undervolten en overclocken van de 9070 non-XT? Ik zat namelijk voornamelijk te kijken naar de 9070 XT als potentiele nieuwe GPU. Maar na het een en andere van reviews, reddit, youtube etc te hebben doorgespit lijkt het dat je de normale 9070 best dichtbij de XT kan laten komen met een beetje tweaken. Dan lijkt mij een 9070 voor 100 euro minder dan een XT opzich geen slechte optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
Miyazono schreef op maandag 24 maart 2025 @ 23:44:
Zijn er toevallig wat tweakers die een beetje hebben gespeeld met het undervolten en overclocken van de 9070 non-XT? Ik zat namelijk voornamelijk te kijken naar de 9070 XT als potentiele nieuwe GPU. Maar na het een en andere van reviews, reddit, youtube etc te hebben doorgespit lijkt het dat je de normale 9070 best dichtbij de XT kan laten komen met een beetje tweaken. Dan lijkt mij een 9070 voor 100 euro minder dan een XT opzich geen slechte optie?
Je begrijpt dat met diezelfde tweaks de XT daar dan weer omheen rent?
9070 is imo geen goeie deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:10
Bad Brains schreef op maandag 24 maart 2025 @ 23:49:
[...]

Je begrijpt dat met diezelfde tweaks de XT daar dan weer omheen rent?
9070 is imo geen goeie deal.
Oh dat snap ik zeker, maar als je voor bijvoorbeeld 680 euro nu voor de Sapphire Pulse 9070 vrijwel aan stock XT prestaties zit lijkt het mij geen heel verkeerde deal toch, kijkend naar de performance die je krijgt voor je geld? O-) Of zit ik verkeerd te denken :P
Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussie over en ervaring met de 9000 serie van AMD. Prijzendiscussies horen thuis in [AMD Radeon RX9000 series] Levertijden & Prijzen. Post dat hier dus niet. Ook discussies over winkels horen hier niet.