Ik heb de resultaten nog een beetje uitgebreid met meer tests:
Ik heb ook even core en memory scaling toegevoegd.
Daarvoor moet ik 10mv lager gaan zitten om stabiel te zijn en dan zie je dat je rond de -5% power het punt krijgt dat de core minder goed schaalt ik denk door het exponentiële oplopende verbruik en misschien ook een stukje geheugen bandbreedte wat dan meer oplevert dan iets hogere core clocks.
Maar simpel gezegt ga je je power budget tov stock 304watt verlagen gebruik dan geen memory OC.
Gebruik je stock power budget, verhoog je het of heb je een OC model. Gebruik dan wel een memory OC voor de beste prestaties. Het is wel rommelen in de marges in het geval van Steel Nomad. Kan zo maar dat een andere test of spel heel anders reageert. Ik zou eens moeten opzoeken welke meer memory belasting hebben.
Het kan namelijk wel makkelijk zo zijn dat voor gaming memory OC wel beter allround performance geeft of als je juist op hoge resoluties speelt.
Ik ben ook benieuwd of de lage prestaties bij bv CS2 door geheugen beperkingen komen. De 7900XT en XTX hebben namelijk meer IF cache en hogere bandbreedte in vergelijking met de 7800XT en 7900 GRE die dicht op de 9070 XT zit. Then again de 9070 XT heeft meer bandbreedte (8%) dan de 7800 XT en 7900 GRE. De 1% lows zijn wel beter dan die twee. De max FPS niet. De 7800 XT en 7900 GRE zijn hier ook even snel waar de XT iets sneller geheugen heeft heeft de GRE meer ROPS en CU's maar die lijken daar niet te helpen qua infinity cache zijn ze hetzelfde. Power budget is ook gelijk. (de 9070XT zit wel 40 watt hoger dan die twee) maar de 7900 GRE clockt natuurlijk lager door dat die 260 watt over meer cores verdeeld moet worden. Overal zou je wel verwachten dat die sneller of langzamer zou zijn afhankelijk van wat CS2 nodig heeft maar zijn even snel.
Edit: Net even met Space Marine 2 getest. Dan ga ik van 142 naar 145 FPS als ik wel de memory OC gebruik. Clocks zijn 3040 met Stock mem en met mem OC 2980-2990. Dat is wel een spel waar je hele hoge core clocks kan halen. Dat zag je bij Steel Nomad ook rond de 2800MHz en hoger begint het te helpen.
[
Voor 44% gewijzigd door
Astennu op 18-03-2025 16:00
]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....