[AMD Radeon RX9000 series] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:58
@CMT Mooi werk :)

Dat RDNA4 belachelijk efficiënt is was mij al duidelijk uit de reviews, ik vind het ook uitermate jammer dat AMD geen reference ontwerpen heeft gemaakt, of een 300W TBP / strakkere spanningen heeft afgedwongen. Lager dan 300W kan , maar ik vermoed dat 300 gegarandeerd haalbaar is, terwijl niet elke chip met dusdanig weinig spanning kan draaien dat 220-250 te doen is. Betekent natuurlijk ook dat ze wellicht gewoon strakker hadden kunnen binnen, maar dan was het volume stukken lager geweest.

Kanttekening die ik bij dit alles maak (voor anderen) is dat de meet gegevens uit de sensors op de kaart en in de chip niet 100% nauwkeurig zijn. Met name zoiets als core power is misleidend, omdat geheugen dan niet meegenomen wordt, wat een redelijk vaste waarde is (3,5 - 5W per chip, dus) - 12 chips op de 4090 of 7900 XTX is dus al zo'n 42W dat dan niet meegenomen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-08 19:41
colvano schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:49:
Gister mijn Sapphire 9070 XT Nitro+ in mijn nieuwe PC geplaatst en daarmee afscheid genomen van mijn oude PC met de RX480. Ik had alleen even BF1 om snel te testen maar zelfs dat was al een verademing!

Build: colvano in "Gaming PC 1440P ~€2000 7900XTX"

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Was wel een gedoe om de GPU te installeren. De kabels kwamen precies uit bij het metalen afdekpaneel voor kabeldoorvoer. Daar een inkeping ingemaakt zodat er geen spanning op de kabels van de GPU komt. RGB pinnen op de GPU zijn ook erg kwetsbaar. Gelukkig ondanks kleine verbuiging in gebruik kunnen nemen. Ik heb de bracket ook geïnstalleerd, is minimalistisch en zal wellicht lange termijn wat helpen.
Vraagje betreft die bracket. Zit die bracket vastgeschroefd in zowel de kaart als kast oid? Ik ga ongeveer 1 x per jaar naar een LAN toe, dus die bracket is dan misschien wel handig, maar tot nu toe nooit een bracket gebruikt met mijn GTX1080 Ti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
BootVluchteling schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:05:
[...]

Vraagje betreft die bracket. Zit die bracket vastgeschroefd in zowel de kaart als kast oid? Ik ga ongeveer 1 x per jaar naar een LAN toe, dus die bracket is dan misschien wel handig, maar tot nu toe nooit een bracket gebruikt met mijn GTX1080 Ti.
De bracket schroef je samen met je GPU aan je kast vast en is eenvoudig te verwijderen. Bracket zit slechts met 2 van de 3 schroeven vast waardoor deze te verwijderen/plaatsen is zonder dat je kaart gaat hangen. De GPU rust op de bracket zonder schroeven oid.

Deze foto’s laten het enigszins zien: https://www.reddit.com/r/radeon/s/CyZ40Jzx8f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steevo2004
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-06 05:51
Vraagje, hebben meerdere Tweakers hier ook last van onstabiele drivers? Ik had een super goede ervaring met de 9700XT maar zag dat Windows update mijn drivers had aangepast, heb dat even lekker teruggedraaid en opnieuw geïnstalleerd, maar ik merk dat soms zaken zomaar uit lijken te vallen, zwart scherm en zo, maar wel duidelijk nog audio van Youtube.

Ik merkte datzelfde bij mijn vrouw haar pc ik had alle drivers gewiped en daar haar videokaart vervangen, RT6700XT naar RT6900XT, nieuwe drivers na oude helemaal verwijderd te hebben via DDU in Windows safe mode. Maar haar pc hangt in één keer na een paar minuten idle in het hoofdmenu van Monster Hunter Wilds, moeten wij twee nog samen naar kijken.. Zelfde versie AMD Adrenaline als bij mij.

Bij mijzelf heb een paar keer een driver crash gehad, ook weer vanochtend in Warhammer Total War 3 in de campaign, niks bijzonders aan het doen, klik op een UI element en zaak slaat helemaal af.
Kan het te maken hebben met profielinstellingen?

Hebben jullie ook problemen met stabiliteit? Ik had nergens last van, tot en met woensdag, maar het is wel een beetje dramatisch nu ik een beetje bang ben dat mijn nieuw 9700XT beschadigd kan raken van slechte driver instellingen. Kan driver crash veel kwaad?

[ Voor 11% gewijzigd door steevo2004 op 14-03-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:14
Werelds schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:53:
@CMT Mooi werk :)

Dat RDNA4 belachelijk efficiënt is was mij al duidelijk uit de reviews, ik vind het ook uitermate jammer dat AMD geen reference ontwerpen heeft gemaakt, of een 300W TBP / strakkere spanningen heeft afgedwongen. Lager dan 300W kan , maar ik vermoed dat 300 gegarandeerd haalbaar is, terwijl niet elke chip met dusdanig weinig spanning kan draaien dat 220-250 te doen is. Betekent natuurlijk ook dat ze wellicht gewoon strakker hadden kunnen binnen, maar dan was het volume stukken lager geweest.

Kanttekening die ik bij dit alles maak (voor anderen) is dat de meet gegevens uit de sensors op de kaart en in de chip niet 100% nauwkeurig zijn. Met name zoiets als core power is misleidend, omdat geheugen dan niet meegenomen wordt, wat een redelijk vaste waarde is (3,5 - 5W per chip, dus) - 12 chips op de 4090 of 7900 XTX is dus al zo'n 42W dat dan niet meegenomen wordt.
Of een ontwerp met een mega chip zoals de 5090FE heeft *droom*. Aangenomen dat RDNA4 goed schaalt met het core aantal. Ik vraag mij echt of het dan niet op z'n minst een match is qua raster. Hopelijk weet AMD dit in ieder geval door te zetten met UDNA, dan heb ik goede hoop op een competitive product in het high end segment.
Ik kan trouwens wel even kijken naar de PPT/TGP en daar wat grafiekjes mee maken voor de AMD kaarten.
Dan wordt geheel van gpu chip + geheugen systeem zichtbaar, exclusief de voeding op de kaart.
Het is inderdaad zo dat de nauwkeurigheid van sensorwaarden een onzekerheid met zich meebrengt.
Voor een relatief verschil zal het wel goed genoeg zijn.

Edit:
Naar gekeken en het voegt weinig toe aan de reeds geposte grafieken met TBP. Alleen iets minder afloop bij laag vermogen omdat de afname in het rendement van de voeding dan niet meegenomen wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door CMT op 15-03-2025 04:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 22:09
Tricolores schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:16:
Aan mede-Tweakers die ook een Nitro+ gekocht hebben, hebben jullie de support bracket geinstalleerd?

Is dat nodig onder normale omstandigheden, denken jullie?
Yes, vond het wel onhandig gedoe en vraag me af hoeveel het helpt.
colvano schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:49:
Gister mijn Sapphire 9070 XT Nitro+ in mijn nieuwe PC geplaatst en daarmee afscheid genomen van mijn oude PC met de RX480. Ik had alleen even BF1 om snel te testen maar zelfs dat was al een verademing!

Build: colvano in "Gaming PC 1440P ~€2000 7900XTX"

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Was wel een gedoe om de GPU te installeren. De kabels kwamen precies uit bij het metalen afdekpaneel voor kabeldoorvoer. Daar een inkeping ingemaakt zodat er geen spanning op de kabels van de GPU komt. RGB pinnen op de GPU zijn ook erg kwetsbaar. Gelukkig ondanks kleine verbuiging in gebruik kunnen nemen. Ik heb de bracket ook geïnstalleerd, is minimalistisch en zal wellicht lange termijn wat helpen.
Ziet er nice uit man! Welke CPU koeler is dat? Ik sta op het punt de onderdelen van mijn nieuwe 9800X3D built te bestellen en twijfel nog over air of AIO, maar neig nu naar AIO, voorkeur met een display of 'gewoon' de Arctic LF III.

[ Voor 71% gewijzigd door Lord_Dain op 14-03-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
Lord_Dain schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:29:
[...]

Yes, vond het wel onhandig gedoe en vraag me af hoeveel het helpt.

[...]

Ziet er nice uit man! Welke CPU koeler is dat? Ik sta op het punt de onderdelen van mijn nieuwe 9800X3D built te bestellen en twijfel nog over air of AIO, maar neig nu naar AIO, voorkeur met een display of 'gewoon' de Arctic LF III.
Thanks! Ik heb de uitvoering: NZXT Kraken 240 RGB Zwart. Prima AIO, wel de fans vervangen voor de uitvoering: NZXT F240 RGB Core Zwart, 120mm en de fans van de AIO in de kast gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcello_Coco
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-08 10:29
Beste Amd-tweakers,
Ik heb dus een Prime 9070xt sinds launch en ben eigenlijk best tevreden met de kaart. Wel kraakt de kaart wanneer het systeem opwarmt en afkoelt. Het klinkt alsof de plastic shroud uitzet en krimpt. Logisch natuurlijk...wel irritant.

Ik heb de kaart vandaag eens onder de loep genomen en alle schroefjes op de backplate, behalve de schroefjes van de clamp, losgedraaid en weer handvast aangedraaid. Het kraken is verdwenen!

Mocht iemand hetzelfde fenomeen ervaren dan valt dit prima op te lossen. Niet te bang wezen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-09 18:39
Asrock Steel Legend begin van de middag bezorgd. Past net wel / net niet in mijn DAN A4-H2O. Maar dat komt vooral omdat de retourleiding van mijn AIO eigenlijk net te kort is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYtg4cwziahOM4haVDgvdYuOJvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOGhPdvoQqqSGIGSQRXC9zVk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67_3BDl5r6GktOqLvzUwVZOy8FM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVdDkXqd47x4w1exdP1Gj74O.jpg?f=fotoalbum_large

Even een DDU gedaan in safe mode voor de zekerheid en daarna TimeSpy eens gedraaid. Eerste impressie is dat de kaart in ieder geval veel stiller is dan ik had verwacht, de 2 fans van mijn AIO zijn eigenlijk ten alle tijden luider, bij mijn vorige kaart (7800xt) hoorde je deze wel opspinnen boven de AIO uit, maar bij deze niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQVteP1wJ52hEXvoszT4oPG2tI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XaVGEQxydqO5rFwqRdKRXV4e.png?f=fotoalbum_large

Vanavond maar eens spelen met undervolt en/of OC. Ben benieuwd.

Edit: Superposition:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdD0cLAJAj2M1yuteCCrfNeMP5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9CSUhYNzSGDYKYHgSYdzkrMK.png?f=fotoalbum_large

Toch even snel spelen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69VlAyHCFTFiFYs4QW7NYGR8Lmw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/520JC2JDBMEqFjnpK1cn97AM.png?f=fotoalbum_large
R.G schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 01:04:
[...]
Kan je hiermee kingdom come 2 alles op ultra en 4k 60fps spelen?
Ik heb KCD2 even voor je opgestart (nu met 1.2 update :9), ik heb zelf geen 4K scherm maar een super ultra wide met een resolutie van 5120x1440. Alle settings op Ultra, FSR, framegen, antilag etc allemaal uitschakelt schommelt de FPS tussen 70 en 85. Nu is mijn resolutie net wat minder dan full 4k (5120 x 1440 = 7.372.800 pixels vs 3840 x 2160 = 8.294.400 pixels), maar ik denk dat het te doen moet zijn, zeker als je nog wat met de OC settings gaat spelen (heb de kaart nu fris uit de doos).

[ Voor 62% gewijzigd door !GN!T!ON op 14-03-2025 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aktuvor
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-04 23:22
steevo2004 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:47:
Vraagje, hebben meerdere Tweakers hier ook last van onstabiele drivers? Ik had een super goede ervaring met de 9700XT maar zag dat Windows update mijn drivers had aangepast, heb dat even lekker teruggedraaid en opnieuw geïnstalleerd, maar ik merk dat soms zaken zomaar uit lijken te vallen, zwart scherm en zo, maar wel duidelijk nog audio van Youtube.

Ik merkte datzelfde bij mijn vrouw haar pc ik had alle drivers gewiped en daar haar videokaart vervangen, RT6700XT naar RT6900XT, nieuwe drivers na oude helemaal verwijderd te hebben via DDU in Windows safe mode. Maar haar pc hangt in één keer na een paar minuten idle in het hoofdmenu van Monster Hunter Wilds, moeten wij twee nog samen naar kijken.. Zelfde versie AMD Adrenaline als bij mij.

Bij mijzelf heb een paar keer een driver crash gehad, ook weer vanochtend in Warhammer Total War 3 in de campaign, niks bijzonders aan het doen, klik op een UI element en zaak slaat helemaal af.

Hebben jullie ook problemen met stabiliteit? Ik had nergens last van, tot en met woensdag, maar het is wel een beetje dramatisch nu ik een beetje bang ben dat mijn nieuw 9700XT beschadigd kan raken van slechte driver instellingen. Kan driver crash veel kwaad?
Ik heb hier gelukkig nog geen last van gehad, en kan deze issues niet herkennen.

De problemen over windows driver update heb ik in dit forum artikel en op internet al meer zien voorbijkomen en ik wil bijna adviseren om windows auto updates volledig uit te zetten waar het video drivers betreft, niets dan drama.

Ik raad je ook aan amd adrenalin volledig te de-installeren, windows auto drivers van te voren uitzetten en daarna 1 of 2x DDU te draaien en dan de latest version van adrenalin weer installeren.

Daarna kijken of de issues blijven/nog steeds voorkomen.

Betreffende de crashes en schade, ik heb er nog niets over gelezen maar ben nieuw in de AMD GPU scene, althans de laatste was 8 jaar geleden.
Ik denk niet dat het teveel kwaad kan (mijne crashte om de haverklap met verkeerde oc/uv settings.) maar ga dit niet als een zekerheid wegzetten.

Ik hoop dat dit helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricolores
  • Laatst online: 01-09 13:37
Ik ben een beetje een leek in benchmarks, is dit een beetje correct naar wat ik "out of the box" mag verwachten van deze componenten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJEqXOrRy00OrEhND1QDjmhh89w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AwGWkTbl85ZVYaGGQWvHmyQB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MArq3pZF1YrXUsefJuzQz_8ogdM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6AL5K6LZqyqObNWVjBBZ0iNg.png?f=fotoalbum_large

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-09 18:39
steevo2004 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:47:

Welke voeding(en) gebruik je? Ik had met mijn 6900XT ook constant driver timeouts, zwarte schermen, crashende games. Bleek dat die kaart nogal last had van kortstondige power spikes richting 900watt en mijn PSU kon daar niet mee overweg. Na het vervangen van de PSU met eentje met hoger wattage (850watt ipv 650) werkte de 6900XT pas goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aktuvor
Tricolores schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:37:
Ik ben een beetje een leek in benchmarks, is dit een beetje correct naar wat ik "out of the box" mag verwachten van deze componenten?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja dit ziet er uit als mijn out of the box ervaring. Had 26606 en 26512
Met een kleine undervolt en overclock zit je al snel wat hoger.
Heb nu stabiel 27194(kan zonder moeite door steel Nomad stress en andere stress tests).
Heb ook hogere scores maar die tel ik niet, die komen niet zonder crash door stress tests heen, alleen door single benches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steevo2004
!GN!T!ON schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:37:
[...]

Welke voeding(en) gebruik je? Ik had met mijn 6900XT ook constant driver timeouts, zwarte schermen, crashende games. Bleek dat die kaart nogal last had van kortstondige power spikes richting 900watt en mijn PSU kon daar niet mee overweg. Na het vervangen van de PSU met eentje met hoger wattage (850watt ipv 650) werkte de 6900XT pas goed.
Bedankt voor het meedenken!

Voor mezelf heb ik een nieuwe 1000 watt PSU, mijn iets oudere 850 watt PSU hebben we overgebracht naar haar PC omdat haar 750 Watt PSU het waarschijnlijk niet zou trekken, 850 watt was aangeraden door AMD voor 6900XT kaarten.

We hebben in ieder geval nog verder gezocht en het kan een probleem zijn met bestaande driver, ik zag nog comments van 10 maart jl op de steam discussiepagina van monster hunter wilds, en we hebben nu een ander driver geïnstalleerd (vorige release 10 februari optional drivers met support voor MHW)

We moeten dit nog goed testen, en ook nog proberen om de clockspeed van de kaart misschien wat in te dammen naar 97-98 procent oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steevo2004
Aktuvor schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:09:
[...]

Ik denk niet dat het teveel kwaad kan (mijne crashte om de haverklap met verkeerde oc/uv settings.) maar ga dit niet als een zekerheid wegzetten.

Ik hoop dat dit helpt.
Bedankt voor de reactie, dat stelt me in ieder geval ietswat gerust, het is allemaal heel duur speelgoed en wil liever niks kapot maken!

En ja, ik de aanwijzing gevolgd m.b.t de-installeren van de GPU drivers.

Hoe kan ik videodrivers specifiek uitzetten in Windows zonder de gehele Windows update uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-08 11:46

rzn

.

[ Voor 103% gewijzigd door rzn op 15-03-2025 00:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aktuvor
steevo2004 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:02:
[...]

Bedankt voor de reactie, dat stelt me in ieder geval ietswat gerust, het is allemaal heel duur speelgoed en wil liever niks kapot maken!

En ja, ik de aanwijzing gevolgd m.b.t de-installeren van de GPU drivers.

Hoe kan ik videodrivers specifiek uitzetten in Windows zonder de gehele Windows update uit te zetten?
Dit is wat ik heb gedaan, het is niet perfect want het stopt ook andere drivers. Toch voor mij werkt het en ik kan altijd SDI runnen voor missende drivers.

Rechtermuisknop op Start en kies voor Systeem.
Klik op Systeembeveiliging en klik vervolgens op het tabblad Hardware.
Kies voor Instellingen voor apparaatinstallatie. Selecteer Nee, ik bepaal zelf wat er moet gebeuren en kies vervolgens voor Nooit stuurprogramma's via Windows-Update installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:17
Ik heb een 9070xt van powercolor kunnen bemachtigen, meer specifiek de reaper. Hij komt morgen binnen. Zijn er hier mensen met deze kaart en wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 14:48
@FrankoNL Heel veel mensen hier hebben een reaper, omdat de langste beschikbare kaart was voor MSRP prijs vorige week. Volgens mij waren er ook veel van.

Ik heb een reaper, en ik ben er super tevreden mee. Al had ik liever een Asus prime gehad voor MSRP had wat beter mijn kast gevuld.

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:44

D4NG3R

kiwi

:)

Zeu, ik vind het inmiddels wel mooi geweest qua tuning. Wellicht kan ik er nog wat meer uit halen met een aggresievere fancurve, maar dat zal vrij minimaal zijn. En weegt niet op tegen eventueel extra geluid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G43DpxQDMjkCWrRXdVmEBM4Lxp8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hoC7JygGeARnOOd0fqjX2f1O.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6geW_Ykw74L7xzhL31BTV85oyBc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aDcqEOZ1TLgJiiaHdznTiJRd.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u9GNnmYU8LBiYECj7L3ryGbKgac=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FjuArT2XvO8QhuVRI0bCUMRZ.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9-WzDcpyv6WuvNddy8vSZEPRPU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WDH1AjVgcVzOdVbPa0TpZtay.png?f=fotoalbum_tile

-85mV is uiteindelijk niet stabiel gebleken, de geheugenclocks verder opschroeven resulteert alleen maar in aggresieve error correction waardoor de bandbreedte van het VRAM onderuit kakt, dus ook daar valt op enkele MHzen niks meer uit te halen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aktuvor
D4NG3R schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 01:36:
Zeu, ik vind het inmiddels wel mooi geweest qua tuning. Wellicht kan ik er nog wat meer uit halen met een aggresievere fancurve, maar dat zal vrij minimaal zijn. En weegt niet op tegen eventueel extra geluid.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

-85mV is uiteindelijk niet stabiel gebleken, de geheugenclocks verder opschroeven resulteert alleen maar in aggresieve error correction waardoor de bandbreedte van het VRAM onderuit kakt, dus ook daar valt op enkele MHzen niks meer uit te halen.
Ziet er goed uit zo, dat is n flinke winst behaald.

Wat zijn je max temps na een Steel Nomad Stress run met deze settings?

Staat goed 100 punten boven mijn score, ik heb de settings als volgt stabiel na meerdere stress runs.
Max frequency +100
Max voltage -85
Vram fast timings, staat op 2600mhz (607.8GB/sec)
Fans stock profiel
Power draw -10%

Max behaalde Temps zijn als volgt na 20/20 steel Nomad stress runs:
GPU max: 61
Vram max: 86
Hotspot: 82
Hotspot max 84.5
TGP: 210.4
TBP: 297.3

Wilde voor zoveel mogelijk output onder zo'n laag mogelijke temperatuur gaan zonder fans aan te hoeven passen. (Default profiel blijft zeer stil, vond het niet nodig daar mee te spelen)

Maar als die van jou nou maar marginaal warmer wordt en niet (veel) luider, dan moet ik mn -10% misschien toch maar naar boven toe gaan bijstellen.
Met zoveel extra is een paar graden verschil wel fine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricolores
  • Laatst online: 01-09 13:37
Aktuvor schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:46:
[...]

Ja dit ziet er uit als mijn out of the box ervaring. Had 26606 en 26512
Met een kleine undervolt en overclock zit je al snel wat hoger.
Heb nu stabiel 27194(kan zonder moeite door steel Nomad stress en andere stress tests).
Heb ook hogere scores maar die tel ik niet, die komen niet zonder crash door stress tests heen, alleen door single benches.
Ook gecombineerd met een 9800X3D?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• griffz
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-03 19:19
Ik wil je aanraden om even in HWInfo te kijken waar je Max. frequency nu op staat. Bij mijn kaart stond deze namelijk al standaard op 3500mhz. Ik heb de Max. frequency daarom op -200 gezet zodat er geen pieken boven de 3300mhz komen en de kaart mogelijk juist instabiel kan worden bij lichtere workloads met hogere kloksnelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aktuvor
griffz schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:10:
[...]

Ik wil je aanraden om even in HWInfo te kijken waar je Max. frequency nu op staat. Bij mijn kaart stond deze namelijk al standaard op 3500mhz. Ik heb de Max. frequency daarom op -200 gezet zodat er geen pieken boven de 3300mhz komen en de kaart mogelijk juist instabiel kan worden bij lichtere workloads met hogere kloksnelheden.
Thanks das n goede tip, even kijken of ik straks na werk tijd krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aktuvor
Tricolores schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 07:27:
[...]

Ook gecombineerd met een 9800X3D?
Ja met een licht undervolted 9800X3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Super Cow schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 01:16:
@FrankoNL Heel veel mensen hier hebben een reaper, omdat de langste beschikbare kaart was voor MSRP prijs vorige week. Volgens mij waren er ook veel van.

Ik heb een reaper, en ik ben er super tevreden mee. Al had ik liever een Asus prime gehad voor MSRP had wat beter mijn kast gevuld.
Ik heb hem zojuist binnengekregen, helaas 100 euro boven msrp maar het was niet anders. Vanavond even installeren!

Nu eerst DDUD om kamp groen van de schijf krijgen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Aktuvor schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 05:34:
[...]

Ziet er goed uit zo, dat is n flinke winst behaald.

Wat zijn je max temps na een Steel Nomad Stress run met deze settings?

Staat goed 100 punten boven mijn score, ik heb de settings als volgt stabiel na meerdere stress runs.
Max frequency +100
Max voltage -85
Vram fast timings, staat op 2600mhz (607.8GB/sec)
Fans stock profiel
Power draw -10%

Max behaalde Temps zijn als volgt na 20/20 steel Nomad stress runs:
GPU max: 61
Vram max: 86
Hotspot: 82
Hotspot max 84.5
TGP: 210.4
TBP: 297.3

Wilde voor zoveel mogelijk output onder zo'n laag mogelijke temperatuur gaan zonder fans aan te hoeven passen. (Default profiel blijft zeer stil, vond het niet nodig daar mee te spelen)

Maar als die van jou nou maar marginaal warmer wordt en niet (veel) luider, dan moet ik mn -10% misschien toch maar naar boven toe gaan bijstellen.
Met zoveel extra is een paar graden verschil wel fine.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-671G7ghZnP5aH3Y0d8QbCW09Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i89uaEi1tuxIQMlzewnP4vsy.png?f=fotoalbum_large

Ik zal ongetwijfeld wel een (veel) betere balans kunnen krijgen qua performance/watt, maar dat was het doel niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arcan
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-03 07:39
Gisteren op bol.com om 16u besteld, deze ochtend netjes aAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxCULpS58QWizitu-u2xDtMyxOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JJk78TDw09EkkKJ3jwRqdL5l.jpg?f=fotoalbum_largeangekomen 9070 xt Asus prime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynabi
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-06 13:09
arcan schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:12:
Gisteren op bol.com om 16u besteld, deze ochtend netjes a[Afbeelding]angekomen 9070 xt Asus prime
Ik heb de zelfde case maar was bang dat de Asus Prime gpu klein zou vallen maar dat lijkt wel mee te vallen zo. Hoe zijn de temps voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:59

R.G

!GN!T!ON schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:52:
Asrock Steel Legend begin van de middag bezorgd. Past net wel / net niet in mijn DAN A4-H2O. Maar dat komt vooral omdat de retourleiding van mijn AIO eigenlijk net te kort is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even een DDU gedaan in safe mode voor de zekerheid en daarna TimeSpy eens gedraaid. Eerste impressie is dat de kaart in ieder geval veel stiller is dan ik had verwacht, de 2 fans van mijn AIO zijn eigenlijk ten alle tijden luider, bij mijn vorige kaart (7800xt) hoorde je deze wel opspinnen boven de AIO uit, maar bij deze niet.

[Afbeelding]

Vanavond maar eens spelen met undervolt en/of OC. Ben benieuwd.

Edit: Superposition:

[Afbeelding]

Toch even snel spelen :P

[Afbeelding]

[...]

Ik heb KCD2 even voor je opgestart (nu met 1.2 update :9), ik heb zelf geen 4K scherm maar een super ultra wide met een resolutie van 5120x1440. Alle settings op Ultra, FSR, framegen, antilag etc allemaal uitschakelt schommelt de FPS tussen 70 en 85. Nu is mijn resolutie net wat minder dan full 4k (5120 x 1440 = 7.372.800 pixels vs 3840 x 2160 = 8.294.400 pixels), maar ik denk dat het te doen moet zijn, zeker als je nog wat met de OC settings gaat spelen (heb de kaart nu fris uit de doos).
_/-\o_ Bedankt , welke moederbord heb je pci3,4,5 ?
Stel je haalt je ryzen eruit en stopt er een 3600 in , denk je dat je dan dezelfde resultaten krijgt van 60-80 fps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 15:06

Mitchell

Ondertitel

Heb mijn XFX levering via NR Info ontvangen (en is inderdaad precies zoals verwacht), maar helaas past hij niet in mijn 4000D. Radiator voor de CPU neemt teveel plek in en omdat het een 360 is, kan ik de radiator ook niet naar boven verplaatsen.

De XFX kaart is echt insane lang. Nog even geen idee hoe ik dit ga oplossen. :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6vhP0Ohft9fISWvWVk9NWptZC0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oEkiet190duXzjOwOz9IMcwb.png?f=fotoalbum_large

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DamianW
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 20:17
[quote]Mitchell schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:27:
Heb mijn XFX levering via NR Info ontvangen (en is inderdaad precies zoals verwacht), maar helaas past hij niet in mijn 4000D. Radiator voor de CPU neemt teveel plek in en omdat het een 360 is, kan ik de radiator ook niet naar boven verplaatsen.

Beetje schuren en zagen? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:11
Mitchell schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:27:

[Afbeelding]
Dat wordt vermoedelijk een nieuwe kast :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dynabi
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 27-06 13:09

[Afbeelding]
Dit is precies waarom ik filter op lengte 😝, had bijna een mercury gekocht terwijl ik maar 338mm ruimte heb en die kaart is 350mm ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mobzy
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-09 20:55
(jarig!)

[Afbeelding]
Fans in pull ipv push (aan kant van GPU dus) en middelste weg laten?
Zelf zit die zonder zijpaneel verticaal (pcie riser) in mijn kast waarbij het net langs de pomp gaat van custom loop. Terwijl ik wacht op reactie van alphacool voor het opsturen van de kaart zodat ze een waterblok ervoor maken.

Mijn XFX Mercury AMD Radeon RX 9070XT Gaming Edition welke ik vorige week vrijdag/zaterdag heb besteld heb op amazon.de bij NR info is ook binnen! Ik heb er toen in een half uur zelfs 3 achter elkaar gescoord (witte > zwarte quicksilver > zwarte mercury non OC) waarbij ik de overige 2 zonder problemen heb kunnen annuleren! Al met al dus top service van amazon.de en nr-info (Zwarte quicksilver was al door gegeven door amazon en alsnog geannuleerd en direct terugbetaald).

Hier ook helaas 'een ervaring' met UPS, pakket zou tussen 15:30-17:30 vandaag komen. Wij zijn beide voor een snelle boodschap om 14:30 naar de super gegaan en 14:50 weer terug, was UPS er om 14:37, heeft aangebeld en kort daarna het pakket zonder pardon in de papierbak gedaan welke hierdoor open bleef staan. Geen briefje, geen mail, geen handtekening van onze kant.

Enfin, ik ben aan het benchen/undervolten om te vergelijken met mijn oude RTX3080 (verkocht) en 7900XTX (retour gestuurd) :Y) . Perf/watt is veel belovend, lijkt 90-95% perf over te blijven op 212watt met -30% power t.o.v. +10% power.

[ Voor 5% gewijzigd door Mobzy op 15-03-2025 16:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 15:06

Mitchell

Ondertitel

Mobzy schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:55:
[...]

Fans in pull ipv push (aan kant van GPU dus) en middelste weg laten?
Dat is precies wat ik nu heb gedaan! CPU lijkt het niet al te erg te vinden ~3C hoger, dus voorlopig prima. Ooit maar eens een andere case/radiator halen. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOo_AxaFhqE4WcISdirDrJKDXQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8ns2YKOae8WGlZ3EUTyqMV8c.png?f=fotoalbum_large

Wat een kaart trouwens. Echt niet normaal stil vergeleken met mijn oude 2070. Heb hem nu ook undervolt naar ~200 watt.

[ Voor 8% gewijzigd door Mitchell op 15-03-2025 16:57 ]

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:28
Mitchell schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:56:
[...]

Dat is precies wat ik nu heb gedaan! CPU lijkt het niet al te erg te vinden ~3C hoger, dus voorlopig prima. Ooit maar eens een andere case/radiator halen. :P

[Afbeelding]

Wat een kaart trouwens. Echt niet normaal stil vergeleken met mijn oude 2070. Heb hem nu ook undervolt naar ~200 watt.
Lijkt alsof je radiator fans als outtake staan? Zo ja, zou je die misschien beter om kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-08 18:49
Is 7087 score op Nomad steel een beetje normaal voor een rx9070XT met een Ryzen 9 5900x?

Met spannings compensatie naar -60mv ging ik van 6830 naar 7087. zie dat mijn GPU clock zo rond de 2800 zit voor de XFX Mercury Gaming Edition tijdens de benchmark en powerdraw gaat tot 318 watt.

Temperatuur blijft echt heel laag met 54 max.

Edit zag wat screenshots van andere en met de volgende settings haal ik nu 7333:

-75mV
Mem naar 2600
Energylimit + 10%

Powerdraw volgens AMD Software naar 335 Watt.
Temperatuur komt gewoon niet boven de 54-55 graden.
Compensatie max frequentie lijkt niks te doen? heb + 100 geprobeerd maar deed niks.
GPU clock zit strak rond de 2900 tijdens Nomad.

Iemand nog ideeën om het beter te maken of is dit maar wat ik moet accepteren?

[ Voor 39% gewijzigd door Joenino op 15-03-2025 17:27 ]

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:09
Iemand al de 9070 XT in VR getest? liefst met een Quest 3 of Reverb

Zit hier nu met een Sapphire Pure 9070 XT en een 5070TI die ik ineens voor MSRP kon scoren en ik kan echt niet kiezen. Het ligt natuurlijk ook dicht bij elkaar. Leuk dat de 5070 TI het beter doet met RT, maar dat heb ik tot nu toe ook nooit gebruikt gezien ik liever meer fps heb en blijkbaar is de Xt ook makkelijker om te overclocken (5070 TI zit al dicht tegen zijn max). Alles hier op 1440 trouwens en dan natuurlijk VR op een hogere resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:09
Lord_Dain schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:38:
[...]

Neemt niet weg dat de 5080 FE als een beest te overklokken was (kan het weten, heb hem gisteren verkocht) maar Nvidia diskwalificeert zichzelf met al hun black screens en driver ellende.. goh.. wat klinkt dat toch bekend want vroeger gaf iedereen daar AMD altijd de schuld van... :+ Blij dat ik er vanaf ben..
Beetje laat, maar driver ellende en black screens die enkel op de 50 serie van toepassing zijn? Vrienden met een 40 serie hoor ik er helemaal niet over en ik heb er niets van meegekregen, maar zoiets kan mij wel naar kamp rood trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Beakzz schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:58:
[...]

Beetje laat, maar driver ellende en black screens die enkel op de 50 serie van toepassing zijn? Vrienden met een 40 serie hoor ik er helemaal niet over en ik heb er niets van meegekregen, maar zoiets kan mij wel naar kamp rood trekken.
Is dat niet al opgelost in de laatste driver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Reaper 9070xt zojuist geïnstalleerd. Alles werkt naar behoren, wel wat last van coolwhine helaas, maar daar kan elke kaart last van hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door FrankoNL op 15-03-2025 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brozef
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-07 15:47
Beakzz schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:58:
[...]

Had ik ook last van met mijn 5080FE, maar dat kwam doordat ik DLDSR gebruik.

Elke keer als ik mijn resolutie veranderde was het 50/50 of het op een zwart scherm bleef of niet. En overclocken was een stuk irritanter aangezien ik bij elke crash de hele pc moest resetten en bij AMD is het even een driver timeout en ik kan weer door.

Heb ze nu allebei een tijdje kunnen gebruiken en zou zeggen dat de 9000 series voor mij een stuk stabieler is.

Zegt natuurlijk niet alles aangezien er vast ook problemen zijn met 9000 serie maar ik heb ze niet ervaren in iedergeval
Joenino schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:08:
Is 7087 score op Nomad steel een beetje normaal voor een rx9070XT met een Ryzen 9 5900x?

Met spannings compensatie naar -60mv ging ik van 6830 naar 7087. zie dat mijn GPU clock zo rond de 2800 zit voor de XFX Mercury Gaming Edition tijdens de benchmark en powerdraw gaat tot 318 watt.

Temperatuur blijft echt heel laag met 54 max.

Edit zag wat screenshots van andere en met de volgende settings haal ik nu 7333:

-75mV
Mem naar 2600
Energylimit + 10%

Powerdraw volgens AMD Software naar 335 Watt.
Temperatuur komt gewoon niet boven de 54-55 graden.
Compensatie max frequentie lijkt niks te doen? heb + 100 geprobeerd maar deed niks.
GPU clock zit strak rond de 2900 tijdens Nomad.

Iemand nog ideeën om het beter te maken of is dit maar wat ik moet accepteren?
Je max frequency slider in AMD beinvloed je Max frequency global limit, deze kan je terugvinden met hwinfo. Bij mij was dit limit standard al 3,45 en mijn GPU heeft dit nog nooit bereikt max 3,4. Dus dit limit verhogen doet voor de meeste niet veel.

Zou zeggen dat het een goede score is, ik heb ook een xfx mercury en die haalt met een -65mv en 2780 op vram een score van 7750 en heb hier al redelijk aantal uren mee gamed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-08 18:49
In superposition haal ik 20582 voor een snelle uitprobeer sessie helemaal niet verkeerd.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DKoppelaar
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-08 16:11
Ik ben mijn XFX Mercury OC RX 9070 XT aan het testen. Wow wat een kaart en goede koeling ook! Wat mij wel opvalt is dat de hotspot, voornamelijk de geheugen temperatuur snel kan oplopen bij zwaarde belasting. Heb inmiddels een -75mv undervolt ingesteld en die lijkt stabiel, en zie daarmee een leuke toename in core frequency. Wat kan ik nog meer doen om de hotspot temperatuur te verlagen? Of komt het dan simpelweg neer op downclocken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaknerd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-05 15:17
Mitchell schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:56:
[...]

[Afbeelding]

effe je front fans omdraaie kerel O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik ben momenteel in het bezit van een RTX 3080 FE en een 32” 4K 240Hz scherm. Ik wilde aanvankelijk upgraden naar een RTX 5080 FE, of nog liever, RTX 5090 FE. Echter heb ik nu een Asus Prime 9070 XT voor MSRP kunnen bemachtigen.

Ik heb een beetje een dubbel gevoel / luxe probleem. Aan de ene kant wil ik bij een upgrade het maximale uit mijn monitor halen en nog jaren vooruit kunnen. Anderzijds speel ik met name vooral nog Battlefield 1 / V. Ray tracing heb ik weinig ervaring mee. De 9070 voelt minder als een echte upgrade, maar kost wel een fractie van de nieuwe RTX kaarten.

Iemand hier die 4K speelt en ook van een RTX 3080 komt? Was het de stap waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwnc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:14
Heb vandaag Alan Wake 2 met raytracing geprobeerd op Powercolor Hellhound 9070XT. Zag dat de GPU utilization nabij de 100 procent was maar de CPU rond de 60%. De FPS viel van in de honderd (zonder RT) naar rond de zestig. Dit zegt mij dat de CPU een duidelijke bottleneck vormt als ik het goed heb begrepen en dat ik zelf daarmee niet het volle eruit haal.
Sowieso is mijn socket 1200 CPU een achterlopertje en denk ik met een AM5 hierop wel winst te maken. Daarmee is mijn bescheiden beoogde upgrade aan het uitlopen op een voluit high gaming pc stand alone (kan makkelijk een tweede pc bouwen met de overgebleven onderdelen). Met name als ik er ook nog een 9800X3D in wil plaatsen met bijbehorend mobo en geheugen wat rond de 1000 euro extra zou kosten.

Inventaris

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brozef
DKoppelaar schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 18:35:
Ik ben mijn XFX Mercury OC RX 9070 XT aan het testen. Wow wat een kaart en goede koeling ook! Wat mij wel opvalt is dat de hotspot, voornamelijk de geheugen temperatuur snel kan oplopen bij zwaarde belasting. Heb inmiddels een -75mv undervolt ingesteld en die lijkt stabiel, en zie daarmee een leuke toename in core frequency. Wat kan ik nog meer doen om de hotspot temperatuur te verlagen? Of komt het dan simpelweg neer op downclocken?
Power limit verlagen, fan curve agressiever instellen, downclocken van je kaart zijn wel je 3 opties.

In mijn geval had ik de kaart vertical gemount en kwam die dichtbij de kast en kregen de fans bijna geen lucht. Toen ik hem normaal gemount had was dat een 9c verschil.

Zou zeggen dat -10% power limit je echt bijna niks verliest aan performance.
nwnc schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:34:
Heb vandaag Alan Wake 2 met raytracing geprobeerd op Powercolor Hellhound 9070XT. Zag dat de GPU utilization nabij de 100 procent was maar de CPU rond de 60%. De FPS viel van in de honderd (zonder RT) naar rond de zestig. Dit zegt mij dat de CPU een duidelijke bottleneck vormt als ik het goed heb begrepen en dat ik zelf daarmee niet het volle eruit haal.
Sowieso is mijn socket 1200 CPU een achterlopertje en denk ik met een AM5 hierop wel winst te maken. Daarmee is mijn bescheiden beoogde upgrade aan het uitlopen op een voluit high gaming pc stand alone (kan makkelijk een tweede pc bouwen met de overgebleven onderdelen). Met name als ik er ook nog een 9800X3D in wil plaatsen met bijbehorend mobo en geheugen wat rond de 1000 euro extra zou kosten.
100% usage van je GPU is juist goed en duid nou niet meteen op een CPU bottleneck
GPU busy is heel goed te gebruiken om een CPU bottleneck te ontdekken.

Intel presentmon of capframex gebruiken dit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nature
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-08 15:52
Nessuno schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 16:45:
v&a aangeboden: XFX Radeon RX 9070 XT mercury gaming edition

niet mijn advertentie trouwens!

Redelijk kwa prijs als je snel iets wilt hebben :)
Ik heb hem gekocht, net erin gezet. Alleen past dat support stifje niet die erbij zit :>
Het is een gigantische kaart, nog nooit zoiets in mijn handen gehad er moet wel wat support in lijkt me.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ORM5kMqrXyob4RQpbv4AnPLgC4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GEtxQggJFsfoa0rzlq4CVqN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwnc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:14
Brozef schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:04:
[...]

Power limit verlagen, fan curve agressiever instellen, downclocken van je kaart zijn wel je 3 opties.

In mijn geval had ik de kaart vertical gemount en kwam die dichtbij de kast en kregen de fans bijna geen lucht. Toen ik hem normaal gemount had was dat een 9c verschil.

Zou zeggen dat -10% power limit je echt bijna niks verliest aan performance.

[...]

100% usage van je GPU is juist goed en duid nou niet meteen op een CPU bottleneck
GPU busy is heel goed te gebruiken om een CPU bottleneck te ontdekken.

Intel presentmon of capframex gebruiken dit
Dank, ga het gelijk uitproberen, O+

Inventaris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nature schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:06:
[...]

Ik heb hem gekocht, net erin gezet. Alleen past dat support stifje niet die erbij zit :>
Het is een gigantische kaart, nog nooit zoiets in mijn handen gehad er moet wel wat support in lijkt me.[Afbeelding]
vond de upgrade van een GTX1080 naar een 7800XT al heftig, de 9070XT is dus nog een formaat groter?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iLRR2LK.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vduy5gw.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nature
ArcticWolf schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:32:
[...]

vond de upgrade van een GTX1080 naar een 7800XT al heftig, de 9070XT is dus nog een formaat groter?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
360mm lang en 72mm dik, mijn vorige kaart was een 7900 xt Sapphire Pulse die was al groot maar niets vergeleken met dit.
Ik denk dat je gewoon lekker mindfulness of meditatie kan doen als deze vol staat te draaien. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K-Wulf
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:04
ArcticWolf schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:32:
[...]
De XFX 9070 XTs zijn ook extreem lang.
Er is geen standaardmaat voor de 9070 XT. De ene is 290m lang, de ander dus 360mm...

[ Voor 47% gewijzigd door K-Wulf op 15-03-2025 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
K-Wulf schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:44:
[...]

De XFX 9070 XTs zijn ook extreem lang.
Er is geen standaardmaat voor de 9070 XT. De ene is 290m lang, de ander dus 360mm...
aha

M'n 7800XT Hellhound is 332mm lang, alleen 50mm hoog ipv 72mm.

Ik heb een grote kast: Cooler Master MasterCase H500P

Dan heeft iedereen een idee van wat de dimensies zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nature
ArcticWolf schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:49:
[...]

aha

M'n 7800XT Hellhound is 332mm lang, alleen 50mm hoog ipv 72mm.

Ik heb een grote kast: Cooler Master MasterCase H500P

Dan heeft iedereen een idee van wat de dimensies zijn...
Mijn kast is een matx kast, maar hij is erg diep, ik kan mijn voeding nog omdraaien zodat de kabels aan de bovenkant zitten ( dat ga ik sowieso denk wel doen) dan past er wel ruim 400mm inAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbuPOka7hLiMwtV3rvEz71efekk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7VftIhdxn7C3nRqxConNRXcx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 01:31

Nessuno

io sono nessuno

Nature schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:06:
[...]

Het is een gigantische kaart, nog nooit zoiets in mijn handen gehad er moet wel wat support in lijkt me.[Afbeelding]
Zou even op ali kijken genoeg support stokjes geleiders en andere oplossingen te koop voor niet heel veel geld.

Na rose e cient spin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zoddie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 26-05 23:03
De XFX Quicksilver 9070 XT draait op 67 graden max na 2 uur op 100%.
Zulke lage temps had ik niet verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• griffz
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-03 19:19
MaZo schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 20:13:
Ik ben momenteel in het bezit van een RTX 3080 FE en een 32” 4K 240Hz scherm. Ik wilde aanvankelijk upgraden naar een RTX 5080 FE, of nog liever, RTX 5090 FE. Echter heb ik nu een Asus Prime 9070 XT voor MSRP kunnen bemachtigen.

Ik heb een beetje een dubbel gevoel / luxe probleem. Aan de ene kant wil ik bij een upgrade het maximale uit mijn monitor halen en nog jaren vooruit kunnen. Anderzijds speel ik met name vooral nog Battlefield 1 / V. Ray tracing heb ik weinig ervaring mee. De 9070 voelt minder als een echte upgrade, maar kost wel een fractie van de nieuwe RTX kaarten.

Iemand hier die 4K speelt en ook van een RTX 3080 komt? Was het de stap waard?
Ik heb precies dezelfde 9070XT en kom van een 3080 met AIO-koeling. Voor mij voelt dit wel echt als een upgrade. Veel betere performance op 4k dan de 3080. Met deze kaart kun je prima op 4k spelen. Zeker als je gebruik kan maken van FSR4 en Framegen. Dat werkt in bijv. monster hunter erg goed. Ook in Star Citizen speel ik ermee op 4k en Quality upscaling en dat gaat ook 80% van de tijd met 100-150fps. 10gb vram van de 3080 zorge ook vaak voor issues, heb je met de 16gb van de 9070XT geen last van. Prima kaart om het uit te houden tot de volgende generatie AMD of totdat de 5090 daadwerkelijk voor rond de 2k te koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
3080 (lees mijn 6800XT) en 9070XT is een immense upgrade.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G_de_vries
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 17-03 21:38
Even aan het spelen geweest met mijn XFX Mercury AMD Radeon RX 9070XT Gaming Edition

AM4 5900X

Stock Steel Nomad 6879 punten (304 watt)
met -75MV en -23 power limit 6640 punten (233 watt) en met MEM 2700 en fast timing 6721 punten

Temperatuur met een undervolt zijn 53 graden GPU en 66 graden hotspot en mem 80 graden(fan 1050 rpm) en loopt op met een stress test tot 58, 71, 84 graden

En CMT bedankt voor de mooie grafieken

[ Voor 16% gewijzigd door G_de_vries op 16-03-2025 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:42
Ik wil een 1440p game pc bouwen. Ik had (heb?) de 7800 XT op het oog van de BBG. Ik heb bewust gewacht op de release van nieuwe AMD-kaarten. Betere performance, FSR4. Wat ik ervan begrijp is dat deze release ook weer een drama is, met zeer beperkt voorraad en hoge prijzen. Nu ben ik toch zo'n ~200-300 euro meer kwijt voor de 9070 XT. Dat is een aanzienlijk bedrag. FSR4 komt niet naar oudere kaarten naar alle waarschijnlijkheid.

Ik ben geen hardcore gamer (meer), maar ik zou wel graag soepel 1440p games spelen. En ik krijg niet de indruk dat de prijs van deze kaarten het komende jaar naar <600 euro zullen dalen?

Voor mensen die beide generaties kaarten hebben gehad: Is deze sprong naar de 9000-series het wachten echt waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 15:31
Joenino schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 17:08:
Ik haal zonder tweak een score van 7367. De gemiddelde score 7364, dus je zit aan de lage kant denk ik.

Stay hungry, stay foolish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 22:37
CHKYBSTRD schreef op zondag 16 maart 2025 @ 10:35:
[...]

Ik haal zonder tweak een score van 7367. De gemiddelde score 7364, dus je zit aan de lage kant denk ik.
Met welke cpu? 5900X IPC loopt best wat achter ondertussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokje
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-09 16:11
ik twijfel om een overstap te maken, ik heb nu een RTX 4080 en zit te denken aan een 9070 XT, nu zie ik hier allemaal steel Nomad scores voorbij komen die hoger zijn dan met mijn 4080.

Zou dit meer een sidegrade of een upgrade worden, van de paar online tests die ik heb gekeken scoort de 9070 XT meestal wel 5-10 meer fps op 4k.
op dit moment heb ik geen overclock of iets toegepast en heb een steel nomad score van 6448.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:34

Louw Post

Cerenas

Stokje schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:00:
ik twijfel om een overstap te maken, ik heb nu een RTX 4080 en zit te denken aan een 9070 XT, nu zie ik hier allemaal steel Nomad scores voorbij komen die hoger zijn dan met mijn 4080.

Zou dit meer een sidegrade of een upgrade worden, van de paar online tests die ik heb gekeken scoort de 9070 XT meestal wel 5-10 meer fps op 4k.
op dit moment heb ik geen overclock of iets toegepast en heb een steel nomad score van 6448.
Een kleine downgrade (vooral op RT). Ligt er natuurlijk aan welke games, maar gemiddeld gezien is de 4080 beter.

Zie ook de review van Tweakers review: Radeon RX 9070 & 9070 XT - Waar Nvidia spartelt, overtuigt AMD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brozef
Stokje schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:00:

Downgrade kwa RT, kwa raster zijn ze redelijk gelijk en is het meer game afhankelijk. zo doet de 4080 het beter in silent hill maar de 9070 weer beter in call of duty. Zou als ik nu een 4080 had niet overstappen naar een 9070, en DLSS is momenteel nog wel beter dan fsr4, en het is makkelijker te gebruiken met oude spellen. waarbij FSR4 net nieuw is en je dingen als optiscaler moet gebruiken in spellen waar het niet gesupport wordt

[ Voor 15% gewijzigd door Brozef op 16-03-2025 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokje
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-09 16:11
Dan is het misschien toch verstandiger om nog even met deze kaart door te gaan.
Bedankt voor de ophelderingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceBlackz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:05
Mijn XFX Quicksilver AMD Radeon RX 9070 XT White Magnetic Air Edition (man wat een mond vol) is gistermiddag binnen gekomen! Installeren is lekker simpel, alleen de power connectors zaten net andersom dan mijn oude 6950XT.. Past erg goed bij mijn build vond ook mijn vriendin :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGN_We6t83EjVvBKHarmIMe4gRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fk3R8hjmjYhF8QnySmHLqGSC.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard gelijk aan het OC'en/Undervolten geslagen, na wat gedoe met Steel Nomad die na een error/reboot opeens veel lagere scores geeft, toch op een behoorlijk resultaat gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gy2qMttnCTfsBW3IHViZKd5hfmI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jhoIlDTHvpZKhYEby7hchf2r.png?f=user_large

De 100mV gaf mij heel veel hoop, maar blijkt uiteindelijk niet stabiel. Ik heb hem op de laatste value gehouden, -80mV. We gaan zien of dat gedurende gamesessies ook stabiel genoeg blijkt :)

Clocks heb ik door veel iteraties bepaald, ik denk dat ik wel 40+ variaties heb geprobeerd.. De power limit verhogen gaf verrassend weinig vrij, uiteindelijk kwam ik op een magere +4% uit voordat de scores gelijk bleven of zelfs afnamen.. Wellicht een beperking van de 2 connectors op een Quicksilver?

Al met al nu tevreden met deze clocks! Volgens mij doet hij op deze manier niet meer onder voor een OC kaart :)

Edit: De 3 3D-mark scores, blijkbaar zit ik toch niet in de buurt van de OC variant, in ieder geval niet op basis van clock (2970MHz) ;)

[ Voor 8% gewijzigd door IceBlackz op 16-03-2025 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Stokje schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:58:
Dan is het misschien toch verstandiger om nog even met deze kaart door te gaan.
Bedankt voor de ophelderingen.
Zeker. Ik denk dat alles rtx4070ti of hoger niet echt het upgraden waard is, of je moet het voor de vram doen. Vanaf AMD is het een grote stap qua RT en fsr4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aktuvor
IceBlackz schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:21:
Mijn XFX Quicksilver AMD Radeon RX 9070 XT White Magnetic Air Edition (man wat een mond vol) is gistermiddag binnen gekomen! Installeren is lekker simpel, alleen de power connectors zaten net andersom dan mijn oude 6950XT.. Past erg goed bij mijn build vond ook mijn vriendin :)

[Afbeelding]

Uiteraard gelijk aan het OC'en/Undervolten geslagen, na wat gedoe met Steel Nomad die na een error/reboot opeens veel lagere scores geeft, toch op een behoorlijk resultaat gekomen:

[Afbeelding]

De 100mV gaf mij heel veel hoop, maar blijkt uiteindelijk niet stabiel. Ik heb hem op de laatste value gehouden, -80mV. We gaan zien of dat gedurende gamesessies ook stabiel genoeg blijkt :)

Clocks heb ik door veel iteraties bepaald, ik denk dat ik wel 40+ variaties heb geprobeerd.. De power limit verhogen gaf verrassend weinig vrij, uiteindelijk kwam ik op een magere +4% uit voordat de scores gelijk bleven of zelfs afnamen.. Wellicht een beperking van de 2 connectors op een Quicksilver?

Al met al nu tevreden met deze clocks! Volgens mij doet hij op deze manier niet meer onder voor een OC kaart :)

Edit: De 3 3D-mark scores, blijkbaar zit ik toch niet in de buurt van de OC variant, in ieder geval niet op basis van clock (2970MHz) ;)
Esthetisch erg mooi om te zien, heel cleane build.
Hoe hoorbaar is de kast tijdens het gamen trouwens?

Je laatste resultaten komen goed boven de stock specs van mijn Reddevil uit.
die had steel nomad rond de 7173

Ik heb je nomad score even naast mijn laatste stabiele nomad gelegd en het verschil is maar 1,4/1,5% in performance. Wat me wel opvalt is dat jouw kaart gemiddeld 55 graden draait en die van mij 41 (fans staan op stock settings en zijn niet aggressief/hoorbaar)

Als je wil kan je kijken of mijn settings ook stabiel op jouw kaart kunnen, mogelijk dat je dan ook koeler kan draaien (zonder teveel in te leveren natuurlijk).
Voltage -85, mem timing fast, memspeed 2600, gpu offset +100, pwr limit -10%
betreffende power limit dit heeft (in hwinfo) mijn power van 330W naar 297W verlaagd en is het laagste dat ik stabiel krijg.

Ik weet niet wat jouw kaart met +4% aan power trekt, (316W?) maar hij zou deze power waardes makkelijk moeten halen met 2x8pin (300W + PCI slot 75W totaal 375W).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 14:48
CMT schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:35:
*knip*

Verschil gemeten per genummerde connector bij 330Wtbp:
[Afbeelding]

[Corsair HX1200i2024]
1: -6.00A | 2: -1.37A | 3: -2.20A. Retour aandeel ca. (9.57A / 27.5A)*100 = 35%
[Seasonic TX-650]
1: -7.16A | 2: -1.44A | 3: -2.64A. Retour aandeel ca. (11.24A / 27.5A)*100 = 41%

Ook niet ok, maar nog niet problematisch. Het verschil tussen de kabels verhuist verder niet meer, wat suggereert dat het hoofdzakelijk aan het ontwerp van de kaart ligt of een samenspel tussen de GPU en moederbord. Bij de Seasonic TX-650 zijn de kabels redelijk oud en heeft slijtage een beetje invloed op de absolute waarden. Maar nagenoeg niet in het percentage dat terug gaat.
Over de mate van de retourstroom onderling de stekkers is geen conclusie te trekken, zoals eerder gezegd is het onbekend hoe het vermogen over de 3 connectoren verdeeld is. Voor hetzelfde geld gaat bijna alle stroom via stekker 1 of is het wel netjes evenredig verdeeld en is er alleen een verschil in de GND/COM lijnen.
Ik heb even een snelle meting gedaan. Met een aliExpress DC clamp meter
Total Board power 265watt~ hwmonitor

Connector 1:
+12v: 10,8 tot 12,5a 129,6-150w
GND: 4,3 tot 4,8a 51,6-57,6w

Connector 2:
+12v: 9,0 tot 10,2a 108-122w
GND: 4,0 tot 4,7a 48-56,4w

Kan je hier wat mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWMgp4fmt8xMZAPsZemS0kHN-jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9zjxpBmKdF91lgFt6QaNROMM.jpg?f=fotoalbum_large

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceBlackz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:05
Aktuvor schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:53:
[...]

Esthetisch erg mooi om te zien, heel cleane build.
Hoe hoorbaar is de kast tijdens het gamen trouwens?

Je laatste resultaten komen goed boven de stock specs van mijn Reddevil uit.
die had steel nomad rond de 7173

Ik heb je nomad score even naast mijn laatste stabiele nomad gelegd en het verschil is maar 1,4/1,5% in performance. Wat me wel opvalt is dat jouw kaart gemiddeld 55 graden draait en die van mij 41 (fans staan op stock settings en zijn niet aggressief/hoorbaar)

Als je wil kan je kijken of mijn settings ook stabiel op jouw kaart kunnen, mogelijk dat je dan ook koeler kan draaien (zonder teveel in te leveren natuurlijk).
Voltage -85, mem timing fast, memspeed 2600, gpu offset +100, pwr limit -10%
betreffende power limit dit heeft (in hwinfo) mijn power van 330W naar 297W verlaagd en is het laagste dat ik stabiel krijg.

Ik weet niet wat jouw kaart met +4% aan power trekt, (316W?) maar hij zou deze power waardes makkelijk moeten halen met 2x8pin (300W + PCI slot 75W totaal 375W).
Dank voor de complimenten! :)

De XFX is wel duidelijk hoorbaar onder load bij 1500~1600rpm, maar daar is nog wat te tunen qua fancurve. Nu idle draait hij 70 mem 52 hotspot 47 GPU, maar dan draait de fan niet. Ik denk als ik hem op een minimum laat draaien dat het al een stuk lager uitvalt. Maar het tunen van de fancurve staat nog later op mijn lijstje! Daarbij moet ik ook zeggen dat de omgevingstemperatuur vandaag vrij hoog was, tussen de 25 en 27 graden.. (lang leve nieuwbouw en driedubbelglas!)

Na een paar minuten stresstesten op Speed Way kom ik op het volgende uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jnu6pN0TFNLmtBbVzkRf2s9Mq6k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lQCJe3TKcB7c572ZNmRfosZa.png?f=user_large

Jouw settings ook geprobeerd, dan kom ik op deze graphics scores uit: timespy 29506, timespyextreme 14406, steel nomad 6920.

Na een paar cycles Speed Way doet ie bij mij het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VWrcMVWNLNRGyi1LVgLVI9nTIQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S9c6OGWjlaUDlgqGE6aRrE7P.png?f=fotoalbum_large

Loopt daardoor iets koeler en stiller, maar nog wel duidelijk hoorbaar. Maar dat schijnt sowieso een XFX dingetje te zijn ;). Overigens is hij wel een stuk stiller dan mijn oude 6950XT van AMD zelf!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
IceBlackz schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:56:
[...]

De XFX is wel duidelijk hoorbaar onder load bij 1500~1600rpm, maar daar is nog wat te tunen qua fancurve. Nu idle draait hij 70 mem 52 hotspot 47 GPU, maar dan draait de fan niet. Ik denk als ik hem op een minimum laat draaien dat het al een stuk lager uitvalt. Maar het tunen van de fancurve staat nog later op mijn lijstje! Daarbij moet ik ook zeggen dat de omgevingstemperatuur vandaag vrij hoog was, tussen de 25 en 27 graden.. (lang leve nieuwbouw en driedubbelglas!)

[Afbeelding]

Jouw settings ook geprobeerd, dan kom ik op deze graphics scores uit: timespy 29506, timespyextreme 14406, steel nomad 6920.

[Afbeelding]

Loopt daardoor iets koeler en stiller, maar nog wel duidelijk hoorbaar. Maar dat schijnt sowieso een XFX dingetje te zijn ;). Overigens is hij wel een stuk stiller dan mijn oude 6950XT van AMD zelf!
Offtopic: laat me raden, lekker veel glas en veel zon en geen zonwering? Hittestress binnen met 5C buiten slaat nergens op maar je ziet het steeds vaker. In warme landen hoeven ze niet zo goed te isoleren en hebben ze vaak witte woningen en veeeel minder ramen (Italie). Deur open laten dan maar? 😂

[ Voor 4% gewijzigd door Santee op 16-03-2025 18:32 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Robi
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:21
Sapphire nitro+ draait inmiddels al een dag tevreden in mijn PC. Erg blij mee, mooie kaart :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Th84zYTJyJQ0R9VlyHE8g2CYLlM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xupzy810w97sSokqjSMlU9lV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bounto
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 14:59
Robi schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:57:
Sapphire nitro+ draait inmiddels al een dag tevreden in mijn PC. Erg blij mee, mooie kaart :)
[Afbeelding]
Het is mooie kaart. Ik heb hem nu ook al bijna een week in mijn pc zitten. Mocht je nog wat extra uit de kaart willen halen, kun je hem overklokken in de AMD software. Ik heb hem nu op -80mv en 110% power target draaien. Hij klokt nu tussen de 3400 en de 3500Mhz en haal gemiddeld 10 fps meer in games. Ook op games waar ik normaal tussen de 70 en de 80 fps haal zit ik nu op 90/95 fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aktuvor
IceBlackz schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:56:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hahaha alstu, ere wie ere toekomt.

Leuk om de waardes zo terug te zien, jammer dat die power zo'n harde cut down is.
Das het dan toch niet waard met die marginale increase in temperatuur.

Liefst wil je denk ik rpm rond/onder de 1300 houden voor performance vs lawaai (afhankelijk waar hij staat natuurlijk; mijn kast staat vrij naast me op de grond dus hoor hem best snel al).

Heb voor de gein zelf de power increased naar +6% om te kijken of dat nu echt veel helpt, maar dan krijg ik temperaturen op de hotspots van 94 graden tijdens een stress test das 10% increase in hitte voor 3.5% gains.
Als ik die goed wil koelen moeten de fans naar 1500rpm(48%) welke niet te vervelend maar weldegelijk goed hoorbaar zijn op die snelheid.

Staat nu weer terug op de eerder genoemde instellingen, maar power draw is nu -8%, gaf 0.5% meer prestatie consistent, zonder temperatuur verschil.

Dankjewel voor het terugkoppelen trouwens, geeft weer wat meer inzicht in wat de sweetspot kan zijn voor de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Na wat spelen met de 9070XT.

-80mv
-100mhz
Memory op 2700
Fast Timings

Lijkt geen problemen bij de meeste games waar ik ff snel kon testen, Cyberpunk, H.Z.D., GTA5 Enhanced en World of Warcraft. Maar heb dan ook geen uren 1 game gespeeld behalve World of Warcraft.

Warhammer 40K Spacemarines 2 is een geval apart.
Deze crash al in het menu met -80mv kan een missie starten maar crash halverwegen op -50mv kan een missie helemaal uitspelen met -50mv maar fast timings uit op memory maar toch een crash 5 min na de missie bij het customisen van je char.

In driver voor Warhammer maar een aparte profile gemaakt die alles default heeft.
Heb deze game op default settings 3 uur zonder crash kunnen spelen.

WoW: Doutz @ Defias brotherhood

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
W.b.t. de XFX kaarten zijn er wat fouten gemaakt m.b.t. de specificaties vanuit XFX zelf...
Het was niet verwarrend genoeg.
De Mercury non-OC kaarten hebben géén Vapor Chamber en 2x 8-pin.

https://videocardz.com/ne...ual-8-pin-on-non-oc-cards

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 17-03-2025 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Nu online
Quicksilvers hebben ook er ook geen ondanks dat ze wel zo ge-specced zouden zijn.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
HugoBoss1985 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:38:
W.b.t. de XFX kaarten zijn er wat fouten gemaakt m.b.t. de specificaties vanuit XFX zelf...
Het was niet verwarrend genoeg.
De Mercury non-OC kaarten hebben géén Vapor Chamber en 2x 8-pin.

https://videocardz.com/ne...ual-8-pin-on-non-oc-cards
... dat is mijn kaart. Dan gaat die wsl retour. 😂

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Luc77z
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Gisteren heb ik mijn XFX Swift 9070 OC in gebruik genomen. Mijn UV resultaten komen in de buurt van een stock XT. Ik ben er blij mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waTMgI03Vx0Elta3J8HcvsRGE8s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3tf9rfm6emKLeq90s0mLxkU2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Santee schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:35:
[...]

... dat is mijn kaart. Dan gaat die wsl retour. 😂
Balen natuurlijk.
Je kan met Nrinfo overleggen over een compensatie, nooit geschoten is altijd mis.
Als ze binnenkort weer op Amazon komen (voor MSRP?) dan zijn het wellicht retourtjes :P

[ Voor 15% gewijzigd door HugoBoss1985 op 17-03-2025 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Luc77z schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:39:
Gisteren heb ik mijn XFX Swift 9070 OC in gebruik genomen. Mijn UV resultaten komen in de buurt van een stock XT. Ik ben er blij mee.

[Afbeelding]
Dat gaat wel lekker ja, qua performance is dat bijna 1:1 een stock XT. En een dikke 20% boven wat de stock non-XT's doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mvandenberg91
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-08 16:49
Ik heb mijn Reaper geruild voor een RedDevil en wat een toffe kaart. Draait perfect!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EQYf1o031abxHexBYiUS4K4jeTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fVxiqChR1Vzhv2hBHCH4VGV.jpg?f=fotoalbum_large

Enige wat mij opvalt is dat de instellingen van AMD undervolt soms weer terug gaan naar de standaard. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Mvandenberg91 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:00:
Ik heb mijn Reaper geruild voor een RedDevil en wat een toffe kaart. Draait perfect!

[Afbeelding]

Enige wat mij opvalt is dat de instellingen van AMD undervolt soms weer terug gaan naar de standaard. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Als het niet stabiel is en de driver crashed (daardoor) dan reset de boel.
Grote kans dus dat je undervolt niet stabiel is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Nu online
Hij kon de bel vinden hoor.
De doordeweekse bezorger is ook wat relaxter met bezorgen, altijd pakket persoonlijk overhandigen in plaats van in de hoek te flikkeren en wegrennen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/391UM1jxP3YZUGZhQCtaSrsJ0wU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kBLB1Nh2wQCDhj3xKZCeOen.jpg?f=fotoalbum_large

Moest even mijn loop reorganizen, maar hij zit erin.
Weird zo'n grote kaart als je alleen maar PCB's met een waterblok gewend bent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upZeJwu0BsDww_o9071M2I_Ldjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/emD06ZmVvL7WGYvbn5JWALJf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Bad Brains op 17-03-2025 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 01:31

Nessuno

io sono nessuno

Bad Brains schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:09:
Hij kon de bel vinden hoor.
De doordeweekse bezorger is ook wat relaxter met bezorgen, altijd pakket persoonlijk overhandigen in plaats van in de hoek te flikkeren en wegrennen.

[Afbeelding]
Gaaf, ook die losse fans enzo!

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvandenberg91
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-08 16:49
HugoBoss1985 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:02:
[...]

Als het niet stabiel is en de driver crashed (daardoor) dan reset de boel.
Grote kans dus dat je undervolt niet stabiel is.
Maar ik stel dit in sla het op en herstart de pc. Speel vervolgens met de settings meerdere uren een game. Maar de dag daarna is het dus weer naar de standaard. Ook als is het opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Mvandenberg91 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:42:
[...]

Maar ik stel dit in sla het op en herstart de pc. Speel vervolgens met de settings meerdere uren een game. Maar de dag daarna is het dus weer naar de standaard. Ook als is het opgeslagen.
Klinkt toch als het bekende AMD euveltje dat er ergens (kan ook ram of cpu zijn) iets niet helemaal stabiel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
HugoBoss1985 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:40:
[...]

Balen natuurlijk.
Je kan met Nrinfo overleggen over een compensatie, nooit geschoten is altijd mis.
Als ze binnenkort weer op Amazon komen (voor MSRP?) dan zijn het wellicht retourtjes :P
Hij is nog sealed, dus zou dan nieuw verkocht worden. Reden voor deze kaart was juist de koeling, die fan curve kan ik aanpassen maar die vapor chamber niet. Ik heb de rgb OC versie voor €10 meer gezien... als ik wist dat ik er dan een vapor chamber en 8pin bij kreeg was het een no brainer geweest. Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Bad Brains schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:48:
Quicksilvers hebben ook er ook geen ondanks dat ze wel zo ge-specced zouden zijn.
Volgens mij (!) had de Quicksilver 9070 lijn nooit een Vapor Chamber en ook geen 3x 8pin volgens de specs.

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 17-03-2025 13:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Nu online
Kaart is binnen, steel nomad van 3622 naar bijna 7000 zonder tweaks.
Port Royal van 9873 naar 17869, gevoel dat daar nog wel wat te halen valt.

Edit; XFX Quicksilver magneto edition.

[ Voor 12% gewijzigd door Bad Brains op 17-03-2025 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:50
Heeft er ondertussen al iemand een lijstje gevonden (eigenlijk een verder aangevuld overzicht van deze: https://docs.google.com/s...Xx4/htmlview?usp=sharing#) met daarop meer inzicht van welke kaart je eigenlijk wilt kopen? Bijvoorbeeld met kwaliteitsverschillen van modellen per fabrikant, de fan noise, daadwerkelijke performance? Ik merk dat sommige tweakers precies weten welke ze moeten hebben, maar ik, en anderen met mij, misschien niet..?
Kortom, eigenlijk een soort ranking om bij het beschikbaar komen van voorraad + goede prijzen snel je afweging te kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:14
Super Cow schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:58:
[...]

Ik heb even een snelle meting gedaan. Met een aliExpress DC clamp meter
Total Board power 265watt~ hwmonitor

Connector 1:
+12v: 10,8 tot 12,5a 129,6-150w
GND: 4,3 tot 4,8a 51,6-57,6w

Connector 2:
+12v: 9,0 tot 10,2a 108-122w
GND: 4,0 tot 4,7a 48-56,4w

Kan je hier wat mee?

[Afbeelding]
Bedankt. Daar kan ik zeker wat mee. Zo te zien is het percentage dat via het moederbord terug gaat ongeveer gelijk aan wat ik bevonden heb. Verder is het bij je wel beter verdeeld over de connectoren.

Mijn kaart is inmiddels weer retour vanwege een abnormaal bijgeluid van de ventilatoren op een bepaald toerental / pwm %. Dus ik kan helaas niet meer nog nagaan of er een groot onbalans was in de verdeling van de stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Ik heb vandaag eindelijk wat kunnen testen met de PC Reaper 9070 XT
Ik heb met TimeSpy, SteelNomad en Speedway getest maar voor deze kaarten is Steel Nomad duidelijk het zwaarste. -80v is de eerste run al een crash en de andere tests inc Steel Nomad Light lopen gewoon door.

Verder is het erg lastig om goed te undervolten met deze test omdat hij hele zware load legt op de core en dus ook hoeveel watt de kaart trekt. Je bent bijna de hele tijd power limited zelfs met -500 core offset waarbij de core clock limit rond de 2860 komt te liggen
Zelfs dan trek ik rond de 324-335 watt.

Als ik dan vervolgens Space Marine 2 ga spelen zie ik 220watt met 2860 MHz en daar kan ik die offset er af halen en dan clockt de kaart tot 3100 MHz geen 500MHz hoger maar wel een stuk hoger. Dan verbruikt hij 295-300 watt. Qua prestaties ga ik van 143 naar iets van 148FPS. niet echt de moeite gezien het veel hogere verbruik.

Voor mijn huidige game setup ga ik denk ik voor -500core, -55mv, 2718Fast Timings en -20% power.
Bij -30% had ik een grotere drop in performance dan bij de andere stappen van 10. Ik denk dat de core dan iets te veel geknepen wordt voltage is dan ook rond de 760mv (edit 675mv is het laagste wat ik gezien heb maar dan heeft hij wel erg lage core clocks 1500MHz range) ik denk niet dat die veel lager kan maar gezien voltage de beste manier is om verbruik te verlagen moet de kaart dan heel hard omlaag qua clocks om toch dat power target te halen.

Het verschil was daar iets van 6,5% lagere prestaties terwijl eerdere stappen 2,5 tot 4% waren.
Maar goed wordt vervolgd. Ik kan in eider geval niet heel laag met mijn uv -70 is op de grens (kan er wel 20 loops mee vol maken) -75 geeft crashes na een aantal runs.

Edit: en over de fans ze maken hier geen raar geluid als ze van uit naar aan gaan. Heb naast de pc gelegen kon het amper horen (hoorde iets wat geluid van lucht verplaatsing na het starten van een furmark test)

Kaart heeft ook wel iets coilwhine bij hoge FPS. Maar met een UV en -core offset is dat ook een stukje minder.

[ Voor 14% gewijzigd door Astennu op 17-03-2025 18:53 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Nu online
Ben een beetje aan het stoeien met mijn 9070XT en ik ben nu hier.

Max Fq Off; 150
Voltage Off; -80
VRAM; 2650
Fast Timings; No
Power Limit; -18
Board Pwr avg Wt; 249
Power % 81.91%

tldr; 82% minder stroom, gelijke prestaties. 250W op 100%
Prima, drivers zijn nog wel een beetje iffy, heb in een aantal games drops in GPU omdat hij op 20% gaat werken.
Waar dat zit, weet ik nog even niet. Ben er klaar mee voor vandaag.
Leuke kaart, zeker een upgrade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:49
Gisteren na het werk de 9070 XT op kunnen halen bij het UPS access point. Blijkt dus inderdaad een 2x8pins kaart. Beetje jammer, stond eerst als 3x8pins vermeld op de XFX website. Was het bekend geweest dat het een 2x8pins was had ik hem waarschijnlijk niet genomen. Maar nu dat ie er is wil ik niet weer op jacht naar een andere kaart, dus gisteravond gewoon maar zitten gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:49
Nog geen benchmarks gedraaid. Maar 9070 XT op een Ryzen 5800X met Indiana Jones op 4k supreme is eigenlijk net een beetje te gek, frames zakken tot 45 fps in de jungle soms. Wat zijn een beetje fijne settings dat het er nog mooi uitziet op 4k en 60 fps constant? Framegen is ook niet zaligmakend, dan wel soepele gameplay, maar ook screentearing want geen vsync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-09 19:29
DannyXP1600 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:51:
Gisteren na het werk de 9070 XT op kunnen halen bij het UPS access point. Blijkt dus inderdaad een 2x8pins kaart. Beetje jammer, stond eerst als 3x8pins vermeld op de XFX website. Was het bekend geweest dat het een 2x8pins was had ik hem waarschijnlijk niet genomen. Maar nu dat ie er is wil ik niet weer op jacht naar een andere kaart, dus gisteravond gewoon maar zitten gamen.
nieuws: XFX erkent specificatiefouten bij Radeon RX 9070 XT-videokaarten
Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussie over en ervaring met de 9000 serie van AMD. Prijzendiscussies horen thuis in [AMD Radeon RX9000 series] Levertijden & Prijzen. Post dat hier dus niet. Ook discussies over winkels horen hier niet.