[AMD Radeon RX9000 series] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:48:
[...]

@Brozef Wie heeft er nu gelijk, XFX zelf of de reviewers (maar ik snap wat je bedoelde)? :P

Dat vond ik bij Asus ook altijd onduidelijk m.b.t. de firmware update... of dat nou allebei de biossen flashed of dat je moet omschakelen, pc moet uitzetten, aanzetten en dan opnieuw moet flashen voor beide biossen.
En/of worden ze allebei gelijk geflashed met het juiste bios?

Snap jij het nu nog? Haha :D
Ik heb maar gewoon geredeneerd: default setting out of the box is performance, dus ik flash de kaart ook in die modus. Of het goed is geweest weet ik tot op de dag van vandaag niet. De prestaties hebben er iig niet onder geleden :P

Maargoed, tot zover off topic.

Edit: om verwarring bij mensen in dit topic te voorkomen. Dit gaat dus over de Asus TUF 7900XT en niet over de 9000-series.

[ Voor 7% gewijzigd door Korvaag op 11-03-2025 11:54 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:28
Brozef schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:51:
[...]

Nou als ik anekdotisch bewijs mag leveren, op de quiet bios haalde mijn kaart het niet boven de -100mv in steel nomad terwijl met performance ik makkelijk meerdere runs kan doen op -125mv

Maar goed dat zegt ook niet alles natuurlijk en ik snap je wel hoor :+
Mmm dat is wel een aanzienlijk verschil.
Volgens mij is het bij de meeste kaarten enkel het fancurve profiel wat veranderd (dat is mijn ervaring met Asus kaarten)?

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 11-03-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:53:
[...]

Mmm dat is wel een aanzienlijk verschil.
Volgens mij is het bij de meeste kaarten enkel het fancurve profiel wat veranderd (dat is mijn ervaring met Asus kaarten)?
Dat kan dan prima toch. Een hetere chip heeft een hoger voltage nodig. Als de chip koeler wordt door een aggressiever fan profile kan ie met minder volt toe (waardoor ie trouwens ook nog eens extra koeler wordt).

Ik zou zelfs willen stellen dat als je de limieten van je kaart wilt opzoeken qua undervolt je de fans op 100% moet zetten. Dat is natuurlijk niet houdbaar, maar dan heb je koeling weggestreept als factor en kan je vanaf daar gaan terugschroeven.

Overigens ga je dan in de zomer mogelijk alsnog de mist in, maargoed, seizoensverschillen doen er nou eenmaal toe met overclocking/undervolting.

[ Voor 28% gewijzigd door Korvaag op 11-03-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Korvaag schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:55:
[...]

Dat kan dan prima toch. Een hetere chip heeft een hoger voltage nodig. Als de chip koeler wordt door een aggressiever fan profile kan ie met minder volt toe (waardoor ie trouwens ook nog eens extra koeler wordt).
Het lijkt mij een extreem verschil met enkel een andere fancurve.
Op zich klinkt het wel logisch.
Maar het is nu erg lastig om conclusies te trekken aangezien XFX en de reviewers er dus blijkbaar een andere mening/ervaring over hebben.

@Brozef Merk jij iets van een (heel) ander fan toerental tussen de 2 biossen?

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 11-03-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brozef
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-07 15:47
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:57:
[...]

Het lijkt mij een extreem verschil met enkele een andere fancurve.
Maar het is nu erg lastig om conclusies te trekken aangezien XFX en de reviewers er dus blijkbaar een andere mening/ervaring over hebben.
Ja het is idd zo dat ik niet verschil merk met de fancurve als ik de bios switch, maar het lijkt alsof die een lagere undervolt accepteert op de performance mode, maar zoals ik zeg het is anekdotisch kan ook gewoon allemaal toeval zijn :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:57:
[...]

Het lijkt mij een extreem verschil met enkele een andere fancurve.

@Brozef Merk jij iets van een (heel) ander fan toerental tussen de 2 biossen?
Ik ben het met je eens dat het niet logisch is als er geen verschil merkbaar is in fancurve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
https://www.igorslab.de/e...reason-as-a-counterpoint/

XFX Quick non-XT bios switch.

Another interesting feature is the dual BIOS switch, which can be used to switch between two profiles, one of which has reduced fan speeds for quieter cooling.

Kan best zijn dat Igor de specs van XFX overgenomen heeft en dit niet getest heeft waar Guru3d en TechPowerUp dat wél gedaan hebben...

Het is bij XFX wel een keuzestress met zoveel verschillende modellen inderdaad.

@Brozef Alle info is welkom, daarvoor zijn we hier!
Tegenstrijdigheid in de specificaties en de data van de reviews is wel vervelend (absoluut geen kritiek op jou/niet bedoeld als discussie).

[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 11-03-2025 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Het merk heeft deze generatie een hoop fans...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 22:09
@Aktuvor @griffz dank voor de inzichten. ik vind het niet erg om elke 2 jaar ofzo onderhoud te doen aan het systeem en evt. cooling paste te vervangen.. dus dat gezegd hebbende kan ik evt. ook na enkele jaren upgraden qua CPU. ik denk dat het de afweging is om nu bv. lager dan een 9800X3D te gaan zitten en hier dan 2 jaar mee te doen op 1440p. Maar ik heb inmiddels ook gezien dat mijn zwager een gaming setup heeft met een OLED 4K TV en die wil ook niet meer terug. Dus het jeukt om ergens dit jaar ook een OLED te kopen, monitor of TV, kijk ik dan nog wel naar. Belangrijk is wel dat ik er ook op beeldwerk.

Anyways, mijn Nitro+ komt er zo aan, dan kan ik vanavond eens vergelijken met de Red Devil!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brozef
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:02:
https://www.igorslab.de/e...reason-as-a-counterpoint/

XFX Quick non-XT bios switch.

Another interesting feature is the dual BIOS switch, which can be used to switch between two profiles, one of which has reduced fan speeds for quieter cooling.

Kan best zijn dat Igor de specs van XFX overgenomen heeft en dit niet getest heeft waar Guru3d en TechPowerUp dat wél gedaan hebben...

Het is bij XFX wel een keuzestress met zoveel verschillende modellen inderdaad.

@Brozef Alle info is welkom, daarvoor zijn we hier!
Tegenstrijdigheid in de specificaties en de data van de reviews is wel vervelend (absoluut geen kritiek op jou/niet bedoeld als discussie).
Ik heb het toch even gecheckt, Max RPM op de performance en Max RPM op quiet,

Nu blijkt dat die op quiet tot 3050RPM gaat en op performance tot 3100RPM

Dus technisch gezien quieter haha :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-03 19:19
Lord_Dain schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:05:
@Aktuvor @griffz dank voor de inzichten. ik vind het niet erg om elke 2 jaar ofzo onderhoud te doen aan het systeem en evt. cooling paste te vervangen.. dus dat gezegd hebbende kan ik evt. ook na enkele jaren upgraden qua CPU. ik denk dat het de afweging is om nu bv. lager dan een 9800X3D te gaan zitten en hier dan 2 jaar mee te doen op 1440p. Maar ik heb inmiddels ook gezien dat mijn zwager een gaming setup heeft met een OLED 4K TV en die wil ook niet meer terug. Dus het jeukt om ergens dit jaar ook een OLED te kopen, monitor of TV, kijk ik dan nog wel naar. Belangrijk is wel dat ik er ook op beeldwerk.

Anyways, mijn Nitro+ komt er zo aan, dan kan ik vanavond eens vergelijken met de Red Devil!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEjrSBDlbNQuUEcgareJPPorqXc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YkApVqmdLbxyXo1PpTY9bxnV.png?f=fotoalbum_large

Dit is hoe een 42" 4k paneel eruit ziet tussen 2x 27" panelen, geen banana voor scale. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Brozef schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:08:
[...]

Ik heb het toch even gecheckt, Max RPM op de performance en Max RPM op quiet,

Nu blijkt dat die op quiet tot 3050RPM gaat en op performance tot 3100RPM

Dus technisch gezien quieter haha :+
PC uitgezet nadat je de switch had omgezet (en daarna natuurlijk opnieuw aanzetten)?

50 rpm... kan ook wel margin of error zijn en/of lichte omgevingtemperatuur wisseling.

In het algemeen.

Nog wat Quake RTX gespeeld met de Reaper in mijn andere syteem met Seasonic SGX 650 (SFX-L).
Tot zo ver geen enkele probleem.
Met een 9070 XT en -85mv en -30% power.

Je kan er prima 1440p native Quake RTX met hoge settings mee spelen, minimum fps is nu 65 fps.

[ Voor 22% gewijzigd door HugoBoss1985 op 11-03-2025 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brozef
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:12:
[...]

PC uitgezet nadat je de switch had omgezet (en daarna natuurlijk opnieuw aanzetten)?

50 rpm... kan ook wel margin of error zijn en/of lichte omgevingtemperatuur wisseling.
Idd psu uitgezet power knop ingedrukt om alle stroom eruit te halen dan switch overgezet.

Oke nog wat furmark gedraait met beide bios, en er is idd echt geen verschil te vinden. hotspot van 82c en op performance of quiet beide draaien op 1690-1710rpm

Dus 2 bios die lekker hetzelfde zijn kwa fancurve gelukkig kunnen we nog een custom fan curve aanmaken }:O

[ Voor 7% gewijzigd door Brozef op 11-03-2025 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K-Wulf
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:04
Complimenten voor de AMD drivers trouwens.

Mijn laatste AMD kaart was nog een RX480, en de laatste 5 jaar heb ik met een nvidia kaart gewerkt en de laatste weken ook dus de nieuwe nvidia app. Ik vind deze AMD drivers toch een stukje fijner werken dan de Nvidia driver en tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
K-Wulf schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:34:
Complimenten voor de AMD drivers trouwens.

Mijn laatste AMD kaart was nog een RX480, en de laatste 5 jaar heb ik met een nvidia kaart gewerkt en de laatste weken ook dus de nieuwe nvidia app. Ik vind deze AMD drivers toch een stukje fijner werken dan de Nvidia driver en tools.
Ik las net dat er in de USA RTX 5070 kaarten op de schappen blijven liggen ;)
Van AMD vind ik het vooral fijn dat je weinig tot geen extra software nodig hebt voor: FPS limiet, fancurve, en uv/oc/powerlimit enz.

[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 11-03-2025 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:39:
[...]

Ik las net dat er in de USA RTX 5070 kaarten op de schappen blijven liggen ;)
Van AMD vind ik het vooral fijn dat je weinig tot geen extra software nodig hebt voor: FPS limiet, fancurve, en uv/oc/powerlimit enz.
Ja toch wel meervoud? Kaarten?

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:30:
[...]

Bij XFX lijkt het inderdaad een bios backup (ik lees dat de biossen identiek zijn)... maar daar heb je niets aan als je toch niet kan flashen.
Misschien nuttig als er nog een firmware/bios update voor de kaarten komt (had ik met TUF 6800XT en TUF 7900XT)
IPC niet het gebeurd heel zelden dat de primaire corrupt raakt of kapot gaat. Eigenlijk alleen als je er mee gaat klooien heb je dat risico. Zelf heb ik nooit issues met de primaire gehad als ik er niets mee deed.
Maar heb het 1-2x online gelezen. De vraag is dan natuurlijk lag het aan de bios of was er toch meer aan de hand en er een verkeerde conclusie getrokken.

Dus als ze de bios gelijk houden snap ik het nut niet. Wellicht weten ze dat mensen dat als een sellingpoint zien en dat het qua implementatie kosten niet duur is en ze de kaarten dan wel makkelijker / voor een hogere prijs kunnen verkopen.

Ik zou het zelf niet erg vinden als er toch wel iets van bios flash opties mogelijk worden in de toekomst maar acht die kans maar heel klein.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Brozef schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:32:
[...]

Is volgens de manual gewoon een Performance en silent bios. Misschien niet echt een goed verschil tussen de twee maar goed
[...]

Die scores waren echt een uitschieter want ik crash nu toch geregeld op -135 en nog geen run gehad die -140 haalde, laat staan die score van 8033 die draaide op -150
Ah ja dan is het maar net stabiel.
Ik ben dan wel benieuwd wat je stess test 20 run stabiele waardes zijn
En of Nomad eerder Crashed dan speedway of andersom
dat kan je natuurlijk wel makkelijk testen met -145 en -135 als speedway dat wel zonder issues doet weten we ook weer dat we deze gen Nomad moeten gebruiken voor stress tests.

Ik ga Timespy, Nomad en Speedway 20 run stress test weer vergelijken om te kijken welke het zwaarste is.
Ik verwacht Speedway omdat die ook RT gebruikt. Nomad doet dat niet en dan belast je bepaalde delen van de GPU niet. Dan kan het zijn dat je in dat soort games ineens crashes krijgt en dat is niet de bedoeling.

[ Voor 17% gewijzigd door Astennu op 11-03-2025 13:27 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-Wulf
Ik heb trouwens gemerkt dat een 20run stresstest van Steel Nomad ook geen geweldige indicatie van stabiliteit is. Dan merk ik tijdens een spelen van een spel na een uur of 2 toch opeens een vastloper.

Inmiddels test ik met oneindig looped Steel Nomad benchmark runs (via de Custom optie), voor een paar uur lang. Dan kan ik nog steeds na 1uur bijvoorbeeld een crash hebben. Of niet dus, en daar test ik nu dus op.

[ Voor 22% gewijzigd door K-Wulf op 11-03-2025 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
K-Wulf schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:38:
Ik heb trouwens gemerkt dat een 20run stresstest van Steel Nomad ook geen geweldige indicatie van stabiliteit is. Dan merk ik tijdens een spelen van een spel na een uur of 2 toch opeens een vastloper.

Inmiddels test ik met oneindig looped Steel Nomad benchmark runs (via de Custom optie), voor een paar uur lang. Dan kan ik nog steeds na 1uur bijvoorbeeld een crash hebben. Of niet dus, en daar test ik nu dus op.
Probeer Speedway dan eens en anders Timespy
In het verleden was TS voor RDNA1 en 2 het beste en Speedway voor RDNA3

Zelf pakte ik altijd die 20 run stabiele waardes en dan nog eens 20-25mv extra geven voor marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-Wulf
Astennu schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:49:
[...]

Probeer Speedway dan eens en anders Timespy
In het verleden was TS voor RDNA1 en 2 het beste en Speedway voor RDNA3

Zelf pakte ik altijd die 20 run stabiele waardes en dan nog eens 20-25mv extra geven voor marge.
Ja ik zag eerder je suggesties voor Speedway, maar dat is dus een betaalde optie/upgrade voor mij in 3D mark, vandaar dat ik daar niet mee getest heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
K-Wulf schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:31:
[...]

Ja ik zag eerder je suggesties voor Speedway, maar dat is dus een betaalde optie/upgrade voor mij in 3D mark, vandaar dat ik daar niet mee getest heb.
Ja klopt maar het is wat ik me herinner niet heel duur.
Ik vind het zelf wel de moeite waard maar er zijn natuurlijk ook andere games om stability tests mee te doen

Je kan ook even met Timespy testen. Wel zorgen dat je geen FPS limiter hebt misschien is die toch wat zwaarder. En als dat dan stabiel is 35mv er boven op doen omdat je het RT stuk niet goed kan testen

Je kan ook nog even met PortRoyal testen maar ik meen me te herinneren dat dat bij RDNA3 niet zwaarder was dan Timespy maar weet het niet zeker. Ik weet ook niet zeker of die wel gratis is dacht het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.w
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 20:34

p.w

K-Wulf schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:31:
[...]

Na een tip vanuit hier zoek op 3dmark key dan kun je hem kopen voor 5.19€ (steamkey)

ROG CROSSHAIR Hero 870E -Ryzen 9 7950X3D- Waterkoeling- 64 gig 6800mhz - Nitro+9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• griffz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
p.w schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:02:
[...]

Na een tip vanuit hier zoek op 3dmark key dan kun je hem kopen voor 5.19€ (steamkey)
Klopt ja heb ook wel eens gezien dat je die er dan bij krijgt als je 3DMark aanschaft maar er zijn sites waar die key's voor leuke prijzen te krijgen zijn en dan heb je die addon's er bij zitten.

Op die manier heb ik zelf voor een 2e steam account ook twee betaalde versies gekocht om twee machines tegelijk te kunnen stress testen.

Vind dat altijd wel matig naar bestaande klanten toe dat die het moeten kopen. En nieuwe klanten het er bij krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
  • Laatst online: 10-09 14:46
Even een vraagje ivm mijn voeding, ik heb nog een oude Seasonic Platinum 1000W waarvan ik maar 1 PCIe Express kabelset van heb. Die heeft wel 2x8 pin parallel en aan de voeding is het een 12pin aansluting (dus 12pin -> 2x 6+2).
Aangezien ik niet weet hoeveel watt die 12pin aansluting heeft overweeg ik een andere te kopen maar ben niet zeker of een 8pin in die 12pin aansluting kan, en ik vind niet direct een Seasonic 12 -> 2x 6+2 kabel. Mocht iemand dit weten hoor ik het graag :)

[ Voor 5% gewijzigd door SlasZ op 11-03-2025 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
SlasZ schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:39:
Even een vraagje ivm mijn voeding, ik heb nog een oude Seasonic Platinum 1000W waarvan ik maar 1 PCIe Express kabelset van heb. Die heeft wel 2x8 pin parallel en aan de voeding is het een 12pin aansluting (dus 12pin -> 2x 6+2).
Aangezien ik niet weet hoeveel watt die 12pin aansluting heeft overweeg ik een andere te kopen maar ben niet zeker of een 8pin in die 12pin aansluting kan, en ik vind niet direct een Seasonic 12 -> 2x 6+2 kabel. Mocht iemand dit weten hoor ik het graag :)
Nee dat kan niet zo maar maar een 1000 watt hoort eigenlijk iets van 3 kabels voor GPU's te hebben met volgens mij 3x een 1x 1p naar 2x8p gpu. Ik denk dat je die kabels via Seasonic nog wel kan krijgen of ze weten waar je ze kan bestellen. Het is nogal zonde een hele nieuwe PSU te kopen. Iets wat vergelijkbaar is met die kwaliteit en wattage kost al snel meer dan 200 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 14:48
Brozef schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:21:
[Afbeelding]

Tweede, maar systeminfo pakte hem niet bij deze run

:'(

[...]

Heb zeker de silicon lottery gewonnen in iedergeval >:)
Ik ben ook nog een beetje aan tunen geweest, hoogste score met mijn reaper is 7609

-450mhz offset
-110mv
2750mhz fast timing
100% fans
110% powerlimit (334watt max)

-400mhz offset -> crash
-110mv -> crash

Ik vind het wel goed zo lol

Ik haal 6610 punten in Steel nomad met -30% powerlimit (212watt)

15% verschil van de score, tegenover 63% van het vermogen _/-\o_

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p.w

p.w

Hoi,

https://www.ebay.com/itm/274577396657
https://www.amazon.com/12...le-Seasonic/dp/B09CDDH1FS

[ Voor 82% gewijzigd door p.w op 11-03-2025 18:50 ]

ROG CROSSHAIR Hero 870E -Ryzen 9 7950X3D- Waterkoeling- 64 gig 6800mhz - Nitro+9070XT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lord_Dain
Eerste resultaten van de Nitro+ OC.
Damn wat een monster en wat een RGB.. maar ziet wel vet uit zonder die uithangende kabels.

Voorzichtig gestart met kleine UV en langzaam aan uitgebouwd;
-95mv
+- 0 Mhz GPU
+60 Mhz Mem
110% PL

Verbruik tijdens Steel Nomad; 360W.. voltage; 0,93V.. damn dat lijkt laag? Potentie? Viel me al meteen op bij de eerste run op stock dat de voltage rond de 0,9V bleef zitten en dus hij niet van nature keihard OC'-ed.

Score die ik haal is 7600 met deze settings. Al 100 hoger dan de hoogste score met de Red Devil..

Oh even een 'indruk' ..
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p4quhqB.jpeg

[ Voor 19% gewijzigd door Lord_Dain op 11-03-2025 19:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brozef
Toen ik een seasonic titanium had, was mijn 24pin kapot gegaan door een kabelbreuk, en seasonic stuurde zonder dat ik erom vroeg gewoon een nieuwe op. Ik vroeg ze waar ik eentje kon kopen en het antwoord was wat is je adres.

Dus ik zou zeggen stuur ze een mailtje en wie weet sturen ze je wel nieuwe pcie kabels op.
Lord_Dain schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:06:
Damn wat een monster en wat een RGB.. maar ziet wel vet uit zonder die uithangende kabels.

-95mv
+- 0 Mhz GPU
+60 Mhz Mem
110% PL

Verbruik tijdens Steel Nomad; 360W.. voltage; 0,93V.. damn dat lijkt laag? Potentie? Viel me al meteen op bij de eerste run op stock dat de voltage rond de 0,9V bleef zitten en dus hij niet van nature keihard OC'-ed.

Score die ik haal is 9600 met deze settings. Al 100 hoger dan de hoogste score met de Red Devil..

Oh even een 'indruk' ..
[Afbeelding]
Wat een mooie kaart is dat toch, denk trouwens dat je 7600 bedoelt? die voltage is inderdaad laag, volgens mij zat ik met -130 rond de 0,94

[ Voor 30% gewijzigd door Brozef op 11-03-2025 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Brozef schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:09:
[...]

Toen ik een seasonic titanium had, was mijn 24pin kapot gegaan door een kabelbreuk, en seasonic stuurde zonder dat ik erom vroeg gewoon een nieuwe op. Ik vroeg ze waar ik eentje kon kopen en het antwoord was wat is je adres.

Dus ik zou zeggen stuur ze een mailtje en wie weet sturen ze je wel nieuwe pcie kabels op.
[...]

Wat een mooie kaart is dat toch, denk trouwens dat je 7600 bedoelt? die voltage is inderdaad laag, volgens mij zat ik met -130 rond de 0,94
Woops, correct. Ik durf even niet verder, ik vind het mooi zo :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.w

p.w

Lord_Dain schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:06:

-95mv
+- 0 Mhz GPU
+60 Mhz Mem
110% PL

Score die ik haal is 9600 met deze settings. Al 100 hoger dan de hoogste score met de Red Devil..

Oh even een 'indruk' ..
[Afbeelding]
Die van mij komt morgenvroeg en morgenmiddag mooi vrij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Goed even wat aan het testen geslagen. Ik heb duidelijk geen golden chip :)

Ik wist dat (tot nu toe) -80mV stabiel was in games. -100mV was dat net niet. Dus ik dacht: eens kijken bij welke clocks ik -120mV kan doen. Lang verhaal kort: zelfs met een -450MHz wat neerkomt om maximaal 3GHz. boost trekt mijn chip -120mV niet. Hij crasht telkens wel later in de benchmarks vanaf -200MHz tot nu -450Mzh maar ik wil hem wel hebben boosten tot minimaal 3GHz dus verder ga ik niet testen.

Harde dropoff dus en bij een undervolt van -80MHz hoef ik de max allowed clocks niet eens aan te passen dus ik denk dat ik hem voorlopig daar maar even op houd. Al een stuk beter dan m'n 7900XT. Nou weet ik dat je undervolten tussen generaties niet zomaar kan vergelijken, maar die hield er onder 1040mV al mee op (tov van 1100 stock).

[ Voor 11% gewijzigd door Korvaag op 11-03-2025 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwnc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:14
Heeft er iemand een startpunt voor iemand die het undervolten wil proberen? Daarnaast vraag ik me hardop af of ik met 1200 socket (i7-11700F) de boel niet aan het bottlenecken ben en hoe ik er achter kan komen hoeveel meer winst ik zou boeken als ik naar het am4 of am5 platform zou upgraden met een nette cpu (circa 700 euro budget)

Inventaris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Super Cow
nwnc schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:28:
Heeft er iemand een startpunt voor iemand die het undervolten wil proberen? Daarnaast vraag ik me hardop af of ik met 1200 socket (i7-11700F) de boel niet aan het bottlenecken ben en hoe ik er achter kan komen hoeveel meer winst ik zou boeken als ik naar het am4 of am5 platform zou upgraden met een nette cpu (circa 700 euro budget)
Als je veilig wilt zijn en niet te veel testen, waarden die ik tegen kom, denk ik dat -50mv wel veilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Super Cow schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:32:
[...]

Als je veilig wilt zijn en niet te veel testen, waarden die ik tegen kom, denk ik dat -50mv wel veilig is.
Kan je niet echt zo stellen
Als je PSU bv niet goed genoeg is kan dat al te veel zijn
Als je de silicon lottery verloren hebt kan dat ook al te veel zijn

Het is toch slimmer om het te testen en als je iets hebt wat stabiel is dan er nog iets van 30mv bij op te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Cow
Het standby verbruik van de 9070 is ook erg laag, als ik niks doen gewoon in desktop, verbruikt de kaart maar 3 watt. Hele systeem 34 watt.
Mijn voeding is bij 40watt 85% efficient dus DC zou dan 29 watt zijn lol.

Als ik youtube kijk 1440p verbruikt de kaart 20watt. Totaal hele systeem 63 watt
en bij 60 watt 88% efficient dus 55,5watt DC

De nvidia hiervoor verbruikte in idle al 18 watt.
En de RTX 3060 in mijn laptop 14watt

[ Voor 32% gewijzigd door Super Cow op 11-03-2025 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Over YouTube en Twitch etc. gesproken... Ik krijg veel gehaper en gestotter als ik meerdere streams open heb. Dat was met mijn vorige GPU niet zo. Enig idee wat dit kan veroorzaken en wat ik eraan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aktuvor
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-04 23:22
griffz schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:17:
Over YouTube en Twitch etc. gesproken... Ik krijg veel gehaper en gestotter als ik meerdere streams open heb. Dat was met mijn vorige GPU niet zo. Enig idee wat dit kan veroorzaken en wat ik eraan kan doen?
Ik heb dit probleem nog niet gezien en heb vaak meerdere running YT tabs open met een game op het andere scherm. Dus kan helaas geen oplossing bieden.

Enige dat ik kan bedenken is verschillende apps en browsers proberen, met en zonder extensions aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifanoob
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06-09 13:23
Ik zit 2 kaarten te bekijken bij megekko qua specs en dat zijn de:
XFX Swift 9070 XT
en
Sapphire 9070 XT oc

Daar zit een verschil in van 100 euro.
Heeft dat te maken met de "base snelheid"?
bij de Swift is dat 1660 mhz.
Bij de Sapphire is dat 2460 mhz

Ik vind dat nog al een verschil? Of is dat gewoon de snelheid die de GPU gebruik bij licht gebruik, bv enkel youtube ofzo?
Dus hij is dan zuinige qua verbruik?

Bij GPU snelheid max zijn ze bijna gelijkwaardig.

Kan het zo zijn dat de sapphire dus wat overgeklokt is? Vandaar de OC in de naam?

Ja ik heb er niet zoveel kaas van gegeten zoals jullie merken maar vind het wel interresant om het te begrijpen.

Mocht dat het zijn, houdt het dan ook in dat je de Swift nog zelf wat kan overklokken?

Mijn huidige 7800 XT heb ik zojuist retour moeten sturen omdat hij vaak vastliep, de kaart is net anderhalf maand oud, dus het is een garantiekwestie. Megekko reageerde heel snel op mijn mails kan ik jullie vertellen en ik hoop dat een deal met ze kan maken dat ik met wat bijbetaling vanuit mijn kant een leuke 9070 XT kaart terug kan krijgen.
Alleen weet gewoon niet welke XT kaart ik moet nemen, behalve dat hij wit moet zijn. Ja ik weet daarvoor betaal ik extra maar heb een complete witte build dus gpu moet ook wit! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Was je vorige Nvidia? Dan even DDU erover om alle drivers goed te wissen en AMD driver opnieuw installeren.

Zou ik sowieso even doen, baat het niet dan schaadt het niet.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Super Cow
Nog even over geheugen overklokken, er is een tooltje memtest vulkan wat de geheugen test van de videokaart.

Bij de 9070 serie als je het geheugen te ver overklokt, krijg je geen errors maar je framerate loopt terug.
Met dit tooltje als je het geheugen te ver overklokt zie je het snelheid GB/sec teruglopen ik zat zo rond de 600GB/sec met 2760MHz als ik als ik boven de 2800 uitkwam zakte de snelheid helemaal terug naar 550GB/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Humma Kavula schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:54:
[...]

Was je vorige Nvidia? Dan even DDU erover om alle drivers goed te wissen en AMD driver opnieuw installeren.

Zou ik sowieso even doen, baat het niet dan schaadt het niet.
Ja klopt. Maar heb DDU al 2x gedraaid. Eerste keer wilde de drivers niet goed installeren. 2e keer leek alles goed te gaan. Misschien is 3x scheepsrecht? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brozef
Super Cow schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:58:
Nog even over geheugen overklokken, er is een tooltje memtest vulkan wat de geheugen test van de videokaart.

Bij de 9070 serie als je het geheugen te ver overklokt, krijg je geen errors maar je framerate loopt terug.
Met dit tooltje als je het geheugen te ver overklokt zie je het snelheid GB/sec teruglopen ik zat zo rond de 600GB/sec met 2760MHz als ik als ik boven de 2800 uitkwam zakte de snelheid helemaal terug naar 550GB/sec
Handig tooltje, 2800 was toch net te hoog zit nu op 2780, en merk dat ik met fast timings elke keer krijg dat die errors terugvind en met default niet, dus laat hem mooi op default timings. Zie namelijk toch geen verschil in snelheid tussen elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
fifanoob schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:38:
Ik zit 2 kaarten te bekijken bij megekko qua specs en dat zijn de:
XFX Swift 9070 XT
en
Sapphire 9070 XT oc

Daar zit een verschil in van 100 euro.
Heeft dat te maken met de "base snelheid"?
bij de Swift is dat 1660 mhz.
Bij de Sapphire is dat 2460 mhz

Ik vind dat nog al een verschil? Of is dat gewoon de snelheid die de GPU gebruik bij licht gebruik, bv enkel youtube ofzo?
Dus hij is dan zuinige qua verbruik?

Bij GPU snelheid max zijn ze bijna gelijkwaardig.

Kan het zo zijn dat de sapphire dus wat overgeklokt is? Vandaar de OC in de naam?

Ja ik heb er niet zoveel kaas van gegeten zoals jullie merken maar vind het wel interresant om het te begrijpen.

Mocht dat het zijn, houdt het dan ook in dat je de Swift nog zelf wat kan overklokken?

Mijn huidige 7800 XT heb ik zojuist retour moeten sturen omdat hij vaak vastliep, de kaart is net anderhalf maand oud, dus het is een garantiekwestie. Megekko reageerde heel snel op mijn mails kan ik jullie vertellen en ik hoop dat een deal met ze kan maken dat ik met wat bijbetaling vanuit mijn kant een leuke 9070 XT kaart terug kan krijgen.
Alleen weet gewoon niet welke XT kaart ik moet nemen, behalve dat hij wit moet zijn. Ja ik weet daarvoor betaal ik extra maar heb een complete witte build dus gpu moet ook wit! :D
Die clocks cloppen niet de XT zit altijd rond de 2400-2550. Verschil tussen de beste en slechtste kaarten is iets van 4% dus ik zou zelf voor de goedkoopste gaan.
En ja die swift kan je ook nog wat opvoeren als je wil maar undervolten werkt het beste voor betere prestaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:13
Wellicht kan je ook eens proberen HW acceleration in je browser uit te schakelen. Dat is met AMD-kaarten ook nog altijd wel eens een dingetje. Zelf eerder ook wat problemen met YT en m'n browser gehad, weet alleen niet meer precies wat het probleem was. Is voor mij inmiddels wel verholpen volgens mij, maar misschien helpt het om het uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 22:37
Ik zit dus net in mijn kast te turen en besef me dat ik mijn custom loop (voor nu alleen cpu) om moet gooien met die XFX Mercury... Veel te lange koeler eigenlijk. Ik dacht dat het niet veel groter kan dan mijn TUF 7800XT maar die Mercury is gewoon in elke maat nóg groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Snowdog schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:55:
[...]

Wellicht kan je ook eens proberen HW acceleration in je browser uit te schakelen. Dat is met AMD-kaarten ook nog altijd wel eens een dingetje. Zelf eerder ook wat problemen met YT en m'n browser gehad, weet alleen niet meer precies wat het probleem was. Is voor mij inmiddels wel verholpen volgens mij, maar misschien helpt het om het uit te schakelen.
Thanks, dit heeft geholpen. Volledig op de CPU lijkt beter te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
Nou heb zitten spelen met de Nitro+ OC en ik kan concluderen dat er weinig verschil zit in de prestaties/binning van de PC Red Devil en de Sapphire Nitro GPU's die ik heb ontvangen. Wel merk ik dat de Nitro iets warmer wordt op memory dan de Red Devil, denk dat dit met de bouw van de behuizing te maken heeft. Ik vermoed dat de Nitro iets mindere airflow dan de RD.

Dan komt het voor mij neer op de looks en features, de switch op de Red Devil gebruik ik niet en ik vind de Nitro heel mooi staan in mijn case omdat het grijs donkerder wordt door het licht getinte paneel en er een led gloed op de bovenkant komt vanaf de mobo verlichting wat heel vet staat (in de juiste kleur). Wat ik ook mooi vind is de weggewerkte voedingkabels die via de achterkant van de GPU weglopen. Wel vraag ik me af of de warmte/hitte van de behuizing de buitenkant van de kabel niet aantasten na verloop van tijd, maar tot nu toe niets raars gezien of geroken :) Denk wel dat het iets is wat ik om de zoveel tijd even controleer.

Ik heb dan ook besloten dat ik mijn Nitro+ ga houden en de Red Devil op zoek mag naar een nieuw baasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Santee schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:05:
Ik zit dus net in mijn kast te turen en besef me dat ik mijn custom loop (voor nu alleen cpu) om moet gooien met die XFX Mercury... Veel te lange koeler eigenlijk. Ik dacht dat het niet veel groter kan dan mijn TUF 7800XT maar die Mercury is gewoon in elke maat nóg groter.
Die XFX kaarten zijn met 360mm volgens mij de langste 9070 kaarten. Je moet er wel echt steeds beter op letten of het wel in je kast past. Voorheen was dat alleen bij matx en itx maar nu passen veel kaarten ook al niet meer in bepaalde at kasten. Ik vind ze zelf echt onnodig groot geworden.

Daarom had ik zelf meestal het referenced design. Moet zeggen dat ik die persoonlijk ook erg mooi vind qua looks.

Erg jammer dat die referenced 9070 XT geen ding is vond het wel een mooi design.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Lord_Dain schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:25:
Nou heb zitten spelen met de Nitro+ OC en ik kan concluderen dat er weinig verschil zit in de prestaties/binning van de PC Red Devil en de Sapphire Nitro GPU's die ik heb ontvangen. Wel merk ik dat de Nitro iets warmer wordt op memory dan de Red Devil, denk dat dit met de bouw van de behuizing te maken heeft. Ik vermoed dat de Nitro iets mindere airflow dan de RD.

Dan komt het voor mij neer op de looks en features, de switch op de Red Devil gebruik ik niet en ik vind de Nitro heel mooi staan in mijn case omdat het grijs donkerder wordt door het licht getinte paneel en er een led gloed op de bovenkant komt vanaf de mobo verlichting wat heel vet staat (in de juiste kleur). Wat ik ook mooi vind is de weggewerkte voedingkabels die via de achterkant van de GPU weglopen. Wel vraag ik me af of de warmte/hitte van de behuizing de buitenkant van de kabel niet aantasten na verloop van tijd, maar tot nu toe niets raars gezien of geroken :) Denk wel dat het iets is wat ik om de zoveel tijd even controleer.

Ik heb dan ook besloten dat ik mijn Nitro+ ga houden en de Red Devil op zoek mag naar een nieuw baasje.
Inderdaad een prachtige kaart. Het rooster kan je ook probleemloos verwijderen als je dat zou willen.
Mijn 4090 ga ik proberen te ruilen tegen een Nitro+. Ik game niet of nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:34

Louw Post

Cerenas

Astennu schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:51:
[...]

Die XFX kaarten zijn met 360mm volgens mij de langste 9070 kaarten. Je moet er wel echt steeds beter op letten of het wel in je kast past. Voorheen was dat alleen bij matx en itx maar nu passen veel kaarten ook al niet meer in bepaalde at kasten. Ik vind ze zelf echt onnodig groot geworden.

Daarom had ik zelf meestal het referenced design. Moet zeggen dat ik die persoonlijk ook erg mooi vind qua looks.

Erg jammer dat die referenced 9070 XT geen ding is vond het wel een mooi design.
Mee eens. Ik had hiervoor een 6950XT Nitro+, best wel een stroomverbruiker ook en vond ik zelf al best een lompe kaart, maar sommige 9070 XT's gaan daar nog eens overheen 8)7

Ik kan in mijn kast ook maar tot 33cm gpu kwijt, dus veel 9070 XT's vielen al af. Heb ik geluk gehad dat ik de Reaper van zo'n 28cm op de kop kon tikken, mooi 'klein' kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 22:37
[...]

Hij past gelukkig makkelijk in mijn O11 XL, vertically mounted. Alleen ik heb mijn pump+res gemount aan de backside fan grill en de fittingen komen aan de voorkant eruit. Bij de Asus heb ik +- 5mm over, maar die is 30mm korter dus. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Louw Post schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:54:
[...]

Mee eens. Ik had hiervoor een 6950XT Nitro+, best wel een stroomverbruiker ook en vond ik zelf al best een lompe kaart, maar sommige 9070 XT's gaan daar nog eens overheen 8)7

Ik kan in mijn kast ook maar tot 33cm gpu kwijt, dus veel 9070 XT's vielen al af. Heb ik geluk gehad dat ik de Reaper van zo'n 28cm op de kop kon tikken, mooi 'klein' kaartje.
Ja klopt toen had je ook al kaarten van 320mm.
Ik kan maar 315mm kwijt als de front fans geïnstalleerd zijn. Heb een Meshify 1 Compact Dark.

Dus ik had maar 2 opties de reaper met 288mm en de steel legend ook 288.
Asus had er dacht ik ook een maat ik boycot Asus al jaren. Dat laatste AM5 drama met garanties heeft voor mij bevestigd dat het bedrijf nog niet veranderd is tov de support issues die ik in het verleden gehad heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brozef
[...]

Het zijn inderdaad de langste, breedste en hoogste kaarten, in elke dimensie zijn ze een uitschieter. A.K.A The compensator 9000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik ben wel benieuwd naar de AI prestaties van de 9070XT. Als iemand dat wil testen, bijvoorbeeld door ollama te draaien met een 7B model o.i.d., dan ben ik zeer benieuwd naar de resultaten.

[ Voor 19% gewijzigd door ocf81 op 12-03-2025 11:09 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Brozef schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:08:
[...]

Het zijn inderdaad de langste, breedste en hoogste kaarten, in elke dimensie zijn ze een uitschieter. A.K.A The compensator 9000
Hahaha! :) Big Fucking Graphics 9000.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zNIiBYSKdaziIPQDVAjECdPUEM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Sl6DDITieEXXcRnq2kVMHQc6.png?f=fotoalbum_large

Jij hebt toch ook een XFX? ;) :+ >:) O-)

[ Voor 46% gewijzigd door HugoBoss1985 op 12-03-2025 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-08 18:49
Santee schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:55:
[...]

Hij past gelukkig makkelijk in mijn O11 XL, vertically mounted. Alleen ik heb mijn pump+res gemount aan de backside fan grill en de fittingen komen aan de voorkant eruit. Bij de Asus heb ik +- 5mm over, maar die is 30mm korter dus. :+
Heb ook zo'n O11 Dynamic XL en ik mag ook de boel verbouwen om het allemaal netjes te krijgen. Side optie zit nu mijn AIO in en dan vindt ik dat de fans straks wel heel dicht op de kaart komen. Die gaat naar boven en maar extra fans kopen ofzo :P

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:23
Heeft bij de rest windows update ook de drivers net verneukt? Werd uit een game geschopt en had ineens 24.30.31.02 ingeinstalleerd staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
NESFreak schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:15:
Heeft bij de rest windows update ook de drivers net verneukt? Werd uit een game geschopt en had ineens 24.30.31.02 ingeinstalleerd staan...
Yep, ik was vanochtend in de badkamer en hoorde opeens PLOP PLOP PLOP (USB connect en disconnect) door de speakers. Bij terugkomst drivers hersteld en alle settings pleitte.. :(

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/57TfKfR.png

Product: AMD Settings -- Removal completed successfully.
Windows Installer removed the product. Product Name: AMD DVR64. Product Version: 1.0.2. Product Language: 1033. Manufacturer: Advanced Micro Devices, Inc.. Removal success or error status: 0.
Beginning a Windows Installer transaction: C:\WINDOWS\TEMP\\AMDRSInstaller\\CN\cnext\cnext64\ccc-next64.msi. Client Process Id: 18736.
Product: AMD Settings -- Installation completed successfully.
etc.etc.

Twijfel erg of windows hier de culprit is of dat nieuwe tooltje van AMD waar 'automatically install software updates' in aanstond. Dat heb ik iig uitgezet...

[ Voor 46% gewijzigd door Lord_Dain op 12-03-2025 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brozef
Lord_Dain schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:40:
[...]

Yep, ik was vanochtend in de badkamer en hoorde opeens PLOP PLOP PLOP (USB connect en disconnect) door de speakers. Bij terugkomst drivers hersteld en alle settings pleitte.. :(

[Afbeelding]

Product: AMD Settings -- Removal completed successfully.
Windows Installer removed the product. Product Name: AMD DVR64. Product Version: 1.0.2. Product Language: 1033. Manufacturer: Advanced Micro Devices, Inc.. Removal success or error status: 0.
Beginning a Windows Installer transaction: C:\WINDOWS\TEMP\\AMDRSInstaller\\CN\cnext\cnext64\ccc-next64.msi. Client Process Id: 18736.
Product: AMD Settings -- Installation completed successfully.
etc.etc.

Twijfel erg of windows hier de culprit is of dat nieuwe tooltje van AMD waar 'automatically install software updates' in aanstond. Dat heb ik iig uitgezet...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9HbyQh05FCQ64M1cbA97vZNNWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d3ipiy8D4TgzWfXKwkRV477g.png?f=fotoalbum_large

Ja windows denkt dat huidige driver oud is en wil hem vervangen.
HugoBoss1985 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:33:
[...]

Hahaha! :) Big Fucking Graphics 9000.

[Afbeelding]

Jij hebt toch ook een XFX? ;) :+ >:) O-)
Hahah ja en ik rij ook in een hummer, vond dit wel bij mij passen

[ Voor 14% gewijzigd door Brozef op 12-03-2025 14:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• p.w

p.w

Zo ook eindelijk binnen en geïnstalleerd wat een kaart :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSy2eUmLLpPtPLNvaiWp9vPtF_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzADWkPPA5gR5FW0GSw4O7lH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJSQn9QdaArXXxCnfq40FWYE59c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nHLmtSf3GrkXqbMdNA4Yck0D.jpg?f=fotoalbum_large

Test uitslagen volgen:)

Stock

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9APjm-rzdwKYPqivnsNWmT0110=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/o1qXEqqdBrNBbNEFPOa8RfsG.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door p.w op 12-03-2025 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
p.w schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:25:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Stock

[Afbeelding]
ik ben zo extreem jaloers op die nitro+, ik moest wel een full black kaart hebben omdat mijn pc een blackout build is, anders had ik deze kaart erg graag gehad. wat een design!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord_Dain

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Stock

[Afbeelding]
Hij's echt supertoll hè.. haha.. ik vind hem schitterend in mijn PC.

Ik zie dat je ook al hebt uitgevonden hoe de RGB te manipuleren. Ik heb Trixx geinstalleerd van Sapphire.. Daar kan je evt. ook kiezen voor de optie remote controlled als je de header op je mobo aansluit.

Heuy ik had stock ook 7100 nog iets :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:40
Ondertussen ook mijn 9070 no-XT Pulse aan de praat onder Ubuntu. (Een clean install, en deze instructies waren de oplossing)

Superposition benchmark kunnen runnen(system power rond 340 Watt). 3dmark Steel Nomad crash helaas.
Kan nu eingelijk cities skyline 2 spelen(wat echt niet ging op een 1660 Super).

Als ik een beetje vergelijk, is superposition score wel redelijk voor 9070 no-XT.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XNubJSmEDSMuYwt-c-p1J8vY-L0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hx1pdvJCo6z5kurDazpviNZY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rzn
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-08 11:46

rzn

Via AMD Tuning via de AMD Drivers kom ik op een maximum Board Power van 243W.

Volgens mij is de standaard TDP 304W en kan dat oplopen tot 340W.

Hoe kan het zijn dat ik niet het reguliere verbruik pak? Ik heb het zowel bij Default als bij OC settings.

Kan het zijn dat de kabels niet voldoende stroom leveren? Graag input, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
rzn schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:54:

Hoe kan het zijn dat ik niet het reguliere verbruik pak? Ik heb het zowel bij Default als bij OC settings.

Kan het zijn dat de kabels niet voldoende stroom leveren?? Graag input, bedankt.
9070 of 9070XT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn

rzn

Het betreft een 9070 XT.

Zie hieronder de screenshot van de max. power draw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBbgLC8phJ3-yRfRY3A4C-hFPkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u0ffRwW8SBoTv8ZqwW6cPC2f.png?f=fotoalbum_large

Systeem:
https://tweakers.net/gallery/437501/inventaris/ + 9070 XT

De videokaart krijgt stroom via 2x PCIE 2+6. Eerst vanuit dezelfde kabel, maar 2 aparte kabels leidt niet tot een andere uitkomst.

[ Voor 75% gewijzigd door rzn op 12-03-2025 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brozef
rzn schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:54:

Kan het zijn dat de kabels niet voldoende stroom leveren?? Graag input, bedankt.
Wat voor load test je mee? Zou kunnen dat de load gewoon niet de volledige tdp bereikt. Als je furmark draait bijvoorbeeld heb je het dan ook?
rzn schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 23:25:
[...]

Het betreft een 9070 XT.

[Afbeelding]

Systeem:

De videokaart krijgt stroom via 2x PCIE 2+6. Eerst vanuit dezelfde kabel, maar 2 aparte kabels leidt niet tot een andere uitkomst.
Die AMD stress test verbruikt mijn 340 +10% power limit kaart ook 234w. Denk dat er niks aan de hand is

[ Voor 36% gewijzigd door Brozef op 12-03-2025 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn

rzn

Brozef schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 23:44:
[...]

Wat voor load test je mee? Zou kunnen dat de load gewoon niet de volledige tdp bereikt. Als je furmark draait bijvoorbeeld heb je het dan ook?
[...]

Die AMD stress test verbruikt mijn 340 +10% power limit kaart ook 234w. Denk dat er niks aan de hand is
Je hebt gelijk. :| Bedankt. :*)

Ik begon te twijfelen nadat ik op stock settings ca. een score had van 19K en daarna met undervolt etc. settings lager uitkwam op ca. 16.5K, in die testapplicatie genaamd superposition 4K.
Hoe zou dat komen?

En kan ik terug naar 1 stroomkabel van 2+6/2+6? Wat is wijsheid?

[ Voor 17% gewijzigd door rzn op 12-03-2025 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aktuvor
Zo na dagen drukte eindelijk wat tijd gehad voor tests.

Heb na veel trial en error een beetje de ondergrens van mn kaart (power color Red Devil 9070xt) opgezocht waar het prestatie verlies minimaal is.

-10% power (-11% is te instabiel en crashed halverwege de stress)
-85 voltage (lager is instabiel)
-100mhz gpu clock (ook +100mhz en +150mhz geprobeerd maar dat scheelde 0.2%)
2600 memory (alles hoger crashed in stress tests)

Scores in Steel Nomad rond de 7400
Super position rond de 21000

Hoogste mem temp aan het einde van de stress run was 87°C, fans nooit harder gedraaid dan 50%

Al met al zeer tevreden, in de komende dagen even zoeken of ik hem nog ietsjes koeler krijg zonder teveel prestatie verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aktuvor
Zouden jullie stellen dat furmark zwaarder of lichter is dan de steel Nomad stress run?

Want als die zwaarder is pak ik die liever.
Wil de kaart zo stabiel mogelijk krijgen zodat ik er niet meer naar om hoef te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brozef
rzn schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 23:48:
[...]

Je hebt gelijk. :| Bedankt. :*)

Ik begon te twijfelen nadat ik op stock settings ca. een score had van 19K en daarna met undervolt etc. settings lager uitkwam op ca. 16.5K, in die testapplicatie genaamd superposition 4K.
Hoe zou dat komen?

En kan ik terug naar 1 stroomkabel van 2+6/2+6? Wat is wijsheid?
Als je alles stock houdt maar alleen een kleine undervolt van -25 doet heb je het dan ook?
Als je VRAM te hoog clockt gaan je scores sowieso omlaag vanwege error correcting

Zou wel 2 kabels aangesloten houden, pcie heeft wel grote safety marge maar toch
Aktuvor schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 00:03:
Zouden jullie stellen dat furmark zwaarder of lichter is dan de steel Nomad stress run?

Want als die zwaarder is pak ik die liever.
Wil de kaart zo stabiel mogelijk krijgen zodat ik er niet meer naar om hoef te kijken.
Moelijk te zeggen, weet niet of je speed way al hebt geprobeerd of port royal. Je kan ook OCCT gaan bekijken heb ik veel gebruikt voor mijn ryzen undervolt en is ook goed voor GPU stability tests.

Furmark is voor mij vaak meer een kan mijn kaart max tdp bereiken en hoe heet word die nu.

Denk in het algemeen dat je het beste gewoon games gaat spelen als je denkt dat je undervolt stabiel is en als je toch een crash krijgt om hem met -10 te loweren voor dat spel. Is namelijk niet allemaal gelijk aan elkaar, en sommige spelen willen misschien helemaal niet met een undervolt lekker draaien.

[ Voor 40% gewijzigd door Brozef op 13-03-2025 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzn

rzn

Brozef schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 00:04:
[...]

Als je alles stock houdt maar alleen een kleine undervolt van -25 doet heb je het dan ook?
Als je VRAM te hoog clockt gaan je scores sowieso omlaag vanwege error correcting

Zou wel 2 kabels aangesloten houden, pcie heeft wel grote safety marge maar toch

[...]
Alles default m.u.v. power limit:

Superposition 4K optimized results:
-30V = 18.046
-25V = 18.536
-20V = 18.949
-15V = 19.310
-10V = 19.610
-05V = 19.625
-00V = 20.057
+05V = 20.241
+10V = 20.439

Wat zou ik vervolgens moeten testen voor een goed resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:24

R.G

rzn schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 23:25:
[...]

Het betreft een 9070 XT.

[Afbeelding]

Systeem:

Kan je hiermee kingdom come 2 alles op ultra en 4k 60fps spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:24

R.G

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Stock

[Afbeelding]
Gaaf gedaan.

De cpu koeler of het apparaat waarmee je cpu en gpu temp kan uitlezen hoe verkijgt dat apparaat de temp info?

Moet je daarvoor kabeltjes plaatsen of sensoren plaatsen?
Wat voor apparaat is het heb je model nr en type nr en of een linkje en is dat waterkoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Bah, -80mV blijkt toch ook niet 100% stabiel. In cutscenes krijg ik nog steeds af en toe een vastloper met driver reset (dus Windows crasht niet mee). Op naar de -70 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlasZ
Korvaag schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:54:
Bah, -80mV blijkt toch ook niet 100% stabiel. In cutscenes krijg ik nog steeds af en toe een vastloper met driver reset (dus Windows crasht niet mee). Op naar de -70 :+
Het is inderdaad wel een verademing dat een foute OC niet de ganse PC meer doet crashen, gewoon een minuutje wachten tot de drivers weer meewerken en je kan verder, terwijl je intussen nog wat OC artikels kan lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.w

p.w

R.G schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 01:05:
[...]

Gaaf gedaan.

De cpu koeler of het apparaat waarmee je cpu en gpu temp kan uitlezen hoe verkijgt dat apparaat de temp info?

Moet je daarvoor kabeltjes plaatsen of sensoren plaatsen?
Wat voor apparaat is het heb je model nr en type nr en of een linkje en is dat waterkoeling?
Dankje ben er zelf ook zeer tevreden over :)

Het is inderdaad waterkoeling en wordt aangestuurd door de NZXT Cam software
hier een klein voorbeeld https://support.nzxt.com/...p-op-mijn-Kraken-Z-koeler

https://nzxt.com/collection/kraken

[ Voor 3% gewijzigd door p.w op 13-03-2025 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brozef
rzn schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 00:41:
[...]

Alles default m.u.v. power limit:

Superposition 4K optimized results:
-30V = 18.046
-25V = 18.536
-20V = 18.949
-15V = 19.310
-10V = 19.610
-05V = 19.625
-00V = 20.057
+05V = 20.241
+10V = 20.439

Wat zou ik vervolgens moeten testen voor een goed resultaat?
Power limit is niet een undervolt, dat is gewoon hoeveel stroom je GPU mag verbruiken. Hoe meer je dat verlaagt hoe minder goed die gaat presteren, maar wel zuiniger

Undervolt doe je bij GPU Tuning, en dan voltage offset. je verzet de voltage curve.

Voorbeeld is normaal heeft je GPU 0.95v nodig om een boostclock van 2900 te halen, nu zet je de voltage curve naar -50mv en nu kan je GPU met 0.9v de boostclock van 2900 halen maar die 0.95 bereikt nu 3000

Dit zijn niet de echte nummers maar om je een idee te geven zeg maar

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:14
Na een week gespeeld te hebben met de 9070XT TUF wil ik graag mijn ervaring met jullie delen.
De review van Techpowerup laat op zich wachten, dus ik heb ook wat screenshots en metingen gemaakt. Hopelijk helpt het bij het maken van een keuze voor degene die de TUF overwegen.

Wat mij erg bevalt is de bouwkwaliteit van de kaart. Dat is op hetzelfde niveau als de Sapphire 7900XTX Nitro. Het enige gemis daarbij is alleen de vapor chamber. Met de huidige prijzen hadden ze dat best erbij kunnen doen, maar ik begrijp ook dat de AIB's lange tijd in onzekerheid hebben gezeten over de uiteindelijke MSRP en dus maar op goed geluk iets moeten ontwerpen.

De koeler is qua luidheid versus RPM middelmatig te noemen. Het maakt daarnaast een hoorbaar motorgeluid dat zich resulteert in een zacht brommen door het blaasgeluid heen. Het is niet een duidelijke "RRRR" wat bijv. sommige Scythe slipstream's hadden (SY1225SL12M). Eerder een "whhr" en flink minder dan het gebrom van bijv. de 4090FE. Onder 1000rpm valt het nog mee en is de kaart redelijk stil te noemen. Rond 1300-1400rpm is het storend. Ik denk dat in dat gebied ook resonanties optreden, waardoor de fan's meer gaan zingen. Vanaf ca. 1500rpm domineert het geluid van de lucht turbulentie en is de koeler alles behalve stil.
Ik heb even het begingedeelte van Horizon - Forbidden West gespeeld op 3440x1440 resolutie en daar gaan de fan's al binnen korte tijd naar 2500rpm op stock / out-of-box settings (performance bios).

Het positieve is dat een custom fancurve gelukkig hier nog veel aan kan verbeteren. Standaard staat het bij zowel de silent als performance bios vrij agressief afgesteld (ik vermoed vanwege de relatief hoge geheugen temperatuur).

Fancurve Silent bios en Performance bios
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdTYPAOR3BRk8fQYHGuBOp_srPc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ZsUY6aYuFuK1lRJ6f7Rsn4lh.png?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYAc61wei6QWhAwwHm1XsomFhA0=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ly50E7SI7yVciTv0QgicxDrL.png?f=fotoalbum_medium

Daarbij heb ik gekeken naar de lineariteit van de fan's en daarvoor de rpm vs pwm (%) relatie in kaart gebracht. Voor het maken van een custom fancurve is dan meteen de juiste instelwaarde af te lezen en bespaart het kopzorgen als het verband niet lineair is. Zoals met de TUF hier ook duidelijk het geval is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJKTY6lwWFh6hOMYBTDSxbW3pyQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Vh1eOk72tyIADR4TxxDCo5lz.png?f=user_large

Het is mij verder een raadsel waarom de kaart een dual bios optie heeft.
Normaal gesproken is er naast de fancurve ook wel een verschil in de TBP en andere limieten.
Zoals hieronder echter in de HWinfo screenshots zichtbaar is, is zelfs het instelpunt voor de max clock (Fmax) gelijk. Als je het aan mij vraagt is het onzinnig om deze feature te hebben, wanneer het alleen om een andere fancurve gaat.

Silent bios en Performance bios
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvPshHjRWUo57NgLswonumEZHAU=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/llcAtq5Dul3v0jcq1NvWMAJP.png?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teJDNWvrM6Xyb3ahLFBk5AGhAhc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/30fV5AukvmOYEuIDdmiMdJUl.png?f=fotoalbum_medium

De koelefficiëntie van de koeler is verder prima te noemen.
Dit is gemeten in een Meshify S2 met open zijkant.

Stock (330Wtbp) en AMD referentie spec (-8% PL, 304Wtbp)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2NxpCkor9GAJAl2GQRZodqxhBY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Axtlqr2ROLRlGbsOcl7PPvGS.png?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NpxTuB3vZZvNJM4UbTZQnPTu84=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/LoehA1rEe1XYtDRmxSQ54Xc3.png?f=fotoalbum_medium

Ik kwam toevallig ook een oude leuke meting tegen van mijn 7900XTX Nitro in identieke opstelling en met gelijke corepower. Aangezien de GCD van Navi32 en de Navi48 GPU chip vrijwel even groot zijn, is dit mogelijk een aardige indicatie wat een vapor chamber zou toevoegen. Mijn schatting is zo'n 7-8°C verbetering.

Sapphire 7900XTX (-10% PL, 364W TBP)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXPD_UXPl8CFpxBG_32dHylXI00=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/xHh3b9QQlgCuxBkbQSjEO70W.png?f=fotoalbum_medium

Wat betreft het rustverbruik ben ik aangenaam verrast.
Het is zoals ik eerder vermoedde gelijk aan een 6800XT / 6900XT en het lijkt erop dat AMD er werk van heeft gemaakt om het probleem met vastzittende geheugen clock in een multi-monitor setup op te lossen.
Zowel met een single als dual monitor kom ik op een zéér laag GPU verbruik van 8-9Wtbp uit.
Met Nvidia GPU's is het vaak zo dat het rustverbruik aanzienlijk toeneemt met meerdere schermen.

Een klein overzichtje van het systeem rustverbruik (5800X + MSI B450 Tomahawk + Seasonic TX-650) gemeten aan de 230V kant.

1 scherm: 3440x1440@100Hz
  • 6900XT: 39.5W
  • 7900XTX: 46W
  • 9070XT: 39.5W
  • 5090FE: 57W
2 schermen: 3440x1440@100Hz + 2560x1440@100Hz
  • 6900XT: 68W (geheugenclock blijft hoog / vastzitten. Met 2e scherm @50Hz gaat het naar 40W)
  • 7900XTX: 47W
  • 9070XT: 40W
  • 5090FE: 66W
Naar aanleiding van het artikel bij Igorslab: https://www.igorslab.de/e...ch-up-on-platinum-design/ heb ik m.b.v. een stroomtang de retourstroom gecontroleerd met zowel een Corsair HX1200i2024 als Seasonic TX-650 voeding.
Bij Igor zijn twee 9070XT kaarten defect geraakt tijdens het benchmarken en het vermoeden bestaat dat het mogelijk te maken heeft met een extreem verschil in de retourstroom dat via het moederbord terug loopt i.p.v. de PCIe connectoren.
Ook in het bovenstaande artikel gaat bij de Nitro 90%! van de stroom via de verkeerde weg terug. Ik heb eerder al metingen gedaan aan de 5090FE i.v.m. het smeltgevaar en daarbij gemerkt dat de PSU ook een factor kan zijn in welke weg de retourstroom kiest. Het is dus een samenhangend probleem.

Bij de Asus 9070XT TUF ben ik alleen in staat geweest om het verschil in stroom heen en terug te meten van de 3 kabels en daarmee het aandeel van de retourstroom. Helaas dus niet hoe het nu precies gesteld is met de stroomverdeling van de +12V lijnen tussen de PCIe 6/8-pin connectoren onderling.
Daarvoor moeten de aders van de Seasonic kabels gespleten worden en voor slechts een wetenschappelijk experiment is het mij iets te kostbaar.

Verschil gemeten per genummerde connector bij 330Wtbp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8hDu8npnvctNdThGOfIODr5t3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QvsYLxOvTbKAFU2Kz1qXiAYq.png?f=fotoalbum_large

[Corsair HX1200i2024]
1: -6.00A | 2: -1.37A | 3: -2.20A. Retour aandeel ca. (9.57A / 27.5A)*100 = 35%
[Seasonic TX-650]
1: -7.16A | 2: -1.44A | 3: -2.64A. Retour aandeel ca. (11.24A / 27.5A)*100 = 41%

Ook niet ok, maar nog niet problematisch. Het verschil tussen de kabels verhuist verder niet meer, wat suggereert dat het hoofdzakelijk aan het ontwerp van de kaart ligt of een samenspel tussen de GPU en moederbord. Bij de Seasonic TX-650 zijn de kabels redelijk oud en heeft slijtage een beetje invloed op de absolute waarden. Maar nagenoeg niet in het percentage dat terug gaat.
Over de mate van de retourstroom onderling de stekkers is geen conclusie te trekken, zoals eerder gezegd is het onbekend hoe het vermogen over de 3 connectoren verdeeld is. Voor hetzelfde geld gaat bijna alle stroom via stekker 1 of is het wel netjes evenredig verdeeld en is er alleen een verschil in de GND/COM lijnen.

Een prestatie/efficiëntie schaling met Timespy Extreme heb ik trouwens ook gemaakt.
Dat zal ik in een volgende post neerzetten. Het leek mij beter om dat te splitsen omdat het anders onoverzichtelijk wordt in deze toch al lange post.
Kort gezegd is mijn oordeel dat de RX9070XT een soort RX6800 achtige kaart is op steroïden 8) .
Vanuit een tweakers/tuning/hobby oogpunt is dat mooi nieuws, want het extra vermogen leent zich goed voor waterkoeling. Vanuit het oogpunt van een consument betekent het dat de kaart ook veel goedkoper gemaakt had kunnen worden. Maar zoals we inmiddels weten, is het voordeel van een oversized ontwerp dat het ook veel stiller afgestemd kan worden, zonder veel prestaties te verliezen.

Tot slot de pro's en con's op een ritje, waarvan sommige uiteraard een persoonlijke voorkeur is (ook over AMD in het algemeen):

The good
  • PCM pad *O*
  • Goede bouwkwaliteit PCB (maakt onderling de AIB's weinig uit bij AMD)
  • Vanouds veel telemetrie aan boord
  • Powerlimiet ondergrens is toegenomen versus RDNA2 (-10%) en RDNA3 (-10%)
  • Lekker veel powerbudget
  • Efficiëntie waanzinnig te verbeteren en daarmee ook de luidheid van de koeling
  • Minder aantal advanced tab vinkjes (waarom zo kleinzerig AMD, geef dan gewoon één optie in het voorkeursmenu)
  • Led waarschuwing op de PCB bij niet aangesloten PCIe stekkers (Asus specifiek)
The bad
  • Koeler niet stil en heeft geen prettig profiel / geluidspectrum,
  • Fmax is veranderd naar een onduidelijke en praktisch nutteloze offset (ondergrens veel te beperkt met center frequentie @3500MHz..minimum cap is dus 3000Mhz)
  • Doordat de Fmax nu niet lager dan 3000MHz kan is coilwhine nauwelijk te verminderen
  • Display settings tab nog steeds verborgen (achter het tandwiel, rechtsboven)
  • VSR (downscaling) zit bij display settings
  • Geen PPT instelling meer voor de powerlimiet (nog wel weergave in TGP wat praktisch de PTT is.
  • 9070XT TUF is redelijk groot voor een midrange kaart. 32.8cm is het uiterste wat in mijn daily driver customloop PC past.

[ Voor 100% gewijzigd door CMT op 14-03-2025 05:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CMT schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:35:
Wat betreft het rustverbruik ben ik aangenaam verrast.
Het is zoals ik eerder vermoedde gelijk aan een 6800XT / 6900XT en het lijkt erop dat AMD er werk van heeft gemaakt om het probleem met vastzittende geheugen clock in een multi-monitor setup op te lossen.
Zowel met een single als dual monitor kom ik op een zéér laag GPU verbruik van 8-9Wtbp uit.
Met Nvidia GPU's is het vaak zo dat het rustverbruik aanzienlijk toeneemt met meerdere schermen.

Een klein overzichtje van het systeem rustverbruik (5800X + MSI B450 Tomahawk + Seasonic TX-650) gemeten aan de 230V kant.

1 scherm: 3440x1440@100Hz
  • 6900XT: 39.5W
  • 7900XTX: 46
  • 9070XT: 39.5W
  • 4090FE: 57W
2 schermen: 3440x1440@100Hz + 2560x1440@100Hz
  • 6900XT: 68W (geheugenclock blijft hoog / vastzitten. Met 2e scherm @50Hz gaat het naar 40W)
  • 7900XTX: 47W
  • 9070XT: 40W
  • 4090FE: 66W
[/list]
Valt me toch een beetje tegen voor een veel kleinere die dat de kaart met 1 scherm idle niet echt zuiniger is.
Ik ben wel benieuwd wat er met high refresh rate schermen gebeurd want daar had ik in het verleden issues mee dat als je meer dan 1440p als resolutie hebt en dan boven de 100Hz ging ging de memory clock ook omhoog. Dat lijkt bij de RDNA2 kaarten nu wel opgelost. Als ik nu in HWI64 kijk heb ik lagere clocks.

Mijn 6950XT zal waarschijnlijk idle dus zuiniger blijven aangezien ik daar veel meer kan undervolten. Ik heb dat bij mijn 6950XT GPU, SOC, Memory en IO ook undervolted dat scheelde veel voor het idle verbruik (SOC ook veel onder load).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
@Astennu
Aan het aantal cores / die-grootte ligt het ook niet. Het rustverbruik wordt hoofdzakelijk door het geheugen & SoC en de efficiëntie & power saving opties van de vrms/voeding op de kaart bepaald.
Wat wil zeggen dat het juist heel goed is dat het verbruik met 2 schermen praktisch niet toeneemt.
Ik hoop trouwens dat dit ook voor high refresh schermen geldt.

De AMD MBA 6950XT heeft hele zunnige vrm's aan boord voor de GPU chip de: TDA21490 versus TDA21472 bij de 6900XT. Dat werkt ook door in het rustverbruik.
Toen ik de 6950XT aan het afstellen was voor een ITX project merkte ik dat het in rust ca. een watt zuiniger is dan de 6900XT.

Ik vind het overigens super jammer dat alles zo dichtgetimmerd is sinds RDNA2.
De 6900XT heb ik heel efficiënt weten te krijgen door o.a. de GDDR6 spanningen te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadYeon
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 09-09 11:35
Ik kon het niet laten, vanavond komt de 9070XT Nitro+ van NBB binnen...na 15 jaar weer eens een Sapphire kaart. :)

Ik ben eigenlijk best benieuwd of Sapphire iets met load balancing doet op de 12VHPWR connector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 10:14
hoe staat het met coil whine met deze nieuwe kaartjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CMT schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:02:
@Astennu
Aan het aantal cores / die-grootte ligt het ook niet. Het rustverbruik wordt hoofdzakelijk door het geheugen & SoC en de efficiëntie & power saving opties van de vrms/voeding op de kaart bepaald.
Wat wil zeggen dat het juist heel goed is dat het verbruik met 2 schermen praktisch niet toeneemt.

De AMD MBA 6950XT heeft hele zunnige vrm's aan boord voor de GPU chip de: TDA21490 versus TDA21472 bij de 6900XT. Dat werkt ook door in het rustverbruik.
Toen ik de 6950XT aan het afstellen was voor een ITX project merkte ik dat het in rust ca. een watt zuiniger is dan de 6900XT.

De 6900XT heb ik heel efficiënt weten te krijgen door o.a. de GDDR6 spanningen te verlagen.
Klopt idd kan ook dat andere kaarten wel iets zuiniger zijn. Ga het bij mijn reaper ook testen.

Maar inderdaad heel goed dat multi screen nu eindelijk zuinig kan heeft te lang geduurd.

Ik vind het zelf ook heel jammer denk dat deels door de crypto hype kwam en deels door dat je er wel voor kan zorgen dat je pc niet meer kan starten. En bepaalde kaarten zoals 6800 verder overvolten.
Dus je bypassed Dan alle software limitiaties die amd gebruikt om de kaarten te segmenteren zonder die beperkingen zitten ze een stuk dichter bij elkaar.

Maar het is heel jammer want dat was ook de rede dat ik bij RDNA2 gebleven ben. Zo veel efficiënter en fijner in gebruik omdat je geen wattman hoeft te gebruiken en die settings altijd blijven staan zolang je de driver niet update.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• griffz
Vegetto schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:24:
Bij de Asus Prime 9070XT 0 last van draait stil en koel. Het enige wat ik hoor is de pomp van mn CPU AIO :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

CMT schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:02:
@Astennu

Misschien een beetje offtopic, maar hoe heb je de voltages aangepast van memory bij de 6900XT? Ik heb de ASRock RX6900XT Formula OC (dus ja, die zou dat wel moeten kunnen lijkt me).

Ik had mijn ogen op de 9070XT maar aangezien die niet voor minder dan 900,- te krijgen is en ik een RTX5080 voor 1300,- zag, ben ik (helaas, en dat meen ik) toch maar overstag gegaan.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brozef
RadYeon schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:23:
Ik kon het niet laten, vanavond komt de 9070XT Nitro+ van NBB binnen...na 15 jaar weer eens een Sapphire kaart. :)

Ik ben eigenlijk best benieuwd of Sapphire iets met load balancing doet op de 12VHPWR connector?
Buildzoid heeft een video over wat sapphire heeft gedaan

YouTube: Taking a look at Sapphire implementation of the 12VHPWR connector on...

Eigenlijk niet heel veel behalve 2 zekeringen
Ik heb in iedergeval nergens last van op een XFX Mercury Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aktuvor
Brozef schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 00:04:
[...]

[...]

Moelijk te zeggen, weet niet of je speed way al hebt geprobeerd of port royal. Je kan ook OCCT gaan bekijken heb ik veel gebruikt voor mijn ryzen undervolt en is ook goed voor GPU stability tests.

Furmark is voor mij vaak meer een kan mijn kaart max tdp bereiken en hoe heet word die nu.

Denk in het algemeen dat je het beste gewoon games gaat spelen als je denkt dat je undervolt stabiel is en als je toch een crash krijgt om hem met -10 te loweren voor dat spel. Is namelijk niet allemaal gelijk aan elkaar, en sommige spelen willen misschien helemaal niet met een undervolt lekker draaien.
Dankjewel voor de recommendations en de inzichten. Heb de meesten al geprobeerd behalve furmark en occt.
Mijn undervolt (op de CPU) komt wel goed door herhaalde benches van cinebench en aida64 zonder stretching. En heb deze in meerdere zwaardere titels (waaronder space marine 2 max setting 1440p, zou eigenlijk misschien 1080p moeten doen om CPU meer te belasten maar toch) getest en na iets minder aggressief undervolten stabiel bevonden.
Had daarvoor screen tears in sommige cutscenes.

CiV7 werkt ook weer, had ooit disable fullscreen optimization aangevinkt. En dat gaf blijkbaar de issues (althans nu fullscreen optimization weer aanstaat doet hij het weer). Lag dus uiteindelijk inderdaad niet aan 9070XT.

Ik ga wanneer tijd het toelaat weer aan de slag met de door jou genoemde opties en daarna eindelijk gewoon genieten van gamen😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Cow
CMT schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:35:
Bij de Asus 9070XT TUF ben ik alleen in staat geweest om het verschil in stroom heen en terug te meten van de 3 kabels en daarmee het aandeel van de retourstroom. Helaas dus niet hoe het nu precies gesteld is met de stroomverdeling van de +12V lijnen tussen de PCIe 6/8-pin connectoren onderling.
Daarvoor moeten de aders van de Seasonic kabels gespleten worden en voor slechts een wetenschappelijk experiment is het mij iets te kostbaar.

Verschil gemeten per genummerde connector bij 330Wtbp:
[Afbeelding]

[Corsair HX1200i2024]
1: -6.00A | 2: -1.37A | 3: -2.20A. Retour aandeel ca. (9.57A / 27.5A)*100 = 35%
[Seasonic TX-650]
1: -7.16A | 2: -1.44A | 3: -2.64A. Retour aandeel ca. (11.24A / 27.5A)*100 = 41%

Ook niet ok, maar nog niet problematisch. Het verschil tussen de kabels verhuist verder niet meer, wat suggereert dat het hoofdzakelijk aan het ontwerp van de kaart ligt of een samenspel tussen de GPU en moederbord. Bij de Seasonic TX-650 zijn de kabels redelijk oud en heeft slijtage een beetje invloed op de absolute waarden. Maar nagenoeg niet in het percentage dat terug gaat.
Over de mate van de retourstroom onderling de stekkers is geen conclusie te trekken, zoals eerder gezegd is het onbekend hoe het vermogen over de 3 connectoren verdeeld is. Voor hetzelfde geld gaat bijna alle stroom via stekker 1 of is het wel netjes evenredig verdeeld en is er alleen een verschil in de GND/COM lijnen.
Ik heb thuis ook een DC amp tang te liggen, en mijn stekkers zijn losse draden, goed idee, ik zal de amperes ook eens gaan meten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Maartor
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 27-05 22:52
Hoi hoi. Nu dat ik mijn 9070xt ommenabij een weekje heb kunnen testen, bij dezen mijn bevindingen.
Mijn system:
CPU: 5800x3d
MB: Asus strix X570e
RAM: 32 GB 3600mhz trident z neo cl 16
GPU: Powercolor red devil 9070xt (voor 849 euro gekocht 14:57 bij alternate...)
SSD: 2x 1tb samsung 980 pro
OS: Windows 11 (geupgrade voor optiscalar FSR 4 in cyberpunk)
PSU: Seasonic focus gold 750W

Ten eerste, mijn zorgen vooraf:
Coil whine: 0 last van. Oprecht heerlijk. heel fijn te merken dat er 0 sprake van coilwhine is bij mijn kaart
CPU bottleneck: 0 last van. De kaart draait mooi op 100%/99% en het is leuk te zien dat mijn 5800x3d nu ook beter tot zijn recht komt vs mijn oude 6900xt
PSU: Ik maakte me zorgen dat de 750W te karig zou zijn.... niet het geval! wat wel zo is is dat ik maar 2 pcie kabels had, elk met een extra connector. Ik merk dat ik stabielere overclocks draai en stabiele game prestaties met de OC heb nu dat ik n 3e heb geinstalleerd.

Overkloks: (overal max fans en +10% powerlimit)
Steel nomad: https://www.3dmark.com/sn/4365631
In deze benchmark lukte het me om met een -90mv undervolt en een mem clock + 280mhz stabiel meerdere runs te draaien. Dit met een ijskoud winters briesje

Timespy: https://www.3dmark.com/spy/53942560
In deze benchmark lukte het me om met een -150mv undervolt en een +272mhz mem clock stabiele runs te draaien. Ook met een ijskoud winters briesje

In games:
Counterstrike
Een giga outlier in negatieve zin. mn 6900xt presteerde net zo goed en eventueel zelfs beter. Tevens crasht cs2 bij mij zodra ik ook maar iets probeer te undervolten of overklokken. maarja... met een 480+ fps.... wat maakt t ook uit.

Cyberpunk 2077
Overklok die ik stabiel toe kan passen: -80mv undervolt en +232 mem clock (+10% powerlimit, fans op 45%, super stil en lekker koel met max 80 graden hotspot en 80 graden mem temp
In cyberpunk draait ik nu met max fov, 1440p, rt psycho en alles op ultra (psycho spr) zo'n 150 fps als in Xess op ultra quality heb staan en ik afmf in de driver instel op priority high en quality modus. Dit is echt heel smooth, ziet er fantastisch uit en draait lekker stbiel.
Als ik optiscalar toepas en daarmee FSR4 forceer ziet het er nog beter uit. hiermee haal ik ommenabij dezelfde FPS en ziet alles er net iets beter uit. ook erg tof dat je met optiscalar als t ware je eigen ultra quality settings in kan zetten en ook nog eens kan bepalen hoe veel hij verscherpt etc. Erg cool!!
Met FSR4 ultraquality, afmf, alles ultra en dan pathtracing haal ik zon 70 fps, als ik dan via optiscalar FSR4 balanced naboots is dit weer een 100+ fps en als ik zelf iets meer naar performance modus ga haal ik ommenabij dezelfde 150 fps.... en ziet het er nogsteeds fantastisch uit. Dat gezegd hebbende.... pathtracing zonder ray construction/overdrive of hoe Nvidia t ook wil noemen.... is path tracing niet heel veel indrukwekkender dan ul/psycho raytracing.

De rest van de games.... ben ik nog nie echt aan toe gekomen.

Kortom: Fantastische prestaties, mooi stil, met 360w niet zuinig maar ook nie buitensportig, mooi dat mn 5800x3d de kaarty niet (merkbaar) bottleneckt op 1440p en bij dezen ben ik erg tevreden dat ik hem voor 849 heb kunnen kopen. Dit is de upgrade die ik nodig had en is een goede reden om mn 6900xt aan n kameraad te geven voor een mooi vrienden prijsje (denk aan 300-350 euro ofzo).

Ik ben niet de meest actieve tweaker op t forum, kan zijn dat ik pas later reageer, maar mochten er vragen zijn, stel ze gerust. Het overklokken gebeuren laat ik ff voor wat t is tot er nieuwe drivers zijn etc.

Oh bijna vergeten te zeggen. de drivers zijn super stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
Globaal minder dan een 6900XT, maar met de 9070XT TUF kan het behoorlijk tekeer gaan (en het zal met andere kaarten ook zo zijn). Het is sterk afhankelijk van de klok en het soort last.
Met OCCT bijvoorbeeld is er praktisch geen coilwhine (klok rond 2500MHz), met Superposition 1080p medium behoorlijk en in een spel als Stray uit het zich in kattengejank (wel te verzachten door de FPS tot ca. 100 te beperken). Het wordt met name erg wanneer de klok boven 3000MHz komt.
Een spel als Diablo 4 wil met gemak rond 3200-3300MHz komen met 330Wtbp en het tikt zelfs 3400MHz aan.

Wat heel goed werkt om de coilwhine met ca. 80% te verminderen is het begrenzen van de max. klok door de Fmax optie. Voor de 6900XT werkt 2000MHz erg goed. Voor de 7900XTX, 2300-2400MHz.
Nu is dat met RDNA4 veranderd in een offset met center frequentie van 3500MHz en heel klein negatief bereik á -500MHz. Bij lange na niet genoeg om een remedie tegen coilwhine te zijn.

Persoonlijk baal ik behoorlijk van de nieuwe beperking en heb al een survey opgestuurd naar AMD met het verzoek om de oude Fmax & fatsoenlijk instelbereik weer terug te geven.
Als iedereen dat ook zou willen doen, zou ik het heel super vinden.
Het is momenteel een dealbreaker voor mij waardoor de kans groot is dat ik geen UDNA overstap maak.
Kuusj schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:55:
[...]

Misschien een beetje offtopic, maar hoe heb je de voltages aangepast van memory bij de 6900XT? Ik heb de ASRock RX6900XT Formula OC (dus ja, die zou dat wel moeten kunnen lijkt me).

Ik had mijn ogen op de 9070XT maar aangezien die niet voor minder dan 900,- te krijgen is en ik een RTX5080 voor 1300,- zag, ben ik (helaas, en dat meen ik) toch maar overstag gegaan.
Met MPT (More Power Tools). De bios is via GPU-Z op te slaan en dat open je met MPT waarmee vervolgens de soft powerplay tabellen aangepast kunnen worden. Volgens mij zijn dat tabellen in de driver o.i.d. In deze post staan de instellingen die ik gebruik/aangepast heb: https://gathering.tweaker...message/79332014#79332014
Het is wel aan te raden om een iGPU achter de hand te hebben voor als het fout gaat en je te laag bent gegaan met een spanning. Dan is een MPT reset voldoende om het weer aan de gang te krijgen.
GDDR6 kan zonder problemen op 1.25V gezet worden met 2000MHz. Daar zit heel veel marge op.
Super Cow schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:08:
[...]

Ik heb thuis ook een DC amp tang te liggen, en mijn stekkers zijn losse draden, goed idee, ik zal de amperes ook eens gaan meten.
Oh dat zou fijn zijn :). Ik ben benieuwd of je op hetzelfde uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Laatst online: 01-09 13:37
Aan mede-Tweakers die ook een Nitro+ gekocht hebben, hebben jullie de support bracket geinstalleerd?

Is dat nodig onder normale omstandigheden, denken jullie?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p.w

p.w

Tricolores schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 22:16:
Aan mede-Tweakers die ook een Nitro+ gekocht hebben, hebben jullie de support bracket geinstalleerd?

Is dat nodig onder normale omstandigheden, denken jullie?
Of het echt nodig is als de pc nooit verplaats word ik denk het niet.

Heb ik hem geplaatst ja zeker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PSy2eUmLLpPtPLNvaiWp9vPtF_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzADWkPPA5gR5FW0GSw4O7lH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBCiLN3TikbmdeFCG_FGcPqCqAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nmtJR7sjP1FN9J8jNpGyMbuw.jpg?f=fotoalbum_large

Was zo geïnstalleerd dus ja 😀

[ Voor 30% gewijzigd door p.w op 13-03-2025 22:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CMT
Dit is een post dat ik graag al een jaar geleden had willen maken in het grote "RX7XXX ervaringen & discussie topic", maar waarbij ik steeds niet aan toe kwam om alle meetdata te sorteren, te bewerken en netjes in grafieken over te zetten.
De 9070XT is het nodige zetje geweest om de bezem eens door de chaos te halen en van alles een mooi overzicht te maken. Cumulatief is dit een hoop werk geweest, maar het heeft mij ook veel inzicht gegeven en is het monniken werk meer dan waard geweest.

Het draait hier om de prestatie & efficiëntie schaling van de 9070XT, 6900XT, 7900XTX en 4090FE.
De gebruikte benchmark hiervoor is Timespy Extreme 3840x2160.
Ik denk dat Nomad en Speedway beter zijn voor hedendaagse spellen, maar om een vergelijking mogelijk te maken met voorgaande GPU generaties is de keuze gebleven bij Timespy Extreme.
Daarnaast speel ik hoofdzakelijk spellen waarvan de ingame clock beter met deze benchmark overeenkomt.

Voor het loggen en uitlezen van de meetdata is HWinfo + GenericLogViewer gebruikt.
Daarbij zijn de gemiddelde clock, core voltage, core current, corepower, PTT, TBP berekend en waar nodig omgerekend. De 6900XT bijvoorbeeld gebruikt de PTT als powerlimiet instelling en voor een goede vergelijking is dat met een weloverwogen/geschatte factor omgerekend naar TBP.

Mijn ervaring is dat de telemetrie van AMD heel aardig klopt en betrouwbaar is.
Bij Nvidia kaarten wil de TBP nogal eens afwijken, met name aan de onderkant richting het rustverbruik.
Maar ik denk dat de nauwkeurigheid bij de Founders editie beter voor elkaar is dan een AIB model.
Het zou natuurlijk mooi zijn geweest als het TBP verbruik met een Nvidia PCAT of een Powernetics v2 meetapparaat gemeten kon worden, maar het is ook slechts voor de hobby wetenschap. Sowieso is een tendens of trendlinie wel uit de resultaten te halen.
Ik wil hiermee benadrukken dat een 1:1 vergelijking tussen AMD en Nvidia minder betrouwbaar is dan tussen de AMD kaarten onderling.

Naast stock heb ik ook de resultaten van een kleine tot middelgrootte UV erbij gezet.
Stock = hele lijn, met UV = streepjeslijn.
Mocht er iemand moeite hebben met het onderscheiden van de grafieken door kleurenblindheid of slecht zicht, laat het mij dan even weten. Dan zet ik er individuele grafieken bij.

Score versus TBP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-DKt5MCSTVwgl5Do7JDKRgUqjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j0TPFk0wC64Ilh52abdhEvI7.png?f=fotoalbum_large

Prestatie/watt uitgezet tegen TBP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gR-OBGOkc98oTL2udlFEpomN1wg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z0MVAfmHKKQzJIDrXQQHZizg.png?f=fotoalbum_large

Dit is eigenlijk hetzelfde als de 1e grafiek, maar door het opnieuw tegen het verbruik uit te zetten wordt het optimum beter zichtbaar. Waar ik al bang voor was met de 9070XT is hier goed te zien. De powerlimiet gaat niet laag genoeg om de piek efficiëntie zichtbaar te maken. Noes.. -O-
De tendens lijkt op dat van de 6900XT, dus mijn schatting is dat het optimum ergens rond 190-200Wtbp ligt. Let wel, dit is dus voor een Timespy Extreme 2160p achtige belasing.
Verder is wel duidelijk dat de 9700XT héél ver gepushed wordt met 350Wtbp of meer.
Het is eigenlijk een chip dat beter tot zijn recht komt met 200-250Wtbp, dus een dimensionering van een RX6800 of RX7800XT.

Prestatie/watt uitgezet tegen coreclock
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgezJ5RShsFvwBOj801xHYfEGYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KgGTFPVBTPliocdBcdsHeFaK.png?f=fotoalbum_large

Hetzelfde, maar dan vergeleken met de clock. Dit is waarom ik toch positief ben over de efficiëntie van de 7900XTX. Er is veel winst te halen met een redelijk UV, waardoor het optimum verschuift van 2000MHz naar 2300MHz. De 9070XT laat hier echt zijn sterke kant zien :). Zelfs een 4090FE moet er aan geloven.

Uit nieuwsgierigheid heb ik ook gekeken naar hoe goed/efficiënt de GPU chip is zonder alles daaromheen.
Een grote chip met meer cores is natuurlijk efficiënter omdat de clock op een lager (beter) punt van de V/F curve zit. De 7900XTX verbaast mij hier. Het schaalt enorm goed naar beneden toe. Zo goed dat ik twijfel of de meting van de corepower wel juist is. Ik weet dus niet of AMD alleen de GCD tot corepower rekent of het geheel aan GCD+6xMCD. De 9070XT is bijna een match ondanks een groot aantal minder shaders en hogere clock.

Prestatie/watt uitgezet tegen corepower
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7NAiipJrPwLw20wK9dL7muAhjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q2dcBCB0e69HRsQdBuVjvGwB.png?f=fotoalbum_large

Tot slot de prestatie/watt uitgezet tegen de clock. Het aantal cores heeft hier niet zoveel invloed (schaalt redelijk evenredig met de prestatie en het verbruik). Dit laat dus goed zien hoe sterk de cores zijn per clock tick. @DaniëlWW2 @Werelds dit vinden jullie vast ook wel interessant. Ik ben zwaar onder de indruk van hoe efficiënt de RDNA4 cores werken.

Prestatie/watt uitgezet tegen coreclock
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iczpt6Xvc1n5oQXnYr4jpUhvssU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qb8hSuWaqFZ7ypYnYQcm27dS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-09 10:14
CMT schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 14:29:
[...]

Globaal minder dan een 6900XT, maar met de 9070XT TUF kan het behoorlijk tekeer gaan (en het zal met andere kaarten ook zo zijn). Het is sterk afhankelijk van de klok en het soort last.
Met OCCT bijvoorbeeld is er praktisch geen coilwhine (klok rond 2500MHz), met Superposition 1080p medium behoorlijk en in een spel als Stray uit het zich in kattengejank (wel te verzachten door de FPS tot ca. 100 te beperken). Het wordt met name erg wanneer de klok boven 3000MHz komt.
Een spel als Diablo 4 wil met gemak rond 3200-3300MHz komen met 330Wtbp en het tikt zelfs 3400MHz aan.

Wat heel goed werkt om de coilwhine met ca. 80% te verminderen is het begrenzen van de max. klok door de Fmax optie. Voor de 6900XT werkt 2000MHz erg goed. Voor de 7900XTX, 2300-2400MHz.
Nu is dat met RDNA4 veranderd in een offset met center frequentie van 3500MHz en heel klein negatief bereik á -500MHz. Bij lange na niet genoeg om een remedie tegen coilwhine te zijn.

Persoonlijk baal ik behoorlijk van de nieuwe beperking en heb al een survey opgestuurd naar AMD met het verzoek om de oude Fmax & fatsoenlijk instelbereik weer terug te geven.
Als iedereen dat ook zou willen doen, zou ik het heel super vinden.
Het is momenteel een dealbreaker voor mij waardoor de kans groot is dat ik geen UDNA overstap maak.

[...]

Met MPT (More Power Tools). De bios is via GPU-Z op te slaan en dat open je met MPT waarmee vervolgens de soft powerplay tabellen aangepast kunnen worden. Volgens mij zijn dat tabellen in de driver o.i.d. In deze post staan de instellingen die ik gebruik/aangepast heb: https://gathering.tweaker...message/79332014#79332014
Het is wel aan te raden om een iGPU achter de hand te hebben voor als het fout gaat en je te laag bent gegaan met een spanning. Dan is een MPT reset voldoende om het weer aan de gang te krijgen.
GDDR6 kan zonder problemen op 1.25V gezet worden met 2000MHz. Daar zit heel veel marge op.

[...]

Oh dat zou fijn zijn :). Ik ben benieuwd of je op hetzelfde uitkomt.
Je roept een hoop waar ik echt geen kaas van heb gegeten haha, maar ik zie ook berichten van mensen die 0 coil whine hebben? is het niet gewoon een lot uit de loterij net als met nvidia toen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
Ik merk toch wat coil whine (maar nog niet heel veel tijd gehad om te gamen) op mijn Powercolor 9070XT Reaper.
De coil whine komt niet voor tijdens het gamen maar bvb alt-tabben naar desktop. Geen idee waar dat dan aan ligt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
Gister mijn Sapphire 9070 XT Nitro+ in mijn nieuwe PC geplaatst en daarmee afscheid genomen van mijn oude PC met de RX480. Ik had alleen even BF1 om snel te testen maar zelfs dat was al een verademing!

Build: colvano in "Gaming PC 1440P ~€2000 7900XTX"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvyF_QnFgneqD1iu0KpVHpFndfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLBuhW6PlYwVu5PWtZPqAJ05.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tjy6EvPGn6xlr13j_bI2eY4krq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ieuGADe70WoCQdKTkMOsJ0mB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDdxFwrEGmd9ZsD8FDhxxaGX5mI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nPmz1pgYQpcdcHu3SR34eBw0.jpg?f=fotoalbum_large

Was wel een gedoe om de GPU te installeren. De kabels kwamen precies uit bij het metalen afdekpaneel voor kabeldoorvoer. Daar een inkeping ingemaakt zodat er geen spanning op de kabels van de GPU komt. RGB pinnen op de GPU zijn ook erg kwetsbaar. Gelukkig ondanks kleine verbuiging in gebruik kunnen nemen. Ik heb de bracket ook geïnstalleerd, is minimalistisch en zal wellicht lange termijn wat helpen.
Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussie over en ervaring met de 9000 serie van AMD. Prijzendiscussies horen thuis in [AMD Radeon RX9000 series] Levertijden & Prijzen. Post dat hier dus niet. Ook discussies over winkels horen hier niet.