Na een week gespeeld te hebben met de 9070XT TUF wil ik graag mijn ervaring met jullie delen.
De review van Techpowerup laat op zich wachten, dus ik heb ook wat screenshots en metingen gemaakt. Hopelijk helpt het bij het maken van een keuze voor degene die de TUF overwegen.
Wat mij erg bevalt is de bouwkwaliteit van de kaart. Dat is op hetzelfde niveau als de Sapphire 7900XTX Nitro. Het enige gemis daarbij is alleen de vapor chamber. Met de huidige prijzen hadden ze dat best erbij kunnen doen, maar ik begrijp ook dat de AIB's lange tijd in onzekerheid hebben gezeten over de uiteindelijke MSRP en dus maar op goed geluk iets moeten ontwerpen.
De koeler is qua luidheid versus RPM middelmatig te noemen. Het maakt daarnaast een hoorbaar motorgeluid dat zich resulteert in een zacht brommen door het blaasgeluid heen. Het is niet een duidelijke "RRRR" wat bijv. sommige Scythe slipstream's hadden (SY1225SL12M). Eerder een "whhr" en flink minder dan het gebrom van bijv. de 4090FE. Onder 1000rpm valt het nog mee en is de kaart redelijk stil te noemen. Rond 1300-1400rpm is het storend. Ik denk dat in dat gebied ook resonanties optreden, waardoor de fan's meer gaan zingen. Vanaf ca. 1500rpm domineert het geluid van de lucht turbulentie en is de koeler alles behalve stil.
Ik heb even het begingedeelte van
Horizon - Forbidden West gespeeld op 3440x1440 resolutie en daar gaan de fan's al binnen korte tijd naar 2500rpm op stock / out-of-box settings (performance bios).
Het positieve is dat een custom fancurve gelukkig hier nog veel aan kan verbeteren. Standaard staat het bij zowel de silent als performance bios vrij agressief afgesteld (ik vermoed vanwege de relatief hoge geheugen temperatuur).
Fancurve Silent bios en
Performance bios
Daarbij heb ik gekeken naar de lineariteit van de fan's en daarvoor de rpm vs pwm (%) relatie in kaart gebracht. Voor het maken van een custom fancurve is dan meteen de juiste instelwaarde af te lezen en bespaart het kopzorgen als het verband niet lineair is. Zoals met de TUF hier ook duidelijk het geval is.
Het is mij verder een raadsel waarom de kaart een dual bios optie heeft.
Normaal gesproken is er naast de fancurve ook wel een verschil in de TBP en andere limieten.
Zoals hieronder echter in de HWinfo screenshots zichtbaar is, is zelfs het instelpunt voor de max clock (Fmax) gelijk. Als je het aan mij vraagt is het onzinnig om deze feature te hebben, wanneer het alleen om een andere fancurve gaat.
Silent bios en
Performance bios
De koelefficiëntie van de koeler is verder prima te noemen.
Dit is gemeten in een Meshify S2 met open zijkant.
Stock (330Wtbp) en
AMD referentie spec (-8% PL, 304Wtbp)
Ik kwam toevallig ook een oude leuke meting tegen van mijn 7900XTX Nitro in identieke opstelling en met gelijke corepower. Aangezien de GCD van Navi32 en de Navi48 GPU chip vrijwel even groot zijn, is dit mogelijk een aardige indicatie wat een vapor chamber zou toevoegen. Mijn schatting is zo'n 7-8°C verbetering.
Sapphire 7900XTX (-10% PL, 364W TBP)
Wat betreft het rustverbruik ben ik aangenaam verrast.
Het is zoals ik eerder vermoedde gelijk aan een 6800XT / 6900XT en het lijkt erop dat AMD er werk van heeft gemaakt om het probleem met vastzittende geheugen clock in een multi-monitor setup op te lossen.
Zowel met een single als dual monitor kom ik op een zéér laag GPU verbruik van 8-9Wtbp uit.
Met Nvidia GPU's is het vaak zo dat het rustverbruik aanzienlijk toeneemt met meerdere schermen.
Een klein overzichtje van het systeem rustverbruik (5800X + MSI B450 Tomahawk + Seasonic TX-650) gemeten aan de 230V kant.
1 scherm: 3440x1440@100Hz- 6900XT: 39.5W
- 7900XTX: 46W
- 9070XT: 39.5W
- 5090FE: 57W
2 schermen: 3440x1440@100Hz + 2560x1440@100Hz- 6900XT: 68W (geheugenclock blijft hoog / vastzitten. Met 2e scherm @50Hz gaat het naar 40W)
- 7900XTX: 47W
- 9070XT: 40W
- 5090FE: 66W
Naar aanleiding van het artikel bij Igorslab:
https://www.igorslab.de/e...ch-up-on-platinum-design/ heb ik m.b.v. een stroomtang de retourstroom gecontroleerd met zowel een Corsair HX1200i2024 als Seasonic TX-650 voeding.
Bij Igor zijn twee 9070XT kaarten defect geraakt tijdens het benchmarken en het vermoeden bestaat dat het mogelijk te maken heeft met een extreem verschil in de retourstroom dat via het moederbord terug loopt i.p.v. de PCIe connectoren.
Ook in het bovenstaande artikel gaat bij de Nitro 90%! van de stroom via de verkeerde weg terug. Ik heb eerder al metingen gedaan aan de 5090FE i.v.m. het smeltgevaar en daarbij gemerkt dat de PSU ook een factor kan zijn in welke weg de retourstroom kiest. Het is dus een samenhangend probleem.
Bij de Asus 9070XT TUF ben ik alleen in staat geweest om het verschil in stroom heen en terug te meten van de 3 kabels en daarmee het aandeel van de retourstroom. Helaas dus niet hoe het nu precies gesteld is met de stroomverdeling van de +12V lijnen tussen de PCIe 6/8-pin connectoren onderling.
Daarvoor moeten de aders van de Seasonic kabels gespleten worden en voor slechts een wetenschappelijk experiment is het mij iets te kostbaar.
Verschil gemeten per genummerde connector bij
330Wtbp:
[Corsair HX1200i2024]
1: -6.00A | 2: -1.37A | 3: -2.20A. Retour aandeel ca. (9.57A / 27.5A)*100 = 35%
[Seasonic TX-650]
1: -7.16A | 2: -1.44A | 3: -2.64A. Retour aandeel ca. (11.24A / 27.5A)*100 = 41%
Ook niet ok, maar nog niet problematisch. Het verschil tussen de kabels verhuist verder niet meer, wat suggereert dat het hoofdzakelijk aan het ontwerp van de kaart ligt of een samenspel tussen de GPU en moederbord. Bij de Seasonic TX-650 zijn de kabels redelijk oud en heeft slijtage een beetje invloed op de absolute waarden. Maar nagenoeg niet in het percentage dat terug gaat.
Over de mate van de retourstroom onderling de stekkers is geen conclusie te trekken, zoals eerder gezegd is het onbekend hoe het vermogen over de 3 connectoren verdeeld is. Voor hetzelfde geld gaat bijna alle stroom via stekker 1 of is het wel netjes evenredig verdeeld en is er alleen een verschil in de GND/COM lijnen.
Een prestatie/efficiëntie schaling met Timespy Extreme heb ik trouwens ook gemaakt.
Dat zal ik in een volgende post neerzetten. Het leek mij beter om dat te splitsen omdat het anders onoverzichtelijk wordt in deze toch al lange post.
Kort gezegd is mijn oordeel dat de RX9070XT een soort RX6800 achtige kaart is op steroïden

.
Vanuit een tweakers/tuning/hobby oogpunt is dat mooi nieuws, want het extra vermogen leent zich goed voor waterkoeling. Vanuit het oogpunt van een consument betekent het dat de kaart ook veel goedkoper gemaakt had kunnen worden. Maar zoals we inmiddels weten, is het voordeel van een oversized ontwerp dat het ook veel stiller afgestemd kan worden, zonder veel prestaties te verliezen.
Tot slot de pro's en con's op een ritje, waarvan sommige uiteraard een persoonlijke voorkeur is (ook over AMD in het algemeen):
The good- PCM pad

- Goede bouwkwaliteit PCB (maakt onderling de AIB's weinig uit bij AMD)
- Vanouds veel telemetrie aan boord
- Powerlimiet ondergrens is toegenomen versus RDNA2 (-10%) en RDNA3 (-10%)
- Lekker veel powerbudget
- Efficiëntie waanzinnig te verbeteren en daarmee ook de luidheid van de koeling
- Minder aantal advanced tab vinkjes (waarom zo kleinzerig AMD, geef dan gewoon één optie in het voorkeursmenu)
- Led waarschuwing op de PCB bij niet aangesloten PCIe stekkers (Asus specifiek)
The bad- Koeler niet stil en heeft geen prettig profiel / geluidspectrum,
- Fmax is veranderd naar een onduidelijke en praktisch nutteloze offset (ondergrens veel te beperkt met center frequentie @3500MHz..minimum cap is dus 3000Mhz)
- Doordat de Fmax nu niet lager dan 3000MHz kan is coilwhine nauwelijk te verminderen
- Display settings tab nog steeds verborgen (achter het tandwiel, rechtsboven)
- VSR (downscaling) zit bij display settings
- Geen PPT instelling meer voor de powerlimiet (nog wel weergave in TGP wat praktisch de PTT is.
- 9070XT TUF is redelijk groot voor een midrange kaart. 32.8cm is het uiterste wat in mijn daily driver customloop PC past.
[
Voor 100% gewijzigd door
CMT op 14-03-2025 05:02
]