[AMD Radeon RX9000 series] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 ... 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:49
HugoBoss1985 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:06:
@CMT Ja, echt vervelend al die lange posts met nuttige info :P ;)

Misschien was het al ergens gepost maar zijn er al Tweakers geweest die een een RX9070XT op iets van een 650watt voeding hebben draaien zonder problemen?
Okee, fijn om te weten ^^.
Ben sinds gisteren weer overgestapt naar de Seasonic TX-650 (ultra prime dinges).
Tot nu toe geen problemen i.c.m. een 5800X begrenst op 125Wptt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
CMT schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:46:
[...]

Okee, fijn om te weten ^^.
Ben sinds gisteren weer overgestapt naar de Seasonic TX-650 (ultra prime dinges).
Tot nu toe geen problemen i.c.m. een 5800X begrenst op 125Wptt.
:+
Is dat dan met de kaart op stock ook geen issue?

Ik wil nog even kijken naar het verschil in stroompieken van de 6800XT vs 9070XT... denk dat het op TechPowerUp (anders) ook wel te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Laatst online: 08:49
Ik wou het er net bijschrijven. TBP heb ik gemaxed naar 363Wtbp.
Momenteel draait het met stresstest rondjes van Nomad.
Het is wel zo dat de CPU niet echt gebruikt wordt. Ik denk daarom dat Cyberpunk 2077 een betere test is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:34

Nox

Noxiuz

Ik ga binnenkort een PC maken met de 9070XT, zodra die een beetje tegen normale prijs te koop is. Dit wordt de eerste videokaart die ik ga gebruiken boven de 200W en dus een fors hoger gewicht heeft vanwege koeling. Stilte van de PC vind ik belangrijk, daar zal dus ook naar worden gekeken bij het kiezen van een model.

Hoe bevalt jullie het qua gewicht en sag van deze kaarten? Bij voorkeur laat ik de kaart steunen op iets, ik heb geen raam in de PC en als er een raam in komt dan zie je toch niks want rgb staat uit. Of als een reinforced pci-e slot afdoende is kan ik daar ook rekening mee houden.

En mocht er iemand zijn die kan testen of een x3d cpu icm deze kaart een goed idee is voor gamen op 4k (icm FSR4 en/of native) houd ik me aanbevolen. Het is lastig te zeggen, op native is de gpu vaak de bottleneck en kan je met een 9700X oid prima uit, maar op 1440p (en dan upscaling) zou het wel weer nuttig zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 10-03-2025 14:00 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:10
Nox schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:59:
Ik ga binnenkort een PC maken met de 9070XT, zodra die een beetje tegen normale prijs te koop is. Dit wordt de eerste videokaart die ik ga gebruiken boven de 200W en dus een fors hoger gewicht heeft vanwege koeling. Stilte van de PC vind ik belangrijk, daar zal dus ook naar worden gekeken bij het kiezen van een model.

Hoe bevalt jullie het qua gewicht en sag van deze kaarten? Bij voorkeur laat ik de kaart steunen op iets, ik heb geen raam in de PC en als er een raam in komt dan zie je toch niks want rgb staat uit. Of als een reinforced pci-e slot afdoende is kan ik daar ook rekening mee houden.

En mocht er iemand zijn die kan testen of een x3d cpu icm deze kaart een goed idee is voor gamen op 4k (icm FSR4 en/of native) houd ik me aanbevolen. Het is lastig te zeggen, op native is de gpu vaak de bottleneck en kan je met een 9700X oid prima uit, maar op 1440p (en dan upscaling) zou het wel weer nuttig zijn.
sag heb ik geen last van, zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81879504
sowieso nooit echt last gehad van sag. mijn vorige rtx 3080 heeft 4 jaar gedraaid en woog nagenoeg hetzelfde met nagenoeg dezelfde afmetingen, high gewoon stevig recht. niks te zien aan het slot of de kaart

edit: ik heb een powercool red devil 9070xt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 14:48

Ik heb een reaper, de kleinste kaart volgens mij, maar ik heb er een steuntje bij (zat bij de kast geleverd)
Hier show ik mijn kast: Super Cow in "Het Show je Build! Topic"

Ik volg wat youtube repair kanalen en heel veel schade is omdat de kaart gebogen is (soldeerballen die onder de core of geheugen scheuren), of zelfde gescheurde printplaten.

Een x3d chip is sneller, maar een 9700x tray heb je voor 300 euro...is ook hele goede chip, en wat zal het schelen 5%?

[ Voor 4% gewijzigd door Super Cow op 10-03-2025 14:31 ]

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-Alien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-06 16:54

H-Alien

aka Schenk

Hier ook een reaper en nul last van sag. Die reaper is ook best een lichtgewicht (letterlijk).

De AMD 6800XT die hij vervangt was duidelijk een stuk zwaarder. Ook bij die trouwens geen last gehad van sag.

www.simsport-racing.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

De Reaper heeft denk ik zelfs schroefdraden achterop voor iets van een mount, al heeft Powercolor deze (nog) niet in de verkoop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sU4aVB7mXJf6SkAqjPx3Tz2yqjk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pCcaAvyeAM29FIpCmxy5A5rN.png?f=fotoalbum_large

Ik druk er ooit wel zo'n generiek anti-sag ding tussen, vooralsnog maak ik me er weinig zorgen om.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Met de Reaper hoeft niemand zich er zorgen over te maken denk ik.

@D4NG3R Dat (een bracket) zie je vaak in servers en ook nog in Apple pc's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70VDVEzHcqxbey0bK3FeKXGONnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4Ia0ryQuBRbfX6JsmYt3es8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-03-2025 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:06:
@CMT Ja, echt vervelend al die lange posts met nuttige info :P ;)

Misschien was het al ergens gepost maar zijn er al Tweakers geweest die een een RX9070XT op iets van een 650watt voeding hebben draaien zonder problemen?
Kaart komt morgen binnen dan weet ik of het zonder problemen gaat.
Nu heb ik alleen geen 2de PCIe voedings kabel, maar zo'n enkele kabel met door lus aansluiting voor de 2de PCIe. Nooit een 2de kabel gehad bij mijn Seasonic Focus 650W gold, mijn 6800XT werkt er gewoon mee en nooit problemen.

Acht ik ga het meemaken, anders moet ik morgen een voeding zien te krijgen.

WoW: Doutz @ Defias brotherhood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhol
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-04 11:38
Derr_Hans schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:14:
[...]

Nu heb ik alleen geen 2de PCIe voedings kabel, maar zo'n enkele kabel met door lus aansluiting voor de 2de PCIe. Nooit een 2de kabel gehad bij mijn Seasonic Focus 650W gold, mijn 6800XT werkt er gewoon mee en nooit problemen.

als je gewoon een kaart hebt met 2 8pin dan is er niet zo groot probleem natuurlijk. Gewoon er voor zorgen dat je het niet te ver pushed. soms heb ik een spike gezien van 600w bij mijn red devil maar ik heb een 850w psu dus zo erg voel ik die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Niet online
rickhol schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:19:
[...]

als je gewoon een kaart hebt met 2 8pin dan is er niet zo groot probleem natuurlijk. Gewoon er voor zorgen dat je het niet te ver pushed. soms heb ik een spike gezien van 600w bij mijn red devil maar ik heb een 850w psu dus zo erg voel ik die niet.
Nee verwacht ook niet veel issues, wil nog geen nieuwe voeding halen maar als niet anders is dan is het maar zo. Eind dit jaar of begin volgend jaar wil ik overstap naar AM5 doen en SFF dus elke voeding di ik nu zou moeten halen is zonde.

Zo wie zo ga ik hem undervolten en de 6800XT heeft een TDP van 300W dus vergelijkbaar in die zin.

[ Voor 4% gewijzigd door Derr_Hans op 10-03-2025 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• griffz
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-03 19:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dio0WI0FJVUY32JzmUD0LDkoGyc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QDzU14cah7yiWlzqyWmridQC.png?f=fotoalbum_large

Monster Hunter Wilds op 4K met FSR4 is echt super mooi nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
[...]

Is niet ideaal maar Seasonic rate ze tot 225 watt 24/7. Ik weet niet hoeveel AMD via het slot trekt maar met de stock 304 watt zou het geen issue moeten zijn. Als je zekerheid wilt zou ik de powerlimit wat lager zetten en de boel undervolten om de prestaties weer naar stock te brengen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
griffz schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:36:
[Afbeelding]

Monster Hunter Wilds op 4K met FSR4 is echt super mooi nu.
werkt FSR4 op monster hunter??? ik wilde dat gister aanzetten maar ik zag niet dat het supported was. zou echt mooi zijn als het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
doebbalapoent11 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:49:
[...]

werkt FSR4 op monster hunter??? ik wilde dat gister aanzetten maar ik zag niet dat het supported was. zou echt mooi zijn als het werkt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQVI3PPiDe5N5esafftZeGFtfVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dYKQ5AC5U3JCUWcDkQl5Fu7j.png?f=fotoalbum_large

Yes sir :)

Alle games met FSR 3.1 hebben via de driver FSR4 support.

Edit: Ik haal met FSR4 + Framegen strak 120 FPS overal op 4k. Behalve in towns, daar 100ish FPS

[ Voor 6% gewijzigd door griffz op 10-03-2025 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
griffz schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:51:
[...]

[Afbeelding]

Yes sir :)

Alle games met FSR 3.1 hebben via de driver FSR4 support.

Edit: Ik haal met FSR4 + Framegen strak 120 FPS overal op 4k. Behalve in towns, daar 100ish FPS
Ipc hebben alle games die ondersteuning maar volgens mij moet AMD ze via de driver wel whitelisten en nu zijn er @ launch iets van 35 van de 70 FSR3.1 titels die werken (dat is wat ik er in ieder geval van begrepen heb).

Eigenlijk wel bizar dat een 700+ euro kaart die net nieuw is upscaling+ frame gen nodig heeft om 100FPS te halen :'(
Wat haal je daar native?

[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 10-03-2025 15:54 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
ah, hoe enable je die driver? gewoon via de amd software zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-08 19:41
Derr_Hans schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:31:
[...]

Nee verwacht ook niet veel issues, wil nog geen nieuwe voeding halen maar als niet anders is dan is het maar zo. Eind dit jaar of begin volgend jaar wil ik overstap naar AM5 doen en SFF dus elke voeding di ik nu zou moeten halen is zonde.

Zo wie zo Sowieso ga ik hem undervolten en de 6800XT heeft een TDP van 300W dus vergelijkbaar in die zin.
Sorry, ik kon het niet laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Astennu schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:53:
[...]

Ipc hebben alle games die ondersteuning maar volgens mij moet AMD ze via de driver wel whitelisten en nu zijn er @ launch iets van 35 van de 70 FSR3.1 titels die werken (dat is wat ik er in ieder geval van begrepen heb).

Eigenlijk wel bizar dat een 700+ euro kaart die net nieuw is upscaling+ frame gen nodig heeft om 100FPS te halen :'(
Wat haal je daar native?
Dat is goed om te horen. Beter eerder dan later dan :) Ik vind de implementatie in Montster Hunter echt fantastisch werken. Ik heb amper door dat er upscaling en framegen wordt gebruikt. Het is haarscherp ten alle tijden met alles op Ultra en dan raytracing uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGn5X0Umzl8fO06t7aKLmLzUvJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lsdaaoRjz4GhYn71WE5oabDd.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cynfxjLTCKiFJWBgqP5pvlCyHEQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4zUhmjoKJSAdK885Rsz5k5Vl.png?f=user_large

Zelfs op dit punt in de game MET Raytracing op High gewoon nog prachtige performance.

[ Voor 26% gewijzigd door griffz op 10-03-2025 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhol
doebbalapoent11 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:55:
ah, hoe enable je die driver? gewoon via de amd software zeker?
ja gewoon spellen dan beeldkwaliteit dan klik de box van fsr4 aan. dan heb je het altijd aan wanneer het gesupport is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aktuvor
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-04 23:22

Om hier alsnog even op terug te komen, ik heb zelf de Red Devil en ondanks dat ik de kaart niet heel erg zwaar vind is deze wel vrij lang.

Als het een mogelijkheid is zou ik zo'n of soortgelijke grote kaarten altijd een steuntje geven (2 euro op Ali en bij veel mid range en flagship modellen krijg je er een bij).
Een beetje onder het mom baat het niet dan schaadt het niet.

Deze kaart is trouwens wel erg stil maar over het algemeen niet de sterkste van de flagships naar wat ik heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhol
Aktuvor schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:09:
[...]

Om hier alsnog even op terug te komen, ik heb zelf de Red Devil en ondanks dat ik de kaart niet heel erg zwaar vind is deze wel vrij lang.

Als het een mogelijkheid is zou ik zo'n of soortgelijke grote kaarten altijd een steuntje geven (2 euro op Ali en bij veel mid range en flagship modellen krijg je er een bij).
Een beetje onder het mom baat het niet dan schaadt het niet.

Deze kaart is trouwens wel erg stil maar over het algemeen niet de sterkste van de flagships naar wat ik heb gezien.
bij de red devil krijg je er een bij idd. die heb ik er onder nu. houdt het mooi recht. al hoewel het niet echt nodig was omdat de beeld qualiteit best goed is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rickhol
na wat meer tuning heb ik nu een run gehad waar het in de top 100 zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovdV5hB5RN5kuKLtCGF4awScpNY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WbyhUPd58drB5U1rbIEBaamQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
rickhol schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:21:
na wat meer tuning heb ik nu een run gehad waar het in de top 100 zit.
[Afbeelding]
Mooi resultaat! Ik haal hier 7400 zo'n beetje met powertarget 0 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Cow
rickhol schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:14:
[...]

bij de red devil krijg je er een bij idd. die heb ik er onder nu. houdt het mooi recht. al hoewel het niet echt nodig was omdat de beeld qualiteit best goed is.
Hoge score zeg, hoogste wat ik gehaald heb was 7500 punten.
Jou powerlimit kan hoger dan die van een reaper?

Ik zit nu op een score van 6450 met Plimit op -30% (212 watt)

[ Voor 7% gewijzigd door Super Cow op 10-03-2025 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
[...]

rickhol schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:19:
[...]

Dat is dus helaas traditioneel niet waar. ZEKER bij kaarten die kunnen spiken (transients) kunnen Y-splitters problemen opleveren. Het hoeft niet perse, maar kaarten met forse transients staan er juist om bekend PC's te kunnen laten crashen als je ze niet met dedicated kabels aansluit. Een en ander is natuurlijk altijd ook afhankelijk van de diameter van de aders in de kabels en de kwaliteit van de voeding, maar als je crashes krijgt is het eerste wat je moet doen juist die Y-splitter vervangen door een dedicated tweede lijntje :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Astennu schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:53:
[...]

Wat haal je daar native?
Native maximaal 60-70 zonder FSR4 en Framegen. Maar ik omarm de techniek. Ik heb het niet door, het speelt evengoed heel lekker. Snap dat het allemaal een flinke verandering is, steeds meer AI rommel voor inflated performance. Maar if it works, it works. Dus als ik met een 695,- GPU met AI toeters en bellen alsnog (voor mij) prima op 4k120 Ultra kan spelen, so be it :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 10-09 19:12
Iemand inmiddels ervaring met Destiny 2 op de XT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhol
griffz schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:27:
[...]

Mooi resultaat! Ik haal hier 7400 zo'n beetje met powertarget 0 :)
dankje! mijn powertarget is ook maar 10% plus wat max is.
Super Cow schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:28:
[...]

Hoge score zeg, hoogste wat ik gehaald heb was 7500 punten.
Jou powerlimit kan hoger dan die van een reaper?

Ik zit nu op een score van 6450 met Plimit op -30% (212 watt)
ik denk het wel. heb 3 pin. max stroom wat ik zag tijdens die run was 366w.
volledige settings was
-10MHz op de gpu (ja dat helpt soms)
-90 Mv
+224MHz op geheugen fast timing hoger dan dat en ik ga lager in score
+10% stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
rickhol schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:39:
[...]

dankje! mijn powertarget is ook maar 10% plus wat max is.

[...]

ik denk het wel. heb 3 pin. max stroom wat ik zag tijdens die run was 366w.
volledige settings was
-10MHz op de gpu (ja dat helpt soms)
-90 Mv
+224MHz op geheugen fast timing hoger dan dat en ik ga lager in score
+10% stroom
Dat een negatieve offset helpt is niet geheel verrassend overigens. Standaard staat de kaart op een max toegestane frequentie van 3450MHz (wellicht verschilt dat nog per kaart. HWInfo64 GPU frequency limit). Dat betekent dat de kaart kan/mag spiken naar die snelheden bij een hele lichte belasting. Meestal wordt ie beperkt door z'n power limit en zal ie daar nooit komen maar het kan dus wel. Denk aan menu's in games waar je soms ineens 300 FPS haalt of lichte cut scenes.

Als je undervolt ga je juist in die hogere regionen potentieel issues krijgen omdat ie juist daar het voltage wel nodig heeft. Als je undervolt kan het dus helpen om (als voorbeeld) je frequency offset op -100 te zetten waardoor ie maximaal naar 3350MHz. gaat waardoor je juist dat issue van crashen bij een hoge boost spike verhelpt. Je haalt de max van de spike eruit waardoor de kaart met een hogere undervolt stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joao
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-08 00:37
Ik heb vandaag wat benchmarks gedaan met mijn 9070 XT Reaper:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waVv_UhZ2L1r4JnEj-bK35O3X_Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pWyBHOnJX3XGWpWpz8dFzqKa.png?f=fotoalbum_large

Ik merk dat mijn scores echt een stuk lager zijn dan verwacht.
Ook de boost van 2,97GHz wordt niet gehaald.

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brozef
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-07 15:47
Joao schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:57:

[Afbeelding]

Iemand een idee?
Kan je een 4k optimized superposition run doen en die score even posten, met misschien hwinfo sensors erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joao
Brozef schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:59:
[...]

Kan je een 4k optimized superposition run doen en die score even posten, met misschien hwinfo sensors erbij
Ik zie dat het hier wel boost...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5k1vf3mwG6nCBVRQ_q4gNj4xmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eubok9JomnQCRKWAO6dut7ZA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPDlP4y3uJ3cPibuVElp6Ipijxc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/et0x7shGw9yIE22rFlbn8Coo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Joao schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:57:

[Afbeelding]

Iemand een idee?
Dit is gewoon een prima standaard score voor deze kaart (default 304W). Weinig mis mee. Een kaart boost alleen hoger als het qua vermogen kan en deze test is vrij zwaar waardoor ie niet hoger komt. De rest test hier allemaal met undervolts en Tweaks en dan kom je hoger.

Mijne even naar default gezet: 6756 score met een average clock van 2598MHz. Sapphire Pulse hier. Ook een default 304W kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joao
Korvaag schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:09:
[...]

Dit is gewoon een prima standaard score voor deze kaart (default 304W). Weinig mis mee. Een kaart boost alleen hoger als het qua vermogen kan en deze test is vrij zwaar waardoor ie niet hoger komt. De rest test hier allemaal met undervolts en Tweaks en dan kom je hoger.

Mijne even naar default gezet: 6756 score met een average clock van 2598MHz. Sapphire Pulse hier. Ook een default 304W kaart.
Bedankt voor je uitleg. Wellicht dacht ik te simpel hierover.
Bij 4k optimized superposition zie ik dat mijn set-up nu gelijk is aan iemand met bijna dezelfde setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Joao schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:13:
[...]

Bij 4k optimized superposition zie ik dat mijn set-up nu gelijk is aan iemand met bijna dezelfde setup.
Niet elke load is hetzelfde. Sommige simpele games of tests gebruiken een GPU anders dan andere zwaardere games. Even simpel gezegd:

Bij een zware test gebruikt ie bij een lagere frequentie al 304W, bij een simpelere test gebruikt ie pas 304W bij een hogere frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joao
Korvaag schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:16:
[...]

Niet elke load is hetzelfde. Sommige simpele games of tests gebruiken een GPU anders dan andere zwaardere games. Even simpel gezegd:

Bij een zware test gebruikt ie bij een lagere frequentie al 304W, bij een simpelere test gebruikt ie pas 304W bij een hogere frequentie.
Duidelijk. Blij dat deze resultaten prima resultaten zijn. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 10:48

Louw Post

Cerenas

Joao schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:13:
[...]

Zou niet teveel naar benchmarks kijken, bij mij ging de kloksnelheid ook maar tot zo'n 2,8Ghz in 3D Mark. Terwijl die tijdens het gamen 3,2Ghz aantikt (met -60mV momenteel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Niet online
Korvaag schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:37:
[...]

[...]

Dat is dus helaas traditioneel niet waar. ZEKER bij kaarten die kunnen spiken (transients) kunnen Y-splitters problemen opleveren. Het hoeft niet perse, maar kaarten met forse transients staan er juist om bekend PC's te kunnen laten crashen als je ze niet met dedicated kabels aansluit. Een en ander is natuurlijk altijd ook afhankelijk van de diameter van de aders in de kabels en de kwaliteit van de voeding, maar als je crashes krijgt is het eerste wat je moet doen juist die Y-splitter vervangen door een dedicated tweede lijntje :)
Ja, na wat wikken en wegen heb ik toch een 850W gehaald die niet super duur was, dan upgrade ik mijn AM4 naar AM5 maar iets later. De kaart + voeding worden morgen geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brozef
Zo dat is een verschil, ik wou heel graag mijn XFX mercury vertical mounten, en dan bereikte de kaart op stock 60c in furmark na 5 minuten.

Nu had ik hem toch maar even normaal gemount aangezien de fans toch wel dichtbij het glas kwamen.

En nu draait ie 51c stock. dat is toch een best verschil denk dat ik hem maar normaal gemount laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aktuvor
Iemand hier ervaring met de RX 9070 XT en CIV 7?

Wat ik ook probeer (stock, OC noem maar op) de game crashed tijdens het inladen van een save en tijdens het inladen van een new game. (ja al re-isntall gedaan)

Alle andere games die ik speel, Space marine 2, Hogwarts Legacy, Armored Core 6, Vampire survivors; runnen allemaal smooth op de 9070XT zonder enige issues, voor uren aan een stuk.

Ik zie geen rare spikes in HWinfo of AMD-software, heb met en zonder FSR geprobeerd (ziet er trouwens echt niet uit zonder, vooral gezichtshaar is ongelooflijk slecht).

Op mijn 1080-ti draaide de game gewoon fine, op m'n laptop draait de game ook fine met dezelfde save files.
Dus heb het idee dat het misschien wel aan de kaart ligt, maar kan geen issues ontdekken, ook na googelen niet.

Niet helemaal zeker of dit de plek is hiervoor, maar gezien het een ervaring is die ik pas heb met de 9070XT installed wilde ik kijken of anderen soortgelijke issues hebben na het plaatsen van de GPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
@Aktuvor
Ik zal het direct even voor je proberen.

@Aktuvor
Werkt prima hier. Is wel met game update 1.1 dus ik weet niet of je die ook al hebt? Ik heb overigens niets aan de driver opties gedaan. Gewoon game starten (na update) en gaan. Save geladen en werkt prima. Had je rare dingen aan staan voor CIV7 in de driver?

Herinstalleer anders de nieuwste AMD driver even en doe in die driver install een factory reset (doet ongeveer hetzelfde als DDU. Werkt normaal prima hier). Ik neem aan dat je de meest recente driver hebt?

[ Voor 82% gewijzigd door Korvaag op 10-03-2025 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Ik zit nog eens wat reacties te lezen van mensen her en der over geheugentemperaturen bij idle en ik wil hier toch ook nog iets neerzetten:

https://www.planet3dnow.d...rid-graphics-ausprobiert/

Je kan de link door Google Translate halen. Het betreft Hybrid Graphics en is wat mij betreft onderbelicht. Bottom line:
- zet in bios hybrid graphics aan
- hang je monitor aan je iGPU (dus moederborduitgang). Werkt dus alleen als je een iGPU hebt
- je driver regelt dat ie bij gamen de dGPU gebruikt en alles via framebuffer van de iGPU naar de monitor stuurt

Op die manier blijft je main GPU volledig ongebruikt tenzij je gaat gamen. Betekent minder idle power verbruik en daarnaast minder belasting van de kaart zelf en lagere temperaturen van de kaart en kast. Ik draai het nu inmiddels een jaar of 3 en het werkt prima. Alles blijft koeler en het scheelt nog geld ook. Het kan iets meer latency opleveren maar dat is hier niet merkbaar. Wellicht dat profi gamers daar wat anders over denken, maar ik merk het verschil zelf niet (omdat mijn kaart eerst niet wilde werken heb ik het even een paar dagen uitgehad).

Sporadisch werken applicaties niet helemaal goed. Java games bijvoorbeeld worden soms niet gezien als game en werken dus default op je iGPU. Voeg dan de game even toe (de executable) aan Adrenaline en bingo. Let ook ff op (staat in artikel) of de iGPU/aansluiting de specs van je monitor aankan. Hier heb ik via DP netjes 4K144Hz.

Edit: nu ik het tik... ik realiseer me net dat ik deze 144hz. monitor nog niet zo lang heb. Hij doet wel 144Hz. maar de link speed is 8,1Gbps x 4. Volgens mij betekent dat dat display stream compression aan staat. Doet verder niets af aan het verhaal hierboven. Check de specs van je monitor :D Bottom line maakt het hier niet echt uit.

[ Voor 14% gewijzigd door Korvaag op 10-03-2025 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aktuvor
Korvaag schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:20:
@Aktuvor
Ik zal het direct even voor je proberen.

@Aktuvor
Werkt prima hier. Is wel met game update 1.1 dus ik weet niet of je die ook al hebt? Ik heb overigens niets aan de driver opties gedaan. Gewoon game starten (na update) en gaan. Save geladen en werkt prima. Had je rare dingen aan staan voor CIV7 in de driver?

Herinstalleer anders de nieuwste AMD driver even en doe in die driver install een factory reset (doet ongeveer hetzelfde als DDU. Werkt normaal prima hier). Ik neem aan dat je de meest recente driver hebt?
Ik heb Lovelace en GB in game dus gok dat ik die heb, tbh niet op gelet maar heb game net opnieuw installed dus gok dat het latest is.

Yes heb sinds eergisteren de laatste driver, had daarvoor een bugged amd adrenaline installatie met oude driver.

Issue is sinds vandaag, gezien ik mn UV in games wilde testen ipv synthetische benchmarks.

Heb na de eerste crash kaart op stock gezet maar dat deed niets.

CPU had ook UV daar draaide de game voorheen goed op, die ook afgehaald maar deed ook niets.

Zal zometeen eens die driver re-install doen, daarna ook de game nog een keer re-installen.

Fijn om te horen dat dit issue waarschijnlijk bij mij ligt dan weet ik iig dat het niet iets met de kaart is.

Laatste keuze is Windows re-installen, maar wat moet dat moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Laatst online: 08-09 14:58

Martinspire

Awesomeness

Vandaag even wat games gedraaid om te kijken hoe ie daadwerkelijk ingame bevalt. Gisteravond was ik al erg onder de indruk van de beelden van de benchmarks, maar vandaag was het toch wel effe lekker. Vrijwel elke game kon ik nu met ultra settings en 4k op fatsoenlijke FPS draaien en met frame generation en upscaling was het zelfs dermate hoog dat ik maar aan het kijken ben hoe ik hem wat zuiniger/stiller kan laten draaien want die bak performance is nu nog niet echt nodig. Maar erg blij met de aankoop. Hij doet het vele malen beter dan verwacht.

Nou was mijn vergelijking dan ook wel mijn 5700XT wat nu wel een oudje genoemd mag worden, maar zelfs met dezelfde CPU (9700x) was het verschil toch wel huge. Veel benchmarks waren eerst maar net aan 20fps en dat ging nu met 80 bv. En met satisfactory moest ik eerst op low aan de gang en lagere resolutie aan de slag om nog maar iets van 40fps te halen, maar op ultra 4k haal ik zonder AI hulpmiddelen al 200fps en dan kom ik er met AI nog op pieken van 400 te zitten. Bizar verschil.

Heb afgelopen weekend de preorder van AC Shadows maar even omgezet naar die voor PC, want dit verschil wil ik wel meemaken. Verder eens kijken met welke games ik mij tot die tijd bezig ga houden.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Wel annoying iets trouwens. Windows update blijft de driver overschrijven met de vorige versie kom ik net achter. Mag ik dat weer gaan blokkeren. Waarom is dit nu ineens weer een issue. Is het nooit geweest (in tegenstelling tot op m'n laptops trouwens). Het is verdorie een WHQL-versie.

Mag ik weer aan de slag met wushowhide.diagcab

Edit: en die geeft niets te hiden aan. Nouja, dan de optie via DDU maar aanzetten dat Windows geen driver updates installeert. Ik vermoed dat AMD iets is vergeten te registreren bij MS ofzo.

[ Voor 22% gewijzigd door Korvaag op 10-03-2025 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fifanoob
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06-09 13:23
Oke ik zie door de vele bomen het bos niet meer.
Als ik naar het artikel kijk op tweakers waar ze alles soorten merken van de 9070 XT met elkaar vergelijken is het qua prestaties toch allemaal te verwaarlozen? De ene presteert 2 fps meer dan de andere.

Dus eigenlijk moet ik gewoon voor mezelf gaan kijken wat ik er over qua prijs en dan kijken of er ergens eentje voor een mooie prijs beschikbaar is?
Of zeggen jullie dat bv de Nitro duidelijk beter is dan een Red devil ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Super Cow
fifanoob schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:40:
Oke ik zie door de vele bomen het bos niet meer.
Als ik naar het artikel kijk op tweakers waar ze alles soorten merken van de 9070 XT met elkaar vergelijken is het qua prestaties toch allemaal te verwaarlozen? De ene presteert 2 fps meer dan de andere.

Dus eigenlijk moet ik gewoon voor mezelf gaan kijken wat ik er over qua prijs en dan kijken of er ergens eentje voor een mooie prijs beschikbaar is?
Of zeggen jullie dat bv de Nitro duidelijk beter is dan een Red devil ofzo?
Het maakt niet veel uit idd, alleen als je wilt overklokken, en maximaal powerbudget wilt hebben is een duurdere kaart beter, stock kaart (reaper, prime) kan je powerbudget naar max 330w en duurste kaarten naar 365watt.

Ik weet niet of de vraag of duurdere kaarten ook betere silicon hebben?

[ Voor 50% gewijzigd door Super Cow op 10-03-2025 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

@fifanoob Zo uit het doosje zit het verschil hem vooral in de looks en koelprestaties, zo is de TUF bij de test hier op Tweakers flink luider onder load (maar alsnog zeer stil) dan de Red Devil.

Ga je overklokken dan wordt het een ander verhaal, en moet je wat verder kijken dan het artikel hier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brozef
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVIfXv0oOpJF0tn31-UosNnhcy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jqzG82LMCd0BGVKL1DdfruQX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJXS2BKFFapKa7wijtcyH7UdEZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kzV4KoANzChPjcidutYDhsGm.png?f=fotoalbum_large

Ik zit in de top 10 op steel nomad :9

Mijn GPU uit de vertical mount halen had wel zin zo te zien

[ Voor 4% gewijzigd door Brozef op 10-03-2025 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Cow
@Brozef wow -140mv stabiel? en max powerbudget?
Gouden chip.

Misschien zit er toch verschil in het silcon tussen MSRB model en betere.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brozef
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F264awbD0gKTKjgnbbKnmGTJ4JY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AnXo4YdVdBLF2k0SahbS8viF.png?f=fotoalbum_large

Tweede, maar systeminfo pakte hem niet bij deze run

:'(
Super Cow schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:19:
Gouden chip.

Heb zeker de silicon lottery gewonnen in iedergeval >:)

[ Voor 29% gewijzigd door Brozef op 10-03-2025 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• griffz
Brozef schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:21:
[Afbeelding]

Tweede, maar systeminfo pakte hem niet bij deze run

:'(

[...]

Heb zeker de silicon lottery gewonnen in iedergeval >:)
Hoooly! Nice man! Gewoon de 1 na beste 9070XT wereldwijd getest! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aktuvor
Super Cow schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:19:
Gouden chip.

Volgens een van de grotere tech kanalen (excuses vergeten welke) is er geen verschil en wordt zowel voor de flagships als de msrp modellen gewoon willekeurig een chip gepakt van de voorraad.

Het grote verschil zit hem in de gebruikte materialen voor koeling, ontwerp en OC en misschien QC.

Dus volgens hun kan je de lottery zeker winnen met een msrp kaart.

Congratulations Brozef, dat zijn zieke scores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 22:09
Ik haal rond de 7500 nu met mijn 9070XT, wel met een 9700k CPU.
Hoeveel zal dat impact hebben op de performance bij een benchmark?
Helpt het dan als je een X3D chipset hebt?

Daarna heb ik de powerlimit van 110 teruggedraaid naar 95 en scoor ik rond de 7200 punten.

Wel gaan de temps dan met 5 graden omlaag op de mem+hotspot en verbruik gaat richting de 314W.
Dat is dus een stuk efficienter en laat hem dan voorlopig ook maar daarop staan. -75mv en -5 PL.

[ Voor 216% gewijzigd door Lord_Dain op 11-03-2025 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 20:17
Lord_Dain schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:23:
Ik haal rond de 7500 nu met mijn 7090XT, wel met een 9700k CPU.
Heb je wel eens naar CPU benchmarks gekeken bij bijvoorbeeld HWU? Zeker doen!

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
winwiz schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:29:
[...]

Heb je wel eens naar CPU benchmarks gekeken bij bijvoorbeeld HWU? Zeker doen!
Ik zit echt in dubio met mijn PC.

Ik wil dus naar een 9000 AM5 platform toe maar ik zit erg te dubben over de CPU en GPU combo.
Ik game al jaren op 1440p en dat vind ik tot op heden prima. Ik denk dan ook dat een 9070XT icm een non X3D CPU prima is voor gamen op 1440p. Alleen zegt een klein stemmetje dat als ik toekomstbestendig wil zijn ik beter gewoon een 9800X3D of een 9900X3D pak zodat ik in de toekomst ook 4K kan gamen evt. in combinatie met een krachtigere GPU zoals de 5090 (of opvolger van AMD/Nvidia over 2 jaar).
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik moet echt iets gaan doen aan mijn oude setup.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Lord_Dain schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:23:
Ik haal rond de 7500 nu met mijn 9070XT, wel met een 9700k CPU.
Voor Steel Nomad niet, iig niet met een recente CPU, het is een pure GPU benchmark.

Ik lijk inmiddels redelijk tegen de limieten van m'n 304W bordje aan te lopen. Desalniettemin staat de teller nu op 7573, een consistente +8% boven stock, en nog maar zo'n 7% onder wat een 5080FE (8100) doet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
D4NG3R schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:35:
[...]

Voor Steel Nomad niet, iig niet met een recente CPU, het is een pure GPU benchmark.

Ik lijk inmiddels redelijk tegen de limieten van m'n 304W bordje aan te lopen. Desalniettemin staat de teller nu op 7573, een consistente +8% boven stock, en nog maar zo'n 7% onder wat een 5080FE (8100) doet. :)
Neemt niet weg dat de 5080 FE als een beest te overklokken was (kan het weten, heb hem gisteren verkocht) maar Nvidia diskwalificeert zichzelf met al hun black screens en driver ellende.. goh.. wat klinkt dat toch bekend want vroeger gaf iedereen daar AMD altijd de schuld van... :+ Blij dat ik er vanaf ben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 14:46
Gisteren ook mijn Reaper 9070XT ontvangen en eerste benchmarks leken goed, vergelijkbaar met stock. Alleen vond ik dat die na een kwartier gamen toch hoog in de temp liep. Mijn case is niet echt nieuw en airflow niet optimaal en was al bang dat ik ook dit zou moeten upgraden. CPU liep ook warmer dan normaal (7700X rond de 80°C.
Vandaag even de case geopend en zag dat ik het plastiek van de backplate vergeten weg te halen had...
Vandaag nog maar even hertesten dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Ik wou al zeggen wat boeit het plakkertje op de backplate nu echt qua temps, maar vergat dat dat ook het through-flow gat blokkeert. :+

Welke kast / koelopstelling heb je nu dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 14:46
D4NG3R schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:44:
Ik wou al zeggen wat boeit het plakkertje op de backplate nu echt qua temps, maar vergat dat dat ook het through-flow gat blokkeert. :+

Welke kast / koelopstelling heb je nu dan?
Een Antec Three Hundred Two met 4 Noctua case fans (boven, links, achter & voor) + 2 cpu fans op een Noctua NH-D15. Misschien tijd voor wat anders :)

[ Voor 6% gewijzigd door SlasZ op 11-03-2025 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Daar wordt je inderdaad wel aardig genekt door de behuizing ja, de rest van de koelopstelling is belachelijk goed. :D _O-

Leuk ding overigens, jaar of 10 15 geleden het kleine broertje (three hundred) nog gebruikt. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-09 18:38
Vraagje, is het misschien mogelijk de rx 9070 te overclocken naar 9070 XT levels?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Techkeizer schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:57:
Vraagje, is het misschien mogelijk de rx 9070 te overclocken naar 9070 XT levels?
Je mist niet alleen wat clockspeed maar ook cores, dus je krijgt hem niet hetzelfde. Je zal ter compensatie naar 3400mhz moeten oid om de prestaties te behouden, lijkt me niet heel haalbaar met normale koelingsmogelijkheden.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-09 18:38
Nox schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:03:
[...]

Je mist niet alleen wat clockspeed maar ook cores, dus je krijgt hem niet hetzelfde. Je zal ter compensatie naar 3400mhz moeten oid om de prestaties te behouden, lijkt me niet heel haalbaar met normale koelingsmogelijkheden.
Haast onmogelijk dus, maar je kan dus wel erg dichtbij komen. Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Aktuvor schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 07:14:
[...]

Volgens een van de grotere tech kanalen (excuses vergeten welke) is er geen verschil en wordt zowel voor de flagships als de msrp modellen gewoon willekeurig een chip gepakt van de voorraad.

Het grote verschil zit hem in de gebruikte materialen voor koeling, ontwerp en OC en misschien QC.

Dus volgens hun kan je de lottery zeker winnen met een msrp kaart.

Congratulations Brozef, dat zijn zieke scores.
Kan mij voorstellen dat PC Die limited Red Devil modellen misschien wel binned heeft maar misschien ook helemaal niet.
In het verleden was het all over the place en clockte sommige super OC modellen niet hoger omdat je de lottery verloor. Als je dan een redelijke chip had kwamen ze wel verder omdat het PCB en de VRM's dan zo veel beter waren dat dat wel scheelde voor stabiliteit. Maar een goedkope kaart met goede chip wint het van een dure met een slechte als het over UV/OV gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Techkeizer schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:08:
[...]

Haast onmogelijk dus, maar je kan dus wel erg dichtbij komen. Thanks.
Yw, al is 'erg dichtbij komen' wel relatief; misschien op 10-5% al weet ik niet wat de gemiddelde te halen clockspeeds zijn. Ik gok dat de clockspeeds van de XT wel haalbaar zijn naar ik vernomen heb (geruchten!) dat de non-XT fused XT's zijn. Dan mis je enkel 1/8e van de cores/compute units.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• griffz
Lord_Dain schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:32:
[...]

Ik wil dus naar een 9000 AM5 platform toe maar ik zit erg te dubben over de CPU en GPU combo.
Ik game al jaren op 1440p en dat vind ik tot op heden prima. Ik denk dan ook dat een 9070XT icm een non X3D CPU prima is voor gamen op 1440p. Alleen zegt een klein stemmetje dat als ik toekomstbestendig wil zijn ik beter gewoon een 9800X3D of een 9900X3D pak zodat ik in de toekomst ook 4K kan gamen evt. in combinatie met een krachtigere GPU zoals de 5090 (of opvolger van AMD/Nvidia over 2 jaar).
Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik moet echt iets gaan doen aan mijn oude setup.. 8)
Dit was mijn plan ook. Ik heb eerst de upgrade gedaan van een i5 13600k naar een 9800X3D, dus nieuw mobo, ram, cpu. Ik had een RTX3080. Ik had met de release van Path of Exile 2 een keer mijn PC aangesloten op mijn woonkamer OLED TV en dat couch co-op gespeeld met een vriend van me en dat draaide echt prima en zag er fantastisch uit op een OLED. Toen ook Star Citizen geprobeerd en ook dat vond ik goed genoeg op 4k. Eenmaal gespeeld te hebben op een 4K OLED, voelde het echt als een enoooorme achteruitgang om weer achter mijn 27" 1440p TN paneeltje te gaan zitten..

Dus de volgende upgrade was een 4K 42" LG C4 OLED als monitor. Dit was echt de beste upgrade in jaren! Ik wilde heel graag de 5090 kopen om hiermee te combineren, toen ik nog dacht dat ze daadwerkelijk te koop zouden zijn voor rond de 2k. Nouja we weten allemaal hoe dat ging, dus ik zat een tijdje 'vast' aan de 3080, die op 4k toch eigenlijk wel veel te weinig VRAM heeft voor moderne games.

Nu dus super blij met de 9070XT waarbij gamen op 4k echt een genot is. Welliswaar nog steeds met wat upscaling en framegen zo nu en dan, maar het werkt allemaal geweldig in mijn mening. Nu hou ik het makkelijk vol tot de prijzen weer een beetje stabiliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Techkeizer schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:57:
Wat Nox ook zegt je kan een stuk komen maar je moet compenseren voor het missen van de cores. En je hebt minder power budget waar de XT stock 304 watt heeft kan de non XT max misschien niet eens 300 watt instellen. En om dan XT prestaties te halen zul je omdat je hoger moet clocken dan een XT meer dan 375-400 watt moeten gaan verbruiken als dat al genoeg is (gezien de XT ook al ver voorbij de sweetspot gepushed is).

Het is in ieder geval niet efficiënt.
Het beste kan je veel cores op een lage kloksnelheid met een laag voltage hebben dan weinig cores met hele hoge clocks en hoge voltages.

Als prestaties je doel zijn zou ik toch echt voor een XT gaan en even geduld hebben tot je er een voor een ok prijs vind want ipc is het verschil maar 50-60 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 11-03-2025 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Brozef schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:16:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zit in de top 10 op steel nomad :9

Mijn GPU uit de vertical mount halen had wel zin zo te zien
Lekkere scores. Ik ben wel benieuwd naar wat je clocks zijn als je in HWI64 zou kijken en een reset doet aan het begin van de run in windowed mode en screenshot aan het einde.

Lijkt er in ieder geval op of je weinig lekstroom hebt en de chip stabiel is op lagere voltages.

Ik heb dat bij RDNA2 ook gezien tussen slechte chips en goede zat 200MHz verschil.
En de betere hadden veel lagere voltages nodig om bepaalde clocks te halen en hadden daarbij een lager verbruik. Je kon ook twee chips hebben beide 2400MHz 1.1v maar de een verbruikt (even een voorbeeld) 300 watt en de andere 330. 2e had gewoon meer lekstroom. Of dat de een 1.0v nodig had voor die 2400MHz maar al wel 320watt nodig had. Zo'n chip met hoge lekstroom maar die hele lage voltages kunnen draaien zijn leuk voor LN2 daar kun je de hitte die zo'n chip extra af geeft prima koelen en heb je wel meer voltage headroom om hoge clocks te halen.

Maar voor lucht en beste UV efficiëntie wil je juist zo'n andere chip met weinig lekstroom die ook zo'n laag mogelijk voltage kan draaien.

Het is met deze -voltage offsets ook wel belangrijk om met HWI64 te kijken wat het daadwerkelijke core voltage en verbruik is. Want stock zag je bij RDNA2 en 3 ook dat de ene kaart stock (weer even fictieve waardes) 1.1v draaide de andere 1.0 clocks konden ook 100MHz verschillen. Want daar had je ook al met target clocks en voltages te maken. BIj RDNA2 kon je nog wel vaste waardes krijgen bij 3 al minder makkelijk maar bij 4 is het nog minder transparant in wattman.

Lang verhaal kort om kaarten goed te vergelijken moet je 6 dingen noteren:
-Voltage tijdens de run
-Temperatuur + Hotspot temp (heeft ook invloed op de max clocks).
-Clocksnelheid tijdens de run
-Board Power tijdens de run
-En of je tegen power limit aan zit tijdens de run (om goed te vergelijken wil je eigenlijk niet tegen je powerlimit zitten want dan gaat hij hard knijpen en krijg je ook meer clocksnelheid varriatie in je run).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
dit mag je achterwegen laten

[ Voor 93% gewijzigd door Intergalactic op 11-03-2025 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• griffz
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door br00ky op 11-03-2025 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door br00ky op 11-03-2025 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 22:37
Astennu schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:39:
[...]

Ik weet niet welke reviews hij heeft gelezen maar veel sneller is hij inderdaad niet. Soms wel maar vaak ook onder de 4080S.

De 2e hands markt staat wel echt helemaal op z'n kop zeker bij nVidia kaarten. Eerst waren die dingen nieuw iets van 1100 of zo?

Je ziet ook al dat de 7900XTX 2e hands wat aan het stijgen is gelukkig niet zo erg als de 4080 en 4090 kaarten.
7900XTX is even tijdelijk inflated door de prijzen en beschikbaarheid van zowel Nvidia als AMD, maar ik zie het wel weer inkakken. Uiteindelijk heeft een 7900XTX net meer power en meer VRAM, maar veel mensen zullen ook waarde hechten aan FSR4 en beter RT. Als je straks voor 700-800 een 9070XT hebt ga je geen 950 meer neerleggen voor een 7900XTX. Staat nu ook net een Elite model op V&A voor 800, lijkt mij vrij schappelijk want dat is volgens mij het meest high end model van Gigabyte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
Astennu schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:39:
[...]

Ik weet niet welke reviews hij heeft gelezen maar veel sneller is hij inderdaad niet. Soms wel maar vaak ook onder de 4080S.

De 2e hands markt staat wel echt helemaal op z'n kop zeker bij nVidia kaarten. Eerst waren die dingen nieuw iets van 1100 of zo?

Je ziet ook al dat de 7900XTX 2e hands wat aan het stijgen is gelukkig niet zo erg als de 4080 en 4090 kaarten.
Nou ten eerste is het een Noctua OC editie wat niet je dagelijkse 4080 Super is en ten tweede heb ik er ook 300 extra voor moeten betalen omdat het een Noctua editie is. Dit koop je niet als je niet speciaal deze versie wil natuurlijk. Als je gewoon een 4080 Super wil voor weinig koop je een andere ;) maar goed dat doet er blijkbaar niet meer toe 🫣

Iedereen moet gewoon eens een beetje ontspannen, ondanks de overspannen GPU markt je koopt iets of je koopt het niet.

Ik wil een Red Devil en daar moet ik ook teveel voor betalen dus waarom zou ik dan mijn kaart voor weinig weg moeten doen.

Overigens meerdere van dit soort berichten gehad op Tweakers dus inmiddels er maar af gehaald. Vind het behoorlijk triest hoe sommige mensen van deze communitie er blijkbaar hun werk van maken om mensen prive berichten te sturen om dit. Op marktplaats kan je het verwachten hier verwacht ik beter. Maar goed.

Overigens nog steeds zoekende naar ervaringen van mensen met de 9070 XT en Destiny 2. Dit is mijn main game en toen ik een 7900XTX had was dat een probleem toen der tijd.

[ Voor 17% gewijzigd door JWFpeters op 11-03-2025 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Santee schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:46:
[...]

7900XTX is even tijdelijk inflated door de prijzen en beschikbaarheid van zowel Nvidia als AMD, maar ik zie het wel weer inkakken. Uiteindelijk heeft een 7900XTX net meer power en meer VRAM, maar veel mensen zullen ook waarde hechten aan FSR4 en beter RT. Als je straks voor 700-800 een 9070XT hebt ga je geen 950 meer neerleggen voor een 7900XTX. Staat nu ook net een Elite model op V&A voor 800, lijkt mij vrij schappelijk want dat is volgens mij het meest high end model van Gigabyte.
ja hoop ik ook. Het is voor mij ook een mixed bag. Qua hardware zou ik duidelijk voor de 7900XTX Kiezen. Meer raw power en 8GB memory extra. Maar dan moet je wel vooral op Native willen spelen want FSR3.1 is niet altijd mooi genoeg. Zeker als je geen 4K scherm gebruikt dan kan je beter Native met lagere settings gebruiken.

de 9070 XT heeft dan FSR4 wat goed genoeg is om altijd te gebruiken. En dan is hij wel net wat sneller dan de 7900XTX Native maar kan je nog steeds eerder tegen vram limieten gaan aanlopen.

Het kan ook dat nieuwere games wel sneller zullen zijn op de 9070XT je ziet nu al dat in sommige games die kaart de XTX kan evenaren in andere totaal niet door het verschil in raw power.

Het is echt jammer dat de 9070XT niet wat meer geheugen heeft. 32GB is natuurlijk wel een grote stap in een keer. Ik weet niet of ze die half size opties voor GDDR6 hebben dacht het niet bij DDR5 is dat er wel dan zou je 24GB kunnen hebben wat ideaal zou zijn. Met 24 of 32GB zou die kaart net als de RX480 8GB kaarten heel wat jaren mee kunnen gaan. Waar met 16GB het toch wel over of 1-3 jaar moeilijk zal gaan worden en je qua textures moet gaan opletten. Ik zie bij SpaceMarine2 met 4K textures mijn 16GB ram ook al vol zitten op de 6950XT.
De 9070XT heeft iets betere compressie maar vraag me af hoeveel dat scheelt. nVidia kaarten hadden ook al betere compressie daar zie je dat de 12GB kaarten ook al in de problemen zitten zeker met RT wat nog meer van je VRAM vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
JWFpeters schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:49:
[...]
Ik wil een Red Devil en daar moet ik ook teveel voor betalen dus waarom zou ik dan mijn kaart voor weinig weg moeten doen.
Ja dit is momenteel het hele probleem natuurlijk. Maar wel een logische gedachte. Als ik de 9070XT niet voor MSRP had kunnen kopen, dan had ik gewoon blijven spelen op m'n 3080 en de storm afgewacht en gaan ontspannen, zoals je zelf al aangaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
JWFpeters schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:49:
[...]

Nou ten eerste is het een Noctua OC editie wat niet je dagelijkse 4080 Super is en ten tweede heb ik er ook 300 extra voor moeten betalen omdat het een Noctua editie is. Dit koop je niet als je niet speciaal deze versie wil natuurlijk. Als je gewoon een 4080 Super wil voor weinig koop je een andere ;) maar goed dat doet er blijkbaar niet meer toe 🫣

Iedereen moet gewoon eens een beetje ontspannen, ondanks de overspannen GPU markt je koopt iets of je koopt het niet.

Overigens meerdere van dit soort berichten gehad op Tweakers dus inmiddels er maar af gehaald. Vind het behoorlijk triest hoe sommige mensen van deze communitie er blijkbaar hun werk van maken om mensen prive berichten te sturen om dit. Op marktplaats kan je het verwachten hier verwacht ik beter. Maar goed.
Aah dat maakt inderdaad wel verschil ja. Geen idee hoeveel duurder dan MSRP die was. Maar je moet nooit een Base kaart met een top of the line vergelijken dan heb je nooit goede value for money. Dat is ook de rede dat ik voor een MSRP of altijd voor Reference kaarten ging. Ik undervolt toch dus dan heb je geen super VRM nodig en dan is de koeler ook minder een issue (zelfs blowers kon ik best stil krijgen met een goede uv en aangepaste fan curve).

Misschien hem aanbieden ter ruil voor een Red devil er zijn wel mensen die een 9070 gekocht hebben in de hoop op die manier te kunnen ruilen voor een nVidia kaart.

Tweakers is ook iets bekender geworden dan krijg je ook een nieuw ander soort publiek er bij. Dat heb je wel bij meer sites. Er zullen altijd van dat soort mensen tussen zitten. Beste is gewoon die te negeren. Of wat ik wel eens doe in de advertentie al aangeven waarom de prijs zo hoog staat en dat je daar wel over na gedacht hebt dat scheelt veel PB's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Nog ter aanvulling w.b.t. de Reaper fans en het electronische/klikkende geluid...

Op de PowerColor Hellhound zit één zo'n zelfde fan (van de 3 totaal) als op de Reaper gebruikt wordt.
Dus de Hellhound heeft ook iets last van dat typische geluid van het PWM signaal/de motor/de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:00:
Nog ter aanvulling w.b.t. de Reaper fans en het electronische/klikkende geluid...

Op de PowerColor Hellhound zit één zo'n zelfde fan (van de 3 totaal) als op de Reaper gebruikt wordt.
Dus de Hellhound heeft ook iets last van dat typische geluid van het PWM signaal/de motor/de controller.
Heb je daar meer mensen over gelezen?
Ik ben wel benieuwd hoe ik dat ga ervaren. Als het alleen bij spinup is maakt me dat denk ik niet echt uit maar ik ga het zien. Heb het eerlijk gezegd in alle jaren nog niet eerder gehoord. Alleen die Blower fans konden dat wel doen als ze starten maar die hebben hele zware kogellagers. Waren van die Delta fan's. Maar die bleven ook altijd draaien.

Heb je al contact opgenomen met PC om te vragen inhoeverre het normaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Ik zal er vanavond eens op letten of ik een merkbare klik hoor wanneer de blazers beginnen met blazen, als dit al zo is stoor ik mij er iig niet aan. Game doorgaans toch al met een headset op, en idle wordt dat beestje verre van warm genoeg om de fans te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Astennu schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:04:
[...]

Heb je daar meer mensen over gelezen?
Ik ben wel benieuwd hoe ik dat ga ervaren. Als het alleen bij spinup is maakt me dat denk ik niet echt uit maar ik ga het zien. Heb het eerlijk gezegd in alle jaren nog niet eerder gehoord. Alleen die Blower fans konden dat wel doen als ze starten maar die hebben hele zware kogellagers. Waren van die Delta fan's. Maar die bleven ook altijd draaien.

Heb je al contact opgenomen met PC om te vragen inhoeverre het normaal is?
Alles op reddit gelezen nadat ik het ging googlen na eigen ervaring.
Je kan aan het formaat en de decal op de middelste fan van de Hellhoud ook deduceren dat het zo'n fan is als op de Reaper.
Je (ik) hoort bij opspinnen iets en tijdens gebruik iets met de Reaper.
Het doet mij het meeste denken aan een Gigabyte GTX 1070 Windforce Rev 1.0

@D4NG3R Het is misschien ook mierenneuken hoor... het is echt een geweldig en bijzonder kaartje met power limits en undervolt kun je gewoon met 800-900 rpm gamen.
Zolang het typisch is voor het type fan/de lagers/de motor/controller kan ik er wellicht nog mee leren leven.
Als het maar geen defect is maar ik heb het al van meerdere mensen gelezen/gehoord dat het gewoon typisch lijkt.
En anders mooi 3 jaar garantie van PowerColor ;)

De enige nadelen van de Reaper vind ik.

-Het geluid m.b.t. de fans. (dus niet het airflow geluid / rpm's...1500 rpm is bijzonder netjes voor zo'n klein kaartje)
-Het geluid van het flow through gedeelte, dat is al het luidste... hier vind ik ook dat XFX het beter heeft gedaan door ook de backplate hier open te laten.
-En wellicht haal je hier geen super hoge 3dmark Timespy graphics scores mee als je gaat overklokken.

[ Voor 31% gewijzigd door HugoBoss1985 op 11-03-2025 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
D4NG3R schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:06:
Ik zal er vanavond eens op letten of ik een merkbare klik hoor wanneer de blazers beginnen met blazen, als dit al zo is stoor ik mij er iig niet aan. Game doorgaans toch al met een headset op, en idle wordt dat beestje verre van warm genoeg om de fans te laten draaien.
Gelukkig zijn kaarten tegenwoordig zo afgesteld en zuinig genoeg dat ze bij desktop werk niet warm genoeg worden om de fan's weer aan te laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

@HugoBoss1985 Mwhah het kan prima een valide reden zijn om te klagen, als dat ding klikt en je een keer in de situatie komt waarbij je net rond de 55c schommelt zou het best vervelend kunnen zijn als de blazers zitten te pendelen tussen uit en aan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
D4NG3R schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:17:
@HugoBoss1985 Mwhah het kan prima een valide reden zijn om te klagen, als dat ding klikt en je een keer in de situatie komt waarbij je net rond de 55c schommelt zou het best vervelend kunnen zijn als de blazers zitten te pendelen tussen uit en aan. :+
Mmm ja dat kan met sommige oudere games inderdaad nog een issue worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Dat was het mooie aan MorePowerTool bij RDNA2 dan kon je die start stop waardes van de fan ook helemaal finetunnen. Sowieso was het heel fijn dat dat profiel maar een keer geladen hoeft te worden als je een nieuwe driver installeerd waar wattman nog wel eens wil resetten door een PC crash of andere dingen en dan moet je het handmatig weer laden.

In dat opzicht ga ik MPT wel missen. Maar ik doe mijn 6950XT ook nog niet weg eerst maar eens kijken of ik met de 9070XT een merkbaar betere ervaring heb bij het spelen van games.
Ik heb toen ook een 7900XTX gehad maar het hoge idle verbruik en oa wattman hebben er voor gezorgd dat ik toch bij de 6950XT gebleven ben. Samen met MPT is dat zo'n effiicente kaart en fijn in dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Astennu schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:22:
Dat was het mooie aan MorePowerTool bij RDNA2 dan kon je die start stop waardes van de fan ook helemaal finetunnen. Sowieso was het heel fijn dat dat profiel maar een keer geladen hoeft te worden als je een nieuwe driver installeerd waar wattman nog wel eens wil resetten door een PC crash of andere dingen en dan moet je het handmatig weer laden.

In dat opzicht ga ik MPT wel missen. Maar ik doe mijn 6950XT ook nog niet weg eerst maar eens kijken of ik met de 9070XT een merkbaar betere ervaring heb bij het spelen van games.
Ik heb toen ook een 7900XTX gehad maar het hoge idle verbruik en oa wattman hebben er voor gezorgd dat ik toch bij de 6950XT gebleven ben. Samen met MPT is dat zo'n effiicente kaart en fijn in dagelijks gebruik.
Ik ben dus ook benieuwd waarom XFX 2 dezelfde (geen silent/performance verschil) biossen op (sommigen van?) hun kaarten gedaan heeft.
Dat zou insinueren dat je iets met het bios kan gaan kloten... anders voegt het niets toe denk ik.
Wellicht het power limit terugbrengen naar 304 watt (stock kaart) en dus iets met die start/stop waardes idd.
Dan kun je met -30% power dezelfde bodem bereiken als een 304 watt limiet kaart... scheelt weer zo'n 40 watt.

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 11-03-2025 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
D4NG3R schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:17:
Ik had een Gigabyte 3070 die hetzelfde gedrag had. Ik heb daarvan de fans default op minimaal traag draaiend gezet. Ik ben erg gevoelig voor dat soort klikjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:24:
[...]

Ik ben dus ook benieuwd waarom XFX 2 dezelfde (geen silent/performance verschil) biossen op (sommigen van?) hun kaarten gedaan heeft.
Dat zou insinueren dat je iets met het bios kan gaan kloten... anders voegt het niets toe denk ik.
Wellicht het power limit terugbrengen naar 304 watt (stock kaart) en dus iets met die start/stop waardes idd.
Dan kun je met -30% power hetzelfde limiet bereiken... scheelt weer zo'n 40 watt.
Is dan meer als een backup bedoelt als de eerste corrupt is. Meestal wordt die gebruikt voor het verschil tussen OC en silent of stock. En als een backup.
Bios modding is al langer geen ding meer. Het kan wel maar kost veel werkt om te kraken. Mining bedrijven hebben er wel mensen voor ingehuurd om custom biossen te maken voor de kaarten die ze gebruiken maar dat is helaas niet meer iets wat wij zelf makkelijk kunnen doen zoals dat nog in de tijden van de HD7000 serie of Geforce GTX 900 1000 serie kon.

Dat was een nog mooiere oplossing (vind ik zelf). Al kan je met MPT wel super snel wisselen tussen een super ECO profiel of high performance. Een reboot en het is klaar.
Echter was AMD het daar niet mee eens en hebben ze dat met RDNA3 ook geblokkeerd. Ontmoedigd hobby miners wel maar voor powerusers neem je ook veel undervolt opties weg.
Als je niet weet wat je doet start je PC niet meer op moet je safe mode gebruiken dus kan ook zijn dat ze er wat RMA gevallen door kregen die niet terecht zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 11-03-2025 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aktuvor
Lord_Dain schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:32:
[...]

Heb zelf vorig jaar de upgrade van i7 7700K naar 9800X3D gedaan en ben erg te spreken. Ding undervolt zeer stabiel zonder performance issues. Full core stress load voor een uur, piek op 60.4 graden nu.

Dat gezegd hebbende is die cpu wel erg prijzig en denk ik dat icm een 9070 XT het voor de komende tijd overkill is. Hier komt de maar.

Maar het systeem is gebouwd met de gedachte het minimaal 7-8 jaar te laten draaien zonder CPU upgrade en heel misschien maar een GPU upgrade. Dus wilde ik voor performance en goede aging gaan.
(Zit een thermal Grizzly Kryosheet op de CPU dus geen uitdroging)

Mocht je het minder erg vinden om tussendoor te sleutelen dan zou ik voor iets minder gaan en hopen dat amd het zelfde doet met AM5 als ze met AM4 deden.
Als ik toen niet dead set was op het bouwen van een systeem dat goed ging combineren met een 5080 dan had ik waarschijnlijk iets lager gepositioneerde onderdelen gekozen.

Maarja kon niet in de toekomst kijken dat AMD de leuke 9070 XT ging uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Astennu schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:29:
[...]

Is dan meer als een backup bedoelt als de eerste corrupt is. Meestal wordt die gebruikt voor het verschil tussen OC en silent of stock. En als een backup.
Bios modding is al langer geen ding meer. Het kan wel maar kost veel werkt om te kraken. Mining bedrijven hebben er wel mensen voor ingehuurd om custom biossen te maken voor de kaarten die ze gebruiken maar dat is helaas niet meer iets wat wij zelf makkelijk kunnen doen zoals dat nog in de tijden van de HD7000 serie of Geforce GTX 900 1000 serie kon.

Dat was een nog mooiere oplossing (vind ik zelf). Al kan je met MPT wel super snel wisselen tussen een super ECO profiel of high performance. Een reboot en het is klaar.
Echter was AMD het daar niet mee eens en hebben ze dat met RDNA3 ook geblokkeerd.
Bij XFX lijkt het inderdaad een bios backup (ik lees dat de biossen identiek zijn)... maar daar heb je niets aan als je toch niet kan flashen.
Misschien nuttig als er nog een firmware/bios update voor de kaarten komt (had ik met TUF 6800XT en TUF 7900XT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brozef
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:24:
[...]

Dan kun je met -30% power dezelfde bodem bereiken als een 304 watt limiet kaart... scheelt weer zo'n 40 watt.
Is volgens de manual gewoon een Performance en silent bios. Misschien niet echt een goed verschil tussen de twee maar goed
Astennu schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:25:
[...]

Lekkere scores. Ik ben wel benieuwd naar wat je clocks zijn als je in HWI64 zou kijken en een reset doet aan het begin van de run in windowed mode en screenshot aan het einde.

Lijkt er in ieder geval op of je weinig lekstroom hebt en de chip stabiel is op lagere voltages.

Ik heb dat bij RDNA2 ook gezien tussen slechte chips en goede zat 200MHz verschil.
En de betere hadden veel lagere voltages nodig om bepaalde clocks te halen en hadden daarbij een lager verbruik. Je kon ook twee chips hebben beide 2400MHz 1.1v maar de een verbruikt (even een voorbeeld) 300 watt en de andere 330. 2e had gewoon meer lekstroom. Of dat de een 1.0v nodig had voor die 2400MHz maar al wel 320watt nodig had. Zo'n chip met hoge lekstroom maar die hele lage voltages kunnen draaien zijn leuk voor LN2 daar kun je de hitte die zo'n chip extra af geeft prima koelen en heb je wel meer voltage headroom om hoge clocks te halen.

Maar voor lucht en beste UV efficiëntie wil je juist zo'n andere chip met weinig lekstroom die ook zo'n laag mogelijk voltage kan draaien.

Het is met deze -voltage offsets ook wel belangrijk om met HWI64 te kijken wat het daadwerkelijke core voltage en verbruik is. Want stock zag je bij RDNA2 en 3 ook dat de ene kaart stock (weer even fictieve waardes) 1.1v draaide de andere 1.0 clocks konden ook 100MHz verschillen. Want daar had je ook al met target clocks en voltages te maken. BIj RDNA2 kon je nog wel vaste waardes krijgen bij 3 al minder makkelijk maar bij 4 is het nog minder transparant in wattman.

Lang verhaal kort om kaarten goed te vergelijken moet je 6 dingen noteren:
-Voltage tijdens de run
-Temperatuur + Hotspot temp (heeft ook invloed op de max clocks).
-Clocksnelheid tijdens de run
-Board Power tijdens de run
-En of je tegen power limit aan zit tijdens de run (om goed te vergelijken wil je eigenlijk niet tegen je powerlimit zitten want dan gaat hij hard knijpen en krijg je ook meer clocksnelheid varriatie in je run).
Die scores waren echt een uitschieter want ik crash nu toch geregeld op -135 en nog geen run gehad die -140 haalde, laat staan die score van 8033 die draaide op -150

[ Voor 61% gewijzigd door Brozef op 11-03-2025 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Brozef schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:32:
[...]

Is volgens de manual gewoon een Performance en silent bios. Misschien niet echt een goed verschil tussen de twee maar goed
Misschien heb ik het dan toch niet goed en/of iets over een specifiek model gelezen.
Even kijken of ik het terug kan vinden: edit.
Ik had ook nog helemaal niet op de site van XFX zelf gekeken hiernaar :X

https://www.techpowerup.c...y-oc-magnetic-air/44.html

Dual BIOS ships with identical BIOSes

https://www.guru3d.com/re...y-magnetic-review/page-2/

These cards are built with a three-fan design that supports dual BIOS configurations, however the BIOS is the same with the very same settings.

Hier staat overigens, volgens mij, een foutje op de website van XFX bij "specifications"...

https://www.xfxforce.com/...-rx-9070xt-gaming-edition

Thermal Solution: 3 Fan Magnetic Air

De gewone mercury heeft dus helemaal niet die magnetic air fans.

[ Voor 43% gewijzigd door HugoBoss1985 op 11-03-2025 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brozef
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:33:
[...]

Misschien heb ik het dan toch niet goed en/of iets over een specifiek model gelezen.
Even kijken of ik het terug kan vinden: edit.
Ik had ook nog helemaal niet op de site van XFX zelf gekeken hiernaar :X

https://www.techpowerup.c...y-oc-magnetic-air/44.html

Dual BIOS ships with identical BIOSes

https://www.guru3d.com/re...y-magnetic-review/page-2/

These cards are built with a three-fan design that supports dual BIOS configurations, however the BIOS is the same with the very same settings.

Hier staat overigens, volgens mij, een foutje op de website van XFX bij "specifications"...

https://www.xfxforce.com/...-rx-9070xt-gaming-edition

Thermal Solution: 3 Fan Magnetic Air

De gewone mercury heeft dus helemaal niet die magnetic air fans.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cn9sLwak2ReY5-isdRlyGJNqEEw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0vbFsCYYrRpFvEYDbaSyTIX1.png?f=user_large

Snap dat bij het testen geen verschil word opgemerkt maar ik bedoel dat XFX zelf zegt dat het een performance en silent bios is.

En nee klopt alleen de magnetic air edition heeft ze, die duizende sku's die ze hebben is echt onduidelijk als wat

[ Voor 4% gewijzigd door Brozef op 11-03-2025 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:30:
[...]

Bij XFX lijkt het inderdaad een bios backup (ik lees dat de biossen identiek zijn)... maar daar heb je niets aan als je toch niet kan flashen.
Misschien nuttig als er nog een firmware/bios update voor de kaarten komt (had ik met TUF 6800XT en TUF 7900XT)
Ja en ik vind het nog steeds storend dat die documentatie van het BIOS van de TUF gewoon ongeveer afwezig was. Welk bios moet ik overschrijven? Allebei? Performance? Silent? Waar moet het schuifje op staan? Is het puur een logisch schuifje en flasht ie alsnog beide biossen? Wat zit er uberhaupt in deze fix?

* Korvaag klaagt nog even wat door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Korvaag schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:45:
[...]

Ja en ik vind het nog steeds storend dat die documentatie van het BIOS van de TUF gewoon ongeveer afwezig was. Welk bios moet ik overschrijven? Allebei? Performance? Silent? Waar moet het schuifje op staan? Is het puur een logisch schuifje en flasht ie alsnog beide biossen? Wat zit er uberhaupt in deze fix?

* Korvaag klaagt nog even wat door...
@Brozef Wie heeft er nu gelijk, XFX zelf of de reviewers (maar ik snap wat je bedoelde)? :P

Dat vond ik bij Asus ook altijd onduidelijk m.b.t. de firmware update... of dat nou allebei de biossen flashed of dat je moet omschakelen, pc moet uitzetten, aanzetten en dan opnieuw moet flashen voor beide biossen.
En/of worden ze allebei gelijk geflashed met het juiste bios?

Snap jij het nu nog? Haha :D

Ik weet nog wel dat het bij mijn Gigabyte Vega 56 Gaming OC ervoor heeft gezorgd dat de black screens verdwenen.
Iets waar die kaart berucht om was.
Maar ik heb dan ook vrijwel rond hetzelfde moment als het updaten van de firmware mijn PSU vervangen toen.
Was daarna gewoon een prima stabiele kaart.

[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 11-03-2025 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brozef
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:48:
[...]

@Brozef Wie heeft er nu gelijk, XFX zelf of de reviewers (maar ik snap wat je bedoelde)? :P

Dat vond ik bij Asus ook altijd onduidelijk m.b.t. de firmware update... of dat nou allebei de biossen flashed of dat je moet omschakelen, pc moet uitzetten, aanzetten en dan opnieuw moet flashen voor beide biossen.
En/of worden ze allebei gelijk geflashed met het juiste bios?

Snap jij het nu nog? Haha :D
Nou als ik anekdotisch bewijs mag leveren, op de quiet bios haalde mijn kaart het niet boven de -100mv in steel nomad terwijl met performance ik makkelijk meerdere runs kan doen op -125mv

Maar goed dat zegt ook niet alles natuurlijk en ik snap je wel hoor :+

[ Voor 4% gewijzigd door Brozef op 11-03-2025 11:51 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 12 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussie over en ervaring met de 9000 serie van AMD. Prijzendiscussies horen thuis in [AMD Radeon RX9000 series] Levertijden & Prijzen. Post dat hier dus niet. Ook discussies over winkels horen hier niet.