Lord_Dain schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:16:
Ik ben aan het strugglen met de juiste volgorde van het testen. Bij de RX Vega en 6000 series was het vooral een kwestie van eerst de stabiele undervolt zoeken en daarna kijken hoever je qua frequentie kan pushen.. in de nieuwe AMD suite kan je ook spelen met de powerlimit.. maar wat ik niet snap, de powerlimit verlagen is toch ook de spanning verlagen? Of werkt dat niet zo?
Dat is toch abitrair? Of je nu kijkt naar de spanning of de frequentie, het gaat om het V/F punt ergens op de curve. Welke weg beter gekozen kan worden hangt van het doel af: maximale OC of maximale efficiëntie.
Maximale OC: power limiet op max, optimum geheugen vinden, F-offset verhogen en kijken of de klok nog wilt toenemen. Zo niet, dan F-offset verlagen tot het punt dat de klok afneemt. Daarna de V-offset verlagen tot het punt van pseudo stabiliteit en weer wat terug laten vieren. Doe dit zowel voor een lichte als zware belasting i.v.m. een spanning versus evt. stroom limiet. Hoe meer soorten belastingen daarvoor gebruikt worden, hoe duidelijker de grenzen in kaart gebracht kunnen worden.
Maximale Efficiëntie: heeft wat meer werk nodig. Mijn aanpak daarbij is om eerst de prestatie/watt schaling in kaart te brengen. Stock en ook met een stabiele UV. Dan wordt het optimum zichtbaar in een grafiek. Vervolgens de max. klok verlagen naar dat punt.
Met RDNA4 is dat spijtig genoeg niet meer mogelijk en wordt het een stuk lastiger gemaakt.
Voorheen kon je namelijk naar gelieve een Fmax instellen en daarbij de prestatiescore noteren.
Nu is het alleen via een omweg mogelijk met een powerlimiet..en is het tot ergernis toe ook heel beperkt.
Ik ben van plan daar naar te kijken en hoop dat er genoeg van de curve zichtbaar wordt. Mijn vermoeden is dat het gedrag hetzelfde is als bij Nvidia en RDNA2 & 3. Dus dat de 'offset' in de praktijk een tilt functie is van de V/F curve (instelwaarden worden door de firmware/driver genegeerd onder een bepaald punt)
Hierna is het een kwestie van de powerlimiet en V-offset verlagen tot dit optimum.
Afhankelijk van welke spellen je speelt, kan dat dus meer spannings gelimiteerd zijn of meer stroom gelimiteerd. De 9070XT heeft een relatief laag core aantal en zal dus niet snel tegen de TDC limiet aanlopen. Ergo: kies een spel uit de collectie dat maximaal vermogen trekt. Eentje die zoveel mogelijk cores aan het werk weet te zetten.
De Nomad benchmark is een goede uitgangspunt voor een zware none RT belasting.
En Speedway voor een zware RT belasting.
Ik vind verder Diablo 4 prettig om een bepaalde UV te testen. Het maakt relatief veel gebruik van het geheugen en kan daarbij de GPU klok lekker hoog laten komen. Het is een redelijk mix van gebieden die een lichte en middelzware belasting vormen. En door het heen en weer teleporten/overgaan zijn transients te creëren. Kortom lekker dynamische last.
Wat betreft de power limiet:
P =
U*
I. Je verlaagt dus het product van spanning en stroom.
Verder is het ook belangrijk om dit in het achterhoofd te houden:
P=
U^2 /
R.
Het vermogen schaalt kwadratisch met de spanning, dus het verhogen of verlagen daarvan (lees: V-offset) heeft veel invloed op het verbruik. De interne weerstand van een chip is afhankelijk van de temperatuur, maar zal niet veel verschillen (dat is waar de meeste verliezen vandaan komen >60°C).
De RX9070XT (OC modellen) lijken al redelijk maximaal te zijn afgesteld. De winst is minimaal versus het vermogen dat daarvoor nodig is. Ik kom met de TUF amper vooruit.
Omgekeerd is dat ook de reden waarom het zo fantastisch efficiënt te krijgen is.
Sorry voor de wat lange reactie trouwens. Als ik eenmaal aan het schrijven ben komt het een en het ander erbij kijken. De technische kant van het tunen is ook niet in een notendop samen te vatten.
Hopelijk leest het makkelijk en is het ook begrijpbaar.