[AMD Radeon RX9000 series] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:36
Lord_Dain schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:39:
[...]

Jazeker, maar het valt me nu nog mee.. met de 6000 series was het idd vaak PC opstarten en dat heb ik tot op heden nog niet hoeven doen. Moet je wel gaan doen als je het idee hebt dat er zaken niet kloppen na zo'n crash (bv. hele rare waardes in metingen, lagere kloksnelheden etc).
Opnieuw opstarten is misschien het meest verstandige.
Met de 6000 series heb ik ook meegemaakt dat er verschillen ontstonden (ook zonder klooien aan de kaart met UV enz.) binnen in de "spellen" profielen van Adrenaline.
Dat er bijvoorbeeld in een profiel van een spel/toepassing op 2550mhz stond i.p.v. een ingestelde 2400mhz in de "algemene" settings.

Dus dat misschien ook checken tussendoor/sporadisch.

Quake 2 RTX met eerder genoemde ingame instellingen.
-90mv -500 core -30% power.

Zoals afgebeeld dus 72% van 4K resolutie om 60 fps vast te houden, die 72% schommelt uiteraard iets.

Ram zit toch niet op 76 graden (niet onder de 80) zoals ik eerder claimde, misschien in deze game iets warmer.
Maar het is hierbinnen nu ook iets warmer.
Deze waarden in overlay zijn vrij consistent sinds een half uurtje ingame.

750Mv op de GPU :P Volgens mij ging mijn 6800XT niet zo laag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWQ_AjfPZvMXyrXCAtZoIMi47-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VDoMB8GT9RgWGiDmdIQKHsrM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-03-2025 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:09
Vraagje; blijft bij jullie de temp op memory tijdens idle ook 60+ graden?

Ik vind het wel apart. Mogelijk is het handiger om de zero RPM mode op de Red Devil uit te schakelen omdat die pas inkicked als de GPU temp 60 graden of hoger wordt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Lord_Dain schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:44:

Ik vind het wel apart. Mogelijk is het handiger om de zero RPM mode op de Red Devil uit te schakelen omdat die pas inkicked als de GPU temp 60 graden of hoger wordt..
60+c is geen probleem voor geheugen dus zou me daar niet te druk om maken. Het is zonde als de fan's de hele tijd moeten draaien. Dan komt er eerder meer stof in en de fans slijten sneller.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Lord_Dain schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:44:

Ongeveer wel.

Heb nog een custom fan curve gemaakt zodat de Reaper niet over de 900-1000 rpm gaat tijdens het opstarten van games.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQ6VNg8iMrNa5ToTd6ayCPx90i8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YmNtbchGi5W5EahlrUgMF572.png?f=fotoalbum_large

Max 86 graden vram max 71 graden hotspot hier mee met -500 -90mv -30%

Ik hoor nu meer/steeds iets (een soort "klik") met het opspinnen van de fans vanuit stilstand, tijdens gebruik ook iets wat volgens mij een PWM modulatie is.
Alle 3 de fans doen het.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Astennu
Lord_Dain schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:51:
Stock settings en daarna +200Mhz -90mv.
Zodra ik lager ga dan -100mv crasht superposition.
Zodra ik de memory settings aanraak ook.

Dus voor nu maar even stock en lichte UV+OC.
[Afbeelding]

Realiseer me opeens dat ik nog een mobo heb op PCIe3.0 en maar x8 lanes tot mijn beschikking heb ivm gebruik van meerdere nvme x4 disken.. wellicht vormt dit de bottleneck waardoor ik zulke framedrops heb omdat er gewoon niet genoeg bandbreedte over is...
Ik denk dat je het beste met 3DMark Speedway kan testen voor deze kaarten
Met RDNA2 en 3 was 3DMark Stress test zwaarder dan superposition. Voor RDNA2 kan je het beste Timespy gebruiken maar bij RDNA3 crashde Speedway op clocks en voltages waar Timespy stabiel is.
Komt denk ik omdat RDNA2 niet echt krachtige RT hardware heeft en die de bottlneck vormt. RDNA4 is ook veel meer gericht op RT dus zou dat zeker mee testen bij een UV.

Met stress test houd hij ook de performance van 20 run's bij en zie je aan het einde of er veel variatie in de run's zit. Als de kaart al opgewarmd is als je de run's start zou je rond de 97-98% moeten scoren.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• privacybeleid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-05 21:40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Astennu schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:56:
[...]

Ik denk dat je het beste met 3DMark Speedway kan testen voor deze kaarten
Met RDNA2 en 3 was 3DMark Stress test zwaarder dan superposition. Voor RDNA2 kan je het beste Timespy gebruiken maar bij RDNA3 crashde Speedway op clocks en voltages waar Timespy stabiel is.
Komt denk ik omdat RDNA2 niet echt krachtige RT hardware heeft en die de bottlneck vormt. RDNA4 is ook veel meer gericht op RT dus zou dat zeker mee testen bij een UV.

Met stress test houd hij ook de performance van 20 run's bij en zie je aan het einde of er veel variatie in de run's zit. Als de kaart al opgewarmd is als je de run's start zou je rond de 97-98% moeten scoren.
Goeie tips, ik zal binnenkort eens die benchmark draaien. Heb je al een 9070XT gescoord zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Lord_Dain schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:10:
[...]

Goeie tips, ik zal binnenkort eens die benchmark draaien. Heb je al een 9070XT gescoord zelf?
Nog niet maar Skyline GT-R heeft er misschien een voor mij geregeld O+

Hopelijk kan ik er van de week mee gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ahem.. geen idee hoe Derbauer -200mv werkend krijgt met een +10 PL, als ik dat instel dan stuitert mijn fps en power usage alle kanten op en daarna is het crashhh... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGeitt
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09-04 11:22
Vraagje,
Ik merk zelf weinig verschil tussen de 6950xt en de 9070 xt reaper in de spellen die ik speel.

Ook crasht de 9070 XT constant als ik een andere instelling dan stock gebruik in spellen.
Op super position werkt het, maar eenmaal als ik een spel opstart crash ie direct.

Wat zouden jullie aanraden?
Houd de 6950 XT of de 9070 XT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
MrGeitt schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:45:
Vraagje,
Ik merk zelf weinig verschil tussen de 6950xt en de 9070 xt reaper in de spellen die ik speel.

Ook crasht de 9070 XT constant als ik een andere instelling dan stock gebruik in spellen.
Op super position werkt het, maar eenmaal als ik een spel opstart crash ie direct.

Hmm, luxe product. Dus doe waar je je prettig bij voelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pr0mo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 09:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1lBhOXncrhk8iwADmEgbXU27M_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rVYHl2srbYZh38S6vEeOa5wg.jpg?f=fotoalbum_large

Het heeft even gekost maar een betere score dan dit ga ik niet krijgen met mijn ASRock 9070XT Taichi.
Draait verder stabiel gelukkig :9

Ok ook nog even gekeken hoe zuinig ik hem kan krijgen en ik verlies maar 1% van het resultaat in superposition (stock was 19752). Maar wel mag 240 watt aan verbruik :) Denk dat ik hem hier maar op laat staan :).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUQ4lh99Je1ZUQ0kro2smlMqzNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/586XpuzwqLhn4SbGVN4UqiU2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door pr0mo op 09-03-2025 15:51 ]

iracing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Vraagje,

Dat is wel interessant. Heb je DDU gedraaid voor je de nieuwe kaart geinstalleerd hebt?
En wat voor een aanpassingen heb je allemaal geprobeerd? zou kunnen dat de PSU aan z'n tax zit. Heb het ook wel eens gezien dat een kaart die bij mij veel OC headroom had met een oude PSU alleen stock goed draaide.

De 9070XT is wel een stukje sneller maar het verschil is natuurlijk niet schrikbarend groot. Ik denk dat het iets van 20-40% is. Het grootste voordeel wordt in de toekomst FSR4 want zelfs met FSR3.1 Quality is native toch wel echt de betere keuze met FSR4 zit het dicht genoeg bij native dat je het kunt gebruiken om nog een 26% extra te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DDU hoort toch niet nodig te zijn als je van AMD naar AMD gaat?

En ben je van plan zwaardere spellen te gaan spelen in de komende tijd? Zo ja, dan kan je besluiten de nieuwe te houden, want hij moet uiteindelijk gewoon sneller zijn, tenzij je keihard op CPU bottleneck zit. Maar onder de streep €1000 uitgeven voor iets waarbij je het verschil niet merkt, is natuurlijk niet de beste uitgave, en kan je misschien beter nog een generatietje wachten (oftewel retourneren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-03 19:19
Vraagje,

Ik had dus ook tegenvallende resultaten en toen bleek mijn driver niet goed geinstalleerd te zijn. Je kan een superposition benchmark run proberen om te kijken of de driver wordt aangegeven bij het eindresultaat. Gaf mij zo'n 10-15% extra performance nadat ik de driver opnieuw had geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
pr0mo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:05:
[Afbeelding]

Het heeft even gekost maar een betere score dan dit ga ik niet krijgen met mijn ASRock 9070XT Taichi.
Draait verder stabiel gelukkig :9

Ok ook nog even gekeken hoe zuinig ik hem kan krijgen en ik verlies maar 1% van het resultaat in superposition (stock was 19752). Maar wel mag 240 watt aan verbruik :) Denk dat ik hem hier maar op laat staan :).
[Afbeelding]
Wauw, als het geheugen stabiel blijft met zo'n undervolt is dat wel erg netjes! Is het ook stabiel in 3DMark Steel Nomad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pr0mo
griffz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:44:
[...]

Wauw, als het geheugen stabiel blijft met zo'n undervolt is dat wel erg netjes! Is het ook stabiel in 3DMark Steel Nomad?
Zeker, die heb ik gebruikt om hem af te stellen daarna wat andere benchmarks gedaan ter verificatie.

iracing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGeitt
Astennu schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:18:
[...]

Dat is wel interessant. Heb je DDU gedraaid voor je de nieuwe kaart geinstalleerd hebt?
En wat voor een aanpassingen heb je allemaal geprobeerd? zou kunnen dat de PSU aan z'n tax zit. Heb het ook wel eens gezien dat een kaart die bij mij veel OC headroom had met een oude PSU alleen stock goed draaide.

De 9070XT is wel een stukje sneller maar het verschil is natuurlijk niet schrikbarend groot. Ik denk dat het iets van 20-40% is. Het grootste voordeel wordt in de toekomst FSR4 want zelfs met FSR3.1 Quality is native toch wel echt de betere keuze met FSR4 zit het dicht genoeg bij native dat je het kunt gebruiken om nog een 26% extra te pakken.
De psu is een Seasonic Prime GX-1000, ga ervanuit dat dat meer dan voldoende moet zijn.

Ik merk namelijk wel dat als ik aan het tweaken ben, dat in super position ik een score can 21595 kan krijgen met de volgende instellingen:
+150Mhz
-150mV
+10% pwr
2800 memory

Maar als ik dan een nomad draai crasht ie direct.
Dan drna een 30% pwr instteling geprobeerd.
in super position draait ie stabiel hier op:
+100Mhz
-100mV
-30% pwr
2750 memory
In nomad stabiel, maar start een spel op en duurt max 4min voordat ie crasht.

Btw het spel is niet eens zo’n technisch hoog staand iets.
Is gwn Minecraft met wat shaders en txt packs en zo’n 400 mods.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:48
MrGeitt schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:50:
[...]

De psu is een Seasonic Prime GX-1000, ga ervanuit dat dat meer dan voldoende moet zijn.

Ik merk namelijk wel dat als ik aan het tweaken ben, dat in super position ik een score can 21595 kan krijgen met de volgende instellingen:
+150Mhz
-150mV
+10% pwr
2800 memory

+100Mhz
-100mV
-30% pwr
2750 memory

Ik moest mijn memory verlagen omdat nomad crashed.
Ik had memory op 2774MHz, verlaagt naar 2600MHz en nomad crashed niet meer op -100mv
(ik loop nomad handmatig volgens mij moet je betalen voor lussen?)

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:27
Goed. Alles wat afgeregeld en even superposition gedraaid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUBDUfgtYOp8nR2e6nyTlVj2R4A=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/V0CS9329XYbRFHRpBJiLMna8.png?f=fotoalbum_small

Let wel, dit is met een 100mV undervolt en fast timing aan. Kaart is een default 304W Sapphire Pulse 9070 XT. Stock zat ik net in de 19000. Dit is trouwens wel via hybrid graphics dus dat scheelt iets in performance (negatief). Dit omdat alles dus via de frame buffer van de iGPU gaat. Dat doe ik om idle power te besparen. De iGPU is daarin fors zuiniger dan de dGPU die nu ergens tussen de 5-10W idle doet zonder spikes whatsoever.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGeitt
Super Cow schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:54:
[...]

Ik moest mijn memory verlagen omdat nomad crashed.
Ik had memory op 2774MHz, verlaagt naar 2600MHz en nomad crashed niet meer op -100mv
(ik loop nomad handmatig volgens mij moet je betalen voor lussen?)
Ja ik heb ook de demo versie.
Maar zal straks nog maar is meerdere settings proberen.

Btw ik weet dus ook totaal niet wat ik aan het doen ben hé…… Ik weet niet of ik aan overclocken ben of undervolten, ik schuif gwn die sliders en ben aan testen.

Heb niet weer zin om in te lezen wat precies alles inhoud….

Maar Daniel heeft nu een filmpje geupload die voor mij denk makkelijk te begrijpen is, dus ga ik dat maar kijken.
YouTube: How to Undervolt and Overclock an AMD GPU in 2025- RX 9070 XT with B...

[ Voor 22% gewijzigd door MrGeitt op 09-03-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:27
Lord_Dain schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:41:
[...]

Ahem.. geen idee hoe Derbauer -200mv werkend krijgt met een +10 PL, als ik dat instel dan stuitert mijn fps en power usage alle kanten op en daarna is het crashhh... :D
Dat krijgt ie ook niet. In 1 game is het stabiel-ish maar crasht de game alsnog. Met -150 bleef de game wel lopen (zeg ik uit m'n hoofd), maar 1 game is natuurlijk totaal geen test. Dat kan net toevallig goed gaan.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
[...]

+150Mhz
-150mV
+10% pwr
2800 memory

+100Mhz
-100mV
-30% pwr
2750 memory

Die psu is inderdaad goed dus daar mag het niet aan liggen.
Superposition is niet zwaar voor amd kaarten. Ik kan met RDNA2 kaarten met SP ook veel hoger clocken dan met timespy.

En SP gebruikt veel nieuwe dingen die gpu's vandaag de dag kunnen niet (TS overigens ook niet). Nomad doet dat wel net en Speedway ook al veel meer al is die meer op RT gericht.

Dus ik zou met nomad en Speedway testen kijken bij welke hij eerder crashed en dan de stress test versie pakken.
Als dat dan stabiel was ging ik altijd nog 20-25mv omhoog voor 24/7 stability.

Gezien hoe de 9070 XT gepushed is zou ik zelf geen + offset gebruiken eerst mem pc zoeken dan daar 50mhz van af en dan zo veel mogelijk undervolten. Ik gok dat dat de beste prestaties geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
[...]

+150Mhz
-150mV
+10% pwr
2800 memory

+100Mhz
-100mV
-30% pwr
2750 memory

Ik heb dit ook in Star Citizen, die game is natuurlijk optmization hell, maar letterlijk elke setting anders dan stock crasht binnen de eerste 5 seconden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGeitt
Ik ga straks dan nog maar is een paar x testen.

Heb zojuist eerst mijn pc willen herbouwen tot ik het besluit nam om de nieuwe aio er niet in te plaatsen en toch maar gwn naar lucht koeler weer overstap.
Die arctic 2 aio mag nog even draaien in mijn kast. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Astennu schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:06:
[...]

Gezien hoe de 9070 XT gepushed is zou ik zelf geen + offset gebruiken eerst mem pc zoeken dan daar 50mhz van af en dan zo veel mogelijk undervolten. Ik gok dat dat de beste prestaties geeft.
Ik heb dus de Red Devil die derbauer ook in t filmpje heeft. Valt mij op dat hij niet aan de memory lijkt te zitten en toch hoge clocks haalt. Op het moment dat ik boven de 2600 ga zitten dan wil zelfs Superposition het niet doen, dus ik heb de indruk van alle posts hier dat op memory niet veel te halen is.

Ik ben aan het strugglen met de juiste volgorde van het testen. Bij de RX Vega en 6000 series was het vooral een kwestie van eerst de stabiele undervolt zoeken en daarna kijken hoever je qua frequentie kan pushen.. in de nieuwe AMD suite kan je ook spelen met de powerlimit.. maar wat ik niet snap, de powerlimit verlagen is toch ook de spanning verlagen? Of werkt dat niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Ik vind het wel jammer dat Star Citizen echt niet te spelen is op een 9070XT. Frametimes zijn echt all over the place. 1% lows ook. Continu gestotter en hangups. Zonder enige OC/UV welliswaar. Daar deed mijn 3080 het zelfs beter in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
griffz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:26:
Ik vind het wel jammer dat Star Citizen echt niet te spelen is op een 9070XT. Frametimes zijn echt all over the place. 1% lows ook. Continu gestotter en hangups. Zonder enige OC/UV welliswaar. Daar deed mijn 3080 het zelfs beter in.
Eerder wilde ik nog posten dat ik dit juist heel erg positief vond met de 9070XT omdat het in NMRIH 2 opvallend beter is dan met de 6800XT.
Maar met Warhammer: Darktide ervaar ik precies wat jij noemt.
Van 116 fps (FPS cap i.v.m. 120hz scherm) naar soms 60 fps of iets minder.
Misschien was het met de 6800XT minder merkbaar omdat die in de basis al een minder hoge fps haalt.
Darktide ben ik op een gegeven moment, toen dat beschikbaar kwam voor die game, ook met Framegeneration gaan spelen met de 6800XT.
Staat nu uit.

Overigens is Warhammer Darktide (zonder RT!) voor mij blijkbaar nog steeds het beste om stabiliteit te vinden.
Inmiddels op -85mv.
Met de 6800XT had ik exact dezelfde ervaring maar daar heb ik dan weer nooit Steel Nomad en/of Speedway op gedraaid.

Heb tot nu toe alleen dit gedraaid/gespeeld:

Quake RTX
NMRIH 2
Warhammer Darktide
Starship Troopers Extermination
Bodycam

Timespy
Superposition

[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-03-2025 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
HugoBoss1985 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:34:
[...]

Eerder wilde ik nog posten dat ik dit juist heel erg positief vond met de 9070XT omdat het in NMRIH 2 opvallend beter is dan met de 6800XT.
Maar met Warhammer: Darktide ervaar ik precies wat jij noemt.
Van 116 fps (FPS cap i.v.m. 120hz scherm) naar soms 60 fps of iets minder.

Overigens is Warhammer Darktide (zonder RT!) voor mij blijkbaar nog steeds het beste om stabiliteit te vinden.
Inmiddels op -85mv.
Met de 6800XT had ik exact dezelfde ervaring maar daar heb ik dan weer nooit Steel Nomad en/of Speedway op gedraaid.

Heb tot nu toe alleen dit gedraaid/gespeeld:

Quake RTX
NMRIH 2
Warhammer Darktide
Starship Troopers Extermination

Timespy
Superposition
Ja ik geloof wel dat Darktide ook een behoorlijk zware game is!

Na het forceren van FSR en AFMF ziet het er wel stabiel uit allemaal. Alleen mega input lag omdat base framerate rond de 45-50 ligt op 4k. Zet je de in-game upscaler aan, dan krijg je tearing en alles. Heb dat geprobeerd op te lossen met die AMD Advanced Synci optie, maar dat hielp niet. Anti-lag deed ook niet echt veel.

Met welk tooltje cap jij je fps trouwens? Doe je dat in-game of met third party tooltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
griffz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:48:
[...]

Ja ik geloof wel dat Darktide ook een behoorlijk zware game is!

Na het forceren van FSR en AFMF ziet het er wel stabiel uit allemaal. Alleen mega input lag omdat base framerate rond de 45-50 ligt op 4k. Zet je de in-game upscaler aan, dan krijg je tearing en alles. Heb dat geprobeerd op te lossen met die AMD Advanced Synci optie, maar dat hielp niet. Anti-lag deed ook niet echt veel.

Met welk tooltje cap jij je fps trouwens? Doe je dat in-game of met third party tooltje?
Cap doe ik gewoon in de AMD drivers (framerate limit)

Tab "spellen" dan "beeldkwaliteit" en dan "framesnelheiddoelcontrole" (leuk woord voor galgje)
Dan hoef je het ook niet per game (ingame) te doen.

Met Quake RTX vind ik TAA juist weer mooier... weet niet goed hoe ik het moet omschrijven maar anders zien alle textures (alles) er een soort grainy uit.

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-03-2025 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
HugoBoss1985 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:00:
[...]

Cap doe ik gewoon in de AMD drivers (framerate limit)

Tab "spellen" dan "beeldkwaliteit" en dan "framesnelheiddoelcontrole" (leuk woord voor galgje)
Dan hoef je het ook niet per game (ingame) te doen.

Met Quake RTX vind ik TAA juist weer mooier... weet niet goed hoe ik het moet omschrijven maar anders zien alle textures (alles) er een soort grainy uit.
Misschien ben ik blind, maar ik die optie nergens? Ook in het Engels bij mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PR-eLdl5nbNLTmqGCqa250bdi70=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JOxXGP0mssfcvH3bjnnZmk3M.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azUSB931xZCGD3fVYr-R3a9_ah8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yBakPFzf6Xt7KAnJbNJDPQST.png?f=fotoalbum_large

Ik zie wel dat AMD Chill, maar dat kun je weer niet gebruiken met latency booster.

Dan heb ik ook nog het volgende als ik in Star Citizen in game zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jylu_pT6PGJv4cmPctaa2PKezmc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Efd3Bu5rIjrCiJnZgLPoEdhV.png?f=fotoalbum_large

Echter, staat de resolutie gewoon goed in-game. Gewoon niet supported dan denk ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Super Cow
MrGeitt schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:56:
[...]

Ja ik heb ook de demo versie.
Maar zal straks nog maar is meerdere settings proberen.

Btw ik weet dus ook totaal niet wat ik aan het doen ben hé…… Ik weet niet of ik aan overclocken ben of undervolten, ik schuif gwn die sliders en ben aan testen.

Heb niet weer zin om in te lezen wat precies alles inhoud….

Maar Daniel heeft nu een filmpje geupload die voor mij denk makkelijk te begrijpen is, dus ga ik dat maar kijken.
YouTube: How to Undervolt and Overclock an AMD GPU in 2025- RX 9070 XT with B...
Als je googled op 3dmark steam key, kan je het hele pakket kopen voor 5,19 ik heb het net gedaan en werkt.

Wat ik net uitvond, de fancurves gaan niet op de gpu temp, maar op de gpu hotspot temp

[ Voor 4% gewijzigd door Super Cow op 10-03-2025 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
griffz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:13:
[...]

Misschien ben ik blind, maar ik die optie nergens? Ook in het Engels bij mij:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik zie wel dat AMD Chill, maar dat kun je weer niet gebruiken met latency booster.

Dan heb ik ook nog het volgende als ik in Star Citizen in game zit:
[Afbeelding]

Echter, staat de resolutie gewoon goed in-game. Gewoon niet supported dan denk ik?
Niet in een game profiel (je zit nu in star citizen profiel) maar gewoon in het hoofd tabblad "beeldkwaliteit"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pr0mo
griffz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:13:

De upscaler werkt buiten de game om. Je moet de resolutie ingame lager zetten en radeon super resolution past dan de upscaling toe naar de native resolutie van je monitor.

iracing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Super Cow schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:31:
[...]

Als je googled op 3dmark steam key, kan je het hele pakket kopen voor 5,19 ik heb het net gedaan en werkt.

Wat ik net uitvond, the fancurves gaan niet op de gpu temp, maar op de gpu hotspot temp
Hier ook ondervonden, toen de fans opeens keihard aangingen tijdens een custom fancurve...

Ik kwam niet 1 keer door Steel Nomad met mijn SP settings, is wel gelukt met PL 100%, -70mv en -300Mhz.

Ik snap alleen de score niet, hij zegt dat hij de score niet kan berekenen. Is de GPU te nieuw?

[ Voor 8% gewijzigd door Lord_Dain op 09-03-2025 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pr0mo
Lord_Dain schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:06:
[...]

Hier ook ondervonden, toen de fans opeens keihard aangingen tijdens een custom fancurve...

Ik kwam niet 1 keer door Steel Nomad met mijn SP settings, is wel gelukt met PL 100%, -70mv en -300Mhz.

Ik snap alleen de score niet, hij zegt dat hij de score niet kan berekenen. Is de GPU te nieuw?
Als je de -300Mhz op 0 zet komt hij er niet doorheen?
Die slider doet nl niet zoveel.

iracing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
pr0mo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:07:
[...]

Bij mij pas iets tussen de -300 tot -500 lijkt het.
Kan volgens mij instabiliteit zijn of misschien 3dmark systeminfo niet up-to-date?

[ Voor 13% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-03-2025 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brozef
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-07 15:47
Als je hwinfo opstart en kijkt bij je gpu clocks staat er ook eentje genaamd gpu clock frequency limit, dat is wat je aan het verhogen of verlagen bent als je aan die mhz offset zit in AMD tuning, in mijn geval is de limit al 3,4ghz en mijn kaart kan boosten op stock naar 3,1, dus ik zou de offset moeten verlagen met -400 voordat het iets uit kan maken.

[ Voor 29% gewijzigd door Brozef op 09-03-2025 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
pr0mo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:07:
[...]

Goeie vraag ik zal dat eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pr0mo
HugoBoss1985 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:08:
[...]

Kan volgens mij instabiliteit zijn of misschien 3dmark systeminfo niet up-to-date?
Dan kun je waarschijnlijk de undervolt minder aggressief zetten om hetzelfde resultaat te behalen. Als je die minder laag zet gaat je mhz omlaag dus doe je hetzelfde als met de -300mhz

iracing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Cow
Jammer dat de slider niet verder gaat, bij -500 clock kan de kaart nog boosten naar 2950MHZ.
Ik had de clock wel vast willen zetten op 2500mhz, dan had ik vast meer kunnen undervolten lol.
Wie weet gaat MSI afterburner nog werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
pr0mo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:06:
[...]

De upscaler werkt buiten de game om. Je moet de resolutie ingame lager zetten en radeon super resolution past dan de upscaling toe naar de native resolutie van je monitor.
Ik had het op 1440p gezet, maar er gebeurde niets verder. Nog eens proberen! Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
Bij mij was alleen -70mv (rest default) genoeg om door Steel Nomad heen te komen, heb alleen de stress test nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
pr0mo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:06:
[...]

Nogmaals geprobeerd, werkt helaas niet in Star Citizen. FPS Limiter werkt ook niet. AFMF werkt wel en maakt het wel speelbaar met wat extra inputlag, maar dat is doable. Thanks iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brozef
Lord_Dain schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:26:
Bij mij was alleen -70mv (rest default) genoeg om door Steel Nomad heen te komen, heb alleen de stress test nog niet gedaan.
Ja ik had ook -70 door stress test, en vervolgens nog verlaagd naar -65 voor de zekerheid. Paar uren monster hunter gedaan, en nog FFVII rebirth, Cyberpunk allemaal niet gecrasht nog. Vram draait op 2776 want de temperatuur heeft bij mij bijna geen verschil met stock, word misschien 2-3 graden warmer maar krijg toch een paar frames extra in bijv monster hunter met hogere vram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Wat ik wel mooi vind is dat een reaper eigenlijk gewoon qua prestaties niet minder is dan een meer 'high end' AIB wat zich vooral uit in de prijsstelling. Ik had bv. de mogelijkheid de Reaper te bestellen maar was van te voren zo gefixeerd dat ik had bedacht alleen de Nitro of Red Devil te willen.. foutje bedankt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwnc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:07
Zie dat velen bezig zijn met undervolten e.d. Mss ook keer daar aan beginnen al ben ik daar niet erg thuis in. Heb wel na installatie van de 9700XT (en een nieuwe PSU) dat Edge (jup Edge), alleen maar Bing (of GoT) als default search engine wil gebruiken en Google niet meer. Beetje bizar. Niet te vergeten dat de refreshrate elke keer terugspringt naar 40 tot 60hz wat ik alleen kan fixen door de Displayport stream van 1.2 naar 1.4 te switchen op de monitor (die 240hz ondersteunt). Na een reboot is het weer terug bij af.

[ Voor 28% gewijzigd door nwnc op 09-03-2025 19:48 ]

Inventaris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:53
HugoBoss1985 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:08:
[...]

Vermoed eerder dat het een requested clockspeed is. Clock stretching etc. Omdat de kaarten zo TDP gelimiteerd zijn kan het zijn dat je gewoon zoveel omlaag moet gaan totdat je pas clockspeed als limiting factor hebt. Ik vermoed als je de kaart shuntmod, dat je veel hogere clocks ziet, en je dus ook veel eerder je clocks omlaag ziet gaan bij aanpassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:01

OMD

Lord_Dain schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:45:
Wat ik wel mooi vind is dat een reaper eigenlijk gewoon qua prestaties niet minder is dan een meer 'high end' AIB wat zich vooral uit in de prijsstelling. Ik had bv. de mogelijkheid de Reaper te bestellen maar was van te voren zo gefixeerd dat ik had bedacht alleen de Nitro of Red Devil te willen.. foutje bedankt :P
Sterker nog, die Reapers doen het gemiddeld even goed of soms zelfs beter dan de duurdere varianten :P

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGeitt
Heb het tweaken maar opgegeven.
Ik heb goede resultaten maar eenmaal als ik een game start zijn die resultaten verdwenen.

Frame gen in minecraft werkt prima en merk geen input lag.

Stock is de kaart ook helemaal prima, dus houd het maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Lord_Dain schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:45:
Maar hoe bedoel je? In geluidsproductie, of in game prestaties? Want dat laatste is altijd zo eigenlijk. Bij een 9700XT zijn nog wel wat verschillen door relatief grote verschil in power consumptie, maar ook dat blijven altijd kleine verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:54
Lord_Dain schreef op zondag 9 maart 2025 @ 19:06:
[...]

Kan ook zijn dat de test niet 'stabiel' is, en je daardoor geen score kan krijgen. Sommige benchmarks doen dat als je bijv. last hebt van clockstretching. Dan lijkt het allemaal stabiel, maar is het niet, je gpu of cpu houdt dan de boel stabiel door de kloksnelheid aan te passen, maar reflecteert dat dan met lagere dan te verwachten scores of scores die niet gevalideerd / gemaakt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brozef
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xwf_9zEwa9gATMDjQvq3inibHlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XnGtobUj5Tf6YbYvJoaW1igw.png?f=fotoalbum_large

Ik had eigenlijk verwacht dat ik al uit de top 100 zou zijn gegooid maar vandaag nog een beter score kunnen halen. Ik denk als ik waterkoeling of zelfs LM2 zou hebben dat deze kaart best wel is heel ver zou kunnen komen. Sta 76e wereldwijd met deze graphic score voor timespy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
De Reapers zijn dus wellicht verder prima/goed/boven verwachting vergeleken met de andere kaarten...

Maar de ventilatoren en/of de lagers daarvan zijn helaas niet zo stil.
Ik stoor me er mateloos aan ondanks dat het op 800-900 rpm gewoon relatief weinig airflow geluid produceert.
Zowieso is het airflow geluid op 1500-1600 (stock) niet echt een issue alhoewel het blazen zelf dan al meer hoorbaar is.
Vooral het flow through gedeelte maakt meer airflow geluid.
Het euvel wat ik ervaar is op elk toerental aanwezig en hoorbaar alhoewel iets meer bij hogere toeren.

Zoals ik eerder aangaf lijk het een soort PWM tikkend geluid, je hoort bij het opspinnen van de fans even kort een tik/klik maar tijdens het draaien ook.

Reddit draadje met video waarbij het heel goed te horen is.

https://www.reddit.com/r/...d_fan_bearings/?rdt=34765

Directe link naar de video (let op: het is niet de muisklik waar het over gaat :P):

https://imgur.com/a/powercolor-9070-reaper-LBlCZNj

Het klinkt best wel overheersend vind ik, in een redelijk open case zoals een AP201 in ieder geval.
Ik ben wel erg verwend met, tot nu toe, Asus TUF kaarten in deze build en alleen maar Noctua fans.
Nog nooit zoiets gehoord/opgemerkt.

Ik heb volgens mij wel eerder iets gehoord wat er op lijkt, met een aantal Gigabyte kaarten, in ieder geval dat klikken tijdens het opspinnen.
Gigabyte had om die reden volgens mij in ieder geval 1 van hun GTX 1070 videokaarten een revisie gegeven met in ieder geval een andere shroud.
Maar dat was volgens mij iets met vibratie...
Het zijn overigens dus alle 3 de fans op de videokaart die de klik produceren met opstarten en tijdens het draaien.
Japanse quality dual ball bearings; daarmee adverteert PowerColor bij al hun RX 9070 (XT) kaarten.
Ik vraag me af of de Hellhound en de Red Devil dezelfde fans hebben en dit gedrag ook vertonen.
Dit gedrag is geen defect maar eigen aan de gebruikte fans/de lagers en/of iets met PWM.

Alle casefans draaien op max 800 rpm hier, idle nog een stuk minder, cpu koeler draait iets vlotter.
Systeem is verder muisstil behalve de fan van de voeding wanneer die draait.

[ Voor 59% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-03-2025 20:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Super Cow
Ik heb een Steel Nomad stresstest overleeft
https://www.3dmark.com/3dm/127795451

-500 clock
-100mv
-30% powerlimit
2700MHz memory default timing

Verbruik hele systeem (incl monitor) 275 watt onder de test, ook wel indrukwekkend ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Super Cow op 09-03-2025 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p.w
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:34

p.w

Super Cow schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:31:
[...]

Wat ik net uitvond, the fancurves gaan niet op de gpu temp, maar op de gpu hotspot temp
Thanks net gekocht _/-\o_

Morgen komt mijn Sapphire nitro+ radeon rx 9070 xt binnen :)
Kan ik gelijk aan de slag

ROG CROSSHAIR Hero 870E -Ryzen 9 7950X3D- Waterkoeling- 64 gig 6800mhz - Nitro+9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
HugoBoss1985 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:30:
De Reapers zijn dus wellicht verder prima/goed/boven verwachting vergeleken met de andere kaarten...

Ik stoor me er mateloos aan ondanks dat het op 800-900 rpm gewoon relatief weinig airflow geluid produceert.
Zowieso op 1500-1600 (stock) niet echt een issue alhoewel het blazen zelf dan al meer hoorbaar is.
Het is op elk toerental aanwezig en hoorbaar alhoewel iets meer bij hogere toeren.

Zoals ik eerder aangaf lijk het een soort PWM tikkend geluid, je hoort bij het opspinnen van de fans even kort een tik/klik maar tijdens het draaien ook.

Directe link naar de video (let op: het is niet de muisklik waar het over gaat :P):

Het klinkt best wel overheersend vind ik, in een redelijk open case zoals een AP201 in ieder geval.
Ik ben wel erg verwend met, tot nu toe, Asus TUF kaarten in deze build en alleen maar Noctua fans.

Ik heb volgens mij wel eerder iets gehoord wat er op lijkt, met een aantal Gigabyte kaarten, in ieder geval dat klikken tijdens het opspinnen.
Gigabyte had om die reden volgens mij in ieder geval 1 van hun GTX 1070 videokaarten een revisie gegeven met in ieder geval een andere shroud.
Het zijn overigens dus alle 3 de fans op de videokaart die die klik geven met opstarten en tijdens het draaien.
Japanse quality dual ball bearings; daarmee adverteert PowerColor bij al hun RX 9070 (XT) kaarten.
Ik vraag me af of de Hellhound en de Red Devil dezelfde fans hebben en dit gedrag ook vertonen.
Dit gedrag is geen defect maar eigen aan de gebruikte fans/de lagers en/of iets met PWM.

Alle casefans draaien op max 800 rpm hier, idle nog een stuk minder, cpu koeler draait iets vlotter.
Dat klinkt heel bekend en heb ik ook weleens meegemaakt in het verleden bij een GPU. Wellicht simpel op te lossen door de 0 RPM uit te zetten, dan zijn ze altijd op lage snelheid aan het draaien of gebeurt het dan ook? Ik heb een Red Devil die heeft dubbel gelagerde fans van uit mijn hoofd 10,5cm.. die zijn denk ik groter dan in de Reaper. Ik heb het nog niet gehoord bij deze GPU.
p.w schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:47:
[...]

Thanks net gekocht _/-\o_

Morgen komt mijn Sapphire nitro+ radeon rx 9070 xt binnen :)
Kan ik gelijk aan de slag
Ik heb er ook een onderweg, toevallig ook van NBB?
Ik ben heeel erg benieuwd hoe deze zich verhoudt tegenover mijn tot op heden redelijk tegenvallende resultaten met de Red Devil. Wel begrijp ik dat de Nitro nog iets warmer kan worden maar dat zegt natuurlijk niets over de performance.

[ Voor 9% gewijzigd door Lord_Dain op 09-03-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici

Klinkt als een mooi excuus voor een noctua mod :''D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Lord_Dain schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:49:
[...]

Dat klinkt heel bekend en heb ik ook weleens meegemaakt in het verleden bij een GPU. Wellicht simpel op te lossen door de 0 RPM uit te zetten, dan zijn ze altijd op lage snelheid aan het draaien of gebeurt het dan ook? Ik heb een Red Devil die heeft dubbel gelagerde fans van uit mijn hoofd 10,5cm.. die zijn denk ik groter dan in de Reaper. Ik heb het nog niet gehoord bij deze GPU.
Dat zou dan alleen het klikken oplossen tijdens het opstarten.
De Reaper heeft ook dubbel gelagerde fans... als ik de info van PowerColor (website) mag geloven, formaat moet ik opzoeken (versus de Red Devil)
Het voorbeeld van de video maakt het eigenlijk perfect duidelijk (hoorbaar).

Maar wat vind jij ervan n.a.v. de video die ik postte?
PWM of Lagers?

@Majestici Tja :P alleen ik ben niet van plan om deze gloednieuwe kaart te gaan demonteren.
Het valt me ook wel tegen gezien de aanschaf prijs.

[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-03-2025 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Dat is dan wel balen en wellicht een compromis van de prijsstelling en materialen besparing om hem op MSRP te kunnen laten uitkomen. Maar inderdaad wellicht op te lossen met andere ventilatoren er op? Alleen kost dat geld en wellicht void je de warranty.
HugoBoss1985 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:52:
[...]

Maar wat vind jij ervan n.a.v. de video die ik postte?
PWM of Lagers?
Klinkt als of er door korte afstand van fans tot koelribben er bij opstarten een te hoge (lucht-)weerstand is en hij bij opstarten even door die weerstand heen knalt.. denk dat dit op te lossen zou moeten zijn door de fans langzamer op te laten starten, zodat het niet gebeurd.
Dit geluid komt mij echt heel bekend voor, ik kan me alleen even niet herinneren wanneer het nou was. Wellicht dat min 6800XT reference dit geluid ook maakte indertijd.

[ Voor 56% gewijzigd door Lord_Dain op 09-03-2025 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brozef

Zowieso is het airflow geluid op 1500-1600 (stock) niet echt een issue alhoewel het blazen zelf dan al meer hoorbaar is.
Vooral het flow through gedeelte maakt meer airflow geluid.
Het euvel wat ik ervaar is op elk toerental aanwezig en hoorbaar alhoewel iets meer bij hogere toeren.

Het zijn overigens dus alle 3 de fans op de videokaart die de klik produceren met opstarten en tijdens het draaien.

Bij die der8auer video van vandaag of gister, waarin die ging undervolten had hij die powercolor limited edition en zei die nog specifiek hoe stil die kaart wel niet was. Dus in iedergeval bij dat model hoort dat getik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Lord_Dain schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:57:
Dat is dan wel balen en wellicht een compromis van de prijsstelling en materialen besparing om hem op MSRP te kunnen laten uitkomen. Maar inderdaad wellicht op te lossen met andere ventilatoren er op? Alleen kost dat geld en wellicht void je de warranty.
Tja.
En 3 Noctua 92mm's zijn ook niet goedkoop... dan kan je (in een normale wereld) beter een model boven MSRP kopen.
Hoef je ook de garantie niet te vergooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.w
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:34

p.w

Lord_Dain schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:49:
[...]

[...]

Ik heb er ook een onderweg, toevallig ook van NBB?
Ik ben heeel erg benieuwd hoe deze zich verhoudt tegenover mijn tot op heden redelijk tegenvallende resultaten met de Red Devil. Wel begrijp ik dat de Nitro nog iets warmer kan worden maar dat zegt natuurlijk niets over de performance.
Ja ook via NBB :)

Komt in een NZXT H710i Black dus ruimte genoeg mijn Ryzen 9 7950X3D is water gekoeld.

Nog een update op de 16 pin gpu power connector komt voorlopig een Thermal Sensor op

[ Voor 9% gewijzigd door p.w op 09-03-2025 21:10 ]

ROG CROSSHAIR Hero 870E -Ryzen 9 7950X3D- Waterkoeling- 64 gig 6800mhz - Nitro+9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Lord_Dain schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:57:

[...]

Klinkt als of er door korte afstand van fans tot koelribben er bij opstarten een te hoge (lucht-)weerstand is en hij bij opstarten even door die weerstand heen knalt.. denk dat dit op te lossen zou moeten zijn door de fans langzamer op te laten starten, zodat het niet gebeurd.
Dit geluid komt mij echt heel bekend voor, ik kan me alleen even niet herinneren wanneer het nou was. Wellicht dat min 6800XT reference dit geluid ook maakte indertijd.
Voor de duidelijkheid nog: je hoort dus ook iets klikken tijdens het draaien van de fans.
Kijk de video eens en zet je geluid hard (standje 100 in Windows) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
HugoBoss1985 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:02:
[...]

Voor de duidelijkheid nog: je hoort dus ook iets klikken tijdens het draaien van de fans.
Kijk de video eens en zet je geluid hard (standje 100 in Windows) :P
Ja, ik hoor het. Harder bij de opstart maar daarna nog. Volgens mij is dat het geluid van de luchtweerstand omdat de fans superstrak op de ribben van het koelblok zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Lord_Dain schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:04:
[...]

Ja, ik hoor het. Harder bij de opstart maar daarna nog. Volgens mij is dat het geluid van de luchtweerstand omdat de fans superstrak op de ribben van het koelblok zitten.
Het wordt zelfs iets luider naarmate de fans (van de videokaart) in de video harder gaan draaien.
Misschien is dat het, in ieder geval dank voor je input.
Ben benieuwd wat anderen er van denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Wellicht is dit al op te lossen door van die rubber rondjes (kan even niet op de naam komen, maar die zitten vaak onder de kop van de schroef op een PCB) van 1 a 1,5mm te plaatsen onder de fans, ik weet alleen niet of dit fysiek mogelijk is bij het model en wat dat doet met je garantie (moet je dan door de sticker heen).
Gedachte erachter; rubber vermindert vibraties van het bewegende deel naar het vaste deel en je creëert net iets meer afstand tussen de fanbladen en de finnen van het blok.

[ Voor 21% gewijzigd door Lord_Dain op 09-03-2025 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Lord_Dain schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:11:
Wellicht is dit al op te lossen door van die rubber rondjes (kan even niet op de naam komen, maar die zitten vaak onder de kop van de schroef op een PCB) van 1 a 1,5mm te plaatsen onder de fans, ik weet alleen niet of dit fysiek mogelijk is bij het model en wat dat doet met je garantie (moet je dan door de sticker heen).
Gedachte erachter; rubber vermindert vibraties van het bewegende deel naar het vaste deel en je creëert net iets meer afstand tussen de fanbladen en de finnen van het blok.
Alleen dan krijg je de schroefjes nooit vast volgens de specificaties dus is er een kans op loslopen/los trillen.
En is er een kans dat je de schroef zitting beschadigd.
Die kans is er zowieso met van die zelftappers/houtdraad achtige schroefjes (ga ik even vanuit) opnieuw fixeren.
Misschien op jouw manier voorzichtig (vinger vast) aandraaien en dan loctite op de schroefjes.

Ik wil niet gaan modden aan een gloednieuwe kaart.

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-03-2025 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Lord_Dain schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:16:
[...]

Ik heb dus de Red Devil die derbauer ook in t filmpje heeft. Valt mij op dat hij niet aan de memory lijkt te zitten en toch hoge clocks haalt. Op het moment dat ik boven de 2600 ga zitten dan wil zelfs Superposition het niet doen, dus ik heb de indruk van alle posts hier dat op memory niet veel te halen is.

Ik ben aan het strugglen met de juiste volgorde van het testen. Bij de RX Vega en 6000 series was het vooral een kwestie van eerst de stabiele undervolt zoeken en daarna kijken hoever je qua frequentie kan pushen.. in de nieuwe AMD suite kan je ook spelen met de powerlimit.. maar wat ik niet snap, de powerlimit verlagen is toch ook de spanning verlagen? Of werkt dat niet zo?
Vega en RDNA1 waren ook iets meer statisch in te stellen via wattman (al had de 5700XT trouwens ook al een curve het was daar wel makkelijker en bij Vega kon je 7 stappen instellen) RDNA2, 3 en 4 werken veel meer met target clocks en voltages volgens een bepaalde curve. En dan moet je echt gaan kijken in hwi wat voor een resultaat dat heeft. Als je dan ineens zegt +100 MHz schiet je voltage ineens ook omhoog waardoor je weer op het stock voltage zit maar dan wel met 100mhz extra.

Andersom werkt dat ook dat als je de max target clocks verlaagd hij een lager voltage op de curve pakt en de kaart dus zuiniger is.

Dus je moet moet eerst je clock bepalen die je wilt halen en dan met de waardes gaan spelen en blijven controleren of je niet ineens hoger clockt want als je dan Bv - 50mv doet komt er power budget vrij temps worden lager grote kans dat de clocks dan omhoog gaan.
Als uv bij gelijke clocks als stock je doel is moet je dus goed naar de waardes blijven kijken tijdens het testen. Ik gebruikte dan windowed mode om dat te bepalen en ging daar na wel full screen de stress test doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
HugoBoss1985 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:06:
[...]

Het wordt zelfs iets luider naarmate de fans (van de videokaart) in de video harder gaan draaien.
Misschien is dat het, in ieder geval dank voor je input.
Ben benieuwd wat anderen er van denken.
Ik heb ff op de productpagina gekeken om te bevestigen wat ik hoorde, dual-ball bearing. Dan heb je altijd dit.
Ze gaan daarentegen wel lang mee, maar ja...

En waarom niet, je maakt toch niets kapot door er zelf iets op te fabriceren? Als je goed bent met bematen, dan wil ik nog wel zelfs wat voor je tekenen in CAD.

[ Voor 14% gewijzigd door Majestici op 09-03-2025 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:48
Hebben mensen al met de XFX Quicksilver (magnetic fan) gespeeld?
Hij moet hier nog binnenkomen en dat duurt nog wel een dag of 4 ben ik bang.

Zijn de drivers een beetje te pruimen, zag de Der Bauer video en de undervolt, mem issues.
Zou dat een bios of driverlevel iets zijn.

Vindt het een weird verhaal. (hij ook lol)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Majestici
Bad Brains schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:31:

Zijn de drivers een beetje te pruimen, zag de Der Bauer video en de undervolt, mem issues.
Zie de comment van Buildzoid (actually hardcore overclocking) eronder. De kaart heeft ECC op het geheugen. Als je tever gaat met overclocken dan gaat hij niet artifacten maar re-transmitten. Dit is dus gewoon onwetendheid van der8auer (niet gemeen bedoeld, maar wel waar).

Daardoor kakt je performance dus in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brozef
Bad Brains schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:31:
Hebben mensen al met de XFX Quicksilver (magnetic fan) gespeeld?
Hij moet hier nog binnenkomen en dat duurt nog wel een dag of 4 ben ik bang.

Vindt het een weird verhaal. (hij ook lol)
Die mem issues, is gewoon een te hoge vram OC denk ik. Als ik boven de 2800 ga zitten schieten mijn scores in benchmarks omlaag. en je ziet in de leaderboards ook niet mensen boven de 2800 vram. Mijn XFX mercury doet het in iedergeval heel goed(momenteel een score met 76e plaats in timespy). En de drivers voor 9000 series zijn zo veel beter dan mijn ervaring met rtx5000 series momenteel.

Als ik bij mijn 5080 een overclock deed en het was te veel of te weinig bleef meteen de hele pc hangen, of zwart beeld wat niet overging en verplicht rebooten terwijl de amd kant gewoon een driver timeout heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
https://www.reddit.com/r/...k_screen_freezing_issues/

Blijkbaar is dit een ding? Mensen hier nog niet over gehoord gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Het screen flickeren met task switching lijkt geen 9070XT issue.
6800XT doet het nu ook.

Alleen blacksceens ervaren door te hoge undervolt.
Verder alles in orde hier.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 18:05
Lord_Dain schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:16:
Dat is toch abitrair? Of je nu kijkt naar de spanning of de frequentie, het gaat om het V/F punt ergens op de curve. Welke weg beter gekozen kan worden hangt van het doel af: maximale OC of maximale efficiëntie.

Maximale OC: power limiet op max, optimum geheugen vinden, F-offset verhogen en kijken of de klok nog wilt toenemen. Zo niet, dan F-offset verlagen tot het punt dat de klok afneemt. Daarna de V-offset verlagen tot het punt van pseudo stabiliteit en weer wat terug laten vieren. Doe dit zowel voor een lichte als zware belasting i.v.m. een spanning versus evt. stroom limiet. Hoe meer soorten belastingen daarvoor gebruikt worden, hoe duidelijker de grenzen in kaart gebracht kunnen worden.

Maximale Efficiëntie: heeft wat meer werk nodig. Mijn aanpak daarbij is om eerst de prestatie/watt schaling in kaart te brengen. Stock en ook met een stabiele UV. Dan wordt het optimum zichtbaar in een grafiek. Vervolgens de max. klok verlagen naar dat punt.
Met RDNA4 is dat spijtig genoeg niet meer mogelijk en wordt het een stuk lastiger gemaakt.
Voorheen kon je namelijk naar gelieve een Fmax instellen en daarbij de prestatiescore noteren.
Nu is het alleen via een omweg mogelijk met een powerlimiet..en is het tot ergernis toe ook heel beperkt.

Ik ben van plan daar naar te kijken en hoop dat er genoeg van de curve zichtbaar wordt. Mijn vermoeden is dat het gedrag hetzelfde is als bij Nvidia en RDNA2 & 3. Dus dat de 'offset' in de praktijk een tilt functie is van de V/F curve (instelwaarden worden door de firmware/driver genegeerd onder een bepaald punt)
Hierna is het een kwestie van de powerlimiet en V-offset verlagen tot dit optimum.
Afhankelijk van welke spellen je speelt, kan dat dus meer spannings gelimiteerd zijn of meer stroom gelimiteerd. De 9070XT heeft een relatief laag core aantal en zal dus niet snel tegen de TDC limiet aanlopen. Ergo: kies een spel uit de collectie dat maximaal vermogen trekt. Eentje die zoveel mogelijk cores aan het werk weet te zetten.

De Nomad benchmark is een goede uitgangspunt voor een zware none RT belasting.
En Speedway voor een zware RT belasting.
Ik vind verder Diablo 4 prettig om een bepaalde UV te testen. Het maakt relatief veel gebruik van het geheugen en kan daarbij de GPU klok lekker hoog laten komen. Het is een redelijk mix van gebieden die een lichte en middelzware belasting vormen. En door het heen en weer teleporten/overgaan zijn transients te creëren. Kortom lekker dynamische last.

Wat betreft de power limiet: P = U*I. Je verlaagt dus het product van spanning en stroom.
Verder is het ook belangrijk om dit in het achterhoofd te houden: P= U^2 / R.
Het vermogen schaalt kwadratisch met de spanning, dus het verhogen of verlagen daarvan (lees: V-offset) heeft veel invloed op het verbruik. De interne weerstand van een chip is afhankelijk van de temperatuur, maar zal niet veel verschillen (dat is waar de meeste verliezen vandaan komen >60°C).
De RX9070XT (OC modellen) lijken al redelijk maximaal te zijn afgesteld. De winst is minimaal versus het vermogen dat daarvoor nodig is. Ik kom met de TUF amper vooruit.
Omgekeerd is dat ook de reden waarom het zo fantastisch efficiënt te krijgen is.

Sorry voor de wat lange reactie trouwens. Als ik eenmaal aan het schrijven ben komt het een en het ander erbij kijken. De technische kant van het tunen is ook niet in een notendop samen te vatten.
Hopelijk leest het makkelijk en is het ook begrijpbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 18:05
Bij het inschakelen hoor ik een luide klik/tik en verder alleen turbulentie van de lucht. Geen ratel of schaafgeluiden dat op een defect lager kan duiden. Draait het verder soepel en geruisloos als het met de hand flink aangezwengeld wordt?
Zo'n harde inschakel tik ben ik i.i.g. niet eerder tegengekomen. Wel dat de fan's bij sommige GPU's, zoals de RX6950XT MBA en 4090FE, een *krrr* of kleine tik geluid maken bij het starten.

Bij het opstarten van een electromotor is de piekstroom maximaal en dat kan via de windingen (spoelen) en magnetostrictie hoorbaar worden. Ook MLCC condensatoren of FET's kunnen vervormen en geluid maken. Mogelijk dus ook de driver IC van de fan aansturing. Het klinkt wel alsof er een dikke puls afgegeven worden en dat de aanloop niet netjes is.

Edit:
Nu met de hoofdtelefoon geluisterd en ik hoor eindelijk wat je bedoeld. Het is inderdaad de aansturing / het motor geluid. Wel super irritant. Zoiets zou mij op den duur gek maken.

[ Voor 7% gewijzigd door CMT op 10-03-2025 11:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-09 08:36
Eindelijk het goeie zonlicht gevonden voor een foto van mijn blackout pc (gedoopte naam: infinite void). Red devil 9070xt smoelt prachtig, met de rgb uit zoals ik altijd doe is het rgb kristal smokey transparant zwart

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKNyL1t8Uol0MQQCYjm2EL5BqFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fAIg9u4faNQih9AIGUuBL2mi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
doebbalapoent11 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:56:
Eindelijk het goeie zonlicht gevonden voor een foto van mijn blackout pc (gedoopte naam: infinite void). Red devil 9070xt smoelt prachtig, met de rgb uit zoals ik altijd doe is het rgb kristal smokey transparant zwart

[Afbeelding]
Coole build, maar volgens mij vind een AIO pomp het niet zo leuk als het niet het laagste deel in een circuit is? Monteer je radiator eens horizontaal op het hoogste punt voor de grap en kijk of het pompgeluid afneemt, dan weet je genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
griffz schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:31:
[...]

Coole build, maar volgens mij vind een AIO pomp het niet zo leuk als het niet het laagste deel in een circuit is? Monteer je radiator eens horizontaal op het hoogste punt voor de grap en kijk of het pompgeluid afneemt, dan weet je genoeg :)
heb eerlijk gezegd nooit last van pompgeluid, of het uberhaupt echt gehoord, dus weet niet of het echt zoveel uitmaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
doebbalapoent11 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:35:
[...]

heb eerlijk gezegd nooit last van pompgeluid, of het uberhaupt echt gehoord, dus weet niet of het echt zoveel uitmaakt
Ik merkte wel een verschiletje (open case).

Hier heb ik mijn info vandaan:

YouTube: Stop Doing It Wrong: How to Kill Your CPU Cooler (AIO Mounting Orien...

Gamers Nexus heeft het uitgebreid getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
@Super Cow

Ik had nog een leuk idee n.a.v. het ontbreken van thermal pads achterop de Reaper.

Als ik het dan toch ga overzetten in een InterTech IM1 Pocket dan kunnen ventilatoren in het zijpaneel wellicht iets helpen.
Dan komt er ook wat airflow tussen het PCB en de backplate ;)

Alhoewel alles dan wel wat warmer zal worden en wellicht iets harder gaan draaien dan zijn de Reaper fans wellicht niet meer hoorbaar.
Want met die behuizing heb je niet alleen de zijpanelen maar ook losse mesh screens (filters) dus weer een extra barrière voor het geluid.

@Lord_Dain Maar dan moet de kaart dus uit elkaar ;)

[ Voor 36% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-03-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
HugoBoss1985 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:54:
@Super Cow

Ik had nog een leuk idee n.a.v. het ontbreken van thermal pads achterop de Reaper.

Als ik het dan toch ga overzetten in een InterTech IM1 Pocket dan kunnen ventilatoren in het zijpaneel wellicht iets helpen.
Dan komt er ook wat airflow tussen het PCB en de bakplate ;)
Of evt zelf wat thermal pads plaatsen zodat er warmte van de PCB componenten naar de backplate kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Lord_Dain schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:54:
[...]

Of evt zelf wat thermal pads plaatsen zodat er warmte van de PCB componenten naar de backplate kan.
Het kan zeker wel helpen, ik heb dit met de VRM's van een MSI Gaming RX480 toegepast en de temps van de VRM's gingen omlaag... backplate werd ook warmer.

Maar die kaart deed het een jaar geleden zonder die mod ook nog prima en is behoorlijk gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59

D4NG3R

kiwi

:)

griffz schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:31:
[...]

Het is vooral belangrijk dat de waterpomp niet het hoogste deel van de loop is. Het zit hem in de naam; waterpomp. Die zijn doorgaans niet goed in het verpompen van lucht, en dat hoopt zich op het hoogste punt op. Er zijn wel betere oriëntaties te verzinnen ja, maar problematisch zou dit niet moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ke8FB_yWaGYy7dxvrFIXuIQQh8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dRL96gjggQreXUc2BYZXRnZX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 10-03-2025 11:02 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
D4NG3R schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:00:
[...]

Het is vooral belangrijk dat de waterpomp niet het hoogste deel van de loop is. Het zit hem in de naam; waterpomp. Die zijn doorgaans niet goed in het verpompen van lucht, en dat hoopt zich op het hoogste punt op. Er zijn wel betere oriëntaties te verzinnen ja, maar problematisch zou dit niet moeten zijn.

[Afbeelding]
Duidelijk weergegeven zo idd! Ik probeerde idd de verticale plaatsing met slangen naar beneden, maar die trokken aan mn GPU dan helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
D4NG3R schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:00:
[...]

[Afbeelding]
Ik zit al lang niet meer in de H2O koeling maar je zou denken dat als een loop echt gesloten is het niet uit zou maken. Wellicht werken die aio's anders waardoor het wel uit maakt. Het zal vast vaak genoeg getest zijn welke oriëntaties de beste resultaten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Astennu schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:30:
[...]

Ik zit al lang niet meer in de H2O koeling maar je zou denken dat als een loop echt gesloten is het niet uit zou maken. Wellicht werken die aio's anders waardoor het wel uit maakt. Het zal vast vaak genoeg getest zijn welke oriëntaties de beste resultaten geven.
offtopic:
Ik ben geen vloeistof koeling expert...
Volgens mij zit er in een vloeistof koeling altijd een punt waar er lucht bestaat/aanwezig is.
Het vloeistof niveau van een vloeistof gekoelde brandstof motor heeft ook een specifiek minimum en maximum.
Er zit altijd wat lucht onder de vuldop.
Je wilt geen luchtbellen in de vloeistof zelf.
En ook geen lucht (bellen) i.p.v. vloeistof door de pomp heen... dat is funest voor een vloeistof pomp.

Wanneer komt je kaart binnen? :P

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-03-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59

D4NG3R

kiwi

:)

Astennu schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:30:
[...]

AiO's bevatten altijd wel een kleine hoeveelheid lucht, en na verloop van tijd ontsnapt opgeloste lucht ook nog eens uit het water waardoor die luchtbel alleen maar groter wordt.

Heb je bij custom loops (doorgaans) minder last van door een fatsoenlijk groot reservoir welke op een fatsoenlijke plek kan worden geplaatst. ;)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
vanavond maar eens kijken naar die undervolt settings, draai nu nog gewoon oersaai op stock :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
CMT schreef op maandag 10 maart 2025 @ 02:22:
[...]

Sorry voor de wat lange reactie trouwens. Als ik eenmaal aan het schrijven ben komt het een en het ander erbij kijken. De technische kant van het tunen is ook niet in een notendop samen te vatten.
Hopelijk leest het makkelijk en is het ook begrijpbaar.
Bedankt voor de lengthy response, kan het zeker waarderen en hopelijk anderen hier ook.
Bij de 6800XT was het doel zo hoog mogelijke performance maar dat was ook mogelijk omdat ik er een waterblok op had gezet en dus de temps zeer goed laag kon houden. Bij de nieuwe GPU is het vooral beste efficiënte met degelijke performance.. beste fps/watt alls het ware..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
HugoBoss1985 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:36:
[...]

offtopic:
Ik ben geen vloeistof koeling expert...
Volgens mij zit er in een vloeistof koeling altijd een punt waar er lucht bestaat/aanwezig is.
Het vloeistof niveau van een vloeistof gekoelde brandstof motor heeft ook een specifiek minimum en maximum.
Er zit altijd wat lucht onder de vuldop.
Je wilt geen luchtbellen in de vloeistof zelf.
En ook geen lucht (bellen) i.p.v. vloeistof door de pomp heen... dat is funest voor een vloeistof pomp.

Wanneer komt je kaart binnen? :P
Ergens deze week maar ben vanaf donderdag tm zondag avond weg dus heb volgende week pas weer tijd om echt te testen. Tenzij de kaart er morgen is maar verwacht hem op z'n vroegst eigenlijk woensdag.
D4NG3R schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:41:
[...]

AiO's bevatten altijd wel een kleine hoeveelheid lucht, en na verloop van tijd ontsnapt opgeloste lucht ook nog eens uit het water waardoor die luchtbel alleen maar groter wordt.

Heb je bij custom loops (doorgaans) minder last van door een fatsoenlijk groot reservoir welke op een fatsoenlijke plek kan worden geplaatst. ;)
Ja het zijn natuurlijk geen vacuüm closed loops met speciaal koel minder zonder lucht er in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
@CMT Ja, echt vervelend al die lange posts met nuttige info :P ;)

Misschien was het al ergens gepost maar zijn er al Tweakers geweest die een een RX9070XT op iets van een 650watt voeding hebben draaien zonder problemen?

[ Voor 53% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-03-2025 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickhol
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-04 11:38
ik vindt de kaart een prima kaart, (heb de red devil) heeft het tot zover goed gedaan in stock. maar met een beetje tweaken doet het t prima in alle spellen. Ik kan mij kaart op 2900Mhz draaien met het geheugen maar deze huidige stand is stabiel in alle games die ik tot zover heb uitgeprobeerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TGg7kJlHElet_12rFtA7EN-dvY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MZBDrmGT2PxoeMG6n9whM8ZE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brozef
rickhol schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:14:
ik vindt de kaart een prima kaart, (heb de red devil) heeft het tot zover goed gedaan in stock. maar met een beetje tweaken doet het t prima in alle spellen. Ik kan mij kaart op 2900Mhz draaien met het geheugen maar deze huidige stand is stabiel in alle games die ik tot zover heb uitgeprobeerd:

[Afbeelding]
Ben benieuwd of dat ook door een steel nomad stress test komt / Speed way voor RT workload. 1 loop van 20 runs is dat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Super Cow
GamerNexus laatste video: YouTube: Fake MSRP (timestamped)
Megekko word 3 keer genoemd lol!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• griffz
Super Cow schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:24:
GamerNexus laatste video: YouTube: Fake MSRP (timestamped)
Megekko word 3 keer genoemd lol!
Ja ik zag dit ook! Mooi. Hoe meer aandacht voor dit soort anti-consumer bullshit hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
ik lees trouwens veel over undervolt, maar hoe is overclocken met een rx9070XT? Ik zit momenteel all inclusive waarbij stroomlasten niet uitmaken, dus verbruik is voor mij geen dealbreaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brozef
doebbalapoent11 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:16:
ik lees trouwens veel over undervolt, maar hoe is overclocken met een rx9070XT? Ik zit momenteel all inclusive waarbij stroomlasten niet uitmaken, dus verbruik is voor mij geen dealbreaker.
RDNA is hetzelfde als ryzen kwa meer presaties, dus je kan alleen echt de voltage curve verplaatsen waardoor de kaart met lagere voltages op dezelfde frequencies gaat lopen, Je kan de kaart niet forceren om op een hogere frequency te gaan met hetzelfde voltage. Misschien komt dit nog maar volgens mij is dit momenteel niet een ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhol
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-04 11:38
Brozef schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:21:
[...]

Ben benieuwd of dat ook door een steel nomad stress test komt / Speed way voor RT workload. 1 loop van 20 runs is dat.
nope steel nomad niet. moest het naar -90mv zetten voor de benchrun te complete. maar in games werkt -100 wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfsClZBbOrBU_Ywxi-1LIobvvQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8PNmLDB3wxVKynSvmCdal9sZ.png?f=fotoalbum_large

maar het is best wel grappig want als ik -100 mhz doe op de gpu krijg ik deze score:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4bwtvT02slwkW8wqIzDm7w0aCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/unKyWPXLfS21UESd3MfLlwq4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door rickhol op 10-03-2025 13:38 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 12 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussie over en ervaring met de 9000 serie van AMD. Prijzendiscussies horen thuis in [AMD Radeon RX9000 series] Levertijden & Prijzen. Post dat hier dus niet. Ook discussies over winkels horen hier niet.