[AMD Radeon RX9000 series] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• griffz
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-03 19:19
Ik heb de Asus Prime 9070XT OC. Wel voor de MSRP prijs dus dat is wel weer fijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tOGsJZzI7nAqTip0JjVkHARyhk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ko8hFRqYlY3qi2ihGToGrqvL.png?f=fotoalbum_large

Dit is even een foto omdat ik niet wilde alt-tabben tijdens de becnh, maar hij blijft dus wel super koel met hoge fanspeed. Is nog lang niet de max ook. Maar geen hogere clocks, of hogere score dan 18.5k helaas :)

edit: dit is ook met +10% power target.

[ Voor 3% gewijzigd door griffz op 08-03-2025 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:53
Nou toch maar mn 9070XT ingebouwd en hij start iig op met mn 650W voeding. Shadow of Tombraider even gebencht maar volgens mij vallen de resultaten tegen. 75FPS gemiddeld op 4k met alles max.

Moet je sws weer dicht even in de Adrenaline software verdiepen, want na een 2060 en een 3070 is het wel heel lang geleden dat ik voor het laatst een ATI/AMD kaart hebt gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door paragon op 08-03-2025 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:29
Marcello_Coco schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 09:41:
[...]

Een delta van 13c op de hotspot. Dat klinkt als een fatsoenlijke koeler en toepassing van Ptm.

Correctie: 16c verschil... Ik heb tot diep in de nacht gegamed en mijn koffie nog niet op...

Ik heb trouwens 1 enkele persoon op Reddit gevonden wie de ptm van zijn Asus Prime 9070XT heeft vervangen. Volgens deze persoon zijn de temps hetzelfde gebleven.

Het technische kind in mij vraagt zich af hoe de delta bij andere kaarten zo groot kan zijn. Zit er bijvoorbeeld een bolling in de chip of koeler? Een bubbeltje lucht onder de ptm- sheet? Ik heb dit namelijk eerder gezien met mijn 6800xt avonturen.

Ook ben ik zeer benieuwd wat bijvoorbeeld thermal putty (bijvoorbeeld Utp-8) met de mem-temp doet.
Het is inderdaad een heel mooi resultaat bij deze XFX merc en hoogstwaarschijnlijk vanwege het gebruik van een vaporchamber.
Een kleine delta tussen edge-hotspot kan echter ook een slecht contact betekenen.
Met een goed contact vloeit warmte namelijk makkelijk weg (de 'sink' van heatsink).
De randen van een chip zullen dan koeler zijn dan het centrum.
Er valt pas iets over de edge-hotspot te zeggen, wanneer óók de hotspot temperatuur in relatie tot de omgevingstemperatuur bekend is. Bij het model in deze review is het dus gewoon erg goed :).

Ik wil er alleen op wijzen om voorzichtig te zijn met een maken van conclusie en om zich niet blind te staren op de edge-hotspot delta. De hotspot - ambient (kast- / luchttemperatuur) is waar het om draait, met edge-hotspot als verificatie of de koeler mooi egaal contact maakt.

Daarnaast speelt ook mee dat een delta afhankelijk is van het type chip (vorm & procede) + het vermogen/absolute temperatuur en dus niet zomaar te vergelijken is met een voorgaande generatie. De RX7900(X)TX hebben ook grotere delta's in vergelijking tot de RX6XXX broertjes.

Ik denk trouwens dat een goede kwaliteit putty wel iets uit kan maken voor de geheugenchips. Voor mijn watergekoelde 6900XT heb ik laatst Laird T607 putty toegepast en het verschil is drastisch in vergelijking tot de Gelid GP extreme pads. Nu weet ik alleen niet of de Gelid pads dan troep zijn geweest.
Het schijnt voor te komen dat de kwaliteit sterk kan wisselen aangezien Gelid een labelmerk is.

[ Voor 5% gewijzigd door CMT op 08-03-2025 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-07 11:56

Louw Post

Cerenas

@MrGeitt @griffz
Jullie zouden temps en kloksnelheden in de gaten kunnen houden, misschien gaat het daar ergens mis (throttlen op temp bijv.).

Te extreme Tuning instellingen kan ook averechts werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-07 22:34
Red Devil 9070XT ingebouwd.. Lichte coilwhine vergeleken met de 5080FE, niet storend, lijkt op coilwhine die mijn 6800XT ook had, maar GPU trekt 340W op hoogtepunt met mijn 750W voeding, dus tijd voor een nieuwe voeding?

Maar wat een genot qua 'geluid' van de fans. Zo veel stiller dan de fans op de 5080FE.
Stock kom ik op wat hier ongeveer het gemiddelde lijkt. Met redelijk lage temps. Temp hotspot blijft onder de 80 graden, memory raakt 82 graden. Hier kan ik zeker nog winst behalen met undervolt en ik zie qua temps dat er nog ruimte omhoog is, nu is het een kwestie van kijken hoe laag de voltage kan.

Ter vergelijking, 5080FE stock
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/arVlZcf.png

Red Devil 9070XT stock
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/s0Kjrze.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Louw Post schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:01:
@MrGeitt @griffz
Jullie zouden temps en kloksnelheden in de gaten kunnen houden, misschien gaat het daar ergens mis (throttlen op temp bijv.).

Zelfs met een GPU temp van 47-50c en hotspot van 70-80c (foto begin van deze pagina) kom ik niet boven de 18500 in superposition.

Misschien iets in de BIOS wat ik kan checken? Misschien interactie met de 9800X3D? Het lijkt gewoon behoorlijk veel lager dan de rest hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brozef
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23:19
griffz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:24:
[...]

Zelfs met een GPU temp van 47-50c en hotspot van 70-80c (foto begin van deze pagina) kom ik niet boven de 18500 in superposition.

Misschien iets in de BIOS wat ik kan checken? Misschien interactie met de 9800X3D? Het lijkt gewoon behoorlijk veel lager dan de rest hier :)
Misschien een pcie 4-5 issue, ik had met mijn 5080 dat ik hem van auto afmoest halen in de bios en op gen4 moest zetten omdat de clocks gewoon veel lager waren anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGeitt
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09-04 11:22
Louw Post schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:01:
@MrGeitt @griffz

Vraagje, want ik zie iedereen 4k optimized draaien. Kan het liggen dat ik slechtere results krijg omdat ik 1080p extreme draai?

Zou toch betere resultaten moeten geven? Of ben ik hier degende die het niet snap 😇🥸

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
griffz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:24:
[...]

Mijn gut feeling zegt me dat het niet aan de GPU ligt. Wat is je powerdraw tijdens benchen? GPU-Z open houden op 2e scherm of nadien even checken? Als je GPU bv geen 300W trekt dan weet je eigenlijk al genoeg.
MrGeitt schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:31:
[...]

Vraagje, want ik zie iedereen 4k optimized draaien. Kan het liggen dat ik slechtere results krijg omdat ik 1080p extreme draai?

Zou toch betere resultaten moeten geven? Of ben ik hier degende die het niet snap 😇🥸
Klopt, je krijgt een relatieve score op 1080p resolutie. Dan doe je feitelijk een hele andere benchmark. Je moet dus ook 4k optimized kiezen.

[ Voor 28% gewijzigd door Lord_Dain op 08-03-2025 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Brozef schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:30:
[...]

Misschien een pcie 4-5 issue, ik had met mijn 5080 dat ik hem van auto afmoest halen in de bios en op gen4 moest zetten omdat de clocks gewoon veel lager waren anders
Ga ik even bekijken, bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• griffz
Lord_Dain schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:32:
[...]

Mijn gut feeling zegt me dat het niet aan de GPU ligt. Wat is je powerdraw tijdens benchen? GPU-Z open houden op 2e scherm of nadien even checken? Als je GPU bv geen 300W trekt dan weet je eigenlijk al genoeg.
Nee ik zit altijd wel rond de 300-320 watt. En met powertarget +10 rond de 350 watt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brozef
optiscaler heeft beta FSR4 support geadd - https://github.com/cdozdil/OptiScaler/releases/tag/nightly

Samen met een wiki page voor compatibility - https://github.com/cdozdi...i/FSR4-Compatibility-List

Voor de mensen die bijvoorbeeld KCD2 willen spelen met fsr4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:37

D4NG3R

kiwi

:)

griffz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:26:
Ik heb de Asus Prime 9070XT OC. Wel voor de MSRP prijs dus dat is wel weer fijn.
Ik weet niet in hoeverre het invloed heeft als je vervolgens binnen de AMD software aan het stoeien bent, maar staat de vbios wel op performance?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZWrwZX39fumEhfsrrdRijwb4zA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4RjXqrrGHb6XZ1KyK6gB65hB.png?f=user_large

Je geeft namelijk aan dat je rond de 300-320W zit, terwijl dat een 340W kaart is.

Check in je BIOS ook ff of ReBAR aan staat, nu verwacht ik dat dat in Superposition weinig uit zal maken - maar wie weet.

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 08-03-2025 19:51 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
D4NG3R schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:48:
[...]

Ik weet niet in hoeverre het invloed heeft als je vervolgens binnen de AMD software aan het stoeien bent, maar staat de vbios wel op performance?

[Afbeelding]

Je geeft namelijk aan dat je rond de 300-320W zit, terwijl dat een 340W kaart is.

Check in je BIOS ook ff of ReBAR aan staat, nu verwacht ik dat dat in Superposition weinig uit zal maken - maar wie weet.
Yes sir! Heb ik idd ook gecheckt. Staat op het P'tje :) Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
Phoe ik zie een hele hoop benchmarks voorbij komen.
Een opmerking aan iedereen: zet s.v.p. het GPU core power verbruik erbij en evt. de TBP waarde.
Er is anders geen goede vergelijking te maken met of je nu wel of niet de silicon lottery gewonnen hebt.
De TBP meting is meestal niet accuraat. Plus dat je daarmee een variabele uit de vergelijking haalt, namelijk de verliezen van het voedingsgedeelte & de koeling. Het is daarom beter om de GPU core power als referentie te nemen.

Met HWinfo is het allemaal mooi in te zien en in grafieken te volgen (dubbelklik op een grootheid / sensor dat je wilt uitlezen). Met GPU-Z is het helaas (nog?) niet mogelijk om het corepower uit te lezen.

[ Voor 11% gewijzigd door CMT op 08-03-2025 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik moet zeggen dat veel van de informatie in HWInfo mij weinig zegt, maar bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSm_lgVPFlT_RxuKkPM4bNaxRck=/x800/filters:strip_exif()/f/image/spsEvOQbMK9yjcILSqOGbzlK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1wtqK_w5M7bmTjtOPBevXdcx0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g9AJn7kvLy9tjIsEYc1X6f6O.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
CMT schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:52:
Phoe ik zie een hele hoop benchmarks voorbij komen.
Een opmerking aan iedereen: zet s.v.p. het GPU core power verbruik erbij en evt. de TBP waarde.
Er is anders geen goede vergelijking te maken met of je nu wel of niet de silicon lottery gewonnen hebt.
De TBP is meestal niet accuraat en daarom is het beter om de GPU core power als referentie te nemen.

Met HWinfo is het allemaal mooi in te zien en in grafieken te volgen (dubbelklik op een grootheid / sensor dat je wilt uitlezen). Met GPU-Z is het helaas (nog?) niet mogelijk om het corepower uit te lezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fl_Q2LGh1hwXqu_l1_Lud8qsMqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gjBM80sF7w0hZ02dmwyB0IZy.png?f=fotoalbum_large
-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ojl3T8qqCCmDPXm9xqwb1sbraO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WAb8JGzK2QBPZBRILIweU6Kd.png?f=fotoalbum_large

Ik lijk een bottom-of-the-barrel kaart te hebben in deze siliconenloterij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
@griffz Wat doet de kaart met stock settings? Het lijkt er eerder op dat iets niet goed is.
Wanneer het geheugen bijv. teveel gepushed wordt zal er foutcorrrectie in werking gaan en de score omlaag brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brozef
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MAGCK8tzFTF723GjiQjgRXK0iqA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KlmhJcNnV6gIMC0sKTqQJ3Jp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ce7PyP1587WrnUtz0GlgwQAzGBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LhxMtqiSdSWgsxrGH3sxnSXn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satan_cat
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-06 14:46
Hier mijn score, stock 9070 XT Reaper:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwsIGtCj0BeaT7jbk5LUL7eknX0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SeaQnvIZLLWLFi3AZAnZj0CR.png?f=fotoalbum_large

Niet geweldig als ik het hier zie maar na wat tweaken verwacht ik een hogere score.
Dat komt later, nu eerst wat gamen. Ben erg benieuwd naar de Horizon Zero Dawn performance uplift op 3440x1440 komende van een 7700 XT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
CMT schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:25:
@griffz Wat doet de kaart met stock settings? Het lijkt er eerder op dat iets niet goed is.
Wanneer het geheugen bijv. teveel gepushed wordt zal er foutcorrrectie in werking gaan en de score omlaag brengen.
Ik heb ook Undervolts geprobeerd zonder memory OC. Anyway, hier is mijn kaart stock:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rqqADfhxWUYhhf1Yw7a7ZvR4RYQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QMfmgVe83IBoDJNfrXYnghMX.png?f=fotoalbum_large
-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTgsomrd84EQ8fsc9JwbvhiznLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7Owg6kqDAIHBdgla1LpFtZj3.png?f=fotoalbum_large

Beetje teleurstellend wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Hmm en maak je gebruik van een pcie riser kabel o.i.d? Het is anders overduidelijk dat er ergens iets niet in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brozef
griffz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:34:
[...]

Ik heb ook Undervolts geprobeerd zonder memory OC. Anyway, hier is mijn kaart stock:

[Afbeelding]
-
[Afbeelding]

Beetje teleurstellend wel..
Je clocks komen niet echt waar ze horen te zijn, lijkt wat aan de hand. Had je al geprobeerd de pcie te veranderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-07 22:57
Ik heb superposition ook gedaan
GPU (reaper) 100% stock (default) settings
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etfT3NHC2Qqcf_t3hb3Oi_J2WXQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q0KhAtQ8Iw1Lm9NHRGo6KP1I.png?f=fotoalbum_large

Net als @D4NG3R behaal ik stock ook bijna 20k punten.

[ Voor 7% gewijzigd door Super Cow op 08-03-2025 20:53 ]

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
CMT schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:39:
Hmm en maak je gebruik van een pcie riser kabel o.i.d? Het is anders overduidelijk dat er ergens iets niet in orde is.
Nope, gewoon direct in het slot op het Asus B650E-F Gaming mobo.

Ik heb 64gb Hynix A-die ram met manual buildzoid timings nu op 6200MT/s CL30, kan dat wat problemen veroorzaken dat jij weet?

Mijn 9800X3D draait ook met een UV/OC, weet niet of dat roet in het eten kan gooien? Heb al geprobeerd om PCI-E op Gen 4 te zetten, maar dat deed ook niets, dus dat staat nu weer op auto.

Laatste BIOS drivers.

Laatste chipset drivers.

Ideas? :? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mystic_X
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-04 23:21

Mystic_X

What does this button do

Mijn Asus Prime stock

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dv4vkh6-pxnlxJEaO3XphIIWuLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jCfWyYuAiaZSzVubicHH6XDi.png?f=fotoalbum_large

Nu met HWinfo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqHeeePHdcVXbg3v4d8x8WJ87qI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pBWRzO66kH86mxdeDqvUXqIN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 121% gewijzigd door Mystic_X op 08-03-2025 21:00 ]

A great thought in a small mind is a dangerous thing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Brozef schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:40:
[...]

Je clocks komen niet echt waar ze horen te zijn, lijkt wat aan de hand. Had je al geprobeerd de pcie te veranderen?
Ja gerobeerd idd, deed niets.

Met een UV kwam ik wel rond de 3100mhz clocks (zie paar posts eerder), maar de superposition score blijft erg laag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brozef
griffz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:47:
[...]

Ja gerobeerd idd, deed niets.

Met een UV kwam ik wel rond de 3100mhz clocks (zie paar posts eerder), maar de superposition score blijft erg laag.
Het grote verschil met andere benchmarks is dat die bij jou de driver niet laat zien, dus ik vermoed een fout daar ergens,

even DDU safe mode, automatic driver updates uitzetten in advanced system settings. en de nieuweste drivers nog is installeren.

[ Voor 14% gewijzigd door Brozef op 08-03-2025 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Brozef schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:52:
[...]

Het grote verschil met andere benchmarks is dat die bij jou de driver niet laat zien, dus ik vermoed een fout daar ergens,

even DDU safe mode, automatic driver updates uitzetten in advanced system settings. en de nieuweste drivers nog is installeren.
Wauw! Jij hebt echt arendsogen! Bedankt man. Ik heb volgens adrenaline wel de laatste drivers: up-to-date, maar ik ga dit zeker even proberen! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrGeitt
Lord_Dain schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 19:32:
[...]

[...]

Klopt, je krijgt een relatieve score op 1080p resolutie. Dan doe je feitelijk een hele andere benchmark. Je moet dus ook 4k optimized kiezen.
Heb nu weer een nieuwe bench gedaan op 4k optimized en denk dat ik nu wel een prima score heb voor stock reaper.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvVuJe86NNvifwXqc-VXMVs9hm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gC5Iz4gFP4NJJFw2UP8e9y8j.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De meeste kaarten met stock clocks komen inderdaad ergens rond de 19.5-20K uit, alle Reapers tot dusver iig wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGeitt
Iemand hier een tip, of video die ik kan volgen voor hoe gpu tweaken?
moet de max frequency omhoog en de voltage offsett omlaag? en doe ik dat per 10 telkens? of meer?

en de vram langzaam omhoog op zelfde manier?

[ Voor 51% gewijzigd door MrGeitt op 08-03-2025 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Super Cow
MrGeitt schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:04:
Iemand hier een tip, of video die ik kan volgen voor hoe gpu tweaken?
moet de max frequency omhoog en de voltage offsett omlaag? en doe ik dat per 10 telkens? of meer?

en de vram langzaam omhoog op zelfde manier?
Hier heb je misschien wat aan: YouTube: Undervolting the 9070 XT... and also overclocking a 9070 to XT levels!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:45
Ook mijn mercury gaming oc binnen

Geleverd vanuit Duisland
Label Created
Germany

07.03.2025, 13:35

Past Event
We Have Your Parcel
Langenhagen, Germany

07.03.2025, 17:08

Past Event
On the Way
Rotterdam, Netherlands

08.03.2025, 5:18

Past Event
Out for Delivery
Rotterdam, Netherlands

08.03.2025, 9:11

Current Event
Delivered
SCHIEDAM, NL

08.03.2025, 12:24

wat een bakbeest (althans als je vergelijkt met oude sapphire nitro 6800 xt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HH4M5IzE4_8SveCeKLVJY9Yrho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKzikphNoud4k7LPlWQdF2Ej.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/caza5HySRKtMuqSXa0gOGtoZ7wM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t55LAMPmkePytokUv3eOgbYM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkdzj5dMUY6hZ00WavHFcMxhG5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6PMPkpkVbMHAgkiZ0Z3tqmd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfxLo0O32yWtfLleRgIs_BO2c3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHfAnnCEV5nIdkJLzTehM2lY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door D-dark op 08-03-2025 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGeitt
Dank en als ik begin te crashen of rare dingen zie, zou ik moeten stoppen en terug gaan tot het niet meer voorkomt toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Super Cow
Hier bijna dezelfde score 19672 vs 19529
Maar met -30% powerlimit! 100 watt minder verbruik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MFoP1aSHtmvaEbPUEmNAgqS67s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EDMGSocyMNfOzOdHxS3lpmo2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• griffz
Brozef schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:52:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5k6wkmGEnUboX01ybU_909rEVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o9pEat7PFJsdMC3hAqGSpD3q.png?f=fotoalbum_large

JE BENT MIJN HELD! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Somehow was de driver install niet goed gegaan de eerste keer. Ondanks dat Adrenalin zelf dit niet aangaf. Echt heel goed gezien van je! Duizendmaal dank! O+

Nu weer UV/OC'en :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
Nou na een avondje gamen en benchmarks nog geen probleem tegen gekomen met met Red Devil(Silent Mode) en 650W Seasonic Focus voeding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPPhR7pxnbQjpGid3a0pcBzrwcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hWeeASsDywfQfWbLdpyceCBW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMT
@griffz
Dit is wat ik haal met de koude 9070XT TUF op stock settings. Het is mogelijk gelimiteerd door de 5800X en de PCIE 3.0x16 bus. Het powerbudget is 330W TBP, dus standaard al overgeklokt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83r0lZ85V-ZwZpn7tX9pAqIrRg4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B0b8L00Za6RlEdNZaw9oA3ie.png?f=fotoalbum_large
griffz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:44:
[...]

Nope, gewoon direct in het slot op het Asus B650E-F Gaming mobo.

Ik heb 64gb Hynix A-die ram met manual buildzoid timings nu op 6200MT/s CL30, kan dat wat problemen veroorzaken dat jij weet?

Mijn 9800X3D draait ook met een UV/OC, weet niet of dat roet in het eten kan gooien? Heb al geprobeerd om PCI-E op Gen 4 te zetten, maar dat deed ook niets, dus dat staat nu weer op auto.

Laatste BIOS drivers.

Laatste chipset drivers.

Ideas? :? :+
Ja, dat zou kunnen maar foutcorrectie (borderline onstabiel) van het werkgeheugen & cpu uit zich dan meer in inconsistente benchmark resultaten.
Waar ik aan zit te denken is dat het energiebeheer van de pcie bus nog roet in het eten kan gooien.
Heb je al geprobeerd om de pcie link-state op maximale prestaties te zetten (kan ook door het max. prestatie Windows profiel te gebruiken) en ASPM in de bios uit te zetten?

Edit:
Nvm ik lees net dat het al opgelost is :z
Ik zal het maar in de post laten, want het kan toch evt. nog iets uitmaken voor anderen

[ Voor 4% gewijzigd door CMT op 08-03-2025 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Cow
CMT schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:16:
@griffz
Dit is wat ik haal met de koude 9070XT TUF op stock settings. Het is mogelijk gelimiteerd door de 5800X en de PCIE 3.0x16 bus. Het powerbudget is 330W TBP, dus standaard al overgeklokt.

[Afbeelding]

[...]

Ja, dat zou kunnen maar foutcorrectie (borderline onstabiel) van het werkgeheugen & cpu uit zich dan meer in inconsistente benchmark resultaten.
Waar ik aan zit te denken is dat het energiebeheer van de pcie bus nog roet in het eten kan gooien.
Heb je al geprobeerd om de pcie link-state op maximale prestaties te zetten (kan ook door het max. prestatie Windows profiel te gebruiken) en ASPM in de bios uit te zetten?

Edit:
Ik zal het maar in de post laten, want het kan toch evt. nog iets uitmaken voor anderen
idd die stock hogere powerbudget helpt, die van jou boost standaard bijna naar 3050mhz, die van mij met 304w budget boost maar tot 2850 stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Nou ik vrees dat 750W voeding echt niet genoeg is. Ook niet mijn truste platinum HX750.
Stutters en framedrops tijdens benchen.. en daarna instabiliteit bij rebooten.
Tijd om mijn oude 9700K systeem met pensioen te sturen incl. PSU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Super Cow
Lord_Dain schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:24:
Nou ik vrees dat 750W voeding echt niet genoeg is. Ook niet mijn truste platinum HX750.
Nieuwe voedingen die ATX 3.0 en vooral 3.1 standaarden houden kunnen veel beter met piekbelasting omgaan.

Je kan eest het powerlimit verlagen en undervolten., zie een paar post hierboven van mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
Lord_Dain schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:24:
Weet je zeker dat het de PSU is? Ik heb met waarschijnlijk minder goede 650W voeding vooralsnog nergens last van...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• griffz
CMT schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:16:
@griffz

[Afbeelding]

[...]

Edit:
Wauw! Jij hebt mooie resultaten zeg! Geweldig!

Na het opnieuw installeren van de drivers is mijn kaartje ook zo gek nog niet!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6shqnnyx2W1jNIlSgLFhwH5sWlo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZTFLTz4VloEwVxVsncITnDPU.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERpme5cdwfI1O1GTxQa0rJ3R_rY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U4tyK717EEyUgGRHieBTVHdq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brozef
griffz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:13:
[...]

[Afbeelding]

JE BENT MIJN HELD! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Somehow was de driver install niet goed gegaan de eerste keer. Ondanks dat Adrenalin zelf dit niet aangaf. Echt heel goed gezien van je! Duizendmaal dank! O+

Nu weer UV/OC'en :)
Nice, kan je lekker tweaken dit weekend. Gelukkig dat het niet een RMA is geworden ofzo.
Veel plezier in iedergeval! :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:16

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Net mijn Sapphire Pure 9070XT binnen, maar de haast bij bestellen werd pijnlijk duidelijk. Het is een 3-slot model en daarmee niet geschikt om verticaal te mounten in mijn Corsair 4000X. Voor een normale mount zit de pomp van de waterkoeling in de weg. Dus dat wordt zoeken voor een I/O bracket swap.
En de kaart net aangemeld bij Alphacool voor het aanmeten van een waterblok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aktuvor
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-04 23:22
Voor de compleetheid van de administratie hier de stock test van mijn kaart
RX 9070 XT Power Color Red Devil (standard edition)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5Rj4m9AyHmfo1Pg1P9ai5_gFAY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/npTmn99l1X2ARd2uow6CcMwx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• privacybeleid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-05 21:40
XFX Mercury AMD Radeon RX 9070XT OC Magnetic Air Edition with RGB

Alles default

Steel Nomad Score 7361 with AMD Radeon RX 9070 XT(1x) and AMD Ryzen 7 5800X3D

Superposition is telkens rond de 20600

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuW-uC0YfRWZ4GTXVG5OeNkOCJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U6AdHTmBG4e0aea6qYdW2DVu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Super Cow schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:12:

[Afbeelding]
Holy cow! (pun intended) dit is super nice man! Echt een bizar goed resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• griffz
Aktuvor schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:44:
Voor de compleetheid van de administratie hier de stock test van mijn kaart
RX 9070 XT Power Color Red Devil (standard edition)

[Afbeelding]
Dat is ook heel mooi voor een stock kaart!

Door @Brozef zie ik nu wel dat je een oudere driver versie gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aktuvor
griffz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:53:
[...]

Dat is ook heel mooi voor een stock kaart!

Door @Brozef zie ik nu wel dat je een oudere driver versie gebruikt?
Yeah ik zag het dus zelf net ook terwijl ik DDU had gedraaid voor de adrenaline installatie afgelopen vrijdag (kom van een 1080-ti af). (En auto driver update uitstaat.) Heb alles er nu afgegooid en ga nog een keer DDU doen en adrenaline re-installen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord_Dain
paragon schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:32:
[...]

Weet je zeker dat het de PSU is? Ik heb met waarschijnlijk minder goede 650W voeding vooralsnog nergens last van...
Hmm.. nee dat weet ik niet. Weet alleen maar dat na undervolten en tijdens benchen unigine superposition aan het stotteren ging incl. het geluid (wat via USB speakers wordt afgespeeld). Wellicht is de CPU aan het overlijden, het is een 9700k die al weer een aantal jaar in mijn PC zit en toen al 2e hands was.. tijdens reboot wilde mijn PC zelfs een paar keer helemaal niet meer starten.
Inmiddels lijkt het weer iets beter, maar ik was toch van plan een nieuw AM5 platform aan te schaffen en een nieuwe build te maken met W11, dus wellicht is dit een hint :D
Super Cow schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:28:
[...]

Nieuwe voedingen die ATX 3.0 en vooral 3.1 standaarden houden kunnen veel beter met piekbelasting omgaan.

Je kan eest het powerlimit verlagen en undervolten., zie een paar post hierboven van mij
Thanks for the tip.. die powerlimit was een gouden greep. ik haal nu bijna 20k en kom niet boven de 300W usage uit.. temps zijn ook gemiddeld 5 graden lager! In ieder geval geen rare stutters of andere artifacts. Wat ik wel raar vind en bij andere niet zie is mijn 'FPS: min 71' ik denk dat ik nog steeds ergens een issue heb.

[ Voor 31% gewijzigd door Lord_Dain op 08-03-2025 22:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brozef
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-f3zRXCxmai-RR-Rw62v-j2bmk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5wgRduSzLJDz6EVs1V1OvdIo.png?f=fotoalbum_large

Dit is met -30% power limit, stock haalde ik 20450.

Waar is die laatste 30% power dan goed voor zou je zeggen.

TGP 238W ipv 320W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aktuvor
Brozef schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:12:
[Afbeelding]

TGP 238W ipv 320W
-30%, hoeveel heb je er dan afgehaald? of laat ik liever vragen hoe zien je settings er nu uit?

Want met zoveel minder TGP en toch zo'n score lijkt me dat iets dat ik misschien ook wel ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aktuvor
Nu met de goede drivers, Nog steeds RX 9070 XT Power Color Red Devil (standard edition) stock
TGP max is 235W volgens HWI

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HumFQ6LoPWhBDBerwKLdme8Z-yo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fp80bXmOrbsqN3nxd2z4l7P0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tummeke393
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-06 13:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCGQDnEsYKljpeghTjyiexMEgAs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x9NypgcKB1HHUFKx6dJen6Ss.png?f=fotoalbum_large

Hier mijn stock 9070 XT Powercolor Reaper benchmark. Ziet er niet verkeerd uit als vertrekpunt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Cow
Brozef schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:12:
[Afbeelding]

TGP 238W ipv 320W
Heb je bij dit resultaat ook een undervolt gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• griffz
Super Cow schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:12:

[Afbeelding]
Je hebt me geinspireerd om hetzelfde truukje te proberen. Niet zo succesvol als jij, maar toch wel echt bijzondere resultaten voor slechts 220 watt boardpower!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dx_FwTSk1VO2dxGU6v_RM5paI4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8d4ceBOANEhGBgQe9QN3XtRr.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGfbZERZdOFmU1MJ0os4w1-tHDQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B0IM39bDmZaPM9bkZsXC0tkC.png?f=fotoalbum_large

Toch wel heel gaaf om dit resultaat te halen met slechts 117 watt GPU Core power :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aktuvor
tummeke393 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:21:
[Afbeelding]

Hier mijn stock 9070 XT Powercolor Reaper benchmark. Ziet er niet verkeerd uit als vertrekpunt!
Zeker niet verkeerd zo, waren de temps ook een beetje goed? Ik wilde oorspronkelijk ook een reaper halen maar wist niet zeker of de koeling wel sterk genoeg ging zijn, gezien de kaart in verhouding stuk kleiner (minder chonky) is dan de meesten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brozef
Super Cow schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:21:
[...]

Heb je bij dit resultaat ook een undervolt gedaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7e-vIVQb72x8Qi8NiPkf91Bzfmk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uLKsjiMVCoEOf3urX6NUNwg3.png?f=fotoalbum_large

Dat waren de settings van die run
Denk dat ik maar ga kijken of dit stabiel is in monster hunter

[ Voor 8% gewijzigd door Brozef op 08-03-2025 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Cow
griffz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:24:
[...]

Je hebt me geinspireerd om hetzelfe truukje te proberen. Niet zo succesvol als jij, maar toch wel echt bijzondere resultaten voor slechts 220 watt boardpower!

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Toch wel heel gaaf om dit resultaat te halen met slechts 117 watt GPU power :D
Ik heb het geheugen hoger geklokt, 2774Mhz, als dat met die van jou ook lukt versla je me dik.
Maar 2600-2700max is beter voor normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3kayuE5.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Mnouk4c.png
230W verbruik. Op zich prima want dit is heel dicht bij de stock.
Dit is wel weer typisch AMD dat je -30powerlimit kan doen en alles stabiel blijft.. WTF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aktuvor
Toch maar met de huidige hype meegedaan, vershillen zijn met stock;
Max frequency - 500
Voltage - 115
vram set to 2600
Power limit -30%
Prestatie -2.1% ten opzichte van stock
temps gemiddeld 2 graden lager behalve de hotspots deze zijn 14 graden celcius lager
GPU core power 105W (Was 176W)
TGP 164W (Was 235W)

Het is bizar hoe hard de hotspot naar beneden is gegaan, de rest is erg mak though, maar procentueel gezien in line met prestatie verlies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgvwDDqbBhcGO3u9CXHayJOm7cg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QyTELiCQA5aDAXl0ZjYxz5Lq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Super Cow
griffz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:24:
[...]

Je hebt me geinspireerd om hetzelfde truukje te proberen. Niet zo succesvol als jij, maar toch wel echt bijzondere resultaten voor slechts 220 watt boardpower!

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Toch wel heel gaaf om dit resultaat te halen met slechts 117 watt GPU Core power :D
Ik had daar nog niet naar gekeken, maar de memory+memorycontroller verbruiken meer dan 50watt haha
Ik heb even test gedaan met stock 2517 memory tot en met 2800mhz, en daar zit maar max 4-5 watt verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aktuvor
Super Cow schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:49:
[...]

Ik had daar nog niet naar gekeken, maar de memory+memorycontroller verbruiken meer dan 50watt haha
Ik heb even test gedaan met stock 2517 memory tot en met 2800mhz, en daar zit maar max 4-5 watt verschil in.
Das goed om te weten, dus voor heel weinig extra W kan je toch wat meer prestatie er uit krijgen, niet?
Althans als die timings stabiel zijn in games natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brozef
Die -30% had ik een crash mee, zit nu op

-25%
VRAM 2700mhz
-90mv

250W TBP, en geen fps verlies in Monster hunter heb ondertussen ook youtube filmpjes aan staan en zit te heletijd te alt tabben maar hij blijft stabiel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• K-Wulf
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-07 14:23
In mijn ervaring is Steel Nomad Stresstest een van de betere manieren om achter de stabiliteit te komen met deze 9070 Xt. Die Superposition Benchmark is leuk maar zegt weinig verder of het een goede clock is.

[ Voor 28% gewijzigd door K-Wulf op 08-03-2025 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Cow
K-Wulf schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:55:
In mijn ervaring is Steel Nomad Stresstest een van de betere manieren om achter de stabiliteit te komen met deze 9070
idd, spytime, superposition stabiel, maar Steel Nomad gaf crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Super Cow schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:49:
[...]

Oh dat is wel nice! Weet je wat ook zo'n dingetje is? Op de 9800X3D zit een igpu die soms gewoon 130 watt gebruikt... Die heb ik dus mooi uitgezet in device manager. Scheelt weer haha.

[ Voor 52% gewijzigd door griffz op 08-03-2025 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• griffz
Brozef schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:55:
Die -30% had ik een crash mee, zit nu op

-25%
VRAM 2700mhz
-90mv

250W TBP, en geen fps verlies in Monster hunter heb ondertussen ook youtube filmpjes aan staan en zit te heletijd te alt tabben maar hij blijft stabiel.
Ik test het nu ook in Monster Hunter: Wilds. Het lijkt re-de-lijk stabiel. Misschien iets meer stottertjes hier en daar. Maar opzich prima speelbaar. Gewoon 140+ FPS met FSR4 en Framegen op 4k (custom) Ultra. 1% lows lijken wel een beetje all over the place. Misschien dat ik voor de gulden middenweg kies qua wattage/performance ;)

edit: ik sprak te snel... 8)7 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Tf0lloab4-6PLdqcLWa9s6vOrA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZFtGiCuLifb51PO75HdxNd17.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door griffz op 08-03-2025 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aktuvor
Ik heb mn theorie maar op de test gesteld en er 100 MHz bij gegooid op het vram 2600-->2700

Dit geeft ongeveer (iets meer) 1% prestatie winst en geen merkbare verhoging van temps of GPU power draw.

Nu game stabiliteit testen. Zal die Nomad eens draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik had een crash in fire strike extreme, kan een fluke zijn omdat mijn PC al raar doet. Mogelijk toch de CPU omdat hij crashte bij de combined test aan het einde :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aktuvor
Lord_Dain schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:04:
Ik had een crash in fire strike extreme, kan een fluke zijn omdat mijn PC al raar doet. Mogelijk toch de CPU omdat hij crashte bij de combined test aan het einde :D
Hoe gedraagt je cpu zich in aida64 en cinebench stress?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Aktuvor schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:05:
[...]

Hoe gedraagt je cpu zich in aida64 en cinebench stress?
Ik moet zeggen dat het even geleden is dat ik mijn CPU echt op de staart heb getrapt. Is denk ik ruim 2 jaar geleden toen ik hem had gekocht en er een waterblok op heb gezet dat ik hem richting 5Ghz pushte en uiteindelijk stable op 4.7Ghz ben uitgekomen op all cores.. maar goed dat ding is oud.. eigenlijk vraag ik me af of ik de moeite er nog in moet steken aangezien ik binnenkort een nieuwe PC wil bouwen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aktuvor
Lord_Dain schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:07:
[...]

Ik moet zeggen dat het even geleden is dat ik mijn CPU echt op de staart heb getrapt. Is denk ik ruim 2 jaar geleden toen ik hem had gekocht en er een waterblok op heb gezet dat ik hem richting 5Ghz pushte en uiteindelijk stable op 4.7Ghz ben uitgekomen op all cores.. maar goed dat ding is oud.. eigenlijk vraag ik me af of ik de moeite er nog in moet steken aangezien ik binnenkort een nieuwe PC wil bouwen....
Tbh ik zou er een klein beetje tijd in steken, beessie een goede laatste tijd geven en na de nieuwe build mooi ten ruste leggen.

Dan heb je ook gewoon nog stabiel gamen tot die tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• racemichel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHx8iGsoO_wr8iW7O4aUYW7kXXc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OGClpN7z0aetbPX21w0VX0zw.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpu_uN3wx0wbQqf9T-T7K7BkiEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5HQXC6Sjg0n5bNjwuiID1I1.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen nog wat meer proberen met de powerlimit etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tummeke393
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-06 13:58
Aktuvor schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:25:
[...]

Zeker niet verkeerd zo, waren de temps ook een beetje goed? Ik wilde oorspronkelijk ook een reaper halen maar wist niet zeker of de koeling wel sterk genoeg ging zijn, gezien de kaart in verhouding stuk kleiner (minder chonky) is dan de meesten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tU5Ote3qQssWzXs1gYyx_jUhRbk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/McyYW6MucDKNlyYMdUgEMzqD.png?f=fotoalbum_large

Als ik het vergelijk met de andere waardes hier dan zijn die volgens mij niet afwijkend. En de ventilatoren maken ook niet een heel storend geluid. Hoor geen coilwhine of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aktuvor
K-Wulf schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:55:
In mijn ervaring is Steel Nomad Stresstest een van de betere manieren om achter de stabiliteit te komen met deze 9070 Xt. Die Superposition Benchmark is leuk maar zegt weinig verder of het een goede clock is.
Dit was een goede, instant crash met mn settings zit nu te tweaken op basis van die Nomad. Kreeg tot nu toe alleen het volgende stabiel

Power -20%
Vram op 2600
-500 max frequency offset
-90 voltage offset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aktuvor
tummeke393 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:15:
[...]

[Afbeelding]

Als ik het vergelijk met de andere waardes hier dan zijn die volgens mij niet afwijkend. En de ventilatoren maken ook niet een heel storend geluid. Hoor geen coilwhine of iets dergelijks.
Ziet er erg goed uit, alleen de memory temps lijken wat hoger dan van de meeste maar voor de rest erg netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brozef
Aktuvor schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:21:
[...]

Dit was een goede, instant crash met mn settings zit nu te tweaken op basis van die Nomad. Kreeg tot nu toe alleen het volgende stabiel

Power -20%
Vram op 2600
-500 max frequency offset
-90 voltage offset
Ben je aan het loopen?
Ik zit nu op -20% , -75mv, 2650 VRAM Maar hij crashed nog steeds rond de 10de run dus nog maar weer een beetje omlaag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT
griffz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:58:
[...]

Oh dat is wel nice! Weet je wat ook zo'n dingetje is? Op de 9800X3D zit een igpu die soms gewoon 130 watt gebruikt... Die heb ik dus mooi uitgezet in device manager. Scheelt weer haha.
Dat is een fout met de software uitlezing. De iGPU gebruikt echt maar iets van 1-2W.
Ik ben het destijds ook met de 7800X3D tegengekomen en het lijkt erop alsof er geen onderscheid gemaakt kan worden tussen de CPU package power en subonderdelen daarvan. Waarom ze dat er niet uit halen is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aktuvor
Brozef schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:33:
[...]

Ben je aan het loopen?
Ik zit nu op -20% , -75mv, 2650 VRAM Maar hij crashed nog steeds rond de 10de run dus nog maar weer een beetje omlaag
Heb er 3 loops van weten te doen zonder crash.

Daarna even gekeken hoe laag ik kon gaan. Maar dat leverde practisch niets op.

Nu de dame achter mn kont aan dus ik geloof dat ik tabe mag zeggen voor vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
CMT schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:35:
[...]

Dat is een fout met de software uitlezing. De iGPU gebruikt echt maar iets van 1-2W.
Ik ben het destijds ook met de 7800X3D tegengekomen en het lijkt erop alsof er geen onderscheid gemaakt kan worden tussen de CPU package power en subonderdelen daarvan. Waarom ze dat er niet uit halen is mij een raadsel.
Ahaa! Goed om te weten. Nouja, ik mis die igpu niet verder. Maar opzich wel een goede failsafe mocht de 9070XT het begeven for some reason :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Super Cow
Aktuvor schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:39:
[...]

Heb er 3 loops van weten te doen zonder crash.

Daarna even gekeken hoe laag ik kon gaan. Maar dat leverde practisch niets op.

Nu de dame achter mn kont aan dus ik geloof dat ik tabe mag zeggen voor vandaag.
Ik doe nu ook Steel Nomads loops, eerst was alles stabiel op -125mv, maar met nomad snel een crash.
Ik zit nu op 100mv en na de 5e keer weer een crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-07 15:57
Goedemorgen allemaal van de week komt mijn XFX Mercury 9070XT Gaming edition binnen.

Tijdens het proces helemaal niet nagedacht of mijn voeding wel toereikend is.
Heb eind 2021 deze gekocht: Corsair CX750F RGB.

Maar lees allemaal dingen over ATX 3 en 3.1 wat benodigd is voor de 9070XT?

Er zitten 4 PCI-e aanslutingen op de voeding (moet nog even zoeken naar de kabels).

Er zit verder een Ryzen 9 5900X in met DDR4-3600 en een Gigabyte Aorus 360 waterkoeler. Moet ik perse een andere voeding halen? Of gaat deze er weinig problemen mee hebben ondanks atx 2.4?

Huidige systeem heeft een RX6800 erin.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:46

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Als de kwaliteit van de voeding voldoende is moet het kunnen i.c.m die CPU en dergelijke. In het ergste geval moet je een beetje undervolten/clocken wat gezien de berichten enorm kan schelen met amper een performance impact van >5%.Die RX6800 doet ook al 250W+… Loopt de waterkoeler via PSU of aparte voeding? Kan er weinig over vinden dus zal wel meevallen…

[ Voor 21% gewijzigd door Max|Burn op 09-03-2025 08:41 ]

ma ma ma ma ma macron one

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB!
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-06 10:51

SB!

Vraagje aan de kenners. Ik heb geen haast met het uitzoeken van mijn eerste systeem. Maar met alle 9070 xt tekorten is een 7900 xt geen mooi alternatief?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-07 07:06
SB! schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:41:
Vraagje aan de kenners. Ik heb geen haast met het uitzoeken van mijn eerste systeem. Maar met alle 9070 xt tekorten is een 7900 xt geen mooi alternatief?
Er is voorraad, er zijn geen tekorten.
Prijzen zijn hoger dan wat je zou willen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-07 15:16
SB! schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:41:
Nee, want je mist betere RT en fsr4. Als fsr4 ook op de 7900xt werkt is het wel een prima keuze als rt je minder boeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SB!
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-06 10:51

SB!

DannyXP1600 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:57:
[...]

Er is voorraad, er zijn geen tekorten.
Prijzen zijn hoger dan wat je zou willen...
Ik bedoel inderdaad dat de prijzen hoger liggen dan ik zou willen haha. Maar ik ben vast niet de enige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-07 07:06
SB! schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:29:
[...]

Ik bedoel inderdaad dat de prijzen hoger liggen dan ik zou willen haha. Maar ik ben vast niet de enige.
Prijzen topic goed in de gaten houden. En als je iets voorbij ziet komen wat betrouwbaar is en op of onder het prijsniveau zit wat je uit wilt geven gelijk toeslaan.
Er komen wel een kaarten op die een prijsadvies hebben van 695 euro en er dan op komen voor 800. Er zijn ook wel eens kaarten die wel een 3x8 pins aansluiting hebben en een grotere koeler, maar nog niet door de fabrikant overgeklokt zijn, die waarschijnlijk minimaal 800 euro moeten kosten, ook wanneer de vraag lager is, en nu toch af en toe verschijnen voor 800 euro.
Ik vind 800 euro betalen voor een kaart van 700 euro zonde, ik vind 800 euro voor een 3x8 pins met grotere koeler op zich wel te verantwoorden dus toen iemand die hier in het prijzen topic zette heb ik die gelijk besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Stock settings en daarna +200Mhz -90mv.
Zodra ik lager ga dan -100mv crasht superposition.
Zodra ik de memory settings aanraak ook.

Dus voor nu maar even stock en lichte UV+OC.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0a3WHYB.png

Realiseer me opeens dat ik nog een mobo heb op PCIe3.0 en maar x8 lanes tot mijn beschikking heb ivm gebruik van meerdere nvme x4 disken.. wellicht vormt dit de bottleneck waardoor ik zulke framedrops heb omdat er gewoon niet genoeg bandbreedte over is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:24
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:31:
[...]

Ik heb al ergens eerder gelezen dat het bios soms reset met het inbouwen van een videokaart.
Dan zit je weer met DDR5 training (ga ik even vanuit dat je dat hebt?) dus heb je een tijd geen beeld!
Power cyclen (aan/uit) kan soms ook gebeuren in eerste instantie, uit blijven daarna natuurlijk niet.
Nope dat was het zeker niet. Met memory training zie je dat ook aan je debug leds (althans, afhankelijk van wat je mobo heeft natuurlijk, maar met dit mobo zijn het leds). Anyways. Het werkt nu. Geen idee waarom. Lekker negeren }:O

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brozef
Heb gisteravond nog redelijk wat testen gedaan via stress test steel nomad,

Begonnen met een undervolt geen power limits aangeraakt.

In steel nomad was -65mv pas stabiel en hield het 1 hele loop vol (20runs)
Alles daarboven crashte of in run 4 of run 16 etc,

Daarna power limit verlaagt naar -30% en dat ging prima met de -65mv.

Ik zou dus aanraden eerst een stabiele undervolt te zoeken via steel nomad stress tests.

Ik ga nu even kijken of ik het vram ook wat hoger kan draaien via een steel nomad stress test.

tevens had ik een heel leuk coil whine probleem ontdekt vanochtend.

Ik heb een 3 monitor set-up en om de een of andere reden had ik een hele nare idle coil whine als 1 specifiek scherm was aangesloten, alle verschillende hz opties geprobeerd maar de coil whine bleef met elke hz. Heb een scherm wat ik nog over had maar gebruikt en nu is de coil whine weg met alle 3 monitors behalve dan de boosdoener.

(Coil whine was echt alsof ik tinnitus had heel hoog en zacht en naar)

[ Voor 31% gewijzigd door Brozef op 09-03-2025 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-07 15:16
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:29:
[...]

Heb ik ook gezien.
De heatsink moet eerst van de kaart/gpu af om bij de schroefjes van de backplate te komen.
Dan moet je al door het garantie seal heen en dus ook de PTM en het liefste alle thermal pads aan de voorkant vervangen.
Ik zou er niet aan beginnen :P

Maar of het helpt of niet... je ziet dat de hele dure grote kaarten met dikke heatsinks ook zulke VRAM temperaturen hebben ;)

Ik zou eerder gewoon je airflow verbeteren en goed undervolten eventueel met een negatieve powerlimit.

https://www.techpowerup.c...-rx-9070-xt-nitro/39.html
Kijk daar maar eens en op nog wat andere views.
Op de Nitro+ wordt het ook gewoon 90 graden.
Maar die kaart boost waarschijnlijk idioot hoog qua clocksnelheden en heeft een heel hoog energie limiet.
Dus als de GPU warmer wordt (daardoor) wordt het RAM ook iets warmer.

Afijn ik zie nu dezelfde VRAM temps als bij TechPowerUp op een Asus Tuf 9070XT OC ;)
Op die kaarten zit het aan 2 kanten ingepakt met thermal pads.

Heb ook wel 92 graden gezien bij Pauls Hardware voor een Reaper.

@Santee Een soort highscore en een mooi overzichtje, op zich een leuk idee.
Voel jij je geroepen?
Dan maak ik je mede auteur.
Ik wil het best proberen, welke benchmark zullen we gebruiken? Gewoon superposition?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-07 15:00
@Mystic_X
Dank voor de info w.b.t. het flickeren met task switching.
Voor nu laat ik het lekker voor wat het is.
Dan weet ik ook dat het geen hardware issue is.
Als dit alles is wat er deze release aan software issues is dan heeft AMD het goed gedaan.
Afijn de kaarten bestaan ook al wat maandjes :P

@D-dark
Die XFX is toch wel echt een mooie kaart hoor!

@SB!
Het stroomverbruik van een 7900XT is ook nog wel een ding versus een getunede 9070XT.
Met -30% power, een undervolt en/of een negatieve frequency offset haal ik mijn TUF 7900XT in Timespy Graphics nog in met 1000 puntjes.
Maar het stroomverbruik verschil is aanzienlijk (bijna bizar).
Ik vind een 9070XT wel merkbaar sneller dan een 7900XT.

Ergens zag ik nog iemand/een aantal (kan het niet meer terugvinden) dat het opgevallen was dat er veel clockverschil zit tussen verschillende applicaties.
Dat komt waarschijnlijk doordat er bijvoorbeeld eerder power limieten in kicken doordat sommige applicaties gewoon zwaarder zijn en meer vragen van de kaart.
Draai bijvoorbeeld eens Furmark 2, grote kans dat je nog lagere kloks ziet ;)
Iets wat ik van @CMT geleerd heb.

In het algemeen.
Ook grappig om te zien dat hele goede overvolts toch nog wat omlaag moesten n.a.v. andere benchmarks :P
Gisteren had ik nog ineens een crash met Starship Troopers Extermination dus ik zit nu op -90mv.
Ik wordt toch het meeste vrolijk van de kaart op -500, nu dus -90mv en -30% power.
Soms maar 120 watt GPU Core power en VRAM temp maximaal 76 graden.
Ingame vaak maar 800-900 rpm.

Ik zie mensen met Reapers met zo'n 1900-2000 rpm, dat vind ik dan wat aan de hoge kant als ik hier 1500-1600 zie met normale settings.
Mijn ram heb ik ook nog niet over de 87 graden zien gaan.

Ik vond het nog steeds bijzonder hoe goed dit kleine kaartje is eigenlijk.
Qua temperaturen en ventilator toerental.
Misschien wel dé SFF 9070XT kaart van dit moment.
Maar op de Tweakers roundup is al te lezen dat de PowerColor kaarten aardig goed lijken (exclusive AMD board partner).

Ook nog even Quake RTX op 4k gedraait het hoge instellingen; FOV 90, HDR, TAA, high global illumination en 8x refraction (verder niets aangepast, game schoon geïnstalleerd).
Met resolution scalen aan en naar een 60 fps zit ik constant op 60 fps met zo'n +/- 70% gerapporteerde resolutie (van 4k dus).
Prima speelbaar met een controller.

Ik zag nog een leuke UE5 game in de aanbieding op Steam: "Project Gunship".
Voor als je nog niet genoeg had van die ene Call Of Duty scene (In Modern Warfare 1 dacht ik?)

@Santee Je kan de TS aanpassen.

[ Voor 12% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-03-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Hebben jullie ook wel eens issues met het frontend van de Adrenaline app die niet wil starten nadat je een crash hebt gehad in een benchmark? Moest allerlei truukjes uithalen om het frontend weer gestart te krijgen na een crash tijdesns Nomad net..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-07 15:00
griffz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:03:
Hebben jullie ook wel eens issues met het frontend van de Adrenaline app die niet wil starten nadat je een crash hebt gehad in een benchmark? Moest allerlei truukjes uithalen om het frontend weer gestart te krijgen na een crash tijdesns Nomad net..
Jep, dat kan gebeuren als je aan het undervolten/overclocken bent en dan crashed.
Met taakbeheer de AMD app beëindigen en opnieuw openen/starten.
En/of je pc herstarten.

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-03-2025 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
HugoBoss1985 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:06:
[...]

Jep, dat kan gebeuren als je aan het undervolten/overclocken bent en dan crashed.
Met taakbeheer de AMD app beëindigen.
En/of je pc herstarten.
Ja dat wilde even niet werken net, dus toen zat ik even te googelen, en kwam ik een post tegen dat als je Epic Games Launcher hebt draaien terwijl de crash gebeurd, dat je in je appdata folder daarvan de logs folder even moet renamen en dat dat in sommige gevallen werkt :?

Dat werkte dus inderdaad :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
griffz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:03:
Jazeker, maar het valt me nu nog mee.. met de 6000 series was het idd vaak PC opstarten en dat heb ik tot op heden nog niet hoeven doen. Moet je wel gaan doen als je het idee hebt dat er zaken niet kloppen na zo'n crash (bv. hele rare waardes in metingen, lagere kloksnelheden etc).
Pagina: 1 ... 3 ... 12 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussie over en ervaring met de 9000 serie van AMD. Prijzendiscussies horen thuis in [AMD Radeon RX9000 series] Levertijden & Prijzen. Post dat hier dus niet. Ook discussies over winkels horen hier niet.