[AMD Radeon RX9000 series] Ervaringen & Discussie Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K-Wulf
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-06 01:14
Brozef schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:10:
Heeft iemand kunnen ontdekken hoe het zit met XFX en hun TIM bij de varianten? Ik lees dat alleen de magnetic air varianten ptm7950 zouden gebruiken.

Maar dat kan ik mij haast niet voorstellen dat ze de mercury non magnetic dan geen ptm7950 zouden meegeven. Heb in iedergeval contact gezocht met XFX met de vraag welke modelen nou ptm hebben.
Als de quicksilver de fijne PTM's hebben zou ik ervanuitgaan dat de mercury's die ook hebben ja. Maarja, aannames he.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:55
De Asus 9070XT TUF is binnen *O*

Het was even spannend want het leek er op dat het aangetekende pakket zoek was geraakt.
PostNL gaf aan dat het met handtekening en al bezorgd was op mijn adres.. dus niet. Ik heb daardoor een halve dag met een knoop in de maag doorgebracht en zitten bellen om uit te vogelen wat er aan de hand is.
Blijkt dat het bij de buren is afgeleverd zonder een bericht daarvan te geven...*handig*
Kennelijk betekend aangetekend dus niets meer tegenwoordig. Wat als je nu geen goede verstandshouding met de buren hebt?

Affein, het plezier kan gelukkig beginnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8yaae0N6jpgTT73_-96Ra5i05E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQIADzdtuwAxkWe17Fl184xd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTeUMWnPVX28F6Ov-wsxGgZnHdE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/boZFjUceQdpKa962EQi3ZDlo.jpg?f=fotoalbum_large

Globaal geeft de 9070XT TUF een goede indruk, vergelijkbaar in bouwkwaliteit met de Sapphire 7900XTX Nitro (afgezien van de vapor chamber). En het is imho ook de mooiste TUF versie tot nu toe. Geen asymmetrische uitsteeksel meer bij de led-logo.
Verder heeft de kaart 4 heatpipes aan de I/O kant en 7 aan de 3xPCIe stekker kant.
Wat ook super vind is dat de backplate al van pads is voorzien achter de geheugenchips en de vrm's /powerstages. Hopelijk is dat een beetje op de onderstaande foto's te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/biiATCTipL3VH8addanv7IV5ECs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bSDJ4jyduvBjyVSo8CRLsU89.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2THm7_jzgAgeCRIsOaPEp4X7jwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OyEteEApHaBAvYmVyf9vDXMe.jpg?f=fotoalbum_large

Voor nu maar eerst de PTM pad behandelen met 10x warmte-cycli en een laag vermogen.
Ik hoop op deze manier zoveel mogelijk blazen te vermijden en een egale dunne laag te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:31
CMT schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:40:
De Asus 9070XT TUF is binnen *O*

Het was even spannend want het leek er op dat het aangetekende pakket zoek was geraakt.
PostNL gaf aan dat het met handtekening en al bezorgd was op mijn adres.. dus niet. Ik heb daardoor een halve dag met een knoop in de maag doorgebracht en zitten bellen om uit te vogelen wat er aan de hand is.
Blijkt dat het bij de buren is afgeleverd zonder een bericht daarvan te geven...*handig*
Kennelijk betekend aangetekend dus niets meer tegenwoordig. Wat als je nu geen goede verstandshouding met de buren hebt?

Affein, het plezier kan gelukkig beginnen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Globaal geeft de 9070XT TUF een goede indruk, vergelijkbaar in bouwkwaliteit met de Sapphire 7900XTX Nitro (afgezien van de vapor chamber). En het is imho ook de mooiste TUF versie tot nu toe. Geen asymmetrische uitsteeksel meer bij de led-logo.
Verder heeft de kaart 4 heatpipes aan de I/O kant en 7 aan de 3xPCIe stekker kant.
Wat ook super vind is dat de backplate al van pads is voorzien achter de geheugenchips en de vrm's /powerstages. Hopelijk is dat een beetje op de onderstaande foto's te zien:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor nu maar eerst de PTM pad behandelen met 10x warmte-cycli en een laag vermogen.
Ik hoop op deze manier zoveel mogelijk blazen te vermijden en een egale dunne laag te krijgen.
Zijn die Asus kaarten niet reeds honderden uren door Asus zelf getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
Geen idee, ik doe het maar voor de zekerheid. Het kan best zijn dat het een nutteloze exercitie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwnc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:08
Beetje moeizame installatie. Blijft naar 60hz springen terwijl mijn monitor 240hz aankan. Moet elke keer Displayport van 1.2 naar 1.4 heen en terugzetten wil het gepakt worden.

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
CMT schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:51:
Geen idee, ik doe het maar voor de zekerheid. Het kan best zijn dat het een nutteloze exercitie is.
Even gekeken, "honderden" was wat overdreven :P
Met de TUF 6800XT stond er 144 uur voor (op de website van Asus).

Kan natuurlijk ook best zijn dat het nu heel anders gaat bij Asus i.v.m. PTM.

Ik heb net toch ff de drivers helemaal verwijderd en DDU eroverheen gegooid.
Had de 9070XT er zo ingezet zonder de 6800XT te verwijderen.
Wel opvallend want DDU vond mijn 6800XT helemaal niet meer.

Hoe doet je kaart het verder?
Misschien wat te vroeg om te vragen aangezien je nog aan het heat cyclen bent :P
Maar ben uiteraard benieuwd.

[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 07-03-2025 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Ik zie trouwens stroompieken van 547 watt (max GPU board power) volgens Hwinfo64.
Dat is met stock.
Denk inderdaad dat een 650 watt voeding inderdaad nog krap kan zijn.

Hangt nu aan een Seasonic ATX 3.0 850watt.

Zit i.v.m. het formaat toch te denken om de hele boel weer in mijn InterTech IM1 pocket te proppen met een Seasonic SFX 650... zal wel verplicht op undervolt moeten draaien dan.

[ Voor 6% gewijzigd door HugoBoss1985 op 07-03-2025 22:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mvandenberg91
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-06 10:32
Ik zelf heb sinds gister een 9070XT Reaper. Kom van een RTX 3080. Maar ben zo vebaasd over deze kaart! FPS in Monster Hunter Wilds en FF 7 Rebirth is gewoon met frame gen 200+ op 1440p max settings. Kon het eerst niet geloven :)

Tevens nog niet veel met undervolt gedaan of er naar gekeken heb de AMD software zelf een overclock laten doen van +103 op de GPU clock en merk niks in temps is nog niet boven de 60 graden geworden deze kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Mvandenberg91 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:13:
Ik zelf heb sinds gister een 9070XT Reaper. Kom van een RTX 3080. Maar ben zo vebaasd over deze kaart! FPS in Monster Hunter Wilds en FF 7 Rebirth is gewoon met frame gen 200+ op 1440p max settings. Kon het eerst niet geloven :)

Tevens nog niet veel met undervolt gedaan of er naar gekeken heb de AMD software zelf een overclock laten doen van +103 op de GPU clock en merk niks in temps is nog niet boven de 60 graden geworden deze kaart.
Ik merk toch zelf wel, ondanks dat het toerental heel netjes is voor zo'n kleine kaart en dit wattage... dat het flow through gedeelte het kaartje wat luider maakt dan is prettig vind.
Misschien het enige wat ik op/aan te merken heb en verder geen thermal pads achterop de de kaart/tussen de kaart en de backplate.
Wel een aluminium backplate volgens mij.

Afijn als ik de stabiele undervolt heb gevonden ga ik hem op -500 frequentie zetten en verder voor altijd zo gebruiken.
1000-1100 rpm maakt het wat aangenamer voor mij.
W.b.t de undervolt zal het toch op -125 of misschien nog iets minder uitkomen, bij -130 had ik nog freezes maar duurder al wel veel langer dan met -150

Ik zou het je zeker aanraden want het scheelt in geluid en als je frequentie iets lager ook prima vind haal je er zo 80 watt vanaf.
Nog ff kijken wat het met de stroompieken doet.

Ik merk wel dat het sneller is dan een 6800XT, fors verschil.
Heb een 7900XT gehad maar dit is toch ook weer wat anders in ieder geval in UE5 games.

[ Voor 18% gewijzigd door HugoBoss1985 op 08-03-2025 09:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• K-Wulf
https://www.reddit.com/r/...k_outstanding_efficiency/

Misschien nuttige undervolt resultaten om te vergelijken. De OP gebruikt ook een Reaper XT en zie ook wat Pulse resultaten in die thread.

Hij doet:
Max Frequency Offset: -500 MHz
Voltage Offset: -125 mV (This may be a bit too much; I need to try it for a longer time)
VRAM Memory Timing: Fast Timing
VRAM Max Frequency: 2700 MHz
Power Limit: -30%

waardoor het van een 300w een 200w kaartje wordt met een gemiddeld FPS verlies van 3%. _/-\o_

[ Voor 40% gewijzigd door K-Wulf op 07-03-2025 22:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

paragon schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:52:
Kaartje dus binnen (9070XT), maar ik dacht dus dat ik een 750W voeding had. Net ff een extra een PCI-E kabel gezocht en die zat dus in de doos van de voeding. Blijkt het een 650W(Seasonic Focus Gold) voeding te zijn 8)7

Ga het maar niet eens proberen om het te kijken of het lukt...
K-Wulf schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:06:
[...]

Met een Seasonic zou ik het wel gewoon proberen hoor, als het een 2x 8pins kaart is.
Seasonic Focus (Gold, maar ook andere varianten) staat er om bekend dat die niet goed met power spikes om kan gaan. Dat gaf met name problemen met NVidia's 20-serie, die absurd hoge power spikes had, en in mindere mate ook latere series.

Als het mis gaat ontploft de boel niet direct, dan valt de boel alleen uit, dus proberen kan inderdaad wel. Maar een ideale voeding is het niet.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
K-Wulf schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:34:

Misschien nuttige undervolt resultaten om te vergelijken. De OP gebruikt ook een Reaper XT en zie ook wat Pulse resultaten in die thread.

Hij doet:
Voltage Offset: -125 mV (This may be a bit too much; I need to try it for a longer time)

waardoor het van een 300w een 200w kaartje wordt met een gemiddeld FPS verlies van 3%. _/-\o_
Nice, dank voor het delen!
-125mv lijkt inderdaad wat realistischer.
Energielimiet van de Reaper kan -30 +10

VRAM zou ik wel afblijven met deze kaartjes... wordt al warm genoeg.

Wat vind je ervan vergeleken met de 7900XTX @CMT ?
Ik denk dat AMD wellicht geen 9080 gaat maken/verkopen om die niet (veel) in te halen :P

De 9070XT is een geweldige (midrange) chip voor gamers, in het hoogste segment van AMD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brozef
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:22
Oke na echt duizend jaar zoeken is het gelukt, kwam een reddit comment tegen van iemand die al antwoord had gekregen van XFX support dat alle mercury modellen ptm7950 gebruiken.

Gelukkig maar want mijn non magnetic komt morgen binnen hopelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:58:
Hoe doet je kaart het verder?
Misschien wat te vroeg om te vragen aangezien je nog aan het heat cyclen bent :P
Maar ben uiteraard benieuwd.
Wat vind je ervan vergeleken met de 7900XTX @CMT ?
Ik denk dat AMD wellicht geen 9080 gaat maken/verkopen om die niet (veel) in te halen :P

De 9070XT is een geweldige (midrange) chip voor gamers, in het hoogste segment van AMD
Too soon ;) .
Ik ben momenteel een beetje aan het rondkijken naar de veranderingen in o.a. de software.
Het testen zal pas morgen beginnen.
Waar ik erg van baal is dat AMD de Fmax optie naar een offset veranderd heeft met een heel beperkt bereik aan de onderkant. Waarom.. >< !?
Het was zo mooi om daarmee de V/F curve in kaart te kunnen brengen. Dat plan valt waarschijnlijk in het water nu, want ik denk niet dat de klok laag genoeg komt met een PL -30%.
Ook dat het vermogen niet meer met een PPT in te stellen is vind ik maar niets.
Boardpower metingen met een externe shunt weerstand zijn meestal verre van accuraat.

Qua verbruik/efficiëntie ziet het er wel goed uit, zo vlug bekeken.
De 9070XT haalt 2.25GHz in OCCT met 150W corepower. De 6900XT haalt respectievelijk 2.00Ghz met 216W corepower. Silicon lottery kan meespelen, maar laten we aannemen dat het verschil niet meer dan 100Mhz is en het vermogen 100% met de klok & shader aantal schaalt: (2.0GHz * 5120 / 216W) / (2.15GHz * 4096 / 150W) = 0.816. Dat is een redelijke verbetering.
In rust is het systeemverbruik ook bijna op het niveau van de 6900XT en stukje lager dan de 7900XTX.
Ik kan daar pas echt iets over zeggen als ik weer mijn referentievoeding in gebruik heb. Naar schatting zit het rond 8-10Wtbp idle.

Ik denk dat de 9070XT alle potentie heeft om een 1e klas midrange kaart te worden (net als de 5070Ti trouwens) en een waardig vervanger voor de 7900XTX mits de prijs ook goed is. En dat is waar de schoen wringt. Voor deze 9070XT TUF heb ik €869 betaald, wat naar mijn mening €100 euro teveel is. De koeler is goed, maar echt geen + €170 waard zonder vapor chamber.

[ Voor 6% gewijzigd door CMT op 08-03-2025 03:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SenkZ
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 15:52
Ik lees hier overal dat jullie zowel de frequency offset als de voltage offset verlagen (resp. -500 en -125).
Is dit voor pure efficiency/laag stroomverbruik/stilte?

Ik wil graag namelijk performance en een responsief spel met mooie afbeelding kwaliteit.
Daarbij zie ik wel het nut van voltage offset verlagen. (want minder hitte, dus minder snel throttlen)
Tevens begrijp ik dat de kaart met hoge clock snelheid en weinig energie instabiel wordt en kan crashen.

Uitgaande van mijn doelen, is dan bijv:
Max offset freq: 100+
En voltage offsset: -75

Is dat iets, of ben ik nu iets raars aan het doen?
De stress test van Radeon software (2 min) gaat probleemloos. Temps van 55 graden. (heb de Taichi)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• griffz
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-03 19:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCuzQ-ZtW1uzHImTsHc95lI9rWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zxwex6QP1aICBiBeawbaFyUE.png?f=fotoalbum_large

Dit is in Monster Hunter: Wilds. De Asus Prime OC laat zich prima OC'en/UV'en. Ik haal op Ultra op 4k met RayTracing uit, en FSR4 op Quality mode aan tussen de 90 en 140 FPS. Ik sta versteld! Wat een beest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brozef
SenkZ schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:46:
Ik lees hier overal dat jullie zowel de frequency offset als de voltage offset verlagen (resp. -500 en -125).
Is dit voor pure efficiency/laag stroomverbruik/stilte?

Ik wil graag namelijk performance en een responsief spel met mooie afbeelding kwaliteit.
Daarbij zie ik wel het nut van voltage offset verlagen. (want minder hitte, dus minder snel throttlen)
Tevens begrijp ik dat de kaart met hoge clock snelheid en weinig energie instabiel wordt en kan crashen.

Uitgaande van mijn doelen, is dan bijv:
Max offset freq: 100+
En voltage offsset: -75

Is dat iets, of ben ik nu iets raars aan het doen?
De stress test van Radeon software (2 min) gaat probleemloos. Temps van 55 graden. (heb de Taichi)
UV gaat goed samen met een OC, als je dat goed afstelt kan je meer performance halen dan een pure OC. Dus niet raar wat je nu doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SenkZ
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 15:52
Brozef schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:56:
[...]
UV gaat goed samen met een OC, als je dat goed afstelt kan je meer performance halen dan een pure OC. Dus niet raar wat je nu doet
Werd even uit het veld geslagen door alle -500 UC die ik langs zag komen. Maar dat is dus puur voor stabiliteit en om het verbruik extra te kunnen verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aktuvor
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-04 23:22
griffz schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:49:
[Afbeelding]

Dit is in Monster Hunter: Wilds. De Asus Prime OC laat zich prima OC'en/UV'en. Ik haal op Ultra op 4k met RayTracing uit, en FSR4 op Quality mode aan tussen de 90 en 140 FPS. Ik sta versteld! Wat een beest!
Gezien ik voor vandaag even helemaal klaar ben met zelf zaken optimaliseren heb ik je instellingen maar gewoon op de letter overgenomen, dank voor het posten.

Moet zeggen dat doet flink dienst, temps blijven gelijk maar performance ging van gemiddeld 30300 in gratis timespy naar 31800.
Dat is toch 5% "gratis" winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-06 09:02
Toen de tabelletjes van de week langs kwamen heb ik even in mijn case gemeten, 9070 XT welk type dan ook moet passen. Nou kwam er gisteravond ineens een redelijk geprijsde XFX Mercury voorbij in het prijzen topic, dus gelijk besteld. Blijkt toch wel groot te zijn, ik ga nog twee centimeter ofzo overhouden. Maar volgens de pricewatch lijst met eigenschappen is ie ook 4 slots. Ik had eigenlijk een pcie insteekkaartje nog willen plaatsten met een extra ssd, maar dat gaat niet lukken met mijn oude matx bordje. Die kaart gaat alle sloten blokkeren. Nou ja, jammer dan. Dan kijk ik wel om niet alle games tegelijk geïnstalleerd te hebben of anders toch een keer een moederbord upgrade doen. Eerst kopen, want alles is snel wel, dan pas erachter komen hoe groot deze versie is. Ach jaaaa. Duurt nog wel een week ofzo voordat ie er is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:51

Skyline GT-R

RB26DETT

Ondertussen kan je er al een leuke review over lezen: https://www.techpowerup.c...-mercury-oc-magnetic-air/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ben benieuwd of de 9070XT net zo te tweaken is als mijn oude 6800XT. Die kon een stabiele undervolt tot 925mv en een overklok aan tussen 2500Mhz en 2600Mhz. Ik heb de Nitro+ OC besteld, die hopelijk volgende week aankomt. Zal mijn ervaringen met het tweaken hier ook delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcello_Coco
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-05 21:08
Een delta van 13c op de hotspot. Dat klinkt als een fatsoenlijke koeler en toepassing van Ptm.

Correctie: 16c verschil... Ik heb tot diep in de nacht gegamed en mijn koffie nog niet op...

Ik heb trouwens 1 enkele persoon op Reddit gevonden wie de ptm van zijn Asus Prime 9070XT heeft vervangen. Volgens deze persoon zijn de temps hetzelfde gebleven.

Het technische kind in mij vraagt zich af hoe de delta bij andere kaarten zo groot kan zijn. Zit er bijvoorbeeld een bolling in de chip of koeler? Een bubbeltje lucht onder de ptm- sheet? Ik heb dit namelijk eerder gezien met mijn 6800xt avonturen.

Ook ben ik zeer benieuwd wat bijvoorbeeld thermal putty (bijvoorbeeld Utp-8) met de mem-temp doet.

[ Voor 5% gewijzigd door Marcello_Coco op 08-03-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achondar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-06 16:57
Ik heb wel een tijd zitten kijken op amazon voor dit model, maar aangezien ik weinig kon vinden over de hoeveelheid db, heb ik hem toch maar niet gekocht.
Dat is maar goed ookvoor mij want de xfx steekt er toch flink bovenuit kwa lawaai, zo'n 10 is toch flink veel verschil. En ik wil juist een stille machine bouwen.
Ondanks dat ik wel wat teleurgesteld ben dat ik niet een rx9070XT heb kunnen bemachtigen voor de MSRP prijs zal ik toch maar geduld moeten hebben tot de Pulse of Reaper naar een wat acceptabeler niveau dalen en dat er wat stock wordt opgebouwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Ben vannacht tot een uurtje of 4 bezig geweest.
Voelde me net weer een klein kind (alleen met wakker worden voelde ik dat ik wat ouder ben).
Mag natuurlijk ook wel voor €695. ;)

Het flikkeren wat ik heb komt alleen voor als ik in een game zit, alt + tab doe en een web browsers voor mijn neus heb.
Ik zie dan ook regelmatig "game mode" enabled dus het lijkt alsof mijn tv dan 1 seconde disconnect/connect.
Apart, ik denk/hoop maar dat het het een software issue is.
Geen enkel probleem in 2 games en Timespy.

Ik heb mijn undervolt gisteren voornamelijk met No More Room In Hell 2 (NMRIH 2) getest.
Uiteindelijk kon ik op -100mv een game uitspelen (een uurtje ongeveer).
Vervolgens Warhammer: Darktide geprobeerd en toen crashtte ik na een 15 minuten ingame.
Zit nu dus op -95mv.
Dus niet zo'n goede undervolter als ik eerst dacht, vandaar dat je meerdere games moet testen.
Ook niet zo goed als mijn TUF 6800XT maar dat lijkt mij extreem met -125mv.
Warhammer: Darktide vond ik altijd al aardig om vrij snel een stabiele undervolt te vinden.
Het kan nog wel een paar dagen duren en een aantal -5mv kosten.
Er zijn wellicht betere methodes maar ik wil ook een beetje gamen.

De nieuwe videokaart / driver had ook mijn refreshrate gereset dus ik heb een tijd op 60h hz i.p.v. 120hz zitten gamen.
Na het op 120hz zitten werd de onstabiele undervolt eerder en sneller duidelijker.
Ik doe gewoon stapjes van -5v, meer kan in de driver, minder niet.

Ook nog wat Timespy (standaard, niet extreme) getest.
Tevens met de settings die @K-Wulf postte.
Heel bijzonder dat je dan nog een 7900XT inhaald met 212 watt max board power volgens software... maar kost wel 3000 puntjes.

-30 Power limiet
-500 Freq.
-De undervolt

Verder alles standaard gelaten, fast timings niet aangezet.
Geheugen kom ik verder niet aan.

Is nog 27.000 (op enkele puntjes, 10-tallen) in 3Dmark Timespy Graphics Score voor +/- 212W board power volgens software.
Dat is een hogere score dan menig 7900XT met (minder dan?) zo'n +/- 6800 Non XT verbruik.
Of ongeveer 6000 puntjes meer dan mijn 6800XT die dan +/- 330 watt board power verstookt.

Ventilator toerental stabiliseert met -30 -500 -100mv in NMRIH naar 800-900 RPM!

De Power limiet terug naar 0 zetten geeft mij 30.0000 (hier ook tientallen afgerond naar beneden!) Graphics score.
Power limit op -30 zetten kost dus wel 3000 Timespy Graphics puntjes.
Even kijken wat het stroomverbruik is met -500 0% power limit want ik had HWinfo64 niet open.

3000 puntjes vind ik wel veel dus ik denk dat ik de kaart maar op standaard powerlimit gebruik maar de frequentie op -500 laat.
30.000 TimeSpy Graphics is geweldig.

Ik kan vooral in NMRIH 2 merken (zeker op sommige specifieke punten in de game) dat dit behoorlijk wat sneller is dan een 6800XT op 2550 mhz.
Gisteren gespeeld op 4K, alles Ultra, FSR 3.1 op Balanced, alle optionele graphics aan behalve Chromatic Abberation.

De PowerColor Reaper heeft trouwens ook coilwhine, net als zoveel van mijn videokaarten.
De TUF 6800XT is een stuke luider qua coilwhine en die is inmiddels aardig ingewerkt :+

Ik overweeg nog steeds om de hele boel weer in de InterTech IM1 pocket te doen.
Misschien later vandaag even testen met een Seasonic SGX 650 Watt SFX voeding (heb een rebranded NZXT uit een H1)

Ik kan ook al merken dat het buiten wat warmer wordt en de game room warmer (en dat sneller) wordt.
Genieten van het lenteweer, binnen met een nieuwe videokaart :+

[ Voor 14% gewijzigd door HugoBoss1985 op 08-03-2025 20:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-06 09:02
Dat is de OC versie met magnetisch afneembare fans.
Die Mercury die ik nu besteld heb is wel een 3x8 pins versie in plaats van 2x8 pins, wel met een grote koeler met vapor chamber, maar gewoon met de stock snelheden, zoals ook de goedkoopste varianten hebben. Ik ga ook kijken of ie wat wil undervolten. Maar grotere koeler, dus minder hoge temperaturen is normaal ook minder slijtage. Ik hoop wel een paar jaartjes lekker met deze videokaart te kunnen gamen voorlopig. Ik hou niet zo chips die tegen de thermal limit aan werken en dan ineens toch heel snel degraderen (13 en 14e generatie Core CPU's bijvoorbeeld). Dus liever een grotere koeler dan "nodig". Nou ja, ik ben die 100 euro extra op een MSRP model ook een beetje voor mezelf aan het goedpraten, dat snap je. Hahaha! Zin om lekker te kunnen gamen! Flinke upgrade vanaf de 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
Great. Dit heb ik weer. Kaart binnen. Kaart inbouwen. Geen boot. Bios reset -> geen boot. Soms beeld, maar zodra ik het bios in wil loopt alles vast. Zonder de nieuwe GPU (op de iGPU): geen issue.

En nee, het is niet dat ie beeld geeft op een andere output, het bord boot gewoon niet (boot-led blijft ook branden. Die gaat na een volledige bios initialisatie uit en dan boot het bord.

Mag ik dit weer gaan debuggen :(

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Korvaag schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:52:
Great. Dit heb ik weer. Kaart binnen. Kaart inbouwen. Geen boot. Bios reset -> geen boot. Soms beeld, maar zodra ik het bios in wil loopt alles vast. Zonder de nieuwe GPU (op de iGPU): geen issue.

En nee, het is niet dat ie beeld geeft op een andere output, het bord boot gewoon niet (boot-led blijft ook branden. Die gaat na een volledige bios initialisatie uit en dan boot het bord.

Misschien Obvious maar bios is up to date?

UNOX :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz

Misschien obvious, maar zitten al die +2-pin power connectors ook goed aangesloten? Heb weleens gehad dat die kleine klote stekkertjes niet helemaal flush zaten met de main 6-pin en dus net niet helemaal lekker in het socket zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:55:
[...]

Misschien Obvious maar bios is up to date?

UNOX :+
Ja ik ben nu het BIOS aan het flashen. Zal niet de eerste keer zijn dat zoiets het fixed.

@griffz Uiteraard :) Het is niet de eerste PC die ik bouw :+

[ Voor 10% gewijzigd door Korvaag op 08-03-2025 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-06 14:11

Louw Post

Cerenas

[Afbeelding]

Nice! Ook maar proberen met m'n Reaper. Daar zag ik al een hotspot van 92 graden, terwijl de globale temp wel rond de 60-65 blijft.

De Reaper is tot m'n verbazing heel compact (had ik kunnen researchen natuurlijk), vooral in vergelijking tot m'n 6950XT Nitro+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcello_Coco

Wellicht volledig overbodig... Maar maak jij gebruik van een riser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Louw Post schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:58:
[...]

Nice! Ook maar proberen met m'n Reaper. Daar zag ik al een hotspot van 92 graden, terwijl de globale temp wel rond de 60-65 blijft.

De Reaper is tot m'n verbazing heel compact (had ik kunnen researchen natuurlijk), vooral in vergelijking tot m'n 6950XT Nitro+.
Ik had net de nieuwe Pulse naast m'n oude 7900XT TUF liggen. De TUF is wel de grootste kaart die ik OOIT gezien heb. De Pulse lijkt er gewoon klein bij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Marcello_Coco schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:59:
[...]

Wellicht volledig overbodig... Maar maak jij gebruik van een riser?
Nope.. ik doe niet aan die poespas. Een kast is een kast en er zit hardware in die nodig is. Risers en RGB komen er bij mij niet in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcello_Coco
Korvaag schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:00:
[...]

Nope.. ik doe niet aan die poespas. Een kast is een kast en er zit hardware in die nodig is. Risers en RGB komen er bij mij niet in :P
Een kast is een kast en wanneer je bijvoorbeeld een sandwich-layout (sff) hebt dan ontkom je niet aan een riser. Mijn idee was dat jij wellicht een gen4 riser gebruikt terwijl de bios een gen5 kaart verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Marcello_Coco schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:04:
[...]

Een kast is een kast en wanneer je bijvoorbeeld een sandwich-layout (sff) hebt dan ontkom je niet aan een riser. Mijn idee was dat jij wellicht een gen4 riser gebruikt terwijl de bios een gen5 kaart verwacht.
I know.. ik maakte ook maar een grapje hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Helaas. Bios update heeft ook niet geholpen. PC aan zonder kaart erin: booten en geen issue. Kaart erin: PC gaat wel aan, maar na een minuut ofzo automatisch weer uit. Ik vrees dat ik een DOA-kaart heb.

Moet er helaas nu vandoor. Ik denk dat ik m'n oude kaart maar weer moet monteren en zien wat er dan gebeurt. Theoretisch kan ik natuurlijk wat gesloopt hebben bij het wisselen van de kaarten (ik zou niet weten hoe of wat, maargoed, het kan).

Edit: lol en nu heb ik ineens wel beeld. Echt wat haat ik PC's af en toe. Honderden van die dingen gebouwd in mijn computer-zaak tijd en het is atlijd weer wat geks.

[ Voor 15% gewijzigd door Korvaag op 08-03-2025 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Louw Post schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:58:
[...]

ja ik heb een open air frankenstein build hoor, dus mijn temps liggen sowieso al 5c lager dan de meeste builds in een case. Maar ik blijf onder de 60c gpu en onder de 85 hotspot met deze settings. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XnU8ayv90Mb5B8FTYoj_LbkLqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IH8DMK9BX5ELURQT4Nv1IwZx.png?f=fotoalbum_large

Wat halen jullie in Superposition 4k? Wil wel even vergelijken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Korvaag schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:09:
Helaas. Bios update heeft ook niet geholpen. PC aan zonder kaart erin: booten en geen issue. Kaart erin: PC gaat wel aan, maar na een minuut ofzo automatisch weer uit. Ik vrees dat ik een DOA-kaart heb.

Moet er helaas nu vandoor. Ik denk dat ik m'n oude kaart maar weer moet monteren en zien wat er dan gebeurt. Theoretisch kan ik natuurlijk wat gesloopt hebben bij het wisselen van de kaarten (ik zou niet weten hoe of wat, maargoed, het kan).

Edit: lol en nu heb ik ineens wel beeld. Echt wat haat ik PC's af en toe. Honderden van die dingen gebouwd in mijn computer-zaak tijd en het is atlijd weer wat geks.
Ik heb al ergens eerder gelezen dat het bios soms reset met het inbouwen van een videokaart.
Dan zit je weer met DDR5 training (ga ik even vanuit dat je dat hebt?) dus heb je een tijd geen beeld!
Power cyclen (aan/uit) kan soms ook gebeuren in eerste instantie, uit blijven daarna natuurlijk niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFRFziDTqMZx8jJLxCwn1Bg9mYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KeMeOL7UHhLpODXnz2BwIYsA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eh2vewWh5c8oc0MWih0hUcds2wM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGyIrDGjCVRDVY4WBtoI99xy.jpg?f=fotoalbum_large

De Asus AP201 is ineens te groot.

[ Voor 31% gewijzigd door HugoBoss1985 op 08-03-2025 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcello_Coco
griffz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:24:
[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oiYuNY28sqG8TQPkIQNFECeHTMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/haWpLvpsailkZb5M4sEJX4sC.png?f=fotoalbum_large

Prime 9070XT (-90mV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Wauw! Dat is een flinke score! Wat zijn je settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakzer
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 03-06 17:10
[Afbeelding]

90-140FPS met of zonder frame gen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcello_Coco
griffz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:39:
[...]

Wauw! Dat is een flinke score! Wat zijn je settings?
Zoals ik al omschreef... -90mV uv en voor de rest niets. Ik heb dit weekend helaas niet de tijd om verder te knutselen. Wie weet wat er nog meer in de kaart zit. Koeling is hierin wel een factor. Ik zit met mijn M1 Evo en de beperkte ruimte. Heb nu een 120 fan voor onder de kaart besteld. Hopende dat die de hotspot net een tikkeltje verder beperkt ern de warme lucht sneller naar de exhaust drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Tweakzer schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:46:
[...]

90-140FPS met of zonder frame gen?
Dit verwarde mij een beetje omdat steam fps counter 60-70 aangaf, maar mijn C4 gaf met in-build FPS counter 90-144 aan. Framegen in-game stond DISABLED. Maar in de AMD Adrenalin software stond Framesmoothing wel aan.

Met framegen op driverlevel dus :+

Maargoed, could have fooled me. Ik heb het dus gewoon NIET doorgehad. Het zag er fantastisch uit. Ook met snelle bewegingen. AMD is lekker bezig!

[ Voor 5% gewijzigd door griffz op 08-03-2025 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcello_Coco
Hebben jullie trouwens al framegen 2.1 uitgeprobeert. DAT LOOPT SOEPEL ZEG!!!! Lang leve artificiasl intelligence ondanks dat het uiteindelijk het einde van de mensheid wordt (#Terminator reeks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Marcello_Coco schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:48:
[...]

Zoals ik al omschreef... -90mV uv en voor de rest niets. Ik heb dit weekend helaas niet de tijd om verder te knutselen. Wie weet wat er nog meer in de kaart zit. Koeling is hierin wel een factor. Ik zit met mijn M1 Evo en de beperkte ruimte. Heb nu een 120 fan voor onder de kaart besteld. Hopende dat die de hotspot net een tikkeltje verder beperkt ern de warme lucht sneller naar de exhaust drukt.
Ah ok. Bedankt. Ik heb een UV van -110 en nu +250 op de klok en Fast Timing op het memory. Bijzonder dat jij meer dan 10% hoger scoort! Ik ga nog even knutselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcello_Coco
griffz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:56:
[...]

Ah ok. Bedankt. Ik heb een UV van -110 en nu +250 op de klok en Fast Timing op het memory. Bijzonder dat jij meer dan 10% hoger scoort! Ik ga nog even knutselen :)
Lees je ook in over clockstretching. Je zou wellicht een hogere clockspeed kunnen zien, echter is de performance vervolgens lager. Maar goed, ik heb nog geen idee of je daar nu al met jouw instellingen in terecht bent gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Marcello_Coco schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:58:
[...]

Lees je ook in over clockstretching. Je zou wellicht een hogere clockspeed kunnen zien, echter is de performance vervolgens lager. Maar goed, ik heb nog geen idee of je daar nu al met jouw instellingen in terecht bent gekomen.
Ik heb het even getest op +100 en -100 op de klok, in beiden gevallen 100 puntjes minder dan met +250. Bijzonder wel dit, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcello_Coco
griffz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:07:
[...]

Ik heb het even getest op +100 en -100 op de klok, in beiden gevallen 100 puntjes minder dan met +250. Bijzonder wel dit, haha.
En als je de uv eraf haalt? Hoeveel punten haalt jouw kaart stock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Marcello_Coco schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:08:
[...]

En als je de uv eraf haalt? Hoeveel punten haalt jouw kaart stock?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTHtTuUmdPupe4TaKz1u8KVhVZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hMrWD5jjMk3QTb7zu1ek2f7W.png?f=fotoalbum_large

Dit is stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcello_Coco
Hmhmhm en temps? Throttled de kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Marcello_Coco schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:17:
[...]

Hmhmhm en temps? Throttled de kaart?
60c bij startup (fans staan op 0 tot 50c ofzo, standaard setting op deze kaart) 49-55c tijdens de benchmark met 30-40% fanspeed.

Total Board Power blijft op 316-317 watt. Met en zonder undervolt.. Is dat normaal?

Met undervolt haal ik wel hogere clocks en 800-900 punten hogere score.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcello_Coco
griffz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:22:
[...]

60c bij startup (fans staan op 0 tot 50c ofzo, standaard setting op deze kaart) 49-55c tijdens de benchmark met 30-40% fanspeed.

Total Board Power blijft op 316-317 watt. Met en zonder undervolt.. Is dat normaal?

Met undervolt haal ik wel hogere clocks en 800-900 punten hogere score.
En de max hotspot? Dat is namelijk de waarde waar de fans op aangestuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Marcello_Coco schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:25:
[...]

En de max hotspot? Dat is namelijk de waarde waar de fans op aangestuurd worden.
80-87c hotspot onder load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcello_Coco
Hmhmhm dat is niet anders dan bij de mijne... I'm sorry, i don't know..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• griffz
Marcello_Coco schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:30:
Hmhmhm dat is niet anders dan bij de mijne... I'm sorry, i don't know..
Nouja, 5% extra met een undervolt is opzich ook wel prima :) Bedankt in ieder geval!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
-500
-95mv

3Dmark Timespy graphics 30.080 score.

Max Hotspot (er zijn 2 readouts/waardes) ligt hier ook vrijwel gelijk me de VRAM temp.
Max 86 graden VRAM en hotspot temp.

Met bovenstaande settings max 76 graden hotspot, VRAM vrijwel hetzelfde (83-86 graden).

De hotspot delta is bij de 9070XT gewoon wat aan de hoge kant, dat zie je ook in de meeste reviews.
Komt denk ik door de zeer hoge clocks i.c.m. het stroomverbruik.

Afijn 25-30 graden verschil tussen gpu - hotspot lijkt al heel normaal.

Wellicht dat de kaartjes zelfs de VRAM temp als hotspot rapporteren?
Edit: nee want als je gaat undervolten gaat de hotspot temp flink omlaag en de vram temp niet.

3Dmark Timespy stock score is 28.880... ik haal met -500 frequency en -95mv dus een hogere score dan stock.
Verder geen setting veranderd.
Nog eens even kijken of de AMD driver niet met het default profile en 3dmark profile aan het klooien is, komt ook nog wel eens voor dat er settings verschillend staan daartussen.

Met -30% powerlimit erbij zit ik nog steeds op max 212watt board power, max 1400rpm maar VRAM gaat naar max 76 graden!
Dit is met 1 Timespy run.

[ Voor 39% gewijzigd door HugoBoss1985 op 08-03-2025 14:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Super Cow
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:04
K-Wulf schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:34:

Hij doet:

Ik heb mijn reaper op -135mv, memory op 2824 MHz, fast timings , powerlimit op -30%

Behaal ik bijna zelfde scores in game benchmarks als black wukong.

Timespy stock: 22795
Timespy ondervolt: 22457

Steel nomad stock: 6867
Steel nomad ondervolt: 6530

software vermogen van 304~watt naar 202~watt
Op de stekkerdoos (hele systeem+monitor) 385~watt naar 295~watt

Ik heb ook een overclock powerlimit + 10% gedaan, maar moest naar -100mv dan.
Timespy overclock: 24423
Steel nomad overclock: 7500

Kwam ik rond de 335 watt uit, stekkerdoos watt 425watt

1800WP Zuid + 2220WP West | MHI SRK35ZS-W Airco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Super Cow schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:53:
[...]

Ik heb mijn reaper op -135mv, memory op 2824 MHz, fast timings , powerlimit op -30%

Behaal ik bijna zelfde scores in game benchmarks als black wukong.

Timespy stock: 22795
Timespy ondervolt: 22457

Steel nomad stock: 6867
Steel nomad ondervolt: 6530

software vermogen van 304~watt naar 202~watt
Op de stekkerdoos (hele systeem+monitor) 385~watt naar 295~watt

Ik heb ook een overclock powerlimit + 10% gedaan, maar moest naar -100mv dan.
Timespy overclock: 24423
Steel nomad overclock: 7500

Kwam ik rond de 335 watt uit, stekkerdoos watt 425watt
Kijk aan met het powerlimit 30% kan het voltage dus blijkbaar ook nog verder omlaag!
Wellicht had ik daardoor ineens meer voltage nodig.
Ben dus door elkaar aan het testen zonder lager voltage dan -95mv.

Thanks, eens even verder kijken vanavond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Super Cow
Met timespy zou ik met graphics score rond de 80e plek liggen maar mijn scores worden nietmeegenomen, ben wel een noob hierin, mijn laatste keer dat ik met een GPU speelde was met een ati 9700 ofzo haha lol.

Ik weet nog niet hoe superstabiel de boel is, toen ik de powerlimiet op +10% extra zette was -135mv niet stabiel in steel nomad, -100mv wel.
Geheugen heb ik ook nog niet het max van opgezocht.

Ik had de allereerste keer wel dat de core hotspot super hoog was 35-40 graden meer, maar naar paar keer de gpu te stessen met furmark kwam de hotspot stuk lager te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Super Cow schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:12:
Met timespy zou ik met graphics score rond de 80e plek liggen maar mijn scores worden nietmeegenomen, ben wel een noob hierin, mijn laatste keer dat ik met een GPU speelde was met een ati 9700 ofzo haha lol.

Ik weet nog niet hoe superstabiel de boel is, toen ik de powerlimiet op +10% extra zette was -135mv niet stabiel in steel nomad, -100mv wel.
Geheugen heb ik ook nog niet het max van opgezocht.

Ik had de allereerste keer wel dat de core hotspot super hoog was 35-40 graden meer, maar naar paar keer de gpu te stessen met furmark kwam de hotspot stuk lager te liggen.
W.b.t. undervolten kan stabiliteit echt heel erg verschillen tussen/games benchmarks.

Het is verstandig om veel verschillende benchmarks en games te testen met dezelfde undervolt.
Je kan zelfs zo ver gaan om per game en per benchmark een bepaalde undervolt in te stellen.
Ik doe dat niet, ik ga gewoon voor 1 instelling totdat het in alles stabiel is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brozef
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9R7n42QnMZT1r_fhiOndvAu-lZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uQdcQtSadQhlljq1QF8FQLLp.png?f=fotoalbum_large

Ik sta momenteel 53e op steel nomad, met mijn eerste rondgesleutel, Deze XFX Mercury is me toch een beest.

-edit-

Immidels 43e misschien kom ik nog wel in de buurt van de top 10 :+

[ Voor 8% gewijzigd door Brozef op 08-03-2025 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tummeke393
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-06 21:07
Gisteravond ook hier mijn MSRP Reaper mogen ontvangen. Nog geen tijd gehad voor de installatie, maar daar kijk ik al naar uit gezien de resultaten hier!

Kleine zijsprong - ik zie dat Powercolor 16GB aanraadt aan RAM. Dat heb ik nu ook, samen met een 5700x3d. Maar ik vraag me toch af of dat geen bottleneck gaat vormen? Zou een upgrade naar 32GB toch aan te raden zijn ondanks de aanbeveling van 16GB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
tummeke393 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:39:
Gisteravond ook hier mijn MSRP Reaper mogen ontvangen. Nog geen tijd gehad voor de installatie, maar daar kijk ik al naar uit gezien de resultaten hier!

Kleine zijsprong - ik zie dat Powercolor 16GB aanraadt aan RAM. Dat heb ik nu ook, samen met een 5700x3d. Maar ik vraag me toch af of dat geen bottleneck gaat vormen? Zou een upgrade naar 32GB toch aan te raden zijn ondanks de aanbeveling van 16GB?
Ik geloof het niet hoor, niet specifiek voor een videokaart.

Als je Gray Zone Warfare speelt is meer dan 16gb wel fijn.
Dat lust zo 20-21gb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:20:
-500
-95mv

Max Hotspot (er zijn 2 readouts/waardes) ligt hier ook vrijwel gelijk me de VRAM temp.

Met bovenstaande settings max 76 graden hotspot, VRAM vrijwel hetzelfde (83-86 graden).

De hotspot delta is bij de 9070XT gewoon wat aan de hoge kant, dat zie je ook in de meeste reviews.

Edit: nee want als je gaat undervolten gaat de hotspot temp flink omlaag en de vram temp niet.

3Dmark Timespy stock score is 28.880... ik haal met -500 frequency en -95mv dus een hogere score dan stock.
Nog eens even kijken of de AMD driver niet met het default profile en 3dmark profile aan het klooien is, komt ook nog wel eens voor dat er settings verschillend staan daartussen.

Met -30% powerlimit erbij zit ik nog steeds op max 212watt board power, max 1400rpm maar VRAM gaat naar max 76 graden!
Ook wel heel mooi dit hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcello_Coco
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 14:20:
-500
-95mv

Iets wat ik niet begrijp is hoe je meer punten behaald met een underclock van -500mhz. Zou jij de theorie hierachter kunnen toelichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Marcello_Coco schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:07:
[...]

Iets wat ik niet begrijp is hoe je meer punten behaald met een underclock van -500mhz. Zou jij de theorie hierachter kunnen toelichten?
Op een of andere manier toch meer thermal en power headroom vrij/over denk ik.

@Super Cow Ben even bezig geweest n.a.v. jouw post met het voltage en de powerlimit.
Ik blijf toch met al mijn verschillende settings iedere keer op die -95mv uitkomen.
Maar het powerlimit verhogen doe ik dan ook niet.

Kan best zijn dat jij tegen andere limieten aan loopt, gewoon het max board power of de max clocksnelheid.
Die clocksnelheid (frequency) houdt natuurlijk ook wel een keer op ;)

Het voltage (de slider in de driver) is dan ook een offset volgens mij.
Het schaalt dynamisch mee met de frequency en power limit heeft daar ook weer mee te maken.
Heel simpel als voorbeeld zonder dat je verder iets veranderd in de driver.

-95mv ingesteld is (ik roep maar wat) bijvoorbeeld 800-900mv bij frequency op standaard.
-95mv ingesteld is (weer zomaar wat) bijvoorbeeld 700-800mv bij frequency op -500... dan heb je dus weer board power ruimte over.

Ik heb het met mijn TUF 6800XT ook zo ervaren.
Eerst het stabiele undervolt gevonden uiteindelijk op 1025v (met die kaarten kan je nog een voltage waarde opgeven in de driver, wat ook een offset voltage is)

Mijn 6800XT schaalt ook voltage dynamisch met 2200 mhz ingesteld tot 2550 mhz ingesteld (terwijl ik 1025mv instel).
Ondanks dat die undervolt 100% stabiel is in alles is de gpu niet meer stabiel met een frequency van 2600 of meer.
En dan kan ik misschien nog wel een TimeSpy draaien 1x maar stabiel is het dus niet.

[ Voor 39% gewijzigd door HugoBoss1985 op 08-03-2025 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Cow
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:13:
[...]

Op een of andere manier toch meer thermal en power headroom vrij/over denk ik.

@Super Cow Ben even bezig geweest n.a.v. jouw post met het voltage en de powerlimit.
Ik blijf toch met al mijn verschillende settings iedere keer op die -95mv uitkomen.
Maar het powerlimit verhogen doe ik dan ook niet.

Kan best zijn dat jij tegen andere limieten aan loopt, gewoon het max board power of de max clocksnelheid.
Die clocksnelheid (frequency) houdt natuurlijk ook wel een keer op ;)
ah oke, lijkt er op met undervolt dat die van mijn wat meer headroom heeft.
Ben net even met memory bezig geweest, ik zat op 2824MHz net 2850 geprobeerd, geen artifact maar lagere score in timespy, doe nu even 2800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Super Cow schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:20:
[...]

ah oke, lijkt er op met undervolt dat die van mijn wat meer headroom heeft.
Ben net even met memory bezig geweest, ik zat op 2824MHz net 2850 geprobeerd, geen artifact maar lagere score in timespy, doe nu even 2800.
Ik zou nogmaals iedereen afraden om het geheugen te overklokken op deze kaartjes.
Maargoed je ziet dus wel met undervolten en power limiteren dat de VRAM temp omlaag gaat (bij mij zo'n 10 graden eraf)... dus dan zou je eventueel het VRAM is kunnen overklokken.

Maar ik zou het niet doen, denk ook niet dat het veel oplevert?

Bij te hoge VRAM kloks gaan de timings volgens mij meespelen, misschien ook weer de temperaturen en dan krijg je dus lagere scores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super Cow
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:22:
[...]

Ik zou nogmaals iedereen afraden om het geheugen te overklokken op deze kaartjes.
Maargoed je ziet dus wel met undervolten en power limiteren dat de VRAM temp omlaag gaat (bij mij zo'n 10 graden eraf)... dus dan zou je eventueel het VRAM is kunnen overklokken.

Maar ik zou het niet doen, denk ook niet dat het veel oplevert?

Bij te hoge VRAM kloks gaan de timings volgens mij meespelen, misschien ook weer de temperaturen en dan krijg je dus lagere scores.
Ik ben de uitersten nu aan het opzoeken voor mijn kaart, test atm ook op 110% powerlimit.
Als ik de max gevonden heb (met check hotspots) zet ik de boel weel op -30% en alles binnen marge.

Toen ik de kaart installeerde, zag ik dat de achterplaat geen thermal pads had, en volgens mij is de plaat van aluminium. Ik weet niet of de plaat makkelijk los is te maken (zonder garantieverlies) om wat thermal pads op te plakken waar het geheugen zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-06 19:28
Is het een idee om in de TS een tabel mee te nemen van scores en settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Super Cow schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:27:
[...]

Ik ben de uitersten nu aan het opzoeken voor mijn kaart, test atm ook op 110% powerlimit.
Als ik de max gevonden heb (met check hotspots) zet ik de boel weel op -30% en alles binnen marge.

Toen ik de kaart installeerde, zag ik dat de achterplaat geen thermal pads had, en volgens mij is de plaat van aluminium. Ik weet niet of de plaat makkelijk los is te maken (zonder garantieverlies) om wat thermal pads op te plakken waar het geheugen zit?
Heb ik ook gezien.
De heatsink moet eerst van de kaart/gpu af om bij de schroefjes van de backplate te komen.
Dan moet je al door het garantie seal heen en dus ook de PTM en het liefste alle thermal pads aan de voorkant vervangen.
Ik zou er niet aan beginnen :P

Maar of het helpt of niet... je ziet dat de hele dure grote kaarten met dikke heatsinks ook zulke VRAM temperaturen hebben ;)

Ik zou eerder gewoon je airflow verbeteren en goed undervolten eventueel met een negatieve powerlimit.

https://www.techpowerup.c...-rx-9070-xt-nitro/39.html
Kijk daar maar eens en op nog wat andere views.
Op de Nitro+ wordt het ook gewoon 90 graden.
Maar die kaart boost waarschijnlijk idioot hoog qua clocksnelheden en heeft een heel hoog energie limiet.
Dus als de GPU warmer wordt (daardoor) wordt het RAM ook iets warmer.

Afijn ik zie nu dezelfde VRAM temps als bij TechPowerUp op een Asus Tuf 9070XT OC ;)
Op die kaarten zit het aan 2 kanten ingepakt met thermal pads.

Heb ook wel 92 graden gezien bij Pauls Hardware voor een Reaper.

@Santee Een soort highscore en een mooi overzichtje, op zich een leuk idee.
Voel jij je geroepen?
Dan maak ik je mede auteur.

[ Voor 24% gewijzigd door HugoBoss1985 op 08-03-2025 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
30.146 is nu mijn hoogste Timespy score door enkel en alleen het voltage op -95mv te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brozef
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqzXsAga8Shdb7sizL0DQT7F37A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9sYgaP7UAFtsETNCsL6YPGkD.png?f=fotoalbum_large

Sta 89e op time spy gesorteerd op graphics score, aangezien mijn overall score laag is omdat intel CPU's zwaar voordeel hebben in de CPU tests.

Wel heel blij om in de top 100 in de wereld te zijn op steel nomad en time spy DX12

+100 limit
-145 mv
2776 VRAM
110% power limit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Super Cow
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:29:
[...]

Heb ik ook gezien.
De heatsink moet eerst van de kaart/gpu af om bij de schroefjes van de backplate te komen.
Dan moet je al door het garantie seal heen en dus ook de PTM en het liefste alle thermal pads aan de voorkant vervangen.
Ik zou er niet aan beginnen :P

Maar of het helpt of niet... je ziet dat de hele dure grote kaarten met dikke heatsinks ook zulke VRAM temperaturen hebben ;)

Ik zou eerder gewoon je airflow verbeteren en goed undervolten eventueel met een negatieve powerlimit.

https://www.techpowerup.c...-rx-9070-xt-nitro/39.html
Kijk daar maar eens en op nog wat andere views.
Op de Nitro+ wordt het ook gewoon 90 graden.
Maar die kaart boost waarschijnlijk idioot hoog qua clocksnelheden en heeft een heel hoog energie limiet.
Dus als de GPU warmer wordt (daardoor) wordt het RAM ook iets warmer.

Afijn ik zie nu dezelfde VRAM temps als bij TechPowerUp op een Asus Tuf 9070XT OC ;)
Op die kaarten zit het aan 2 kanten ingepakt met thermal pads.

Heb ook wel 92 graden gezien bij Pauls Hardware voor een Reaper.

@Santee Een soort highscore en een mooi overzichtje, op zich een leuk idee.
Voel jij je geroepen?
Dan maak ik je mede auteur.
Ah dat is jammer van de backplate dat de hele koeler er af moet.
hotspot mem (geen heat-soak) is 84 graden.

Over timespy score misschien handig om Graphics Score ook te melden, door mijn CPU zal de total score nooit hoog worden, maar Graphics Score zit in top8% atm

MIjn score is 24603
Graphics Score is: 32713
Dit is in overclock modus 110% powerlimit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• griffz
Brozef schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:43:
[Afbeelding]

Sta 89e op time spy gesorteerd op graphics score, aangezien mijn overall score laag is omdat intel CPU's zwaar voordeel hebben in de CPU tests.

Wel heel blij om in de top 100 in de wereld te zijn op steel nomad en time spy DX12

+100 limit
-145 mv
2776 VRAM
110% power limit
Ik ben wel benieuwd hoe dit zich vertaald naar gaming. Je gaat behoorlijk wat meer stroom verbruiken vergeleken met powertarget verlagen om stock+ performance te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:21

D4NG3R

kiwi

:)

griffz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:24:
[Afbeelding]

Powercolor Reaper, zo uit het doosje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RODktKSQ2J0DaB8i_wOO9MVl1cQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1ucUMu6tziJZn4htzw1GaDPS.png?f=fotoalbum_large

Uurtje zitten tweaken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOTrmFkax3ATMLyPVKS6EXPwmIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/knrd3jmSH6f18IiMxKh633ig.png?f=fotoalbum_large

Tot dusver stabiel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8lpD8IyI5ckBnkoDCFdHhbn68E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SGYnyhnznPhy6zrgcJu9iSeG.png?f=fotoalbum_large

Steel Nomad van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxPHlcrYKs6pD6BsuFaElCVz3WA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YdmHNCEHe80y8lq1T2Wltyzs.png?f=fotoalbum_large

Naar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jrgHI2baVRBKl9Q7rm0F6iuTxTA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZnaJubKjqxMJVquwiGWTAGAy.png?f=fotoalbum_large

Geheugen tikt de 94c aan, hotspot 87c, reguliere temp komt niet boven de 60c.

Ik kan er waarschijnlijk wel meer uit halen, maar gezien de geheugentemp vind ik het voor nu wel even mooi geweest. :)

-90mV was iig niet stabiel met de standaard powerlimit, nog niet getest met 110%.

[ Voor 23% gewijzigd door D4NG3R op 08-03-2025 17:10 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• griffz
D4NG3R schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:02:
[...]

Powercolor Reaper, zo uit het doosje:
[Afbeelding]

Uurtje zitten tweaken:
[Afbeelding]

Tot dusver stabiel:
[Afbeelding]

Steel Nomad van:
[Afbeelding]

Naar:
[Afbeelding]

Geheugen tikt de 94c aan, hotspot 87c, reguliere temp komt niet boven de 60c.

Ik kan er waarschijnlijk wel meer uit halen, maar gezien de geheugentemp vind ik het voor nu wel even mooi geweest. :)

-90mV was iig niet stabiel met de standaard powerlimit, nog niet getest met 110%.
Leuk om te zien dat als je je kaart in de fik zet, er dan dus wel 10-15% winst behaald kan worden!

edit: lijkt erop dat jouw kaartje al begon met een voorsprong van ruim 2000 puntjes stock. Aardig verschilletje wel :)

[ Voor 3% gewijzigd door griffz op 08-03-2025 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brozef
griffz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:47:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe dit zich vertaald naar gaming. Je gaat behoorlijk wat meer stroom verbruiken vergeleken met powertarget verlagen om stock+ performance te krijgen.
Ja ik verwacht ook niet dat dit stabiel is, maar ik heb een 5080 in mijn bezit gehad en die haalde met OC 35842, dus om daar maar 2,7k achter te zitten vind ik wel echt indrukwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

griffz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:12:
[...]

Leuk om te zien dat als je je kaart in de fik zet, er dan dus wel 10-15% winst behaald kan worden!

edit: lijkt erop dat jouw kaartje al begon met een voorsprong van ruim 2000 puntjes stock. Aardig verschilletje wel :)
Nouwja, ik vind het verschil belachelijk groot, vooral stock. M'n clocks kwamen stock ('Favor Performance' profiel) niet verder dan de standaard boost clock van de 9070XT, met een TBP-piek van 354W aldus HWmonitor.

Maximale temps waren daarbij overigens vrijwel identiek, geheugen bleef 1c koeler dan wat ik net vermelde.

Dat ik zelfs dan +2000 puntjes doe is opvallend.

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 08-03-2025 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brozef
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fkAkpymtuTrwvY2EwYb23qVEqE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QviYDTRm1oFN3d3sBwi0ao2E.png?f=fotoalbum_large

Ik vind het wel prima zo, memory kwam op 84c, hot spot GPU 80c. Met fans op standje bladblazer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
Brozef schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:27:
[Afbeelding]

Ik vind het wel prima zo, memory kwam op 84c, hot spot GPU 80c. Met fans op standje bladblazer
Hoppa 3000 punten meer dan 30.000. Dat is soms een videokaart upgrade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-06 14:11

Louw Post

Cerenas

Reaper op default
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHvkyihiq_211SOgI7DgDPFInhg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WkdIFS5Ri2nMNSeVL4VV8X2R.jpg?f=user_large

Met -90mV, verder stock (op -100mV crashte 3D Mark).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWAKRc_GYLsFxVHJP9vAMFA5_DI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LY9UrjET1EMOWIm2yMhoudbA.jpg?f=user_large

Wel gek dat de test in 3D Mark aangeeft dat de gpu clock rond de 2,8Ghz blijft hangen, maar als ik bijvoorbeeld Stalker 2 open heb staan, met HWMonitor, wordt er aangegeven dat de clock op 3,25Ghz zit. Op de undervolt na heb ik niks aangepast.

Temperatuur lijkt ook iets van 4 graden lager op de hot spot, dus ik vind het wel prima zo denk ik.

Edit: oh en total board power zit met undervolt op zo'n 280-300 watt, op default was dat 300-340.

[ Voor 5% gewijzigd door Louw Post op 08-03-2025 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
D4NG3R schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:22:
[...]

Nouwja, ik vind het verschil belachelijk groot, vooral stock. M'n clocks kwamen stock ('Favor Performance' profiel) niet verder dan de standaard boost clock van de 9070XT, met een TBP-piek van 354W aldus HWmonitor.

Maximale temps waren daarbij overigens vrijwel identiek, geheugen bleef 1c koeler dan wat ik net vermelde.

Dat ik zelfs dan +2000 puntjes doe is opvallend.
Ja jij hebt de silicon lottery wel gewonnen vandaag! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Of ik heb gewoon een treurig kaartje met een stock performance van 17k in super position, als ik het zo zie bij meerdere mensen :+

[ Voor 9% gewijzigd door griffz op 08-03-2025 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brozef
Nou als ik stock Monster hunter wilds opstart, is mijn verbruik 280-285w met een fps van 79-80 in het gebied waar ik nu benchmark

Zodra ik mijn undervolt profiel van -100 (die-150 was instabiel zoals verwacht) doe. Krijg ik een verbruik van 275w en 86-87 fps.

Gratis frames

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Brozef schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:48:
Nou als ik stock Monster hunter wilds opstart, is mijn verbruik 280-285w met een fps van 79-80 in het gebied waar ik nu benchmark

Zodra ik mijn undervolt profiel van -100 (die-150 was instabiel zoals verwacht) doe. Krijg ik een verbruik van 275w en 86-87 fps.

Gratis frames
Op welke resolutie? Met of zonder RT en FSR, Framegen, etc? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansjoh
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-06 11:27
Louw Post schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:37:
Reaper op default
[Afbeelding]

Met -90mV, verder stock (op -100mV crashte 3D Mark).
[Afbeelding]

Wel gek dat de test in 3D Mark aangeeft dat de gpu clock rond de 2,8Ghz blijft hangen, maar als ik bijvoorbeeld Stalker 2 open heb staan, met HWMonitor, wordt er aangegeven dat de clock op 3,25Ghz zit. Op de undervolt na heb ik niks aangepast.

Temperatuur lijkt ook iets van 4 graden lager op de hot spot, dus ik vind het wel prima zo denk ik.

Edit: oh en total board power zit met undervolt op zo'n 280-300 watt, op default was dat 300-340.
Ik heb hetzelfde met de Red Devil in 3DMark (stock waarden) . Blijft rond de 2,8/2,9ghz. Als ik in AMD Adrenalin de stress test doet komt het op 3,4ghz. Maar goed, ben er nog een noob in. Beetje aan het uitvogelen hoe dit allemaal werkt met overklokken en undervolten etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystic_X
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-04 23:21

Mystic_X

What does this button do

HugoBoss1985 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:21:

Het flikkeren wat ik heb komt alleen voor als ik in een game zit, alt + tab doe en een web browsers voor mijn neus heb.
Ik zie dan ook regelmatig "game mode" enabled dus het lijkt alsof mijn tv dan 1 seconde disconnect/connect.
Apart, ik denk/hoop maar dat het het een software issue is.
Geen enkel probleem in 2 games en Timespy.
Dit is hetzelfde issue waar ik het eerder over had.
Een temp fix zoals ik eerder poste is

Toen hij werkte kreeg ik elke keer flikkeringen in mijn scherm bij het openen en werken in een (chromium) browser.
Wat gegoogled en hardware acceleration in chrome uitzetten werkte maar toen ik verder las bleek het volgende ook te werken "go to chrome://flags and adjust the "Angle" flag to opengl" daarna hardware acceleration aangezet en geen issues meer.

Het nadeel daarvan is dat youtube minder goed lijkt te werken als hardware acceleration (heet in het nederlands trouwens Grafische versnelling) uitstaat en ik vind het onder OpenGL minder goed werken.
Ik hoop dat het een software issue is.

*Edit laat maar. Ik wist niet dat zoveel games anno 2025 nog een FPS cap hebben Elden ring, Sekiro, Star Rail...

[ Voor 16% gewijzigd door Mystic_X op 08-03-2025 18:36 ]

A great thought in a small mind is a dangerous thing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pdb9HI9fwNr9XiEjY1iDTU_m3XY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PLBExulE9S05ZSUhsCNZsvoB.png?f=user_large

Dit is mijn stock performance. Ook even de laatste chipset drivers gedownload. Toch wel een fors stukje minder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGeitt
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09-04 11:22
Weet iemand wat ik fout doe?
Heb een reaper maar heb een stock performance in super position van 13990
Min fps 60
Avg fps 105

Wel al 4000 meer dan de 6950xt maar toch als ik vergelijk met een ander hier…. lijkt het me wat laag.

Volgens mij in windows 10 had ik een veel hogere score.

Heb btw een
i7 12700k
48GB ram
Arctic freezer 2 360
3440x1440p ultrawide.

Heb mijn pc vandaag geupdate nr windows 11 en bios update gedaan en driver van amd geupdate

[ Voor 9% gewijzigd door MrGeitt op 08-03-2025 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brozef
griffz schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:50:
[...]

Op welke resolutie? Met of zonder RT en FSR, Framegen, etc? :)
Dit is op 3440x1440
FSR 4 Quality
Geen framegen,

Alles max behalve high res textures (Die gaven zelfs mijn 5080 hele nare 1% lows)

Als ik op gewoon 1440p ga krijg ik er nog 10fps bij gemiddeld dus rond de 95-96.

Dit is ook waarschijnlijk het minimum wat ik zal hebben, aangezien het in een drukke plek in het spel is en mijn framerate gemiddeld hoger ligt dan dit.

Zelf speel ik dit met virtual super resolution op 5120x2160 utlrawide gedownsampled naar 3440x1440p ultrawide en zonder RT en dat ziet er heel goed uit en krijg ik rond de 60fps, wat dus met framegen makkelijk 100-110 fps+ is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satan_cat
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15:11
Brozef schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:05:
[...]

Dit is op 3440x1440
FSR 4 Quality
Geen framegen,

Alles max behalve high res textures (Die gaven zelfs mijn 5080 hele nare 1% lows)

Als ik op gewoon 1440p ga krijg ik er nog 10fps bij gemiddeld dus rond de 95-96.

Dit is ook waarschijnlijk het minimum wat ik zal hebben, aangezien het in een drukke plek in het spel is en mijn framerate gemiddeld hoger ligt dan dit.

Zelf speel ik dit met virtual super resolution op 5120x2160 utlrawide gedownsampled naar 3440x1440p ultrawide en zonder RT en dat ziet er heel goed uit en krijg ik rond de 60fps, wat dus met framegen makkelijk 100-110 fps+ is
Heest dat super resolution echt impact op de graphics? En al helemaal als je dan ook FSR eroverheen gooit waardoor er weer een lagere render resolutie gekozen wordt.
Ben wel benieuwd want deze kaart komt binnenkort binnen en heb ook 3440x1440. Sommige spellen die een fps cap hebben zouden hierdoor toch nog wat mooier kunnen zijn, als het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Nou dit lijkt voor mij redelijk de max:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E33o5vjCLMfjxmm7Y5A_sBgZuPo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wnl9DR6l2suoyooi40l6JXcC.png?f=user_large

Met best wel juiced up settings:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABLuisEEkRxjJinMdeXDhGwQyS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7cm02mMTAynDoE7kGGb9boat.png?f=fotoalbum_large

Geen idee hoe je aan die 22k komt, netjes hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• griffz
Brozef schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:05:
[...]

Dit is op 3440x1440
FSR 4 Quality
Geen framegen,

Ja echt heel erg netjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brozef
Satan_cat schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:09:
[...]

Heest dat super resolution echt impact op de graphics? En al helemaal als je dan ook FSR eroverheen gooit waardoor er weer een lagere render resolutie gekozen wordt.
Ben wel benieuwd want deze kaart komt binnenkort binnen en heb ook 3440x1440. Sommige spellen die een fps cap hebben zouden hierdoor toch nog wat mooier kunnen zijn, als het werkt.
Ik heb het gevoel van wel, de outfit van mijn hunter voelt zeker minder washed out als ik VSR aanzet, ik weet het alleen nog niet zeker ga nog even verder testen of het daadwerkelijk beter is of een placebo

-edit-

Na even een heel goed op te letten bij de snorharen van die kat die je hebt in game, kan je ook net zo goed zonder VSR en alleen native fsr4 gebruiken ik kan daar in niet echt een verschil zien maar met native fsr4 heb je meer performance.

[ Voor 22% gewijzigd door Brozef op 08-03-2025 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K-Wulf
Toch maar mijn 9070 XT Reaper uit de verpakking gehaald en besloten niet meer op de 5080 te wachten. (met de honderden bespaarde euro's kan ik ook gewoon weer eerder upgraden mocht dat nodig zijn)

Stock Temps zijn goed. Tijdens gaming (4k GPU limited) is dat
62c GPU
84c hotspot GPU
90c memory

Nu aan het tuning geslagen:
-100 mV
2666 Mem
+200 GPU clock

geeft 20519 op de 4k optimized Superposition bench.
Stock was 19414.

Dit is op een 5900X, trouwens. Geen 3D vcache hier :(

[ Voor 11% gewijzigd door K-Wulf op 08-03-2025 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• griffz
K-Wulf schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:15:
Toch maar mijn 9070 XT Reaper uit de verpakking gehaald en besloten niet meer op de 5080 te wachten. (met de honderden bespaarde euro's kan ik ook gewoon weer eerder upgraden mocht dat nodig zijn)

Stock Temps zijn goed. Tijdens gaming is dat
62c GPU
84c hotspot GPU
90c memory

Nu aan het tuning geslagen:
-100 mV
2666 Mem
+200 GPU clock

geeft 20519 op de 4k optimized Superposition bench.
Stock was 19414.
Jeetje, die reapers zijn wel snel dan hoor! Ik ben jaloers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Welke kaart heb jij eigenlijk @griffz ?

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussie over en ervaring met de 9000 serie van AMD. Prijzendiscussies horen thuis in [AMD Radeon RX9000 series] Levertijden & Prijzen. Post dat hier dus niet. Ook discussies over winkels horen hier niet.