Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-06 11:27
In een aantal topics kwam onze nieuwe aanwinst al naar voren, omdat er de komende maanden/jaren nogal wat dingen zijn die ik hier wel vragen en bespreken, en wil delen natuurlijk, is het nu de koop definitief is tijd voor een wat groter topic.

Zoektocht
Ons huidige huis begint vanwege de kinderen en het thuiswerken wat klein te worden, dus we zijn al aardig lang op zoek naar iets nieuws. We zouden graag vrijstaand willen en we weten goed wat we willen qua smaak & indeling.

Woningen die er goed uitzagen, daarbij hadden we vaak het gevoel teveel te betalen omdat we altijd wel flinke aanpassingen nodig vonden (smaak of indeling, zo hebben we 5 slaapkamers PLUS 2 thuiskantoren nodig).

We keken al snel naar 'rand van de markt', oude kantoorpanden of boerderijen renoven, maar tegelijkertijd willen we hier 50 jaar kunnen wonen en dus ook onze kinderen er groot kunnen brengen.

Ons lijstje zag er ongeveer zo uit:
- totaal te renoveren, maar met een mooie 'smoel' (omdat het uiterlijk vaak lastig aan te passen is)
- minstens 200m2, idealiter meer
- dichtbij een goed wooncentrum, niet te dorps i.v.m school en winkels

Deze zoektocht heeft ongeveer 4 jaar geduurd. In die 4 jaar zijn er denk ik bij pakweg 50 bezichtigingen 3 serieuze kandidaten geweest.

Eerst een casco nieuwbouw villa, achtergelaten door een overleden eigenaar. Hier hebben we ons vlak voor tekenen teruggetrokken vanwege de omgeving (te dorps).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Daarna een monumentaal herenhuis, middenin de stad. Prachtig, eigenlijk boven budget, en moest volledig gestript worden. De dag voor tekenen krijgen we te horen dat de eigenaar (een onderneming) onder curatele is geplaatst.. De woning is uiteindelijk in een schikking met een schuldeiser verbeurd..
Members only:

En tot slot de woning die we uiteindelijk gekocht hebben. Een villa van nog geen 50 jaar oud, maar die toch (binnen) al behoorlijk gedateerd was. Buiten en structureel leek het iets meer op orde, maar het was middenin een leuke stad, binnen budget en vooral groot, heel groot. 3 verdiepingen van elke bijna 200m2. We waren verkocht, al was de hypotheek wel een dingetje. Maar dat is ook achter ons, en over 5 maanden gaan we beginnen!
Members only:

Stap 1
Dit hele project begint met de bovenverdieping. Overal is de woning gestript door de vorige eigenaar, of gaan wij dat nog doen, maar boven is het niet best. Naast de noodzaak is onze redenering ook dat als we boven 'klaar' zijn, we kunnen verhuizen. In het (goede staat) souterrain is namelijk een woonkamer en keuken aanwezig, alleen slechts 1 slaapkamer.

De woning is een t-vorm en de bovenverdieping is zoals gezegd bijna 200m2 met daarboven nog een nekzolder die deels is weggehaald (om een 7 meter hoge slaapkamer te krijgen.

Bij dat strippen is ook (behoorlijke) waterschade aangetroffen en ons vermoeden is dat dat de vorige eigenaar 'brak'. De 3 dakkapellen zijn doorgerot en de dakplaten zijn op sommige punten doorweekt. Het hele dak zal eraf moeten, en vanwege het formaat en de t-vorm zal dat een duur klusje worden.

Ons plan is om alles tot de balklaag eraf te (laten) halen, en nieuwe dakplaten, isolatie en dakpannen te doen. De dakkapellen herstellen en eenzelfde dakkapel bijplaatsen voor in totaal 4 stuks. We willen meteen maximale isolatie doen en een andere (een strakke vlakke) dakpan dus dat betekent een vergunning.

Die vergunning is eigenlijk de eerste stap, gelijktijdig met het opvragen van offertes voor dat dak. Ik hoop dat het onder de 100k blijft maar ik vrees het ergste. Als er tips zijn om hierop te besparen, graag! Ik heb niet helder waar de meeste kosten/tijd in zit dus ook niet waar winst te behalen valt.

En dan de indeling boven, om een idee te krijgen hierbij de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43oWHXoVMUWsrETXk0EOyBpfYBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GLJYycu5e9zTwCPl2km4c5t4.png?f=fotoalbum_large
In het linkerdeel zou een mooie master suite kunnen komen, met 'onder' en 'rechts' de 4 slaapkamers voor de kinderen. Ik vind het heel belangrijk dat wij onze eigen badkamer hebben en dat moet makkelijk mogelijk zijn qua ruimte, maar we spelen met het idee om een echt grote master suite te maken, zodat het ook een soort avond-woonkamer kan zijn met zithoek, inloopkast, etc.

In 'slaapkamer 1' is de zolder helemaal weggehaald, waardoor die tot de nok (5-6 meter denk ik) doorloopt. De andere kamers hebben 2,50 plafondhoogte met een bergzolder erboven. Als het zinvol is kan die op sommige kamers ook weg, en anders hebben we lekker veel ruimte voor berging en technische installaties. Het is wel een beetje beholpen dus ik moet het even laten nakijken door een constructeur denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNe1QTAQT4SmQGs-ZIOk4AbZHxk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rIHaVjQLi8DY41FN4jbq0mWB.png?f=fotoalbum_large

Een eerste schets hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GejBww_UfiyNAtsPQvBvALSOrw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HiePBce724KnktTHWqEvjnjT.png?f=fotoalbum_large

Hierbij heeft de master dus een hoek voor een inloopkast, eentje voor een zithoek, en een slaapdeel, en een dedicated badkamer.
De 4 kinderen delen 1 ruimere badkamer, of moet ik kijken of er een 3e badkamer in zou passen? Ik weet dat we dat als Nederlanders not done vinden (want doe maar normaal) maar ik kan me 1 voor de jongens en 1 voor de meisjes wel voorstellen dat dat prettig is. Maar vooralsnog denk ik aan 2 badkamers totaal.

De zoldertrap gaat weg, omdat de zolder alleen voor berging en installatie gebruikt wordt (1,90 hoog ongeveer) en ik dat prima met vlizotrap achtige constructies kan doen.

Daarnaast is in de tekening een 5e slaapkamer gerealiseerd in wat vroeger een kelderhok was. Daar is nu geen raam, en daar zou een extra dakkapel komen. Of een dakraam - al betwijfel ik hoeveel duurder een dakkapel is aangezien het hele dak eraf gaat (en ik dus alleen een casco frame en kozijn nodig heb, de dakdekkers trekken er vervolgens overheen).

En nu
Zowel de vergunning als de offerteaanvraag voor dat nieuwe dak+dakkapel wil ik eigenlijk komende week de deur uit. Volgens mij kan ik dat het beste door een bouwkundig bureau laten uittekenen aangezien we goed weten wat we willen.

Daarnaast ga ik me richten op de indeling van de bovenverdieping en een technisch overzicht maken (warmtepomp, balansventilatie, etc). Ik heb best een hoge ambitie wat betreft comfort wat volgens mij goed mogelijk is aangezien toch het hele dak eraf gaat. Maar hoeveel de gevels 'lekken' weet ik nog niet, als dat heel extreem is wordt dat een klus.

P.S. Ik kies er bewust voor geen Funda links of foto's te delen, later komen er meer eigen foto's van de binnen situatie. Als je weet welke woning dit is, liever de link/adres niet delen. Thanks!

[ Voor 8% gewijzigd door Muldert op 24-02-2025 09:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:24
Leuke plannen! Wat betreft badkamers voor de kinderen zou ik het wel geloven. Qua privacy wil je misschien, als ze wat ouder worden, wat meer 'lucht' mogelijkheden tussen de bedden. (Het lijkt in de huidige opzet nogal dicht op elkaar, ondanks het muurtje er tussen).
Mijn broertje had dat graag gewild toen ik begon met vriendinnen mee naar huis nemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Eddos schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:33:
Leuke plannen! Wat betreft badkamers voor de kinderen zou ik het wel geloven. Qua privacy wil je misschien, als ze wat ouder worden, wat meer 'lucht' mogelijkheden tussen de bedden. (Het lijkt in de huidige opzet nogal dicht op elkaar, ondanks het muurtje er tussen).
Mijn broertje had dat graag gewild toen ik begon met vriendinnen mee naar huis nemen :+
Ja heb ik ook aan gedacht, die bedden staan er maar ingetekend en kunnen aan de andere kant, maar dat is wel schuin dak. Dus weet niet goed hoe ik daarin meer lucht kan creëren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:09
Als je 3 van zulke verdiepingen hebt waarom dan alle slaapkamers en badkamers op 1 verdieping “proppen”?
Ik zou denk ik zelf de master met badkamer en een mooie grote inloop kast en de 2 kantoren op de bovenste verdieping plaatsen en de kinderslaapkamers met 1 of 2 extra badkamers op de middelste verdieping en op de begane grond de woonkamer met grote woonkeuken situeren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
GeeMoney schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:02:
Als je 3 van zulke verdiepingen hebt waarom dan alle slaapkamers en badkamers op 1 verdieping “proppen”?
Ik zou denk ik zelf de master met badkamer en een mooie grote inloop kast en de 2 kantoren op de bovenste verdieping plaatsen en de kinderslaapkamers met 1 of 2 extra badkamers op de middelste verdieping en op de begane grond de woonkamer met grote woonkeuken situeren denk ik.
Dat is souterrain, begane grond en boven.
Souterrain is niet om te slapen, echt meer een kelder. En we vinden het fijn de kinderen bij ons te hebben ‘s nachts want ze zijn nog jong.

Ik kan me voorstellen dat er later een oudere puber is die behoefte heeft aan een eigen plekje in t souterrain en dat kan tegen die tijd altijd wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Muldert schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:14:
[...]

Dat is souterrain, begane grond en boven.
Souterrain is niet om te slapen, echt meer een kelder. En we vinden het fijn de kinderen bij ons te hebben ‘s nachts want ze zijn nog jong.

Ik kan me voorstellen dat er later een oudere puber is die behoefte heeft aan een eigen plekje in t souterrain en dat kan tegen die tijd altijd wel
Wellicht helpen dan schetsen van alle verdiepingen even.
Als ze trap kunnen lopen dan weten ze je ook in de nacht prima te bereiken hoor als er iets is ;) .
Ieder voor zich maar als je 600m2 woonoppervlakte hebt dan vind ik de slaapkamers niet in verhouding met de ruimte die je hebt op papier.
En gezien die steun pilaar zou ik zeker even een constructeur een rondje laten maken, wie weet wat de vorige eigenaar op eigen inzicht nog meer heeft weggebeukt :P .

En grootste besparingen bereik je door natuurlijk dingen zelf te doen, neemt alleen je doorlooptijd natuurlijk toe. Mijn ervaring is dat als je een beetje inzicht hebt en tijd, dan is in de bouw 80% zelf te doen. Je moet alleen afwegen of je het de tijd en moeite waard vindt.

Iets als een compleet dak waar waarschijnlijk een constructeur en tekeningen ook aan te pas moeten komen is wellicht handiger om uit te besteden. Zaken als tussenwandjes, leidingen, badkamers, toiletjes is allemaal prima zelf te doen als je er even de tijd voor neemt en dat bespaard ook behoorlijk.
Ook zelf slopen en afvoeren zal de prijs drukken hier en daar.

[ Voor 34% gewijzigd door GeeMoney op 23-02-2025 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:57
Fijn dat de taxatie uiteindelijk gelukt is!

Eens met @GeeMoney. Met zoveel ruimte zou ik toch echt de master op de begane grond doen. Lekker levensloopbestendig, je hoeft niet te proppen met de slaapkamers, en je hoeft de zoldertrap niet weg te halen.

Maar goed, dat is natuurlijk lastig zeggen zonder plattegronden van de overige verdiepingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aezakmi
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20-06 11:39
Muldert schreef op zondag 23 februari 2025 @ 20:27:
In een aantal topics kwam onze nieuwe aanwinst al naar voren, omdat er de komende maanden/jaren nogal wat dingen zijn die ik hier wel vragen en bespreken, en wil delen natuurlijk, is het nu de koop definitief is tijd voor een wat groter topic.

Zoektocht
Ons huidige huis begint vanwege de kinderen en het thuiswerken wat klein te worden, dus we zijn al aardig lang op zoek naar iets nieuws. We zouden graag vrijstaand willen en we weten goed wat we willen qua smaak & indeling.

Woningen die er goed uitzagen, daarbij hadden we vaak het gevoel teveel te betalen omdat we altijd wel flinke aanpassingen nodig vonden (smaak of indeling, zo hebben we 5 slaapkamers PLUS 2 thuiskantoren nodig).

We keken al snel naar 'rand van de markt', oude kantoorpanden of boerderijen renoven, maar tegelijkertijd willen we hier 50 jaar kunnen wonen en dus ook onze kinderen er groot kunnen brengen.

Ons lijstje zag er ongeveer zo uit:
- totaal te renoveren, maar met een mooie 'smoel' (omdat het uiterlijk vaak lastig aan te passen is)
- minstens 200m2, idealiter meer
- dichtbij een goed wooncentrum, niet te dorps i.v.m school en winkels

Deze zoektocht heeft ongeveer 4 jaar geduurd. In die 4 jaar zijn er denk ik bij pakweg 50 bezichtigingen 3 serieuze kandidaten geweest.

Eerst een casco nieuwbouw villa, achtergelaten door een overleden eigenaar. Hier hebben we ons vlak voor tekenen teruggetrokken vanwege de omgeving (te dorps).

Daarna een monumentaal herenhuis, middenin de stad. Prachtig, eigenlijk boven budget, en moest volledig gestript worden. De dag voor tekenen krijgen we te horen dat de eigenaar (een onderneming) onder curatele is geplaatst.. De woning is uiteindelijk in een schikking met een schuldeiser verbeurd..

En tot slot de woning die we uiteindelijk gekocht hebben. Een villa van nog geen 50 jaar oud, maar die toch (binnen) al behoorlijk gedateerd was. Buiten en structureel leek het iets meer op orde, maar het was middenin een leuke stad, binnen budget en vooral groot, heel groot. 3 verdiepingen van elke bijna 200m2. We waren verkocht, al was de hypotheek wel een dingetje. Maar dat is ook achter ons, en over 5 maanden gaan we beginnen!

Stap 1
Dit hele project begint met de bovenverdieping. Overal is de woning gestript door de vorige eigenaar, of gaan wij dat nog doen, maar boven is het niet best. Naast de noodzaak is onze redenering ook dat als we boven 'klaar' zijn, we kunnen verhuizen. In het (goede staat) souterrain is namelijk een woonkamer en keuken aanwezig, alleen slechts 1 slaapkamer.

De woning is een t-vorm en de bovenverdieping is zoals gezegd bijna 200m2 met daarboven nog een nekzolder die deels is weggehaald (om een 7 meter hoge slaapkamer te krijgen.

Bij dat strippen is ook (behoorlijke) waterschade aangetroffen en ons vermoeden is dat dat de vorige eigenaar 'brak'. De 3 dakkapellen zijn doorgerot en de dakplaten zijn op sommige punten doorweekt. Het hele dak zal eraf moeten, en vanwege het formaat en de t-vorm zal dat een duur klusje worden.

Ons plan is om alles tot de balklaag eraf te (laten) halen, en nieuwe dakplaten, isolatie en dakpannen te doen. De dakkapellen herstellen en eenzelfde dakkapel bijplaatsen voor in totaal 4 stuks. We willen meteen maximale isolatie doen en een andere (een strakke vlakke) dakpan dus dat betekent een vergunning.

Die vergunning is eigenlijk de eerste stap, gelijktijdig met het opvragen van offertes voor dat dak. Ik hoop dat het onder de 100k blijft maar ik vrees het ergste. Als er tips zijn om hierop te besparen, graag! Ik heb niet helder waar de meeste kosten/tijd in zit dus ook niet waar winst te behalen valt.

En dan de indeling boven, om een idee te krijgen hierbij de huidige situatie:
[Afbeelding]
In het linkerdeel zou een mooie master suite kunnen komen, met 'onder' en 'rechts' de 4 slaapkamers voor de kinderen. Ik vind het heel belangrijk dat wij onze eigen badkamer hebben en dat moet makkelijk mogelijk zijn qua ruimte, maar we spelen met het idee om een echt grote master suite te maken, zodat het ook een soort avond-woonkamer kan zijn met zithoek, inloopkast, etc.

In 'slaapkamer 1' is de zolder helemaal weggehaald, waardoor die tot de nok (5-6 meter denk ik) doorloopt. De andere kamers hebben 2,50 plafondhoogte met een bergzolder erboven. Als het zinvol is kan die op sommige kamers ook weg, en anders hebben we lekker veel ruimte voor berging en technische installaties. Het is wel een beetje beholpen dus ik moet het even laten nakijken door een constructeur denk ik.
[Afbeelding]

Een eerste schets hieronder:
[Afbeelding]

Hierbij heeft de master dus een hoek voor een inloopkast, eentje voor een zithoek, en een slaapdeel, en een dedicated badkamer.
De 4 kinderen delen 1 ruimere badkamer, of moet ik kijken of er een 3e badkamer in zou passen? Ik weet dat we dat als Nederlanders not done vinden (want doe maar normaal) maar ik kan me 1 voor de jongens en 1 voor de meisjes wel voorstellen dat dat prettig is. Maar vooralsnog denk ik aan 2 badkamers totaal.

De zoldertrap gaat weg, omdat de zolder alleen voor berging en installatie gebruikt wordt (1,90 hoog ongeveer) en ik dat prima met vlizotrap achtige constructies kan doen.

Daarnaast is in de tekening een 5e slaapkamer gerealiseerd in wat vroeger een kelderhok was. Daar is nu geen raam, en daar zou een extra dakkapel komen. Of een dakraam - al betwijfel ik hoeveel duurder een dakkapel is aangezien het hele dak eraf gaat (en ik dus alleen een casco frame en kozijn nodig heb, de dakdekkers trekken er vervolgens overheen).

En nu
Zowel de vergunning als de offerteaanvraag voor dat nieuwe dak+dakkapel wil ik eigenlijk komende week de deur uit. Volgens mij kan ik dat het beste door een bouwkundig bureau laten uittekenen aangezien we goed weten wat we willen.

Daarnaast ga ik me richten op de indeling van de bovenverdieping en een technisch overzicht maken (warmtepomp, balansventilatie, etc). Ik heb best een hoge ambitie wat betreft comfort wat volgens mij goed mogelijk is aangezien toch het hele dak eraf gaat. Maar hoeveel de gevels 'lekken' weet ik nog niet, als dat heel extreem is wordt dat een klus.

P.S. Ik kies er bewust voor geen Funda links of foto's te delen, later komen er meer eigen foto's van de binnen situatie. Als je weet welke woning dit is, liever de link/adres niet delen. Thanks!
Is bovenstaande tekening de originele tekening? Ik neem aan dat je hier een constructeur naar hebt laten kijken. Maar op basis van de foto doe ik even de aanname dat een muur is wegehaald, alle muren op de bovenverdieping zijn dragend getekend op bovenstaande tekening. Daarnaast zorgt de tussen wand voor stabiliteit van de binnen blad, die op zijn beurt weer verankerd is aan het buitenblad. Als deze vertand vermetst was mocht je die niet zo maar weg halen zonder goed te laten beoordelen door een expert. (Eigenlijk geen van de muren van de bovenverdieping)

Verder wel een mooi project! Veel succes gewenst!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muldert
GeeMoney schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:20:
[...]

Wellicht helpen dan schetsen van alle verdiepingen even.
Als ze trap kunnen lopen dan weten ze je ook in de nacht prima te bereiken hoor als er iets is ;) .
Ieder voor zich maar als je 600m2 woonoppervlakte hebt dan vind ik de slaapkamers niet in verhouding met de ruimte die je hebt op papier.
En gezien die steun pilaar zou ik zeker even een constructeur een rondje laten maken, wie weet wat de vorige eigenaar op eigen inzicht nog meer heeft weggebeukt :P .

En grootste besparingen bereik je door natuurlijk dingen zelf te doen, neemt alleen je doorlooptijd natuurlijk toe. Mijn ervaring is dat als je een beetje inzicht hebt en tijd, dan is in de bouw 80% zelf te doen. Je moet alleen afwegen of je het de tijd en moeite waard vindt.

Iets als een compleet dak waar waarschijnlijk een constructeur en tekeningen ook aan te pas moeten komen is wellicht handiger om uit te besteden. Zaken als tussenwandjes, leidingen, badkamers, toiletjes is allemaal prima zelf te doen als je er even de tijd voor neemt en dat bespaard ook behoorlijk.
Ook zelf slopen en afvoeren zal de prijs drukken hier en daar.
Nou het is niet alleen het 'ons kunnen vinden', maar ook dat we ervaring hebben met de meer gescheiden slaapvertrekken uit onze tijd in Amerika en dat vonden we gewoon niet gezellig! :)

Ja zelf doen heb ik voor een deel opgegeven, we hebben ons huidige huis helemaal zelf gerenoveerd, was erg leuk, maar met kinderen zie ik dat wat minder zitten. Bovendien maakt dat financieel ook geen sense meer omdat mijn vakantiedagen nu duurder zijn dan de meeste aannemers/specialisten.

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Muldert schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:19:
[...]

Nou het is niet alleen het 'ons kunnen vinden', maar ook dat we ervaring hebben met de meer gescheiden slaapvertrekken uit onze tijd in Amerika en dat vonden we gewoon niet gezellig! :)

Ja zelf doen heb ik voor een deel opgegeven, we hebben ons huidige huis helemaal zelf gerenoveerd, was erg leuk, maar met kinderen zie ik dat wat minder zitten. Bovendien maakt dat financieel ook geen sense meer omdat mijn vakantiedagen nu duurder zijn dan de meeste aannemers/specialisten.

***members only***
Wel een beetje krap die wijnkelder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Aezakmi schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:20:
[...]

Is bovenstaande tekening de originele tekening? Ik neem aan dat je hier een constructeur naar hebt laten kijken. Maar op basis van de foto doe ik even de aanname dat een muur is wegehaald, alle muren op de bovenverdieping zijn dragend getekend op bovenstaande tekening. Daarnaast zorgt de tussen wand voor stabiliteit van de binnen blad, die op zijn beurt weer verankerd is aan het buitenblad. Als deze vertand vermetst was mocht je die niet zo maar weg halen zonder goed te laten beoordelen door een expert. (Eigenlijk geen van de muren van de bovenverdieping)

Verder wel een mooi project! Veel succes gewenst!
Niet de originele tekening, maar ik zie in de foto wat je bedoelt qua ingemetste binnenmuren.
Hier nog wat foto's van die situatie, wel erg rommelig. De eigenaar was duidelijk heel bekwaam dus dit is geen rommelwerk volgens mij, alleen begrijp ik het niet helemaal.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
jeroenkb schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:21:
[...]

Wel een beetje krap die wijnkelder ;)
Ja armoede! We wilden graag een Cabernet van elke wijnregio waar we ooit zijn geweest en dan van elke maand dat we getrouwd zijn, dat redden we misschien nog net maar dan is het wel echt vol :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drharlin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-06 10:39
Een hoge nok in de slaapkamers oogt leuk maar realiseer je ook dat er 'meer' te verwarmen is. Een vliering met isolatie tegen het dak en in de vlieringvloer is energie zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Drharlin schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:25:
Een hoge nok in de slaapkamers oogt leuk maar realiseer je ook dat er 'meer' te verwarmen is. Een vliering met isolatie tegen het dak en in de vlieringvloer is energie zuiniger.
Ja hebben we ook bedacht. Ik ben vooral bang voor oververhitting eigenlijk, er komt sowieso een nieuw dak op en nieuwe dakkapellen en beglazing boven. Dus dat zal aardig schelen qua warmtebehoefte. maar houd in de zomer alles ook beter vast.

Er komt vloerverwarming op de hele bovenverdieping, maar voor de oververhitting denk ik dat we een airco boven moet doen, maar ik weet nog niet hoe en waar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Drharlin schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:25:
Als de TS renoveert volgens het bouwbesluit (daar lijkt het met buitenzijdige dakisolatie ook wel op) en een deftige Rc waarde haalt is te koud iets wat het huis niet zo snel zal zijn. Tuurlijk, een vliering gaat efficienter zijn, maar als jij gewoon in de nok aanzuiging van een WTW regelt zal het huis redelijk egaal warm worden.

Sterker nog, in de zomer (waar oververhitting van moderne huizen een issue is) kan het zelfs gunstig zijn als je hoge plafonds hebt.

Maar @Muldert , heb je ook al nagedacht over de ventilatie? Daar zul je namelijk al in de ruwbouw (veel) rekening mee moeten houden.

Hier hebben we overigens ons huis van 10mx22m het hele dak van isolatie en nieuwe panlatten laten voorzien, met hergebruik van de bestaande dakpannen. Dat kwam vier jaar terug op iets van 80k euro.

Let wel op: Je zult een constructeur moeten laten rekenen aan gordingen en dakbeschot! Bij ons dienden bijna alle gordingen opgedikt te worden. Je voegt nogal wat massa toe. Ik zie eigenlijk al aan de foto's nu dat de gordingen vrijwel zeker niet gaan voldoen.

[ Voor 20% gewijzigd door pagani op 24-02-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
pagani schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:29:
[...]

Als de TS renoveert volgens het bouwbesluit (daar lijkt het met buitenzijdige dakisolatie ook wel op) en een deftige Rc waarde haalt is te koud iets wat het huis niet zo snel zal zijn. Tuurlijk, een vliering gaat efficienter zijn, maar als jij gewoon in de nok aanzuiging van een WTW regelt zal het huis redelijk egaal warm worden.

Sterker nog, in de zomer (waar oververhitting van moderne huizen een issue is) kan het zelfs gunstig zijn als je hoge plafonds hebt.

Maar TS, heb je ook al nagedacht over de ventilatie? Daar zul je namelijk al in de ruwbouw (veel) rekening mee moeten houden.

Hier hebben we overigens ons huis van 10mx22m het hele dak van isolatie en nieuwe panlatten laten voorzien, ,met hergebruik van de bestaande dakpannen. Dat kwam vier jaar terug op iets van 80k euro.

Let wel op: Je zult een constructeur moeten laten rekenen aan gordingen en dakbeschot! Bij ons dienden bijna alle gordingen opgedikt te worden. Je voegt nogal wat massa toe.
Ja ventilatie is denk ik het eerste dat ik ga 'intekenen' omdat ik dat heel belangrijk vind, ik ga goed uitwerken hoe we gewoon overal in huis een zo perfect mogelijk klimaat krijgen. Dus dat worden 1 of 2 Zehnder units met ethalpiewisselaar en zo sensor gestuurd mogelijk. Dat zeg ik allemaal wel, maar veel verstand heb ik er nog niet van :9

Die offerte schrik ik van, want het klinkt als een enkelvoudig dak of niet? Dus een enkele rechte nok. Met zo'n t-dak als dit, dakkapellen en kilgoten vrees ik dan voor de offertes.

En die toegevoegde massa, dat is toch alleen isolatie? Had niet verwacht dat dat nog zoveel zou zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Muldert schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:37:
[...]

Ja ventilatie is denk ik het eerste dat ik ga 'intekenen' omdat ik dat heel belangrijk vind, ik ga goed uitwerken hoe we gewoon overal in huis een zo perfect mogelijk klimaat krijgen. Dus dat worden 1 of 2 Zehnder units met ethalpiewisselaar en zo sensor gestuurd mogelijk. Dat zeg ik allemaal wel, maar veel verstand heb ik er nog niet van :9

Die offerte schrik ik van, want het klinkt als een enkelvoudig dak of niet? Dus een enkele rechte nok. Met zo'n t-dak als dit, dakkapellen en kilgoten vrees ik dan voor de offertes.

En die toegevoegde massa, dat is toch alleen isolatie? Had niet verwacht dat dat nog zoveel zou zijn..
Isolatie en zonnepanelen. Wij gebruikten Rc5 platen van Isobouw die zo'n 14kg/m2 toevoegen. Zonnepanelen voegen tussen de 10-25kg/m2 toe. De gordingen zijn enkel ooit berekend (als ze al berekend zijn) op de pannen. Bij ons hingen de gordingen, die op het oog net zo dik zijn als de jouwe en vergelijkbare overbrugging, al door voordat we begonnen :P

[ Voor 6% gewijzigd door pagani op 24-02-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:28
Muldert schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:28:
[...]

Ja hebben we ook bedacht. Ik ben vooral bang voor oververhitting eigenlijk, er komt sowieso een nieuw dak op en nieuwe dakkapellen en beglazing boven. Dus dat zal aardig schelen qua warmtebehoefte. maar houd in de zomer alles ook beter vast.

Er komt vloerverwarming op de hele bovenverdieping, maar voor de oververhitting denk ik dat we een airco boven moet doen, maar ik weet nog niet hoe en waar.
Allereerst: Tof topic die ik zeker ga volgen, ik vond je quest naar je hypotheek al interessant om te lezen, en nu ik zie wat voor kasteel het is vind ik het leuk om te blijven volgen.

Dan mijn mening:
Je gaat voor vloerverwarming met een (dikke) warmtepomp (of waarschijnlijk zelfs 2). Uiteindelijk warm je toch je hele huis op, je gehele slaapkamer zal dus in de winter ook een comfortabele 19 graden zijn, Omdat je 24-7 stookt, en een goed geissoleerd dak krijgt, zal het probleem van "opstijgende warmte" minder een probleem zijn vermoed ik.
Zoals je zelf ook al stelde: WTW .. dit is absoluut een must in mijn ogen voor een hoog comfort.

En dan de airco: Je kan gezien de grote verbouwing ook kijken naar een centraail airco systeem. Dan heb je niet in alle kamers zo'n lelijke unit hangen. Want uiteindelijk ga je wel airco willen denk ik.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ik vraag mij ten sterkste af of je wel goed weet waar je aan begonnen bent en of je wel voldoende budget hebt. Je slaat echt zomaar 2-3 ton stuk zonder gek te doen. Gezien de financiering al een vraagstuk was hoop ik echt dat je nog iets achter de hand hebt voordat dit straks op een rtl 4 programma te zien is :+ .
Ik zou ook voor een warmtepomp oplossing gaan en degelijke isolatie dat geeft ook koel mogelijkheden voor de zomer periode namelijk.
400m2+ stoken op gas zonder goede isolatie is echt killing voor je maandlasten namelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 24-02-2025 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Of in plaats van overal airco's plaatsen ga je voor een grondgebonden warmtepomp. Wel een hap uit je budget, maar dan kun je met passieve vloerkoeling de boel acceptabel warm houden (niet zo koud als met een airco, maar toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
pagani schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:42:
[...]

Isolatie en zonnepanelen. Wij gebruikten Rc5 platen van Isobouw die zo'n 14kg/m2 toevoegen. Zonnepanelen voegen tussen de 10-25kg/m2 toe. De gordingen zijn enkel ooit berekend (als ze al berekend zijn) op de pannen. Bij ons hingen de gordingen, die op het oog net zo dik zijn als de jouwe en vergelijkbare overbrugging, al door voordat we begonnen :P
Haha shit dat beloofd wat.. Nu ga je me geruststellen door te zeggen dat het een 100 jaar oude woning was...? :+
ConQuestador schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:49:
[...]

Allereerst: Tof topic die ik zeker ga volgen, ik vond je quest naar je hypotheek al interessant om te lezen, en nu ik zie wat voor kasteel het is vind ik het leuk om te blijven volgen.

Dan mijn mening:
Je gaat voor vloerverwarming met een (dikke) warmtepomp (of waarschijnlijk zelfs 2). Uiteindelijk warm je toch je hele huis op, je gehele slaapkamer zal dus in de winter ook een comfortabele 19 graden zijn, Omdat je 24-7 stookt, en een goed geissoleerd dak krijgt, zal het probleem van "opstijgende warmte" minder een probleem zijn vermoed ik.
Zoals je zelf ook al stelde: WTW .. dit is absoluut een must in mijn ogen voor een hoog comfort.

En dan de airco: Je kan gezien de grote verbouwing ook kijken naar een centraail airco systeem. Dan heb je niet in alle kamers zo'n lelijke unit hangen. Want uiteindelijk ga je wel airco willen denk ik.
Ja als ik dan toch airco heb twijfel ik of ik de moeite van vvw boven wel moet nemen? Overigens ligt die er nu al, maar ivm nieuwe leidingen moet die er helemaal uit.

Dus geen vvw nemen betekent dat ik geen dekvloer hoef te strippen, geen vvw hoef te leggen en geen nieuwe dekvloer :)

Zo'n centrale airco zou ik wel willen, maar dat moet dus naast de WTW begrijp ik, dat kan niet 'ingeplugd' worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Muldert schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:54:
[...]

Haha shit dat beloofd wat.. Nu ga je me geruststellen door te zeggen dat het een 100 jaar oude woning was...? :+

[...]

Ja als ik dan toch airco heb twijfel ik of ik de moeite van vvw boven wel moet nemen? Overigens ligt die er nu al, maar ivm nieuwe leidingen moet die er helemaal uit.

Dus geen vvw nemen betekent dat ik geen dekvloer hoef te strippen, geen vvw hoef te leggen en geen nieuwe dekvloer :)

Zo'n centrale airco zou ik wel willen, maar dat moet dus naast de WTW begrijp ik, dat kan niet 'ingeplugd' worden?
Bouwjaar 1985. Wacht maar tot je overal vloerverwarming gaat aanleggen en (als je gaat frezen) alle electra, waterleidingen en gasleidingen in de dekvloer tegenkomt :P

Maar als je de tijd hebt en het budget over tijd er gewoon is, mooi project! Wij zijn nu na een jaar of vier op zeg 70%.

[ Voor 6% gewijzigd door pagani op 24-02-2025 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
GeeMoney schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:54:
Ik vraag mij ten sterkste af of je wel goed weet waar je aan begonnen bent en of je wel voldoende budget hebt. Je slaat echt zomaar 2-3 ton stuk zonder gek te doen. Gezien de financiering al een vraagstuk was hoop ik echt dat je nog iets achter de hand hebt voordat dit straks op een rtl 4 programma te zien is :+ .
Ik zou ook voor een warmtepomp oplossing gaan en degelijke isolatie dat geeft ook koel mogelijkheden voor de zomer periode namelijk.
400m2+ stoken op gas zonder goede isolatie is echt killing voor je maandlasten namelijk.
Dat financieringsvraagstuk was vooral de onmogelijk taxatie. De bank wilde daardoor alle verbouwkosten op voorhand al in eigen middelen zien en dat was niet haalbaar.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
pagani schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:55:
[...]

Bouwjaar 1985. Wacht maar tot je overal vloerverwarming gaat aanleggen en (als je gaat frezen) alle electra, waterleidingen en gasleidingen in de dekvloer tegenkomt :P

Maar als je de tijd hebt en het budget over tijd er gewoon is, mooi project! Wij zijn nu na een jaar of vier op zeg 70%.
Nog een keer shit, dat is deze ook ongeveer 8)7
Aangezien alles holle baksteen verdieping is vermoedde ik al dat alles in de dekvloer zat ja.. Gas en CV gaan er toch uit, maar elektra is wel shit als dat allemaal opnieuw moet.

Nou ja, beter maar snel uit mijn droom geholpen. Ik heb donderdag een afspraak met een bouwkundig tekenaar dus dan gaan we het over dat dak hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:25
leuk project!
Muldert schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:37:

[...]
adhv oppervlak, zonder verder uitgebreid naar plattegrond en/of beoogd gebruik te kijken:
Als je gaat ventileren volgens bouwbesluit heb je kans dat de berekening niet aansluit bij het daadwerkelijke gebruik/bezetting. Wat slim en creatief ontwerpen gaat denk ik wel nodig zijn.

Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

We zien de eerste opzet graag tegemoet ;).

Als je alle electra opnieuw moet doen is het goed om te kijken naar (toekomstige) domotica eisen. Zorg dat je je verlichting centraal stuurt, dus leidingen naar de meterkast ipv centraaldoos. Zo ben je flexibel in hoe je dit in gaat zetten.
Ik wou je naar het KNX topic verwijzen, maar dat kan snel uit de hand lopen dus dat doe ik maar even niet :D.

[ Voor 29% gewijzigd door P5ycho op 24-02-2025 10:05 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:35
Leuk, ik ga dit ook volgen.
Je wilt er de komende 50 jaar wonen zeg je. Ik vraag me wel af of je genoeg rekening hebt gehouden met de opgroeiende kinderen, die straks tiener worden, een tweepersoonsbed willen, per persoon anderhalve meter aan kledingkast nodig hebben en een flink bureau. En mogelijk nog heel wat jaren thuis blijven wonen.
Het kind in de kamer rechtsonder komt er het slechts vanaf. Terwijl je eigen kamer is zo groot als 3 kinderkamers kan daar amper een kledingkast in.
Daarnaast zou ik zelf niet een eigen badkamer claimen. Klinkt natuurlijk heel leuk en relaxt, maar de toekomstige tieners gaan meer minuten in een badkamer nodig hebben dan jij en partner samen. Ik zou persoonlijk de badkamer dus niet aan de eigen slaapkamer vastmaken. Maar goed, mijn mening is gekleurd door het in huis hebben van 3 jonge tieners en de dagelijkse beslommeringen rondom badkamergebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:21

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile

***members only***

***members only***

***members only***
Fijn dat de financiering rond is. Gefeliciteerd met je nieuwe woning. Gebaseerd op je foto's vind ik dat je de mooiste keus gemaakt hebt. Vind het een prachtig huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Muldert schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:54:
[...]

Het probleem van geen vloerverwarming boven, is dat als je alles 24-7 gaat verwarmen met een WP, de warmte toch wel naar boven lekt via de verdiepingsvloer.
Alleen moet je dan dus beneden constant harder stoken om het warm te houden.

Door boven ook mee te stoken, vergroot je dus het afgifte oppervlakte enorm, en dus kan je efficienter (en comfortabeler) stoken.
Tenzij je dus die airco's boven echt gaat gebruiken om alles te verwarmen, maar ik vraag me af of je daar op zit te wachten als je maximaal comfort wil.
Daar staat wel tegenover dat je je dak erg goed gaat isoleren, dus dat veranderd dit plaatje wellicht wel een beetje.

Infrezen is op de totale kostenpost een appeltje, het probleem zit 'm in de leidingen die waarschijnlijk in de dekvloer zitten. Je kan uiteraard ook de gehele dekvloer 2cm ophogen, maar dat kost natuurlijk ook wel wat.

Voor wat betreft centrale airco / WTW: Dat zou je moeten uitzoeken, het is toch iets meer voor de villa bouw, en dat kom je nu eenmaal minder tegen hier.

[ Voor 3% gewijzigd door ConQuestador op 24-02-2025 11:11 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Laatst online: 15:16
Mooi! Ik had de woning ook al eens gezien, de kelder is wel onverwachts ruim en een lekkere ruimte.
Succes met het verbouwen, wanneer krijg je de sleutels? Ik ga het in ieder geval met interesse volgen.

Wij beginnen in mei aan een soort gelijk mega project, wel iets minder vierkante meter ("slechts" 330 woonoppervlakte) en hebben 400k bouwdepot in de hypotheek zitten. Ik merk al wel dat we ondanks dit ruime budget toch al moeten strepen in onze wensen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 21:52
MikaX schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:06:
Je wilt er de komende 50 jaar wonen zeg je. Ik vraag me wel af of je genoeg rekening hebt gehouden met de opgroeiende kinderen, die straks tiener worden, een tweepersoonsbed willen, per persoon anderhalve meter aan kledingkast nodig hebben en een flink bureau. En mogelijk nog heel wat jaren thuis blijven wonen.
Het kind in de kamer rechtsonder komt er het slechts vanaf. Terwijl je eigen kamer is zo groot als 3 kinderkamers kan daar amper een kledingkast in.
Daarnaast zou ik zelf niet een eigen badkamer claimen. Klinkt natuurlijk heel leuk en relaxt, maar de toekomstige tieners gaan meer minuten in een badkamer nodig hebben dan jij en partner samen. Ik zou persoonlijk de badkamer dus niet aan de eigen slaapkamer vastmaken. Maar goed, mijn mening is gekleurd door het in huis hebben van 3 jonge tieners en de dagelijkse beslommeringen rondom badkamergebruik.
Als de kinderen nu nog klein zijn, hebben ze geen tweepersoonsbed en bureau nodig. Eerder een leuke speelkamer. Tegen de tijd dat ze er wel aan toe zijn, kun je het huis toch aanpassen? Slaapkamers van 3.13x4.33 zou ik overigens niet te klein vinden voor een tiener. Kamer van mijn jongste jongvolwassene is 3x4.5m niks mis mee (vindt zij zelf ook).

Het huis hoeft ook niet meteen te voorzien in alle levensfasen. Misschien willen de ouders op termijn wel een slaapkamer beneden. Komt tijd, komt raad.

[ Voor 6% gewijzigd door Toke_gt op 24-02-2025 12:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:31
Tenzij je boven gaat werken of de ruimte actief gebruiken is verwarming met een goed geïsoleerd dak vrij zinloos. In slaapkamers wil je geen 20 graden maar eerder 15. Dat haal je probleemloos met opstijgende lucht vanaf de begane grond. Mocht je een keer extra warmte willen is een velktrische verwarming voldoende. Aan de andere kant kan een beetje warmtepomp ook koelen, dat spaart weer losse airco's uit. Maar in de meeste gevallen is het gewoon met de huidige isolatie niet nodig.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-06 09:39
wat een super leuk project en lijkt me een fijne woning!
Maar vergis je echt niet in de kosten....wij zijn ons huis uit 1998 ook aan het pimpen en zijn al 200K kwijt zonder dat we echte constructie werkzaamheden aan muren/vloeren/dak etc. doen.

Kleine greep:
- keuken: 30k
- 2 badkamers en toilet: 50k
- warmtepomp en airco's: 25k
- meterkast en zonnepanelen: 9k
- vloer, raambekleding en binnen schilderwerk: 25k
- tuin: 50k

en dan willen we nog nieuwe binnendeuren, trap vervangen ,vloer boven en kunststof kozijnen/nieuw glas....zal samen ook wel rond de 80k zitten...en dan hebben we dus niets met het dak of muren etc. gedaan....het tikt snel aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:35
Toke_gt schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:59:
[...]
Als de kinderen nu nog klein zijn, hebben ze geen tweepersoonsbed en bureau nodig. Eerder een leuke speelkamer. Tegen de tijd dat ze er wel aan toe zijn, kun je het huis toch aanpassen? Slaapkamers van 3.13x4.33 zou ik overigens niet te klein vinden voor een tiener. Kamer van mijn jongste jongvolwassene is 3x4.5m niks mis mee (vindt zij zelf ook).

Het huis hoeft ook niet meteen te voorzien in alle levensfasen. Misschien willen de ouders op termijn wel een slaapkamer beneden. Komt tijd, komt raad.
Wat kamers betreft 3x 4,5 is wel prima. De beperking zit hem hier in de schuine wanden. Dan kun je niet alle wanden volledig benutten. Met name dus in die kamer rechtsonder zoals ik schreef. Verder ging het voornamelijk over de badkamer ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 12:30
Voor zo'n oppervlak lijk het me ook nuttig om een geothermische warmtepomp te voorzien, al is dat wel een grote kost die je in principe eenvoudig een paar jaar achteruit kan plaatsen. Voor dat passief koelen is het dan wel handig ook op de verdiepingsvloer vloerverwarming te voorzien (die dan als 'plafondkoeling" werkt voor gelijkvloers).

Als je persé 3 badkamers wil, zou je dan niet één van de 2 toiletten inwisselen voor een douche (en voor de ruimte een hap uit de badkamer nemen, die dan enkel een bad nodig heeft)? Dan kan later een liefje met de toilettas en een handdoek rustig douchen en tanden poetsen, terwijl iemand anders ligt te dobberen in bad.

Kijk ook eens of je een douche kan voorzien dichtbij een buitendeur. Komen ze vol modder terug van de jeudgbeweging, dan kun je de varkentjes daar wassen zonder dat het hele huis vies is.

DoucheWTW kan je helpen om meer warm water te hebben.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
Wat is daar eigenlijk misgegaan? Fout bij de bouw, bij het slopen?
En moet dan inderdaad het hele dak vervangen worden, of ben je er ook met het vervangen van de dakkapellen? Lijkt me zo enorm ingrijpend en duur waar dat misschien niet nodig is voor de structuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
MikaX schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:06:
Nou daardoor denk ik wel aan een 3e badkamer, maar zoals @Toke_gt ook zegt zie ik dat wel wanneer ik tieners heb. Het souterrain is een beetje de 'bonus room' waar met gemak nog extra kamers te realiseren zijn. Mede daarom wil ik nu ook wat betreft WTW ventilatie al plannen voor dat souterrain.
ConQuestador schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:11:
[...]

Door boven ook mee te stoken, vergroot je dus het afgifte oppervlakte enorm, en dus kan je efficienter (en comfortabeler) stoken.
Tenzij je dus die airco's boven echt gaat gebruiken om alles te verwarmen, maar ik vraag me af of je daar op zit te wachten als je maximaal comfort wil.
Daar staat wel tegenover dat je je dak erg goed gaat isoleren, dus dat veranderd dit plaatje wellicht wel een beetje.
Dat klinkt heel logisch, thanks. Het dak wordt wel helemaal gemoderniseerd, maar de wanden blijven wat crap voorlopig.
We overwegen om in de toekomst externe gevelisolatie te doen en een 'jas' over het huis te trekken, maar dat is voorlopig ver buiten budget.
koentjuh schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:58:
Mooi! Ik had de woning ook al eens gezien, de kelder is wel onverwachts ruim en een lekkere ruimte.
Succes met het verbouwen, wanneer krijg je de sleutels? Ik ga het in ieder geval met interesse volgen.

Wij beginnen in mei aan een soort gelijk mega project, wel iets minder vierkante meter ("slechts" 330 woonoppervlakte) en hebben 400k bouwdepot in de hypotheek zitten. Ik merk al wel dat we ondanks dit ruime budget toch al moeten strepen in onze wensen.
330m2 had ik altijd al voor getekend! Deze bijna 600m2 is heel bijzonder maar gek genoeg is is alle ruimte snel verdeeld. Ons budget richt zich voor nu ook alleen op dak, boven- en benedenverdieping. Geen tuin of souterrain. Dat gaan we later wel zien, zeker een tuin kun je zo gek maken als je wilt.
breagor schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:18:
wat een super leuk project en lijkt me een fijne woning!
Maar vergis je echt niet in de kosten....wij zijn ons huis uit 1998 ook aan het pimpen en zijn al 200K kwijt zonder dat we echte constructie werkzaamheden aan muren/vloeren/dak etc. doen.

Kleine greep:
- keuken: 30k
- 2 badkamers en toilet: 50k
- warmtepomp en airco's: 25k
- meterkast en zonnepanelen: 9k
- vloer, raambekleding en binnen schilderwerk: 25k
- tuin: 50k

en dan willen we nog nieuwe binnendeuren, trap vervangen ,vloer boven en kunststof kozijnen/nieuw glas....zal samen ook wel rond de 80k zitten...en dan hebben we dus niets met het dak of muren etc. gedaan....het tikt snel aan
Mijn (hele gedetailleerde maar karige) begroting komt voor 2 verdiepingen + dak op iets over de 300 uit. Dat wordt vast meer maar het is ook een gevalletje 'we gaan er voor'.

Ik ga mijn best doen qua projectmanagement maar het wordt vast duurder dan ik denk, zelfs als ik denk dat het duurder wordt dan ik denk. En het duurt vast langer dan ik denk, zelfs als ik denk dat het langer duurt dan ik denk :+
naftebakje schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:29:
Voor zo'n oppervlak lijk het me ook nuttig om een geothermische warmtepomp te voorzien, al is dat wel een grote kost die je in principe eenvoudig een paar jaar achteruit kan plaatsen. Voor dat passief koelen is het dan wel handig ook op de verdiepingsvloer vloerverwarming te voorzien (die dan als 'plafondkoeling" werkt voor gelijkvloers).

Als je persé 3 badkamers wil, zou je dan niet één van de 2 toiletten inwisselen voor een douche (en voor de ruimte een hap uit de badkamer nemen, die dan enkel een bad nodig heeft)? Dan kan later een liefje met de toilettas en een handdoek rustig douchen en tanden poetsen, terwijl iemand anders ligt te dobberen in bad.

Kijk ook eens of je een douche kan voorzien dichtbij een buitendeur. Komen ze vol modder terug van de jeudgbeweging, dan kun je de varkentjes daar wassen zonder dat het hele huis vies is.

DoucheWTW kan je helpen om meer warm water te hebben.
DoucheWTW gaan we sowieso doen! En van die toiletten is een goede. Mijn gedachte was, we hebben de ruimte wel dus als we toch bezig zijn lekker 2 aparte toiletten. Ook fijn als je 's avonds nog eens moet hoef je de gang niet op.

Geothermisch is niks meer dan een eigen bron laten boren, toch? Ik vrees dat dat wel te duur wordt voor ons maar ik ga er wel naar laten kijken.
Toke_gt schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:44:
[...]

Wat is daar eigenlijk misgegaan? Fout bij de bouw, bij het slopen?
En moet dan inderdaad het hele dak vervangen worden, of ben je er ook met het vervangen van de dakkapellen? Lijkt me zo enorm ingrijpend en duur waar dat misschien niet nodig is voor de structuur?
Slechte bouw, want het is overal. De kilgoten lekken, maar dat zal ook verstopping zijn. De dakkapellen zijn rot, maar ook middenin het dakvlak is soms waterschade te zien. De dakpannen hebben allemaal vorstschade of zijn gewoon kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:43
over dakisolatie: kijk naar iets als houtvezel! je wilt massa hebben om in de zomer de zon lang genoeg buiten te houden. Als je nu met 15cm PIR gaat werken heb je in de winter wel goed effect maar brandt je zomers alsnog van de zolder af. Als ik een huis opnieuw zou doen is dat een top 3 eis voor mezelf qua verduurzamen, gebruik daksiolatie die de warmte buiten houdt!

verder zou ik zeker WTW voorzien, maar bijv. voor het souterain kun je ook nu alleen voorbereiden dat je een opstelplaats voor een WTW-box hebt en ruimte om kanalen te plaatsen. Dat spreid de investering wat uit.

Verder zou ik ook graag overal vloerverwarming plaatsen maar je hebt het al snel over 80-100 euro per m2. Dat is bij jullie dus zomaar 40-60k euro's :-0 Ik zou dan sterk overwegen op de begane grond wel vloerverwarming maar de verdieping gewoon met lage temp radiatoren te doen. Zou voor de gein eens uiterekenen wat dat scheelt. Of je legt wel het leidingwerk maar nog niet de radiatoren, eerst kijken of je uberhaupt extra verwarming nodig hebt boven kan ook nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
Fr33z schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:40:
Verder zou ik ook graag overal vloerverwarming plaatsen maar je hebt het al snel over 80-100 euro per m2. Dat is bij jullie dus zomaar 40-60k euro's :-0 Ik zou dan sterk overwegen op de begane grond wel vloerverwarming maar de verdieping gewoon met lage temp radiatoren te doen. Zou voor de gein eens uiterekenen wat dat scheelt. Of je legt wel het leidingwerk maar nog niet de radiatoren, eerst kijken of je uberhaupt extra verwarming nodig hebt boven kan ook nog.
60m2 vloerverwarming infrezen heeft me minder dan 3000 euro gekost. Ik denk dat 50 euro/m2 realistischer is dus.
De vraag ging volgens mij nu puur om de vloerverwarming op de bovenverdieping van 200m2, dat zou dus 10.000 euro kosten.

Vergeet trouwens ook niet het comfort van vloerverwarming. Wij vinden het heerlijk dat je in de winter gewoon op sokken boven kan rondlopen, zonder dat de vloer koud aanvoelt.

Los daarvan: Je komt nu wel achter de nadelen van zo'n megagroot huis: Alles is duur (ik merk het al met mijn huis van "slechts" 300m2: een complete verfbeurt kost evenveel als een kleine auto).

[ Voor 8% gewijzigd door ConQuestador op 24-02-2025 13:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:25
Mijn offerte voor infrezen in de dekvloer is iets van 25 euro/m2 ex dichtzetten, en dat is een goed aangeschreven bedrijf. Ik zou dus zeker even rondkijken dan.
Het kost zo weinig in vergelijking met kosten van de vloer zelf dat ik het gewoon op elke verdieping laat doen. De rest van het leidingwerk doe ik dan weer zelf.

Ik ben het dak ook aan het naisoleren en gebruik daarvoor 20cm houtvezel. Ik ga van Rc 3.5 naar Rc 8. De temperatuurstijging van de zolder wordt volgens simulatie in ubakus door de houtvezel gereduceerd van 7grC naar 0.5grC per dag. Dat is een wereld van verschil en het overwegen waard.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:55
Mooi huis en locatie, je was idd snel te vinden.

Leuk om te volgen als klus vrouw haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Laatst online: 13:11
Mooi pand hoor! Je bent hier nog wel even onder de "pannen"haha. De eerste die jullie op het oog hadden vond ik ook zeker erg mooi , maar smaken verschillen natuurlijk .

Verder idd op al de badkamers een wtw op het afvalwater installeren . Dat heb ik destijds niet meegenomen bij onze renovatie en baal er nog steeds van . Inmiddels echt wel veel verduurzaamd maar die maatregel kan ik zonder hak en breekwerk niet meer doen . Lees je er maar even in scheelt een flinke stuiter op de hoeveelheid energie die je nodig hebt voor warm water (dacht richting de 50 % minder ivm opwarmen van het water dmv warmte uit het gebruikte water .

Mooi klus ! gaan we zeker volgen :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-06 15:56
Wij hebben een nieuwbouwhuis.

Wat ik in jullie geval zou aanpassen: de master bedroom verkleinen ten gunste van de kinderkamers. Wij gebruiken onze slaapkamer alleen om te slapen, maar ik weet natuurlijk niet hoe jullie dat zien. Als je een mooie, ruime woonkamer hebt, waarom zou je dan nog tijd in de slaapkamer doorbrengen, behalve om te slapen? Extra ruimte voor de kinderen lijkt me nuttiger.

Ik denk dat je met twee badkamers zeker voldoende hebt, maar laat beide badkamers uitkomen op de gang in plaats van in de master bedroom. Dit biedt later meer flexibiliteit. Nu kun je bijvoorbeeld één badkamer voor de ouders en één voor de kinderen gebruiken, en later zou je ze kunnen herverdelen (bijvoorbeeld één voor jongens en één voor meisjes). Doordat beide badkamers toegankelijk zijn vanuit de gang, behoud je die vrijheid terwijl je toch maar twee badkamers nodig hebt.

Waar ik ook rekening mee zou houden: verwerk zo min mogelijk leidingwerk (kranen) in muren die grenzen aan een slaapkamer. Ik had zelf onderschat hoeveel geluid stromend water maakt in de aangrenzende kamer.

Verder hebben wij vloerverwarming op de bovenverdieping (slaapkamers). Die staat in de winter zelden aan, alleen bij strenge vorst een beetje. In de zomer gebruiken we de vloerverwarming juist om te koelen.
(eenmaal de kindjes groter zijn, en ook effectief studeren op de kamer, zal deze wel aanliggen in de winter)

Wij hebben dit zo geregeld met één circulatie pomp voor de bovenverdieping (slaapkamers + badkamer):

In de winter: de ventielzone naar de badkamer, gang en toilet blijft open, maar naar de slaapkamers gesloten (de slaapkamers worden niet verwarmd).
In de zomer: de ventielzone naar alles open, behalve naar de badkamer (zodat de slaapkamers, gang en toilet gekoeld worden; verwarming in de badkamer is in de zomer niet nodig).
Een douche-wtw (warmteterugwinning) hebben wij ook, en die kan ik zeker aanraden.

Over de warmtepomp: wij hebben gekozen voor grondboringen. Oorspronkelijk deden we dit met het idee dat de ‘terugdraaiende teller’ (in België) of ‘saldering’ (in Nederland) nog jarenlang zou blijven bestaan. Het idee was om in de zomer goedkoop passief te koelen en in de winter te verwarmen met de overproductie van onze zonnepanelen. Maar nu die regeling is afgeschaft, weet ik eerlijk gezegd niet of ik opnieuw voor deze investering zou kiezen.

Omdat we in de zomer veel elektriciteit overhouden, lijkt het misschien logischer om die te gebruiken voor actieve koeling in plaats van passieve koeling via de vloerverwarming. Koelen via vloerverwarming werkt namelijk, maar verwacht geen wonderen: een temperatuurdaling van zo’n 3 à 4°C is realistisch. Ik heb wel extra voorzieningen getroffen om later actieve koeling met luchtblazers op de bovenverdieping te installeren, maar voorlopig is dat niet nodig.

Verder zou ik zeker de elektriciteit goed aanpakken! Trek alle bekabeling naar de meterkast(en) (misschien één per verdieping?), zodat je flexibel blijft. Zorg ook voor voldoende datakabels tussen de meterkasten. Dan kun je later nog kiezen voor een systeem zoals KNX of Loxone, of gewoon traditionele teleruptoren.

Tot slot zou ik aanraden om in elke kamer minstens één (liefst twee) UTP-kabels te voorzien en een access point centraal te plaatsen, bijvoorbeeld in de gang.

[ Voor 35% gewijzigd door thomke op 24-02-2025 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Muldert schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:31:
[...]

Ik ga mijn best doen qua projectmanagement maar het wordt vast duurder dan ik denk, zelfs als ik denk dat het duurder wordt dan ik denk. En het duurt vast langer dan ik denk, zelfs als ik denk dat het langer duurt dan ik denk :+
de enige goede attitude t.a.v. een dergelijk project d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 20-06 12:30
Fr33z schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:40:
over dakisolatie: kijk naar iets als houtvezel! je wilt massa hebben om in de zomer de zon lang genoeg buiten te houden. Als je nu met 15cm PIR gaat werken heb je in de winter wel goed effect maar brandt je zomers alsnog van de zolder af. Als ik een huis opnieuw zou doen is dat een top 3 eis voor mezelf qua verduurzamen, gebruik daksiolatie die de warmte buiten houdt!...
Ik heb 18cm glasvezel in mijn dak gestopt, heel hoge kamers (4 meter hoog) en ventilatie type D (dus nachtkoeling en WTW wat ook koelte terugwint). Daarmee blijft het zeer aangenaam op zolder.
Mijn vermoeden is dat die hoge plafonds daar véél mee te maken hebben,

[ Voor 5% gewijzigd door naftebakje op 24-02-2025 15:39 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:47
Ik heb even de funda link opgezocht, en bizar dat je eerst door 30 foto's impressie moet scrollen voordat je het daadwerkelijke 'bouwval' te zien krijgt :+

Succes met de verbouwing!

edit: of wacht, is er nu al een gedeelte van het huis wel al volledig afgewerkt? Dat is me niet helemaal duidelijk.

[ Voor 24% gewijzigd door Bartske op 24-02-2025 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kreuk
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-04 19:56
Bartske schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:41:
edit: of wacht, is er nu al een gedeelte van het huis wel al volledig afgewerkt? Dat is me niet helemaal duidelijk.
Klopt.
Muldert schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:06:
Nogmaals, de woning is dus 70% onbewoonbaar (casco) maar in die andere 30% zit wel al het essentiële: keuken, badkamer, slaapkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
Bartske schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:41:
Ik heb even de funda link opgezocht, en bizar dat je eerst door 30 foto's impressie moet scrollen voordat je het daadwerkelijke 'bouwval' te zien krijgt :+

Succes met de verbouwing!

Het souterrain is afgewerkt, best netjes en smaakvol ook wel. Maar wel een beetje bachelor pad gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:44
Persoonlijk zou ik de tweede werkkamer ook op de begane grond doen, dan kan je beneden een enorme speelkamer in het souterrain maken...Kunnen ze lekker ravotten en herrie maken zonder dat je er op de begane grond veel hinder van ondervind.

Op de plattegronden die je hierboven post lijkt het niet zo groot...maar als je op Funda de plattegrond hebt met de maten erbij is het toch wel...umm...bijzonder ruim...

Gaaf project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:47
Muldert schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:13:
[...]

Het souterrain is afgewerkt, best netjes en smaakvol ook wel. Maar wel een beetje bachelor pad gevoel.
Ja ik zie het inderdaad. Lekker met sauna erbij. Kun je bijkomen na een dag klussen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
naftebakje schreef op maandag 24 februari 2025 @ 15:33:
[...]
Ik heb 18cm glasvezel in mijn dak gestopt, heel hoge kamers (4 meter hoog) en ventilatie type D (dus nachtkoeling en WTW wat ook koelte terugwint). Daarmee blijft het zeer aangenaam op zolder.
Mijn vermoeden is dat die hoge plafonds daar véél mee te maken hebben,
mooi dat het voor jou werkt. Maar als je de mogelijkheid nog hebt is iets met veel massa nog beter. Glaswol in die dikte heeft een faseverschuiving van iets van 3 uur, houtvezel >8 uur. Dat heeft nog wat meer effect https://www.hauster.com/b...-waarom-is-het-belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:01
Wat betreft het dak, zou ik vrezen voor je beoogde budget. Hier, in de periferie van het land, ontving ik vorige week een offerte. Wel van een top bedrijf in mijn regio. Vervangen van 120m2 dak (horende bij 280m2 woonoppervlak), isolatieplaten, bakgoten etc. €65k. En dat is gewoon een oost-west dak op een jaren 30 woning (niks speciaals zou ik zeggen).

Hoeveel m2 dak heb jij @Muldert ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
marcelcee schreef op maandag 24 februari 2025 @ 16:54:
Wat betreft het dak, zou ik vrezen voor je beoogde budget. Hier, in de periferie van het land, ontving ik vorige week een offerte. Wel van een top bedrijf in mijn regio. Vervangen van 120m2 dak (horende bij 280m2 woonoppervlak), isolatieplaten, bakgoten etc. €65k. En dat is gewoon een oost-west dak op een jaren 30 woning (niks speciaals zou ik zeggen).

Hoeveel m2 dak heb jij @Muldert ?
Opgemeten heb ik het niet, maar mijn schatting is 400m2.
Hopen op goede schaalvoordelen haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:14
Twee suggesties:
Bij de verbouwing van mijn ouderlijk huis heb ik de ketel etc. makkelijk bereikbaar meteen achter de tweede voordeur laten plaatsen. De onderhoudsmonteurs zijn zodoende altijd erg blij dat ze niet op een stoffige zolder hoeven te yogaën.

Verder heb ik verzuimd om achter de plinten lege leidingen voor de 4mm² luidsprekerkabels te leggen. Nou past een rommelig huishouden wel bij me, maar het had toch mooier gekund.

Verder mag je de badkamerbehoefte van tieners echt niet onderschatten. Vooral bij meerdere dochters, sta je je al gauw geïmproviseerd in de bijkeuken te scheren als je de deur uit moet.
offtopic:
Mijn vader draaide vroeger gewoon het gas uit... })

[ Voor 24% gewijzigd door trabant op 24-02-2025 21:13 ]

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_verhoeven
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21-06 23:25
Heb je al met een goede dakdekker naar de ‘schade’ gekeken?

Toen wij ons huis kochten schrokken wij ook van de staat van het dak en was ook meteen de gedachte nieuw dak. Na de eerste offertes (Limburg - iets minder groot 300m2 - 100k en dat was met 1 kapotte dakkapel) kwam er een dakdekker die het zonde vond en herstellen slimmer vond.

Dakkapel laten herstellen, stukke dakplaten vervangen, nieuw platte daken en de lekkages opgelost. Van binnenuit geïsoleerd en nu stellen we het waarschijnlijk nog wel een jaar of 15/20 uit omdat de basis goed is. En dan ziet jouw dak er echt nog wel een factor 10 beter uit dan het onze (woonboerderij uit 1880).

Veel succes! Prachtige woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
m_verhoeven schreef op maandag 24 februari 2025 @ 20:38:
Heb je al met een goede dakdekker naar de ‘schade’ gekeken?

Toen wij ons huis kochten schrokken wij ook van de staat van het dak en was ook meteen de gedachte nieuw dak. Na de eerste offertes (Limburg - iets minder groot 300m2 - 100k en dat was met 1 kapotte dakkapel) kwam er een dakdekker die het zonde vond en herstellen slimmer vond.

Dakkapel laten herstellen, stukke dakplaten vervangen, nieuw platte daken en de lekkages opgelost. Van binnenuit geïsoleerd en nu stellen we het waarschijnlijk nog wel een jaar of 15/20 uit omdat de basis goed is. En dan ziet jouw dak er echt nog wel een factor 10 beter uit dan het onze (woonboerderij uit 1880).

Veel succes! Prachtige woning.
Nee maar wel met een bouwkundige. Maar misschien kijk ik er dan toch te absolutistisch tegenaan.

Members only:

De dakkapellen zien er allemaal zo uit. De kilgoten ook. Elke dakdoorvoer is helemaal ellendig.

Ben benieuwd of dit makkelijker te repareren is.

Daarbij komt dat een nieuw dak extreem veel doet voor comfort en isolatie, en een reparatie niet echt (zit nu 5-8cm XPS onder de pannen)

Edit: nu ik er over nadenk, de schade zag volgens mij alleen bij de details. De kapellen, dakdoorvoeren en goten. De nok was goed.

Misschien is het sowieso mogelijk een deel van de dakplaten te laten zitten en zo kosten te sparen.

[ Voor 6% gewijzigd door Muldert op 24-02-2025 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tabacca
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:48
De schade lijkt op bovenstaande fotos idd vooral bij je (lood) aansluitingen te zitten. Wat me opvalt is dat er geen lood aanwezig is bij de zijwangen van de dakkapellen en dat hier dus een verholen goot zou moeten zitten. Foto 1 lijkt op een schoorsteen wat altijd een zwak punt is in je dakconstructie, zeker als het lood niet goed is aangebracht bij de bouw.
Als je flink geld wilt besparen is het ook een idee om nieuwe pannen + folie te laten leggen, alle detaillering op nieuw te laten doen, en via binnen een damprem aan te brengen en vol te laten blazen met bijv. houtwol of cellulose. Je hebt ruimte zat, je plafond moet toch worden uitgeracheld en je bent ook beter geïsoleerd tegen de warmte van buiten

Scheißemünze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_verhoeven
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 21-06 23:25
Mogelijk goed om eens de mogelijkheden te verkennen. Het ziet er heftig uit maar denk dat een ervaren dakdekker nog van weinig schrikt..

Ik ben bang dat de volledige dak vervanging een heftig bedrag gaat zijn.

Verholen goot in combinatie met geen onderhoud (helemaal dicht geslibd) was ook ons probleem. Daar hebben ze tegenwoordig ook slimmere oplossing voor.

[ Voor 26% gewijzigd door m_verhoeven op 24-02-2025 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:01
Lijkt mij ook schade van lekkend daklood. Wij zijn recent een zelfde soort project begonnen waarbij het beeld na het slopen van aftimmering aan de binnenkant hetzelfde was. Inmiddels is alle lood rondom de dakkapellen vervangen. Bij ons waren het maar kleine scheurtjes in de vouwen waar het water altijd langsloopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reRcxC7I0UnWERY8xr_QBunBZiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kyEC3jauyIDv6uLoSTNyTPs0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXgHSn_rRZdABUBHk-9AeCdCV7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVHFPcft5Av95VJn0nV4MLCK.jpg?f=fotoalbum_large

Verder was de constatering dat de opstaande rand op de dakkapel te laag was.
Wij hebben de dakkapellen allemaal aangepakt, ook vanwege de isolatie. Verder doen we alle detailering en aansluitingen controleren, kapotte pannen vervangen, en dan over een paar jaar het gehele dak (als er weer budget is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Muldert schreef op maandag 24 februari 2025 @ 13:31:
[...] Dat klinkt heel logisch, thanks. Het dak wordt wel helemaal gemoderniseerd, maar de wanden blijven wat crap voorlopig.
We overwegen om in de toekomst externe gevelisolatie te doen en een 'jas' over het huis te trekken, maar dat is voorlopig ver buiten budget.
[...]
[...] Mijn (hele gedetailleerde maar karige) begroting komt voor 2 verdiepingen + dak op iets over de 300 uit. Dat wordt vast meer maar het is ook een gevalletje 'we gaan er voor'.

[...]
Een "voering" in het huis, voorzet wanden binnen of iets van die strekking, zijn ongetwijfeld veel goedkoper dan buiten, waar je ook nog een vergunning voor moet krijgen, en dat is ook maar de vraag. Je kunt er binnen nu bij.

Voor zover je iets met bouwdepot hebt, bij navragen voor vriendin was het mogelijk het bouwdepot al enkele malen te verlengen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:26
Ik las ergens buitengevel isolatie. Hou je er dan met je nieuwe dak rekening mee dat er voldoende overstek is/wordt gemaakt en dat de gootconstructie geen enorme koudebrug wordt in de toekomst?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
No Hands schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:02:
Ik las ergens buitengevel isolatie. Hou je er dan met je nieuwe dak rekening mee dat er voldoende overstek is/wordt gemaakt en dat de gootconstructie geen enorme koudebrug wordt in de toekomst?
Yes :-) We gaan een goede tekening laten maken, omdat we niet zeker weten of we buitengevel isolatie gaan doen of niet. Ik denk dat we in eerste instantie voor wit keimen gaan, en evt over 5-10 jaar een grotere gevelrenovatie doen, beetje afhankelijk van het comfort dat we ervaren.

Ik denk nu aan zo'n gefaseerde aanpak.
Foto 1 is dakisolatie
Foto 2 is dakisolatie met spouwmuurisolatie (al hoor ik daar slechte verhalen over als een net-niet oplossing)
Foto 3 is dakisolatie met externe gevelisolatie

bron is https://www.buildwise.be/nl/bouwdetails/1436/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyhG8yhYIrZ1LcMHhnFUFxTPz4I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/73CE8Dgkl0qzzIkFrsFRMKIV.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiKnL8bktdoI9FXgQWjaQgFx6ss=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XBjiENWoSxMak9jy8RjNgS0Y.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t702M_OsNqIeMh149JhvysNjxno=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/O2dNNemvMmlUcSotaGWW3y2y.png?f=fotoalbum_tile

Maar dat zal dus zo moeten gebeuren dat als we besluiten na bijv stap 2 te stoppen, dat alles ook prima is en niet blootliggende isolatie heeft.

Afspraak met de bouwkundige is een weekje verzet, dus hopelijk volgende week iets meer info. De 'isoleer het dak gewoon van binnenuit' optie heeft mijn aandacht nog wel, alhoewel we sowieso een nieuw pannendak moeten (veel beschadiging en we willen vlakke dakpannen).

Edit: en gezien de woning 'pas' 50 jaar oud is verwacht ik wel gewoon isolatie tegen het binnenspouwblad, maar dat zal niet veel zijn. Hopelijk hebben de toenmalige eigenaren minder beknibbeld op isolatie van de gevel dan wat ik aan het dak zie (spaanplaat, really..?).

[ Voor 5% gewijzigd door Muldert op 26-02-2025 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Muldert schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:20:
[...]

Yes :-) We gaan een goede tekening laten maken, omdat we niet zeker weten of we buitengevel isolatie gaan doen of niet. Ik denk dat we in eerste instantie voor wit keimen gaan, en evt over 5-10 jaar een grotere gevelrenovatie doen, beetje afhankelijk van het comfort dat we ervaren.

Ik denk nu aan zo'n gefaseerde aanpak.
Foto 1 is dakisolatie
Foto 2 is dakisolatie met spouwmuurisolatie (al hoor ik daar slechte verhalen over als een net-niet oplossing)
Foto 3 is dakisolatie met externe gevelisolatie

bron is https://www.buildwise.be/nl/bouwdetails/1436/

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Maar dat zal dus zo moeten gebeuren dat als we besluiten na bijv stap 2 te stoppen, dat alles ook prima is en niet blootliggende isolatie heeft.

Afspraak met de bouwkundige is een weekje verzet, dus hopelijk volgende week iets meer info. De 'isoleer het dak gewoon van binnenuit' optie heeft mijn aandacht nog wel, alhoewel we sowieso een nieuw pannendak moeten (veel beschadiging en we willen vlakke dakpannen).

Edit: en gezien de woning 'pas' 50 jaar oud is verwacht ik wel gewoon isolatie tegen het binnenspouwblad, maar dat zal niet veel zijn. Hopelijk hebben de toenmalige eigenaren minder beknibbeld op isolatie van de gevel dan wat ik aan het dak zie (spaanplaat, really..?).
Bedenk je wel dat je met externe gevelisolatie ook iets moet met alle kozijnen/ramen/deuren. Als je nu nieuwe kozijnen/ramen boven gaat plaatsen moeten die er bij de gevelstap waarschiinlijk weer uit/in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
pagani schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:24:
[...]

Bedenk je wel dat je met externe gevelisolatie ook iets moet met alle kozijnen/ramen/deuren. Als je nu nieuwe kozijnen/ramen boven gaat plaatsen moeten die er bij de gevelstap waarschiinlijk weer uit/in.
Ja dat bedenk ik (maar dat betekent niet dat ik echt een oplossing heb :+ )

Waarschijnlijk moet ik nadenken over, net als hierboven, een gefaseerde aanpak, zeker omdat we het nog niet zeker weten wat we met de gevel willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:01
Als je nog een lege (ventilerende) spouw hebt zou ik voor isolatie aan de binnenwanden gaan. Nu spouwmuur isolatie toepassen brengt vrij weinig (waarschijnlijk is de spouw vrij smal en vervuild afgaand op het bouwjaar) en daar heb je later mogelijk weer spijt van.
Buitengevelisolatie is bij een woning als deze echt een project op zich met waarschijnlijk noodzaak tot verlenging van overstekken, herplaatsing van ramen/deuren etc. Het is niet een rechtoe/rechtaan appartementencomplex waar je makkelijk een jas overheen trekt. Daarnaast heb je genoeg m2s om binnen wat op te geven. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Gentry schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:50:
Als je nog een lege (ventilerende) spouw hebt zou ik voor isolatie aan de binnenwanden gaan. Nu spouwmuur isolatie toepassen brengt vrij weinig (waarschijnlijk is de spouw vrij smal en vervuild afgaand op het bouwjaar) en daar heb je later mogelijk weer spijt van.
Buitengevelisolatie is bij een woning als deze echt een project op zich met waarschijnlijk noodzaak tot verlenging van overstekken, herplaatsing van ramen/deuren etc. Het is niet een rechtoe/rechtaan appartementencomplex waar je makkelijk een jas overheen trekt. Daarnaast heb je genoeg m2s om binnen wat op te geven. ;-)
Ja maar ik heb een soort angst voor koudebruggen en dat soort zwakke plekken haha. Maar ik ga het serieus overwegen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:58
Gentry schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:50:
Ehm, een spouwmuur met een spouw van 5cm zonder isolatie heft een Rc van ongeveer 0,5.
Deze spouw vullen brengt dit gelijk naar een Rc van circa 2,5 - Dat is dus een factor 5.
Enige mogelijke hindernis is vervuiling van de spouw...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
Spiff schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:22:
[...]

Ehm, een spouwmuur met een spouw van 5cm zonder isolatie heft een Rc van ongeveer 0,5.
Deze spouw vullen brengt dit gelijk naar een Rc van circa 2,5 - Dat is dus een factor 5.
Ja maar er is wel isolatie, dus ik loop al snel tegen diminishing returns aan.
Ik moet even uitvinden hoeveel isolatie, en hoeveel cm lucht nog.

Ik denk dat de grote winst ook zal zitten in het opsporen van alle luchtlekken, ik wil kijken of ik met een blower door test wat progressie door de fases heen kan aantonen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
Spiff schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:22:
[...]

Nee niet helemaal. Je komt ongeveer tot 1,5 max (bron , zie "isolatiewaarde")

Het is voor TS veel nuttiger om aan de slag te gaan met plannen voor binnengevel-isolatie. Die spouw isoleren kan je ook onderzoeken maar gaat je max Rc-waarde van 1 erbij geven. Buitengevenisolatie is verrot veel werk ivm alle kozijnen, dakgoten etc. Binnen ga je toch renoveren en is het veel makkelijker om te doen. Heb je ook meteen ruimte om nieuwe stopcontacten op de goede plekken te doen etc.

@Muldert ik zou spouw wel even laten onderzoeken maar er niet te veel op focussen. Voor beetje modern geisoleerd huis wil je echt meer dan je kunt halen met spouwmuurisolatie dus je moet toch nog wat anders doen. --> kom je snel uit bij binnenmuurisolatie. Materiaalkosten zijn kleiner dan arbeidskosten dus of je nu 8 of 10 cm voorzetwand maakt is ook het verschil niet.

edit: bonus bij voorzetwanden - je kunt meteen de kierdichting rondom alle gevelaansluitingen aanpakken! dus mooi rondom alle kozijnen alles goed luchtdicht tapen! tel uit je winst 8)

mijn aanbeveling: neem in je plannen op dat je binnen voorzetwanden maakt langs alle buitengevels. Ik zou dat het liefsts met houtvezel-platen doen, die houden ook goed warmte buiten in de zomer.

verder zou ik dat dak heel goed bekijken want daar kun je meteen op leeglopen qua budget. Je schrijft dat je graag vlakke pannen wilt. Nu weet ik niet hoe sterk die wens is maar wil je dat nog steeds als het 50k of 80k meer kost?

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 26-02-2025 19:57 ]

• Muldert
Fr33z schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:55:
[...]

Nee niet helemaal. Je komt ongeveer tot 1,5 max (bron , zie "isolatiewaarde")

Het is voor TS veel nuttiger om aan de slag te gaan met plannen voor binnengevel-isolatie. Die spouw isoleren kan je ook onderzoeken maar gaat je max Rc-waarde van 1 erbij geven. Buitengevenisolatie is verrot veel werk ivm alle kozijnen, dakgoten etc. Binnen ga je toch renoveren en is het veel makkelijker om te doen. Heb je ook meteen ruimte om nieuwe stopcontacten op de goede plekken te doen etc.

@Muldert ik zou spouw wel even laten onderzoeken maar er niet te veel op focussen. Voor beetje modern geisoleerd huis wil je echt meer dan je kunt halen met spouwmuurisolatie dus je moet toch nog wat anders doen. --> kom je snel uit bij binnenmuurisolatie. Materiaalkosten zijn kleiner dan arbeidskosten dus of je nu 8 of 10 cm voorzetwand maakt is ook het verschil niet.

edit: bonus bij voorzetwanden - je kunt meteen de kierdichting rondom alle gevelaansluitingen aanpakken! dus mooi rondom alle kozijnen alles goed luchtdicht tapen! tel uit je winst 8)

mijn aanbeveling: neem in je plannen op dat je binnen voorzetwanden maakt langs alle buitengevels. Ik zou dat het liefsts met houtvezel-platen doen, die houden ook goed warmte buiten in de zomer.
Ja hierom zit ik dus graag op tweakers, gewoon goed uiteengezet en mij aan het denken zetten _/-\o_

Ik associeer voorzetwanden etc toch sterk met huizen van 80 jaar oud, maar ik ga het toch maar overwegen denk ik, zeker omdat dat ook 'makkelijker' werk is waardoor ik er sneller een mannetje voor kan vinden die dat voordelig kan doen, en ik kan dat ook goed zelf in de weekenden doen, kamer per kamer, etc. Het vóelt alleen wat goedkoper.

Zelfde als een dak van binnen isoleren ipv van buiten.
Fr33z schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 19:55:
[...]

verder zou ik dat dak heel goed bekijken want daar kun je meteen op leeglopen qua budget. Je schrijft dat je graag vlakke pannen wilt. Nu weet ik niet hoe sterk die wens is maar wil je dat nog steeds als het 50k of 80k meer kost?
Nou die wens is niet 80k sterk, maar nu zijn die pannen gewoon echt heel lelijk en in slechte staat. De visie is wel echt er een strakker plaatje van te maken met vlakke pannen en een witte gevel (stuc of keimwerk) maar dat kan ook zonder alle isolatie toeters en bellen.

Vwb het dak, de keuze om van binnen of van buiten te isoleren is vooral gevoel denk ik. Ik gok dat dakdekkers langskomen en vooral hun eigen visie verkopen afhankelijk van of ze zin hebben in zo'n project.
Bijv, de bouwkundige was een wat oudere, zuinige man. Die vond het onzin "dat dak is nog prima". Ja dat is puur zijn houding en levensstijl.
Ik weet niet zo goed hoe ik goed een objectief plaatje ga krijgen, of ik een dakdekker 2 offertes moet laten maken (binnenlangs of buitenlangs) of dat ik bij een bouwtekenaar eerst de details moet uitwerken en op basis daarvan offertes moet gaan opvragen.

• Muldert
En wie heeft er ervaring met betaalbare thermal cameras?

Je hebt van die phone attachments zoals de Topcon en Flir One, het nadeel is dat ik nu een iPhone heb met lightning poort, maar mijn volgende telefoon is sowieso usb-c. Dus dan zit ik met een dure camera die op lightning werkt..

Of zal ik een Topcon achtige camera doen, maar dan hem nu met een verloop gebruiken (en in de toekomst direct).

Of toch een gun style..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
grappig hoe dat verschilt per persoon. Ik zie voorzetwanden helemaal niet als goedkoop of achterhaald maar juist als een hele handige manier om een huis ECHT goed te isoleren, het binnen meteen strak te maken en ook ruimte te hebben voor stopcontacten/lichtknopjes etc op plekken waar je ze wilt hebben. Komt nog bij dat je dan cv-leidingwerk weg kunt werken in die muren eventueel.

Ik neem aan dat je binnen toch wilt stucen/muren strak wilt maken dus dan is een voorzetwand helemaal niet gek. Ook omdat je dan meteen aan de luchtdichtheid kan werken.

Over die FLIR: wat wil je daarmee doen? want een FLIR is cool hoor, maar je weet bij jouw woning voorlopig wel wat de grote stappen zijn toch? Daar gaat een flir niet bij helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-06 10:10
Ik heb in mijn huis op een deel buitenmuurisolatie en een deel via een voorzetwand van binnen. Ik zou toch eerder de buitenmuurisolatie aanraden. Voor het dak is er geen probleem want dat wordt toch vernieuwd. Bij ramen zet je over de dorpel gewoon een aluminium overzetdorpel. Het is echt wel een minieme koudebrug.

Bij een voorzetwand verlies je al snel 20cm per wand aan vloeroppervlakte. Bij ons is er een kleine luchtspouw, houten voorzetwant van 10cm met isolatie, osb en gyproc. Doe dat aan alle kanten en een 4x3 kamer is nog maar 3.6x2.6. Van 12m² naar 9.36m² dus bijna 25% minder oppervlak...

[ Voor 8% gewijzigd door Horla op 27-02-2025 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
Fr33z schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:13:
grappig hoe dat verschilt per persoon. Ik zie voorzetwanden helemaal niet als goedkoop of achterhaald maar juist als een hele handige manier om een huis ECHT goed te isoleren, het binnen meteen strak te maken en ook ruimte te hebben voor stopcontacten/lichtknopjes etc op plekken waar je ze wilt hebben. Komt nog bij dat je dan cv-leidingwerk weg kunt werken in die muren eventueel.

Ik neem aan dat je binnen toch wilt stucen/muren strak wilt maken dus dan is een voorzetwand helemaal niet gek. Ook omdat je dan meteen aan de luchtdichtheid kan werken.

Over die FLIR: wat wil je daarmee doen? want een FLIR is cool hoor, maar je weet bij jouw woning voorlopig wel wat de grote stappen zijn toch? Daar gaat een flir niet bij helpen.
Ja ik sta er echt voor open mijn visie aan te passen hoor! Ik zit de afgelopen jaren in de huizenzoektocht in een Matt Risinger bubbel waarbij alles luchtdicht en extern geïsoleerd moet zijn.

Ik denk nu ook, "echte" koudebruggen zullen meevallen omdat er immers wel isolatie tegen het binnenspouwblad zit. Zolang ik straks tegen de muur een voorzetwand bouw werkt dat als 1 geheel.

Ik zou een Flir willen om luchtlekken op te sporen vooral, en koudebruggen. Zo kwam ik er toevallig achter dat het balkon gedragen wordt door stalen balken die door het binnenspouwblad heen zitten. Dus die gaan eruit, daar was al schimmel ontstaan.
Horla schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:14:
Ik heb in mijn huis op een deel buitenmuurisolatie en een deel via een voorzetwand van binnen. Ik zou toch eerder de buitenmuurisolatie aanraden. Voor het dak is er geen probleem want dat wordt toch vernieuwd. Bij ramen zet je over de dorpel gewoon een aluminium overzetdorpel. Het is echt wel een minieme koudebrug.

Bij een voorzetwand verlies je al snel 20cm per wand aan vloeroppervlakte. Bij ons is er een kleine luchtspouw, houten voorzetwant van 10cm met isolatie, osb en gyproc. Doe dat aan alle kanten en een 4x3 kamer is nog maar 3.6x2.6. Van 12m² naar 9.36m² dus bijna 25% minder oppervlak...
Ja de ruimte is iets minder een probleem voor ons, maar telt nog steeds mee, we hebben ook kleinere ruimtes, bijv een washok van 2x2 meter wordt wel een klap kleiner dan ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Horla schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:14:

TS heeft alleen boven al 200m2 heh. En niet alles is buitenmuur dus een 4x3 kamer overal 10cm indikken heb je niet snel. Ik ben wel benieuwd naar jou ervaring dan qua kosten/gedoe met buitenmuurisolatie. Ik zie dat namelijk als iets wat je vooral doet als je binnen echt echt echt krap zit omdat het veel gedoe oplevert met dakgoten, raamsluitingen etc en het daarmee per m2 dus echt DUUR wordt.

Mijn inschatting is dat buitenmuurisolatie zomaar 2x zo duur is per m2 als binnenisolatie. Is dat ook jouw ervaring? Veel hangt natuurlijk ook af van de afwerking, overal steenstrips zal duurder zijn dan gewoon lekker stucen buiten. En als je toch al ging stucen is het de vraag of je die kosten dan als extra ziet.

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-06 10:10
Muldert schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:17:
Ja de ruimte is iets minder een probleem voor ons, maar telt nog steeds mee, we hebben ook kleinere ruimtes, bijv een washok van 2x2 meter wordt wel een klap kleiner dan ja.
Dat was bij ons ook de enige reden dat we het in die ruimte hebben gedaan. Het was 13x6.m (living en open keuken die apart was bijgebouwd) en dan kan je die oppervlakte wel missen. Nu ja, het moet uiteraard enkel gebeuren bij buitenmuren dus je washok zal minder impact hebben dan bv living/keuken.
Fr33z schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:19:
[...]
Mijn inschatting is dat buitenmuurisolatie zomaar 2x zo duur is per m2 als binnenisolatie. Is dat ook jouw ervaring? Veel hangt natuurlijk ook af van de afwerking, overal steenstrips zal duurder zijn dan gewoon lekker stucen buiten. En als je toch al ging stucen is het de vraag of je die kosten dan als extra ziet.
Goh ja, binnenmuur heb ik meegeholpen met een bevriende aannemer, buitengevelisolatie heb ik volledig uitbesteed. Dus ja, dat was een pak duurder. Maar bij ons was een zijkant van dat gedeelte van het huis bv afgewerkt met zo van die lelijke leien. Denk aan dit maar dan 30 jaar oud en lelijker. En aan de voorkant was er al eens eerder een raam dicht gemetst met andere stenen dan de rest van de gevel. Isolatie en crepi levert een strakke gevel op. Dus het financiële gedeelte is/was maar een stuk van het plaatje.

Ik denk dat ik in de tijd iets van 7.5k heb betaald voor die isolatie. Toendertijd heb ik gezegd dat ik dat nooit kon terugverdienen want dat het 100 jaar aan gas was maar dat we het voor het comfort deden. Daarna kwam de oorlog en ging gas en elektriciteit x10 :+

Overigens een bijkomend voordeel (ook voor @Muldert ). Wij hebben tegelijk in alle slaapkamers + de speelkamer airco gestoken. Alle bekabeling is mooi weggewerkt in de isolatie en je ziet daar dus niets van. Een hele mooie plus voor mijn vrouw was dat :*)

[ Voor 57% gewijzigd door Horla op 27-02-2025 10:27 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:03

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gaaf project zeg, jaloers! :)

Vooral omdat ik behoefte heb om weer eens wat te klussen. Hoop zoiets ook ooit eens te kunnen gaan doen. De kinderen zijn nu nog erg klein, maar over een jaar of vijf a tien gaat het zeker wel weer kriebelen.

Beste tip om de kosten in de hand te houden; veel zelf doen. Zaken uitbesteden is momenteel best een lastig verhaal. Qua kosten, maar ook qua kwaliteit.

• Muldert
Fr33z schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:19:
[...]

TS heeft alleen boven al 200m2 heh. En niet alles is buitenmuur dus een 4x3 kamer overal 10cm indikken heb je niet snel. Ik ben wel benieuwd naar jou ervaring dan qua kosten/gedoe met buitenmuurisolatie. Ik zie dat namelijk als iets wat je vooral doet als je binnen echt echt echt krap zit omdat het veel gedoe oplevert met dakgoten, raamsluitingen etc en het daarmee per m2 dus echt DUUR wordt.

Members only:

Ja als ik zo kijk valt het misschien mee, op hoeveel punten de buitenmuur nou echt onbereikbaar is. De binnenwand aansluiting zijn zwakke plekken natuurlijk, en de vloer-binnenspouwblad knopen net zo.

• Muldert
MikeyMan schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:26:
Gaaf project zeg, jaloers! :)

Vooral omdat ik behoefte heb om weer eens wat te klussen. Hoop zoiets ook ooit eens te kunnen gaan doen. De kinderen zijn nu nog erg klein, maar over een jaar of vijf a tien gaat het zeker wel weer kriebelen.

Beste tip om de kosten in de hand te houden; veel zelf doen. Zaken uitbesteden is momenteel best een lastig verhaal. Qua kosten, maar ook qua kwaliteit.
Thanks! Je mag hier komen oefenen voor wanneer je het thuis wil doen :+

Ja wij zitten "helaas" ook net met de kleine kinderen. Dus zelf doen word ingewikkeld, naast werk. Ik wil het graag, vind het ook leuk en ben er wel handig in, maar mijn huwelijk moet dat volhouden :P

• Muldert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PInEiopxRqrjJVogttk-XINBd-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X9felk2M8YGV8KGOYa1fJpOt.png?f=fotoalbum_large

Ik zie wel dat binnen isoleren zonder spouw wel een probleem zou kunnen worden, of zie ik dat verkeerd? Ik ben niet super handig met Ubakus..

(overigens zijn de dikte van de spouw en de isolatielaag daarin aannames..)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dubbel.

[ Voor 98% gewijzigd door MikeyMan op 27-02-2025 11:06 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Muldert schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:30:
[...]

Thanks! Je mag hier komen oefenen voor wanneer je het thuis wil doen :+

Ja wij zitten "helaas" ook net met de kleine kinderen. Dus zelf doen word ingewikkeld, naast werk. Ik wil het graag, vind het ook leuk en ben er wel handig in, maar mijn huwelijk moet dat volhouden :P
Haha, vrees dat de reistijd een beetje gaat tegenvallen (Note: op basis van de foto komt er vrij makkelijk een funda link naar voren, misschien goed om te weten).

Heb je een idee van je totale planning en budget?

Hebben hier destijds ook eerst de bovenverdiepingen gedaan. Is wel een huis van 230m2 ipv ruim het dubbele, maar dat was m.i. de goede volgorde. Woonkamer is iets makkelijker vrij te maken als je er eenmaal in woont. Hebben er uiteindelijk twee jaar over gedaan om alles af te maken. Naast werk, maar nog zonder kinderen ;)

Heb je ook al een idee van de huisinstallatie? PV? Warmtepomp?

Enige wat ik achteraf anders had moeten doen was het volledig vervangen van alle waterleidingen. Die hadden een maatje groter gemoeten dan er nu in zit :X

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:26
Ik zou toch ook echt buitengevelisolatie aanraden als je de mogelijkheid hebt, gecombineerd met het vullen van de spouw.
Van binnen isoleren kan prima en ik snap de redenen als je moet toch afwerken etc maar vergeet dan niet de nadelen als koudebruggen en ruimteverlies wat dus direct de waarde van je woning aantast, hoe doe je dat bij plafonds, ga je die eruit slaan om je isolatie door te laten lopen, vensterbanken, verminderde isolatie rondom kozijnen etc.

Van buiten is het makkelijker aanbrengen, je verliest geen ruimte je kan het koudebrug loos afwerken, je verliest geen m2's woonoppervlak etc. het is wel duurder en je moet de detaillering van je kozijnen en goten goed uitdenken maar binnen is er ook allerlei detaillering waar je goed over moet nadenken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• orf
  • Registratie: Augustus 2005

orf

De woning heeft nu een energielabel B. Dan zijn er dus toch al wel isolerende maatregelen genomen. Weet je welke dat zijn?

Ik vind het dak er eerlijk gezegd niet slecht uitzien. Is daar met het vervangen van lood en hier en daar vervangende pannen niet genoeg aan te doen? Het dak is -omdat het naar buiten dampopen is- heel goed van binnenuit te isoleren. Dat zou mijn eerste voorkeur hebben.

Wat is de opbouw van de vloeren? Allemaal beton?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
MikeyMan schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:03:
[...]

Haha, vrees dat de reistijd een beetje gaat tegenvallen (Note: op basis van de foto komt er vrij makkelijk een funda link naar voren, misschien goed om te weten).

Heb je een idee van je totale planning en budget?

Hebben hier destijds ook eerst de bovenverdiepingen gedaan. Is wel een huis van 230m2 ipv ruim het dubbele, maar dat was m.i. de goede volgorde. Woonkamer is iets makkelijker vrij te maken als je er eenmaal in woont. Hebben er uiteindelijk twee jaar over gedaan om alles af te maken. Naast werk, maar nog zonder kinderen ;)

Heb je ook al een idee van de huisinstallatie? PV? Warmtepomp?

Enige wat ik achteraf anders had moeten doen was het volledig vervangen van alle waterleidingen. Die hadden een maatje groter gemoeten dan er nu in zit :X
Nou tot zover hebben we dit qua planning:
Oplevering ergens in de herfst (nog even overleggen) en dan van boven naar beneden werken, omdat ivm kinderen we zo snel mogelijk de slaapkamers af willen hebben, om te kunnen verhuizen.
Planning bovenverdieping
Dit komt uit mijn notities, meeste is nog ongefundeerde gokken of snel google werk.
1. Nieuw dak: €75.000 (dakpannen 18k mat zwart plat, OSB en folies 4,5k isolatie 10k, arbeid 40k)
2. 4x Dakkapellen casco: €30.000
3. Nieuwe balkondeur: €2500
4. 5x nieuwe raamkozijnen: €2000
5. Dekvloer verwijderen: €3000
6. Binnenwanden boven (badkamer, inloopkast en 2x toilet): €1300 (vriendenprijs aannemer)
7. Binnendeuren boven: €1600 (vriendenprijs aannemer)
8. Nieuwe vlieringtrap 2x: €700 (vriendenprijs aannemer)

Dan zijn we 2 maanden verder denk ik, dan in de 3e maand:
Dit doe ik zelf, dus ex arbeid maar wel een tijdsplanning:
9. Klein sloopwerk (bijv trap naar vliering): €1500 (3 dagen)
10. Ventilatieunit installeren: €3000 (1 dag)
11. Ventilatiebuizen t/m begane grond: €3000 (2 dagen)
12. Elektra bijwerken, is in redelijke staat: €800 (2 dagen)
13. Compleet waternetwerk vervangen: €800 (2 dagen)
14. 1 badkamer installeren en tegelen etc €15.000 (4 weken)
15. Vloerverwarming op noppenplaat: €4.000 (3 dagen)

En dan dit weer uitbesteed:
16. Warmtepomp laten installeren: €15.000
17. Nieuwe dekvloer: €3.800
18. Gipsplaat en stucwerk: €15.000
19. Schilderwerk: €6.000
20. Nieuwe loopvloer (gietvloer waarschijnlijk): €17.000

En dan is de bovenverdieping 90% af en bewoonbaar, zijn we zeker 150k-180k verder, en gaan we eens overdenken hoe we de benedenverdieping gaan doen.

Ik ben niet naïef volgens mij, ik weet dat het hoger zal uitvallen dan dit (ik kijk er al met andere ogen naar dan wanneer ik dit 4 maanden geleden maakte), en dat ik niet zoveel kan doen waarschijnlijk (althans niet zo snel) als ik zou willen. Maar het gaf me een 'good enough' gevoel voor de klus.

• Muldert
orf schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:33:
De woning heeft nu een energielabel B. Dan zijn er dus toch al wel isolerende maatregelen genomen. Weet je welke dat zijn?

Ik vind het dak er eerlijk gezegd niet slecht uitzien. Is daar met het vervangen van lood en hier en daar vervangende pannen niet genoeg aan te doen? Het dak is -omdat het naar buiten dampopen is- heel goed van binnenuit te isoleren. Dat zou mijn eerste voorkeur hebben.

Thanks, goed om te horen. Ja misschien toch van binnenuit om het budget wat te sparen. Nieuwe dakpannen gaan er wel echt komen, en sommige dakplaten moeten ook vervangen worden. Dus ik weet niet waar de grens ligt dat je zoveel openhaalt dat je net zo goed de isolatie opnieuw kan doen.

Vloeren zijn volgens de bouwtekening zwaluwplaat, maar dat bleek toch hollebaksteen te zijn. Dus momenteel is mijn aanname dat alles hollebaksteen is, maar dat moet ik nog gaan checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Muldert gevoelsmatig ligt de schatting wat laag. Maar wellicht ben ik westerse prijzen gewend. Vooral dak zou ik dan 15-25k hoger inschieten.
En de rest een duizendje erbij.

Hou overigens ook rekening met het afvoeren van rommel. Ik heb hier 15 containers voor de deur gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
ik heb hier 4k betaald voor nieuwe dekvloer + vloerverwarming er in voor 40m2. Dus ja, als je 200m2 doet lijkt me dat je zo 10-12k verder bent en geen 8k zoals je nu telt. Ook lijken 5 ramen voor 2000 en 4 dakkapellen voor 30k me erg goedkoop maar veel hangt af van hoe groot alles is.

Beetje prefab dakkapel van 4,5m breed is inclusief installatie een 12-14k op dit moment. inderdaad verder afvoer van rommel, je zit zo 400 euro per container en 15 containers kan ook wel zoals Mikeyman schrijft. Toch weer 6k aan enkel afvoeren van de rommel.

wat is eigenlijk je planning wanneer je er wilt wonen? want een dakdekker vinden die tijd heeft voor zo'n megaklus voor de zomer bijvoorbeeld wordt nog een uitdaging. Je kan zo maar 6 of 9 maanden moeten wachten op de dakdekker en dat lijkt toch de grootste post in je planning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vloerverwarming is overigens wel iets wat vrij vlot zelf te doen is.
Heb op de eerste verdieping hier het laten doen (infrezen) en op de begane grond zelf gedaan (Dekvloer eruit gehaald). Dat zit echt netter dan boven :P
Drie dagen werk geweest voor 90m2. Kan wel afraden het midden in de winter te doen.

Dekvloer wel laten storten, daar begin ik niet aan.

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 27-02-2025 15:06 ]

• Muldert
MikeyMan schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:03:
Vloerverwarming is overigens wel iets wat vrij vlot zelf te doen is.
Heb op de eerste verdieping hier het laten doen (infrezen) en op de begane grond zelf gedaan (Dekvloer eruit gehaald). Dat zit echt netter dan boven :P
Drie dagen werk geweest voor 90m2. Kan wel afraden het midden in de winter te doen.

Dekvloer wel laten storten, daar begin ik niet aan.
Waarom niet in de winter? Daar gaan we ook uitkomen vrees ik haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Muldert schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:19:
[...]

Waarom niet in de winter? Daar gaan we ook uitkomen vrees ik haha
De slangen worden keihard. Heb het in m'n eentje gedaan bij 5 graden binnentemperatuur.
En dat was een flink gevecht.

• Muldert
orf schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:33:

Waaruit concludeer je dat het dampopen is? :) ik had die conclusie nog niet getrokken namelijk, ben benieuwd

• orf
  • Registratie: Augustus 2005

orf

Muldert schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:59:
[...]

Waaruit concludeer je dat het dampopen is? :) ik had die conclusie nog niet getrokken namelijk, ben benieuwd
Normaal gesproken wordt er onder de dakpannen een dampopen folie gebruikt, of bij oudere huizen helemaal geen folie. Dakpannen sluiten mooi waterdicht aan, maar zijn verder volledig ademend.

• Muldert
orf schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:17:
[...]

Normaal gesproken wordt er onder de dakpannen een dampopen folie gebruikt, of bij oudere huizen helemaal geen folie. Dakpannen sluiten mooi waterdicht aan, maar zijn verder volledig ademend.
Thanks!

Volgens mij is dit dan de opbouw wanneer ik tussen de balken zou opvullen met steenwol:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7zyWa61FZvVPFRBET9JLQoLJg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sO6qLAT4q6LOSUwmSVwcZK3R.png?f=fotoalbum_large

En dit wanneer ik ook dampdicht folie toepas voordat ik gipsplaten plaats:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Au6JMHqQlFRZPzXANEw-vhkF_8I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eeaak9D4RZ0ShFfJ7gNw2ITg.png?f=fotoalbum_large

Klopt mijn aanname dat ik dus prima van binnenuit kan isoleren op deze manier? Even los van de aansluitdetails.

Dat zou makkelijker zijn dan ik dacht eigenlijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:14
Fr33z schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:13:
Stopcontacten en lichtschakelaars zijn natuurlijk ook prima te verplaatsen in een bestaande muur. Freesmachine van Parkside, en gaan. Dat is niet per se meer werk dan bij een voorzetwand.

CV leidingen in een bestaande muur frezen is wel lastiger: als je leidingen 26mm dik zijn + mantelbuis zit je al gauw op een sleuf van 35 mm diep, dat is wel redelijk veel. Maar goed, als je overal vloerverwarming hebt, heb je ook amper CV-leidingen meer. Waarschijnlijk hou je maar op 1 plek stijgleidingen over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MB300
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-04 16:53
Wat een gaaf huis en een mooie uitdaging, ik hoop dat de voortgang ook op het forum komt!

Het is in jouw geval denk ik heel erg goed om even met een bouwkundige een rondje te maken om de mogelijke opties te bespreken. Uit mijn eigen bouwperiode heb ik vergelijkbare objecten *wel wat minder riant aan woonoppervlak* gerenoveerd/gemoderniseerd.

Daarvoor een keer gekozen om het dak waar nodig te herstellen, van binnenuit te gaan isoleren; dmv folies en steenwol, afwerken met gipsplaat. Er lagen nog goede pannen op en het dak was echt nog superstrak. Toen dat gereed was, was dit enorm uit de hand gelopen qua uren. Alle kilgoten en hoekkepers waren enorm meer bewerkelijk dan gecalculeerd.

Daarom bij een ander object vorig jaar bewust gekozen voor -weliswaar een van de dunnere en kostenbesparende- unidekplaten (rc5) om daarover ook (toevallig) platte pannen te leggen. Het voordeel was dat de bestaande boeien etc. vrij goed bij de maat kwamen en er weinig directe bijkomende kosten waren. Dit is toen door een ploeg gebeurd die altijd dit werk doet (vakkennis), kwamen met een kraanwagen en waren relatief snel klaar. In mijn geval was dat ook wenselijk om het dak -de nacht over- waterdicht te houden.

Ik denk dat als je 200k aan het dak en bovenverdieping kunt besteden je best wel wat mogelijkheden hebt. Alhoewel, als ik de hoeveelheid pannen tel is het echt wel een enorm groot dakoppervlak.....
Overleg misschien ook even of werken niet gecombineerd uitgevoerd kunnen worden; als de woning voor het vervangen van het dak toch (compleet) in de steigers moet, spaar je de steiger al uit als je ook direct gevelisolatie aan de buitenmuren kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Muldert schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:17:
[...] Ja de ruimte is iets minder een probleem voor ons, maar telt nog steeds mee, we hebben ook kleinere ruimtes, bijv een washok van 2x2 meter wordt wel een klap kleiner dan ja.
Die mindere ruimte kon weleens meevallen als je de muur bekleed met PIR platen. Scheelt maar paar cm.
Als hier bezwaren tegen bestaan, ik weet ze niet. Iemand?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQB6-t5A2kPgTgPpKIU74sseAHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BWEwrrnqiLjCDgIXUTbEBWtW.png?f=fotoalbum_large

Deze tekening kom ik net tegen in een archief bouwdossier.
Volgens mij kan ik hieruit concluderen:
- 8 cm spouw
- 4 cm isolatie in de spouw
- 5 cm, ongeveer, XPS op het dak
- bovenop die XPS nog een 'isolerende dakplaat', iemand enig idee wat dat kan zijn?

Krappe spouw dus, motiveert me weer meer om toch voor externe gevelisolatie te gaan.
En vrij veel ruimte in het dakoversten, volgens mij met een minimale aanpassing kan ik het dak opdikken (dakisolatie), bijvoorbeeld een iets hogere of langere goot.

Edit ter verduidelijking, ik zit nu nog in de 'aanname' fase, binnenkort met een bouwkundige serieus de plannen uitwerken maar alle ideeen en meningen die ik dan al heb zijn mooi meegenomen :-)

[ Voor 10% gewijzigd door Muldert op 01-03-2025 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:30
Muldert schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:12:
[Afbeelding]

Deze tekening kom ik net tegen in een archief bouwdossier.
Volgens mij kan ik hieruit concluderen:
- 8 cm spouw
- 4 cm isolatie in de spouw
- 5 cm, ongeveer, XPS op het dak
- bovenop die XPS nog een 'isolerende dakplaat', iemand enig idee wat dat kan zijn?

Krappe spouw dus, motiveert me weer meer om toch voor externe gevelisolatie te gaan.
En vrij veel ruimte in het dakoversten, volgens mij met een minimale aanpassing kan ik het dak opdikken (dakisolatie), bijvoorbeeld een iets hogere of langere goot.

Edit ter verduidelijking, ik zit nu nog in de 'aanname' fase, binnenkort met een bouwkundige serieus de plannen uitwerken maar alle ideeen en meningen die ik dan al heb zijn mooi meegenomen :-)
Waar haal je de info vandaan dat je 5cm xps op het dak hebt? Die zie ik niet op de tekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muldert
daniel14 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:57:
[...]

Waar haal je de info vandaan dat je 5cm xps op het dak hebt? Die zie ik niet op de tekening.
Dat er een XPS achtig materiaal bovenop de spaanplaat dakplaat zit heb ik kunnen zien :) dus ik ging er vanuit dat dat de ingetekende isolatie was op de tekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mooi pand en prima lokatie :) (gaat niet altijd samen). Ik heb de funda link gevonden.

Ik zou persoonlijk geen extra spouwmuurisolatie toepassen denk ik.. Bij ons zit er 6cm isolatie in (bouwjaar 2000) en dat is ruim voldoende icm een warmtepomp, meer kan altijd en is natuurlijk beter , maar je haalt behoorlijk wat op de hals. Kierdichting, nieuwe kozijnen en eventueel WTW is veel effectiever. Naast dakisolatie wat je hebt gepland.

Members only:

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 02-03-2025 18:46 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1 2 Laatste