Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-06 11:27
Het dak erop laten wordt een steeds interessanter idee, zeker gezien de kosten die we daarmee op korte termijn besparen. Ons budget is best krap dus we moeten een balans zoeken.

Gezien ons budget en de schade aan het dak denk ik nu dat dit misschien wel slim is:
- dakkapellen repareren (DIY, voornamelijk casco timmerwerk)
- dakbeschot lokaal vervangen (dakdekker)
- detail- en loodwerk repareren (dakdekker)

Dan denk ik dat niet alle pannen eraf hoeven. Voor wat betreft de dakpannen heb ik dan 2 keuzes:
- repareren en vervangen
- volledig vervangen, dan meteen in een zwarte vlakke pan (€18k aan dakpannen, ex arbeid)

En dan de isolatie, dan toch van binnenuit. Alle luchtlekken opsporen met een thermal cam, en waarmee ga ik die dan dichten? Dampopen isolatie tegen het dakbeschot aan en daar dampdicht folie tegenaan, lijkt volgens Ubakus de beste keus.

Tja, en is dit dan nog veel goedkoper dan een dakrenovatie? Ons doel is geld besparen op dat volledige dak eraf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVHwFkgp5Qmz3kQjhGkDpDOYGPc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GA85wdI8YJGzailAO9pJ3bTB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFc55jLSdbu5Rds_VVs2WmUXCl0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c3toJzQ1ipc9VMRQJB6X8Sye.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niguWBD7lSI3AC1CLV_AKcTKROs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBFwu3bCu2mgTIFP0a8RnMoP.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:01
Muldert schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:33:
Het dak erop laten wordt een steeds interessanter idee, zeker gezien de kosten die we daarmee op korte termijn besparen. Ons budget is best krap dus we moeten een balans zoeken.

Gezien ons budget en de schade aan het dak denk ik nu dat dit misschien wel slim is:

Dan denk ik dat niet alle pannen eraf hoeven. Voor wat betreft de dakpannen heb ik dan 2 keuzes:
- repareren en vervangen
- volledig vervangen, dan meteen in een zwarte vlakke pan (€18k aan dakpannen, ex arbeid)

En dan de isolatie, dan toch van binnenuit. Alle luchtlekken opsporen met een thermal cam, en waarmee ga ik die dan dichten? Dampopen isolatie tegen het dakbeschot aan en daar dampdicht folie tegenaan, lijkt volgens Ubakus de beste keus.

Tja, en is dit dan nog veel goedkoper dan een dakrenovatie? Ons doel is geld besparen op dat volledige dak eraf.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou eerst eens een goede inspectie laten uitvoeren. Ik zie dat je ook een stuk gording mist? Gewoon weggezaagd omdat die in de weg zat, lijkt het. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:38

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

daniel14 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:54:
[...]

Ik zou eerst eens een goede inspectie laten uitvoeren. Ik zie dat je ook een stuk gording mist? Gewoon weggezaagd omdat die in de weg zat, lijkt het. 8)7
Ik weet niet of er daar een gezeten heeft, net boven de denkbeeldige lijn zit een (tegel?)lat.
Als deze gording er wel altijd gezeten had dan was de vlek van het binnentredende water van boven naar beneden bij de balk daar ook anders geweest (breder).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Je hebt hier toch te maken met een EPS/XPS isolatielaag bovenop je dakbeschot? Je schrijft namelijk dampopen tegen het dakbeschot aan. Maar die vlieger gaat dan niet echt op.

Ik zou dit niet zomaar van binnen gaan isoleren. En zeker niet met en fatsoenlijke laag die je dauwpunt tot in de houten constructie brengt.

Tsja, een dakplaat is 90,- per m2. Dat tikt wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
ollie1965 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:17:
[...]

Ik weet niet of er daar een gezeten heeft, net boven de denkbeeldige lijn zit een (tegel?)lat.
Als deze gording er wel altijd gezeten had dan was de vlek van het binnentredende water van boven naar beneden bij de balk daar ook anders geweest (breder).
Er zat daar een kleine wasruimte, dus ik vermoed inderdaad dat die gording nooit heeft doorgelopen.
Technische keuring hebben we gewoon laten uitvoeren, maar bij zo'n pand is er maar beperkte ruimte voor detailvragen.
Ik wil met alle foto's en tekening naar een bouwkundige gaan en wat opties doorspreken, dat sowieso. Maar mijn ervaring is dat Tweakers vooraf vragen me veel meer oplevert omdat jullie allemaal samen gewoon veel kwalitatieve ervaring hebben.
AtomicShockwave schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:18:
Je hebt hier toch te maken met een EPS/XPS isolatielaag bovenop je dakbeschot? Je schrijft namelijk dampopen tegen het dakbeschot aan. Maar die vlieger gaat dan niet echt op.

Ik zou dit niet zomaar van binnen gaan isoleren. En zeker niet met en fatsoenlijke laag die je dauwpunt tot in de houten constructie brengt.

Tsja, een dakplaat is 90,- per m2. Dat tikt wel aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKHjW897ZXwWgsugkkulWGt1BUg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DYw1SUZHDtAaxbxKraI1UHoJ.png?f=fotoalbum_tile

Ik zat aan zoiets te denken, de ruimtes opvullen met steenwol en dan damdicht folie er tegen, dan zie ik geen probleem met dauwpunt, of zie ik dat verkeerd?

Ik maak me eerder zorgen om dat áls er vocht in de constructie komt (dakpan scheef, EPS beschadigd) dat het dan lastig weg kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ja, precies dat laatste. Theoretisch kan het misschien. Maar hoe goed wordt het werkelijke dampscherm? hoe is de werkellijke damp openheid naar buiten toe? En wat als er onverhoopt vocht tussen de lagen komt?

Nou goed, ik ben ook geen isolatieprofessional. Maar ik vind hem wel spannend met die eps laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
ollie1965 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:17:
[...]

Als dat stuk gording al weg was voor de lekkage dan klopt dit beeld gewoon. Als er daar geen heeft gezeten wat is dan het nut van het linker stuk wat er wel nog zit, die hangt er dan zeker ook met luchtankers vast.
Als je ook de hart op hart afstanden van de andere gordingen ziet, dan hoort daar wel een gording te zitten, of in ieder geval een raveling.

[ Voor 10% gewijzigd door daniel14 op 04-03-2025 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
Muldert schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:25:
[...]

Er zat daar een kleine wasruimte, dus ik vermoed inderdaad dat die gording nooit heeft doorgelopen.
Technische keuring hebben we gewoon laten uitvoeren, maar bij zo'n pand is er maar beperkte ruimte voor detailvragen.
Ik wil met alle foto's en tekening naar een bouwkundige gaan en wat opties doorspreken, dat sowieso. Maar mijn ervaring is dat Tweakers vooraf vragen me veel meer oplevert omdat jullie allemaal samen gewoon veel kwalitatieve ervaring hebben.

[...]

[Afbeelding]

Ik zat aan zoiets te denken, de ruimtes opvullen met steenwol en dan damdicht folie er tegen, dan zie ik geen probleem met dauwpunt, of zie ik dat verkeerd?

Ik maak me eerder zorgen om dat áls er vocht in de constructie komt (dakpan scheef, EPS beschadigd) dat het dan lastig weg kan.
Ik bedoel niet zo algehele bouwkundige keuring (voor aankoop), maar gewoon een goede betrouwbare dakdekker die de algehele staat van het dak inspecteert. En zo ook nog de levensduur van de onderdelen aan kan geven die je nog wilt behouden eventueel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulic
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20-06 14:34
Muldert schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:12:

- bovenop die XPS nog een 'isolerende dakplaat', iemand enig idee wat dat kan zijn?
Vermoedelijk spaanpaat met een laag PUR er op. Ligt hier ook in ons huis uit 1979. Google "Opstalan" maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Laatst online: 00:38

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

daniel14 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:23:
[...]

Als dat stuk gording al weg was voor de lekkage dan klopt dit beeld gewoon. Als er daar geen heeft gezeten wat is dan het nut van het linker stuk wat er wel nog zit, die hangt er dan zeker ook met luchtankers vast.
Als je ook de hart op hart afstanden van de andere gordingen ziet, dan hoort daar wel een gording te zitten, of in ieder geval een raveling.
Heb je gezien dat er een kleine ruimte was die nu weg is gehaald (let op de witte muren en het schoon metselwerk)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 17:21
bouwkundige keuring is grotendeels een wassen neus voor de bank. soms komt er wat uit hoor maar je kunt er niet al te veel.op bouwen. Gezien de schaal van je project zou ik echt een renovatie-expert proberen te vinden die je helpt het plan vorm te geven.

luchtlekken opsporen met de FLIR gaat niet echt en lijkt me ook niet supernuttig. Als je aan de slag gaat dan maak je alles waar je bezig gaat gewoon dan goed luchtdicht. ik zie niet wat de meerwaarde is van zwakke plekken op proberen te sporen als je ze toch gaat verbeteren daarna.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-06 21:51

MJV

Kijk voor isolatie van binnenuit eens bij Warmteplan. Daar krijg je omdat het biobased is een aardige bak subsidie voor. Folie zelf aanbrengen, inblazen doet Warmteplan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:32
Muldert schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:33:

Is het dakbeschot niet nog iets wat je eventueel zelf kan doen? Ik kan mij voorstellen dat het een behoorlijke operatie is (steigers opbouwen, dakpannen verwijderen, kapotte plekken eruit halen, nieuwe platen op maat maken voor de reparatie etc.) maar het lijkt mij niet per se iets wat heel technisch is of heel nauw komt qua afwerking toch? Je moet dan natuurlijk wel je eigen tijd afwegen / een waarde geven, maar als je qua budget wil besparen aan out-of-pocket kosten kan je dit nog overwegen.

PS: Ik ben zelf een leek op dit gebied hoor, dus misschien zit ik er wel helemaal naast ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18:15
Valorian schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:52:
[...]

Is het dakbeschot niet nog iets wat je eventueel zelf kan doen? Ik kan mij voorstellen dat het een behoorlijke operatie is (steigers opbouwen, dakpannen verwijderen, kapotte plekken eruit halen, nieuwe platen op maat maken voor de reparatie etc.) maar het lijkt mij niet per se iets wat heel technisch is of heel nauw komt qua afwerking toch? Je moet dan natuurlijk wel je eigen tijd afwegen / een waarde geven, maar als je qua budget wil besparen aan out-of-pocket kosten kan je dit nog overwegen.

PS: Ik ben zelf een leek op dit gebied hoor, dus misschien zit ik er wel helemaal naast ;)
Vergis je hier niet in. Dat je dak dan meteen een week open ligt is dan ook je eigen verantwoordelijkheid. En ja, juist midden in de zomer regent het dan opeens. En lokale regenbuien in je keuken en woonkamer zijn niet heel prettig kan ik je vertellen (vraag me niet waarom).

P.s. Ja er lag een zeil overheen, maar die zijn ook niet meer 100% waterdicht na 2 keer vastschroeven en het wapperen van de wind.

[ Voor 6% gewijzigd door emot op 07-03-2025 06:54 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Muldert

Indeling bovenverdieping

We hebben inmiddels wat kennismakingen achter de rug met dakdekkers, bouwkundigen, etc. De gekozen bouwkundige gaat beginnen met een 3D model zodat straks alle techniek en constructiedetails een goed uitgangspunt hebben, i.v.m zijn planning zal dat een aantal weken duren.
Het plan blijft om van boven naar beneden (eerst de bovenverdieping) en van buiten naar binnen te werken. We zijn er nog niet over uit of het dak totaal gerenoveerd wordt tot een warm dak, of dat we van binnen gaan isoleren. Die keus maken we als we met de bouwkundige een doorloop gaan doen denk ik.

Voor ons dus tijd om eens goed te kijken naar de indeling, niet echt impact op het plan van het dak maar zeker het eerstvolgende daarna en wat de grootste impact op de eerste planning gaat hebben.
De situatie
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Het plan
De nokzolders die er nog zijn gaan we gebruiken voor techniek. WTW, waarschijnlijk 2 units, warmtepomp, boilers, etc. De verdieping heeft nu vloerverwarming maar de hele dekvloer gaat er waarschijnlijk uit omdat alle afvoeren en leidingen in de dekvloer liggen, dus ook nieuwe vloerverwarming.

De 'zuid' kamers zijn in redelijk staat, stucen en nieuwe plafonds. Nieuwe kozijnen misschien nu, misschien later.

De 'oost' kamers: die berging wordt een slaapkamer dmv een dakkapel of dakraam. De entree moet dan naar de hal ipv naar de kamer ernaast, en dat past net wel/niet naast de trap. Even inmeten in het werk als we daar weer zijn, anders moet er een gangetje gemaakt worden ín de grote kamer ernaast. Ook hier stucwerk, dakkapel renovatie, nieuwe kozijnen, niet heel veel geks.

De badkamer wordt gewoon gerenoveerd, is ook weinig van over. Alle leidingen en afvoer gaan we vervangen.

Dan de 'west wing'. Het idee is hier een grote master suite van te maken. Ruim slaapdeel, een badkamer en een inloopkast. De vraag is, hoé.
En dan niet technisch hoe, maar vooral de indeling. We hebben al een aantal ideeën gehad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8VnpKj991OqzpS8PlKky8bYqwg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/upTsImOEk8NGtBAxuiWvnFBK.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-ZitKQRrT5ODrZdtT6JBr8ZfNs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/w79KsTNAWUKTyu2viw8sKqF1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7Ri3wZe9c02pF5qLswYn27qKJ4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HHdJQSupCCSJbaeiXsUBkQXf.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9FjGhZ5d4c3MFABDHntcOOF9e0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rSxKArhK8gGAIC60GdMY31PX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPIBjqgHA8ZwAhUSWqA9PYMTx3o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KmvA3dg3CNJlc59WCqmtuLiZ.png?f=fotoalbum_tile

De wanden probeer ik zoveel mogelijk recht onder de spant te houden, waar ze nu ook zitten/zaten. Ook omdat ik nog niet zeker weet of dat draagwanden zijn. De spant loopt van de linkerwang van de dakkapel linksboven, naar de 'middenwang' van de dakkapel linksonder, if that makes sense.

Van links naar rechts, boven naar beneden:

1: Doorloop langs bad- kastkamer:
Mooi dat het bed bij de balkondeuren staat, je loopt door een soort gang naar je slaapdeel toe waarbij je links/rechts openingen hebt voor de half ensuite badkamer en inloopkast. Dit was ons eerste plan.

Maar, het is wel erg ver weg van de gang en dus van de kinderen. Ik weet het, de kinderen zijn niet altijd klein. Maar de komende jaren hebben we nog wel nachtmerries, in bed kruipers, of gewoon kinderen die even bij ons langs komen. Deze afstand voelt te kil/afstandelijk.

2: Babykamer dichtbij:
Een optie is om flink met de kamers te gaan schuiven. Technisch wat ingewikkelder maar dan zou één slaapkamer tegen de master aanzitten. Fijn voor #4 (als die inderdaad komt) maar de andere kinderen nog steeds ver weg.

3: Badkamer bij het balkon:
Leuk dat het bad lekker bij het balkon zit (al overwegen we het balkon te slopen gezien de slechte staat en het daglicht dat het beneden wegneemt maar het slaapgedeelte krijgt nu wel erg weinig daglicht vergeleken met die grote balkondeuren.

4: Inloop het hoekje om:
Hoewel het bed in afstand nog wel vrij ver van de deur staat is de line-of-sight/sound wel direct, voelt iets dichterbij. Badkamer lijkt wat krap, ruime inloopkast maar een deel van het daglicht gaat 'verloren' aan die kast, is niet per sé nodig (sterker nog, misschien niet eens gewenst als er kleren open en bloot hangen soms?

5: 3 lange kamers:
Eenzelfde 'opening' als ervoor direct naar het bed, maar nu een lange ruimte met de balkondeuren vol op het bed dat lijkt me wel mooi. De inloopkast tegen de zuidelijke wand, met een toog of opening, of schuifdeuren, waardoor ook die dakkapel veel licht nog in de slaapkamer geeft. De badkamer heeft ook flink licht van de ándere dakkapel, maar heeft wel een wat gekke smalle vorm. Verkijk je niet op die badkamer want hij is alsnog 2,40 x 6,50 (excl wc).

Ik denk dat "inloop het hoekje om" momenteel mijn voorkeur heeft. "Doorloop langs bad- kastkamer" vind ik esthetisch het mooiste en logische ruimte indeling, maar dat is wel echt te 'ver' ivm de kinderen.

Ik ben heel benieuwd naar wat jullie meningen zijn en in hoeverre er nog originele alternatieven te verzinnen zijn. Eens in de zoveel dagen klikt er iets in mijn hoofd en maak ik snel een nieuwe tekening "dat kan ook nog!" maar echt het perfecte plaatje hebben we nog niet.

[ Voor 100% gewijzigd door Muldert op 08-03-2025 22:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:54
Muldert schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:19:

Indeling bovenverdieping

We hebben inmiddels wat kennismakingen achter de rug met dakdekkers, bouwkundigen, etc. De gekozen bouwkundige gaat beginnen met een 3D model zodat straks alle techniek en constructiedetails een goed uitgangspunt hebben, i.v.m zijn planning zal dat een aantal weken duren.
Het plan blijft om van boven naar beneden (eerst de bovenverdieping) en van buiten naar binnen te werken. We zijn er nog niet over uit of het dak totaal gerenoveerd wordt tot een warm dak, of dat we van binnen gaan isoleren. Die keus maken we als we met de bouwkundige een doorloop gaan doen denk ik.

Voor ons dus tijd om eens goed te kijken naar de indeling, niet echt impact op het plan van het dak maar zeker het eerstvolgende daarna en wat de grootste impact op de eerste planning gaat hebben.
Hoe belangrijk is die gigantische master bedroom voor jullie? Als in, zijn jullie ook van plan daar meer tijd in te brengen dan enkel voor het slapen. Wil je bijvoorbeeld graag de ruimte voor een zitje hebben om je terug te kunnen trekken?

Zo niet...Kijkende naar de originele plattegrond van het huis en geen rekening houden met bouwkundige uitdagingen...

Zou het een idee zijn om de master bedroom naar de oost vleugel te verplaatsen? Dan kan je de grotere west vleugel gebruiken voor twee slaapkamers + badkamer?

Twee ideetjes die ik had:
1:
- Slaapkamer + berging oostzijde samenvoegen tot één grote master bed room
- Badkamer + inloopkast voor master bed room op plek huidige badkamer
- Eventueel overloop verkleinen aan noordzijde omdat de gang mogelijk niet meer nodig is
- Indeling west vleugel vergelijkbaar met originele plattegrond, echter van werken een badkamer maken + (deel) kasten erbij trekken voor extra ruimte
- Indien noodzakelijk voor de ruimte van badkamer/inloopkast kan de bovenste slaapkamer in de west vleugel iets verkleind worden

2:
- Slaapkamer oostzijde als master bed room
- Berging inzetten als inloopkast of badkamer, hoofdzijde bed tegen de muur tussen master/berging en dan aan beide uiterste zijdes een doorloop naar de ruimte die momenteel als berging staat
- Bij gebruik als badkamer zou ik wel het voorgestelde dakkapel laten zetten, voor inloopkast niet nodig
- badkamer/inloopkast op huidige locatie badkamer (waarschijnlijk niet gehele ruimte)
- In deze variant zou je kunnen werken met drie badkamers, twee zeer ruimte slaapkamers of een kleine extra werkkamer doordat er heel veel vrij indeelbare ruimte op west en noord overblijft.

edit: zat nog is goed naar de foto's te kijken. Wat heeft er in de hoek gezeten waar je de trap opkomt tegen de muur van de slaapkamers zuidgevel, een toilet?

[ Voor 3% gewijzigd door nooberke op 10-03-2025 09:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-06 08:36
Herkenbare opmaak, mooi! ;)

Je loopt al over van de ideëen soms hebben plannen gewoon tijd nodig om te landen, concreet te worden. Op tekeningen is vanalles te schuiven maar in de praktijk niet altijd mogelijk. Zo zou ik het leidingwerk van de badkamers en de standleiding wat bij elkaar houden. Is dus ook afhankelijk van de mogelijkheden begane grond.

Gevoelsmatig lijkt mij optie 5 dan geschikter.

Aan de andere kant: als je groot aanpakt worden alle muren fluide en is heel veel maakbaar. Wij zijn gaandeweg tot nieuwe inzichten gekomen ook door gewoon in de ruimte te staan fantaseren. 3D model zou ook wel kunnen helpen.

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
Refrag schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:19:
Herkenbare opmaak, mooi! ;)

Je loopt al over van de ideëen soms hebben plannen gewoon tijd nodig om te landen, concreet te worden. Op tekeningen is vanalles te schuiven maar in de praktijk niet altijd mogelijk. Zo zou ik het leidingwerk van de badkamers en de standleiding wat bij elkaar houden. Is dus ook afhankelijk van de mogelijkheden begane grond.

Gevoelsmatig lijkt mij optie 5 dan geschikter.

Aan de andere kant: als je groot aanpakt worden alle muren fluide en is heel veel maakbaar. Wij zijn gaandeweg tot nieuwe inzichten gekomen ook door gewoon in de ruimte te staan fantaseren. 3D model zou ook wel kunnen helpen.
Ja jouw opmaak was heel helder, ook de topics in de TS terug laten komen vond ik slim. Veel verbouwingen vind ik lastig te volgen als ik er niet van begin af aan bij was.

De meeste muren lijken wel dragend voor de zolders, maar die 3D tekening komt en dan wordt veel duidelijker ja :)
nooberke schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:30:
[...]

Hoe belangrijk is die gigantische master bedroom voor jullie? Als in, zijn jullie ook van plan daar meer tijd in te brengen dan enkel voor het slapen. Wil je bijvoorbeeld graag de ruimte voor een zitje hebben om je terug te kunnen trekken?

Zo niet...Kijkende naar de originele plattegrond van het huis en geen rekening houden met bouwkundige uitdagingen...

Zou het een idee zijn om de master bedroom naar de oost vleugel te verplaatsen? Dan kan je de grotere west vleugel gebruiken voor twee slaapkamers + badkamer?

Twee ideetjes die ik had:
1:
- Slaapkamer + berging oostzijde samenvoegen tot één grote master bed room
- Badkamer + inloopkast voor master bed room op plek huidige badkamer
- Eventueel overloop verkleinen aan noordzijde omdat de gang mogelijk niet meer nodig is
- Indeling west vleugel vergelijkbaar met originele plattegrond, echter van werken een badkamer maken + (deel) kasten erbij trekken voor extra ruimte
- Indien noodzakelijk voor de ruimte van badkamer/inloopkast kan de bovenste slaapkamer in de west vleugel iets verkleind worden

2:
- Slaapkamer oostzijde als master bed room
- Berging inzetten als inloopkast of badkamer, hoofdzijde bed tegen de muur tussen master/berging en dan aan beide uiterste zijdes een doorloop naar de ruimte die momenteel als berging staat
- Bij gebruik als badkamer zou ik wel het voorgestelde dakkapel laten zetten, voor inloopkast niet nodig
- badkamer/inloopkast op huidige locatie badkamer (waarschijnlijk niet gehele ruimte)
- In deze variant zou je kunnen werken met drie badkamers, twee zeer ruimte slaapkamers of een kleine extra werkkamer doordat er heel veel vrij indeelbare ruimte op west en noord overblijft.

edit: zat nog is goed naar de foto's te kijken. Wat heeft er in de hoek gezeten waar je de trap opkomt tegen de muur van de slaapkamers zuidgevel, een toilet?
Geweldig daarom ben ik hier ;)
Die optie van de master verplaatsen is een hele goede, thanks! Dat is dus wel een meer noord-oost gerichte ruimte dus dat is misschien een nadeel.
Eerlijk denk ik dat we niet extreem veel tijd er doorbrengen maar we gaan soms nog wel even samen wat drinken en tv kijken op de slaapkamer.

Lastig om in te schatten in hoeverre ons gedrag zal veranderen wanneer we meer mogelijkheden hebben, en in hoeverre die mogelijkheden zinloos zijn omdat ons gedrag het nooit zal benutten. Snap je :+

Bedankt voor je ideeen, ik ga weer even puzzelen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Muldert schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:43:
[...]

Dat is dus wel een meer noord-oost gerichte ruimte dus dat is misschien een nadeel.
Waarom zou dat een nadeel zijn? Vanwege de licht inval en/of temperatuur?

Bij toepassing van een WTW systeem stabiliseer je de temperatuur vaak al wat meer door het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Heb je al nagedacht over gedeeltelijke automatisering? 600m2 zijn een hoop ramen waarvan je zeker moet zijn dat ze op slot zijn voordat je weg gaat en lampen uit doen wanneer je naar bed gaat begint ook op een heel FTE te lijken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:14
Is het af voordat je wordt besteld?... zelf ben ik voor een nieuwbouw verdieping al een paar jaar bezig, en ben nog niet eens op de helft.. het plafond kan nooit dicht , elke keer bedenk ik weer wat :P

[ Voor 18% gewijzigd door natural colour op 10-03-2025 19:37 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-06 06:12
natural colour schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:35:
Is het af voordat je wordt besteld?... zelf ben ik voor een nieuwbouw verdieping al een paar jaar bezig, en ben nog niet eens op de helft.. het plafond kan nooit dicht , elke keer bedenk ik weer wat :P
Help, mijn man is klusser :+

Wat een tof project, ik ben benieuwd naar de vorderingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
@Muldert hoe staat het met dit mooie/enorme pand?
Pagina: 1 2 Laatste