Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 19:08
Het dak erop laten wordt een steeds interessanter idee, zeker gezien de kosten die we daarmee op korte termijn besparen. Ons budget is best krap dus we moeten een balans zoeken.

Gezien ons budget en de schade aan het dak denk ik nu dat dit misschien wel slim is:
- dakkapellen repareren (DIY, voornamelijk casco timmerwerk)
- dakbeschot lokaal vervangen (dakdekker)
- detail- en loodwerk repareren (dakdekker)

Dan denk ik dat niet alle pannen eraf hoeven. Voor wat betreft de dakpannen heb ik dan 2 keuzes:
- repareren en vervangen
- volledig vervangen, dan meteen in een zwarte vlakke pan (€18k aan dakpannen, ex arbeid)

En dan de isolatie, dan toch van binnenuit. Alle luchtlekken opsporen met een thermal cam, en waarmee ga ik die dan dichten? Dampopen isolatie tegen het dakbeschot aan en daar dampdicht folie tegenaan, lijkt volgens Ubakus de beste keus.

Tja, en is dit dan nog veel goedkoper dan een dakrenovatie? Ons doel is geld besparen op dat volledige dak eraf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVHwFkgp5Qmz3kQjhGkDpDOYGPc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GA85wdI8YJGzailAO9pJ3bTB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFc55jLSdbu5Rds_VVs2WmUXCl0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c3toJzQ1ipc9VMRQJB6X8Sye.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niguWBD7lSI3AC1CLV_AKcTKROs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBFwu3bCu2mgTIFP0a8RnMoP.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:15
Muldert schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:33:
Het dak erop laten wordt een steeds interessanter idee, zeker gezien de kosten die we daarmee op korte termijn besparen. Ons budget is best krap dus we moeten een balans zoeken.

Gezien ons budget en de schade aan het dak denk ik nu dat dit misschien wel slim is:

Dan denk ik dat niet alle pannen eraf hoeven. Voor wat betreft de dakpannen heb ik dan 2 keuzes:
- repareren en vervangen
- volledig vervangen, dan meteen in een zwarte vlakke pan (€18k aan dakpannen, ex arbeid)

En dan de isolatie, dan toch van binnenuit. Alle luchtlekken opsporen met een thermal cam, en waarmee ga ik die dan dichten? Dampopen isolatie tegen het dakbeschot aan en daar dampdicht folie tegenaan, lijkt volgens Ubakus de beste keus.

Tja, en is dit dan nog veel goedkoper dan een dakrenovatie? Ons doel is geld besparen op dat volledige dak eraf.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou eerst eens een goede inspectie laten uitvoeren. Ik zie dat je ook een stuk gording mist? Gewoon weggezaagd omdat die in de weg zat, lijkt het. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:56

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

daniel14 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:54:
[...]

Ik zou eerst eens een goede inspectie laten uitvoeren. Ik zie dat je ook een stuk gording mist? Gewoon weggezaagd omdat die in de weg zat, lijkt het. 8)7
Ik weet niet of er daar een gezeten heeft, net boven de denkbeeldige lijn zit een (tegel?)lat.
Als deze gording er wel altijd gezeten had dan was de vlek van het binnentredende water van boven naar beneden bij de balk daar ook anders geweest (breder).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:46

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Je hebt hier toch te maken met een EPS/XPS isolatielaag bovenop je dakbeschot? Je schrijft namelijk dampopen tegen het dakbeschot aan. Maar die vlieger gaat dan niet echt op.

Ik zou dit niet zomaar van binnen gaan isoleren. En zeker niet met en fatsoenlijke laag die je dauwpunt tot in de houten constructie brengt.

Tsja, een dakplaat is 90,- per m2. Dat tikt wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
ollie1965 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:17:
[...]

Ik weet niet of er daar een gezeten heeft, net boven de denkbeeldige lijn zit een (tegel?)lat.
Als deze gording er wel altijd gezeten had dan was de vlek van het binnentredende water van boven naar beneden bij de balk daar ook anders geweest (breder).
Er zat daar een kleine wasruimte, dus ik vermoed inderdaad dat die gording nooit heeft doorgelopen.
Technische keuring hebben we gewoon laten uitvoeren, maar bij zo'n pand is er maar beperkte ruimte voor detailvragen.
Ik wil met alle foto's en tekening naar een bouwkundige gaan en wat opties doorspreken, dat sowieso. Maar mijn ervaring is dat Tweakers vooraf vragen me veel meer oplevert omdat jullie allemaal samen gewoon veel kwalitatieve ervaring hebben.
AtomicShockwave schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:18:
Je hebt hier toch te maken met een EPS/XPS isolatielaag bovenop je dakbeschot? Je schrijft namelijk dampopen tegen het dakbeschot aan. Maar die vlieger gaat dan niet echt op.

Ik zou dit niet zomaar van binnen gaan isoleren. En zeker niet met en fatsoenlijke laag die je dauwpunt tot in de houten constructie brengt.

Tsja, een dakplaat is 90,- per m2. Dat tikt wel aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKHjW897ZXwWgsugkkulWGt1BUg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DYw1SUZHDtAaxbxKraI1UHoJ.png?f=fotoalbum_tile

Ik zat aan zoiets te denken, de ruimtes opvullen met steenwol en dan damdicht folie er tegen, dan zie ik geen probleem met dauwpunt, of zie ik dat verkeerd?

Ik maak me eerder zorgen om dat áls er vocht in de constructie komt (dakpan scheef, EPS beschadigd) dat het dan lastig weg kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:46

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ja, precies dat laatste. Theoretisch kan het misschien. Maar hoe goed wordt het werkelijke dampscherm? hoe is de werkellijke damp openheid naar buiten toe? En wat als er onverhoopt vocht tussen de lagen komt?

Nou goed, ik ben ook geen isolatieprofessional. Maar ik vind hem wel spannend met die eps laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
ollie1965 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:17:
[...]

Als dat stuk gording al weg was voor de lekkage dan klopt dit beeld gewoon. Als er daar geen heeft gezeten wat is dan het nut van het linker stuk wat er wel nog zit, die hangt er dan zeker ook met luchtankers vast.
Als je ook de hart op hart afstanden van de andere gordingen ziet, dan hoort daar wel een gording te zitten, of in ieder geval een raveling.

[ Voor 10% gewijzigd door daniel14 op 04-03-2025 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
Muldert schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:25:
[...]

Er zat daar een kleine wasruimte, dus ik vermoed inderdaad dat die gording nooit heeft doorgelopen.
Technische keuring hebben we gewoon laten uitvoeren, maar bij zo'n pand is er maar beperkte ruimte voor detailvragen.
Ik wil met alle foto's en tekening naar een bouwkundige gaan en wat opties doorspreken, dat sowieso. Maar mijn ervaring is dat Tweakers vooraf vragen me veel meer oplevert omdat jullie allemaal samen gewoon veel kwalitatieve ervaring hebben.

[...]

[Afbeelding]

Ik zat aan zoiets te denken, de ruimtes opvullen met steenwol en dan damdicht folie er tegen, dan zie ik geen probleem met dauwpunt, of zie ik dat verkeerd?

Ik maak me eerder zorgen om dat áls er vocht in de constructie komt (dakpan scheef, EPS beschadigd) dat het dan lastig weg kan.
Ik bedoel niet zo algehele bouwkundige keuring (voor aankoop), maar gewoon een goede betrouwbare dakdekker die de algehele staat van het dak inspecteert. En zo ook nog de levensduur van de onderdelen aan kan geven die je nog wilt behouden eventueel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulic
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-10 19:43
Muldert schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:12:

- bovenop die XPS nog een 'isolerende dakplaat', iemand enig idee wat dat kan zijn?
Vermoedelijk spaanpaat met een laag PUR er op. Ligt hier ook in ons huis uit 1979. Google "Opstalan" maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

daniel14 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:23:
[...]

Als dat stuk gording al weg was voor de lekkage dan klopt dit beeld gewoon. Als er daar geen heeft gezeten wat is dan het nut van het linker stuk wat er wel nog zit, die hangt er dan zeker ook met luchtankers vast.
Als je ook de hart op hart afstanden van de andere gordingen ziet, dan hoort daar wel een gording te zitten, of in ieder geval een raveling.
Heb je gezien dat er een kleine ruimte was die nu weg is gehaald (let op de witte muren en het schoon metselwerk)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
bouwkundige keuring is grotendeels een wassen neus voor de bank. soms komt er wat uit hoor maar je kunt er niet al te veel.op bouwen. Gezien de schaal van je project zou ik echt een renovatie-expert proberen te vinden die je helpt het plan vorm te geven.

luchtlekken opsporen met de FLIR gaat niet echt en lijkt me ook niet supernuttig. Als je aan de slag gaat dan maak je alles waar je bezig gaat gewoon dan goed luchtdicht. ik zie niet wat de meerwaarde is van zwakke plekken op proberen te sporen als je ze toch gaat verbeteren daarna.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:55

MJV

Kijk voor isolatie van binnenuit eens bij Warmteplan. Daar krijg je omdat het biobased is een aardige bak subsidie voor. Folie zelf aanbrengen, inblazen doet Warmteplan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-10 22:16
Muldert schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:33:

Is het dakbeschot niet nog iets wat je eventueel zelf kan doen? Ik kan mij voorstellen dat het een behoorlijke operatie is (steigers opbouwen, dakpannen verwijderen, kapotte plekken eruit halen, nieuwe platen op maat maken voor de reparatie etc.) maar het lijkt mij niet per se iets wat heel technisch is of heel nauw komt qua afwerking toch? Je moet dan natuurlijk wel je eigen tijd afwegen / een waarde geven, maar als je qua budget wil besparen aan out-of-pocket kosten kan je dit nog overwegen.

PS: Ik ben zelf een leek op dit gebied hoor, dus misschien zit ik er wel helemaal naast ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11-10 14:23
Valorian schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:52:
[...]

Is het dakbeschot niet nog iets wat je eventueel zelf kan doen? Ik kan mij voorstellen dat het een behoorlijke operatie is (steigers opbouwen, dakpannen verwijderen, kapotte plekken eruit halen, nieuwe platen op maat maken voor de reparatie etc.) maar het lijkt mij niet per se iets wat heel technisch is of heel nauw komt qua afwerking toch? Je moet dan natuurlijk wel je eigen tijd afwegen / een waarde geven, maar als je qua budget wil besparen aan out-of-pocket kosten kan je dit nog overwegen.

PS: Ik ben zelf een leek op dit gebied hoor, dus misschien zit ik er wel helemaal naast ;)
Vergis je hier niet in. Dat je dak dan meteen een week open ligt is dan ook je eigen verantwoordelijkheid. En ja, juist midden in de zomer regent het dan opeens. En lokale regenbuien in je keuken en woonkamer zijn niet heel prettig kan ik je vertellen (vraag me niet waarom).

P.s. Ja er lag een zeil overheen, maar die zijn ook niet meer 100% waterdicht na 2 keer vastschroeven en het wapperen van de wind.

[ Voor 6% gewijzigd door emot op 07-03-2025 06:54 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Muldert

Indeling bovenverdieping

We hebben inmiddels wat kennismakingen achter de rug met dakdekkers, bouwkundigen, etc. De gekozen bouwkundige gaat beginnen met een 3D model zodat straks alle techniek en constructiedetails een goed uitgangspunt hebben, i.v.m zijn planning zal dat een aantal weken duren.
Het plan blijft om van boven naar beneden (eerst de bovenverdieping) en van buiten naar binnen te werken. We zijn er nog niet over uit of het dak totaal gerenoveerd wordt tot een warm dak, of dat we van binnen gaan isoleren. Die keus maken we als we met de bouwkundige een doorloop gaan doen denk ik.

Voor ons dus tijd om eens goed te kijken naar de indeling, niet echt impact op het plan van het dak maar zeker het eerstvolgende daarna en wat de grootste impact op de eerste planning gaat hebben.
De situatie
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Het plan
De nokzolders die er nog zijn gaan we gebruiken voor techniek. WTW, waarschijnlijk 2 units, warmtepomp, boilers, etc. De verdieping heeft nu vloerverwarming maar de hele dekvloer gaat er waarschijnlijk uit omdat alle afvoeren en leidingen in de dekvloer liggen, dus ook nieuwe vloerverwarming.

De 'zuid' kamers zijn in redelijk staat, stucen en nieuwe plafonds. Nieuwe kozijnen misschien nu, misschien later.

De 'oost' kamers: die berging wordt een slaapkamer dmv een dakkapel of dakraam. De entree moet dan naar de hal ipv naar de kamer ernaast, en dat past net wel/niet naast de trap. Even inmeten in het werk als we daar weer zijn, anders moet er een gangetje gemaakt worden ín de grote kamer ernaast. Ook hier stucwerk, dakkapel renovatie, nieuwe kozijnen, niet heel veel geks.

De badkamer wordt gewoon gerenoveerd, is ook weinig van over. Alle leidingen en afvoer gaan we vervangen.

Dan de 'west wing'. Het idee is hier een grote master suite van te maken. Ruim slaapdeel, een badkamer en een inloopkast. De vraag is, hoé.
En dan niet technisch hoe, maar vooral de indeling. We hebben al een aantal ideeën gehad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8VnpKj991OqzpS8PlKky8bYqwg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/upTsImOEk8NGtBAxuiWvnFBK.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-ZitKQRrT5ODrZdtT6JBr8ZfNs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/w79KsTNAWUKTyu2viw8sKqF1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7Ri3wZe9c02pF5qLswYn27qKJ4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/HHdJQSupCCSJbaeiXsUBkQXf.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9FjGhZ5d4c3MFABDHntcOOF9e0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rSxKArhK8gGAIC60GdMY31PX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPIBjqgHA8ZwAhUSWqA9PYMTx3o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KmvA3dg3CNJlc59WCqmtuLiZ.png?f=fotoalbum_tile

De wanden probeer ik zoveel mogelijk recht onder de spant te houden, waar ze nu ook zitten/zaten. Ook omdat ik nog niet zeker weet of dat draagwanden zijn. De spant loopt van de linkerwang van de dakkapel linksboven, naar de 'middenwang' van de dakkapel linksonder, if that makes sense.

Van links naar rechts, boven naar beneden:

1: Doorloop langs bad- kastkamer:
Mooi dat het bed bij de balkondeuren staat, je loopt door een soort gang naar je slaapdeel toe waarbij je links/rechts openingen hebt voor de half ensuite badkamer en inloopkast. Dit was ons eerste plan.

Maar, het is wel erg ver weg van de gang en dus van de kinderen. Ik weet het, de kinderen zijn niet altijd klein. Maar de komende jaren hebben we nog wel nachtmerries, in bed kruipers, of gewoon kinderen die even bij ons langs komen. Deze afstand voelt te kil/afstandelijk.

2: Babykamer dichtbij:
Een optie is om flink met de kamers te gaan schuiven. Technisch wat ingewikkelder maar dan zou één slaapkamer tegen de master aanzitten. Fijn voor #4 (als die inderdaad komt) maar de andere kinderen nog steeds ver weg.

3: Badkamer bij het balkon:
Leuk dat het bad lekker bij het balkon zit (al overwegen we het balkon te slopen gezien de slechte staat en het daglicht dat het beneden wegneemt maar het slaapgedeelte krijgt nu wel erg weinig daglicht vergeleken met die grote balkondeuren.

4: Inloop het hoekje om:
Hoewel het bed in afstand nog wel vrij ver van de deur staat is de line-of-sight/sound wel direct, voelt iets dichterbij. Badkamer lijkt wat krap, ruime inloopkast maar een deel van het daglicht gaat 'verloren' aan die kast, is niet per sé nodig (sterker nog, misschien niet eens gewenst als er kleren open en bloot hangen soms?

5: 3 lange kamers:
Eenzelfde 'opening' als ervoor direct naar het bed, maar nu een lange ruimte met de balkondeuren vol op het bed dat lijkt me wel mooi. De inloopkast tegen de zuidelijke wand, met een toog of opening, of schuifdeuren, waardoor ook die dakkapel veel licht nog in de slaapkamer geeft. De badkamer heeft ook flink licht van de ándere dakkapel, maar heeft wel een wat gekke smalle vorm. Verkijk je niet op die badkamer want hij is alsnog 2,40 x 6,50 (excl wc).

Ik denk dat "inloop het hoekje om" momenteel mijn voorkeur heeft. "Doorloop langs bad- kastkamer" vind ik esthetisch het mooiste en logische ruimte indeling, maar dat is wel echt te 'ver' ivm de kinderen.

Ik ben heel benieuwd naar wat jullie meningen zijn en in hoeverre er nog originele alternatieven te verzinnen zijn. Eens in de zoveel dagen klikt er iets in mijn hoofd en maak ik snel een nieuwe tekening "dat kan ook nog!" maar echt het perfecte plaatje hebben we nog niet.

[ Voor 100% gewijzigd door Muldert op 08-03-2025 22:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:06
Muldert schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 22:19:

Indeling bovenverdieping

We hebben inmiddels wat kennismakingen achter de rug met dakdekkers, bouwkundigen, etc. De gekozen bouwkundige gaat beginnen met een 3D model zodat straks alle techniek en constructiedetails een goed uitgangspunt hebben, i.v.m zijn planning zal dat een aantal weken duren.
Het plan blijft om van boven naar beneden (eerst de bovenverdieping) en van buiten naar binnen te werken. We zijn er nog niet over uit of het dak totaal gerenoveerd wordt tot een warm dak, of dat we van binnen gaan isoleren. Die keus maken we als we met de bouwkundige een doorloop gaan doen denk ik.

Voor ons dus tijd om eens goed te kijken naar de indeling, niet echt impact op het plan van het dak maar zeker het eerstvolgende daarna en wat de grootste impact op de eerste planning gaat hebben.
Hoe belangrijk is die gigantische master bedroom voor jullie? Als in, zijn jullie ook van plan daar meer tijd in te brengen dan enkel voor het slapen. Wil je bijvoorbeeld graag de ruimte voor een zitje hebben om je terug te kunnen trekken?

Zo niet...Kijkende naar de originele plattegrond van het huis en geen rekening houden met bouwkundige uitdagingen...

Zou het een idee zijn om de master bedroom naar de oost vleugel te verplaatsen? Dan kan je de grotere west vleugel gebruiken voor twee slaapkamers + badkamer?

Twee ideetjes die ik had:
1:
- Slaapkamer + berging oostzijde samenvoegen tot één grote master bed room
- Badkamer + inloopkast voor master bed room op plek huidige badkamer
- Eventueel overloop verkleinen aan noordzijde omdat de gang mogelijk niet meer nodig is
- Indeling west vleugel vergelijkbaar met originele plattegrond, echter van werken een badkamer maken + (deel) kasten erbij trekken voor extra ruimte
- Indien noodzakelijk voor de ruimte van badkamer/inloopkast kan de bovenste slaapkamer in de west vleugel iets verkleind worden

2:
- Slaapkamer oostzijde als master bed room
- Berging inzetten als inloopkast of badkamer, hoofdzijde bed tegen de muur tussen master/berging en dan aan beide uiterste zijdes een doorloop naar de ruimte die momenteel als berging staat
- Bij gebruik als badkamer zou ik wel het voorgestelde dakkapel laten zetten, voor inloopkast niet nodig
- badkamer/inloopkast op huidige locatie badkamer (waarschijnlijk niet gehele ruimte)
- In deze variant zou je kunnen werken met drie badkamers, twee zeer ruimte slaapkamers of een kleine extra werkkamer doordat er heel veel vrij indeelbare ruimte op west en noord overblijft.

edit: zat nog is goed naar de foto's te kijken. Wat heeft er in de hoek gezeten waar je de trap opkomt tegen de muur van de slaapkamers zuidgevel, een toilet?

[ Voor 3% gewijzigd door nooberke op 10-03-2025 09:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:32
Herkenbare opmaak, mooi! ;)

Je loopt al over van de ideëen soms hebben plannen gewoon tijd nodig om te landen, concreet te worden. Op tekeningen is vanalles te schuiven maar in de praktijk niet altijd mogelijk. Zo zou ik het leidingwerk van de badkamers en de standleiding wat bij elkaar houden. Is dus ook afhankelijk van de mogelijkheden begane grond.

Gevoelsmatig lijkt mij optie 5 dan geschikter.

Aan de andere kant: als je groot aanpakt worden alle muren fluide en is heel veel maakbaar. Wij zijn gaandeweg tot nieuwe inzichten gekomen ook door gewoon in de ruimte te staan fantaseren. 3D model zou ook wel kunnen helpen.

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
Refrag schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:19:
Herkenbare opmaak, mooi! ;)

Je loopt al over van de ideëen soms hebben plannen gewoon tijd nodig om te landen, concreet te worden. Op tekeningen is vanalles te schuiven maar in de praktijk niet altijd mogelijk. Zo zou ik het leidingwerk van de badkamers en de standleiding wat bij elkaar houden. Is dus ook afhankelijk van de mogelijkheden begane grond.

Gevoelsmatig lijkt mij optie 5 dan geschikter.

Aan de andere kant: als je groot aanpakt worden alle muren fluide en is heel veel maakbaar. Wij zijn gaandeweg tot nieuwe inzichten gekomen ook door gewoon in de ruimte te staan fantaseren. 3D model zou ook wel kunnen helpen.
Ja jouw opmaak was heel helder, ook de topics in de TS terug laten komen vond ik slim. Veel verbouwingen vind ik lastig te volgen als ik er niet van begin af aan bij was.

De meeste muren lijken wel dragend voor de zolders, maar die 3D tekening komt en dan wordt veel duidelijker ja :)
nooberke schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:30:
[...]

Hoe belangrijk is die gigantische master bedroom voor jullie? Als in, zijn jullie ook van plan daar meer tijd in te brengen dan enkel voor het slapen. Wil je bijvoorbeeld graag de ruimte voor een zitje hebben om je terug te kunnen trekken?

Zo niet...Kijkende naar de originele plattegrond van het huis en geen rekening houden met bouwkundige uitdagingen...

Zou het een idee zijn om de master bedroom naar de oost vleugel te verplaatsen? Dan kan je de grotere west vleugel gebruiken voor twee slaapkamers + badkamer?

Twee ideetjes die ik had:
1:
- Slaapkamer + berging oostzijde samenvoegen tot één grote master bed room
- Badkamer + inloopkast voor master bed room op plek huidige badkamer
- Eventueel overloop verkleinen aan noordzijde omdat de gang mogelijk niet meer nodig is
- Indeling west vleugel vergelijkbaar met originele plattegrond, echter van werken een badkamer maken + (deel) kasten erbij trekken voor extra ruimte
- Indien noodzakelijk voor de ruimte van badkamer/inloopkast kan de bovenste slaapkamer in de west vleugel iets verkleind worden

2:
- Slaapkamer oostzijde als master bed room
- Berging inzetten als inloopkast of badkamer, hoofdzijde bed tegen de muur tussen master/berging en dan aan beide uiterste zijdes een doorloop naar de ruimte die momenteel als berging staat
- Bij gebruik als badkamer zou ik wel het voorgestelde dakkapel laten zetten, voor inloopkast niet nodig
- badkamer/inloopkast op huidige locatie badkamer (waarschijnlijk niet gehele ruimte)
- In deze variant zou je kunnen werken met drie badkamers, twee zeer ruimte slaapkamers of een kleine extra werkkamer doordat er heel veel vrij indeelbare ruimte op west en noord overblijft.

edit: zat nog is goed naar de foto's te kijken. Wat heeft er in de hoek gezeten waar je de trap opkomt tegen de muur van de slaapkamers zuidgevel, een toilet?
Geweldig daarom ben ik hier ;)
Die optie van de master verplaatsen is een hele goede, thanks! Dat is dus wel een meer noord-oost gerichte ruimte dus dat is misschien een nadeel.
Eerlijk denk ik dat we niet extreem veel tijd er doorbrengen maar we gaan soms nog wel even samen wat drinken en tv kijken op de slaapkamer.

Lastig om in te schatten in hoeverre ons gedrag zal veranderen wanneer we meer mogelijkheden hebben, en in hoeverre die mogelijkheden zinloos zijn omdat ons gedrag het nooit zal benutten. Snap je :+

Bedankt voor je ideeen, ik ga weer even puzzelen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Muldert schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:43:
[...]

Dat is dus wel een meer noord-oost gerichte ruimte dus dat is misschien een nadeel.
Waarom zou dat een nadeel zijn? Vanwege de licht inval en/of temperatuur?

Bij toepassing van een WTW systeem stabiliseer je de temperatuur vaak al wat meer door het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heb je al nagedacht over gedeeltelijke automatisering? 600m2 zijn een hoop ramen waarvan je zeker moet zijn dat ze op slot zijn voordat je weg gaat en lampen uit doen wanneer je naar bed gaat begint ook op een heel FTE te lijken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09-10 17:24
Is het af voordat je wordt besteld?... zelf ben ik voor een nieuwbouw verdieping al een paar jaar bezig, en ben nog niet eens op de helft.. het plafond kan nooit dicht , elke keer bedenk ik weer wat :P

[ Voor 18% gewijzigd door natural colour op 10-03-2025 19:37 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-10 17:20
natural colour schreef op maandag 10 maart 2025 @ 19:35:
Is het af voordat je wordt besteld?... zelf ben ik voor een nieuwbouw verdieping al een paar jaar bezig, en ben nog niet eens op de helft.. het plafond kan nooit dicht , elke keer bedenk ik weer wat :P
Help, mijn man is klusser :+

Wat een tof project, ik ben benieuwd naar de vorderingen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
@Muldert hoe staat het met dit mooie/enorme pand?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muldert
nooberke schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:25:
@Muldert hoe staat het met dit mooie/enorme pand?
We zijn bijna bij de sleuteloverdracht, nog een paar weken!
Door wat omstandigheden bij de huidige eigenaar is het uitgesteld, maar was voor ons qua planning ook prima.

We beginnen straks vrij "licht", een dakdekker gaat vrijwel direct aan de slag (want het dak is echt lek) en met wat kennissen en weekend warriors gaan we wat sloopwerk doen. Een trap, een badkamer, 2 bakstenen muren. Wel een mooi excuus om een mooie Milwaukee boorhamer te kopen :+

Een van de dingen die ik nu aan het plannen ben, is een netwerk. Ik wilde eerst alles gewoon mesh doen, maar ik begrijp van anderen dat dat niet ideaal is, en dat nog steeds overal UTP leggen de voorkeur heeft. De kabels komen achter een gestuct plafond straks, dus het moet wel in 1x goed. Dus nu denk ik:
Doel is PoE acces points aanleggen, dmv UTP vanuit 1 centrale plek in huis ("serverruimte") naar een paar centrale plekken in het plafond.

Dus per verdieping denk ik aan 3 APs, of is dat major overkill?
Is PoE goed genoeg, genoeg power voor goede wifi dekking? Geen 230 hoeven aanleggen is heel fijn natuurlijk.
Enig advies in APs die specifiek heel goed zijn, graag, this is not my cup of tea :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-10 17:14
Muldert schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:42:
[...]

Door wat omstandigheden bij de huidige eigenaar is het uitgesteld, maar was voor ons qua planning ook prima.

We beginnen straks vrij "licht", een dakdekker gaat vrijwel direct aan de slag (want het dak is echt lek) en met wat kennissen en weekend warriors gaan we wat sloopwerk doen. Een trap, een badkamer, 2 bakstenen muren. Wel een mooi excuus om een mooie Milwaukee boorhamer te kopen :+

Een van de dingen die ik nu aan het plannen ben, is een netwerk. Ik wilde eerst alles gewoon mesh doen, maar ik begrijp van anderen dat dat niet ideaal is, en dat nog steeds overal UTP leggen de voorkeur heeft. De kabels komen achter een gestuct plafond straks, dus het moet wel in 1x goed. Dus nu denk ik:
Doel is PoE acces points aanleggen, dmv UTP vanuit 1 centrale plek in huis ("serverruimte") naar een paar centrale plekken in het plafond.

Is PoE goed genoeg, genoeg power voor goede wifi dekking? Geen 230 hoeven aanleggen is heel fijn natuurlijk.
Enig advies in APs die specifiek heel goed zijn, graag, this is not my cup of tea :-)
Ik heb in een huis van 95m2 ook op iedere verdieping er één hangen (3 totaal) dus tja wat is overkill :+
Het hangt ook heel erg af van obstructies van je signaal zoals dikke betonnen muren of vloeren etc.

Ik zou er gewoon lekker 3 plannen per verdieping. Misschien kom je wel prima weg met 2 stuks maar later nog eentje bij plaatsen wordt lastig zoals je zelf al aangeeft.

Voor wifi APs ben ik altijd erg fan van Ubiquiti. Goed geprijsd voor goede kwaliteit. Relatief makkelijk in te stellen via een app en ze doen PoE.
bijvoobeeld deze: uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Lite

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Muldert Jouw "achter een plafond" - "in een keer goed" en geen 230V laten mij denken dat je de kabels misschien niet in pijpen zou doen. Dat wel doen, natuurlijk.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:29

bakvis

Tweakers.Nerd

Muldert schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:42:
[...]

Kijk eens op https://design.ui.com/, dit is de Unifi desing tool. Hier kun je je floorplan inladen, verschalen (aan de hand van een deuropening bijvoorbeeld, die zijn meestal 0,9m) en de muren intekenen (baksteen, hout, beton, glas etc)

Als je de schaling en muren goed hebt ingetekend dan kun je access-points plaatsen en zo je dekking zien met een kleurenkaart. Hier onder een voorbeeldje met Ubiquiti Nunif U7-pro access points op 5Ghz, dit geeft meer dan voldoende dekking denk ik zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BvhGYMbZTMvn1FGlrYPBQKJbD8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2IImGgdBbiwoMDuep9pI6A2J.png?f=fotoalbum_large

Het is ook altijd goed om na te denken waar heb ik 100% perfecte dekking nodig en waar kan ik met een beetje minder dekking af. Vaak zijn badkamers/opslagruimtes etc prima af met wat minder dekking (radio/streaming music kost niet veel bandbreedte).

Een andere overweging zou om de U7 in-wall te kiezen per kamers/slaapkamer. Dit geeft je een Wi-Fi AP per ruimte en 2 ethernet verbindingen per ruimte (2.5gbit) voor bijvoorbeeld TV/PC etc die een vaste kabel kunnen gebruiken.

Al deze access-points worden gevoed door POE, geen 230v nodig bij deze datapunten.In je switch heb je natuurliljk wel POE capaciteit nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door bakvis op 03-09-2025 13:40 ]

Mijn Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
bakvis schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:29:
[...]

Kijk eens op https://design.ui.com/, dit is de Unifi desing tool. Hier kun je je floorplan inladen, verschalen (aan de hand van een deuropening bijvoorbeeld, die zijn meestal 0,9m) en de muren intekenen (baksteen, hout, beton, glas etc)

Als je de schaling en muren goed hebt ingetekend dan kun je access-points plaatsen en zo je dekking zien met een kleurenkaart. Hier onder een voorbeeldje met Ubiquiti Nunif U7-pro access points op 5Ghz, dit geeft meer dan voldoende dekking denk ik zo.

[Afbeelding]

Het is ook altijd goed om na te denken waar heb ik 100% perfecte dekking nodig en waar kan ik met een beetje minder dekking af. Vaak zijn badkamers/opslagruimtes etc prima af met wat minder dekking (radio/streaming music kost niet veel bandbreedte).

Een andere overweging zou om de U7 in-wall te kiezen per kamers/slaapkamer. Dit geeft je een Wi-Fi AP per ruimte en 2 ethernet verbindingen per ruimte (2.5gbit) voor bijvoorbeeld TV/PC etc die een vaste kabel kunnen gebruiken.

Al deze access-points worden gevoed door POE, geen 230v nodig bij deze datapunten.In je switch heb je natuurliljk wel POE capaciteit nodig.
Oh wow je hebt de plattegrond al doorgevoerd zelfs, thanks. Dat was inderdaad ruwweg de layout die ik ongeveer zocht! Ik zal er nog even mee spelen.

Je noemt die switch, ik heb nu een heel simpel 8 poort switch maar ik heb dus specifiek iets nodig dat PoE kan meesturen. Een switch per verdieping of gewoon 1 grote in de netwerkruimte/kast?
onetime schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:15:
@Muldert Jouw "achter een plafond" - "in een keer goed" en geen 230V laten mij denken dat je de kabels misschien niet in pijpen zou doen. Dat wel doen, natuurlijk.
Haha heb ik wel overwogen, maar toch maar van afgezien, alles gaat in een buis!
Csotranme schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:06:
[...]

Ik heb in een huis van 95m2 ook op iedere verdieping er één hangen (3 totaal) dus tja wat is overkill :+
Het hangt ook heel erg af van obstructies van je signaal zoals dikke betonnen muren of vloeren etc.

Ik zou er gewoon lekker 3 plannen per verdieping. Misschien kom je wel prima weg met 2 stuks maar later nog eentje bij plaatsen wordt lastig zoals je zelf al aangeeft.

Voor wifi APs ben ik altijd erg fan van Ubiquiti. Goed geprijsd voor goede kwaliteit. Relatief makkelijk in te stellen via een app en ze doen PoE.
bijvoobeeld deze: uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Lite
Ja binnenwanden zijn baksteen allemaal, dus ik ga nog even met die door @bakvis genoemde tool spelen met specifieke wand info.
Thanks voor de Unifi tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

Muldert schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:05:
[...]

Oh wow je hebt de plattegrond al doorgevoerd zelfs, thanks. Dat was inderdaad ruwweg de layout die ik ongeveer zocht! Ik zal er nog even mee spelen.

Je noemt die switch, ik heb nu een heel simpel 8 poort switch maar ik heb dus specifiek iets nodig dat PoE kan meesturen. Een switch per verdieping of gewoon 1 grote in de netwerkruimte/kast?
Ja, het is m'n vak, niet met Ubiquiti maar met meer enterprise spullen.

Mijn advies zou zijn: Breng alles terug naar 1 centrale kast (ik denk ik je kelder), monteer alle netwerkkabels daar af in een patchpaneel en maak dat je "IT ruimte" zodat daar ook eventueel het volgende kan staan:
- Gateway/ISP router
- Switch (met POE voeding voor de AP's en camera's)
- Camera recorder (als je voor Ubiquiti gaat kun je die ook combineren in je gateway)
- NAS
- Whole house room audio via sonos met sonos amps
- zo gek je het kunt bedenken.
[...]

Haha heb ik wel overwogen, maar toch maar van afgezien, alles gaat in een buis!
[...]
Ethernet en 230V in de zelfde buis mag niet, dit moet gescheiden zijn. Je kunt ervoor kiezen om 2 buizen af te laten monteren in 1 plafonddoos maar dit wordt al snel erg vol. Voor de access-points heb je echt _geen_ 230 voeding nodig. Ubiquit access-points hebben niet eens een aansluiting voor een 230v voeding of adapter, die vereisten voeding via de netwerkkabel.

Als je geen POE switch hebt kunnen ze dit ook doen via een POE injector, dan zet je de voedingsadapter tussen de datakabel en die injecteert de laagspanning (24/48v) op de eternetkabel.

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Ja binnenwanden zijn baksteen allemaal, dus ik ga nog even met die door @bakvis genoemde tool spelen met specifieke wand info.
Thanks voor de Unifi tip!
Hou er rekening mee dat (bijvoorbeeld) metaal, spiegels, boekenkasten (met boeken) en stromend water ook het wifi-signaal kunnen beïnvloeden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-10 10:00
bakvis schreef op woensdag 3 september 2025 @ 13:29:
[...]

[Afbeelding]

Dit is echt zo’n overkill haha, letterlijk geld over de schutting flikkeren. 1 U7 AP op de overloop is echt meer en meer dan voldoende. Tenzij je dubbel gewapend betonmuren van 20cm dik tussen je overloop en slaapkamers hebt.

Ik zou dan eerder Ethernet punten naar iedere kamer trekken waar bv een TV of computer komt te staan zodat je die bedraad aan kan sluiten om je WiFi te ontlasten.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

RobbieB schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:06:
[...]

Dit is echt zo’n overkill haha, letterlijk geld over de schutting flikkeren. 1 U7 AP op de overloop is echt meer en meer dan voldoende. Tenzij je dubbel gewapend betonmuren van 20cm dik tussen je overloop en slaapkamers hebt.

Ik zou dan eerder Ethernet punten naar iedere kamer trekken waar bv een TV of computer komt te staan zodat je die bedraad aan kan sluiten om je WiFi te ontlasten.
Mwa, 1 Ap in de overloop ben ik het niet mee eens. 2 zou kunnen (1 extra op de master bedroom).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJ9QMuBCnKSh4qKYNbE_NBD1FPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bzGbExLUR1rAHBdGqq6j5TUP.png?f=fotoalbum_large

Mijn Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muldert
bakvis schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:04:
[...]

Mwa, 1 Ap in de overloop ben ik het niet mee eens. 2 zou kunnen (1 extra op de master bedroom).
RobbieB schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:06:
[...]

Ik ga toch liever voor 3 punten, vooral voor de bedrading. Waar de TV's en andere devices door de jaren heen vast allemaal andere plaatsen krijgen, ga ik er wel vanuit dat de meesten daarvan gewoon op Wifi werken. Dus ipv te bedenken wat allemaal waar komt, leg ik liever een extra AP aan van minder dan €100,-. De AP komt op een vliering boven de kamers, dus als er behoeft is aan bedrading kan ik vanaf daar vrij makkelijk een kabel naar de slaapkamers trekken.

Overkill is het dus niet, meer dat ik nu niet weet hoe het gebruik door de jaren heen zal veranderen. Misschien een slaapkamer minder, en een media room? Of een kantoor op die verdieping?

Dus daarom ook 3 AP's
Nu ben ik alleen nog wel benieuwd wat hun range naar beneden toe is, en of ik op de begane grond OOK 3 AP's moet hebben, of het dan voldoende is om er bijv 1tje in de woonkamer te hebben, waarbij de andere plaatsen wat reststraling krijgen van de 1e verdieping AP's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

Muldert schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:50:
[...]

[...]

Ik ga toch liever voor 3 punten, vooral voor de bedrading. Waar de TV's en andere devices door de jaren heen vast allemaal andere plaatsen krijgen, ga ik er wel vanuit dat de meesten daarvan gewoon op Wifi werken. Dus ipv te bedenken wat allemaal waar komt, leg ik liever een extra AP aan van minder dan €100,-. De AP komt op een vliering boven de kamers, dus als er behoeft is aan bedrading kan ik vanaf daar vrij makkelijk een kabel naar de slaapkamers trekken.

Overkill is het dus niet, meer dat ik nu niet weet hoe het gebruik door de jaren heen zal veranderen. Misschien een slaapkamer minder, en een media room? Of een kantoor op die verdieping?

Dus daarom ook 3 AP's
Nu ben ik alleen nog wel benieuwd wat hun range naar beneden toe is, en of ik op de begane grond OOK 3 AP's moet hebben, of het dan voldoende is om er bijv 1tje in de woonkamer te hebben, waarbij de andere plaatsen wat reststraling krijgen van de 1e verdieping AP's
Ligt met name aan je vloer, maar meestal bij een gewapende betonvloer wordt er erg veel signaal gedempt. Advies is dus om op de onderliggende verdieping ook AP's te plaatsen. Zelfs in de kelder zal het nodig zijn als je daar dekking wilt hebben.

Mooie aan het Unifi spul is dat je in de controller (vaak ook je gateway/router) 1x een Wi-Fi netwerk configureert en dat wordt gesynchroniseerd naar alle access-points. Je devices roamen dus automatisch van AP naar AP.

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-10 10:00
bakvis schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:04:
[...]

[Afbeelding]
Dit soort plaatjes zijn echt volledig hypothetisch en pure marketing. Natuurlijk gaat Ubiquity zelf aangeven dat het bereik minder is. Maar als iemand die al meerdere UniFi installaties heeft gedeployed, zowel privé als zakelijk kan ik uit ervaring zeggen dat je aan 1 AP bovenverdieping echt meer dan voldoende hebt. Zeker als je een schotelmodel aan het plafond monteert (die in-walls moet je ver vandaan blijven tenzij je echt niet anders kan).

Maar goed. Volg vooral gevoel en marketingpraatjes als je een paar honderd euro aan netwerk apparatuur gaat kopen. ‘t is nie mijn geld.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
RobbieB schreef op woensdag 3 september 2025 @ 18:32:
[...]

Dit soort plaatjes zijn echt volledig hypothetisch en pure marketing. Natuurlijk gaat Ubiquity zelf aangeven dat het bereik minder is. Maar als iemand die al meerdere UniFi installaties heeft gedeployed, zowel privé als zakelijk kan ik uit ervaring zeggen dat je aan 1 AP bovenverdieping echt meer dan voldoende hebt. Zeker als je een schotelmodel aan het plafond monteert (die in-walls moet je ver vandaan blijven tenzij je echt niet anders kan).

Maar goed. Volg vooral gevoel en marketingpraatjes als je een paar honderd euro aan netwerk apparatuur gaat kopen. ‘t is nie mijn geld.
Ook in mijn scenario, 190m2 per verdieping en bakstenen tussenwanden? Ben oprecht benieuwd.

Het is relatief zo weinig kosten nu om op z’n minst de kabels ervoor te leggen, is dat een risico dat ik wil lopen?

Naar beneden toe zijn het holle baksteen verdiepingsvloeren trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:15
Kabels voorzien is best goedkoop, en achteraf is dat relatief duur en omslachtig (mooi afgewerkte muren weer openhalen wil je echt niet). Voorzie die ruim, ook bijvoorbeeld naar een aan de buitenmuur onder de dakoversteek om in de tuin wifi te hebben (al is mobiel internet op je smartphone goedkoop); je weet maar nooit dat je plots een buitencamera wil (die kan je ook voeden via POE).

Je kan dan perfect starten met één accespoint op gelijkvloers, je ziet met een app die signaalsterkte toont snel waar je in de problemen komt en dan hang je vlotjes bij waar het écht nodig is. Als je dan niet meteen 9 accespoints moet hangen kan je 800€ aan iets anders spenderen, dat zal vast lukken in zo'n verbouwing.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Grootverbruikers (chromecast/tv, pc) via de kabel aansluiten helpt om de verbinding op mindere plaatsen acceptabel te houden. Als muren en ruis vanuit de buren geen issue is dan zou mijn voorkeur uitgaan voor max 1 centrale zender per verdieping en zou ik de rest van mijn moeite steken in vaste ethernetpoorten op stopcontact hoogte. 3 per verdieping lijkt mij streven naar perfectie middels overkill. Ik heb zelf op 550m2 vrijstaand (houtskelet) maar 1 oude tp link archer c7 die al bijna alles dekt (ben te krenterig voor een 2e :-) )

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Muldert
Nog een paar dagen tot de sleutel :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leaUDQN5AZ4KFeER8mPmi3GTFdo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/J8Q4cyGCChnKQlw1FHaZ7deO.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSBE8ZdKpf2uohvwjHWmnzzH9_c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hWcIBAc0SOdOD9Ffxp9Mmskz.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvRF2-Vj4Ddr6mNzk5aFmg65XTs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7zIqyb2q6vsHUAauf2yxUEHz.png?f=fotoalbum_tile
Ventilatie heb ik als volgt uitgetekend. Los van kamer tot kamer wijzigingen in het debiet of aantal ventielen, is de grote vraag vooral het souterrain (meest linkse plattegrond).

Allereerst, aanleg is lastig, omdat het momenteel als enige deel van de woning volledig finished is, echt strak afgewerkt. Die plafonds haal ik liever niet open.
Ten tweede, het zou me qua debiet naar de duurste ERV's duwen, zoals de Zehnder Q600.
Ten derde, we weten nog helemaal niet wat we met die ruimte willen. Kantoor en speelruimte? Gym? Verhuren via Airbnb? Dat heeft nogal impact op de layout.

Wat ik dénk dat ik doe:
Toch de Q600 nemen en de volledige woning gewoon in de ventilatieschil betrekken. Anders moet ik ook een tochtvrije deur gaan inhangen etc. Mijn aanname is dat ik in de toekomst makkelijk aanvoer/afvoer kan wijzigen (verbinden aan de andere verdeelbox in de ventilatie-technische ruimte), maar geen ventielen kan bijplaatsen. Dus zolang elke ruimte maar een paar ventielen heeft, komt het wel goed, denk ik.

Voordeel is dat ik dan nu alles kan aanleggen, door de vloer van de begane grond heen. En dan hoeft er over een paar jaar niet vanalles open als ik de souterrain op een bepaalde manier ga gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQ2CX4qtvaFAIZ1G0tAvXbu48uY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/67cHXY2diwK8x1d2pvzTj88s.png?f=fotoalbum_large

Ik schrok me overigens wel lam van de prijs van al die buizen voor alleen de ventilatie :+

Maar over de grens kan ik het erg goedkoop krijgen zie ik:
https://zbouw.be/ubbink-a...verdeelsysteem-09732.html

Dat is sowieso wel een topic, alles is snel 30-40% goedkoper over de grens, wel iets meer gedoe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4rYUDQYAjg5jPM52DULq3qs-pU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D7P9jhL9jFL4MRS37UhJLzzl.png?f=fotoalbum_large
Ik heb in België ook wat verdelers (of zoals ze zeggen 'collectors') gehaald (foto is niet van mij, ter illustratie omdat het in Nederland niet veel gedaan wordt).
Op de bovenverdieping maak ik op de overloop een kast waar alle waterleidingen samenkomen. En dan één dikke waterleiding van de meter naar die verdeler.
Zo kan ik, vooral ook tijdens de verbouwperiodes, makkelijk alles afsluiten en aanpassen. Nadeel is íets meer meters, maar best weinig omdat de verdeelkast naast de badkamers, onder de warmtepomp, en boven de keuken komt :-)
Uiteraard alle leidingen gescheiden en warme leidingen goed geisoleerd. Ik heb gedacht over een circulatiepomp en doorlussystemen, maar ben voor een stersysteem met deze verdeler gegaan.

• Muldert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DttriKTBUx4RjjgVFpOs7IYthlI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QjmNdudz0j0Tebt2BCsopE0v.webp?f=fotoalbum_large

Deze muur is een beetje een issue, het lijkt erop dat er geen spant in de muur zit, en de muur dus dragend is onder het dak. Dan zou onze layout (waarbij die muur weg moet) een stuk ingewikkelder worden want er moet een spant teruggeplaatst worden. Vrijdag gaan we even kijken of er een spant zit en hoe dragend de muur nou echt is. Want hij is heel anders opgebouwd dan de bouwtekeningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-10 20:41
[b]Muldert schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:54:
Uiteraard alle leidingen gescheiden en warme leidingen goed geisoleerd. Ik heb gedacht over een circulatiepomp en doorlussystemen, maar ben voor een stersysteem met deze verdeler gegaan.
Let op met het isoleren van de leidingen dat je niet alles tot het tap punt isoleerd. Dit geeft een verhoogde kans op legionella in de leiding. zie het Drinkwaterbesluit

• Muldert
choman schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:37:
[...]

Let op met het isoleren van de leidingen dat je niet alles tot het tap punt isoleerd. Dit geeft een verhoogde kans op legionella in de leiding. zie het Drinkwaterbesluit
Waar haal je dat vandaan, kan het zelf niet 1,2,3 vinden. I'm intrigued en als dat zo hoort doe ik dat graag :)

• Yaksa
  • Nu online
Muldert schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:56:Deze muur is een beetje een issue, het lijkt erop dat er geen spant in de muur zit, en de muur dus dragend is onder het dak. Dan zou onze layout (waarbij die muur weg moet) een stuk ingewikkelder worden want er moet een spant teruggeplaatst worden. Vrijdag gaan we even kijken of er een spant zit en hoe dragend de muur nou echt is. Want hij is heel anders opgebouwd dan de bouwtekeningen.
Misschien slim om even een constructie ingenieur in te schakelen.
Want als er afgeweken is van de (doorgerekende) oorspronkelijke bouwtekeningen dan zal er waarschijnlijk een nieuwe berekening gemaakt moeten worden met eventuele aanpassingen aan de constructie.
Om te voorkomen dat je dak niet inzakt wanneer er onverhoopt een halve meter sneeuw op de zonnepanelen ligt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:55

MJV

Muldert schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:51:
[...]

Waar haal je dat vandaan, kan het zelf niet 1,2,3 vinden. I'm intrigued en als dat zo hoort doe ik dat graag :)
Ik denk dat @choman deze "Checklist hotspots legionellapreventie" bedoeld. Als ik het goed heb is het advies voor drinkwater (warm) om niet te isoleren, zodat deze na uitschakelen van gebruik zo snel mogelijk weer afkoelen en daarmee weer zo snel mogelijk buiten de legionella-gevarenzone geraken qua temperatuur.

[ Voor 22% gewijzigd door MJV op 17-09-2025 20:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:01
Muldert schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:54:
Nog een paar dagen tot de sleutel :-)
Veel succes! Leuk project, zie je topic helaas nu pas maar ga het zeker volgen!
Ventilatie heb ik als volgt uitgetekend. Los van kamer tot kamer wijzigingen in het debiet of aantal ventielen, is de grote vraag vooral het souterrain (meest linkse plattegrond).

Allereerst, aanleg is lastig, omdat het momenteel als enige deel van de woning volledig finished is, echt strak afgewerkt. Die plafonds haal ik liever niet open.
Zoveel mogelijk meteen naar boven en daar afwerken. Of werken met een koof langs de buitenmuren, dan heb je ook meteen een mooi afgewerkt traject voor alle andere leidingen (water, CV, airco, netwerk, etc.)
Ten tweede, het zou me qua debiet naar de duurste ERV's duwen, zoals de Zehnder Q600.
Ten derde, we weten nog helemaal niet wat we met die ruimte willen. Kantoor en speelruimte? Gym? Verhuren via Airbnb? Dat heeft nogal impact op de layout.

Wat ik dénk dat ik doe:
Toch de Q600 nemen en de volledige woning gewoon in de ventilatieschil betrekken. Anders moet ik ook een tochtvrije deur gaan inhangen etc. Mijn aanname is dat ik in de toekomst makkelijk aanvoer/afvoer kan wijzigen (verbinden aan de andere verdeelbox in de ventilatie-technische ruimte), maar geen ventielen kan bijplaatsen. Dus zolang elke ruimte maar een paar ventielen heeft, komt het wel goed, denk ik.

Voordeel is dat ik dan nu alles kan aanleggen, door de vloer van de begane grond heen. En dan hoeft er over een paar jaar niet vanalles open als ik de souterrain op een bepaalde manier ga gebruiken.
Dat lijkt me de juiste aanpak, je zal straks door de jaren heen toch bepaalde ruimtes anders willen gebruiken dan nu bedacht, dan is het idd een kwestie van de buizen verwisselen tussen aan- en afvoer verdelers.

Ik zou proberen om per verdieping 1 of 2 verdeelpunten te maken, daarheen te gaan vanaf je Zehnder met spirobuizen en dan van daaraf te verdelen. Scheelt behoorlijk in de kosten en biedt mogelijkheden voor geluiddemping.

Wij hebben hier wel alles naar de vliering doorgetrokken en dat was een behoorlijk dure grap, voor 170m2 zat ik hier ook al aan zo'n 10K (2022 prijzen) voor het totale verdeelsysteem. Neem een zo groot mogelijke unit (hier een 650 model voor die 170m2), zodat deze lekker laag in geluid/toerental kan draaien. Als je op elke verdieping een goede referentieruimte kan pakken hoef je niet perse in elke ruimte een CO2 sensor te plaatsen, dat kan nog wel eens aardig wat geld schelen.
Dat is sowieso wel een topic, alles is snel 30-40% goedkoper over de grens, wel iets meer gedoe.
Zoveel mogelijk over de grens shoppen scheelt inderdaad enorm, ik heb hier al het water/CV spul uit duitsland gehaald, elektra deels (icm Elektramat en Sandervunderink), kranen/sanitair uit Tsjechië. Komt allemaal gewoon met een pakketvervoerder en garantie wordt meestal doorgegeven aan de fabrikant, wat dat betreft 0 verschil met een NL'se partij.
[Afbeelding]
Ik heb in België ook wat verdelers (of zoals ze zeggen 'collectors') gehaald (foto is niet van mij, ter illustratie omdat het in Nederland niet veel gedaan wordt).
Op de bovenverdieping maak ik op de overloop een kast waar alle waterleidingen samenkomen. En dan één dikke waterleiding van de meter naar die verdeler.
Zo kan ik, vooral ook tijdens de verbouwperiodes, makkelijk alles afsluiten en aanpassen. Nadeel is íets meer meters, maar best weinig omdat de verdeelkast naast de badkamers, onder de warmtepomp, en boven de keuken komt :-)
Hier ook een stersysteem voor het water aangelegd. Hou dan meteen rekening met het plaatsen van een evt. ontharder, dus eerst aftakken naar buitenkranen e.d. en dan een aparte verdeler binnenshuis. Die hebben we doorgekoppeld met RVS slangen zodat een ontharder plug-en-play wordt.

Drinkwater isoleer je ivm legionella in principe helemaal niet, behalve de delen die (noodgedwongen, liever helemaal niet) door vloerverwarming oid lopen.

Mbt de wifi, unifi is perfect voor thuis. Denk dat je met 2-3 access points per verdieping helemaal goed zit. Ik zou ook zoveel mogelijk naar elke ruimte een losse netwerkkabel trekken voor bedrade toegang (denk aan de TV's, pubers die straks een game PC/console willen met lage ping) en zeker ook naar de technische ruimte(s). Een deel van die apparatuur wil ook graag ethernet en/of wifi connectiviteit.

Denk ook nog even na over wifi voor buiten en evt. camera's en deurbellen die ook ethernet met POE willen. Dat kan je nu nog makkelijk aanleggen, straks niet meer. Als je modern isolatieglas plaatst komt het wifi signaal echt totaal niet meer naar buiten en je wil in je tuin en waar de auto's (OTA updates komen alleen met WIFI) staan ook wifi hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 18-09-2025 09:25 ]

All-electric.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muldert
RonJ schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:10:
Veel succes! Leuk project, zie je topic helaas nu pas maar ga het zeker volgen!
Thanks! Zo te horen heb jij ook een leuk project, al helemaal af?
Zoveel mogelijk meteen naar boven en daar afwerken. Of werken met een koof langs de buitenmuren, dan heb je ook meteen een mooi afgewerkt traject voor alle andere leidingen (water, CV, airco, netwerk, etc.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_eWryAjC8f4CVXC5NZw6CeX7IV4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S9KAkcnVZATWPFipKjIbBbnN.webp?f=fotoalbum_large
Ja dit is hoe het beneden (souterrain) eruit ziet, dus daar ga ik geen koofjes oid doen :+ Ik wil hooguit dat de ventilatie door koofjes in de begane grond naar de souterrain ventielen gaat, if that makes sense. Maar in de souterrain zelf dus geen horizontale leidingen zeg maar.
Ik zou proberen om per verdieping 1 of 2 verdeelpunten te maken, daarheen te gaan vanaf je Zehnder met spirobuizen en dan van daaraf te verdelen. Scheelt behoorlijk in de kosten en biedt mogelijkheden voor geluiddemping.
Ik heb op de bovenverdieping heel veel ruimte, zelfs nog een hele technische zolder. Is er veel voordeel van een verdeler per verdieping? Voor mij is het veel makkelijker om alles te verdelen op het zoldertje, en dan met 9cm flexbuizen naar de kamers beneden te gaan, denk ik althans.
Wij hebben hier wel alles naar de vliering doorgetrokken en dat was een behoorlijk dure grap, voor 170m2 zat ik hier ook al aan zo'n 10K (2022 prijzen) voor het totale verdeelsysteem. Neem een zo groot mogelijke unit (hier een 650 model voor die 170m2), zodat deze lekker laag in geluid/toerental kan draaien. Als je op elke verdieping een goede referentieruimte kan pakken hoef je niet perse in elke ruimte een CO2 sensor te plaatsen, dat kan nog wel eens aardig wat geld schelen.
Dat is wel een enorme prijs ja, dat is dus ex ERV nog? Waarom nog zoveel, ik kom zelfs als ik de MSRP van Ubbink's site gebruik niet boven de 10k uit. Vergeet ik iets? :+
Als je CO2 sensors hebt dan heb je alles in zones denk ik?
Hier ook een stersysteem voor het water aangelegd. Hou dan meteen rekening met het plaatsen van een evt. ontharder, dus eerst aftakken naar buitenkranen e.d. en dan een aparte verdeler binnenshuis. Die hebben we doorgekoppeld met RVS slangen zodat een ontharder plug-en-play wordt.
Waarom RVS slangen? Ik wil wel ruimte laten voor een ontharder, maar heb me er verder nog niet genoeg in verdiept. Same voor de vroege aftakking van de buitenkranen, dat wil je dus buiten de ontharder houden?
Drinkwater isoleer je ivm legionella in principe helemaal niet, behalve de delen die (noodgedwongen, liever helemaal niet) door vloerverwarming oid lopen.
Koud water bedoel je? Warm water moet je isoleren voor warmte efficiëntie lijkt me.
Denk ook nog even na over wifi voor buiten en evt. camera's en deurbellen die ook ethernet met POE willen. Dat kan je nu nog makkelijk aanleggen, straks niet meer. Als je modern isolatieglas plaatst komt het wifi signaal echt totaal niet meer naar buiten en je wil in je tuin en waar de auto's (OTA updates komen alleen met WIFI) staan ook wifi hebben.
Internet buiten is wel een slimme, thanks! En PoE komt inderdaad overal waar straks ook APs, camera's, etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Muldert schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:21:
[...]

Thanks! Zo te horen heb jij ook een leuk project, al helemaal af?
offtopic:
Heb er helaas nooit echt een heel topic hier van gemaakt, maar we zijn nu naar 4 jaar een heel eind. We hebben een 1930 tweekapper volledig gestript en gerenoveerd, waarbij eigenlijk alleen de buitenmuren en vloerbalken zijn blijven staan. Alleen het voegwerk, de voortuin en oprit moeten nog aangepakt worden (pro-tip, luister wél naar de container chauffeur en laat ze niet toch de container een stukje verder op je oprit plaatsen, dat deel kan ik nu opnieuw bestraten ;).).

De tuin/oprit beginnen we deze winter aan met oplevering rond het voorjaar. Daarna mag de boel nog een keer in de steigers voor nieuwe voegen en dan zijn we echt klaar. Hadden achteraf beter een nieuw huis kunnen bouwen. :P

Niet om je te ontmoedigen hoor, maar je zal erg strak op je budget moeten zitten met deze hoeveelheid m2's. Wij hebben geen hele gekke dingen gedaan verder en zitten nu ook al dik aan jouw budget, maar dan met 170m2 en enorm veel zelf doen. Je gaat die meters met alles in je budget voelen, vloeren, stucwerk, gordijnen, bekabeling, etc.
[...]

[Afbeelding]
Ja dit is hoe het beneden (souterrain) eruit ziet, dus daar ga ik geen koofjes oid doen :+ Ik wil hooguit dat de ventilatie door koofjes in de begane grond naar de souterrain ventielen gaat, if that makes sense. Maar in de souterrain zelf dus geen horizontale leidingen zeg maar.
Duidelijk, daar zou ik ook zo min mogelijk nog aankomen. Ziet er perfect afgewerkt uit en je hebt al kosten genoeg. ;) Dan zou ik idd naar boven boren door de bestaande koofjes/langs de randen en eea zoveel mogelijk op de begane grond wegwerken. Dan neig ik toch weer naar jouw plan om alles "gewoon" met ubbink te doen naar 1 punt, 90mm is veel makkelijker weg te werken in/achter kasten, koofjes e.d.

Edit: Zorg wel echt voor ruim voldoende ventilatie in het souterrain (minimaal de hierboven genoemde debieten), ik zie al aan de uitbundige hoeveelheid luchtreinigers/ontvochtigers daar dat men daar onvoldoende over nagedacht heeft bij de vorige renovatie en het er nu wat vochtig en muf zal zijn.
[...]

Ik heb op de bovenverdieping heel veel ruimte, zelfs nog een hele technische zolder. Is er veel voordeel van een verdeler per verdieping? Voor mij is het veel makkelijker om alles te verdelen op het zoldertje, en dan met 9cm flexbuizen naar de kamers beneden te gaan, denk ik althans.
Makkelijker is het zeker, de kosten zijn alleen hoger en je zal op de bovenverdiepingen heel veel moeten knijpen op de ventielen ivm de forse lengtes naar beneden toe. Ik heb uiteindelijk alsnog de boel gesplitst in aparte verdelers per verdieping (maar dan deze wel allemaal bij elkaar op de vliering geplaatst), zodat je de verdeling per verdieping daar hoog-over kan doen met een simpele spiroklep. Anders moest ik op de 1e en 2e verdieping dusdanig veel knijpen op de ventielen dat de boel ging fluiten op de hogere ventilatiestanden.
[...]

Dat is wel een enorme prijs ja, dat is dus ex ERV nog? Waarom nog zoveel, ik kom zelfs als ik de MSRP van Ubbink's site gebruik niet boven de 10k uit. Vergeet ik iets? :+
Als je CO2 sensors hebt dan heb je alles in zones denk ik?
Je hebt gelijk, dat was wel met de unit (die was toen 2200 ex btw) erbij idd. Maar de prijzen voor dit soort spul waren toen al erg hoog (prijzen van zo ongeveer alles piekte) begin 2022. Puur aan vent-axia spul (vergelijkbaar met ubbink, dit was toen beter leverbaar) was het ergens rond de 5,5-6K als ik even snel de bonnetjes optel. Er zat ook nog een behoorlijke post van zo'n 1,5-2K bij voor de luchtverdeling van de kanaal-airco's/airzone multizone systemen, deze zijn hier deels geïntegreerd met het WTW-systeem. Dat zou ik overigens niet weer doen, dat leek een goed idee, maar maakte het inregelen behoorlijk veel lastiger.

Wij hebben uiteindelijk ivm ruimte en kosten gekozen voor een voor bedrijven/utiliteit bedoelde Daikin WTW (VAM-650J) in systeemplafond c.q. kanaal form factor. Die heeft 1 CO2 sensor in de unit zelf, ipv decentraal per ruimte. Dat werkt op zich heel goed, die CO2-sensor moet vooral het debiet aanpassen aan de hoeveelheid personen in huis, of zich nou in de woonkamer of slaapkamer bevinden maakt uiteindelijk niet uit bij een regeling van de motor in de unit zelf. Datzelfde kan je voor je Zehnder toepassen. Bedenk in welke ruimtes je een verhoging gaat willen meten van de CO2 om het debiet te verhogen. E.g. logeerkamers, de woonkamer, entertainment ruimte in de kelder zijn de ruimtes waar evt. extra personen komen en waar je dus op wil sturen voor een verhoogd debiet.
offtopic:
Belangrijk nadeel van onze unit: Pas na aanschaf bleek dat de CO2-regeling softwarematig niet is te combineren is met de geschakelede relais input. Deze unit heeft namelijk geen eigen vochtsensor. We moesten dus kiezen tussen regelen op CO2 of een trigger vanuit de vochtsensor in de badkamer. Uiteindelijk opgelost door het debiet in de badkamer wat te verhogen waardoor optoeren sowieso niet nodig is.
Ik zou een volgende keer, mits er (verticaal) ruimte voor is ook voor een Zehnder oid gaan. Je kan Zehnder trouwens ook inschakelen voor het inbedrijfsstellen/inregelen van die unit, dat zou ik zeker overwegen. Ben zelf ook Matt Risinger/Build Show fan ;) Die heeft hier ook de nodige filmpjes over. Heb je toevallig ook zo'n elektrische vlisotrap in gedachten voor de tech-zolder?
[...]

Waarom RVS slangen? Ik wil wel ruimte laten voor een ontharder, maar heb me er verder nog niet genoeg in verdiept. Same voor de vroege aftakking van de buitenkranen, dat wil je dus buiten de ontharder houden?
Ontharders sluit je vrijwel altijd aan met 1" of 3/4" flexibele slangen. Ik heb die dus vooraf al voorzien en nu doorgekoppeld met een koppelstukje. Wanneer de ontharder er hier eindelijk nog eens komt (we hebben steeds andere prioriteiten) hoef ik alleen de reeds aanwezige slangen op de bypass te draaien en ik ben klaar.

Buitenkranen heb ik bewust buiten de ontharder om voorzien, omdat onthard water blijkbaar niet goed is voor je planten (en het zout scheelt voor dit deel van je verbruik).
[...]

Koud water bedoel je? Warm water moet je isoleren voor warmte efficiëntie lijkt me.
Allebei niet. Warm waterleidingen moeten na gebruik juist zo snel mogelijk afkoelen om niet te lang in de happy-zone temperatuur voor legionella groei te blijven. Alleen stukjes door verwarmde vloeren isoleer je om juist te voorkomen dat je de leidingen teveel opwarmt.
[...]

Internet buiten is wel een slimme, thanks! En PoE komt inderdaad overal waar straks ook APs, camera's, etc
Helemaal goed! Ik ben hier trouwens erg blij met de Unifi Flex camera's, die zijn niet al te duur, hebben goed zicht in het donker en met de plafond-mounts zijn ze vrijwel onzichtbaar weg te werken in/onder je boeidelen. Dat is bij jou misschien iets lastiger aangezien deze niet horitontaal lopen. Maar dan oogt het niet meteen als een of andere vesting/crimnelenwoning met allemaal van die opvallende knik-arm-camera's aan de gevel. Als je straks toch met (dak)isolatie aan de slag gaat kan je dan gelijk netwerkkabels hiervoor meetrekken.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 18-09-2025 13:33 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-10 20:41
Muldert schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:51:
[...]

MJV schreef op woensdag 17 september 2025 @ 20:26:
[...]

Ik denk dat @choman deze "Checklist hotspots legionellapreventie" bedoeld. Als ik het goed heb is het advies voor drinkwater (warm) om niet te isoleren, zodat deze na uitschakelen van gebruik zo snel mogelijk weer afkoelen en daarmee weer zo snel mogelijk buiten de legionella-gevarenzone geraken qua temperatuur.
Ik kwam dat bij het regionaalenergieloket en waterwerkblad tegen.
Zag nu ook dat bijv. eneco het benoemt. Waar het om gaat is dat je de leiding zo snel mogelijk wilt laten afkoelen om legionella niet te veel kans te geven.

Ik heb hier thuis net een verbouwing van een paar jaar achter de rug, toen wilde ik ivm energie kosten alle leidingen isoleren. Dit heb ik uiteindelijk alleen gedaan voor de koudwaterleiding (rond 25 +isolatie). Dit heeft als voordeel dat ik in de zomer weer langer koud water heb ipv dat de leiding met de binnentemperatuur mee opwarmt. :)

Ook als waterleidingen elkaar kruisen, moet warmwater altijd bovenlangs koud ivm warmte die opstijgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
RonJ schreef op donderdag 18 september 2025 @ 11:03:
[...]
offtopic:
Heb er helaas nooit echt een heel topic hier van gemaakt, maar we zijn nu naar 4 jaar een heel eind. We hebben een 1930 tweekapper volledig gestript en gerenoveerd, waarbij eigenlijk alleen de buitenmuren en vloerbalken zijn blijven staan. Alleen het voegwerk, de voortuin en oprit moeten nog aangepakt worden (pro-tip, luister wél naar de container chauffeur en laat ze niet toch de container een stukje verder op je oprit plaatsen, dat deel kan ik nu opnieuw bestraten ;).).

De tuin/oprit beginnen we deze winter aan met oplevering rond het voorjaar. Daarna mag de boel nog een keer in de steigers voor nieuwe voegen en dan zijn we echt klaar. Hadden achteraf beter een nieuw huis kunnen bouwen. :P

Niet om je te ontmoedigen hoor, maar je zal erg strak op je budget moeten zitten met deze hoeveelheid m2's. Wij hebben geen hele gekke dingen gedaan verder en zitten nu ook al dik aan jouw budget, maar dan met 170m2 en enorm veel zelf doen. Je gaat die meters met alles in je budget voelen, vloeren, stucwerk, gordijnen, bekabeling, etc.
Yes die m2s hakken er in ook qua isolatie enzo, we hebben nog niet eens naar afwerkvloeren gekeken maar daar denk ik maar niet aan.
Edit: Zorg wel echt voor ruim voldoende ventilatie in het souterrain (minimaal de hierboven genoemde debieten), ik zie al aan de uitbundige hoeveelheid luchtreinigers/ontvochtigers daar dat men daar onvoldoende over nagedacht heeft bij de vorige renovatie en het er nu wat vochtig en muf zal zijn.
Ja dat probleem is er inderdaad. Ik vraag me af of een enthalpiewisselaar dan voldoende is, of dat ik extra maatregelen moet treffen. Ik vrees sowieso fulltime de vvw daar op minstens 18-19 graden houden.
Makkelijker is het zeker, de kosten zijn alleen hoger en je zal op de bovenverdiepingen heel veel moeten knijpen op de ventielen ivm de forse lengtes naar beneden toe. Ik heb uiteindelijk alsnog de boel gesplitst in aparte verdelers per verdieping (maar dan deze wel allemaal bij elkaar op de vliering geplaatst), zodat je de verdeling per verdieping daar hoog-over kan doen met een simpele spiroklep. Anders moest ik op de 1e en 2e verdieping dusdanig veel knijpen op de ventielen dat de boel ging fluiten op de hogere ventilatiestanden.
Ubbink heeft van die reduceerringen en ik kreeg bij het maken van mijn boodschappenlijst al een hele instructie welke ik hoeveel moet knijpen. Dan gaan de ventielen niet fluiten omdat ik bij de bron, de verdeler, knijp. Toch?
Je hebt gelijk, dat was wel met de unit (die was toen 2200 ex btw) erbij idd. Maar de prijzen voor dit soort spul waren toen al erg hoog (prijzen van zo ongeveer alles piekte) begin 2022. Puur aan vent-axia spul (vergelijkbaar met ubbink, dit was toen beter leverbaar) was het ergens rond de 5,5-6K als ik even snel de bonnetjes optel. Er zat ook nog een behoorlijke post van zo'n 1,5-2K bij voor de luchtverdeling van de kanaal-airco's/airzone multizone systemen, deze zijn hier deels geïntegreerd met het WTW-systeem. Dat zou ik overigens niet weer doen, dat leek een goed idee, maar maakte het inregelen behoorlijk veel lastiger.
Dit is precies mijn dilemma nu. Ik wil graag een integrated koel oplossing, maar ik lees veel dat dat niet ideaal is. Of te zwak, of te complex. Dan is een extra airco hangen makkelijker en goedkoper maar ik vind ze zó lelijk.
Ik zou een volgende keer, mits er (verticaal) ruimte voor is ook voor een Zehnder oid gaan. Je kan Zehnder trouwens ook inschakelen voor het inbedrijfsstellen/inregelen van die unit, dat zou ik zeker overwegen. Ben zelf ook Matt Risinger/Build Show fan ;) Die heeft hier ook de nodige filmpjes over. Heb je toevallig ook zo'n elektrische vlisotrap in gedachten voor de tech-zolder?
Ja mijn jaren naar zijn filmpjes kijken gaat er nu eindelijk de vruchten afwerpen! Ik moet oppassen dat ik niet mijn hele woning in houtskelet met zip sheathing en romex uitvoer!

Die vlizotrap moest ik even opzoeken! Ik heb vandaag met vrouwlief wat discussie gehad over hoe we dat gaan oplossen.

Nu hebben we een vaste trap die naar een soort gekke kruipbrug gaat die de verschillende zolders verbind. Ik wil die eruit en elke zolder een eigen vlizotrap geven. Maar de schoonmoeder was erbij en die vond vlizotrappen ‘onnodig veel schoonmaakwerk’ :+

De elektrische vlizotrap wordt het ook niet denk ik. We brainstormen nog even verder..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
choman schreef op donderdag 18 september 2025 @ 20:32:
[...]

[...]

Ik kwam dat bij het regionaalenergieloket en waterwerkblad tegen.
Zag nu ook dat bijv. eneco het benoemt. Waar het om gaat is dat je de leiding zo snel mogelijk wilt laten afkoelen om legionella niet te veel kans te geven.

Ik heb hier thuis net een verbouwing van een paar jaar achter de rug, toen wilde ik ivm energie kosten alle leidingen isoleren. Dit heb ik uiteindelijk alleen gedaan voor de koudwaterleiding (rond 25 +isolatie). Dit heeft als voordeel dat ik in de zomer weer langer koud water heb ipv dat de leiding met de binnentemperatuur mee opwarmt. :)

Ook als waterleidingen elkaar kruisen, moet warmwater altijd bovenlangs koud ivm warmte die opstijgd.
Thank you! Heel leerzaam. Gaan we zeker zo uitvoeren. Wel alle efficiëntie out the window..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:10
@Muldert in het fancoil topic (Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)) zijn mensen nu bezig met kanaal fancoils voor verwarmen/koelen. Je zou er eens doorheen kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refrag
Gebruik je ook de Aerflux configurator van Ubbink? Vond ik heel handig en leerzaam om een beeld te krijgen voor eigen ventilatie ontwerp. Daarmee maak je ook een boodschappenlijst.

Mijn twijfel zit bij jouw m2. Zoals ik in mijn topic ook heb beschreven kwam ik op ook op de Zehnder Q600 uit maar heb de helft van jouw vierkante meters! Volgens het boekje is deze precies genoeg zijn voor mijn kamers, wat voor jou betekent dat je zelfs twee units nodig zou hebben.

Bij het dimensioneren ging ik uit van volle kracht dus ongeveer 50m3 invoer en 75m3 afvoer. Als vuistregel heb je dan een ventiel per ~15m2. In de praktijk zet je dan de wtw op 1/3 van max vermogen tot jouw CO2 meter of vochtmeter tijdelijk 100% nodig heeft.
Ik heb een verdeler per verdieping, dus spiro door de verdiepingen heen met een vertakking naar een verdeeldoos. Per verdieping dan 3-5 afvoer en 3-5 toevoer.

Ik heb een paar nederlandse webwinkels om offerte gevraagd maar je zit zeker aan €10.000. De unit kost je €4.200 voor de ERV versie en spiro, buizen en verdelers is nog eens €5.900. Het is vrij arbeidsintensief want je moet per kamer ergens kanalen verzinnen en creëeren. Gok zo'n 5.000-7.500 aan arbeid.

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 10:17
Muldert schreef op donderdag 18 september 2025 @ 23:00:
[...]

Thank you! Heel leerzaam. Gaan we zeker zo uitvoeren. Wel alle efficiëntie out the window..
Dat valt wel mee: isolatie helpt natuurlijk om het warmteverlies tijdens het tappen van warm water te beperken, maar warm water tappen doe je meestal geen uren per dag, dus het extra warmteverlies valt dan wel mee. Het zorgt er ook voor dat het water in de leiding warmer blijft na tappen, maar daar heb je alleen wat aan als je binnen een half uur ofzo nog een keer water tapt. Anders koelt zelfs een geïsoleerde leiding uiteindelijk wel af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
Refrag schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 12:38:
Gebruik je ook de Aerflux configurator van Ubbink? Vond ik heel handig en leerzaam om een beeld te krijgen voor eigen ventilatie ontwerp. Daarmee maak je ook een boodschappenlijst.

Mijn twijfel zit bij jouw m2. Zoals ik in mijn topic ook heb beschreven kwam ik op ook op de Zehnder Q600 uit maar heb de helft van jouw vierkante meters! Volgens het boekje is deze precies genoeg zijn voor mijn kamers, wat voor jou betekent dat je zelfs twee units nodig zou hebben.

Bij het dimensioneren ging ik uit van volle kracht dus ongeveer 50m3 invoer en 75m3 afvoer. Als vuistregel heb je dan een ventiel per ~15m2. In de praktijk zet je dan de wtw op 1/3 van max vermogen tot jouw CO2 meter of vochtmeter tijdelijk 100% nodig heeft.
Ik heb een verdeler per verdieping, dus spiro door de verdiepingen heen met een vertakking naar een verdeeldoos. Per verdieping dan 3-5 afvoer en 3-5 toevoer.

Ik heb een paar nederlandse webwinkels om offerte gevraagd maar je zit zeker aan €10.000. De unit kost je €4.200 voor de ERV versie en spiro, buizen en verdelers is nog eens €5.900. Het is vrij arbeidsintensief want je moet per kamer ergens kanalen verzinnen en creëeren. Gok zo'n 5.000-7.500 aan arbeid.
Mijn redenatie was dat we vooral veel ruimte hebben, maar niet meer mensen per se. Ik bouw voor max 6 mensen, dus de vereiste debieten per m2 lopen helemaal scheef.

In het WTW topic begreep ik dat 30m3/h per persoon al goed is, dus 60 voor de ouder slaapkamer, 180 voor de woonkamer, etc dan nog overflow tussen de ruimtes en gelijktijdigheid (nooit overal tegelijk het max aantal personen, als ik in mijn kantoor ben ben ik niet in de woonkamer qua debiet) dan zou een q450 zelfs volstaan (zonder souterrain).

Daarom incl souterrain, Q600. Ik hoop mezelf echt een 2e ERV te besparen.. maar please prove me wrong!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Muldert schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:58:
[...]

Yes die m2s hakken er in ook qua isolatie enzo, we hebben nog niet eens naar afwerkvloeren gekeken maar daar denk ik maar niet aan.
Ik snap je helemaal, maar dit zijn wel bij uitstek zaken waar je goed m2 prijzen voor zowel materiaal als arbeid van kan vinden. Dus ik zou zeker niet wachten met deze meenemen in je overall begroting.
Ja dat probleem is er inderdaad. Ik vraag me af of een enthalpiewisselaar dan voldoende is, of dat ik extra maatregelen moet treffen. Ik vrees sowieso fulltime de vvw daar op minstens 18-19 graden houden.
Zeker gaat deze je enorm helpen, want in de winter heb je het meeste vocht in je kelder (gezien de huidige problematiek ga ik maar even uit van wat vochtdoorslag en/of condensatie en geen perfecte kelder zoals Steve Bazcek deze week liet zien ;) ), maar dan juist ook het meeste behoefte aan transport van datzelfde vocht naar boven toe, waar de lucht 's-winters eerder te droog is. In de zomer werkt het andersom. Je zou nog kunnen overwegen om 1 kleine airco/fancoil met pompje centraal in de "kelderhal" te plaatsen om in de zomer nog verder te ontvochtigen.

Dit is dus juist een reden om vooral géén aparte WTW unit voor de kelder te nemen. Hoewel ik qua gevoel een 600 ook aan de krappe kant vindt, lijken de debieten die je op de vorige pagina deelde niet heel krap oid. Mocht je toch tekort komen (CO2-meter(s) wil ergens niet naar groen), dan zou ik eerder overwegen bijv. de rechterkant b.g. en 1e (e.g. kantoor, opslag, slaapkamers, 1 badkamer) af te splitsen naar een aparte unit. Dat is niet heel ingewikkeld als je alles al naar 1 plek heb gebracht. Dan kan je altijd nog 2x een kleine verdeeldoos en wat afdekkappen van ubbink bijbestellen icm een kleine, 2e ERV.
[...]

Ubbink heeft van die reduceerringen en ik kreeg bij het maken van mijn boodschappenlijst al een hele instructie welke ik hoeveel moet knijpen. Dan gaan de ventielen niet fluiten omdat ik bij de bron, de verdeler, knijp. Toch?
Check, groot voordeel dit van Ubbink tov Vent-Axia, die knijpen echt alleen de ventielen. Dan kom je dus regelbereik tekort tussen grote en kleine afstanden als je de aanvoer naar de verdeeldozen niet splitst en daar inregelt.
[...]

Dit is precies mijn dilemma nu. Ik wil graag een integrated koel oplossing, maar ik lees veel dat dat niet ideaal is. Of te zwak, of te complex. Dan is een extra airco hangen makkelijker en goedkoper maar ik vind ze zó lelijk.
Er zijn airco's (en fancoils) in vrijwel iedere form-factor. Ik ben trouwens vooral ontevreden over AirZone, niet zozeer de oplossing met een kanaalairco zelf. Mitsubishi Electric heeft trouwens ook 1-way casettes voor slaapkamers die je in het plafond kan wegwerken, zonder de hogere kosten, toegankelijkheidsissues en ruimtegebruik van kanaalairco's, dat kan ook nog een goede optie zijn. Ik ga die waarschijnlijk binnenkort bij mijn buurman plaatsen die ook met een renovatie/herbouw bezig zijn, ook als alternatief voor een kanaalunit.

Of je nou voor airco's of fancoils kiest zie ik zelf meer als een implementatiedetail (e.g. gaat er water of koelgasleiding naartoe), ik zou eerst bepalen waar je actief wil koelen en/of snel wilt bijverwarmen en hoeveel vermogen je daarvoor nodig hebt. Dan per ruimte een geschikte form factor kiezen.

Indien relatief weinig vermogen nodig is, e.g. icm vloerkoeling vanuit de WP heeft een airco vooral de ontvochtigingstaak en heb je niet zo enorm veel vermogen nodig in een vergaand geïsoleerde woning. Dan heeft Zehnder ook best een goede koeloplossing die integreert met je Q600)
[...]

Ja mijn jaren naar zijn filmpjes kijken gaat er nu eindelijk de vruchten afwerpen! Ik moet oppassen dat ik niet mijn hele woning in houtskelet met zip sheathing en romex uitvoer!

Die vlizotrap moest ik even opzoeken! Ik heb vandaag met vrouwlief wat discussie gehad over hoe we dat gaan oplossen.

Nu hebben we een vaste trap die naar een soort gekke kruipbrug gaat die de verschillende zolders verbind. Ik wil die eruit en elke zolder een eigen vlizotrap geven. Maar de schoonmoeder was erbij en die vond vlizotrappen ‘onnodig veel schoonmaakwerk’ :+

De elektrische vlizotrap wordt het ook niet denk ik. We brainstormen nog even verder..
Ik snap niet helemaal welk punt schoonmoeders hier maakt c.q. hoe vlizotrappen een hoop schoonmaakwerk opleveren? Juist niet tov twee vaste trappen oid. Ik zou iig ook die loopbrugconstructie eruithalen. Of juist helemaal dichtzitten als volledige verdieping óf openmaken, niet dit halve werk.

Wat je ook kan doen, ik had/heb zowel hiervoor als nu een technische vliering die met een simpel houten luik toegankelijk is. Dan moet je alleen minimaal elke 2-3 maanden (onderhoudsinterval WTW-filters) een telescoopladdertje pakken om erbij te komen. Het plan hier was ook een vlisotrap, maar uiteindelijk hebben we de vliering iets verhoogd en dat kwam vervolgens met de isolatie en ruimte voor de WTW net niet lekker uit. De telescoopladder staat nu in de kast ernaast, niet zo mooi/makkelijk als even een luikje uittrekken maar vindt het ook niet onoverkomelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door RonJ op 19-09-2025 15:41 ]

All-electric.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Muldert

Voorlopig naar definitief ontwerp

Na vorige week de sleutel te hebben gekregen ging onze bouwkundig ontwerper al snel de woning in om wat aannames die we tijdens de bezichtigingen hebben gemaakt, te toetsen. Dat viel helaas wat tegen, even voor je idee, dit was ons eerste plan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ouGq6d9kk-k46HuuKA1E_yVW8pA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rSxKArhK8gGAIC60GdMY31PX.png?f=fotoalbum_large
De badkamers makkelijk naast elkaar, overal mooi licht, en we wilden een open spanconstructie in de slaapkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHRPqkHT1qjENCefGiLck_jqhds=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/2c4J13VkiEXKfDKNgjfjozCF.gif?f=fotoalbum_large
Allereerst, die spanconstructie. Hier komen we erachter dat dit wel degelijk een draagmuur is, en dat het niet een verborgen spant was (zoals we hoopten, dan kun je die versterken en de muur verwijderen) maar dat er helemaal geen spant in de muur zit. Het eerste idee was dat zelfs dat nog wel mee zou vallen:
1. Gordingen stutten
2. Muur afbreken
3. Nieuw spandeel plaatsen met opgedikte slapers in de dakkapel

Maar na wat rekenwerk zou dat een enorm spant moeten zijn om alles op te vangen, omdat het geen volledig spant kan zijn (ivm die dakkapel weer, waar hij recht doorheen moet.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKM5PkKvYcv5Q0YmNuXyubc-C9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/46RIn2gFtvtQZdPhUYhIe7pb.jpg?f=fotoalbum_large
Een houten vliering boven de overloop, bleek volledig te rusten om bakstenen rest stukjes.. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Exof8Ho7nqjFD19yO3gQtoQVKfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1RxW9xw6pslKVMgvJjgfL84.jpg?f=fotoalbum_large
En de rollaag die als latei zou dienen ónder die vliering was zwaar ondergedimensioneerd, en zakte enorm door. Eronderdoor lopen was levensgevaarlijk omdat die bakstenen elk moment naar beneden zouden kunnen komen. Dus ik heb halsoverkop wat stempels en hout gehaald bij de Hornbach, om even snel die wand op te vangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAKwEgSmt7L4k0uK7ODSX99z5RU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dlfOPHQoLsTG9KT8m0jXGACd.jpg?f=fotoalbum_large
Gelukkig ook wat successen, de eerste muren gingen er zo uit. Ik heb een de nieuwe M18 Milwaukee boorhamer gekocht, en daarmee was dit peanuts (5j slagkracht) die 2j blauwe Bosch die ik had verbleekt daar toch bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKxuxG8m53EhTGhW2scM6bN6vVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LMK4TSKAZbXLLMX473j8i5hj.png?f=fotoalbum_large
En dan nu ons Voorlopig Ontwerp, we zijn hierop geland met een aantal flinke aanpassingen.
1. Draagmuur ouderslaapkamer blijft staan, dus de hele 'master suite' wordt 180 graden gedraaid. Bijkomend voordeel is dat we nu aan de tuinzijde slapen, en dus geen last hebben van de weg. We gaan voor triple glas, maar ook in de zomer vast wel eens een raampje open.
2. De dakkapel in de ouderbadkamer toch maar volledig in de badkamer betrokken, dat extra licht hebben we in de inloopkast niet nodig, en we dachten dat dit een mooi nisje voor een bad bijv zou zijn, al heeft de tekenaar nu wel een hele grote ingetekend :9
3. De toilet zat eerst op de gang (zie tekening bovenaan de post) maar die muur was maar tot halverwege de nok gemetseld. Luilakken vroeger blijkbaar. Dus die konden we netjes dichtmaken, maar zou er eigenlijk ook wel raar uitzien. Dus die hele muur gaat eruit, zodat we een grote open hal krijgen, en je aan drie zijdes rond de trap kan lopen. Die toilet is nu verplaatst naar waar de kinderbadkamer zit, nog wel een aparte ingang.

Overigens ook die muur moet opnieuw gedaan worden, ze hadden er in deze woning een handje van om lateien overal weg te laten, elke deuropening moet opnieuw opengehaald worden om een latei te plaatsen. Ook flink wat scheuren boven al die openingen..
4. Voorzetwandjes tussen de kamers, het zijn bakstenen tussenmuren en we zijn wat bezorgd voor geluid, dus 5cm MS voorzetwanden.
5. Tot slot is het balkon eraf, dat gaat hopelijk snel gebeuren want die is verzakt en het water loopt letterlijk zo uit de stopcontacten het huis in.. :+

En nu
Komende week vooral nog veel slopen, het was een gestript huis maar er is toch nog veel te doen. Al het leidingwerk gaat er (boven in ieder geval) helemaal uit, behang, tegels, wat muren. Daarna begint het herstel weer :-) Ik houd me veel bezig met de plannen, en ben nu de WTW, elektra en water layout aan het uitwerken.

Dit voorlopige ontwerp laten we even bezinken, ik denk qua layout is dit het beste wat we kunnen doen. Ik twijfel nog over een paar dingen:
1. Layout van de badkamers, misschien willen we hierover gaan brainstormen met een binnenhuisarchitect o.i.d
2. Inloopkast is nu "om het hoekje", misschien willen we die wand gewoon doortrekken en er bijv. een mooie toog in maken: https://b3943519.smushcdn...rchway-into-wardrobe.jpeg
3. Slaapkamer 3/4 vind ik dat gangetje heel vervelend, daar konden we geen andere oplossing voor vinden, maar dat blijft wat steken. Dus creatieve ideeën zijn welkom! Een deuropening van slaapkamer 3 naar de gang paste niet onder het dak, de vloer wat uitbreiden boven het trapgat ook niet ivm hoofdruimte tijdens traplopen.

• nooberke
Muldert schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:13:

3. Slaapkamer 3/4 vind ik dat gangetje heel vervelend, daar konden we geen andere oplossing voor vinden, maar dat blijft wat steken. Dus creatieve ideeën zijn welkom! Een deuropening van slaapkamer 3 naar de gang paste niet onder het dak, de vloer wat uitbreiden boven het trapgat ook niet ivm hoofdruimte tijdens traplopen.
Misschien nog een idee:
Slaapkamer drie aan linkerzijde verkleinen tot aan de linkerzijde van het dakkapel, dan de muur tegen de trap weg zodat je aan vier zijdes vrije ruimte om de trap heen hebt? Vervolgens dakkapel vergroten om de verloren ruimte te compenseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
nooberke schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:38:
[...]

Misschien nog een idee:
Slaapkamer drie aan linkerzijde verkleinen tot aan de linkerzijde van het dakkapel, dan de muur tegen de trap weg zodat je aan vier zijdes vrije ruimte om de trap heen hebt? Vervolgens dakkapel vergroten om de verloren ruimte te compenseren?
Leuk idee, thanks!

Ik heb even gekeken, maar de wand náást de trap is een draagmuur, en de rechterwang (op de tekening rechts :+ ) van de dakkapel zit middenin op het spant. Dus wel een prijzige aanpassing ben ik bang :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
Even een uitstapje naar latere fases alvast: BINNENDEUREN
Alle dagmaten worden uitgebreid (want er zit toch geen latei haha) om 93x231,5 deuren aan te nemen. We willen voor houten deuren gaan, in een verder strak lichtgekleurd palet, zoals deze: https://www.eicq.nl

Is er nog iets aan speciale kozijnen te doen, of neem ik gewoon standaard hardhout kozijnen? Stompe deuren sowieso. De kozijnen van Eicq zijn 'eik' maar ik denk dat we voor witte kozijnen (+ witte trim dus) gaan, dat hout op hout vind ik een beetje too much.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Muldert schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:13:
3. Slaapkamer 3/4 vind ik dat gangetje heel vervelend, daar konden we geen andere oplossing voor vinden, maar dat blijft wat steken. Dus creatieve ideeën zijn welkom!
Bedoel je dan het inloopgangetje bij slaapkamer 3? Of de gang achter de trap naar 3 en 4?
Ik voel zelf wat ongemakkelijks bij de inloop naar 3, ik zou misschien de slaapkamerdeur gelijktrekken met de wand tussen 3 en 4, zodat je de gang aan de buitenzijde hebt. Misschien kun je in de dragende wand naast de trap wel een binnenraam plaatsen zodat het geen donker stukje is?
Maar misschien bedoelde je dit helemaal niet…

• Muldert
Toke_gt schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:15:
[...]

Bedoel je dan het inloopgangetje bij slaapkamer 3? Of de gang achter de trap naar 3 en 4?
Ik voel zelf wat ongemakkelijks bij de inloop naar 3, ik zou misschien de slaapkamerdeur gelijktrekken met de wand tussen 3 en 4, zodat je de gang aan de buitenzijde hebt. Misschien kun je in de dragende wand naast de trap wel een binnenraam plaatsen zodat het geen donker stukje is?
Maar misschien bedoelde je dit helemaal niet…
Ja dat stuk vind ik ongemakkelijk ja, dus de entree van slaapkamer 3.
Argument van de tekenaar was, als de deur zit waar hij nu zit kan de deur open, en kost het weinig effectieve ruimte van de slaapkamer. Als de deur gelijkvalt met de wand, kun je niks meer tegen de draagmuur zetten zoals een bureautje of kast o.i.d.

Het is nu een héél donker hok, dus het is lastig in te schatten hoeveel licht die dakkapel straks geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Muldert schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:19:
[...]

Ja dat stuk vind ik ongemakkelijk ja, dus de entree van slaapkamer 3.
Argument van de tekenaar was, als de deur zit waar hij nu zit kan de deur open, en kost het weinig effectieve ruimte van de slaapkamer. Als de deur gelijkvalt met de wand, kun je niks meer tegen de draagmuur zetten zoals een bureautje of kast o.i.d.

Het is nu een héél donker hok, dus het is lastig in te schatten hoeveel licht die dakkapel straks geeft.
Je kunt de deur natuurlijk ook naar buiten openen, het gangetje in. Maar ik vraag me ook af waarom je precies daar een bureautje of kast zou willen plaatsen, kamer is ruim genoeg.
Als kind vond ik het heel eng als iemand mijn kamer binnenkwam zonder dat ik kon zien wie. Dat geeft mij nu het ongenakkelijke gevoel, dus ik zou die deur anders doen. Dit wordt een kinderkamer toch? Welke leeftijd gaat daar in eerste instantie vertoeven?
En de dakkapel zit er nu nog niet in, begrijp ik, dat geeft wel echt een heel andere indruk straks.
Is de wand tussen 3 en 4 ook dragend? Of zie ik dat verkeerd?

Verder nog een opmerking over de ouderlijke vleugel :-). Ik zou het zelf vervelend vinden om vanuit de badkamer niet direct naar de kleedruimte te kunnen lopen. Is ook onrustig bijvoorbeeld als de een ligt te slapen en ander loopt heen en weer om het bed heen. Ik zou kijken of je een verbinding kunt maken tussen badkamer en kleedruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
Toke_gt schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:10:
[...]

Je kunt de deur natuurlijk ook naar buiten openen, het gangetje in. Maar ik vraag me ook af waarom je precies daar een bureautje of kast zou willen plaatsen, kamer is ruim genoeg.
Als kind vond ik het heel eng als iemand mijn kamer binnenkwam zonder dat ik kon zien wie. Dat geeft mij nu het ongenakkelijke gevoel, dus ik zou die deur anders doen. Dit wordt een kinderkamer toch? Welke leeftijd gaat daar in eerste instantie vertoeven?
En de dakkapel zit er nu nog niet in, begrijp ik, dat geeft wel echt een heel andere indruk straks.
Is de wand tussen 3 en 4 ook dragend? Of zie ik dat verkeerd?

Verder nog een opmerking over de ouderlijke vleugel :-). Ik zou het zelf vervelend vinden om vanuit de badkamer niet direct naar de kleedruimte te kunnen lopen. Is ook onrustig bijvoorbeeld als de een ligt te slapen en ander loopt heen en weer om het bed heen. Ik zou kijken of je een verbinding kunt maken tussen badkamer en kleedruimte.
Thanks hele goede punten. Die van de kinderkamer had ik niet zo bedacht, denk dat je gelijk hebt. Voelt anders heel vervelend. Leeftijd kinderen is nu 1 tot 8 dus echt nog jong.

En die van de badkamer -> inloopkast heb ik in eerdere designs ook mee gespeeld. Ga ik ook weer naar kijken, misschien toch nog een opening, of de dakkapel als doorloop gebruiken - maar dat lijkt me een gekke oplossing.

Thanks again!

• Muldert
Een beetje Tweakers onwaardige vraag misschien, maar wat voor kabel leg ik van de technische ruimte naar de APs en de switches? Ik dacht 1 kabel naar elke verdieping, en elke verdieping een kleine switch, naar de PoE AP's en evt camera's etc?

Nu zegt ChatGPT netjes dat Cat6a al dikke prima is, maar goed dat dachten we 10 jaar geleden over Cat5 ook. Is meer futureproofing zinvol of echt geldverspilling?
Zo ja, Cat 8? Glasvezel?
Want op zeg 100m kabel zijn de meerprijzen tientjeswerk t.o.v een Cat6a kabel. Maar voor glasvezel wel weer andere apparatuur nodig begrijp ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bakvis

bakvis

Tweakers.Nerd

Muldert schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:39:
Een beetje Tweakers onwaardige vraag misschien, maar wat voor kabel leg ik van de technische ruimte naar de APs en de switches? Ik dacht 1 kabel naar elke verdieping, en elke verdieping een kleine switch, naar de PoE AP's en evt camera's etc?

Nu zegt ChatGPT netjes dat Cat6a al dikke prima is, maar goed dat dachten we 10 jaar geleden over Cat5 ook. Is meer futureproofing zinvol of echt geldverspilling?
Zo ja, Cat 8? Glasvezel?
Want op zeg 100m kabel zijn de meerprijzen tientjeswerk t.o.v een Cat6a kabel. Maar voor glasvezel wel weer andere apparatuur nodig begrijp ik.
CAT6A is prima, dit kan 10Gbit/s over 100m aan data verstuwen. De kans dat je dit ooit gaat gebruiken in huis/tuin en keuken gebruik is erg klein. Vaak zien je dat cat5e (1gbit/s over 100m) ook nog lang niet gebruikt wordt.

Betreft de kabel routering: meer aftakkingen is meer kans op fouten. Mijn advies: alles naar 1 centrale patch ruitme/meterkast waar je alles netjes afmonteerd in een patchkastje. Hier kun je 1 switch plaatsen met meerdere poorten waar alles op is aangesloten.

Mijn Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
Muldert schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:39:

Zo ja, Cat 8? Glasvezel?
Cat6A is voorlopig prima (tot 10gbit, voor we daar voor thuisgebruik overheen gaan zijn we wel even verder). Cat 7 en 8 zijn alleen maar een enorm drama om te monteren en voegen op dit soort korte lengtes niets toe.

Qua futureproofing: Ik zou nu je alles gestript hebt niet alleen een enkele netwerkkabel leggen, maar een 40mm mantelbuis tussen alle technische ruimtes en hoeken van het huis leggen. Dan kan je altijd alles makkelijk bijtrekken de komende jaren. Heb ik hier ook gedaan en al meermaals plezier van gehad.

All-electric.

• jadjong
  • Niet online
Tot 48 poortjes zou ik alle kabels centraal houden, bij meer dan dat red je het toch niet met een enkele switch en zou je de kabels op meerdere plekken uit kunnen laten komen.
Sowieso iets maken waardoor je later makkelijk kabels bij kan trekken zonder het hele huis te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Even mijn klimaatregeling op een rijtje zetten:

De WTW wordt een Zehnder Q600 met enthalpiewisselaar, Ubbink buizen naar alle kamers en retour in de natte ruimtes.

Warmtepomp wordt een L/W warmtepomp voor vloerverwarming en -koeling.

Ik hoor dat vvw-koeling vaak onvoldoende is, dus kijk ik naar alternatieven.
Airco’s vind ik lelijke dingen, fancoils zijn beter maar wat ingewikkeld qua afvoer, en dan kom ik op kanaalaircos.

Volgens mij is dit de beste optie, maar ook gauw weer 7k extra als het niet meer is.

Ik dacht er aan om een kanaalunit te nemen met zone regeling, 5 zones in de kamers waar koeling en verwarming het belangrijkste is:

- woonkamer
- kantoor
- ouder slaapkamer
- 2 oost slaapkamers
- 2 zuid slaapkamers

Overigens betekent dat ook vrij makkelijk bij verwarmen als de vloerverwarming te traag is volgens mij.

Ik heb geen praktijk (leef-) ervaring met WTWs, airco’s, kanaalairco’s rn vloerkoeling. Dus alles is maar theorie voor mij.

Is dit een handige opzet?
Hoe voorkom ik dat de WTW en kanaalunit elkaar niet in de weg zitten qua luchtstromen?
Is vloerkoeling echt onvoldoende tijdens warme zomers?

Het kost best wat extra natuurlijk, en budget is al krap. Tegelijk is het nu qua installatie peanuts om het aan te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Heb je bij de keuze van een kanaal airco ook gekeken hoe makkelijk (of moeilijk) het is om het onderhoud te kunnen doen ten opzichte van reguliere airco's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Hoge temperaturen zullen in het souterrain en op de begane grond wel meevallen met koeling vanaf twee zijdes (kou daalt) in combinatie met ventilatie type D

Persoonlijk denk ik dat met wat extra koeling op de eerste verdieping je een eind moet komen... En mogelijk ontvochtigen op de lagere verdiepingen, geen idee of de enthalpie wisselaar daar ook een bijdrage kan leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
nooberke schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:02:
Hoge temperaturen zullen in het souterrain en op de begane grond wel meevallen met koeling vanaf twee zijdes (kou daalt) in combinatie met ventilatie type D

Persoonlijk denk ik dat met wat extra koeling op de eerste verdieping je een eind moet komen... En mogelijk ontvochtigen op de lagere verdiepingen, geen idee of de enthalpie wisselaar daar ook een bijdrage kan leveren?
Dan zou bijv een split toch beter zijn, die ik desnoods gewoon in de hal hang? Als het echt maar een 'beetje' koeling moet zijn?
Yaksa schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:02:
Heb je bij de keuze van een kanaal airco ook gekeken hoe makkelijk (of moeilijk) het is om het onderhoud te kunnen doen ten opzichte van reguliere airco's?
Hm nee, ga ik nu doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
Muldert schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:07:
[...]

Dan zou bijv een split toch beter zijn, die ik desnoods gewoon in de hal hang? Als het echt maar een 'beetje' koeling moet zijn?

[...]
Hangt ook een beetje van je comfort eisen af... Wat is een acceptable temperatuur voor je?

Als je de boel 24/7 laat draaien en niet verwacht dat je het in 30 minuten naar 18 graden kan krijgen.... Graad of 22/23 acceptabel is... denk ik niet je mega veel extra koeling nodig hebt

Een kanaalairco per slaapkamer is wel erg lekker natuurlijk...vloerverwarming voor een kinderkamer is altijd lastig, je wilt "koel" slapen maar "warm" spelen/studeren... Dat kan je ook deels oplossen omdat de airco relatief snel is...

Voor de BG en souterrain misschien een idee om een koof/mantelbuis te plaatsen en eerst aan te kijken wat er nodig is... Ik zou 't geld gebruiken om de 1ste goed te doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Muldert schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:45:
Even mijn klimaatregeling op een rijtje zetten:

De WTW wordt een Zehnder Q600 met enthalpiewisselaar, Ubbink buizen naar alle kamers en retour in de natte ruimtes.

Warmtepomp wordt een L/W warmtepomp voor vloerverwarming en -koeling.

Ik hoor dat vvw-koeling vaak onvoldoende is, dus kijk ik naar alternatieven.
Airco’s vind ik lelijke dingen, fancoils zijn beter maar wat ingewikkeld qua afvoer, en dan kom ik op kanaalaircos.
VVW-koeling is niet onvoldoende qua vermogen, tenminste icm vloerverwarming, maar is wel beperkt qua temperatuurverschil omdat je niet condenserend kan koelen. Je komt vaak maximaal 4-5 graden kouder uit, dus als je graag naar 20 wilt in je kantoor als het 30 is gaat dat niet aan de verwachting voldoen.

Over het algemeen werkt het voor je gevoel onvoldoende omdat deze dan niet ontvochtigd. Je krijgt dus een afgekoelde ruimte met een hele hoge RV, waardoor het nog steeds klam aanvoelt.
Volgens mij is dit de beste optie, maar ook gauw weer 7k extra als het niet meer is.

Ik dacht er aan om een kanaalunit te nemen met zone regeling, 5 zones in de kamers waar koeling en verwarming het belangrijkste is:

- woonkamer
- kantoor
- ouder slaapkamer
- 2 oost slaapkamers
- 2 zuid slaapkamers
Sowieso moet je het dan per verdieping gaan splitsen, 3 korte en 2 hele lange leidingen aan 1 kanaalunit gaan niet goed werken. Je hebt onvoldoende mogelijkheden om het debiet dan goed te regelen (in scenario's waarbij x van de y ruimtes lucht vragen).

Je zou dan 2 kanaalunits krijgen met een 3-zone plenum erop.

Ik heb dit op elke verdieping (en een maat van me ook), daikin kanaalunits met AirZone multizone regeling erop. We zouden het beide niet nog een keer doen.

- Het is enorm duur (1100 euro voor het plenum, 500 euro voor het stoffilter, 500 euro per ruimtethermostaat, 350 euro voor een webserver met matige app, 300 euro + een hoop werk voor het evt. instucbare toegangsluik).
- Maar vooral, het werkt gewoon niet fijn omdat je twee afzonderlijke temperatuurregelingen op je unit krijgt. Je krijgt dus continu een hysterese/temperatuurverschil in je ruimte van 1K. In goed geïsoleerde huizen is dat helemaal niet zo fijn om zo'n schommelende temperatuur te hebben. De efficiency gaat er ook aan omdat ie elke keer de unit zelf op 2-4 graden onder/boven de doeltemperatuur zet, dus die gaat maximaal gas geven om de ingestelde temperatuur te bereiken om daarna uit te gaan en te wachten tot de boel weer 1 graad daalt of stijgt. Ik overweeg serieus om die hele AirZone regeling af te koppelen en "gewoon" met 1 thermostaat in de hoofdruimte te werken en de rest met de hand naar rato in te regelen.
Overigens betekent dat ook vrij makkelijk bij verwarmen als de vloerverwarming te traag is volgens mij.

Ik heb geen praktijk (leef-) ervaring met WTWs, airco’s, kanaalairco’s rn vloerkoeling. Dus alles is maar theorie voor mij.

Is dit een handige opzet?
Hoe voorkom ik dat de WTW en kanaalunit elkaar niet in de weg zitten qua luchtstromen?
Is vloerkoeling echt onvoldoende tijdens warme zomers?

Het kost best wat extra natuurlijk, en budget is al krap. Tegelijk is het nu qua installatie peanuts om het aan te leggen.
- het werkt prima, maar multi-zonering (iig AirZone, maar dat is wat Daikin en Mitsubishi als oplossing leveren) heeft wel behoorlijke nadelen, zie boven.
- Hou ook rekening met de aanvoer van lucht bij een kanaalunit, beide kanten van het luchttraject zijn even belangrijk.
- door ze onafhankelijk te houden en te zorgen dat de uitblaas van je airco niet te dicht op afzuigventielen van je WTW zit. Als je die alleen in de natte ruimtes plaatst is dat geen issue verder.

Mbt onderhoud: Kanaalunits zijn ontworpen voor plaatsing bij bedrijven in systeemplafonds. Dus onderhoud kan/moet volledig van onderaf. Zolang je daar rekening mee houdt is het juist allemaal veel simpeler/makkelijker dan bij een wandunit.

Had je nog naar mijn suggestie hierboven gekeken om de zwaarste koeloptie van Zehnder toe te voegen? Dat integreert perfect met je WTW systeem en dan kan die voornamelijk het ontvochtigen doen terwijl de vloerkoeling het vermogen aanvult. Evt. aangevuld met een "gewone" airco wandunit in de kelder en het kantoor. Ik weet alleen zo even niet of die koeloptie van Zehnder dan vervolgens volledige geisoleerde WTW kanalen vereist of dat ie (boven)op het douwpunt regelt.

[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 29-09-2025 09:18 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martois
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-10 20:09
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2080114
Fancoils ook overwogen voor het koelen?
Kan het allemaal op dezelfde warmtepomp buitenunit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Refrag
Persoonlijk voorkeur maar ik vind het actief koelen van een huis nogal overtrokken. Hooguit paar dagen per jaar dat het wat ongemakkelijk warm wordt. Jij hebt toch ook een souterrain waar het wat koeler is?

Er zijn tal van passieve manier om te koelen of oververhitting te voorkomen.

Zehnder heeft zijn eigen unit de ComfoClime, had je die al overwogen? Volgens mij kan je additioneel meer adiabatisch koelen met bv de HomeEvap. Mijn afdronk is dat het allemaal veel energie kost maar met enkele aanpassingen kan je paar graden koelen wat voldoende is om het aangenaam genoeg te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Ja ik kijk dus ook naar de Comfoclime (erg duur en ingewikkeld, geïsoleerde kanalen nodig)
en de HomeEvap heeft volgens mij hetzelfde issue.

Juist omdat de koelvraag inderdaad relatief laag is (net een extraatje koelen in de zomer) denk ik dat ik beter af ben met 1 of 2 losse airco oplossingen:
- een split op de bovenverdieping
- een kanaalairco die master, bovenverdieping en woonkamer doet bijv
- 1-2 fancoils

Maar geen springt er echt uit als succes.. Ik neig nog steeds het meeste naar de kanaalairco maar dan gewoon een 'domme' die zachtjes wat extra koelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:05
Die vloerkoeling werkt over het algemeen wel hoor, zeker met een wtw met enthalpie.
Houd er wel rekening mee dat dan je leidingen in je vloer voldoende debiet aankunnen en ook maximaal 10cm h-o-h gelegd worden voor optimaal rendement.

En het ziet er niet naar uit dat de winters strenger worden maar de zomers wel warmer.

Nu is je kans om zoveel mogelijk “goede” koeling aan te brengen. Airco zou ik als last resort rekening mee houden. (Kanalen/stroom voorbereiden bijvoorbeeld maar pas aanschaffen en plaatsen als je de eerste zomer toch niet lekker doorkomt).

[ Voor 8% gewijzigd door GeeMoney op 30-09-2025 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Je kan beter je geld steken in passieve koeling (screens, rolluiken, een loofboom die schaduw geeft in de zomer en in de winter de zon binnenlaat, een overstek boven de ramen die lage winterzon binnenlaat en hoge zomerzon blokkeert); dat is een eenmalige kost.
Maar mee met wat anderen zeggen, als je redelijke eisen hebt (geen 20° binnenshuis willen als het buiten 35° is) dan zou je met vloerkoeling al een stukje extra comfort moeten halen. Kijk het een jaar aan, wat de WTW met enthalpie doet qua vochtigheid; en dan kan je nog altijd in de grootste ruimte één airco plaatsen die primair ontvochtigd (en wat de WTW zal verdelen over het huis; desnoods bij een hittegolf laat je de binnendeuren open staan).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
naftebakje schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:08:
Je kan beter je geld steken in passieve koeling (screens, rolluiken, een loofboom die schaduw geeft in de zomer en in de winter de zon binnenlaat, een overstek boven de ramen die lage winterzon binnenlaat en hoge zomerzon blokkeert); dat is een eenmalige kost.
Maar mee met wat anderen zeggen, als je redelijke eisen hebt (geen 20° binnenshuis willen als het buiten 35° is) dan zou je met vloerkoeling al een stukje extra comfort moeten halen. Kijk het een jaar aan, wat de WTW met enthalpie doet qua vochtigheid; en dan kan je nog altijd in de grootste ruimte één airco plaatsen die primair ontvochtigd (en wat de WTW zal verdelen over het huis; desnoods bij een hittegolf laat je de binnendeuren open staan).
De ontvochtigde lucht wordt toch juist afgevoerd door de wtw? Alleen de temperatuur wordt uitgewisseld in de wtw of zie ik dat verkeerd?

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:05
Saint2Saint schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:45:
[...]

De ontvochtigde lucht wordt toch juist afgevoerd door de wtw? Alleen de temperatuur wordt uitgewisseld in de wtw of zie ik dat verkeerd?
De WTW krijgt niet het vocht dermate omlaag zoals een Airco dat krijgt.
Ik heb er hier in huis geen problemen mee en ook in de zomer is het voor je gevoel heerlijk koel door de vloerkoeling. Daarnaast heb ik overstekken inderdaad en sinds deze zomer ook screens op de 1ste verdieping maar vooral voor het verduisteren op de kinder slaapkamers, niet persé voor nog meer warmte wering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Nee, dat klopt en ik snap het ook niet denk ik. Wat ik begrijp uit de tekst van @naftebakje is dat je de luchtvochtigheid naar beneden brengt met een airco en dat deze lagere luchtvochtigheid vervolgens door het huis verspreid wordt door de WTW. Ik weet vrijwel zeker dat ik iets mis en dat het advies van @naftebakje zal kloppen, alleen ik begrijp het niet omdat in mijn ogen de WTW lucht van binnen afpompt naar buiten en verse lucht (inclusief de vochtigheid) het huis weer in pompt. Dus mijn vraag is eigenlijk: kan iemand mij uitleggen wat ik verkeerd lees of waar mijn denkfout zit?

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muldert
Saint2Saint schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 21:00:
Nee, dat klopt en ik snap het ook niet denk ik. Wat ik begrijp uit de tekst van @naftebakje is dat je de luchtvochtigheid naar beneden brengt met een airco en dat deze lagere luchtvochtigheid vervolgens door het huis verspreid wordt door de WTW. Ik weet vrijwel zeker dat ik iets mis en dat het advies van @naftebakje zal kloppen, alleen ik begrijp het niet omdat in mijn ogen de WTW lucht van binnen afpompt naar buiten en verse lucht (inclusief de vochtigheid) het huis weer in pompt. Dus mijn vraag is eigenlijk: kan iemand mij uitleggen wat ik verkeerd lees of waar mijn denkfout zit?
Als je wtw een enthalpiewisselaar heeft wordt de luchtvochtigheid óók uitgewisseld, net als de warmte, tenminste dat is mijn idee.

Ik heb inmiddels een "installatieexpert" gesproken die klimaatbeheersing als vak doet, maar ik twijfel toch over zijn advies, enigszins samengevat:
"Als je huis goed geïsoleerd is, staat je vloerverwarming maar op max 30 graden dus dan ervaar je dat niet als 'warm', dus dat geeft geen comfort voordeel meer voor je voeten. Dus je kan net zo goed vloerverwarming achterwege laten en alles via de lucht doen, koelen en verwarmen."

Dit knaagt aan me. Volgens mij geeft vloerverwarming een egalere, comfortabelere warmte maar is dat een achterhaalde gedachte van me?

Airco's drogen alleen uit bij koelen, en niet bij verwarmen. Maar dan nog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:10
Misschien krijg je niet het echte “warme voetjes”/“ik wil de vloer knuffelen” effect, maar uiteindelijk is de vloer niet koud, en dat is al heel wat waard. En de warmte is idd lekker egaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Muldert schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:33:
[...]

Als je wtw een enthalpiewisselaar heeft wordt de luchtvochtigheid óók uitgewisseld, net als de warmte, tenminste dat is mijn idee.

Ik heb inmiddels een "installatieexpert" gesproken die klimaatbeheersing als vak doet, maar ik twijfel toch over zijn advies, enigszins samengevat:
"Als je huis goed geïsoleerd is, staat je vloerverwarming maar op max 30 graden dus dan ervaar je dat niet als 'warm', dus dat geeft geen comfort voordeel meer voor je voeten. Dus je kan net zo goed vloerverwarming achterwege laten en alles via de lucht doen, koelen en verwarmen."

Dit knaagt aan me. Volgens mij geeft vloerverwarming een egalere, comfortabelere warmte maar is dat een achterhaalde gedachte van me?

Airco's drogen alleen uit bij koelen, en niet bij verwarmen. Maar dan nog..
Wellicht is het persoonlijk, maar ik ga ook mee in je gedachte. De warmte van een vloer is veel prettiger dan die van warmte via de lucht.
Alleen al de warmte aan je voeten, heerlijk.

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Je mist de instant-piek met warmte als je een radiator of de open haard aan zet, daar tegenover zou je nooit meer de drang moeten hebben om de verwarming een paar graden hoger te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Muldert schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:33:
[...]

Ik vraag me af of deze expert zelf woont in een goed geïsoleerd huis met vloerverwarming op lage temperatuur/het zelf langer dan 1 week ervaren heeft.

Ja, zoals door andere gezegd, echt warme voeten krijg je niet maar ieder geval nooit meer koude voeten!
Echt het is Comfort (ja met een hoofdletter C), ook op het gebied van egale verwarming in je woning. Niet zo irritant als luchtstromen, of ze nu warm of koud zijn, het gaat maar weinig mensen niet tegen staan op een gegeven moment.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
Qua luchtvochtigheid: idd, de enthalpieWTW zal ook vochtigheid uitwisselen (dus binnenlucht drogen, zal vovht pnttrekken uit de aangevoerde buitenlucht).
En met ^, die ´expert´ heeft vast nog nooit ern vloerverwarming van nabij gezien. Nee, je hebt geen ´warme voeten´, je merkt de warmte niet op, het voelt gewoon comfortabel met vloerverwarming (disclaimer: met raamroosters doe je wellicht alle comfort weer teniet door koude trek maar TS plaatst typeD dus dat zit goed). Radiatoren zijn warm dichtbij, maar altijd toch ietsje koud wat verder af, je wil veel meer draaien aan de thermostaat en voelt veel sneller kou als de deur even open staat.

Het kan aan mij liggen maar luchtverwarming/koeling is niet comfortabel. Warme wind, koude wind, ... en de vloer en muur is urenlang ijskoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Wat een onzin, mijn vloerverwarming draait vrijwel altijd op 26C en voelt juist heel comfortabel aan, ook aan de voeten. Sterker nog, met sloffen aan vind ik het al snel te warm aan de voeten.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-10 21:42
Ook ik vind het onzin van de bovenste plank. Wij hebben sinds 2 jaar vloerverwarming in de hele toko, en die draait op zo'n 27 graden watertemperatuur waarmee het huis zo'n 21 graden is.

Het is gewoon heerlijk aangenaam, nergens koud, en de vloer is inderdaad niet knuffelbaar, maar gewoon "niet koud" wat die normaal in de winter is.

Op mijn kantoor heb ik ook een airco om bij te verwarmen als ik het koud heb, en ik merk toch dat ik daarbij een warm hoofd krijg, terwijl mijn voeten koud zijn.

Los daarvan ben ik zelf geen enorme fan van vloerkoeling. In mijn huis lukte het niet om de warmtepomp op minimaal vermogen te draaien (hij is te zwaar voor vloerkoeling). Tevens knalde de relatieve luchtvochtigheid omhoog. Ik heb dus alsnog airco's op alle kamers laten installeren voor de koeling, en ben daar zeer tevreden over (en dat ze niet zo mooi zijn kan ik niet van wakker liggenl, van warme nachten wel)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Thanks allemaal, bevestigend wat ik dacht en met goeie argumenten :-) Deze technische 'expert' ga ik verder niet meer raadplegen haha. Was me geadviseerd door de bouwtechnisch adviseur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZOu2LkX02n8HD1rdf_YqkO7-_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/24Zy66NhRtJjDMnxfyiMVeeL.png?f=fotoalbum_large

Even een afvoeren sanit(ar)y check, de rode kruisjes zijn de 2 standleidingen.
wastafels 50 mm
bad 75
douche 75 (misschien 50? maar de dubbele douche wel 75 denk ik)
standleidingen moeten door tot het dak voor ontluchting toch?

Iemand een goed idee voor de afvoeren in die dubbele douche? Ik denk dat 2 regendouches nogal wat water produceren, en ben bang dat een enkele goot snel volloopt.
Sowieso heb ik zelf hele slechte ervaring met dat soort goten, dus advies is hier super welkom. Lopen snel vol met haren, vervelend steeds schoon te maken met rooster er helemaal uithalen etc.
In de dubbele douche kan ik 2 goten maken, onder elke kraan als het ware, maar dan wordt afschot weer ingewikkeld en lelijker. Of één lange goot langs die rechterwand?
Die goten hebben zelf een 32mm of 40mm koppelstukje, is dat niet veel te weinig voor zo'n dubbele douche?

En bedankt allemaal voor jullie goeie adviezen en gedeelde ervaringen! Echt super behulpzaam om dat als tegenstem te gebruiken naast alle 'experts' :+

[ Voor 5% gewijzigd door Muldert op 03-10-2025 11:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Plaats een douchegoot altijd zodanig dat het afschot naar de douchegoot op of afloopt over je zichtrichting als je onder de douche staat.
Afschot ingewikkeld/lelijker? Dat is duidelijk een persoonlijke voorkeur.
In jouw geval zou ik 2 goten plaatsen onder de kraan. Neem dan gelijk een doucheWTW (goot of standpijp), heb je nog meer capaciteit en bespaar je tot 60%
En ja je hebt douchegoten met een grote capaciteit.
https://www.x2o.nl/douche...apacity=60+L%2Fmin&page=1
Maar voor 1 goot is 40mm voldoende, 2x 40mm tezamen brengen wetende dat je ook daadwerkelijk samen "full power" onder de straal staat. Dan moet je toch over op een 110 mm bij het samenvoegpunt.
Goed een riool aanleggen zonder leegtrekken, borrelen en soms stankoverlast is echt een vak.
Alvast studie materiaal (LET OP PDF download) https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf :)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
ollie1965 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:56:
Plaats een douchegoot altijd zodanig dat het afschot naar de douchegoot op of afloopt over je zichtrichting als je onder de douche staat.
Afschot ingewikkeld/lelijker? Dat is duidelijk een persoonlijke voorkeur.
In jouw geval zou ik 2 goten plaatsen onder de kraan. Neem dan gelijk een doucheWTW (goot of standpijp), heb je nog meer capaciteit en bespaar je tot 60%
En ja je hebt douchegoten met een grote capaciteit.
https://www.x2o.nl/douche...apacity=60+L%2Fmin&page=1
Maar voor 1 goot is 40mm voldoende, 2x 40mm tezamen brengen wetende dat je ook daadwerkelijk samen "full power" onder de straal staat. Dan moet je toch over op een 110 mm bij het samenvoegpunt.
Goed een riool aanleggen zonder leegtrekken, borrelen en soms stankoverlast is echt een vak.
Alvast studie materiaal (LET OP PDF download) https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf :)
Goud! Hele goeie resource ty!

En over die zichtrichting bedoel je dat je dus geen schuine horizon ziet als je onder de douche staat?

[ Voor 4% gewijzigd door Muldert op 03-10-2025 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:45
Muldert schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:39:
Thanks allemaal, bevestigend wat ik dacht en met goeie argumenten :-) Deze technische 'expert' ga ik verder niet meer raadplegen haha. Was me geadviseerd door de bouwtechnisch adviseur.

[Afbeelding]

Even een afvoeren sanit(ar)y check, de rode kruisjes zijn de 2 standleidingen.
wastafels 50 mm
bad 75
douche 75 (misschien 50? maar de dubbele douche wel 75 denk ik)
standleidingen moeten door tot het dak voor ontluchting toch?

Iemand een goed idee voor de afvoeren in die dubbele douche? Ik denk dat 2 regendouches nogal wat water produceren, en ben bang dat een enkele goot snel volloopt.
Sowieso heb ik zelf hele slechte ervaring met dat soort goten, dus advies is hier super welkom. Lopen snel vol met haren, vervelend steeds schoon te maken met rooster er helemaal uithalen etc.
In de dubbele douche kan ik 2 goten maken, onder elke kraan als het ware, maar dan wordt afschot weer ingewikkeld en lelijker. Of één lange goot langs die rechterwand?
Die goten hebben zelf een 32mm of 40mm koppelstukje, is dat niet veel te weinig voor zo'n dubbele douche?

En bedankt allemaal voor jullie goeie adviezen en gedeelde ervaringen! Echt super behulpzaam om dat als tegenstem te gebruiken naast alle 'experts' :+
Ik snap je technisch expert wel hoor. Woon sinds dit jaar in een nieuwbouw appartement met vloerverwarming, en meestal voelt de vloer gewoon koud aan. Met de thermostaat op 22 graden zit ik gewoon met pantoffels binnen omdat met sokken direct op de vloer echt niet aangenaam is. De warmteverliezen zijn gewoon zo klein dat de vloerverwarming gewoon nauwelijks merkbaar is.

Dat gezegd hebbende, zou alsnog nooit voor lucht/lucht warmtepomp gaan voor verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Muldert schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:01:
[...]

En over die zichtrichting bedoel je dat je dus geen schuine horizon ziet als je onder de douche staat?
Ik wil daarmee zeggen dat het op/af lopen van de vloer onder je in de zichtrichting is.
De afloop is klein maar je gewrichten en evenwichtsgevoel merkt het meestal wel. Vooral als je met je ogen dicht jezelf aan het afspoelen bent en een beetje beweegt. En ja als je jong bent dan denk je "waar heb je het over", maar als de jaren er zijn "dan herken je het".
Vraag anders maar eens aan iemand die +65 is om even op 1 been te staan en zie de stabiliteit t.o.v iemand die 25 is.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Muldert Denk aan warmteterugwinning bij je douche, is een grote warmte verbruiker.
Zeker een regendouche.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refrag
onetime schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:22:
@Muldert Denk aan warmteterugwinning bij je douche, is een grote warmte verbruiker.
Zeker een regendouche.
Meh... douche wtw hebben een matig rendement, best prijzig, en specifieke eisen zoals genoeg verticale lengte. Warmwaterverbruik is ook maar klein percentage van totale warmtevraag dus investering en moeite niet waard.

www.nienhuys.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Refrag schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:44:
[...]

Meh... douche wtw hebben een matig rendement, best prijzig, en specifieke eisen zoals genoeg verticale lengte. Warmwaterverbruik is ook maar klein percentage van totale warmtevraag dus investering en moeite niet waard.

www.nienhuys.info
Ik overweeg het niet per se voor rendement, maar om de warmtevraag voor de WP en boiler te verlagen, dat was mijn gedachte althans. Verticaal gaat hem niet worden denk ik, misschien de kinderbadkamer wel maar de 'master' bath niet.

Qua goot zie ik dat zo'n Dryphon van Easy Drain wel goeie reviews heeft, ben ik wel benieuwd naar! En dat misschien dus icm zo'n Easy Drain wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Refrag Dank voor de link. Mooi document op het eerste gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-10 21:42
Een horizontale douche wtw raakt snel verstopt (aldus internet). Ik durf het zelf iig niet aan.

Maar gezien je al in zit over de afvoer van je goot, denk ik dat je ook verwacht veel (warm) water te verbruiken. In combinatie met en wp vat zou ik zeker wel een wtw toepassen. Anders kan je een 500l vat warm gaan houden. (Of een doorstroom verwarmer met cop1)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
ConQuestador schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:49:
Een horizontale douche wtw raakt snel verstopt (aldus internet). Ik durf het zelf iig niet aan.

Maar gezien je al in zit over de afvoer van je goot, denk ik dat je ook verwacht veel (warm) water te verbruiken. In combinatie met en wp vat zou ik zeker wel een wtw toepassen. Anders kan je een 500l vat warm gaan houden. (Of een doorstroom verwarmer met cop1)
Ik weet niet of dat zo is hoor, het is zijn meer what-if scenario's.
Zo hebben we een dubbele douche, maar gaan we denk ik niet voor een of ander super-de-luxe stortdouche van 50l/min. Maar ja, ik wil ook niet dat áls de dubbele douche een keer echt dubbel gebruikt wordt, dat het dan meteen een waterballet wordt :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiKfYts08h4SDzSZZ8hgN0MEsKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v8mx7GUKNHTcMkzbZTsHXe1Y.png?f=fotoalbum_large

Nieuwe tekening op basis van de het Dyka handboek dat @ollie1965 eerder deelde! Thanks daarvoor.

Ik had een paar leidingen die <1 m van een toiletafvoer aftakking zitten, zonder dat er een beluchter achter zit. Even gepuzzeld en dit is volgens mij beter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Ua-Kl2J2NKF3BEnXlFQHKWY7ME=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xqzqNDUtcdzTr2YrD2JBj6Pj.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDxvSjLelhwcR8V76Yky5Ie7ZW8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1Q2JiHnSkxknNFJwBez367vW.png?f=fotoalbum_tile
De douche's zitten nu naast elkaar ipv tegenover elkaar, dat vonden we mooier en iets minder 'voetbalclub community shower' voelen.

En tot slot ben ik wel gecharmeerd van de Dryphon concept van Easydrain. Ik twijfel nu alleen nog tussen 2 goten, of 1 lange, maar volgens mij is 120mm de langste en dat oogt denk ik raar, omdat er meer dan 120mm hoh afstand tussen de 2 douches komt denk ik.

Morgen hoop ik e.e.a. op de vloer uit te kunnen tekenen, maar er is genoeg te doen in de dagen dat ik er ben dus misschien kom ik daar niet eens aan toe :-)
Pagina: 1 2 3 Laatste