Verbouw update
De sloop is redelijk afgerond (3 10m3-containers verder...) en we zijn hard onderweg met de isolatie.
Voor het dak gaan we voor houtvezel met klimaatfolie en luchtdichting, niet ideaal omdat je de laag redelijk opsluit (er ligt PUR op het dak) maar andere mogelijkheden waren er niet echt.
Als over 5 jaar het pannendak vervangen wordt, leggen we nog Ati Pro over de tengels, dus nu doen we alleen de binnenisolatie. De dakdekkers zijn deze week druk bezig om het hele dak te repareren, dat viel gelukkig aardig mee! Vooral de bitumenlaag op de kapellen was gewoon slecht aangebracht, en een aantal verholen goten zaten verstopt, nokvorst los, etc.
Voor de gevel gaan we voor PIR+OSB voorzetwanden, lekker makkelijk en we hebben inbouwdiepte genoeg. Ik wilde eigenlijk liever extern isoleren, maar de kosten qua detailwerk, stucen van de gevel, etc sloeg gewoon nergens op. Offertes van €80k tot €130k voor na isolatie en stucwerk, terwijl dit ongeveer €9000 is en ik mijn neefje de platen op de wand kan laten lijmen. (na deze foto heb ik hem iets netter leren werken haha!)
Details zijn nu wel VEEL belangrijker, dus de luchtdichting gaat dmv Intello Pro Clima folie met Tesco Vana tape, speciale dakdoorvoer manchetten, etc. Ik ga per verdieping een blowerdoor test laten doen, tzt deel ik dat ook hier!
Installatieplanning
Het plan
/f/image/iiGPtEJx16Vae3jWAPBHIysa.png?f=fotoalbum_large)
Dit is een beetje ons laatste ontwerp, incl installatiedetails.
Afvoer: via 2 centrale standleidingen naar buiten
Elektra: nieuwe 56 module groepenkast wordt volgende week geïnstalleerd door mijn vader
Water: ik trek een 32mm leiding van de meter naar de 1e verdieping, waar een ontharder en een groepenverdeler komt. Op jullie advies géén geïsoleerde warmwaterleidingen, dank daarvoor! De vloerverwarming wordt in de toekomst zo aangelegd dat hij de koudwaterleiding die de overloop doorkruist niet passeert.
Warmteverliesberekening
Ik kwam er niet helemaal uit met de "installatieexpert" die mij aangeraden was, en omdat ik koppig ben dacht ik, dat doe ik zelf wel even! Nu kon ik voor Heat Box een trial van 30 dagen proberen, dus dat heb ik gebruikt om een snelle berekening te doen:
Dit was wel een HELE simpele berekening volgens mij, ik hoop toch dat de mensen die hier €800 voor vragen meer doen

Ik kon ook onze souterain niet goed verwerken in deze tabellen, maar het warmteverlies daar is nihil volgens mij, de vorige eigenaar gaf ook aan nauwelijks te stoken.
20kW dus, en dan sanitair warm water er bovenop, dan ga ik snel richting de 24kW denk ik. Maar wat nu?
ChatGPT adviseert me om 2 parallele warmtepompen te nemen, beide ongeveer 12kW. Ik heb werkelijk geen idee. Het enige dat ik weet is:
- Het wordt een L/W warmtepomp, omdat een bron te duur is
- We willen heel graag all-electric, dat zou met onze isolatie moeten kunnen maar of dat met ons volume ook kan..
- Voor sanitair komt er een groot boilervat van 500L ergens, alleen nog even puzzelen waar de draagkracht van de woning goed genoeg is, want alles zit op nehobo vloertjes
Wat is een goede volgende stap voor ons, gewoon wat installateurs vragen? Mijn ervaring van ons vorige huis was dat iedereen vooral voor eigen parochie preekt, en elkaar rustig tegenspreekt. Ze adviseren gewoon waar de meeste marge zit voor hen, zonder echt verstand te hebben van de techniek, de natuurkunde die echt effect heeft op hoe we straks gaan wonen.