Renovatie 600m2 villa

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-10 07:36

PauseBreak

derp!

Je kunt dit soort afvoeren ook op maat laten maken. Ik weet dat bijv. RS Maatwerk daar heel veel mee doet (wel voornamelijk industrieel vziw) en dan kan je er precies van laten maken wat jij vindt passen qua uiterlijk en afstanden. Ik denk dat je met zulke afstanden niet goed uit gaat komen met het standaardspul.

En vergeet niet het uiterlijk en praktisch gemak in de praktijk tegen elkaar af te wegen. Wij hebben hier ook zo'n kanaalgoot maar je bent wekelijk bezig om haar uit dat putje te scheppen. Dat is toch wel wat minder eigenlijk.

Nee, merp!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:29

Verbouw update

De sloop is redelijk afgerond (3 10m3-containers verder...) en we zijn hard onderweg met de isolatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jg2_3f2C6tEo6LiPLhNgo1-m2iI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sMYJrCBlgMsmQYi7lehc6Kqi.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X00bo-TtDYk6J7oX0JDyU0aKRtM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34pIcXaY3LxkVPzeitV1ccaj.jpg?f=fotoalbum_tile
Voor het dak gaan we voor houtvezel met klimaatfolie en luchtdichting, niet ideaal omdat je de laag redelijk opsluit (er ligt PUR op het dak) maar andere mogelijkheden waren er niet echt.
Als over 5 jaar het pannendak vervangen wordt, leggen we nog Ati Pro over de tengels, dus nu doen we alleen de binnenisolatie. De dakdekkers zijn deze week druk bezig om het hele dak te repareren, dat viel gelukkig aardig mee! Vooral de bitumenlaag op de kapellen was gewoon slecht aangebracht, en een aantal verholen goten zaten verstopt, nokvorst los, etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmZeCWspYrJAo94Xw1b45hsTwCs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mpn86oyJCkVfqMESNKHarPoB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3rQTUH2aTb1oRZc4QVUoGOroEs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCyeAKZyW9DY2D4hLzHHuY5g.jpg?f=fotoalbum_tile
Voor de gevel gaan we voor PIR+OSB voorzetwanden, lekker makkelijk en we hebben inbouwdiepte genoeg. Ik wilde eigenlijk liever extern isoleren, maar de kosten qua detailwerk, stucen van de gevel, etc sloeg gewoon nergens op. Offertes van €80k tot €130k voor na isolatie en stucwerk, terwijl dit ongeveer €9000 is en ik mijn neefje de platen op de wand kan laten lijmen. (na deze foto heb ik hem iets netter leren werken haha!)
Details zijn nu wel VEEL belangrijker, dus de luchtdichting gaat dmv Intello Pro Clima folie met Tesco Vana tape, speciale dakdoorvoer manchetten, etc. Ik ga per verdieping een blowerdoor test laten doen, tzt deel ik dat ook hier!

Installatieplanning

Het plan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvG1Mr9gzkK47ephOXXCL18P2p8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iiGPtEJx16Vae3jWAPBHIysa.png?f=fotoalbum_large
Dit is een beetje ons laatste ontwerp, incl installatiedetails.
Afvoer: via 2 centrale standleidingen naar buiten
Elektra: nieuwe 56 module groepenkast wordt volgende week geïnstalleerd door mijn vader
Water: ik trek een 32mm leiding van de meter naar de 1e verdieping, waar een ontharder en een groepenverdeler komt. Op jullie advies géén geïsoleerde warmwaterleidingen, dank daarvoor! De vloerverwarming wordt in de toekomst zo aangelegd dat hij de koudwaterleiding die de overloop doorkruist niet passeert.
Warmteverliesberekening
Ik kwam er niet helemaal uit met de "installatieexpert" die mij aangeraden was, en omdat ik koppig ben dacht ik, dat doe ik zelf wel even! Nu kon ik voor Heat Box een trial van 30 dagen proberen, dus dat heb ik gebruikt om een snelle berekening te doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5DMWyzOVHkvCxxLp7zYkQQGYZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aLfP1PFB0v3pzsYldVyqUlaS.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4Y1c71qSSd_eZagULRAW7vN2Sw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mSyjC6WfQNcmIgTHQefoRdV3.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bi_ipbpRMvAZQxisueUG7vvy5RE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hMnt90J9CcBeZ2MDSGGWp2UP.png?f=fotoalbum_large

Dit was wel een HELE simpele berekening volgens mij, ik hoop toch dat de mensen die hier €800 voor vragen meer doen :+ Ik kon ook onze souterain niet goed verwerken in deze tabellen, maar het warmteverlies daar is nihil volgens mij, de vorige eigenaar gaf ook aan nauwelijks te stoken.
20kW dus, en dan sanitair warm water er bovenop, dan ga ik snel richting de 24kW denk ik. Maar wat nu?

ChatGPT adviseert me om 2 parallele warmtepompen te nemen, beide ongeveer 12kW. Ik heb werkelijk geen idee. Het enige dat ik weet is:
- Het wordt een L/W warmtepomp, omdat een bron te duur is
- We willen heel graag all-electric, dat zou met onze isolatie moeten kunnen maar of dat met ons volume ook kan..
- Voor sanitair komt er een groot boilervat van 500L ergens, alleen nog even puzzelen waar de draagkracht van de woning goed genoeg is, want alles zit op nehobo vloertjes :'(

Wat is een goede volgende stap voor ons, gewoon wat installateurs vragen? Mijn ervaring van ons vorige huis was dat iedereen vooral voor eigen parochie preekt, en elkaar rustig tegenspreekt. Ze adviseren gewoon waar de meeste marge zit voor hen, zonder echt verstand te hebben van de techniek, de natuurkunde die echt effect heeft op hoe we straks gaan wonen.

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:50
24kW klinkt realistisch voor zo'n groot huis, ik heb zelf een 12kW voor een 300m2 huis met een Rc van 3 op alle muren/daken.

Er wordt wel eens gespeeld met 2 warmtepompen in cascade opstelling, maar daar komt toch wel wat bij kijken. Bij een dergelijk groot huis kan je het ook "simpel" houden:
Je laat 1 warmtepomp de benedenverdieping doen, en 1 warmtepomp de bovenverdieping + warm water.
Je zou ook nog meer er mee kunnen spelen: iedere warmtepomp ook een warm water vat, dan plaats je 2 vaten van 270 liter op 2 plekken in je huis.

Als beneden alleen verwarming doet, heeft je benedenverdieping ook geen last van de onderbrekingen om warm water te maken, dat is wel een voordeel.

Zelf heb ik overigens een wartepompboiler om die reden genomen: Dan heeft mijn verwarming nooit "last" van het maken van warm water.

[ Voor 4% gewijzigd door ConQuestador op 22-10-2025 16:22 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:19
Muldert schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:52:
Warmteverliesberekening
Ik kwam er niet helemaal uit met de "installatieexpert" die mij aangeraden was, en omdat ik koppig ben dacht ik, dat doe ik zelf wel even! Nu kon ik voor Heat Box een trial van 30 dagen proberen, dus dat heb ik gebruikt om een snelle berekening te doen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dit was wel een HELE simpele berekening volgens mij, ik hoop toch dat de mensen die hier €800 voor vragen meer doen :+ Ik kon ook onze souterain niet goed verwerken in deze tabellen, maar het warmteverlies daar is nihil volgens mij, de vorige eigenaar gaf ook aan nauwelijks te stoken.
20kW dus, en dan sanitair warm water er bovenop, dan ga ik snel richting de 24kW denk ik. Maar wat nu?

ChatGPT adviseert me om 2 parallele warmtepompen te nemen, beide ongeveer 12kW. Ik heb werkelijk geen idee. Het enige dat ik weet is:
- Het wordt een L/W warmtepomp, omdat een bron te duur is
- We willen heel graag all-electric, dat zou met onze isolatie moeten kunnen maar of dat met ons volume ook kan..
- Voor sanitair komt er een groot boilervat van 500L ergens, alleen nog even puzzelen waar de draagkracht van de woning goed genoeg is, want alles zit op nehobo vloertjes :'(

Wat is een goede volgende stap voor ons, gewoon wat installateurs vragen? Mijn ervaring van ons vorige huis was dat iedereen vooral voor eigen parochie preekt, en elkaar rustig tegenspreekt. Ze adviseren gewoon waar de meeste marge zit voor hen, zonder echt verstand te hebben van de techniek, de natuurkunde die echt effect heeft op hoe we straks gaan wonen.
Allereerst, leuk om de voortgang te zien! De gang zit er goed in!

Mbt de WVB:
Mis ik hier nou de kelder in deze calculatie of lijkt dat zo?

Ik kom met jouw gegevens bij bouw-energie.be trouwens ook op 22,84kW uit, dus dat lijkt dan wel weer redelijk te matchen. Maar dit blijft allemaal een hele grove benadering.

Ik zou gezien de som geld die je straks aan een WP set-up gaat uitgeven en dat de financiële consequenties van een mismatch hierin die bij dergelijke vermogens behoorlijk oplopen, toch echt een onafhankelijke professionele berekening laten maken. Gezien de mate van verbouwen en het mogelijk niet volledig stoken hiervoor heb je ook weinig aan historische verbruiksgegevens.

Je suggestie voor twee warmtepompen is trouwens helemaal niet gek, dat zie ik wel meer bij dergelijke grote woningen. Maar juist dan is het ook wel handig om te weten hoe die split precies ligt tussen begane grond en de 1e (en evt. de kelder). Twee keer een 10kW is dan bijvoorbeeld al niet handig, omdat de b.g. veel meer vermogen zal vragen dan boven.

Ter vergelijk: Ik heb laatst een energielabel laten maken, daar kreeg ik een rapport van 72 pagina's bij met alle onderliggende berekeningen en stukken. Ik kan je desgewenst die partij wel delen via een DM.

Ik zou echt eerst heel goed zelf onderbouwd bepalen wat je precies wil (vermogen, set-up, mogelijke merken/modellen) en dan pas gaan shoppen (of kijken of je loodgieter een zelf aangeschaft exemplaar wil aansluiten). Anders wordt je, zoals je zelf ook al gemerkt hebt, alleen maar een speelbal van wat hen uitkomt en/of aangeleerd is.

All-electric.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Muldert Kijk of je met een monoblock uit de voeten kunt. Die kan je ook zelf aansluiten.
Geen speciale F-gassen monteur nodig.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Muldert
RonJ schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:32:
[...]

Allereerst, leuk om de voortgang te zien! De gang zit er goed in!

Mbt de WVB:
Mis ik hier nou de kelder in deze calculatie of lijkt dat zo?

Ik kom met jouw gegevens bij bouw-energie.be trouwens ook op 22,84kW uit, dus dat lijkt dan wel weer redelijk te matchen. Maar dit blijft allemaal een hele grove benadering.

Ik zou gezien de som geld die je straks aan een WP set-up gaat uitgeven en dat de financiële consequenties van een mismatch hierin die bij dergelijke vermogens behoorlijk oplopen, toch echt een onafhankelijke professionele berekening laten maken. Gezien de mate van verbouwen en het mogelijk niet volledig stoken hiervoor heb je ook weinig aan historische verbruiksgegevens.

Je suggestie voor twee warmtepompen is trouwens helemaal niet gek, dat zie ik wel meer bij dergelijke grote woningen. Maar juist dan is het ook wel handig om te weten hoe die split precies ligt tussen begane grond en de 1e (en evt. de kelder). Twee keer een 10kW is dan bijvoorbeeld al niet handig, omdat de b.g. veel meer vermogen zal vragen dan boven.

Ter vergelijk: Ik heb laatst een energielabel laten maken, daar kreeg ik een rapport van 72 pagina's bij met alle onderliggende berekeningen en stukken. Ik kan je desgewenst die partij wel delen via een DM.

Ik zou echt eerst heel goed zelf onderbouwd bepalen wat je precies wil (vermogen, set-up, mogelijke merken/modellen) en dan pas gaan shoppen (of kijken of je loodgieter een zelf aangeschaft exemplaar wil aansluiten). Anders wordt je, zoals je zelf ook al gemerkt hebt, alleen maar een speelbal van wat hen uitkomt en/of aangeleerd is.
De kelder kon in die tool niet verwerkt worden, ik heb op basis van wat eigen research er 2 kW bij opgeteld, volgens mij is er nauwelijks warmteverlies in de kelder. Nageïsoleerde wanden, volledig onder het maaiveld, alleen die ramen aan de voorzijde zullen warmte verliezen. Ik merk nu in de herfst ook dat de temperatuur daar heel constant hoog blijft, 19 graden zonder bij te verwarmen.

Ik wil zeker een expert er nog naar laten kijken, maar fijn dat ik een indicatie heb. Ik ben zelf wel te spreken voor een WP voor boven en eentje voor beneden+kelder. Nadeel wel, is weer 2 buitenunits..

• Muldert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5jMvrQXYyYowt1qgAFc8V4PQg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BbrfrTOkWsb79ZWRopONPwvp.jpg?f=fotoalbum_large
We willen de groepenkast (uiteraard) helemaal vervangen.

Momenteel staat alle spanning behalve 1 groep uit, op die ene groep is een haspel aangesloten die onze klus door laat gaan.. Maar verder verwijderen we alle elektra die we tegenkomen, erg rommelig aangelegd.
De kast zelf is ook een spaghetti geworden en gaat er helemaal uit.

Het nadeel is de hoogte die we hebben boven de meter, of beter gezegd boven de hoofdschakelaar. Er is volgens mij geen manier om die hoofdschakelaar spanningsloos te maken, ik heb namelijk geen hoofdschakelaar nodig omdat er een nieuwe ín de meterkast komt.
Maar omdat die schakelaar zo hoog zit past er niet netjes een hoge groepenkast boven. Alleen van die bredere, en om andere redenen wil ik die liever niet.

De groepenkast installeren we zelf, allemaal niet zo spannend, maar zonder zekering en op volle spanning een hoofdschakelaar afkoppelen gaat ons ook wat ver. Stedin gebeld en een aanvraag tot verplaatsing ingediend, ze hebben plek in februari.. :+

Is er een manier (via de slimme meter, of via het verzegelde kastje eronder) om de hoofdschakelaar spanningsloos te maken om die veilig weg te halen? Dan kan onze groepenkast beginnen vlak boven de meter, en hebben we genoeg ruimte.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:19
Muldert schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:05:
[Afbeelding]

Momenteel staat alle spanning behalve 1 groep uit, op die ene groep is een haspel aangesloten die onze klus door laat gaan.. Maar verder verwijderen we alle elektra die we tegenkomen, erg rommelig aangelegd.

Het nadeel is de hoogte die we hebben boven de meter, of beter gezegd boven de hoofdschakelaar. Er is volgens mij geen manier om die hoofdschakelaar spanningsloos te maken, ik heb namelijk geen hoofdschakelaar nodig omdat er een nieuwe ín de meterkast komt.
Maar omdat die schakelaar zo hoog zit past er niet netjes een hoge groepenkast boven. Alleen van die bredere, en om andere redenen wil ik die liever niet.

De groepenkast installeren we zelf, allemaal niet zo spannend, maar zonder zekering en op volle spanning een hoofdschakelaar afkoppelen gaat ons ook wat ver. Stedin gebeld en een aanvraag tot verplaatsing ingediend, ze hebben plek in februari.. :+

Is er een manier (via de slimme meter, of via het verzegelde kastje eronder) om de hoofdschakelaar spanningsloos te maken om die veilig weg te halen? Dan kan onze groepenkast beginnen vlak boven de meter, en hebben we genoeg ruimte.
Een lokale electricien met zegelrecht zoeken. Die mogen ook je hoofdzekering verwijderen, kan ie bijvoorbeeld in de ochtend voor een andere klus doen, daarna sluit je zelf je (tijdelijke) nieuwe kast aan en komt ie smiddags weer terug om de zekering en een nieuw zegel terug te plaatsen. Kan ie ook gelijk je aardpen even doormeten.

All-electric.

• badna
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:59
Je noemt 5.77 kW aan warmteverlies via de ventilatie. Dat is erg veel -- op zich logisch als je zo'n grote ruimte helemaal continu ventileert. Je had het eerder over sensorgestuurde ventilatie. Dat vind ik vaak wat overdreven voor een woonhuis want veel complexiteit voor beperkte winst, maar dat zou in dit geval wel veel uit kunnen maken.

• Muldert
RonJ schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:59:
[...]

Een lokale electricien met zegelrecht zoeken. Die mogen ook je hoofdzekering verwijderen, kan ie bijvoorbeeld in de ochtend voor een andere klus doen, daarna sluit je zelf je (tijdelijke) nieuwe kast aan en komt ie smiddags weer terug om de zekering en een nieuw zegel terug te plaatsen. Kan ie ook gelijk je aardpen even doormeten.
Dit was ongeveer mijn idee ja, dat is dus wel een gangbaar iets om aan ze te vragen?
Ga maandag gelijk even bellen.

Mogen ze toevallig ook de meter 10-20cm verplaatsen of niet? Want als ik nog 5 maanden op Stedin moet wachten die waarschijnlijk dezelfde lokale electricien inschakeld.. :+

• Muldert
badna schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:00:
Je noemt 5.77 kW aan warmteverlies via de ventilatie. Dat is erg veel -- op zich logisch als je zo'n grote ruimte helemaal continu ventileert. Je had het eerder over sensorgestuurde ventilatie. Dat vind ik vaak wat overdreven voor een woonhuis want veel complexiteit voor beperkte winst, maar dat zou in dit geval wel veel uit kunnen maken.
Dan is het doel dus alleen ventileren wanneer nodig (CO2 gestuurd bijv), zodat je niet onnodig bijv de warmte in de kelder afzuigt als daar niemand is? Omdat je ondanks de wtw alsnog warmte verliest door ventilatie.

Als dat is wat je bedoeld, verliest je daar niet ook heel veel debiet mee door kleppen etc die je moet gaan installeren? Want de grootste ventilatie units waar we naar kijken leveren eigenlijk amper genoeg debiet, dus er moet niet teveel af gaan door verlies in leidingen, kleppen, etc.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Sluit 40kW aan kachels aan en blaas de hoofdzekering er uit. In de tijd dat Stedin nodig heeft om naar je toe te rijden vervang je de schakelaar. O-)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
[Afbeelding]

Zelf dat zegel verbreken en je ding doen. Daarna netbeheerder bellen en zeggen dat je het zegel moest verbreken om je groepenkast te vernieuwen. Zo heb ik het ook gedaan en kostte me 75 euro en een complimentje van de Liander monteur dat het zo netjes was gedaan en dat het goed was dat ik gebeld had.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01:16
Telefoontje naar de lokale installateur met zegelrecht, zelf de hoofdzekering eruit draaien met daarvoor bestemde handschoen en de installateur nadien laten verzegelen.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Muldert Behalve de bestaande hoofdschakelaar ook de meterbord verlenger weghalen, geen zegel, toch?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Muldert
Thanks allemaal.
Wat tref ik aan achter die zegel, is zo'n VDE handschoen met VDE gereedschap voldoende om die zekering even los te draaien?

Van huis-tuin-keuken elektra weet ik goed wat ik wel en niet moet doen, en in theorie is dat voor de meter volgens mij hetzelfde (een zekering losdraaien) maar de spanning is wel heel wat anders daar natuurlijk.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-10 07:36

PauseBreak

derp!

Vergeet niet om je ESD gecertificeerde werkschoenen aan te trekken.

Nee, merp!

• sinuz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:43
Electrocututie is niet het enige gevaar. Minstens zo gevaarlijk is de vlamboog als je een schroefje laat vallen of uitschiet met je schroevendraaier en twee fases verbind. De pbm's die je daar voor nodig hebt liggen niet bij de bouwmarkt.

• Muldert
Ja dat is ook wat mijn onderbuikgevoel nu zegt. Ik ga maandag op zoek naar iemand met zegelrecht, die de boel even spanningsloos kan maken terwijl we de groepenkast vervangen.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:18
sinuz schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:31:
Electrocututie is niet het enige gevaar. Minstens zo gevaarlijk is de vlamboog als je een schroefje laat vallen of uitschiet met je schroevendraaier en twee fases verbind. De pbm's die je daar voor nodig hebt liggen niet bij de bouwmarkt.
Exact dit! De voorbeveiliging zal waarschijnlijk 250A zijn. Het lijkt "ff" 3 25A zekeringen verwijderen maar de impact wat er kan gebeuren word vaak over het hoofd gezien. Is die paar euro (in verhouding) om even 2x een installateur te laten komen niet waard :N

• Muldert
ybos schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:13:
[...]

Exact dit! De voorbeveiliging zal waarschijnlijk 250A zijn. Het lijkt "ff" 3 25A zekeringen verwijderen maar de impact wat er kan gebeuren word vaak over het hoofd gezien. Is die paar euro (in verhouding) om even 2x een installateur te laten komen niet waard :N
De eerste die ik belde had gelukkig tijd deze week (de groepenkast ligt al klaar namelijk) en rekende €60, ik vind het allang goed. Is goedkoper dan zelf goede VDE handschoenen regelen en ik zet m'n leven niet op het spel :+ I'll keep you posted!

• tux-87
sinuz schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:31:
Toevallig is hier pas de meter vervangen. Monteur had een rubber matje, veiligheidsschoenen en handschoenen voor het verwijderen van de hoofdzekering. De deksel van de kast schroef je los met schroeven die er niet uit vallen. De zekering draai je met één hand los. En dan de deksel er weer op. Je hoeft niet met schroevendraaiers oid in de buurt van de zekeringkast te komen.

De monteur in opdracht van Enexis had dus verder ook geen bijzondere pbms. Dat gezegd hebbende: de gevaren zijn er inderdaad wel maar ze zijn wel goed te minimaliseren.

• Muldert

Asbest..

Voor de dakkapel was een asbest inventarisatie nodig, standaard bij vergunningen voor woningen met deze leeftijd, dus daar gaan we.
Een paar dagen geleden komen er twee overdreven serieuze mannen wat monsters nemen van de woning, we klikten direct niet heel lekker :P Ze konden het niet waarderen dat er uitgebreid gebouwd en gesloopt werd, 'zo hoort dat niet!' en uitleg dat ik gewoon als particulier aan het klussen ben werd in de wind geslagen, een goed begin.

Na wat gemor van hun kant hebben ze wat samples meegenomen, en de volgende dag wordt ik met het nieuws gebeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdoGrlHhzhZ0Byg0M5J5_aD-GT4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9QINDzUchRZUrVtiLe1lOCeT.png?f=fotoalbum_large
Er lijkt blinde paniek te zijn. Er is asbest gevonden in de tegellijm op de overloop, tegels die al lang geleden gesloopt zijn overigens, ver voordat ik het kocht. Hechtgebonden asbest is niet zo spannend, maar omdat het gesloopt is moet het hele pand op slot en krijg ik een milieudelict aan mijn broek verzekerd de man mij.

Na wat ge-heen-en-weer overtuig ik hem er van dat echt de hele renovatie een particuliere onderneming is. Ik weet dat voor aannemers een controleplicht geldt op asbest, maar dat is hier niet van toepassing. Dat betekent dat hij geen melding hoeft te doen bij het landelijke asbest meldpunt zegt 'ie, mooi :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPVMzrCzD13_rBpPLL0n95vSD0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yZVF6AVVeVtehFSxa0ulB0zm.png?f=fotoalbum_large

Punt blijft dat boven zeker, en waarschijnlijk beneden ook, de hele woning onder 'asbest contaminatie' valt. Omdat er gesloopt is, dat stof is doorgelopen de afgelopen jaren en zeker nu door de werkzaamheden, geldt de hele woning als 'gevaar'.

Ik heb alle klusvrienden weer naar huis gestuurd, en afgesloten. :-(

Vandaag zijn ze wat meer - een ander soort - monsters komen afnemen, waarmee de verspreiding in kaart gebracht kan worden. Kosten, €2000 minstens... Mooie business voor die mensen, asbest vinden en extra monsters komen afnemen. En dan moet sanering nog beginnen.. In mijn achterhoofd houd ik rekening met een tegenvaller van €20.000, maar ik heb geen idee of dat veel te hoog of te laag is. De resultaten krijgen we maandag..

Ergens knaagt het wel. Ik heb geen keus, want ik heb een schone asbestverklaring nodig voor de vergunning, er gaan immers meerdere vergunningen nog komen. Maar ik voel aan alles dat de asbest inspecteurs zo diep in de asbest-wereld zitten dat ze bij het woord 'asbest' al helemaal in paniek raken, zeker als ze merken dat ik het - in hun ogen - niet zo serieus neem. Een paar jaar terug werd bekend dat veel asbestmaatregelen zwaar overtrokken zijn, en dat er een heuse asbestlobby is om het gevaar op de kaart te krijgen, terwijl alleen zeer intensieve exposure echt zulke maatregelen rechtvaardigt.
Nogmaals, ik heb geen keus want ik heb de gemeente te pleasen, maar goed klote is dit wel.

• tux-87
Bijzonder, hier nooit om gevraagd door de gemeente voor een soortgelijke vergunning. Wel zelf wat monsters opgestuurd voor de zekerheid. Volgens mij is het afhankelijk van de hoeveelheid sloopafval...

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:33
Er zullen nu denk ik kleefmonster genomen worden, om vast te stellen dat er een verontreiniging is. Maar omdat je aangeeft, dat je nu niks met die tegellijm het gedaan, maar dat dat al jaren geleden is gebeurt, ga je nu als het goed is niks aantreffen op de kleefmonsters. (In mijn ogen is dit een historische beschadiging en zou je niet eens perse kleefmonster hoeven te nemen). Het roepen van een milieudelict is ook zwaar overdreven, ga maar eens bewijzen dat jullie dit hebben gedaan. Ik denk dat je voor de sanering wel onder de 10k zult blijven, zullen 2 containments worden, 2 dagen werk.

• daniel14
tux-87 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:01:
Bijzonder, hier nooit om gevraagd door de gemeente voor een soortgelijke vergunning. Wel zelf wat monsters opgestuurd voor de zekerheid. Volgens mij is het afhankelijk van de hoeveelheid sloopafval...
Als je pand van voor 94 is en je meer dan 10m3 sloopafval verwacht, heb je een sloopmelding nodig met asbestrapport. Als bedrijf zijnde heb je al een asbestrapport nodig als je ook maar het vermoeden hebt dat er ergens asbest kan zitten, dit is dan vanuit de arboregelgeving

• Muldert
daniel14 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:50:
Er zullen nu denk ik kleefmonster genomen worden, om vast te stellen dat er een verontreiniging is. Maar omdat je aangeeft, dat je nu niks met die tegellijm het gedaan, maar dat dat al jaren geleden is gebeurt, ga je nu als het goed is niks aantreffen op de kleefmonsters. (In mijn ogen is dit een historische beschadiging en zou je niet eens perse kleefmonster hoeven te nemen). Het roepen van een milieudelict is ook zwaar overdreven, ga maar eens bewijzen dat jullie dit hebben gedaan. Ik denk dat je voor de sanering wel onder de 10k zult blijven, zullen 2 containments worden, 2 dagen werk.
Ja blijkbaar hadden ze in de eerste monsters dus al wat besmetting gevonden?

Ik denk dat mijn mensen ook kleine zaken bij die tegels hebben gedaan, bijv nieuw kozijn er tegen geplaatst, deuropening wat vergroot. Dat zal dus niet geholpen hebben.

Laten we hopen dat je gelijk hebt qua kosten! Onder de 10k ben ik al best gerustgesteld, maar het oppervlak is zo groot dat de theoretische besmetting tot wel 400m2 is :'( We'll see..

• Muldert
Nou het wordt nog fraaier:
Naar aanleiding van dit hele gebeuren zijn er donderdag 15 kleefmonsters afgenomen á 100 euro per stuk, plus onderzoekskosten etc weer ruim 2000 euro verder.

Alle kleefmonsters testen negatief.. Er is dus geen enkele asbestverspreiding in de hele woning!

Blij natuurlijk, de tegels kunnen dus netjes afgeplakt worden en alleen lokaal gesaneerd worden (ipv de volledige woning).

Maar ik voel me toch gepiepeld. Flink bang gemaakt door de asbestman, dure onderzoeken verder en hij sluit zijn mail doodleuk af met een referentie naar een lokale saneerder, dat ik daar wel even contact mee kan opnemen. Heel netjes voelt het allemaal niet.

Dat er asbest zit geloof ik direct, maar er is flink door die tegels gelopen, geboord en zelfs wat gefreesd afgelopen weken. Waarom alles dan negatief is weet ik ook niet, blijkbaar een extreem lage concentratie? Waren die 15 kleefmonsters dan wel nodig?

Snel vergeten maar denk ik, de schrik zat er goed in en dat kan nu wat zakken :-) Ik kan rustig verder werken zolang we die asbesttegels niet slopen, en ik kan rustig een saneerder zoeken.

• daniel14
Zo lekker dan, hadden ze kleefmonsters met SEM of met PLM onderzocht? In mijn optiek waren die kleefmonsters sowieso al overdreven. Nu dat die ook al een saneerder adviseert ruikt het sowieso al naar oplichting.

Lekker een eigen saneerder uitzoeken en die partij gewoon links laten liggen.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:04
@Muldert
Dit is toch wel het verdienmodel van de hele asbest-industrie. Mensen vooral bang maken en heel hard roepen dat het super gevaarlijk is.
Heb bij een adviesbureau gewerkt wat ook asbest-advies gaf en die collega's gaven aan dat het echt enorm is doorgeschoten. Hoor je weer op het nieuws dat een flat-gebouw ontruimt is omdat er asbest is gevonden. Blijkt het net boven de drempelwaarde te zijn gekomen van de norm. De norm = veilige blootstelling aan asbest voor een periode van 40 jaar. De paar extra dagen in je woning maken dan echt niet uit.
Dus laat je niet gek maken. Ja het blijft troep en je moet er voorzichtig mee omgaan maar soms wordt er ook wel erg overdreven op gereageerd.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@chrisborst Ah ja, de veilige norm van Asbest. Je weet hoe dat spul precies werkt? Er is geen veilige dosis, normen zijn risico gebaseerd.
Muldert schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:34:
Dat er asbest zit geloof ik direct, maar er is flink door die tegels gelopen, geboord en zelfs wat gefreesd afgelopen weken. Waarom alles dan negatief is weet ik ook niet, blijkbaar een extreem lage concentratie? Waren die 15 kleefmonsters dan wel nodig?

Snel vergeten maar denk ik, de schrik zat er goed in en dat kan nu wat zakken :-) Ik kan rustig verder werken zolang we die asbesttegels niet slopen, en ik kan rustig een saneerder zoeken.
Er lijkt blinde paniek te zijn. Er is asbest gevonden in de tegellijm op de overloop, tegels die al lang geleden gesloopt zijn overigens, ver voordat ik het kocht. Hechtgebonden asbest is niet zo spannend, maar omdat het gesloopt is moet het hele pand op slot en krijg ik een milieudelict aan mijn broek verzekerd de man mij.
Muldert schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:44:

Asbest..

Voor de dakkapel was een asbest inventarisatie nodig, standaard bij vergunningen voor woningen met deze leeftijd, dus daar gaan we.
Een paar dagen geleden komen er twee overdreven serieuze mannen wat monsters nemen van de woning, we klikten direct niet heel lekker :P Ze konden het niet waarderen dat er uitgebreid gebouwd en gesloopt werd, 'zo hoort dat niet!' en uitleg dat ik gewoon als particulier aan het klussen ben werd in de wind geslagen, een goed begin.

Na wat gemor van hun kant hebben ze wat samples meegenomen, en de volgende dag wordt ik met het nieuws gebeld:
[Afbeelding]

Na wat ge-heen-en-weer overtuig ik hem er van dat echt de hele renovatie een particuliere onderneming is. Ik weet dat voor aannemers een controleplicht geldt op asbest, maar dat is hier niet van toepassing. Dat betekent dat hij geen melding hoeft te doen bij het landelijke asbest meldpunt zegt 'ie, mooi :-)
Je verhaal rammelt in iedergeval. Wel een 'Villa' kopen maar miepen dat regels ook voor jou gelden en men met Asbest niet meer zo laks omgaat als tot half jaren 90.

Ook goede middag

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:22
Hij was zich bewust van de asbestinventarisatie en dat daar kosten mee gemoeid konden zijn (qua inbpventarisatie en opruimen). Daar baalt hij van logischerwijs omdat je dit niet zelf kunt doen of inschatten.
Waar hij terecht vraagtekens bij zet is hoe het wordt gedaan en de paniek die er wordt gezaaid als er wat wordt geconstateerd.
Ik heb vanuit m’n werk regelmatig te maken met asbestcontroles. Maar als me iets duidelijk is geworden dan is dat ze het maar wat graag zwaar inschalen omdat dat veel geld oplevert. Gelukkig een kundige collega die dat vaak in een lagere risicoklasse kan krijgen door zijn gigantische kennis.
De hele asbestwereld is op z’n best schimmig en je kan er niets tegen doen zonder gedegen kennis.
Sowieso zelf een betrouwbaar bedrijf opzoekenden niet naar het vriendje van/dochteronderneming van de inventariseerden gaan.

• Muldert
GoldenSample schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 22:29:
@chrisborst Ah ja, de veilige norm van Asbest. Je weet hoe dat spul precies werkt? Er is geen veilige dosis, normen zijn risico gebaseerd.

[...]

[...]

[...]

Je verhaal rammelt in iedergeval. Wel een 'Villa' kopen maar miepen dat regels ook voor jou gelden en men met Asbest niet meer zo laks omgaat als tot half jaren 90.

Ook goede middag
Ik miep niks over de regels die voor mij gelden, maar die voor iedereen. Opschalen was in mijn geval achteraf gezien duidelijk overdreven, en de schade is nog relatief beperkt (€3700 aan onderzoeken en 5 dagen bouwstop). Maar de werkwijze zorgt er wel voor dat ik me afvraag of dit de bedoeling van de regels is.

En de shoutout van inventariseerder naar saneerder zegt me een hoop :)

Ik zou niet weten wat er rammelt aan mijn verhaal. En of ik nou genaaid wordt met een tussenwoning of een villa maakt niks uit, of heb ik het maar gewoon te slikken als ik boven een x aantal M2’s kom :P

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

A4-tje schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 22:34:
Hij was zich bewust van de asbestinventarisatie en dat daar kosten mee gemoeid konden zijn (qua inbpventarisatie en opruimen). Daar baalt hij van logischerwijs omdat je dit niet zelf kunt doen of inschatten.
Waar hij terecht vraagtekens bij zet is hoe het wordt gedaan en de paniek die er wordt gezaaid als er wat wordt geconstateerd.
Ik heb vanuit m’n werk regelmatig te maken met asbestcontroles. Maar als me iets duidelijk is geworden dan is dat ze het maar wat graag zwaar inschalen omdat dat veel geld oplevert. Gelukkig een kundige collega die dat vaak in een lagere risicoklasse kan krijgen door zijn gigantische kennis.
De hele asbestwereld is op z’n best schimmig en je kan er niets tegen doen zonder gedegen kennis.
Sowieso zelf een betrouwbaar bedrijf opzoekenden niet naar het vriendje van/dochteronderneming van de inventariseerden gaan.
Het een sluit het ander niet uit en dat het een nogal bijzondere wereld is om het mild uit te drukken weet ik ook. Dat betekend alleen niet dat dat een vrijbrief is om een loopje met regels te nemen. Weet genoeg verder.
Pagina: 1 2 3 Laatste