Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:36

PauseBreak

derp!

Je kunt dit soort afvoeren ook op maat laten maken. Ik weet dat bijv. RS Maatwerk daar heel veel mee doet (wel voornamelijk industrieel vziw) en dan kan je er precies van laten maken wat jij vindt passen qua uiterlijk en afstanden. Ik denk dat je met zulke afstanden niet goed uit gaat komen met het standaardspul.

En vergeet niet het uiterlijk en praktisch gemak in de praktijk tegen elkaar af te wegen. Wij hebben hier ook zo'n kanaalgoot maar je bent wekelijk bezig om haar uit dat putje te scheppen. Dat is toch wel wat minder eigenlijk.

Nee, merp!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Verbouw update

De sloop is redelijk afgerond (3 10m3-containers verder...) en we zijn hard onderweg met de isolatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jg2_3f2C6tEo6LiPLhNgo1-m2iI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/sMYJrCBlgMsmQYi7lehc6Kqi.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X00bo-TtDYk6J7oX0JDyU0aKRtM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34pIcXaY3LxkVPzeitV1ccaj.jpg?f=fotoalbum_tile
Voor het dak gaan we voor houtvezel met klimaatfolie en luchtdichting, niet ideaal omdat je de laag redelijk opsluit (er ligt PUR op het dak) maar andere mogelijkheden waren er niet echt.
Als over 5 jaar het pannendak vervangen wordt, leggen we nog Ati Pro over de tengels, dus nu doen we alleen de binnenisolatie. De dakdekkers zijn deze week druk bezig om het hele dak te repareren, dat viel gelukkig aardig mee! Vooral de bitumenlaag op de kapellen was gewoon slecht aangebracht, en een aantal verholen goten zaten verstopt, nokvorst los, etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmZeCWspYrJAo94Xw1b45hsTwCs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mpn86oyJCkVfqMESNKHarPoB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3rQTUH2aTb1oRZc4QVUoGOroEs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aCyeAKZyW9DY2D4hLzHHuY5g.jpg?f=fotoalbum_tile
Voor de gevel gaan we voor PIR+OSB voorzetwanden, lekker makkelijk en we hebben inbouwdiepte genoeg. Ik wilde eigenlijk liever extern isoleren, maar de kosten qua detailwerk, stucen van de gevel, etc sloeg gewoon nergens op. Offertes van €80k tot €130k voor na isolatie en stucwerk, terwijl dit ongeveer €9000 is en ik mijn neefje de platen op de wand kan laten lijmen. (na deze foto heb ik hem iets netter leren werken haha!)
Details zijn nu wel VEEL belangrijker, dus de luchtdichting gaat dmv Intello Pro Clima folie met Tesco Vana tape, speciale dakdoorvoer manchetten, etc. Ik ga per verdieping een blowerdoor test laten doen, tzt deel ik dat ook hier!

Installatieplanning

Het plan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvG1Mr9gzkK47ephOXXCL18P2p8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iiGPtEJx16Vae3jWAPBHIysa.png?f=fotoalbum_large
Dit is een beetje ons laatste ontwerp, incl installatiedetails.
Afvoer: via 2 centrale standleidingen naar buiten
Elektra: nieuwe 56 module groepenkast wordt volgende week geïnstalleerd door mijn vader
Water: ik trek een 32mm leiding van de meter naar de 1e verdieping, waar een ontharder en een groepenverdeler komt. Op jullie advies géén geïsoleerde warmwaterleidingen, dank daarvoor! De vloerverwarming wordt in de toekomst zo aangelegd dat hij de koudwaterleiding die de overloop doorkruist niet passeert.
Warmteverliesberekening
Ik kwam er niet helemaal uit met de "installatieexpert" die mij aangeraden was, en omdat ik koppig ben dacht ik, dat doe ik zelf wel even! Nu kon ik voor Heat Box een trial van 30 dagen proberen, dus dat heb ik gebruikt om een snelle berekening te doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5DMWyzOVHkvCxxLp7zYkQQGYZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aLfP1PFB0v3pzsYldVyqUlaS.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4Y1c71qSSd_eZagULRAW7vN2Sw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mSyjC6WfQNcmIgTHQefoRdV3.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bi_ipbpRMvAZQxisueUG7vvy5RE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hMnt90J9CcBeZ2MDSGGWp2UP.png?f=fotoalbum_large

Dit was wel een HELE simpele berekening volgens mij, ik hoop toch dat de mensen die hier €800 voor vragen meer doen :+ Ik kon ook onze souterain niet goed verwerken in deze tabellen, maar het warmteverlies daar is nihil volgens mij, de vorige eigenaar gaf ook aan nauwelijks te stoken.
20kW dus, en dan sanitair warm water er bovenop, dan ga ik snel richting de 24kW denk ik. Maar wat nu?

ChatGPT adviseert me om 2 parallele warmtepompen te nemen, beide ongeveer 12kW. Ik heb werkelijk geen idee. Het enige dat ik weet is:
- Het wordt een L/W warmtepomp, omdat een bron te duur is
- We willen heel graag all-electric, dat zou met onze isolatie moeten kunnen maar of dat met ons volume ook kan..
- Voor sanitair komt er een groot boilervat van 500L ergens, alleen nog even puzzelen waar de draagkracht van de woning goed genoeg is, want alles zit op nehobo vloertjes :'(

Wat is een goede volgende stap voor ons, gewoon wat installateurs vragen? Mijn ervaring van ons vorige huis was dat iedereen vooral voor eigen parochie preekt, en elkaar rustig tegenspreekt. Ze adviseren gewoon waar de meeste marge zit voor hen, zonder echt verstand te hebben van de techniek, de natuurkunde die echt effect heeft op hoe we straks gaan wonen.

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:21
24kW klinkt realistisch voor zo'n groot huis, ik heb zelf een 12kW voor een 300m2 huis met een Rc van 3 op alle muren/daken.

Er wordt wel eens gespeeld met 2 warmtepompen in cascade opstelling, maar daar komt toch wel wat bij kijken. Bij een dergelijk groot huis kan je het ook "simpel" houden:
Je laat 1 warmtepomp de benedenverdieping doen, en 1 warmtepomp de bovenverdieping + warm water.
Je zou ook nog meer er mee kunnen spelen: iedere warmtepomp ook een warm water vat, dan plaats je 2 vaten van 270 liter op 2 plekken in je huis.

Als beneden alleen verwarming doet, heeft je benedenverdieping ook geen last van de onderbrekingen om warm water te maken, dat is wel een voordeel.

Zelf heb ik overigens een wartepompboiler om die reden genomen: Dan heeft mijn verwarming nooit "last" van het maken van warm water.

[ Voor 4% gewijzigd door ConQuestador op 22-10-2025 16:22 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:25
Muldert schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 15:52:
Warmteverliesberekening
Ik kwam er niet helemaal uit met de "installatieexpert" die mij aangeraden was, en omdat ik koppig ben dacht ik, dat doe ik zelf wel even! Nu kon ik voor Heat Box een trial van 30 dagen proberen, dus dat heb ik gebruikt om een snelle berekening te doen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dit was wel een HELE simpele berekening volgens mij, ik hoop toch dat de mensen die hier €800 voor vragen meer doen :+ Ik kon ook onze souterain niet goed verwerken in deze tabellen, maar het warmteverlies daar is nihil volgens mij, de vorige eigenaar gaf ook aan nauwelijks te stoken.
20kW dus, en dan sanitair warm water er bovenop, dan ga ik snel richting de 24kW denk ik. Maar wat nu?

ChatGPT adviseert me om 2 parallele warmtepompen te nemen, beide ongeveer 12kW. Ik heb werkelijk geen idee. Het enige dat ik weet is:
- Het wordt een L/W warmtepomp, omdat een bron te duur is
- We willen heel graag all-electric, dat zou met onze isolatie moeten kunnen maar of dat met ons volume ook kan..
- Voor sanitair komt er een groot boilervat van 500L ergens, alleen nog even puzzelen waar de draagkracht van de woning goed genoeg is, want alles zit op nehobo vloertjes :'(

Wat is een goede volgende stap voor ons, gewoon wat installateurs vragen? Mijn ervaring van ons vorige huis was dat iedereen vooral voor eigen parochie preekt, en elkaar rustig tegenspreekt. Ze adviseren gewoon waar de meeste marge zit voor hen, zonder echt verstand te hebben van de techniek, de natuurkunde die echt effect heeft op hoe we straks gaan wonen.
Allereerst, leuk om de voortgang te zien! De gang zit er goed in!

Mbt de WVB:
Mis ik hier nou de kelder in deze calculatie of lijkt dat zo?

Ik kom met jouw gegevens bij bouw-energie.be trouwens ook op 22,84kW uit, dus dat lijkt dan wel weer redelijk te matchen. Maar dit blijft allemaal een hele grove benadering.

Ik zou gezien de som geld die je straks aan een WP set-up gaat uitgeven en dat de financiële consequenties van een mismatch hierin die bij dergelijke vermogens behoorlijk oplopen, toch echt een onafhankelijke professionele berekening laten maken. Gezien de mate van verbouwen en het mogelijk niet volledig stoken hiervoor heb je ook weinig aan historische verbruiksgegevens.

Je suggestie voor twee warmtepompen is trouwens helemaal niet gek, dat zie ik wel meer bij dergelijke grote woningen. Maar juist dan is het ook wel handig om te weten hoe die split precies ligt tussen begane grond en de 1e (en evt. de kelder). Twee keer een 10kW is dan bijvoorbeeld al niet handig, omdat de b.g. veel meer vermogen zal vragen dan boven.

Ter vergelijk: Ik heb laatst een energielabel laten maken, daar kreeg ik een rapport van 72 pagina's bij met alle onderliggende berekeningen en stukken. Ik kan je desgewenst die partij wel delen via een DM.

Ik zou echt eerst heel goed zelf onderbouwd bepalen wat je precies wil (vermogen, set-up, mogelijke merken/modellen) en dan pas gaan shoppen (of kijken of je loodgieter een zelf aangeschaft exemplaar wil aansluiten). Anders wordt je, zoals je zelf ook al gemerkt hebt, alleen maar een speelbal van wat hen uitkomt en/of aangeleerd is.

All-electric.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@Muldert Kijk of je met een monoblock uit de voeten kunt. Die kan je ook zelf aansluiten.
Geen speciale F-gassen monteur nodig.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Muldert
  • Nu online
RonJ schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:32:
[...]

Allereerst, leuk om de voortgang te zien! De gang zit er goed in!

Mbt de WVB:
Mis ik hier nou de kelder in deze calculatie of lijkt dat zo?

Ik kom met jouw gegevens bij bouw-energie.be trouwens ook op 22,84kW uit, dus dat lijkt dan wel weer redelijk te matchen. Maar dit blijft allemaal een hele grove benadering.

Ik zou gezien de som geld die je straks aan een WP set-up gaat uitgeven en dat de financiële consequenties van een mismatch hierin die bij dergelijke vermogens behoorlijk oplopen, toch echt een onafhankelijke professionele berekening laten maken. Gezien de mate van verbouwen en het mogelijk niet volledig stoken hiervoor heb je ook weinig aan historische verbruiksgegevens.

Je suggestie voor twee warmtepompen is trouwens helemaal niet gek, dat zie ik wel meer bij dergelijke grote woningen. Maar juist dan is het ook wel handig om te weten hoe die split precies ligt tussen begane grond en de 1e (en evt. de kelder). Twee keer een 10kW is dan bijvoorbeeld al niet handig, omdat de b.g. veel meer vermogen zal vragen dan boven.

Ter vergelijk: Ik heb laatst een energielabel laten maken, daar kreeg ik een rapport van 72 pagina's bij met alle onderliggende berekeningen en stukken. Ik kan je desgewenst die partij wel delen via een DM.

Ik zou echt eerst heel goed zelf onderbouwd bepalen wat je precies wil (vermogen, set-up, mogelijke merken/modellen) en dan pas gaan shoppen (of kijken of je loodgieter een zelf aangeschaft exemplaar wil aansluiten). Anders wordt je, zoals je zelf ook al gemerkt hebt, alleen maar een speelbal van wat hen uitkomt en/of aangeleerd is.
De kelder kon in die tool niet verwerkt worden, ik heb op basis van wat eigen research er 2 kW bij opgeteld, volgens mij is er nauwelijks warmteverlies in de kelder. Nageïsoleerde wanden, volledig onder het maaiveld, alleen die ramen aan de voorzijde zullen warmte verliezen. Ik merk nu in de herfst ook dat de temperatuur daar heel constant hoog blijft, 19 graden zonder bij te verwarmen.

Ik wil zeker een expert er nog naar laten kijken, maar fijn dat ik een indicatie heb. Ik ben zelf wel te spreken voor een WP voor boven en eentje voor beneden+kelder. Nadeel wel, is weer 2 buitenunits..

• Muldert
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5jMvrQXYyYowt1qgAFc8V4PQg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BbrfrTOkWsb79ZWRopONPwvp.jpg?f=fotoalbum_large
We willen de groepenkast (uiteraard) helemaal vervangen.

Momenteel staat alle spanning behalve 1 groep uit, op die ene groep is een haspel aangesloten die onze klus door laat gaan.. Maar verder verwijderen we alle elektra die we tegenkomen, erg rommelig aangelegd.
De kast zelf is ook een spaghetti geworden en gaat er helemaal uit.

Het nadeel is de hoogte die we hebben boven de meter, of beter gezegd boven de hoofdschakelaar. Er is volgens mij geen manier om die hoofdschakelaar spanningsloos te maken, ik heb namelijk geen hoofdschakelaar nodig omdat er een nieuwe ín de meterkast komt.
Maar omdat die schakelaar zo hoog zit past er niet netjes een hoge groepenkast boven. Alleen van die bredere, en om andere redenen wil ik die liever niet.

De groepenkast installeren we zelf, allemaal niet zo spannend, maar zonder zekering en op volle spanning een hoofdschakelaar afkoppelen gaat ons ook wat ver. Stedin gebeld en een aanvraag tot verplaatsing ingediend, ze hebben plek in februari.. :+

Is er een manier (via de slimme meter, of via het verzegelde kastje eronder) om de hoofdschakelaar spanningsloos te maken om die veilig weg te halen? Dan kan onze groepenkast beginnen vlak boven de meter, en hebben we genoeg ruimte.

• RonJ
Muldert schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:05:
[Afbeelding]

Momenteel staat alle spanning behalve 1 groep uit, op die ene groep is een haspel aangesloten die onze klus door laat gaan.. Maar verder verwijderen we alle elektra die we tegenkomen, erg rommelig aangelegd.

Het nadeel is de hoogte die we hebben boven de meter, of beter gezegd boven de hoofdschakelaar. Er is volgens mij geen manier om die hoofdschakelaar spanningsloos te maken, ik heb namelijk geen hoofdschakelaar nodig omdat er een nieuwe ín de meterkast komt.
Maar omdat die schakelaar zo hoog zit past er niet netjes een hoge groepenkast boven. Alleen van die bredere, en om andere redenen wil ik die liever niet.

De groepenkast installeren we zelf, allemaal niet zo spannend, maar zonder zekering en op volle spanning een hoofdschakelaar afkoppelen gaat ons ook wat ver. Stedin gebeld en een aanvraag tot verplaatsing ingediend, ze hebben plek in februari.. :+

Is er een manier (via de slimme meter, of via het verzegelde kastje eronder) om de hoofdschakelaar spanningsloos te maken om die veilig weg te halen? Dan kan onze groepenkast beginnen vlak boven de meter, en hebben we genoeg ruimte.
Een lokale electricien met zegelrecht zoeken. Die mogen ook je hoofdzekering verwijderen, kan ie bijvoorbeeld in de ochtend voor een andere klus doen, daarna sluit je zelf je (tijdelijke) nieuwe kast aan en komt ie smiddags weer terug om de zekering en een nieuw zegel terug te plaatsen. Kan ie ook gelijk je aardpen even doormeten.

All-electric.

• badna
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09:30
Je noemt 5.77 kW aan warmteverlies via de ventilatie. Dat is erg veel -- op zich logisch als je zo'n grote ruimte helemaal continu ventileert. Je had het eerder over sensorgestuurde ventilatie. Dat vind ik vaak wat overdreven voor een woonhuis want veel complexiteit voor beperkte winst, maar dat zou in dit geval wel veel uit kunnen maken.

• Muldert
  • Nu online
RonJ schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 20:59:
[...]

Een lokale electricien met zegelrecht zoeken. Die mogen ook je hoofdzekering verwijderen, kan ie bijvoorbeeld in de ochtend voor een andere klus doen, daarna sluit je zelf je (tijdelijke) nieuwe kast aan en komt ie smiddags weer terug om de zekering en een nieuw zegel terug te plaatsen. Kan ie ook gelijk je aardpen even doormeten.
Dit was ongeveer mijn idee ja, dat is dus wel een gangbaar iets om aan ze te vragen?
Ga maandag gelijk even bellen.

Mogen ze toevallig ook de meter 10-20cm verplaatsen of niet? Want als ik nog 5 maanden op Stedin moet wachten die waarschijnlijk dezelfde lokale electricien inschakeld.. :+

• Muldert
  • Nu online
badna schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 21:00:
Je noemt 5.77 kW aan warmteverlies via de ventilatie. Dat is erg veel -- op zich logisch als je zo'n grote ruimte helemaal continu ventileert. Je had het eerder over sensorgestuurde ventilatie. Dat vind ik vaak wat overdreven voor een woonhuis want veel complexiteit voor beperkte winst, maar dat zou in dit geval wel veel uit kunnen maken.
Dan is het doel dus alleen ventileren wanneer nodig (CO2 gestuurd bijv), zodat je niet onnodig bijv de warmte in de kelder afzuigt als daar niemand is? Omdat je ondanks de wtw alsnog warmte verliest door ventilatie.

Als dat is wat je bedoeld, verliest je daar niet ook heel veel debiet mee door kleppen etc die je moet gaan installeren? Want de grootste ventilatie units waar we naar kijken leveren eigenlijk amper genoeg debiet, dus er moet niet teveel af gaan door verlies in leidingen, kleppen, etc.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Sluit 40kW aan kachels aan en blaas de hoofdzekering er uit. In de tijd dat Stedin nodig heeft om naar je toe te rijden vervang je de schakelaar. O-)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:41
[Afbeelding]

Zelf dat zegel verbreken en je ding doen. Daarna netbeheerder bellen en zeggen dat je het zegel moest verbreken om je groepenkast te vernieuwen. Zo heb ik het ook gedaan en kostte me 75 euro en een complimentje van de Liander monteur dat het zo netjes was gedaan en dat het goed was dat ik gebeld had.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:33
Telefoontje naar de lokale installateur met zegelrecht, zelf de hoofdzekering eruit draaien met daarvoor bestemde handschoen en de installateur nadien laten verzegelen.

• onetime
  • Niet online
@Muldert Behalve de bestaande hoofdschakelaar ook de meterbord verlenger weghalen, geen zegel, toch?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Muldert
  • Nu online
Thanks allemaal.
Wat tref ik aan achter die zegel, is zo'n VDE handschoen met VDE gereedschap voldoende om die zekering even los te draaien?

Van huis-tuin-keuken elektra weet ik goed wat ik wel en niet moet doen, en in theorie is dat voor de meter volgens mij hetzelfde (een zekering losdraaien) maar de spanning is wel heel wat anders daar natuurlijk.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006

PauseBreak

derp!

Vergeet niet om je ESD gecertificeerde werkschoenen aan te trekken.

Nee, merp!

• sinuz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:34
Electrocututie is niet het enige gevaar. Minstens zo gevaarlijk is de vlamboog als je een schroefje laat vallen of uitschiet met je schroevendraaier en twee fases verbind. De pbm's die je daar voor nodig hebt liggen niet bij de bouwmarkt.

• Muldert
  • Nu online
Ja dat is ook wat mijn onderbuikgevoel nu zegt. Ik ga maandag op zoek naar iemand met zegelrecht, die de boel even spanningsloos kan maken terwijl we de groepenkast vervangen.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-11 19:31
sinuz schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:31:
Electrocututie is niet het enige gevaar. Minstens zo gevaarlijk is de vlamboog als je een schroefje laat vallen of uitschiet met je schroevendraaier en twee fases verbind. De pbm's die je daar voor nodig hebt liggen niet bij de bouwmarkt.
Exact dit! De voorbeveiliging zal waarschijnlijk 250A zijn. Het lijkt "ff" 3 25A zekeringen verwijderen maar de impact wat er kan gebeuren word vaak over het hoofd gezien. Is die paar euro (in verhouding) om even 2x een installateur te laten komen niet waard :N

• Muldert
  • Nu online
ybos schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:13:
[...]

Exact dit! De voorbeveiliging zal waarschijnlijk 250A zijn. Het lijkt "ff" 3 25A zekeringen verwijderen maar de impact wat er kan gebeuren word vaak over het hoofd gezien. Is die paar euro (in verhouding) om even 2x een installateur te laten komen niet waard :N
De eerste die ik belde had gelukkig tijd deze week (de groepenkast ligt al klaar namelijk) en rekende €60, ik vind het allang goed. Is goedkoper dan zelf goede VDE handschoenen regelen en ik zet m'n leven niet op het spel :+ I'll keep you posted!

• tux-87
sinuz schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:31:
Toevallig is hier pas de meter vervangen. Monteur had een rubber matje, veiligheidsschoenen en handschoenen voor het verwijderen van de hoofdzekering. De deksel van de kast schroef je los met schroeven die er niet uit vallen. De zekering draai je met één hand los. En dan de deksel er weer op. Je hoeft niet met schroevendraaiers oid in de buurt van de zekeringkast te komen.

De monteur in opdracht van Enexis had dus verder ook geen bijzondere pbms. Dat gezegd hebbende: de gevaren zijn er inderdaad wel maar ze zijn wel goed te minimaliseren.

• Muldert
  • Nu online

Asbest..

Voor de dakkapel was een asbest inventarisatie nodig, standaard bij vergunningen voor woningen met deze leeftijd, dus daar gaan we.
Een paar dagen geleden komen er twee overdreven serieuze mannen wat monsters nemen van de woning, we klikten direct niet heel lekker :P Ze konden het niet waarderen dat er uitgebreid gebouwd en gesloopt werd, 'zo hoort dat niet!' en uitleg dat ik gewoon als particulier aan het klussen ben werd in de wind geslagen, een goed begin.

Na wat gemor van hun kant hebben ze wat samples meegenomen, en de volgende dag wordt ik met het nieuws gebeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdoGrlHhzhZ0Byg0M5J5_aD-GT4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9QINDzUchRZUrVtiLe1lOCeT.png?f=fotoalbum_large
Er lijkt blinde paniek te zijn. Er is asbest gevonden in de tegellijm op de overloop, tegels die al lang geleden gesloopt zijn overigens, ver voordat ik het kocht. Hechtgebonden asbest is niet zo spannend, maar omdat het gesloopt is moet het hele pand op slot en krijg ik een milieudelict aan mijn broek verzekerd de man mij.

Na wat ge-heen-en-weer overtuig ik hem er van dat echt de hele renovatie een particuliere onderneming is. Ik weet dat voor aannemers een controleplicht geldt op asbest, maar dat is hier niet van toepassing. Dat betekent dat hij geen melding hoeft te doen bij het landelijke asbest meldpunt zegt 'ie, mooi :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPVMzrCzD13_rBpPLL0n95vSD0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yZVF6AVVeVtehFSxa0ulB0zm.png?f=fotoalbum_large

Punt blijft dat boven zeker, en waarschijnlijk beneden ook, de hele woning onder 'asbest contaminatie' valt. Omdat er gesloopt is, dat stof is doorgelopen de afgelopen jaren en zeker nu door de werkzaamheden, geldt de hele woning als 'gevaar'.

Ik heb alle klusvrienden weer naar huis gestuurd, en afgesloten. :-(

Vandaag zijn ze wat meer - een ander soort - monsters komen afnemen, waarmee de verspreiding in kaart gebracht kan worden. Kosten, €2000 minstens... Mooie business voor die mensen, asbest vinden en extra monsters komen afnemen. En dan moet sanering nog beginnen.. In mijn achterhoofd houd ik rekening met een tegenvaller van €20.000, maar ik heb geen idee of dat veel te hoog of te laag is. De resultaten krijgen we maandag..

Ergens knaagt het wel. Ik heb geen keus, want ik heb een schone asbestverklaring nodig voor de vergunning, er gaan immers meerdere vergunningen nog komen. Maar ik voel aan alles dat de asbest inspecteurs zo diep in de asbest-wereld zitten dat ze bij het woord 'asbest' al helemaal in paniek raken, zeker als ze merken dat ik het - in hun ogen - niet zo serieus neem. Een paar jaar terug werd bekend dat veel asbestmaatregelen zwaar overtrokken zijn, en dat er een heuse asbestlobby is om het gevaar op de kaart te krijgen, terwijl alleen zeer intensieve exposure echt zulke maatregelen rechtvaardigt.
Nogmaals, ik heb geen keus want ik heb de gemeente te pleasen, maar goed klote is dit wel.

• tux-87
Bijzonder, hier nooit om gevraagd door de gemeente voor een soortgelijke vergunning. Wel zelf wat monsters opgestuurd voor de zekerheid. Volgens mij is het afhankelijk van de hoeveelheid sloopafval...

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:13
Er zullen nu denk ik kleefmonster genomen worden, om vast te stellen dat er een verontreiniging is. Maar omdat je aangeeft, dat je nu niks met die tegellijm het gedaan, maar dat dat al jaren geleden is gebeurt, ga je nu als het goed is niks aantreffen op de kleefmonsters. (In mijn ogen is dit een historische beschadiging en zou je niet eens perse kleefmonster hoeven te nemen). Het roepen van een milieudelict is ook zwaar overdreven, ga maar eens bewijzen dat jullie dit hebben gedaan. Ik denk dat je voor de sanering wel onder de 10k zult blijven, zullen 2 containments worden, 2 dagen werk.

• daniel14
tux-87 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:01:
Bijzonder, hier nooit om gevraagd door de gemeente voor een soortgelijke vergunning. Wel zelf wat monsters opgestuurd voor de zekerheid. Volgens mij is het afhankelijk van de hoeveelheid sloopafval...
Als je pand van voor 94 is en je meer dan 10m3 sloopafval verwacht, heb je een sloopmelding nodig met asbestrapport. Als bedrijf zijnde heb je al een asbestrapport nodig als je ook maar het vermoeden hebt dat er ergens asbest kan zitten, dit is dan vanuit de arboregelgeving

• Muldert
  • Nu online
daniel14 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:50:
Er zullen nu denk ik kleefmonster genomen worden, om vast te stellen dat er een verontreiniging is. Maar omdat je aangeeft, dat je nu niks met die tegellijm het gedaan, maar dat dat al jaren geleden is gebeurt, ga je nu als het goed is niks aantreffen op de kleefmonsters. (In mijn ogen is dit een historische beschadiging en zou je niet eens perse kleefmonster hoeven te nemen). Het roepen van een milieudelict is ook zwaar overdreven, ga maar eens bewijzen dat jullie dit hebben gedaan. Ik denk dat je voor de sanering wel onder de 10k zult blijven, zullen 2 containments worden, 2 dagen werk.
Ja blijkbaar hadden ze in de eerste monsters dus al wat besmetting gevonden?

Ik denk dat mijn mensen ook kleine zaken bij die tegels hebben gedaan, bijv nieuw kozijn er tegen geplaatst, deuropening wat vergroot. Dat zal dus niet geholpen hebben.

Laten we hopen dat je gelijk hebt qua kosten! Onder de 10k ben ik al best gerustgesteld, maar het oppervlak is zo groot dat de theoretische besmetting tot wel 400m2 is :'( We'll see..

• Muldert
  • Nu online
Nou het wordt nog fraaier:
Naar aanleiding van dit hele gebeuren zijn er donderdag 15 kleefmonsters afgenomen á 100 euro per stuk, plus onderzoekskosten etc weer ruim 2000 euro verder.

Alle kleefmonsters testen negatief.. Er is dus geen enkele asbestverspreiding in de hele woning!

Blij natuurlijk, de tegels kunnen dus netjes afgeplakt worden en alleen lokaal gesaneerd worden (ipv de volledige woning).

Maar ik voel me toch gepiepeld. Flink bang gemaakt door de asbestman, dure onderzoeken verder en hij sluit zijn mail doodleuk af met een referentie naar een lokale saneerder, dat ik daar wel even contact mee kan opnemen. Heel netjes voelt het allemaal niet.

Dat er asbest zit geloof ik direct, maar er is flink door die tegels gelopen, geboord en zelfs wat gefreesd afgelopen weken. Waarom alles dan negatief is weet ik ook niet, blijkbaar een extreem lage concentratie? Waren die 15 kleefmonsters dan wel nodig?

Snel vergeten maar denk ik, de schrik zat er goed in en dat kan nu wat zakken :-) Ik kan rustig verder werken zolang we die asbesttegels niet slopen, en ik kan rustig een saneerder zoeken.

• daniel14
Zo lekker dan, hadden ze kleefmonsters met SEM of met PLM onderzocht? In mijn optiek waren die kleefmonsters sowieso al overdreven. Nu dat die ook al een saneerder adviseert ruikt het sowieso al naar oplichting.

Lekker een eigen saneerder uitzoeken en die partij gewoon links laten liggen.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:20
@Muldert
Dit is toch wel het verdienmodel van de hele asbest-industrie. Mensen vooral bang maken en heel hard roepen dat het super gevaarlijk is.
Heb bij een adviesbureau gewerkt wat ook asbest-advies gaf en die collega's gaven aan dat het echt enorm is doorgeschoten. Hoor je weer op het nieuws dat een flat-gebouw ontruimt is omdat er asbest is gevonden. Blijkt het net boven de drempelwaarde te zijn gekomen van de norm. De norm = veilige blootstelling aan asbest voor een periode van 40 jaar. De paar extra dagen in je woning maken dan echt niet uit.
Dus laat je niet gek maken. Ja het blijft troep en je moet er voorzichtig mee omgaan maar soms wordt er ook wel erg overdreven op gereageerd.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@chrisborst Ah ja, de veilige norm van Asbest. Je weet hoe dat spul precies werkt? Er is geen veilige dosis, normen zijn risico gebaseerd.
Muldert schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 14:34:
Dat er asbest zit geloof ik direct, maar er is flink door die tegels gelopen, geboord en zelfs wat gefreesd afgelopen weken. Waarom alles dan negatief is weet ik ook niet, blijkbaar een extreem lage concentratie? Waren die 15 kleefmonsters dan wel nodig?

Snel vergeten maar denk ik, de schrik zat er goed in en dat kan nu wat zakken :-) Ik kan rustig verder werken zolang we die asbesttegels niet slopen, en ik kan rustig een saneerder zoeken.
Er lijkt blinde paniek te zijn. Er is asbest gevonden in de tegellijm op de overloop, tegels die al lang geleden gesloopt zijn overigens, ver voordat ik het kocht. Hechtgebonden asbest is niet zo spannend, maar omdat het gesloopt is moet het hele pand op slot en krijg ik een milieudelict aan mijn broek verzekerd de man mij.
Muldert schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:44:

Asbest..

Voor de dakkapel was een asbest inventarisatie nodig, standaard bij vergunningen voor woningen met deze leeftijd, dus daar gaan we.
Een paar dagen geleden komen er twee overdreven serieuze mannen wat monsters nemen van de woning, we klikten direct niet heel lekker :P Ze konden het niet waarderen dat er uitgebreid gebouwd en gesloopt werd, 'zo hoort dat niet!' en uitleg dat ik gewoon als particulier aan het klussen ben werd in de wind geslagen, een goed begin.

Na wat gemor van hun kant hebben ze wat samples meegenomen, en de volgende dag wordt ik met het nieuws gebeld:
[Afbeelding]

Na wat ge-heen-en-weer overtuig ik hem er van dat echt de hele renovatie een particuliere onderneming is. Ik weet dat voor aannemers een controleplicht geldt op asbest, maar dat is hier niet van toepassing. Dat betekent dat hij geen melding hoeft te doen bij het landelijke asbest meldpunt zegt 'ie, mooi :-)
Je verhaal rammelt in iedergeval. Wel een 'Villa' kopen maar miepen dat regels ook voor jou gelden en men met Asbest niet meer zo laks omgaat als tot half jaren 90.

Ook goede middag

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:16
Hij was zich bewust van de asbestinventarisatie en dat daar kosten mee gemoeid konden zijn (qua inbpventarisatie en opruimen). Daar baalt hij van logischerwijs omdat je dit niet zelf kunt doen of inschatten.
Waar hij terecht vraagtekens bij zet is hoe het wordt gedaan en de paniek die er wordt gezaaid als er wat wordt geconstateerd.
Ik heb vanuit m’n werk regelmatig te maken met asbestcontroles. Maar als me iets duidelijk is geworden dan is dat ze het maar wat graag zwaar inschalen omdat dat veel geld oplevert. Gelukkig een kundige collega die dat vaak in een lagere risicoklasse kan krijgen door zijn gigantische kennis.
De hele asbestwereld is op z’n best schimmig en je kan er niets tegen doen zonder gedegen kennis.
Sowieso zelf een betrouwbaar bedrijf opzoekenden niet naar het vriendje van/dochteronderneming van de inventariseerden gaan.

• Muldert
  • Nu online
GoldenSample schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 22:29:
@chrisborst Ah ja, de veilige norm van Asbest. Je weet hoe dat spul precies werkt? Er is geen veilige dosis, normen zijn risico gebaseerd.

[...]

[...]

[...]

Je verhaal rammelt in iedergeval. Wel een 'Villa' kopen maar miepen dat regels ook voor jou gelden en men met Asbest niet meer zo laks omgaat als tot half jaren 90.

Ook goede middag
Ik miep niks over de regels die voor mij gelden, maar die voor iedereen. Opschalen was in mijn geval achteraf gezien duidelijk overdreven, en de schade is nog relatief beperkt (€3700 aan onderzoeken en 5 dagen bouwstop). Maar de werkwijze zorgt er wel voor dat ik me afvraag of dit de bedoeling van de regels is.

En de shoutout van inventariseerder naar saneerder zegt me een hoop :)

Ik zou niet weten wat er rammelt aan mijn verhaal. En of ik nou genaaid wordt met een tussenwoning of een villa maakt niks uit, of heb ik het maar gewoon te slikken als ik boven een x aantal M2’s kom :P

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

A4-tje schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 22:34:
Hij was zich bewust van de asbestinventarisatie en dat daar kosten mee gemoeid konden zijn (qua inbpventarisatie en opruimen). Daar baalt hij van logischerwijs omdat je dit niet zelf kunt doen of inschatten.
Waar hij terecht vraagtekens bij zet is hoe het wordt gedaan en de paniek die er wordt gezaaid als er wat wordt geconstateerd.
Ik heb vanuit m’n werk regelmatig te maken met asbestcontroles. Maar als me iets duidelijk is geworden dan is dat ze het maar wat graag zwaar inschalen omdat dat veel geld oplevert. Gelukkig een kundige collega die dat vaak in een lagere risicoklasse kan krijgen door zijn gigantische kennis.
De hele asbestwereld is op z’n best schimmig en je kan er niets tegen doen zonder gedegen kennis.
Sowieso zelf een betrouwbaar bedrijf opzoekenden niet naar het vriendje van/dochteronderneming van de inventariseerden gaan.
Het een sluit het ander niet uit en dat het een nogal bijzondere wereld is om het mild uit te drukken weet ik ook. Dat betekend alleen niet dat dat een vrijbrief is om een loopje met regels te nemen. Weet genoeg verder.

• koentjuh
Balen! Ik ben momenteel met een vergelijkbaar project bezig, aan het begin wel netjes een asbest inventarisatie gedaan. De asbest materialen tijdens het slopen laten zitten zodat deze later netjes gesaneerd konden worden. Alle schone zaken zelf gesloopt want dat was geen asbest. Tot de werkvoorbereider van de asbest sanering langs kwam en constateerde dat er ergens anders ook een niet asbest gebonden plaat (max 1 m2) had gezeten, want er zaten nog een paar spijkers met asbest verdacht materiaal erom, monster genomen, test en ja hoor asbest. Gelukkig wel van de minder gevaarlijke soort.

De saneerder kon / mocht niet meer beginnen. Eerst moest de lucht onderzocht worden en zijn er 16 kleefmonsters genomen. Twee dagen het huis niet in gemogen en ja je wordt inderdaad behandelt als een halve crimineel. Gelukkig bleek alles schoon, maar wel 2,5k onderzoekskosten, bovenop de 25k die ik al kwijt ben aan de sanering die nu loopt. Het blijft een risico bij oudere huizen, maar is ook wel erg kostbaar allemaal.

Sterkte, al offertes voor de sanering? Hier loopt de sanering nu. Buitengewoon redelijke mensen overigens, maar de regels rondom asbest zijn gewoon enorm strikt. Niet te veel nadenken wat je ook met het geld had kunnen doen :-)

• Muldert
  • Nu online
koentjuh schreef op zondag 2 november 2025 @ 08:16:
Balen! Ik ben momenteel met een vergelijkbaar project bezig, aan het begin wel netjes een asbest inventarisatie gedaan. De asbest materialen tijdens het slopen laten zitten zodat deze later netjes gesaneerd konden worden. Alle schone zaken zelf gesloopt want dat was geen asbest. Tot de werkvoorbereider van de asbest sanering langs kwam en constateerde dat er ergens anders ook een niet asbest gebonden plaat (max 1 m2) had gezeten, want er zaten nog een paar spijkers met asbest verdacht materiaal erom, monster genomen, test en ja hoor asbest. Gelukkig wel van de minder gevaarlijke soort.

De saneerder kon / mocht niet meer beginnen. Eerst moest de lucht onderzocht worden en zijn er 16 kleefmonsters genomen. Twee dagen het huis niet in gemogen en ja je wordt inderdaad behandelt als een halve crimineel. Gelukkig bleek alles schoon, maar wel 2,5k onderzoekskosten, bovenop de 25k die ik al kwijt ben aan de sanering die nu loopt. Het blijft een risico bij oudere huizen, maar is ook wel erg kostbaar allemaal.

Sterkte, al offertes voor de sanering? Hier loopt de sanering nu. Buitengewoon redelijke mensen overigens, maar de regels rondom asbest zijn gewoon enorm strikt. Niet te veel nadenken wat je ook met het geld had kunnen doen :-)
Bovenop de 25k :o

Qua regels heb ik moeite met de term 'asbestverdacht', dat is voor hen voldoende om een monster te nemen. Die monsters (zowel de kleefmonsters als de krab-variant) zijn enorm duur, maar WAT er asbestverdacht is, mogen ze helemaal zelf weten, naar eigen inzicht.

Ze hebben bij ons de hele bijkeuken en kelder gemonsterd terwijl die overduidelijk niet 40 jaar oud waren, alle tegels een beetje lijm van meegenomen.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:15
Dit verbaast me allemaal best wel. De renovatie van mijn vrijstaande woning heb ik zonder vergunning/vergunningsvrij gedaan. Volgens de bouwtekening zaten in mijn garage asbesthoudende plafondplaten. Dit viel binnen de 35m2, ik heb melding gemaakt bij de gemeente en zelf verwijderd. Vooraf verpakkingsmateriaal opgehaald bij afvalbrengstation (kostenloos) en daar ingeleverd.

Hoe kan het zo extreem verschillend zijn als het via een vergunningstraject loopt?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• koentjuh
Muldert schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:08:
[...]

Bovenop de 25k :o

Qua regels heb ik moeite met de term 'asbestverdacht', dat is voor hen voldoende om een monster te nemen. Die monsters (zowel de kleefmonsters als de krab-variant) zijn enorm duur, maar WAT er asbestverdacht is, mogen ze helemaal zelf weten, naar eigen inzicht.

Ze hebben bij ons de hele bijkeuken en kelder gemonsterd terwijl die overduidelijk niet 40 jaar oud waren, alle tegels een beetje lijm van meegenomen.
Als je eenmaal in de asbestfuik zit kun je geen kant meer op. Toen bij ons die kleef- en luchtmonsters werden genomen is er dankbaar gebruikt gemaakt van het feit dat “alles nu zo lekker open lag”, gevolg nog weer drie extra locaties asbest en weer 2k extra saneringskosten erbij. Je gezondheid is onbetaalbaar dus het moet maar, en in the end slaapt het straks ook beter in de wetenschap dat de leefruimtes asbestvrij zijn :-)

De totale saneringskosten lopen hier naar de 60k excl btw. De zolder en tweede kelder laten we voorlopig wat het is. Daar komen we praktisch niet (2de kelder) of is weggewerkt achter gipsplaten waardoor het nu niet in de weg zit. Binnensanering kan erg duur worden, zeker niet hechtgebonden wat het hier is.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:20
GoldenSample schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 22:29:
Je hebt mij toch ook niet horen zeggen dat asbest veilig is? Enkel dat ze op basis van de risico's hebben bepaald dat bij een bepaalde hoeveelheid en soort asbest je geen verhoogd risico loopt als je er 40 jaar aan bloot wordt gesteld.
Het is precies wat @A4-tje stelt, de asbest-industrie heeft gewoon baat bij angst zaaien en roepen dat het super gevaarlijk is. De industrie heeft gewoon een te hoog "slager die zijn eigen vlees keurt" gehalte gekregen.

[ Voor 6% gewijzigd door chrisborst op 02-11-2025 09:39 ]

• Muldert
  • Nu online
koentjuh schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:23:
[...]

Als je eenmaal in de asbestfuik zit kun je geen kant meer op. Toen bij ons die kleef- en luchtmonsters werden genomen is er dankbaar gebruikt gemaakt van het feit dat “alles nu zo lekker open lag”, gevolg nog weer drie extra locaties asbest en weer 2k extra saneringskosten erbij. Je gezondheid is onbetaalbaar dus het moet maar, en in the end slaapt het straks ook beter in de wetenschap dat de leefruimtes asbestvrij zijn :-)

De totale saneringskosten lopen hier naar de 60k excl btw. De zolder en tweede kelder laten we voorlopig wat het is. Daar komen we praktisch niet (2de kelder) of is weggewerkt achter gipsplaten waardoor het nu niet in de weg zit. Binnensanering kan erg duur worden, zeker niet hechtgebonden wat het hier is.
60k :-( Ik krijg het er benauwd van, moet de eerste offertes nog ontvangen. Waarom was het zo duur, veel m2's of ingewikkelde verwijdering?

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
Hoe zit dat eigenlijk. Heb je als particulier enig inzicht in de kosten van de monsters en het aantal? Vind het nogal dubieus dat er 15 (!!) Monsters worden afgenomen a 2.000eu (online vind je deze voor 30eu per stuk inclusief onderzoekskosten, is 450eu)

Vooral omdat je aangeeft wat de situatie is qua datering (historische beschadiging zoals @daniel14 aangeeft en dat de kans blijkbaar klein is dat er asbest te verwachten valt. Waar worden die 15 samples op gebaseerd vraag ik mij af. Omdat de inventariseerder dan weer lekker kan factureren?

• Muldert
  • Nu online
Murkmans schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:59:
Hoe zit dat eigenlijk. Heb je als particulier enig inzicht in de kosten van de monsters en het aantal? Vind het nogal dubieus dat er 15 (!!) Monsters worden afgenomen a 2.000eu (online vind je deze voor 30eu per stuk inclusief onderzoekskosten, is 450eu)

Vooral omdat je aangeeft wat de situatie is qua datering (historische beschadiging zoals @daniel14 aangeeft en dat de kans blijkbaar klein is dat er asbest te verwachten valt. Waar worden die 15 samples op gebaseerd vraag ik mij af. Omdat de inventariseerder dan weer lekker kan factureren?
Als ik eerlijk ben, ook bangmakerij.

1. Ik vraag een asbestinventarisatie, ik krijg een offerte van 500 EUR ongeveer, incl 2 monsters. Naief van mij, ik heb niet gevraagd hoeveel monsters daar nog bij kunnen komen.
2. De inventarisatie zelf heeft al 15 monsters nodig, elk 'verdacht oppervlak' moeten ze testen om asbest schoon verklaring te kunnen geven. Ik kan een monster niet weigeren, omdat ze de verklaring dan niet willen geven.
3. Er blijkt asbest te zitten, en ze vermoeden contaminatie. Onmiddelijke bouwstop want anders milieudelict.
4. Ik neem de tijd niet om offertes of monsters te vergelijken, ik wil zsm van die bouwstop af. 'Door die contaminatie wel een aantal kleefmonsters nodig'.
5. Volgende dag, kleefmonsters, ook dat blijken er 15 te zijn achteraf.
6. Weer een dag later, alles negatief. Tja, dan is het kwaad al geschied. Bouwstop was voor niks maar duurde gelukkig maar 48 uur maar 1 van mijn mensen heeft al een andere klus en is de komende weken weg. Goed shit dus :-)

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-11 13:30
Ah ja, de asbest maffia. Maat van mij heeft een tijdje in die sector gezeten naast zijn studie (verdient goed dat ontruimen) en de hele strategie van die bedrijven is om in een eerste fase maar iets van asbest te vinden (en ze weten precies waar ze moeten zoeken) om vervolgens maar een berg extra samples te kunnen doen die 6x over de kop gaan qua marge.

En je kan er helemaal níks tegen doen, want anders krijg je geen asbest vrij verklaring en ben je nog verder van huis. En al die partijen houden elkaar ook de hand boven het hoofd (het is een kleine wereld), dus een andere partij zoeken kan, maar is vaak duurder en levert nog meer vertraging op.

Dit doet niets af aan de risico’s, het is echt smerig schadelijk spul voor je gezondheid, maar daar wordt dan ook goed misbruik van gemaakt.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:59
Ik België is het een plicht van de verkoper van een woning om vooraf aan de verkoop een 'asbestattest' aan te leveren. (En nog heel wat ander papierwerk zoals keuring elektriciteit, overstromingsgevaar,...)

Als koper kan je dan die informatie gebruiken om te onderhandelen over de finale prijs.

Is dat dan niet zo in Nederland?

• koentjuh
Muldert schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:42:
[...]

60k :-( Ik krijg het er benauwd van, moet de eerste offertes nog ontvangen. Waarom was het zo duur, veel m2's of ingewikkelde verwijdering?
Beide; ik heb geïsoleerde verwarmingsbuizen waar een relatief gevaarlijke asbestsoort in zit. Daardoor zijn de eisen bij de nacontrole wat hoger en moeten ze verplicht kleefmonsters nemen. Dat brengt blijkbaar wat meer risico met zich mee en dus hogere prijs.

De rest is asbest niet hechtgebonden platen. Denk totaal wel circa 200m2. Daarvan laat ik alles op de eerste verdieping verwijderden, circa 50 m2.

Ik heb drie partijen aangeschreven en zaten allemaal in de prijs range. Complexiteit is hier is dat het op verschillende plekken zit dus ook kostbaar omdat er 3 containment locaties zijn.

Overigens is de 60k dus om alles weg te halen, wat we nu niet gaan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door koentjuh op 02-11-2025 12:30 ]

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:33
Wozmro schreef op zondag 2 november 2025 @ 11:12:
Ik België is het een plicht van de verkoper van een woning om vooraf aan de verkoop een 'asbestattest' aan te leveren. (En nog heel wat ander papierwerk zoals keuring elektriciteit, overstromingsgevaar,...)

Als koper kan je dan die informatie gebruiken om te onderhandelen over de finale prijs.

Is dat dan niet zo in Nederland?
In Nederland is het een beetje een soort van andersom. Als er een vermoeden is van Asbest waar dan ook zetten ze een "Asbest clausule" in het koop contract.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

• Muldert
  • Nu online
Vogels60 schreef op zondag 2 november 2025 @ 12:54:
[...]

In Nederland is het een beetje een soort van andersom. Als er een vermoeden is van Asbest waar dan ook zetten ze een "Asbest clausule" in het koop contract.
Dat, en daar bovenop was dit een as-is koop, omdat het een bouwval betrof, dan wuif je je rechten redelijk mee weg.
Daarnaast gaf de asbest inventariseerder aan dat ze pas sinds enkele jaren op tegellijm asbest controleren, dus de verkoper zou heel sterk staan om dat aan te vechten mocht ik dat op hem willen verhalen - wat ik overigens niet van plan was.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:14
Ik vraag me af of ze ook wel 'ns een kleefmonster hebben genomen van een wandelpad langs de afrit van een drukke snelweg. Gegarandeerd dat ze daar 100 keer meer asbest vinden dan bij jou in huis. In het verleden zat in alle remvoeringen asbest, wat er uit sleet met remmen en gewoon in het milieu terecht kwam.
Dat wordt nu nog steeds gewoon door de wind verspreid en de hoeveelheid asbestvezels in de lucht is langs wegen, viaducten en tunnels heel goed meetbaar.
Desalniettemin trekt niemand een wit pak met volgelaatsmasker aan wanneer die 's morgens op de fiets naar het werk gaat. Toch zitten er zo'n 20 tot 40 vezels per m3 in de lucht. Schijnbaar kan ons lichaam daar tegen anders hadden we allemaal allang het loodje al gelegd.
Er wordt gewoon een veel te zware claim gelegd op het mogelijke gevaar van een paar vezels, de wettelijke normen zijn absurd te noemen en de asbestsaneerders verdienen er goud geld aan. Dat asbest inademen gevaarlijk kan zijn dat klopt, maar eigenlijk alleen wanneer je als productiemedewerker in een fabriek de hele dag asbeststof staat te happen. Of wanneer je zelf onbeschermd asbestplaten gaat slijpen/verzagen zonder afzuiging. De overheid meent ons te beschermen maar is enigszins doorgeschoten door normen op te leggen die praktisch gezien gewoon onzinnig zijn. Alsof we zelf helemaal niet meer kunnen nadenken en weten dat je asbest met gezond verstand moet behandelen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22-11 10:25
Tja, uiteindelijk moeten we eerst bang gemaakt worden voor we in beweging komen. Het is en blijft smerig spul. Ondanks dat je het overal tegenkomt. Op die fiets is het niet anders dan PFAS. Maar ja, nogmaals. Als er geen heisa over gemaakt wordt. Blijft iedereen het gebruiken en verspreiden ipv. Dat we er vanaf komen. Lang leve de human brain.

• Ieny
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19-11 21:42
En voor de was steeds de kelder in? Liever een grote bijkeuken en fietsen in een hok?
In elke woning die wij hebben (gehad) was een ruime bijkeuken altijd een must.
Hij een grote garage en hobby dan ik op zijn minst een grote keuken en een werk/opberg ruimte voor mij.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-11 19:21

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Kans dat ik teveel sideways ga in dit topic maar...
Het lijkt erop dat er veel mensen iets hebben met Asbest sanering en dan wel in de negatieve zin.
Asbest is maar een verzamelnaam, er zijn vele verschillende vormen en verwerking in producten.
Een asbestplaat van Tweaker A gelijk stellen met die van Tweaker B en dan zeggen dat het een duur asbest onderzoek/saneringsplan is vind ik zelf een beetje simplistisch als er niet openlijk wordt gecommuniceerd wat/hoe/hoeveel wordt vergeleken.

En ondanks dat ik in 1991 in Wittenoom (Wittenoom) ben geweest en het aangrenzende Hamersley Range Nationale Park heb ik nog steeds geen longkanker ontwikkeld. Maar ik wist waar ik naartoe ging, kende de gevaren als ik geen maatregelen nam aangezien asbest daar gewoon aan het oppervlakte ligt voor het oprapen.

Zo wilde ik ook persoonlijk asbestplaten verwijderen (2023) met PBM maar liet het eerst onderzoeken..... Jammer, het bleek dus een niet hecht gebonden vezelplaat te zijn (die mag een particulier niet verwijderen), die op het moment van bouwen van de woning al meer dan 2 jaar niet meer in NL verkocht mocht worden...... Ja, je hebt er koekenbakker bij in de aannemers wereld.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Muldert
  • Nu online
ollie1965 schreef op maandag 3 november 2025 @ 12:34:
Kans dat ik teveel sideways ga in dit topic maar...
Het lijkt erop dat er veel mensen iets hebben met Asbest sanering en dan wel in de negatieve zin.
Asbest is maar een verzamelnaam, er zijn vele verschillende vormen en verwerking in producten.
Een asbestplaat van Tweaker A gelijk stellen met die van Tweaker B en dan zeggen dat het een duur asbest onderzoek/saneringsplan is vind ik zelf een beetje simplistisch als er niet openlijk wordt gecommuniceerd wat/hoe/hoeveel wordt vergeleken.

En ondanks dat ik in 1991 in Wittenoom (Wittenoom) ben geweest en het aangrenzende Hamersley Range Nationale Park heb ik nog steeds geen longkanker ontwikkeld. Maar ik wist waar ik naartoe ging, kende de gevaren als ik geen maatregelen nam aangezien asbest daar gewoon aan het oppervlakte ligt voor het oprapen.

Zo wilde ik ook persoonlijk asbestplaten verwijderen (2023) met PBM maar liet het eerst onderzoeken..... Jammer, het bleek dus een niet hecht gebonden vezelplaat te zijn (die mag een particulier niet verwijderen), die op het moment van bouwen van de woning al meer dan 2 jaar niet meer in NL verkocht mocht worden...... Ja, je hebt er koekenbakker bij in de aannemers wereld.
De incubatietijd voor longkanker is dan ook ongeveer 2024, dus het kan nog :+

Maar zonder gekkigheid, ik had me juist in asbest verdiept en was om die reden ook helemaal niet van plan om een inventarisatie te laten doen. Het was alleen noodzaak vanuit de vergunning en toen kwamen we in de rattenmolen.

• Muldert
  • Nu online
In ander nieuws, we hebben 3 offerte voor vloerverwarming binnen, allemaal rond de 9000 euro voor alleen de bovenverdieping, toch wel iets meer dan ik dacht ik had op 5-6k gerekend.

Ze vonden het allemaal bijzonder als ik vroeg om grotere buizen ivm groot oppervlak, dat kende ze niet echt.

Grotere hoh afstand omdat het goed geisoleerd wordt doen ze ook niet, terwijl ik verwacht toch nauwelijks te verwarmen boven.

Zijn er andere ervaringen hiermee? Is 'gewoon' 15/16mm op 10cm hoh leggen prima voor een slaapverdieping van 190m2?

Overigens wilde ze ook alledrie een dubbele verdeler plaatsen, ipv 1 grote. Terwijl ik die toch echt gewoon kan vinden.

• ollie1965
  • Laatst online: 22-11 19:21

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Muldert schreef op maandag 3 november 2025 @ 23:22:
[...]

De incubatietijd voor longkanker is dan ook ongeveer 2024, dus het kan nog :+

Maar zonder gekkigheid, ik had me juist in asbest verdiept en was om die reden ook helemaal niet van plan om een inventarisatie te laten doen. Het was alleen noodzaak vanuit de vergunning en toen kwamen we in de rattenmolen.
De kans dat ik overlijd aan mijn rikketik is vele malen groter ( 1x in 25 minuten van mijn bed op de operatiekamer van een hartcentrum beland, en verder nog een keer iets) dan dat ik overlijd aan longkanker :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

16mm buizen zijn dikke prima. Hart op hart 10 ook. Therminon open verdeler; die zijn er in 19 groeps: https://www.warmteservice...zonder-pomp%29/p/33154536 maar dan heb je wel de industrie variant. Twee verdelers kan ook, misschien beter voor je flow.

Hoe meer afgiftevermogen je hebt, hoe lager je watertemperatuur, hoe zuiniger je warmtepomp.

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 03-11-2025 23:50 ]

Wise enough to play the fool

• Muldert
  • Nu online
teacher schreef op maandag 3 november 2025 @ 23:48:
16mm buizen zijn dikke prima. Hart op hart 10 ook. Therminon open verdeler; die zijn er in 19 groeps: https://www.warmteservice...zonder-pomp%29/p/33154536 maar dan heb je wel de industrie variant. Twee verdelers kan ook, misschien beter voor je flow.

Hoe meer afgiftevermogen je hebt, hoe lager je watertemperatuur, hoe zuiniger je warmtepomp.
Meer afgiftevermogen = meer m2 toch gewoon?
Dus ik heb baat bij veel m2, omdat ik makkelijker lager kan stoken?

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Ja en nee. Als je hart op hart 50cm doet heb je geen afgiftevermogen, dus ook dikke leidingen, kort op elkaar, groepen van max 10 meter, dikke ltv verdeler, dikke dikke buizen er naar toe, etc.

[ Voor 20% gewijzigd door teacher op 04-11-2025 00:22 ]

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-11 13:30
16cm en HoH van 10 is redelijk standaard. Je wil het imo ook niet verder uit elkaar voor een gelijkmatige verdeling, zeker als ze kort onder het oppervlak liggen (of liggen ze >10cm diep?). Verder is het belangrijker om te zorgen voor voldoende groepen en niet te lange groepen, dus max 60 meter.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• gehaktstaaf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:54
Ik deel die mening, 16mm en h.o.h. van 10cm is prima!
Ik zou nog wel even goed nadenken over de vraag voor 1 of meerdere verdelers per verdieping. Als je uitgaat van een 19 groeps verdeler heb je dus 38 vv-buizen + een aanvoer en retour. Maar dan wordt het behoorlijk vol in de vloer, of je moet echt goed alle kanten op kunnen.
Daarnaast worden je groepen bij een enkele verdeler ook langer lijkt me, door de grote lengtes tot de ruimte van bestemming.

Hier in huis een verdeler met 11 groepen. Daar is het al behoorlijk vol, terwijl maar een deel direct via de vloer gaat en de andere helft direct naar achteren door de tussenmuur.

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,8. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

• ConQuestador
Voor optimaal werkende warmtepomp wil je het liefst korte groepen. 80m is mooi, 60m is beter. De vloerverwarming toko zal je wel voor gek uit maken want die doen "altijd 100 tot 120m, en dat werkt prima". Maar hoe korter je leiding, hoe kleiner de dT (en hoe lager de weerstand voor een hoge flow), en dus hoe efficienter je WP kan draaien.

Ik heb zelf volgehouden en laten we zeggen dat je dan gemiddeld groepslengtes van 70m hebt.
Met 190 m2 bij een hoh van 10 kom je uit op 1900m leiding, wat dus 1900/70 = 27 groepen.

Ik zou dus overwegen om op 2 uiteindes van de verdieping een verdeler te hangen met 14 groepen.
Qua infrezen is het niet meer werk, de enige meerkosten zitten in 2 aanvoerleidingen en 2 verdelers. Maar als je zelf de verdeler regelt dan hoeft dat de wereld niet te kosten. (14 groeps composiet verdeler kost ongeveer 400 euro)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

• RonJ
Muldert schreef op maandag 3 november 2025 @ 23:25:
In ander nieuws, we hebben 3 offerte voor vloerverwarming binnen, allemaal rond de 9000 euro voor alleen de bovenverdieping, toch wel iets meer dan ik dacht ik had op 5-6k gerekend.

Ze vonden het allemaal bijzonder als ik vroeg om grotere buizen ivm groot oppervlak, dat kende ze niet echt.

Grotere hoh afstand omdat het goed geisoleerd wordt doen ze ook niet, terwijl ik verwacht toch nauwelijks te verwarmen boven.

Zijn er andere ervaringen hiermee? Is 'gewoon' 15/16mm op 10cm hoh leggen prima voor een slaapverdieping van 190m2?

Overigens wilde ze ook alledrie een dubbele verdeler plaatsen, ipv 1 grote. Terwijl ik die toch echt gewoon kan vinden.
Ze willen altijd alleen maar doen wat ze altijd al doen, met de spullen die ze al hebben liggen. Altijd hetzelfde. :-(

Moet het ingefreest worden (natbouw), met droogbouwplaten of ga je er een hele nieuwe dekvloer (natbouw) overheen storten?

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 04-11-2025 09:22 ]

All-electric.

• assje
Maar dat gaat alleen op als die verwarmingsbehoefte er ook is. In een goed geisoleerde woning met WTW met open trapgat en ongeisoleerde verdiepingsvloer is er echt nauwelijks warmtevraag op de verdieping.

In die situatie heb je er echt heel weinig van om de vloerverwarming te maximaliseren; je gaat die groepen uiteindelijk extreem knijpen of mogelijk zelfs dicht zetten. Wat groepjes HoH 50cm voldoet misschien zelfs al. Ik zou me liever richten op maximaliseren van afgifte in badkamers; de slaapkamers die daar aan grenzen krijgen daar ook al weer warmte van.

Ik denk dat in woningen met moderne isolatie 90% van de vloerverwarming op verdiepingen in de praktijk vrijwel dicht staat.

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 04-11-2025 09:55 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
Muldert schreef op maandag 3 november 2025 @ 23:25:
Ik heb in mijn vrijstaande 200m2 goed nageisoleerde woning uit 1976 op de benedenverdieping vloerverwarming 14mm HoH 10cm. Die 14mm had ik gemist in de offerte; ik had eigenlijk 16mm gewild.

Die ca. 80m2 vloerverwarming verwarmt zonder problemen de gehele woning met een Ta van 25-30 graden; inclusief de bovenverdieping waar ik geen verwarming heb.

Meer is altijd beter maar het is ook niet noodzakelijk in het extreme te trekken. Ik zou vooral inzetten op maximale capaciteit in badkamers; desnoods met wandverwarming.

• Muldert
  • Nu online
assje schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:52:
[...]
Ik denk dat in woningen met moderne isolatie 90% van de vloerverwarming op verdiepingen in de praktijk vrijwel dicht staat.
Ja dit is heel sterk mijn onderbuikgevoel, maar ik hoor verschillende meningen hierover, en echt ervaring heb ik er niet mee. Voor vloerkoeling heb ik het dan sowieso weer nodig, maar ja er komt ook een airco, in ieder geval op de overloop en misschien meerdere.

Dus 9000 besparen en geen vvw, maar dan moet ik sowieso meerdere airco's voor koeling - die dienen dan ook voor verwarming die enkele keer dat dat nodig is. Ook direct gezoneerd, is wel weer een voordeel. Maar dan heb ik weer lelijke units in huis.

Pff ingewikkeld :-P

• ConQuestador
Mijn afweging was toen: Als je er vanuit gaat dat de warmte van beneden toch wel naar boven lekt, dan gaat dat ten koste van de warmte beneden, of je moet daar dus harder stoken.

Daarom dus boven ook verwarmen, zodat het beneden ook comfortabeler is omdat de warmte minder weglekt. En voor ons werkt dit ook echt goed, de deur naar boven toe staat bijna altijd open (dankzij de kinderen), en je merkt er niks van.

En dat het 9000 kost: tsja... jij wilde zo graag een groot huis, dan kost alles ineens veel meer geld (ben ik zelf ook achter gekomen, en ik heb "maar" 300m2).
Persoonlijk zou ik wel vvw nemen boven, desnoods als je al kosten wilt besparen toch een grotere hoh zodat je iig "een beetje' kan verwarmen boven. Dat scheelt beneden gewoon.

[ Voor 9% gewijzigd door ConQuestador op 04-11-2025 11:24 ]

• assje
Muldert schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:18:
Maar dan heb ik weer lelijke units in huis.
Een grote renovatie is wel bij uitstek de kans om dit goed te doen; bij mij geen enkele koof of leiding in zicht. Ik heb een multisplit airco met 4 binnenunits op iedere slaapkamer. Voor een woning zoals die van jou zou ik zeggen dat vanuit perspectief comfort een airco per kamer eigenlijk een must is. Persoonlijk zou ik die airco een hogere prioriteit geven dan vloerverwarming op een slaapkamer.

Eigenlijk zou ik zeggen dat je slaapkamers wilt uitleggen op een basistemperatuur van 18 graden. Dit kan door indirecte verwarming vanuit aangrenzende kamers of een beetje vloerverwarming of fancoil. Piekbehoefte tot 20 graden kan dan prima met een airco. Een kamer die anders 10 graden wordt 24/7 op temperatuur houden met een airco is niet comfortabel.

Voor de meeste situaties kan het zomaar zijn dat een een paar lusjes per kamer eigenlijk al genoeg is om de basis te voorzien.

• assje
ConQuestador schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:23:
Mijn afweging was toen: Als je er vanuit gaat dat de warmte van beneden toch wel naar boven lekt, dan gaat dat ten koste van de warmte beneden, of je moet daar dus harder stoken.
Maar de ideale temperatuur van een slaapkamer (in ieder geval als je slaapt) is 18 graden; dat blijven de slaapkamers bij mij meestal ook al zonder te verwarmen.

Op dit moment zou ik eigenlijk het liefst de airco nog aanzetten om te koelen 's nachts 8)7

• Muldert
  • Nu online
ConQuestador schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:23:

Daarom dus boven ook verwarmen, zodat het beneden ook comfortabeler is omdat de warmte minder weglekt. En voor ons werkt dit ook echt goed, de deur naar boven toe staat bijna altijd open (dankzij de kinderen), en je merkt er niks van.

En dat het 9000 kost: tsja... jij wilde zo graag een groot huis, dan kost alles ineens veel meer geld (ben ik zelf ook achter gekomen, en ik heb "maar" 300m2).
Persoonlijk zou ik wel vvw nemen boven, desnoods als je al kosten wilt besparen toch een grotere hoh zodat je iig "een beetje' kan verwarmen boven. Dat scheelt beneden gewoon.
Ja dat ik een groot huis heb betekent ook dat er meer budget in dat huis zit, en ik dus juist NOG harder moet besparen! :+ Nee maar serieus, juist omdat alles zo snel veel kost, door de m2s, maken we veel bewuster keuzes. Isolatie van een paar euro extra is al snel 10.000 EUR op de hele begroting.
assje schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:25:
[...]

Een grote renovatie is wel bij uitstek de kans om dit goed te doen; bij mij geen enkele koof of leiding in zicht. Ik heb een multisplit airco met 4 binnenunits op iedere slaapkamer. Voor een woning zoals die van jou zou ik zeggen dat vanuit perspectief comfort een airco per kamer eigenlijk een must is. Persoonlijk zou ik die airco een hogere prioriteit geven dan vloerverwarming op een slaapkamer.

Eigenlijk zou ik zeggen dat je slaapkamers wilt uitleggen op een basistemperatuur van 18 graden. Dit kan door indirecte verwarming vanuit aangrenzende kamers of een beetje vloerverwarming. Piekbehoefte tot 20 graden kan dan prima met een airco. Een kamer die anders 10 graden wordt 24/7 op temperatuur houden met een airco is niet comfortabel.

Voor de meeste situaties kan het zomaar zijn dat een een paar lusjes per kamer eigenlijk al genoeg is om de basis te voorzien.
Ja bij ons is het 90% van het jaar eerder te warm dan te koud in de slaapkamers. Moet wel zeggen, dat onze slaapkamers nu gemiddeld 10m2 zijn en lichaamswarmte dus veel meer doet met de temperatuur.

Ik overweeg nu:
geen VVW op de bovenverdieping
elke slaapkamer een kanaalairco, netjes weggewerkt. Dus niet 1 kanaalairco met airzone en dan buizen, maar echt een aparte, weggestopte binnenunit per kamer, goed te zoneren.

Maar:
- geen vloerkoeling
- vloerverwarming badkamer, dan elektrisch? of laten gaan? nu hebben we het ook niet, maar is wel shit in de winter
- conflict airco -> wtw, een hoop luchtstromen die niet mogen botsen
- minder buffer voor de WP, hoewel beneden sowieso VVW krijgt. Weet niet of dat een probleem is

• Muldert
  • Nu online
Enorm voordeel bedenk ik nu, is dat dan al mijn leidingwerk gewoon door de vloer kan. Ik moet nu alles plannen door de wanden om de VVW te ontwijken. Dat zou me extreem veel tijd en moeite schelen.

Alleen dan weer condensafvoer van die airco's, maar dat is vrij makkelijk te doen denk ik.

• ConQuestador
assje schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:27:
[...]

Maar de ideale temperatuur van een slaapkamer (in ieder geval als je slaapt) is 18 graden; dat blijven de slaapkamers bij mij meestal ook al zonder te verwarmen.

Op dit moment zou ik eigenlijk het liefst de airco nog aanzetten om te koelen 's nachts 8)7
JOUW ideale temperatuur.

Wij vinden het onder de 20 al snel te koud.. in de zomer koelen we met de airco ook tot minimaal 23.

• RonJ
Hier ook vloerverwarming beneden en boven alleen airco's (kanaal + airzone, heb ik al eea over verteld. Losse kanaalunits zijn een beter idee idd. Of kijk eens naar de veel makkelijker en goedkoper te plaatsen mono-cassettes van ME).

Bevalt heel goed, mis de vvw totaal niet. Airco's zijn fijner wegens veel meer koel- dan verwarmingsbehoefte op slaapkamers, maar ook vanwege de snelheid als je wel een keer warmte wil (bij thuiswerken). Als ik 's-avonds een keer achter de werkplek wil kruipen dan is vvw véél te traag. Een airco heeft de boel in een paar minuten comfortabel, vvw dan aanzetten zou zinloos zijn, dat duurt uren.

Ik zou de badkamers dan wel vvw (+ evt. wandvw) geven, maar de rest niet. Die zou je dan evt. ook zelf kunnen leggen als de vloer nog wat omhoog mag.

[ Voor 14% gewijzigd door RonJ op 04-11-2025 11:39 ]

All-electric.

• ConQuestador
Muldert schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:31:
- vloerverwarming badkamer, dan elektrisch? of laten gaan? nu hebben we het ook niet, maar is wel shit in de winter
Electrische vloerverwarming in de badkamer is leuk op papier, maar in werkelijkheid een energieslurper die mensen dan maar niet meer aanzetten.

Je kan prima alleen in de badkamer vvw aanleggen (wat ik ten alle tijden zou doen!), je moet dan alleen wel een CV-leiding naar boven brengen, puur voor de badkamers.

• Muldert
  • Nu online
RonJ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:37:
Hier ook vloerverwarming beneden en boven alleen airco's (kanaal + airzone, heb ik al eea over verteld.
Ja maar ik lees ook wat botsende ervaringen over wtw+airzone, dat dat niet altijd goed werkt.
Zelf, op papier, lijkt wtw+airzone/kanaalairco's me de beste oplossing. Dan zou ik de airco's ook gelijk in woonkamer en werkkamer hangen. Keuken weet ik eigenlijk niet, of dat een ideaal iets is.

Ik realiseer me nu dat boven airco's hangen ook zal schelen met de warmtevraag van de WP, wat weer capaciteit kan schelen.

• assje
ConQuestador schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:34:
JOUW ideale temperatuur.

Wij vinden het onder de 20 al snel te koud.. in de zomer koelen we met de airco ook tot minimaal 23.
Nouja niet helemaal, dat is ook gewoon wel een redelijk wetenschappelijke consensus. Hoe dan ook, bouwbesluit vraagt om 20 graden dus daar zou ik e.e.a. alsnog wel op uitleggen. Maar; houd er rekening mee dat het zwaartepunt over het algemeen op koelen ligt, niet verwarmen.

• assje
Muldert schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:31:
Maar:
- geen vloerkoeling
Mijn opstelling:
Boven L/L primair voor koelen en optioneel verwarmen
Beneden en badkamer L/W primair verwarmen en optioneel koelen

In de praktijk vloerkoeling nog nooit gebruikt en ga ik ook nooit gebruiken, verwarmen met airco heeeeel incidenteel een paar keer aangehad.

Wat betreft badkamer; met bovenstaande; wat je ook doet zeker niet elektrisch. Met een warmtepomp wil je in je badkamer juist basisverwarming hebt. Ga dus zeker voor vloerverwarming, overweeg ook een handdoekradiator op hetzelfde circuit. Het doet niet veel op lage temperatuur maar alle beetjes helpen en je hebt je ontluchting gelijk geregeld. Als je vloeroppervlakte beperkt is zou ik wandverwarming serieus overwegen; in een badkamer heb je nooit teveel capaciteit.

Trek die aanvoerleiding van de badkamer desnoods over de koudste slaapkamer en je hebt daar de "vloerverwarming" ook direct voorzien.

• assje
Muldert schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:45:
Ik realiseer me nu dat boven airco's hangen ook zal schelen met de warmtevraag van de WP, wat weer capaciteit kan schelen.
Dit is wel een belangrijk punt. Het nut/noodzaak van waterinhoud en afgiftecapaciteit staat in direct verband met dimensionering van de warmtepomp. Zet je een enorme unit neer met hoog minimumvermogen dan wordt dit allemaal weer belangrijker.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:42

Even los van of het in het huis van deze TS een mogelijkheid is, maar is het dan ook een interessante optie om bijvoorbeeld op de begane grond een combinatie van vloerverwarming en wandverwarming (op de buitenmuren) te gebruiken? De vloerverwarming zorgt voor stabiliteit en de wandverwarming kan snel opwarmen (plus de muur verwarmen). Het vergroot ook aanzienlijk je afgiftevermogen bij huizen van dit formaat, zonder dat je op de verdieping iets hoeft neer te leggen (bijvoorbeeld als dat constructie technisch niet kan).

• RonJ
Muldert schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:45:
[...]

Ja maar ik lees ook wat botsende ervaringen over wtw+airzone, dat dat niet altijd goed werkt.
Zelf, op papier, lijkt wtw+airzone/kanaalairco's me de beste oplossing. Dan zou ik de airco's ook gelijk in woonkamer en werkkamer hangen. Keuken weet ik eigenlijk niet, of dat een ideaal iets is.

Je kán je ventilatieaanvoer aansluiten op het airzone plenum. Maar dat is heel lastig in te regelen, je hebt eigenlijk te weinig ruimte/doorvoer het plenum in om voldoende aan te voeren en je kan vervolgens geen verdeling per kanaal maken. Zodra een ruimte gaat koelen/verwarmen krijg je door die luchtstroom ook weer een ander ventilatiedebiet. Ik heb dat op 1 verdieping gecombineerd maar ben er hierom totaal niet tevreden over. Het is dat ik geen ruimte heb daar om het alsnog fatsoenlijk apart te trekken, anders had ik dat inmiddels gedaan.

Het grootste probleem met airzone, ook zonder ventilatie integratie, is dat je een soort zoneregeling gaat toepassen met eigen thermostaten. Hij gaat dus continu volgas aan en dan weer te lang uit (en niet perse tegelijk voor een kanaalunit). Je temperatuur gaat dan elke keer 1C omhoog en omlaag. Dat werkt vast prima in een ongeisoleerde bergvilla in Spanje waar het voor bedacht is, maar in goed geisoleerde woningen hier werkt het gewoon niet lekker samen. Daarnaast is het vrijwel net zo duur als aparte kanaalunits (plenum is 1300 euro + thermostaat 450 per ruimte).

All-electric.

• Muldert
  • Nu online
RonJ schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:54:
[...]

Je kán je ventilatieaanvoer aansluiten op het airzone plenum. Maar dat is heel lastig in te regelen, je hebt eigenlijk te weinig ruimte/doorvoer het plenum in om voldoende aan te voeren en je kan vervolgens geen verdeling per kanaal maken. Zodra een ruimte gaat koelen/verwarmen krijg je door die luchtstroom ook weer een ander ventilatiedebiet. Ik heb dat op 1 verdieping gecombineerd maar ben er hierom totaal niet tevreden over. Het is dat ik geen ruimte heb daar om het alsnog fatsoenlijk apart te trekken, anders had ik dat inmiddels gedaan.

Het grootste probleem met airzone, ook zonder ventilatie integratie, is dat je een soort zoneregeling gaat toepassen met eigen thermostaten. Hij gaat dus continu volgas aan en dan weer te lang uit (en niet perse tegelijk voor een kanaalunit). Je temperatuur gaat dan elke keer 1C omhoog en omlaag. Dat werkt vast prima in een ongeisoleerde bergvilla in Spanje waar het voor bedacht is, maar in goed geisoleerde woningen hier werkt het gewoon niet lekker samen. Daarnaast is het vrijwel net zo duur als aparte kanaalunits (plenum is 1300 euro + thermostaat 450 per ruimte).
Aha de kanaalairco zelf gaat dus niet modulerend om met de input van het airzone systeem? Dat is wel een groot nadeel ja.. Dan is 5 kleine, goed gedimensioneerde airco's voor elke slaapkamer handiger denk ik, en nauwelijks duurder lijkt het.

• RonJ
Muldert schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 11:56:
[...]

Aha de kanaalairco zelf gaat dus niet modulerend om met de input van het airzone systeem? Dat is wel een groot nadeel ja.. Dan is 5 kleine, goed gedimensioneerde airco's voor elke slaapkamer handiger denk ik, en nauwelijks duurder lijkt het.
Nee, dat dacht ik ook, maar hij knalt heel rudimentair de airco thermostaat op setpoint + of - 2C van de doeltemperatuur, race't daar naartoe en dan gaat ie weer snel uit. Resultaat is een veel hoger verbruik en minder comfort dan de regeling van de unit zelf (die je trouwens nog steeds nodig hebt, dus er komt per kanaalunit ook nog gewoon een thermostaat van de airco fabrikant bij). Als het echt heel heet of koud is gaat het beter, maar in ons klimaat waar het vooral mild koud of warm is, is het verre van optimaal.

Ik zou in een evt. volgende woning denk ik voor 5 van die casetteunits van ME (tenzij Daikin die ook heeft tegen die tijd) gaan als compromis, en die dan op 2 kleine buitenunits (1x 3 en 1x2 multi. Een 5-split is veel groter/hoger en dus lastiger uit het zicht te plaatsen én heeft een veel hoger minimaal vermogen).

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 04-11-2025 12:01 ]

All-electric.

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-11 16:31
Als je voor warmtepomp en balansventilatie gaat, dan kan je ook fancoils overwegen om boven te koelen (en vewarmen als dat nodig is)
Jaga heeft een nieuwe lijn (Briza Net Zero) die behoorlijk goed (condenserend) kan koelen, en er niet lelijk uit ziet. Als je ze aan een buitenmuur plaatst kan je redelijk gemakkelijk je condenswater afvoeren, bij een airco wordt dat vaak ook op die manier geregeld.

En ik ben nogal late to the party I know, maar, hoe ben je al je afvoer en leidingen aan het leggen op je 1e verdieping als het nehobo is? Heb je een hele dikke dekvloer? Specifiek de afvoeren van de wc's dus eigenlijk.

Bij onze nehobo vloer ligt die gewoon door de nehobo gestort, en kunnen we er vrij weinig aan veranderen zonder de badkamer met >5cm op te hogen.

[ Voor 56% gewijzigd door Kodess op 04-11-2025 23:41 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Muldert
  • Nu online
Kodess schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:30:
Als je voor warmtepomp en balansventilatie gaat, dan kan je ook fancoils overwegen om boven te koelen (en vewarmen als dat nodig is)
Jaga heeft een nieuwe lijn (Briza Net Zero) die behoorlijk goed (condenserend) kan koelen, en er niet lelijk uit ziet. Als je ze aan een buitenmuur plaatst kan je redelijk gemakkelijk je condenswater afvoeren, bij een airco wordt dat vaak ook op die manier geregeld.

En ik ben nogal late to the party I know, maar, hoe ben je al je afvoer en leidingen aan het leggen op je 1e verdieping als het nehobo is? Heb je een hele dikke dekvloer? Specifiek de afvoeren van de wc's dus eigenlijk.

Bij onze nehobo vloer ligt die gewoon door de nehobo gestort, en kunnen we er vrij weinig aan veranderen zonder de badkamer met >5cm op te hogen.
We hebben de mazzel dat we 2 standleidingen hebben, dus we hebben beide toiletten vlakbij de standleiding geplaatst.
Van 1 toilet gaat de afvoer een stukje door het plafond van de keuken, kon helaas niet echt anders.

Nehobo vloeren zijn een verschrikking :+

Voor vrijwel alles zijn extra maatregelen nodig. Een bad bijv, en een boiler al helemaal.

Ik heb maar fancoils gekeken, maar CV leidingwerk leggen is zo mogelijk meer moeite dan een koelleiding voor een airco. Maar ga toch even naar die Java kijken, bedankt!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Muldert schreef op woensdag 5 november 2025 @ 09:32:
[...]

We hebben de mazzel dat we 2 standleidingen hebben, dus we hebben beide toiletten vlakbij de standleiding geplaatst.
Van 1 toilet gaat de afvoer een stukje door het plafond van de keuken, kon helaas niet echt anders.
sprongbochten zijn je vriend.

• Muldert
  • Nu online
teacher schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:08:
[...]

sprongbochten zijn je vriend.
Ja ik zeg het eigenlijk verkeerd. De standleiding gaat een stukje door het plafond van de keuken.

De standleiding staat op het noorden van de keuken, de badkamer zit deels boven de keuken, maar moet dus een paar meter overbruggen. En door de kelder konden we ook niet.

En op de verdieping de horizontale afstand afleggen kon ook niet echt ivm opbouwdikte zou dat heel extreem worden, dankzij die Nehobo vloer.

• assje
Muldert schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:12:
Ja ik zeg het eigenlijk verkeerd. De standleiding gaat een stukje door het plafond van de keuken.
Even een tip volgend op één van de grootste lessen voor mij uit mijn verbouwing: denk aan akoestische isolatie. Zeker in jouw villa is het echt armoedig om water te horen plonzen als de toilet doorgetrokken wordt. Pak die leiding in met geschikte akoestische isolatie en stop koven zo veel mogelijk vol met steenwol oid.

• Bobmeister
[...]

Voor vrijwel alles zijn extra maatregelen nodig. Een bad bijv, en een boiler al helemaal.

Ik heb maar fancoils gekeken, maar CV leidingwerk leggen is zo mogelijk meer moeite dan een koelleiding voor een airco. Maar ga toch even naar die Java kijken, bedankt!
Ik begin binnenkort waarschijnlijk ook aan de renovatie van een vergelijkbaar huis (400m2 op twee verdiepingen) met nehobo vloer op de BG en verdieping. Welke afwegingen heb je bij jouw huis gemaakt wat betreft het wel/niet vervangen van deze vloer en hoe reëel is het om naar huidige maatstaven te bouwen met een dergelijke vloer?

Ik sloop het liefst de hele nehobo er uit, mits dat constructief gaat lukken.

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-11 20:09

bakvis

Tweakers.Nerd

Bobmeister schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:33:
[...]

Ik begin binnenkort waarschijnlijk ook aan de renovatie van een vergelijkbaar huis (400m2 op twee verdiepingen) met nehobo vloer op de BG en verdieping. Welke afwegingen heb je bij jouw huis gemaakt wat betreft het wel/niet vervangen van deze vloer en hoe reëel is het om naar huidige maatstaven te bouwen met een dergelijke vloer?

Op de beneden verdieping gaat dit wel lukken en zijn er voldoende renovatie systemen te vinden. Op de bovenverdieping wordt het echter een ander verhaal. Daar staan vaak tussenwanden op de vloerdelen waardoor je die verdiepingsvloer niet er uit kunt slopen.

We hebben zelf ook een jaren 6 huis met een NEHOBO verdiepingsvloer (volgens tekening). Gelukkig wel een zandcement vloer op een zandbed, dus geen probleem met NEHOBO issues door vocht in de kruipruimte.

Verdiepingsvloeren zijn vaak een minder groot probleem omdat daar de vocht klachten minder snel optreden.

Mijn Specs

• Muldert
  • Nu online
Bobmeister schreef op woensdag 5 november 2025 @ 15:33:
[...]

Wij hebben nehobo op alledrie de verdiepingen, vervangen was teveel uit ons budget geweest. We werken met best een strak budget en onze wensen kónden allemaal wel met een Nehobo. Dus er was ook niet echt een goede case om dat eruit te halen. Het liefste zou ik inderdaad renovatie breedplaatvloeren erin zetten o.i.d, maar je hebt een cascaderend probleem.
De verdiepingsvloer kan er alleen uit als de breedplaatvloer ook opgevangen kan worden door de begane grond.
De begane grond vloer kan er alleen uit als de breedplaatvloer ook opgevangen kan worden door de kelder.
En die vloer kan er uit, maar dan ben je bijna op het punt dat je beter kan herbouwen! In ons geval was de kelder ook nog eens volledig afgewerkt, en gaat dat binnenkort als onze "bouwkeet" functioneren waar we tijdelijk gaan wonen - ook allemaal niet haalbaar als we de verdiepingen gesloopt hadden.

• Kodess
[...]

Toen ik de schrootjes uit de woonkamer haalde kreeg ik behoorlijk wat stress bij het zien van die nehobo vloer. Wist al dat die er lag, maar het ziet er gewoon niet stabiel uit. Zeker niet als je ziet dat ze in die tijd gewoon gaten maakten, ook al gaat je vloerbelasting dan omlaag. Gelukkig heeft onze constructeur me gerust kunnen stellen, het loopt allemaal niet zo nauw blijkbaar :+
De afvoer van de wc en het bad moeten horizontaal wat afstand afleggen naar de standleiding, hebben ze gewoon door de nehobo gedaan. Op de beganegrond zie je gewoon houten platen op de plek waar die leiding zitten, want daar hebben ze dus de nehobo broodjes eruit getikt...

Weet je zeker dat je overal maatregelen voor moet nemen?
Wat is de draagkracht van je nehobo?

Onze nehobo vloer kan gewoon een bad dragen, zat er ook al. En een boiler van 300 liter op zolder lukt ook nog.
Onze draagkracht is 200kg/m2, maar daarmee bedoelen ze dat er dus op elke m2 tegelijkertijd 200k g kan staan. Als je dus een paar m2 eromheen hebt waar minder gewicht op staat....

Wij gaan juist wel voor fancoils omdat er al overal verwarmingsbuis ligt, die haal ik eruit en vervang ik door iets dikkere en geisoleerde buizen. Condensatie gaat of rechtstreeks naar buiten, of naar afvoeren die in alle kamers dichtbij zijn. Airco zou bij ons juist lastig worden omdat we geen ruimte hebben voor een verlaagd plafond (verdiepingshoogte is 2.3m en daarboven zit een zolder die we ook willen gebruiken)
Had gekeken naar radiator berekeningen maar die gaan blijkbaar uit van 0 isolatie en minimaal 2 buitenmuren. Met een warmte verlies berekening werd de benodigde verwarmings/koelings capaciteit een stuk minder

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Muldert
  • Nu online
Kodess schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:20:
[...]

Toen ik de schrootjes uit de woonkamer haalde kreeg ik behoorlijk wat stress bij het zien van die nehobo vloer. Wist al dat die er lag, maar het ziet er gewoon niet stabiel uit. Zeker niet als je ziet dat ze in die tijd gewoon gaten maakten, ook al gaat je vloerbelasting dan omlaag. Gelukkig heeft onze constructeur me gerust kunnen stellen, het loopt allemaal niet zo nauw blijkbaar :+
De afvoer van de wc en het bad moeten horizontaal wat afstand afleggen naar de standleiding, hebben ze gewoon door de nehobo gedaan. Op de beganegrond zie je gewoon houten platen op de plek waar die leiding zitten, want daar hebben ze dus de nehobo broodjes eruit getikt...

Weet je zeker dat je overal maatregelen voor moet nemen?
Wat is de draagkracht van je nehobo?

Onze nehobo vloer kan gewoon een bad dragen, zat er ook al. En een boiler van 300 liter op zolder lukt ook nog.
Onze draagkracht is 200kg/m2, maar daarmee bedoelen ze dat er dus op elke m2 tegelijkertijd 200k g kan staan. Als je dus een paar m2 eromheen hebt waar minder gewicht op staat....

Wij gaan juist wel voor fancoils omdat er al overal verwarmingsbuis ligt, die haal ik eruit en vervang ik door iets dikkere en geisoleerde buizen. Condensatie gaat of rechtstreeks naar buiten, of naar afvoeren die in alle kamers dichtbij zijn. Airco zou bij ons juist lastig worden omdat we geen ruimte hebben voor een verlaagd plafond (verdiepingshoogte is 2.3m en daarboven zit een zolder die we ook willen gebruiken)
Had gekeken naar radiator berekeningen maar die gaan blijkbaar uit van 0 isolatie en minimaal 2 buitenmuren. Met een warmte verlies berekening werd de benodigde verwarmings/koelings capaciteit een stuk minder
Ja die Nehobo onrust is ook gewoon dat ik het niet helemaal weet. En het voelt goedkoper, slechter aan. We hebben duidelijk een huis wat slechter dan de toen geldende bouwbesluiten, gebouwd is. Nehobo, asbest, maar ook zeer dun bemeten gordingen en spanten bijvoorbeeld, maakt het geheel wat gammeler haha.

• tux-87
Nehobo vloeren met een druklaag kunnen best wat hebben. Dan maakt het ook niet zoveel uit als er broodjes beschadigd zijn. De broodjes an sich zijn hol en hebben geen constructieve waarde.

Zie dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMNjATchcARCm94U0zhHXVaU2dA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/o0a2CMDCe040R5VcPOmHJ0qY.jpg?f=user_large

Er vormen zich gewapende betonribben tussen de stenen. Dat geeft de stijfheid.

In de holle stenen ging vaak het leidingwerk. Dan waren ze van boven open gemaakt of van onder.

Nehobo vloeren hebben vaak problemen door het roesten van de wapening. Als dat niet aan de hand is dan is er geen probleem.

[ Voor 18% gewijzigd door tux-87 op 05-11-2025 19:52 ]

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:58
Wij hebben ze ook en zonder problemen. Als onze kindjes staan te dansen in de slaapkamer dan merk je wel dat er meer flex in zit dan in ons eerdere betonhuis.
Voor onze 300 liter boiler heb ik wapeningsnet op de dekvloer ingestort om de druk te spreiden en deze staat bij een funderingsmuurtje.

Het is goedkopere bouw geweest, maar als je geen roestproblemen hebt is er niets aan de hand.

• Fr33z
  • Laatst online: 10:09
Kodess schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 23:30:

Als je wel fancoils wilt maar niet 800-1000 euro per unit dan kan ik deze units aanraden: https://www.grassiasrl.co...er-wifi-ready-attacco-sx/ (heb 'm zelf ook ;) kostte me incl. verzending zo'n 400 euro voor 1

• Muldert
  • Nu online
BiLLY_daKid schreef op woensdag 5 november 2025 @ 20:11:
Wij hebben ze ook en zonder problemen. Als onze kindjes staan te dansen in de slaapkamer dan merk je wel dat er meer flex in zit dan in ons eerdere betonhuis.
Voor onze 300 liter boiler heb ik wapeningsnet op de dekvloer ingestort om de druk te spreiden en deze staat bij een funderingsmuurtje.

Het is goedkopere bouw geweest, maar als je geen roestproblemen hebt is er niets aan de hand.
Goeie tip, zal ik ook zo goed naar kijken :-) Recht boven een muurtje kan toch nauwelijks een probleem zijn lijkt me

• Kodess
tux-87 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 19:50:
Nehobo vloeren met een druklaag kunnen best wat hebben. Dan maakt het ook niet zoveel uit als er broodjes beschadigd zijn. De broodjes an sich zijn hol en hebben geen constructieve waarde.

Zie dit plaatje:

[Afbeelding]

Er vormen zich gewapende betonribben tussen de stenen. Dat geeft de stijfheid.

In de holle stenen ging vaak het leidingwerk. Dan waren ze van boven open gemaakt of van onder.

Nehobo vloeren hebben vaak problemen door het roesten van de wapening. Als dat niet aan de hand is dan is er geen probleem.
Er zijn wel verschillende soorten nehobo. Je hebt ook met stenen die 2 holle ruimtes hebben. Je hebt met een wapeningsstaaf onder maar ook boven in de beton rib.
Bij ons zijn sommige wapeningsstaven zichtbaar en ook 'bruin'. De constructeur gaf aan dat ze juist een beetje moeten roesten voor een goeie verbinding met het beton. Alleen als het met vocht is gaat het fout.

En je had ook kwaaitaalvloeren vroeger, die lijken op nehobo, en die waren juist heel gevaarlijk. Die voegde versnellers toe aan het beton, waardoor de wapening meteen heel erg ging corroderen en je meteen betonrot had.
De meeste horror verhalen gaan eigenlijk over kwaaitaalvloeren. Nehobo, zeker als verdiepingsvloer, werkt prima.

@Muldert Hoe ga je je WTW doen door de Nehobo :9
Daar zit ik nog mee. Ik kan, en mag van de constructeur, sowieso zonder problemen door het holle gedeelte heen. Ik weet zeker dat 100mm buizen + ventiel dus kunnen. 125mm moet ik nog even goed opmeten of het kan (ben nu aan het verbouwen)

[ Voor 8% gewijzigd door Kodess op 05-11-2025 21:03 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• Muldert
  • Nu online
Kodess schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:02:
[...]

@Muldert Hoe ga je je WTW doen door de Nehobo :9
Daar zit ik nog mee. Ik kan, en mag van de constructeur, sowieso zonder problemen door het holle gedeelte heen. Ik weet zeker dat 100mm buizen + ventiel dus kunnen. 125mm moet ik nog even goed opmeten of het kan (ben nu aan het verbouwen)
Ik begin haast te twijfelen of ik dan wel Nehobo heb. Ik heb zulke grote ruimtes nooit gezien. Ik ga de doorvoer bij de oude schoorsteen eens bekijken morgen.

Mijn leidingwerk is allemaal in verlaagde plafonds gepland nu. We hebben op de begane grond ongeveer 2,60 meter, dus daar kan wel 10cm plafond vanaf.

• Kodess
Muldert schreef op woensdag 5 november 2025 @ 21:15:
[...]

Ik begin haast te twijfelen of ik dan wel Nehobo heb. Ik heb zulke grote ruimtes nooit gezien. Ik ga de doorvoer bij de oude schoorsteen eens bekijken morgen.

Mijn leidingwerk is allemaal in verlaagde plafonds gepland nu. We hebben op de begane grond ongeveer 2,60 meter, dus daar kan wel 10cm plafond vanaf.
Hier een voorbeeld van hoe de vorige eigenaar het niet helemaal netjes had gedaan met een extra verwarming aanleggen.
Je hoort dus niet door de betonnen rib te gaan, maar alleen door het holle gedeelte. Heeft deze installateur dus op 1 of andere manier de betonnen rib met wapening tussen de leidingen gekregen, maar 1 van de leidingen wel door de rib heen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ho81HgXn-quUXKXCi7rZRp1j2PA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eB621Id4pDqlDh4Hx2wlHTc0.jpg?f=fotoalbum_large

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

• onetime
  • Niet online
@Muldert 2,60 is vaak de BG plafond hoogte, en 2,40 voor de 1e etage. In mijn beleving voelt lager dan 2,60 voor grote ruimtes als de woonkamer als "laag". Ik zou een verlaagd plafond proberen te voorkomen.

• Bobmeister
Muldert schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:02:
[...]

Wij hebben nehobo op alledrie de verdiepingen, vervangen was teveel uit ons budget geweest. We werken met best een strak budget en onze wensen kónden allemaal wel met een Nehobo. Dus er was ook niet echt een goede case om dat eruit te halen. Het liefste zou ik inderdaad renovatie breedplaatvloeren erin zetten o.i.d, maar je hebt een cascaderend probleem.
De verdiepingsvloer kan er alleen uit als de breedplaatvloer ook opgevangen kan worden door de begane grond.
De begane grond vloer kan er alleen uit als de breedplaatvloer ook opgevangen kan worden door de kelder.
En die vloer kan er uit, maar dan ben je bijna op het punt dat je beter kan herbouwen! In ons geval was de kelder ook nog eens volledig afgewerkt, en gaat dat binnenkort als onze "bouwkeet" functioneren waar we tijdelijk gaan wonen - ook allemaal niet haalbaar als we de verdiepingen gesloopt hadden.
Check. Mijn plan is om sowieso de begane grond er uit te halen. Die is maar gedeeltelijk onderkelderd dus ik verwacht daar niet al te veel gekkigheid. De trap naar de 1e moet echter ook verplaatst worden, dus er gaat hoe dan ook gesleuteld worden aan de verdiepingsvloer. Moeilijk moeilijk allemaal, zat er maar een houten verdiepingsvloer in.. :+

• tux-87
Ik vraag me vooral af: is er schade aan de vloeren? Mijns inziens wordt de nehobo vloer ten onrechte vaak in het hoekje van manta) kwaaitaal gedrukt. Dat is maar ten dele zo. Ik durf er zelfs nog aan te twijfelen of er daadwerkelijk chlorideschade is bij deze vloeren of dat dat met name wordt ingegeven door het steeds deels overnemen van landing pages over manta/kwaaitaal. Volgens mij komt het rotten vooral door ondiepe wapening en een vochtig milieu.

Ik zou toch echt liever een nehobo vloer hebben dan een houten vloer, zeker op de verdieping. Het is niet perfect, het is geen moderne breedplaatvloer. Maar ook niet perse problematisch.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste