Renovatie 600m2 villa

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-12 17:52
onetime schreef op donderdag 6 november 2025 @ 07:49:
@Muldert 2,60 is vaak de BG plafond hoogte, en 2,40 voor de 1e etage. In mijn beleving voelt lager dan 2,60 voor grote ruimtes als de woonkamer als "laag". Ik zou een verlaagd plafond proberen te voorkomen.
Ik zeg het verkeerd, even opgezocht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WW2pAaTtsIvD-4K_7Bmp4lGAWk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/icPMYaVQgXmJ4c4l701gCI4R.png?f=fotoalbum_tile
2715 plafondhoogte, zeg 15mm afwerkvloer (da's al ruim) dan moet 2600 zeker haalbaar zijn. Ik hoop 2650 als we dat een beetje slim doen.

Die 2 stalen liggers in de woonkamer worden dan bijv 2 verdiepte delen van de het plafond, daar kunnen we wel wat mee denk ik

• Muldert

Je hebt 200m2 en geen uitbouw, wat doe je?

Terwijl wat klusjesmannen doorgaan met de dakisolatie (wat een klus is dat, met een T-dak en al die gordingen, houtwol, pro clima folio, alles aftapen. Man man man) en de asbest saneerder eindelijk ingepland staat, zijn wij verder aan het plannen met de benedenverdieping. Elke verdieping is ongeveer even groot, iets onder de 200m2.

We komen uiteraard geen m2's tekort, maar toch worstelen we met een aantal layout opties. Onze wensen voor de benedenverdieping:
- grote leefkeuken, open met de woonkamer
- veel licht, nu vrij donker nog/weinig ramen
- de garage idealiter behouden als garage, liefste zelfs met ruimte voor een auto nog
- kantoor van zowel mij als mijn vrouw op de woonverdieping (ivm eventueel verhuren of logees in het souterrain willen we daar geen kantoor houden)
- speelhoek voor de kinderen (die zijn nog echt klein-klein dus we willen het speelgoed wat kunnen beperken in een hoek, maar ze niet verbannen naar een aparte ruimte, dus dit moet in of naast de woonkamer zijn)

Het past gewoon niet

Ik kan hier wel de legio aan opties uit floorplanner plaatsen maar we hebben echt een hele hoop gepuzzeld. In de meeste gevallen betekende dat dat er meerdere wensen zoals hierboven niet doorgingen. De grootste frustaties waren:
- geen echte garage (later een tuinhuis/schuur bouwen dan nodig)
- geen kantoor op begane grond voor 1 of 2 van ons (minder flexibel met de toekomst van het souterrain)
- geen bijkeuken (hebben we nu ook niet, en missen we wel heel erg)
- speelhoek van de kinderen heel erg apart van de woonkamer
etc

Stiekem toch een uitbouw

Op aandringen van mijn vrouw (ik vond het eigenlijk te duur, en overdreven onnodig) heb ik een uitbouw getekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifP7aGYjOZ3EP4WuPhNkRryc9B4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PhBXz19e2ZqCWuQg4oBLDJzJ.png?f=fotoalbum_large

Met een hoop zelf doen, HSB opbouw, en geen gekke installaties is dat uit mijn eigen budget voor ongeveer 50k te doen. Waarbij ik de betonvloer en muurdoorbraak wil uitbesteden.
Dat geeft opeens wel een hoop lucht, in de woonkamer de flexibiliteit die we zoeken én een hoop extra ramen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-MTkxD3o6rp63RX9dyC3H3DYOg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dq1LUbfeJRxITN7DB1lEM7pJ.png?f=fotoalbum_large
"Maar dan is een 2e uitbouw voor een kantoor toch niet veel extra als we toch bezig zijn?"
Zucht, oke. Ik weer puzzelen, 2 tegelijk is uiteraard een stuk voordeliger, en WEER minder concessies die we moeten doen.

Maar nu wordt het wel rommelig, het terras dat aan de keuken grenst wordt nu opeens opgesloten tussen uitbouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gam_eo63CyXtqDw3ONQ4WPAAdbI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wsKIdQQzn203OtmjK7YHfIAA.png?f=fotoalbum_large
En toen hadden we dit:
Wat nou als we 2 uitbouwen plaatsen, allebei net uitstekend op de zijmuren. Door dat uitsteken is er meer licht in de uitbouw, er is meer ruimte op het terras aan de keuken, en de woonkamer voelt minder kil als 1 groot blok (dat voelde in de 3D tekeningen eerder wel zo, met een 'rechte' uitbouw).
En nu?
Dit laten we even bezinken maar dit lijkt wel een goeie optie. Flinke extra klus wel, die de verbouwing behoorlijk gaat vertragen en een enorme hap uit het budget neemt. Maar de muurdoorbraak en grote set harmonicadeuren was al gebudgeteerd, dat kost de uitbouw dus niet 'extra'. Isolatie kopen we in bulk net als hout, ik heb een goedkope timmerman. Het zijn vooral de kosten voor extra kozijnen, 2x een betonvloer met vorstrand en natuurlijk veel tijd wat het gaat kosten. Het scheelt dat we niet hoeven te heien hier. Ik overweeg die betonplaat zelf te doen, maar graafwerk alleen is al een kluif dus afhankelijk van de offerte pas ik daarvoor denk ik.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:20
eerste plaatje is situatie nu?
jammer dat er geen maten bij staan maar het lijkt me dat er echt zat ruimte is en jullie graag in enorme ruimtes vertoeven? is het een optie om een professionele blik te laten tekenen?
wat is er naast je mudroom getekend? buitenunits?

hoe kom je dit huis binnen? Je zou zeggen via de hal rechts, maar dan moet je dus door je garage/washok, kantoor om in je keuken uit te komen? of door die andere hal maar dan kom je binnen in een speelkamer. en beide hal hebben geen ingang van buiten? hoe groot is het oppervlak van wat je speelkamer noemt?
wat nu washok/pantry heet dat is bij de meeste mensen gecombineerd een bijkeuken. als je al in je garage binnenkomt, dan hoeft er toch niet ook nog eens een mudroom?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-12 20:23
Waarom dan niet meteen de hele achtergevel naar achteren trekken? De harmonicadeuren naar de achterste lijn toe en binnenin glazen binnendeuren. Kost niet tot nauwelijks extra in dit geval, levert je minder verlies/geveloppervlak naar buiten toe en geeft je buiten de zomermaanden een volwaardig binnenterras/serre.

Voor het oog krijg je dan 1 strakke lijn als achtergevel ipv een wat rommelige getrapte look.

[ Voor 13% gewijzigd door RonJ op 23-11-2025 10:14 ]

All-electric.

• Muldert
No Hands schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:41:
eerste plaatje is situatie nu?
jammer dat er geen maten bij staan maar het lijkt me dat er echt zat ruimte is en jullie graag in enorme ruimtes vertoeven? is het een optie om een professionele blik te laten tekenen?
wat is er naast je mudroom getekend? buitenunits?

hoe kom je dit huis binnen? Je zou zeggen via de hal rechts, maar dan moet je dus door je garage/washok, kantoor om in je keuken uit te komen? of door die andere hal maar dan kom je binnen in een speelkamer. en beide hal hebben geen ingang van buiten? hoe groot is het oppervlak van wat je speelkamer noemt?
wat nu washok/pantry heet dat is bij de meeste mensen gecombineerd een bijkeuken. als je al in je garage binnenkomt, dan hoeft er toch niet ook nog eens een mudroom?
Ja de eerdere tekeningen waren vollediger, dit was mijn eigen schets. Je komt onderin binnen, bij 'hal'.
RonJ schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:10:
Waarom dan niet meteen de hele achtergevel naar achteren trekken? De harmonicadeuren naar de achterste lijn toe en binnenin glazen binnendeuren. Kost niet tot nauwelijks extra in dit geval, levert je minder verlies/geveloppervlak naar buiten toe en geeft je buiten de zomermaanden een volwaardig binnenterras/serre.

Voor het oog krijg je dan 1 strakke lijn als achtergevel ipv een wat rommelige getrapte look.
Thanks voor je input!
De muurdoorbraken zijn dan een stuk ingewikkelder en duurder, daarom schreef ik dat eigenlijk direct af. En het 'midden' van de woning (zeg maar rondom de keuken) komt verder weg van daglicht. Ik ben soms in huizen waar dat het midden van de woning heel erg donker maakt.
Ik ga het toch even uitwerken! Dank je

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:46
Hoe ga je dat oplossen met de ramen in het souterrain? Dat lijkt mij ook echt wel een minpuntje.

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar kijkende naar de ruimte op de BG en souterrain lijkt mij dit wat overtrokken... In hoeverre is het realistisch dat je het volledige souterrain verhuurd of kwijt bent aan logees?

Wat ga je met de speelruimte doen als de kinderen ouder zijn? Moeten de kantoren dermate groot zijn?

Zowel de speelruimte als beide kantoren zijn nu groter als de woonkamer van menig jong gezin

• Muldert
nooberke schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:37:
Hoe ga je dat oplossen met de ramen in het souterrain? Dat lijkt mij ook echt wel een minpuntje.

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar kijkende naar de ruimte op de BG en souterrain lijkt mij dit wat overtrokken... In hoeverre is het realistisch dat je het volledige souterrain verhuurd of kwijt bent aan logees?

Wat ga je met de speelruimte doen als de kinderen ouder zijn? Moeten de kantoren dermate groot zijn?

Zowel de speelruimte als beide kantoren zijn nu groter als de woonkamer van menig jong gezin
Ja dat is de stem in mijn achterhoofd ook. Op papier is makkelijk praten maar zeker als je in een half gesloopte woning staat is het heel lastig om in te schatten hoe groot iets nu echt is..

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:59
Als je er vanuit gaat dat een beetje rijtjeswoning een krappe 50m2 oppervlak heeft moet je met 200m2 niet gaan zeuren dat het te klein is tenzij er 10 kinderen rondlopen want dan wordt het denk ik wel krap.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-12 20:23
Muldert schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:25:
Thanks voor je input!
De muurdoorbraken zijn dan een stuk ingewikkelder en duurder, daarom schreef ik dat eigenlijk direct af. En het 'midden' van de woning (zeg maar rondom de keuken) komt verder weg van daglicht. Ik ben soms in huizen waar dat het midden van de woning heel erg donker maakt.
Ik ga het toch even uitwerken! Dank je
Waarom dat dan? Harmonicadeuren dragen niets, dus een stalen balk bij je keuken in de huidige gevel plaatsen moet toch wel?

Ik zou het dan zo doen waarbij je het licht argument eenvoudig oplost met een (of 2) velux dakvenster(s), dan krijg je aan de zijkant geen uitstekende delen tov de huidige gevel, dat oogt niet alleen rommelig maar is vooral ook duur, duur als in: Er zijn veel meer details nodig om goed aan te sluiten op je gevel, meer kozijnen, veel meer geveloppervlak (en dus warmteverlies) dat uiteindelijk veel kost door meer meters (denk ook aan de dakoverspan, verspringende goten, riool moet van de gevel af omgelegd worden, veel meer boeidelen, etc.) en er zijn meer hoeken in je fundering nodig, dus meer meters. You get the point ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWBXgsxHYF9yAP5m-pv3bcjSHqo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vDmFIA7FkK9DCfNz8PmtW0qQ.png?f=fotoalbum_large

NB: Ik zou persoonlijk toch de garage of kelder tot kantoor maken en een extern bouwsel neerzetten voor evt. logees en verhuur. Misschien wat duurder en kan lastig zijn met vergunning als je naar 2 verdiepingen wilt, maar privacy is onbetaalbaar.

All-electric.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:20
Muldert schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:51:
[...]

Ja dat is de stem in mijn achterhoofd ook. Op papier is makkelijk praten maar zeker als je in een half gesloopte woning staat is het heel lastig om in te schatten hoe groot iets nu echt is..
Maar je weet toch hoer lang een meter is?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bouw een tuinhuis en een tunnel door de tuin daarheen. Als je onder een vijver door moet maak je daar de bovenkant van de tunnel van glas zodat je naar de vissen boven je kan kijken.

• Muldert
RonJ schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:11:
[...]

Waarom dat dan? Harmonicadeuren dragen niets, dus een stalen balk bij je keuken in de huidige gevel plaatsen moet toch wel?

Ik zou het dan zo doen waarbij je het licht argument eenvoudig oplost met een (of 2) velux dakvenster(s), dan krijg je aan de zijkant geen uitstekende delen tov de huidige gevel, dat oogt niet alleen rommelig maar is vooral ook duur, duur als in: Er zijn veel meer details nodig om goed aan te sluiten op je gevel, meer kozijnen, veel meer geveloppervlak (en dus warmteverlies) dat uiteindelijk veel kost door meer meters (denk ook aan de dakoverspan, verspringende goten, riool moet van de gevel af omgelegd worden, veel meer boeidelen, etc.) en er zijn meer hoeken in je fundering nodig, dus meer meters. You get the point ;)

[Afbeelding]

NB: Ik zou persoonlijk toch de garage of kelder tot kantoor maken en een extern bouwsel neerzetten voor evt. logees en verhuur. Misschien wat duurder en kan lastig zijn met vergunning als je naar 2 verdiepingen wilt, maar privacy is onbetaalbaar.
Leuke toevoeging, ik ga er mee aan de slag.

We verwachten in de nabije toekomst wel een mantelzorg behoefte in de familie, daarom is dit überhaupt zo'n perfecte woning voor ons. In huis (souterrain) is dan wel heel veel idealer dan in de tuin. Ook omdat dat voor degene die er komt te leven een stuk prettiger is.

Qua privacy, het heeft een eigen ingang dat is al een enorme plus. Ik heb wat geluidslekken opgespoord en dat lijkt enorm mee te vallen :-)

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:14
Afhankelijk van hoe snel het souterrain gevuld is met logees zou ik daar de kantoren maken, wat doe je anders met die gigantische ruimte?
En is in het geval van matelzorg echt het gehele souterrain daar voor nodig? Of kun je daar nog een apart kantoor in maken?

Op de kavel is volgens mij ook genoeg ruimte om een garage te bouwen met daar bij in (of op de zolder) kantoorruimte. Dat hoeft niet direct, kan ook als de kinderen groter zijn en/of souterrain daadwerkelijk bewoond gaat worden natuurlijk.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:55

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Muldert schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:51:

We verwachten in de nabije toekomst wel een mantelzorg behoefte in de familie, daarom is dit überhaupt zo'n perfecte woning voor ons. In huis (souterrain) is dan wel heel veel idealer dan in de tuin. Ook omdat dat voor degene die er komt te leven een stuk prettiger is.

Qua privacy, het heeft een eigen ingang dat is al een enorme plus. Ik heb wat geluidslekken opgespoord en dat lijkt enorm mee te vallen :-)
En dan is de vraag of de ruimten die je wil gaan gebruiken voor de mantelzorg wel voldoen aan een aantal vereisten om in te mogen wonen (verblijfsruimte).
Verder is hoe je het wil toepassen (mantelzorg) weer geen mantelzorgwoning zoals de wetgever er over denkt. Maar denk je meer aan appartementsrecht / splitsing van de woning in 2 BAG objecten waar de gebruiksfunctie wonen aan toegekend is. En om een (2de) gebruiksfunctie wonen te krijgen in je huidige pand moet ook weer aan veel vereisten worden voldaan.

Dus ik zou eerst boeken onderzoek doen wat haalbaar is wat je voor ogen hebt .
Anders wordt het niet meer dan een zorgbehoevende persoon die ingeschreven gaat worden op jullie huidige woonadres. En dat zou ook kunnen als je dat prettig vind, maar ook daar zijn juridisch weer voor/nadelen aan.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Pagina: 1 2 3 4 Laatste