Indeling bovenverdieping
We hebben inmiddels wat kennismakingen achter de rug met dakdekkers, bouwkundigen, etc. De gekozen bouwkundige gaat beginnen met een 3D model zodat straks alle techniek en constructiedetails een goed uitgangspunt hebben, i.v.m zijn planning zal dat een aantal weken duren.
Het plan blijft om van boven naar beneden (eerst de bovenverdieping) en van buiten naar binnen te werken. We zijn er nog niet over uit of het dak totaal gerenoveerd wordt tot een warm dak, of dat we van binnen gaan isoleren. Die keus maken we als we met de bouwkundige een doorloop gaan doen denk ik.
Voor ons dus tijd om eens goed te kijken naar de indeling, niet echt impact op het plan van het dak maar zeker het eerstvolgende daarna en wat de grootste impact op de eerste planning gaat hebben.
De situatie
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Het plan
De nokzolders die er nog zijn gaan we gebruiken voor techniek. WTW, waarschijnlijk 2 units, warmtepomp, boilers, etc. De verdieping heeft nu vloerverwarming maar de hele dekvloer gaat er waarschijnlijk uit omdat alle afvoeren en leidingen in de dekvloer liggen, dus ook nieuwe vloerverwarming.
De 'zuid' kamers zijn in redelijk staat, stucen en nieuwe plafonds. Nieuwe kozijnen misschien nu, misschien later.
De 'oost' kamers: die berging wordt een slaapkamer dmv een dakkapel of dakraam. De entree moet dan naar de hal ipv naar de kamer ernaast, en dat past net wel/niet naast de trap. Even inmeten in het werk als we daar weer zijn, anders moet er een gangetje gemaakt worden ín de grote kamer ernaast. Ook hier stucwerk, dakkapel renovatie, nieuwe kozijnen, niet heel veel geks.
De badkamer wordt gewoon gerenoveerd, is ook weinig van over. Alle leidingen en afvoer gaan we vervangen.
Dan de 'west wing'. Het idee is hier een grote master suite van te maken. Ruim slaapdeel, een badkamer en een inloopkast. De vraag is, hoé.
En dan niet technisch hoe, maar vooral de indeling. We hebben al een aantal ideeën gehad:
De wanden probeer ik zoveel mogelijk recht onder de spant te houden, waar ze nu ook zitten/zaten. Ook omdat ik nog niet zeker weet of dat draagwanden zijn. De spant loopt van de linkerwang van de dakkapel linksboven, naar de 'middenwang' van de dakkapel linksonder, if that makes sense.
Van links naar rechts, boven naar beneden:
1: Doorloop langs bad- kastkamer:
Mooi dat het bed bij de balkondeuren staat, je loopt door een soort gang naar je slaapdeel toe waarbij je links/rechts openingen hebt voor de half ensuite badkamer en inloopkast. Dit was ons eerste plan.
Maar, het is wel erg ver weg van de gang en dus van de kinderen. Ik weet het, de kinderen zijn niet altijd klein. Maar de komende jaren hebben we nog wel nachtmerries, in bed kruipers, of gewoon kinderen die even bij ons langs komen. Deze afstand voelt te kil/afstandelijk.
2: Babykamer dichtbij:
Een optie is om flink met de kamers te gaan schuiven. Technisch wat ingewikkelder maar dan zou één slaapkamer tegen de master aanzitten. Fijn voor #4 (als die inderdaad komt) maar de andere kinderen nog steeds ver weg.
3: Badkamer bij het balkon:
Leuk dat het bad lekker bij het balkon zit (al overwegen we het balkon te slopen gezien de slechte staat en het daglicht dat het beneden wegneemt maar het slaapgedeelte krijgt nu wel erg weinig daglicht vergeleken met die grote balkondeuren.
4: Inloop het hoekje om:
Hoewel het bed in afstand nog wel vrij ver van de deur staat is de line-of-sight/sound wel direct, voelt iets dichterbij. Badkamer lijkt wat krap, ruime inloopkast maar een deel van het daglicht gaat 'verloren' aan die kast, is niet per sé nodig (sterker nog, misschien niet eens gewenst als er kleren open en bloot hangen soms?
5: 3 lange kamers:
Eenzelfde 'opening' als ervoor direct naar het bed, maar nu een lange ruimte met de balkondeuren vol op het bed dat lijkt me wel mooi. De inloopkast tegen de zuidelijke wand, met een toog of opening, of schuifdeuren, waardoor ook die dakkapel veel licht nog in de slaapkamer geeft. De badkamer heeft ook flink licht van de ándere dakkapel, maar heeft wel een wat gekke smalle vorm. Verkijk je niet op die badkamer want hij is alsnog 2,40 x 6,50 (excl wc).
Ik denk dat "inloop het hoekje om" momenteel mijn voorkeur heeft. "Doorloop langs bad- kastkamer" vind ik esthetisch het mooiste en logische ruimte indeling, maar dat is wel echt te 'ver' ivm de kinderen.
Ik ben heel benieuwd naar wat jullie meningen zijn en in hoeverre er nog originele alternatieven te verzinnen zijn. Eens in de zoveel dagen klikt er iets in mijn hoofd en maak ik snel een nieuwe tekening "dat kan ook nog!" maar echt het perfecte plaatje hebben we nog niet.
[
Voor 100% gewijzigd door
Muldert op 08-03-2025 22:28
]