Je hebt 200m2 en geen uitbouw, wat doe je?
Terwijl wat klusjesmannen doorgaan met de dakisolatie (wat een klus is dat, met een T-dak en al die gordingen, houtwol, pro clima folio, alles aftapen. Man man man) en de asbest saneerder eindelijk ingepland staat, zijn wij verder aan het plannen met de benedenverdieping. Elke verdieping is ongeveer even groot, iets onder de 200m2.
We komen uiteraard geen m2's tekort, maar toch worstelen we met een aantal layout opties. Onze wensen voor de benedenverdieping:
- grote leefkeuken, open met de woonkamer
- veel licht, nu vrij donker nog/weinig ramen
- de garage idealiter behouden als garage, liefste zelfs met ruimte voor een auto nog
- kantoor van zowel mij als mijn vrouw op de woonverdieping (ivm eventueel verhuren of logees in het souterrain willen we daar geen kantoor houden)
- speelhoek voor de kinderen (die zijn nog echt klein-klein dus we willen het speelgoed wat kunnen beperken in een hoek, maar ze niet verbannen naar een aparte ruimte, dus dit moet in of naast de woonkamer zijn)
Het past gewoon niet
Ik kan hier wel de legio aan opties uit floorplanner plaatsen maar we hebben echt een hele hoop gepuzzeld. In de meeste gevallen betekende dat dat er meerdere wensen zoals hierboven niet doorgingen. De grootste frustaties waren:
- geen echte garage (later een tuinhuis/schuur bouwen dan nodig)
- geen kantoor op begane grond voor 1 of 2 van ons (minder flexibel met de toekomst van het souterrain)
- geen bijkeuken (hebben we nu ook niet, en missen we wel heel erg)
- speelhoek van de kinderen heel erg apart van de woonkamer
etc
Stiekem toch een uitbouw
Op aandringen van mijn vrouw (ik vond het eigenlijk te duur, en overdreven onnodig) heb ik een uitbouw getekend:
Met een hoop zelf doen, HSB opbouw, en geen gekke installaties is dat uit mijn eigen budget voor ongeveer 50k te doen. Waarbij ik de betonvloer en muurdoorbraak wil uitbesteden.
Dat geeft opeens wel een hoop lucht, in de woonkamer de flexibiliteit die we zoeken én een hoop extra ramen.
/f/image/Dq1LUbfeJRxITN7DB1lEM7pJ.png?f=fotoalbum_large)
"Maar dan is een 2e uitbouw voor een kantoor toch niet veel extra als we toch bezig zijn?"
Zucht, oke. Ik weer puzzelen, 2 tegelijk is uiteraard een stuk voordeliger, en WEER minder concessies die we moeten doen.
Maar nu wordt het wel rommelig, het terras dat aan de keuken grenst wordt nu opeens opgesloten tussen uitbouwen.
/f/image/wsKIdQQzn203OtmjK7YHfIAA.png?f=fotoalbum_large)
En toen hadden we dit:
Wat nou als we 2 uitbouwen plaatsen, allebei net uitstekend op de zijmuren. Door dat uitsteken is er meer licht in de uitbouw, er is meer ruimte op het terras aan de keuken, en de woonkamer voelt minder kil als 1 groot blok (dat voelde in de 3D tekeningen eerder wel zo, met een 'rechte' uitbouw).
En nu?
Dit laten we even bezinken maar dit lijkt wel een goeie optie. Flinke extra klus wel, die de verbouwing behoorlijk gaat vertragen en een enorme hap uit het budget neemt. Maar de muurdoorbraak en grote set harmonicadeuren was al gebudgeteerd, dat kost de uitbouw dus niet 'extra'. Isolatie kopen we in bulk net als hout, ik heb een goedkope timmerman. Het zijn vooral de kosten voor extra kozijnen, 2x een betonvloer met vorstrand en natuurlijk veel tijd wat het gaat kosten. Het scheelt dat we niet hoeven te heien hier. Ik overweeg die betonplaat zelf te doen, maar graafwerk alleen is al een kluif dus afhankelijk van de offerte pas ik daarvoor denk ik.