Voorlopig naar definitief ontwerp
Na vorige week de sleutel te hebben gekregen ging onze bouwkundig ontwerper al snel de woning in om wat aannames die we tijdens de bezichtigingen hebben gemaakt, te toetsen. Dat viel helaas wat tegen, even voor je idee, dit was ons eerste plan:
/f/image/rSxKArhK8gGAIC60GdMY31PX.png?f=fotoalbum_large)
De badkamers makkelijk naast elkaar, overal mooi licht, en we wilden een open spanconstructie in de slaapkamer.
:strip_exif()/f/image/2c4J13VkiEXKfDKNgjfjozCF.gif?f=fotoalbum_large)
Allereerst, die spanconstructie. Hier komen we erachter dat dit wel degelijk een draagmuur is, en dat het niet een verborgen spant was (zoals we hoopten, dan kun je die versterken en de muur verwijderen) maar dat er helemaal geen spant in de muur zit. Het eerste idee was dat zelfs dat nog wel mee zou vallen:
1. Gordingen stutten
2. Muur afbreken
3. Nieuw spandeel plaatsen met opgedikte slapers in de dakkapel
Maar na wat rekenwerk zou dat een enorm spant moeten zijn om alles op te vangen, omdat het geen volledig spant kan zijn (ivm die dakkapel weer, waar hij recht doorheen moet.)
:strip_exif()/f/image/46RIn2gFtvtQZdPhUYhIe7pb.jpg?f=fotoalbum_large)
Een houten vliering boven de overloop, bleek volledig te rusten om bakstenen rest stukjes..
:strip_exif()/f/image/z1RxW9xw6pslKVMgvJjgfL84.jpg?f=fotoalbum_large)
En de rollaag die als latei zou dienen ónder die vliering was zwaar ondergedimensioneerd, en zakte enorm door. Eronderdoor lopen was levensgevaarlijk omdat die bakstenen elk moment naar beneden zouden kunnen komen. Dus ik heb halsoverkop wat stempels en hout gehaald bij de Hornbach, om even snel die wand op te vangen.
:strip_exif()/f/image/dlfOPHQoLsTG9KT8m0jXGACd.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelukkig ook wat successen, de eerste muren gingen er zo uit. Ik heb een de nieuwe M18 Milwaukee boorhamer gekocht, en daarmee was dit peanuts (5j slagkracht) die 2j blauwe Bosch die ik had verbleekt daar toch bij.
/f/image/LMK4TSKAZbXLLMX473j8i5hj.png?f=fotoalbum_large)
En dan nu ons Voorlopig Ontwerp, we zijn hierop geland met een aantal flinke aanpassingen.
1. Draagmuur ouderslaapkamer blijft staan, dus de hele 'master suite' wordt 180 graden gedraaid. Bijkomend voordeel is dat we nu aan de tuinzijde slapen, en dus geen last hebben van de weg. We gaan voor triple glas, maar ook in de zomer vast wel eens een raampje open.
2. De dakkapel in de ouderbadkamer toch maar volledig in de badkamer betrokken, dat extra licht hebben we in de inloopkast niet nodig, en we dachten dat dit een mooi nisje voor een bad bijv zou zijn, al heeft de tekenaar nu wel een hele grote ingetekend
3. De toilet zat eerst op de gang (zie tekening bovenaan de post) maar die muur was maar tot halverwege de nok gemetseld. Luilakken vroeger blijkbaar. Dus die konden we netjes dichtmaken, maar zou er eigenlijk ook wel raar uitzien. Dus die hele muur gaat eruit, zodat we een grote open hal krijgen, en je aan drie zijdes rond de trap kan lopen. Die toilet is nu verplaatst naar waar de kinderbadkamer zit, nog wel een aparte ingang.
Overigens ook die muur moet opnieuw gedaan worden, ze hadden er in deze woning een handje van om lateien overal weg te laten, elke deuropening moet opnieuw opengehaald worden om een latei te plaatsen. Ook flink wat scheuren boven al die openingen..
4. Voorzetwandjes tussen de kamers, het zijn bakstenen tussenmuren en we zijn wat bezorgd voor geluid, dus 5cm MS voorzetwanden.
5. Tot slot is het balkon eraf, dat gaat hopelijk snel gebeuren want die is verzakt en het water loopt letterlijk zo uit de stopcontacten het huis in..
En nu
Komende week vooral nog veel slopen, het was een gestript huis maar er is toch nog veel te doen. Al het leidingwerk gaat er (boven in ieder geval) helemaal uit, behang, tegels, wat muren. Daarna begint het herstel weer :-) Ik houd me veel bezig met de plannen, en ben nu de WTW, elektra en water layout aan het uitwerken.
Dit voorlopige ontwerp laten we even bezinken, ik denk qua layout is dit het beste wat we kunnen doen. Ik twijfel nog over een paar dingen:
1. Layout van de badkamers, misschien willen we hierover gaan brainstormen met een binnenhuisarchitect o.i.d
2. Inloopkast is nu "om het hoekje", misschien willen we die wand gewoon doortrekken en er bijv. een mooie toog in maken:
https://b3943519.smushcdn...rchway-into-wardrobe.jpeg
3. Slaapkamer 3/4 vind ik dat gangetje heel vervelend, daar konden we geen andere oplossing voor vinden, maar dat blijft wat steken. Dus creatieve ideeën zijn welkom! Een deuropening van slaapkamer 3 naar de gang paste niet onder het dak, de vloer wat uitbreiden boven het trapgat ook niet ivm hoofdruimte tijdens traplopen.