• mxjsptlk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-02 12:09
Rubkeh01 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:36:
Interessant om te lezen dat meerdere gebruikers de balanceren instellingen niet goed hadden staan incl het moment van aanspringen van de backup heater. Dit was bij ons ook het geval. Dit is vorige week aangepast waarna de problemen met opwarmen van SWW een stuk minder zijn geworden.

Daikin vertelde wel dat er momenteel ook veel klachten uit belgië komen m.b.t. SWW opwarming. Wanneer de setpoint opnieuw opwarmen en de hysterese gemist worden, zal de tank niet meer opnieuw opwarmen tenzij er voor handmatig of krachtig gekozen wordt. Daikin gaf aan dat hier een software update voor moet komen.
ja, die viel mij ook op idd.
ook heb ik soms dat hij halverwege een SWW cyclus moet stoppen ivm defrost en dat hij dan niet verder gaat. dan moet ik hem handmatig instellen.

• BurnoutVmax
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 09-02 14:06
Rubkeh01 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:36:
Interessant om te lezen dat meerdere gebruikers de balanceren instellingen niet goed hadden staan incl het moment van aanspringen van de backup heater.
Om de opwarmproblemen van het SWW op te lossen heb ik idd de balanceer instellingen aangepast.
Ik zie echter nog heel vaak de backup heater bijspringen bij een defrost.

Ik heb de volgende instellingen;

1.22 Vorstbescherming op 4 graden Celsius (dat is de laagst mogelijke waarde)
3.4 Vorstbescherming op ON
5.36 Vorstbescherming waterleidingen op Periodiek (stond voorheen op continu)
5.5 Back-upverwarming op "Monofasige 3kW"

Welke instelling refereer jij naar v.w.b. "het aanspringen van de backup heater"?

• Rubkeh01
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-02 14:54
BurnoutVmax schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:08:
[...]

Om de opwarmproblemen van het SWW op te lossen heb ik idd de balanceer instellingen aangepast.
Ik zie echter nog heel vaak de backup heater bijspringen bij een defrost.

Ik heb de volgende instellingen;

1.22 Vorstbescherming op 4 graden Celsius (dat is de laagst mogelijke waarde)
3.4 Vorstbescherming op ON
5.36 Vorstbescherming waterleidingen op Periodiek (stond voorheen op continu)
5.5 Back-upverwarming op "Monofasige 3kW"

Welke instelling refereer jij naar v.w.b. "het aanspringen van de backup heater"?
Ik heb dit aangepast in het volgende zoals @duinmunt ook al aangaf: Instelling 5.6.1 (capaciteitstekortinstelling) staat op ‘Onderevenwicht’.
Instelling 5.6.2 (evenwicht-instelpunt) stond op 0 °C, maar die heb ik aangepast naar -10 °C.

• duinmunt
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-02 18:56
Op de website van Daikin staat een nieuwe versie van de Configuration Reference Guide.
Deze versie is bedoeld voor gebruikersinterfacesoftware versie 3.x.x.

https://www.daikin.nl/nl_...uide-documents-b7f056ea11

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CB2QKhn3vM3EkB_tSbWmbbnipg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6s9W9VjndzG7c45NNQ6BcsQK.jpg?f=user_large

• mxjsptlk
interessant. al zou ik wel een changelog willen zien om te weten of ik het risico zou willen nemen.

• RpW
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 05-02 21:53

RpW

duinmunt schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:23:
Op de website van Daikin staat een nieuwe versie van de Configuration Reference Guide.
Deze versie is bedoeld voor gebruikersinterfacesoftware versie 3.x.x.

https://www.daikin.nl/nl_...uide-documents-b7f056ea11

[Afbeelding]
@duinmunt u heeft toch per fase een kwh meter zodat u het verbruik per fase kunt zien? Ik ben benieuwd naar wat de maximale pieken per fase zijn wanneer hij moet werken?

• sjoneah
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-02 19:58
PJ_DnB schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:32:
[...]

Zie jij nog een meerwaarde in ESPAltherma? Mist er informatie via modbus?
Ja, ESPAltherma laat mij nog gegevens zien over stroomgebruik, temperaturen voor/na compressor e.d. - dus net wat meer de gegevens waar een installateur van wil weten.

Modbus geeft meer terug, maar wat meer algemenere gegevens. En met Modbus kan je dus instellingen veranderen, met ESPAltherma kan dat niet.

Heb dus beide naast elkaar en combineer alle data naar wens in HomeAssistant.

• duinmunt
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 10-02 18:56
RpW schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:42:
[...]

@duinmunt u heeft toch per fase een kwh meter zodat u het verbruik per fase kunt zien? Ik ben benieuwd naar wat de maximale pieken per fase zijn wanneer hij moet werken?
@RpW Op zondag 11 januari 2026 was aan het einde van de legionellarun (60 °C) het maximale vermogen 3433 watt. Dit vermogen was als volgt verdeeld over de fasen:
L1: 1201 watt
L2: 1175 watt
L3: 1057 watt

Over de hele dag gemeten was het hoogste vermogen per fase:
L2: 1183 watt
L3: 1077 watt

• RpW
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 05-02 21:53

RpW

duinmunt schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:54:
[...]

@RpW Op zondag 11 januari 2026 was aan het einde van de legionellarun (60 °C) het maximale vermogen 3433 watt. Dit vermogen was als volgt verdeeld over de fasen:
L2: 1175 watt
L3: 1057 watt

Over de hele dag gemeten was het hoogste vermogen per fase:
L2: 1183 watt
L3: 1077 watt
@duinmunt Top, ik dank u hartelijk, hier kan ik wat mee!!

• behemoth
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10-02 19:31
Heeft iemand van jullie de LWT modulatie dmv de madoka kunnen instellen? In de handleiding van de altherma 4 vond ik hier niets van terug. Handleidingen van andere Daikin systemen spreken van een "modulation" setting in het "main zone" menu maar die staat er bij mij niet tussen. Is er een andere setting die ik eerst moest activeren om die te doen verschijnen?

• Arnoud123
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 29-01 17:46
Hallo, sinds dit weekend de altherma 4 H aangesloten.
Buitenunit: EPSK08-10AW1
In huis alleen oude radiatoren. Het wordt in huis niet warmer dan 20.1 graden Celsius.
Installatie is non stop bezig. Aanvoer temp bereikt ongeveer 45 graden en valt terug richting 30. De pomp verhoogt de aanvoer met 1 graad in ongveer 5 minuten. De ingestelde aanvoer van 60 graden wordt niet gehaald.

Ik lees dat de defrost cyclus best elk anderhalf uur kan plaatsvinden, dus ik vraag me nu af of de pomp niet te langzaam verwarmt.

Update: het vat wordt niet bijverwarmd. Deze staat nu op 22 graden. Kan dit een oorzaak zijn waarom de input temp niet stijgt en dat het geen defrost cycle is?
Update: tweewegklep bleef op verwarming staan. Software update had als gevolg dat de klep instellingen verloren waren gegaan (staan ergens anders in het menu). Installateur heeft dit aangepast. Watertank opgewarmd tot 32 graden en klep beweegt naar verwarming. Even afwachten…

[ Voor 35% gewijzigd door Arnoud123 op 21-01-2026 12:32 . Reden: Aanvullen ]

• behemoth
Arnoud123 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 01:11:
Hallo, sinds dit weekend de altherma 4 H aangesloten.
Buitenunit: EPSK08-10AW1
In huis alleen oude radiatoren. Het wordt in huis niet warmer dan 20.1 graden Celsius.
Installatie is non stop bezig. Aanvoer temp bereikt ongeveer 45 graden en valt terug richting 30. De pomp verhoogt de aanvoer met 1 graad in ongveer 5 minuten. De ingestelde aanvoer van 60 graden wordt niet gehaald.

Ik lees dat de defrost cyclus best elk anderhalf uur kan plaatsvinden, dus ik vraag me nu af of de pomp niet te langzaam verwarmt.
Hoe is de aanvoertemperatuur ingesteld? Vaste aanvoer op 60 graden of weersafhankelijke sturing? Hoe kom je aan je data?
Defrost hoeft zeker niet elk 1.5u gebeuren. Hangt af van de weersomstandigheden en je gebruik. De mijne heeft maar 2 keer een defrost gedaan doorheen de hele dag.

• Arnoud123
behemoth schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 02:11:
[...]

Hoe is de aanvoertemperatuur ingesteld? Vaste aanvoer op 60 graden of weersafhankelijke sturing? Hoe kom je aan je data?
Defrost hoeft zeker niet elk 1.5u gebeuren. Hangt af van de weersomstandigheden en je gebruik. De mijne heeft maar 2 keer een defrost gedaan doorheen de hele dag.
Hij staat op vaste temperatuur. Weersafhankelijk volgt als de basis werkt. Metingen doe ik via display onder sensors door elke 5 minuten te kijken naar de waarde voor aanvoertemperatuur.

Update: Ik zie dat het vat niet wordt verwarmd. Dat eerst maar eens oplossen; is mogelijk een verband,
Update: tweewegklep bleef op verwarming staan. Software update had als gevolg dat de klep instellingen verloren waren gegaan (staan ergens anders in het menu). Installateur heeft dit aangepast. Watertank opgewarmd tot 32 graden en klep beweegt naar verwarming. Even afwachten…
Update: vat op target gekomen (55 graden) en radiatoren heeft nu de focus. Het opwarmen van het vat ging in stappen waarbij de input temp steeds hoger werd (tot ongeveer 70 graden). Blijkbaar heeft het vat prioriteit.

[ Voor 34% gewijzigd door Arnoud123 op 21-01-2026 18:15 . Reden: Update ]

• jugo6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-02 14:56
Geluid van binnenunit:

Wij hebben al een paar maanden een Altherma 4 , wat een stille WP hoort te zijn, maar snachts worden we regelmatig wakker van het geluid van de binnenunit. Ik meen op SWW momenten, maar wellicht ook met defrost. We horen een zoem en veel geruis, wat bij het gewone gebruik van de warmtepomp niet te horen is.

Ruim boven de 40 dB volgens mijn telefoon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_JxDhf5uKy5QV0g2rWoG3lH4vM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1HSIGn7CljEiWOXlt5gpOOE6.png?f=user_large

De buitenunit is snachts ook nog wel te horen,waarbij ik de indruk heb dat in stille modus het meer een zoemtoon wordt. Ervaringen om m goed stil te houden?

• Arnoud123
jugo6 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:40:
Geluid van binnenunit:

Wij hebben al een paar maanden een Altherma 4 , wat een stille WP hoort te zijn, maar snachts worden we regelmatig wakker van het geluid van de binnenunit. Ik meen op SWW momenten, maar wellicht ook met defrost. We horen een zoem en veel geruis, wat bij het gewone gebruik van de warmtepomp niet te horen is.

[Afbeelding]

De buitenunit is snachts ook nog wel te horen,waarbij ik de indruk heb dat in stille modus het meer een zoemtoon wordt. Ervaringen om m goed stil te houden?
Ik heb eerder wel geruis gehoord bij het opwarmen van het vat. Ik denk door de toenemende druk waardoor er wat water uit pruttelt. Als het maar 1x per week is, is het miisschien desinfectie. Veel douchen voor het slapen gaan, kan ook een oorzaak zijn voor warmteverschil en dus drukverschil.

[ Voor 4% gewijzigd door Arnoud123 op 24-01-2026 00:21 . Reden: Toevoeging. ]

• Arnoud123
(Deleted)

[ Voor 93% gewijzigd door Arnoud123 op 24-01-2026 00:19 . Reden: Verwijderd ]

• Arnoud123
Ik heb alleen radiatoren en heb max output op 60 graden staan. Weersafhankelijk wil ik wel instellen, maar met een week ervaring weet ik niet hoe dit aan te pakken. Tips of voorbeelden?

• jugo6
Arnoud123 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 00:13:
[...]

Ik heb eerder wel geruis gehoord bij het opwarmen van het vat. Ik denk door de toenemende druk waardoor er wat water uit pruttelt. Als het maar 1x per week is, is het miisschien desinfectie. Veel douchen voor het slapen gaan, kan ook een oorzaak zijn voor warmteverschil en dus drukverschil.
Het is niet de desinfectie, die heb ik altijd 1x per week overdag staan, maar ook dan maakt de binnenunit meer geluid dan als hij met verwarmen huis bezig is. En douchen doen we in de ochtend. Ik heb m ook wel eens daarom overdag SWW laten opwarmen, maar dan hebben we gelijk last van kou in de kamer, en koelt ie bovendien weer af voordat we eindelijk weer douchen. Dus midden in de nacht maar weer, dat is ook qua electriciteitstarieven handig.

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-02 14:42
jugo6 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:40:
Geluid van binnenunit:

[Afbeelding]

Dat is inderdaad niet de bedoeling. Is het circuit naar de boiler heel anders (veel knieën?)? Het kan wellicht komen door te veel weerstand maar daar is zo op voorhand weinig over te zeggen zonder iets meer info

• jugo6
Arnoud123 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 00:25:
Ik heb alleen radiatoren en heb max output op 60 graden staan. Weersafhankelijk wil ik wel instellen, maar met een week ervaring weet ik niet hoe dit aan te pakken. Tips of voorbeelden?
Een handleiding voor een goede stooklijn vinden zou ik ook fijn vinden. Wij hebben ook een huis, goed geïsoleerd maar met alleen radiatoren. Afgeleverd stond de warmtepomp op de onwaarschijnlijke 70gr bij -10, ik heb dat al verlaagd naar 48, en 30 bij 18gr.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FHYpKzDf5pbC-s-210a_FFCyuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmzqbn30d7P8zZbgRbFeIKUF.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRmXQMHAE_hfQAJplfOTvK5jDL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3YBdh4cOmIwDg2ZIYg2Ahvw.jpg?f=fotoalbum_large
Aanvoertemperatuur lijkt nu net onder de 40 graden, de kamer wordt op zich warm, maar zo te zien staat de warmtepomp nog regelmatig uit. Daarnaast voelen we vaak tijdelijk een koude convectiestroom die we met de gasketel niet hadden.
Bij het totale elektraverbruik kan je een beetje de warmtepomp op fase 3 in blauw zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Y3cwh1th85DLADnAcq5tQl0GyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q24xaEKilDjtPdqe26ACIMQi.jpg?f=fotoalbum_large
De meer ervaren gebruikers kunnen daar vast meer over zeggen. Wij tobben al even..... :?

• jugo6
kokpol schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:15:
[...]

Dat is inderdaad niet de bedoeling. Is het circuit naar de boiler heel anders (veel knieën?)? Het kan wellicht komen door te veel weerstand maar daar is zo op voorhand weinig over te zeggen zonder iets meer info
Hieronder een foto van de onderkant binnenunit naar boiler. Is dit te hoekig? lijkt mij op zich wel een logische route. Nieuwe 150 L boiler ernaast, koperwerk tot aan oude leidingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZEJMS5Maa1sKgS6VhOmQzbM1p8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5paeOHnuxpG1dHOTmpY3Gehs.jpg?f=fotoalbum_large

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-02 14:42
jugo6 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:36:
[...]

Hieronder een foto van de onderkant binnenunit naar boiler. Is dit te hoekig? lijkt mij op zich wel een logische route. Nieuwe 150 L boiler ernaast, koperwerk tot aan oude leidingen.
[Afbeelding]
Een paar dingen die me opvallen: de spiraal in de boiler oogt wel erg klein, zit er in de binnenunit een driewegklep of werkt de esbe klep als driewegklep? Wat is de diameter van de leidingen?

Er zitten in elk geval niet te veel knieën in dus dat is goed

[ Voor 4% gewijzigd door kokpol op 25-01-2026 08:16 ]

• jugo6
kokpol schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:15:
[...]

Een paar dingen die me opvallen: de spiraal in de boiler oogt wel erg klein, zit er in de binnenunit een driewegklep of werkt de esbe klep als driewegklep? Wat is de diameter van de leidingen?

Er zitten in elk geval niet te veel knieën in dus dat is goed
De esbe is de driewegklep, die zet m van radiatoren naar boiler.
Boiler is een nieuwe Daikin 150 liter
diameter leidingen 28 boven driewegklep, ernaast 22 als ik het even snel meet.

• Arnoud123
jugo6 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:28:
[...]

Een handleiding voor een goede stooklijn vinden zou ik ook fijn vinden. Wij hebben ook een huis, goed geïsoleerd maar met alleen radiatoren. Afgeleverd stond de warmtepomp op de onwaarschijnlijke 70gr bij -10, ik heb dat al verlaagd naar 48, en 30 bij 18gr.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Aanvoertemperatuur lijkt nu net onder de 40 graden, de kamer wordt op zich warm, maar zo te zien staat de warmtepomp nog regelmatig uit. Daarnaast voelen we vaak tijdelijk een koude convectiestroom die we met de gasketel niet hadden.
Bij het totale elektraverbruik kan je een beetje de warmtepomp op fase 3 in blauw zien
[Afbeelding]
De meer ervaren gebruikers kunnen daar vast meer over zeggen. Wij tobben al even..... :?
Ik ben wat wijzer geworden en vraag me nu af of je warmtepomp niet 3 fase is. De mijne is dat wel, dus energie op 1 fase is bij mij dan de backup verwarming. Als je dus wel een 3 fase warmtepomp hebt, neemt je backup relatief veel van het opwarmen voor zijn rekening, wat niet goed is voor je energie rekening.

• jugo6
Arnoud123 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:58:
[...]

Ik ben wat wijzer geworden en vraag me nu af of je warmtepomp niet 3 fase is. De mijne is dat wel, dus energie op 1 fase is bij mij dan de backup verwarming. Als je dus wel een 3 fase warmtepomp hebt, neemt je backup relatief veel van het opwarmen voor zijn rekening, wat niet goed is voor je energie rekening.
@Arnoud123 Ik heb een 6kW, de kleinste, die eerst werd aangekondigd dat deze ook in 3fase kon zijn, onder meer daarvoor 3 fasestructuur laten aanleggen. Bleek 1 fase te zijn, alleen als je een 9kW backup zou willen, dan wordt dat over fases verdeeld.
Bij mij is dus fase 3 de buitenunit en fase 1 is de backupheater. Deze zit dan samen met het booster-element van de boiler op één fase, en wordt dus niet tegelijk geschakeld. Nu sinds 1 dag mijn stooklijn laag genoeg lijkt (en de buitentemperatuur iets hoger is) wordt de backup amper aangezet.
Als je last hebt van dat de backupheater aanspringt bij koud weer terwijl de warmtepomp zelf nog niet op vol vermogen draait, dan moet je bij 5.6.1 de capaciteitstekort instelling aanpassen.

• BurnoutVmax
Als je last hebt van dat de backupheater aanspringt bij koud weer terwijl de warmtepomp zelf nog niet op vol vermogen draait, dan moet je bij 5.6.1 de capaciteitstekort instelling aanpassen.
Ik heb ook de 6kW unit en zie de backup heater vaak (niet altijd) bijspringen als er een defrost plaatsvindt.
Is dat iets dat jij ook geregeld ziet?

• jugo6
BurnoutVmax schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:12:
[...]

Ik heb ook de 6kW unit en zie de backup heater vaak (niet altijd) bijspringen als er een defrost plaatsvindt.
Is dat iets dat jij ook geregeld ziet?
Nu ik de stooklijn lager heb zie ik de BUH bijna niet aangaan, ik heb ook minder defrosts (maar het is ook iets warmer de laatse dagen) zie hieronder, boven zijn de temperaturen, onder fase 1 waar de buh op zit. In het geel zie je ook minder dips nu, en de meeste zonder buh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWZ_BiquboHSSA17AdfpODXhCCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pGtr3V14qlNcAvnmLvbZT5cR.jpg?f=fotoalbum_large

• BurnoutVmax
jugo6 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:46:
[...]

Nu ik de stooklijn lager heb zie ik de BUH bijna niet aangaan, ik heb ook minder defrosts (maar het is ook iets warmer de laatse dagen) zie hieronder, boven zijn de temperaturen, onder fase 1 waar de buh op zit. In het geel zie je ook minder dips nu, en de meeste zonder buh.
Ik heb een print van mijn history pagina geplaatst met alle (modbus) sensoren en shellies (power) over dezelfde periode die jij hebt gepost.
Ook een screenshot van vandaag (buiten ligt sneeuw) en de duidelijke defrost acties die mijn BUH vaak triggert.
Ik heb op Fase1 de Binnen & buitenunit, op fase 2 de Backup Heater en op fase 3 de Booster Heater (tank).
Deze 3 fases tel ik bij elkaar op voor het totale Warmtepomp verbruik en de COP berekening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kmx5-J3n0qX44iTsu3wyEzV8LAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vZ1ccAmGLVvPAHPs78Qipkd0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7E9n2XPF0u7ZCD09JWRQQXy2XE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8nT0hSHEQi0Xi5iBGKcsI7KY.jpg?f=fotoalbum_large

• jugo6
BurnoutVmax schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:05:
[...]

Ik heb een print van mijn history pagina geplaatst met alle (modbus) sensoren en shellies (power) over dezelfde periode die jij hebt gepost.
Ook een screenshot van vandaag (buiten ligt sneeuw) en de duidelijke defrost acties die mijn BUH vaak triggert.
Ik heb op Fase1 de Binnen & buitenunit, op fase 2 de Backup Heater en op fase 3 de Booster Heater (tank).
Deze 3 fases tel ik bij elkaar op voor het totale Warmtepomp verbruik en de COP berekening.
Ik begin er ook pas net naar te kijken, maar het lijkt voor mij wat op de situatie die ik had voordat ik de stooklijn nog verder verlaagde, de WP gaat vaak uit. Ik zat eerst op 48/-10 en 30/18. beide kanten 2 graden naar beneden op advies van Pim in het Althermaforum, Eerst ging de WP ook meer aan en uit, en had ik meer defrosts, daar maakte 2graden dus al wat uit. Maar Afgelopen nacht had overigens de SWW verzonnen dat ie 2 keer wilde opwarmen, waardoor bij mij de temperatuur ook op 19 bleef hangen, en ik meer defrosts kreeg.

Ik kreeg op het andere forum ook nog het advies om de unit niet op radiatoren maar vloerverwarming te zetten, zodat de deltaT omlaag kan. (Ik heb alleen radiatoren). Hebben anderen daar ervaring mee, veranderen er dan nog meer instellingen behalve deltaT?

• Pino83
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 01-02 14:41
Hi,

Zijn er meer mensen die problemen hebben om hun Altherma 4 te defrosten? ik krijg meldingen en zie ook dat hij zichzelf niet geheel defrost. Zowel niet als hij defrost op CV maar ook op de tank lijkt het niet altijd succesvol

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/finzwE9A6es0qFtlfgxHG_6qBFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXAg3JgtmnfbFjkYaNl11FK2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een vat van 30L en vloerverwarming (beneden) die geheel open staat. Ik stook momenteel weersafhankelijk met een DeltaT van 5. De buitenunit is trouwens een 14KW unit (EPSK14ARW1)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9OVnrJ0ZXtaogxXgcYQ-sV4Be9M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C2Qtj24r9HK96TvU6aU6U8TN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEZArdCL1ppAObe6VxS8hy0a_OY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFtZ1H1mkPUYyRoRgR4Sp0L7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAGb-fcAh9jv86n6XVKvdBm_GQY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9YtODSiBnSCoqum4O1MP2VOm.png?f=fotoalbum_large

ik hoor graag of jullie het probleem herkennen en suggesties hebben.

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:46
jugo6 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:57:
[...]

Ik begin er ook pas net naar te kijken, maar het lijkt voor mij wat op de situatie die ik had voordat ik de stooklijn nog verder verlaagde, de WP gaat vaak uit. Ik zat eerst op 48/-10 en 30/18. beide kanten 2 graden naar beneden op advies van Pim in het Althermaforum, Eerst ging de WP ook meer aan en uit, en had ik meer defrosts, daar maakte 2graden dus al wat uit. Maar Afgelopen nacht had overigens de SWW verzonnen dat ie 2 keer wilde opwarmen, waardoor bij mij de temperatuur ook op 19 bleef hangen, en ik meer defrosts kreeg.

Ik kreeg op het andere forum ook nog het advies om de unit niet op radiatoren maar vloerverwarming te zetten, zodat de deltaT omlaag kan. (Ik heb alleen radiatoren). Hebben anderen daar ervaring mee, veranderen er dan nog meer instellingen behalve deltaT?
Hier alleen radiatoren, stand vloerverwarming en delta T op 4. Er veranderen geen andere instellingen, wel wordt de flow (in positieve zin) hoger. Bij ons met Delta T van 4 met meer dan voldoende regelbereik van de flow.
Werkt dus prima.

• mxjsptlk
ik heb de unit nu op radiatoren staan, mijn huis is radiatoren en VVW als bijverwarming. met een deltaT van 12 ingesteld. als ik de delta T verlaag merk ik dat het huis zodanig veel energie afneemt dat hij de doeltemperatuur niet meer haalt. Dit omdat de retour temp niet voldoende stijgt. Daardoor krijg ik minder debiet (pomp geeft minder flow) en geeft de vloer veel minder warmte af. dan kom ik dus in een soort vicieuze cirkel terecht. nu op 12 gaat het goed.
toch nog de vloerverwarmig instelling proberen?

sidenote: de begin van deze grafiek is gek omdat ik de houtkachel aan had. dus negeer dat :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHcR5uNgg7GQkW0pKV4hdqgqNIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q2iXxCg1qH084IwdyL8L3mHV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door mxjsptlk op 30-01-2026 10:53 ]

• Rojado
mxjsptlk schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:52:
ik heb de unit nu op radiatoren staan, mijn huis is radiatoren en VVW als bijverwarming. met een deltaT van 12 ingesteld. als ik de delta T verlaag merk ik dat het huis zodanig veel energie afneemt dat hij de doeltemperatuur niet meer haalt. Dit omdat de retour temp niet voldoende stijgt. Daardoor krijg ik minder debiet (pomp geeft minder flow) en geeft de vloer veel minder warmte af. dan kom ik dus in een soort vicieuze cirkel terecht. nu op 12 gaat het goed.
toch nog de vloerverwarmig instelling proberen?

sidenote: de begin van deze grafiek is gek omdat ik de houtkachel aan had. dus negeer dat :)

[Afbeelding]
Gewoon doen, er zijn er hier velen, net als ik, die het systeem op vloerverwarming hebben staan met een delta T tussen 3-5 graden. Overigens is ons systeem door een Daikin monteur ingeregeld en vanaf dag 1 op vloerverwarming en gestart met delta T van 5. Die Daikin monteur zag er ook geen enkel probleem in. Hij heeft ook de bypass ingesteld en was zeer tevreden met de gemeten flows, zowel bij het alleen openen van de radiatoren op de benedenverdieping (minimum van 12 wordt ook dan gehaald) en met alle verdiepingen in actie :)

• Gert12
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-02 17:44
Onecta app. Onze Altherma 4 zou waarschijnlijk wel geregistreerd zijn, echter in de app onder service is de melding registreren. Helaas kan/wil Daikin
het niet oplossen ( contact meerdere malen telefonisch en per mail) Is dit een gebruikelijk probleem???

• jugo6
Gert12 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:49:
Onecta app. Onze Altherma 4 zou waarschijnlijk wel geregistreerd zijn, echter in de app onder service is de melding registreren. Helaas kan/wil Daikin
het niet oplossen ( contact meerdere malen telefonisch en per mail) Is dit een gebruikelijk probleem???
Dat hadden wij ook, vaag antwoord van Daikin en ook geen oplossing.
Daikin is überhaupt niet van oplossingen of service is mijn indruk inmiddels.

• Rojado
Gert12 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:49:
Kan ook zijn dat de installateur nog iets moet doen. Was bij ons in ieder geval zo. Na contact met Daikin nog even met de installateur geschakeld en toen is het goed gekomen. De geïnstalleerde unit moet dan wel uit NL komen.

• dutchiefighting
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-02 09:50
Ik heb een Altherma 4. Op dit forum zie ik allerlei mooie grafieken met veel gegevens. Hoe krijgen jullie deze data uit het systeem? In de ONECTA-app kan ik deze informatie nergens vinden. Gebruiken jullie een apparaat om deze gegevens uit het systeem te halen?

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-02 16:36
dutchiefighting schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:28:
Ik heb een Altherma 4. Op dit forum zie ik allerlei mooie grafieken met veel gegevens. Hoe krijgen jullie deze data uit het systeem? In de ONECTA-app kan ik deze informatie nergens vinden. Gebruiken jullie een apparaat om deze gegevens uit het systeem te halen?
Denk dat het via https://github.com/raomin/ESPAltherma naar Homeassistent gelogd wordt.

Ik heb inmiddels een paar posts van mensen met radiatoren voorbij horen komen.
Hebben jullie toevallig ook bewust voor de Altherma 4 gekozen vanwege de efficiëntie op hogere temperaturen? Ik zou het liefst op 50 graden gaan draaien, want anders wordt mijn afgifte wat krap, maar ik ben wel benieuwd naar de ervaringen.

• jugo6
Veel gebruiken ESPAlterma: Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma, dan verbind je fysiek iets met de warmtepomp. Ik gebruik alleen de onecta gegevens om te verbinden met HomeAssistant (die draai ik dan op een Raspberry Pi die ik nog had liggen) zie https://github.com/jwillemsen/daikin_onecta of in een filmpje YouTube: Daikin Altherma Heat Pumps and Home Assistant using the Daikin Onect... Geeft wat minder gegevens en minder vaak, maar is ook minder werk.

• jugo6
SiErRa schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:40:
[...]

Denk dat het via https://github.com/raomin/ESPAltherma naar Homeassistent gelogd wordt.

Hebben jullie toevallig ook bewust voor de Altherma 4 gekozen vanwege de efficiëntie op hogere temperaturen? Ik zou het liefst op 50 graden gaan draaien, want anders wordt mijn afgifte wat krap, maar ik ben wel benieuwd naar de ervaringen.
Ik heb een Altherma 4 en radiatoren, en draai zelfs lager dan verwacht. Met de CV draaide ik op ongeveer 50 in de koude perioden, nu zit mijn stooklijn op max 45 en kan nog lager als ik de deltaT naar beneden schroef. De keuze voor mij was dat ie redelijk stil zou kunnen (wat maar deels zo is) en dat ook voor warm water en lage buitentemp hij een hogere temperatuur kan maken. En propaan is milieuvriendelijker.

• mxjsptlk
[...]

dat was voor mij niet iets waar ik mij toen bewust van was.
we hadden onze modellen afgestemde op de mogelijkheid tot hoge aanvoer temperaturen, niet in relatie tot de verwachte efficientie.
nu blijkt dat het wel degelijk de belofte van de fabrikant waar maakt:
ik draai nu gemiddeld op COP 3,3 ook tijdens de koudere momenten.
uitschieters naar 4,0 bij mildere dagen.

update COP Tabel
MaandVerbruik (kWh)Thermisch (kWh)COPOpmerking
Aug 202548481,00Inbedrijfstelling / testfase
Sep 2025661492,26Tapwater + lichte verwarming
Okt 2025982802,86Start verwarming
Nov 20254051 4063,47Stabiel najaar
Dec 20256622 3263,51Koud, radiatoren bijgeschakeld
Jan 20269713 1443,24Zwaarste maand
Feb 2026 (t/m 4 feb)1053453,30Zachte start februari
Totaal2 3557 6983,27Gemiddelde COP
Systeem: Daikin Altherma 4 H All-Electric 10 kW
Gas-equivalent: ± 875 m³ (7 698 kWh ÷ 8,8)

[ Voor 35% gewijzigd door mxjsptlk op 05-02-2026 12:25 ]

• behemoth
[...]
Hebben jullie toevallig ook bewust voor de Altherma 4 gekozen vanwege de efficiëntie op hogere temperaturen?
Niet speficiek de efficientie op hogere temperatuur. Mijn keuze was tussen een altherma 3 (verschillende modellen naargelang de installateur die de offerte opstelde) en een altherma 4. De 4 is efficienter over het hele temperatuursbereik en ik kon hem krijgen voor dezelfde prijs als de 3, dus de keuze was snel gemaakt. Het enige dat me wat deed twijfelen was dat er geen informatie beschikbaar was over het minimum modulatie vermogen, maar gelukkig is dit helemaal geen probleem gebleken. Ook mooi meegenomen dat hij de legionella cyclus zuiver met de compressor kan uitvoeren, maar dat wist ik niet toen ik hem kocht.
Ik zou het liefst op 50 graden gaan draaien, want anders wordt mijn afgifte wat krap
Hoe kom je bij 50 graden? Heb je er al rekening mee gehouden dat een warmtepomp best heel de dag door kan draaien en dus op een lager vermogen = aan een lagere temperatuur warmte kan afgeven dan een gasketel die men typisch niet heel de dag laat aanstaan?

[ Voor 3% gewijzigd door behemoth op 05-02-2026 15:35 ]

• Rubkeh01
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-02 14:54
mxjsptlk schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:23:
[...]

dat was voor mij niet iets waar ik mij toen bewust van was.
we hadden onze modellen afgestemde op de mogelijkheid tot hoge aanvoer temperaturen, niet in relatie tot de verwachte efficientie.
nu blijkt dat het wel degelijk de belofte van de fabrikant waar maakt:
ik draai nu gemiddeld op COP 3,3 ook tijdens de koudere momenten.
uitschieters naar 4,0 bij mildere dagen.

update COP Tabel
MaandVerbruik (kWh)Thermisch (kWh)COPOpmerking
Aug 202548481,00Inbedrijfstelling / testfase
Sep 2025661492,26Tapwater + lichte verwarming
Okt 2025982802,86Start verwarming
Nov 20254051 4063,47Stabiel najaar
Dec 20256622 3263,51Koud, radiatoren bijgeschakeld
Jan 20269713 1443,24Zwaarste maand
Feb 2026 (t/m 4 feb)1053453,30Zachte start februari
Totaal2 3557 6983,27Gemiddelde COP
Systeem: Daikin Altherma 4 H All-Electric 10 kW
Gas-equivalent: ± 875 m³ (7 698 kWh ÷ 8,8)
Waar haal je al deze gegevens vandaan voor je tabel? Wil dit zelf ook wel eens uitrekenen.

• mxjsptlk
Rubkeh01 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:26:
[...]

Waar haal je al deze gegevens vandaan voor je tabel? Wil dit zelf ook wel eens uitrekenen.
ik maak screenshots van de app en geef deze aan chatgpt.

kan ook in HA, maar daar ben ik nog niet aan begonnen.

leuk weetje:
er is inmiddels ook een andere modbus integratie die de COP ingebakken heeft
https://github.com/joklee/ha_daikin_altherma4_modbus

• BurnoutVmax
Modbus en Home Assistant, details staan in dit topic.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste