In het menu "[8] Aansluitbaarheid" mis ik de laatste drie menu-items.mxjsptlk schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:32:
[...]
ik heb geen menu 8.7
ook niet als ik het installateurs menu inschakel.
Waarschijnlijk komt dit door de softwareversie.
In het menu "[8] Aansluitbaarheid" mis ik de laatste drie menu-items.mxjsptlk schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:32:
[...]
ik heb geen menu 8.7
ook niet als ik het installateurs menu inschakel.
Klopt. Ik heb MMI software versie 2.20duinmunt schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:59:
[...]
In het menu "[8] Aansluitbaarheid" mis ik de laatste drie menu-items.
Waarschijnlijk komt dit door de softwareversie.
[Afbeelding]
kan ik die dan zelf upgraden? of moet de installateur daar voor komen?BurnoutVmax schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:41:
[...]
Klopt. Ik heb MMI software versie 2.20
Deze zou je via je installateur kunnen opvragen.
Ik heb zelf geen account om zelf software te kunnen downloaden. Die aanvraag is door Daikin afgewezen omdat ik geen installateur ben.
Klopt. Ook bij mij is er een grijs 20l buffervat (serieel) in de retour opgenomen, ondanks dat ik ook een vloerverwarming heb (6 groepen die allemaal geheel open staan).Rojado schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 05:36:
[...]
Dit betreft waarschijnlijk een 20 liter vat in de retourleiding. Zo ik heb vernomen heeft Daikin dat altijd voorgeschreven en dat doen ze om wat extra volume te creëren en dat helpt in eerste instantie mee bij een defrost actie. Gekeken naar jouw vvw meters zou dat niet direct nodig zijn. Maar het is dus mede een Daikin voorschrift zo ik begreep. Hier is dat ook zo gemaakt.
Is niet heel moeilijk. Fat32 geformateerde USB stick met de software aansluiten op de linker USB poort.mxjsptlk schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:42:
[...]
kan ik die dan zelf upgraden? of moet de installateur daar voor komen?
[ Voor 56% gewijzigd door Gert12 op 30-12-2025 16:03 ]
https://github.com/jwillemsen/daikin_onecta/issues/598jwillemsen schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:27:
[...]
Download even in HA de integration diagnostics en open een issue in het daikin_onecta project oo github, voeg ook even wat screenshots toe van de onecta app, dan kijk ik even welke data daikin levert.
15 graden wilt niet zeggen dat de tank helemaal leeg is. Stel de sensor zit ergens halverwege, en met het vullen van het bad gebruik je net iets meer dan de helft van de tank. De sensor zit dan in de koudste onderste helft, terwijl er mogelijk boven nog voldoende warm water zit. Ik heb hier al regelmatig gewoon warm gedoucht terwijl SWW minder dan 20gr was.sjoneah schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:22:
[...]
Ik denk toch dat er bij ons dan iets mis is met installatie/instellingen. Hier gaat het watervat van 57 graden naar 15 graden na één bad.
Zal eens kijken naar de instellingen. Alle tips zijn nog steeds welkom.
Bedankt voor je reactie en klopt uiteraard. Maar in dit geval staan alle drie de temperatuursensoren op 10-15 graden en komt er helaas koud water uit de kraan.danny.s schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:43:
[...]
15 graden wilt niet zeggen dat de tank helemaal leeg is. Stel de sensor zit ergens halverwege, en met het vullen van het bad gebruik je net iets meer dan de helft van de tank. De sensor zit dan in de koudste onderste helft, terwijl er mogelijk boven nog voldoende warm water zit. Ik heb hier al regelmatig gewoon warm gedoucht terwijl SWW minder dan 20gr was.
Dan moet je slimmer opwarmen.sjoneah schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:01:
[...]
Bedankt voor je reactie en klopt uiteraard. Maar in dit geval staan alle drie de temperatuursensoren op 10-15 graden en komt er helaas koud water uit de kraan.
We hebben de afgelopen dagen al veel verschillende dingen geprobeerd: hysterese aangepast, temperatuur opnieuw opwarmen omhoog gezet en volgens programma opwarmen om 12:00 en 00:00. Handmatig verwarmen voor het bad. En dat brengt ons nog steeds op het maximaal haalbare dat na een bad en 6 minuten douchen de 230l tank leeg is. Enige wat we nog zullen proberen is de functie krachtig verwarmen inschakelen als we beginnen met het vullen van het bad. Toch verwacht ik daarmee maar een paar minuten extra douchen.Technician- schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:39:
[...]
Dan moet je slimmer opwarmen.
Bv de hysterese lager zetten zodat de SWW run vaker wordt gedaan. Tijdens de SWW run gaat de gelaagdheid ook even door elkaar aangezien de spiraal tot laag zit.
Zorgen dat je SWW run doet voor badmomenten.
Eigenlijk zou de Altherma 4 op compressor het water wel op 60C moeten kunnen krijgen.
Toch?
(Bv een Arotherm plus op R290 kan dit wel)
Volgens de technische datasheets zou dat maar +- 2 uur mogen duren, weet niet wat voor temperatuur buiten je had op dat moment? Naar mijn gevoel klopt er toch nog iets niet aan jouw installatie, is de performantie voor verwarmen wel naar verwachting?sjoneah schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:10:
[...]
Vannacht heeft de Altherma 4 volle bak 6 uur lang de tijd nodig gehad om de 230l warmwatertank weer op te warmen. Al die tijd is er geen ruimteverwarming en is de ruimte behoorlijk afgekoeld geraakt.
Mensen met een bad zou ik nooit een 230L boiler aanbieden, dat is gewoon te weinig als je na bad nog wil douchen.sjoneah schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:10:
[...]
We hebben de afgelopen dagen al veel verschillende dingen geprobeerd: hysterese aangepast, temperatuur opnieuw opwarmen omhoog gezet en volgens programma opwarmen om 12:00 en 00:00. Handmatig verwarmen voor het bad. En dat brengt ons nog steeds op het maximaal haalbare dat na een bad en 6 minuten douchen de 230l tank leeg is. Enige wat we nog zullen proberen is de functie krachtig verwarmen inschakelen als we beginnen met het vullen van het bad. Toch verwacht ik daarmee maar een paar minuten extra douchen.
Mijn idee op dit moment (zeker nog in onderzoek) is een 2e warmtepompboiler om tot een totaalvolume van 400 of 500 liter te komen, in serie. Dus verdeeld over twee vaten. Is flink overdreven, maar dan weten we zeker dat je warm zit en het huis ook klaar hebt voor toekomstige gezinnen. Bijkomend voordeel is dat we dan ook beide tanks op bijv. 47 graden kunnen houden in plaats van 57-65 graden die we nu dan moeten aanhouden voor het gewenste comfort.
Vannacht heeft de Altherma 4 volle bak 6 uur lang de tijd nodig gehad om de 230l warmwatertank weer op te warmen. Al die tijd is er geen ruimteverwarming en is de ruimte behoorlijk afgekoeld geraakt.
Als we de extra boiler eerst op het koude water aansluiten en daarna de altherma. Dan zal voor het reguliere douchewerk de extra boiler aanspreken. En pas bij twee keer bad vullen op een dagdeel komt de altherma in beeld. Daardoor hopelijk ook meer comfort op onze ruimteverwarming door de Altherma met onze radiatoren.
Als hij er 6 uur over heeft gedaan dan zou ik toch maar eens goed kijken naar je installatie. Hier is een 300L met de huidige temperaturen rond het vriespunt met een uur weer op temperatuur (50). Wellicht kan je je driewegklep eens checkensjoneah schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:10:
[...]
We hebben de afgelopen dagen al veel verschillende dingen geprobeerd: hysterese aangepast, temperatuur opnieuw opwarmen omhoog gezet en volgens programma opwarmen om 12:00 en 00:00. Handmatig verwarmen voor het bad. En dat brengt ons nog steeds op het maximaal haalbare dat na een bad en 6 minuten douchen de 230l tank leeg is. Enige wat we nog zullen proberen is de functie krachtig verwarmen inschakelen als we beginnen met het vullen van het bad. Toch verwacht ik daarmee maar een paar minuten extra douchen.
Mijn idee op dit moment (zeker nog in onderzoek) is een 2e warmtepompboiler om tot een totaalvolume van 400 of 500 liter te komen, in serie. Dus verdeeld over twee vaten. Is flink overdreven, maar dan weten we zeker dat je warm zit en het huis ook klaar hebt voor toekomstige gezinnen. Bijkomend voordeel is dat we dan ook beide tanks op bijv. 47 graden kunnen houden in plaats van 57-65 graden die we nu dan moeten aanhouden voor het gewenste comfort.
Als we de extra boiler eerst op het koude water aansluiten en daarna de altherma. Dan zal voor het reguliere douchewerk de extra boiler aanspreken. En pas bij twee keer bad vullen op een dagdeel komt de altherma in beeld. Daardoor hopelijk ook meer comfort op onze ruimteverwarming door de Altherma met onze radiatoren.
zoals ik al zei, erg simpel...duinmunt schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:12:
Training for Installers: How to Perform an MMI Software Update on Daikin Altherma 4.
https://www.youtube.com/watch?v=2pylhM3rtD8
+1 ik hou mij ook graag aanbevolen.BurnoutVmax schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:44:
[...]
zoals ik al zei, erg simpel...
Als iemand weet waar je de software zelf kunt downloaden (of daarvoor een werkende login heeft), dan houd ik me aanbevolen ;-)
Ik draai de 2.20 versie al een tijdje. Dan is het modelnummer van de buitenunit ook correct zichtbaar (en heb je modbus).mxjsptlk schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:51:
[...]
+1 ik hou mij ook graag aanbevolen.
ikzelf zit blijkbaar op 1.3.0
zit daar geen auto update op? via de onecta app?
hebben jullie trouwens ook dat sommige data niet beschikbaar is? bij mij is bijvoorbeeld het modelnummer van mijn buitenunit niet zichtbaar. en andere dingen.
ja, bij mij is die ook echt vreselijk. dat hadden ze wel beter kunnen doen.BurnoutVmax schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:16:
[...]
Ik draai de 2.20 versie al een tijdje. Dan is het modelnummer van de buitenunit ook correct zichtbaar (en heb je modbus).
Wel is de touchscreen van de MMI héél slecht. Ik doe er bijna 5 minuten over om de installateurscode in te geven. De calibratie is heel erg slecht en wijkt per regel ook weer af.
Is de touchscreen bij iedereen zo vreselijk slecht?
Er zal wel iets niet kloppen in het systeem.. Haal er een expert bij. Misschien komt water te snel ergens te warmt terug..sjoneah schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:32:
Inmiddels hier ook software versie 2.20 en de Modbus (volgens de hier geplaatste configuratie, dank daarvoor!) actief.
Qua prestaties komen we achter paar interessante zaken:
We hadden een 8kW besteld, maar er staat hier dus een 10kW buitenunit door fout installateur. Mijn vermoeden is dat deze niet zijn gehele vermogen kwijt kan. Daardoor veel pendelgedrag, helemaal als we ook boven dan nog de radiatoren met thermostaatkranen verder dichtzetten. Volgens mij is de oplossing: extra radiator woonkamer om zo aan 10kW afgiftesysteem te komen en verder de radiatoren boven waterzijdig inregelen en overstappen naar handbediende kranen. Als we nu alle thermostaatkranen radiatoren boven openzetten, dan komt het gehele systeem best wel goed in bedrijf en dan hebben we ook veel minder last van te weinig warm tapwater. Alleen bovenverdieping echt een sauna en beneden net aan 20,5 graden (insteltemperatuur). Ik zie nu in de data via ESPAltherma dat er veel te veel geswitched wordt tussen ruimteverwarming, warm tapwater en soms defrosts als we de radiatorkranen dicht laten. Mijn interpretatie: de altherma4 kiest ervoor om SWW op te warmen, ziet dan heel snel de ruimtetemperatuur dalen, gaat daarom snel over op ruimteverwarming maar door het beperkte afgiftevermogen is de delta T zo laag dat de warmtepomp naar een paar minuten weer afslaat en weer switched naar SWW. Dit herhaalt zich dan. En zo komen we in de situatie dat zowel het warm tapwater (SWW) als de ruimtes niet op temperatuur komen.
Tijdens defrosts en opwarmen van SWW, zien we echt een grote terugval in temperatuur van onze ruimtes. Dit hangt wellicht samen met het buffervat van 20 liter en dus dat we een afgiftesysteem hebben dat 8kW in het huis kan leveren (met een 10kW warmtepomp).
Hier klopt weinig van pomp heeft gewoon een minimum vermogen van ver onder de 10kw waarschijnlijk ergens rond de 4.sjoneah schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:32:
Inmiddels hier ook software versie 2.20 en de Modbus (volgens de hier geplaatste configuratie, dank daarvoor!) actief.
Qua prestaties komen we achter paar interessante zaken:
We hadden een 8kW besteld, maar er staat hier dus een 10kW buitenunit door fout installateur. Mijn vermoeden is dat deze niet zijn gehele vermogen kwijt kan. Daardoor veel pendelgedrag, helemaal als we ook boven dan nog de radiatoren met thermostaatkranen verder dichtzetten. Volgens mij is de oplossing: extra radiator woonkamer om zo aan 10kW afgiftesysteem te komen en verder de radiatoren boven waterzijdig inregelen en overstappen naar handbediende kranen. Als we nu alle thermostaatkranen radiatoren boven openzetten, dan komt het gehele systeem best wel goed in bedrijf en dan hebben we ook veel minder last van te weinig warm tapwater. Alleen bovenverdieping echt een sauna en beneden net aan 20,5 graden (insteltemperatuur). Ik zie nu in de data via ESPAltherma dat er veel te veel geswitched wordt tussen ruimteverwarming, warm tapwater en soms defrosts als we de radiatorkranen dicht laten. Mijn interpretatie: de altherma4 kiest ervoor om SWW op te warmen, ziet dan heel snel de ruimtetemperatuur dalen, gaat daarom snel over op ruimteverwarming maar door het beperkte afgiftevermogen is de delta T zo laag dat de warmtepomp naar een paar minuten weer afslaat en weer switched naar SWW. Dit herhaalt zich dan. En zo komen we in de situatie dat zowel het warm tapwater (SWW) als de ruimtes niet op temperatuur komen.
Tijdens defrosts en opwarmen van SWW, zien we echt een grote terugval in temperatuur van onze ruimtes. Dit hangt wellicht samen met het buffervat van 20 liter en dus dat we een afgiftesysteem hebben dat 8kW in het huis kan leveren (met een 10kW warmtepomp).
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
Qua minimaal vermogen heb je denk ik gelijk - die is denk ik zelfs bij 6-8-10kW units Daikin Altherma 4 allemaal gelijk, maar bij een defrost is er toch juist warmte nodig uit de woning zelf? Als ik dan radiatoren dicht heb staan boven en de warmte moet uit 4-5 radiatoren worden gehaald die op dat moment ook koud zijn... dan heb je volgens mij sowieso al een probleem bij de defrosts nu er 10kW in de tuin staat en een afgiftesysteem die 8kW bevat als alles open staat.Djvdb schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 06:40:
[...]
Hier klopt weinig van pomp heeft gewoon een minimum vermogen van ver onder de 10kw waarschijnlijk ergens rond de 4.
Kun je de grafieken waar je deze analyse op baseert posten?
Dat wisselen tussen sww en verwarmen is ook raar en ligt waarschijnlijk aan een onhandige instelling.
Serie buffervat in de retour zorgt er juist voor dat temperatuur in het systeem hoger blijft.
Als je tijdens een defrost al terugval van temperatuur in het huis merkt ben ik benieuwd naar de isolatie van de woning en hoe het verwarmingssysteem is opgebouwd (vvw, convectoren, radiatoren). Is de boel waterzijdig ingeregeld? Radiatoren boven gewoon open laten staan en als het te warm wordt voetventielen knijpen.
/f/image/UrTGMIR2R15Vy8OhIdBQr2zj.png?f=fotoalbum_large)
Je hebt inderdaad warmte uit je woning nodig bij een defrost maar dat is niet 10kw. Hoe groot zijn die T22's? Heb je een linkje naar het type? Als je gaat defrosten met maar 4-5 radiatoren dan is zo'n retour buffer helemaal geen overbodige luxe. Een 10 kw of 8 kw warmtepomp op 4 radiatoren lijkt me wat summier of het moeten echt flinke jongens zijn. Kun je de compressor frequentie ook aan je plot toevoegen en de retour temperatuur? Kun je daarnaast ook de labels van de lijnen laten zien en de x-as goed in beeld nu is het een beetje raden wat, wat is en wat de tijdspanne is.sjoneah schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:30:
[...]
Qua minimaal vermogen heb je denk ik gelijk - die is denk ik zelfs bij 6-8-10kW units Daikin Altherma 4 allemaal gelijk, maar bij een defrost is er toch juist warmte nodig uit de woning zelf? Als ik dan radiatoren dicht heb staan boven en de warmte moet uit 4-5 radiatoren worden gehaald die op dat moment ook koud zijn... dan heb je volgens mij sowieso al een probleem bij de defrosts nu er 10kW in de tuin staat en een afgiftesysteem die 8kW bevat als alles open staat.
Hierbij de afbeelding waarop te zien is wat er gebeurde. Blauwe lijn is de aanvoertemperatuur van de warmtepomp. Ik kan helaas niet zien of dit voor ruimteverwarming was of voor SWW. Gezien de grafiek zie je eerst ruimteverwarming redelijk mooi gedrag, en dan opeens gaat die flink heen en weer pieken om SWW / ruimteverwarming met elkaar in orde te krijgen.[Afbeelding]
Het systeem is niet waterzijdig ingeregeld op dit moment. We hebben beneden 4 eco-radiatoren (T22). Boven hebben we een grote T33 op de overloop en nog 3 keer een T22 in de kamers zelf.
Vannacht heeft het systeem 4 keer een defrost uitgevoerd.
[ Voor 3% gewijzigd door Djvdb op 02-01-2026 13:15 ]
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
Djvdb schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:13:
[...]
Je hebt inderdaad warmte uit je woning nodig bij een defrost maar dat is niet 10kw. Hoe groot zijn die T22's? Heb je een linkje naar het type? Als je gaat defrosten met maar 4-5 radiatoren dan is zo'n retour buffer helemaal geen overbodige luxe. Een 10 kw of 8 kw warmtepomp op 4 radiatoren lijkt me wat summier of het moeten echt flinke jongens zijn. Kun je de compressor frequentie ook aan je plot toevoegen en de retour temperatuur? Kun je daarnaast ook de labels van de lijnen laten zien en de x-as goed in beeld nu is het een beetje raden wat, wat is en wat de tijdspanne is.
Wat is de tijdspanne van deze plot? Er lijkt namelijk behoorlijk veel warmteverlies als ik het zo zie. Dat kan naar buiten maar ook naar boven zijn als je daar alles dicht hebt staan.
/f/image/zKVHnm2WVp1DW5UtGQZe9KvS.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door sjoneah op 02-01-2026 15:23 ]
:strip_exif()/f/image/eGb8FESUVYsOWzGBRUseSp24.jpg?f=fotoalbum_large)
Probleem of natuurkundige wetten?BurnoutVmax schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:04:
[Afbeelding]
Ik heb de 6kWh unit met een 200l boiler vat staan.
Tank: EKHWSP200D3V3
Binnen: EPBX10AF4V
Buiten: EPSK06ARV3
Vandaag vertoont de unit weer vreemd gedrag (zoals wel vaker).
Bij elke defrost wordt de backup-heater (tot de max. ingestelde 3 kWh) aangesproken. Ik zie dit als de buiten temp. onder de 3 graden is. Waarom?
Sinds middernacht wisselt de unit tussen "room" en "tank" heating, waarbij de tank helemaal niet meer op temperatuur komt (gele lijn). Hoezo schakelt de unit weer naar "room" heating ondanks dat de thermostaat nog 21,8 graden aangeeft (setpoint 22, en na de run is de temp. ook nog steeds 21.8). Waarom?
Als het legionella programma dan gaat draaien (12 uur), dan kan de tank temp. wél tot 60 graden worden verwarmd. Waarom?
Ik zie dat "leaving water" bij "room heating" ca. 37 graden is bij 1 graad buitentemp. Dat is 5 graden lager als mijn stooklijn aangeeft (42 graden). Mijn stooklijn is 45/-5 en 35/15.
Iemand die dit probleem ook ziet en/of weet hoe ik dit kan oplossen?
Ik zie een sww run en die ziet er prima uit. Dat zaagtandjes profiel heeft te maken met dat je een redelijk snel afgifte systeem hebt en echt met hoge temperaturen werkt, 50 graden aanvoer voor verwarming… zie je ook terug in je kamer temperatuur die continu heen em weer gaat.sjoneah schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:16:
[...]
[Afbeelding]
Hierbij de uitgebreide plot. We hebben vooral dus veel last gehad tussen wo en do in het midden van de grafiek. Daar zie je de rode lijn (binnentemperatuur) teruglopen, je ziet een hele hoge aanvoertemperatuur en lage delta T (wijst voor mij dat die SWW aan het opwarmen is) en dat daar dus veel wispelturig gedrag is geweest. De zaagtandjes ervoor en erna zijn ruimteverwarming.
Helaas heb ik geen data via ESPaltherma/modbus tot nu toe vastgelegd over compressorbelasting. Zal zo eens kijken of de modbus dat vanaf vandaag wel kan gaan doen.
Wat mij vooral opvalt ook is dat er na een defrost wel een uur nodig is om weer op de juiste aanvoertemperatuur te komen.
Aanvulling
Ook in deze een best interessante situatie: begint met een hoop ellende, temperatuur binnen zakt weg. En daarna ontstaat er best wel mooie run en komt de warmtepomp weer onder controle.
[Afbeelding]
[ Voor 15% gewijzigd door Djvdb op 03-01-2026 07:06 ]
Voor warm water gebruik ik de volgende instellingen:BurnoutVmax schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:04:
[Afbeelding]
Ik heb de 6kWh unit met een 200l boiler vat staan.
Tank: EKHWSP200D3V3
Binnen: EPBX10AF4V
Buiten: EPSK06ARV3
Vandaag vertoont de unit weer vreemd gedrag (zoals wel vaker).
Bij elke defrost wordt de backup-heater (tot de max. ingestelde 3 kWh) aangesproken. Ik zie dit als de buiten temp. onder de 3 graden is. Waarom?
Sinds middernacht wisselt de unit tussen "room" en "tank" heating, waarbij de tank helemaal niet meer op temperatuur komt (gele lijn). Hoezo schakelt de unit weer naar "room" heating ondanks dat de thermostaat nog 21,8 graden aangeeft (setpoint 22, en na de run is de temp. ook nog steeds 21.8). Waarom?
Als het legionella programma dan gaat draaien (12 uur), dan kan de tank temp. wél tot 60 graden worden verwarmd. Waarom?
Ik zie dat "leaving water" bij "room heating" ca. 37 graden is bij 1 graad buitentemp. Dat is 5 graden lager als mijn stooklijn aangeeft (42 graden). Mijn stooklijn is 45/-5 en 35/15.
Iemand die dit probleem ook ziet en/of weet hoe ik dit kan oplossen?
/f/image/2EIG7sIQJ5aEm8FHtpMHqHdN.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb zelf een upgrade naar 2.2 uitgevoerd en het werkt veel beter dan ESPAltherma, bedankt meneer!BurnoutVmax schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:26:
[...]
In 8.7 - Modbus TCP/IP (502)
In HA; in configuration.yaml;
modbus: !include modbus.yaml
Ik zie dit gedrag ook terug, met als gevolg dat mij SWW niet meer op temperatuur komt.sjoneah schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:12:
Voor diegene die ook zien dat er onder een bepaalde temperatuur veel wisselgedrag is tussen SWW en ruimteverwarming, ik denk dat ik het probleem heb gevonden:
Goed werk. Misschien contact opnemen met Daikin en vragen of dit oke is?sjoneah schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:12:
Voor diegene die ook zien dat er onder een bepaalde temperatuur veel wisselgedrag is tussen SWW en ruimteverwarming, ik denk dat ik het probleem heb gevonden:
- In het menu Balanceren, stond bij mij onder item [5.28.2] Voorrangstemperaturen de temperatuur voor de ruimte op 0 graden. Dit betekent dat het systeem onder de 0 graden gaat balanceren. Daarmee bedoelt Daikin blijkbaar: meer focus op ruimteverwarming bij koudere temperaturen. Vanaf dat moment gaat de Altherma 4 blijkbaar naar twee instellingen kijken: 5.28.3 en 5.28.5:
- Je ziet vervolgens bij mij de timers [5.28.3] Max. kamerverwarmingstimer en [5.28.5] Max. WW-timer zodanig krap ingesteld staan dat de warmtepomp van alles maar een beetje deed. Zo stond de maximale warm-water timer op 15 minuten... Voordat de warmtepomp dus ook maar enigszins op temperatuur was, werd deze maximum van 15 minuten al bereikt - en werd er weer overgestapt op kamertemperatuur. Vervolgens werd de ruimteverwarming dus geactiveerd, maar die had uit 5.28.3 weer een max van 60 minuten, waardoor er na 60 minuten weer voor 15 minuten op warm tapwater werd overgeschakeld.
Met aanvoertemperaturen van +/- 50 graden, duurt het bij mij minimaal een half uur voordat het hele leidingensysteem + warmtepomp op die temperatuur is. Daardoor blijft er veel te weinig tijd over om de ruimte dan ook weer aanzienlijk te verwarmen in die 60 minuten.
Het gevolg dat ik in mijn data terug zag en ook hier thuis merkte: de warmtepomp doet op deze manier van alles net niets. Dus geen warm tapwater en geen warme ruimtes, want net telkens als de wp op stoom is - werd alweer geswitched.
Mijn conclusie: indien je met radiatoren werkt, hoge aanvoertemperaturen en wellicht ook net wat twijfelachtige isolatie dan zijn deze standaardinstellingen in het menu balanceren onhandig.
Hier staat nu ingesteld dat als de temperatuur onder 0 graden komt, dat we dan gaan balanceren. Maar wel met minimaal 60 minuten warmtapwater en max 100 minuten. Na die 100 minuten mag de ruimteverwarming weer aan, maar die heeft nu een maximumtijd van 120 minuten.
Ik hoop hiermee rustiger 'wisselgedrag' tussen SWW en radiatoren onder de 0 graden te bereiken. Indien gewenst geef ik zeker even een terugkoppeling morgen hoe dit nu allemaal gegaan is.
Tenzij de A4 anders werkt dan de A3 in zijn regeling, staat de LWT los van dT. Stel, volgens de stooklijn zou de LWT nu 35 moeten zijn, dan probeert hij de retour op 25 te regelen. Is deze hoger, gaat hij langzamer rond pompen (minder debiet). Is de retour onder de 25, zal hij debiet verhogen. Feit dat hij de gevraagd Ta niet haalt, klinkt eerder als een vermogens tekort. Of hij staat heel hard te pendelen. Heb je radiators of vvw? Want met vvw een dT van 10 is niet te doen, dan gok ik dat hij staat te pendelen.mxjsptlk schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:02:
ik heb plots ook een flink oh ja moment: ik snapte niet waarom de LWT niet aan de doel temperatuur van de stooklijn kwam. Blijkt dat ik de optie Delta T op 10C had staan. als je retour dus laag is om welke reden dan ook, gaat hij nooit naar de stooklijn temp. eens kijken of de aanpassing iets oplost.
Ik zou dan meteen voor een T33 gaan daar zit veel water in en ze hebben lekker veel massa.sjoneah schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:38:
Op dit moment zoveel defrosts... dat de warmtepomp niet meer op tijd bij de juiste stooklijn komt en de temperatuur binnen terugloopt.
Ik denk dat we dit structureel oplossen door een extra radiator (daardoor snellere defrosts, omdat ons afgiftesysteem nu echt te klein is?), ventilatoren onder de radiatoren en beter waterzijdig inregelen van het systeem. Daardoor een lagere aanvoertemperatuur straks, waardoor de defrosts minder vaak en minder lang zijn.
In de tussentijd iemand wellicht nog betere/andere inzichten?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/P7Rhyi761BQx5CB6KzhcHI1H.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik naar je grafiek kijk, zie ik dat tijdens het ontdooien de waarde van ‘WP Buitentemperatuur’ van 0 naar 10 graden stijgt. Dat lijkt mij niet realistisch. Bij mijn installatie heeft het ontdooien namelijk geen invloed op de buitentemperatuur.sjoneah schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:38:
Op dit moment zoveel defrosts... dat de warmtepomp niet meer op tijd bij de juiste stooklijn komt en de temperatuur binnen terugloopt.
Ik denk dat we dit structureel oplossen door een extra radiator (daardoor snellere defrosts, omdat ons afgiftesysteem nu echt te klein is?), ventilatoren onder de radiatoren en beter waterzijdig inregelen van het systeem. Daardoor een lagere aanvoertemperatuur straks, waardoor de defrosts minder vaak en minder lang zijn.
In de tussentijd iemand wellicht nog betere/andere inzichten?
[Afbeelding]
Heel veel warmtepompen hebben dit, agv de waterdamp die opstijgt tijdens de defrost. Meestal heeft dit geen invloed op de werking.BurnoutVmax schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:27:
Ja, klopt. Raar he? Ik heb dit probleem ook én al eens aan de Daikin monteur voorgelegd.
Daikin heeft deze sensor eerst naar buiten geklapt, zoals in de documentatie staat.
Mijn installateur was dat "vergeten".
Ik zag dat gedrag nog steeds toen de sensor uitgeklapt was.
Ik heb de sensor toen iets verplaatst (niet meer direct naast de "radiator") én beter afgeschermd van de "radiator" door er een stuk plastic tussen te plaatsen. Lucht vanaf de "radiator" zou dan geen/minder invloed moeten hebben op de buitentemp. sensor.
Helaas zie ik de pieken in temperatuur nog steeds op de buitentemperatuur sensor. Wél iets minder denk ik.
Daarnaast duren dergelijke "pieken" soms wel 15 minuten (van begin tot eind). Dat is ook vreemd.
Aangezien ik fysiek niets meer weet aan te passen, denk ik dat dit een sensor óf software probleem is.
Helaas weet ik niet of dit alleen bij mij voorkomt én waar ik dergelijke zaken direct bij Daikin kan aankaarten.
Dat laatste klinkt als voor mij nuttige informatie. instelling 5.6, zit dat niet in het installateursmenu? Ik wil ook niet de unit laten bevriezen als ik dit lager zet. Bij vorst gaat de BUH volgens mij helemaal iedere keer aan, en gebruikt hij idioot veel stroom, zie onder. Dus wat is de advies-instelling van de BUH?duinmunt schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:48:
[...]
Voor warm water gebruik ik de volgende instellingen:
4.5 – Instelpunt warmhouden: 45 °C
4.6 – Tijdschema enkelvoudig opwarmen: elke dag om 12:00 uur opwarmen tot 52 °C
4.7 – Verwarmingsbedrijf: tijdschema en warmhouden
4.19 – Drempel voor opnieuw opwarmen: 40 °C
Het komt soms voor dat het water in de boiler ’s ochtends na het douchen onder de 40 °C zakt. Dit is lager dan de ingestelde drempel voor opnieuw opwarmen (instelling 4.19). Op dat moment zie ik dat het systeem regelmatig wisselt tussen het verwarmen van de boiler en het verwarmen van de woning.
Bij mij werd de back-upverwarming ook af en toe gebruikt tijdens het verwarmen van de woning. Dit bleek te komen door de instellingen 5.6.1 en 5.6.2.
Instelling 5.6.1 (capaciteitstekortinstelling) staat op ‘Onderevenwicht’.
Instelling 5.6.2 (evenwicht-instelpunt) stond op 0 °C, maar die heb ik aangepast naar -7 °C.
Zie https://gathering.tweaker...message/84004604#84004604
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/URogMFxBppXSJCo7VTG1h6YT.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/u1ZygxTFq6PtWdoVEv6s8rdT.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb met het plaatsen van de warmtepomp mijn verdeler ook laten vervangen voor een kunststof en motor-loze versie. Hier zit ook geen thermostaatknop meer op én er wordt ook géén koud water bij gemixt.mxjsptlk schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:51:
Wie wil even meedenken?
De installateur heeft dit voorgesteld. ik ben zelf met deze verdeler gekomen omdat hij later uit te breiden is als we de VVW upgraden naar volledig (nu bijverwarming). Hij gaf aan dat een pomp noodzakelijk was.BurnoutVmax schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:23:
[...]
Ik heb met het plaatsen van de warmtepomp mijn verdeler ook laten vervangen voor een kunststof en motor-loze versie. Hier zit ook geen thermostaatknop meer op én er wordt ook géén koud water bij gemixt.
De pomp in de Altherma4 is krachtig genoeg. Ik heb VVW (als primaire verwarming) op de BG. 1 (design) radiator in de badkamer (altijd open), 3 "ouderwetse" radiatoren in de slaapkamers (altijd dicht, op sterretje) én 1 (design) radiator op de slaapkamer op zolder (nu open).
In mijn unit staat ie op "vloerverwarming" met een stooklijn op 45/-5 en 35/15.
Alles is aangesloten op 1 zone. Dat betekend dat de radiatoren nooit meer zo warm worden als voorheen, echter in de praktijk maakt ons dat niet zoveel uit.
Een probleem dat ik heb gehad was dat de installateur de debiet/flow meters op de nieuwe verdeler maar heel weinig had opengedraaid (1,5 slag) waardoor de flow héél laag was en de Altherma4 soms in een storing vloog. Ik heb alle debiet/flow meters op de verdeler helemaal open gezet en met een infrarood thermometer (erg goedkoop op temu) de ingaande en uitgaande temperatuur gemeten.
Je kunt de flow beperken door de debiet/flowmeter verder dicht te draaien voor zones die je minder zou willen verwarmen.
Ik weet niet of een verdeler mét eigen pomp en thermostaatknop wel handig is en/of aanbevolen wordt. Ik kan me voorstellen dat dit de controle van de warmtepomp in de weg zit...
Ik heb niet alle informatie over the situatie, maar die stooklijn zou ik inderdaad lager zetten, dit is echt te hoog. Ik zou 55/-10 als max aanhouden en dan iets van 35/15 (met die laatste kan je dan spelen). Ik zou toch echt wel adviseren om je BUH uit te zetten, dit heeft geen invloed op de ontdooi cyclus, dan gebruikt hij altijd de BUH als nodig (ook als deze uit staat).jugo6 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:20:
[...]
Dat laatste klinkt als voor mij nuttige informatie. instelling 5.6, zit dat niet in het installateursmenu? Ik wil ook niet de unit laten bevriezen als ik dit lager zet. Bij vorst gaat de BUH volgens mij helemaal iedere keer aan, en gebruikt hij idioot veel stroom, zie onder. Dus wat is de advies-instelling van de BUH?
Wij hebben in het najaar een Altherma4 laten plaatsen, toen was het comfort op zich ok, maar nu het kouder wordt, koelen de radiatoren volledig af tussendoor, waardoor er een koudeval door de kamer trekt, voor je gevoel 15 gr.
De installateur reageert niet, maar ik krijg van een ander forum het idee dat ik de stooklijn moet verlagen en wellicht dus iets met de BUH instellen.
Er is mij ons ook geen buffervat geplaatst omdat de radiatoren beneden altijd open staan, maar dat is ook de vraag of dit verstandig was?
temperatuurverloop lijkt normaal, maar koude perioden voelen als 15gr (losse thermometer geeft ook veel lager aan dan de madoka op die momenten). Radiatoren worden geheel koud, uiteindelijk in de avond maar hoger gezet.
[Afbeelding]
Dit is het totaal verbruik homewizard, Blauw is vooral de WP, roze de BUH.
[Afbeelding]
Met de CV ketel op 50gr kregen we het in de winter ook warm genoeg.
stooklijn staat nu op 70/-10 en 40/18 wat mij wat hoog lijkt
[ Voor 3% gewijzigd door kokpol op 09-01-2026 08:22 ]
[ Voor 11% gewijzigd door TweakGP op 09-01-2026 16:52 ]
Installateurs kunnen in het algemeen prima de technische installatie plaatsen, maar hebben weinig ervaring met de juiste instellingen (die nogal situatie-specifiek kunnen zijn). Ook de verschillen tussen de Altherma3 en 4 (R290) komen met hele andere details en "uitdagingen".RpW schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:24:
Als ik de laatste 2 pagina's hier lees dan geeft het mij nog weinig vertrouwen om aan de warmtepomp, of specifiek aan de Altherma 4 te gaan..... De ene heeft bijna geen SWW, de ander heeft koudevallen van 15 graden in de woonkamer, de BUH staat voortdurend aan en wat al niet meer..... Zou dat komen omdat dit de eerste versies zijn en er nog kinderziektes in zitten? En zijn er hier ook mensen die meelezen en waarbij hij gewoon wel probleemloos draait?
[ Voor 5% gewijzigd door RpW op 09-01-2026 17:33 ]
Ik kan wel mee gaan in jouw gedachte, wij zijn in dit forum natuurlijk niet de ‘gemiddelde Nederlander’ die alleen zijn huis comfortabel warm wil hebben tegen een aanvaardbare prijs bij aanschaf en gebruik. Wil je nergens omkijken heen hebben dan is een gasketel een veilige keuze waarbij er meer dan voldoende installateurs zijn waarvan het gros heel goed weet wat ze doen. Dat dit dan vaak niet het meest efficiënt is voor de klant heeft vrijwel niemand last van want warm wordt het toch.RpW schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:33:
Reactie op tweakGP en burnoutvmax,
Tja eigenlijk zou het net zo zorgeloos moeten gaan werken als een cv ketel....
Want gezien de hoge aanschafkosten vind ik dat je anders mag verwachten wanneer je pak hem beet 15 mille neer gaat tellen. Ga nu ik dit hier allemaal lees toch steeds meer twijfelen of ik niet gewoon een nieuw hr keteltje op ga hangen, zo duur is het gas nu ook niet.....
Ik heb alleen radiatoren…..een installatie uit 1979 heeft dan plots onverwachte voordelen, dikke (gelaste) pijpen en relatief veel volume in de radiatoren. Maar dat waren dan ook elementen die mij het vertrouwen gaven dat het kon werken.RpW schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:28:
@Rojado, ik vind het ook interessant, daarom lees ik hier ook. Heb wel het idee, dat de grootste problemen ontstaan door gebruik van radiatoren. Heb het idee dat een warmtepomp toch echt het allerbeste werkt wanneer de gehele woning is voorzien van vloerverwarming en er met zeer lage aanvoertemperatuur gewerkt kan worden. Ik heb nog geen warmtepomp, maar in onze woning uit 1991 is gelukkig al wel beneden en boven vloerverwarming als hoofdverwarming ingefreesd.....
Nee dat klopt niet, wat jij wilt bereik je met een hybride verdeler en niet met deze verdeler. Een hybride verdeler heeft een extra knop die de mengen aan/uit zet obv de aanvoer temperatuur. Het enige wat die thermostaat knop doet is de aanvoer knijpen als de temperatuur in de verdeler te hoog wordt maar deze knop beïnvloed de menging verder niet. Je kunt wel zelf de mening beïnvloeden daar door het mengventiel verder dicht te draaien (die zit links naast de pomp bij jouw verdeler), vaak kan dat gewoon met een radiator sleutel. De temperatuur gaat nu wss niet omhoog omdat die te ver open staat. Een ander alternatief is om de pompsnelheid omlaag te zetten.mxjsptlk schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:51:
Wie wil even meedenken?
ik ben aan het rommelen met mijn VVW en krijg de aanvoer temperatuur maar niet omhoog...
de situatie is als volgt: ik heb 3 groepen VVW als bijverwarming. Ik heb een Variotherm kunststof mengverdeler met pomp. zie foto.
mijn aanvoer temp ligt momenteel rond de 42C echter is de gemeten aanvoer temp bij de verdeler rond de 30C. voor de pomp voelt de buis aanzienlijk warmer dan de erboven dus rondom de pomp is een enorm temperatuur verschil.
in mijn ratio (en ik ben een leek, dus hou het lief) zou de aanvoer dezelfde aanvoertemp (42C met wat verlies dus rond de 40C) moeten zijn en ingesteld worden met de thermostaatknop. Even los van of je dat wil (ik weet dat VVW lage temperaturen moet hebben) zou daar geen of weinig verschil in moeten zitten tenzij de temp boven de ingestelde temperatuur komt want dan gaat hij aanmengen.
In mijn geval heb ik echter 10C verschil terwijl de thermostaat volledig open staat.
een aantal vragen:
klopt mijn ratio?
hoe kan ik dit corrigeren?
heeft iemand andere gedachten of tips?
[Afbeelding]
Stooklijn ben ik al aan het verlagen. Dat onder evenwicht is inderdaad apart: ik vond net deze post op het forum:kokpol schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:20:
[...]
Ik heb niet alle informatie over the situatie, maar die stooklijn zou ik inderdaad lager zetten, dit is echt te hoog. Ik zou 55/-10 als max aanhouden en dan iets van 35/15 (met die laatste kan je dan spelen). Ik zou toch echt wel adviseren om je BUH uit te zetten, dit heeft geen invloed op de ontdooi cyclus, dan gebruikt hij altijd de BUH als nodig (ook als deze uit staat).
Over dat buffervat, denk dat het een verstandige keus was om het niet te doen, vermindert alleen maar het rendement en zorgt voor vertraging.
Heb je toevallig ergens iets van een bypass? Wat is je aanvoer en retourtemperatuur over je radiatoren?
Hoeveel debiet pomp de wp?
Ik heb het gevoel als jij het hier ergens moet zoeken.
Welke thermostaat gebruik je? ik zie het al de madoka, deze geeft altijd iets van 2 graden teveel aan en is erg gevoelig voor temperatuurschommelingen. Je kunt in de instellingen hiervan de offset veranderen
ik heb inmiddels het probleem gevonden. De A4 kijkt heel dominant naar de Delta T instelling en past de flow aan om die te bereiken. zodra de flow hoger werd ging de VVW temp direct omhoog.Djvdb schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:33:
[...]
Nee dat klopt niet, wat jij wilt bereik je met een hybride verdeler en niet met deze verdeler. Een hybride verdeler heeft een extra knop die de mengen aan/uit zet obv de aanvoer temperatuur. Het enige wat die thermostaat knop doet is de aanvoer knijpen als de temperatuur in de verdeler te hoog wordt maar deze knop beïnvloed de menging verder niet. Je kunt wel zelf de mening beïnvloeden daar door het mengventiel verder dicht te draaien (die zit links naast de pomp bij jouw verdeler), vaak kan dat gewoon met een radiator sleutel. De temperatuur gaat nu wss niet omhoog omdat die te ver open staat. Een ander alternatief is om de pompsnelheid omlaag te zetten.
ik moet je hier met alle respect toch een beetje in tegen spreken. ja, hier worden wat problemen met specifieke installaties besproken. Veel van wat ik daar uit haal zijn installatie problemen en kinderziektes.RpW schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:24:
Als ik de laatste 2 pagina's hier lees dan geeft het mij nog weinig vertrouwen om aan de warmtepomp, of specifiek aan de Altherma 4 te gaan..... De ene heeft bijna geen SWW, de ander heeft koudevallen van 15 graden in de woonkamer, de BUH staat voortdurend aan en wat al niet meer..... Zou dat komen omdat dit de eerste versies zijn en er nog kinderziektes in zitten? En zijn er hier ook mensen die meelezen en waarbij hij gewoon wel probleemloos draait?
Bij ons loopt de Altherma 4 perfect. Niets aangepast aan onze radiatoren of leidingen. Huis is warmer dan met de gasketel omdat we hem heel de dag laten draaien terwijl we de gasketel overdag vaak uit zette als er niemand thuis was. In december gemiddelde COP van 4.3 behaald (inclusief sanitair warm water productie) en ongeveer 30 euro uitgespaard tov de gasrekening in december 2024. En dat terwijl we 25% meer verwarmd hebben. Dus echte besparing is eerder tegen de 50 euro. Wij zijn dus zeer tevreden met onze altherma 4.RpW schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:24:
Wij hebben dus net deze vergelijking gedaan en sinds een maand nu de Altherma 4 draaien. Ook vanuit mij heb je hier wat aanloopproblemen gelezen... maar wat ik wel echt wil meegeven: de Altherma 4 is wat mij betreft echt gedegen, betrouwbaar en zelfs wat over de top qua instellingen & mogelijkheden. We zijn hier een maand verder... en ik wil echt nog wel het een en ander optimaliseren. Maar over het algemeen is het comfort nu echt goed. Ben het helemaal met de rest eens dat het zit in finetunen, instellingen aanpassen... maar als je daar doorheen bent, dan heb je er een hoop plezier en comfort van - tegen lagere kosten.RpW schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:21:
Fijn om een paar positieve ervaringen te lezen. Ik twijfel namelijk tussen Altherma 4, Panasonic Aquarea L, Nefit 5800i of een mitsubishi ecodan.... dus ik blijf nog even mee lezen hier! Hopelijk gaat hij bij iedereen dalijk perfect draaien!
Zie jij nog een meerwaarde in ESPAltherma? Mist er informatie via modbus?sjoneah schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:29:
[...]
Mocht aansturing/domotica voor je interessant zijn: bij de Altherma 4 nu dus ook modbus werkend via HomeAssistant, werkt echt fantastisch. Via ESPAltherma kan je ook de seriële poort uitlezen. Die combinatie is top.
Ik zou eerder kijken naar de deskundigheid van de installateur dan naar het merk. Elk warmtepomp merk doet uiteindelijk hetzelfde. Maar een installatie staat of gaat met hoe deze geïnstalleerd is.RpW schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:21:
Fijn om een paar positieve ervaringen te lezen. Ik twijfel namelijk tussen Altherma 4, Panasonic Aquarea L, Nefit 5800i of een mitsubishi ecodan.... dus ik blijf nog even mee lezen hier! Hopelijk gaat hij bij iedereen dalijk perfect draaien!
:strip_exif()/f/image/YSFTf2o69LSKDcIEFCHF9vXB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yGLffyJpFKLTLPHopzOw4L92.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik was vandaag ook even buiten, maar ben niet lang blijven kijken. De defrost zag ik zo ongeveer gebeuren, ik zag het ijs wegsmelten, en aan mijn verbruik te zien duurde dat 10-15 min.BurnoutVmax schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:21:
Vandaag een paar keer het dak op en de defrost cycle eens bekeken.
Mijn buitenunit staat boven op het platte dak op zo'n 9 meter hoogte.
De defrost duurt meestal zo'n 20 minuten. Ik heb ook al eens een defrost gezien van 10 minuten.
Vandaag was de condensor grotendeels in sneeuwachtige witte laag bedekt bij de start;
[Afbeelding]
Onderaan de condensor was er sprake van échte ijsvorming.
Na de defrost run van 20 minuten was het bovenste deel netjes "schoon", maar de onderste helft niet;
[Afbeelding]
Wat zijn de ervaringen hier m.b.t. de defrost cycles?
Duren die ook zo lang?
Is het normaal dat niet de gehele condensor "schoon" is na 20 minuten?
Vaak wordt de defrost bij mij ondersteund door de backup-heater. Is dat normaal? Waarom?
wij hebben dezelfden overwogen.RpW schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:21:
ja, die viel mij ook op idd.Rubkeh01 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:36:
Interessant om te lezen dat meerdere gebruikers de balanceren instellingen niet goed hadden staan incl het moment van aanspringen van de backup heater. Dit was bij ons ook het geval. Dit is vorige week aangepast waarna de problemen met opwarmen van SWW een stuk minder zijn geworden.
Daikin vertelde wel dat er momenteel ook veel klachten uit belgië komen m.b.t. SWW opwarming. Wanneer de setpoint opnieuw opwarmen en de hysterese gemist worden, zal de tank niet meer opnieuw opwarmen tenzij er voor handmatig of krachtig gekozen wordt. Daikin gaf aan dat hier een software update voor moet komen.
Om de opwarmproblemen van het SWW op te lossen heb ik idd de balanceer instellingen aangepast.Rubkeh01 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:36:
Interessant om te lezen dat meerdere gebruikers de balanceren instellingen niet goed hadden staan incl het moment van aanspringen van de backup heater.
Ik heb dit aangepast in het volgende zoals @duinmunt ook al aangaf: Instelling 5.6.1 (capaciteitstekortinstelling) staat op ‘Onderevenwicht’.BurnoutVmax schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:08:
[...]
Om de opwarmproblemen van het SWW op te lossen heb ik idd de balanceer instellingen aangepast.
Ik zie echter nog heel vaak de backup heater bijspringen bij een defrost.
Ik heb de volgende instellingen;
1.22 Vorstbescherming op 4 graden Celsius (dat is de laagst mogelijke waarde)
3.4 Vorstbescherming op ON
5.36 Vorstbescherming waterleidingen op Periodiek (stond voorheen op continu)
5.5 Back-upverwarming op "Monofasige 3kW"
Welke instelling refereer jij naar v.w.b. "het aanspringen van de backup heater"?
@duinmunt u heeft toch per fase een kwh meter zodat u het verbruik per fase kunt zien? Ik ben benieuwd naar wat de maximale pieken per fase zijn wanneer hij moet werken?duinmunt schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:23:
Op de website van Daikin staat een nieuwe versie van de Configuration Reference Guide.
Deze versie is bedoeld voor gebruikersinterfacesoftware versie 3.x.x.
https://www.daikin.nl/nl_...uide-documents-b7f056ea11
[Afbeelding]
Ja, ESPAltherma laat mij nog gegevens zien over stroomgebruik, temperaturen voor/na compressor e.d. - dus net wat meer de gegevens waar een installateur van wil weten.PJ_DnB schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:32:
[...]
Zie jij nog een meerwaarde in ESPAltherma? Mist er informatie via modbus?
@RpW Op zondag 11 januari 2026 was aan het einde van de legionellarun (60 °C) het maximale vermogen 3433 watt. Dit vermogen was als volgt verdeeld over de fasen:RpW schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:42:
[...]
@duinmunt u heeft toch per fase een kwh meter zodat u het verbruik per fase kunt zien? Ik ben benieuwd naar wat de maximale pieken per fase zijn wanneer hij moet werken?
@duinmunt Top, ik dank u hartelijk, hier kan ik wat mee!!duinmunt schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:54:
[...]
@RpW Op zondag 11 januari 2026 was aan het einde van de legionellarun (60 °C) het maximale vermogen 3433 watt. Dit vermogen was als volgt verdeeld over de fasen:
L1: 1201 watt
L2: 1175 watt
L3: 1057 watt
Over de hele dag gemeten was het hoogste vermogen per fase:
L1: 1201 watt
L2: 1183 watt
L3: 1077 watt
[ Voor 35% gewijzigd door Arnoud123 op 21-01-2026 12:32 . Reden: Aanvullen ]
Hoe is de aanvoertemperatuur ingesteld? Vaste aanvoer op 60 graden of weersafhankelijke sturing? Hoe kom je aan je data?Arnoud123 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 01:11:
Hallo, sinds dit weekend de altherma 4 H aangesloten.
Buitenunit: EPSK08-10AW1
In huis alleen oude radiatoren. Het wordt in huis niet warmer dan 20.1 graden Celsius.
Installatie is non stop bezig. Aanvoer temp bereikt ongeveer 45 graden en valt terug richting 30. De pomp verhoogt de aanvoer met 1 graad in ongveer 5 minuten. De ingestelde aanvoer van 60 graden wordt niet gehaald.
Ik lees dat de defrost cyclus best elk anderhalf uur kan plaatsvinden, dus ik vraag me nu af of de pomp niet te langzaam verwarmt.
Hij staat op vaste temperatuur. Weersafhankelijk volgt als de basis werkt. Metingen doe ik via display onder sensors door elke 5 minuten te kijken naar de waarde voor aanvoertemperatuur.behemoth schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 02:11:
[...]
Hoe is de aanvoertemperatuur ingesteld? Vaste aanvoer op 60 graden of weersafhankelijke sturing? Hoe kom je aan je data?
Defrost hoeft zeker niet elk 1.5u gebeuren. Hangt af van de weersomstandigheden en je gebruik. De mijne heeft maar 2 keer een defrost gedaan doorheen de hele dag.
[ Voor 34% gewijzigd door Arnoud123 op 21-01-2026 18:15 . Reden: Update ]
:strip_exif()/f/image/1HSIGn7CljEiWOXlt5gpOOE6.png?f=user_large)
Ik heb eerder wel geruis gehoord bij het opwarmen van het vat. Ik denk door de toenemende druk waardoor er wat water uit pruttelt. Als het maar 1x per week is, is het miisschien desinfectie. Veel douchen voor het slapen gaan, kan ook een oorzaak zijn voor warmteverschil en dus drukverschil.jugo6 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:40:
Geluid van binnenunit:
Wij hebben al een paar maanden een Altherma 4 , wat een stille WP hoort te zijn, maar snachts worden we regelmatig wakker van het geluid van de binnenunit. Ik meen op SWW momenten, maar wellicht ook met defrost. We horen een zoem en veel geruis, wat bij het gewone gebruik van de warmtepomp niet te horen is.
Ruim boven de 40 dB volgens mijn telefoon.
[Afbeelding]
De buitenunit is snachts ook nog wel te horen,waarbij ik de indruk heb dat in stille modus het meer een zoemtoon wordt. Ervaringen om m goed stil te houden?
[ Voor 4% gewijzigd door Arnoud123 op 24-01-2026 00:21 . Reden: Toevoeging. ]
[ Voor 93% gewijzigd door Arnoud123 op 24-01-2026 00:19 . Reden: Verwijderd ]
Het is niet de desinfectie, die heb ik altijd 1x per week overdag staan, maar ook dan maakt de binnenunit meer geluid dan als hij met verwarmen huis bezig is. En douchen doen we in de ochtend. Ik heb m ook wel eens daarom overdag SWW laten opwarmen, maar dan hebben we gelijk last van kou in de kamer, en koelt ie bovendien weer af voordat we eindelijk weer douchen. Dus midden in de nacht maar weer, dat is ook qua electriciteitstarieven handig.Arnoud123 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 00:13:
[...]
Ik heb eerder wel geruis gehoord bij het opwarmen van het vat. Ik denk door de toenemende druk waardoor er wat water uit pruttelt. Als het maar 1x per week is, is het miisschien desinfectie. Veel douchen voor het slapen gaan, kan ook een oorzaak zijn voor warmteverschil en dus drukverschil.
Dat is inderdaad niet de bedoeling. Is het circuit naar de boiler heel anders (veel knieën?)? Het kan wellicht komen door te veel weerstand maar daar is zo op voorhand weinig over te zeggen zonder iets meer infojugo6 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 22:40:
Geluid van binnenunit:
Wij hebben al een paar maanden een Altherma 4 , wat een stille WP hoort te zijn, maar snachts worden we regelmatig wakker van het geluid van de binnenunit. Ik meen op SWW momenten, maar wellicht ook met defrost. We horen een zoem en veel geruis, wat bij het gewone gebruik van de warmtepomp niet te horen is.
Ruim boven de 40 dB volgens mijn telefoon.
[Afbeelding]
De buitenunit is snachts ook nog wel te horen,waarbij ik de indruk heb dat in stille modus het meer een zoemtoon wordt. Ervaringen om m goed stil te houden?
Een handleiding voor een goede stooklijn vinden zou ik ook fijn vinden. Wij hebben ook een huis, goed geïsoleerd maar met alleen radiatoren. Afgeleverd stond de warmtepomp op de onwaarschijnlijke 70gr bij -10, ik heb dat al verlaagd naar 48, en 30 bij 18gr.Arnoud123 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 00:25:
Ik heb alleen radiatoren en heb max output op 60 graden staan. Weersafhankelijk wil ik wel instellen, maar met een week ervaring weet ik niet hoe dit aan te pakken. Tips of voorbeelden?
:strip_exif()/f/image/hmzqbn30d7P8zZbgRbFeIKUF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/M3YBdh4cOmIwDg2ZIYg2Ahvw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q24xaEKilDjtPdqe26ACIMQi.jpg?f=fotoalbum_large)
Hieronder een foto van de onderkant binnenunit naar boiler. Is dit te hoekig? lijkt mij op zich wel een logische route. Nieuwe 150 L boiler ernaast, koperwerk tot aan oude leidingen.kokpol schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:15:
[...]
Dat is inderdaad niet de bedoeling. Is het circuit naar de boiler heel anders (veel knieën?)? Het kan wellicht komen door te veel weerstand maar daar is zo op voorhand weinig over te zeggen zonder iets meer info
Een paar dingen die me opvallen: de spiraal in de boiler oogt wel erg klein, zit er in de binnenunit een driewegklep of werkt de esbe klep als driewegklep? Wat is de diameter van de leidingen?jugo6 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:36:
[...]
Hieronder een foto van de onderkant binnenunit naar boiler. Is dit te hoekig? lijkt mij op zich wel een logische route. Nieuwe 150 L boiler ernaast, koperwerk tot aan oude leidingen.
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door kokpol op 25-01-2026 08:16 ]
De esbe is de driewegklep, die zet m van radiatoren naar boiler.kokpol schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:15:
[...]
Een paar dingen die me opvallen: de spiraal in de boiler oogt wel erg klein, zit er in de binnenunit een driewegklep of werkt de esbe klep als driewegklep? Wat is de diameter van de leidingen?
Er zitten in elk geval niet te veel knieën in dus dat is goed
Ik ben wat wijzer geworden en vraag me nu af of je warmtepomp niet 3 fase is. De mijne is dat wel, dus energie op 1 fase is bij mij dan de backup verwarming. Als je dus wel een 3 fase warmtepomp hebt, neemt je backup relatief veel van het opwarmen voor zijn rekening, wat niet goed is voor je energie rekening.jugo6 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 21:28:
[...]
Een handleiding voor een goede stooklijn vinden zou ik ook fijn vinden. Wij hebben ook een huis, goed geïsoleerd maar met alleen radiatoren. Afgeleverd stond de warmtepomp op de onwaarschijnlijke 70gr bij -10, ik heb dat al verlaagd naar 48, en 30 bij 18gr.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Aanvoertemperatuur lijkt nu net onder de 40 graden, de kamer wordt op zich warm, maar zo te zien staat de warmtepomp nog regelmatig uit. Daarnaast voelen we vaak tijdelijk een koude convectiestroom die we met de gasketel niet hadden.
Bij het totale elektraverbruik kan je een beetje de warmtepomp op fase 3 in blauw zien
[Afbeelding]
De meer ervaren gebruikers kunnen daar vast meer over zeggen. Wij tobben al even.....
@Arnoud123 Ik heb een 6kW, de kleinste, die eerst werd aangekondigd dat deze ook in 3fase kon zijn, onder meer daarvoor 3 fasestructuur laten aanleggen. Bleek 1 fase te zijn, alleen als je een 9kW backup zou willen, dan wordt dat over fases verdeeld.Arnoud123 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:58:
[...]
Ik ben wat wijzer geworden en vraag me nu af of je warmtepomp niet 3 fase is. De mijne is dat wel, dus energie op 1 fase is bij mij dan de backup verwarming. Als je dus wel een 3 fase warmtepomp hebt, neemt je backup relatief veel van het opwarmen voor zijn rekening, wat niet goed is voor je energie rekening.
Ik heb ook de 6kW unit en zie de backup heater vaak (niet altijd) bijspringen als er een defrost plaatsvindt.Als je last hebt van dat de backupheater aanspringt bij koud weer terwijl de warmtepomp zelf nog niet op vol vermogen draait, dan moet je bij 5.6.1 de capaciteitstekort instelling aanpassen.
Nu ik de stooklijn lager heb zie ik de BUH bijna niet aangaan, ik heb ook minder defrosts (maar het is ook iets warmer de laatse dagen) zie hieronder, boven zijn de temperaturen, onder fase 1 waar de buh op zit. In het geel zie je ook minder dips nu, en de meeste zonder buh.BurnoutVmax schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:12:
[...]
Ik heb ook de 6kW unit en zie de backup heater vaak (niet altijd) bijspringen als er een defrost plaatsvindt.
Is dat iets dat jij ook geregeld ziet?
Ik heb een print van mijn history pagina geplaatst met alle (modbus) sensoren en shellies (power) over dezelfde periode die jij hebt gepost.jugo6 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:46:
[...]
Nu ik de stooklijn lager heb zie ik de BUH bijna niet aangaan, ik heb ook minder defrosts (maar het is ook iets warmer de laatse dagen) zie hieronder, boven zijn de temperaturen, onder fase 1 waar de buh op zit. In het geel zie je ook minder dips nu, en de meeste zonder buh.
:strip_exif()/f/image/vZ1ccAmGLVvPAHPs78Qipkd0.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik begin er ook pas net naar te kijken, maar het lijkt voor mij wat op de situatie die ik had voordat ik de stooklijn nog verder verlaagde, de WP gaat vaak uit. Ik zat eerst op 48/-10 en 30/18. beide kanten 2 graden naar beneden op advies van Pim in het Althermaforum, Eerst ging de WP ook meer aan en uit, en had ik meer defrosts, daar maakte 2graden dus al wat uit. Maar Afgelopen nacht had overigens de SWW verzonnen dat ie 2 keer wilde opwarmen, waardoor bij mij de temperatuur ook op 19 bleef hangen, en ik meer defrosts kreeg.BurnoutVmax schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:05:
[...]
Ik heb een print van mijn history pagina geplaatst met alle (modbus) sensoren en shellies (power) over dezelfde periode die jij hebt gepost.
Ook een screenshot van vandaag (buiten ligt sneeuw) en de duidelijke defrost acties die mijn BUH vaak triggert.
Ik heb op Fase1 de Binnen & buitenunit, op fase 2 de Backup Heater en op fase 3 de Booster Heater (tank).
Deze 3 fases tel ik bij elkaar op voor het totale Warmtepomp verbruik en de COP berekening.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq