Daikin Altherma 4

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• altanozlu7
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16-09 05:46
De subsidiebedragen worden gedeeld
https://www.rvo.nl/meldco...in-epsk08aw1-epbx10epvx10

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• morgana
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14-06 18:44
Ik heb een paar documenten over de Altherma 4 van Daikin gekregen:Vanaf september zijn er installateurs die zelf in bedrijf mogen stellen, nu komt Daikin daar nog zelf voor langs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duinmunt
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09:41
Op de Daikin Altherma Technical Data Hub staat dezelfde informatie. Daar kan je ook binnen en buitenunit combineren.
https://daikintechnicalda...altherma-4-h-R290/outdoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevaZ
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:06
Recent in Heerenveen geweest Daikin Centrum in Thialf en een leuke uitleg gehad over deze pomp. Kwamen voor airco informatie, maar deze pomp kan dus ook airco binnen units aansturen wat natuurlijk super interessant is. De monoblock versie komt begin volgend jaar uit dus nog ff geduld.

Altherma 4 catalogus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• behemoth
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19-09 09:31
DevaZ schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:03:
Recent in Heerenveen geweest Daikin Centrum in Thialf en een leuke uitleg gehad over deze pomp. Kwamen voor airco informatie, maar deze pomp kan dus ook airco binnen units aansturen wat natuurlijk super interessant is. De monoblock versie komt begin volgend jaar uit dus nog ff geduld.

Altherma 4 catalogus
Wat bedoel je met "kan dus ook airco binnen units aansturen"? Bedoel je dat je ze samen met 1 Daikin app kan bedienen? Want dat is inderdaad het geval.

Maar als je bedoelt dat je airco binnenunits kan aansluiten op deze warmtepomp, dan heb je toch iets verkeerd begrepen denk ik. De Altherma 4 heeft R290 (propaan) als koelmiddel en deze mag de buitenunit nooit verlaten wegens brand/explosie gevaar. Dus geen koelmiddelleidingen die door je huis mogen lopen naar airco binnen units. Alle aansluitingen van de buitenunit naar binnen zijn waterleidingen. Daar kan je dus geen airco's op aansluiten. Tenzij je fancoils bedoelt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:17
Ik ben vandaag bij Daikin in Breukelen geweest, met name over de technische specificaties. Ik heb het zeer uitgebreide databoek op papier mee gekregen…

Opvallend: de buitenunit is groot…. En dan bedoel ik echt serieus groot. Ik uitte bij de medewerker het vermoeden dat het in de basis dezelfde is tot en met de 16kW… waar hij zich in kon vinden…

Wat betreft specificaties: het maximale geluidsbron vermogen is helaas niet zo erg indrukwekkend goed. 56, 57, respectievelijk 59 dB(A) voor de 6,8 en 10 kW.

De 45 dB(A) is bij EN14825 nominaal…

Volgend jaar zouden er modellen in de Altherma 4 lijn die compacter zouden moeten zijn.

Ook interessant: wellicht volgend jaar single split r290 airco’s. Alleen in 3,5kW

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azlec
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-09 16:34
Ronald schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 21:39:
Ik ben vandaag bij Daikin in Breukelen geweest, met name over de technische specificaties. Ik heb het zeer uitgebreide databoek op papier mee gekregen…

Opvallend: de buitenunit is groot…. En dan bedoel ik echt serieus groot. Ik uitte bij de medewerker het vermoeden dat het in de basis dezelfde is tot en met de 16kW… waar hij zich in kon vinden…

Wat betreft specificaties: het maximale geluidsbron vermogen is helaas niet zo erg indrukwekkend goed. 56, 57, respectievelijk 59 dB(A) voor de 6,8 en 10 kW.

De 45 dB(A) is bij EN14825 nominaal…

Volgend jaar zouden er modellen in de Altherma 4 lijn die compacter zouden moeten zijn.

Ook interessant: wellicht volgend jaar single split r290 airco’s. Alleen in 3,5kW
Ook al wat ingelezen in de specs... En ik nog toch nog steeds naar een altherma 3 voor een aankomend project. Bewezen toestel, goedkoper en de 4 heeft onvoldoende voordelen. De grotere buitenunits is me net iets te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:23
Hoe groter de ventilator des te lager kan de rotatiesnelheid zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• altanozlu7
3 weken geleden Altherma 4 8kw met 230L tank geïnstalleerd. COP voor warm water is 3,07 inclusief legionella desinfectie cyclus. Tot nu toe ben ik er blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azlec
altanozlu7 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:16:
3 weken geleden Altherma 4 8kw met 230L tank geïnstalleerd. COP voor warm water is 3,07 inclusief legionella desinfectie cyclus. Tot nu toe ben ik er blij mee.
Had je ook een prijs voor een altherma 3 opgevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

MrFish

Untitled

@altanozlu7 Ik ben benieuwd wat je hiervoor hebt betaald. Recent voor familie een offerte van een Altherma 4 12 kW opgevraagd en ik schrok toch wel een beetje (>20.5k, inclusief SWW vat, zonder subsidie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• altanozlu7
Ik had een aanbieding voor Daikin Altherma 3 LT 8 kW (zonder SWW) van een ander bedrijf, maar die was verre van ideaal voor mijn situatie. De prijs was 12.400 euro (zonder subsidie).
MrFish schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 08:04:
@altanozlu7 Ik ben benieuwd wat je hiervoor hebt betaald. Recent voor familie een offerte van een Altherma 4 12 kW opgevraagd en ik schrok toch wel een beetje (>20.5k, inclusief SWW vat, zonder subsidie).
Voor Altherma 4 8 kW met een tank van 230 liter heb ik ongeveer 16.400 euro betaald. Ik heb het vergeleken met LG Therma V en heb voor Daikin gekozen vanwege de betere garantie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• behemoth
Azlec schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:44:
[...]

Niet de persoon aan wie je de vraag stelde, maar ik heb enkele maanden geleden een offerte voor zowel de Altherma 3 als Altherma 4 opgevraagd. Beide de 10 kW versie met binnenunit vloermodel 230l SWW. De 3 kwam op 11.700 euro excl BTW en de 4 was zelfs iets goedkoper met 11.620 euro excl BTW. Prijs is inclusief plaatsing en wegname van de oude gasketel. Heb voor de Altherma 4 gekozen. Wordt geplaatst over enkele weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:20
behemoth schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:22:
[...]

Niet de persoon aan wie je de vraag stelde, maar ik heb enkele maanden geleden een offerte voor zowel de Altherma 3 als Altherma 4 opgevraagd. Beide de 10 kW versie met binnenunit vloermodel 230l SWW. De 3 kwam op 11.700 euro excl BTW en de 4 was zelfs iets goedkoper met 11.620 euro excl BTW. Prijs is inclusief plaatsing en wegname van de oude gasketel. Heb voor de Altherma 4 gekozen. Wordt geplaatst over enkele weken.
Is dat met de subsidie er al af?

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• altanozlu7
Destynx schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:39:
[...]

Het is exclusief subsidie, met subsidie komt het op 13600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:38
Mag ik vragen waar je de offerte hebt laten opmaken?
Ik ben op zoek naar of de altherma3rf, of de 4 (hf?)
Geen hybride en gewoon een split (geen monoblock). Maar de aanbieders van de 4 zijn schaars… en de model types hebben volgens ook weer andere namen gekregen.
Ik begreep dat de unit groter (breder) is, en hij moet naast de airco unit komen op een smal dakje boven de deur. Dus niet een zee van ruimte..:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• altanozlu7
badnews.nl schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 21:04:
Mag ik vragen waar je de offerte hebt laten opmaken?
Ik ben op zoek naar of de altherma3rf, of de 4 (hf?)
Geen hybride en gewoon een split (geen monoblock). Maar de aanbieders van de 4 zijn schaars… en de model types hebben volgens ook weer andere namen gekregen.
Ik begreep dat de unit groter (breder) is, en hij moet naast de airco unit komen op een smal dakje boven de deur. Dus niet een zee van ruimte..:)
Ik woon in Noord-Holland. Als u dat goed vindt, kan ik u in een privébericht de naam van de installateur geven. Maar dit apparaat is enorm groot en apparaten met R290 hebben hun eigen vereisten. Als u niet veel ruimte heeft, kan het zijn dat dit apparaat niet geïnstalleerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:38
altanozlu7 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:16:
[...]

Ik woon in Noord-Holland. Als u dat goed vindt, kan ik u in een privébericht de naam van de installateur geven. Maar dit apparaat is enorm groot en apparaten met R290 hebben hun eigen vereisten. Als u niet veel ruimte heeft, kan het zijn dat dit apparaat niet geïnstalleerd kan worden.
Dank je voor de reactie. Dan gaat het een Altherma 3 RF worden, gewoon omdat het dan zeker gaat passen..
Mogelijk past het ‘net’, maar denk dat de buiten units ook zwaarder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duinmunt
behemoth schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:22:
[...]

Ben benieuwd wat je voor die prijs krijgt.
Volgens de Daikin prijslijst van 2025 komt het vloermodel met 230 liter SWW, 9 kW backup verwarming plus 10 kW buitenunit op 11.506 euro exclusief btw. Dat is 13.922 inclusief btw. Daar komen de arbeidskosten en het installatiemateriaal nog bij. De subsidie voor de 10 kW is 3.025 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlMk9-B9LZHRUudyzyhkQqGz5xE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j8yy0nYJoVsNVdUohXM1L6mj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 19:22
Klopt het dat de Altherma 4 enkel als hydro-split te verkrijgen is? Ik vind nergens een Altherma 4 met koelleiding tussen de binnen- en buitenunit. Is dit omwille van r290?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• behemoth
Destynx schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 19:39:
[...]

Nee. De prijzen die ik vermeldde zijn zonder rekening te houden met subsidies. Met subsidie en BTW in rekening gebracht kost de volledige vervanging van mijn gasketel door een altherma 4 rond de 9300 euro. Dit is in Vlaanderen, met 6% BTW en 3000 euro subsidie.

[ Voor 33% gewijzigd door behemoth op 05-08-2025 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• behemoth
duinmunt schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 09:19:
[...]

Ben benieuwd wat je voor die prijs krijgt.
Volgens de Daikin prijslijst van 2025 komt het vloermodel met 230 liter SWW, 9 kW backup verwarming plus 10 kW buitenunit op 11.506 euro exclusief btw. Dat is 13.922 inclusief btw. Daar komen de arbeidskosten en het installatiemateriaal nog bij. De subsidie voor de 10 kW is 3.025 euro.

[Afbeelding]
Die prijslijsten zijn niet de prijzen die installateurs betalen aan Daikin. Die krijgen forse korting omdat ze in 'bulk' aankopen / exclusief met Daikin werken. Ik heb maar van 1 installateur een offerte voor een Altherma 4 kunnen krijgen (paar maanden geleden toen die net op de markt was). Voor de Altherma 3 kreeg ik wel meerdere offertes inclusief alle plaatsings/arbeidskosten die net onder/rond de catalogusprijs van Daikin lagen. Er waren ook offertes bij die 20% boven de catalogusprijs lagen. Dus zeker de moeite om bij verschillende installateurs een prijs te vragen.

[ Voor 8% gewijzigd door behemoth op 05-08-2025 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• behemoth
MrN86 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:54:
Klopt het dat de Altherma 4 enkel als hydro-split te verkrijgen is? Ik vind nergens een Altherma 4 met koelleiding tussen de binnen- en buitenunit. Is dit omwille van r290?
Dat klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
MrN86 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 12:54:
Er is geen enkele r290 koelgas-split op de markt. Regelgeving op dit moment staat het niet toe.

Er zijn alleen units van 4kW (bij 7 graden) die genoeg hebben aan het maximum van 390gram die binnen geplaatst worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 00:10
Ronald schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:45:
[...]

Er is geen enkele r290 koelgas-split op de markt. Regelgeving op dit moment staat het niet toe.

Er zijn alleen units van 4kW (bij 7 graden) die genoeg hebben aan het maximum van 390gram die binnen geplaatst worden.
Is dit er niet 1?

https://haierhvac.eu/prod...plit/pearl-r290-monosplit

Edit:
betere/ nieuwe link
En zie commentaar Behemoth.

[ Voor 13% gewijzigd door RareHenk op 05-08-2025 14:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• behemoth
Dat is een kleine unit met minder dan 390g propaan, zoals Ronald vermeldde wat de limiet is voor split toepassingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RareHenk
behemoth schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 13:57:
[...]

Dat is een kleine unit met minder dan 390g propaan, zoals Ronald vermeldde wat de limiet is voor split toepassingen.
Ik was in de verondestelling dat het twee punten waren.

1. Er zijn geen split R290 pompen. (Ongeacht hoeveel propaan er in gaat)
2. Interne warmtepompen hebben max 390g propaan.

Ik had sowieso mijn link beter moeten checken, want ik kan nauwelijks iets vinden over Haier R290 splits.
En de meeste google resultaten verwijzen naar dezelfde site. (Met andere url)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-09 13:46
Ik heb een offerte voor een altherma 3 en een altherma 4, bij dezelfde installateur.
De 3 kost 11198
De 4 kost 14844
Beide 8KW, alleen voor de 4 moet wel 3 fase voor komen, maar dat ben ik toch al van plan aan te gaan leggen.

Ik ben van plan op lage temp te gaan verwarmen, voornamelijk benedenverdieping met nieuwe vloerverwarming op 100mm hh afstand. 75m2.

Prijsverschil is dus ruim €3500 met mijn (gebrekkige?) kennis tot nu toe schat ik niet in dat de 4 zoveel zuiniger zal zijn dan de 3 om die 3500 recht te trekken. Ja nieuw R290 koudemiddel, goed om warm water te maken (SWW) en bij lage buitentemperaturen. nu is SWW gemiddeld volgens mij 20% van het (gas) verbruik dus het zal wat schelen, maar zet geen zoden aan de dijk. De extreem lage buitentemperaturen vallen ook wel mee in Nederland.

"Moet" ik dan de 4 kiezen vanwege milieu impact en klaar zijn voor de toekomst wanneer R32 verboden is? De 3 heeft zich denk ik wel bewezen ondertussen, de 4 nog niet.

Ik vind het een lastige keuze. voor de Weheat (ook met R290) heb ik een offerte van €14.400 (daar zit wel kabel trekken richting meterkast bij á€800) . Ik denk wel dat de Weheat afvalt voor mij dan zou ik toch eerder de Altherma 4 kiezen omdat dit merk toch al zichzelf bewezen heeft en ik gun het meer aan een lokale installateur dan Coolblue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RareHenk
(Mocht het boeien) De buitenunit van de 3 is de kleinste van de 3.
De Altherma 4 is echt een groot ding. Omdat hij hoger dan een meter is technisch gezien ook een vergunning nodig...
R290 buitenunits zijn sowieso groot, de Altherma 4 is wel echt één van de grootste.

Op https://keymark.eu/en/products/heatpumps/certified-products kan je modellen opzoeken en dan een PDF genereren voor wat data.

De Altherma 3 heeft een SCOP (average climate, low temperature) van 4,61. De Altherma 4 5,15.
(Mogelijkheid dat andere modellen binnen de range een klein beetje verschillen)
Dus een Altherma 3 zal zo'n 12% meer stroom gebruiken. (Eigenlijk iets meer want de 4 is beter in SWW)

1000m3 gas is zo'n 9800 kWh aan warmte.(aanname 100% efficient)
Voor een Altherma 3 betekent dat 2125 kWh verbuik. Voor een Altherma 4 1902 kWh.

Let wel op dat dit bij 35 graden aanvoer is. Bij hogere aanvoer zal het verbruik en verschil groter zijn.
Bij SWW is het verschil ook groter.

(En als je dichter bij de kust/ zuiden woont wordt het verschil weer kleiner want het klimaat wordt milder)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:35
Schuurman92 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:17:
Ik heb een offerte voor een altherma 3 en een altherma 4, bij dezelfde installateur.
De 3 kost 11198
De 4 kost 14844
Beide 8KW, alleen voor de 4 moet wel 3 fase voor komen, maar dat ben ik toch al van plan aan te gaan leggen.

Ik ben van plan op lage temp te gaan verwarmen, voornamelijk benedenverdieping met nieuwe vloerverwarming op 100mm hh afstand. 75m2.

Prijsverschil is dus ruim €3500 met mijn (gebrekkige?) kennis tot nu toe schat ik niet in dat de 4 zoveel zuiniger zal zijn dan de 3 om die 3500 recht te trekken. Ja nieuw R290 koudemiddel, goed om warm water te maken (SWW) en bij lage buitentemperaturen. nu is SWW gemiddeld volgens mij 20% van het (gas) verbruik dus het zal wat schelen, maar zet geen zoden aan de dijk. De extreem lage buitentemperaturen vallen ook wel mee in Nederland.

"Moet" ik dan de 4 kiezen vanwege milieu impact en klaar zijn voor de toekomst wanneer R32 verboden is? De 3 heeft zich denk ik wel bewezen ondertussen, de 4 nog niet.

Ik vind het een lastige keuze. voor de Weheat (ook met R290) heb ik een offerte van €14.400 (daar zit wel kabel trekken richting meterkast bij á€800) . Ik denk wel dat de Weheat afvalt voor mij dan zou ik toch eerder de Altherma 4 kiezen omdat dit merk toch al zichzelf bewezen heeft en ik gun het meer aan een lokale installateur dan Coolblue.
Edit: De 4 heeft een iets betere SCOP, 5,01 tov 4,61 van de 3. Dank @RareHenk voor de cijfers, die zijn bij Daikin nog niet tot nauwelijks te vinden as usual.

Ondanks dat R32 vaak bij LT beter scoort dus toch beter. Ook SWW zal iets schelen, maar dat is maar een fractie van je verbruik (niet omdat SWW zo weinig aandeel in het verbruik heeft, maar ook de 3 kan het merendeel gewoon op de compressor als je eea goed instelt. Alleen de legionella run gaat op de compressor).

Daarnaast krijg je een stillere buitenunit en de doorontwikkelde touchscreeninterface. Voor mij is dat geen 3,5K waard. Het voornaamste nadeel is de enorme buitenunit (de voornaamste reden dat ie stiller en zuiniger is).

Opzich snap ik het prijsverschil wel bij de overgang naar een nieuwe modellijn, dat zie je met allerlei producten. De 3 gaat nu in de uitverkoop en uiteindelijk zal de 4 nog wel een stukje zakken. Wil je nu als eerste een 4 dan zal je de hoofdprijs moeten betalen.

[ Voor 19% gewijzigd door RonJ op 06-08-2025 14:51 ]

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azlec
RonJ schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:41:
[...]

Edit: De 4 heeft een iets betere SCOP, 5,01 tov 4,61 van de 3. Dank @RareHenk voor de cijfers, die zijn bij Daikin nog niet tot nauwelijks te vinden as usual.

Ondanks dat R32 vaak bij LT beter scoort dus toch beter. Ook SWW zal iets schelen, maar dat is maar een fractie van je verbruik (niet omdat SWW zo weinig aandeel in het verbruik heeft, maar ook de 3 kan het merendeel gewoon op de compressor als je eea goed instelt. Alleen de legionella run gaat op de compressor).

Daarnaast krijg je een stillere buitenunit en de doorontwikkelde touchscreeninterface. Voor mij is dat geen 3,5K waard. Het voornaamste nadeel is de enorme buitenunit (de voornaamste reden dat ie stiller en zuiniger is).

Opzich snap ik het prijsverschil wel bij de overgang naar een nieuwe modellijn, dat zie je met allerlei producten. De 3 gaat nu in de uitverkoop en uiteindelijk zal de 4 nog wel een stukje zakken. Wil je nu als eerste een 4 dan zal je de hoofdprijs moeten betalen.
Hier vandaag ook de wp installateur over de vloer gekregen. De opties bekeken, maar vrij snel voor de Altherma 3 gekozen met dezelfde analyse. Prijsverschil met de 4 is momenteel te groot voor mij. Hoewel ik zeer graag de nieuwste gadgets had gehad..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• behemoth
RonJ schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 14:41:
[...]

Ik vraag me af waarom de Altherma 4 zoveel duurder uitkomt voor verschillende mensen hier. Bij mijn installateur was de prijs dezelfde als voor de equivalente Altherma 3 (zie mijn vorige berichten).

Ook volgens de catalogusprijzen van Daikin zelf zouden beide reeksen ongeveer even duur moeten zijn:

- Altherma 4 H F 10kW 3 fasen + vloermodel binnenunit 230l SWW: €13.232
- Altherma 3 H MT F 10kW 3 fasen + vloermodel binnenunit 230l SWW: €13.301

Ik denk dat vele installateurs nog een premium aanrekenen puur omdat het een nieuw model is, en de klant toch niet weet dat het voor hen even duur uitkomt om de machines aan te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:08
Naar mijn weten is de Altherma 4 er ook met een DX split met R454C (gwp 146) koudemiddel, of deze komt nog.

Edit: ik weet helemaal niet of dit een split wordt, in denk het wel en dat is de opvolger van de 3 F / W

[ Voor 39% gewijzigd door Technician- op 07-08-2025 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
Technician- schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:26:
Naar mijn weten is de Altherma 4 er ook met een DX split met R454C (gwp 146) koudemiddel, of deze komt nog.

Edit: ik weet helemaal niet of dit een split wordt, in denk het wel en dat is de opvolger van de 3 F / W
Heb je ergens een bron of link met meer info? Ik vind niet meteen iets terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
MrN86 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 09:56:
[...]

Heb je ergens een bron of link met meer info? Ik vind niet meteen iets terug.
Nee ik ook niet behalve uit de productpresentatie dat er ook een lijn komt met R454C

Ik denk dat ze eerst bestaande voorraden willen verkopen.
Ze moeten ook wel aangezien ook R32 wordt verboden voor nieuwe toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Volgens mij is dat het "standard" (F-gas split) model, die heb ik nog nergens in het wild gezien. Wat nu uitgeleverd wordt is geloof ik alleen nog de hydrosplit "silent" versie. Zie deze eerdere post van de TS.

Misschien zijn installateurs ook nog wat huiverig voor het toepassen van een relatief onbekend nieuw koudemiddel? Ik zie dat het "R454C is a zeotropic mixture, specifically consisting of 21.5% R32 and 78.5% R1234yf" grotendeels R1234YF bevat, dat heeft nou niet bepaald een goede reputatie gekregen in de autowereld, waar veel fabrikanten er juist weer vanaf stappen in nieuwe modellen wegens diverse issues (vooral met de serviceapparatuur die enorm traag werkt en/of verstopt raakt, niet zozeer de installatie in de auto zelf). Betekend natuurlijk ook weer een investering in apparatuur, flessen, etc. als je eea per middel gescheiden wilt houden.

[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 07-08-2025 10:54 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schuurman92
Zojuist iemand hier gehad van Adlar, open en eerlijk besproken dat ik ook naar Daikin zit te kijken (3 of 4). De Adlar meneer gaf nog aan dat ze ook een R290 model hebben 7Kw, maar gaf daarbij nog wel aan dat de plaatsing daarvan wel kritischer komt. Schijnbaar mag zo'n R290 unit niet naast (binnen een meter?) van een raam zitten, vanwege het brandgevaar. Persoonlijk vind ik 't een beetje flauwekul, maargoed het zal de regelgeving wel zijn. Wel iets om ook nog rekening mee te houden.

Adlar komt met subsidie er af op €8900 voor het 6kw model. de 10kw kost 2400 extra.

Ik denk dat ik met deze offertes mooi vergelijkingsmateriaal heb om tot een keuze te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• behemoth
Schuurman92 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:34:
Zojuist iemand hier gehad van Adlar, open en eerlijk besproken dat ik ook naar Daikin zit te kijken (3 of 4). De Adlar meneer gaf nog aan dat ze ook een R290 model hebben 7Kw, maar gaf daarbij nog wel aan dat de plaatsing daarvan wel kritischer komt. Schijnbaar mag zo'n R290 unit niet naast (binnen een meter?) van een raam zitten, vanwege het brandgevaar. Persoonlijk vind ik 't een beetje flauwekul, maargoed het zal de regelgeving wel zijn. Wel iets om ook nog rekening mee te houden.

Adlar komt met subsidie er af op €8900 voor het 6kw model. de 10kw kost 2400 extra.

Ik denk dat ik met deze offertes mooi vergelijkingsmateriaal heb om tot een keuze te komen.
Dat is zeker iets om rekening mee te houden. De buitenunit is al groot en er moet een beschermingszone rond de buitenunit gerespecteerd worden, waarin niets van raam, deur, verluchtingskanaal,... zich mag bevinden. Als het toestel tegen een rechte muur wordt geplaatst, moet er minstens 1m afstand gehouden worden van deuren en 50-100cm van ramen naargelang de hoogte van het raam. Bij plaatsing in een hoek kan de beschermingszone oplopen tot 2,3m in de richting waarin de ventilator blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
behemoth schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:07:
[...]

Dat is zeker iets om rekening mee te houden. De buitenunit is al groot en er moet een beschermingszone rond de buitenunit gerespecteerd worden, waarin niets van raam, deur, verluchtingskanaal,... zich mag bevinden. Als het toestel tegen een rechte muur wordt geplaatst, moet er minstens 1m afstand gehouden worden van deuren en 50-100cm van ramen naargelang de hoogte van het raam. Bij plaatsing in een hoek kan de beschermingszone oplopen tot 2,3m in de richting waarin de ventilator blaast.
Waarbij raam = raam-dat-open-kan (of een ventilatierooster heeft). Het kan soms een oplossing zijn om daar wat aan te passen als je die toch nooit opendoet.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:18
Zijn er ergens duidelijkere specificaties te vinden? Kans is aanwezig dat ik op korte termijn de Altherma laat plaatsen. Er is een aanbod gedaan voor 3 (16kW), maar zou toch graag de nieuwere 4 willen. Volgens de website van Daikin levert deze tot 13,3kW bij -7, maar echt goede specs kan ik niet vinden. Ik vind dat de 3, de zwaardere types, niet laag genoeg terug moduleert tot max 900w.

[ Voor 4% gewijzigd door STIMPPYYY op 13-08-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Er zijn nog maar weinig specs te vinden idd, ook niet via de reguliere kanalen van Daikin. Op de vorige pagina staat een link naar de keymark data. Daar staat alleen nog de 14 op.

Het minimale vermogen hebben ze voor de eerdere modellen nog nooit ergens vermeld, dus dat zal je hoe dan ook niet zomaar vinden denk ik. Dan zal je echt praktijkervaringen van anderen moeten gaan afwachten vrees ik.

[ Voor 22% gewijzigd door RonJ op 13-08-2025 15:56 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duinmunt
STIMPPYYY schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:14:
Zijn er ergens duidelijkere specificaties te vinden? Kans is aanwezig dat ik op korte termijn de Altherma laat plaatsen. Er is een aanbod gedaan voor 3 (16kW), maar zou toch graag de nieuwere 4 willen. Volgens de website van Daikin levert deze tot 13,3kW bij -7, maar echt goede specs kan ik niet vinden. Ik vind dat de 3, de zwaardere types, niet laag genoeg terug moduleert tot max 900w.
Op onderstaande link kan je een binnen en buitenunit selecteren.
Als je daarna klikt op "Specifiek voor combinatie" dan zie in een grafiek het vermogen bij de geselecteerde watertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• behemoth
RonJ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:54:
Er zijn nog maar weinig specs te vinden idd, ook niet via de reguliere kanalen van Daikin. Op de vorige pagina staat een link naar de keymark data. Daar staat alleen nog de 14 op.

Het minimale vermogen hebben ze voor de eerdere modellen nog nooit ergens vermeld, dus dat zal je hoe dan ook niet zomaar vinden denk ik. Dan zal je echt praktijkervaringen van anderen moeten gaan afwachten vrees ik.
Het minimaal vermogen van de Altherma (4) was voor mij ook een grote bezorgdheid dus heb hier lang naar lopen zoeken.

Voor bepaalde Altherma 3 combinaties kon ik de minimale vermogens wel terugvinden op de website van Daikin. Bijvoorbeeld voor de Altherma 3 H MT 8/10/12: https://www.daikin.be/nl_...H12E6V---EPRA08-12EV.html

Hier zie je dat voor de 8-10-12 modellen het minimaal en nominaal verwarmingsvermogen hetzelfde is (3.44kW min, 6.17kW nom), wat doet vermoeden dat ze dezelfde machine zijn met verschillende beperkingen op het maximaal vermogen.

Het maximale vermogen van de zwaarste variant, de 12, is opmerkelijk genoeg niet 12kW maar 10kW. Het minimaal vermogen komt dus overeen met ongeveer 1/3 van het maximale vermogen. Dit is ook de vuistregel die ik van Daikin en van mijn installateur te horen kreeg als ik naar het modulatiebereik vroeg. Zou volgens hen hetzelfde moeten zijn voor de Altherma 4 reeks. Concrete data hiervoor kreeg ik niet te pakken, ook niet na meerdere mails met Daikin.

De keymark resultaten (https://www.heatpumpkeyma...a75830d83af63e73877c8677f) lijken dit ook te bevestigen maar ik ben niet zeker of ik de getallen juist interpreteer. Zo staat er dat de EPSK10AW1 2.9kW warmte kan leveren bij buitentemperatuur van 7°C. Ik vermoed dat dit het minimale vermogen is? Maar zoals ik al zei, niet zeker hoe ze bij deze getallen komen en of dit met zuivere modulatie is bereikt of gemiddeld over de tijd met periodes van pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
Is er al meer geweten over het werkingsgebied van het sanitair warm water bij de Altherma 4? Bij de Altherma 3 was het immers een nadeel dat bij hogere buitentemperaturen de compressor niet werd gebruikt voor het sanitair warm water. Vandaar de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• behemoth
MrN86 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:13:
Is er al meer geweten over het werkingsgebied van het sanitair warm water bij de Altherma 4? Bij de Altherma 3 was het immers een nadeel dat bij hogere buitentemperaturen de compressor niet werd gebruikt voor het sanitair warm water. Vandaar de vraag.
Hier kan je onderaan enkele figuren vinden over het werkingsgebied van de Altherma 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnoutVmax
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20:10
Heb sinds kort de Altherma 4 staan. EPBX10A4V binnenunit, EPSK06AV3 buitenunit, EKHWSP200D3V3 Boilervat en Madoka thermostaat.
De Wifi module via onecta geven mij diverse sensoren in Home Assistant, maar via ESPAltherma krijg ik nog niet de juiste sensoren/waardes binnen.

Heb al veel zitten spelen met de diverse bekende registers, maar heb geen juiste waardes voor diverse sensoren;

Leaving water temp. before BUH (R1T): 40.6
Leaving water temp. after BUH (R2T): 42.6
Refrig. Temp. liquid side (R3T): 0
Inlet water temp.(R4T): 0
DHW tank temp. (R5T): -40.6
Indoor ambient temp. (R1T): 0.4
Ext. outdoor ambient sensor (R6T): 0

Iemand een idee hoe ik de juiste registers en/of waarden kan achterhalen voor een Altherma 4 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
BurnoutVmax schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:14:
Heb sinds kort de Altherma 4 staan. EPBX10A4V binnenunit, EPSK06AV3 buitenunit, EKHWSP200D3V3 Boilervat en Madoka thermostaat.
De Wifi module via onecta geven mij diverse sensoren in Home Assistant, maar via ESPAltherma krijg ik nog niet de juiste sensoren/waardes binnen.

Heb al veel zitten spelen met de diverse bekende registers, maar heb geen juiste waardes voor diverse sensoren;

Iemand een idee hoe ik de juiste registers en/of waarden kan achterhalen voor een Altherma 4 ?
Ik vrees gewoon trail and error (lees: blokjes values uitlezen en kijken wat er staat). Ik zie ook nog helemaal geen definitie file voor de altherma 4.

Er is een apart draadje voor espaltherma. En een github, wiki, etc. waarin vanuit de TS gelinkt wordt. Misschien beter om de vraag (ook) daar te stellen.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnoutVmax
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20:10
RonJ schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:24:
[...]

Ik vrees gewoon trail and error (lees: blokjes values uitlezen en kijken wat er staat). Ik zie ook nog helemaal geen definitie file voor de altherma 4.

Er is een apart draadje voor espaltherma. En een github, wiki, etc. waarin vanuit de TS gelinkt wordt. Misschien beter om de vraag (ook) daar te stellen.
Ik weet dat er geen "standaard" definitie file is ;) Het Trial and error deel ben ik al gepasseerd. Heb alle bekende registers (uit alle config bestanden) al uitvoerig bekeken/getest/gefilterd en zelfs enkele niet bestaande registers geprobeerd.

Ook in het ESPAltherma topic (en op Github) had ik dezelfde vraag al gepost ;)

Ben dus op zoek naar ander hobbyisten om ook voor de Altherma 4 een basis neer te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schuurman92
Tijdje geleden verschillende aanbiedingen gekregen waaronder een altherma 3 en 4. In de basis was de 4 al zo'n 3000 duurder. Nu omdat de 4 niet op dezelfde plek geplaatst kan worden als de 3 zit er nog een pak meerwerk aan. Voor mij jammergenoeg dus niet de 4 alhoewel ik daar wel in geïnteresseerd was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
BurnoutVmax schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:14:

Tevreden van het toestel en de installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxjsptlk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 13:07
Afgelopen week is onze altherma 4 geplaatst. Helaas een gebroken flatcable naar het touchscreen dus hij is nog niet volledig geactiveerd.

We hebben een 300L boiler met 10kw buitenunit. De binnenunit heeft nog een 9kw verwarmingselement (die we naar verwachting niet nodig gaan hebben) die nu erg fijn is aangezien we dus zonder de buitenunit wel warm water kunnen hebben in de tussentijd ;)

De buitenunit is wel echt behoorlijk groot, wat ons een beetje tegen viel. Daarnaast vrij stevige koppelingen en dergelijken waardoor hij vrij ver van de muur moet.

Tot nu toe valt het stroomverbruik zelfs op de 9kw 1:1 verwarming erg mee. Watertemperatuur op 53 graden in de boiler en hij heeft nu in noodstand iedere 3/4 uur een piek van 3,5kw gedurende 30min

Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat zijn als hij eenmaal volledig in bedrijf is gesteld.

Kortom: dit is een heel proces met veel tegenstrijdige adviezen en hoofdpijn, maar hij staat er zo goed als en we zijn wel blij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Elke 4 uur 30 minuten 3,5kW? Meevallen?

dat is 6x0,5x3,5kWh... 6,5kWh... is dat inclusief douchen, of slechts stilstandverlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxjsptlk
Ronald schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:44:
Elke 4 uur 30 minuten 3,5kW? Meevallen?

dat is 6x0,5x3,5kWh... 6,5kWh... is dat inclusief douchen, of slechts stilstandverlies?
Inclusief douchen en stilstandverlies. Maar mind you: dit is de 1:1 verwarming die dus in een normale situatie niet nodig zou moeten zijn. Hij staat in noodstand en gebruikt de buitenunit niet.
In mijn optiek kan dat dus alleen maar meevallen.

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:58
mxjsptlk schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:54:
[...]

Inclusief douchen en stilstandverlies. Maar mind you: dit is de 1:1 verwarming die dus in een normale situatie niet nodig zou moeten zijn. Hij staat in noodstand en gebruikt de buitenunit niet.
In mijn optiek kan dat dus alleen maar meevallen.
Maar doe je dan elke 4 uur de tank half leeg douchen? Anders zou hij echt niet elke 4 uur hoeven te verwarmen. Met 300L zou je normaal gesproken met 1 SWW run per dag uit de voeten moeten kunnen (uitgaande van een gezin tot 4/5 pers)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Standaard staat ie op warmhouden en dat kan je zonder touchscreen dus niet aanpassen. Zou kunnen dat een net gevulde tank nog geen goede gelaagdheid heeft opgebouwd en daarom sneller zakt. Nu ze toch nog terug moeten komen zou ik wel even controleren:

- Zijn er thermosifon's gemaakt op alle leidingen van en naar het boilervat? E.g. lopen de leidingen eerst omlaag? En zijn de leidingen geïsoleerd?
- Is de temperatuursensor voor de boiler correct geplaatst (in de holte rechtsbovenin bij het verwarmingselement). Dat is ook het element die hij nu gebruikt, niet de 9kW backup heater.

All-electric.

• Ronald
Hoeveel tijd is er gedoucht in de periode, met hoeveel doorstroom ;-)?

6,5kWh is bij mij 30-40 minuten douche met een 9l/m regendouche... (gezien mijn gasverbruik afgelopen 24 uur en tijd geschat op basis van de 5 minuut intervallen van de gasmeter Grrr dsmr4).

• mxjsptlk
we hadden de afgelopen dagen veel douche en bad acties inderdaad. vooral in de avond.
gisteren maar 1 persoon, dus dan is het energieverbruik ook een stuk minder. ik zie dan in de nacht iedere 4uur 5min een piek van 3,5kw

@RonJ de temp sensor is inderdaad onder de grijze kap via het gat rechtsboven geplaatst.
en tja, leidingwerk. geen idee wat je mij daar vraagt... het is nogal een puzzel geweest om het op de bestaande situatie aan te sluiten.

maar ik maak mij geen zorgen :)

overigens kan ik nog niet veel uitlezen omdat hij in noodstand staat, nog niet verbonden is met het netwerk en onecta.

overigens kreeg ik er standaard een lan adapter bij. is het aan te raden die te gebruiken ipv wifi? ik lees op sommige plekken dat je daar ook al informatie mee kan uitlezen.

[ Voor 23% gewijzigd door mxjsptlk op 21-08-2025 11:26 ]

• RonJ
mxjsptlk schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:24:
we hadden de afgelopen dagen veel douche en bad acties inderdaad. vooral in de avond.
gisteren maar 1 persoon, dus dan is het energieverbruik ook een stuk minder. ik zie dan in de nacht iedere 4uur 5min een piek van 3,5kw

@RonJ de temp sensor is inderdaad onder de grijze kap via het gat rechtsboven geplaatst.
en tja, leidingwerk. geen idee wat je mij daar vraagt... het is nogal een puzzel geweest om het op de bestaande situatie aan te sluiten.
Een foto van het leidingwerk zou helpen :) Zonder thermosifons krijg je heel veel stilstandsverlies door "eenpijpscirculatie" als de WP ondertussen bezig is. Dat was bij mij door de installateur ook niet goed aangelegd en heb ik later zelf alsnog gedaan, met een enorme reductie in SWW verbruik als gevolg.
overigens kan ik nog niet veel uitlezen omdat hij in noodstand staat, nog niet verbonden is met het netwerk en onecta.

overigens kreeg ik er standaard een lan adapter bij. is het aan te raden die te gebruiken ipv wifi? ik lees op sommige plekken dat je daar ook al informatie mee kan uitlezen.
ethernet is altijd betrouwbaarder dan wifi, maar de werking is verder hetzelfde.

[ Voor 11% gewijzigd door RonJ op 21-08-2025 11:46 ]

All-electric.

• mxjsptlk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IYj8a7MbbTtQGZhYxdqLbJCwdM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9bYk1TTiwnZV7L9wu6w3ZuzR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0WDL7hkCTR0OpDU-qGzi3SAOk4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGR95FNziP7GTFC7nkq4AFGl.jpg?f=fotoalbum_tile

dit is het leidingwerk zoals in de bijkeuken aangesloten. de bedoeling was alles in de CV ruimte aan de andere kant van de muur te plaatsen maar dat pastte niet. dus hebben we het omgewisseld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NG8SPVJR2KMZuOj3_Zidda94CQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FAEFoTBFjamzYju5y6zRPcgR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Hi8TGOLBf5a9_9KPe51M9baDa0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuhAKyns8stZzsPQduWafWeC.jpg?f=fotoalbum_tile

dit is het leidingwerk zoals aan de andere kant van de muur. hier zit ook nog het leidingwerk naar de rest van het huis. er is een nieuwe VarioTherm verdeler geplaatst voor de vloerverwarming die op den duur uitgebreidt wordt.
al met al: ze hebben goed gewerkt met de situatie die ze hebben gekregen, wat best nog wel een puzzel bleek te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
mxjsptlk schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 11:49:
[Afbeelding][Afbeelding]

dit is het leidingwerk zoals in de bijkeuken aangesloten. de bedoeling was alles in de CV ruimte aan de andere kant van de muur te plaatsen maar dat pastte niet. dus hebben we het omgewisseld.
[Afbeelding][Afbeelding]

dit is het leidingwerk zoals aan de andere kant van de muur. hier zit ook nog het leidingwerk naar de rest van het huis. er is een nieuwe VarioTherm verdeler geplaatst voor de vloerverwarming die op den duur uitgebreidt wordt.
al met al: ze hebben goed gewerkt met de situatie die ze hebben gekregen, wat best nog wel een puzzel bleek te zijn.
Dat hebben ze dus niet. Dit gaat je heel veel onnodig geld warmteverlies kosten op deze manier.

De warmte gaat nu dmv eenpijpscirculatie omhoog weg circuleren in alle leidingen die ik zie lopen vanaf het vat.

Los daarvan zou je ook wat leidingisolatie verwachten tussen de binnenunit en het vat, maar misschien komt dat nog? Anders zou ik dat zelf nog even doen.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 21-08-2025 13:48 ]

All-electric.

• mxjsptlk
dus is het advies voor de bovenste leiding nog een bocht er in te zetten?

overigens gaat die leiding aan de andere kant van de muur gelijk naar beneden.

leiding isolatie komt nog.

[ Voor 28% gewijzigd door mxjsptlk op 21-08-2025 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
mxjsptlk schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 13:59:
dus is het advies voor de bovenste leiding nog een bocht er in te zetten?

overigens gaat die leiding aan de andere kant van de muur gelijk naar beneden.

leiding isolatie komt nog.
Op alle leidingen, iig op de bovenste 3 (uitgang warm water + circulatieleidingen naar de binnenunit).

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
RonJ schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:54:

Bedankt, volgens mij staat er inmiddels meer info op voor de modellen
duinmunt schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 18:03:
[...]

Op onderstaande link kan je een binnen en buitenunit selecteren.
Als je daarna klikt op "Specifiek voor combinatie" dan zie in een grafiek het vermogen bij de geselecteerde watertemperatuur.
Thanks, dit is inderdaad wat ik zocht. Als ik de lijst van @RonJ bekijk valt mij op dat bij -7 (average climate) er 10.9kW geleverd wordt en dat Daikin aangeeft 13.6kW (ex BUH).

Als ik dit vergelijk met de Alterma 3M 16kW (die al gauw 5000 euro goedkoper is) dan is dat op de site van Daikin rond 10.9kW (ex BUH) bij -7 en de site van RonJ 11.2kW

Is er trouwens iets bekend over subsidie voor deze modellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
STIMPPYYY schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:47:
[...]

[...]

Thanks, dit is inderdaad wat ik zocht. Als ik de lijst van @RonJ bekijk valt mij op dat bij -7 (average climate) er 10.9kW geleverd wordt en dat Daikin aangeeft 13.6kW (ex BUH).

Als ik dit vergelijk met de Alterma 3M 16kW (die al gauw 5000 euro goedkoper is) dan is dat op de site van Daikin rond 10.9kW (ex BUH) bij -7 en de site van RonJ 11.2kW
Dat is wel vreemd idd, zie het ook. Dat laatste verschil is redelijk marginaal, maar het eerste wel erg fors. Ik zie zo snel ook geen verklaring eigenlijk.

Valt me nu trouwens ook op dat het stand-by verbruik nog altijd niet verlaagd is, de altherma 3 (14kW split) geeft 23W en de nieuwe 4 nog altijd 22W (ergens ook wel logisch, ze gebruiken nog steeds vrijwel dezelfde enorme prints voor de binnenunits).

Dat is wel een gemiste kans, zeker voor de kleinere maatjes zoals hier, is dat best een significant deel van het jaarverbruik. Keymark geeft trouwens 10W aan voor mijn model (3 R W, 6kW), maar ik meet 17W. Bij de nieuwe A4 6KW is het zelfs hoger geworden, met ook 22W. Het stand-by verbruik is voor mij toch zo'n 100kWh per jaar dat grotendeels nutteloos verbruikt wordt in stand-by.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
RonJ schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:08:
[...]

Dat is wel vreemd idd, zie het ook. Dat laatste verschil is redelijk marginaal, maar het eerste wel erg fors. Ik zie zo snel ook geen verklaring eigenlijk.

Valt me nu trouwens ook op dat het stand-by verbruik nog altijd niet verlaagd is, de altherma 3 (14kW split) geeft 23W en de nieuwe 4 nog altijd 22W (ergens ook wel logisch, ze gebruiken nog steeds vrijwel dezelfde enorme prints voor de binnenunits).

Dat is wel een gemiste kans, zeker voor de kleinere maatjes zoals hier, is dat best een significant deel van het jaarverbruik. Keymark geeft trouwens 10W aan voor mijn model (3 R W, 6kW), maar ik meet 17W. Bij de nieuwe A4 6KW is het zelfs hoger geworden, met ook 22W. Het stand-by verbruik is voor mij toch zo'n 100kWh per jaar dat grotendeels nutteloos verbruikt wordt in stand-by.
Dat is fors inderdaad, mijn BlackBird doet 14w in rust waarbij de pomp eens in de zoveeltijd ook even aanspringt kortstondig. Maar goed, die gaat eruit. De 3M of 4H W komt erin.

Overigens heb ik een call met experience centrum zo om te checken hoe het nu zit. Ook om te kijken of die 5k ergens te rechtvaardigen is.

[ Voor 8% gewijzigd door STIMPPYYY op 27-08-2025 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
STIMPPYYY schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 14:47:
[...]

[...]

Is er trouwens iets bekend over subsidie voor deze modellen?
Nog vreemder is dat ik nu op https://catalogus.daikin.nl/ zit en daar staat dat bij de 3M het vermogen bij -10 11.8kW weergeeft. Overigens kan je hier ook wat meer brochure info vinden over de Altherma 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RpW
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08-09 22:39

RpW

STIMPPYYY schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:20:
[...]

Dat is fors inderdaad, mijn BlackBird doet 14w in rust waarbij de pomp eens in de zoveeltijd ook even aanspringt kortstondig. Maar goed, die gaat eruit. De 3M of 4H W komt erin.

Overigens heb ik een call met experience centrum zo om te checken hoe het nu zit. Ook om te kijken of die 5k ergens te rechtvaardigen is.
De Blackbird had een korte levensduur dan, die was vast nog geen 15 jaar oud
;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
RpW schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:10:
[...]

De Blackbird had een korte levensduur dan, die was vast nog geen 15 jaar oud
;-)
Januari wordt deze 1 jaar, maar vermoed dat hij dan al is afgevoerd. Esthetisch wel een veel mooiere oplossing de Blackbird

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mxjsptlk
Heeft iemand deze al geprobeerd?

https://daikin.erikeng.se/

• MrN86
STIMPPYYY schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:20:
[...]

Het zou geweldig zijn als je deze info zou willen delen _/-\o_

• STIMPPYYY
MrN86 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 00:28:
[...]

Het zou geweldig zijn als je deze info zou willen delen _/-\o_
Smart-grid ready (mbv modbussen??)
R290, lagere temperaturen mogelijk met redelijke COP
(Veel) stiller
Hydro split, dus grotere binnen-unit met groter touch display

Meer konden ze mij niet vertellen. Volgens hen was er daarnaast niet veel verschil. Die weten er niet voldoende van want al deze info had ik al gevonden en werken voornamelijk op basis van de catalogus gegevens die ik hierboven deelde.
Had de verwachting dat ze wel aan zouden aangeven dat er onder de motorkap het eea veranderd zou zijn. Behuizing is fors gegroeid.
En gaven aan dat ze de kinderziektes er wel uit hebben. Hebben er 2 jaar mee getest (zeggen ze)

Waren er tot nu toe maar 7 geplaatst in Nederland. Monteurs zijn allemaal in opleiding.

Subsidie is overigens 4375 euro voor de 14kW

[ Voor 22% gewijzigd door STIMPPYYY op 28-08-2025 07:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
STIMPPYYY schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 07:31:
[...]

Smart-grid ready (mbv modbussen??)
Dat was/is de altherma 3 ook al. Modbus kan (via de home hub), maar makkelijker is gewoon de potentiaal vrije contacten in de binnenunit te gebruiken met een relais en een S0 signaal. Dat heb ik zelf zo aangesloten (shelly uni voor het schakelen en een eastron modbus+S0 meter in de meterkast die zowel door de laadpaal als de wP gebruikt wordt) en werkt prima.
R290, lagere temperaturen mogelijk met redelijke COP
(Veel) stiller
Hydro split, dus grotere binnen-unit met groter touch display
De binnenunits zijn exact tot op de mm even groot als bij de altherma 3 split serie. Dat is dus gewoon onzin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNWtbMA4jrft-j7D7Ji6Sbbr99o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xhgcbQLS4cVhDneAmmUekOrA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPiduOdeLXyb_yo_zH_paRkld3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4nwHS5cFpFrSaqtciCnWj9dg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kl5dZgqFKljGdp716JR16yMNgNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CDgU77lY0Y2aYFYKLDKhWAFB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DU1URKR4f71DKJCvcRMGVe2SQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2lf6P0K8xFklX2mYzWQy3JL2.png?f=fotoalbum_large
Meer konden ze mij niet vertellen. Volgens hen was er daarnaast niet veel verschil. Die weten er niet voldoende van want al deze info had ik al gevonden en werken voornamelijk op basis van de catalogus gegevens die ik hierboven deelde.
Had de verwachting dat ze wel aan zouden aangeven dat er onder de motorkap het eea veranderd zou zijn. Behuizing is fors gegroeid.
En gaven aan dat ze de kinderziektes er wel uit hebben. Hebben er 2 jaar mee getest (zeggen ze)

Waren er tot nu toe maar 7 geplaatst in Nederland. Monteurs zijn allemaal in opleiding.

Subsidie is overigens 4375 euro voor de 14kW
Dan blijft dus over:
- Touchscreen, als het snel/snappy werkt zou dat idd beter zijn dan die gare draaiknoppen. Maar hoe vaak zit je daar aan?
- Stiller (logisch met een veel grotere en zwaardere buitenunit)
- R290 geeft idd een fors betere COP bij lage temperaturen. Alleen is dat maar een heel klein aantal uur per jaar in NL, overall is het verschil dus niet zo heel groot en denk ik nog meer te verklaren door de grotere buitenunit (meer verdamperoppervlak = hoger rendement).

Dan moet imho dus vooral het geluid een factor voor je zijn om voor de 4 te gaan, want de hogere COP verdien je met het huidige enorme prijsverschil nooit terug.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
RonJ schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 08:44:
[...]

Dat was/is de altherma 3 ook al. Modbus kan (via de home hub), maar makkelijker is gewoon de potentiaal vrije contacten in de binnenunit te gebruiken met een relais en een S0 signaal. Dat heb ik zelf zo aangesloten (shelly uni voor het schakelen en een eastron modbus+S0 meter in de meterkast die zowel door de laadpaal als de wP gebruikt wordt) en werkt prima.

[...]

De binnenunits zijn exact tot op de mm even groot als bij de altherma 3 split serie. Dat is dus gewoon onzin.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Dan blijft dus over:
- Touchscreen, als het snel/snappy werkt zou dat idd beter zijn dan die gare draaiknoppen. Maar hoe vaak zit je daar aan?
- Stiller (logisch met een veel grotere en zwaardere buitenunit)
- R290 geeft idd een fors betere COP bij lage temperaturen. Alleen is dat maar een heel klein aantal uur per jaar in NL, overall is het verschil dus niet zo heel groot en denk ik nog meer te verklaren door de grotere buitenunit (meer verdamperoppervlak = hoger rendement).

Dan moet imho dus vooral het geluid een factor voor je zijn om voor de 4 te gaan, want de hogere COP verdien je met het huidige enorme prijsverschil nooit terug.
Klopt, enige waar ik fors voordeel bij haal, en dat is een van de redenen dat de blackbird eruit gaat, is de lagere temperaturen. Deze kon mijn woning niet voldoende warm houden afgelopen winter (8kW resulteerde in overdag 19gr max en daalde in de nacht met -5 op 100% vermogen tot 18gr). Daar kom ik net wat te kort.

Vind 'm lastig. Betaal 4300 euro meer voor de Altherma 4 en de Altherma 3M kost mij 700 euro meer. Neig desondanks naar de Altherma 4. De installatie is op kosten van de installateur (+verwijderen BlackBird)

• RonJ
STIMPPYYY schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:09:
[...]

Klopt, enige waar ik fors voordeel bij haal, en dat is een van de redenen dat de blackbird eruit gaat, is de lagere temperaturen. Deze kon mijn woning niet voldoende warm houden afgelopen winter (8kW resulteerde in overdag 19gr max en daalde in de nacht met -5 op 100% vermogen tot 18gr). Daar kom ik net wat te kort.

Vind 'm lastig. Betaal 4300 euro meer voor de Altherma 4 en de Altherma 3M kost mij 700 euro meer. Neig desondanks naar de Altherma 4. De installatie is op kosten van de installateur (+verwijderen BlackBird)
Als 10,9kW (2,9 extra) wel voldoende is voor de winterweken zou ik zelf lekker de 3 pakken. Die 3600 euro meer voor de A4 verdien je niet snel terug. Ik zou dit iig even uitrekenen (hogere SCOP verrekenen tov verwacht jaarverbruik) voor jouw situatie.

All-electric.

• MrN86
[...]

In België is het verschil in catalogusprijs met de Altherma 3 MT/HT helemaal niet zo groot. Ik dacht 200€.

Edit: Bijkomend voordeel van de Altherma 4 is dat deze ook bij warmere buitentemperaturen het SWW kan opwarmen met de compressor ipv BUH.

[ Voor 8% gewijzigd door MrN86 op 28-08-2025 16:09 ]

• RonJ
MrN86 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:07:
[...]

In België is het verschil in catalogusprijs met de Altherma 3 MT/HT helemaal niet zo groot. Ik dacht 200€.

Edit: Bijkomend voordeel van de Altherma 4 is dat deze ook bij warmere buitentemperaturen het SWW kan opwarmen met de compressor ipv BUH.
In Nederland ook niet, die kopen ook in bij de Belgische importeur voor de Benelux. Het zal voor het merendeel zitten in de installateurs die een leuke opslag rekenen voor het nieuwe model, hoewel er inkoop ook best een behoorlijk prijsverschil zal zijn zolang die importeur van de A3 voorraad af wil.

Voor een deel ook wel terecht als ze er nog geen ervaring mee hebben en daardoor misschien wat meer tijd kwijt zijn aan je installatie dat ze daar meer voor rekenen, maar deels ook niet, dat is gewoon marge op klanten die the latest and greatest willen. Het meerwerk is zeker geen 4K.

[ Voor 10% gewijzigd door RonJ op 28-08-2025 16:39 ]

All-electric.

• Technician-
[...]

Was het verhaal vermogenstekort bij jou?
Had de Blackbird bij -7C niet een (fors) lager vermogen dan een dikke 8kW?
Ik vraag dat want hoe bepaal je nu je vermogen?
Misschien kun je met een 3M 9kW nog wel weg?

• STIMPPYYY
MrN86 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:07:
[...]

Wacht even, dus de 3 en 4 zijn daar net zo duur. Kortom je betaald hier 4000 euro bij voor niks

• STIMPPYYY
Technician- schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 17:20:
[...]

Was het verhaal vermogenstekort bij jou?
Had de Blackbird bij -7C niet een (fors) lager vermogen dan een dikke 8kW?
Ik vraag dat want hoe bepaal je nu je vermogen?
Misschien kun je met een 3M 9kW nog wel weg?
Bij -5 in iedergeval niet. Daar leverde de bb op 100% 8kW. Heb toevallig gisteren de grafieken er nog bijgepakt. Je had voorheen de boost modus tot 150% daarmee kwam je op 9kW uit. Maar die optie hebben ze verwijderd.

Ze hebben bij mij uiteindelijk een warmteverliesbereking gedaan en de BB is helaas ondergedemensioneerd.

• Technician-
STIMPPYYY schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 18:17:
[...]

Bij -5 in iedergeval niet. Daar leverde de bb op 100% 8kW. Heb toevallig gisteren de grafieken er nog bijgepakt. Je had voorheen de boost modus tot 150% daarmee kwam je op 9kW uit. Maar die optie hebben ze verwijderd.

Ze hebben bij mij uiteindelijk een warmteverliesbereking gedaan en de BB is helaas ondergedemensioneerd.
Mooi dat Blackbird zijn vermogen waar maakt.
Als de temperatuur zo zakt nog met vol vermogen bij -5C dan ben je wel wat meer nodig inderdaad.
Wat zegt de WVB? Die geven dan vaak weer te hoog aan door meest ongunstige aannames.

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:23
Wij gaan een nieuwbouw houtskeletbouw woning bouwen met zeer hoge isolatiewaardes en in principe overal vloer verwarming. Dus een lage temperatuur lucht/water warmtepomp zou voldoende moeten.
Nu werkt de aannemer vaak samen met een w-installateur die voornamelijk met Daikin werkt . Daarom heb ik gekeken naar mogelijke warmtepompen van Daikin en kwam zelf uit op de Daikin Altherma 4 H F. Onder andere vanwege het milieuvriendelijkere koelmiddel R290 en dat de buitenunit helemaal zwart is.
In een eerste oriënterend gesprek met de W-installateur stelde deze voor de Daikin Altherma LT Bluevolution.
Als ik de warmtepompen door Gemini laat vergelijken krijg ik dit:
Een vergelijking tussen de Daikin Altherma LT Bluevolution en de Daikin Altherma 4 H laat duidelijk zien dat het om twee verschillende generaties en types van warmtepompen gaat, elk geoptimaliseerd voor specifieke toepassingen. Hieronder een gedetailleerde vergelijking op basis van de belangrijkste kenmerken:

### 1. Koudemiddel en Milieuvriendelijkheid
* **Daikin Altherma LT Bluevolution:** Maakt gebruik van het koudemiddel **R-32**. Dit is een milieuvriendelijker alternatief dan oudere koudemiddelen, maar heeft nog steeds een zekere GWP (Global Warming Potential).
* **Daikin Altherma 4 H:** Gebruikt het natuurlijke koudemiddel **R-290 (propaan)**. Dit koudemiddel heeft een extreem lage GWP en wordt beschouwd als de toekomst van milieuvriendelijke warmtepompen. Dit maakt de Altherma 4 H een aanzienlijke stap voorwaarts op het gebied van duurzaamheid.

### 2. Maximale Aanvoertemperatuur en Toepassing
* **Daikin Altherma LT Bluevolution:** Is een 'Lage Temperatuur' (LT) warmtepomp. Dit betekent dat het systeem ontworpen is om water te verwarmen tot temperaturen van ongeveer **60-65°C**. Het is hiermee ideaal voor:
* Nieuwbouwwoningen met goede isolatie.
* Woningen met vloerverwarming of andere lagedruksystemen (bijvoorbeeld lage temperatuur radiatoren).
* **Daikin Altherma 4 H:** Is een 'Hoge Temperatuur' (H) warmtepomp. Dit model kan aanvoertemperaturen bereiken tot wel **70-75°C**. Dit maakt het systeem zeer geschikt voor:
* Renovatieprojecten waarbij de bestaande, traditionele radiatoren behouden blijven.
* Woningen die minder goed geïsoleerd zijn.
* Toepassingen waarbij een hogere temperatuur voor warm tapwater gewenst is.

### 3. Prestaties bij Lage Buitentemperaturen
* **Daikin Altherma LT Bluevolution:** Heeft een gegarandeerde werking tot buitentemperaturen van **-25°C**. Dit zorgt voor betrouwbare prestaties, zelfs tijdens de koudste dagen.
* **Daikin Altherma 4 H:** Dit model presteert nog krachtiger bij extreme kou. Het kan verwarmen tot buitentemperaturen van **-28°C** en levert zelfs bij -15°C buitentemperatuur hoge aanvoertemperaturen.

### 4. Geluidsniveau
* **Daikin Altherma LT Bluevolution:** Het geluidsniveau van het buitendeel is over het algemeen laag, rond de **40 dB(A)** op 3 meter afstand, wat al erg stil is.
* **Daikin Altherma 4 H:** Dit model is aanzienlijk stiller. Door geavanceerde geluidsreductietechnologieën en een verbeterde constructie is het een van de stilste warmtepompen in zijn klasse, met een geluidsniveau van slechts **28 dB(A)** op 3 meter afstand.

### 5. Bediening en Gebruiksgemak
* **Daikin Altherma LT Bluevolution:** Kan worden bediend via de Daikin Online Controller App en een ingebouwde interface.
* **Daikin Altherma 4 H:** Beschikt over een nieuw, intuïtief **5-inch kleurentouchscreen** in de binnenunit en is eveneens te bedienen via de Daikin Onecta-app. Dit biedt een duidelijker en moderner overzicht van de systeemstatus.

### Conclusie
De **Daikin Altherma LT Bluevolution** is een uitstekende en energiezuinige warmtepomp, met name geschikt voor woningen die goed geïsoleerd zijn en over lage temperatuur afgiftesystemen beschikken, zoals vloerverwarming.

De **Daikin Altherma 4 H** is de nieuwste generatie en vertegenwoordigt een technologische sprong voorwaarts. Het is een krachtigere, stillere en duurzamere oplossing, met name dankzij het gebruik van R-290 koudemiddel en de mogelijkheid om hogere aanvoertemperaturen te leveren. Dit maakt het de ideale keuze voor renovatieprojecten en woningen met traditionele radiatoren, waar een hogere watertemperatuur vereist is om comfortabel te kunnen verwarmen.

Tja: Als ik dit zo lees waarom zou ik voor de Altherma LT Bluevolution moeten kiezen (prijsverschil is voor mij niet de doorslaggevende factor). Is het dat de installateur zijn STEK certificering kan gebruiken bij de Bluevolution en 4 H niet (monoblok). 8)7

O ja en de installateur beweerde dat voor het koelen nog een additioneel buffervat nodig is bij de Althena 4 H F?? (Noot: wij krijgen ongeveer 250 m2 vloerverwarming dat zijn heel wat liters..)
Tja als leek hoe maak ik nu een goede keuze...

• STIMPPYYY
Technician- schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 18:31:
[...]

Mooi dat Blackbird zijn vermogen waar maakt.
Als de temperatuur zo zakt nog met vol vermogen bij -5C dan ben je wel wat meer nodig inderdaad.
Wat zegt de WVB? Die geven dan vaak weer te hoog aan door meest ongunstige aannames.
Ja die kwamen inderaad weer (te) hoog uit. Ik meen 18kW ofzo. Maar eerlijk gezegd is die berekening ook maar wat papierwerk met aannames. Aangezien de BB het enigzins trekt tot 18.5 - 19gr is de aanname, samen met die berekening, dat een zwaarder model noodzakelijk is. Maar niet 18kW 😅

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• duinmunt
STIMPPYYY schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 18:43:
[...]

Ja die kwamen inderaad weer (te) hoog uit. Ik meen 18kW ofzo. Maar eerlijk gezegd is die berekening ook maar wat papierwerk met aannames. Aangezien de BB het enigzins trekt tot 18.5 - 19gr is de aanname, samen met die berekening, dat een zwaarder model noodzakelijk is. Maar niet 18kW 😅
Op https://heatpunk.co.uk/home kan je zelf een warmteverliesberekening maken.
Hier kun je een plattegrond van je huis tekenen en informatie invullen, zoals isolatie, ramen, deuren en radiatoren. De tool rekent daarna uit hoeveel vermogen je huis nodig heeft. Ook kun je zien welke warmtepomp geschikt is en spelen met instellingen, zoals de buitentemperatuur en de aanvoertemperatuur.

Je moet wel een account aanmaken om de tool te gebruiken. De gratis versie biedt al veel mogelijkheden. De website is gemaakt voor Engeland. Bij het aanmaken van een project moet je daarom een Engelse postcode opgeven.

Als je de plattegrond hebt getekend, kun je een rapport laten maken met alle informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeaanzee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Nee, maar bedankt voor de tip!

Ik heb mijn nieuwe (nou ja) Altherma 3 vorige week verbonden met een gelijkaardige Belgische service: https://www.nox.energy. Nog in beta en als hippe start-up uiteraard AI-powered, à la Weheat Intelligence. Het is mij onduidelijk hoe de sturing na de leerperiode zal werken, de Onecta cloud API van Daikin biedt weinig schrijfbare parameters waarmee ze kunnen spelen. Dat geldt natuurlijk ook voor die Zweedse developer.

NOX is gratis, omdat hun uiteindelijke verdienmodel ligt in het verminderen van onbalanskosten bij energieleveranciers. We zullen zien wat het geeft als het stookseizoen begint ... Ondertussen ga ik al wat experimenteren met relays om de Smart Grid-contacten aan te sturen op basis van een oerklassieke eigen zon- en prijslogica :).

Over de Altherma 4: ik zag dat die er aan kwam, maar heb de moeite niet meer gedaan om nieuwe offertes op te vragen. We zullen het nog wel rekken met onze R32. Mijn installateur had ondertussen wel opleiding gevolgd en vond de procedure waarmee hij de monoblock in dienst moest nemen (zie GigaTexel_BE in "Daikin Altherma 4") toch wat omslachtig!

''Doch wat moet ik nu doen? Leven zoals zij, en wachten tot weer het oerwoud over dit alles heen is gegroeid?'' — Menuet, Louis Paul Boon

• behemoth
Vandaag zijn ze begonnen aan de plaatsing van mijn Altherma 4. Mijn installateur mag de buitenunit nog niet aanzetten. Dat moet momenteel nog gebeuren door iemand van Daikin zelf omdat de opleidingen voor Altherma 4 pas in oktober starten. De Daikin installateur komt pas over 10 dagen dus tot dan enkel warm water via de backup heater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mxjsptlk
twee weken verder en de boel is eindelijk geactiveerd.

jemig wat is dat ding stil zeg! hij was flink bezig zei de monteur dus ik ben even gaan luisteren. maar je hoort echt zo goed als niks. super!

ik ben erg benieuwd wat de energielasten zijn de komende maanden.

om dat goed in de gaten te houden zou ik graag met espaltherma of p1/p2mqtt gaan werken. ik begreep dat het hele P1 protocol is veranderd dus heb mijn twijfels of het gaat werken...

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:27
Ik kan nergens vinden of de Altherma 4 8kW ook als hybride monoblok gebruikt kan worden. Heeft iemand een idee en klopt het dat er ook bar weinig aanbieders vd Altherma 4 op dit moment zijn?

• arnoldniessen
  • Laatst online: 18:34
mxjsptlk schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:49:
om dat goed in de gaten te houden zou ik graag met espaltherma of p1/p2mqtt gaan werken. ik begreep dat het hele P1 protocol is veranderd dus heb mijn twijfels of het gaat werken...
Naar ik begrijp kwam de Altherma 4 eerder dit jaar op de markt met alleen ondersteuning voor de MMI en een Madoka maar nog niet voor een LAN adapter, Home Hub, of een controller van een ander merk. ESPAltherma kan een belangrijk deel van de sensor info wel uitlezen. P1P2MQTT kan op dit moment nog maar een paar sensoren uitlezen en helaas nog niet aansturen. Hopelijk komt dat allemaal nog, maar dat hangt van enkele enthousiaste vroege gebruikers af. Wie heeft belangstelling?

[ Voor 14% gewijzigd door arnoldniessen op 11-09-2025 07:49 ]

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• behemoth
arnoldniessen schreef op donderdag 11 september 2025 @ 07:33:
[...]

Naar ik begrijp kwam de Altherma 4 eerder dit jaar op de markt met alleen ondersteuning voor de MMI en een Madoka maar nog niet voor een LAN adapter
LAN adapter zit mee in het pakket. Mijn installateur heeft hem nog wel niet aangesloten omdat zoals ik hogerop vermeldde nog niet de training hebben gekregen om Altherma 4 te activeren.

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:27
behemoth schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:43:
[...]

LAN adapter zit mee in het pakket. Mijn installateur heeft hem nog wel niet aangesloten omdat zoals ik hogerop vermeldde nog niet de training hebben gekregen om Altherma 4 te activeren.
Zou ik mogen weten welke installateur dat is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mxjsptlk
behemoth schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:43:
[...]

Hilarisch mbt tot die LAN Adapter. Die zit standaard in de materialen lijst voor installateurs wanneer ze de lijst voor de Altherma 4 uitdraaien.
Ik had gisteren het hoofd van de Altherma 4 training over de vloer omdat we wat gedoetjes hadden. die zei doodleuk: maar die (BRP069A62) is helemaal niet compatible met de altherma 4 dus ik snap niet dat ze die hebben meegeleverd. Home Hub komt volgend jaar pas.
Ook de LAN adapter met Smartgrid aansluitingen (BRP069A61) is niet compatible.

• duinmunt
mxjsptlk schreef op woensdag 10 september 2025 @ 17:49:
twee weken verder en de boel is eindelijk geactiveerd.

jemig wat is dat ding stil zeg! hij was flink bezig zei de monteur dus ik ben even gaan luisteren. maar je hoort echt zo goed als niks. super!

ik ben erg benieuwd wat de energielasten zijn de komende maanden.

Fijn dat hij nu zo stil is.
Ik ben benieuwd of hij bij 10 graden vorst ook nog zo stil is.

Hoe is bij jou de buitenunit geplaatst?
Staat hij los op de grond, of staat hij op rubberen blokken (bigfoots)?
Misschien kun je een foto laten zien van hoe het bij jou eruitziet.

De buitenunit heeft binnenin vorstkleppen.
Zijn er bij jou ook buiten extra spullen geplaatst om de leidingen tegen vorst te beschermen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mxjsptlk
duinmunt schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:34:
[...]

Fijn dat hij nu zo stil is.
Ik ben benieuwd of hij bij 10 graden vorst ook nog zo stil is.

Hoe is bij jou de buitenunit geplaatst?
Staat hij los op de grond, of staat hij op rubberen blokken (bigfoots)?
Misschien kun je een foto laten zien van hoe het bij jou eruitziet.

De buitenunit heeft binnenin vorstkleppen.
Zijn er bij jou ook buiten extra spullen geplaatst om de leidingen tegen vorst te beschermen?
ja, er zitten wel wat kleppen en dergelijken achter de unit. Ik moet zeggen dat ik daar verder niet veel verstand van heb en vertrouw op de expertise van de installateur. Daikin zelf vond dat het goed aangesloten was ten opzichte van mijn situatie. heb het ook nog met ze over de thermosyphons gehad en ze hebben mij daar in gerustgesteld.
hij staat op 25cm blokken. ik zal wat foto's van de buitenunit delen zodra ik thuis ben.

• duinmunt
De buitenunit van de Altherma 4 is 112 cm hoog.
Als je deze op de grond zet, heb je volgens de regels van het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) een vergunning nodig https://iplo.nl/thema/bou...vrije-airco-warmtepompen/

Weet iemand hoe streng deze regels worden gecontroleerd?

• RonJ
duinmunt schreef op donderdag 11 september 2025 @ 11:00:
De buitenunit van de Altherma 4 is 112 cm hoog.
Als je deze op de grond zet, heb je volgens de regels van het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) een vergunning nodig https://iplo.nl/thema/bou...vrije-airco-warmtepompen/

Weet iemand hoe streng deze regels worden gecontroleerd?
Meestal pas als er iemand klaagt. Mocht je dus overwegen de vergunning over te slaan dan zou ik zeker even een bakkie met de buren doen van tevoren.

Neem je alsnog een klein risico natuurlijk, als die verhuizen en de volgende bewoners gaan wel zeiken en een handhavingsverzoek doen dan mag je alsnog aan de bak.

[ Voor 12% gewijzigd door RonJ op 11-09-2025 11:08 ]

All-electric.

• MrN86
mxjsptlk schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:25:
[...]

Hilarisch mbt tot die LAN Adapter. Die zit standaard in de materialen lijst voor installateurs wanneer ze de lijst voor de Altherma 4 uitdraaien.
Ik had gisteren het hoofd van de Altherma 4 training over de vloer omdat we wat gedoetjes hadden. die zei doodleuk: maar die (BRP069A62) is helemaal niet compatible met de altherma 4 dus ik snap niet dat ze die hebben meegeleverd. Home Hub komt volgend jaar pas.
Ik wist niet dat de homehub nog niet compatible was. Hopelijk komt de ondersteuning er effectief. Ik ben nooit van van het kopen op basis van beloftes.

• behemoth
mxjsptlk schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:25:
[...]

Even naar de adapter gaan kijken. Het is een BRP069A78 die erbij zat.

• arnoldniessen
behemoth schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:44:
Even naar de adapter gaan kijken. Het is een BRP069A78 die erbij zat.
Dat zou ik geen LAN adapter noemen maar een WLAN adapter. De LAN adapter zit op P1/P2, de WLAN adapter heeft SD-card formaat en zit in de MMI.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mxjsptlk
arnoldniessen schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 11:53:
[...]

Dat zou ik geen LAN adapter noemen maar een WLAN adapter. De LAN adapter zit op P1/P2, de WLAN adapter heeft SD-card formaat en zit in de MMI.
in de altherma 4 is de WLAN toch ingebouwd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
mxjsptlk schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:55:
in de altherma 4 is de WLAN toch ingebouwd?
Ik begreep dat de WLAN adapter wel meegeleverd wordt maar nog wel in het juiste slot moet worden geinstalleerd.

Pagina: 1 2 Laatste