Daikin Altherma 4

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:38
landwering schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:10:
Aangezien ik geen Backup nodig heb voor de verwarming kan de voeding naar de Bi-unit dus beperkt worden ( geen 9 kW maar bijv. 4.5. (400V) of zelfs 3 kw, 230V).
Dit is een tricky aanname denk ik.
Ik heb de A3, en ik heb de BUH ook niet nodig voor verwarmen (WP heeft voldoende capaciteit). Echter, bij koude starts en/of defrost wordt de BUH wel degelijk vaker kortstondig gebruikt. Nu weet ik niet hoe dit gedrag bij de A4 is uiteraard, maar blind er vanuit gaan dat je de BUH niet nodig hebt, is wellicht een risico.

• MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 29-12 10:07
danny.s schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:40:
[...]

Dit is een tricky aanname denk ik.
Ik heb de A3, en ik heb de BUH ook niet nodig voor verwarmen (WP heeft voldoende capaciteit). Echter, bij koude starts en/of defrost wordt de BUH wel degelijk vaker kortstondig gebruikt. Nu weet ik niet hoe dit gedrag bij de A4 is uiteraard, maar blind er vanuit gaan dat je de BUH niet nodig hebt, is wellicht een risico.
Heb je daar data van hoe vaak de BUH wordt gebruikt en welk vermogen dan wordt afgenomen?

Zou het ook geen goed idee zijn om dit topic te laten samensmelten met het algemene Altherma topic?

• danny.s
MrN86 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:17:
[...]

Heb je daar data van hoe vaak de BUH wordt gebruikt en welk vermogen dan wordt afgenomen?

Zou het ook geen goed idee zijn om dit topic te laten samensmelten met het algemene Altherma topic?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EdTEA_y6iMFc62cjrE1WAWwOYhU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/luIpqrhen6ILUK6555HTC8vM.png?f=fotoalbum_large

Bovenste afbeelding: totale verbruik p1 meter (heb geen losse kWh meter voor de BUH), 2e afbeelding is alleen de WP (wel losse kWh meter). Je ziet even kort de BUH aangaan (hier 4kW), dan even niets, en daarna neemt de compressor het over. Als ik inzoom, is het iets van een halve minuut dat de BUH aan staat. Maar zonder denk ik dat de compressor niet aan zou springen.

In de winter met defrost is het iets van 2 min dat hij mee helpt, maar dat is bij de A3 afhankelijk van de stooklijn of hij dit wel of niet doet.

Of het slim is dit topic samen te voegen met de A3, twijfelachtig. Het A3 topic zit vol met kennis over de A3, waarmee we elkaar goed kunnen helpen. Geen idee hoeveel overlap er met de A4 is, of dat deze behoorlijk anders gaat werken.

• RpW
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19:38

RpW

duinmunt schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:25:
[...]

Bij mij is dat deze week geïnstalleerd.
Omdat ik graag wil weten hoeveel stroom de verschillende onderdelen verbruiken, zijn er ook drie kWh-meters van HomeWizard geplaatst.

Buitenunit: 3-fase, C20, 30 mA
Binnenunit: 3-fase, B16, 30 mA
Boiler: 1-fase, B16, 30 mA

Mijn hoofdaansluiting is 3 x 25 A.

[Afbeelding]
Het klinkt vrij zwaar. Heeft u enig idee hoeveel Ampère je moet reserveren voor de WP van de 3x25 Ampere? Want wanneer er ook een inductiekookplaat is, die trekt ook vaak aardig wat vermogen.....

• duinmunt
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:12
RpW schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:23:
[...]

Het klinkt vrij zwaar. Heeft u enig idee hoeveel Ampère je moet reserveren voor de WP van de 3x25 Ampere? Want wanneer er ook een inductiekookplaat is, die trekt ook vaak aardig wat vermogen.....
In de installatiehandleiding van Daikin (https://my.daikin.eu/cont...l_4PNL773384-1B_Dutch.pdf) staat hierover het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ok9z6tsmgE2vkkaR_cmjK6d3Y4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wkjGCrjwPAkoIg1uQexeh0fr.jpg?f=fotoalbum_large

• sjoneah
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:54
Is er wellicht al meer bekend over de Altherma 4 in combinatie met de Daikin HomeHub en de Daikin Home Controls? In brochure staat bijv. de HomeHub vanaf medio 2025 compatibel, maar de laatste berichten hier waren (via opleider Daikin) volgens mij 2026.

Ik zou dit graag meenemen in mijn offertes/keuzes, in hoeverre ik de Altherma 4 straks passend krijg in mijn domoticasysteem. ESPAltherma & P1P2MQTT ben ik bekend mee, maar daar zie je ook dat de support voor Altherma 4 nog achterloopt en/of onzeker is?

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:55
sjoneah schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:52:
Is er wellicht al meer bekend over de Altherma 4 in combinatie met de Daikin HomeHub en de Daikin Home Controls? In brochure staat bijv. de HomeHub vanaf medio 2025 compatibel, maar de laatste berichten hier waren (via opleider Daikin) volgens mij 2026.

Ik zou dit graag meenemen in mijn offertes/keuzes, in hoeverre ik de Altherma 4 straks passend krijg in mijn domoticasysteem. ESPAltherma & P1P2MQTT ben ik bekend mee, maar daar zie je ook dat de support voor Altherma 4 nog achterloopt en/of onzeker is?
Nog niet compatibel was het laatste bericht hier. Maar wat wil je precies? Want de homehub is vooral bedoeld om stand-alone zelf z'n ding te doen icm een P1 connectie met je meter, ofwel dmv een Modbus/RTU integratie in een high-end domotica installatie te worden opgenomen.

Als je vanuit iets als Home Assistant, Homey of Domoticz zelf de smart-grid opties wil schakelen kan je gewoon een simpel dubbel potentiaalvrij relais plaatsen (hier zit er een Shelly Plus Uni op) op de hiervoor bedoelde inputs op het besturingsbord van de Altherma en dan heb je standaard al dezelfde functionaliteit. Je moet dan wel zelf de schakelbeslissingen implementeren.

All-electric.

• sjoneah
RonJ schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:09:
[...]

Nog niet compatibel was het laatste bericht hier. Maar wat wil je precies? Want de homehub is vooral bedoeld om stand-alone zelf z'n ding te doen icm een P1 connectie met je meter, ofwel dmv een Modbus/RTU integratie in een high-end domotica installatie te worden opgenomen.

Als je vanuit iets als Home Assistant, Homey of Domoticz zelf de smart-grid opties wil schakelen kan je gewoon een simpel dubbel potentiaalvrij relais plaatsen (hier zit er een Shelly Plus Uni op) op de hiervoor bedoelde inputs op het besturingsbord van de Altherma en dan heb je standaard al dezelfde functionaliteit. Je moet dan wel zelf de schakelbeslissingen implementeren.
Via Smartgrid is een goede tijdelijke oplossing, maar ik vind de instellingen beperkt. Je kan volgens mij alleen sturen: advies om te verwarmen & gedwongen verwarmen. Daarmee haal je in de basis wel dat je via ESPAltherma bijv. kan uitlezen, via Home Assistant wat intelligentie kan organiseren rondom energieoverschot zonnepanelen en dan met Shelly's inderdaad die Smart Grid poorten aansturen.

Ik vind het interessanter om via Home Hub zelf te koppelen op de Altherma 4, omdat je dan ook echt setpoints en modussen kunt laten aanpassen. Dat voelt dan wat professioneler dan via P1P2MQTT. Je bereikt met de Home Hub dat het 'goedgekeurd' is door de leverancier maar ook dat je lokaal bepaalde zaken aan elkaar kan knopen.

• RonJ
  • Laatst online: 20:55
sjoneah schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:43:
[...]

Via Smartgrid is een goede tijdelijke oplossing, maar ik vind de instellingen beperkt. Je kan volgens mij alleen sturen: advies om te verwarmen & gedwongen verwarmen. Daarmee haal je in de basis wel dat je via ESPAltherma bijv. kan uitlezen, via Home Assistant wat intelligentie kan organiseren rondom energieoverschot zonnepanelen en dan met Shelly's inderdaad die Smart Grid poorten aansturen.

Ik vind het interessanter om via Home Hub zelf te koppelen op de Altherma 4, omdat je dan ook echt setpoints en modussen kunt laten aanpassen. Dat voelt dan wat professioneler dan via P1P2MQTT. Je bereikt met de Home Hub dat het 'goedgekeurd' is door de leverancier maar ook dat je lokaal bepaalde zaken aan elkaar kan knopen.
Dat kan idd, maar dan moet je dat zelf allemaal gaan koppelen via Modbus. Als dat de wens is, dan zit je met een homehub precies goed idd. Die vervangt dan vooral de P1P2MQTT.

Smartgrid is idd niet voor het primaire aansturen, alleen voor het bufferen van overschot in eerst de boiler en daarna evt. de ruimte. En je kan 'm evt. in "forced off" zetten in dure uren van een dynamisch contract.

Ik doe het nu zo (ter inspiratie):
- Aansturen kamersetpoint via Onecta Cloud integratie in HA. Dat is voor mij prima, want ik schakel alleen af en toe tussen een "user schedule" met een nachtverlaging in warmere periodes en 24/7 op 21C in koudere periodes. Wil je dit veel vaker doen dan is idd Modbus of P1P2MQTT een betere optie.
- Diagnoseinformatie in de vorm van sensor- en actuatorenstatussen via ESPaltherma.
- Smart grid via de shelly en een S0 signaal vanaf een Eastron SDM630Mv2 uit de meterkast. HA schakelt dan de SG ingangen op "recommended on" bij een bepaald minimaal PV-overschot. Staat vooralsnog weer uit omdat ik nog kan salderen.
- Verbruiksdata dmv 3x een Homewizard (Eastron) Wifi kWh tussenmeter (voor WP, BUH en Booster), energieopwek dmv een Kamstrup warmteteller.

All-electric.

• Rubkeh01
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-12 10:34
Ik heb ondertussen een A4 staan en man wat is dat ding stil! tijdens het maken van 60+ graden water voor een legionella run, moet je er dicht bij staan om hem te horen. De installatie bestaat uit een 8KW buitenunit met een binnenunit met booster van 9KW die begrenst is op 3KW. in de woonkamer ligt vloerverwarming (ong. 60M2) boven draaien 2 radiatoren mee waarvan een lagetemperatuur met ventilatoren. In de woonkamer hangt een Madoka thermostaat ingesteld op 22 graden omdat deze ong 1 graad afwijkt van de werkelijke temperatuur (21 graden). Ik merk dat wanneer de woonkamer op temperatuur is, er nu geen warmte meer door de tegelvloer komt en de aanvoer temp terugzakt naar 15 graden. Dit houdt ook in dat ik mijn radiatoren boven dus niet kan gebruiken. Tijdens verwarmen is het aanvoerwater 30 graden en voelt de vloer aangenaam, werken de radiatoren op de eerst verdieping en kan ik deze regelen met de thermostaatkranen die er op zitten. Deze situatie zou ik eigenlijk constant willen hebben zonder dat ik via de Madoka de temperatuur constant aan zou moeten passen.

Mijn vraag: hoe is dit te bewerkstelligen? En is dit uberhaupt te bewerkstelligen?

• danny.s
Rubkeh01 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:58:
Ik heb ondertussen een A4 staan en man wat is dat ding stil! tijdens het maken van 60+ graden water voor een legionella run, moet je er dicht bij staan om hem te horen. De installatie bestaat uit een 8KW buitenunit met een binnenunit met booster van 9KW die begrenst is op 3KW. in de woonkamer ligt vloerverwarming (ong. 60M2) boven draaien 2 radiatoren mee waarvan een lagetemperatuur met ventilatoren. In de woonkamer hangt een Madoka thermostaat ingesteld op 22 graden omdat deze ong 1 graad afwijkt van de werkelijke temperatuur (21 graden). Ik merk dat wanneer de woonkamer op temperatuur is, er nu geen warmte meer door de tegelvloer komt en de aanvoer temp terugzakt naar 15 graden. Dit houdt ook in dat ik mijn radiatoren boven dus niet kan gebruiken. Tijdens verwarmen is het aanvoerwater 30 graden en voelt de vloer aangenaam, werken de radiatoren op de eerst verdieping en kan ik deze regelen met de thermostaatkranen die er op zitten. Deze situatie zou ik eigenlijk constant willen hebben zonder dat ik via de Madoka de temperatuur constant aan zou moeten passen.

Mijn vraag: hoe is dit te bewerkstelligen? En is dit uberhaupt te bewerkstelligen?
Proberen lagere stooklijn te hanteren, zodat hij niet uit gaat. Ik ken je situatie niet, maar 30gr met de huidige temperaturen klinkt wel alsof het lager kan. Zeker als je ingestelde temperatuur behaald wordt.

Bij de A3 kun je trouwens ook de Modaka "corrigeren", en een offset van -1 instellen, dan geeft hij wel de juiste temperatuur aan.

• behemoth
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 29-12 00:35
Rubkeh01 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 10:58:
In de woonkamer hangt een Madoka thermostaat ingesteld op 22 graden omdat deze ong 1 graad afwijkt van de werkelijke temperatuur (21 graden).
Ter info, in de instellingen van de A4 kan je een offset voor de Madoka temperatuursensor ingeven zodat die de correcte waardes weergeeft. BIj mij was de afwijking initieel 2 graden. In de instellingen van de madoka zelf kan je ook nog spelen met de helderheid van het scherm en de achtergrond verlichting. Die produceren namelijk een beetje warmte wat de temperatuurmeting beinvloed. Na die te verlagen was de afwijking nog maar 1.5 graad.

• mxjsptlk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:51
update:

inmiddels heb ik de eerste paar dagen waarbij we daadwerkelijk CV moesten gebruiken. We zijn gelijk tegen wat dingen aangelopen.

allereerst viel het mij op dat ik de VVW pomp niet hoorde en dat de inkomende temp lager was dan de uitgaande temp. de installateur had mij laten zien dat het toch echt wel werkte bij oplevering. daarna is Daikin nog langs geweest. installateur op vakantie, ik stoute schoenen aan en de binnenunit open gemaakt. uiteindelijk bleek dat de Daikin monteur de pomp van de X43M connector af had gehaald dus ja, dan gaat ie niet veel doen.
Daarna nog altijd weinig resultaat. lang verhaal kort: alle retour ventielen waren dichtgedraaid. toen ik dat eenmaal voor elkaar had ben ik aan de radiatoren gaan voelen. Die bleken niet allemaal warm te worden. in overleg met de installateur ontlucht en nu lijkt het goed door te lopen. ik moet voor 1 radiator op zolder nog iets gaan bedenken omdat daar toch niet voldoende warmte bij komt op lage temp. de radiatoren op de eerste verdieping hebben geen retour ventiel, anders zou ik het op die manier op kunnen lossen. op zolder moet er nog 1 radiator vervangen, dus mogelijk plaats ik dan die ventielen zodat ik alles beter kan inregelen.

dan de stooklijn. flink mee lopen schuiven (deels vanwege bovenstaande problematiek) maar ik denk dat ik hem nu strak heb. -5/55 15/38 heb ik hem nu staan. wat betreft verbruik moet ik even kijken want de afgelopen dagen heb ik veel gestookt met alles open om in te regelen. onderstaand het resultaat van mijn chatgpt berekeningen.
MaandElektrisch verbruik (kWh)Thermal output (kWh)COPOpmerkingen
Aug48481,00Noodbedrijf (alleen tapwater, 1:1 verwarming)
Sep661492,26Tapwater + incidenteel cv-test
Okt98,5280,32,85Start verwarming eind maand
Nov28,19124,434,41Volledig WP-bedrijf, milde buitentemperaturen
al met al gaan we dus de goede kant op :)

• MrN86
mxjsptlk schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:51:
update:

inmiddels heb ik de eerste paar dagen waarbij we daadwerkelijk CV moesten gebruiken. We zijn gelijk tegen wat dingen aangelopen.

allereerst viel het mij op dat ik de VVW pomp niet hoorde en dat de inkomende temp lager was dan de uitgaande temp. de installateur had mij laten zien dat het toch echt wel werkte bij oplevering. daarna is Daikin nog langs geweest. installateur op vakantie, ik stoute schoenen aan en de binnenunit open gemaakt. uiteindelijk bleek dat de Daikin monteur de pomp van de X43M connector af had gehaald dus ja, dan gaat ie niet veel doen.
Daarna nog altijd weinig resultaat. lang verhaal kort: alle retour ventielen waren dichtgedraaid. toen ik dat eenmaal voor elkaar had ben ik aan de radiatoren gaan voelen. Die bleken niet allemaal warm te worden. in overleg met de installateur ontlucht en nu lijkt het goed door te lopen. ik moet voor 1 radiator op zolder nog iets gaan bedenken omdat daar toch niet voldoende warmte bij komt op lage temp. de radiatoren op de eerste verdieping hebben geen retour ventiel, anders zou ik het op die manier op kunnen lossen. op zolder moet er nog 1 radiator vervangen, dus mogelijk plaats ik dan die ventielen zodat ik alles beter kan inregelen.

dan de stooklijn. flink mee lopen schuiven (deels vanwege bovenstaande problematiek) maar ik denk dat ik hem nu strak heb. -5/55 15/38 heb ik hem nu staan. wat betreft verbruik moet ik even kijken want de afgelopen dagen heb ik veel gestookt met alles open om in te regelen. onderstaand het resultaat van mijn chatgpt berekeningen.
Mooie COP voor november bij dergelijke hoge aanvoertemperaturen. Ben benieuwd welke COP in de praktijk kan gehaald worden bij vloerverwarming of convectoren.

• Rubkeh01
Welke stooklijnen past iedereen toe? Ik ben er nog een beetje mee aan het spelen maar heb m bijna goed. De radiatoren boven krijg ik er noet warm genoeg mee maar als ik die warm moet hebben kan ik de offset tijdelijk omhoog gooien.

• superjona
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-12 01:51
behemoth schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:29:
Aangezien ik nergens duidelijke info kon krijgen over het modulatie bereik van de Altherma 4 (Daikin klantendienst kon mij geen concreet antwoord geven) deel ik graag mijn eerste observatie hier. Op basis van mijn stroommeter draait mijn compressor met dit milde weer aan een vermogen van 350-400W elektrisch. Warmteafgifte zou volgens mijn berekening op basis van debiet en delta T rond de 2.4kW zijn. Dus hij kan moduleren tot minstens 25% van het nominale verwarmingsvermogen.

Nog een leuk weetje dat de Daikin installateur mij wist te vertellen: er zouden nog maar een 20-30 tal Altherma 4 units geplaatst zijn in heel Belgie.
Ben er ook ontzettend lang naar opzoek geweest, maar niets gevonden. Maar goed om te weten dat jij ongeveer op 25% komt. We willen wel ooit eens vloerverwarming installeren (over een jaar of twee), maar momenteel is de vervanging van onze mazoutketel echt prioritair.

[ Voor 11% gewijzigd door superjona op 08-11-2025 14:47 ]

• danny.s
Rubkeh01 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:27:
Welke stooklijnen past iedereen toe? Ik ben er nog een beetje mee aan het spelen maar heb m bijna goed. De radiatoren boven krijg ik er noet warm genoeg mee maar als ik die warm moet hebben kan ik de offset tijdelijk omhoog gooien.
Hier is geen antwoord op wat jou gaat helpen, want elke situatie is anders.

De stooklijn nu al goed hebben is denk ik nog wat snel geoordeeld, waarschijnlijk ga je hier minimaal 1 stookseizoen voor nodig hebben.

• mxjsptlk
Rubkeh01 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:27:
momenteel staat hij op -5/55 en 14/35 dat geeft een redelijk continue 21,4 graden in de woonkamer, lange stookperiode en geen pendelen.
maar dit is niet iets wat gelijk bij jou ook toepasbaar is aangezien je een andere situatie hebt.

• Rubkeh01
mxjsptlk schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:26:
[...]

momenteel staat hij op -5/55 en 14/35 dat geeft een redelijk continue 21,4 graden in de woonkamer, lange stookperiode en geen pendelen.
maar dit is niet iets wat gelijk bij jou ook toepasbaar is aangezien je een andere situatie hebt.
Wanneer ik dit bij mij toepas heb ik een sauna denk ik aangezien ik geen ruimte warmtevraag heb.

• mxjsptlk
Rubkeh01 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:50:
[...]

Wanneer ik dit bij mij toepas heb ik een sauna denk ik aangezien ik geen ruimte warmtevraag heb.
ja, daarom.
ik heb VVW als bijverwarming en klassieke radiatoren. dus bij mij moet hij wat harder werken :)

• duinmunt
Sinds gisteren draait bij mij de Altherma 4 met als binnenunit het wandmodel.
Het warm tapwater staat nu op warmhouden. Ik wil dit veranderen naar geprogrammeerd warmhouden.
Maar als ik bij Warm tapwater > Verwarmingsbedrijf kies voor geprogrammeerd, dan zie ik de bijbehorende instellingen niet.
Wat doe ik verkeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWV5eYuZU9SkCw-XEtMRf-6MfuU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0PGreFB3ULmbBToXEgVynmsf.jpg?f=user_large

• duinmunt
duinmunt schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 21:01:
Sinds gisteren draait bij mij de Altherma 4 met als binnenunit het wandmodel.
Het warm tapwater staat nu op warmhouden. Ik wil dit veranderen naar geprogrammeerd warmhouden.
Maar als ik bij Warm tapwater > Verwarmingsbedrijf kies voor geprogrammeerd, dan zie ik de bijbehorende instellingen niet.
Wat doe ik verkeerd?
[Afbeelding]
Volgens de documentatie is deze functie alleen te gebruiken bij ECH2O-units.
Bij vloerstaande of wandgemonteerde units gebruik je in plaats daarvan de optie "Tijdschema en warmhouden".

• mxjsptlk
duinmunt schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:02:
[...]

Volgens de documentatie is deze functie alleen te gebruiken bij ECH2O-units.
Bij vloerstaande of wandgemonteerde units gebruik je in plaats daarvan de optie "Tijdschema en warmhouden".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IYhPV1bkfnTh8596kdX3jCJG1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8COoi1c5trs9ybX2prfjEEP.jpg?f=fotoalbum_large

wat hij zegt :)

• Rubkeh01
Is 40 graden niet erg koud voor warm tapwater🙈

• duinmunt
Vandaag voor het eerst gezien dat de Altherma 4 de back-upverwarming heeft gebruikt.
Nu heeft het vannacht gevroren en vanmorgen zag ik dat de achterkant bevroren was.
Kan het zijn dat de back-upverwarming wordt ingezet bij het ontdooien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayvZ8Cn8-smJGk8iKJJrzgvMzxk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QtwXeC1pDGT3eLlJEEHUgQFD.jpg?f=user_large

• mxjsptlk
Rubkeh01 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 17:28:
[...]

Is 40 graden niet erg koud voor warm tapwater🙈
nee hoor. is echt geen probleem.
we hebben een quooker voor de hoofdmoot en qua douchen is het prima te doen met zijn 5en. dan is wel de hele tank leeg. Ik had hem eerder op 45, maar sinds kort op 40 en dat is eigenlijk geen merkbaar verschil.

• mxjsptlk
duinmunt schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:55:
Vandaag voor het eerst gezien dat de Altherma 4 de back-upverwarming heeft gebruikt.
Nu heeft het vannacht gevroren en vanmorgen zag ik dat de achterkant bevroren was.
[Afbeelding]
ik heb gisteren ook de eerste ontdooicyclus gehad. schrok me rot, allemaal "rook" naast het huis haha!
daarbij heb ik niet gezien dat het op de backup unit was. stroomverbruik was zo goed als hetzelfde.
mag ik vragen hoe je bovenstaande gegevens uitleest?

[ Voor 3% gewijzigd door mxjsptlk op 20-11-2025 14:03 ]

• danny.s
duinmunt schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:55:
[Afbeelding]
BUH tijdens defrost is normaal gesproken maar kort, 2-3 min. Deze pieken zien er wel langer uit, toch?

• duinmunt
mxjsptlk schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:02:
[...]

ik heb gisteren ook de eerste ontdooicyclus gehad. schrok me rot, allemaal "rook" naast het huis haha!
daarbij heb ik niet gezien dat het op de backup unit was. stroomverbruik was zo goed als hetzelfde.
mag ik vragen hoe je bovenstaande gegevens uitleest?
Ik heb in de meterkast 3 kWh meters van HomeWizard laten plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfrFRyH5aXub2sBe7KGVyqxyiTg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/h7U4qV9bA8sIrWLedJnvtStQ.jpg?f=user_large

• duinmunt
danny.s schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:01:
[...]

BUH tijdens defrost is normaal gesproken maar kort, 2-3 min. Deze pieken zien er wel langer uit, toch?
Back-upverwarmings pieken op de screenshot duren 20-25 minuten.
Maximum van de piek zit rond de 1060 Watt.

• Rubkeh01
mxjsptlk schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:01:
[...]

nee hoor. is echt geen probleem.
we hebben een quooker voor de hoofdmoot en qua douchen is het prima te doen met zijn 5en. dan is wel de hele tank leeg. Ik had hem eerder op 45, maar sinds kort op 40 en dat is eigenlijk geen merkbaar verschil.
Mag ik vragen hoe jij je SWW bedrijf ingesteld hebt dan? Ik heb hem op 55 graden staan en merk na zeg 30 min douchen echt wel dst het kouder wordt.

• mxjsptlk
Rubkeh01 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:03:
[...]

Mag ik vragen hoe jij je SWW bedrijf ingesteld hebt dan? Ik heb hem op 55 graden staan en merk na zeg 30 min douchen echt wel dst het kouder wordt.
niet heel bijzonder. default instellingen en 40 graden setpoint. of ben je naar andere instellingen op zoek? ikzelf douche vrij heet en dan dan gaat hij vaak wel direct weer opwarmen als ik klaar ben. veelal is er dan ook nog een kind in bad geweest.
Ik kan mij voorstellen dat ik het moet gaan bijstellen als ze puber worden :)

• Technician-
  • Registratie: November 2017
Rubkeh01 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:03:
[...]

Ligt sterk aan op welke hoogte de boilersensor zit.

• mxjsptlk
Technician- schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:03:
[...]

Ligt sterk aan op welke hoogte de boilersensor zit.
onderin koeler dan boven?
is dat niet een standaard plaatsing? ik zou niet weten waar die van mij zit...

• duinmunt
mxjsptlk schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:58:
[...]

onderin koeler dan boven?
is dat niet een standaard plaatsing? ik zou niet weten waar die van mij zit...
In de installatiehandleiding van de losse Daikin boiler staat hierover het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fu8wysqP0a8oIji2Og2iy2hLiOg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ALMdJ4C8Jy9k6KjhutbFRMmV.jpg?f=user_large

• duinmunt
Ik probeer te achterhalen waarom bij mij de back-upverwarming de afgelopen dagen soms actief wordt. Hij geeft dan gedurende 20-25 minuten rond de 1000 Watt af. Dat is nu een paar keer gebeurd.
In de documentatie vond ik informatie over instelling 5.6 - Capaciteitstekort.
Daar staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w830ZCbln2WKrRoZT49TbU1AbEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHaeXjApC9aAgXMC5NiXrcRJ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbBRkFo-49IaKqonY47NnBTlWN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hteSWrEtmyyZ99ngcMdyXnvo.jpg?f=fotoalbum_large

Op het moment dat de back-upverwarming wordt ingeschakeld gebruikt de warmtepomp ongeveer 3100 Watt elektriciteit. Ik heb de 10 kW versie en vraag mij af of de warmtepomp dan op zijn maximum zit.
Bij mij is het capaciteitstekort als volgt ingesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSQVEKX7rT7_Jo_8hiDpXOaODs4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8h6uW1k1jpEMPY1g2HOTnqba.jpg?f=user_large

Ben benieuwd hoe dat bij anderen is ingesteld.

• mxjsptlk
duinmunt schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:00:
[...]

In de installatiehandleiding van de losse Daikin boiler staat hierover het volgende:
[Afbeelding]
ja, dan klopt dit met hoe het bij mij is. De installateur had het daar nog over.

• behemoth
Ik gebruik ESPAltherma en Home Assistant om mijn verbruik en COP te tracken. Tot vorige week leek dit aardig te lukken, maar nu de warmtepomp aan een hoger vermogen draait zie ik een groot verschil tussen mijn berekende verbruik en wat mijn P1 meter rapporteert. Welke waardes/formules gebruiken jullie om de COP te berekenen? Ik heb een 3 fasen versie trouwens, wat het ook wat lastiger maakt denk ik.

• duinmunt
Hieronder vind je een overzicht van het elektrische verbruik zoals weergegeven in Onecta, vergeleken met de kWh-meters van HomeWizard. In de afgelopen week liet Onecta een 11,2% hoger verbruik zien.
Volgens HomeWizard zijn de kWh-meters MID gekeurd dus daar heb ik wat meer vertrouwen in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Cj8UxnJ23tg0AJmn2oY6Umkgv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/544C04Aidg7z8UYMD5ZiuGQk.jpg?f=fotoalbum_large

• duinmunt
behemoth schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:02:
Ik gebruik ESPAltherma en Home Assistant om mijn verbruik en COP te tracken. Tot vorige week leek dit aardig te lukken, maar nu de warmtepomp aan een hoger vermogen draait zie ik een groot verschil tussen mijn berekende verbruik en wat mijn P1 meter rapporteert. Welke waardes/formules gebruiken jullie om de COP te berekenen? Ik heb een 3 fasen versie trouwens, wat het ook wat lastiger maakt denk ik.
Hoe heb je dat aangesloten op de Altherma 4? Is dat het wandmodel?

• danny.s
behemoth schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:02:
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma

Ik durf niet te zeggen of er verschil is met de A3 overigens, maar mss is dat topic beter om je antwoord te vinden.

• behemoth
duinmunt schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:38:
[...]

Hoe heb je dat aangesloten op de Altherma 4? Is dat het wandmodel?
Ik heb het vloermodel met geïntegreerde SWW tank. ESP32 aansluiting is hetzelfde als bij de Altherma 3.

• behemoth
danny.s schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:54:
[...]

Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma

Ik durf niet te zeggen of er verschil is met de A3 overigens, maar mss is dat topic beter om je antwoord te vinden.
Er zijn inderdaad wat verschillen met de parameters die uitgelezen kunnen worden. De standaard return temperature en 3 weg klep variabelen zijn bijvoorbeeld altijd 0. Het is mij ook niet duidelijk wat inverter current en inverter current secondary zijn, en welke van de 2 (of beide?) ik moet gebruiken om vermogen te berekenen. Vandaar dat ik het hier vroeg, om meer altherma 4 specifiek advies te krijgen.

• Rubkeh01
Is er al iemand achter of het mogelijk is om via de onecta app te zien waar de unit mee bezig is? Dwz, of de unit bezig is met SWW of CV? Op het scherm op de unit zie je dit dmv de oranje kleur in het betreffende hokje. In de app heb ik het nog niet kunnen ontdekken.

• mxjsptlk
Rubkeh01 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:46:
Is er al iemand achter of het mogelijk is om via de onecta app te zien waar de unit mee bezig is? Dwz, of de unit bezig is met SWW of CV? Op het scherm op de unit zie je dit dmv de oranje kleur in het betreffende hokje. In de app heb ik het nog niet kunnen ontdekken.
is mij nog niet opgevallen. ik moet zeggen dat ik de app ook redelijk zinloos vindt nu ik de temperaturen e.d. in Homekit en Homeassistant heb. Het enige wat ik mis is de energie (verbruik en thermisch) gegevens.

• PJ_DnB
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:45
Beste tweakers,

Ik overweeg een altherma 4, en heb een offerte gevraagd voor de homehub.
Online lees ik echter dat dit niet nodig zou zijn.
De installatie handleiding verwijst namelijk naar modbus aansluiting. https://www.daikin.be/con...l_4PNL773386-1C_Dutch.pdf

ook hier lees ik dat het direct mogelijk zou moeten zijn. https://community.home-as...bus-integration/800962/64

Dat zou mooi zijn. Heeft er hier iemand ervaring mee met rechtstreekse modbus aansluiting via RJ45? Ip adres instellingen en dergelijke staan nergens vermeld.

• sjoneah
PJ_DnB schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:56:
Beste tweakers,

De installatie handleiding verwijst namelijk naar modbus aansluiting. https://www.daikin.be/con...l_4PNL773386-1C_Dutch.pdf

ook hier lees ik dat het direct mogelijk zou moeten zijn. https://community.home-as...bus-integration/800962/64

Dat zou mooi zijn. Heeft er hier iemand ervaring mee met rechtstreekse modbus aansluiting via RJ45? Ip adres instellingen en dergelijke staan nergens vermeld.
Ik lees graag mee, ook in het genoemde topic op het home assistant forum heb ik gereageerd. Vanaf 17 december is hier als het goed is de Altherma 4 installatie gereed. Ik leg meteen een netwerkkabel aan (en een 4 aderige thermostaatkabel voor ooit nog eens P1/P2 of smart grid opties). Mijn doel is om daarna meteen de modbus operationeel te krijgen via Home Assistant.

• mxjsptlk
PJ_DnB schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:56:
Beste tweakers,

dat zou enorm interessant zijn. naar mijn weten kan het niet. maar ik ga zeker even dieper graven.

• BurnoutVmax
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23:44
[b][. Mijn doel is om daarna meteen de modbus operationeel te krijgen via Home Assistant.
De ethernet poort (en tweede USB poort) zijn nu nog niet actief en staan in de software uitgeschakeld.
Daikin monteur gaf aan dat deze in een software versie 2.50 ergens eind feb 2026 pas in gebruik worden genomen. Ik ben ook in afwachting van Modbus.

Ook komt er dan een mogelijkheid om de legionella run zelf te kunnen triggeren. Als deze dan in de afgelopen week al heeft gedraaid, wordt de legionella run in het programma overgeslagen.
Ik zou de "legionella run" dan elke nacht willen aansturen op het laagste stroomtarief.

Ik draai inmiddels versie 2.20.
Iemand al ervaring met een nieuwere versie?

• mxjsptlk
BurnoutVmax schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:03:
[...]

De ethernet poort (en tweede USB poort) zijn nu nog niet actief en staan in de software uitgeschakeld.
Daikin monteur gaf aan dat deze in een software versie 2.50 ergens eind feb 2026 pas in gebruik worden genomen. Ik ben ook in afwachting van Modbus.

Ook komt er dan een mogelijkheid om de legionella run zelf te kunnen triggeren. Als deze dan in de afgelopen week al heeft gedraaid, wordt de legionella run in het programma overgeslagen.
Ik zou de "legionella run" dan elke nacht willen aansturen op het laagste stroomtarief.

geen idee welke software versie ik heb.
indoor unit zegt V1.0
outdoor unit zegt 23017705
user interface 1.3.0
wlan gateway 4.0.1

kan eerlijk gezegd ook geen update functie vinden...

• MrN86
BurnoutVmax schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:03:
[...]

Betekent een actieve ethernet poort dat Modbus zal werken of is dat nog een bijkomende stap die nodig is?

• Peter96!
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 27-12 19:28
mxjsptlk schreef op woensdag 5 november 2025 @ 16:51:
update:

Mag ik vragen hoe je aan die thermal output gegevens komt?

• mxjsptlk
Peter96! schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 23:23:
[...]

Mag ik vragen hoe je aan die thermal output gegevens komt?
ja, dat mag :)
ik gebruik de onecta app hiervoor. wekelijks zet in een screenshot van stroom vs thermal in chatgpt die dan voor mij de gegevens uitrekent. Dat is nu even mijn workaround.

er is een m5Stack onderweg voor espaltherma die als het goed is deze gegvens zou moeten geven of in ieder geval genoeg om het uit te rekenen via HA

• Gert12
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18:57
Sedert enkele dagen is bij ons in bedrijf de Altherma 4 vloer model 230 liter en buitenunit 8KW.

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:10
Gert12 schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:49:
Sedert enkele dagen is bij ons in bedrijf de Altherma 4 vloer model 230 liter en buitenunit 8KW.
Hou ons op de hoogte over je ervaring.

• arnoldniessen
  • Laatst online: 00:36
behemoth schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:54:
Ben al een tijd aan het zoeken naar de minimum vermogens van de altherma 4 serie maar zonder succes.
Ben benieuwd of je hier inmiddels meer over te weten gekomen bent?

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• behemoth
arnoldniessen schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:24:
[...]

Ben benieuwd of je hier inmiddels meer over te weten gekomen bent?
Ja, maar enkel uit eigen ervaring ondertussen :)

Ik heb de 10kW 3-fasen variant (ik denk dat de 8kW 3-fasen versie identiek dezelfde unit is). De minimale stabiele thermal output die ik in mijn data kan terugvinden is rond de 2.3kW op 8 december toen de buitentemperatuur heel de dag lang boven de 12°C was. Dit is berekend met HA op basis van flow rate en temperaturen komende van ESPAltherma, dus hier kan wel wat fout op zitten. Elektrisch vermogen was toen rond de 330W (geschat op basis van de sprong in mijn totaal verbruik bij het uitschakelen van de warmtepomp). Dus neem mijn observaties met een korrel zout.

Ik ben alleszins zeer tevreden over het modulatiebereik omdat de WP toch wat oversized is voor ons huis (thermisch vermogen is nog niet boven de 5kW geklommen). Sinds de ingebruikname midden oktober heeft de compressor altijd netjes heel de dag door gedraaid met enkel stops voor defrosts of om SWW aan te maken.

• mxjsptlk
weer even een update vanuit mijn kant.

alles is nu lekker ingeregeld en loopt als een zonnetje. lekker lange cycli. in de bijgevoegde grafiek zie je mijn watertemp naast de kamer temp en tank temp.
stook lijn is -15/50 en 14/35
insgestelde kamertemp is 20
hysterese voor kamertemp is 0,5
ingestelde tank temp is 40C (legionella op vrijdag tot 60C)
Hysterese voor warm water is 6
bijgevoegd ook de COP tabel tot nu toe.

mocht je je afvragen wat de lange dalende water temp periodes zijn: ik heb een houtkachel en ben pyromaan dus dat wordt vaak lekker warm :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6c1KU2-Ta8pLCQmH25OysGqPYpg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lHWZYOKg1NsoUimOSjBeNolq.png?f=fotoalbum_large

Daikin Altherma 4 H All-Electric 10 kW — Seizoen 2025 / 2026
MaandVerbruik (kWh)Thermisch (kWh)COPOpmerkingen
Augustus552304,18Testbedrijf / eerste opstart (tapwater en balans)
September632594,11Testbedrijf / afgiftecircuit in bedrijf genomen
Oktober1244473,61Eerste volledige stookmaand (verwarming actief)
November3971 3793,47Normaal bedrijf – volledige verwarming + tapwater
December1837614,16Zacht weer, lage aanvoertemperatuur, hoge efficiëntie
Totaal aug–dec8223 0763,74Gemiddelde SCOP over meetperiode
De installatie draaide in testbedrijf t/m september; vanaf oktober stabiel in verwarmingsmodus.
Gemeten SCOP aug–dec = 3,74

ik heb net mijn M5StickC binnen om ESPAltherma te gaan proberen. die ga ik in de kerstvakantie installeren.

• behemoth
mxjsptlk schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:34:
weer even een update vanuit mijn kant.

alles is nu lekker ingeregeld en loopt als een zonnetje. lekker lange cycli. in de bijgevoegde grafiek zie je mijn watertemp naast de kamer temp en tank temp.
stook lijn is -15/50 en 14/35
insgestelde kamertemp is 20
hysterese voor kamertemp is 0,5
ingestelde tank temp is 40C (legionella op vrijdag tot 60C)
Hysterese voor warm water is 6
bijgevoegd ook de COP tabel tot nu toe.

mocht je je afvragen wat de lange dalende water temp periodes zijn: ik heb een houtkachel en ben pyromaan dus dat wordt vaak lekker warm :)

[Afbeelding]

Daikin Altherma 4 H All-Electric 10 kW — Seizoen 2025 / 2026
Augustus552304,18Testbedrijf / eerste opstart (tapwater en balans)
September632594,11Testbedrijf / afgiftecircuit in bedrijf genomen
Oktober1244473,61Eerste volledige stookmaand (verwarming actief)
November3971 3793,47Normaal bedrijf – volledige verwarming + tapwater
December1837614,16Zacht weer, lage aanvoertemperatuur, hoge efficiëntie
Totaal aug–dec8223 0763,74Gemiddelde SCOP over meetperiode
De installatie draaide in testbedrijf t/m september; vanaf oktober stabiel in verwarmingsmodus.
Gemeten SCOP aug–dec = 3,74

ik heb net mijn M5StickC binnen om ESPAltherma te gaan proberen. die ga ik in de kerstvakantie installeren.
Interessant, bedankt om te delen. Jouw situatie is heel gelijkaardig aan de mijne:
- 10 kW 3-fasen met 230l vloermodel
- Stooklijn -5/50 13/33.
- Kamertemperatuur 20°C met 0.5°C hysterese en van 20u-7u setback naar 19°C. Stooklijn is nu zo ingesteld dat hij netjes heel de dag door verwarmt en pas 's avonds net niet 20.5°C haalt voor de setback.
- SWW 48°C, scheduled reheat elke middag, desinfectie elke dinsdagmiddag

Hieronder ook mijn verbruiksgegevens. Data komt van de Onecta app. ESPAltherma draait ook al enkele weken maar het is wat zoeken om de juiste waardes uit te lezen dus ik vertrouw de Daikin app meer. Mijn COP is wel gevoelig hoger dan de jouwe, ondanks de heel gelijkaardige instellingen en verbruik. Mogelijk omdat we minder SWW gebruiken dan jullie.
September66661Enkel SWW met back-up heater
Oktober1736013,47Buitenunit pas geactiveerd halverwege de maand
November3001 4274,76Normaal regime, verwarming + SWW
December1578035,11Normaal regime, verwarming + SWW
Totaal sep–dec6952 8964,16Gemiddelde SCOP over meetperiode

• mxjsptlk
behemoth schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:43:
[...]

Interessant, bedankt om te delen. Jouw situatie is heel gelijkaardig aan de mijne:
- 10 kW 3-fasen met 230l vloermodel
- Stooklijn -5/50 13/33.
- Kamertemperatuur 20°C met 0.5°C hysterese en van 20u-7u setback naar 19°C. Stooklijn is nu zo ingesteld dat hij netjes heel de dag door verwarmt en pas 's avonds net niet 20.5°C haalt voor de setback.
- SWW 48°C, scheduled reheat elke middag, desinfectie elke dinsdagmiddag

Hieronder ook mijn verbruiksgegevens. Data komt van de Onecta app. ESPAltherma draait ook al enkele weken maar het is wat zoeken om de juiste waardes uit te lezen dus ik vertrouw de Daikin app meer. Mijn COP is wel gevoelig hoger dan de jouwe, ondanks de heel gelijkaardige instellingen en verbruik. Mogelijk omdat we minder SWW gebruiken dan jullie.
September66661Enkel SWW met back-up heater
Oktober1736013,47Buitenunit pas geactiveerd halverwege de maand
November3001 4274,76Normaal regime, verwarming + SWW
December1578035,11Normaal regime, verwarming + SWW
Totaal sep–dec6952 8964,16Gemiddelde SCOP over meetperiode
leuk die vergelijking en inderdaad veel gelijke instellingen.
ik heb overigens 300L tank.

mijn huis is uit 1989 en 200m2
ik denk dat het COP verschil hoofdzakelijk zit in een aantal factoren:
ik heb overal de radiatoren open staan in huis behalve de badkamer
ik heb geen setback in de nacht (zou niet uit moeten maken voor COP)
mijn systeem is praktisch half november pas echt goed ingeregeld. daarvoor veel 1:1 verwarming, veel opstarts, hogere aanvoertemps door uitproberen.
oude radiatoren met slecht rendement.

ik vind het wel leuk om hier af en toe wat updates te geven en te vergelijken.
mijn vroegere buurman met een Bosch/Nefit Compress 5800iAW heeft een COP van 3,2 in een rijtjeshuis uit 2017. dus we doen het sowieso goed :)

• danny.s
mxjsptlk schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:04:
[...]

mijn vroegere buurman met een Bosch/Nefit Compress 5800iAW heeft een COP van 3,2 in een rijtjeshuis uit 2017. dus we doen het sowieso goed :)
Of je vroegere buurman doet het minder goed... (zonder zijn sitautie te kennen natuurlijk)

• duinmunt
Op de website van Daikin staat een bijgewerkte configuratiehandleiding met daarin een hoofdstuk over Modbus TCP/IP.

https://www.daikin.nl/con...e_4PNL773396-1A_Dutch.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTtfValKBBwIc02X444x4ceD6fc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tdZzxVWlIofampOMrZi1lnPS.jpg?f=user_large

• PJ_DnB
duinmunt schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:41:
Op de website van Daikin staat een bijgewerkte configuratiehandleiding met daarin een hoofdstuk over Modbus TCP/IP.

[Afbeelding]
Interessant, de mijne is ondertussen ook besteld met inbedrijfstelling in februari.
Ben benieuwd hoe het bij jou verloopt @sjoneah

• duinmunt
PJ_DnB schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:21:
[...]

Interessant, de mijne is ondertussen ook besteld met inbedrijfstelling in februari.
Op het YouTube kanaal @duinmunt staan twee video's.
De eerste gaat over de installatie.
De tweede over de eerste weken met een warmtepomp.

• sjoneah
PJ_DnB schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:21:
[...]

Hier draait de warmtepomp sinds gisteren! Erg blij mee. Direct goed comfort, ben nog steeds onder de indruk van hoe stil die is. In de kerstvakantie probeer ik eens de eerste stappen te zetten met de modbus. Tijdens installatie meteen twee netwerkkabels laten meenemen. Daarom ontzettend blij met de gevonden handleiding die hier zojuist gedeeld is, daarmee zie je eigenlijk dat Daikin de HomeHub volledig heeft geïntegreerd (of aan het integreren is) in de Altherma 4. Je ziet veel tekeningen/diagrammen ook die ze uit de HomeHub handleiding hebben overgenomen.

• mxjsptlk
duinmunt schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:41:

[Afbeelding]
ik ben erg benieuwd waar je dat dan aansluit en of dit dan eventueel ook via de WIFI gateway uitgelezen kan worden...

• duinmunt
mxjsptlk schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:01:
[...]

ik ben erg benieuwd waar je dat dan aansluit en of dit dan eventueel ook via de WIFI gateway uitgelezen kan worden...
Hier wat foto's van de binnenunit (wandmodel).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kA9yQrq7EAHv2_tZpx8NVyrTTMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/627Z3o9N1y3uokUsVVb8cWal.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4inXbqiY1ino83zuBx5naA_xfxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4eihh4NbPKajYKxmWE1F6Lhi.jpg?f=fotoalbum_large

• sjoneah
Inmiddels alles hier goed draaiende, ook met de ESPAltherma. Was even zoeken naar de juiste stooklijn, maar lijkt nu ook goed te gaan.

Ben benieuwd naar jullie advies op het volgende:
- We hebben een 8kW buitenunit in de offerte staan, maar blijkt de 10kW versie geplaatst te zijn.
Monteurs geven aan dat ze voor ons huis (op gevoel) ook eerder een 10kW versie zouden plaatsen. Ons afgiftesysteem kan met een aanvoertemperatuur van 45 graden ongeveer 8kW kwijt. Volgens mij zijn de 6-8-10kW varianten allemaal hetzelfde systeem maar softwarematig afgeknepen... dus qua minimaal vermogen gelijk.
- De binnenunit is de variant met 230 liter warmwatertank, maar helaas niet de variant met 9kW backupverwarming op 3 fasen. Ze hebben blijkbaar per ongeluk de variant geplaatst met een 4,5kW backupelement.

Wat denken jullie? Mijn eerste reactie is: die 10kW buitenunit komt inderdaad nog wel goed i.p.v. de 8kW omdat ze gelijk minimaal vermogen hebben. Ook al is ons afgiftesysteem op 8kW uitgerekend. Ook omdat ons huis het net wel / net niet is qua isolatie, is het best fijn om die extra 2kW in de tuin te hebben staan :) ... toch?

De binnenunit is wat mij betreft wel een probleem omdat de backupverwarming nu maar 4,5kW is. Mocht er toch ooit eens een storing in de compressor o.i.d. optreden of tijdens krachtig verwarmen van de watertank (we hebben regendouche en bad) dan gaan we dit wel missen. Dan heb ik liever wel de 9kW backupverwarming neem ik aan?

[ Voor 4% gewijzigd door sjoneah op 27-12-2025 17:33 ]

• duinmunt
Voor de Altherma 4 laat de Onecta-app de thermische opbrengst van dit en vorig jaar zien.
Maar in de Daikin Cloud API-documentatie (https://developer.cloud.daikineurope.com/) vind ik alleen energieverbruik en geen thermische output.

Dus ik vraag me af:
– Gebruikt de Onecta-app misschien een (nog) niet gedocumenteerde API-versie?
– Of haalt de app deze data via een andere methode op?

Weet iemand hoe de Onecta-app aan deze info komt?
Als we weten waar het vandaan komt, kunnen we het misschien ook toevoegen aan de Home Assistant-integratie.

[ Voor 5% gewijzigd door duinmunt op 27-12-2025 17:48 ]

• danny.s
sjoneah schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:32:
Inmiddels alles hier goed draaiende, ook met de ESPAltherma. Was even zoeken naar de juiste stooklijn, maar lijkt nu ook goed te gaan.

- We hebben een 8kW buitenunit in de offerte staan, maar blijkt de 10kW versie geplaatst te zijn.
Monteurs geven aan dat ze voor ons huis (op gevoel) ook eerder een 10kW versie zouden plaatsen. Ons afgiftesysteem kan met een aanvoertemperatuur van 45 graden ongeveer 8kW kwijt. Volgens mij zijn de 6-8-10kW varianten allemaal hetzelfde systeem maar softwarematig afgeknepen... dus qua minimaal vermogen gelijk.
- De binnenunit is de variant met 230 liter warmwatertank, maar helaas niet de variant met 9kW backupverwarming op 3 fasen. Ze hebben blijkbaar per ongeluk de variant geplaatst met een 4,5kW backupelement.

Wat denken jullie? Mijn eerste reactie is: die 10kW buitenunit komt inderdaad nog wel goed i.p.v. de 8kW omdat ze gelijk minimaal vermogen hebben. Ook al is ons afgiftesysteem op 8kW uitgerekend. Ook omdat ons huis het net wel / net niet is qua isolatie, is het best fijn om die extra 2kW in de tuin te hebben staan :) ... toch?

De binnenunit is wat mij betreft wel een probleem omdat de backupverwarming nu maar 4,5kW is. Mocht er toch ooit eens een storing in de compressor o.i.d. optreden of tijdens krachtig verwarmen van de watertank (we hebben regendouche en bad) dan gaan we dit wel missen. Dan heb ik liever wel de 9kW backupverwarming neem ik aan?
In ieder geval de juiste unit op de factuur laten zetten ivm garantie.
Wat betreft de backup: voorheen met de gas ketel had je toch ook geen backup verwarming? Nu iig nog iets. Als je evt ruimtes dichtdraait die niet noodzakelijk zijn, kom je met 4,5kW ook al heel ver.

• BurnoutVmax
Heb modbus inmiddels operationeel. Dit kan dus direct naar de Altherma4 zonder hub of andere apparatuur.
Ik draai versie 2.20 op de Altherma4.

Relatief simpel: Aanzetten in menu en ethernet kabel aansluiten in de unit.
Daarna modbus in HomeAssistant geconfigureerd en sensoren aangemaakt m.b.v. Daikin handleiding.

Mis nu géén sensoren meer (zoals in ESPAltherma) en heb elke 5 seconden een update van alle sensoren.

Ik zie bij mij wel problemen als de buiten temperatuur onder de 3 graden komt.
Unit blijft verwarmen (afwisselend ruimte en water) en haalt temperatuur niet (error AJ-3).
Waarom de unit weer terug schakelt op "ruimte verwarming" terwijl het water niet op temperatuur is, dat snap ik niet. Ruimte temperatuur is soms helemaal niet nodig om weer te verwarmen.
Afgelopen dagen verbruikt mijn unit (6kWh) tussen de 25 en 30 kWh per dag. Ik vind dat erg veel.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:19
sjoneah schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:32:

Ik vind 4,5 al veel.. als je storing hebt kun je ook elektrisch kacheltje bijplaatsen. 4,5 is echt genoeg om je tank mee op te warmen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• WPS
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:46

WPS

De Back-up verwarming wordt ook gebruikt volgens mij om het waterzijdige gedeelte op een minimale temperatuur van ca 23oC te krijgen om de compressor aan te laten slaan.
Wanneer dit onder deze temperatuur komt zal de back-up verwarming dit eerst gaan verwarmen voordat de compressor kan aan slaan. Bij een te laag vermogen/groot volume van de vloerverwarming etc krijgt een laag vermogen back-up dit niet voor elkaar is mijn ervaring.

• mxjsptlk
BurnoutVmax schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:05:
Heb modbus inmiddels operationeel. Dit kan dus direct naar de Altherma4 zonder hub of andere apparatuur.
Ik draai versie 2.20 op de Altherma4.

Relatief simpel: Aanzetten in menu en ethernet kabel aansluiten in de unit.
Daarna modbus in HomeAssistant geconfigureerd en sensoren aangemaakt m.b.v. Daikin handleiding.

Mis nu géén sensoren meer (zoals in ESPAltherma) en heb elke 5 seconden een update van alle sensoren.

Ik zie bij mij wel problemen als de buiten temperatuur onder de 3 graden komt.
Unit blijft verwarmen (afwisselend ruimte en water) en haalt temperatuur niet (error AJ-3).
Waarom de unit weer terug schakelt op "ruimte verwarming" terwijl het water niet op temperatuur is, dat snap ik niet. Ruimte temperatuur is soms helemaal niet nodig om weer te verwarmen.
Afgelopen dagen verbruikt mijn unit (6kWh) tussen de 25 en 30 kWh per dag. Ik vind dat erg veel.
in welk menu heb je dit aan gezet?
heb je een gedetailleerde beschrijving van hoe je dit in HA hebt geconfigureerd?

• sjoneah
Djvdb schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:01:
[...]

Ik vind 4,5 al veel.. als je storing hebt kun je ook elektrisch kacheltje bijplaatsen. 4,5 is echt genoeg om je tank mee op te warmen.
Bedankt voor jullie reacties. Wellicht zijn we nu uitgekomen op een wat groter probleem. We hebben een 230 liter vat vloermodel, maar merken toch dat na één vulling van het bad er al koud water uit komt. We krijgen dus het bad nog niet eens vol. Temperatuur tapwatervat staat nu ingesteld op 53 graden. Als ik theoretisch bereken en met websites controleer dan zou ons bad ongeveer 150 liter aan warm water uit het vat nodig hebben, dus we zouden met 230 liter warmwatervat echt ruim voldoende moeten hebben.

Als ik de sensoren op de Altherma 4 (vloermodel) nu zie, dan zie ik ook dat het bovenin de tank 48 graden is - onderin de tank 28 graden. We hebben de afgelopen uren nauwelijks warm water gebruikt. De warmtepomp is nu wel net het tapwater aan het bijverwarmen.

Is dit temperatuursverschil bij jullie ook zo - of hebben we hier last van de zogenaamde stratificatie in het vat en is er bijv. iets mis met het leidingwerk?

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:19
sjoneah schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:43:
[...]

Bedankt voor jullie reacties. Wellicht zijn we nu uitgekomen op een wat groter probleem. We hebben een 230 liter vat vloermodel, maar merken toch dat na één vulling van het bad er al koud water uit komt. We krijgen dus het bad nog niet eens vol. Temperatuur tapwatervat staat nu ingesteld op 53 graden. Als ik theoretisch bereken en met websites controleer dan zou ons bad ongeveer 150 liter aan warm water uit het vat nodig hebben, dus we zouden met 230 liter warmwatervat echt ruim voldoende moeten hebben.

Als ik de sensoren op de Altherma 4 (vloermodel) nu zie, dan zie ik ook dat het bovenin de tank 48 graden is - onderin de tank 28 graden. We hebben de afgelopen uren nauwelijks warm water gebruikt. De warmtepomp is nu wel net het tapwater aan het bijverwarmen.

Is dit temperatuursverschil bij jullie ook zo - of hebben we hier last van de zogenaamde stratificatie in het vat en is er bijv. iets mis met het leidingwerk?
Geen idee hoe het bij daikin zit maar bij mitsubishi zitten er meerdere sensoren in het vat en kun je kiezen welke sensor wordt gebruikt als referentie voor de tanktemperatuur. Als je een lagere sensor kiest heb je minder stratificatie maar wel meer warm water. Daarnaast kun je ook een hysterese instellen, misschien is die nu heel groot en wordt de tank pas weer bijgevuld als deze onderin te koud is voor een bad. Het is in het begin vaak even spelen met wat het beste werkt. Je kunt ook overwegen om warmwater op schema te laten maken. Is wel iets minder efficiënt maar dan ben je wel altijd verzekerd van warm water.

En als de unit in een koude garage of iets dergelijks staat dan koelt de tank ook sneller af.

[ Voor 14% gewijzigd door Djvdb op 29-12-2025 20:30 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:05
sjoneah schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:43:
[...]

Hier een 230 liter vat én een bad met groot volume. Het bad wordt gebruikt na de legionella cyclus. Dan is het vat dus 60+ graden. Na vullen van het bad is de temperatuur in het vat alsnog boven de 50 graden.
Zou je ook kunnen overwegen en dan is er verder geen extra legionella run nodig.

• sjoneah
Rojado schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:52:
[...]

Hier een 230 liter vat én een bad met groot volume. Het bad wordt gebruikt na de legionella cyclus. Dan is het vat dus 60+ graden. Na vullen van het bad is de temperatuur in het vat alsnog boven de 50 graden.
Zou je ook kunnen overwegen en dan is er verder geen extra legionella run nodig.
Ik denk toch dat er bij ons dan iets mis is met installatie/instellingen. Hier gaat het watervat van 57 graden naar 15 graden na één bad.

Zal eens kijken naar de instellingen. Alle tips zijn nog steeds welkom.

• BurnoutVmax
mxjsptlk schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:49:
[...]

in welk menu heb je dit aan gezet?
heb je een gedetailleerde beschrijving van hoe je dit in HA hebt geconfigureerd?
In 8.7 - Modbus TCP/IP (502)

In HA; in configuration.yaml;
modbus: !include modbus.yaml

Modbus.yaml aanmaken met;

# Daikin Altherma 4 Modbus Configuration

- name: modbusaltherma4
type: tcp
host: 192.168.x.x # ZELF INVULLEN, IP NUMMER DIE OP DE ETHERNET POORT STAAT
port: 502
delay: 0
timeout: 5
retries: 3

climates:
- name: "ModbusAltherma4 - Main Zone LWT"
unique_id: modbusaltherma4_main_zone_lwt
address: 39
input_type: input
data_type: int16
current_temp_scale: 0.01
temperature_unit: C
precision: 2
min_temp: 12
max_temp: 35
temp_step: 1
target_temp_register: 0
target_temp_scale: 1

hvac_onoff_register: 3

hvac_mode_register:
address: 2
values:
state_auto: 0
state_heat: 1
state_cool: 2
fan_mode_register:
address: 8
values:
state_fan_on: 0
state_fan_low: 2
state_fan_auto: 1

# HOLDING (Read/Write)
sensors:
- name: "ModbusAltherma4 - LWT Main Heating Setpoint"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_main_heating_setpoint
address: 0
input_type: holding
min_value: 10
max_value: 35
device_class: temperature
unit_of_measurement: "°C"

- name: "ModbusAltherma4 - LWT Main Cooling Setpoint"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_main_cooling_setpoint
address: 1
min_value: 15

- name: "ModbusAltherma4 - Operation Mode Set"
unique_id: modbusaltherma4_operation_mode_set

- name: "ModbusAltherma4 - Space Heating Cooling OnOff"
unique_id: modbusaltherma4_space_heating_cooling_onoff
address: 3

- name: "ModbusAltherma4 - Room Heating Setpoint Main"
unique_id: modbusaltherma4_room_heating_setpoint_main
address: 5
min_value: 12
max_value: 30

- name: "ModbusAltherma4 - Room Cooling Setpoint Main"
unique_id: modbusaltherma4_room_cooling_setpoint_main
address: 6

- name: "ModbusAltherma4 - Quiet Mode"
unique_id: modbusaltherma4_quiet_mode

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Reheat Setpoint"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_reheat_setpoint
address: 9
min_value: 30
max_value: 85

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Booster (Powerfull) Mode OnOff"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_booster_mode_onoff
address: 12

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Boost Setpoint"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_boost_setpoint
address: 13
scale: 0.01

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Single Heatup OnOff"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_single_heatup_onoff
address: 14

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Single Heatup Setpoint"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_single_heatup_setpoint
address: 15

- name: "ModbusAltherma4 - Weather-dependent mode Main LWT Heating setpoint offset"
unique_id: modbusaltherma4_main_heating_offset
address: 53

- name: "ModbusAltherma4 - Weather-dependent mode Main LWT Cooling setpoint offset"
unique_id: modbusaltherma4_main_cooling_offset
address: 54

- name: "ModbusAltherma4 - Smart Grid Operation Mode"
unique_id: modbusaltherma4_smart_grid_mode
address: 55

- name: "ModbusAltherma4 - General Power Limit"
unique_id: modbusaltherma4_general_power_limit
address: 57
data_type: uint16
unit_of_measurement: "kW"

- name: "ModbusAltherma4 - LWT Add Heating Setpoint"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_add_heating_setpoint
address: 62
min_value: 3

- name: "ModbusAltherma4 - LWT Add Cooling Setpoint"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_add_cooling_setpoint
address: 63

- name: "ModbusAltherma4 - Weather-dependent mode Add LWT Heating setpoint offset"
unique_id: modbusaltherma4_add_heating_offset
address: 65

- name: "ModbusAltherma4 - Weather-dependent mode Add LWT Cooling setpoint offset"
unique_id: modbusaltherma4_add_cooling_offset
address: 66

- name: "ModbusAltherma4 - Weather Dependent mode Heating Main"
unique_id: modbusaltherma4_weather_dependent_heating_main
address: 67

- name: "ModbusAltherma4 - Weather Dependent mode Cooling Main"
unique_id: modbusaltherma4_weather_dependent_cooling_main
address: 68

- name: "ModbusAltherma4 - Weather Dependent mode Heating Add"
unique_id: modbusaltherma4_weather_dependent_heating_add
address: 70

- name: "ModbusAltherma4 - Weather Dependent mode Cooling Add"
unique_id: modbusaltherma4_weather_dependent_cooling_add
address: 71

- name: "ModbusAltherma4 - Thermostat Request Main"
unique_id: modbusaltherma4_thermostat_request_main
address: 73

- name: "ModbusAltherma4 - Thermostat Request Add"
unique_id: modbusaltherma4_thermostat_request_add
address: 74

- name: "ModbusAltherma4 - Room Heating Setpoint Main Precise"
unique_id: modbusaltherma4_room_heating_setpoint_main_precise
address: 75

- name: "ModbusAltherma4 - Room Cooling Setpoint Main Precise"
unique_id: modbusaltherma4_room_cooling_setpoint_main_precise
address: 76

- name: "ModbusAltherma4 - Room Heating Setpoint Add"
unique_id: modbusaltherma4_room_heating_setpoint_add
address: 77

- name: "ModbusAltherma4 - Room Cooling Setpoint Add"
unique_id: modbusaltherma4_room_cooling_setpoint_add
address: 78

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Mode Setting"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_mode_setting
address: 79

# INPUT (Read Only)
- name: "ModbusAltherma4 - Unit Abnormality"
unique_id: modbusaltherma4_unit_abnormality
address: 20

- name: "ModbusAltherma4 - Unit Abnormality Code"
unique_id: modbusaltherma4_unit_abnormality_code
address: 21
data_type: string
count: 1

- name: "ModbusAltherma4 - Unit Abnormality Subcode"
unique_id: modbusaltherma4_unit_abnormality_subcode
address: 22

- name: "ModbusAltherma4 - Circulation Pump Running"
unique_id: modbusaltherma4_circulation_pump_running
address: 29

- name: "ModbusAltherma4 - Compressor Run"
unique_id: modbusaltherma4_compressor_run
address: 30

- name: "ModbusAltherma4 - Booster Heater Run"
unique_id: modbusaltherma4_booster_heater_run
address: 31

- name: "ModbusAltherma4 - Disinfection Operation"
unique_id: modbusaltherma4_disinfection_operation
address: 32

- name: "ModbusAltherma4 - Defrost/Restart"
unique_id: modbusaltherma4_defrost_restart
address: 34

- name: "ModbusAltherma4 - Hot Start"
unique_id: modbusaltherma4_hot_start
address: 35

- name: "ModbusAltherma4 - Three Way Valve"
unique_id: modbusaltherma4_three_way_valve
address: 36

- name: "ModbusAltherma4 - Operation Mode"
unique_id: modbusaltherma4_operation_mode
address: 37

- name: "ModbusAltherma4 - Leaving Water Temp Plate Heat Exchanger"
unique_id: modbusaltherma4_leaving_water_temp_phe

- name: "ModbusAltherma4 - Leaving Water Temp Backup Heater"
unique_id: modbusaltherma4_leaving_water_temp_buh
address: 40

- name: "ModbusAltherma4 - Return Water Temp"
unique_id: modbusaltherma4_return_water_temp
address: 41

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Temp"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_temp
address: 42

- name: "ModbusAltherma4 - Outside Air Temp"
unique_id: modbusaltherma4_outside_air_temp
address: 43

- name: "ModbusAltherma4 - Liquid Refrigerant Temp"
unique_id: modbusaltherma4_liquid_refrigerant_temp
address: 44

- name: "ModbusAltherma4 - Flow Rate"
unique_id: modbusaltherma4_flow_rate
address: 48
precision: 1
device_class: volume_flow_rate
unit_of_measurement: "L/min"

- name: "ModbusAltherma4 - Remote Controller Room Temp Main"
unique_id: modbusaltherma4_remote_controller_room_temp_main
address: 49

- name: "ModbusAltherma4 - Heatpump Power Consumption"
unique_id: modbusaltherma4_heatpump_power_consumption
address: 50
device_class: power

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Normal Operation"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_normal_operation
address: 51

- name: "ModbusAltherma4 - Space Heating Cooling Operation"
unique_id: modbusaltherma4_space_heating_cooling_operation
address: 52

- name: "ModbusAltherma4 - Main Heating Setpoint Lower Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_main_heating_setpoint_lower_limit

- name: "ModbusAltherma4 - Main Heating Setpoint Uppoer Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_main_heating_setpoint_upper_limit

- name: "ModbusAltherma4 - Main Cooling Setpoint Lower Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_main_cooling_setpoint_lower_limit

- name: "ModbusAltherma4 - Main Cooling Setpoint Uppoer Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_main_cooling_setpoint_upper_limit
address: 56

- name: "ModbusAltherma4 - Add Heating Setpoint Lower Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_add_heating_setpoint_lower_limit

- name: "ModbusAltherma4 - Add Heating Setpoint Uppoer Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_add_heating_setpoint_upper_limit
address: 58

- name: "ModbusAltherma4 - Add Cooling Setpoint Lower Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_add_cooling_setpoint_lower_limit
address: 59

- name: "ModbusAltherma4 - Add Cooling Setpoint Uppoer Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_add_cooling_setpoint_upper_limit
address: 60

- name: "ModbusAltherma4 - Disinfection State"
unique_id: modbusaltherma4_disinfection_state

- name: "ModbusAltherma4 - Holiday Mode"
unique_id: modbusaltherma4_holiday_mode

- name: "ModbusAltherma4 - Demand Response Mode"
unique_id: modbusaltherma4_demand_response_mode
address: 64

- name: "ModbusAltherma4 - Bypass Valve Position"
unique_id: modbusaltherma4_bypass_valve_position
unit_of_measurement: "%"

- name: "ModbusAltherma4 - Tank Valve Position"
unique_id: modbusaltherma4_tank_valve_position

- name: "ModbusAltherma4 - Circulation Pump Speed"
unique_id: modbusaltherma4_circulation_pump_speed

- name: "ModbusAltherma4 - Mixed pump PWM in mixing kit"
unique_id: modbusaltherma4_mixed_pump_pwm_in_mixing_kit

- name: "ModbusAltherma4 - Direct pump PWM in mixing kit"
unique_id: modbusaltherma4_direct_pump_pwm_in_mixing_kit
address: 69

- name: "ModbusAltherma4 - Mixing valve position in mixing kit"
unique_id: modbusaltherma4_mixing_valve_position_in_mixing_kit

- name: "ModbusAltherma4 - Mixing Leaving water Temp in mixing kit"
unique_id: modbusaltherma4_mixing_leaving_water_temp_in_mixing_kit

- name: "ModbusAltherma4 - Space heating/cooling target for Main zone in mixing kit"
unique_id: modbusaltherma4_mixing_target_temp_main_in_mixing_kit
address: 72

- name: "ModbusAltherma4 - Leaving Water Temp pre-PHE Outdoor"
unique_id: modbusaltherma4_leaving_water_temp_pre_phe_outdoor

- name: "ModbusAltherma4 - Leaving Water Temp Tank Valve"
unique_id: modbusaltherma4_leaving_water_temp_tank_valve

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Upper Temp"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_upper_temp

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Lower Temp"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_lower_temp

- name: "ModbusAltherma4 - Remote Controller Room Temp Add"
unique_id: modbusaltherma4_remote_controller_room_temp_add

- name: "ModbusAltherma4 - Water Pressure"
unique_id: modbusaltherma4_water_pressure
device_class: pressure
unit_of_measurement: "bar"

- name: "ModbusAltherma4 - Space heating/cooling target for Main zone"
unique_id: modbusaltherma4_main_zone_leaving_target

- name: "ModbusAltherma4 - Space heating/cooling target for Add zone"
unique_id: modbusaltherma4_add_zone_leaving_target
address: 80

- name: "ModbusAltherma4 - Abnormality Counter"
unique_id: modbusaltherma4_abnormality_counter
address: 81

- name: "ModbusAltherma4 - Unit Operation Mode"
unique_id: modbusaltherma4_unit_operation_mode
address: 82

- name: "ModbusAltherma4 - Room Heating Setpoint Lower Limit"
unique_id: modbusaltherma4_room_heating_setpoint_lower_limit
address: 83

- name: "ModbusAltherma4 - Room Heating Setpoint Upper Limit"
unique_id: modbusaltherma4_room_heating_setpoint_upper_limit
address: 84

- name: "ModbusAltherma4 - Room Cooling Setpoint Lower Limit"
unique_id: modbusaltherma4_room_cooling_setpoint_lower_limit
address: 85

- name: "ModbusAltherma4 - Room Cooling Setpoint Upper Limit"
unique_id: modbusaltherma4_room_cooling_setpoint_upper_limit
address: 86

# DISCRETE INPUT (Read Only)
binary_sensors:
- name: "ModbusAltherma4 - Shutoff Valve"
unique_id: modbusaltherma4_shutoff_valve
input_type: discrete_input

- name: "ModbusAltherma4 - Backup Heater Relay 1"
unique_id: modbusaltherma4_backup_heater_relay_1

- name: "ModbusAltherma4 - Backup Heater Relay 2"
unique_id: modbusaltherma4_backup_heater_relay_2

- name: "ModbusAltherma4 - Backup Heater Relay 3"
unique_id: modbusaltherma4_backup_heater_relay_3

- name: "ModbusAltherma4 - Backup Heater Relay 4"
unique_id: modbusaltherma4_backup_heater_relay_4
address: 4

- name: "ModbusAltherma4 - Backup Heater Relay 5"
unique_id: modbusaltherma4_backup_heater_relay_5

- name: "ModbusAltherma4 - Backup Heater Relay 6"
unique_id: modbusaltherma4_backup_heater_relay_6

- name: "ModbusAltherma4 - Booster Heater"
unique_id: modbusaltherma4_booster_heater
address: 7

- name: "ModbusAltherma4 - Tank Boiler"
unique_id: modbusaltherma4_tank_boiler

- name: "ModbusAltherma4 - Bivalent"
unique_id: modbusaltherma4_bivalent

address: 10

- name: "ModbusAltherma4 - Quiet Mode Active"
unique_id: modbusaltherma4_quiet_mode_active
address: 11

- name: "ModbusAltherma4 - Holiday Active"
unique_id: modbusaltherma4_holiday_active

- name: "ModbusAltherma4 - Antifrost Status"
unique_id: modbusaltherma4_antifrost_status

- name: "ModbusAltherma4 - Water Pipe Freeze Prevention"
unique_id: modbusaltherma4_water_pipe_freeze_prevention

- name: "ModbusAltherma4 - Defrost"
unique_id: modbusaltherma4_defrost
address: 16

address: 17

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Running"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_running
address: 18
device_class: running

- name: "ModbusAltherma4 - Main Zone Running"
unique_id: modbusaltherma4_main_zone_running
address: 19

- name: "ModbusAltherma4 - Add Zone Running"
unique_id: modbusaltherma4_add_zone_running

- name: "ModbusAltherma4 - Powerful Tank Heatup Request"
unique_id: modbusaltherma4_powerful_tank_heatup_request

- name: "ModbusAltherma4 - Manual Tank Heatup Request"
unique_id: modbusaltherma4_manual_tank_heatup_request

- name: "ModbusAltherma4 - Emergency Active"
unique_id: modbusaltherma4_emergency_active
address: 23
device_class: safety

address: 24

# COIL (Read/Write)
switches:
- name: "ModbusAltherma4 - DHW OnOff"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_onoff
write_type: coil
command_on: 1
command_off: 0
verify:

- name: "ModbusAltherma4 - Main Zone OnOff"
unique_id: modbusaltherma4_main_zone_onoff
verify:

- name: "ModbusAltherma4 - Add Zone OnOff"
unique_id: modbusaltherma4_add_zone_onoff
verify:

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:41
duinmunt schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:43:
Voor de Altherma 4 laat de Onecta-app de thermische opbrengst van dit en vorig jaar zien.
Maar in de Daikin Cloud API-documentatie (https://developer.cloud.daikineurope.com/) vind ik alleen energieverbruik en geen thermische output.

Dus ik vraag me af:
– Gebruikt de Onecta-app misschien een (nog) niet gedocumenteerde API-versie?
– Of haalt de app deze data via een andere methode op?

Weet iemand hoe de Onecta-app aan deze info komt?
Als we weten waar het vandaan komt, kunnen we het misschien ook toevoegen aan de Home Assistant-integratie.
Download even in HA de integration diagnostics en open een issue in het daikin_onecta project oo github, voeg ook even wat screenshots toe van de onecta app, dan kijk ik even welke data daikin levert.

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01:10
Vraagje: Is er bij jullie, die een Altherma 4 HF (230 liter boilervat) hebben ook een apart voorraadvat van 20 liter voor flowbewaking?
In een ons nieuw te bouwen huis wordt een Daikin Altherma 4 HF monoblok warmtepomp geplaatst (voor verwarmen en koelen). Het huis zal voorzien worden van in totaal zo'n 217 vierkante meter vloerverwarming over 2 verdiepingen. Is het dan nog nodig om een (los) extra voorraadvat van 20 liter te plaatsen voor flowbewaking?

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:05
RogerSch schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 05:02:
Vraagje: Is er bij jullie, die een Altherma 4 HF (230 liter boilervat) hebben ook een apart voorraadvat van 20 liter voor flowbewaking?
In een ons nieuw te bouwen huis wordt een Daikin Altherma 4 HF monoblok warmtepomp geplaatst (voor verwarmen en koelen). Het huis zal voorzien worden van in totaal zo'n 217 vierkante meter vloerverwarming over 2 verdiepingen. Is het dan nog nodig om een (los) extra voorraadvat van 20 liter te plaatsen voor flowbewaking?
Dit betreft waarschijnlijk een 20 liter vat in de retourleiding. Zo ik heb vernomen heeft Daikin dat altijd voorgeschreven en dat doen ze om wat extra volume te creëren en dat helpt in eerste instantie mee bij een defrost actie. Gekeken naar jouw vvw meters zou dat niet direct nodig zijn. Maar het is dus mede een Daikin voorschrift zo ik begreep. Hier is dat ook zo gemaakt.

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:14
RogerSch schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 05:02:
Is het nodig? Als er altijd genoeg vloerverwarming open staat dan is het niet nodig.
Dit doen installateurs vaak om zichzelf in te dekken voor als er klachten komen.

• mxjsptlk
BurnoutVmax schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:26:
[...]

In 8.7 - Modbus TCP/IP (502)

In HA; in configuration.yaml;
modbus: !include modbus.yaml

Modbus.yaml aanmaken met;

# Daikin Altherma 4 Modbus Configuration

- name: modbusaltherma4
type: tcp
host: 192.168.x.x # ZELF INVULLEN, IP NUMMER DIE OP DE ETHERNET POORT STAAT
port: 502
delay: 0
timeout: 5
retries: 3

climates:
- name: "ModbusAltherma4 - Main Zone LWT"
unique_id: modbusaltherma4_main_zone_lwt
current_temp_scale: 0.01
temperature_unit: C
min_temp: 12
max_temp: 35
temp_step: 1
target_temp_register: 0
target_temp_scale: 1

hvac_onoff_register: 3

hvac_mode_register:
values:
state_auto: 0
state_heat: 1
state_cool: 2
fan_mode_register:
values:
state_fan_on: 0
state_fan_low: 2
state_fan_auto: 1

# HOLDING (Read/Write)
sensors:
- name: "ModbusAltherma4 - LWT Main Heating Setpoint"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_main_heating_setpoint
min_value: 10

- name: "ModbusAltherma4 - LWT Main Cooling Setpoint"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_main_cooling_setpoint
min_value: 15

- name: "ModbusAltherma4 - Operation Mode Set"
unique_id: modbusaltherma4_operation_mode_set

- name: "ModbusAltherma4 - Space Heating Cooling OnOff"
unique_id: modbusaltherma4_space_heating_cooling_onoff

- name: "ModbusAltherma4 - Room Heating Setpoint Main"
unique_id: modbusaltherma4_room_heating_setpoint_main

- name: "ModbusAltherma4 - Room Cooling Setpoint Main"
unique_id: modbusaltherma4_room_cooling_setpoint_main

- name: "ModbusAltherma4 - Quiet Mode"
unique_id: modbusaltherma4_quiet_mode

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Reheat Setpoint"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_reheat_setpoint

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Booster (Powerfull) Mode OnOff"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_booster_mode_onoff

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Boost Setpoint"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_boost_setpoint

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Single Heatup OnOff"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_single_heatup_onoff

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Single Heatup Setpoint"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_single_heatup_setpoint

- name: "ModbusAltherma4 - Weather-dependent mode Main LWT Heating setpoint offset"
unique_id: modbusaltherma4_main_heating_offset

- name: "ModbusAltherma4 - Weather-dependent mode Main LWT Cooling setpoint offset"
unique_id: modbusaltherma4_main_cooling_offset

- name: "ModbusAltherma4 - Smart Grid Operation Mode"
unique_id: modbusaltherma4_smart_grid_mode

- name: "ModbusAltherma4 - General Power Limit"
unique_id: modbusaltherma4_general_power_limit

- name: "ModbusAltherma4 - LWT Add Heating Setpoint"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_add_heating_setpoint

- name: "ModbusAltherma4 - LWT Add Cooling Setpoint"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_add_cooling_setpoint

- name: "ModbusAltherma4 - Weather-dependent mode Add LWT Heating setpoint offset"
unique_id: modbusaltherma4_add_heating_offset

- name: "ModbusAltherma4 - Weather-dependent mode Add LWT Cooling setpoint offset"
unique_id: modbusaltherma4_add_cooling_offset

- name: "ModbusAltherma4 - Weather Dependent mode Heating Main"
unique_id: modbusaltherma4_weather_dependent_heating_main

- name: "ModbusAltherma4 - Weather Dependent mode Cooling Main"
unique_id: modbusaltherma4_weather_dependent_cooling_main

- name: "ModbusAltherma4 - Weather Dependent mode Heating Add"
unique_id: modbusaltherma4_weather_dependent_heating_add

- name: "ModbusAltherma4 - Weather Dependent mode Cooling Add"
unique_id: modbusaltherma4_weather_dependent_cooling_add

- name: "ModbusAltherma4 - Thermostat Request Main"
unique_id: modbusaltherma4_thermostat_request_main

- name: "ModbusAltherma4 - Thermostat Request Add"
unique_id: modbusaltherma4_thermostat_request_add

- name: "ModbusAltherma4 - Room Heating Setpoint Main Precise"
unique_id: modbusaltherma4_room_heating_setpoint_main_precise

- name: "ModbusAltherma4 - Room Cooling Setpoint Main Precise"
unique_id: modbusaltherma4_room_cooling_setpoint_main_precise

- name: "ModbusAltherma4 - Room Heating Setpoint Add"
unique_id: modbusaltherma4_room_heating_setpoint_add

- name: "ModbusAltherma4 - Room Cooling Setpoint Add"
unique_id: modbusaltherma4_room_cooling_setpoint_add

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Mode Setting"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_mode_setting

# INPUT (Read Only)
- name: "ModbusAltherma4 - Unit Abnormality"
unique_id: modbusaltherma4_unit_abnormality

- name: "ModbusAltherma4 - Unit Abnormality Code"
unique_id: modbusaltherma4_unit_abnormality_code
data_type: string
count: 1

- name: "ModbusAltherma4 - Unit Abnormality Subcode"
unique_id: modbusaltherma4_unit_abnormality_subcode

address: 29

address: 30

- name: "ModbusAltherma4 - Booster Heater Run"
unique_id: modbusaltherma4_booster_heater_run
address: 31

address: 32

- name: "ModbusAltherma4 - Defrost/Restart"
unique_id: modbusaltherma4_defrost_restart
address: 34

address: 35

- name: "ModbusAltherma4 - Three Way Valve"
unique_id: modbusaltherma4_three_way_valve
address: 36

- name: "ModbusAltherma4 - Operation Mode"
unique_id: modbusaltherma4_operation_mode
address: 37

- name: "ModbusAltherma4 - Leaving Water Temp Plate Heat Exchanger"
unique_id: modbusaltherma4_leaving_water_temp_phe

- name: "ModbusAltherma4 - Leaving Water Temp Backup Heater"
unique_id: modbusaltherma4_leaving_water_temp_buh
address: 40

- name: "ModbusAltherma4 - Return Water Temp"
unique_id: modbusaltherma4_return_water_temp
address: 41

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Temp"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_temp
address: 42

- name: "ModbusAltherma4 - Outside Air Temp"
unique_id: modbusaltherma4_outside_air_temp
address: 43

- name: "ModbusAltherma4 - Liquid Refrigerant Temp"
unique_id: modbusaltherma4_liquid_refrigerant_temp
address: 44

- name: "ModbusAltherma4 - Flow Rate"
unique_id: modbusaltherma4_flow_rate
address: 48
precision: 1
device_class: volume_flow_rate
unit_of_measurement: "L/min"

- name: "ModbusAltherma4 - Remote Controller Room Temp Main"
unique_id: modbusaltherma4_remote_controller_room_temp_main
address: 49

- name: "ModbusAltherma4 - Heatpump Power Consumption"
unique_id: modbusaltherma4_heatpump_power_consumption
address: 50
device_class: power

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Normal Operation"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_normal_operation
address: 51

- name: "ModbusAltherma4 - Space Heating Cooling Operation"
unique_id: modbusaltherma4_space_heating_cooling_operation
address: 52

- name: "ModbusAltherma4 - Main Heating Setpoint Lower Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_main_heating_setpoint_lower_limit

- name: "ModbusAltherma4 - Main Heating Setpoint Uppoer Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_main_heating_setpoint_upper_limit

- name: "ModbusAltherma4 - Main Cooling Setpoint Lower Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_main_cooling_setpoint_lower_limit

- name: "ModbusAltherma4 - Main Cooling Setpoint Uppoer Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_main_cooling_setpoint_upper_limit
address: 56

- name: "ModbusAltherma4 - Add Heating Setpoint Lower Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_add_heating_setpoint_lower_limit

- name: "ModbusAltherma4 - Add Heating Setpoint Uppoer Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_add_heating_setpoint_upper_limit
address: 58

- name: "ModbusAltherma4 - Add Cooling Setpoint Lower Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_add_cooling_setpoint_lower_limit
address: 59

- name: "ModbusAltherma4 - Add Cooling Setpoint Uppoer Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_add_cooling_setpoint_upper_limit
address: 60

- name: "ModbusAltherma4 - Disinfection State"
unique_id: modbusaltherma4_disinfection_state

- name: "ModbusAltherma4 - Holiday Mode"
unique_id: modbusaltherma4_holiday_mode

- name: "ModbusAltherma4 - Demand Response Mode"
unique_id: modbusaltherma4_demand_response_mode
address: 64

- name: "ModbusAltherma4 - Bypass Valve Position"
unique_id: modbusaltherma4_bypass_valve_position

- name: "ModbusAltherma4 - Tank Valve Position"
unique_id: modbusaltherma4_tank_valve_position

- name: "ModbusAltherma4 - Circulation Pump Speed"
unique_id: modbusaltherma4_circulation_pump_speed

- name: "ModbusAltherma4 - Mixed pump PWM in mixing kit"
unique_id: modbusaltherma4_mixed_pump_pwm_in_mixing_kit

- name: "ModbusAltherma4 - Direct pump PWM in mixing kit"
unique_id: modbusaltherma4_direct_pump_pwm_in_mixing_kit
address: 69

- name: "ModbusAltherma4 - Mixing valve position in mixing kit"
unique_id: modbusaltherma4_mixing_valve_position_in_mixing_kit

- name: "ModbusAltherma4 - Mixing Leaving water Temp in mixing kit"
unique_id: modbusaltherma4_mixing_leaving_water_temp_in_mixing_kit

- name: "ModbusAltherma4 - Space heating/cooling target for Main zone in mixing kit"
unique_id: modbusaltherma4_mixing_target_temp_main_in_mixing_kit
address: 72

- name: "ModbusAltherma4 - Leaving Water Temp pre-PHE Outdoor"
unique_id: modbusaltherma4_leaving_water_temp_pre_phe_outdoor

- name: "ModbusAltherma4 - Leaving Water Temp Tank Valve"
unique_id: modbusaltherma4_leaving_water_temp_tank_valve

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Upper Temp"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_upper_temp

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Lower Temp"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_lower_temp

- name: "ModbusAltherma4 - Remote Controller Room Temp Add"
unique_id: modbusaltherma4_remote_controller_room_temp_add

- name: "ModbusAltherma4 - Water Pressure"
unique_id: modbusaltherma4_water_pressure
device_class: pressure
unit_of_measurement: "bar"

- name: "ModbusAltherma4 - Space heating/cooling target for Main zone"
unique_id: modbusaltherma4_main_zone_leaving_target

- name: "ModbusAltherma4 - Space heating/cooling target for Add zone"
unique_id: modbusaltherma4_add_zone_leaving_target
address: 80

- name: "ModbusAltherma4 - Abnormality Counter"
unique_id: modbusaltherma4_abnormality_counter
address: 81

- name: "ModbusAltherma4 - Unit Operation Mode"
unique_id: modbusaltherma4_unit_operation_mode
address: 82

- name: "ModbusAltherma4 - Room Heating Setpoint Lower Limit"
unique_id: modbusaltherma4_room_heating_setpoint_lower_limit
address: 83

- name: "ModbusAltherma4 - Room Heating Setpoint Upper Limit"
unique_id: modbusaltherma4_room_heating_setpoint_upper_limit
address: 84

- name: "ModbusAltherma4 - Room Cooling Setpoint Lower Limit"
unique_id: modbusaltherma4_room_cooling_setpoint_lower_limit
address: 85

- name: "ModbusAltherma4 - Room Cooling Setpoint Upper Limit"
unique_id: modbusaltherma4_room_cooling_setpoint_upper_limit
address: 86

# DISCRETE INPUT (Read Only)
binary_sensors:
- name: "ModbusAltherma4 - Shutoff Valve"
unique_id: modbusaltherma4_shutoff_valve

- name: "ModbusAltherma4 - Backup Heater Relay 1"
unique_id: modbusaltherma4_backup_heater_relay_1

- name: "ModbusAltherma4 - Backup Heater Relay 2"
unique_id: modbusaltherma4_backup_heater_relay_2

- name: "ModbusAltherma4 - Backup Heater Relay 3"
unique_id: modbusaltherma4_backup_heater_relay_3

- name: "ModbusAltherma4 - Backup Heater Relay 4"
unique_id: modbusaltherma4_backup_heater_relay_4
address: 4

- name: "ModbusAltherma4 - Backup Heater Relay 5"
unique_id: modbusaltherma4_backup_heater_relay_5

- name: "ModbusAltherma4 - Backup Heater Relay 6"
unique_id: modbusaltherma4_backup_heater_relay_6

- name: "ModbusAltherma4 - Booster Heater"
unique_id: modbusaltherma4_booster_heater
address: 7

- name: "ModbusAltherma4 - Tank Boiler"
unique_id: modbusaltherma4_tank_boiler

- name: "ModbusAltherma4 - Bivalent"
unique_id: modbusaltherma4_bivalent

address: 10

- name: "ModbusAltherma4 - Quiet Mode Active"
unique_id: modbusaltherma4_quiet_mode_active
address: 11

- name: "ModbusAltherma4 - Holiday Active"
unique_id: modbusaltherma4_holiday_active

- name: "ModbusAltherma4 - Antifrost Status"
unique_id: modbusaltherma4_antifrost_status

- name: "ModbusAltherma4 - Water Pipe Freeze Prevention"
unique_id: modbusaltherma4_water_pipe_freeze_prevention

- name: "ModbusAltherma4 - Defrost"
unique_id: modbusaltherma4_defrost
address: 16

address: 17

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Running"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_running
address: 18

- name: "ModbusAltherma4 - Main Zone Running"
unique_id: modbusaltherma4_main_zone_running
address: 19

- name: "ModbusAltherma4 - Add Zone Running"
unique_id: modbusaltherma4_add_zone_running

- name: "ModbusAltherma4 - Powerful Tank Heatup Request"
unique_id: modbusaltherma4_powerful_tank_heatup_request

- name: "ModbusAltherma4 - Manual Tank Heatup Request"
unique_id: modbusaltherma4_manual_tank_heatup_request

- name: "ModbusAltherma4 - Emergency Active"
unique_id: modbusaltherma4_emergency_active
address: 23
device_class: safety

address: 24

# COIL (Read/Write)
switches:
- name: "ModbusAltherma4 - DHW OnOff"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_onoff
verify:

- name: "ModbusAltherma4 - Main Zone OnOff"
unique_id: modbusaltherma4_main_zone_onoff
verify:

- name: "ModbusAltherma4 - Add Zone OnOff"
unique_id: modbusaltherma4_add_zone_onoff
verify:
ik heb geen menu 8.7
ook niet als ik het installateurs menu inschakel.

• duinmunt
mxjsptlk schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:32:
[...]

ik heb geen menu 8.7
ook niet als ik het installateurs menu inschakel.
In het menu "[8] Aansluitbaarheid" mis ik de laatste drie menu-items.
Waarschijnlijk komt dit door de softwareversie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1W2loDjigiZiijGRtCq0YGb0qI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MzAUWgWGs4lIMP9qHUebpA6V.jpg?f=user_large

• BurnoutVmax
duinmunt schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:59:
[...]

In het menu "[8] Aansluitbaarheid" mis ik de laatste drie menu-items.
Waarschijnlijk komt dit door de softwareversie.
[Afbeelding]
Klopt. Ik heb MMI software versie 2.20
Deze zou je via je installateur kunnen opvragen.
Ik heb zelf geen account om zelf software te kunnen downloaden. Die aanvraag is door Daikin afgewezen omdat ik geen installateur ben.

• mxjsptlk
BurnoutVmax schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:41:
[...]

Klopt. Ik heb MMI software versie 2.20
Deze zou je via je installateur kunnen opvragen.
Ik heb zelf geen account om zelf software te kunnen downloaden. Die aanvraag is door Daikin afgewezen omdat ik geen installateur ben.
kan ik die dan zelf upgraden? of moet de installateur daar voor komen?

• BurnoutVmax
Rojado schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 05:36:
[...]

Dit betreft waarschijnlijk een 20 liter vat in de retourleiding. Zo ik heb vernomen heeft Daikin dat altijd voorgeschreven en dat doen ze om wat extra volume te creëren en dat helpt in eerste instantie mee bij een defrost actie. Gekeken naar jouw vvw meters zou dat niet direct nodig zijn. Maar het is dus mede een Daikin voorschrift zo ik begreep. Hier is dat ook zo gemaakt.
Klopt. Ook bij mij is er een grijs 20l buffervat (serieel) in de retour opgenomen, ondanks dat ik ook een vloerverwarming heb (6 groepen die allemaal geheel open staan).
Ook hangt er nog een rood buffervat aan de installatie.

• BurnoutVmax
mxjsptlk schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:42:
[...]

kan ik die dan zelf upgraden? of moet de installateur daar voor komen?
Is niet heel moeilijk. Fat32 geformateerde USB stick met de software aansluiten op de linker USB poort.
Bij mij heeft de installateur dit gedaan (na problemen en storingen) voordat Daikin ernaar wilde kijken.

• Gert12
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18:57
De Altherma 4 is door Daikin op 10 december in bedrijf gesteld. .Desinfectie run gefaald met gevolg de warmwater tank wordt uitbedrijf gesteld. Na reset en nieuwe legionella run bij hogere buiten temperaturen zijn storingen weg. SWW temperatuur van 50 naar 53 graden.

[ Voor 56% gewijzigd door Gert12 op 30-12-2025 16:03 ]

• duinmunt
jwillemsen schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:27:
[...]

Download even in HA de integration diagnostics en open een issue in het daikin_onecta project oo github, voeg ook even wat screenshots toe van de onecta app, dan kijk ik even welke data daikin levert.
https://github.com/jwillemsen/daikin_onecta/issues/598

• danny.s
sjoneah schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:22:
[...]

Ik denk toch dat er bij ons dan iets mis is met installatie/instellingen. Hier gaat het watervat van 57 graden naar 15 graden na één bad.

Zal eens kijken naar de instellingen. Alle tips zijn nog steeds welkom.
15 graden wilt niet zeggen dat de tank helemaal leeg is. Stel de sensor zit ergens halverwege, en met het vullen van het bad gebruik je net iets meer dan de helft van de tank. De sensor zit dan in de koudste onderste helft, terwijl er mogelijk boven nog voldoende warm water zit. Ik heb hier al regelmatig gewoon warm gedoucht terwijl SWW minder dan 20gr was.

• sjoneah
danny.s schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:43:
[...]

15 graden wilt niet zeggen dat de tank helemaal leeg is. Stel de sensor zit ergens halverwege, en met het vullen van het bad gebruik je net iets meer dan de helft van de tank. De sensor zit dan in de koudste onderste helft, terwijl er mogelijk boven nog voldoende warm water zit. Ik heb hier al regelmatig gewoon warm gedoucht terwijl SWW minder dan 20gr was.
Bedankt voor je reactie en klopt uiteraard. Maar in dit geval staan alle drie de temperatuursensoren op 10-15 graden en komt er helaas koud water uit de kraan.

• Technician-
sjoneah schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:01:
[...]

Bedankt voor je reactie en klopt uiteraard. Maar in dit geval staan alle drie de temperatuursensoren op 10-15 graden en komt er helaas koud water uit de kraan.
Dan moet je slimmer opwarmen.
Bv de hysterese lager zetten zodat de SWW run vaker wordt gedaan. Tijdens de SWW run gaat de gelaagdheid ook even door elkaar aangezien de spiraal tot laag zit.
Zorgen dat je SWW run doet voor badmomenten.
Eigenlijk zou de Altherma 4 op compressor het water wel op 60C moeten kunnen krijgen.
Toch?
(Bv een Arotherm plus op R290 kan dit wel)

• sjoneah
Technician- schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:39:
[...]

Dan moet je slimmer opwarmen.
Bv de hysterese lager zetten zodat de SWW run vaker wordt gedaan. Tijdens de SWW run gaat de gelaagdheid ook even door elkaar aangezien de spiraal tot laag zit.
Zorgen dat je SWW run doet voor badmomenten.
Eigenlijk zou de Altherma 4 op compressor het water wel op 60C moeten kunnen krijgen.
Toch?
(Bv een Arotherm plus op R290 kan dit wel)
We hebben de afgelopen dagen al veel verschillende dingen geprobeerd: hysterese aangepast, temperatuur opnieuw opwarmen omhoog gezet en volgens programma opwarmen om 12:00 en 00:00. Handmatig verwarmen voor het bad. En dat brengt ons nog steeds op het maximaal haalbare dat na een bad en 6 minuten douchen de 230l tank leeg is. Enige wat we nog zullen proberen is de functie krachtig verwarmen inschakelen als we beginnen met het vullen van het bad. Toch verwacht ik daarmee maar een paar minuten extra douchen.

Mijn idee op dit moment (zeker nog in onderzoek) is een 2e warmtepompboiler om tot een totaalvolume van 400 of 500 liter te komen, in serie. Dus verdeeld over twee vaten. Is flink overdreven, maar dan weten we zeker dat je warm zit en het huis ook klaar hebt voor toekomstige gezinnen. Bijkomend voordeel is dat we dan ook beide tanks op bijv. 47 graden kunnen houden in plaats van 57-65 graden die we nu dan moeten aanhouden voor het gewenste comfort.

Vannacht heeft de Altherma 4 volle bak 6 uur lang de tijd nodig gehad om de 230l warmwatertank weer op te warmen. Al die tijd is er geen ruimteverwarming en is de ruimte behoorlijk afgekoeld geraakt.

Als we de extra boiler eerst op het koude water aansluiten en daarna de altherma. Dan zal voor het reguliere douchewerk de extra boiler aanspreken. En pas bij twee keer bad vullen op een dagdeel komt de altherma in beeld. Daardoor hopelijk ook meer comfort op onze ruimteverwarming door de Altherma met onze radiatoren.

• PJ_DnB
sjoneah schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:10:
[...]

Vannacht heeft de Altherma 4 volle bak 6 uur lang de tijd nodig gehad om de 230l warmwatertank weer op te warmen. Al die tijd is er geen ruimteverwarming en is de ruimte behoorlijk afgekoeld geraakt.
Volgens de technische datasheets zou dat maar +- 2 uur mogen duren, weet niet wat voor temperatuur buiten je had op dat moment? Naar mijn gevoel klopt er toch nog iets niet aan jouw installatie, is de performantie voor verwarmen wel naar verwachting?

• Technician-
[...]

We hebben de afgelopen dagen al veel verschillende dingen geprobeerd: hysterese aangepast, temperatuur opnieuw opwarmen omhoog gezet en volgens programma opwarmen om 12:00 en 00:00. Handmatig verwarmen voor het bad. En dat brengt ons nog steeds op het maximaal haalbare dat na een bad en 6 minuten douchen de 230l tank leeg is. Enige wat we nog zullen proberen is de functie krachtig verwarmen inschakelen als we beginnen met het vullen van het bad. Toch verwacht ik daarmee maar een paar minuten extra douchen.

Mijn idee op dit moment (zeker nog in onderzoek) is een 2e warmtepompboiler om tot een totaalvolume van 400 of 500 liter te komen, in serie. Dus verdeeld over twee vaten. Is flink overdreven, maar dan weten we zeker dat je warm zit en het huis ook klaar hebt voor toekomstige gezinnen. Bijkomend voordeel is dat we dan ook beide tanks op bijv. 47 graden kunnen houden in plaats van 57-65 graden die we nu dan moeten aanhouden voor het gewenste comfort.

Als we de extra boiler eerst op het koude water aansluiten en daarna de altherma. Dan zal voor het reguliere douchewerk de extra boiler aanspreken. En pas bij twee keer bad vullen op een dagdeel komt de altherma in beeld. Daardoor hopelijk ook meer comfort op onze ruimteverwarming door de Altherma met onze radiatoren.
Mensen met een bad zou ik nooit een 230L boiler aanbieden, dat is gewoon te weinig als je na bad nog wil douchen.
Maar 6u opwarmen dat kan niet, moet binnen 2 uur kunnen.

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:14
[...]

Als hij er 6 uur over heeft gedaan dan zou ik toch maar eens goed kijken naar je installatie. Hier is een 300L met de huidige temperaturen rond het vriespunt met een uur weer op temperatuur (50). Wellicht kan je je driewegklep eens checken

• duinmunt
Training for Installers: How to Perform an MMI Software Update on Daikin Altherma 4.
https://www.youtube.com/watch?v=2pylhM3rtD8

• BurnoutVmax
duinmunt schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:12:
Training for Installers: How to Perform an MMI Software Update on Daikin Altherma 4.
https://www.youtube.com/watch?v=2pylhM3rtD8
zoals ik al zei, erg simpel...

Als iemand weet waar je de software zelf kunt downloaden (of daarvoor een werkende login heeft), dan houd ik me aanbevolen ;-)
Pagina: 1 2 3 4 Laatste