Wij gaan een nieuwbouw houtskeletbouw woning bouwen met zeer hoge isolatiewaardes en in principe overal vloer verwarming. Dus een lage temperatuur lucht/water warmtepomp zou voldoende moeten.
Nu werkt de aannemer vaak samen met een w-installateur die voornamelijk met Daikin werkt . Daarom heb ik gekeken naar mogelijke warmtepompen van Daikin en kwam zelf uit op de Daikin Altherma 4 H F. Onder andere vanwege het milieuvriendelijkere koelmiddel R290 en dat de buitenunit helemaal zwart is.
In een eerste oriënterend gesprek met de W-installateur stelde deze voor de Daikin Altherma LT Bluevolution.
Als ik de warmtepompen door Gemini laat vergelijken krijg ik dit:
Een vergelijking tussen de Daikin Altherma LT Bluevolution en de Daikin Altherma 4 H laat duidelijk zien dat het om twee verschillende generaties en types van warmtepompen gaat, elk geoptimaliseerd voor specifieke toepassingen. Hieronder een gedetailleerde vergelijking op basis van de belangrijkste kenmerken:
### 1. Koudemiddel en Milieuvriendelijkheid
* **Daikin Altherma LT Bluevolution:** Maakt gebruik van het koudemiddel **R-32**. Dit is een milieuvriendelijker alternatief dan oudere koudemiddelen, maar heeft nog steeds een zekere GWP (Global Warming Potential).
* **Daikin Altherma 4 H:** Gebruikt het natuurlijke koudemiddel **R-290 (propaan)**. Dit koudemiddel heeft een extreem lage GWP en wordt beschouwd als de toekomst van milieuvriendelijke warmtepompen. Dit maakt de Altherma 4 H een aanzienlijke stap voorwaarts op het gebied van duurzaamheid.
### 2. Maximale Aanvoertemperatuur en Toepassing
* **Daikin Altherma LT Bluevolution:** Is een 'Lage Temperatuur' (LT) warmtepomp. Dit betekent dat het systeem ontworpen is om water te verwarmen tot temperaturen van ongeveer **60-65°C**. Het is hiermee ideaal voor:
* Nieuwbouwwoningen met goede isolatie.
* Woningen met vloerverwarming of andere lagedruksystemen (bijvoorbeeld lage temperatuur radiatoren).
* **Daikin Altherma 4 H:** Is een 'Hoge Temperatuur' (H) warmtepomp. Dit model kan aanvoertemperaturen bereiken tot wel **70-75°C**. Dit maakt het systeem zeer geschikt voor:
* Renovatieprojecten waarbij de bestaande, traditionele radiatoren behouden blijven.
* Woningen die minder goed geïsoleerd zijn.
* Toepassingen waarbij een hogere temperatuur voor warm tapwater gewenst is.
### 3. Prestaties bij Lage Buitentemperaturen
* **Daikin Altherma LT Bluevolution:** Heeft een gegarandeerde werking tot buitentemperaturen van **-25°C**. Dit zorgt voor betrouwbare prestaties, zelfs tijdens de koudste dagen.
* **Daikin Altherma 4 H:** Dit model presteert nog krachtiger bij extreme kou. Het kan verwarmen tot buitentemperaturen van **-28°C** en levert zelfs bij -15°C buitentemperatuur hoge aanvoertemperaturen.
### 4. Geluidsniveau
* **Daikin Altherma LT Bluevolution:** Het geluidsniveau van het buitendeel is over het algemeen laag, rond de **40 dB(A)** op 3 meter afstand, wat al erg stil is.
* **Daikin Altherma 4 H:** Dit model is aanzienlijk stiller. Door geavanceerde geluidsreductietechnologieën en een verbeterde constructie is het een van de stilste warmtepompen in zijn klasse, met een geluidsniveau van slechts **28 dB(A)** op 3 meter afstand.
### 5. Bediening en Gebruiksgemak
* **Daikin Altherma LT Bluevolution:** Kan worden bediend via de Daikin Online Controller App en een ingebouwde interface.
* **Daikin Altherma 4 H:** Beschikt over een nieuw, intuïtief **5-inch kleurentouchscreen** in de binnenunit en is eveneens te bedienen via de Daikin Onecta-app. Dit biedt een duidelijker en moderner overzicht van de systeemstatus.
### Conclusie
De **Daikin Altherma LT Bluevolution** is een uitstekende en energiezuinige warmtepomp, met name geschikt voor woningen die goed geïsoleerd zijn en over lage temperatuur afgiftesystemen beschikken, zoals vloerverwarming.
De **Daikin Altherma 4 H** is de nieuwste generatie en vertegenwoordigt een technologische sprong voorwaarts. Het is een krachtigere, stillere en duurzamere oplossing, met name dankzij het gebruik van R-290 koudemiddel en de mogelijkheid om hogere aanvoertemperaturen te leveren. Dit maakt het de ideale keuze voor renovatieprojecten en woningen met traditionele radiatoren, waar een hogere watertemperatuur vereist is om comfortabel te kunnen verwarmen.
Tja: Als ik dit zo lees waarom zou ik voor de Altherma LT Bluevolution moeten kiezen (prijsverschil is voor mij niet de doorslaggevende factor). Is het dat de installateur zijn STEK certificering kan gebruiken bij de Bluevolution en 4 H niet (monoblok).
O ja en de installateur beweerde dat voor het koelen nog een additioneel buffervat nodig is bij de Althena 4 H F?? (Noot: wij krijgen ongeveer 250 m2 vloerverwarming dat zijn heel wat liters..)
Tja als leek hoe maak ik nu een goede keuze...