Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
Ja, maar enkel uit eigen ervaring ondertussenarnoldniessen schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:24:
[...]
Ben benieuwd of je hier inmiddels meer over te weten gekomen bent?
Ik heb de 10kW 3-fasen variant (ik denk dat de 8kW 3-fasen versie identiek dezelfde unit is). De minimale stabiele thermal output die ik in mijn data kan terugvinden is rond de 2.3kW op 8 december toen de buitentemperatuur heel de dag lang boven de 12°C was. Dit is berekend met HA op basis van flow rate en temperaturen komende van ESPAltherma, dus hier kan wel wat fout op zitten. Elektrisch vermogen was toen rond de 330W (geschat op basis van de sprong in mijn totaal verbruik bij het uitschakelen van de warmtepomp). Dus neem mijn observaties met een korrel zout.
Ik ben alleszins zeer tevreden over het modulatiebereik omdat de WP toch wat oversized is voor ons huis (thermisch vermogen is nog niet boven de 5kW geklommen). Sinds de ingebruikname midden oktober heeft de compressor altijd netjes heel de dag door gedraaid met enkel stops voor defrosts of om SWW aan te maken.
weer even een update vanuit mijn kant.
alles is nu lekker ingeregeld en loopt als een zonnetje. lekker lange cycli. in de bijgevoegde grafiek zie je mijn watertemp naast de kamer temp en tank temp.
stook lijn is -15/50 en 14/35
insgestelde kamertemp is 20
hysterese voor kamertemp is 0,5
ingestelde tank temp is 40C (legionella op vrijdag tot 60C)
Hysterese voor warm water is 6
bijgevoegd ook de COP tabel tot nu toe.
mocht je je afvragen wat de lange dalende water temp periodes zijn: ik heb een houtkachel en ben pyromaan dus dat wordt vaak lekker warm
/f/image/lHWZYOKg1NsoUimOSjBeNolq.png?f=fotoalbum_large)
Daikin Altherma 4 H All-Electric 10 kW — Seizoen 2025 / 2026
De installatie draaide in testbedrijf t/m september; vanaf oktober stabiel in verwarmingsmodus.
Gemeten SCOP aug–dec = 3,74
ik heb net mijn M5StickC binnen om ESPAltherma te gaan proberen. die ga ik in de kerstvakantie installeren.
alles is nu lekker ingeregeld en loopt als een zonnetje. lekker lange cycli. in de bijgevoegde grafiek zie je mijn watertemp naast de kamer temp en tank temp.
mocht je je afvragen wat de lange dalende water temp periodes zijn: ik heb een houtkachel en ben pyromaan dus dat wordt vaak lekker warm
/f/image/lHWZYOKg1NsoUimOSjBeNolq.png?f=fotoalbum_large)
Daikin Altherma 4 H All-Electric 10 kW — Seizoen 2025 / 2026
| Maand | Verbruik (kWh) | Thermisch (kWh) | COP | Opmerkingen |
|---|---|---|---|---|
| Augustus | 55 | 230 | 4,18 | Testbedrijf / eerste opstart (tapwater en balans) |
| September | 63 | 259 | 4,11 | Testbedrijf / afgiftecircuit in bedrijf genomen |
| Oktober | 124 | 447 | 3,61 | Eerste volledige stookmaand (verwarming actief) |
| November | 397 | 1 379 | 3,47 | Normaal bedrijf – volledige verwarming + tapwater |
| December | 183 | 761 | 4,16 | Zacht weer, lage aanvoertemperatuur, hoge efficiëntie |
| Totaal aug–dec | 822 | 3 076 | 3,74 | Gemiddelde SCOP over meetperiode |
ik heb net mijn M5StickC binnen om ESPAltherma te gaan proberen. die ga ik in de kerstvakantie installeren.
Interessant, bedankt om te delen. Jouw situatie is heel gelijkaardig aan de mijne:mxjsptlk schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:34:
weer even een update vanuit mijn kant.
[Afbeelding]
Daikin Altherma 4 H All-Electric 10 kW — Seizoen 2025 / 2026De installatie draaide in testbedrijf t/m september; vanaf oktober stabiel in verwarmingsmodus.
Maand Verbruik (kWh) Thermisch (kWh) COP Opmerkingen Augustus 55 230 4,18 Testbedrijf / eerste opstart (tapwater en balans) September 63 259 4,11 Testbedrijf / afgiftecircuit in bedrijf genomen Oktober 124 447 3,61 Eerste volledige stookmaand (verwarming actief) November 397 1 379 3,47 Normaal bedrijf – volledige verwarming + tapwater December 183 761 4,16 Zacht weer, lage aanvoertemperatuur, hoge efficiëntie Totaal aug–dec 822 3 076 3,74 Gemiddelde SCOP over meetperiode
- 10 kW 3-fasen met 230l vloermodel
- Stooklijn -5/50 13/33.
- Kamertemperatuur 20°C met 0.5°C hysterese en van 20u-7u setback naar 19°C. Stooklijn is nu zo ingesteld dat hij netjes heel de dag door verwarmt en pas 's avonds net niet 20.5°C haalt voor de setback.
- SWW 48°C, scheduled reheat elke middag, desinfectie elke dinsdagmiddag
Hieronder ook mijn verbruiksgegevens. Data komt van de Onecta app. ESPAltherma draait ook al enkele weken maar het is wat zoeken om de juiste waardes uit te lezen dus ik vertrouw de Daikin app meer. Mijn COP is wel gevoelig hoger dan de jouwe, ondanks de heel gelijkaardige instellingen en verbruik. Mogelijk omdat we minder SWW gebruiken dan jullie.
| Maand | Verbruik (kWh) | Thermisch (kWh) | COP | Opmerkingen |
|---|---|---|---|---|
| September | 66 | 66 | 1 | Enkel SWW met back-up heater |
| Oktober | 173 | 601 | 3,47 | Buitenunit pas geactiveerd halverwege de maand |
| November | 300 | 1 427 | 4,76 | Normaal regime, verwarming + SWW |
| December | 157 | 803 | 5,11 | Normaal regime, verwarming + SWW |
| Totaal sep–dec | 695 | 2 896 | 4,16 | Gemiddelde SCOP over meetperiode |
leuk die vergelijking en inderdaad veel gelijke instellingen.behemoth schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:43:
[...]
Interessant, bedankt om te delen. Jouw situatie is heel gelijkaardig aan de mijne:
- 10 kW 3-fasen met 230l vloermodel
- Stooklijn -5/50 13/33.
- Kamertemperatuur 20°C met 0.5°C hysterese en van 20u-7u setback naar 19°C. Stooklijn is nu zo ingesteld dat hij netjes heel de dag door verwarmt en pas 's avonds net niet 20.5°C haalt voor de setback.
- SWW 48°C, scheduled reheat elke middag, desinfectie elke dinsdagmiddag
Hieronder ook mijn verbruiksgegevens. Data komt van de Onecta app. ESPAltherma draait ook al enkele weken maar het is wat zoeken om de juiste waardes uit te lezen dus ik vertrouw de Daikin app meer. Mijn COP is wel gevoelig hoger dan de jouwe, ondanks de heel gelijkaardige instellingen en verbruik. Mogelijk omdat we minder SWW gebruiken dan jullie.
Maand Verbruik (kWh) Thermisch (kWh) COP Opmerkingen September 66 66 1 Enkel SWW met back-up heater Oktober 173 601 3,47 Buitenunit pas geactiveerd halverwege de maand November 300 1 427 4,76 Normaal regime, verwarming + SWW December 157 803 5,11 Normaal regime, verwarming + SWW Totaal sep–dec 695 2 896 4,16 Gemiddelde SCOP over meetperiode
ik heb overigens 300L tank.
mijn huis is uit 1989 en 200m2
ik denk dat het COP verschil hoofdzakelijk zit in een aantal factoren:
ik heb overal de radiatoren open staan in huis behalve de badkamer
ik heb geen setback in de nacht (zou niet uit moeten maken voor COP)
mijn systeem is praktisch half november pas echt goed ingeregeld. daarvoor veel 1:1 verwarming, veel opstarts, hogere aanvoertemps door uitproberen.
oude radiatoren met slecht rendement.
ik vind het wel leuk om hier af en toe wat updates te geven en te vergelijken.
mijn vroegere buurman met een Bosch/Nefit Compress 5800iAW heeft een COP van 3,2 in een rijtjeshuis uit 2017. dus we doen het sowieso goed
Of je vroegere buurman doet het minder goed... (zonder zijn sitautie te kennen natuurlijk)mxjsptlk schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:04:
[...]
mijn vroegere buurman met een Bosch/Nefit Compress 5800iAW heeft een COP van 3,2 in een rijtjeshuis uit 2017. dus we doen het sowieso goed