• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:08
behemoth schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:54:
Ben al een tijd aan het zoeken naar de minimum vermogens van de altherma 4 serie maar zonder succes.
Ben benieuwd of je hier inmiddels meer over te weten gekomen bent?

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

• behemoth
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 03:02
arnoldniessen schreef op zondag 14 december 2025 @ 19:24:
[...]

Ben benieuwd of je hier inmiddels meer over te weten gekomen bent?
Ja, maar enkel uit eigen ervaring ondertussen :)

Ik heb de 10kW 3-fasen variant (ik denk dat de 8kW 3-fasen versie identiek dezelfde unit is). De minimale stabiele thermal output die ik in mijn data kan terugvinden is rond de 2.3kW op 8 december toen de buitentemperatuur heel de dag lang boven de 12°C was. Dit is berekend met HA op basis van flow rate en temperaturen komende van ESPAltherma, dus hier kan wel wat fout op zitten. Elektrisch vermogen was toen rond de 330W (geschat op basis van de sprong in mijn totaal verbruik bij het uitschakelen van de warmtepomp). Dus neem mijn observaties met een korrel zout.

Ik ben alleszins zeer tevreden over het modulatiebereik omdat de WP toch wat oversized is voor ons huis (thermisch vermogen is nog niet boven de 5kW geklommen). Sinds de ingebruikname midden oktober heeft de compressor altijd netjes heel de dag door gedraaid met enkel stops voor defrosts of om SWW aan te maken.

• mxjsptlk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:29
weer even een update vanuit mijn kant.

alles is nu lekker ingeregeld en loopt als een zonnetje. lekker lange cycli. in de bijgevoegde grafiek zie je mijn watertemp naast de kamer temp en tank temp.
stook lijn is -15/50 en 14/35
insgestelde kamertemp is 20
hysterese voor kamertemp is 0,5
ingestelde tank temp is 40C (legionella op vrijdag tot 60C)
Hysterese voor warm water is 6
bijgevoegd ook de COP tabel tot nu toe.

mocht je je afvragen wat de lange dalende water temp periodes zijn: ik heb een houtkachel en ben pyromaan dus dat wordt vaak lekker warm :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6c1KU2-Ta8pLCQmH25OysGqPYpg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lHWZYOKg1NsoUimOSjBeNolq.png?f=fotoalbum_large

Daikin Altherma 4 H All-Electric 10 kW — Seizoen 2025 / 2026
MaandVerbruik (kWh)Thermisch (kWh)COPOpmerkingen
Augustus552304,18Testbedrijf / eerste opstart (tapwater en balans)
September632594,11Testbedrijf / afgiftecircuit in bedrijf genomen
Oktober1244473,61Eerste volledige stookmaand (verwarming actief)
November3971 3793,47Normaal bedrijf – volledige verwarming + tapwater
December1837614,16Zacht weer, lage aanvoertemperatuur, hoge efficiëntie
Totaal aug–dec8223 0763,74Gemiddelde SCOP over meetperiode
De installatie draaide in testbedrijf t/m september; vanaf oktober stabiel in verwarmingsmodus.
Gemeten SCOP aug–dec = 3,74

ik heb net mijn M5StickC binnen om ESPAltherma te gaan proberen. die ga ik in de kerstvakantie installeren.

• behemoth
mxjsptlk schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:34:
weer even een update vanuit mijn kant.

alles is nu lekker ingeregeld en loopt als een zonnetje. lekker lange cycli. in de bijgevoegde grafiek zie je mijn watertemp naast de kamer temp en tank temp.
stook lijn is -15/50 en 14/35
insgestelde kamertemp is 20
hysterese voor kamertemp is 0,5
ingestelde tank temp is 40C (legionella op vrijdag tot 60C)
Hysterese voor warm water is 6
bijgevoegd ook de COP tabel tot nu toe.

mocht je je afvragen wat de lange dalende water temp periodes zijn: ik heb een houtkachel en ben pyromaan dus dat wordt vaak lekker warm :)

[Afbeelding]

Daikin Altherma 4 H All-Electric 10 kW — Seizoen 2025 / 2026
Augustus552304,18Testbedrijf / eerste opstart (tapwater en balans)
September632594,11Testbedrijf / afgiftecircuit in bedrijf genomen
Oktober1244473,61Eerste volledige stookmaand (verwarming actief)
November3971 3793,47Normaal bedrijf – volledige verwarming + tapwater
December1837614,16Zacht weer, lage aanvoertemperatuur, hoge efficiëntie
Totaal aug–dec8223 0763,74Gemiddelde SCOP over meetperiode
De installatie draaide in testbedrijf t/m september; vanaf oktober stabiel in verwarmingsmodus.
Gemeten SCOP aug–dec = 3,74

ik heb net mijn M5StickC binnen om ESPAltherma te gaan proberen. die ga ik in de kerstvakantie installeren.
Interessant, bedankt om te delen. Jouw situatie is heel gelijkaardig aan de mijne:
- 10 kW 3-fasen met 230l vloermodel
- Stooklijn -5/50 13/33.
- Kamertemperatuur 20°C met 0.5°C hysterese en van 20u-7u setback naar 19°C. Stooklijn is nu zo ingesteld dat hij netjes heel de dag door verwarmt en pas 's avonds net niet 20.5°C haalt voor de setback.
- SWW 48°C, scheduled reheat elke middag, desinfectie elke dinsdagmiddag

Hieronder ook mijn verbruiksgegevens. Data komt van de Onecta app. ESPAltherma draait ook al enkele weken maar het is wat zoeken om de juiste waardes uit te lezen dus ik vertrouw de Daikin app meer. Mijn COP is wel gevoelig hoger dan de jouwe, ondanks de heel gelijkaardige instellingen en verbruik. Mogelijk omdat we minder SWW gebruiken dan jullie.
September66661Enkel SWW met back-up heater
Oktober1736013,47Buitenunit pas geactiveerd halverwege de maand
November3001 4274,76Normaal regime, verwarming + SWW
December1578035,11Normaal regime, verwarming + SWW
Totaal sep–dec6952 8964,16Gemiddelde SCOP over meetperiode

• mxjsptlk
behemoth schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:43:
[...]

Interessant, bedankt om te delen. Jouw situatie is heel gelijkaardig aan de mijne:
- 10 kW 3-fasen met 230l vloermodel
- Stooklijn -5/50 13/33.
- Kamertemperatuur 20°C met 0.5°C hysterese en van 20u-7u setback naar 19°C. Stooklijn is nu zo ingesteld dat hij netjes heel de dag door verwarmt en pas 's avonds net niet 20.5°C haalt voor de setback.
- SWW 48°C, scheduled reheat elke middag, desinfectie elke dinsdagmiddag

Hieronder ook mijn verbruiksgegevens. Data komt van de Onecta app. ESPAltherma draait ook al enkele weken maar het is wat zoeken om de juiste waardes uit te lezen dus ik vertrouw de Daikin app meer. Mijn COP is wel gevoelig hoger dan de jouwe, ondanks de heel gelijkaardige instellingen en verbruik. Mogelijk omdat we minder SWW gebruiken dan jullie.
September66661Enkel SWW met back-up heater
Oktober1736013,47Buitenunit pas geactiveerd halverwege de maand
November3001 4274,76Normaal regime, verwarming + SWW
December1578035,11Normaal regime, verwarming + SWW
Totaal sep–dec6952 8964,16Gemiddelde SCOP over meetperiode
leuk die vergelijking en inderdaad veel gelijke instellingen.
ik heb overigens 300L tank.

mijn huis is uit 1989 en 200m2
ik denk dat het COP verschil hoofdzakelijk zit in een aantal factoren:
ik heb overal de radiatoren open staan in huis behalve de badkamer
ik heb geen setback in de nacht (zou niet uit moeten maken voor COP)
mijn systeem is praktisch half november pas echt goed ingeregeld. daarvoor veel 1:1 verwarming, veel opstarts, hogere aanvoertemps door uitproberen.
oude radiatoren met slecht rendement.

ik vind het wel leuk om hier af en toe wat updates te geven en te vergelijken.
mijn vroegere buurman met een Bosch/Nefit Compress 5800iAW heeft een COP van 3,2 in een rijtjeshuis uit 2017. dus we doen het sowieso goed :)

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:46
mxjsptlk schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:04:
[...]

mijn vroegere buurman met een Bosch/Nefit Compress 5800iAW heeft een COP van 3,2 in een rijtjeshuis uit 2017. dus we doen het sowieso goed :)
Of je vroegere buurman doet het minder goed... (zonder zijn sitautie te kennen natuurlijk)

• duinmunt
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11-01 15:51
Op de website van Daikin staat een bijgewerkte configuratiehandleiding met daarin een hoofdstuk over Modbus TCP/IP.

https://www.daikin.nl/con...e_4PNL773396-1A_Dutch.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTtfValKBBwIc02X444x4ceD6fc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tdZzxVWlIofampOMrZi1lnPS.jpg?f=user_large

• PJ_DnB
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02:02
duinmunt schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:41:
Op de website van Daikin staat een bijgewerkte configuratiehandleiding met daarin een hoofdstuk over Modbus TCP/IP.

[Afbeelding]
Interessant, de mijne is ondertussen ook besteld met inbedrijfstelling in februari.
Ben benieuwd hoe het bij jou verloopt @sjoneah

• duinmunt
PJ_DnB schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:21:
[...]

Interessant, de mijne is ondertussen ook besteld met inbedrijfstelling in februari.
Op het YouTube kanaal @duinmunt staan twee video's.
De eerste gaat over de installatie.
De tweede over de eerste weken met een warmtepomp.

• sjoneah
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:45
PJ_DnB schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:21:
[...]

Hier draait de warmtepomp sinds gisteren! Erg blij mee. Direct goed comfort, ben nog steeds onder de indruk van hoe stil die is. In de kerstvakantie probeer ik eens de eerste stappen te zetten met de modbus. Tijdens installatie meteen twee netwerkkabels laten meenemen. Daarom ontzettend blij met de gevonden handleiding die hier zojuist gedeeld is, daarmee zie je eigenlijk dat Daikin de HomeHub volledig heeft geïntegreerd (of aan het integreren is) in de Altherma 4. Je ziet veel tekeningen/diagrammen ook die ze uit de HomeHub handleiding hebben overgenomen.

• mxjsptlk
duinmunt schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:41:

[Afbeelding]
ik ben erg benieuwd waar je dat dan aansluit en of dit dan eventueel ook via de WIFI gateway uitgelezen kan worden...

• duinmunt
mxjsptlk schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:01:
[...]

ik ben erg benieuwd waar je dat dan aansluit en of dit dan eventueel ook via de WIFI gateway uitgelezen kan worden...
Hier wat foto's van de binnenunit (wandmodel).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kA9yQrq7EAHv2_tZpx8NVyrTTMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/627Z3o9N1y3uokUsVVb8cWal.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4inXbqiY1ino83zuBx5naA_xfxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4eihh4NbPKajYKxmWE1F6Lhi.jpg?f=fotoalbum_large

• sjoneah
Inmiddels alles hier goed draaiende, ook met de ESPAltherma. Was even zoeken naar de juiste stooklijn, maar lijkt nu ook goed te gaan.

Ben benieuwd naar jullie advies op het volgende:
- We hebben een 8kW buitenunit in de offerte staan, maar blijkt de 10kW versie geplaatst te zijn.
Monteurs geven aan dat ze voor ons huis (op gevoel) ook eerder een 10kW versie zouden plaatsen. Ons afgiftesysteem kan met een aanvoertemperatuur van 45 graden ongeveer 8kW kwijt. Volgens mij zijn de 6-8-10kW varianten allemaal hetzelfde systeem maar softwarematig afgeknepen... dus qua minimaal vermogen gelijk.
- De binnenunit is de variant met 230 liter warmwatertank, maar helaas niet de variant met 9kW backupverwarming op 3 fasen. Ze hebben blijkbaar per ongeluk de variant geplaatst met een 4,5kW backupelement.

Wat denken jullie? Mijn eerste reactie is: die 10kW buitenunit komt inderdaad nog wel goed i.p.v. de 8kW omdat ze gelijk minimaal vermogen hebben. Ook al is ons afgiftesysteem op 8kW uitgerekend. Ook omdat ons huis het net wel / net niet is qua isolatie, is het best fijn om die extra 2kW in de tuin te hebben staan :) ... toch?

De binnenunit is wat mij betreft wel een probleem omdat de backupverwarming nu maar 4,5kW is. Mocht er toch ooit eens een storing in de compressor o.i.d. optreden of tijdens krachtig verwarmen van de watertank (we hebben regendouche en bad) dan gaan we dit wel missen. Dan heb ik liever wel de 9kW backupverwarming neem ik aan?

[ Voor 4% gewijzigd door sjoneah op 27-12-2025 17:33 ]

• duinmunt
Voor de Altherma 4 laat de Onecta-app de thermische opbrengst van dit en vorig jaar zien.
Maar in de Daikin Cloud API-documentatie (https://developer.cloud.daikineurope.com/) vind ik alleen energieverbruik en geen thermische output.

Dus ik vraag me af:
– Gebruikt de Onecta-app misschien een (nog) niet gedocumenteerde API-versie?
– Of haalt de app deze data via een andere methode op?

Weet iemand hoe de Onecta-app aan deze info komt?
Als we weten waar het vandaan komt, kunnen we het misschien ook toevoegen aan de Home Assistant-integratie.

[ Voor 5% gewijzigd door duinmunt op 27-12-2025 17:48 ]

• danny.s
sjoneah schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:32:
Inmiddels alles hier goed draaiende, ook met de ESPAltherma. Was even zoeken naar de juiste stooklijn, maar lijkt nu ook goed te gaan.

- We hebben een 8kW buitenunit in de offerte staan, maar blijkt de 10kW versie geplaatst te zijn.
Monteurs geven aan dat ze voor ons huis (op gevoel) ook eerder een 10kW versie zouden plaatsen. Ons afgiftesysteem kan met een aanvoertemperatuur van 45 graden ongeveer 8kW kwijt. Volgens mij zijn de 6-8-10kW varianten allemaal hetzelfde systeem maar softwarematig afgeknepen... dus qua minimaal vermogen gelijk.
- De binnenunit is de variant met 230 liter warmwatertank, maar helaas niet de variant met 9kW backupverwarming op 3 fasen. Ze hebben blijkbaar per ongeluk de variant geplaatst met een 4,5kW backupelement.

Wat denken jullie? Mijn eerste reactie is: die 10kW buitenunit komt inderdaad nog wel goed i.p.v. de 8kW omdat ze gelijk minimaal vermogen hebben. Ook al is ons afgiftesysteem op 8kW uitgerekend. Ook omdat ons huis het net wel / net niet is qua isolatie, is het best fijn om die extra 2kW in de tuin te hebben staan :) ... toch?

De binnenunit is wat mij betreft wel een probleem omdat de backupverwarming nu maar 4,5kW is. Mocht er toch ooit eens een storing in de compressor o.i.d. optreden of tijdens krachtig verwarmen van de watertank (we hebben regendouche en bad) dan gaan we dit wel missen. Dan heb ik liever wel de 9kW backupverwarming neem ik aan?
In ieder geval de juiste unit op de factuur laten zetten ivm garantie.
Wat betreft de backup: voorheen met de gas ketel had je toch ook geen backup verwarming? Nu iig nog iets. Als je evt ruimtes dichtdraait die niet noodzakelijk zijn, kom je met 4,5kW ook al heel ver.

• BurnoutVmax
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 21:39
Heb modbus inmiddels operationeel. Dit kan dus direct naar de Altherma4 zonder hub of andere apparatuur.
Ik draai versie 2.20 op de Altherma4.

Relatief simpel: Aanzetten in menu en ethernet kabel aansluiten in de unit.
Daarna modbus in HomeAssistant geconfigureerd en sensoren aangemaakt m.b.v. Daikin handleiding.

Mis nu géén sensoren meer (zoals in ESPAltherma) en heb elke 5 seconden een update van alle sensoren.

Ik zie bij mij wel problemen als de buiten temperatuur onder de 3 graden komt.
Unit blijft verwarmen (afwisselend ruimte en water) en haalt temperatuur niet (error AJ-3).
Waarom de unit weer terug schakelt op "ruimte verwarming" terwijl het water niet op temperatuur is, dat snap ik niet. Ruimte temperatuur is soms helemaal niet nodig om weer te verwarmen.
Afgelopen dagen verbruikt mijn unit (6kWh) tussen de 25 en 30 kWh per dag. Ik vind dat erg veel.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
sjoneah schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:32:

Ik vind 4,5 al veel.. als je storing hebt kun je ook elektrisch kacheltje bijplaatsen. 4,5 is echt genoeg om je tank mee op te warmen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• WPS
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:36

WPS

De Back-up verwarming wordt ook gebruikt volgens mij om het waterzijdige gedeelte op een minimale temperatuur van ca 23oC te krijgen om de compressor aan te laten slaan.
Wanneer dit onder deze temperatuur komt zal de back-up verwarming dit eerst gaan verwarmen voordat de compressor kan aan slaan. Bij een te laag vermogen/groot volume van de vloerverwarming etc krijgt een laag vermogen back-up dit niet voor elkaar is mijn ervaring.

• mxjsptlk
BurnoutVmax schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:05:
Heb modbus inmiddels operationeel. Dit kan dus direct naar de Altherma4 zonder hub of andere apparatuur.
Ik draai versie 2.20 op de Altherma4.

Relatief simpel: Aanzetten in menu en ethernet kabel aansluiten in de unit.
Daarna modbus in HomeAssistant geconfigureerd en sensoren aangemaakt m.b.v. Daikin handleiding.

Mis nu géén sensoren meer (zoals in ESPAltherma) en heb elke 5 seconden een update van alle sensoren.

Ik zie bij mij wel problemen als de buiten temperatuur onder de 3 graden komt.
Unit blijft verwarmen (afwisselend ruimte en water) en haalt temperatuur niet (error AJ-3).
Waarom de unit weer terug schakelt op "ruimte verwarming" terwijl het water niet op temperatuur is, dat snap ik niet. Ruimte temperatuur is soms helemaal niet nodig om weer te verwarmen.
Afgelopen dagen verbruikt mijn unit (6kWh) tussen de 25 en 30 kWh per dag. Ik vind dat erg veel.
in welk menu heb je dit aan gezet?
heb je een gedetailleerde beschrijving van hoe je dit in HA hebt geconfigureerd?

• sjoneah
Djvdb schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:01:
[...]

Ik vind 4,5 al veel.. als je storing hebt kun je ook elektrisch kacheltje bijplaatsen. 4,5 is echt genoeg om je tank mee op te warmen.
Bedankt voor jullie reacties. Wellicht zijn we nu uitgekomen op een wat groter probleem. We hebben een 230 liter vat vloermodel, maar merken toch dat na één vulling van het bad er al koud water uit komt. We krijgen dus het bad nog niet eens vol. Temperatuur tapwatervat staat nu ingesteld op 53 graden. Als ik theoretisch bereken en met websites controleer dan zou ons bad ongeveer 150 liter aan warm water uit het vat nodig hebben, dus we zouden met 230 liter warmwatervat echt ruim voldoende moeten hebben.

Als ik de sensoren op de Altherma 4 (vloermodel) nu zie, dan zie ik ook dat het bovenin de tank 48 graden is - onderin de tank 28 graden. We hebben de afgelopen uren nauwelijks warm water gebruikt. De warmtepomp is nu wel net het tapwater aan het bijverwarmen.

Is dit temperatuursverschil bij jullie ook zo - of hebben we hier last van de zogenaamde stratificatie in het vat en is er bijv. iets mis met het leidingwerk?

• Djvdb
  • Nu online
sjoneah schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:43:
[...]

Bedankt voor jullie reacties. Wellicht zijn we nu uitgekomen op een wat groter probleem. We hebben een 230 liter vat vloermodel, maar merken toch dat na één vulling van het bad er al koud water uit komt. We krijgen dus het bad nog niet eens vol. Temperatuur tapwatervat staat nu ingesteld op 53 graden. Als ik theoretisch bereken en met websites controleer dan zou ons bad ongeveer 150 liter aan warm water uit het vat nodig hebben, dus we zouden met 230 liter warmwatervat echt ruim voldoende moeten hebben.

Als ik de sensoren op de Altherma 4 (vloermodel) nu zie, dan zie ik ook dat het bovenin de tank 48 graden is - onderin de tank 28 graden. We hebben de afgelopen uren nauwelijks warm water gebruikt. De warmtepomp is nu wel net het tapwater aan het bijverwarmen.

Is dit temperatuursverschil bij jullie ook zo - of hebben we hier last van de zogenaamde stratificatie in het vat en is er bijv. iets mis met het leidingwerk?
Geen idee hoe het bij daikin zit maar bij mitsubishi zitten er meerdere sensoren in het vat en kun je kiezen welke sensor wordt gebruikt als referentie voor de tanktemperatuur. Als je een lagere sensor kiest heb je minder stratificatie maar wel meer warm water. Daarnaast kun je ook een hysterese instellen, misschien is die nu heel groot en wordt de tank pas weer bijgevuld als deze onderin te koud is voor een bad. Het is in het begin vaak even spelen met wat het beste werkt. Je kunt ook overwegen om warmwater op schema te laten maken. Is wel iets minder efficiënt maar dan ben je wel altijd verzekerd van warm water.

En als de unit in een koude garage of iets dergelijks staat dan koelt de tank ook sneller af.

[ Voor 14% gewijzigd door Djvdb op 29-12-2025 20:30 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:53
sjoneah schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:43:
[...]

Hier een 230 liter vat én een bad met groot volume. Het bad wordt gebruikt na de legionella cyclus. Dan is het vat dus 60+ graden. Na vullen van het bad is de temperatuur in het vat alsnog boven de 50 graden.
Zou je ook kunnen overwegen en dan is er verder geen extra legionella run nodig.

• sjoneah
Rojado schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:52:
[...]

Hier een 230 liter vat én een bad met groot volume. Het bad wordt gebruikt na de legionella cyclus. Dan is het vat dus 60+ graden. Na vullen van het bad is de temperatuur in het vat alsnog boven de 50 graden.
Zou je ook kunnen overwegen en dan is er verder geen extra legionella run nodig.
Ik denk toch dat er bij ons dan iets mis is met installatie/instellingen. Hier gaat het watervat van 57 graden naar 15 graden na één bad.

Zal eens kijken naar de instellingen. Alle tips zijn nog steeds welkom.

• BurnoutVmax
mxjsptlk schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:49:
[...]

in welk menu heb je dit aan gezet?
heb je een gedetailleerde beschrijving van hoe je dit in HA hebt geconfigureerd?
In 8.7 - Modbus TCP/IP (502)

In HA; in configuration.yaml;
modbus: !include modbus.yaml

Modbus.yaml aanmaken met;

# Daikin Altherma 4 Modbus Configuration

- name: modbusaltherma4
type: tcp
host: 192.168.x.x # ZELF INVULLEN, IP NUMMER DIE OP DE ETHERNET POORT STAAT
port: 502
delay: 0
timeout: 5
retries: 3

climates:
- name: "ModbusAltherma4 - Main Zone LWT"
unique_id: modbusaltherma4_main_zone_lwt
address: 39
input_type: input
data_type: int16
current_temp_scale: 0.01
temperature_unit: C
precision: 2
min_temp: 12
max_temp: 35
temp_step: 1
target_temp_register: 0
target_temp_scale: 1

hvac_onoff_register: 3

hvac_mode_register:
address: 2
values:
state_auto: 0
state_heat: 1
state_cool: 2
fan_mode_register:
address: 8
values:
state_fan_on: 0
state_fan_low: 2
state_fan_auto: 1

# HOLDING (Read/Write)
sensors:
- name: "ModbusAltherma4 - LWT Main Heating Setpoint"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_main_heating_setpoint
address: 0
input_type: holding
min_value: 10
max_value: 35
device_class: temperature
unit_of_measurement: "°C"

- name: "ModbusAltherma4 - LWT Main Cooling Setpoint"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_main_cooling_setpoint
address: 1
min_value: 15

- name: "ModbusAltherma4 - Operation Mode Set"
unique_id: modbusaltherma4_operation_mode_set

- name: "ModbusAltherma4 - Space Heating Cooling OnOff"
unique_id: modbusaltherma4_space_heating_cooling_onoff
address: 3

- name: "ModbusAltherma4 - Room Heating Setpoint Main"
unique_id: modbusaltherma4_room_heating_setpoint_main
address: 5
min_value: 12
max_value: 30

- name: "ModbusAltherma4 - Room Cooling Setpoint Main"
unique_id: modbusaltherma4_room_cooling_setpoint_main
address: 6

- name: "ModbusAltherma4 - Quiet Mode"
unique_id: modbusaltherma4_quiet_mode

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Reheat Setpoint"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_reheat_setpoint
address: 9
min_value: 30
max_value: 85

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Booster (Powerfull) Mode OnOff"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_booster_mode_onoff
address: 12

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Boost Setpoint"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_boost_setpoint
address: 13
scale: 0.01

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Single Heatup OnOff"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_single_heatup_onoff
address: 14

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Single Heatup Setpoint"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_single_heatup_setpoint
address: 15

- name: "ModbusAltherma4 - Weather-dependent mode Main LWT Heating setpoint offset"
unique_id: modbusaltherma4_main_heating_offset
address: 53

- name: "ModbusAltherma4 - Weather-dependent mode Main LWT Cooling setpoint offset"
unique_id: modbusaltherma4_main_cooling_offset
address: 54

- name: "ModbusAltherma4 - Smart Grid Operation Mode"
unique_id: modbusaltherma4_smart_grid_mode
address: 55

- name: "ModbusAltherma4 - General Power Limit"
unique_id: modbusaltherma4_general_power_limit
address: 57
data_type: uint16
unit_of_measurement: "kW"

- name: "ModbusAltherma4 - LWT Add Heating Setpoint"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_add_heating_setpoint
address: 62
min_value: 3

- name: "ModbusAltherma4 - LWT Add Cooling Setpoint"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_add_cooling_setpoint
address: 63

- name: "ModbusAltherma4 - Weather-dependent mode Add LWT Heating setpoint offset"
unique_id: modbusaltherma4_add_heating_offset
address: 65

- name: "ModbusAltherma4 - Weather-dependent mode Add LWT Cooling setpoint offset"
unique_id: modbusaltherma4_add_cooling_offset
address: 66

- name: "ModbusAltherma4 - Weather Dependent mode Heating Main"
unique_id: modbusaltherma4_weather_dependent_heating_main
address: 67

- name: "ModbusAltherma4 - Weather Dependent mode Cooling Main"
unique_id: modbusaltherma4_weather_dependent_cooling_main
address: 68

- name: "ModbusAltherma4 - Weather Dependent mode Heating Add"
unique_id: modbusaltherma4_weather_dependent_heating_add
address: 70

- name: "ModbusAltherma4 - Weather Dependent mode Cooling Add"
unique_id: modbusaltherma4_weather_dependent_cooling_add
address: 71

- name: "ModbusAltherma4 - Thermostat Request Main"
unique_id: modbusaltherma4_thermostat_request_main
address: 73

- name: "ModbusAltherma4 - Thermostat Request Add"
unique_id: modbusaltherma4_thermostat_request_add
address: 74

- name: "ModbusAltherma4 - Room Heating Setpoint Main Precise"
unique_id: modbusaltherma4_room_heating_setpoint_main_precise
address: 75

- name: "ModbusAltherma4 - Room Cooling Setpoint Main Precise"
unique_id: modbusaltherma4_room_cooling_setpoint_main_precise
address: 76

- name: "ModbusAltherma4 - Room Heating Setpoint Add"
unique_id: modbusaltherma4_room_heating_setpoint_add
address: 77

- name: "ModbusAltherma4 - Room Cooling Setpoint Add"
unique_id: modbusaltherma4_room_cooling_setpoint_add
address: 78

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Mode Setting"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_mode_setting
address: 79

# INPUT (Read Only)
- name: "ModbusAltherma4 - Unit Abnormality"
unique_id: modbusaltherma4_unit_abnormality
address: 20

- name: "ModbusAltherma4 - Unit Abnormality Code"
unique_id: modbusaltherma4_unit_abnormality_code
address: 21
data_type: string
count: 1

- name: "ModbusAltherma4 - Unit Abnormality Subcode"
unique_id: modbusaltherma4_unit_abnormality_subcode
address: 22

- name: "ModbusAltherma4 - Circulation Pump Running"
unique_id: modbusaltherma4_circulation_pump_running
address: 29

- name: "ModbusAltherma4 - Compressor Run"
unique_id: modbusaltherma4_compressor_run
address: 30

- name: "ModbusAltherma4 - Booster Heater Run"
unique_id: modbusaltherma4_booster_heater_run
address: 31

- name: "ModbusAltherma4 - Disinfection Operation"
unique_id: modbusaltherma4_disinfection_operation
address: 32

- name: "ModbusAltherma4 - Defrost/Restart"
unique_id: modbusaltherma4_defrost_restart
address: 34

- name: "ModbusAltherma4 - Hot Start"
unique_id: modbusaltherma4_hot_start
address: 35

- name: "ModbusAltherma4 - Three Way Valve"
unique_id: modbusaltherma4_three_way_valve
address: 36

- name: "ModbusAltherma4 - Operation Mode"
unique_id: modbusaltherma4_operation_mode
address: 37

- name: "ModbusAltherma4 - Leaving Water Temp Plate Heat Exchanger"
unique_id: modbusaltherma4_leaving_water_temp_phe

- name: "ModbusAltherma4 - Leaving Water Temp Backup Heater"
unique_id: modbusaltherma4_leaving_water_temp_buh
address: 40

- name: "ModbusAltherma4 - Return Water Temp"
unique_id: modbusaltherma4_return_water_temp
address: 41

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Temp"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_temp
address: 42

- name: "ModbusAltherma4 - Outside Air Temp"
unique_id: modbusaltherma4_outside_air_temp
address: 43

- name: "ModbusAltherma4 - Liquid Refrigerant Temp"
unique_id: modbusaltherma4_liquid_refrigerant_temp
address: 44

- name: "ModbusAltherma4 - Flow Rate"
unique_id: modbusaltherma4_flow_rate
address: 48
precision: 1
device_class: volume_flow_rate
unit_of_measurement: "L/min"

- name: "ModbusAltherma4 - Remote Controller Room Temp Main"
unique_id: modbusaltherma4_remote_controller_room_temp_main
address: 49

- name: "ModbusAltherma4 - Heatpump Power Consumption"
unique_id: modbusaltherma4_heatpump_power_consumption
address: 50
device_class: power

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Normal Operation"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_normal_operation
address: 51

- name: "ModbusAltherma4 - Space Heating Cooling Operation"
unique_id: modbusaltherma4_space_heating_cooling_operation
address: 52

- name: "ModbusAltherma4 - Main Heating Setpoint Lower Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_main_heating_setpoint_lower_limit

- name: "ModbusAltherma4 - Main Heating Setpoint Uppoer Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_main_heating_setpoint_upper_limit

- name: "ModbusAltherma4 - Main Cooling Setpoint Lower Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_main_cooling_setpoint_lower_limit

- name: "ModbusAltherma4 - Main Cooling Setpoint Uppoer Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_main_cooling_setpoint_upper_limit
address: 56

- name: "ModbusAltherma4 - Add Heating Setpoint Lower Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_add_heating_setpoint_lower_limit

- name: "ModbusAltherma4 - Add Heating Setpoint Uppoer Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_add_heating_setpoint_upper_limit
address: 58

- name: "ModbusAltherma4 - Add Cooling Setpoint Lower Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_add_cooling_setpoint_lower_limit
address: 59

- name: "ModbusAltherma4 - Add Cooling Setpoint Uppoer Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_add_cooling_setpoint_upper_limit
address: 60

- name: "ModbusAltherma4 - Disinfection State"
unique_id: modbusaltherma4_disinfection_state

- name: "ModbusAltherma4 - Holiday Mode"
unique_id: modbusaltherma4_holiday_mode

- name: "ModbusAltherma4 - Demand Response Mode"
unique_id: modbusaltherma4_demand_response_mode
address: 64

- name: "ModbusAltherma4 - Bypass Valve Position"
unique_id: modbusaltherma4_bypass_valve_position
unit_of_measurement: "%"

- name: "ModbusAltherma4 - Tank Valve Position"
unique_id: modbusaltherma4_tank_valve_position

- name: "ModbusAltherma4 - Circulation Pump Speed"
unique_id: modbusaltherma4_circulation_pump_speed

- name: "ModbusAltherma4 - Mixed pump PWM in mixing kit"
unique_id: modbusaltherma4_mixed_pump_pwm_in_mixing_kit

- name: "ModbusAltherma4 - Direct pump PWM in mixing kit"
unique_id: modbusaltherma4_direct_pump_pwm_in_mixing_kit
address: 69

- name: "ModbusAltherma4 - Mixing valve position in mixing kit"
unique_id: modbusaltherma4_mixing_valve_position_in_mixing_kit

- name: "ModbusAltherma4 - Mixing Leaving water Temp in mixing kit"
unique_id: modbusaltherma4_mixing_leaving_water_temp_in_mixing_kit

- name: "ModbusAltherma4 - Space heating/cooling target for Main zone in mixing kit"
unique_id: modbusaltherma4_mixing_target_temp_main_in_mixing_kit
address: 72

- name: "ModbusAltherma4 - Leaving Water Temp pre-PHE Outdoor"
unique_id: modbusaltherma4_leaving_water_temp_pre_phe_outdoor

- name: "ModbusAltherma4 - Leaving Water Temp Tank Valve"
unique_id: modbusaltherma4_leaving_water_temp_tank_valve

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Upper Temp"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_upper_temp

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Lower Temp"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_lower_temp

- name: "ModbusAltherma4 - Remote Controller Room Temp Add"
unique_id: modbusaltherma4_remote_controller_room_temp_add

- name: "ModbusAltherma4 - Water Pressure"
unique_id: modbusaltherma4_water_pressure
device_class: pressure
unit_of_measurement: "bar"

- name: "ModbusAltherma4 - Space heating/cooling target for Main zone"
unique_id: modbusaltherma4_main_zone_leaving_target

- name: "ModbusAltherma4 - Space heating/cooling target for Add zone"
unique_id: modbusaltherma4_add_zone_leaving_target
address: 80

- name: "ModbusAltherma4 - Abnormality Counter"
unique_id: modbusaltherma4_abnormality_counter
address: 81

- name: "ModbusAltherma4 - Unit Operation Mode"
unique_id: modbusaltherma4_unit_operation_mode
address: 82

- name: "ModbusAltherma4 - Room Heating Setpoint Lower Limit"
unique_id: modbusaltherma4_room_heating_setpoint_lower_limit
address: 83

- name: "ModbusAltherma4 - Room Heating Setpoint Upper Limit"
unique_id: modbusaltherma4_room_heating_setpoint_upper_limit
address: 84

- name: "ModbusAltherma4 - Room Cooling Setpoint Lower Limit"
unique_id: modbusaltherma4_room_cooling_setpoint_lower_limit
address: 85

- name: "ModbusAltherma4 - Room Cooling Setpoint Upper Limit"
unique_id: modbusaltherma4_room_cooling_setpoint_upper_limit
address: 86

# DISCRETE INPUT (Read Only)
binary_sensors:
- name: "ModbusAltherma4 - Shutoff Valve"
unique_id: modbusaltherma4_shutoff_valve
input_type: discrete_input

- name: "ModbusAltherma4 - Backup Heater Relay 1"
unique_id: modbusaltherma4_backup_heater_relay_1

- name: "ModbusAltherma4 - Backup Heater Relay 2"
unique_id: modbusaltherma4_backup_heater_relay_2

- name: "ModbusAltherma4 - Backup Heater Relay 3"
unique_id: modbusaltherma4_backup_heater_relay_3

- name: "ModbusAltherma4 - Backup Heater Relay 4"
unique_id: modbusaltherma4_backup_heater_relay_4
address: 4

- name: "ModbusAltherma4 - Backup Heater Relay 5"
unique_id: modbusaltherma4_backup_heater_relay_5

- name: "ModbusAltherma4 - Backup Heater Relay 6"
unique_id: modbusaltherma4_backup_heater_relay_6

- name: "ModbusAltherma4 - Booster Heater"
unique_id: modbusaltherma4_booster_heater
address: 7

- name: "ModbusAltherma4 - Tank Boiler"
unique_id: modbusaltherma4_tank_boiler

- name: "ModbusAltherma4 - Bivalent"
unique_id: modbusaltherma4_bivalent

address: 10

- name: "ModbusAltherma4 - Quiet Mode Active"
unique_id: modbusaltherma4_quiet_mode_active
address: 11

- name: "ModbusAltherma4 - Holiday Active"
unique_id: modbusaltherma4_holiday_active

- name: "ModbusAltherma4 - Antifrost Status"
unique_id: modbusaltherma4_antifrost_status

- name: "ModbusAltherma4 - Water Pipe Freeze Prevention"
unique_id: modbusaltherma4_water_pipe_freeze_prevention

- name: "ModbusAltherma4 - Defrost"
unique_id: modbusaltherma4_defrost
address: 16

address: 17

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Running"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_running
address: 18
device_class: running

- name: "ModbusAltherma4 - Main Zone Running"
unique_id: modbusaltherma4_main_zone_running
address: 19

- name: "ModbusAltherma4 - Add Zone Running"
unique_id: modbusaltherma4_add_zone_running

- name: "ModbusAltherma4 - Powerful Tank Heatup Request"
unique_id: modbusaltherma4_powerful_tank_heatup_request

- name: "ModbusAltherma4 - Manual Tank Heatup Request"
unique_id: modbusaltherma4_manual_tank_heatup_request

- name: "ModbusAltherma4 - Emergency Active"
unique_id: modbusaltherma4_emergency_active
address: 23
device_class: safety

address: 24

# COIL (Read/Write)
switches:
- name: "ModbusAltherma4 - DHW OnOff"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_onoff
write_type: coil
command_on: 1
command_off: 0
verify:

- name: "ModbusAltherma4 - Main Zone OnOff"
unique_id: modbusaltherma4_main_zone_onoff
verify:

- name: "ModbusAltherma4 - Add Zone OnOff"
unique_id: modbusaltherma4_add_zone_onoff
verify:

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:20
duinmunt schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:43:
Voor de Altherma 4 laat de Onecta-app de thermische opbrengst van dit en vorig jaar zien.
Maar in de Daikin Cloud API-documentatie (https://developer.cloud.daikineurope.com/) vind ik alleen energieverbruik en geen thermische output.

Dus ik vraag me af:
– Gebruikt de Onecta-app misschien een (nog) niet gedocumenteerde API-versie?
– Of haalt de app deze data via een andere methode op?

Weet iemand hoe de Onecta-app aan deze info komt?
Als we weten waar het vandaan komt, kunnen we het misschien ook toevoegen aan de Home Assistant-integratie.
Download even in HA de integration diagnostics en open een issue in het daikin_onecta project oo github, voeg ook even wat screenshots toe van de onecta app, dan kijk ik even welke data daikin levert.

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04:45
Vraagje: Is er bij jullie, die een Altherma 4 HF (230 liter boilervat) hebben ook een apart voorraadvat van 20 liter voor flowbewaking?
In een ons nieuw te bouwen huis wordt een Daikin Altherma 4 HF monoblok warmtepomp geplaatst (voor verwarmen en koelen). Het huis zal voorzien worden van in totaal zo'n 217 vierkante meter vloerverwarming over 2 verdiepingen. Is het dan nog nodig om een (los) extra voorraadvat van 20 liter te plaatsen voor flowbewaking?

• Rojado
RogerSch schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 05:02:
Vraagje: Is er bij jullie, die een Altherma 4 HF (230 liter boilervat) hebben ook een apart voorraadvat van 20 liter voor flowbewaking?
In een ons nieuw te bouwen huis wordt een Daikin Altherma 4 HF monoblok warmtepomp geplaatst (voor verwarmen en koelen). Het huis zal voorzien worden van in totaal zo'n 217 vierkante meter vloerverwarming over 2 verdiepingen. Is het dan nog nodig om een (los) extra voorraadvat van 20 liter te plaatsen voor flowbewaking?
Dit betreft waarschijnlijk een 20 liter vat in de retourleiding. Zo ik heb vernomen heeft Daikin dat altijd voorgeschreven en dat doen ze om wat extra volume te creëren en dat helpt in eerste instantie mee bij een defrost actie. Gekeken naar jouw vvw meters zou dat niet direct nodig zijn. Maar het is dus mede een Daikin voorschrift zo ik begreep. Hier is dat ook zo gemaakt.

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:33
RogerSch schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 05:02:
Is het nodig? Als er altijd genoeg vloerverwarming open staat dan is het niet nodig.
Dit doen installateurs vaak om zichzelf in te dekken voor als er klachten komen.

• mxjsptlk
BurnoutVmax schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:26:
[...]

Modbus.yaml aanmaken met;

# Daikin Altherma 4 Modbus Configuration

- name: modbusaltherma4
type: tcp
host: 192.168.x.x # ZELF INVULLEN, IP NUMMER DIE OP DE ETHERNET POORT STAAT
port: 502
delay: 0
timeout: 5
retries: 3

climates:
- name: "ModbusAltherma4 - Main Zone LWT"
unique_id: modbusaltherma4_main_zone_lwt
current_temp_scale: 0.01
temperature_unit: C
min_temp: 12
max_temp: 35
temp_step: 1
target_temp_register: 0
target_temp_scale: 1

hvac_onoff_register: 3

hvac_mode_register:
values:
state_auto: 0
state_heat: 1
state_cool: 2
fan_mode_register:
values:
state_fan_on: 0
state_fan_low: 2
state_fan_auto: 1

# HOLDING (Read/Write)
sensors:
- name: "ModbusAltherma4 - LWT Main Heating Setpoint"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_main_heating_setpoint
min_value: 10

- name: "ModbusAltherma4 - LWT Main Cooling Setpoint"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_main_cooling_setpoint
min_value: 15

- name: "ModbusAltherma4 - Operation Mode Set"
unique_id: modbusaltherma4_operation_mode_set

- name: "ModbusAltherma4 - Space Heating Cooling OnOff"
unique_id: modbusaltherma4_space_heating_cooling_onoff

- name: "ModbusAltherma4 - Room Heating Setpoint Main"
unique_id: modbusaltherma4_room_heating_setpoint_main

- name: "ModbusAltherma4 - Room Cooling Setpoint Main"
unique_id: modbusaltherma4_room_cooling_setpoint_main

- name: "ModbusAltherma4 - Quiet Mode"
unique_id: modbusaltherma4_quiet_mode

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Reheat Setpoint"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_reheat_setpoint

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Booster (Powerfull) Mode OnOff"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_booster_mode_onoff

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Boost Setpoint"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_boost_setpoint

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Single Heatup OnOff"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_single_heatup_onoff

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Single Heatup Setpoint"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_single_heatup_setpoint

- name: "ModbusAltherma4 - Weather-dependent mode Main LWT Heating setpoint offset"
unique_id: modbusaltherma4_main_heating_offset

- name: "ModbusAltherma4 - Weather-dependent mode Main LWT Cooling setpoint offset"
unique_id: modbusaltherma4_main_cooling_offset

- name: "ModbusAltherma4 - Smart Grid Operation Mode"
unique_id: modbusaltherma4_smart_grid_mode

- name: "ModbusAltherma4 - General Power Limit"
unique_id: modbusaltherma4_general_power_limit

- name: "ModbusAltherma4 - LWT Add Heating Setpoint"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_add_heating_setpoint

- name: "ModbusAltherma4 - LWT Add Cooling Setpoint"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_add_cooling_setpoint

- name: "ModbusAltherma4 - Weather-dependent mode Add LWT Heating setpoint offset"
unique_id: modbusaltherma4_add_heating_offset

- name: "ModbusAltherma4 - Weather-dependent mode Add LWT Cooling setpoint offset"
unique_id: modbusaltherma4_add_cooling_offset

- name: "ModbusAltherma4 - Weather Dependent mode Heating Main"
unique_id: modbusaltherma4_weather_dependent_heating_main

- name: "ModbusAltherma4 - Weather Dependent mode Cooling Main"
unique_id: modbusaltherma4_weather_dependent_cooling_main

- name: "ModbusAltherma4 - Weather Dependent mode Heating Add"
unique_id: modbusaltherma4_weather_dependent_heating_add

- name: "ModbusAltherma4 - Weather Dependent mode Cooling Add"
unique_id: modbusaltherma4_weather_dependent_cooling_add

- name: "ModbusAltherma4 - Thermostat Request Main"
unique_id: modbusaltherma4_thermostat_request_main

- name: "ModbusAltherma4 - Thermostat Request Add"
unique_id: modbusaltherma4_thermostat_request_add

- name: "ModbusAltherma4 - Room Heating Setpoint Main Precise"
unique_id: modbusaltherma4_room_heating_setpoint_main_precise

- name: "ModbusAltherma4 - Room Cooling Setpoint Main Precise"
unique_id: modbusaltherma4_room_cooling_setpoint_main_precise

- name: "ModbusAltherma4 - Room Heating Setpoint Add"
unique_id: modbusaltherma4_room_heating_setpoint_add

- name: "ModbusAltherma4 - Room Cooling Setpoint Add"
unique_id: modbusaltherma4_room_cooling_setpoint_add

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Mode Setting"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_mode_setting

# INPUT (Read Only)
- name: "ModbusAltherma4 - Unit Abnormality"
unique_id: modbusaltherma4_unit_abnormality

- name: "ModbusAltherma4 - Unit Abnormality Code"
unique_id: modbusaltherma4_unit_abnormality_code
data_type: string
count: 1

- name: "ModbusAltherma4 - Unit Abnormality Subcode"
unique_id: modbusaltherma4_unit_abnormality_subcode

address: 29

address: 30

- name: "ModbusAltherma4 - Booster Heater Run"
unique_id: modbusaltherma4_booster_heater_run
address: 31

address: 32

- name: "ModbusAltherma4 - Defrost/Restart"
unique_id: modbusaltherma4_defrost_restart
address: 34

address: 35

- name: "ModbusAltherma4 - Three Way Valve"
unique_id: modbusaltherma4_three_way_valve
address: 36

- name: "ModbusAltherma4 - Operation Mode"
unique_id: modbusaltherma4_operation_mode
address: 37

- name: "ModbusAltherma4 - Leaving Water Temp Plate Heat Exchanger"
unique_id: modbusaltherma4_leaving_water_temp_phe

- name: "ModbusAltherma4 - Leaving Water Temp Backup Heater"
unique_id: modbusaltherma4_leaving_water_temp_buh
address: 40

- name: "ModbusAltherma4 - Return Water Temp"
unique_id: modbusaltherma4_return_water_temp
address: 41

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Temp"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_temp
address: 42

- name: "ModbusAltherma4 - Outside Air Temp"
unique_id: modbusaltherma4_outside_air_temp
address: 43

- name: "ModbusAltherma4 - Liquid Refrigerant Temp"
unique_id: modbusaltherma4_liquid_refrigerant_temp
address: 44

- name: "ModbusAltherma4 - Flow Rate"
unique_id: modbusaltherma4_flow_rate
address: 48
precision: 1
device_class: volume_flow_rate
unit_of_measurement: "L/min"

- name: "ModbusAltherma4 - Remote Controller Room Temp Main"
unique_id: modbusaltherma4_remote_controller_room_temp_main
address: 49

- name: "ModbusAltherma4 - Heatpump Power Consumption"
unique_id: modbusaltherma4_heatpump_power_consumption
address: 50
device_class: power

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Normal Operation"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_normal_operation
address: 51

- name: "ModbusAltherma4 - Space Heating Cooling Operation"
unique_id: modbusaltherma4_space_heating_cooling_operation
address: 52

- name: "ModbusAltherma4 - Main Heating Setpoint Lower Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_main_heating_setpoint_lower_limit

- name: "ModbusAltherma4 - Main Heating Setpoint Uppoer Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_main_heating_setpoint_upper_limit

- name: "ModbusAltherma4 - Main Cooling Setpoint Lower Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_main_cooling_setpoint_lower_limit

- name: "ModbusAltherma4 - Main Cooling Setpoint Uppoer Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_main_cooling_setpoint_upper_limit
address: 56

- name: "ModbusAltherma4 - Add Heating Setpoint Lower Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_add_heating_setpoint_lower_limit

- name: "ModbusAltherma4 - Add Heating Setpoint Uppoer Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_add_heating_setpoint_upper_limit
address: 58

- name: "ModbusAltherma4 - Add Cooling Setpoint Lower Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_add_cooling_setpoint_lower_limit
address: 59

- name: "ModbusAltherma4 - Add Cooling Setpoint Uppoer Limit"
unique_id: modbusaltherma4_lwt_add_cooling_setpoint_upper_limit
address: 60

- name: "ModbusAltherma4 - Disinfection State"
unique_id: modbusaltherma4_disinfection_state

- name: "ModbusAltherma4 - Holiday Mode"
unique_id: modbusaltherma4_holiday_mode

- name: "ModbusAltherma4 - Demand Response Mode"
unique_id: modbusaltherma4_demand_response_mode
address: 64

- name: "ModbusAltherma4 - Bypass Valve Position"
unique_id: modbusaltherma4_bypass_valve_position

- name: "ModbusAltherma4 - Tank Valve Position"
unique_id: modbusaltherma4_tank_valve_position

- name: "ModbusAltherma4 - Circulation Pump Speed"
unique_id: modbusaltherma4_circulation_pump_speed

- name: "ModbusAltherma4 - Mixed pump PWM in mixing kit"
unique_id: modbusaltherma4_mixed_pump_pwm_in_mixing_kit

- name: "ModbusAltherma4 - Direct pump PWM in mixing kit"
unique_id: modbusaltherma4_direct_pump_pwm_in_mixing_kit
address: 69

- name: "ModbusAltherma4 - Mixing valve position in mixing kit"
unique_id: modbusaltherma4_mixing_valve_position_in_mixing_kit

- name: "ModbusAltherma4 - Mixing Leaving water Temp in mixing kit"
unique_id: modbusaltherma4_mixing_leaving_water_temp_in_mixing_kit

- name: "ModbusAltherma4 - Space heating/cooling target for Main zone in mixing kit"
unique_id: modbusaltherma4_mixing_target_temp_main_in_mixing_kit
address: 72

- name: "ModbusAltherma4 - Leaving Water Temp pre-PHE Outdoor"
unique_id: modbusaltherma4_leaving_water_temp_pre_phe_outdoor

- name: "ModbusAltherma4 - Leaving Water Temp Tank Valve"
unique_id: modbusaltherma4_leaving_water_temp_tank_valve

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Upper Temp"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_upper_temp

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Lower Temp"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_lower_temp

- name: "ModbusAltherma4 - Remote Controller Room Temp Add"
unique_id: modbusaltherma4_remote_controller_room_temp_add

- name: "ModbusAltherma4 - Water Pressure"
unique_id: modbusaltherma4_water_pressure
device_class: pressure
unit_of_measurement: "bar"

- name: "ModbusAltherma4 - Space heating/cooling target for Main zone"
unique_id: modbusaltherma4_main_zone_leaving_target

- name: "ModbusAltherma4 - Space heating/cooling target for Add zone"
unique_id: modbusaltherma4_add_zone_leaving_target
address: 80

- name: "ModbusAltherma4 - Abnormality Counter"
unique_id: modbusaltherma4_abnormality_counter
address: 81

- name: "ModbusAltherma4 - Unit Operation Mode"
unique_id: modbusaltherma4_unit_operation_mode
address: 82

- name: "ModbusAltherma4 - Room Heating Setpoint Lower Limit"
unique_id: modbusaltherma4_room_heating_setpoint_lower_limit
address: 83

- name: "ModbusAltherma4 - Room Heating Setpoint Upper Limit"
unique_id: modbusaltherma4_room_heating_setpoint_upper_limit
address: 84

- name: "ModbusAltherma4 - Room Cooling Setpoint Lower Limit"
unique_id: modbusaltherma4_room_cooling_setpoint_lower_limit
address: 85

- name: "ModbusAltherma4 - Room Cooling Setpoint Upper Limit"
unique_id: modbusaltherma4_room_cooling_setpoint_upper_limit
address: 86

# DISCRETE INPUT (Read Only)
binary_sensors:
- name: "ModbusAltherma4 - Shutoff Valve"
unique_id: modbusaltherma4_shutoff_valve

- name: "ModbusAltherma4 - Backup Heater Relay 1"
unique_id: modbusaltherma4_backup_heater_relay_1

- name: "ModbusAltherma4 - Backup Heater Relay 2"
unique_id: modbusaltherma4_backup_heater_relay_2

- name: "ModbusAltherma4 - Backup Heater Relay 3"
unique_id: modbusaltherma4_backup_heater_relay_3

- name: "ModbusAltherma4 - Backup Heater Relay 4"
unique_id: modbusaltherma4_backup_heater_relay_4
address: 4

- name: "ModbusAltherma4 - Backup Heater Relay 5"
unique_id: modbusaltherma4_backup_heater_relay_5

- name: "ModbusAltherma4 - Backup Heater Relay 6"
unique_id: modbusaltherma4_backup_heater_relay_6

- name: "ModbusAltherma4 - Booster Heater"
unique_id: modbusaltherma4_booster_heater
address: 7

- name: "ModbusAltherma4 - Tank Boiler"
unique_id: modbusaltherma4_tank_boiler

- name: "ModbusAltherma4 - Bivalent"
unique_id: modbusaltherma4_bivalent

address: 10

- name: "ModbusAltherma4 - Quiet Mode Active"
unique_id: modbusaltherma4_quiet_mode_active
address: 11

- name: "ModbusAltherma4 - Holiday Active"
unique_id: modbusaltherma4_holiday_active

- name: "ModbusAltherma4 - Antifrost Status"
unique_id: modbusaltherma4_antifrost_status

- name: "ModbusAltherma4 - Water Pipe Freeze Prevention"
unique_id: modbusaltherma4_water_pipe_freeze_prevention

- name: "ModbusAltherma4 - Defrost"
unique_id: modbusaltherma4_defrost
address: 16

address: 17

- name: "ModbusAltherma4 - DHW Running"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_running
address: 18

- name: "ModbusAltherma4 - Main Zone Running"
unique_id: modbusaltherma4_main_zone_running
address: 19

- name: "ModbusAltherma4 - Add Zone Running"
unique_id: modbusaltherma4_add_zone_running

- name: "ModbusAltherma4 - Powerful Tank Heatup Request"
unique_id: modbusaltherma4_powerful_tank_heatup_request

- name: "ModbusAltherma4 - Manual Tank Heatup Request"
unique_id: modbusaltherma4_manual_tank_heatup_request

- name: "ModbusAltherma4 - Emergency Active"
unique_id: modbusaltherma4_emergency_active
address: 23
device_class: safety

address: 24

# COIL (Read/Write)
switches:
- name: "ModbusAltherma4 - DHW OnOff"
unique_id: modbusaltherma4_dhw_onoff
verify:

- name: "ModbusAltherma4 - Main Zone OnOff"
unique_id: modbusaltherma4_main_zone_onoff
verify:

- name: "ModbusAltherma4 - Add Zone OnOff"
unique_id: modbusaltherma4_add_zone_onoff
verify:
ik heb geen menu 8.7
ook niet als ik het installateurs menu inschakel.

• duinmunt
mxjsptlk schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:32:
[...]

ik heb geen menu 8.7
ook niet als ik het installateurs menu inschakel.
In het menu "[8] Aansluitbaarheid" mis ik de laatste drie menu-items.
Waarschijnlijk komt dit door de softwareversie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1W2loDjigiZiijGRtCq0YGb0qI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MzAUWgWGs4lIMP9qHUebpA6V.jpg?f=user_large

• BurnoutVmax
duinmunt schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:59:
[...]

In het menu "[8] Aansluitbaarheid" mis ik de laatste drie menu-items.
Waarschijnlijk komt dit door de softwareversie.
[Afbeelding]
Klopt. Ik heb MMI software versie 2.20
Deze zou je via je installateur kunnen opvragen.
Ik heb zelf geen account om zelf software te kunnen downloaden. Die aanvraag is door Daikin afgewezen omdat ik geen installateur ben.

• mxjsptlk
BurnoutVmax schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:41:
[...]

Klopt. Ik heb MMI software versie 2.20
Deze zou je via je installateur kunnen opvragen.
Ik heb zelf geen account om zelf software te kunnen downloaden. Die aanvraag is door Daikin afgewezen omdat ik geen installateur ben.
kan ik die dan zelf upgraden? of moet de installateur daar voor komen?

• BurnoutVmax
Rojado schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 05:36:
[...]

Dit betreft waarschijnlijk een 20 liter vat in de retourleiding. Zo ik heb vernomen heeft Daikin dat altijd voorgeschreven en dat doen ze om wat extra volume te creëren en dat helpt in eerste instantie mee bij een defrost actie. Gekeken naar jouw vvw meters zou dat niet direct nodig zijn. Maar het is dus mede een Daikin voorschrift zo ik begreep. Hier is dat ook zo gemaakt.
Klopt. Ook bij mij is er een grijs 20l buffervat (serieel) in de retour opgenomen, ondanks dat ik ook een vloerverwarming heb (6 groepen die allemaal geheel open staan).
Ook hangt er nog een rood buffervat aan de installatie.

• BurnoutVmax
mxjsptlk schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:42:
[...]

kan ik die dan zelf upgraden? of moet de installateur daar voor komen?
Is niet heel moeilijk. Fat32 geformateerde USB stick met de software aansluiten op de linker USB poort.
Bij mij heeft de installateur dit gedaan (na problemen en storingen) voordat Daikin ernaar wilde kijken.

• Gert12
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:53
De Altherma 4 is door Daikin op 10 december in bedrijf gesteld. .Desinfectie run gefaald met gevolg de warmwater tank wordt uitbedrijf gesteld. Na reset en nieuwe legionella run bij hogere buiten temperaturen zijn storingen weg. SWW temperatuur van 50 naar 53 graden.

[ Voor 56% gewijzigd door Gert12 op 30-12-2025 16:03 ]

• duinmunt
jwillemsen schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:27:
[...]

Download even in HA de integration diagnostics en open een issue in het daikin_onecta project oo github, voeg ook even wat screenshots toe van de onecta app, dan kijk ik even welke data daikin levert.
https://github.com/jwillemsen/daikin_onecta/issues/598

• danny.s
sjoneah schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:22:
[...]

Ik denk toch dat er bij ons dan iets mis is met installatie/instellingen. Hier gaat het watervat van 57 graden naar 15 graden na één bad.

Zal eens kijken naar de instellingen. Alle tips zijn nog steeds welkom.
15 graden wilt niet zeggen dat de tank helemaal leeg is. Stel de sensor zit ergens halverwege, en met het vullen van het bad gebruik je net iets meer dan de helft van de tank. De sensor zit dan in de koudste onderste helft, terwijl er mogelijk boven nog voldoende warm water zit. Ik heb hier al regelmatig gewoon warm gedoucht terwijl SWW minder dan 20gr was.

• sjoneah
danny.s schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:43:
[...]

15 graden wilt niet zeggen dat de tank helemaal leeg is. Stel de sensor zit ergens halverwege, en met het vullen van het bad gebruik je net iets meer dan de helft van de tank. De sensor zit dan in de koudste onderste helft, terwijl er mogelijk boven nog voldoende warm water zit. Ik heb hier al regelmatig gewoon warm gedoucht terwijl SWW minder dan 20gr was.
Bedankt voor je reactie en klopt uiteraard. Maar in dit geval staan alle drie de temperatuursensoren op 10-15 graden en komt er helaas koud water uit de kraan.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:07
sjoneah schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:01:
[...]

Bedankt voor je reactie en klopt uiteraard. Maar in dit geval staan alle drie de temperatuursensoren op 10-15 graden en komt er helaas koud water uit de kraan.
Dan moet je slimmer opwarmen.
Bv de hysterese lager zetten zodat de SWW run vaker wordt gedaan. Tijdens de SWW run gaat de gelaagdheid ook even door elkaar aangezien de spiraal tot laag zit.
Zorgen dat je SWW run doet voor badmomenten.
Eigenlijk zou de Altherma 4 op compressor het water wel op 60C moeten kunnen krijgen.
Toch?
(Bv een Arotherm plus op R290 kan dit wel)

• sjoneah
Technician- schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:39:
[...]

Dan moet je slimmer opwarmen.
Bv de hysterese lager zetten zodat de SWW run vaker wordt gedaan. Tijdens de SWW run gaat de gelaagdheid ook even door elkaar aangezien de spiraal tot laag zit.
Zorgen dat je SWW run doet voor badmomenten.
Eigenlijk zou de Altherma 4 op compressor het water wel op 60C moeten kunnen krijgen.
Toch?
(Bv een Arotherm plus op R290 kan dit wel)
We hebben de afgelopen dagen al veel verschillende dingen geprobeerd: hysterese aangepast, temperatuur opnieuw opwarmen omhoog gezet en volgens programma opwarmen om 12:00 en 00:00. Handmatig verwarmen voor het bad. En dat brengt ons nog steeds op het maximaal haalbare dat na een bad en 6 minuten douchen de 230l tank leeg is. Enige wat we nog zullen proberen is de functie krachtig verwarmen inschakelen als we beginnen met het vullen van het bad. Toch verwacht ik daarmee maar een paar minuten extra douchen.

Mijn idee op dit moment (zeker nog in onderzoek) is een 2e warmtepompboiler om tot een totaalvolume van 400 of 500 liter te komen, in serie. Dus verdeeld over twee vaten. Is flink overdreven, maar dan weten we zeker dat je warm zit en het huis ook klaar hebt voor toekomstige gezinnen. Bijkomend voordeel is dat we dan ook beide tanks op bijv. 47 graden kunnen houden in plaats van 57-65 graden die we nu dan moeten aanhouden voor het gewenste comfort.

Vannacht heeft de Altherma 4 volle bak 6 uur lang de tijd nodig gehad om de 230l warmwatertank weer op te warmen. Al die tijd is er geen ruimteverwarming en is de ruimte behoorlijk afgekoeld geraakt.

Als we de extra boiler eerst op het koude water aansluiten en daarna de altherma. Dan zal voor het reguliere douchewerk de extra boiler aanspreken. En pas bij twee keer bad vullen op een dagdeel komt de altherma in beeld. Daardoor hopelijk ook meer comfort op onze ruimteverwarming door de Altherma met onze radiatoren.

• PJ_DnB
sjoneah schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:10:
[...]

Vannacht heeft de Altherma 4 volle bak 6 uur lang de tijd nodig gehad om de 230l warmwatertank weer op te warmen. Al die tijd is er geen ruimteverwarming en is de ruimte behoorlijk afgekoeld geraakt.
Volgens de technische datasheets zou dat maar +- 2 uur mogen duren, weet niet wat voor temperatuur buiten je had op dat moment? Naar mijn gevoel klopt er toch nog iets niet aan jouw installatie, is de performantie voor verwarmen wel naar verwachting?

• Technician-
[...]

We hebben de afgelopen dagen al veel verschillende dingen geprobeerd: hysterese aangepast, temperatuur opnieuw opwarmen omhoog gezet en volgens programma opwarmen om 12:00 en 00:00. Handmatig verwarmen voor het bad. En dat brengt ons nog steeds op het maximaal haalbare dat na een bad en 6 minuten douchen de 230l tank leeg is. Enige wat we nog zullen proberen is de functie krachtig verwarmen inschakelen als we beginnen met het vullen van het bad. Toch verwacht ik daarmee maar een paar minuten extra douchen.

Mijn idee op dit moment (zeker nog in onderzoek) is een 2e warmtepompboiler om tot een totaalvolume van 400 of 500 liter te komen, in serie. Dus verdeeld over twee vaten. Is flink overdreven, maar dan weten we zeker dat je warm zit en het huis ook klaar hebt voor toekomstige gezinnen. Bijkomend voordeel is dat we dan ook beide tanks op bijv. 47 graden kunnen houden in plaats van 57-65 graden die we nu dan moeten aanhouden voor het gewenste comfort.

Als we de extra boiler eerst op het koude water aansluiten en daarna de altherma. Dan zal voor het reguliere douchewerk de extra boiler aanspreken. En pas bij twee keer bad vullen op een dagdeel komt de altherma in beeld. Daardoor hopelijk ook meer comfort op onze ruimteverwarming door de Altherma met onze radiatoren.
Mensen met een bad zou ik nooit een 230L boiler aanbieden, dat is gewoon te weinig als je na bad nog wil douchen.
Maar 6u opwarmen dat kan niet, moet binnen 2 uur kunnen.

• kokpol
[...]

Als hij er 6 uur over heeft gedaan dan zou ik toch maar eens goed kijken naar je installatie. Hier is een 300L met de huidige temperaturen rond het vriespunt met een uur weer op temperatuur (50). Wellicht kan je je driewegklep eens checken

• duinmunt
Training for Installers: How to Perform an MMI Software Update on Daikin Altherma 4.
https://www.youtube.com/watch?v=2pylhM3rtD8

• BurnoutVmax
duinmunt schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:12:
Training for Installers: How to Perform an MMI Software Update on Daikin Altherma 4.
https://www.youtube.com/watch?v=2pylhM3rtD8
zoals ik al zei, erg simpel...

Als iemand weet waar je de software zelf kunt downloaden (of daarvoor een werkende login heeft), dan houd ik me aanbevolen ;-)

• mxjsptlk
BurnoutVmax schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:44:
[...]

zoals ik al zei, erg simpel...

Als iemand weet waar je de software zelf kunt downloaden (of daarvoor een werkende login heeft), dan houd ik me aanbevolen ;-)
+1 ik hou mij ook graag aanbevolen.

ikzelf zit blijkbaar op 1.3.0
zit daar geen auto update op? via de onecta app?

hebben jullie trouwens ook dat sommige data niet beschikbaar is? bij mij is bijvoorbeeld het modelnummer van mijn buitenunit niet zichtbaar. en andere dingen.

• mxjsptlk
https://www.daikin.de/de_...3hht_update.html#download

hier staat ook de altherma 4 update bij...

• BurnoutVmax
mxjsptlk schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:51:
[...]

+1 ik hou mij ook graag aanbevolen.

ikzelf zit blijkbaar op 1.3.0
zit daar geen auto update op? via de onecta app?

hebben jullie trouwens ook dat sommige data niet beschikbaar is? bij mij is bijvoorbeeld het modelnummer van mijn buitenunit niet zichtbaar. en andere dingen.
Ik draai de 2.20 versie al een tijdje. Dan is het modelnummer van de buitenunit ook correct zichtbaar (en heb je modbus).
Wel is de touchscreen van de MMI héél slecht. Ik doe er bijna 5 minuten over om de installateurscode in te geven. De calibratie is heel erg slecht en wijkt per regel ook weer af.
Is de touchscreen bij iedereen zo vreselijk slecht?

• mxjsptlk
BurnoutVmax schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:16:
[...]

Ik draai de 2.20 versie al een tijdje. Dan is het modelnummer van de buitenunit ook correct zichtbaar (en heb je modbus).
Wel is de touchscreen van de MMI héél slecht. Ik doe er bijna 5 minuten over om de installateurscode in te geven. De calibratie is heel erg slecht en wijkt per regel ook weer af.
Is de touchscreen bij iedereen zo vreselijk slecht?
ja, bij mij is die ook echt vreselijk. dat hadden ze wel beter kunnen doen.

• sjoneah
Inmiddels hier ook software versie 2.20 en de Modbus (volgens de hier geplaatste configuratie, dank daarvoor!) actief.

Qua prestaties komen we achter paar interessante zaken:
We hadden een 8kW besteld, maar er staat hier dus een 10kW buitenunit door fout installateur. Mijn vermoeden is dat deze niet zijn gehele vermogen kwijt kan. Daardoor veel pendelgedrag, helemaal als we ook boven dan nog de radiatoren met thermostaatkranen verder dichtzetten. Volgens mij is de oplossing: extra radiator woonkamer om zo aan 10kW afgiftesysteem te komen en verder de radiatoren boven waterzijdig inregelen en overstappen naar handbediende kranen. Als we nu alle thermostaatkranen radiatoren boven openzetten, dan komt het gehele systeem best wel goed in bedrijf en dan hebben we ook veel minder last van te weinig warm tapwater. Alleen bovenverdieping echt een sauna en beneden net aan 20,5 graden (insteltemperatuur). Ik zie nu in de data via ESPAltherma dat er veel te veel geswitched wordt tussen ruimteverwarming, warm tapwater en soms defrosts als we de radiatorkranen dicht laten. Mijn interpretatie: de altherma4 kiest ervoor om SWW op te warmen, ziet dan heel snel de ruimtetemperatuur dalen, gaat daarom snel over op ruimteverwarming maar door het beperkte afgiftevermogen is de delta T zo laag dat de warmtepomp naar een paar minuten weer afslaat en weer switched naar SWW. Dit herhaalt zich dan. En zo komen we in de situatie dat zowel het warm tapwater (SWW) als de ruimtes niet op temperatuur komen.

Tijdens defrosts en opwarmen van SWW, zien we echt een grote terugval in temperatuur van onze ruimtes. Dit hangt wellicht samen met het buffervat van 20 liter en dus dat we een afgiftesysteem hebben dat 8kW in het huis kan leveren (met een 10kW warmtepomp).

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:50
sjoneah schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:32:
Inmiddels hier ook software versie 2.20 en de Modbus (volgens de hier geplaatste configuratie, dank daarvoor!) actief.

We hadden een 8kW besteld, maar er staat hier dus een 10kW buitenunit door fout installateur. Mijn vermoeden is dat deze niet zijn gehele vermogen kwijt kan. Daardoor veel pendelgedrag, helemaal als we ook boven dan nog de radiatoren met thermostaatkranen verder dichtzetten. Volgens mij is de oplossing: extra radiator woonkamer om zo aan 10kW afgiftesysteem te komen en verder de radiatoren boven waterzijdig inregelen en overstappen naar handbediende kranen. Als we nu alle thermostaatkranen radiatoren boven openzetten, dan komt het gehele systeem best wel goed in bedrijf en dan hebben we ook veel minder last van te weinig warm tapwater. Alleen bovenverdieping echt een sauna en beneden net aan 20,5 graden (insteltemperatuur). Ik zie nu in de data via ESPAltherma dat er veel te veel geswitched wordt tussen ruimteverwarming, warm tapwater en soms defrosts als we de radiatorkranen dicht laten. Mijn interpretatie: de altherma4 kiest ervoor om SWW op te warmen, ziet dan heel snel de ruimtetemperatuur dalen, gaat daarom snel over op ruimteverwarming maar door het beperkte afgiftevermogen is de delta T zo laag dat de warmtepomp naar een paar minuten weer afslaat en weer switched naar SWW. Dit herhaalt zich dan. En zo komen we in de situatie dat zowel het warm tapwater (SWW) als de ruimtes niet op temperatuur komen.

Tijdens defrosts en opwarmen van SWW, zien we echt een grote terugval in temperatuur van onze ruimtes. Dit hangt wellicht samen met het buffervat van 20 liter en dus dat we een afgiftesysteem hebben dat 8kW in het huis kan leveren (met een 10kW warmtepomp).
Er zal wel iets niet kloppen in het systeem.. Haal er een expert bij. Misschien komt water te snel ergens te warmt terug..

• Djvdb
  • Nu online
sjoneah schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:32:

Hier klopt weinig van pomp heeft gewoon een minimum vermogen van ver onder de 10kw waarschijnlijk ergens rond de 4.

Kun je de grafieken waar je deze analyse op baseert posten?

Dat wisselen tussen sww en verwarmen is ook raar en ligt waarschijnlijk aan een onhandige instelling.

Serie buffervat in de retour zorgt er juist voor dat temperatuur in het systeem hoger blijft.

Als je tijdens een defrost al terugval van temperatuur in het huis merkt ben ik benieuwd naar de isolatie van de woning en hoe het verwarmingssysteem is opgebouwd (vvw, convectoren, radiatoren). Is de boel waterzijdig ingeregeld? Radiatoren boven gewoon open laten staan en als het te warm wordt voetventielen knijpen.

• sjoneah
Djvdb schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 06:40:
[...]

Hier klopt weinig van pomp heeft gewoon een minimum vermogen van ver onder de 10kw waarschijnlijk ergens rond de 4.

Kun je de grafieken waar je deze analyse op baseert posten?

Dat wisselen tussen sww en verwarmen is ook raar en ligt waarschijnlijk aan een onhandige instelling.

Serie buffervat in de retour zorgt er juist voor dat temperatuur in het systeem hoger blijft.

Als je tijdens een defrost al terugval van temperatuur in het huis merkt ben ik benieuwd naar de isolatie van de woning en hoe het verwarmingssysteem is opgebouwd (vvw, convectoren, radiatoren). Is de boel waterzijdig ingeregeld? Radiatoren boven gewoon open laten staan en als het te warm wordt voetventielen knijpen.
Qua minimaal vermogen heb je denk ik gelijk - die is denk ik zelfs bij 6-8-10kW units Daikin Altherma 4 allemaal gelijk, maar bij een defrost is er toch juist warmte nodig uit de woning zelf? Als ik dan radiatoren dicht heb staan boven en de warmte moet uit 4-5 radiatoren worden gehaald die op dat moment ook koud zijn... dan heb je volgens mij sowieso al een probleem bij de defrosts nu er 10kW in de tuin staat en een afgiftesysteem die 8kW bevat als alles open staat.

Hierbij de afbeelding waarop te zien is wat er gebeurde. Blauwe lijn is de aanvoertemperatuur van de warmtepomp. Ik kan helaas niet zien of dit voor ruimteverwarming was of voor SWW. Gezien de grafiek zie je eerst ruimteverwarming redelijk mooi gedrag, en dan opeens gaat die flink heen en weer pieken om SWW / ruimteverwarming met elkaar in orde te krijgen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4jgajAkZreJT_KAfmUPOmykRhNA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UrTGMIR2R15Vy8OhIdBQr2zj.png?f=fotoalbum_large

Het systeem is niet waterzijdig ingeregeld op dit moment. We hebben beneden 4 eco-radiatoren (T22). Boven hebben we een grote T33 op de overloop en nog 3 keer een T22 in de kamers zelf.

Vannacht heeft het systeem 4 keer een defrost uitgevoerd.

• Djvdb
  • Nu online
sjoneah schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:30:
[...]

Qua minimaal vermogen heb je denk ik gelijk - die is denk ik zelfs bij 6-8-10kW units Daikin Altherma 4 allemaal gelijk, maar bij een defrost is er toch juist warmte nodig uit de woning zelf? Als ik dan radiatoren dicht heb staan boven en de warmte moet uit 4-5 radiatoren worden gehaald die op dat moment ook koud zijn... dan heb je volgens mij sowieso al een probleem bij de defrosts nu er 10kW in de tuin staat en een afgiftesysteem die 8kW bevat als alles open staat.

Hierbij de afbeelding waarop te zien is wat er gebeurde. Blauwe lijn is de aanvoertemperatuur van de warmtepomp. Ik kan helaas niet zien of dit voor ruimteverwarming was of voor SWW. Gezien de grafiek zie je eerst ruimteverwarming redelijk mooi gedrag, en dan opeens gaat die flink heen en weer pieken om SWW / ruimteverwarming met elkaar in orde te krijgen.[Afbeelding]

Het systeem is niet waterzijdig ingeregeld op dit moment. We hebben beneden 4 eco-radiatoren (T22). Boven hebben we een grote T33 op de overloop en nog 3 keer een T22 in de kamers zelf.

Vannacht heeft het systeem 4 keer een defrost uitgevoerd.
Je hebt inderdaad warmte uit je woning nodig bij een defrost maar dat is niet 10kw. Hoe groot zijn die T22's? Heb je een linkje naar het type? Als je gaat defrosten met maar 4-5 radiatoren dan is zo'n retour buffer helemaal geen overbodige luxe. Een 10 kw of 8 kw warmtepomp op 4 radiatoren lijkt me wat summier of het moeten echt flinke jongens zijn. Kun je de compressor frequentie ook aan je plot toevoegen en de retour temperatuur? Kun je daarnaast ook de labels van de lijnen laten zien en de x-as goed in beeld nu is het een beetje raden wat, wat is en wat de tijdspanne is.

Wat is de tijdspanne van deze plot? Er lijkt namelijk behoorlijk veel warmteverlies als ik het zo zie. Dat kan naar buiten maar ook naar boven zijn als je daar alles dicht hebt staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Djvdb op 02-01-2026 13:15 ]

• sjoneah
Djvdb schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:13:
[...]

Je hebt inderdaad warmte uit je woning nodig bij een defrost maar dat is niet 10kw. Hoe groot zijn die T22's? Heb je een linkje naar het type? Als je gaat defrosten met maar 4-5 radiatoren dan is zo'n retour buffer helemaal geen overbodige luxe. Een 10 kw of 8 kw warmtepomp op 4 radiatoren lijkt me wat summier of het moeten echt flinke jongens zijn. Kun je de compressor frequentie ook aan je plot toevoegen en de retour temperatuur? Kun je daarnaast ook de labels van de lijnen laten zien en de x-as goed in beeld nu is het een beetje raden wat, wat is en wat de tijdspanne is.

Wat is de tijdspanne van deze plot? Er lijkt namelijk behoorlijk veel warmteverlies als ik het zo zie. Dat kan naar buiten maar ook naar boven zijn als je daar alles dicht hebt staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJN7rq3ZLTZEqnC-_uNh8kmJpWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zKVHnm2WVp1DW5UtGQZe9KvS.png?f=fotoalbum_large

Hierbij de uitgebreide plot. We hebben vooral dus veel last gehad tussen wo en do in het midden van de grafiek. Daar zie je de rode lijn (binnentemperatuur) teruglopen, je ziet een hele hoge aanvoertemperatuur en lage delta T (wijst voor mij dat die SWW aan het opwarmen is) en dat daar dus veel wispelturig gedrag is geweest. De zaagtandjes ervoor en erna zijn ruimteverwarming.

Helaas heb ik geen data via ESPaltherma/modbus tot nu toe vastgelegd over compressorbelasting. Zal zo eens kijken of de modbus dat vanaf vandaag wel kan gaan doen.

Wat mij vooral opvalt ook is dat er na een defrost wel een uur nodig is om weer op de juiste aanvoertemperatuur te komen.

Aanvulling
Ook in deze een best interessante situatie: begint met een hoop ellende, temperatuur binnen zakt weg. En daarna ontstaat er best wel mooie run en komt de warmtepomp weer onder controle.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7P3bb3lcBHIlg0xgh3t9QgMH1mI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3eO3APZdp6B8Z4UdgpeiNUgx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door sjoneah op 02-01-2026 15:23 ]

• BurnoutVmax
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJi0arAzi8j0WStfZxDldNsxWoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eGb8FESUVYsOWzGBRUseSp24.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de 6kWh unit met een 200l boiler vat staan.
Tank: EKHWSP200D3V3
Binnen: EPBX10AF4V
Buiten: EPSK06ARV3

Vandaag vertoont de unit weer vreemd gedrag (zoals wel vaker).
Bij elke defrost wordt de backup-heater (tot de max. ingestelde 3 kWh) aangesproken. Ik zie dit als de buiten temp. onder de 3 graden is. Waarom?

Sinds middernacht wisselt de unit tussen "room" en "tank" heating, waarbij de tank helemaal niet meer op temperatuur komt (gele lijn). Hoezo schakelt de unit weer naar "room" heating ondanks dat de thermostaat nog 21,8 graden aangeeft (setpoint 22, en na de run is de temp. ook nog steeds 21.8). Waarom?

Als het legionella programma dan gaat draaien (12 uur), dan kan de tank temp. wél tot 60 graden worden verwarmd. Waarom?

Ik zie dat "leaving water" bij "room heating" ca. 37 graden is bij 1 graad buitentemp. Dat is 5 graden lager als mijn stooklijn aangeeft (42 graden). Mijn stooklijn is 45/-5 en 35/15.

Iemand die dit probleem ook ziet en/of weet hoe ik dit kan oplossen?

• Technician-
BurnoutVmax schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:04:
[Afbeelding]

Bij elke defrost wordt de backup-heater (tot de max. ingestelde 3 kWh) aangesproken. Ik zie dit als de buiten temp. onder de 3 graden is. Waarom?

Sinds middernacht wisselt de unit tussen "room" en "tank" heating, waarbij de tank helemaal niet meer op temperatuur komt (gele lijn). Hoezo schakelt de unit weer naar "room" heating ondanks dat de thermostaat nog 21,8 graden aangeeft (setpoint 22, en na de run is de temp. ook nog steeds 21.8). Waarom?

Als het legionella programma dan gaat draaien (12 uur), dan kan de tank temp. wél tot 60 graden worden verwarmd. Waarom?

Ik zie dat "leaving water" bij "room heating" ca. 37 graden is bij 1 graad buitentemp. Dat is 5 graden lager als mijn stooklijn aangeeft (42 graden). Mijn stooklijn is 45/-5 en 35/15.

Probleem of natuurkundige wetten?

• Djvdb
  • Nu online
sjoneah schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:16:
[...]

[Afbeelding]

Hierbij de uitgebreide plot. We hebben vooral dus veel last gehad tussen wo en do in het midden van de grafiek. Daar zie je de rode lijn (binnentemperatuur) teruglopen, je ziet een hele hoge aanvoertemperatuur en lage delta T (wijst voor mij dat die SWW aan het opwarmen is) en dat daar dus veel wispelturig gedrag is geweest. De zaagtandjes ervoor en erna zijn ruimteverwarming.

Helaas heb ik geen data via ESPaltherma/modbus tot nu toe vastgelegd over compressorbelasting. Zal zo eens kijken of de modbus dat vanaf vandaag wel kan gaan doen.

Wat mij vooral opvalt ook is dat er na een defrost wel een uur nodig is om weer op de juiste aanvoertemperatuur te komen.

Aanvulling
Ook in deze een best interessante situatie: begint met een hoop ellende, temperatuur binnen zakt weg. En daarna ontstaat er best wel mooie run en komt de warmtepomp weer onder controle.
[Afbeelding]
Ik zie een sww run en die ziet er prima uit. Dat zaagtandjes profiel heeft te maken met dat je een redelijk snel afgifte systeem hebt en echt met hoge temperaturen werkt, 50 graden aanvoer voor verwarming… zie je ook terug in je kamer temperatuur die continu heen em weer gaat.

Die “mooie” run komt omdat je onder je kamer setpoint zit na een sww run. Hier lijkt gewoon echt sprake van een slecht geïsoleerde woning in combinatie met een slecht afgifte systeem. Misschien dat je met instellingen voor het afgifte systeem in de warmtepomp het zaagtandenprofiel nog kunt verminderen. Maar ik zou zelf denk ik eerste afgifte en isolatie verbeteren.

Je hebt toch niet van die thermostaat knoppen op de radiatoren beneden zitten? In het tweede grafiek valt namelijk op dat de retour telkens wel erg snel meestijgt alsof de warmte niet afgegeven wordt. Of kan het zijn dat na een sww run het zo koud in huis wordt dat de thermostaat knoppen boven open gaan? Kun je uitgebreide info geven over je hele afgifte systeem? Het handig om een apart topic aan te gaan maken zodat meer mensen mee kunnen kijken.

Je kunt ook nog iets van bedrijfsmodus aan je plot toevoegen dan kun je zien wanneer de pomp met sww of ruimteverwarming bezig is.

[ Voor 15% gewijzigd door Djvdb op 03-01-2026 07:06 ]

• duinmunt
BurnoutVmax schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:04:
[Afbeelding]

Voor warm water gebruik ik de volgende instellingen:
4.5 – Instelpunt warmhouden: 45 °C
4.6 – Tijdschema enkelvoudig opwarmen: elke dag om 12:00 uur opwarmen tot 52 °C
4.7 – Verwarmingsbedrijf: tijdschema en warmhouden
4.19 – Drempel voor opnieuw opwarmen: 40 °C

Het komt soms voor dat het water in de boiler ’s ochtends na het douchen onder de 40 °C zakt. Dit is lager dan de ingestelde drempel voor opnieuw opwarmen (instelling 4.19). Op dat moment zie ik dat het systeem regelmatig wisselt tussen het verwarmen van de boiler en het verwarmen van de woning.

Bij mij werd de back-upverwarming ook af en toe gebruikt tijdens het verwarmen van de woning. Dit bleek te komen door de instellingen 5.6.1 en 5.6.2.
Instelling 5.6.1 (capaciteitstekortinstelling) staat op ‘Onderevenwicht’.
Instelling 5.6.2 (evenwicht-instelpunt) stond op 0 °C, maar die heb ik aangepast naar -7 °C.

Zie https://gathering.tweaker...message/84004604#84004604

• BurnoutVmax
Dank je voor het delen.

Het dagelijks enkelvoudig opwarmen heb ik niet ingesteld, ik zou de legionella run graag zelf elke dag willen kunnen aansturen via home assistant (op het goedkoopste uur van de dag). Ik weet echter nog niet of dit al mogelijk is (via b.v. smart-grid achtige oplossingen).
Ik heb van een Daikin monteur begrepen dat versie 2.50 (feb 2026) hier wellicht mogelijkheden voor gaat bieden.

4.5 – Instelpunt warmhouden: 50 °C
4.7 – Verwarmingsbedrijf: warmhouden
4.19 – Drempel voor opnieuw opwarmen: 45 °C

Ik zie de backup heater meestal bijspringen als de temperatuur daling door de defrost (ruim) onder de 22°C (setpoint ruimte temp.) komt.

Ik heb Instelling 5.6.2 (evenwicht-instelpunt) ook aangepast van 0 °C naar -7 °C.

Afgelopen ochtend werd het SWW weer niet opgewarmd tot de ingestelde 50 graden. Tussen 5:00 en 10:30 bleef de unit weer schakelen tussen "room" en "tank" heating.
De ruimte is eigenlijk altijd wel netjes op temperatuur (22°C via vloerverwarming), en ondanks dat de ruimte temp. niet lager dan 21,7°C wordt schakelt de unit tóch naar "room heating" en krijgt het verwarmen van de tank geen prioriteit.

Na 10:30 pakt ie het wél beter op (hoger vermogen en temp. stijgt weer), en na de defrost is het weer helemaal OK.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmxAnbR-8PW1akEcJjT5ZbGbrtg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2EIG7sIQJ5aEm8FHtpMHqHdN.png?f=fotoalbum_large

Ik kan nog niet een duidelijke structuur ontdekken wanneer en/of waardoor de defrost wordt geïnitieerd.

• mxjsptlk
Mijn VVw pomp is aangesloten op X43M. Enig idee hoe ik die instel op continue aan?

• altanozlu7
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 11-01 01:28
BurnoutVmax schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:26:
[...]

Ik heb zelf een upgrade naar 2.2 uitgevoerd en het werkt veel beter dan ESPAltherma, bedankt meneer!

• sjoneah
Voor diegene die ook zien dat er onder een bepaalde temperatuur veel wisselgedrag is tussen SWW en ruimteverwarming, ik denk dat ik het probleem heb gevonden:

- In het menu Balanceren, stond bij mij onder item [5.28.2] Voorrangstemperaturen de temperatuur voor de ruimte op 0 graden. Dit betekent dat het systeem onder de 0 graden gaat balanceren. Daarmee bedoelt Daikin blijkbaar: meer focus op ruimteverwarming bij koudere temperaturen. Vanaf dat moment gaat de Altherma 4 blijkbaar naar twee instellingen kijken: 5.28.3 en 5.28.5:

- Je ziet vervolgens bij mij de timers [5.28.3] Max. kamerverwarmingstimer en [5.28.5] Max. WW-timer zodanig krap ingesteld staan dat de warmtepomp van alles maar een beetje deed. Zo stond de maximale warm-water timer op 15 minuten... Voordat de warmtepomp dus ook maar enigszins op temperatuur was, werd deze maximum van 15 minuten al bereikt - en werd er weer overgestapt op kamertemperatuur. Vervolgens werd de ruimteverwarming dus geactiveerd, maar die had uit 5.28.3 weer een max van 60 minuten, waardoor er na 60 minuten weer voor 15 minuten op warm tapwater werd overgeschakeld.

Met aanvoertemperaturen van +/- 50 graden, duurt het bij mij minimaal een half uur voordat het hele leidingensysteem + warmtepomp op die temperatuur is. Daardoor blijft er veel te weinig tijd over om de ruimte dan ook weer aanzienlijk te verwarmen in die 60 minuten.

Het gevolg dat ik in mijn data terug zag en ook hier thuis merkte: de warmtepomp doet op deze manier van alles net niets. Dus geen warm tapwater en geen warme ruimtes, want net telkens als de wp op stoom is - werd alweer geswitched.

Mijn conclusie: indien je met radiatoren werkt, hoge aanvoertemperaturen en wellicht ook net wat twijfelachtige isolatie dan zijn deze standaardinstellingen in het menu balanceren onhandig.

Hier staat nu ingesteld dat als de temperatuur onder 0 graden komt, dat we dan gaan balanceren. Maar wel met minimaal 60 minuten warmtapwater en max 100 minuten. Na die 100 minuten mag de ruimteverwarming weer aan, maar die heeft nu een maximumtijd van 120 minuten.

Ik hoop hiermee rustiger 'wisselgedrag' tussen SWW en radiatoren onder de 0 graden te bereiken. Indien gewenst geef ik zeker even een terugkoppeling morgen hoe dit nu allemaal gegaan is.

• BurnoutVmax
sjoneah schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:12:
Voor diegene die ook zien dat er onder een bepaalde temperatuur veel wisselgedrag is tussen SWW en ruimteverwarming, ik denk dat ik het probleem heb gevonden:
Ik zie dit gedrag ook terug, met als gevolg dat mij SWW niet meer op temperatuur komt.
Ik heb primair een vloerverwarming op de BG en enkele radiatoren op de slaapkamers en badkamer.

Ook ik heb de instellingen aangepast en kan hier morgen ook meer terugkoppeling op geven.

Bedankt!

• mxjsptlk
ik heb plots ook een flink oh ja moment: ik snapte niet waarom de LWT niet aan de doel temperatuur van de stooklijn kwam. Blijkt dat ik de optie Delta T op 10C had staan. als je retour dus laag is om welke reden dan ook, gaat hij nooit naar de stooklijn temp. eens kijken of de aanpassing iets oplost.

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04:45
sjoneah schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:12:

- In het menu Balanceren, stond bij mij onder item [5.28.2] Voorrangstemperaturen de temperatuur voor de ruimte op 0 graden. Dit betekent dat het systeem onder de 0 graden gaat balanceren. Daarmee bedoelt Daikin blijkbaar: meer focus op ruimteverwarming bij koudere temperaturen. Vanaf dat moment gaat de Altherma 4 blijkbaar naar twee instellingen kijken: 5.28.3 en 5.28.5:

- Je ziet vervolgens bij mij de timers [5.28.3] Max. kamerverwarmingstimer en [5.28.5] Max. WW-timer zodanig krap ingesteld staan dat de warmtepomp van alles maar een beetje deed. Zo stond de maximale warm-water timer op 15 minuten... Voordat de warmtepomp dus ook maar enigszins op temperatuur was, werd deze maximum van 15 minuten al bereikt - en werd er weer overgestapt op kamertemperatuur. Vervolgens werd de ruimteverwarming dus geactiveerd, maar die had uit 5.28.3 weer een max van 60 minuten, waardoor er na 60 minuten weer voor 15 minuten op warm tapwater werd overgeschakeld.

Met aanvoertemperaturen van +/- 50 graden, duurt het bij mij minimaal een half uur voordat het hele leidingensysteem + warmtepomp op die temperatuur is. Daardoor blijft er veel te weinig tijd over om de ruimte dan ook weer aanzienlijk te verwarmen in die 60 minuten.

Het gevolg dat ik in mijn data terug zag en ook hier thuis merkte: de warmtepomp doet op deze manier van alles net niets. Dus geen warm tapwater en geen warme ruimtes, want net telkens als de wp op stoom is - werd alweer geswitched.

Mijn conclusie: indien je met radiatoren werkt, hoge aanvoertemperaturen en wellicht ook net wat twijfelachtige isolatie dan zijn deze standaardinstellingen in het menu balanceren onhandig.

Hier staat nu ingesteld dat als de temperatuur onder 0 graden komt, dat we dan gaan balanceren. Maar wel met minimaal 60 minuten warmtapwater en max 100 minuten. Na die 100 minuten mag de ruimteverwarming weer aan, maar die heeft nu een maximumtijd van 120 minuten.

Ik hoop hiermee rustiger 'wisselgedrag' tussen SWW en radiatoren onder de 0 graden te bereiken. Indien gewenst geef ik zeker even een terugkoppeling morgen hoe dit nu allemaal gegaan is.
Goed werk. Misschien contact opnemen met Daikin en vragen of dit oke is?

• danny.s
mxjsptlk schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:02:
ik heb plots ook een flink oh ja moment: ik snapte niet waarom de LWT niet aan de doel temperatuur van de stooklijn kwam. Blijkt dat ik de optie Delta T op 10C had staan. als je retour dus laag is om welke reden dan ook, gaat hij nooit naar de stooklijn temp. eens kijken of de aanpassing iets oplost.
Tenzij de A4 anders werkt dan de A3 in zijn regeling, staat de LWT los van dT. Stel, volgens de stooklijn zou de LWT nu 35 moeten zijn, dan probeert hij de retour op 25 te regelen. Is deze hoger, gaat hij langzamer rond pompen (minder debiet). Is de retour onder de 25, zal hij debiet verhogen. Feit dat hij de gevraagd Ta niet haalt, klinkt eerder als een vermogens tekort. Of hij staat heel hard te pendelen. Heb je radiators of vvw? Want met vvw een dT van 10 is niet te doen, dan gok ik dat hij staat te pendelen.

• sjoneah
Op dit moment zoveel defrosts... dat de warmtepomp niet meer op tijd bij de juiste stooklijn komt en de temperatuur binnen terugloopt.

Ik denk dat we dit structureel oplossen door een extra radiator (daardoor snellere defrosts, omdat ons afgiftesysteem nu echt te klein is?), ventilatoren onder de radiatoren en beter waterzijdig inregelen van het systeem. Daardoor een lagere aanvoertemperatuur straks, waardoor de defrosts minder vaak en minder lang zijn.

In de tussentijd iemand wellicht nog betere/andere inzichten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00-1WKO0QZJ4ohA4TDq6HgvRtAs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MNijXIkY9iapXv8o28O75mt3.png?f=fotoalbum_large

• Djvdb
  • Nu online
sjoneah schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:38:
Op dit moment zoveel defrosts... dat de warmtepomp niet meer op tijd bij de juiste stooklijn komt en de temperatuur binnen terugloopt.

Ik denk dat we dit structureel oplossen door een extra radiator (daardoor snellere defrosts, omdat ons afgiftesysteem nu echt te klein is?), ventilatoren onder de radiatoren en beter waterzijdig inregelen van het systeem. Daardoor een lagere aanvoertemperatuur straks, waardoor de defrosts minder vaak en minder lang zijn.

[Afbeelding]
Ik zou dan meteen voor een T33 gaan daar zit veel water in en ze hebben lekker veel massa.

• BurnoutVmax
Ik zie ook defrost sessies elke 70-90 minuten. Bijna altijd ondersteund door de backup-heater.
De 3000W backup heater scheelt max. 3 graden in LWT

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aReaOMmyN10tQRggWQ4rmO9H84g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7Rhyi761BQx5CB6KzhcHI1H.jpg?f=fotoalbum_large

De LWT komt bij mij ook niet op de stooklijn waarde. Ook niet op de Return + DeltaT temp.

Na de aanpassing van de balancering minuten, lijkt de SWW wel weer op temperatuur te komen.

Ik verwarm op de BG primair met VVW maar heb de afgelopen 24 uur alle radiatoren op de slaapkamers ook volledig open gedraaid om te kijken of ik daardoor veranderingen in de data zag.
Alleen de flow is met 1,5 l/m gestegen met 3 extra radiatoren. Zonder deze radiatoren zie ik ca. 20 l/m
Mijn installatie is als volgt aangesloten;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ye29PDOORYG6ASDe5assiTmsQHg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MRcHNcpU1FQX82IKbB8hhzNU.png?f=fotoalbum_large

• duinmunt
sjoneah schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:38:

[Afbeelding]
Als ik naar je grafiek kijk, zie ik dat tijdens het ontdooien de waarde van ‘WP Buitentemperatuur’ van 0 naar 10 graden stijgt. Dat lijkt mij niet realistisch. Bij mijn installatie heeft het ontdooien namelijk geen invloed op de buitentemperatuur.
Bij mij is de luchtthermistor geplaatst zoals te zien is op de onderstaande foto in de handleiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GG01Nl69VbuKd4z7LmEdrwib51A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dVPyJNbxB3KyMA56Opf0vnmh.jpg?f=user_large

• BurnoutVmax
Ja, klopt. Raar he? Ik heb dit probleem ook én al eens aan de Daikin monteur voorgelegd.
Daikin heeft deze sensor eerst naar buiten geklapt, zoals in de documentatie staat.
Mijn installateur was dat "vergeten".

Ik zag dat gedrag nog steeds toen de sensor uitgeklapt was.

Ik heb de sensor toen iets verplaatst (niet meer direct naast de "radiator") én beter afgeschermd van de "radiator" door er een stuk plastic tussen te plaatsen. Lucht vanaf de "radiator" zou dan geen/minder invloed moeten hebben op de buitentemp. sensor.

Helaas zie ik de pieken in temperatuur nog steeds op de buitentemperatuur sensor. Wél iets minder denk ik.
Daarnaast duren dergelijke "pieken" soms wel 15 minuten (van begin tot eind). Dat is ook vreemd.

Aangezien ik fysiek niets meer weet aan te passen, denk ik dat dit een sensor óf software probleem is.
Helaas weet ik niet of dit alleen bij mij voorkomt én waar ik dergelijke zaken direct bij Daikin kan aankaarten.

• Djvdb
  • Nu online
BurnoutVmax schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:27:
Ja, klopt. Raar he? Ik heb dit probleem ook én al eens aan de Daikin monteur voorgelegd.
Daikin heeft deze sensor eerst naar buiten geklapt, zoals in de documentatie staat.
Mijn installateur was dat "vergeten".

Ik zag dat gedrag nog steeds toen de sensor uitgeklapt was.

Ik heb de sensor toen iets verplaatst (niet meer direct naast de "radiator") én beter afgeschermd van de "radiator" door er een stuk plastic tussen te plaatsen. Lucht vanaf de "radiator" zou dan geen/minder invloed moeten hebben op de buitentemp. sensor.

Helaas zie ik de pieken in temperatuur nog steeds op de buitentemperatuur sensor. Wél iets minder denk ik.
Daarnaast duren dergelijke "pieken" soms wel 15 minuten (van begin tot eind). Dat is ook vreemd.

Aangezien ik fysiek niets meer weet aan te passen, denk ik dat dit een sensor óf software probleem is.
Helaas weet ik niet of dit alleen bij mij voorkomt én waar ik dergelijke zaken direct bij Daikin kan aankaarten.
Heel veel warmtepompen hebben dit, agv de waterdamp die opstijgt tijdens de defrost. Meestal heeft dit geen invloed op de werking.

• mxjsptlk
Wie wil even meedenken?
ik ben aan het rommelen met mijn VVW en krijg de aanvoer temperatuur maar niet omhoog...
de situatie is als volgt: ik heb 3 groepen VVW als bijverwarming. Ik heb een Variotherm kunststof mengverdeler met pomp. zie foto.
mijn aanvoer temp ligt momenteel rond de 42C echter is de gemeten aanvoer temp bij de verdeler rond de 30C. voor de pomp voelt de buis aanzienlijk warmer dan de erboven dus rondom de pomp is een enorm temperatuur verschil.

in mijn ratio (en ik ben een leek, dus hou het lief) zou de aanvoer dezelfde aanvoertemp (42C met wat verlies dus rond de 40C) moeten zijn en ingesteld worden met de thermostaatknop. Even los van of je dat wil (ik weet dat VVW lage temperaturen moet hebben) zou daar geen of weinig verschil in moeten zitten tenzij de temp boven de ingestelde temperatuur komt want dan gaat hij aanmengen.
In mijn geval heb ik echter 10C verschil terwijl de thermostaat volledig open staat.

een aantal vragen:
klopt mijn ratio?
hoe kan ik dit corrigeren?
heeft iemand andere gedachten of tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1ELfmwCo-1xFVMXdPQXOVzQ5to=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kj3Mwtgc4C9rJ5J8fo5R7Zmk.jpg?f=fotoalbum_large

• jugo6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:37
duinmunt schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:48:
[...]

4.5 – Instelpunt warmhouden: 45 °C
4.6 – Tijdschema enkelvoudig opwarmen: elke dag om 12:00 uur opwarmen tot 52 °C
4.7 – Verwarmingsbedrijf: tijdschema en warmhouden
4.19 – Drempel voor opnieuw opwarmen: 40 °C

Het komt soms voor dat het water in de boiler ’s ochtends na het douchen onder de 40 °C zakt. Dit is lager dan de ingestelde drempel voor opnieuw opwarmen (instelling 4.19). Op dat moment zie ik dat het systeem regelmatig wisselt tussen het verwarmen van de boiler en het verwarmen van de woning.

Bij mij werd de back-upverwarming ook af en toe gebruikt tijdens het verwarmen van de woning. Dit bleek te komen door de instellingen 5.6.1 en 5.6.2.
Instelling 5.6.1 (capaciteitstekortinstelling) staat op ‘Onderevenwicht’.
Instelling 5.6.2 (evenwicht-instelpunt) stond op 0 °C, maar die heb ik aangepast naar -7 °C.

Zie https://gathering.tweaker...message/84004604#84004604
Dat laatste klinkt als voor mij nuttige informatie. instelling 5.6, zit dat niet in het installateursmenu? Ik wil ook niet de unit laten bevriezen als ik dit lager zet. Bij vorst gaat de BUH volgens mij helemaal iedere keer aan, en gebruikt hij idioot veel stroom, zie onder. Dus wat is de advies-instelling van de BUH?
Wij hebben in het najaar een Altherma4 laten plaatsen, toen was het comfort op zich ok, maar nu het kouder wordt, koelen de radiatoren volledig af tussendoor, waardoor er een koudeval door de kamer trekt, voor je gevoel 15 gr.
De installateur reageert niet, maar ik krijg van een ander forum het idee dat ik de stooklijn moet verlagen en wellicht dus iets met de BUH instellen.
Er is mij ons ook geen buffervat geplaatst omdat de radiatoren beneden altijd open staan, maar dat is ook de vraag of dit verstandig was?

temperatuurverloop lijkt normaal, maar koude perioden voelen als 15gr (losse thermometer geeft ook veel lager aan dan de madoka op die momenten). Radiatoren worden geheel koud, uiteindelijk in de avond maar hoger gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RiroViuw0Ve1W_Wty5DET8sWxkA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/URogMFxBppXSJCo7VTG1h6YT.jpg?f=user_large

Dit is het totaal verbruik homewizard, Blauw is vooral de WP, roze de BUH.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvfoQxpAPzLSKHbRV4dsP66rWHw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1ZygxTFq6PtWdoVEv6s8rdT.jpg?f=fotoalbum_large

Met de CV ketel op 50gr kregen we het in de winter ook warm genoeg.
stooklijn staat nu op 70/-10 en 40/18 wat mij wat hoog lijkt

• BurnoutVmax
Ik heb met het plaatsen van de warmtepomp mijn verdeler ook laten vervangen voor een kunststof en motor-loze versie. Hier zit ook geen thermostaatknop meer op én er wordt ook géén koud water bij gemixt.

De pomp in de Altherma4 is krachtig genoeg. Ik heb VVW (als primaire verwarming) op de BG. 1 (design) radiator in de badkamer (altijd open), 3 "ouderwetse" radiatoren in de slaapkamers (altijd dicht, op sterretje) én 1 (design) radiator op de slaapkamer op zolder (nu open).
In mijn unit staat ie op "vloerverwarming" met een stooklijn op 45/-5 en 35/15.
Alles is aangesloten op 1 zone. Dat betekend dat de radiatoren nooit meer zo warm worden als voorheen, echter in de praktijk maakt ons dat niet zoveel uit.

Een probleem dat ik heb gehad was dat de installateur de debiet/flow meters op de nieuwe verdeler maar heel weinig had opengedraaid (1,5 slag) waardoor de flow héél laag was en de Altherma4 soms in een storing vloog. Ik heb alle debiet/flow meters op de verdeler helemaal open gezet en met een infrarood thermometer (erg goedkoop op temu) de ingaande en uitgaande temperatuur gemeten.
Je kunt de flow beperken door de debiet/flowmeter verder dicht te draaien voor zones die je minder zou willen verwarmen.

Ik weet niet of een verdeler mét eigen pomp en thermostaatknop wel handig is en/of aanbevolen wordt. Ik kan me voorstellen dat dit de controle van de warmtepomp in de weg zit...

• mxjsptlk
BurnoutVmax schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:23:
[...]

Ik heb met het plaatsen van de warmtepomp mijn verdeler ook laten vervangen voor een kunststof en motor-loze versie. Hier zit ook geen thermostaatknop meer op én er wordt ook géén koud water bij gemixt.

De pomp in de Altherma4 is krachtig genoeg. Ik heb VVW (als primaire verwarming) op de BG. 1 (design) radiator in de badkamer (altijd open), 3 "ouderwetse" radiatoren in de slaapkamers (altijd dicht, op sterretje) én 1 (design) radiator op de slaapkamer op zolder (nu open).
In mijn unit staat ie op "vloerverwarming" met een stooklijn op 45/-5 en 35/15.
Alles is aangesloten op 1 zone. Dat betekend dat de radiatoren nooit meer zo warm worden als voorheen, echter in de praktijk maakt ons dat niet zoveel uit.

Een probleem dat ik heb gehad was dat de installateur de debiet/flow meters op de nieuwe verdeler maar heel weinig had opengedraaid (1,5 slag) waardoor de flow héél laag was en de Altherma4 soms in een storing vloog. Ik heb alle debiet/flow meters op de verdeler helemaal open gezet en met een infrarood thermometer (erg goedkoop op temu) de ingaande en uitgaande temperatuur gemeten.
Je kunt de flow beperken door de debiet/flowmeter verder dicht te draaien voor zones die je minder zou willen verwarmen.

Ik weet niet of een verdeler mét eigen pomp en thermostaatknop wel handig is en/of aanbevolen wordt. Ik kan me voorstellen dat dit de controle van de warmtepomp in de weg zit...
De installateur heeft dit voorgesteld. ik ben zelf met deze verdeler gekomen omdat hij later uit te breiden is als we de VVW upgraden naar volledig (nu bijverwarming). Hij gaf aan dat een pomp noodzakelijk was.

ik heb overigens de oplossing voor het temperatuurverschil gevonden. het probleem bleek de instelling Delta T. die verlaagt het debiet als de LWT en RWT binnen de gestelde Delta T zit. Die van mij stond op 16, waardoor het debiet te laag was. ik had namelijk ook een grote radiator die niet warm werd.

nu eens kijken wat dit oplevert.

• kokpol
jugo6 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:20:
[...]

Dat laatste klinkt als voor mij nuttige informatie. instelling 5.6, zit dat niet in het installateursmenu? Ik wil ook niet de unit laten bevriezen als ik dit lager zet. Bij vorst gaat de BUH volgens mij helemaal iedere keer aan, en gebruikt hij idioot veel stroom, zie onder. Dus wat is de advies-instelling van de BUH?
Wij hebben in het najaar een Altherma4 laten plaatsen, toen was het comfort op zich ok, maar nu het kouder wordt, koelen de radiatoren volledig af tussendoor, waardoor er een koudeval door de kamer trekt, voor je gevoel 15 gr.
De installateur reageert niet, maar ik krijg van een ander forum het idee dat ik de stooklijn moet verlagen en wellicht dus iets met de BUH instellen.
Er is mij ons ook geen buffervat geplaatst omdat de radiatoren beneden altijd open staan, maar dat is ook de vraag of dit verstandig was?

temperatuurverloop lijkt normaal, maar koude perioden voelen als 15gr (losse thermometer geeft ook veel lager aan dan de madoka op die momenten). Radiatoren worden geheel koud, uiteindelijk in de avond maar hoger gezet.
[Afbeelding]

Dit is het totaal verbruik homewizard, Blauw is vooral de WP, roze de BUH.
[Afbeelding]

Met de CV ketel op 50gr kregen we het in de winter ook warm genoeg.
stooklijn staat nu op 70/-10 en 40/18 wat mij wat hoog lijkt
Ik heb niet alle informatie over the situatie, maar die stooklijn zou ik inderdaad lager zetten, dit is echt te hoog. Ik zou 55/-10 als max aanhouden en dan iets van 35/15 (met die laatste kan je dan spelen). Ik zou toch echt wel adviseren om je BUH uit te zetten, dit heeft geen invloed op de ontdooi cyclus, dan gebruikt hij altijd de BUH als nodig (ook als deze uit staat).
Over dat buffervat, denk dat het een verstandige keus was om het niet te doen, vermindert alleen maar het rendement en zorgt voor vertraging.

Heb je toevallig ergens iets van een bypass? Wat is je aanvoer en retourtemperatuur over je radiatoren?
Hoeveel debiet pomp de wp?
Ik heb het gevoel als jij het hier ergens moet zoeken.
Welke thermostaat gebruik je? ik zie het al de madoka, deze geeft altijd iets van 2 graden teveel aan en is erg gevoelig voor temperatuurschommelingen. Je kunt in de instellingen hiervan de offset veranderen

[ Voor 3% gewijzigd door kokpol op 09-01-2026 08:22 ]

• RpW
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 11-01 18:11

RpW

Als ik de laatste 2 pagina's hier lees dan geeft het mij nog weinig vertrouwen om aan de warmtepomp, of specifiek aan de Altherma 4 te gaan..... De ene heeft bijna geen SWW, de ander heeft koudevallen van 15 graden in de woonkamer, de BUH staat voortdurend aan en wat al niet meer..... Zou dat komen omdat dit de eerste versies zijn en er nog kinderziektes in zitten? En zijn er hier ook mensen die meelezen en waarbij hij gewoon wel probleemloos draait?

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:41
Wat je leest zijn voorbeelden van slecht ingestelde installaties en af en toe een keer iemand die onbekend is met lage temperatuur verwarming.

Kan zelf niet spreken voor de 4 maar in het algemeen werkt het gewoon prima (met de randvoorwaarden die erbij horen). Maar zo zorgeloos als een cv installatie werkt het inderdaad niet.

[ Voor 11% gewijzigd door TweakGP op 09-01-2026 16:52 ]

• BurnoutVmax
RpW schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:24:
Als ik de laatste 2 pagina's hier lees dan geeft het mij nog weinig vertrouwen om aan de warmtepomp, of specifiek aan de Altherma 4 te gaan..... De ene heeft bijna geen SWW, de ander heeft koudevallen van 15 graden in de woonkamer, de BUH staat voortdurend aan en wat al niet meer..... Zou dat komen omdat dit de eerste versies zijn en er nog kinderziektes in zitten? En zijn er hier ook mensen die meelezen en waarbij hij gewoon wel probleemloos draait?
Installateurs kunnen in het algemeen prima de technische installatie plaatsen, maar hebben weinig ervaring met de juiste instellingen (die nogal situatie-specifiek kunnen zijn). Ook de verschillen tussen de Altherma3 en 4 (R290) komen met hele andere details en "uitdagingen".
Het feit dat er relatief weinig eigenaren zijn die zelf (kunnen) meten, analyseren én daardoor problemen opmerken helpt natuurlijk niet. Beetje bij beetje worden de meeste "problemen" opgelost door de juiste instellingen te zoeken én aan te passen. Helaas heb ik hierbij weinig tot geen hulp van de installateur en/of Daikin mogen ontvangen. Ik ben blij met de samenwerking op dit forum en het delen van grafieken, setup/config details etc. om zelf een beter beeld te krijgen van het geheel. Technisch is de Altherma 4 een redelijk product met goede vooruitzichten. Er is nog wel wat meer detail informatie/kennis en software verbeteringen nodig om ook de "onwetende consument" blij te maken ;-)

• RpW

RpW

Reactie op tweakGP en burnoutvmax,
Tja eigenlijk zou het net zo zorgeloos moeten gaan werken als een cv ketel....
Want gezien de hoge aanschafkosten vind ik dat je anders mag verwachten wanneer je pak hem beet 15 mille neer gaat tellen. Ga nu ik dit hier allemaal lees toch steeds meer twijfelen of ik niet gewoon een nieuw hr keteltje op ga hangen, zo duur is het gas nu ook niet.....

[ Voor 5% gewijzigd door RpW op 09-01-2026 17:33 ]

• Rojado
RpW schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:33:
Reactie op tweakGP en burnoutvmax,
Tja eigenlijk zou het net zo zorgeloos moeten gaan werken als een cv ketel....
Want gezien de hoge aanschafkosten vind ik dat je anders mag verwachten wanneer je pak hem beet 15 mille neer gaat tellen. Ga nu ik dit hier allemaal lees toch steeds meer twijfelen of ik niet gewoon een nieuw hr keteltje op ga hangen, zo duur is het gas nu ook niet.....
Ik kan wel mee gaan in jouw gedachte, wij zijn in dit forum natuurlijk niet de ‘gemiddelde Nederlander’ die alleen zijn huis comfortabel warm wil hebben tegen een aanvaardbare prijs bij aanschaf en gebruik. Wil je nergens omkijken heen hebben dan is een gasketel een veilige keuze waarbij er meer dan voldoende installateurs zijn waarvan het gros heel goed weet wat ze doen. Dat dit dan vaak niet het meest efficiënt is voor de klant heeft vrijwel niemand last van want warm wordt het toch.
Bij een warmtepomp komt iets meer bij kijken en dat met name bij bestaande situaties waar eerst een gasketel stond. Dan is kennis van het installatiebedrijf én de koper/gebruiker een pré dan wel noodzakelijk. Tenminste, als je ook een goed resultaat wil hebben.
Zelf ben ik technisch opgeleid, geïnteresseerd in techniek en bereid (voor) onderzoek te doen. Via de Tweakers fora, maar ook andere bronnen, is veel te vinden. En het is en blijft leuk om van elkaar te leren en dat in de praktijk te brengen.
Hier begon dat jaren gelden met een L/L warmtepomp en sinds twee jaar een L/W. Als ik geen experimenten met mijn oude gasketel had gedaan en o.a. niet hier veel kennis had opgedaan was het vertrouwen dat het ging werken er denk ik niet geweest. Maar nu net door die experimenten en kennis op te doen loopt een en ander, hebben we het nog nooit 24/7 zo comfortabel gehad in een huis van 1979 en zijn de variabele kosten per jaar nihil. Dat het huis tot slot in waarde is gestegen is dan mooi meegenomen.
Onder de streep, het kán, maar helemaal vanzelf gaat het niet.

• RpW

RpW

@Rojado, ik vind het ook interessant, daarom lees ik hier ook. Heb wel het idee, dat de grootste problemen ontstaan door gebruik van radiatoren. Heb het idee dat een warmtepomp toch echt het allerbeste werkt wanneer de gehele woning is voorzien van vloerverwarming en er met zeer lage aanvoertemperatuur gewerkt kan worden. Ik heb nog geen warmtepomp, maar in onze woning uit 1991 is gelukkig al wel beneden en boven vloerverwarming als hoofdverwarming ingefreesd.....

• Rojado
RpW schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:28:
@Rojado, ik vind het ook interessant, daarom lees ik hier ook. Heb wel het idee, dat de grootste problemen ontstaan door gebruik van radiatoren. Heb het idee dat een warmtepomp toch echt het allerbeste werkt wanneer de gehele woning is voorzien van vloerverwarming en er met zeer lage aanvoertemperatuur gewerkt kan worden. Ik heb nog geen warmtepomp, maar in onze woning uit 1991 is gelukkig al wel beneden en boven vloerverwarming als hoofdverwarming ingefreesd.....
Ik heb alleen radiatoren…..een installatie uit 1979 heeft dan plots onverwachte voordelen, dikke (gelaste) pijpen en relatief veel volume in de radiatoren. Maar dat waren dan ook elementen die mij het vertrouwen gaven dat het kon werken.

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:41
En in bestaande situaties zijn radiatoren natuurlijk ook gewoon te vervangen door lage temperatuur exemplaren.

• Djvdb
  • Nu online
mxjsptlk schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:51:
Wie wil even meedenken?
ik ben aan het rommelen met mijn VVW en krijg de aanvoer temperatuur maar niet omhoog...
de situatie is als volgt: ik heb 3 groepen VVW als bijverwarming. Ik heb een Variotherm kunststof mengverdeler met pomp. zie foto.
mijn aanvoer temp ligt momenteel rond de 42C echter is de gemeten aanvoer temp bij de verdeler rond de 30C. voor de pomp voelt de buis aanzienlijk warmer dan de erboven dus rondom de pomp is een enorm temperatuur verschil.

in mijn ratio (en ik ben een leek, dus hou het lief) zou de aanvoer dezelfde aanvoertemp (42C met wat verlies dus rond de 40C) moeten zijn en ingesteld worden met de thermostaatknop. Even los van of je dat wil (ik weet dat VVW lage temperaturen moet hebben) zou daar geen of weinig verschil in moeten zitten tenzij de temp boven de ingestelde temperatuur komt want dan gaat hij aanmengen.
In mijn geval heb ik echter 10C verschil terwijl de thermostaat volledig open staat.

een aantal vragen:
klopt mijn ratio?
hoe kan ik dit corrigeren?
heeft iemand andere gedachten of tips?

[Afbeelding]
Nee dat klopt niet, wat jij wilt bereik je met een hybride verdeler en niet met deze verdeler. Een hybride verdeler heeft een extra knop die de mengen aan/uit zet obv de aanvoer temperatuur. Het enige wat die thermostaat knop doet is de aanvoer knijpen als de temperatuur in de verdeler te hoog wordt maar deze knop beïnvloed de menging verder niet. Je kunt wel zelf de mening beïnvloeden daar door het mengventiel verder dicht te draaien (die zit links naast de pomp bij jouw verdeler), vaak kan dat gewoon met een radiator sleutel. De temperatuur gaat nu wss niet omhoog omdat die te ver open staat. Een ander alternatief is om de pompsnelheid omlaag te zetten.

• jugo6
kokpol schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:20:
[...]

Ik heb niet alle informatie over the situatie, maar die stooklijn zou ik inderdaad lager zetten, dit is echt te hoog. Ik zou 55/-10 als max aanhouden en dan iets van 35/15 (met die laatste kan je dan spelen). Ik zou toch echt wel adviseren om je BUH uit te zetten, dit heeft geen invloed op de ontdooi cyclus, dan gebruikt hij altijd de BUH als nodig (ook als deze uit staat).
Over dat buffervat, denk dat het een verstandige keus was om het niet te doen, vermindert alleen maar het rendement en zorgt voor vertraging.

Heb je toevallig ergens iets van een bypass? Wat is je aanvoer en retourtemperatuur over je radiatoren?
Hoeveel debiet pomp de wp?
Ik heb het gevoel als jij het hier ergens moet zoeken.
Welke thermostaat gebruik je? ik zie het al de madoka, deze geeft altijd iets van 2 graden teveel aan en is erg gevoelig voor temperatuurschommelingen. Je kunt in de instellingen hiervan de offset veranderen
Stooklijn ben ik al aan het verlagen. Dat onder evenwicht is inderdaad apart: ik vond net deze post op het forum:
duinmunt in "Daikin Altherma 4"
waar de temperatuur ook onder de 0 wordt gezet.
op basis van wat in de handleiding staat:
duinmunt in "Daikin Altherma 4"
Wat blijkbaar de installateur (door Daikin zelf ingesteld) ook heeft overgeslagen.
Ik begrijp dat de bivalente temperatuur het omslagpunt is waarop de WP niet meer efficient zou zijn, klopt dat?
Volgens de specs die ik in een folder vond zou hij bij -10 nog steeds 6kW kunnen leveren.
A-10 / W55 Max. kW 6,2 wat voor ons huis (gasverbruik was 900 kuub/jaar) voldoende zou moeten zijn.
Als ik de handleiding goed begrijp mag die dus op -10 onder evenwicht als de capaciteit van de pomp voldoende is voor het huis. Die is dus als het goed is ruim voldoende, en ik zie de WP voor de SWW hygiëne-run prima de 62 graden halen zonder backup....
ga ik morgen uitproberen, dank! @kokpol

• mxjsptlk
Djvdb schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:33:
[...]

Nee dat klopt niet, wat jij wilt bereik je met een hybride verdeler en niet met deze verdeler. Een hybride verdeler heeft een extra knop die de mengen aan/uit zet obv de aanvoer temperatuur. Het enige wat die thermostaat knop doet is de aanvoer knijpen als de temperatuur in de verdeler te hoog wordt maar deze knop beïnvloed de menging verder niet. Je kunt wel zelf de mening beïnvloeden daar door het mengventiel verder dicht te draaien (die zit links naast de pomp bij jouw verdeler), vaak kan dat gewoon met een radiator sleutel. De temperatuur gaat nu wss niet omhoog omdat die te ver open staat. Een ander alternatief is om de pompsnelheid omlaag te zetten.
ik heb inmiddels het probleem gevonden. De A4 kijkt heel dominant naar de Delta T instelling en past de flow aan om die te bereiken. zodra de flow hoger werd ging de VVW temp direct omhoog.

ik had een aantal dingen verkeerd staan:
ergens had ik de ventilator van de buitenunit per ongeluk op low gezet (waarschijnlijk via modbus ergens verkeerd op geklikt)
ik had de delta T op 10 staan en dat redde mijn WP niet
VVW pomp werd geschakeld via X43M in de WP. die zet de flow uit tijdens defrost waardoor de vloer niet goed op temperatuur kwam. Inmiddels heb ik hem op een (slimme)stekker gezet.

ik zie nu dat ik alles weer in balans heb. vloer warmt goed op en de setpoint van 20C wordt gehaald. als ik hem naar 21 zet dan heeft hij het wel zwaar om daar te komen. Dus misschien moet de stooklijn of delta T nog iets omhoog. dat ga ik de komende dagen in de gaten houden.

• mxjsptlk
ik moet je hier met alle respect toch een beetje in tegen spreken. ja, hier worden wat problemen met specifieke installaties besproken. Veel van wat ik daar uit haal zijn installatie problemen en kinderziektes.
Een groot deel van dit forum draadje is echter finetuning en balans vinden in je systeem en specifieke situatie. en dat maakt een Warmtepomp in het algemeen complex. dat is niet specifiek aan de A4.

Wat het bij een systeem zoals de A4 wel extra moelijk maakt is dat hij goed te gebruiken is met oude CV installaties. Iets wat ik in mijn (1989) huis ook ervaar: ik heb een WP installatie aan laten sluiten en heb daarbij niet naar de radiatoren gekeken. Dus ik heb weinig controle over wat het hydrauliek doet in mijn huis. ik mis voetventielen bij de radiatoren om de flow te regelen, mijn radiatoren zijn voor hoge temperatuur, mijn VVW is bijverwarming. Bij de A4 zal je dus meer situaties hebben waarbij mensen niet in het begin een optimaal comfort hebben. Dat is dan wederom niet aan de A4 te wijten maar aan het systeem waar je dit op aansluit.

het jammere is dat installateurs hoofdzakelijk kijken naar de WP. ik heb ook geen/weinig ondersteuning gehad vanuit de installateur met het balanceren. Dus als autodidact en vanuit mijn eigen interesse ben ik met dit forum en alles wat ik op internet kan vinden gaan leren hoe ik dit moet balanceren.

ik sta achter mijn besluit om een all electric installatie en specifiek de Altherma 4 te nemen maar zou een volgende keer ook budget vrij maken om de rest van de installatie meer te optimaliseren. dit ga ik uiteindelijk zelf aanpakken, maar betekend wel dat het hele systeem weer leeg moet en in balans gebracht moet worden.
de A4 is stil, Efficient (met de vorst en slecht gebalanceerd nog steeds een COP van 3,2) en goed toekomst klaar. tevens met de 2.2.0 update kan ik alles uitlezen met modbus zodat ik niet met DIY oplossingen aan de slag hoef om het systeem uit te lezen. dus uitermate geschikt voor de nerds onder ons :)

• behemoth
Bij ons loopt de Altherma 4 perfect. Niets aangepast aan onze radiatoren of leidingen. Huis is warmer dan met de gasketel omdat we hem heel de dag laten draaien terwijl we de gasketel overdag vaak uit zette als er niemand thuis was. In december gemiddelde COP van 4.3 behaald (inclusief sanitair warm water productie) en ongeveer 30 euro uitgespaard tov de gasrekening in december 2024. En dat terwijl we 25% meer verwarmd hebben. Dus echte besparing is eerder tegen de 50 euro. Wij zijn dus zeer tevreden met onze altherma 4.

• RpW

RpW

Fijn om een paar positieve ervaringen te lezen. Ik twijfel namelijk tussen Altherma 4, Panasonic Aquarea L, Nefit 5800i of een mitsubishi ecodan.... dus ik blijf nog even mee lezen hier! Hopelijk gaat hij bij iedereen dalijk perfect draaien!

• sjoneah
RpW schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:21:
Fijn om een paar positieve ervaringen te lezen. Ik twijfel namelijk tussen Altherma 4, Panasonic Aquarea L, Nefit 5800i of een mitsubishi ecodan.... dus ik blijf nog even mee lezen hier! Hopelijk gaat hij bij iedereen dalijk perfect draaien!
Wij hebben dus net deze vergelijking gedaan en sinds een maand nu de Altherma 4 draaien. Ook vanuit mij heb je hier wat aanloopproblemen gelezen... maar wat ik wel echt wil meegeven: de Altherma 4 is wat mij betreft echt gedegen, betrouwbaar en zelfs wat over de top qua instellingen & mogelijkheden. We zijn hier een maand verder... en ik wil echt nog wel het een en ander optimaliseren. Maar over het algemeen is het comfort nu echt goed. Ben het helemaal met de rest eens dat het zit in finetunen, instellingen aanpassen... maar als je daar doorheen bent, dan heb je er een hoop plezier en comfort van - tegen lagere kosten.

Ik zou desondanks mijn beschreven problemen, zo weer opnieuw kiezen voor de Altherma 4.

Panasonic Aquarea L hebben we ook overwogen. Doorslag voor Altherma 4 was voor ons dat deze hogere COP heeft, langer zonder backupheating kan, Altherma is stiller, betere kwaliteit warmwatertank, hogere verwachte levensduur.

De voordelen voor de Panasonic waren de blue-fin coating op de buitenunit, waardoor defrosts minder lang duren en dat de Panasonic de warmte voor een defrost standaard uit de warmtapwatertank haalt. Verder heeft de warm tapwatertank van Panasonic een betere isolatie (U-vacua), maar in de praktijk heb ik bij de Altherma geen last van te snelle temperatuurterugval in het warmte tapwater.

Mocht aansturing/domotica voor je interessant zijn: bij de Altherma 4 nu dus ook modbus werkend via HomeAssistant, werkt echt fantastisch. Via ESPAltherma kan je ook de seriële poort uitlezen. Die combinatie is top. Bij Panasonic ben je aangewezen op Heishamon of p1/p2 aansturing - en met een beperkt aantal schrijfbewegingen als gevolg van de geheugenmodules op de Panasonic.

• PJ_DnB
sjoneah schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:29:
[...]

Mocht aansturing/domotica voor je interessant zijn: bij de Altherma 4 nu dus ook modbus werkend via HomeAssistant, werkt echt fantastisch. Via ESPAltherma kan je ook de seriële poort uitlezen. Die combinatie is top.
Zie jij nog een meerwaarde in ESPAltherma? Mist er informatie via modbus?

• kokpol
Ik zou eerder kijken naar de deskundigheid van de installateur dan naar het merk. Elk warmtepomp merk doet uiteindelijk hetzelfde. Maar een installatie staat of gaat met hoe deze geïnstalleerd is.

• RpW

RpW

@Sjonaeh en @kokpol
Dank voor de tips, ik neem ze graag in overweging!

• BurnoutVmax
Vandaag een paar keer het dak op en de defrost cycle eens bekeken.
Mijn buitenunit staat boven op het platte dak op zo'n 9 meter hoogte.
De defrost duurt meestal zo'n 20 minuten. Ik heb ook al eens een defrost gezien van 10 minuten.

Vandaag was de condensor grotendeels in sneeuwachtige witte laag bedekt bij de start;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHBj2vyrz2JwrNNULeBYsebaHcE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YSFTf2o69LSKDcIEFCHF9vXB.jpg?f=fotoalbum_large

Onderaan de condensor was er sprake van échte ijsvorming.
Na de defrost run van 20 minuten was het bovenste deel netjes "schoon", maar de onderste helft niet;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5XjPgn-9IibKvxcszxkZc8FgJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yGLffyJpFKLTLPHopzOw4L92.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zijn de ervaringen hier m.b.t. de defrost cycles?

Duren die ook zo lang?
Is het normaal dat niet de gehele condensor "schoon" is na 20 minuten?
Vaak wordt de defrost bij mij ondersteund door de backup-heater. Is dat normaal? Waarom?

• jugo6
BurnoutVmax schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:21:
Vandaag een paar keer het dak op en de defrost cycle eens bekeken.
Mijn buitenunit staat boven op het platte dak op zo'n 9 meter hoogte.
De defrost duurt meestal zo'n 20 minuten. Ik heb ook al eens een defrost gezien van 10 minuten.

Vandaag was de condensor grotendeels in sneeuwachtige witte laag bedekt bij de start;
[Afbeelding]

Onderaan de condensor was er sprake van échte ijsvorming.
Na de defrost run van 20 minuten was het bovenste deel netjes "schoon", maar de onderste helft niet;

[Afbeelding]

Wat zijn de ervaringen hier m.b.t. de defrost cycles?

Duren die ook zo lang?
Is het normaal dat niet de gehele condensor "schoon" is na 20 minuten?
Vaak wordt de defrost bij mij ondersteund door de backup-heater. Is dat normaal? Waarom?
Ik was vandaag ook even buiten, maar ben niet lang blijven kijken. De defrost zag ik zo ongeveer gebeuren, ik zag het ijs wegsmelten, en aan mijn verbruik te zien duurde dat 10-15 min.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbX33NnlPH5PwU8FZAbLshHTPls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F6nCgcwr94zJvFUNysDQGjhA.jpg?f=fotoalbum_large

• mxjsptlk
wij hebben dezelfden overwogen.
ik heb een buurman die de 5800i (dakmodel) heeft en die komt qua COP aanzienljik lager uit in een huis uit 2015 (van ons is 1989). tevens was die in de offertes die wij hebben ontvangen 10K duurder dan de A4.
Panasonic was qua prijs inderdaad een goed alternatief maar had voor ons geen goed gevoel bij die installateur. Schijnt wel minder stil te zijn
voor ons was de A4 de juiste keuze vanwege stil, acceptabele prijs, R290 en hoge aanvoer temperatuur. Achteraf komt daar bij dat het uitlezen en aansturen best goed mogelijk is via modbus en espaltherma.

moeilijke beslissing hoor. voor ons was het meest lastige dat alle adviezen echt haaks op elkaar stonden. wel/geen buffervat, 8Kw/10kw/12kw, Is Full Electric uberhaupt mogelijk, etc. Uiteindelijk best wel veel energie in moeten steken.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste