• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-08 10:20

jorammeke

OpperPrutser

@jumjum welkom bij de club. Hier rond dezelfde tijd een 8 kW uitvoering geplaatst.
Weet niet hoe handig je al bent met HA, maar als je de HACS store heb kun je de intergratie van joklee installeren. Dan kun je nog veel meer uitlezen.
https://github.com/joklee/ha_daikin_altherma4_modbus

7510Wp / Daikin Altherma 4 / HA / ESP's en andere rommel

• jumjum
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-08 12:39
@jorammeke dankjewel voor de hint. Ben ik erg blij mee, ga het één dezer avonden proberen uit te voeren

• unexpectedEOF
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:25
Gert12 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:58:
Heb aan Daikin gevraagd om de Madoka om te ruilen. Software Madoka 1.5.0 Was geen certificaat bij. Madoka wijst regelmatig een onjuiste temperatuur aan. Calibreren met een gecalibreerde temperatuur meter en correctie op MMI geeft een correctie aan van 0,5 / of 1/ of 1,5 graden dus dat is geen oplossing. Madoka heeft dus niet een stabiele uitlezing. Heeft de Madoka bij jullie een correcte weergave van de omgevings temperatuur? Bestaat er een gelijkwaardige van ander merk?
Ik vind het een beetje een Spartaans ding qua display en mogelijkheden en eigenlijk niet passend bij een Altherma 4. Mocht er van Daikin wat beters op de markt komen dan houd ik me zeker aanbevolen.

Bij mij klopte de temperatuur ook niet en ik had hem -1.5C aangepast via het gebruikers menu op de binnenunit. Eerst dacht ik dat te kunnen doen via Madoka assistent App, maar daarmee kun je blijkbaar alleen de Madoka firmware mee updaten en verder niets. Gelukkig is er nog de Onecta app en Home Assistant om mij wat blijer te maken.

🇳🇱 |🔆3.280Wp ZW, GoodWe 3000D |🏠A++1982 |🔋5.12kWh MT Venus E V2, V158.216, BMS216, app V1.6.72, Elfin+Modbus |🌐FritzBox 4630+VLAN |📱Home Assistant |P1 HW+CT003 |⚡️KAIFA MA304, SMR5.5, 3F |WP, Daikin Altherma 4 HF@6kW, 230L

• Larrylovestein
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 30-07 10:15
Wellicht een hele domme vraag, maar ik ben niet goed genoeg in electra thuis...

Er word aankomende maand door de netbeheerder een 3x25a aansluiting gerealiseerd.

Vervolgens is het idee om een 10kw Daikin Altherma 4 met 6kw backup element (i.c.m. 300 litervat) te plaatsen.

Ik weet dat de dagen dat het -10 graden is schaars zij, maar hoe zit dat qua capaciteit indien je beide op volle toeren energie vraagt. + eventuele Bora kookplaat + oven en eventuele overige electrische aparaten?

Is er iets van een ingebouwde vermogensbegrenzing die dit probleem aanpakt, of hoe moet ik dit zien?

• PJ_DnB
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-08 09:01
Larrylovestein schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:03:

Er word aankomende maand door de netbeheerder een 3x25a aansluiting gerealiseerd.

Vervolgens is het idee om een 10kw Daikin Altherma 4 met 6kw backup element (i.c.m. 300 litervat) te plaatsen.

Ik weet dat de dagen dat het -10 graden is schaars zij, maar hoe zit dat qua capaciteit indien je beide op volle toeren energie vraagt. + eventuele Bora kookplaat + oven en eventuele overige electrische aparaten?

Is er iets van een ingebouwde vermogensbegrenzing die dit probleem aanpakt, of hoe moet ik dit zien?
Backupelement is instelbaar, bij mij (weliswaar met ingebouwd buffervat, 9kW element) staat die op 4 kW (in België betalen we op piekverbruik). Met een extern vat is dat allicht anders, dat moet je navragen.

Desondanks verbruik je dan maximaal +- 4kw + 6 kW dus 10kW.

Met 25A heb je 17250W ter beschikking. Geeft je op piekverbruik dus nipt de mogelijkheid je kookplaat maximaal aan te zetten zonder extra verbruikers (7.4kW).

Er zijn mogelijkheden om vermogen via modbus of relais te begrenzen, maar ingebouwde functies zoals bevriezingspreventie blijven doorgaan, waardoor hij alsnog zijn backup aanspreekt, dan zit je wel enkel op die 6kW.

Als je de mogelijkheid zou hebben om je backup element tot 4kW te limiteren heb je 2 kW extra ter beschiking. Dan kan je WP op volle toeren draaien (met backup mee actief, wat normaal niet al te veel gebeurt) en je kookplaat + oven.

• Gert12
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:55
Wat wij o.a. anders hebben is de backup. Gekozen is voor een standaard A4 backup van 3 x 1,5 KW 230V. Keuze is dan aansluiten op 1,2 of 3 fasen backup. Onze inductie kookplaat is 230V en 7,5 KW, en verdeeld middels kookgroep over 2 fasen. De oven kan dan eventueel een andere fase als de kookplaat. Extra kun je op MMI een standaard backup van 3x1,5 KW begrenzen op 2 KW en die zal automatisch stappen van 500 W gebruiken. Bij aansluiten backup op 2 of 3 fasen zal, bij 2 KW instelling, de maximale belasting op 1 van die fasen 1,5 KW zijn en op een andere fase maximaal 0,5 KW. Ook kun je via balanceren de backup beperken.

[ Voor 34% gewijzigd door Gert12 op 29-07-2026 20:58 ]

• jorammeke

jorammeke

OpperPrutser

Larrylovestein schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:03:

Is bij jou dat backup element noodzakelijk dan? Ik heb die ingesteld dat het alleen mag inschakelen bij noodgevallen. De WP kan het allemaal zelf aan. De backup is precies dat, backup.

En laat je een extern boiler vat plaatsen? Wat ik bij ons begreep is dat het backup element dan niet voor SWW werkt. Daar heeft Daikin dan een aparte module voor.

• unexpectedEOF
jumjum schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 22:22:
In de app staat dan je apparatuur met drie jaar garantie. Als je nu in “Stand by me” je installatie registreert krijg je 5jr garantie. Dit gedaan. Netjes een bedank mail met de melding dat je nu 5 jaar garantie hebt en dat dit in de Onecta app kunt checken. Helaas daar blijft 3 jaar staan. Vele mailtjes en bellen zijn we nu een maand verder en nog steeds niet opgelost…..
Is het garantie probleem bij jou opgelost?

Ik had hetzelfde probleem. Zowel in de app als in Stand By Me stond maar drie jaar garantie in plaats van vijf jaar. De installateur had dit bij Daikin neergelegd, maar er kwam nog geen oplossing. Vervolgens heb ik zelf diverse keren gebeld en gemaild. Sinds vandaag is het gelukkig eindelijk opgelost en staat er overal netjes vijf jaar garantie.

De volgende kleine uitdaging is de verlenging naar tien jaar via de installateur. Het verlengde garantie pakket is toegevoegd door de installateur staat nu in Stand By Me, maar of dat nu klopt weten we nog niet zeker, want de einddatum staat nog op vijf jaar. Waarschijnlijk moet de installateur daar nog wat aandacht aan schenken en contact met Daikin opnemen.

🇳🇱 |🔆3.280Wp ZW, GoodWe 3000D |🏠A++1982 |🔋5.12kWh MT Venus E V2, V158.216, BMS216, app V1.6.72, Elfin+Modbus |🌐FritzBox 4630+VLAN |📱Home Assistant |P1 HW+CT003 |⚡️KAIFA MA304, SMR5.5, 3F |WP, Daikin Altherma 4 HF@6kW, 230L

• jumjum
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-08 12:39
Net gechecked nog niet opgelost wel vorige week brief gehad dat ze er mee bezig zijn.

Heb 4 weken in mijn agenda gezet. Dat is maandag 10 augustus , ga dan weer bellen. ☹️

• unexpectedEOF
Ok, er zit dus wel wat beweging in. Eerder kreeg ik ook een mail dat ze er mee bezig waren. Nog even geduld dus😬

• Gert12
unexpectedEOF schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:43:
[...]

Is het garantie probleem bij jou opgelost?

Ik had hetzelfde probleem. Zowel in de app als in Stand By Me stond maar drie jaar garantie in plaats van vijf jaar. De installateur had dit bij Daikin neergelegd, maar er kwam nog geen oplossing. Vervolgens heb ik zelf diverse keren gebeld en gemaild. Sinds vandaag is het gelukkig eindelijk opgelost en staat er overal netjes vijf jaar garantie.

De volgende kleine uitdaging is de verlenging naar tien jaar via de installateur. Het verlengde garantie pakket is toegevoegd door de installateur staat nu in Stand By Me, maar of dat nu klopt weten we nog niet zeker, want de einddatum staat nog op vijf jaar. Waarschijnlijk moet de installateur daar nog wat aandacht aan schenken en contact met Daikin opnemen.
Kun je iets meer vertellen over verlengde garantie naar 10 jaar, loont dat/ onderdelen versus onderhoud kosten?

Ik kan onze installateur (Twente) niets vragen, failliet. Installatie was 20K, excl. aanpassingen afgifte systeem. Onderhoud heb ik nu na 8 mnd alvast zelf gedaan.

Nu was ik aan het denken over: had ik maar een andere installateur gekozen. Binnen 1 jaar zijn 3 van de installateurs in mijn directe regio inclusief onze installateur failliet verklaard. Daarbij komt nog bij dat 1 Daikin installateur, directe regio, naar ander merk is gegaan en 1 Premium installateur Daikin van de Daikin lijst is geschrapt.

[ Voor 13% gewijzigd door Gert12 op 06-08-2026 15:18 ]

• Minimalist1
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 23:17
Je kan natuurlijk zelf ook even zoeken…. Staat gewoon beschreven bij Daikin.

Maar het is een redelijk zinloze extra garantie. Alleen op onderdelen (niet op uren) en niet voor normale slijtage. Een leuke manier om je een jaarlijks (BE) of tweejaarlijks (NL) onderhoudscontract te laten afnemen.

• unexpectedEOF
Gert12 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:02:
[...]

Kun je iets meer vertellen over verlengde garantie naar 10 jaar, loont dat/ onderdelen versus onderhoud kosten?

Ik kan onze installateur (Twente) niets vragen, failliet. Installatie was 20K, excl. aanpassingen afgifte systeem. Onderhoud heb ik nu na 8 mnd alvast zelf gedaan.

Nu was ik aan het denken over: had ik maar een andere installateur gekozen. Binnen 1 jaar zijn 3 van de installateurs in mijn directe regio inclusief onze installateur failliet verklaard. Daarbij komt nog bij dat 1 Daikin installateur, directe regio, naar ander merk is gegaan en 1 Premium installateur Daikin van de Daikin lijst is geschrapt.
Ik vind het lastig om te beoordelen of het qua kosten echt loont om extra garantie bij te kopen. Daikin stelt als eis dat er ten minste eens per twee jaar onderhoud wordt uitgevoerd. Daarover heb ik echter nog geen duidelijke afspraken gemaakt met mijn installateur. Voor hem is het bovendien de eerste keer dat hij via Daikin een dergelijk proces voor tien jaar garantie in gang zet. Slim is het inderdaad wel van Daikin om een consument zo aan een onderhoudscontract te verbinden.

Wat jou is overkomen met je installateur, die failliet ging, is natuurlijk erg vervelend. Mede daarom voelt het voor mij prettig om extra garantie te kunnen aanschaffen. Dan zijn in ieder geval ook de dure onderdelen gedekt. Volgens de wettelijke garantie valt het arbeidsloon daar tegenwoordig echter vaak ook onder. Als de verkopende installateur na zeven jaar een duur onderdeel moet vervangen, draait hij in principe dus ook op voor het arbeidsloon.

Maar hoe het garantieproces verloopt wanneer mijn installateur failliet gaat, en of en hoe een andere Daikin-installateur dit gedeeltelijk overneemt, is nog maar de vraag. Tot dusver heb ik niets extra betaald en ook is de vijf jaar extra garantie, naar tien jaar nog niet zichtbaar in mijn Daikin Stand By Me account.

Ik hoor daarom graag de ervaringen en details van degenen die dit proces voor tien jaar verlengde garantie al met succes hebben weten te activeren.

Welk onderhoud heb jij na acht maanden zelf uitgevoerd, Gert?

• Minimalist1
Volgens de wettelijke garantie valt het arbeidsloon daar tegenwoordig echter vaak ook onder. Als de verkopende installateur na zeven jaar een duur onderdeel moet vervangen, draait hij in principe dus ook op voor het arbeidsloon.
dream on….. je krijgt een extra aanvullende garantie van Daikin waarbij duidelijk wordt aangegeven dat arbeid niet wordt gedekt.

• unexpectedEOF
Daikin kan zoveel aangeven, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook klopt. Dit zegt de ACM onder andere over dergelijke kosten bij een non-conform product dat nog binnen de te verwachten levensduur is: https://consument.acm.nl/garantie-reparatie-geld-terug/voorrijkosten-en-onderzoekskosten Voor mij voelt het al prettig dat wanneer mijn verkoper om wat voor reden dan ook niet meer bestaat, ik tenminste nog garantie krijg op de onderdelen :)

• Minimalist1
Je hebt gewoon geen idee waar je over hebt…. Daikin biedt een verlengde fabrieksgarantie aan, daar mogen ze volledig zelf bepalen wat ze wel en niet garanderen. Als je leest wat ze aanbieden en onder welke voorwaarden kom je zelf vast ook tot de conclusie dat het weinig voorstelt en je vooral verplicht tot periodiek onderhoud bij een erkende installateur.

Totaal iets anders dan de wettelijke garantie waarvoor je bij je jnstallateur moet zijn. Valt die om heb je gewoon pech. Maar anders eigenlijk ook, het gros wordt geinstalleerd bij de bouw en daar zijn ze er meester in om aansprakelijkheden uit te sluiten. Het is geen “normale” consumentenkoop waar je het hier over hebt.

Gelukkig is het in de praktijk niet zo spannend, werkt het in de jaren ba oplevering goed dan zijn er zelden problemen te verwachten. Dus registreer je gewoon, kost niets tenslotte. Maar denk niet dat je er wat aan gaat hebben…. Zeker niet als je de voorwaarden niet eens hebt gelezen.

En met het verplichte onderhoud betaal je het ook gewoon zelf :-).

[ Voor 67% gewijzigd door Minimalist1 op 11-08-2026 10:41 ]

• unexpectedEOF
We gaan het als het goed is meemaken en ik ben inderdaad benieuwd naar de voorwaarden. Het verplichte onderhoud gaat me gelukkig niet veel kosten en een deel mag ik van mijn installateur gelukkig ook zelf doen zonder dat Daikin dit weet. Wordt vervolgd.

• Gert12
unexpectedEOF schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:27:
[...]

Ik vind het lastig om te beoordelen of het qua kosten echt loont om extra garantie bij te kopen. Daikin stelt als eis dat er ten minste eens per twee jaar onderhoud wordt uitgevoerd. Daarover heb ik echter nog geen duidelijke afspraken gemaakt met mijn installateur. Voor hem is het bovendien de eerste keer dat hij via Daikin een dergelijk proces voor tien jaar garantie in gang zet. Slim is het inderdaad wel van Daikin om een consument zo aan een onderhoudscontract te verbinden.

Wat jou is overkomen met je installateur, die failliet ging, is natuurlijk erg vervelend. Mede daarom voelt het voor mij prettig om extra garantie te kunnen aanschaffen. Dan zijn in ieder geval ook de dure onderdelen gedekt. Volgens de wettelijke garantie valt het arbeidsloon daar tegenwoordig echter vaak ook onder. Als de verkopende installateur na zeven jaar een duur onderdeel moet vervangen, draait hij in principe dus ook op voor het arbeidsloon.

Maar hoe het garantieproces verloopt wanneer mijn installateur failliet gaat, en of en hoe een andere Daikin-installateur dit gedeeltelijk overneemt, is nog maar de vraag. Tot dusver heb ik niets extra betaald en ook is de vijf jaar extra garantie, naar tien jaar nog niet zichtbaar in mijn Daikin Stand By Me account.

Ik hoor daarom graag de ervaringen en details van degenen die dit proces voor tien jaar verlengde garantie al met succes hebben weten te activeren.

Welk onderhoud heb jij na acht maanden zelf uitgevoerd, Gert?
Als hobby heb ik gewerkt bij installateurs (heb o.a. f-gassen categorie 1) Wettelijk mag ik waarschijnlijk nog anderhalf jaar werken aan installaties via installateurs, daarna altijd extra de opleiding B3 ivm brandbare gassen zoals propaan. Als ik op basis van offertes andere installateur in mijn DIRECTE regio had gekozen had dat geen voordeel gehad. 3 installateurs failliet, mijn installateur 8 personen, de laatste 18 personen maar die zal door starten. Garantie kun je m.i. in dat geval vergeten. ONDERHOUD: 1 nabij buitenunit de afsluiter dicht, zeefje eruit pakken en afspoelen onder kraan, montage omgekeerd. 2. Binnen tower, sluit slang aan onder magneet filter, slang in emmer, magneet verwijderen met de hand (naar beneden ) kraantje onder filter openen. Evt ijzerdeeltjes en water komt in emmer, omgekeerd montage. 3. Water bijvullen, kan in onze regio nooit teveel, lage druk. 4 De lamellen buitenunit zijn nog niet vet en alles nog schoon. Indien vet dan neem ik Dasty ontvetter van Wibra en sproei daarmee in, na paar Minuten afspoelen met water. Of met Handblazer schoon blazen. Bij installateur moest ik altijd schoon blazen met stikstof fles. Bovenkant buitenunit met sopje, die had niet vlak moeten zijn, vuil hecht zich. Afspoelen evt. met water. Bij installateur deed ik 5 - 7 installaties per dag, afhankelijk van reistijd en eventuele verplichte gas meting en logboek plicht.

• mxjsptlk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-08 20:01
Heeft iemand de changelog van de 4.1.0 firmware release? Hij is bij mij nu beschikbaar via de ONECTA app.

• jorammeke

jorammeke

OpperPrutser

mxjsptlk schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:03:
Heeft iemand de changelog van de 4.1.0 firmware release? Hij is bij mij nu beschikbaar via de ONECTA app.
Veel meer dan dit kan ik niet vinden:
"Introducing firmware version 4.1.0 for BRP069A7x gateways, enhancing gateway security and cloud connectivity."

• unexpectedEOF
Jij hebt dus behoorlijk wat onderhoudskennis van de Altherma 4. Wat mij betreft kun je onze Daikin Certified Professional worden! 8)

• unexpectedEOF
mxjsptlk schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:03:
Gisteravond zag ik firmware-update 4.1.0 in de app verschijnen. Ook ik kon geen uitgebreidere changelog van deze gateway update vinden. Wel merkte ik direct een verbetering bij het gebruik van het menu op de binnenunit.

Voorheen hoorde ik tijdens het bladeren door de menu’s zonder instellingen te wijzigen regelmatig het een en ander schakelen. Daarna verscheen meestal de melding “8H-09 – Voortdurend detecteren van vastgelopen back-upverwarming” in het storingslogboek.

Sinds de update heb ik dit niet meer meegemaakt. Het lijkt er dus op dat firmware 4.1.0 dit probleem bij mij heeft verholpen.

• behemoth
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14-08 09:52
Hoe kan ik de MMI firmware upgraden? Gaat dat alleen via de installateur of als ik een installateur account heb op de Daikin website?

• unexpectedEOF

• mxjsptlk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-08 20:01
behemoth schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:31:
Hoe kan ik de MMI firmware upgraden? Gaat dat alleen via de installateur of als ik een installateur account heb op de Daikin website?
Vanaf 4.0.0 kan dit via de app. Daarvoor moet het via de jnstallateur. Simpel proces via een usb stick. De gemiddelde tweaked kan dit zelf doen

• behemoth
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14-08 09:52
Heb een paar dagen geleden de modbuds integratie geinstalleerd in HA. Heeft er iemand een mooi dashboardje dat je wil delen?
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste