• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:30
MotorBeast schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:39:
[...]

Dan is het een magische WP. Iedere WP moet je echt niet op 45 graden plus willen hebben draaien, ook niet bij gematigde temperaturen buiten. 45 graden bij -7 of zo, okee maar dat is het niet vaak. Het kan wel, maar zal nooit zuinig zijn. Je kan dan beter investeren in betere afgifte. VV is top en anders T33 radiatoren.
Lagere temperatuur is altijd beter natuurlijk, maar het blijft een kosten overweging, ik heb vrij dure vloer liggen en als er VV komt, rekenen ik met een vergelijkbare vloer, en daar kan ik echt heel veel elektra voor kopen. Dus VV is geen optie, en T33's ook niet te vervanging van mooie Jaga Strada's.

Tenzij ze liegen in de specs van Daikin, is de SCOP bij 55C niet zo gek:
https://www.daikin.nl/nl_...10A9W---EPSK08-10AW1.html

En als die VV er later toch nog een keer komt, dan wordt ie alleen maar efficienter.
MotorBeast schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:39:
Ik heb 20 meter aanvoer en 20 meter retour ingepakt met HT Armaflex en werkt top.
Ah goed om te weten dat dit geen probleem hoeft te zijn.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-03 10:33
SiErRa schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:06:
[...]

Lagere temperatuur is altijd beter natuurlijk, maar het blijft een kosten overweging, ik heb vrij dure vloer liggen en als er VV komt, rekenen ik met een vergelijkbare vloer, en daar kan ik echt heel veel elektra voor kopen. Dus VV is geen optie, en T33's ook niet te vervanging van mooie Jaga Strada's.

Tenzij ze liegen in de specs van Daikin, is de SCOP bij 55C niet zo gek:
https://www.daikin.nl/nl_...10A9W---EPSK08-10AW1.html

En als die VV er later toch nog een keer komt, dan wordt ie alleen maar efficienter.

[...]

Ah goed om te weten dat dit geen probleem hoeft te zijn.
Scop (seizoens Cop) is wat anders dan Cop. Men rekent dus door als je ook bij dit weer nu (warm dus buiten nu) met 55 zou stoken wat dan de Scop is. Alleen je stookt met dit weer niet met 55 graden, ook niet met radiatoren. Ik stook nu met 34 graden en gaat vaak uren uit nu. Mail Daikin maar eens even en vraag maar eens wat de Cop (geen Scop) is van 55 graden bij -5/-7. Schat in dat je dan op 1,5 tegen de 2 of zo komt. Niet tegen de 4. Onmogelijk. Kijk even in het algemene topic. Kan je maandelijkse Cop zien van verschillende machines met verschillende afgifte en aanvoer. Loopt fors uiteen. Maar 55 graden springen denk ik straks de tranen in je ogen.

T33 is toch goed voor een WP? Gaat er hier ook niet uit met een massief eiken vloer. Heb ik hier ook en kan met 45 graden toe bij harde vorst. Of heb je Strada's? Ook goed, zeker met fans.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 17-03-2026 20:22 ]

• eastend99
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-04 19:51
PJ_DnB schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:24:
[...]

Wel de vraag of jullie ervaring ook is dat je meer dan 22 graden (zoals beschreven aan installateurs) nodig hebt vooraleer de compressor start.
De grens ligt precies op 23.0. Ik zie de backup heater steeds inschakelen en (gelukkig) weer stoppen op 23.0 graden retour temp. Lastig, want dat gebeurt nu wel een paar keer per dag omdat de ruimteverwarming uitschakelt met de zon vol in huis. Dit was afgelopen nacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEUwpJ_micFJNZExrSej-6HgD_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nhPv4W0s6c1FxhUHpJCOPrje.png?f=fotoalbum_large
Blauw is gemeten opgenomen vermogen backup heater, oranje opgenomen vermogen compressor en rood gerapporteerd vermogen van de warmte pomp. Je ziet dat hij het wel eerst voorzichtig 2 min probeert op de compressor (ongeveer 600W), als dat niet de gewenste reactie oplevert schakelt de backup heater bij.

Een keer in januari een situatie gehad dat het -5 graden was 's nachts waarbij de compressor uiteindelijk niet inschakelde omdat de retour temperatuur op 22.6 bleef steken. Een mooi grapje van meer dan 25kW met COP=1. Ben nog aan het zoeken naar de juiste instelling en aansturing om dit soort situaties te voorkomen.

• PJ_DnB
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-04 19:06
eastend99 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:31:
[...]

De grens ligt precies op 23.0. Ik zie de backup heater steeds inschakelen en (gelukkig) weer stoppen op 23.0 graden retour temp. Lastig, want dat gebeurt nu wel een paar keer per dag omdat de ruimteverwarming uitschakelt met de zon vol in huis. Dit was afgelopen nacht:
[Afbeelding]
Blauw is gemeten opgenomen vermogen backup heater, oranje opgenomen vermogen compressor en rood gerapporteerd vermogen van de warmte pomp. Je ziet dat hij het wel eerst voorzichtig 2 min probeert op de compressor (ongeveer 600W), als dat niet de gewenste reactie oplevert schakelt de backup heater bij.

Een keer in januari een situatie gehad dat het -5 graden was 's nachts waarbij de compressor uiteindelijk niet inschakelde omdat de retour temperatuur op 22.6 bleef steken. Een mooi grapje van meer dan 25kW met COP=1. Ben nog aan het zoeken naar de juiste instelling en aansturing om dit soort situaties te voorkomen.
Dank voor je reactie. Dat was inderdaad mijn aanvoelen, dat dit eerder 23 dan 22 was, wat me gezegd werd door de installateur. Mijn trucje is nu na de nachtverlaging direct SWW starten. Het vat is nog warm, dat circuleert dan. Dan kan de compressor starten, soms eventjes nog met BUH SWW aanmaken. Bij het terugwisselen naar ruimteverwarming blijft er genoeg warmte zitten om verder te gaan op compressor. Of dat op -5°C ook werkt, blijft af te wachten. Mijn installateur ging het allesinds verder met Daikin opnemen, omdat hij de instelling veel te conservatief vond. Was trouwens een technieker van Daikin voor komen kijken, om te kijken of er zeker niets mis was.

• Gert12
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-04 10:05
Bij wie werkt de 4 met LAN? Het is mij bekend hoe dit geïnstalleerd moet worden.

• duinmunt
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09:41
Hieronder staat een overzicht van enkele temperaturen die je via Modbus kunt uitlezen.
Deze heb ik gekoppeld aan een thermistor in de binnen- en buitenunit.
De vraag is of dit correct is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K19mrwI6SPRDQmN61pfWan_1S8c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2DZQ5yY96tDcCEgotYH36wzq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HhwyuMb2PCNmmBXLTbMpWZMWvx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THtRUQ2JMf6j4raNhZPkwfzc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOrnR_dTVmwuOpWl0Cz-DkI0_pk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDpB7hVLrQWEVfBdLp5PrhpA.jpg?f=fotoalbum_large

• eastend99
duinmunt schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:15:
Hieronder staat een overzicht van enkele temperaturen die je via Modbus kunt uitlezen.
Deze heb ik gekoppeld aan een thermistor in de binnen- en buitenunit.
De vraag is of dit correct is.
De plate Heat exchanger zit volgens mij in de buitenunit (staat ook in de stukslijst in de tekening, e).

• eastend99
Gert12 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:56:
Bij wie werkt de 4 met LAN? Het is mij bekend hoe dit geïnstalleerd moet worden.
Zie hierboven https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84849167
voor de tekeningen en aansluiting.
controleer de MMI Softwareversie: 3.0.0 voor ondersteuning (de laatste versie van een paar weken terug).
Ik heb het werkend met versie 2.2.0. Anders de installateur vragen om een software update uit te voeren (en om het aan te sluiten als hij er toch is?).

• Gert12
eastend99 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 17:52:
[...]

Zie hierboven https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84849167
voor de tekeningen en aansluiting.
controleer de MMI Softwareversie: 3.0.0 voor ondersteuning (de laatste versie van een paar weken terug).
Ik heb het werkend met versie 2.2.0. Anders de installateur vragen om een software update uit te voeren (en om het aan te sluiten als hij er toch is?).
Bekend hoe het zou moeten werken. Software 3, volgens menu is software 3.0.0. Ik wil alleen 100% zeker weten dat LAN werkt bij anderen inclusief cloud. LAN werkt hier niet met cloud. Ook volgens Daikin werkt LAN bij ons niet met cloud. Daikin hier ter plaatse met ondersteuning op kantoor is na 2 uren vertrokken met de belofte: wij zoeken het uit.

• Gert12
Gert12 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:40:
[...]

Bekend hoe het zou moeten werken. Software 3, volgens menu in binnenunit is de software 3.0.0. Ik wil alleen 100% zeker weten dat LAN werkt bij anderen inclusief cloud. LAN werkt hier niet met cloud. Volgens Daikin werkt LAN bij ons niet met cloud. Daikin hier ter plaatse met telefonische ondersteuningen van kantoor Daikin is na 2 uren vertrokken met de belofte: wij zoeken het uit.

• eastend99
Het werkt prima. Ik had wel een probleem met de app toen de unit stroomloos gemaakt werd na de software update naar v3. Toen pas schakelde de cloud app communicatie over van Wifi naar Ethernet. Daarna waren de toestellen niet meer zichtbaar in de cloud app. Wat ik precies heb gedaan weet ik niet meer, volgens mij de apparaten opnieuw aangemeld.

Op de WP zelf is de ethernet verbinding ook zichtbaar op het scherm (vierkant blokje naast het Wifi icoon) en ook de status van de cloud verbinding. Als die niet werkt staat er een streep door het wolkje. De Wifi en ethernet zijn beide actief, in de TCP instellingen in het (8.1) zie ik het IP adres van de LAN verbinding.

De uitgaande poorten die nodig zijn voor de beide IP's (Wifi en Ethernet): poort 53 (DNS), 80 (HTTP), 443 (HTTPS) en 8883 (?). Alleen nodig als je een router of firewall hebt die zo is geconfigureerd dat uitgaand internet verkeer niet is toegestaan.

In de configuration ref guide zijn twee instellingen gedocumenteerd die bepalen welke verbinding gebruikt wordt voor cloud. Deze settings zijn bij mij niet toegankelijk via de UI menu's (8.10 / 8.11).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7j0vT3qqVMok6uPWrQY9ptWJbw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QomdggyYWrOZLSdimQpPCVQQ.png?f=fotoalbum_large

• Rubkeh01
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-04 14:39
Ik heb sinds vorige week vrijdag ook software versie 3 er op staan maar nog geen kabel aangesloten. Wat zijn de voordelen van het aansluiten van de kabel en wat is er mogelijk met de cloud wat nu niet mogelijk is?

• jugo6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 07-04 09:26
Geluid binnenunit:

heeft iemand al eens gemeten hoeveel geluid de binnenunit maakt bij SWW of defrost?
Bij mij is het boven de 45 dB, wat ik nogal veel vind voor een "stille" warmtepomp midden in de nacht.
De monteur vindt het normaal klinken, maar als ik het met een andere eigenaar zou kunnen vergelijken met een dB app zou ik dat wel fijn vinden..... ook al is dat niet geijkt. hieronder een spectrum over langere tijd, en de dB app screenshot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OG09Ps2fS9d2waMFr-VNGPIF-z0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bajqCLh0ZEnqBM42gSUKEJOD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOpclWqAWnu-B2BoipWSZcbdoOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vzG9xytWH6UM3KKX5e8i39bn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door jugo6 op 27-03-2026 21:26 ]

• PJ_DnB
jugo6 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:23:
Geluid binnenunit:

heeft iemand al eens gemeten hoeveel geluid de binnenunit maakt bij SWW of defrost?
Bij mij is het boven de 45 dB, wat ik nogal veel vind voor een "stille" warmtepomp midden in de nacht.
De monteur vindt het normaal klinken, maar als ik het met een andere eigenaar zou kunnen vergelijken met een dB app zou ik dat wel fijn vinden..... ook al is dat niet geijkt. hieronder een spectrum over langere tijd, en de dB app screenshot

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Net getest, SWW laten doen, komt niet boven de +-36 dB uit. Circulatiepomp op 67l/min. Je hoort hem wel, gevoelsmatig iets hogere tonen dan een koelkast die aan de gang gaat. Vervelender geluid als de gasketel ervoor, maar zeker niet luider. Betreft wel vloermodel EPVX14S23AJ9W. Bij mij staat die in de garage, dus geen last van.

• eastend99
Rubkeh01 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:17:
Ik heb sinds vorige week vrijdag ook software versie 3 er op staan maar nog geen kabel aangesloten. Wat zijn de voordelen van het aansluiten van de kabel en wat is er mogelijk met de cloud wat nu niet mogelijk is?
Ik had het nodig omdat via de ethernet poort de modbus interface gebruikt kan worden voor monitoring.

• duinmunt
Vannacht is de zomertijd ingegaan, maar op de binnenunit van de Daikin Altherma 4 staat nog steeds de wintertijd.
Moet je dit echt handmatig aanpassen? (software versie 3.0.0)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1_Zfbg-Zcl5hb0lKznnbgHcgmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7i5CWKKpataN22Q9vvkpAAS6.jpg?f=fotoalbum_large

• Gert12
Geluid binnenunit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik meet zojuist met telefoon max. 30 dB. Flow 25 l/min bij SWW. Is stiller dan een hetelucht oven en voormalige gasketel. Wat je wel hoort is de overstort klep indien richting de 60 graden SWW die dan tikt. Aan de achterzijde van ons vloer model 230 liter zijn de buizen 28 mm ongeïsoleerd koper met bochten t.b.v. de buitenunit.

• jugo6
duinmunt schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:01:
Vannacht is de zomertijd ingegaan, maar op de binnenunit van de Daikin Altherma 4 staat nog steeds de wintertijd.
Moet je dit echt handmatig aanpassen? (software versie 3.0.0)

[Afbeelding]
Bij mij staat het aangevinkt op automatische zomertijd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NxD1mrlU652Y2n74RIz3ui54qY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aiRuKXLcst3cOuv8IZ5985il.jpg?f=fotoalbum_large niets mee gedaan verder.

• Rubkeh01
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-04 14:39
eastend99 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:46:
[...]

Ik had het nodig omdat via de ethernet poort de modbus interface gebruikt kan worden voor monitoring.
Maar zijn er ook zaken die nu werken buiten modbus? En hoe monitor jij via modbus?

• jugo6
Geluid binnenunit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank @Gert12 @PJ_DnB !
67L /m lijkt mij wel heel veel, maar wellicht vloermodel, grote installatie?
in ieder geval stiller, zoals het hoort...

Is er nog iemand met een wandmodel die een dB meting heeft of kan doen bij SWW run?
wellicht @duinmunt ?
ik heb een EPBX10AF4V wandmodel

spectrum van de het SWW geluid binnenunit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFBNRP5znezcH5I6wOh7mWZ-PBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWJtMR3yRfxPQqKYC9WxtLBo.jpg?f=fotoalbum_large

• PJ_DnB
jugo6 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:30:
[...]

Dank @Gert12 @PJ_DnB !

Is er nog iemand met een wandmodel die een dB meting heeft of kan doen bij SWW run?
wellicht @duinmunt ?

[Afbeelding]
Die 67 l/min is de circulatiepomp, de flow rate is op dat moment 25 l/min, weet niet welke van de 2 pompen binnen zit(ten).

• duinmunt
jugo6 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:30:
[...]

Dank @Gert12 @PJ_DnB !

wellicht @duinmunt ?

[Afbeelding]
Ik heb zojuist een geluidsmeting uitgevoerd van de Daikin Altherma 4 binnenunit (EPBX10A9W).

De binnenunit hangt aan een dragende muur in een kast. Mijn iPhone met de app “Decibel X" (gratis versie) lag in dezelfde kast, op 1 meter afstand van de unit en op een hoogte van 1,65 meter. Om storende geluiden van buiten te voorkomen, heb ik de kastdeur gesloten. De mechanische ventilatie in de kast heb ik tijdens de meting uitgezet door de stekker uit het stopcontact te halen.

De eerste meting heb ik gedaan terwijl de woning werd verwarmd. De flow was ongeveer 5 liter per minuut. Het gemiddelde geluidsniveau over één minuut was 32,4 dB.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfIU8ddmeIaA3ngMUoBvqt2OC_4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/M37sH4QmJzrcW2uKpoaId9bQ.jpg?f=user_large

De tweede meting heb ik gedaan tijdens het verwarmen van de boiler. De flow was toen ongeveer 24 liter per minuut. Het gemiddelde geluidsniveau over één minuut was 42,9 dB.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSRm7SVmYsnXv2Vzk_-HvDg3lJk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dXffAErDVN0DnU1tw0oZ8wwD.jpg?f=user_large

• jugo6
duinmunt schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:18:
[...]

Ik heb zojuist een geluidsmeting uitgevoerd van de Daikin Altherma 4 binnenunit (EPBX10A9W).

De binnenunit hangt aan een dragende muur in een kast. Mijn iPhone met de app “Decibel X" (gratis versie) lag in dezelfde kast, op 1 meter afstand van de unit en op een hoogte van 1,65 meter. Om storende geluiden van buiten te voorkomen, heb ik de kastdeur gesloten. De mechanische ventilatie in de kast heb ik tijdens de meting uitgezet door de stekker uit het stopcontact te halen.

De eerste meting heb ik gedaan terwijl de woning werd verwarmd. De flow was ongeveer 5 liter per minuut. Het gemiddelde geluidsniveau over één minuut was 32,4 dB.

De tweede meting heb ik gedaan tijdens het verwarmen van de boiler. De flow was toen ongeveer 24 liter per minuut. Het gemiddelde geluidsniveau over één minuut was 42,9 dB.
@duinmunt Dankjewel, dat is een uitgebreide meting! en duidelijk!
Geeft dit bij jou verder geen overlast in het huis?
Bij ons zit het er nog iets boven, maar duidelijk dat deze binnenunit ook bij jou meer herrie maakt dan je bij een "extra stille" pomp zou verwachten. Ik hoorde hier van eigenaren van het vloermodel die op 33 dB zaten....
Bij ons zit het nog iets hoger, maar dat kan ook aan de app of de telefoon liggen. (gecalibreerde meter zat op 47 dB, mijn telefoon op 45).

Dit had ik wel graag van tevoren van Daikin gehoord, die schermen met 32 dB snachts, terwijl deze nu in een oud huis tegen een schoorsteen hangt |:( Nu wordt vooral de vraag wat we er aan gaan moeten doen.... van de installateur verwacht ik niet zoveel alleen. Die zette zelfs niet de 47 dB in het verslag (ik vrees om nergens verantwoordelijk voor te zijn).

• eastend99
Rubkeh01 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:20:
[...]
Zijn er ook zaken die nu werken buiten modbus?
En hoe monitor jij via modbus?
De ethernet connectie wordt ook gebruikt voor verbinding met de Daikin cloud zodat de apps werken.
Via grafana-telegraf met modbus plugin en opslag in influxdb.

• duinmunt
jugo6 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:51:
[...]

@duinmunt Dankjewel, dat is een uitgebreide meting! en duidelijk!
Geeft dit bij jou verder geen overlast in het huis?
Bij ons zit het er nog iets boven, maar duidelijk dat deze binnenunit ook bij jou meer herrie maakt dan je bij een "extra stille" pomp zou verwachten. Ik hoorde hier van eigenaren van het vloermodel die op 33 dB zaten....
Bij ons zit het nog iets hoger, maar dat kan ook aan de app of de telefoon liggen. (gecalibreerde meter zat op 47 dB, mijn telefoon op 45).

Dit had ik wel graag van tevoren van Daikin gehoord, die schermen met 32 dB snachts, terwijl deze nu in een oud huis tegen een schoorsteen hangt |:( Nu wordt vooral de vraag wat we er aan gaan moeten doen.... van de installateur verwacht ik niet zoveel alleen. Die zette zelfs niet de 47 dB in het verslag (ik vrees om nergens verantwoordelijk voor te zijn).
De kastdeur zit altijd dicht. Daardoor is het geluid, bij het opwarmen van de boiler, buiten de kast nauwelijks hoorbaar. Naar mijn idee is het zelfs minder hoorbaar dan bij onze 18 jaar oude cv-ketel wanneer die water verwarmde.

De boiler wordt elke middag om 12 uur opgewarmd. Dit valt meestal samen met een periode waarin:
  • het warmste moment van de dag valt;
  • de zonnepanelen de meeste stroom opwekken;
  • de dynamische energietarieven het laagst zijn;
  • we weinig op de verdieping zijn waar de binnenunit hangt.

• Gert12
Rubkeh01 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:17:
Op 13 maart is door Daikin hier ter plaatse gezegd LAN inclusief Cloud niet mogelijk. De reden voor LAN is als een Wifi dipje plaats vindt dan kan dit communicatie problemen geven of ervaring SWW warmt daarna niet op indien minimum temperatuur bereikt is/ setpoint wijzigd. Wifi dipje zichtbaar op display binnenunit onder storingen.
Daikin en installateur komen nogmaals hier ter plaatse om het tzt inbedrijf te stellen.

• altanozlu7
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 11-04 20:45
Gert12 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:47:
[...]

Op 13 maart is door Daikin hier ter plaatse gezegd LAN inclusief Cloud niet mogelijk. De reden voor LAN is als een Wifi dipje plaats vindt dan kan dit communicatie problemen geven of ervaring SWW warmt daarna niet op indien minimum temperatuur bereikt is/ setpoint wijzigd. Wifi dipje zichtbaar op display binnenunit onder storingen.
Daikin en installateur komen nogmaals hier ter plaatse om het tzt inbedrijf te stellen.
Ik heb Daikin Cloud via LAN aangesloten sinds versie 3. Om over te schakelen van wifi naar LAN moet je via de Onecta-app een nieuw apparaat toevoegen. Daarna zie je de nieuwe apparaten in Home Assistant.

• jugo6
duinmunt schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:39:
[...]

De kastdeur zit altijd dicht. Daardoor is het geluid, bij het opwarmen van de boiler, buiten de kast nauwelijks hoorbaar. Naar mijn idee is het zelfs minder hoorbaar dan bij onze 18 jaar oude cv-ketel wanneer die water verwarmde.

De boiler wordt elke middag om 12 uur opgewarmd. Dit valt meestal samen met een periode waarin:
  • het warmste moment van de dag valt;
  • de zonnepanelen de meeste stroom opwekken;
  • de dynamische energietarieven het laagst zijn;
  • we weinig op de verdieping zijn waar de binnenunit hangt.
Dat is mooi. Die tijdslogica houd ik ook aan, bij ons om 14u, hij is in een uurtje klaar.
Maar in de winter koelt de kamer dan toch wel af.

Het meeste geluidsoverlast hebben we van de defrost cyclus op willekeurige momenten in de nacht. (nu niet meer natuurlijk). En bij ons houten vloeren en binnenunit koud op de schoorsteen.... Wellicht nog epdm oid er tussen laten zetten.

• duinmunt
Voor de Modbus-interface gebruik ik de integratie
https://github.com/joklee/ha_daikin_altherma4_modbus

Omdat ik vragen heb over bepaalde registers, heb ik daar een discussie gestart.

• PJ_DnB
Als ik mijn home assistant een aantal keer heb gerestart krijg ik geen data meer binnen. De connecties zijn dan opgebruikt. Dan moet ik manueel de warmtepomp herstarten om terug connectie (modbus) te kunnen krijgen. Nog iemand hier last van?

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:30
PJ_DnB schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:26:
Als ik mijn home assistant een aantal keer heb gerestart krijg ik geen data meer binnen. De connecties zijn dan opgebruikt. Dan moet ik manueel de warmtepomp herstarten om terug connectie (modbus) te kunnen krijgen. Nog iemand hier last van?
Bij dit soort protocollen moet je eigenlijk wel netjes afsluiten.
Je kan in homeassistent wel een "before shutdown" automation maken die de verbinding netjes sluit voordat er herstart wordt.
(Ik heb zoiets met een Velux integratie)

• PJ_DnB
SiErRa schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:34:
[...]

Bij dit soort protocollen moet je eigenlijk wel netjes afsluiten.
Je kan in homeassistent wel een "before shutdown" automation maken die de verbinding netjes sluit voordat er herstart wordt.
(Ik heb zoiets met een Velux integratie)
Klinkt logisch, ik heb nu toegevoegd dat hij "modbus stop" uitvoert bij shutdown. Ik gebruik rechstreeks modbus maar ook met de integratie die ook hierboven staat. Weet niet of die functionaliteit daar ook al in zit.

• duinmunt
duinmunt schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 15:03:
Ik wil een ethernetkabel (Modbus/LAN) aansluiten op de binnenunit van mijn Daikin Altherma 4 warmtepomp. Volgens de installatiehandleiding moeten er twee ferrietkernen op de kabel worden geplaatst. Weet iemand waar je die kunt kopen?
De GRFC-10 is online wel te vinden, maar dat geldt helaas niet voor de TRM-31-20-15E-WE.
[Afbeelding]
Ik heb de installateur gevraagd of deze onderdelen nageleverd kunnen worden.
Hij was zo vriendelijk om ze voor mij bij Daikin te bestellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Shhuu0-S5VfKjSema8TOK2MW0Gg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TV5MV8mlVyCHhsinLXjxZMFW.jpg?f=user_large

• PJ_DnB
Gebruikt er iemand DAO https://github.com/corneel27/day-ahead in combinatie met de altherma 4? Ervaringen? Ben er mee bezig dit werkend te krijgen, maar kom nog wat problemen tegen, ondertussen ook in die topic gepost.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste