• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:46
MotorBeast schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:39:
[...]

Dan is het een magische WP. Iedere WP moet je echt niet op 45 graden plus willen hebben draaien, ook niet bij gematigde temperaturen buiten. 45 graden bij -7 of zo, okee maar dat is het niet vaak. Het kan wel, maar zal nooit zuinig zijn. Je kan dan beter investeren in betere afgifte. VV is top en anders T33 radiatoren.
Lagere temperatuur is altijd beter natuurlijk, maar het blijft een kosten overweging, ik heb vrij dure vloer liggen en als er VV komt, rekenen ik met een vergelijkbare vloer, en daar kan ik echt heel veel elektra voor kopen. Dus VV is geen optie, en T33's ook niet te vervanging van mooie Jaga Strada's.

Tenzij ze liegen in de specs van Daikin, is de SCOP bij 55C niet zo gek:
https://www.daikin.nl/nl_...10A9W---EPSK08-10AW1.html

En als die VV er later toch nog een keer komt, dan wordt ie alleen maar efficienter.
MotorBeast schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:39:
Ik heb 20 meter aanvoer en 20 meter retour ingepakt met HT Armaflex en werkt top.
Ah goed om te weten dat dit geen probleem hoeft te zijn.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:49
SiErRa schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:06:
[...]

Lagere temperatuur is altijd beter natuurlijk, maar het blijft een kosten overweging, ik heb vrij dure vloer liggen en als er VV komt, rekenen ik met een vergelijkbare vloer, en daar kan ik echt heel veel elektra voor kopen. Dus VV is geen optie, en T33's ook niet te vervanging van mooie Jaga Strada's.

Tenzij ze liegen in de specs van Daikin, is de SCOP bij 55C niet zo gek:
https://www.daikin.nl/nl_...10A9W---EPSK08-10AW1.html

En als die VV er later toch nog een keer komt, dan wordt ie alleen maar efficienter.

[...]

Ah goed om te weten dat dit geen probleem hoeft te zijn.
Scop (seizoens Cop) is wat anders dan Cop. Men rekent dus door als je ook bij dit weer nu (warm dus buiten nu) met 55 zou stoken wat dan de Scop is. Alleen je stookt met dit weer niet met 55 graden, ook niet met radiatoren. Ik stook nu met 34 graden en gaat vaak uren uit nu. Mail Daikin maar eens even en vraag maar eens wat de Cop (geen Scop) is van 55 graden bij -5/-7. Schat in dat je dan op 1,5 tegen de 2 of zo komt. Niet tegen de 4. Onmogelijk. Kijk even in het algemene topic. Kan je maandelijkse Cop zien van verschillende machines met verschillende afgifte en aanvoer. Loopt fors uiteen. Maar 55 graden springen denk ik straks de tranen in je ogen.

T33 is toch goed voor een WP? Gaat er hier ook niet uit met een massief eiken vloer. Heb ik hier ook en kan met 45 graden toe bij harde vorst. Of heb je Strada's? Ook goed, zeker met fans.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 17-03-2026 20:22 ]

• eastend99
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-03 20:19
PJ_DnB schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:24:
[...]

Wel de vraag of jullie ervaring ook is dat je meer dan 22 graden (zoals beschreven aan installateurs) nodig hebt vooraleer de compressor start.
De grens ligt precies op 23.0. Ik zie de backup heater steeds inschakelen en (gelukkig) weer stoppen op 23.0 graden retour temp. Lastig, want dat gebeurt nu wel een paar keer per dag omdat de ruimteverwarming uitschakelt met de zon vol in huis. Dit was afgelopen nacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEUwpJ_micFJNZExrSej-6HgD_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nhPv4W0s6c1FxhUHpJCOPrje.png?f=fotoalbum_large
Blauw is gemeten opgenomen vermogen backup heater, oranje opgenomen vermogen compressor en rood gerapporteerd vermogen van de warmte pomp. Je ziet dat hij het wel eerst voorzichtig 2 min probeert op de compressor (ongeveer 600W), als dat niet de gewenste reactie oplevert schakelt de backup heater bij.

Een keer in januari een situatie gehad dat het -5 graden was 's nachts waarbij de compressor uiteindelijk niet inschakelde omdat de retour temperatuur op 22.6 bleef steken. Een mooi grapje van meer dan 25kW met COP=1. Ben nog aan het zoeken naar de juiste instelling en aansturing om dit soort situaties te voorkomen.

• PJ_DnB
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:17
eastend99 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:31:
[...]

De grens ligt precies op 23.0. Ik zie de backup heater steeds inschakelen en (gelukkig) weer stoppen op 23.0 graden retour temp. Lastig, want dat gebeurt nu wel een paar keer per dag omdat de ruimteverwarming uitschakelt met de zon vol in huis. Dit was afgelopen nacht:
[Afbeelding]
Blauw is gemeten opgenomen vermogen backup heater, oranje opgenomen vermogen compressor en rood gerapporteerd vermogen van de warmte pomp. Je ziet dat hij het wel eerst voorzichtig 2 min probeert op de compressor (ongeveer 600W), als dat niet de gewenste reactie oplevert schakelt de backup heater bij.

Een keer in januari een situatie gehad dat het -5 graden was 's nachts waarbij de compressor uiteindelijk niet inschakelde omdat de retour temperatuur op 22.6 bleef steken. Een mooi grapje van meer dan 25kW met COP=1. Ben nog aan het zoeken naar de juiste instelling en aansturing om dit soort situaties te voorkomen.
Dank voor je reactie. Dat was inderdaad mijn aanvoelen, dat dit eerder 23 dan 22 was, wat me gezegd werd door de installateur. Mijn trucje is nu na de nachtverlaging direct SWW starten. Het vat is nog warm, dat circuleert dan. Dan kan de compressor starten, soms eventjes nog met BUH SWW aanmaken. Bij het terugwisselen naar ruimteverwarming blijft er genoeg warmte zitten om verder te gaan op compressor. Of dat op -5°C ook werkt, blijft af te wachten. Mijn installateur ging het allesinds verder met Daikin opnemen, omdat hij de instelling veel te conservatief vond. Was trouwens een technieker van Daikin voor komen kijken, om te kijken of er zeker niets mis was.
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste