Bijkomende reden is ook dat de A4 bij warmere buitentemperaturen ook het SWW kan verwarmen op hogere temperatuur.
ook dat inderdaad.MrN86 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:49:
Bijkomende reden is ook dat de A4 bij warmere buitentemperaturen ook het SWW kan verwarmen op hogere temperatuur.
ik ben nu aan het experimenteren met de boiler als Energiebuffer in te zetten. op dit moment staat de boiler op 45C warmhouden.
Ik stel een hogere setpoint van 60C in als ik PV overschot heb of als de Kwh prijs lager is dan de komende dag. Wanneer op temp zet ik hem weer omlaag. dit voorkomt dat hij gaat opwarmen tijdens dure periodes of onnodig energie uit het net gaat halen.
ik wil dit graag automatiseren, maar ik krijg van de homeassistant integratie nog niet de juiste sensors en switches om het goed aan te sturen.
verder loop ik er tegenaan dat de desinfectie / legionella cyclus op de 1:1 verwarming gedaan wordt. ik heb alle settings die naar mijn weten hier invloed op hebben juist gezet, maar hij blijft het toch doen. ik heb het idee dat voor de desinfectie hardcoded is dat hij dit zo doet.
Nu staat dus de legionella uit en heb ik een programma gemaakt die eigenlijk hetzelfde doet maar door de setpoint te verhogen gedurende een uur 1x per week.
sowieso merk ik ook in de onecta app dat sommige dingen nog niet volledig zijn uitgewerkt. warmte output kan ik bijvoorbeeld alleen maar per jaar zien en niet per week of dag. dat kan ik wel voor het verbruik, maar niet realtime.
in het menu op de muur unit mis ik (in installer mode) het uitlezen van de energie gegevens. (uit mijn hoofd menu 9.1). deze data komt ook niet via de Onecta integratie terug in homeassistant.
Tevens wordt het model van de buitenunit niet weergegeven in de menu's wat voor mij een indicatie van mogelijke bugs / gebrek aan features is...
ik hoop heel erg dat de p1p2mqtt wat verder in ontwikkeling komt zodat ik wat meer kan uitlezen en aansturen.
maar met wat hobbels zit ik nu met een super fijne warmtepomp. Dit dus even als mijn gebruikers update. misschien moet ik er een keer een review van gaan maken
[ Voor 3% gewijzigd door mxjsptlk op 06-10-2025 13:55 ]
Gebruik je een ESP32 met ESPAltherma om data uit te lezen? Of de onecta cloud integratie in HA?mxjsptlk schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:53:
[...]
ook dat inderdaad.
ik ben nu aan het experimenteren met de boiler als Energiebuffer in te zetten. op dit moment staat de boiler op 45C warmhouden.
Ik stel een hogere setpoint van 60C in als ik PV overschot heb of als de Kwh prijs lager is dan de komende dag. Wanneer op temp zet ik hem weer omlaag. dit voorkomt dat hij gaat opwarmen tijdens dure periodes of onnodig energie uit het net gaat halen.
ik wil dit graag automatiseren, maar ik krijg van de homeassistant integratie nog niet de juiste sensors en switches om het goed aan te sturen.
verder loop ik er tegenaan dat de desinfectie / legionella cyclus op de 1:1 verwarming gedaan wordt. ik heb alle settings die naar mijn weten hier invloed op hebben juist gezet, maar hij blijft het toch doen. ik heb het idee dat voor de desinfectie hardcoded is dat hij dit zo doet.
Nu staat dus de legionella uit en heb ik een programma gemaakt die eigenlijk hetzelfde doet maar door de setpoint te verhogen gedurende een uur 1x per week.
sowieso merk ik ook in de onecta app dat sommige dingen nog niet volledig zijn uitgewerkt. warmte output kan ik bijvoorbeeld alleen maar per jaar zien en niet per week of dag. dat kan ik wel voor het verbruik, maar niet realtime.
in het menu op de muur unit mis ik (in installer mode) het uitlezen van de energie gegevens. (uit mijn hoofd menu 9.1). deze data komt ook niet via de Onecta integratie terug in homeassistant.
Tevens wordt het model van de buitenunit niet weergegeven in de menu's wat voor mij een indicatie van mogelijke bugs / gebrek aan features is...
ik hoop heel erg dat de p1p2mqtt wat verder in ontwikkeling komt zodat ik wat meer kan uitlezen en aansturen.
maar met wat hobbels zit ik nu met een super fijne warmtepomp. Dit dus even als mijn gebruikers update. misschien moet ik er een keer een review van gaan maken
Met een ESP32 en een relais zou je de smart grid contacten kunnen aansturen vanuit HA om iets gelijkaardigs te bekomen aan wat je nu manueel doet.
ik gebruik nu de onecta integratie. Is ESPAltherma al compatible met A4?behemoth schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 11:24:
[...]
Gebruik je een ESP32 met ESPAltherma om data uit te lezen? Of de onecta cloud integratie in HA?
Met een ESP32 en een relais zou je de smart grid contacten kunnen aansturen vanuit HA om iets gelijkaardigs te bekomen aan wat je nu manueel doet.
die smartgrid optie is inderdaad een van de opties die ik aan het uitvogelen ben. ik vind het nu nog niet het moment om dat al te implementeren, de voorkeur is nu eerst handmatig te kijken of het iets oplevert.
tegen de tijd dat ik weet hoe ik het wil is mogelijk de P1P2MQTT bridge geschikt die ook vergelijkbare functionaliteit heeft.
maar dank voor de suggestie!
ESPAltherma werkt prima met Altherma 4, ik heb het onlangs geïnstalleerd. Er ontbreken enkele gegevens, maar er zijn voldoende gegevens om de COP te berekenen en voor de rest kunt u ook profiteren van de Daikin Onecta-integratie.mxjsptlk schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:20:
[...]
ik gebruik nu de onecta integratie. Is ESPAltherma al compatible met A4?
die smartgrid optie is inderdaad een van de opties die ik aan het uitvogelen ben. ik vind het nu nog niet het moment om dat al te implementeren, de voorkeur is nu eerst handmatig te kijken of het iets oplevert.
tegen de tijd dat ik weet hoe ik het wil is mogelijk de P1P2MQTT bridge geschikt die ook vergelijkbare functionaliteit heeft.
maar dank voor de suggestie!
De Vaillaint is een hele goede, stille machine. Komt alleen nog veel bij aan accessoires (dus vergelijk goed het hele plaatje!) en is qua software en app (updates) wat minder. Wel betere hardware thermostaat/interface dan Daikin.belmonde schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:07:
[...]
wat denk je dan over andere merken,.. vaillant arotherm plus, Panasonic Aquarea L-serie,...
Pana is an sich een goede unit, maar de bouwkwaliteit is duidelijk minder (roest snel). En onderdelen schijnen een drama te zijn bij die dingen. Maargoed, veel tweakers zweren er juist bij.
Ik denk wel dat de A3 nu veruit de beste aanbieding is tegen de huidige dumpprijzen. Dan krijg je een bewezen, goed gebouwde A-merk unit, met ingebouwde wifi, magneetfilter en expansievat (komt er allemaal los bij bij veel andere merken) en een R32 buitenunit die kleiner en makkelijker te plaatsen is dan een R290 mono/waterblock.
All-electric.
Wij zijn vandaag in een showroom wezen kijken. Hier een weheat Blackbird, Een Panasonic en de Atherma 4 kunnen beluisteren. Mijn hemel wat een wereld van verschil. De Daikin is echt bijna niet te horen. Maar wat een enorme unit. Verkoper stelde voor om een bosch te pakken. Die zou praktisch net zo stil zijn als Daikin, maar minder groot. Heeft iemand deze weleens gehoord? Ik ga zelf liever voor de daikin namelijk. Bosch hadden ze niet staan om te beluisteren.
Dan een volgende vraag. Is er iemand met een altherma 4 in een rijtjes woning? En zo ja waar plaatsen jullie de pomp. Aangezien hij niet bij een raam of deur mag staan. Installateur adviseerde hem op onze nog te bouwen uitbouw te plaatsen.
Dan een volgende vraag. Is er iemand met een altherma 4 in een rijtjes woning? En zo ja waar plaatsen jullie de pomp. Aangezien hij niet bij een raam of deur mag staan. Installateur adviseerde hem op onze nog te bouwen uitbouw te plaatsen.
[ Voor 4% gewijzigd door vangoghnl op 10-10-2025 00:13 ]
mijn buurman in het vorige huis heeft de 5800i dak unit van Bosch. top ding, naar zijn ervaring. goed stil ook. volgens mij is dit de enige die als een soort schoorsteen op zolder geinstalleerd kan worden. Wij hadden deze als vloer unit ook in gedachten, echter scheelde dit in Full Electric ongeveer €10K met de Daikin.vangoghnl schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 00:12:
Wij zijn vandaag in een showroom wezen kijken. Hier een weheat Blackbird, Een Panasonic en de Atherma 4 kunnen beluisteren. Mijn hemel wat een wereld van verschil. De Daikin is echt bijna niet te horen. Maar wat een enorme unit. Verkoper stelde voor om een bosch te pakken. Die zou praktisch net zo stil zijn als Daikin, maar minder groot. Heeft iemand deze weleens gehoord? Ik ga zelf liever voor de daikin namelijk. Bosch hadden ze niet staan om te beluisteren.
Als je die als schoorsteen op de dak monteerd heb je dan wel nagedacht over hoe onderhoud gepleegd kan worden.
Dure grap als iedere keer een hoogwerker moet worden ingehuurd
Direct een dakkiepraam naast de warmtepomp plaatsen.RogerSch schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:41:
Als je die als schoorsteen op de dak monteerd heb je dan wel nagedacht over hoe onderhoud gepleegd kan worden.
Ik zit in het voortraject om naar een warmtepomp over te stappen, en aangezien ik dit met radiatoren wil doen (zie Warmtepomp in huis uit 1990 met radiatoren) maakt het aantal graden aanvoer temperatuur waarbij een warmtepomp nog een goede scop heeft nogal uit.
Het ziet er naar uit dat ik nog een flinke investering in Jaga's met ventilatoren moet doen wil ik naar 40-45 graden kunnen (als ik geen T33's wil). Als de Altherma 4 een SCOP van 4 haalt bij 55 graden, dan hoef ik niets te doen qua radiatoren en kan de meerprijs het best eens waard zijn.
Zijn er hier mensen die dergelijke temperaturen draaien en deze beloofde SCOP halen?
Maar ik vraag mij nog wat dingen af rond monoblocks:
Hoe sluit je die aan op zowel je verwarmings circuit en je SWW? Want momenteel zit mijn CV ketel op zolder, en daar zitten de leidingen dan ook. Hoe doen ze dit? Ik vermoed dat ze het apparaat van 180kg niet aan je zijgevel hangen?
Het ziet er naar uit dat ik nog een flinke investering in Jaga's met ventilatoren moet doen wil ik naar 40-45 graden kunnen (als ik geen T33's wil). Als de Altherma 4 een SCOP van 4 haalt bij 55 graden, dan hoef ik niets te doen qua radiatoren en kan de meerprijs het best eens waard zijn.
Zijn er hier mensen die dergelijke temperaturen draaien en deze beloofde SCOP halen?
Hoe sluit je die aan op zowel je verwarmings circuit en je SWW? Want momenteel zit mijn CV ketel op zolder, en daar zitten de leidingen dan ook. Hoe doen ze dit? Ik vermoed dat ze het apparaat van 180kg niet aan je zijgevel hangen?
Soms worden warmtepompen wel aan de gevel gehangen. Maar je kunt ook prima aansluiten op de hoofdleiding van de begane grond. Er moet dan wel een aparte leiding met 3-wegklep voor SWW komen. Hiervoor wordt ook weleens de oude gasleiding voor gebruikt, die zijn vaak dik genoeg. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat er ging aftakkingen meer richting keuken inzitten.SiErRa schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 18:26:
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier
mag denk ik niet vanwege R290 gas...RareHenk schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:21:
[...]
Direct een dakkiepraam naast de warmtepomp plaatsen.
korte update: ik stoor mij eraan dat ik de 1:1/boost verwarming niet uit kan zetten. gisteravond, omdat ik in bad ging na flink douchen van de rest van de fam, heeft hij 6kWh (10KW gedurende een X periode) uit het net getrokken. Dat terwijl ik alle opties voor het uitschakelen en niet gebruiken van de boost verwarming heb ingesteld.
En ja, ik kan accepteren dat ik dan koud water krijg. Mijn voorkeur is dat ik de boost verwarming alleen handmatig aan zet.
maar goed. ik ga even kijken of ik nog iets over het hoofd zie.
overigens is mijn huidige COP 2,9 ongeveer. ik heb geen zuivere data omdat ik de energie verbruik en opwek nog niet door krijg via HA en de onecta app vertrouw ik niet zo.
En ja, ik kan accepteren dat ik dan koud water krijg. Mijn voorkeur is dat ik de boost verwarming alleen handmatig aan zet.
overigens is mijn huidige COP 2,9 ongeveer. ik heb geen zuivere data omdat ik de energie verbruik en opwek nog niet door krijg via HA en de onecta app vertrouw ik niet zo.
Heb je niet een Homewizard (of ander merk) tussen stekker waarmee je de energieverbruik kunt monitoren? Heb je in iedergeval iets aan data.mxjsptlk schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:26:
korte update: ik stoor mij eraan dat ik de 1:1/boost verwarming niet uit kan zetten. gisteravond, omdat ik in bad ging na flink douchen van de rest van de fam, heeft hij 6kWh (10KW gedurende een X periode) uit het net getrokken. Dat terwijl ik alle opties voor het uitschakelen en niet gebruiken van de boost verwarming heb ingesteld.
4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel
Afgelopen week in België een installateur over de vloer gehad van Daikin, die stelde mij een Altherma 3 HT combinatie voor (EPRA16DW17 + ETVX16S23E6V7) voor 16.750 EUR (excl. premie van 2250 EUR die tot eind dit jaar geldt). Bij de vraag of ze al Altherma 4's installeerden, zei de installateur dat ze hiervoor nog trainingen krijgen maar nog niet installeren.
Zou voor zo'n 220 vierkante meter verwarmingsoppervlakte zijn, momenteel nog via radiatoren maar later (2j) wel vloerverwarming + fan coils. Huis uit 2003 en de na-isolatie van de spouw is al gepland. Geen fantastische isolatie dus, maar ook niet slecht lijkt me.
Ook een offerte van Viesmann gehad, maar die installateur stelt 6 kW voor en heeft het huis niet opgemeten, enkel geschat. Serieus verschil met de 16kW van Daikin.
Toch maar even een aantal andere offertes afwachten.
Zou voor zo'n 220 vierkante meter verwarmingsoppervlakte zijn, momenteel nog via radiatoren maar later (2j) wel vloerverwarming + fan coils. Huis uit 2003 en de na-isolatie van de spouw is al gepland. Geen fantastische isolatie dus, maar ook niet slecht lijkt me.
Ook een offerte van Viesmann gehad, maar die installateur stelt 6 kW voor en heeft het huis niet opgemeten, enkel geschat. Serieus verschil met de 16kW van Daikin.
Zo werkt het natuurlijk niet…. Het is een apparaat dat gewoon de grenswaarden die jij ingeeft gebruikt. En geen SWW is natuurlijk geen optie, dat wil niemand.mxjsptlk schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:26:
En ja, ik kan accepteren dat ik dan koud water krijg.
Kwestie van tweaken en niet al je warm water opgebruiken op een onhandig moment. En anders een eurotje meer aan kosten, ook geen grote ramp. Illusie dat zo’n bad geen geld kost :-).
En de verbruikscijfers via de Onnecta app kloppen best aardig….
[ Voor 10% gewijzigd door TweakGP op 13-10-2025 13:24 ]
lijkt mij niet op 3 fase.jorammeke schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:34:
[...]
Heb je niet een Homewizard (of ander merk) tussen stekker waarmee je de energieverbruik kunt monitoren? Heb je in iedergeval iets aan data.
ik heb meerdere sensoren op of voor de energiemeter. maar je zoekt het verbruik van de totale warmtepomp en daarnaast de energie die gegenereerd is.
wij hebben altherma 4 10kw, 200m2, radiatoren, vloerverwarming is bijverwarming en redelijk geïsoleerd huis uit 1989. we hebben wel inmiddels al het glas op HR++.superjona schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:15:
Afgelopen week in België een installateur over de vloer gehad van Daikin, die stelde mij een Altherma 3 HT combinatie voor (EPRA16DW17 + ETVX16S23E6V7) voor 16.750 EUR (excl. premie van 2250 EUR die tot eind dit jaar geldt). Bij de vraag of ze al Altherma 4's installeerden, zei de installateur dat ze hiervoor nog trainingen krijgen maar nog niet installeren.
met de gasketel kregen we bij -5 het huis warm met 45graden aanvoer.
Volgens alle berekeningen zou dit goed moeten gaan. spannend is het wel. tot nu toe hebben we nog geen CV hoeven stoken en het is 22 graden binnen. wel af en toe de houtkachel aan gehad, maar dat is voor de sfeer.
ja, natuurlijk begrijp ik dat. het is meer dat ik wil "afdwingen" dat hij geen booster gebruikt en dat lukt tot nu toe niet.TweakGP schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:22:
[...]
Zo werkt het natuurlijk niet…. Het is een apparaat dat gewoon de grenswaarden die jij ingeeft gebruikt. En geen SWW is natuurlijk geen optie, dat wil niemand.
Kwestie van tweaken en niet al je warm water opgebruiken op een onhandig moment. En anders een eurotje meer aan kosten, ook geen grote ramp. Illusie dat zo’n bad geen geld kost :-).
En de verbruikscijfers via de Onnecta app kloppen best aardig….
Gewoon accepteren dat dat niet altijd lukt..... zeker als je AL je warm water achter elkaar gebruikt.mxjsptlk schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:08:
[...]
ja, natuurlijk begrijp ik dat. het is meer dat ik wil "afdwingen" dat hij geen booster gebruikt en dat lukt tot nu toe niet.
Je kunt wel van alles zelf sturen om het zoveel mogelijk te beperken. SWW schema instellen dat voor je reguliere douche/bad gebruik je naar de max SWW temp gaat, even pauze tussen alle douche beurten en je bad met eventueel nog even vooraf of tussentijdse handmatig opgestarte "Powerful" boost via Onecta. Op de booster draaien, bijvoorbeeld voor een 60graden run, als je zonnestroom opwekt, enz.
Je gaat straks ook nog wat plezier beleven van je booster met alle defrosts de komende maanden.....daar is je SWW gebruik niets bij.
Onze Altherma 4 heeft zonet zijn eerste legionella cyclus doorlopen (tot 60°C). Volgens mijn energiemeter heeft die niet meer dan 2kW getrokken dus lijkt mij dat hij enkel de warmtepomp heeft gebruikt en niet de backup heaters. Vreemd dat hij bij jou de backup heaters wel inschakelt voor standaard reheating.mxjsptlk schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:26:
Kan iemand mij uitleggen waarom je backup heaters voor je boiler nodig hebt met Altherma 4? Afgezien voor het geval dat de warmtepomp kapot is...
In ons huidige heb ik gewoon een cv installatie met kleine boiler. Ja als de cv kapot gaat heb ik ook geen warm water. Dat risico durf ik wel te nemen.
In ons huidige heb ik gewoon een cv installatie met kleine boiler. Ja als de cv kapot gaat heb ik ook geen warm water. Dat risico durf ik wel te nemen.
Bij de A3 heeft het ook te maken met dT van huidige temp tov gevraagde temp bij aanvang SWW run. Stel, je he SWW begint te lopen, temp is 44gr, terwijl setpoint 45gr is, dan wordt zou de run op de compressor te kort worden, en gebruikt hij de BUH/BSH. Klinkt aannemelijk dat ze deze zelfde logica ook in de A4 hebben toegepast. Maar dan zou je in de handleiding van de A4 moeten gaan graven om dit te bevestigen.RogerSch schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:55:
Kan iemand mij uitleggen waarom je backup heaters voor je boiler nodig hebt met Altherma 4? Afgezien voor het geval dat de warmtepomp kapot is...
Aangezien ik nergens duidelijke info kon krijgen over het modulatie bereik van de Altherma 4 (Daikin klantendienst kon mij geen concreet antwoord geven) deel ik graag mijn eerste observatie hier. Op basis van mijn stroommeter draait mijn compressor met dit milde weer aan een vermogen van 350-400W elektrisch. Warmteafgifte zou volgens mijn berekening op basis van debiet en delta T rond de 2.4kW zijn. Dus hij kan moduleren tot minstens 25% van het nominale verwarmingsvermogen.
Nog een leuk weetje dat de Daikin installateur mij wist te vertellen: er zouden nog maar een 20-30 tal Altherma 4 units geplaatst zijn in heel Belgie.
Nog een leuk weetje dat de Daikin installateur mij wist te vertellen: er zouden nog maar een 20-30 tal Altherma 4 units geplaatst zijn in heel Belgie.
[ Voor 13% gewijzigd door behemoth op 15-10-2025 15:31 ]
Ik ben ook geïnteresseerd in de Altherma 4 en de Nefit bosch 5800i, maar ik lees bij u een prijsverschil tussen deze twee van tienduizend euro? Dat lijkt mij erg veel, welk bedrag moet ik ongeveer aan denken bij de Daikin en welk bedrag voor de Nefit?mxjsptlk schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:57:
[...]
mijn buurman in het vorige huis heeft de 5800i dak unit van Bosch. top ding, naar zijn ervaring. goed stil ook. volgens mij is dit de enige die als een soort schoorsteen op zolder geinstalleerd kan worden. Wij hadden deze als vloer unit ook in gedachten, echter scheelde dit in Full Electric ongeveer €10K met de Daikin.
ik kan hier wel wat over zeggen:RpW schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:45:
[...]
Ik ben ook geïnteresseerd in de Altherma 4 en de Nefit bosch 5800i, maar ik lees bij u een prijsverschil tussen deze twee van tienduizend euro? Dat lijkt mij erg veel, welk bedrag moet ik ongeveer aan denken bij de Daikin en welk bedrag voor de Nefit?
LET OP! het verschilt heel erg tav jouw specifieke situatie. Denk hierbij aan of je vloerverwarming verdeler wel geschikt is, wil je multi zone, plek waar de binnen of buiten unit komt, etc etc. dus onderstaand is alleen ter indicatie.
wij waren voor de Altherma 4 (R290) €17K kwijt inclusief installatie vanwege oa bovengenoemde redenen (geluid, R290, gerenommeerd merk, 300L boiler, COP, 75gr aanvoer, etc). Ik vond het proces echt een drama omdat alle adviezen echt haaks op elkaar staan. Dat lees je soms in dit draadje ook terug. Dus doe goed je eigen onderzoek, spreek veel partijen en probeer de rode draad te vinden qua vermogen, buffervat wel / niet, all electric wel / niet, etc etc.
de offertes van de volgende setups:
Bosch-Nefit 5800I AW12E (R290) €26K inclusief installatie --> tweede offerte €24K
DeWarmte A0 (R32)+200L €12K
NIBE F2120-16 (R410A) / VVM500 met smart grid €30K
Aerowatt AWHCW020-S (R290) 7,8kW + 250L €11K
Wij zijn dus niet voor de goedkoopste gegaan.
Oké dank voor uw antwoord! Vind de prijs van de daikin dan best netjes! De goedkoopste merken zeggen mij weinig. Maar Nefit en Nibe wel erg prijzig!mxjsptlk schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:43:
[...]
ik kan hier wel wat over zeggen:
LET OP! het verschilt heel erg tav jouw specifieke situatie. Denk hierbij aan of je vloerverwarming verdeler wel geschikt is, wil je multi zone, plek waar de binnen of buiten unit komt, etc etc. dus onderstaand is alleen ter indicatie.
wij waren voor de Altherma 4 (R290) €17K kwijt inclusief installatie vanwege oa bovengenoemde redenen (geluid, R290, gerenommeerd merk, 300L boiler, COP, 75gr aanvoer, etc). Ik vond het proces echt een drama omdat alle adviezen echt haaks op elkaar staan. Dat lees je soms in dit draadje ook terug. Dus doe goed je eigen onderzoek, spreek veel partijen en probeer de rode draad te vinden qua vermogen, buffervat wel / niet, all electric wel / niet, etc etc.
de offertes van de volgende setups:
Bosch-Nefit 5800I AW12E (R290) €26K inclusief installatie --> tweede offerte €24K
DeWarmte A0 (R32)+200L €12K
NIBE F2120-16 (R410A) / VVM500 met smart grid €30K
Aerowatt AWHCW020-S (R290) 7,8kW + 250L €11K
Wij zijn dus niet voor de goedkoopste gegaan.
Ben benieuwd in welke showroom u de verschillende merken kon zien draaien en beoordelen op geluid?
wij hebben geen showrooms bezocht want we hadden van allen opstellingen in de buurt waar we de eigenaren konden bevragenRpW schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:15:
[...]
Oké dank voor uw antwoord! Vind de prijs van de daikin dan best netjes! De goedkoopste merken zeggen mij weinig. Maar Nefit en Nibe wel erg prijzig!
Ben benieuwd in welke showroom u de verschillende merken kon zien draaien en beoordelen op geluid?
Heb je dit intussen nog kunnen aanpassen? Ik ben zelf woonachtig in België en dergelijke pieken wil ik dan ook absoluut vermijden omwille van het capaciteitstarief. Als ik jou goed begrijp is het dus niet mogelijk om de backup heater volledig uit te schakelen?mxjsptlk schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:26:
ik ben daar nog mee aan het spelen. vooral omdat het mij onduidelijk is waarom hij nou de compressor niet gebruikt voor opwarmen. de laatste rondes dat hij buiten de hysterese kwam is hij ook niet aan gegaan. de installateur geeft aan dat dit mogelijk ligt aan dat het buiten te warm is, waar ik over twijfel.MrN86 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 20:33:
[...]
Heb je dit intussen nog kunnen aanpassen? Ik ben zelf woonachtig in België en dergelijke pieken wil ik dan ook absoluut vermijden omwille van het capaciteitstarief. Als ik jou goed begrijp is het dus niet mogelijk om de backup heater volledig uit te schakelen?
dus ik ben het nog aan het uitzoeken. uit fora begrijp ik dat dit niet specifiek met dit model te maken heeft, maar dat warmtepompen complex zijn in mogelijkheden en veel variabelen invloed hebben op de manier van verwarmen.
het lijkt erop dat de legionella run afgedwongen wordt op de 1:1 verwarming van de boiler. Deze kan je echter uit zetten. As we speak is hij de legionella run wel met de buitenunit aan het doen. ik heb een Heating Schedule gemaakt voor de boiler als Legionella run. dit werkt tot nu toe. dus mijn vermoeden is hiermee bevestigd.
[ Voor 15% gewijzigd door mxjsptlk op 17-10-2025 14:14 ]
Tja en veel W-installateurs gaat dit boven hun pet.... (En ik kan het hun ook nog niet kwalijk nemen.)mxjsptlk schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:10:
[...]
dus ik ben het nog aan het uitzoeken. uit fora begrijp ik dat dit niet specifiek met dit model te maken heeft, maar dat warmtepompen complex zijn in mogelijkheden en veel variabelen invloed hebben op de manier van verwarmen.
En laten we ook niet overdrijven, het is niet persé de verantwoordelijkheid van een installateur om de laatste procenten efficiency uit een installatie te halen. Niemand betaald ook voor al die extra uren die daarvoor nodig zijn…..RogerSch schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:04:
[...]
Tja en veel W-installateurs gaat dit boven hun pet.... (En ik kan het hun ook nog niet kwalijk nemen.)
Er wordt ook gewoon normaal gekozen voor instellingen die mensen een goed comfort geven. En soms is het prutswerk :-).
zoals ik eerder al zei, mijn Altherma 4 doet de legionalla cyclus wel gewoon op de compressor. Zal toch iets anders aan je instellingen zijn. Of misschien niet de laatste software versie?mxjsptlk schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:10:
[...]
ik ben daar nog mee aan het spelen. vooral omdat het mij onduidelijk is waarom hij nou de compressor niet gebruikt voor opwarmen. de laatste rondes dat hij buiten de hysterese kwam is hij ook niet aan gegaan. de installateur geeft aan dat dit mogelijk ligt aan dat het buiten te warm is, waar ik over twijfel.
het lijkt erop dat de legionella run afgedwongen wordt op de 1:1 verwarming van de boiler. Deze kan je echter uit zetten. As we speak is hij de legionella run wel met de buitenunit aan het doen. ik heb een Heating Schedule gemaakt voor de boiler als Legionella run. dit werkt tot nu toe. dus mijn vermoeden is hiermee bevestigd.
Betekent dit dan dat de backup heater bij jou nooit gebruikt wordt?behemoth schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 23:08:
[...]
zoals ik eerder al zei, mijn Altherma 4 doet de legionalla cyclus wel gewoon op de compressor. Zal toch iets anders aan je instellingen zijn. Of misschien niet de laatste software versie?
Voor zover ik weet wordt de backup heater inderdaad niet gebruikt. ESPAlterma draait nog maar 2 dagen maar rapporteert tot nu toe dat de backup heater altijd in OFF stand staat. Mijn piekvermogen is ook niet meer boven de 2-2.5kW geklommen (voor het hele huis, ik heb geen aparte meter voor de WP) sind de buitenunit geactiveerd is.MrN86 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 08:34:
[...]
Betekent dit dan dat de backup heater bij jou nooit gebruikt wordt?
Het heeft een maand geduurd tussen installatie van de WP en het moment dat iemand van Daikin de compressor activeerde. In die maand heeft hij enkel op backup heater gedraaid. Toen was mijn piekverbruik 4.5-5kW.
Wij gaan een nieuwbouw huis in eigen beheer bouwen. Via de aannemer is een W-installateur ingeschakeld voor o.a. levering en montage van een warmtepomp. Verwachte installatie is in Q3/Q4 2026.
De W-installateur installeert normaal ook Daikin warmtepompen (oorspronkelijk wilde ik voor een Viessmann gaan). Omdat Daikin nu ook een warmtepomp heeft met R290 gas (de Altherma 4) was dat voor mij acceptabel alternatief. Ik heb dan ook gevraagd om in de offerte de Daikin 4 HF met 230 liter boiler te offreren.
De installateur werkte het liefst met de Diakin Altherma 3 maar vanwege geen R290 systeem was dat geen alternatief.
In hebben wij de offerte ontvangen en daar schrijft de installateur het volgende:
“monoblock Daikin Altherma 4 model heeft zich nog niet echt bewezen en geeft momenteel door lastige software de nodige problemen”
De installateur adviseert nu zelf monoblocken van andere leveranciers WeHeat Sparrow of Mitsubishi Ecodan. Ook zou de technische ondersteuning bij beiden op een hoger niveau liggen…
Wat nu te doen?
Andere installateur is niet direct een optie omdat dat via de aannemer gaat.....
De W-installateur installeert normaal ook Daikin warmtepompen (oorspronkelijk wilde ik voor een Viessmann gaan). Omdat Daikin nu ook een warmtepomp heeft met R290 gas (de Altherma 4) was dat voor mij acceptabel alternatief. Ik heb dan ook gevraagd om in de offerte de Daikin 4 HF met 230 liter boiler te offreren.
De installateur werkte het liefst met de Diakin Altherma 3 maar vanwege geen R290 systeem was dat geen alternatief.
In hebben wij de offerte ontvangen en daar schrijft de installateur het volgende:
“monoblock Daikin Altherma 4 model heeft zich nog niet echt bewezen en geeft momenteel door lastige software de nodige problemen”
De installateur adviseert nu zelf monoblocken van andere leveranciers WeHeat Sparrow of Mitsubishi Ecodan. Ook zou de technische ondersteuning bij beiden op een hoger niveau liggen…
Wat nu te doen?
Andere installateur is niet direct een optie omdat dat via de aannemer gaat.....
En waarom zou je nu al voor een specifiek type moeten beslissen als de plaatsing nog een jaar op zich laat wachten?
Werkt nochtans prima hier. In Belgie zijn de trainingen voor de installateurs pas deze maand begonnen. Dus ze kunnen/mogen de volledige installatie van de Altherma 4 nog niet zelf doen. Ze mogen de units plaatsen en aansluiten, maar dan moet iemand van Daikin komen om de startup procedure te doorlopen. Dat laatste is waarschijnlijk wat jouw installateur bedoelt met 'de lastige software'.RogerSch schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:07:
Wij gaan een nieuwbouw huis in eigen beheer bouwen. Via de aannemer is een W-installateur ingeschakeld voor o.a. levering en montage van een warmtepomp. Verwachte installatie is in Q3/Q4 2026.
Wat nu te doen?
goed idee!mxjsptlk schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:53:
misschien moet ik er een keer een review van gaan maken
ik heb in exact dezelfde situatie gezeten. nu veel beter.behemoth schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:59:
[...]
Voor zover ik weet wordt de backup heater inderdaad niet gebruikt. ESPAlterma draait nog maar 2 dagen maar rapporteert tot nu toe dat de backup heater altijd in OFF stand staat. Mijn piekvermogen is ook niet meer boven de 2-2.5kW geklommen (voor het hele huis, ik heb geen aparte meter voor de WP) sind de buitenunit geactiveerd is.
Het heeft een maand geduurd tussen installatie van de WP en het moment dat iemand van Daikin de compressor activeerde. In die maand heeft hij enkel op backup heater gedraaid. Toen was mijn piekverbruik 4.5-5kW.
Wat anderen ook al zeggen: niet alle monteurs mogen nog installeren. Met name heeft dat (voor zover mijn kennis gaat) te maken met een andere vorm van activatie en de herziene software die net even anders werkt.RogerSch schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:07:
Wat nu te doen?
ik onderschrijf wel dat, naar mijn idee, de software nog niet "af" lijkt. Sommige dingen rapporteren nog niet, mijn buitenunit wordt niet herkend, de UI/Touch interface werkt niet heel erg responsief.
maar al met al vind ik het een fijne en vooral enorm stille warmtepomp. Ik ben blij met de aanschaf.
Ik ben van plan een Altherma 14 kW te laten plaatsen met 300 ltr bolier. Backup verwarming heb ik in principe niet nodig. Ik wil zelf de voeding 3*400V aan leggen vanuit mijn sub - E- verdeelkast.
Ik snap de schema’s die bij Daikin te vinden zijn niet goed.
Zoals ik het nu interpreteer heb ik 3*400V 16 A nodig voor de buiten unit en ook nog 3* 400V 16A voor de binnen unit en tevens 230 16A voor de BUH element van de boiler. Dat zou dan bij gelijktijdigheid boven mijn aansluiting van 3 *25 A uitkomen. Wie kan me verder helpen ? Of worden de buiten unit en binnenunit gevoed uit dezelfde (sub-meterkast) voeding?
Landwering
Zoals ik het nu interpreteer heb ik 3*400V 16 A nodig voor de buiten unit en ook nog 3* 400V 16A voor de binnen unit en tevens 230 16A voor de BUH element van de boiler. Dat zou dan bij gelijktijdigheid boven mijn aansluiting van 3 *25 A uitkomen. Wie kan me verder helpen ? Of worden de buiten unit en binnenunit gevoed uit dezelfde (sub-meterkast) voeding?
Landwering
[ Voor 0% gewijzigd door landwering op 23-10-2025 14:43 . Reden: taalfoutjes ]
Bij mij is dat deze week geïnstalleerd.landwering schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:41:
Ik ben van plan een Altherma 14 kW te laten plaatsen met 300 ltr bolier. Backup verwarming heb ik in principe niet nodig. Ik wil zelf de voeding 3*400V aan leggen vanuit mijn sub - E- verdeelkast.
Landwering
Omdat ik graag wil weten hoeveel stroom de verschillende onderdelen verbruiken, zijn er ook drie kWh-meters van HomeWizard geplaatst.
Buitenunit: 3-fase, C20, 30 mA
Binnenunit: 3-fase, B16, 30 mA
Boiler: 1-fase, B16, 30 mA
Mijn hoofdaansluiting is 3 x 25 A.
Beste Duinmunt,
bedankt voor je antwoord !, duidelijk. Alles komt uit dezelfde voeding. Ik kan dus een 5 * 2.5 mm2 aanleggen naar de TR en daar splitsen in 2 groepen van L1,2,3. naar resp Bi en Bu unit en een groep voor de BUH 3kW uit één van de fasen.
Aangezien ik geen Backup nodig heb voor de verwarming kan de voeding naar de Bi-unit dus beperkt worden ( geen 9 kW maar bijv. 4.5. (400V) of zelfs 3 kw, 230V).
bedankt voor je antwoord !, duidelijk. Alles komt uit dezelfde voeding. Ik kan dus een 5 * 2.5 mm2 aanleggen naar de TR en daar splitsen in 2 groepen van L1,2,3. naar resp Bi en Bu unit en een groep voor de BUH 3kW uit één van de fasen.
Aangezien ik geen Backup nodig heb voor de verwarming kan de voeding naar de Bi-unit dus beperkt worden ( geen 9 kW maar bijv. 4.5. (400V) of zelfs 3 kw, 230V).
Dit is een tricky aanname denk ik.landwering schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:10:
Ik heb de A3, en ik heb de BUH ook niet nodig voor verwarmen (WP heeft voldoende capaciteit). Echter, bij koude starts en/of defrost wordt de BUH wel degelijk vaker kortstondig gebruikt. Nu weet ik niet hoe dit gedrag bij de A4 is uiteraard, maar blind er vanuit gaan dat je de BUH niet nodig hebt, is wellicht een risico.
Heb je daar data van hoe vaak de BUH wordt gebruikt en welk vermogen dan wordt afgenomen?danny.s schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:40:
[...]
Dit is een tricky aanname denk ik.
Ik heb de A3, en ik heb de BUH ook niet nodig voor verwarmen (WP heeft voldoende capaciteit). Echter, bij koude starts en/of defrost wordt de BUH wel degelijk vaker kortstondig gebruikt. Nu weet ik niet hoe dit gedrag bij de A4 is uiteraard, maar blind er vanuit gaan dat je de BUH niet nodig hebt, is wellicht een risico.
Zou het ook geen goed idee zijn om dit topic te laten samensmelten met het algemene Altherma topic?
MrN86 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:17:
[...]
Heb je daar data van hoe vaak de BUH wordt gebruikt en welk vermogen dan wordt afgenomen?
Zou het ook geen goed idee zijn om dit topic te laten samensmelten met het algemene Altherma topic?
/f/image/luIpqrhen6ILUK6555HTC8vM.png?f=fotoalbum_large)
Bovenste afbeelding: totale verbruik p1 meter (heb geen losse kWh meter voor de BUH), 2e afbeelding is alleen de WP (wel losse kWh meter). Je ziet even kort de BUH aangaan (hier 4kW), dan even niets, en daarna neemt de compressor het over. Als ik inzoom, is het iets van een halve minuut dat de BUH aan staat. Maar zonder denk ik dat de compressor niet aan zou springen.
In de winter met defrost is het iets van 2 min dat hij mee helpt, maar dat is bij de A3 afhankelijk van de stooklijn of hij dit wel of niet doet.
Of het slim is dit topic samen te voegen met de A3, twijfelachtig. Het A3 topic zit vol met kennis over de A3, waarmee we elkaar goed kunnen helpen. Geen idee hoeveel overlap er met de A4 is, of dat deze behoorlijk anders gaat werken.
Het klinkt vrij zwaar. Heeft u enig idee hoeveel Ampère je moet reserveren voor de WP van de 3x25 Ampere? Want wanneer er ook een inductiekookplaat is, die trekt ook vaak aardig wat vermogen.....duinmunt schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:25:
[...]
Bij mij is dat deze week geïnstalleerd.
Omdat ik graag wil weten hoeveel stroom de verschillende onderdelen verbruiken, zijn er ook drie kWh-meters van HomeWizard geplaatst.
Buitenunit: 3-fase, C20, 30 mA
Binnenunit: 3-fase, B16, 30 mA
Boiler: 1-fase, B16, 30 mA
Mijn hoofdaansluiting is 3 x 25 A.
[Afbeelding]
In de installatiehandleiding van Daikin (https://my.daikin.eu/cont...l_4PNL773384-1B_Dutch.pdf) staat hierover het volgende:RpW schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:23:
[...]
Het klinkt vrij zwaar. Heeft u enig idee hoeveel Ampère je moet reserveren voor de WP van de 3x25 Ampere? Want wanneer er ook een inductiekookplaat is, die trekt ook vaak aardig wat vermogen.....
Is er wellicht al meer bekend over de Altherma 4 in combinatie met de Daikin HomeHub en de Daikin Home Controls? In brochure staat bijv. de HomeHub vanaf medio 2025 compatibel, maar de laatste berichten hier waren (via opleider Daikin) volgens mij 2026.
Ik zou dit graag meenemen in mijn offertes/keuzes, in hoeverre ik de Altherma 4 straks passend krijg in mijn domoticasysteem. ESPAltherma & P1P2MQTT ben ik bekend mee, maar daar zie je ook dat de support voor Altherma 4 nog achterloopt en/of onzeker is?
Ik zou dit graag meenemen in mijn offertes/keuzes, in hoeverre ik de Altherma 4 straks passend krijg in mijn domoticasysteem. ESPAltherma & P1P2MQTT ben ik bekend mee, maar daar zie je ook dat de support voor Altherma 4 nog achterloopt en/of onzeker is?
Nog niet compatibel was het laatste bericht hier. Maar wat wil je precies? Want de homehub is vooral bedoeld om stand-alone zelf z'n ding te doen icm een P1 connectie met je meter, ofwel dmv een Modbus/RTU integratie in een high-end domotica installatie te worden opgenomen.sjoneah schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:52:
Is er wellicht al meer bekend over de Altherma 4 in combinatie met de Daikin HomeHub en de Daikin Home Controls? In brochure staat bijv. de HomeHub vanaf medio 2025 compatibel, maar de laatste berichten hier waren (via opleider Daikin) volgens mij 2026.
Als je vanuit iets als Home Assistant, Homey of Domoticz zelf de smart-grid opties wil schakelen kan je gewoon een simpel dubbel potentiaalvrij relais plaatsen (hier zit er een Shelly Plus Uni op) op de hiervoor bedoelde inputs op het besturingsbord van de Altherma en dan heb je standaard al dezelfde functionaliteit. Je moet dan wel zelf de schakelbeslissingen implementeren.
All-electric.
Via Smartgrid is een goede tijdelijke oplossing, maar ik vind de instellingen beperkt. Je kan volgens mij alleen sturen: advies om te verwarmen & gedwongen verwarmen. Daarmee haal je in de basis wel dat je via ESPAltherma bijv. kan uitlezen, via Home Assistant wat intelligentie kan organiseren rondom energieoverschot zonnepanelen en dan met Shelly's inderdaad die Smart Grid poorten aansturen.RonJ schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:09:
[...]
Nog niet compatibel was het laatste bericht hier. Maar wat wil je precies? Want de homehub is vooral bedoeld om stand-alone zelf z'n ding te doen icm een P1 connectie met je meter, ofwel dmv een Modbus/RTU integratie in een high-end domotica installatie te worden opgenomen.
Als je vanuit iets als Home Assistant, Homey of Domoticz zelf de smart-grid opties wil schakelen kan je gewoon een simpel dubbel potentiaalvrij relais plaatsen (hier zit er een Shelly Plus Uni op) op de hiervoor bedoelde inputs op het besturingsbord van de Altherma en dan heb je standaard al dezelfde functionaliteit. Je moet dan wel zelf de schakelbeslissingen implementeren.
Ik vind het interessanter om via Home Hub zelf te koppelen op de Altherma 4, omdat je dan ook echt setpoints en modussen kunt laten aanpassen. Dat voelt dan wat professioneler dan via P1P2MQTT. Je bereikt met de Home Hub dat het 'goedgekeurd' is door de leverancier maar ook dat je lokaal bepaalde zaken aan elkaar kan knopen.
Dat kan idd, maar dan moet je dat zelf allemaal gaan koppelen via Modbus. Als dat de wens is, dan zit je met een homehub precies goed idd. Die vervangt dan vooral de P1P2MQTT.sjoneah schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:43:
[...]
Via Smartgrid is een goede tijdelijke oplossing, maar ik vind de instellingen beperkt. Je kan volgens mij alleen sturen: advies om te verwarmen & gedwongen verwarmen. Daarmee haal je in de basis wel dat je via ESPAltherma bijv. kan uitlezen, via Home Assistant wat intelligentie kan organiseren rondom energieoverschot zonnepanelen en dan met Shelly's inderdaad die Smart Grid poorten aansturen.
Ik vind het interessanter om via Home Hub zelf te koppelen op de Altherma 4, omdat je dan ook echt setpoints en modussen kunt laten aanpassen. Dat voelt dan wat professioneler dan via P1P2MQTT. Je bereikt met de Home Hub dat het 'goedgekeurd' is door de leverancier maar ook dat je lokaal bepaalde zaken aan elkaar kan knopen.
Smartgrid is idd niet voor het primaire aansturen, alleen voor het bufferen van overschot in eerst de boiler en daarna evt. de ruimte. En je kan 'm evt. in "forced off" zetten in dure uren van een dynamisch contract.
Ik doe het nu zo (ter inspiratie):
- Aansturen kamersetpoint via Onecta Cloud integratie in HA. Dat is voor mij prima, want ik schakel alleen af en toe tussen een "user schedule" met een nachtverlaging in warmere periodes en 24/7 op 21C in koudere periodes. Wil je dit veel vaker doen dan is idd Modbus of P1P2MQTT een betere optie.
- Diagnoseinformatie in de vorm van sensor- en actuatorenstatussen via ESPaltherma.
- Smart grid via de shelly en een S0 signaal vanaf een Eastron SDM630Mv2 uit de meterkast. HA schakelt dan de SG ingangen op "recommended on" bij een bepaald minimaal PV-overschot. Staat vooralsnog weer uit omdat ik nog kan salderen.
- Verbruiksdata dmv 3x een Homewizard (Eastron) Wifi kWh tussenmeter (voor WP, BUH en Booster), energieopwek dmv een Kamstrup warmteteller.
All-electric.