[Ziggo Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:08
Roetzen schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:44:
[...]

Hoe houdt Delta netwerk het dan uit elkaar op XGS-PON?
Blijkbaar neemt Ziggo dan een managed dienst af bij Delta en heb je een zo goed als Delta verbinding...

• Roetzen
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:46

Roetzen

he.net Certified Sage

jongetje schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:58:
[...]

Blijkbaar neemt Ziggo dan een managed dienst af bij Delta en heb je een zo goed als Delta verbinding...
Dus dan is “Ziggo” alleen nog een administratief labeltje en kan Ziggo zich alleen nog op het TV platform onderscheiden?

Ripe Atlas probes 17297 en 26115

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Als ziggo klant op het delta netwerk, krijg je dan een ziggo of een delta ip adres?

Pak je rust!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:45
jongetje schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:58:
[...]

Dat is ook de enige manier waarop Delta Fiber aanbied. Een ISP kan geen eigen hardware (meer) aanbieden in het PoP etc. Delta Fiber all the way.
En de inkomende verbinding is dan uiteraard ook van Delta Fiber. Pas veel later zal verkeer eens richting Ziggo worden gestuurd.

Moest ook bijna wel. Want als Ziggo zelf glasvezel naar het PoP zou leggen met eigen hardware konden ze het niet "ineens" door het hele land aanbieden.

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 22:47
Roetzen schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:36:
[...]

Dus dan is “Ziggo” alleen nog een administratief labeltje en kan Ziggo zich alleen nog op het TV platform onderscheiden?
Dit werkt niet anders tov Odido op DFN

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:21
Flappie schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:55:
[...]

Weet je dit wel zeker?
Ik neem toch aan dat Ziggo een eigen Nokia ONT meelevert bij het abonnement die geregistreerd is. Ziggo weet toch niet dat jij al een eigen ONT hebt hangen?
Ziggo registreert de ONT's niet bij Delta, dat doet Delta zelf, als je een eigen ONT op het DFN netwerk wil gebruiken, moet je dat afstemmen met Delta, niet Ziggo

• ArnoldSmit
Roetzen schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:44:
[...]

Hoe houdt Delta netwerk het dan uit elkaar op XGS-PON?
Je hebt VLAN mappings op de ONT, je kan dus intern als netwerk operator andere VLAN's hanteren dan bij de klant zijde .
Intern kan DELTA ISP klanten VLAN 1003 zijn, en bij de klant VLAN 100
Ziggo ISP Klanten VLAN 3003, en bij de Klant VLAN 100

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Sjakie0101 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:08:
[...]

Dit werkt niet anders tov Odido op DFN
Volgens AI gebruikt Odido VLAN 300 op DFN.

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 08:28

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Alle Ziggo klanten gaan in een aparte groep bij Delta. DFN communiceert de IP-nummers door naar Ziggo en die worden dan gewhitelist zodat ze op het TV platform kunnen komen.

Je krijgt dus een IP-adres van Delta.

@Roetzen Ik was ook in de veronderstelling dat Ziggo, net als Odido, een ander VLAN ID zou hebben maar dat blijkt dus niet het geval.

@B2 Heb je Ziggo al aangevraagd? Want dan gaan zien hoe het daadwerkelijk gaat als iemand al een eigen ONT heeft geregistreerd.

[ Voor 110% gewijzigd door robertwebbe op 24-08-2026 12:56 ]

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 21:46

B2

wa' seggie?

robertwebbe schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:49:
@B2 Heb je Ziggo al aangevraagd? Want dan gaan zien hoe het daadwerkelijk gaat als iemand al een eigen ONT heeft geregistreerd.
Nee, in januari is pas mijn contract/actietarief van Delta afgelopen.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Tip: Dan kun je mooi gebruik maken van de Black Friday aanbieding (27 november). Ziggo heeft de afgelopen jaren altijd een zeer goede aanbieding gehad. Je kunt 120 dagen vooraf overstap service aanvragen.

• giovanni2903
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02:49
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door giovanni2903 op 24-08-2026 21:55 ]

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

robertwebbe schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:49:
Alle Ziggo klanten gaan in een aparte groep bij Delta. DFN communiceert de IP-nummers door naar Ziggo en die worden dan gewhitelist zodat ze op het TV platform kunnen komen.

Je krijgt dus een IP-adres van Delta.
Ik blijf het een vreemde constructie vinden. De vraag blijft hangen: ‘wat is er dan nog “Ziggo” aan?’ Als positief gevolg zie ik dan maar dat je van Delta “persistent” IP adressen krijgt. Mijn IP adressen bij Delta zijn nadat ik een eigen router heb geïnstalleerd niet meer gewijzigd en dat is al weer bijna anderhalf jaar geleden.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Roetzen schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 03:31:
[...]

Ik blijf het een vreemde constructie vinden. De vraag blijft hangen: ‘wat is er dan nog “Ziggo” aan?’ Als positief gevolg zie ik dan maar dat je van Delta “persistent” IP adressen krijgt. Mijn IP adressen bij Delta zijn nadat ik een eigen router heb geïnstalleerd niet meer gewijzigd en dat is al weer bijna anderhalf jaar geleden.
De factuur en het TV aanbod :+ .
RobertMe schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:07:
[...]

Dat is ook de enige manier waarop Delta Fiber aanbied. Een ISP kan geen eigen hardware (meer) aanbieden in het PoP etc. Delta Fiber all the way.
En de inkomende verbinding is dan uiteraard ook van Delta Fiber. Pas veel later zal verkeer eens richting Ziggo worden gestuurd.

Moest ook bijna wel. Want als Ziggo zelf glasvezel naar het PoP zou leggen met eigen hardware konden ze het niet "ineens" door het hele land aanbieden.
Bij Freedom krijgen klanten toch wel een "Freedom vlan" over het Delta netwerk, waarbij ze PPP opzetten? Het netwerk van Delta kan klaarblijkelijk dan wel "transport only diensten" aanbieden in de vorm van een vlan end to end.

Zover ik weet werkt KPN WBA ook op deze manier. Provider X huurt een transport pad, van A naar B en alle klanten komen uit in een groot DC B waarbij een forse eigen router staat waarop deze klanten termineren. Bij KPN WBA hoef je niet in de wijk-pop uit te koppelen.

Ziggo heeft blijkbaar niet alleen transport maar ook IP diensten afgenomen bij Delta, mogelijk goedkoper want als ik Freedom mag geloven is Delta de duurste partij om alleen transport te huren.

Ik denk dat al dit "Ziggo"verkeer helemaal niet door de core (inside) van Ziggo loopt, de TV kastjes die connecten waarschijnlijk over het reguliere internet (outside) tussen de ISP's.

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 25-08-2026 07:30 ]

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

stormfly schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 07:28:
[...]

De factuur en het TV aanbod :+ ..
Dus de factuur inclusief de ESPN belasting en het TV aanbod via unicast IPTV streams.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

stormfly schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 07:28:
[...]

Ik denk dat al dit "Ziggo"verkeer helemaal niet door de core (inside) van Ziggo loopt, de TV kastjes die connecten waarschijnlijk over het reguliere internet (outside) tussen de ISP's.
Op dezelfde manier als Viaplay dus… Maar dan lopen ze mogelijk ook tegen dezelfde problemen aan als Viaplay en KIJK onlangs bij grote live sport evenementen. Overbelasting van de streams….

• Donnu
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 18-09 18:20
Zijn de tv streams op een Next mini over Deltafiber anders dan de tv streams op een Next mini over de Ziggo coax?

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
@Donnu Nee, zijn gelijk. Beide gaan over IP en hebben dezelfde capabilities.

[ Voor 50% gewijzigd door robertwebbe op 25-08-2026 09:51 ]

• stormfly
  • Niet online
Roetzen schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 08:33:
[...]

Op dezelfde manier als Viaplay dus… Maar dan lopen ze mogelijk ook tegen dezelfde problemen aan als Viaplay en KIJK onlangs bij grote live sport evenementen. Overbelasting van de streams….
LibertyGlobal is een Tier1 ISP welke transit verbindingen verkoopt. Zo heeft KPN ook een transit (uplink) verbinding van LibertyGlobal, de Aorta AS6830 voor de kenners. Ik geloof niet dat er op het Aorta netwerk een bandbreedte issue zou ontstaan aan de Ziggo zijde.

Kan mij ook voorstellen dat Delta en Ziggo een private peer / koppeling hebben tussen de core locaties met heulveul bandbreedte sinds deze nieuwe manier van abonnementen aanbieden vanuit Ziggo.

Ziggo levert een hoge kwaliteit diensten, ik denk dat we het niet moeten vergelijken met een cheapclub zoals ViaPlay.

• stormfly
  • Niet online
Donnu schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:37:
Zijn de tv streams op een Next mini over Deltafiber anders dan de tv streams op een Next mini over de Ziggo coax?
Next mini is altijd IP based, coax is hier niet relevant in dit vraagstuk.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

robertwebbe schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:50:
@Donnu Nee, zijn gelijk. Beide gaan over IP en hebben dezelfde capabilities.
Op het niveau van de samenstelling van de packets is er geen verschil, maar denkelijk wel op het niveau van de routering. Bij de coax van Ziggo is het hele pad van de TV server van Ziggo naar de Ziggo klant onder volledige controle van Ziggo. Bij een Ziggo klant aangesloten via het Delta glasvezelnet… eh.. niet.

• jongetje
Roetzen schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:27:
[...]

Op het niveau van de samenstelling van de packets is er geen verschil, maar denkelijk wel op het niveau van de routering. Bij de coax van Ziggo is het hele pad van de TV server van Ziggo naar de Ziggo klant onder volledige controle van Ziggo. Bij een Ziggo klant aangesloten via het Delta glasvezelnet… eh.. niet.
Ach, dat beetje verkeer is voor dergelijke providers peanuts. Die trekken een kabeltje naar een meetme room in een gezamenlijke datacenter en dan kunnen ze een veelvoud ervan afhandelen.

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:15
Roetzen schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:27:
[...]

Is die conclusie niet wat te voorbarig? Ik kan mij goed indenken dat er een directe verbinding is gebouwd tussen Delta en Ziggo voor de verwerking van het verkeer van Ziggo klanten. Ik denk dat we moeten wachten op de eerste klanten die worden opgeleverd en hou hun verkeerspaden eruit zien

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

jongetje schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:32:
[...]

Ach, dat beetje verkeer is voor dergelijke providers peanuts. Die trekken een kabeltje naar een meetme room in een gezamenlijke datacenter en dan kunnen ze een veelvoud ervan afhandelen.
Toch lijken TV providers zich nog wel eens te verkijken op “dat beetje verkeer” bij grote sportevenementen. En dat kabeltje trekken moeten ze dan wel van te voren doen en niet pas na het eerste doelpunt in de wedstrijd.

• jongetje
Roetzen schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:44:
[...]

Toch lijken TV providers zich nog wel eens te verkijken op “dat beetje verkeer” bij grote sportevenementen. En dat kabeltje trekken moeten ze dan wel van te voren doen en niet pas na het eerste doelpunt in de wedstrijd.
Ik ken geen tv provider die bandbreedte problemen heeft met het leveren van hun tv dienst. Los van Viaplay oid, maar die levert alleen op specifieke momenten veel streams itt Ziggo, KPN, Odido etc. met hun tv dienst.

Laten we vooral geen problemen zoeken die er (op dit moment iig) niet zijn. Dan kan ik er nog wel 100 verzinnen die niet vam toepassing zijn.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

stormfly schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:20:
[...].

Kan mij ook voorstellen dat Delta en Ziggo een private peer / koppeling hebben tussen de core locaties met heulveul bandbreedte sinds deze nieuwe manier van abonnementen aanbieden vanuit Ziggo.
Ik kan me van alles voorstellen inclusief de mogelijkheid dat ze dat (nog) niet hebben.

Ziggo levert inderdaad uitstekende diensten maar dit is nieuw voor ze en bij de coax ging een groot deel van het live TV verkeer nog via DVB-C. Dus ik kan me voorstellen dat zich nog wat aanloopprobleempjes zullen voordoen.

We gaan het zien.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

jongetje schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:48:
[...]

Ik ken geen tv provider die bandbreedte problemen heeft met het leveren van hun tv dienst. Los van Viaplay oid,.
Ik ook niet, althans niet bij de TV providers die het allemaal in eigen beheer hebben. Maar dit is nieuw. Ziggo heeft een deel van het beheer van het verkeer aan Delta gelaten en dus niet in eigen beheer. Viaplay heeft ook de distributie niet in eigen beheer.

We gaan het zien.

• RobertMe
Roetzen schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:01:
[...]

Ik ook niet, althans niet bij de TV providers die het allemaal in eigen beheer hebben. Maar dit is nieuw. Ziggo heeft een deel van het beheer van het verkeer aan Delta gelaten en dus niet in eigen beheer. Viaplay heeft ook de distributie niet in eigen beheer.

We gaan het zien.
Het lijkt mij sterk dat bij ViaPlay de ISPs het probleem waren. Gegarandeerd dat het probleem aan de serverkant van VP zit/zat dat daar de capaciteit ontbrak.

Hoe het verkeer van Delta naar Ziggo gaat zal dus ook wel het probleem niet zijn. Het is niet alsof er ineens terabits per sec nodig zijn voor wat TV kijkers. Een stream via Ziggo Go TV (niet 100% vergelijkbaar de Next Mini) doet bij mij iets van 5Mbit/s. Dan heb je dus al 200 TV kijkers om 1Gbit/s te vullen. En 1Gbit/s is tegenwoordig echt wel peanuts voor een ISP. Immers biedt elke ISP wel een 1Gbit/s abo aan (nu gaat iemand mij vast linken naar een ISP die dat niet doet :Y)).

• ArnoldSmit
jongetje schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:48:
[...]

Ik ken geen tv provider die bandbreedte problemen heeft met het leveren van hun tv dienst. Los van Viaplay oid, maar die levert alleen op specifieke momenten veel streams itt Ziggo, KPN, Odido etc. met hun tv dienst.

Laten we vooral geen problemen zoeken die er (op dit moment iig) niet zijn. Dan kan ik er nog wel 100 verzinnen die niet vam toepassing zijn.
Voor de providers zelf is een live evenement aanbieden via hun infrastructuur niet een probleem.
Voor andere partijen wel, zelfs voor een Netflix die servers heeft draaien bij heel veel ISP's in het netwerk, wedstrijd jake paul en Tyson was ook niet probleemloos:
https://www.nytimes.com/athletic/5925844/2024/11/16/netflix-buffering-freezing-jake-paul-mike-tyson/

https://openconnect.netflix.com/en/

En NLziet was tijdens het WK ook met de nodige haperingen.

Ik heb vertrouwen in de providers dat ze dit adequaat kunnen adreseren, niet in andere partijen.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

@RobertMe

Waar het probleem bij Viaplay precies zat weten we niet. Maar we weten wel dat Viaplay niet de enige is die zich verslikt heeft bij de distributie van grote live sportevenementen. Bij Talpa ging het laatst ook fout met die wedstrijd van Ajax. Het lijkt een probleem bij live unicast TVIP. En voor zo ver ik weet doet Ziggo nog niet aan multicast.

• ArnoldSmit
Roetzen schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:27:
@RobertMe

Waar het probleem bij Viaplay precies zat weten we niet. Maar we weten wel dat Viaplay niet de enige is die zich verslikt heeft bij de distributie van grote live sportevenementen. Bij Talpa ging het laatst ook fout met die wedstrijd van Ajax. Het lijkt een probleem bij live unicast TVIP. En voor zo ver ik weet doet Ziggo nog niet aan multicast.
Ziggo gaat ook niet aan multicast doen, Unicast is niet efficiënt.
Maar wel veel minder probleem gevoelig dan multicast, klanten met een goedkope switch die geen IGMP snooping ondersteund, is problemen, multicast over wifi, levert ook problemen op.
Bovendien nu ook met Ziggo over Delta, dat via unicast laten werken is enkel het whitelisten van een IP range.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

@ArnoldSmit

Precies! Het gaat goed als de provider alles in eigen hand heeft. Het gaat mis met andere partijen Maar dat laatste is nu precies wat er gebeurt met Ziggo over het Delta netwerk: er is meer dan één partij bij betrokken. Partijen waarvan de belangen niet altijd parallel lopen….

Dus nogmaals: we gaan het zien.

• Sjakie0101
Roetzen schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:44:
[...]

Daar maak ik met het superieure netwerk van Delta geen zorgen om. Delta heeft al enkele jaren geen problemen meer met Unicast.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

• ArnoldSmit
Sjakie0101 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:05:
[...]

Daar maak ik met het superieure netwerk van Delta geen zorgen om. Delta heeft al enkele jaren geen problemen meer met Unicast.
Het verschil is wel Delta levert over hun eigen netwerk de unicast stream, Delta heeft over de gehele keten controle en kan de bottlenecks wegnemen.

Ziggo kan ook binnen hun eigen netwerk prima unicast aanbieden want ze hebben controle over de gehele keten.

Ziggo over Delta Fiber licht anders, deel van de keten licht bij Ziggo de andere bij Delta, gezien de commerciële belangen zal er wel beweging in zitten, maar het is toevoegde complexiteit, technisch, maar ook organisatorisch

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

Sjakie0101 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:05:
[...]

Ik maak mij ook geen zorgen. Mij raakt het niet. Ik heb TV via de coax van Ziggo en dat gaat prima. Ik ben gewoon benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Ziggo levert een uitstekend TV product. Degenen die overstappen naar Ziggo over Delta glasvezel zullen navenant hoge verwachtingen hebben.

• jongetje
ArnoldSmit schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:57:
[...]

Ziggo over Delta Fiber licht anders
Is dat een woordgrapje?

Verder maken je je ernorm druk over wat tv streams van de Next boxjes. Ziggo en Delta hebben samen miljoenen aansluitingen, die kunnen dat beetje verkeer echt wel aan. Of dacht je dat ze met gekromde tenen die paar duizend next minis op Delta niet aan kunnen? Dit is juist het type verkeer dat je niet het internet op stuurt maar direct door routeerd, dat is het makkelijkste en goedkoopste verkeer dat je als provider kunt hebben.

Als er problemen zijn dan kun je dat hier melden, maar nu al 2 paginas met ongegronde zorgen over een paar Mbit tv streams per aansluiting snap ik niets van.

• giovanni2903
en dan ook nog in het glasvezel topic. de kabel en techniek die superieur perfect fantastisch en heilig is. zo'n mini verbruikt max 10mbit ofzo, moet dus echt wel goedkomen ja :p

• ArnoldSmit
jongetje schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:24:
[...]

Is dat een woordgrapje?

Verder maken je je ernorm druk over wat tv streams van de Next boxjes. Ziggo en Delta hebben samen miljoenen aansluitingen, die kunnen dat beetje verkeer echt wel aan. Of dacht je dat ze met gekromde tenen die paar duizend next minis op Delta niet aan kunnen? Dit is juist het type verkeer dat je niet het internet op stuurt maar direct door routeerd, dat is het makkelijkste en goedkoopste verkeer dat je als provider kunt hebben.

Als er problemen zijn dan kun je dat hier melden, maar nu al 2 paginas met ongegronde zorgen over een paar Mbit tv streams per aansluiting snap ik niets van.
Was phun intended inderdaad ;)

Maak me om weinig druk, ben geen Ziggo klant.

Echter bij Odido worden er latency problemen gemeld over het DFN netwerk.

De klacht over de Next mini over IPTV is nu al van hoge latency later juigmoment.

Zeker met grote sport evenementen kan dit een probleem worden mits niet adequaat geadresseerd :)

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Laten we het eerst even afwachten. Want we hebben nu al heel veel mogelijke te verwachten problemen gehad. Tegen de tijd dat de eerste zich meldt, gaan we hierop door.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
robertwebbe schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 22:46:
@B2 Je huidige ONT blijft gewoon hangen en in gebruik. Waarschijnlijk hoe je niets aan te passen of te (her)registreren. Zelfs je eigen router niet, want die hangt achter de ONT.
Ik kom hier toch nog even op terug na wat extra informatie ingewonnen te hebben. In het geval iemand een eigen ONT had geregistreerd op Delta en overstapt naar Ziggo, dan stuurt Ziggo toch een losse ONT. De reden dat dit gebeurd is controle over de keten. Een eigen ONT wordt niet gezien als ''re-usable". Als er een ONT hangt die eigendom is van Delta, dan blijft die wel in gebruik. Ook al wissel je daarna van provider.

Het is mogelijk om ook bij Ziggo een eigen ONT te laten registreren maar waarom zou je dit doen? Je hangt dan weer precies hetzelfde apparaat op dus je schiet er niets mee op. Maar mocht er in de toekomst toch een reden zijn om het wel te willen, dan kan dat.

• ArnoldSmit
robertwebbe schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:52:
[...]

Ik kom hier toch nog even op terug na wat extra informatie ingewonnen te hebben. In het geval iemand een eigen ONT had geregistreerd op Delta en overstapt naar Ziggo, dan stuurt Ziggo toch een losse ONT. De reden dat dit gebeurd is controle over de keten. Een eigen ONT wordt niet gezien als ''reusasable". Als er een ONT hangt die eigendom is van Delta, dan blijft wel in gebruik, ook al wissel je daarna van provider.

Het is mogelijk om ook bij Ziggo een eigen ONT te laten registreren maar waarom zou je dit doen? Je hangt dan weer precies hetzelfde apparaat op dus je schiet er niets mee op. Maar mocht er in de toekomst toch een reden zijn om het wel te willen, dan kan dat.
Ik kan me iets bij een ONT module voorstellen in SFP+ formaat, zodat deze rechtstreeks je router in kan.
Buiten dat zie ik er geen meerwaarde in een andere ONT laten registreren, eerder nadelen als je een storing ondervindt

• Kevsk
  • Laatst online: 17-09 20:36
Ook hier is toch we de interesse gewekt om over te stappen van Delta naar Ziggo vanwege de kosten, alleen toch wel wat twijfels omdat ik (behalve de prijs) geen enkel probleem heb met Delta. Momenteel zit ik bij Delta met een eigen ONT en een dynamisch IP. Als ik alles dus goed begrijp veranderd er dus eigenlijk vrij weinig bij een overstap naar Ziggo op DFN. Ipv m'n eigen ONT krijg ik er dan dus een van DFN en ook weer een dynamisch IP uit de Delta pool? Dus geen gedoe met CGNAT?

Het grootste verschil lijkt hem dan te zitten in het TV product.
Bij Delta maak ik nu gebruik van hun app rechtstreeks op mn TV, dus zonder setup box. Nu wordt er bij Ziggo redelijk gestuurd op het gebruik van hun Mini Next. Is dit een verplichting of bied de Ziggo Go TV app dezelfde kwaliteit en kan die Mini-next gewoon in de doos blijven zitten?
Daarnaast verbaasde ik me wel dat "opnemen" geen onderdeel lijkt van het goedkoopste TV pakket, wat bij Delta wel standaard is. Misschien al andere overstappers die hun ervaringen willen delen? :)

• giovanni2903
Kevsk schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:12:
Ook hier is toch we de interesse gewekt om over te stappen van Delta naar Ziggo vanwege de kosten, alleen toch wel wat twijfels omdat ik (behalve de prijs) geen enkel probleem heb met Delta. Momenteel zit ik bij Delta met een eigen ONT en een dynamisch IP. Als ik alles dus goed begrijp veranderd er dus eigenlijk vrij weinig bij een overstap naar Ziggo op DFN. Ipv m'n eigen ONT krijg ik er dan dus een van DFN en ook weer een dynamisch IP uit de Delta pool? Dus geen gedoe met CGNAT?

Bij Delta maak ik nu gebruik van hun app rechtstreeks op mn TV, dus zonder setup box. Nu wordt er bij Ziggo redelijk gestuurd op het gebruik van hun Mini Next. Is dit een verplichting of bied de Ziggo Go TV app dezelfde kwaliteit en kan die Mini-next gewoon in de doos blijven zitten?
Daarnaast verbaasde ik me wel dat "opnemen" geen onderdeel lijkt van het goedkoopste TV pakket, wat bij Delta wel standaard is. Misschien al andere overstappers die hun ervaringen willen delen? :)
als je naar ziggo gaat is dat op de coax he... je kunt geen ziggo over delta glasvezel krijgen als er coax beschikbaar is. er veranderd dus wel wat meer dan wat jij beschrijft (het is namelijk gewoon een modem die je aansluit op de coax, geen ont ertussen etc)

[ Voor 5% gewijzigd door giovanni2903 op 02-09-2026 20:25 ]

• RobertMe
Vanaf de coax kant...

Voorheen had Ziggo ook een product / abo genaamd "Ziggo Go" (of "Kabel TV") hiermee kreeg je toegang tot de "50+" zenders die je ook ongecodeerd ("gratis") over DVB-C kreeg, alleen dan via de app. Alleen bieden ze dit product niet meer aan. Dus je zult inderdaad altijd, "verplicht", de Next Mini krijgen. Het gebruik daarvan is uiteraard optioneel. Mijn ouders kijken nu al een jaar of 2 via Ziggo Go TV (dus de Ziggo Go TV op voor in dit geval Android TV), en de kwaliteit daarvan is gewoon prima. Ik meen wel eens gelezen te hebben dat het een andere stream zou zijn dan de Next Mini gebruikt. Maar heb het zelf nooit kunnen vergelijken.

V.w.b. opnemen: bij alle TV abos zit sowieso 7 dagen terugkijken. Als het je dus puur gaat om eens een programma / ... verlaat te kijken kan dat al een prima optie zijn. Wil je iets voor langere tijd "bewaren" zul je wel opnemen nodig hebben.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:17
RobertMe schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:26:
[...]

Vanaf de coax kant...

Voorheen had Ziggo ook een product / abo genaamd "Ziggo Go" (of "Kabel TV") hiermee kreeg je toegang tot de "50+" zenders die je ook ongecodeerd ("gratis") over DVB-C kreeg, alleen dan via de app. Alleen bieden ze dit product niet meer aan.
Dit past natuurlijk beter in het coaxtopic, maar Kabel TV wordt nog steeds aangeboden.

• RobertMe
hcQd schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:37:
[...]

Dit past natuurlijk beter in het coaxtopic, maar Kabel TV wordt nog steeds aangeboden.
Nope. Om het lekker verwarrend te maken was er een tijd dat je "Internet Only + Kabel TV" kon afnemen, en met "Internet Only" had je toegang tot TV via de kabel (de ongecodeerde zenders) en met "Kabel TV" had je toegang tot "Ziggo Go". Later hebben ze die "Kabel TV" weer hernoemd naar simpelweg "Ziggo Go".

De kabel TV die jij linkt is puur "ik wil een TV abonnement", zonder internet (abonnement). Zelfde naam, totaal ander product. ("Ziggo Go" als je dat nu nog hebt kost iets van 7,50, of misschien 8 euro na inflatiecorrecties, is ook zonder de 2,50 ESPN verhoging, dat je natuurlijk ook niet krijgt, vs goedkoopste TV pakket (TV Start) dat iets van 15 kost? En vs de 25 van de "als je helemaal niks hebt en alleen TV wilt" die jij linkt)

• Kevsk
  • Laatst online: 17-09 20:36
giovanni2903 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:23:
[...]

als je naar ziggo gaat is dat op de coax he... je kunt geen ziggo over delta glasvezel krijgen als er coax beschikbaar is. er veranderd dus wel wat meer dan wat jij beschrijft (het is namelijk gewoon een modem die je aansluit op de coax, geen ont ertussen etc)
Ah was misschien niet helemaal duidelijk maar ik heb geen coax hier, maar enkel glasvezel via DFN waar Ziggo dus op kan leveren.

• ArnoldSmit

Je kan door Delta weer je eigen ONT laten registreren als dat nodig is.
De vragen m.b.t. de ipranges kan ik niet beantwoorden, verhaal gaat dat je uit de pool van Delta een IP krijgt , niet via Ziggo rechtstreeks, ik heb dit niet kunnen verifiëren.
Wellicht dat iemand die bij Ziggo onder Delta zit kan delen in welke IP range die zit, dan weten we het zeker.

Overigens via Ziggo zelf een IP adres krijgen garandeert ook niet perse dat je geen CG-NAT hebt, Ziggo doet dit zelf ook.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Ik ben er zeker van dat je 'gewoon' een IP-adres krijgt van Delta en niet van Ziggo.
Sowieso krijg je ook een dynamisch IP (en geen CG-NAT) als je ook een TV-pakket neemt want dit IP-adres moet gewhitelist worden bij Ziggo op het TV-platform. Vermoedelijk staat om deze reden CG-NAT uit voor alle Ziggo aansluitingen en niet alleen voor TV, je wilt het ook weer niet te ingewikkeld maken.

• jongetje
robertwebbe schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:25:
Ik ben er zeker van dat je 'gewoon' een IP-adres krijgt van Delta en niet van Ziggo.
Sowieso krijg je ook een dynamisch IP (en geen CG-NAT) als je ook een TV-pakket neemt want dit IP-adres moet gewhitelist worden bij Ziggo op het TV-platform. Vermoedelijk staat om deze reden CG-NAT uit voor alle Ziggo aansluitingen en niet alleen voor TV, je wilt het ook weer niet te ingewikkeld maken.
Theoretisch kunnen ze je natuurlijk ook achter CNAT gooien, dat scheelt weer ip-adressen whitelisten ;). Maar ik weet niet of dit volgens de voorwaarden van een Ziggo verbinding mag.

• Roetzen

Roetzen

he.net Certified Sage

jongetje schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:55:
[...]

Theoretisch kunnen ze je natuurlijk ook achter CNAT gooien, dat scheelt weer ip-adressen whitelisten ;). Maar ik weet niet of dit volgens de voorwaarden van een Ziggo verbinding mag.
Misschien gaan ze dat dan ook nog wel eens doen als het echt krap wordt met de IPv4 adressen. Ze komen uit de pool van Delta en daar hebben ze kennelijk niet genoeg voor iedereen gezien Delta nieuwe klanten standaard op CGNAT zet….

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 08:16
Vandaag overgegaan van delta naar ziggo op delta fiber.

Afgelopen nacht rond 0.30 is het al overgezet door delta fiber. Vanmorgen het delta modem en ziggo router geinstalleerd. Werkt prima!

Ik heb een 200mbit abbo en down is 196mbit en up 305mbit. Dat is wel vreemd.

30x sf175s + gw5000-dt op oost

• IJsselman
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-09 19:37
In Januari 2027 loopt mijn contract af bij Delta, en ben ik van plan om over te gaan naar Ziggo.

Ik neem aan dat er mensen zijn die de overstapservice van Ziggo gebruikt hebben

Hoe ging dit in zijn werk, naar alle tevredenheid, kon beter, of nooit weer etc etc

Bedankt alvast

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Mijn zus heeft de overstap service gebruikt om vanaf KPN naar Ziggo te gaan. Liep allemaal perfect. Apparatuur was op tijd geleverd. Zelf geïnstalleerd en tot nu toe geen enkel probleem ervaren.

• Ruvas
  • Laatst online: 08:55
Hier ook overstapservice met vaste lijn gebruikt van Delta na Ziggo geen enkele probleem draait al paar maanden goed. Het is duurder dan Delta maar het tv product de ontvanger en interface zij superieur aan de Delta Amigo.

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:58

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Ruvas schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:41:
Hier ook overstapservice met vaste lijn gebruikt van Delta na Ziggo geen enkele probleem draait al paar maanden goed. Het is duurder dan Delta maar het tv product de ontvanger en interface zij inferieur aan de Delta Amigo.
Ik gok dat je superieur bedoelde? (als in: beter dan Delta)

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• Sjakie0101
De UI is 1 ding, daar kun je van alles over vinden. De beeldkwaliteit van de Amigo is inderdaad lager omdat het aantal Mbps te laag is op bijvoorbeeld NPO/RTL/SBS zenders (8 Mbps delta vs 15 Mbps Ziggo). Ik heb Delta al eens via een ander forum gevraagd het demokanaal in te zetten voor NPO1 met 15 Mbps of NPO1 in h.265 met 8 Mbps om het verschil te kunnen testen/zien.

Delta moet hier ten opzichte van KPN en Ziggo (en KPN dochter Solcon) echt nog grote stappen maken.

• Ruvas
Angeloonie schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:23:
[...]

Ik gok dat je superieur bedoelde? (als in: beter dan Delta)
Ja was laat geworden de dag ervoor ;)

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 19:29
Bericht verwijderd.

[ Voor 94% gewijzigd door Buffalo op 11-09-2026 20:40 ]

• Buffalo
robertwebbe schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:27:
Van het weekend heb ik bij mijn zus een Ziggo internet + TV installatie gedaan op de glasvezel van Delta in Harderwijk. Nokia XS-010X ONT van Delta er tussen, UTP kabel naar Ziggo modem (10Gb WAN poort) en klaar. Alles werkte direct. Ook kregen we na enkele minuten al de bevestiging van KPN dat bij hun het abonnement was beeindigd, helemaal perfect gegaan. :)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Begrijp ik uit die foto dat je een Nokia XS-010X geleverd krijgt als je overstapt naar ZIggo?

Ik heb zelf een Nokia aangeschaft en zit al 2 jaar op Delta. Ik overweeg naar Ziggo te gaan en hoop dan mijn eigen Nokia te kunnen laten zitten, hetzelfde IP adres te behouden en mijn eigen Fritzbox te kunnen gebruiken.
Een overstap zou voor mij puur prijstechnisch zijn. En ik hoop dat de rest hetzelfde blijft.

• ArnoldSmit
Buffalo schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:23:
[...]

Begrijp ik uit die foto dat je een Nokia XS-010X geleverd krijgt als je overstapt naar ZIggo?

Ik heb zelf een Nokia aangeschaft en zit al 2 jaar op Delta. Ik overweeg naar Ziggo te gaan en hoop dan mijn eigen Nokia te kunnen laten zitten, hetzelfde IP adres te behouden en mijn eigen Fritzbox te kunnen gebruiken.
Een overstap zou voor mij puur prijstechnisch zijn. En ik hoop dat de rest hetzelfde blijft.
Zelfde ip-adres behouden is onwaarschijnlijk, Ziggo heeft ip ranges gewhitelist voor het gebruik van de Next mini (IPTV), daar zit een regulier Delta IP adres niet tussen.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
[...]

Alle providers op het Delta netwerk gebruiken de ONT, met eigen losse router. Overigens krijgen alle nieuwe abonnees bij Delta zelf ook een ONT met uitzondering van het goedkoopste abonnement.

• Buffalo
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:56:
[...]

Alle providers op het Delta netwerk gebruiken de ONT, met eigen losse router. Overigens krijgen alle nieuwe abonnees bij Delta zelf ook een ONT met uitzondering van het goedkoopste abonnement.
Is dat pas veranderd dan? 2 jaar geleden kreeg je bij Delta het befaamde ovale Nokia modem/router waar de glasvezel al aan vast zat, amar er wel uitgehaald kon worden. Ik heb toen zelf de Nokia ONT gekocht en mijn Fritzbox gebruikt.

• RobertMe
Buffalo schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:28:
[...]

Is dat pas veranderd dan? 2 jaar geleden kreeg je bij Delta het befaamde ovale Nokia modem/router waar de glasvezel al aan vast zat, amar er wel uitgehaald kon worden. Ik heb toen zelf de Nokia ONT gekocht en mijn Fritzbox gebruikt.
Denk dat dat nu om en nabij een jaar is. Initieel gestart met de 1Gbit/s en lager abo's, dat nieuwe klanten een losse ONT + router kregen. ONT van Nokia, de router meen ik van Sagemcom.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Buffalo schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 14:28:
[...]

Ja die Nokia B router die jij hebt zit nu alleen in het goedkoopste 500Mbps abonnement voor nieuwe klanten. Kleine 2 jaar of 1 jaar geleden is dat ingegaan zo uit mijn hoofd.

• Buffalo
giovanni2903 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 20:23:
[...]

Dit is verwarrend wat je schrijft. Eerder quotte ik je bericht dat Ziggo juist glasvezel op Delta netwerk levert.
Coax is beschikbaar bij mij, maar niet van Ziggo, want Ziggo levert geen coax diensten in Schiedam. Dat doet Delta, voorheen Caiway.
Dit is wat je waarschijnlijk bedoelt met 'als er coax beschikbaar is' ?

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
[...]

Wat je graag wilt is niet mogelijk. Je zult eerst de Nokia ONT die Ziggo opstuurt moeten aansluiten zodat je abonnement geactiveerd wordt. Daarna zou je in theorie je eigen ONT weer kunnen laten registreren maar dat raad ik je af. Allemaal extra moeite waar je niets mee opschiet. Laat dan lekker de nieuwe ONT in gebruik.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Buffalo schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 20:44:
[...]

Dit is verwarrend wat je schrijft. Eerder quotte ik je bericht dat Ziggo juist glasvezel op Delta netwerk levert.
Coax is beschikbaar bij mij, maar niet van Ziggo, want Ziggo levert geen coax diensten in Schiedam. Dat doet Delta, voorheen Caiway.
Er werd ‘Ziggo coax’ bedoelt. Als je die aansluiting in je meterkast hebt, kun je geen Ziggo kiezen via de glasvezel van Delta. Heb je een coax van een andere aanbieder of geen coax maar wel Delta glas, dan kan het wel.

• Donnu
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 18-09 18:20
robertwebbe schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 21:28:
[...]

Er werd ‘Ziggo coax’ bedoelt. Als je die aansluiting in je meterkast hebt, kun je geen Ziggo kiezen via de glasvezel van Delta. Heb je een coax van een andere aanbieder of geen coax maar wel Delta glas, dan kan het wel.
Dat is inderdaad irritant. Ik heb een Ziggo coax aansluiting en een Deltafiber aansluiting. Als ik op de website van Ziggo mijn postcode inbreng wordt ik gelijk doorgeloodst naar de asymmetrische snelheden van het glasvezel-coaxnetwerk.. Behalve onze wijk kan de rest van ons dorp wel Ziggo bestellen op de glasvezel.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
De redenatie van Ziggo is “waarom zouden we geld uitgeven aan de concurrentie als we zelf een aansluiting hebben liggen?”. De meeste consumenten interesseert de uploadsnelheid niet, als het maar werkt.

• giovanni2903
Buffalo schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 20:44:
[...]

met coax bedoel ik natuurlijk ziggo coax

heb je delta fiber, maar geen ziggo coax, dan kun je ziggo over de delta fiber krijgen

heb je delta fiber én ook ziggo coax, dan kun je alleen ziggo over de coax krijgen en niet over de delta fiber

en dit precies om de reden die hierboven beschreven word

[ Voor 5% gewijzigd door giovanni2903 op 11-09-2026 23:19 ]

• Buffalo
robertwebbe schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 21:27:
[...]

Wat je graag wilt is niet mogelijk. Je zult eerst de Nokia ONT die Ziggo opstuurt moeten aansluiten zodat je abonnement geactiveerd wordt. Daarna zou je in theorie je eigen ONT weer kunnen laten registreren maar dat raad ik je af. Allemaal extra moeite waar je niets mee opschiet. Laat dan lekker de nieuwe ONT in gebruik.
Ander IP lijkt denk ik geen probleem te worden. Als ik de FritzBox maar kan blijven gebruiken. Dan hoef ik daar weinig in aan te passen.

Stel ik ga over een jaar weer terug naar Delta of andere glasvezelleverancier, krijg je dan ook een Nokia ONT? Met andere woorden, is mijn eigen Nokia ONT nu overbodig geworden? Of kan ik hem beter bewaren?

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-09 22:41
PostNL komt vandaag het installatiepakket van Ziggo brengen. Ben benieuwd! Vrijdag de 18e gaat het abonnement in.

• Sjakie0101
Erg benieuwd naar de ervaringen

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Buffalo schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 09:19:
[...]

Ander IP lijkt denk ik geen probleem te worden. Als ik de FritzBox maar kan blijven gebruiken. Dan hoef ik daar weinig in aan te passen.

Stel ik ga over een jaar weer terug naar Delta of andere glasvezelleverancier, krijg je dan ook een Nokia ONT? Met andere woorden, is mijn eigen Nokia ONT nu overbodig geworden? Of kan ik hem beter bewaren?
Zover ik begrepen heb moet je de ONT laten hangen als je opzegt of van aanbieder wijzigt. De ONT is eigendom van het netwerkbedrijf van Delta. Je kunt dan een abonnement nemen bij de provider Delta, of een andere partner van het netwerkbedrijf.

• Buffalo
robertwebbe schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:20:
[...]

Zover ik begrepen heb moet je de ONT laten hangen als je opzegt of van aanbieder wijzigt. De ONT is eigendom van het netwerkbedrijf van Delta. Je kunt dan een abonnement nemen bij de provider Delta, of een andere partner van het netwerkbedrijf.
Ik heb de Nokia ONT zelf gekocht toen hier geswitcht werd van AON naar XGS PON na overstap van Caiway naar Delta. Omdat die Nokia router die Delta levert niet in bridge mode kan.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik lees een tijdje mee omdat ik ook speel met de gedachte om naar Ziggo te gaan. Ik heb geen klachten over Delta en stel mijn overstap voornamelijk uit omdat het tv signaal hier nog via de coax geleverd wordt. Dat wordt ooit uitgefaseerd, maar dat lijkt iedere keer weer uitgesteld te worden. Ooit ben ik een keer aan de beurt en dan moet ik linksom of rechtsom naar iptv.
Aangezien er nog 1 tv in huis afhankelijk is van een settop box vind ik Ziggo aantrekkelijker met de Next mini dan de (als ik.het goed gelezen heb) trage(re) apparaten van Delta. En zoonlief wordt erg blij van Ziggo sport, dus ook dat is een pre voor Ziggo.

Ik heb nog een antieke glasvezelaansluiting hier met het melkpakmodem van Caiway. Geen aparte ONT oid dus. Daaraan een Edgerouter lite en die werkt al ontzettend lang probleemloos.
Begrijp ik het nu goed dat ik met wat Vlan's in te stellen gewoon die edgerouter kan blijven gebruiken in plaats van de router van Ziggo?

Aan de andere kant, ook die ERL is al lichtelijk antiek en ik vraag mij dus af of ik niet beter af ben met de router van Ziggo. Ik doe.verder weinig bijzonders met mijn netwerk, ik heb geen portforwards of bepaalde toegang van buitenaf nodig. Kunnen jullie mij op weg helpen wat hier nou wijsheid is?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Ik denk dat het standaard modem prima voor jou zal voldoen. En als je toch weer heimwee krijgt naar je edgerouter, dan kun je deze ook zo aansluiten op de ONT. Tenzij je ook vaste telefonie van Ziggo wilt afnemen maar dat vermoed ik van niet. Je hoeft dan slechts 1 VLAN ID op 100 te zetten en alles werkt weer zoals vanouds. Ook de IP-TV gaat prima over die VLAN dus geen spannende dingen. En dan kan je zoon lekker veel sport kijken.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Vaste telefonie is hier nog wel als backup aanwezig, maar wordt echt 1 keer per jaar gebruikt, dus die kan wel weg. Mochten we daar heimwee naar krijgen regel ik wel een voip-dingetje met zo'n virtuele provider.

Ik neem aan dat ik in de Ziggo-router de interne ip-range zo kan instellen dat het hetzelfde is als nu?

Waar ik ook nog wel een klein beetje over twijfel is het 'twee providers' verhaal. Delta als infrabeheerder en Ziggo als provider. Delta glasvezel is hier echt krankjorum stabiel en storingsloos. Loop je niet het risico dat partijen naar elkaar gaan wijzen als er iets is?

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Ziggo is je aanbieder en aanspreekpunt. Als je storing hebt zullen zij analyseren waar het probleem zit en indien nodig Delta inschakelen.

• ArnoldSmit
PaT schreef op woensdag 16 september 2026 @ 08:00:
Vaste telefonie is hier nog wel als backup aanwezig, maar wordt echt 1 keer per jaar gebruikt, dus die kan wel weg. Mochten we daar heimwee naar krijgen regel ik wel een voip-dingetje met zo'n virtuele provider.

Ik neem aan dat ik in de Ziggo-router de interne ip-range zo kan instellen dat het hetzelfde is als nu?

Waar ik ook nog wel een klein beetje over twijfel is het 'twee providers' verhaal. Delta als infrabeheerder en Ziggo als provider. Delta glasvezel is hier echt krankjorum stabiel en storingsloos. Loop je niet het risico dat partijen naar elkaar gaan wijzen als er iets is?
Als ik het goed als had je al een router, de Edge router.

In principe kan je dan de router van Ziggo weglaten, vlan 100 instellen op je huidige router, via DHCP krijg je dan een ip adres en daarna werkt alles weer zoals voorheen.

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

ArnoldSmit schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:48:
[...]

In principe kan je dan de router van Ziggo weglaten, vlan 100 instellen op je huidige router, via DHCP krijg je dan een ip adres en daarna werkt alles weer zoals voorheen.
Ja, dat weet ik, maar mocht ik er voor kiezen om de ERL er tussenuit te halen, dan zou ik het fijn vinden om op de Ziggo router de interne ip-range hetzelfde te zetten als op de ERL. Ik heb een paar apparaten die ik een vast ip-adres wil laten houden. Ik heb geen idee hoe dichtgetimmerd de Ziggo router is.

Het lijkt mij vrij basic aanpasbare functionaliteit die ik wens, maar dat check ik graag vantevoren voordat ik voor onaangename verrassingen kom. Als de Ziggo router alleen een vaste interne ip-range zou gebruiken (bijvoorbeeld 192.168.1.x oid) dan kan ik alles interne ook aanpassen.

Dan nog een andere vraag. Als ik mijn nieuwe verbinding bij Ziggo voor het eerst opstart/installeer, moet ik dat dan eerst doen met de Ziggo router of kan dat gelijk met de ERL?

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Fixed IP per client is volgens mij altijd al mogelijk geweest, zelfs op de oudere modems/routers.

• ArnoldSmit
PaT schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:59:
[...]

Ja, dat weet ik, maar mocht ik er voor kiezen om de ERL er tussenuit te halen, dan zou ik het fijn vinden om op de Ziggo router de interne ip-range hetzelfde te zetten als op de ERL. Ik heb een paar apparaten die ik een vast ip-adres wil laten houden. Ik heb geen idee hoe dichtgetimmerd de Ziggo router is.

Het lijkt mij vrij basic aanpasbare functionaliteit die ik wens, maar dat check ik graag vantevoren voordat ik voor onaangename verrassingen kom. Als de Ziggo router alleen een vaste interne ip-range zou gebruiken (bijvoorbeeld 192.168.1.x oid) dan kan ik alles interne ook aanpassen.

Dan nog een andere vraag. Als ik mijn nieuwe verbinding bij Ziggo voor het eerst opstart/installeer, moet ik dat dan eerst doen met de Ziggo router of kan dat gelijk met de ERL?
Ip ranges aanpassen, port forwarding is allemaal mogelijk.

Zo uit je verhaal kan ik geen dingen halen die je wil en niet mogelijk zouden zijn met de standaard Ziggo router die je krijgt.

https://community.vodafon...en-Connectbox/ba-p/653799

[ Voor 5% gewijzigd door ArnoldSmit op 16-09-2026 13:52 ]

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

ArnoldSmit schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:48:
[...]

Ip ranges aanpassen, port forwarding is allemaal mogelijk.

Zo uit je verhaal kan ik geen dingen halen die je wil en niet mogelijk zouden zijn met de standaard Ziggo router die je krijgt.
Dat vermoeden had ik al, maar bedankt voor de bevestiging, ook @robertwebbe.

En mijn laatste vraag, activatie van de verbinding, moet dat met de Ziggo router of kan dat ook gelijk met je eigen apparatuur?

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Ik denk via de router. Dus even 5 minuten laten draaien en dan kun je vervangen.

• Buffalo
ArnoldSmit schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:48:
[...]

Ik wil toch nog even dubbelchecken omdat ik ook wil overstappen van Delta naar Ziggo: kan ik mijn eigen FritzBox laten hangen? En hoef ik niet het Ziggo modem te gebruiken? Ik heb nu tussen 2 Fritzboxen (de ander bij mijn ouders) een VPN draaien die in stand moet blijven.

Moet een eigen router ook aangemeld worden bij Ziggo?

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Topicstarter
Nee. Zodra het internet werkt op de Ziggo router kun je hem omruilen voor je eigen. Dan nog wel even aan de WAN zijde de VLAN ID op 100 zetten en dat is alles.

• martin72
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:31
IJsselman schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:05:
In Januari 2027 loopt mijn contract af bij Delta, en ben ik van plan om over te gaan naar Ziggo.

Ik neem aan dat er mensen zijn die de overstapservice van Ziggo gebruikt hebben

Hoe ging dit in zijn werk, naar alle tevredenheid, kon beter, of nooit weer etc etc

Bedankt alvast
Dat houdt niet over. Het punt is dat er beperkingen zitten op de informatie die zij mogen uitwisselen. Ziggo kwam tot twee keer toe bij mij terug dat er informatie niet klopte ten opzichte van mijn oude Delta abbo, maar wat dat was wisten zij niet en ik ook niet. Ik kon vervolgens alleen maar bellen om dat door te lopen (maar hoe doe je dat als je niet weet wat er mis is), waarbij je dan eerst steeds 25 min in de wacht moet. Ik vraag mij werkelijk af wat het voordeel is ten opzichte van zelf opzeggen. Mogelijk zit er nog iets in de datum waarop de dienst daadwerkelijk overgaat.

• Ruvas
martin72 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:11:
[...]

Dat houdt niet over. Het punt is dat er beperkingen zitten op de informatie die zij mogen uitwisselen. Ziggo kwam tot twee keer toe bij mij terug dat er informatie niet klopte ten opzichte van mijn oude Delta abbo, maar wat dat was wisten zij niet en ik ook niet. Ik kon vervolgens alleen maar bellen om dat door te lopen (maar hoe doe je dat als je niet weet wat er mis is), waarbij je dan eerst steeds 25 min in de wacht moet. Ik vraag mij werkelijk af wat het voordeel is ten opzichte van zelf opzeggen. Mogelijk zit er nog iets in de datum waarop de dienst daadwerkelijk overgaat.
Als je via de telefoon of chat een bestelling plaats krijg je vaak nog extra’s voor een bepaalde tijd. Dat kan van een extra tv pakket tot streamingdienst zijn.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Ziggo ervaringen met betrekking tot glasvezel, andere onderwerpen horen thuis in:
- Coax: [Ziggo coax] Ervaringen & Discussie - Deel 11
- Overstappen, prijsvergelijking en aanbiedingen: [Ziggo] Prijzen, overstappen en aanbiedingen