Peugeot E-5008 ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tammzak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:11
Komende van een Ford Grand Tourneo, als één van de laatste diesels in de fleet, is het nu tijd om te wisselen naar een EV.
De keuze-mogelijkheden zijn beperkt door het grote gezin (2 volwassenen, 4 kinderen en een hond) en door de leasing-lijst van de werkgever. Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de Peugeot E-5008 Long Range die net binnen het budget past (TCO 680 op 5 jaar).

Deze is pas te bestellen sinds oktober ‘24 dus mogelijks weinig ervaringen maar toch benieuwd.
Als iemand anders ervaring heeft met een 7-zits EV, ga je gang.

Vallen voor mij af: Model Y (obviously + te krap), EV9 (buiten budget), Rifter (te kleine range), EQB (7-zits buiten budget)
Vraag is gesteld of de ID.Buzz mogelijk is (VW momenteel niet in de lijst te vinden)

[ Voor 20% gewijzigd door tammzak op 16-02-2025 08:30 . Reden: Verduidelijking van de topicstart ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:15
Ik lees graag mee. Deze versie staat bij mijn werkgever als 'specialty' voor €875 leasebudget, dus een extra aantrekkelijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 19:35
Misschien een Chinees merk? Maar die zullen vast ook afvallen aangezien Tesla 'obviously' afvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Er valt momenteel weinig betaalbaars te kiezen met 7 zitplaatsen. Skoda heeft sinds vorig jaar de nieuwe Kodiaq, die erg goed scoort. Alleen is de 7-zitter precies niet verkrijgbaar als phev...

Wellicht is de Mercedes EQB nog het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-05 18:48
Hoeveel personen wil je kunnen vervoeren? En welke leeftijd/lengte hebben die? En moet het perse een EV zijn, of zou een benzine (PHEV) ook mogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
marteltor schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:11:
Misschien een Chinees merk? Maar die zullen vast ook afvallen aangezien Tesla 'obviously' afvalt.
Ik kan niet voor TS spreken, maar pas stond er op autoweek.nl een duidelijke video waarom Tesla niet geschikt is als zevenzitter. #rita romp

https://www.autoweek.nl/a...eugeot-e-5008-dubbeltest/

Vermoedelijk dus geen aversie tegen Chinese auto's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tammzak
2 volwassenen, 4 kinderen (en een hond) dus ik kom al snel plaats te kort.
Enkel EV’s zijn mogelijk via de leasing en voorlopig passen enkel de E-5008, Rifter en model Y binnen budget.
Eens kijken naar die Kodiaq, bedankt voor de tip.

Die video had ik ook gezien en het lijkt wel of er 7 plaatsen gemaakt zijn in een 5-zits. Tesla had voor mij al langer afgedaan. Ik heb liever meer comfort dan de kracht onder de motorkap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
@tammzak De Kodiaq is geen EV. Ik weet niet wat je budget precies is, maar een ID Buzz is ook als 6/7 zitter te krijgen. Ben je ongeveer € 48-55K kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tammzak
Haha daar ben ik ondertussen ook achter. Vandaar dat ie niet in de leasing-opties staat.

De ID.3/4 staan er ook niet in dus ik vermoed dat VW geen optie is. Zal ik toch navragen want die Buzz lijkt me wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:41

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@tammzak als je nu de TS even aanvult met al deze extra informatie, dan wordt de topicstart gelijk een stuk completer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tammzak
Bij deze de TS aangevuld. Ik ben vooral op zoek naar ervaringen met de E-5008, maar die blijken schaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:26
Dat is ook niet zo gek van de (long range) E5008 is nog maar net te bestellen. En het is niet een auto die veel mensen kiezen denk ik vanwege prijs en goedkoper/betere(?) alternatieven want de meeste mensen hoeven geen 6 personen en een hond mee. De echte longe range heb je de gt versie voor nodig en ben je 57k kwijt. 7 zitters zijn gewoon grote dus dure auto's.

Verder kun je de achterbank van de Y nog wel verschuiven om extra ruimte op de laatste zitrij te krijgen en zou je er wel 1 kind en een hond kwijt moeten kunnen begreep ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helix
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:27
Sinds een paar dagen rij ik in een zwarte E-5008 GT 73kWh. Met 4 kids was dit de enige realistische keuze binnen het leasebudget. Vanuit de werkgever mogen we alleen (PH)EV rijden.
Ik heb ook eerst gekeken naar een EQB maar deze vind ik niet mooi, vooral de achterkant. Daarnaast is de ruimte op en achter de derde zitrij echt te krap. Qua prijs was de EQB vergelijkbaar.
De Model Y is veel te krap zoals je zelf al aangeeft. De Kia EV9 had ik graag gekozen maar dit werd me echt veel te duur. Hetzelfde geldt voor de Kia Sorento.

Ik heb de auto niet eens kunnen proefrijden, deze was destijds nog niet in de showroom te bekijken. De E-3008 is bijna gelijk aan de E-5008 en hier heb ik wel een proefrit in gemaakt. Dat beviel prima.

Het kleine stuurtje is even wennen. Daarnaast is het jammer dat het niet 3 volwaardige zitplaatsen op de 2e zijn. Ook is die voor een EV niet snel.

Maar de auto ziet er van binnen en buiten geweldig uit vind ik. Rijd heerlijk. De derde zitrij is ook echt bruikbaar. Qua range kan ik er nog weinig over zeggen en het is ook geen long range (was toen niet beschikbaar).

Helaas is de keuze qua EV 7 zitters nog echt heel beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tammzak
Bedankt voor het delen van je ervaring! Ik heb ondertussen de bestelling geplaatst.

Op basis van de korte proefrit midden in Brussel kon ik toch al opmaken dat het qua rijcomfort een paar stappen vooruit is ten opzichte van mijn huidige Ford. De middelste plaats op de tweede rij leek mij ook best krap, zeker met twee autostoelen ernaast voor de kleinsten.

Nu de bestelling geplaatst is, gaan het nog lange maanden worden tot de levering in november :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
jongetje schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:45:
Dat is ook niet zo gek van de (long range) E5008 is nog maar net te bestellen. En het is niet een auto die veel mensen kiezen denk ik vanwege prijs en goedkoper/betere(?) alternatieven want de meeste mensen hoeven geen 6 personen en een hond mee. De echte longe range heb je de gt versie voor nodig en ben je 57k kwijt. 7 zitters zijn gewoon grote dus dure auto's.

Verder kun je de achterbank van de Y nog wel verschuiven om extra ruimte op de laatste zitrij te krijgen en zou je er wel 1 kind en een hond kwijt moeten kunnen begreep ik.
De 3e rij van een e-5008 is al geen luxe maar die in de Model Y is voor kinderen zonder benen…

Wij hadden voor de (gewone) Y een 5008 en ik had met huidige keuze echt snel een e-5008 gekozen ipv tesla. Die derde zit rij is ook met 3-kids erg handig voor meenemen vriendjes/familie. En ook met die derde rij plat is het een zee van ruimte en echt een ideale gezinsauto.

De model y is niet klein en zeker met de sub-trunk and frunk stiekem best ruim en praktisch maar een tweelingwagen gewoon uitgeklapt achterin schuiven was wel heel erg fijn!

[ Voor 23% gewijzigd door Sander op 21-02-2025 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 08:12
Ik heb laatste een proefrit gemaakt in een 5008. Ik had aangegeven dat ik een elektrisch model wilde proefrijden, echter stond er alleen een hybride versie wat dus echt ruk bleek te rijden als je al ruim 4 jaar een EV hebt (en het was een redelijke kale instapper).
Eerdaags poging 2 in een elektrische variant en dan een vol optie model.
Op mijn lijstje staan momenteel de e-5008, id Buzz (waarbij de Buzz eigenlijk al is afgevallen ivm de prijs die rap oploopt bij het aankleden) en uiteraard de EV9.

Helaas zou de EV9 (in de plus uitvoering) mij netto ruim 200 euro per maand meer kosten als een volledig uitgeruste e-5008 wat toch wel een heel groot verschil is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Killah_Priest Ik vind het wel bijzonder dat de idbuzz afvalt op prijs terwijl een EV9 wel past? Als ik wat configureer is een EV9 nu niet goedkoper....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
jongetje schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:08:
@Killah_Priest Ik vind het wel bijzonder dat de idbuzz afvalt op prijs terwijl een EV9 wel past? Als ik wat configureer is een EV9 nu niet goedkoper....
Zodra je de id buzz begint aan te kleden loopt de prijs echt extreem snel op en zit je zo boven de 75k.
1150 voor een 3e zitrij, 2500 voor een geupgrade audiosysteem (infotainment plus), 2000 euro voor 360 graden camera systeem (en zo kan ik nog wel doorgaan), allemaal dingen die bij een EV9 al standaard aan boord zitten (zelfs op de air uitvoering zitten het grootste deel van deze opties er al op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
Killah_Priest schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:52:
[...]

Zodra je de id buzz begint aan te kleden loopt de prijs echt extreem snel op en zit je zo boven de 75k.
1150 voor een 3e zitrij, 2500 voor een geupgrade audiosysteem (infotainment plus), 2000 euro voor 360 graden camera systeem (en zo kan ik nog wel doorgaan), allemaal dingen die bij een EV9 al standaard aan boord zitten (zelfs op de air uitvoering zitten het grootste deel van deze opties er al op).
Als ik in de VW configurator aan de slag ga moet ik behoorlijk mijn best doen om boven de € 66K uit te komen. Dan heb je de lange 7 zits versie, met pano, warmtepomp, 2 tone lak, luxe bekleding, trekhaak, warmtepomp, 20"velgen en diverse andere pakketten.

Je moet dan wel de Pro versie nemen, en niet de GTX. De GTX is inderdaad een stuk duurder.

[ Voor 5% gewijzigd door Twardt op 22-02-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
Twardt schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 11:38:
[...]

Als ik in de VW configurator aan de slag ga moet ik behoorlijk mijn best doen om boven de € 66K uit te komen. Dan heb je de lange 7 zits versie, met pano, warmtepomp, 2 tone lak, luxe bekleding, trekhaak, warmtepomp, 20"velgen en diverse andere pakketten.

Je moet dan wel de Pro versie nemen, en niet de GTX. De GTX is inderdaad een stuk duurder.
Heb je de prijs wel op inclusief BTW staan? De configurator voor de Buzz staat standaard op ex btw.
Volledig aangekleed is de Pro ruim 80k (en dan zit je op een vergelijkbaar uitrustingsniveau als een EV9 van 72k)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
Killah_Priest schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 12:20:
[...]

Heb je de prijs wel op inclusief BTW staan? De configurator voor de Buzz staat standaard op ex btw.
Volledig aangekleed is de Pro ruim 80k (en dan zit je op een vergelijkbaar uitrustingsniveau als een EV9 van 72k)
oh stom. Dat was inderdaad excl btw. Wel raar dat als je kiest om dit privé te doen en niet zakelijk, dat ze dan nog steeds standaard de excl btw prijzen laten zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thallyos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-05 20:16
Deze lees ik ook mee. Hier vanuit zelfde situatie (baby, peuter, hond en muzikant) de E-5008 maar gekozen. De long range GT versie is hier afgelopen november besteld.

Ondertussen via de dealer vernomen dat de oorspronkelijke levertermijn (maart) achteruit is gegaan omdat de productie hiervan uitgesteld is naar ten vroegste deze zomer.

Op Facebookgroepen heb ik wel een en ander al gelezen over deze wagen, die me blij maken dat Peugeot nog wat tijd krijgt om te finetunen:

- Veel productiefouten bij de (niet long rage) 5008. Van wielen die loskomen, tot updates die alle airco of heating kapot maken...
- Een bijhorende app die amper bruikbaar is
- Gebrek aan battery preconditioning die ervoor zorgt dat momenteel de laadsnelheid serieus tegenvalt (dit zou in de longe range wel opgelost moeten zijn)
- Serieus tegenvallend rijbereik is de meest gehoorde klacht. Minder dan de helft van het opgegeven rijbereik zou in de praktijk (weliswaar met momenteel temperaturen tussen 0 en 10 graden) maar door de meesten gehaald worden.

Een deel van de problemen zijn sowieso kinderziektes bij een volledig nieuw model, maar ik had toch ook gehoopt dat de EV9 wél in het budget had gepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Ik vraag me serieus af hoe dat werkt bij veel autofabrikanten. Enorm veel geld in reclame steken en vervolgens is het een enorm probleem om de auto's daadwerkelijk af te leveren. Dan hoor je dat ze meer auto's moeten verkopen om winstgevend te zijn maar waar is die capaciteit dan?

Verder zijn precies al deze zaken waarom ik voor een Tesla (model Y) heb gekozen. Die heeft ook wel wat nukken maar de software werkt verder goed en na een aantal jaar zijn hier de kinderziektes ook wel uit,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:55
Ik heb opgevangen (van een Peugeot dealer) dat er problemen zijn op vlak van de 98kWh accu's (productie/assemblage allemaal in La Douce France).
Zou ik vandaag (Belgie) vb een E-5008 / 102kWh bestellen zal dat iets van einde 2025 begin 2026 zijn (worst-case)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pamperke
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-05 06:23
De mijne is eind november bij de dealer besteld (Long Range, niet-GT) en waar de levering eerst voorzien was in mei is deze ondertussen al opgeschoven naar begin december... Een reden werd mij niet gegeven.

Ik ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Wordt dan wel een zure appel voor NL leasers als de levertijden 2026 in duiken. Dan betaal je toch een stuk meer bijtelling en Peugeot kennende een prijsverhoging als tegemoetkoming voor het lange wachten... Snap niet zo goed waarom je zoveel tijd en geld in een nieuw model investeert en vervolgens een jaar lang geen order uit kunt leveren.

(Ken iemand die een paar jaar geleden 1,5 jaar op zijn 308sw moest wachten en de prijs steeg wel even bijna 5k in de tussentijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
[b]jongetje in "Peugeot E-5008 ervaringen"
(Ken iemand die een paar jaar geleden 1,5 jaar op zijn 308sw moest wachten en de prijs steeg wel even bijna 5k in de tussentijd)
Ik heb ook 1.5 jaar op mijn E208GT moeten wachten. Moet ik wel bij zeggen dat op het moment van bestellen de verwachting ook was dat het bijna een jaar zou duren. Maar wij hebben ondanks tussentijdse prijsverhoging en facelift geen stuiver meer hoeven te betalen dan destijds afgesproken. We hebben zelfs een nieuwer model en wat extra opties erbij gekregen. Zo hadden we bv stoelverwarming besteld, maar dat is bij het vernieuwde model onderdeel van een pakket met luxere bekleding, elektrische stoelverstelling en massage. We hebben dat gehele pakket gekregen maar alleen de stoelverwarming hoeven te betalen.(€ 300 i.p.v. € 1700)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Twardt schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:15:
[...]
Maar wij hebben ondanks tussentijdse prijsverhoging en facelift geen stuiver meer hoeven te betalen dan destijds afgesproken.
De leaserijder betaald wel een hogere bijtelling en dat kan dan wel vervelend zijn als er net een ander bijtellingstarief geldt en de cataloguswaarde ook nog eens hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thallyos
Pamperke schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:58:
De mijne is eind november bij de dealer besteld (Long Range, niet-GT) en waar de levering eerst voorzien was in mei is deze ondertussen al opgeschoven naar begin december... Een reden werd mij niet gegeven.

Ik ben benieuwd...
Op een Frans forum zag ik iemand met besteldatum 4 oktober waarvan nu al 10 december als leverdatum wordt gegeven... Even snel zoeken leert me dat het al even moeilijk gaat met de productie van die batterijen (https://www.francebleu.fr...actory-de-douvrin-3630968) en dat er bij ACC twee weken geleden zelfs een reorganisatie aangekondigd is. Eentje waarbij hun nieuwe 'gigafactory' weliswaar buiten schot blijft.

Laat ons zeggen dat ik deze auto niet meer dit jaar verwacht :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricHens
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-04 11:37
Vanaf eind november tot en met januari heb ik een e5008 gereden. Daarvoor 5 jaar tesla. Vanaf het begin is de range drama, in de praktijk 200 - 250 km. Daarnaast is het snelladen teleurstellend, in de praktijk tussen de 30 en 40 kw. Dit maakt het een auto die voor lange ritten totaal niet bruikbaar is. Jammer, aangezien het rijgedrag prima is.

Vergelijkbare problemen zijn op de website Peugeot-community veel terug te vinden, met name over de e3008.

Daarnaast werkt de app niet (werkelijks niets in de app) en vond ik het infotainment systeem traag, niet logisch opgebouwd en liep deze geregeld vast.

Na veel gebakkelei met de dealer is mijn auto terug genomen door de dealer. Dit omdat geen oplossing geboden kon worden en kan ik komende week wederom een tesla ophalen.

Mijn ervaring: verbruik (en dus range) en snelladen komt niet in de buurt van mijn ervaring met tesla. Infotainment is slecht, app werkt niet, achteruitrijcamera niet bruikbaar na een spatje regen of bij donker, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

• SimonBR39
Hmm, dat is wel pijnlijk om te lezen... Ik ga die community eens opzoeken, niet eerder tegengekomen.

• EricHens
Dit specifieke forum kun je veel teruglezen op tegenvallende ervaringen wat betreft snelladen: https://peugeot-community.nl/forum/viewtopic.php?t=17121

Resumé: stellantis, waaronder Peugeot, biedt geen mogelijkheid om accu’s te preconditioneren, wat resulteert in enorm lage laadsnelheden. Praktijkervaring van mij: van 50% tot 80% ‘snelladen’ duurt meer dan een uur.

• Thallyos
EricHens schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:12:
Dit specifieke forum kun je veel teruglezen op tegenvallende ervaringen wat betreft snelladen: https://peugeot-community.nl/forum/viewtopic.php?t=17121

Resumé: stellantis, waaronder Peugeot, biedt geen mogelijkheid om accu’s te preconditioneren, wat resulteert in enorm lage laadsnelheden. Praktijkervaring van mij: van 50% tot 80% ‘snelladen’ duurt meer dan een uur.
In het persbericht rond de long range stond dat deze die functies net wel krijgen (bron):
De PEUGEOT E-3008 en E-5008 230 Long Range profiteren ook van een nieuw temperatuurbeheersysteem voor de batterij, dat zorgt voor geoptimaliseerde laadtijden bij het afleggen van langere afstanden en bij lage buitentemperaturen. Dit systeem wordt automatisch geactiveerd zodra de lader wordt aangesloten, de laadlimiet is ingesteld op 100% en de cabine-voorverwarming is geactiveerd (handmatig of gepland).
Ondertussen gespiekt op de Belgische website en daar zie ik dat de Long Rage in tegenstelling tot vorig jaar nu als 'binnenkort beschikbaar' aangeduid staat. In de configurator staat ie wel nog zie ik, met levertermijn van 11 tot 16 weken.

• jongetje
Als de accu pas gaat verwarmen als je aan de lader hangt dan ben je al te laat. Dit duurt zo 20 minuten tot een half uur. Dan zou je normaliter met een vooraf geconditioneerde batterij al klaar zijn met laden als deze op temperatuur is. Dat is ook de reden dat oa. Tesla de batterij al gaat voorverwarmen (als het nodig is) als je naar een snellader navigeert.

• tammzak
Hier kom je wat te weten. Bedankt allemaal voor de info en ervaringen!

De dealer vertelde mij dat preconditioning van de batterij wel aanwezig is op de Long Range, automatisch aan de laadpaal of manueel aan te zetten.

De bestelling is door de leasemaatschappij geplaatst, maar een verwachte leverdatum heb ik nog niet gekregen. Volgens de dealer zit die rond de 8 maanden, maar wat ik hier lees doet nog iets anders vermoeden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:19
Op dit moment met de e-5008 op wintersport. Rijdt prima en meer ruimte dan de meeste auto's dus geen spijt van. We komen van een lynk co, dus de extra ruimte is zeker wel handig. Daarvoor hadden we een passat en tja, dan is het verschil niet zo groot. Ja de extra stoelen zijn wel handig, maar dan moet je niks willen meenemen (dus sporters lijkt me lastig).

Qua range is het misschien niet top, maar we ervaren er weinig problemen mee. Natuurlijk wel met kou een stuk minder range, maar dat is volgens mij niet heel anders dan andere EVs.
Ik zat ook te twijfelen om een warmtepomp erbij te nemen, maar ik heb de advantage en uiteindelijk vond ik het geld niet waard.

Ik schrok wel even bij een 300kw lader dat je maar 40kw laadde. Maar hier moet je rekening mee houden dat de hogere snelheden vooral onder de 40% soc te halen zijn. Dus flink leeg rijden helpt. Stiekem hoop ik nog wel op een update, maar ik zag bij veel andere EVs niet veel hogere laadsnelheden.

De app is wel echt brak inderdaad. Met moeite kan je de batterij status zien of voorverwarmen aanzetten, maar na vaak wat refreshen en opnieuw inloggen werkt het wel.

Al met al, toch wel ruime EV die er leuk uitziet en goed rijdt. Geen giga accu of super laadsnelheden, maar zeker een stuk praktischer dan EVs een paar jaar geleden (of zelfs nu, want er is weinig vergelijkbaars).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:54

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Typ dit vanuit wintersport in de e5008 73kW. Bij elke snellader kreeg ik eventjes 150/160, daarna vrij lang 100 en op 't eind rond de 70kW.
Als ik terugkijk in ionity app zijn alle laadsessies met gemiddeld 100kW gedaan.

Ik was ook bang voor de pre conditioning misser, maar op de heenweg was er niets van te merken..

Verder fijne auto. Heb ook een model y gehad. Die heeft serieus meer bagageruimte en een frunk. De e5008 vind ik op bijna alle fronten fijner.. Behalve dan de onzekerheid over laadsnelheid. Ik heb in NL ook wel eens 30kW gezien voor een tijdje..

Oh ja en de app kun je vergeten

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tammzak
Mogelijks werkt de HA integratie beter dan de app zelf? Dat is ook zo bij mijn huidige Ford (ook al kan ik niet veel meer doen dan vergrendelen en het diesel-niveau bekijken)

https://github.com/andrea...stant-stellantis-vehicles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
Ik ben wel benieuwd naar wat de uiteindelijke levertijden zijn want de voornaamste reden voor mij om voor de 5008 te kiezen ipv een ev9 zijn mijn maandelijkse kosten. Een 5008 die pas in 2026 op kenteken gezet wordt kost mij dan ongeveer hetzelfde als een EV9 die jaar nog op kenteken gezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricHens
Bij het inleveren van mijn auto is nog gesproken over het eventueel omruilen voor een long range. Hierbij werd aangegeven dat een verwachte leverdatum rond december zou liggen (dit was in januari).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:54

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Killah_Priest schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:04:
Ik ben wel benieuwd naar wat de uiteindelijke levertijden zijn want de voornaamste reden voor mij om voor de 5008 te kiezen ipv een ev9 zijn mijn maandelijkse kosten. Een 5008 die pas in 2026 op kenteken gezet wordt kost mij dan ongeveer hetzelfde als een EV9 die jaar nog op kenteken gezet wordt.
De reden dat ik voor een 73kWh ben gegaan: die was op voorraad. heb m besteld met 3 weken levertijd. Nu heb ik hem full options, anders was het panoramadak er wel afgevallen...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricHens
Deze week, na het inleveren van de e5008, een tesla model y op mogen halen. Verbruik van 13 kWh per 100 kilometer na een rit van 126 kilometer. De E5008 zat op exact dezelfde rit, onder vergelijkbare omstandigheden (buiten temperatuur), op een verbruik van ongeveer 29 kWh per 100 kilometer. Een substantieel verschil dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:23
chielsen schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:02:
Op dit moment met de e-5008 op wintersport. Rijdt prima en meer ruimte dan de meeste auto's dus geen spijt van. We komen van een lynk co, dus de extra ruimte is zeker wel handig. Daarvoor hadden we een passat en tja, dan is het verschil niet zo groot. Ja de extra stoelen zijn wel handig, maar dan moet je niks willen meenemen (dus sporters lijkt me lastig).

Qua range is het misschien niet top, maar we ervaren er weinig problemen mee. Natuurlijk wel met kou een stuk minder range, maar dat is volgens mij niet heel anders dan andere EVs.
Ik zat ook te twijfelen om een warmtepomp erbij te nemen, maar ik heb de advantage en uiteindelijk vond ik het geld niet waard.

Ik schrok wel even bij een 300kw lader dat je maar 40kw laadde. Maar hier moet je rekening mee houden dat de hogere snelheden vooral onder de 40% soc te halen zijn. Dus flink leeg rijden helpt. Stiekem hoop ik nog wel op een update, maar ik zag bij veel andere EVs niet veel hogere laadsnelheden.

De app is wel echt brak inderdaad. Met moeite kan je de batterij status zien of voorverwarmen aanzetten, maar na vaak wat refreshen en opnieuw inloggen werkt het wel.

Al met al, toch wel ruime EV die er leuk uitziet en goed rijdt. Geen giga accu of super laadsnelheden, maar zeker een stuk praktischer dan EVs een paar jaar geleden (of zelfs nu, want er is weinig vergelijkbaars).
Wat voor praktijk bereik haal je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-05 22:34
Hier afgelopen vrijdag een neiuwe E5008 afgeleverd. Kleur titanium grijs, GT uitvoering en 74 kWh accu.

Eerste indruk:
- fijn interieur
- stuurtje even wennen
- rijd meer dan prima voor formaat
- infotainment systeem niet intuitief/logisch
- app is waardeloos. Hopelijk gaat dat nog veranderen

Komende weken kijken hoe het gaat met laden. Met laadpaal aan huis verwacht ik weinig issues. Snelladen zal ik max 1x per maand doen en op vakantie. Was mij de extra 60 euro bijtelling per maand voor de LR niet waard.

Daarnaast staat integratie met HA op wensenlijst, maar daar wordt de E5008 nog niet ondersteund door PSA Controller...

Wert iemand of deze auto een simkaart oid heeft of dat hij altijd met wifi verbonden moet zijn voor connectie met app? Of...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:39
chielsen schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:02:

Oei!
Dat klinkt niet al te best?
Range niet top, gevoelig voor koude, “snelladen”@40kW… 😬

Meer een auto om in NL te blijven dan een echte reiswagen?
M’n huidige EV zakt pas Ri 40 kW als de soc >80% is.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-05 16:31
Thallyos schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:17:
Deze lees ik ook mee. Hier vanuit zelfde situatie (baby, peuter, hond en muzikant) de E-5008 maar gekozen. De long range GT versie is hier afgelopen november besteld.

Ondertussen via de dealer vernomen dat de oorspronkelijke levertermijn (maart) achteruit is gegaan omdat de productie hiervan uitgesteld is naar ten vroegste deze zomer.

Op Facebookgroepen heb ik wel een en ander al gelezen over deze wagen, die me blij maken dat Peugeot nog wat tijd krijgt om te finetunen:

- Veel productiefouten bij de (niet long rage) 5008. Van wielen die loskomen, tot updates die alle airco of heating kapot maken...
- Een bijhorende app die amper bruikbaar is
- Gebrek aan battery preconditioning die ervoor zorgt dat momenteel de laadsnelheid serieus tegenvalt (dit zou in de longe range wel opgelost moeten zijn)
- Serieus tegenvallend rijbereik is de meest gehoorde klacht. Minder dan de helft van het opgegeven rijbereik zou in de praktijk (weliswaar met momenteel temperaturen tussen 0 en 10 graden) maar door de meesten gehaald worden.

Een deel van de problemen zijn sowieso kinderziektes bij een volledig nieuw model, maar ik had toch ook gehoopt dat de EV9 wél in het budget had gepast.
Behalve dat er productfouten kunnen zitten in de e-5008, zijn de rest van de punten bij alle E-X008 modellen terug te vinden. Dat zijn dus geen kinderziektes meer, maar 'gewoon' het huidige kwaliteitsniveau van de Peugeots E-modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ar_ne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-03 14:25
(jarig!)
Ook gekozen voor niet-GT, Long Range.
Net binnen lease budget.
Hier 3 kinderen waarvan tweeling die nog isofix nodig hebben.

In November ook besteld, in December leveringtermijn nagevraagd. Toen was verhaal: levering vanaf juni 2025. Ondertussen al November 2025?

Hopelijk tegen dan een verhoogd kwaliteitsniveau / minder kinderziektes.
Voorlopig nog trouw aan Ford S-Max 7-zit. Luxe die niet terug te vinden is binnen budget in het EV-segment
Pagina: 1