Op welke manier controleert men eigenlijk het verbruik van de auto (en dan bedoel ik meer: hoe controleren jullie dit)?
Ik heb namelijk gemerkt dat er een groot verschil is tussen de "dagteller", het totale vebruik wat de auto aangeeft in het menu energie (en de "samenvatting" als je de auto uitzet) en de app.
Alle 3 geven ze bij mij een andere waarde. Overigens "klopt" de weergave van de SoC bij mij in heel veel gevallen niet, als ik de afname van soc bekijk en dat dan vergelijk met de hoeveelheid elektriciteit die er uit de accu getrokken is dan klopt er regelmatig geen zak van uitgaande van 73kWh bruikbare capaciteit.
Soms heb ik op een rit van 70km dat de SoC van 100 naar 70 is gegaan (dus 30%) wat dan dus 73*0,3 = 21,9kW zou moeten zijn wat er onttrokken is aan energie. De samenvatting aan het einde van de rit gaf echter aan dat het verbruik 22,7kWh/100 km aan vebruik was wat dus een nogal grote afwijking is (er zou dan 16,3 kWh aan energie onttrokken moeten zijn uit de accu).
Ik weet dat je bij een lithium accu nooit 100% betrouwbaar de SoC kan meten maar dit is echt een bizarre afwijking.
Ik ben het inmiddels aan het bijhouden.
Bijgevoegd een screenshot waarin je de afwijking ziet. Gestart met 100% SoC en 45 minuten voorverwarmd. Onderweg redelijk als een opa gereden, niet boven de 100 geweest, grote stukken met 85 achter vrachtwagens gereden op cruise omdat ik geen haast had.
[
Voor 21% gewijzigd door
Killah_Priest op 25-01-2026 13:11
]