@B-Force Draaiende motor, bij een elektrische auto? Dan stopt de update bij elke keer dat je voor een zebra of verkeerslicht stopt of hoe zie ik dat?
Een andere vraag... Weet iemand of de USB-C poorten onderteuning hebben voor PD? Ik moet wellicht af en toe mijn laptop wat bijladen, dan zou PD perfect zijn. De USB poorten op mijn vorige Polestar waren slechts 15W.
2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30
Helaas heb ik dit nog niet kunnen testen (ik vergeet het iedere keer, staat al een maand op de planning om te testen).Rene schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:42:
Een andere vraag... Weet iemand of de USB-C poorten onderteuning hebben voor PD? Ik moet wellicht af en toe mijn laptop wat bijladen, dan zou PD perfect zijn. De USB poorten op mijn vorige Polestar waren slechts 15W.
Telefoon doet wel aan fast charging in de auto, echter moet ik nog een keer met een laptop testen icm mijn USB-C kabel die aangeeft hoeveel Watt er geleverd wordt.
Misschien dat ik vanmiddag tijd heb, echter kan ik niets beloven.
Edit: net even getest, geen PD, laptop wilde niet opladen. Volgens mijn kabeltje trok die maar 1W (door het gebrek aan PD).
Nog even mijn telefoon aangesloten met mijn testkabel, display op de kabel gaf wederom geen PD aan (omdat mijn telefoon bijna vol is kon ik ook niet betrouwbaar zien hoeveel vermogen deze maximaal trekt, maar ik gok dus max 15W)
[ Voor 20% gewijzigd door Killah_Priest op 13-01-2026 13:24 ]
Bedankt voor het testen! Bedenk me overigens net dat er 3x12V inzit waarvan 1 voorin. Dan is dit wellicht de oplossing. 48W is genoeg voor mijn laptopKillah_Priest schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:24:
[...]
Helaas heb ik dit nog niet kunnen testen (ik vergeet het iedere keer, staat al een maand op de planning om te testen).
Telefoon doet wel aan fast charging in de auto, echter moet ik nog een keer met een laptop testen icm mijn USB-C kabel die aangeeft hoeveel Watt er geleverd wordt.
Misschien dat ik vanmiddag tijd heb, echter kan ik niets beloven.
Edit: net even getest, geen PD, laptop wilde niet opladen. Volgens mijn kabeltje trok die maar 1W (door het gebrek aan PD).
Nog even mijn telefoon aangesloten met mijn testkabel, display op de kabel gaf wederom geen PD aan (omdat mijn telefoon bijna vol is kon ik ook niet betrouwbaar zien hoeveel vermogen deze maximaal trekt, maar ik gok dus max 15W)
https://www.batteriexpert...ader-48w-qc-pd-svart.html
Als je 12Volt poort minimaal 4A ondersteund kan dat idd.Rene schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:40:
[...]
Bedankt voor het testen! Bedenk me overigens net dat er 3x12V inzit waarvan 1 voorin. Dan is dit wellicht de oplossing. 48W is genoeg voor mijn laptop:
https://www.batteriexpert...ader-48w-qc-pd-svart.html
Ik vermoed gezekerd op 10A. Aagezien er in de handleiding een beperking van 120W wordt opgegeven.jongetje schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:48:
[...]
Als je 12Volt poort minimaal 4A ondersteund kan dat idd.
Ik heb geen idee of de wifi verbinding actief blijft als je de auto uitzet?jongetje schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:26:
@B-Force Draaiende motor, bij een elektrische auto? Dan stopt de update bij elke keer dat je voor een zebra of verkeerslicht stopt of hoe zie ik dat?
Mijn 3008 uit 2024 heeft vandaag bij de dealer de update mbt voorverwarming gehad. Echter is ook via OTA update nodig van IVI. Daar is het wachten nu op.B-Force schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:33:
[...]
Ben vandaag naar de dealer geweest. Afspraak ingepland om de software te updaten. Kreeg de auto terug zonder update (wel met het uitvoeren van een terugroepactie, al weet ik niet welke dan).
De update gaat OTA, dealer kan dit niet forceren. Ik had nog het software nummer van hier eerder in deze thread meegegeven, maar die is blijkbaar niet voor dit specifieke type (5008 GT 2025 model). Baal er van, want ga zo op wintersport, dus had hem goed kunnen gebruiken..
Nb: wifi werkt volgens mij niet als contact uit staat
[ Voor 3% gewijzigd door jardinero op 13-01-2026 21:48 ]
Is die OTA update eerst of komt die daarna?jardinero schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:45:
[...]
Mijn 3008 uit 2024 heeft vandaag bij de dealer de update mbt voorverwarming gehad. Echter is ook via OTA update nodig van IVI. Daar is het wachten nu op.
Nb: wifi werkt volgens mij niet als contact uit staat
In beginsel staan ze los van elkaar. Ik heb gelezen dat sommigen de nieuwste ivi versie hadden omdat bv de hele infotainment unit vervangen moest worden. Ivi liet daar wel de voorverwarmingsoptie zien maar werkte natuurlijk nog niet omdat de voorverwarmingsupdate nog niet beschikbaar was.
Makkelijkst is natuurlijk om de dealer tegelijkertijd ook ivi update uit te laten voeren
Makkelijkst is natuurlijk om de dealer tegelijkertijd ook ivi update uit te laten voeren
Ik blijf het verbruik van mijn 5008 toch wel extreem hoog vinden.
Net tijdens het snelladen (na 25 minuten gereden te hebben) zat ik in de auto. Bij het energieverbruik had deze na 30 minuten 4kWh aan energie verbruikt tidjens het laden zelf (verwarming op 21 graden), dus de kachel liep blijkbaar op 8kW te blazen wat zelfs voor een auto van dit formaat absurd te noemen is (helemaal omdat de auto al op temperatuur was van binnen, 4kWh verbruik om het interieur op temperatuur te houden).
Ik vraag mij af of er überhaupt wel een warmtepomp in mijn auto zit (en als deze er zit of deze wel werkt).
Bij mijn vorige EV was het verbruik van de verwarming maximaal 1kW (en dat was als de WP niet gebruikt werd, zodra de WP aan ging was dit maar 0,5kW)
Net tijdens het snelladen (na 25 minuten gereden te hebben) zat ik in de auto. Bij het energieverbruik had deze na 30 minuten 4kWh aan energie verbruikt tidjens het laden zelf (verwarming op 21 graden), dus de kachel liep blijkbaar op 8kW te blazen wat zelfs voor een auto van dit formaat absurd te noemen is (helemaal omdat de auto al op temperatuur was van binnen, 4kWh verbruik om het interieur op temperatuur te houden).
Ik vraag mij af of er überhaupt wel een warmtepomp in mijn auto zit (en als deze er zit of deze wel werkt).
Bij mijn vorige EV was het verbruik van de verwarming maximaal 1kW (en dat was als de WP niet gebruikt werd, zodra de WP aan ging was dit maar 0,5kW)
Hier deze de ervaring. Gisteren van Amsterdam naar Assen gereden en lading ging van 100% naar 10% over deze nog geen 200 km 😳 gemiddelde snelheid was eerste helft 100 en tweede helft 120 km/h.Killah_Priest schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:52:
Ik blijf het verbruik van mijn 5008 toch wel extreem hoog vinden.
Ik vraag me idd af wat de warmtepomp (niet) doet. En hoe dit goed te testen..
[ Voor 6% gewijzigd door B-Force op 25-01-2026 12:27 ]
Normal. Met verwarming op 18,5.rgras schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:27:
In welke stand staat op dat moment de auto?
Dat is wel uitzonderlijk en kan ik niet rijmen met mijn ervaringen. Wellicht een te lage bandenspanning? Ik geloof dat ik hier 3,15 voor én achter hanteer (i.v.m. kinderen).
Edit: kleine nuance: wanneer de auto op temperatuur is hanteer ik altijd de eco-stand. Ik had begrepen (maar kan het zo even niet terugvinden), dat in de eco-stand enkel de warmtepomp wordt benut. In de 'normale' stand zou dit een combinatie zijn.
Edit: kleine nuance: wanneer de auto op temperatuur is hanteer ik altijd de eco-stand. Ik had begrepen (maar kan het zo even niet terugvinden), dat in de eco-stand enkel de warmtepomp wordt benut. In de 'normale' stand zou dit een combinatie zijn.
[ Voor 41% gewijzigd door rgras op 25-01-2026 12:37 ]
Op welke manier controleert men eigenlijk het verbruik van de auto (en dan bedoel ik meer: hoe controleren jullie dit)?
Ik heb namelijk gemerkt dat er een groot verschil is tussen de "dagteller", het totale vebruik wat de auto aangeeft in het menu energie (en de "samenvatting" als je de auto uitzet) en de app.
Alle 3 geven ze bij mij een andere waarde. Overigens "klopt" de weergave van de SoC bij mij in heel veel gevallen niet, als ik de afname van soc bekijk en dat dan vergelijk met de hoeveelheid elektriciteit die er uit de accu getrokken is dan klopt er regelmatig geen zak van uitgaande van 73kWh bruikbare capaciteit.
Soms heb ik op een rit van 70km dat de SoC van 100 naar 70 is gegaan (dus 30%) wat dan dus 73*0,3 = 21,9kW zou moeten zijn wat er onttrokken is aan energie. De samenvatting aan het einde van de rit gaf echter aan dat het verbruik 22,7kWh/100 km aan vebruik was wat dus een nogal grote afwijking is (er zou dan 16,3 kWh aan energie onttrokken moeten zijn uit de accu).
Ik weet dat je bij een lithium accu nooit 100% betrouwbaar de SoC kan meten maar dit is echt een bizarre afwijking.
Ik ben het inmiddels aan het bijhouden.
:strip_exif()/f/image/ZUL9PMPuNEQo9d3svTEaWZiO.jpg?f=fotoalbum_large)
Bijgevoegd een screenshot waarin je de afwijking ziet. Gestart met 100% SoC en 45 minuten voorverwarmd. Onderweg redelijk als een opa gereden, niet boven de 100 geweest, grote stukken met 85 achter vrachtwagens gereden op cruise omdat ik geen haast had.
Ik heb namelijk gemerkt dat er een groot verschil is tussen de "dagteller", het totale vebruik wat de auto aangeeft in het menu energie (en de "samenvatting" als je de auto uitzet) en de app.
Alle 3 geven ze bij mij een andere waarde. Overigens "klopt" de weergave van de SoC bij mij in heel veel gevallen niet, als ik de afname van soc bekijk en dat dan vergelijk met de hoeveelheid elektriciteit die er uit de accu getrokken is dan klopt er regelmatig geen zak van uitgaande van 73kWh bruikbare capaciteit.
Soms heb ik op een rit van 70km dat de SoC van 100 naar 70 is gegaan (dus 30%) wat dan dus 73*0,3 = 21,9kW zou moeten zijn wat er onttrokken is aan energie. De samenvatting aan het einde van de rit gaf echter aan dat het verbruik 22,7kWh/100 km aan vebruik was wat dus een nogal grote afwijking is (er zou dan 16,3 kWh aan energie onttrokken moeten zijn uit de accu).
Ik weet dat je bij een lithium accu nooit 100% betrouwbaar de SoC kan meten maar dit is echt een bizarre afwijking.
Ik ben het inmiddels aan het bijhouden.
:strip_exif()/f/image/ZUL9PMPuNEQo9d3svTEaWZiO.jpg?f=fotoalbum_large)
Bijgevoegd een screenshot waarin je de afwijking ziet. Gestart met 100% SoC en 45 minuten voorverwarmd. Onderweg redelijk als een opa gereden, niet boven de 100 geweest, grote stukken met 85 achter vrachtwagens gereden op cruise omdat ik geen haast had.
[ Voor 21% gewijzigd door Killah_Priest op 25-01-2026 13:11 ]
Kan dat niet verklaard worden doordat een lange rit meer kan profiteren van je warmtepomp?
Overigens nog steeds bijzonder dat mijn app nog steeds geen verbruik weergeeft per rit.
Overigens nog steeds bijzonder dat mijn app nog steeds geen verbruik weergeeft per rit.
Ik zou niet te veel waarde aan het verbruik in de app hechten. Bij ons klopt daar niks van…
Ik ga straks weer op wintersport en maak me toch wel zorgen om de issues die ik vaak heb bij snelladen. Als he rustig is kan je nog wel eens een andere paal proberen maar das op wintersport niet zo. Heeft iemand nog idee hoe ik kan voorkomen dat een snellaadsessie stopt,of niet eens begint?
In het buitenland laad ik meestal bij Tesla en dat gaat (tot nu toe) altijd goed.
Is vaak ook goedkoper dan de andere aanbieders en inpluggen en opstarten gaat veel sneller dan bij andere
In Frankrijk ging de Total ook altijd goed.
Meeste problemen heb ik met Fastned maar door daar de kabel over de dakkoffer te leiden ging het daar op zich ook wel
Is vaak ook goedkoper dan de andere aanbieders en inpluggen en opstarten gaat veel sneller dan bij andere
In Frankrijk ging de Total ook altijd goed.
Meeste problemen heb ik met Fastned maar door daar de kabel over de dakkoffer te leiden ging het daar op zich ook wel
Kan ik beamen met Tesla-laders. Geen problemen met de paal en app en start altijd snel. Ik gebruik de auto privé, dus alleen bij langere ritten of vakanties maak ik gebruik van snelladers. Vaak sluit ik dan een maandabonnement af, dat heb je snel terugverdiend. En soms neem ik Ionity (abbo) als back-up erbij voor vakanties.
Met de auto ben ik al in veel landen geweest afgelopen jaar: Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Liechtenstein, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Tsjechië, Slovenië en Kroatië. Ik was sceptisch in sommige landen met beperkte dekking en drukte (mei/zomervakantie), maar viel mij 100% mee. Verbaasde mij eerder hoe rustig het soms was. Soms werd ik alleen vreemd aangekeken. Blijkbaar waren ze in sommige landen nog niet aan gewend dat Tesla de laadpalen heeft opengesteld voor andere merken.
Met de auto ben ik al in veel landen geweest afgelopen jaar: Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Liechtenstein, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Tsjechië, Slovenië en Kroatië. Ik was sceptisch in sommige landen met beperkte dekking en drukte (mei/zomervakantie), maar viel mij 100% mee. Verbaasde mij eerder hoe rustig het soms was. Soms werd ik alleen vreemd aangekeken. Blijkbaar waren ze in sommige landen nog niet aan gewend dat Tesla de laadpalen heeft opengesteld voor andere merken.
[ Voor 23% gewijzigd door BeZaX op 28-01-2026 09:26 ]
- vasthoudenchielsen schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:59:
Ik ga straks weer op wintersport en maak me toch wel zorgen om de issues die ik vaak heb bij snelladen. Als he rustig is kan je nog wel eens een andere paal proberen maar das op wintersport niet zo. Heeft iemand nog idee hoe ik kan voorkomen dat een snellaadsessie stopt,of niet eens begint?
- iets tussen rotten
- mijn favoriet : aan de verkeerde kant gaan staan en kabel via 't dak.
Probleem is dat door 't gewicht en stugheid van de kabel er net weinig contact is..
Ik heb een Red Bull kartonnetje in mijn armsteun liggen (van zo'n 2 pack), ik scheur er bij het snelladen een stukje vanaf, vouw het dubbel en prop dat onder de laadkabel.prein2 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:59:
[...]
- vasthouden
- iets tussen rotten
Probleem is dat door 't gewicht en stugheid van de kabel er net weinig contact is..
Enige nadeel: de inkt geeft af dus er zit een mooie verkleuring bij de poort (wat voor mij geen probleem is).
Ik moet nog steeds een keertje gaan zitten om iets te ontwerpen wat ik gewoon kan printen en in de auto kan leggen.
Ik heb zojuist voor het eerst twee snelladers geprobeerd maar het viel me erg tegen. Met 30% SoC na 130km rijden bij een Tesla Supercharger aangekomen, die leverde niet meer dan 50kW. Doorgereden naar FastNed waar niet meer dan 59kW uit kwam. Temperatuur lag rond het vriespunt. Ik had volgens deze charge curve meer dan 100kW verwacht. Ik heb het model van juni 2025 zonder pre-conditionering update, die had de dealer niet beschikbaar. Zijn deze snelheden herkenbaar?
[ Voor 15% gewijzigd door Mad_Demon op 28-01-2026 22:13 ]
The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire
prein2 in "Peugeot E-5008 ervaringen"Mad_Demon schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:03:
Wat zijn jullie ervaringen met de laadsnelheden? Ik heb zojuist voor het eerst twee snelladers geprobeerd maar het viel me erg tegen. Met 30% SoC na 130km rijden bij een Tesla Supercharger aangekomen, die leverde niet meer dan 50kW. Doorgereden naar FastNed waar niet meer dan 59kW uit kwam. Ik had volgens deze charge curve meer dan 100kW verwacht. Ik heb het model van juni 2025 zonder pre-conditionering.
Eerste keer snellader in de winter is langzaam. Tweede keer krijg je volle snelheid. De accu wordt niet warm genoeg van gewoon rijden in de winter..
Ben morgen bij de dealer voor een ander dingetje, zal nog maar eens navragen of de update al beschikbaar is.
The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire
Met een koude accu laadt je altijd (veel) langzamer. Als het rond het vriespunt is dan is je accu misschien een graad of 3 a 6 als je een uurtje hebt gereden. Dat is het nadeel van een zonder pre conditioning als je wilt snelladen. Dan moet de batterij eerder richting de minimaal 30 graden gaan om echt hoge snelheden te halen. Mijn Tesla verwarmd zelfs tot richting de 50 graden om snel te laden zie ik als ik de temperatuur van de baterij uit lees.Mad_Demon schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:03:
Ik heb het model van juni 2025 zonder pre-conditionering update, die had de dealer niet beschikbaar. Zijn deze snelheden herkenbaar?
Inderdaad. Voorverwarmen is dag en nacht. Hier in Noorwegen hadden ze laatst de Grandland getest (zelfde stla-platform als de 5008 en technisch dus identiek).
Laadsnelheid lag op Max 140kW bij -14 graden. 10-80 meende ik in 35 minuten.
Laadsnelheid lag op Max 140kW bij -14 graden. 10-80 meende ik in 35 minuten.
Zonder preheaten: ja.Mad_Demon schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:03:
Ik heb zojuist voor het eerst twee snelladers geprobeerd maar het viel me erg tegen. Met 30% SoC na 130km rijden bij een Tesla Supercharger aangekomen, die leverde niet meer dan 50kW. Doorgereden naar FastNed waar niet meer dan 59kW uit kwam. Temperatuur lag rond het vriespunt. Ik had volgens deze charge curve meer dan 100kW verwacht. Ik heb het model van juni 2025 zonder pre-conditionering update, die had de dealer niet beschikbaar. Zijn deze snelheden herkenbaar?
Van de week met temperaturen rond het vriespunt haalde ik meteen 80kW bij fastned na 30 minuten de accu verwarmd te hebben (ik zat op 50% dus volgens de curve kon ik niet echt sneller laden met 50%)
[ Voor 7% gewijzigd door Killah_Priest op 29-01-2026 08:09 ]
Even navraag gedaan over de software vandaag. Ik zit momenteel op R21HW.1.30.72.06 en de monteur had de battery preconditioning optie dat eerder in dit topic werd gedeeld nog niet eerder gezien. Ze hebben sinds december dat ze geen software updates van Peugeot kunnen uitvoeren, dit zou tijdelijk niet beschikbaar zijn zonder verdere toelichting vanuit Peugeot. Battery preconditioning zou automatisch moeten gaan als je naar de snellader navigeert, dat had ik gisteren gedaan en dat werkte niet. Zal vandaag eens naar een Ionity lader rijden met de navigatie en het dan nog eens proberen en documenteren zodat de dealer een case kan openen bij technical support.
Recent topic op een ander forum waar hierover wordt gesproken.
Recent topic op een ander forum waar hierover wordt gesproken.
[ Voor 9% gewijzigd door Mad_Demon op 29-01-2026 19:08 ]
OK nog niet echt de silver bullet waar ik op hoopte dus. Deze tips werken bij mij ook niet altijd helaas.prein2 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:59:
[...]
- vasthouden
- iets tussen rotten
Vandaag met een OBD II dongle en Car Scanner rondgereden en wat dingen geprobeerd terwijl ik de temperatuur kon monitoren. Accu was 4 graden bij vertrek en na 40km 5 graden. Er werd ergens beweerd dat sport mode invloed heeft op de temperatuur. Dat heeft het niet. 's middags naar een Ionity genavigeerd. Dit had ook geen invloed. Het enige dat effect had was snelladen, dat begon op 47kW bij een accu temp van 8 graden en steeg na zo'n 8 minuten door naar 55kW bij 12 graden. Zonder de update is er dus inderdaad niks om preheating mee te triggeren.
Ik heb deze Viecar ELM V1.5 dongle (geen affiliate link). In combinatie met Car Scanner en het Peugeot EV Electric STLA Medium profiel.rgras schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:32:
Bedankt voor de check. Welke dongle gebruik je?
Ik ben onderweg geweest naar Oostenrijk deze week. Met wat angst op pad, maar uiteindelijk viel het mee.
4x gestopt vanuit Noord Nederland en dan 30-40 minuten laden. Temperaturen tussen -5 en +5. Laden ging wel redelijk met starten vanaf +/- 70 kW en dan door naar 150 kW max en dan weer terug.
Dit is dus met de 'oude' software zonder voorverwarmen.
4x gestopt vanuit Noord Nederland en dan 30-40 minuten laden. Temperaturen tussen -5 en +5. Laden ging wel redelijk met starten vanaf +/- 70 kW en dan door naar 150 kW max en dan weer terug.
Dit is dus met de 'oude' software zonder voorverwarmen.
:strip_exif()/f/image/TLSmHLfoxILRzJl1zoczamVc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0Ug6wtayQzfpqxwMkNRGRms7.jpg?f=fotoalbum_large)