Peugeot E-5008 ervaringen

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• Laurentk
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-04 20:04
Powrskin schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:47:
goed dat dit topic er is.
ben van plan over een dik jaar misschien in de e5008 te stappen.
als ik het hier zo lees met alle probleempjes is dat niets te vroeg.

er is dus een terugroepactie voor preconditionering en de fuseekogels?
Ik heb nu een tesla, die is ook zeker niet perfect, maar wil er eigenlijk wel op vooruit gaan.
Neem als het even kan één van na medio 2025 (weet de exacte datum niet meer) die hebben 8 jaar garantie, de laatste 6 alleen op zaken die het rijden niet mogelijk maken. Daarnaast 10 jaar connected services inbegrepen ipv 100 euro per jaar. Dat laatste vindt ik echt een boel geld voor een zeer beperkte en niet al te beste app.

Edit: zie aanvullende post hieronder, alle E-5008 blijken de 8 jaar garantie te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Laurentk op 21-03-2026 12:46 ]

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:02
mijn tip? (en ik rijd nu de E5008 een jaar met 45dkm op de teller)

wacht op de Skoda 7S productieversie die vlg jaar verschijnt. VAG doorontwikkelde techniek, (veel) sneller laden, ... Of koop mijn E5008 en dan neem ik deze ;)

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Laurentk schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:11:
[...]

Neem als het even kan één van na medio 2025 (weet de exacte datum niet meer) die hebben 8 jaar garantie, de laatste 6 alleen op zaken die het rijden niet mogelijk maken. Daarnaast 10 jaar connected services inbegrepen ipv 100 euro per jaar. Dat laatste vindt ik echt een boel geld voor een zeer beperkte en niet al te beste app.
Naar mijn weten heeft iedere E-5008 de volle 8 jaar garantie.

• Laurentk
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-04 20:04
@rgras Dank voor de opmerking, daardoor ben ik even verder gaan zoeken en je hebt gelijk. Maar Peugeot communiceert dit niet meer op hun huidige website daar staat namelijk:
Welke modellen komen in aanmerking voor de PEUGEOT CARE Garantie?
De nieuwste generatie PEUGEOT-modellen, die geregistreerd zijn vanaf 1 mei 2025. Zowel personenauto’s als bedrijfswagens komen in aanmerking voor de uitgebreide PEUGEOT CARE Garantie. Zo profiteer je van nog meer zekerheid zodat jij zorgeloos de weg op kunt, wat je bestemming ook is.

IS JOUW PEUGEOT GEREGISTREERD VÓÓR 1 MEI 2025?
Dan kun je kiezen voor Extended Care Premium. Met deze aanvullende dekking bescherm je jouw PEUGEOT ook tot wel 8 jaar of 200.000 km na de eerste registratie.
Met Extended Care Premium geniet je van extra zekerheid en uitgebreide bescherming, bovenop de standaard fabrieksgarantie. Je kunt deze dekking afsluiten bij aankoop van je PEUGEOT, of op een later moment zolang de fabrieksgarantie niet is verlopen.
Voor meer informatie over de voorwaarden en mogelijkheden kun je terecht bij een PEUGEOT-servicepunt bij jou in de buurt.
bron: https://www.peugeot.nl/se...eugeot-care-garantie.html

Ook de algemene voorwaarden waar je op die site naar door kan klikken spreken heel expliciet over 1 mei 2025.
Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op:
- Alle Peugeot-voertuigen nieuw geregistreerd in Nederland vanaf 1 mei 2025, met uitzondering van waterstof
voertuigen. Deze voertuigen worden hierna “het Voertuig" genoemd.
bron: https://www.peugeot.nl/co...voorwaarden-juni-2025.pdf

Maar, met wat hulp van the way back machine ben ik naar eerdere versies van de site gaan zoeken en dan kom ik op de volgende versie uit 2024 waarin staat:
Peugeot Allure Care Garantie is beschikbaar op de nieuwste generatie volledig elektrische Peugeot-modellen: E-208, E-2008, E- 308, E-308 SW, besteld vanaf 1 maart 2024, en voor alle E-3008 en E-5008 bestellingen. Raadpleeg de algemene voorwaarden voor meer informatie.
bron: https://web.archive.org/w.../peugeot-allure-care.html

In de bijhorende voorwaarden waar op bovenstaande pagina naar toe linkt staat vervolgens weer een andere datum:
Deze voorwaarden zijn van toepassing op:
- Peugeot E 3008 nieuw verkocht in Nederland
- Peugeot E-208, E-2008, E-308, E-308 SW en E-5008 nieuw verkocht in Nederland vanaf 15 mei 2024.
bron: https://web.archive.org/w...n_Allure_Care_Peugeot.pdf

Kortom een flink gejojo met datums en onduidelijkheid van Peugeot Stellantis, maar ik kan in ieder geval wel de conclusie trekken dat de 8 jaar garantie dus voor alle E-5008 geldt. Ik hoop ze nooit nodig te hebben, maar voor de zekerheid heb ik ze bewaard. Dit geeft in ieder geval wat meer gemoedsrust.

Let op het is geen volledige fabrieksgaratie zoals de eerste twee jaar, maar defecten die het normaal gebruik onmogelijk maken. Onder voorwaarde dat het onderhoudsschema gevolgd is bij een erkende dealer.

[ Voor 99% gewijzigd door Laurentk op 21-03-2026 12:31 ]

• rgras
  • Niet online
Held, veiligheidshalve toch even alles zelf opgeslagen. In de brochure van oktober 2024 staat het volgende:
PEUGEOT Allure Care
is een programma dat uitgebreide dekking biedt voor de elektromotor, het
laadsysteem, de aandrijflijn en elektrische en mechanische componenten tot 8 jaar of 160.000 km,
afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt . PEUGEOT Allure Care wordt automatisch actief als je je auto
volgens het voorgestelde onderhoudsschema door PEUGEOT laat onderhouden *.

PEUGEOT Allure Care
is automatisch geactiveerd gedurende 2 jaar of 25.000 km na elk gepland
onderhoud binnen het PEUGEOT goedgekeurde netwerk.

PEUGEOT Allure Care
is beschikbaar op de nieuwste generatie volledig elektrische Peugeot modellen:
E-208, E-2008, E-308, E-308 SW, E-3008, E-5008.

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:02
Weet iemand of het in de toekomst ooit mogelijk gaat worden om een soort Pilot Assist te activeren op de E5008? Dus automatisch afremmen voor bochten en rotondes, scannen op drempels etc?

En OPD? Dit zou softwarematisch toegevoegd moeten kunnen worden lijkt me? Of moet er fysiek qua weerstand iets achter het gaspedaal toegevoegd worden daarvoor?

Ik kom er steeds meer achter dat Peugeot/Stellantis op deze vlakken echt wel een enorme achterstand heeft :/

• rgras
  • Niet online
Een beperkte vorm van OPD is mogelijk, alleen jammer dat het voertuig niet in zijn geheel tot stilstand komt.

• Haverme
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:06
Om zowel pilot assist als OPD functionaliteit een soort van 'te simuleren' gebruik ik in mijn E-5008 de peddles aan het stuurwiel. hiermee kan je op 3 niveau's dynamisch regeneratief remmen. zie hier de YouTube tutorial (YouTube: PEUGEOT | E-5008 & 5008 | Tutorial | Regeneratief remmen).

De peddles zitten handig gepositioneerd aan het stuurwiel dus ik hoef hier minimaal inspanning voor te leveren. Het is letterlijk één vingerbeweging om het niveau van regeneratief remmen te verhogen dan wel te verlagen. Als je een chauffeur bent die goed anticiperend rijdt in het verkeer dan kan je middels deze peddles eenvoudig afremmen voor bochten, verkeersdrempels, rotondes, verkeerslichten,..

Ik vind het voordeel hier zelfs aanzienlijk dat ik hier zelf de controle over heb en niet de auto dit automatisch laat toepassen. Ik bepaal mbv deze peddles zelf als chauffeur wanneer de auto vertraagt en dus afremt/regenereert. Als ik dit vergelijk met functies in mijn E-5008 zoals bijvoorbeeld het pre-collision warning system (ook wel Active Safety Brake of Emergency Brake systeem genoemd) waar de auto dit automatisch bepaalt dan erger ik mij hier dood aan. Te pas en te onpas remt de auto af als je bijvoorbeeld nog maar een fietser of voetganger nadert, laat staan wil voorbij steken.

Als ditzelfde niveau ook terug te zien is bij Peugeot in de vorm van een toekomstige pilot assist of OPD dan word ik daar alvast niet blij van en zal het voor mij van geen/weinig toegevoegde waarde zijn.

Ik heb vóór mijn huidige E-5008 gereden met o.a. Ford, Renault, Mercedes, Jaguar, Audi,..
Kortom, voor allen die twijfelen om een Peugeot E-3008/E-5008 of een andere auto van Stellantis aan te schaffen;
doe dit niet als software een belangrijk onderdeel is voor je. Mijn E-5008 GT rijdt en zit erg lekker maar je ergert je kapot aan alle snufjes die ze er bij Stellantis blijkbaar tegen beter weten in toch hebben proberen in te proppen terwijl het allemaal net niet is.

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:26
Kennen andere Tweakers dit probleem? Sinds afgelopen maandag (toevallig ook die dag de eerste onderhoudsbeurt gehad) kan ik via de app geen geupdate gegevens van mijn auto meer opvragen.
Nou is de app sowieso ruk, echter lijkt het deze keer aan mijn auto te liggen, ritten worden ook niet meer geupdate, SoC in de app staat op het niveau van maandagochtend en de datum van de laatste refresh blijft staan op 23-3.
App verwijderd en opnieuw geinstalleerd: alle "oudere" ritten werden opgehaald (staan blijkbaar op een Stellantis server) en de app geeft wederom de gegevens weer van afgelopen maandag. Als ik refresh dan is de app even bezig en krijg je weer dezelfde status te zien. Remote commando's geven een error en soms krijg ik een melding dat de auto geen connectiviteit zou hebben.
De internetverbinding van de auto zelf werkt in principe wel (navigatie krijgt nog wel live updates binnen + de spraakassistent kan onzinnige chatgpt vragen beantwoorden).

Het is net alsof ze bij de werkplaats vergeten zijn om het voertuig uit een soort van maintenance mode te halen ofzo.

(en ik ben nog niet op het punt dat ik een factory reset van het infotainment uit wil voeren, teveel gedoe met instellingen die ik dan opnieuw door moet voeren dus ik ben eigenlijk geneigd om een afspraak te maken met de dealer en het over de schutting te flikkeren naar hen toe aangezien het vrijwel zeker bij de auto ligt)

Edit: zo plotseling als dat dit probleem is begonnen, zo plotseling is het ook uit zichzelf opgelost.

[ Voor 3% gewijzigd door Killah_Priest op 25-03-2026 12:11 ]

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:45
Gisteren weer met de LM gebeld, volgens hen ligt de productie van LR 3008,5008 en Grandland nu stil ivm onderdelentekort. Datum uitgesteld, met 3 maanden. Als er dan geen zicht is op definitieve leverdatum, dan toch maar een andere. LM onderkende ook het groot aantal kinderziektes, waarbij het de hoop is dat na de stillegging eea beter verloopt. Bovenstaande nog niet elders kunnen bevestigd krijgen...

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:00

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Haverme schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:55:

Ik kreeg ook te horen dat men bij de fabrikant ook al op de hoogte is van het issue met gewicht van de snellaadkabel en het daardoor disconnecten tijdens snelladen. Men is hier mee bezig en dit komt t.z.t. ook terug via een terugroepactie als er een oplossing is (vaag..)
Hier ook onderhoudsbeurt gehad. preconditioning werkt nu wel (volgens garage, niet getest).
issue snellaadkabel: reactie stellantis: 'dit hebben we nog nooit gehoord. Je krijgt een volledig nieuwe laadpoort..' Ik gaf al aan dat dit echt een veelgehoord probleem is en dat ik niet verwacht dat het met een nieuwe laadpoort opgelost is, maar goed. Hij is besteld en 'het duurt even voor hij binnen is'..

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-04 12:05
Nadat de auto enige tijd geleden een IVI update heeft gehad kreeg het vandaag bij de dealer een andere update om batterij preconditioning mogelijk te maken! Volgens de werklijst was het een terugroepactie, al stond er niks klaar in de MyPeugeot app. Dit weekend maar eens testen of het werkelijk werkt.

V2L werkt nog niet met de aangepaste Amazon adapter, zal daar nog wel eens naar vragen. Ik zag dat de officiële Peugeot adapter al wel via de vernieuwde webshops in andere landen beschikbaar is maar Nederland heeft nog niet de nieuwe webshop waarbij onderdelen rechtstreeks te bestellen zijn.

Een andere interessante ontdekking: als ik de auto met wifi aansluit dan kan de TomTom EV navigatie de licenties niet meer ophalen. Door wifi uit te schakelen en alleen 4G te gebruiken komen alle updates en licentie syncs weer binnen.

[ Voor 16% gewijzigd door Mad_Demon op 27-03-2026 21:04 ]

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:41
Mad_Demon schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:01:
Nadat de auto enige tijd geleden een IVI update heeft gehad kreeg het vandaag bij de dealer een andere update om batterij preconditioning mogelijk te maken! Volgens de werklijst was het een terugroepactie, al stond er niks klaar in de MyPeugeot app. Dit weekend maar eens testen of het werkelijk werkt.

V2L werkt nog niet met de aangepaste Amazon adapter, zal daar nog wel eens naar vragen. Ik zag dat de officiële Peugeot adapter al wel via de vernieuwde webshops in andere landen beschikbaar is maar Nederland heeft nog niet de nieuwe webshop waarbij onderdelen rechtstreeks te bestellen zijn.

Een andere interessante ontdekking: als ik de auto met wifi aansluit dan kan de TomTom EV navigatie de licenties niet meer ophalen. Door wifi uit te schakelen en alleen 4G te gebruiken komen alle updates en licentie syncs weer binnen.
Ok. Ik heb een automatisering met CarPlay dat deze internet deelt zodra CarPlay verbind. Soms wel en soms geen live services. Ga eens kijken of het helpt om deze automatisering uit te zetten.

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• wout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:03
Ik heb woensdag mijn E5008 gekregen. Ben ik te ongeduldig dat de connected services nu al 2 dagen blijven hangen in "Activering van de service is bezig"?
Eerst gebeurde er helemaal niks na toevoegen van de auto in de app. Handmatig geprobeerd services te activeren: Connect One geeft telkens een foutmelding; Connect Plus wilde wel activeren, maar doet nog helemaal niks. Klantenservice kon zien dat dit kwam door status 'activation pending'. Een halve dag later (dat was eergisteren) vroeg de app ineens om de beveiligingscode en werd na doorlopen van de stappen via SMS-code en instellen pincode de telefoon een vertrouwd apparaat. Sinds die tijd staat er de volgende status bij opstarten van de app:
"Activering van de service is bezig / Laat de motor 10 minuten draaien en lanceer dan opnieuw de app MYPEUGEOT."
Inmiddels al minstens 8 ritten van minstens 10 minuten gemaakt, waarvan 2 van ongeveer een uur. Hoe lang moet ik nog wachten tot activering is voltooid?
Wat me lichtelijk zorgen baart, maar waarvan ik niet weet of het daarmee te maken heeft, is dat bij het uitzetten van de auto er een popup verschijnt dat er een update moet worden geïnstalleerd (betreft services, benodigde tijd 0 minuten). Zodra ik OK klik, gebeurt er dan echter niets. Het vreemde is ook dat er een datum in die popup staat van 10/05 en of je het nu Europees of Amerikaans leest, die datum is het nog niet... handmatig in menu Updates kijken levert niets op. Ook nog geprobeerd om auto weer aan te zetten terwijl de popup voor staat, maar dan verdwijnt die direct.
In mijn profiel staat bij mijn telefoon (nog) niet mijn accountnaam van myPeugeot vermeld. Uit de beschrijving in het onderste deel van het profiel leid ik af dat dat wel zou moeten. Telefoon zelf heeft keurig verbinding met de auto en in de app zie ik ook zeer regelmatig het blauwe balkje met de tekst dat er verbinding is met de auto.

• rgras
  • Niet online
Het kan inderdaad een paar dagen duren, bij een enkeling gerust een week.

• Pamperke
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-04 18:16
wout schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:46:
Ik heb woensdag mijn E5008 gekregen. Ben ik te ongeduldig dat de connected services nu al 2 dagen blijven hangen in "Activering van de service is bezig"?
Eerst gebeurde er helemaal niks na toevoegen van de auto in de app. Handmatig geprobeerd services te activeren: Connect One geeft telkens een foutmelding; Connect Plus wilde wel activeren, maar doet nog helemaal niks. Klantenservice kon zien dat dit kwam door status 'activation pending'. Een halve dag later (dat was eergisteren) vroeg de app ineens om de beveiligingscode en werd na doorlopen van de stappen via SMS-code en instellen pincode de telefoon een vertrouwd apparaat. Sinds die tijd staat er de volgende status bij opstarten van de app:
"Activering van de service is bezig / Laat de motor 10 minuten draaien en lanceer dan opnieuw de app MYPEUGEOT."
Inmiddels al minstens 8 ritten van minstens 10 minuten gemaakt, waarvan 2 van ongeveer een uur. Hoe lang moet ik nog wachten tot activering is voltooid?
Wat me lichtelijk zorgen baart, maar waarvan ik niet weet of het daarmee te maken heeft, is dat bij het uitzetten van de auto er een popup verschijnt dat er een update moet worden geïnstalleerd (betreft services, benodigde tijd 0 minuten). Zodra ik OK klik, gebeurt er dan echter niets. Het vreemde is ook dat er een datum in die popup staat van 10/05 en of je het nu Europees of Amerikaans leest, die datum is het nog niet... handmatig in menu Updates kijken levert niets op. Ook nog geprobeerd om auto weer aan te zetten terwijl de popup voor staat, maar dan verdwijnt die direct.
In mijn profiel staat bij mijn telefoon (nog) niet mijn accountnaam van myPeugeot vermeld. Uit de beschrijving in het onderste deel van het profiel leid ik af dat dat wel zou moeten. Telefoon zelf heeft keurig verbinding met de auto en in de app zie ik ook zeer regelmatig het blauwe balkje met de tekst dat er verbinding is met de auto.
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Telkens melding van een update in de auto, die niet geïnstalleerd werd. Connected services in de app bleven "bezig met activeren". Dit is pas opgelost geraakt nadat de datum die in de update stond (bij mij was het 23/03) voorbij was, en de update verlopen was. Ik kon hem niet meer installeren en zou hiervoor zogezegd naar de dealer moeten (opnieuw, dat is dus volgens de melding die de auto gaf)...
De volgende dag was er echter gewoon een nieuwe update, die ik wél kon installeren. Daarna is de activatie van de services na 1 rit zonder problemen verder gegaan. 8)7

• wout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:03
@Pamperke dan hoop ik maar op de europese datumnotatie, want ik vind nog anderhalve maand wachten al wel erg veel....
Maar bedankt voor de info. Dan weet ik in elk geval wat ik de dealer moet vragen/vertellen.

[ Voor 28% gewijzigd door wout op 28-03-2026 23:28 . Reden: aanvulling ]

• Pamperke
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-04 18:16
wout schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 23:27:
@Pamperke dan hoop ik maar op de europese datumnotatie, want ik vind nog anderhalve maand wachten al wel erg veel....
Maar bedankt voor de info. Dan weet ik in elk geval wat ik de dealer moet vragen/vertellen.
Het is inderdaad een Europese notatie. Ik heb er helaas ook een maand mee gesukkeld...
Die app is bagger, maar ik ben voor de rest wel heel tevreden van de wagen. Gelukkig maar :P

• prein2

prein2

Nou.. Mijn e5008 is afgesleept.

Motorstoringslampje, gevolgd door storing in zowat elk hulp systeem ( lane assist, abs, o.a.). Verloor aandrijving en kon nog net veilig de vluchtstrook bereiken.

Auto staat nu 120km van huis bij een dealer. Diagnose voorlopig: defecte on board charger
Nog geen uitzicht op een reparatie termijn.

Vooral bijzonder hoe een kapotte lader kan zorgen voor het volledig uitvallen van de auto. Maar goed, voorlopig moet ik ze maar het voordeel van de twijfel geven en het laten oplossen.

Tijdens hulp door anwb meermaals hetzelfde euvel na een reset. Foutmeldingen gevolgd door volledig wegvallen tractie en vervolgens zeer haperig remmen.

Wordt vervolgd...

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:56
prein2 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:51:
Nou.. Mijn e5008 is afgesleept.

Motorstoringslampje, gevolgd door storing in zowat elk hulp systeem ( lane assist, abs, o.a.). Verloor aandrijving en kon nog net veilig de vluchtstrook bereiken.

Auto staat nu 120km van huis bij een dealer. Diagnose voorlopig: defecte on board charger
Nog geen uitzicht op een reparatie termijn.

Vooral bijzonder hoe een kapotte lader kan zorgen voor het volledig uitvallen van de auto. Maar goed, voorlopig moet ik ze maar het voordeel van de twijfel geven en het laten oplossen.

Tijdens hulp door anwb meermaals hetzelfde euvel na een reset. Foutmeldingen gevolgd door volledig wegvallen tractie en vervolgens zeer haperig remmen.

Wordt vervolgd...
Schrikken zeg! Klinkt als hetzelfde probleem wat deze e-3008 rijder (Peugeot NL forum) had.
Ik reed gisteren naar huis toen er plots op het display een hele reeks meldingen op het scherm verschenen.
Probleem met de tractiesysteem.
Iets met radar systeem.
Iets met aansturing
Iets met vorstbeveiliging
En nog een hele reeks. Zo snel dat het bijna niet bij te houden was.

Gaspedaal deed niets meer. Dus alarmlichten aan en auto naar de vluchtstrook gestuurd. Vlak voordat de auto stil stond nog een paar flinke schokken (alsof je in de vierde versnelling te langzaam gaat).
Vervolgens kreeg ik de auto niet meer uit. Dus maar uitgestapt.
Gisteren werd duidelijk dat de Onboard Charger stuk is. De OBC zorgt ervoor dat wisselstroom omgezet wordt naar gelijkstroom zodat de aandrijfaccu geladen kan worden. De OBC moet op chassisnummer besteld worden en heeft een leverdatum van 5 werkdagen.
Alleen of het zo snel geleverd en opgelost is, is onduidelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door BeZaX op 15-04-2026 13:41 ]

• prein2

prein2

Hmm dat is inderdaad exact het probleem @BeZaX ..
Inmiddels ben ik gebeld dat het onderdeel in backorder staat met onbekende levertijd.

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
5 werkdagen klinkt mij wel erg positief
De mijne staat sinds de laatste week van februari te wachten bij de dealer op een nieuwe OBC
Pagina: 1 2 3 4 Laatste