Peugeot E-5008 ervaringen

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• Hermod
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08:07
Hermod schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:07:
[...]

Ze zouden op voorraad liggen gek genoeg. Tgn eind deze week nog eens horen of hij al is geconfigureerd en onderweg is. Fingers crossed, al zal Peugeot m'n vertrouwen moeten terugwinnen..
Batterypack is vandaag toegekomen bij de dealer; en de oude hebben ze terug mee.
Zal begin volgende week worden geinstalleerd; dus normaal tegen midden volgende week zou ik hem "terug" hebben. :)

Nu hopen dat't effectief dat was, wat de oorzaak van de fout is.
Ze gaan er 'n 20 km testrit mee maken.

• Hermod
Gisteren de wagen opgehaald.
Heelhuids thuis geraakt & vandaag ook opnieuw op't werk. Hoera!

• arjendenhartog
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-09 00:07
Tip als je dakkoffer wil en geen dakrails heb en geen trekhaakkoffer wil : SeaSucker Monkey Bars.

Deze werken met vacuum en ben hiermee met dakkoffer naar oostenrijk gereden.

Blijft goed zitten , officeel wordt aangeraden bij elke stop vacuum te controleren.

Dat heb ik ook gedaan, maar pas na ca 3 dagen moest ik lichtjes bijpompen.

Ja, ik had ook bedenkingen over vacuum.. maar had geen andere optie en werkte goed.

Nadeel:kosten ca 500 euro, werkt met vacuum, zijn niet te vergrendellen(iedereen kan ze er zonder steutels afhalen

Voordeel: dakkoffer kan mee

• ttts
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 03:35
Ja, je mag me naïef noemen, maar bij deze staat mijn Peugeot E-5008 GT met pech… in Italië.

De auto had nog maar een paar honderd kilometer op de teller toen we naar Italië vertrokken. Ik was eigenlijk liever nog met mijn oude leasewagen op vakantie gegaan, maar dat was helaas geen optie meer.

De eerste 1.800 à 2.000 km waren nochtans heel positief. Het is een fijne en comfortabele auto, zeker voor een gezin van vijf. De GPS werkt goed, geeft de laad opties goed aan (buiten dat hij mijn Ionity pas niet kent) en is handig in gebruik. Snelladen ging niet supersnel, maar ik heb toch pieken tot ongeveer 140/150 kW gezien.

Wel waren er al een paar kleine vreemde softwareproblemen. Zo stopte het dashboard tijdens het snelladen één keer met het weergeven van het laadpercentage. Problemen met onderbroken laadsessies, ivm de te losse connector hier aangehaald, vielen gelukkig goed mee. Ik heb één keer een snellaadsessie opnieuw moeten starten omdat die plots gestopt was, vermoedelijk doordat het contact met de laadkabel even verbroken werd.

Maar goed, dat waren allemaal kleine dingen en in het algemeen waren we heel tevreden over de auto.

Tot kilometer 2.011…

Plots kregen we een melding over een probleem met het elektrische aandrijfsysteem. We hebben nog geprobeerd om tot een parking te rijden, maar onderweg ging ook het rode batterijlampje branden. Daarna verschenen er nog verschillende andere foutmeldingen op het scherm en uiteindelijk gaf de auto er volledig de brui aan.

En natuurlijk gebeurde dat allemaal in Italië...

Momenteel staat de auto daar nog te wachten op transport naar België. Wij zijn uiteindelijk met een huurwagen van de verzekering naar huis gereden.

Heel jammer en uiteraard een serieuze domper op de vakantie. Nu is het vooral afwachten wat er precies mis is gegaan. Hopelijk is dit een eenmalig probleem en wordt dit niet de rode draad van onze ervaring met deze auto.

To be continued...

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:01
Ahh jeetje, lekker begin van je vakantie. Idd hopen dat dit snel opgelost kan worden

Hier kreeg ik net voor mijn vakantie de auto na 5 maanden (nieuw OBC en accu pakket) terug.

Na ophalen bleef af en toe de schermen hangen (zowel het centrale als de I-toggles).

Terug naar de dealer maar die kreeg dit voor mijn vakantie niet opgelost maar gaf de tip om de accu 2 minuten los te maken. Als het voorkomt werkt gelukkig wel de spraakcontrole dus op die manier kon ik nog wel de airco en radio bedienen.

Ik heb eigenlijk alleen maar bij Tesla geladen (op 1 keer na bij de Liddl) en dat ging overal in Frankrijk perfect (en voor mijn gevoel sneller dan voorheen).

Tot op 100km van de bestemming en de laatste laadsessie. Na het laden deed de airco het niet en gaf de auto "storing electrisch aandrijf systeem. Vervolgens kwam ie in soort van een noodloop waar ik wel kon rijden maar niet snel kon optrekken. Camping kunnen halen met de gedachte "ik kijk morgen verder" (het was 42 graden dus ik wilde de zee in ;-) )

De dag erna wilde ik boodschappen doen en toen deed hij het weer. De rest van de vakantie deed de airco het soms wel en soms niet (behalve op de terug weg want toen deed ie het niet) .

Dus lekker ouderwets schuifdak open en gebruik maken van de ArKo optie ;-)

Ook af en toe na een laadsessie de error mbt electrisch aandrijf systeem maar die verdween meestal na 20 tal kilometers.

Na thuiskomst bleek het airco probleem te komen door een gebrek aan koelvloeistof.

Scherm en error code wordt in september naar gekeken.

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online

aerofreak

Steve Jobs

arjendenhartog schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 00:55:
Tip als je dakkoffer wil en geen dakrails heb en geen trekhaakkoffer wil : SeaSucker Monkey Bars.

Deze werken met vacuum en ben hiermee met dakkoffer naar oostenrijk gereden.

Blijft goed zitten , officeel wordt aangeraden bij elke stop vacuum te controleren.

Dat heb ik ook gedaan, maar pas na ca 3 dagen moest ik lichtjes bijpompen.

Ja, ik had ook bedenkingen over vacuum.. maar had geen andere optie en werkte goed.

Nadeel:kosten ca 500 euro, werkt met vacuum, zijn niet te vergrendellen(iedereen kan ze er zonder steutels afhalen

Voordeel: dakkoffer kan mee
Ik ken Seasucker, ik gebruik deze ook voor de fiets, maar zelfs die vind ik al spannend :X

Heb je een foto van jou opstelling?

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• jardinero
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-09 15:43
Lijkt erg op wat ik vorig jaar in Fr had met mijn 3008 GT na laadbeurt. Afgesleept autoroute. Garage cahors wilde geen snelle analyse doen ( over twee weken bent u aan de beurt :-() . Anwb zou afwikkeling verzorgen. Na paar uur moest auto verplaatst worden. Meldingen waren weg. Met angst en beven route vervolgd. Na terugkomst in nl analyse bij dealer. Bleek bekende softwarefout!! Na update geen last meer gehad.

• arjendenhartog
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-09 00:07
Ik ken Seasucker, ik gebruik deze ook voor de fiets, maar zelfs die vind ik al spannend :X

Heb je een foto van jou opstelling?
Hier een paar foto's van de auto met seasucker monkeybars (dakdragers)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRV6WoKkKCbQUJ2hO3jtYUEMwgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yhAfAXvGiDPFFb2r50SbAEjy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OX6-8AU42OrDsC1OfNCDCaVph4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NGxNeHZiMh7wgk5QC4tgkQwc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jo6MDLP4rzShw9VckXk-CDR7KwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Vfa6KTCfmGuekJ6w9tysKSm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door arjendenhartog op 21-08-2026 17:13 ]

• Babtvt
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-09 06:10
vraagje, hoe moet ik de klimaat voorverwarming timer interpreteren?

Als ik 07:00 instel als dagelijks tijdstip. Is hij dan om 07:00 uur voorverwarmd? of gaat hij dan om 07:00 uur starten met voorverwarmen?

De reden waarom ik dit vraag, de afgelopen week heb ik hem aangezet op 07:00. Ik stap een paar minuten (minder dan 5) later in de auto en dan hoor ik de ventilatie nog blazen, en ook zie ik dat de ramen nog redelijk beslagen zijn, alsof hij nog niet voldoende voorverwarmd heeft en nog een stuk langer moet draaien. Echter als ik hem om 06:45 in stel en ik stap rond 07:00 in dan lijkt het net of er niets gebeurd (is).

[ Voor 7% gewijzigd door Babtvt op 03-09-2026 15:48 ]

Peugeot E5008 GT Advantage Blue Ingaro

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 07:35
Hebben meer mensen last (gehad) van condens in één van de camera's? In de achteruitrijcamera van mijn 5008 zit ineens condens waardoor ik continu een waas over het beeld heb (zij en voorcamera's zijn normaal, daarom valt het ook extra op).

• rgras
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Hier zijn twee camera's vervangen n.a.v. dezelfde klachten. Initieel leek het weer weg te gaan in de zomerperiode, maar het keerde gewoon terug in de herfst.

• Killah_Priest
rgras schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:44:
Hier zijn twee camera's vervangen n.a.v. dezelfde klachten. Initieel leek het weer weg te gaan in de zomerperiode, maar het keerde gewoon terug in de herfst.
Thanks, dan ga ik ipv het even aan te kijken gewoon een afspraak maken met de dealer.

• Hermod
Zijn deze 2 zaken volgens jullie normaal?
Wanneer m'n voorconditionering van de airco aanligt (buitentemperatuur was zo'n 23 graden denk ik), ligt er altijd zo'n plas condenswater.. Is dat bij iedereen zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rus-_363-DSVOPoep_NLdQBwhsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxrTyCtTepLUUmhqAVbwjMNe.jpg?f=fotoalbum_large

En andere foto is onder de stuurkolom: zou er geen afdekplaatje moeten zitten op die connector? (m'n batterij is vervangen en ik 'gok' dat ze een stukje zijn vergeten terug te plaatsen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7LgnI3vOflo9CvwmbH32GvsQ7Hk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/W9BRRKQnw8y6KPP3F58gGpA5.jpg?f=user_large

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:34
Hermod schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:44:
Zijn deze 2 zaken volgens jullie normaal?
Wanneer m'n voorconditionering van de airco aanligt (buitentemperatuur was zo'n 23 graden denk ik), ligt er altijd zo'n plas condenswater.. Is dat bij iedereen zo?
Dat is hoe een airconditioning werkt. Dat condenswater moet ergens naartoe...

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:14
1) Ja, dat is normaal.
2) Dit is de OBD2-poort. Hier zit geen klepje voor. De garage gebruikt deze om je auto uit te lezen. Zelf kun je hier ook een bluetooth-module voor kopen, als je het leuk vindt om meer gegevens van je auto te bekijken of live (accu)gegevens in ABRP te hebben. Het is wel belangrijk dat je de module na elke rit eruit haalt, want de beveiliging van dit soort dongles is vaak slecht.

• Hermod
jongetje schreef op maandag 7 september 2026 @ 08:55:
[...]

Dat is hoe een airconditioning werkt. Dat condenswater moet ergens naartoe...
Ja, tuurlijk, we hebben zelf ook een airco thuis; maar de andere auto's ernaast (met gelijkaardige instellingen); weliswaar VW en Mercedes hadden 'n paar druppels; bij mij 'n halve emmer en het druppelt echt heel enthousiast.

Nu ok, ik zal me geen zorgen maken :)

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:55
Heeft iemand al eens uitgedokterd hoe je je range daadwerkelijk in kan schatten? Ik heb een paar ritten bijgehouden, maar het resterende accupercentage en de bijbehorende kilometers en dat weer vergeleken met wat ik thuis laad en de daadwerkelijk gereden kilometers is toch vrij inconsistent. Hij lijkt sowieso het aantal km per % of kWh terug te brengen hoe lager de resterende range is. Bij opstarten ben ik ook gerust 3% kwijt.

Pas had ik 102km resterend met 20%, daarna 84kWh bijgeladen, maar dan zit je opeens aan de bruto capaciteit.

Bij 80% (daarboven klopt helemaal niks) heb ik ca 6km per procent, bij een halflege accu is dat ca 5km.

Ik sta nooit leeg, maar je wil toch enig idee hebben of je een retourtje kan maken met of zonder laden...

• Killah_Priest
SimonBR39 schreef op maandag 7 september 2026 @ 22:20:
Heeft iemand al eens uitgedokterd hoe je je range daadwerkelijk in kan schatten? Ik heb een paar ritten bijgehouden, maar het resterende accupercentage en de bijbehorende kilometers en dat weer vergeleken met wat ik thuis laad en de daadwerkelijk gereden kilometers is toch vrij inconsistent. Hij lijkt sowieso het aantal km per % of kWh terug te brengen hoe lager de resterende range is. Bij opstarten ben ik ook gerust 3% kwijt.

Pas had ik 102km resterend met 20%, daarna 84kWh bijgeladen, maar dan zit je opeens aan de bruto capaciteit.

Bij 80% (daarboven klopt helemaal niks) heb ik ca 6km per procent, bij een halflege accu is dat ca 5km.

Ik sta nooit leeg, maar je wil toch enig idee hebben of je een retourtje kan maken met of zonder laden...
Het enige wat je kunt doen is schatten adv het accu percentage (en na een tijdje weet je uit ervaring ook wel wat je kunt verwachten mbt het weer/buitentemperatuur icm de range).

De boordcomputer, infotainment en de app geven namelijk ook 3 verschillende waardes qua verbruik na een rit dus daar heb je ook geen ene zak aan.

• Babtvt
SimonBR39 schreef op maandag 7 september 2026 @ 22:20:

Ik heb het een paar keer bijgehouden van 100% tot 5%.
Elke stap van 10% lagere accu maakte ik een foto van de gereden kilometers, geschat bereik en het verbruik.

Daarbij kwam ik toen uit op een praktisch bereik van tussen de 30km en 35km per 10% accu. Sindsdien hou ik dat dan ook ongeveer aan als stelregel en klopt aardig.

Je ziet ook dat de auto niet leert wat het daadwerkelijke bereik is, hij past geen rekensom toe op daadwerkelijk gereden kilometers en verbruik.

• Thallyos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:22
Er is in mijn ervaring maar één manier om zeker te zijn: de ingebouwde navigatie als validatie gebruiken. Die heeft na mijn eerste zomer met de E5008 LR me nooit fout gestuurd. Ook niet als ik ergens op 1 à 2% zou arriveren.

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:14
Het staat me bij dat ik ooit op een van de Peugeot-forums gelezen heb dat de auto, afhankelijk van het accupercentage, een andere berekening voor het display hanteert. Ik kan het bericht zelf helaas niet meer terugvinden, maar het kwam ongeveer op het volgende neer:

75-100%: berekening op basis van een vaste formule
50-75%: een mix van beide methoden
0-50%: berekening op basis van het huidige verbruik

[ Voor 30% gewijzigd door BeZaX op 08-09-2026 13:20 ]

• rgras
  • Niet online
BeZaX schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:17:
Het staat me bij dat ik ooit op een van de Peugeot-forums gelezen heb dat de auto, afhankelijk van het accupercentage, een andere berekening voor het display hanteert. Ik kan het bericht zelf helaas niet meer terugvinden, maar het kwam ongeveer op het volgende neer:

75-100%: berekening op basis van een vaste formule
50-75%: een mix van beide methoden
0-50%: berekening op basis van het huidige verbruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDnVB7kj4SxS-QyMhIdzocBFRxo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RoAkA3LMJK99NKSQQewiuyfj.png?f=fotoalbum_large

• Babtvt
Ah kijk aan, interessant. En verklaard inderdaad ook waarom er een veel te optimistisch bereik wordt weergegeven bij volle accu.
Kan peugeut dit niet aanpassen en ook bij 90% accu de berekening op daadwerkelijk verbruik uitvoeren? Op basis van trip 1 / trip 2 gereden kilometers zou dit toch moeten lukken lijkt me, net als bijvoorbeeld een Volvo.

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online

aerofreak

Steve Jobs

WLTP range heb ik nog nooit gezien bij 100%. ook niet bij Eco mode B)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:55
Hoogste range, toen i werd geleverd in juli, was 600 (of 630 oid). Daarna nooit meer gezien, start altijd op met 500-550km. Wat misschien ook niet helpt is dat in het infotainment een uitsplitsing wordt gedaan naar verbruik, klimaat en overig. Dat zal allemaal best, maar het echte verbruik is gewoon die alle drie over tijd of gereden kilometers. En dat grillige grafiekje is ook waardeloos haha.

• rgras
  • Niet online
Hier na bijna 30K kilometers zie ik nog steeds bij 100% regelmatig 52X als range staan, terwijl de WLTP 50X is. Het blijft hoe dan ook iets wat je met een flinke korrel zout moet nemen.

[ Voor 25% gewijzigd door rgras op 08-09-2026 20:50 ]

• tammzak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:00
Volgens mijn Home Assistant data heeft mijn LR een verbruik van 16,5KWh/100km na 8000km. De gereden kilometers en verbruikte energie worden opgehaald uit de ‘laatste rit’. Ik moet hierbij wel zeggen dat ik voornamelijk korte, trage ritten doe.

Een afstand van ongeveer 400km op autosnelweg met dakkoffer verbruikte 80%, dus daar ging hij toch richting de 20KWh/100km.

Bij 100% zie ik altijd 600km staan. Ik laad echter standaard tot 80% omdat ik niet elke keer de battery care mode uit wil zetten 😵‍💫. Bij 80% geeft hij 450km aan.

• Hermod
Je kan de batterycare mode ook gewoon echt uitzetten? (bij mij staat die standaard af..; waar je die battery mode kan uitzetten, nog eens op't tandwieltje erachter en dan nog eens zeggen dat je't eigenlijk echt niet wil gebruiken).
(wel opletten: eenmaal boven x % opgeladen werkt regeneratief remmen niet meer en bol je verder als je niet echt remt met 't pedaal.. telkens toch weer eventjes schrikken)

• Babtvt
Alleen is het wel zo dat als het accu percentage onder de 20% komt de berekening juist negatief doorslaat. Zo staat er nu op dit moment bij mij 10% accu en 17km bereik.

• tammzak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:00
Hermod schreef op woensdag 9 september 2026 @ 07:55:
Je kan de batterycare mode ook gewoon echt uitzetten? (bij mij staat die standaard af..; waar je die battery mode kan uitzetten, nog eens op't tandwieltje erachter en dan nog eens zeggen dat je't eigenlijk echt niet wil gebruiken).
(wel opletten: eenmaal boven x % opgeladen werkt regeneratief remmen niet meer en bol je verder als je niet echt remt met 't pedaal.. telkens toch weer eventjes schrikken)
Die optie had ik nog niet gevonden _/-\o_ .

• wout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:28
Babtvt schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 06:42:
[...]

Je ziet ook dat de auto niet leert wat het daadwerkelijke bereik is, hij past geen rekensom toe op daadwerkelijk gereden kilometers en verbruik.
Helaas ja. Ik reed met dakkoffer en caravan een rit van ongeveer 90 kilometer. Heel blij meldde de auto dat ik dan nog met ruim 70% lading op bestemming zou arriveren. "Dat leert 'ie wel af", dacht ik. Na 20 kilometer was ik al 10% kwijt, maar hij bleef maar optimistisch, ook gedurende de rest van de rit. Dus geen enkel leereffect. Moet toch niet heel ingewikkeld zijn om het gemiddelde verbruik van de huidige rit te extrapoleren voor de rest van de route? Dat zou in elk geval meer op de werkelijkheid lijken dan nu het geval is...

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:01
Hier is ie ook hard leers

Mijn laatste rit voordat ik de problemen kreeg waarbij de OBC en accu vervangen moeten worden was een rit naar de wintersport, dus koude temperatuur, winterbanden, dakkoffer en volle belading. Verbruik zat toen rond de 25 kwh/100.

Mijn standaard range met 100% was altijd 502km.

Na het vervangen van de accu is mijn standaard range 432km en de navigatie (eroutes) berekend (denk ik) nog met de gegevens van de wintersport.

Tijdens mijn vakantie naar zuid Frankrijk voorspelde hij een aankomst met bijv 15% terwijl dat uiteindelijk 25% is of zo. Heb nu sinds ik hem weer terug heb ong. 6200km gereden maar hij berekend dus nog steeds met de wintersport waarden

• Thallyos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:22
Hermod schreef op woensdag 9 september 2026 @ 07:55:
Dat heeft me dus echt al zo vaak doen schrikken, en ik kon tot nu toe nooit geen lijn vinden in waarom regeneratief remmen niet werkte. Paar keer zo bijna ongeval veroorzaakt omdat de auto plots anders reageert dan je gewoon bent. Dit is mijn derde EV en heb dit nog nooit eerder voorgehad. In mijn hoofd lag het altijd aan het feit dat ik net vertrokken was. Zo zie je maar dat correlatie geen causaliteit is.

• Killah_Priest
Thallyos schreef op woensdag 9 september 2026 @ 21:37:
[...]

Dat heeft me dus echt al zo vaak doen schrikken, en ik kon tot nu toe nooit geen lijn vinden in waarom regeneratief remmen niet werkte. Paar keer zo bijna ongeval veroorzaakt omdat de auto plots anders reageert dan je gewoon bent. Dit is mijn derde EV en heb dit nog nooit eerder voorgehad. In mijn hoofd lag het altijd aan het feit dat ik net vertrokken was. Zo zie je maar dat correlatie geen causaliteit is.
Bij de Kia e-Niro die ik hiervoor reed had je ook het probleem van (bijna) niet kunnen regenereren met SoC van 98+. Het enige verschil was dat je bij iedere actie waarbij je het pedaal op liet komen je een melding kreeg dat regenereren niet mogelijk was ivm de SoC (zowel met een pingel als visueel op je display)... en dat was dan bij het de wijk uitrijden 10x in korte tijd een geluid ivm zijstraten (dus dat was ook niet om vrolijk van te worden, echter kon je bij auto wel weer op de weergegeven range vertrouwen)
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste