Ja, je mag me naïef noemen, maar bij deze staat mijn Peugeot E-5008 GT met pech… in Italië.
De auto had nog maar een paar honderd kilometer op de teller toen we naar Italië vertrokken. Ik was eigenlijk liever nog met mijn oude leasewagen op vakantie gegaan, maar dat was helaas geen optie meer.
De eerste 1.800 à 2.000 km waren nochtans heel positief. Het is een fijne en comfortabele auto, zeker voor een gezin van vijf. De GPS werkt goed, geeft de laad opties goed aan (buiten dat hij mijn Ionity pas niet kent) en is handig in gebruik. Snelladen ging niet supersnel, maar ik heb toch pieken tot ongeveer 140/150 kW gezien.
Wel waren er al een paar kleine vreemde softwareproblemen. Zo stopte het dashboard tijdens het snelladen één keer met het weergeven van het laadpercentage. Problemen met onderbroken laadsessies, ivm de te losse connector hier aangehaald, vielen gelukkig goed mee. Ik heb één keer een snellaadsessie opnieuw moeten starten omdat die plots gestopt was, vermoedelijk doordat het contact met de laadkabel even verbroken werd.
Maar goed, dat waren allemaal kleine dingen en in het algemeen waren we heel tevreden over de auto.
Tot kilometer 2.011…
Plots kregen we een melding over een probleem met het elektrische aandrijfsysteem. We hebben nog geprobeerd om tot een parking te rijden, maar onderweg ging ook het rode batterijlampje branden. Daarna verschenen er nog verschillende andere foutmeldingen op het scherm en uiteindelijk gaf de auto er volledig de brui aan.
En natuurlijk gebeurde dat allemaal in Italië...
Momenteel staat de auto daar nog te wachten op transport naar België. Wij zijn uiteindelijk met een huurwagen van de verzekering naar huis gereden.
Heel jammer en uiteraard een serieuze domper op de vakantie. Nu is het vooral afwachten wat er precies mis is gegaan. Hopelijk is dit een eenmalig probleem en wordt dit niet de rode draad van onze ervaring met deze auto.
To be continued...