Bingo, hier raak je onbedoeld aan iets wat de samenleving al heel lang negeert: goed zijn in sport is per definitie een genetische aangelegenheid. Zonder genetische aanleg kun je nooit een topsporter worden ongeacht hoeveel je oefent. Er is dan ook niets "sportief" aan sport: het zet mensen die genetisch de loterij gewonnen hebben op een voetstuk. Ze worden gewaardeerd voor iets wat gewoon geluk is. Vervolgens gaan velen ook nog eens verbolgen doen ("ze spelen vals!") als mensen die geen winnaar waren in de genetische loterij zichzelf willen optrekken naar een hoger niveau door gebruik van hormonen, steroïden, gentherapie of fysieke hulpmiddelen.Piet_Piraat7 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:58:
Er zijn tal van voorbeelden van biologisch geboren mannen die in transitie gaan en vrouwen records verbreken in vrouwen sporten met àfstand. Bij gewichtheffen, hardlopen, zwemmen. Dat stoort mij, ik vind dat verre van sportief. Transgenders hebben net zo goed recht om hun sport prestaties te laten zien als ieder ander, alleen gebeuren er nu dingen in de sportwereld die naar mijn mening niet eerlijk zijn naar vrouwelijke topsporters.
De persoonsverheerlijking van topsporters is daarom ronduit stuitend. Daarnaast is het aanmoedigen van kinderen om fysieke kunstjes te leren waarbij expliciet een competitief element wordt ingebouwd is psychologisch en maatschappelijk schadelijk. Verder toelichting daarvan gaat erg off-topic, maar het is duidelijk dat goed zijn in sport cultureel (en financieel!) beloond wordt en op walgelijke manier mensen uitsluit om op topniveau te mogen meedoen.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand