Hoe denk je dan over trans vrouwen zoals Nikkie de Jager die nooit een mannelijke puberteit doorgegaan zijn?
Het maakt niet uit hoe ik er persoonlijk over denk, want ik reageer inhoudelijk.
Dus eigenlijk zeg je hier dat het hebben van een baarmoeder er toch niet toe doet? Kun je me uitleggen waarom dat er bij een cis vrouw niet toe doet, maar bij een trans vrouw wel?
Dat heb ik dus precies al toegelicht in mijn antwoord. Je vraagt meteen exact dezelfde vraag opnieuw...
Je negeert het tweede deel van mijn vraag. Niemand lijkt er moeite mee te hebben om intersekse personen met XY chromosomen en vrouwelijke geslachtskenmerken als vrouw te bestempelen. Wat maakt dat zo anders dan trans vrouwen?
Het is een whataboutisme. Het gaat niet over intersekse of zelfs andere vrouwen, het gaat over transvrouwen. Mijn lijn van denken is in alle gevallen hetzelfde, maar ik ga niet voor elke specifieke casus hetzelfde betoog houden. Tenzij je er een interessant punt mee aan zou snijden.
Je hebt het ook de hele tijd over "mannelijke lichamelijke overblijfselen". Wat bedoel je daar eigenlijk mee?
Ook dit heb ik in mijn antwoord duidelijk beschreven. Het wordt ook door anderen toegelicht. De jaren als man hebben het lichaam en de geest hoe dan ook gevormd. Na transitie is het lichaam niet magisch ineens volledig vrouwelijk. Dus het rijtje: botstructuur, spiermassa, geslachtsorganen, enz. zijn in een bepaalde mate beïnvloed door mannelijkheid in eerdere levensjaren. Bij de één meer dan de ander. Ook chromosomen zijn nog mannelijk. Als je terug leest: dit staat dus al in mijn antwoord.
Je noemt medische ingrepen, maar bij wat voor medische ingrepen niet een trans vrouw als man behandeld worden? De prostaat heb je nu al vaak genoeg genoemd. Zijn er nog andere dingen?
Zoals ik noem: de prostaat. Ik ben geen medisch expert en ik hoef niet een volledige lijst te geven om mijn punten te onderbouwen.
Ik wil niet lullig doen, maar dit is hoe de wet op dit moment werkt.
Ik beschrijf wat het risico er van is. Ik maak de wet niet. Ik ben er wel kritisch op. En ook het IOC is het niet met die wet eens, omdat ze dus per sport beoordelen of een transvrouw wel of niet mee mag doen.
De wet zegt trouwens iets anders dan wat jij zegt, maar dat is een andere discussie.
Sowieso zitten we voorlopig nog met het omgekeerde probleem. Doordat huisartsen trans vrouwen niet altijd als vrouw beschouwen, willen ze trans vrouwen niet altijd doorsturen voor borstfotos. Hierdoor sturen het UMCG en het AUMC nu brieven naar huisartsen van trans vrouwen om ze hierover te informeren.
https://www.amsterdamumc....erzoek-na-transitie-1.htm
Ik kan er verder niks over vinden en deze bron van het AUMC heeft het juist over een standaardonderzoek wat geldt voor iedereen die als vrouw geregistreerd gaat. Voor mensen die als man geregistreerd staan, is er een toevoeging dat ze ook alsnog zelf een afspraak mogen maken als ze toch borsten hebben (voor intersekse of transgenders).
Je komt uit het niks met sterke claims, maar zonder bron. Als je een bron levert, is het keer op keer of een verkeerde bron of je hebt alleen eruit gehaald wat je wil horen. Even verderop staat dan in je eigen bron meteen iets wat jouw punt juist ontkracht.
Toon dus eerst aan dat artsen transgenders niet willen doorsturen voor borstfoto's. Waar dat zou gebeuren, kan bijvoorbeeld ook een heel logische medische reden voor zijn. Terwijl jij duidelijk in de slachtofferrol gaat 'zie je wel, ze zijn tegen ons.'. Er zijn altijd rotte appels, maar artsen in Nederland heb ik hoog zitten. Die hebben geen enkel belang bij 'transgenders pesten'.
Je ontwijkt mijn vraag. Als zaken onzichtbaar zijn, waarom doen ze er dan toe? Weet jij zeker dat je XY chromosomen hebt? Weet jij zeker dat je niet toevallig een intersekse conditie hebt?
Ik weet dat inderdaad zeker.
Ook dit is je meerdere keren verteld. Het IOC en andere topsportorganisaties zijn er mee bezig, het komt regelmatig in het nieuws naar voren.
Onzichtbaar voor het oog, betekent niet dat het er niet is. Die onzichtbare zaken zijn ook niet altijd relevant, maar ze bewijzen (!) het punt in dit geval tegen jouw claim.
Vergelijk je een trans vrouw nu echt met een man die doet alsof? Waarom zitten er grenzen aan?
Als je goed leest, vergelijk ik een transvrouw niet met een man die doet alsof. Dat stuk ging over mijzelf. Ik zou het moeten acteren.
Daarna kom je meteen met een vervolgvraag die ik precies in mijn reactie al had toegelicht.
Bijvoorbeeld: Waarom is zwanger raken zo belangrijk voor het accepteren van een trans vrouw als vrouw? Waarom maakt dat voor een cis vrouw die steriel is door PCOS niet uit? Zij kan net zo goed niet zwanger raken, maar toch wordt ze nog steeds geaccepteerd als "vrouw".Bijvoorbeeld: Waarom is zwanger raken zo belangrijk voor het accepteren van een trans vrouw als vrouw? Waarom maakt dat voor een cis vrouw die steriel is door PCOS niet uit? Zij kan net zo goed niet zwanger raken, maar toch wordt ze nog steeds geaccepteerd als "vrouw".
Ook hier, is exact door mij al toegelicht, maar je vraagt het gewoon letterlijk opnieuw terug.
Daarna volgen nog drie vragen van jou. Ik haal deze er nog uit:
Als dat waar is, waarom klamp je je dan steeds zo vast aan de term trans vrouw ipv gewoon vrouw?
Omdat we er hier inhoudelijk over praten en ik dan steeds duidelijk moet zijn over wat ik bedoel.
Waarom een trans vrouw dan gewoon ten alle tijde vrouw wil zijn? Simpel: Omdat ze dat bij de geboorte al had moeten zijn. De transitie was slechts om een foutje van de natuur te herstellen.
Ik laat je persoonlijke verhaal weg, dat is bekend en duidelijk. Inhoudelijk hier niet relevant.
Je mist mijn hele verhaal. Ik vroeg niet waarom iemand vrouw wil zijn, ik vroeg waarom het 100% hetzelfde als vrouw moet zijn. Geen antwoord op gekregen. Waarom niet tevreden met wat artsen tegenwoordig kunnen en als vrouw gezien worden, maar tegelijk beseffen dat er toch verschillen zijn en dat die heel soms wel relevant kunnen zijn.
1) Maar wat is er feitelijk niet mogelijk? Uiteindelijk komt dit altijd weer op chromosomen uit. En toch blijkt dat bij intersekse personen een minder rigide te zijn. Nogmaals de vraag: Waarom is het bij de ene (trans) vrouw met XY chromosomen wel een probleem, maar de andere (intersekse) vrouw met XY chromosomen niet?
Als een intersekse persoon door XY chromosomen een oneerlijk voordeel bij sporten heeft, dan vind ik ook dat die persoon niet bij de vrouwencompetitie mee zou mogen doen, ondanks een V in het paspoort.
2) Ja, dat is heel belangrijk. Maar gewoon, normaal mee mogen doen in de maatschappij is dat ook. Bij meedoen in de maatschappij hoort ook gewoon sporten, omkleden en naar publieke wc's te kunnen gaan. Iets wat constant toch weer een probleem lijkt te zijn.
Je mag ook normaal meedoen in de maatschappij. Iemand in een rolstoel ook, maar ook dan zijn er beperkingen. Een transgender heeft een ander soort handicap die in specifieke gevallen een belemmering kunnen zijn. Daar wil jij niet aan, je wil gewoon alles en daarvoor moet de samenleving zich aanpassen. Dat is onrealistisch.
Elke transgender kan gewoon sporten. Alleen bij topsport wil men een eerlijk deelnemersveld garanderen. Buiten topsport is er niks aan de hand. Die grenzen aan hormonen gelden óók voor vrouwen met bepaalde afwijkingen waardoor ze mannelijker dan normaal kunnen zijn.
Publiekelijk volledig omkleden door een transvrouw die nog wel een mannelijk geslachtsdeel heeft, dus in een ruimte waar men geen mannelijke geslachtsdeel verwacht. Dit is geen mening, maar een feit: daar moet de transgender zelf bedenken dat zoiets niet zomaar kan.
Voor alle transvrouwen die er op het oog volledig vrouwelijk uitzien, is het vanzelfsprekend géén probleem om publiekelijk om te kleden in de vrouwenkleedkamer.
Het is heel erg afhankelijk van hoe het individu precies is. Hoe ver de transitie fysiek is gegaan. En wat de gehele situatie is.
We zijn het eens dat een transvrouw niet volledig vrouw is. Dat is een mooi beginpunt. Als mens hoort een transgender er net zo bij. Maar een transgender moet zich ook bewust zijn van de inherente beperkingen die er zijn. Zoals borstvoeding geven! Je hebt mij serieus proberen te overtuigen dat zoiets echt kan. Maar... je kunt er geen kind mee voeden volgens je eigen bron. Als je er zo in gaat staan, dan is er geen inhoudelijke discussie mogelijk.
Wat is precies je doel in deze discussie?