Okee, laat ik dat realpolitik noemen. En, ik weet ook niet of dat voor de hele gemeenschap geldt, maar ik herken wat je bedoeld.honey schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:48:
In de dagelijkse realiteit is dat niet zo. Zo werkt het helaas niet. Jij, ik, of de transpersoon zelf bepaalt niet of iemand als ‘gewoon’ wordt gezien. Dat ligt volledig bij de cultuur en de mensen binnen die cultuur. Op dit moment worden de meeste transpersonen simpelweg niet als ‘gewoon’ beschouwd, hoe pijnlijk en verdrietig dat ook voor hen is. Het roepen, schreeuwen of anderzijds verlangen maakt het niet anders.
Gezien de helaasheid die je daaraan koppelt, begrijp ik dat je met me eens bent dat dat niet de ideale situatie is?
Maar, daarenboven. Wij hebben een stereotype beeld van een transpersoon, meestal een transvrouw die na de puberteit de transitie heeft ingezet. Dat is een aanzienlijk deel van die populatie, maar geenszins de meerderheid. Ik durf te wedden dat je het van de rest van de transpersonen in de dagelijkse omgang niet eens weet.
In de dagelijkse omgang zijn die transpersonen gewoon de gender voor welke ze door willen gaan. Omdat men het in de dagelijkse omgang niet eens doorheeft.
En dat is prima.
Reden temeer om zoveel mogelijk transvrouwen te behoeden voor het trauma van testosteron, zou ik zeggen.
Dat probleem zou ik expliciet bij die mannen neerleggen. Ik weiger in een maatschappij te leven waarin we het slachtoffer hiervan de schuld geven. Als dit je punt is, dan hebben wij als maatschappij nog heel veel te doen op dit punt.Ja, misschien is het verstandig om bepaalde medische zaken in een vroeg stadium te benoemen. Toch zie ik hier een belangrijk verschil. De meeste heteroseksuele cis-mannen gaan ervan uit dat ze in contact komen met een biologische vrouw wanneer ze met een vrouw afspreken. Ze investeren tijd en energie in dat contact, en als later blijkt dat ze eigenlijk met een transvrouw man hebben gesproken, kan dat tot moeilijke en soms vervelende situaties leiden.
Edit: we vergeten gemakshalve dat misschien wel de helft van de transpersonen vrouw is, ik neem aan de je bedoeld dat het risico op deze testosteron-gedreven uitapattingen niet voor hen geldt?
Als het effect van testosteron relatief laag is bij duursportende mannen, dan zijn het geen topsporters. Daarop vindt automatisch selectie plaatsVO2-max is het resultaat van een complex samenspel van biologische factoren en trainingseffecten. Het illustreert de aanzienlijke fysiologische verschillen tussen mannen en vrouwen, verschillen die niet simpelweg verdwijnen door testosteronbehandeling.
Bovendien is de exacte werking van testosteron nog niet volledig begrepen. De impact ervan verschilt per individu; een bepaalde waarde kan voor de één wijzen op een tekort, terwijl diezelfde waarde voor een ander juist optimaal is.
Toch nog een lang antwoord.
Maar dit artikel gaat niet over transsporters, in beide zinnen trouwens. Het is een interessant gebied dat blijkbaar nog niet voldoende is verkend. Die kans krijgen we natuurlijk wel als er af en toe transsporters doorsijpelen naar de topsport.
Maar, geen reden om op voorhand de armen in de lucht te gooien en dus daarmee maar te stoppen met transvrouwen in de vrouwensport.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000