[ZT] LHBTQIA+ en de Nederlandse samenleving Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 17 Laatste
Acties:
  • 54.109 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:27
honey schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:48:
In de dagelijkse realiteit is dat niet zo. Zo werkt het helaas niet. Jij, ik, of de transpersoon zelf bepaalt niet of iemand als ‘gewoon’ wordt gezien. Dat ligt volledig bij de cultuur en de mensen binnen die cultuur. Op dit moment worden de meeste transpersonen simpelweg niet als ‘gewoon’ beschouwd, hoe pijnlijk en verdrietig dat ook voor hen is. Het roepen, schreeuwen of anderzijds verlangen maakt het niet anders.
Okee, laat ik dat realpolitik noemen. En, ik weet ook niet of dat voor de hele gemeenschap geldt, maar ik herken wat je bedoeld.

Gezien de helaasheid die je daaraan koppelt, begrijp ik dat je met me eens bent dat dat niet de ideale situatie is?

Maar, daarenboven. Wij hebben een stereotype beeld van een transpersoon, meestal een transvrouw die na de puberteit de transitie heeft ingezet. Dat is een aanzienlijk deel van die populatie, maar geenszins de meerderheid. Ik durf te wedden dat je het van de rest van de transpersonen in de dagelijkse omgang niet eens weet.

In de dagelijkse omgang zijn die transpersonen gewoon de gender voor welke ze door willen gaan. Omdat men het in de dagelijkse omgang niet eens doorheeft.

En dat is prima.

Reden temeer om zoveel mogelijk transvrouwen te behoeden voor het trauma van testosteron, zou ik zeggen.
Ja, misschien is het verstandig om bepaalde medische zaken in een vroeg stadium te benoemen. Toch zie ik hier een belangrijk verschil. De meeste heteroseksuele cis-mannen gaan ervan uit dat ze in contact komen met een biologische vrouw wanneer ze met een vrouw afspreken. Ze investeren tijd en energie in dat contact, en als later blijkt dat ze eigenlijk met een transvrouw man hebben gesproken, kan dat tot moeilijke en soms vervelende situaties leiden.
Dat probleem zou ik expliciet bij die mannen neerleggen. Ik weiger in een maatschappij te leven waarin we het slachtoffer hiervan de schuld geven. Als dit je punt is, dan hebben wij als maatschappij nog heel veel te doen op dit punt.

Edit: we vergeten gemakshalve dat misschien wel de helft van de transpersonen vrouw is, ik neem aan de je bedoeld dat het risico op deze testosteron-gedreven uitapattingen niet voor hen geldt?
VO2-max is het resultaat van een complex samenspel van biologische factoren en trainingseffecten. Het illustreert de aanzienlijke fysiologische verschillen tussen mannen en vrouwen, verschillen die niet simpelweg verdwijnen door testosteronbehandeling.
Bovendien is de exacte werking van testosteron nog niet volledig begrepen. De impact ervan verschilt per individu; een bepaalde waarde kan voor de één wijzen op een tekort, terwijl diezelfde waarde voor een ander juist optimaal is.

Toch nog een lang antwoord. ;)
Als het effect van testosteron relatief laag is bij duursportende mannen, dan zijn het geen topsporters. Daarop vindt automatisch selectie plaats :Y)

Maar dit artikel gaat niet over transsporters, in beide zinnen trouwens. Het is een interessant gebied dat blijkbaar nog niet voldoende is verkend. Die kans krijgen we natuurlijk wel als er af en toe transsporters doorsijpelen naar de topsport.

Maar, geen reden om op voorhand de armen in de lucht te gooien en dus daarmee maar te stoppen met transvrouwen in de vrouwensport.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:29
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:19:
[...]

Maar als je het moet vertellen voor iemand erachter komt, is het dan nog wel daadwerkelijk van invloed?
Dat zal van de persoon afhangen. Als het puur om uiterlijk gaat, mogelijk niet. Maar...dating-voorkeur is veel complexer dan dat. Dat is niet aan jou, mij, of de maatschappij om iets van te vinden: dat mag een persoon zelf bepalen.

Het punt is, op dating-apps weet je dat je tegen een wensenlijstje aan wordt gehouden. Het is in dat opzicht voor iedereen beter indien zulke dingen gewoon snel boven tafel komen...

Maar goed, visies verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
eric.1 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:11:
Waarom niet? Dating-apps zijn gewoon een vorm van een vleeskeuring. Als dat medische verleden invloed heeft op de seksuele voorkeur van anderen, iets wat de boventoon voert op dating-apps, dan is dat toch geen gekke gedachten?
Ik denk dat je óók moet weten dat op dating-apps mensen vaak ook een persona presenteren, de persoon die ze zouden willen zijn. En niet, de id, waarvan mensen vaak wel wéten dat ze het ook zijn, maar misschien ontkennen, of oppoetsen, of verbergen. Hoeveel mensen gebruiken filters op de foto's in hun profielen? Ik weet dat dat niet het zelfde is, maar er is daar wel een parallel.

Dit topic gaat niet over dating apps. Maar, ik denk dat je zult moeten accepteren dat die discrepantie voor een groot deel zit ingebakken in het concept.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Helixes schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:31:
[...]

Ik denk dat je óók moet weten dat op dating-apps mensen vaak ook een persona presenteren, de persoon die ze zouden willen zijn. En niet, de id, waarvan mensen vaak wel wéten dat ze het ook zijn, maar misschien ontkennen, of oppoetsen, of verbergen. Hoeveel mensen gebruiken filters op de foto's in hun profielen? Ik weet dat dat niet het zelfde is, maar er is daar wel een parallel.

Dit topic gaat niet over dating apps. Maar, ik denk dat je zult moeten accepteren dat die discrepantie voor een groot deel zit ingebakken in het concept.
Ik snap je punt, en ik kan er tot op zekere hoogte ook nog wel in meegaan. Maar, het lijkt me voor dating apps toch wel van een iets andere categorie te zijn. Uiterlijk is, algemeen bekend, variabel en veranderlijk. Tuurlijk zal je door de filters heen moeten prikken.

Seksuele voorkeur is echter wat het is. De enige vraag is of zo'n individu trans personen meerekent of niet. Dit is aan niemand anders om te beoordelen en het zal ook niet (snel) afhangen van hoe goed het klikt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
eric.1 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:52:
Seksuele voorkeur is echter wat het is. De enige vraag is of zo'n individu trans personen meerekent of niet. Dit is aan niemand anders om te beoordelen en het zal ook niet (snel) afhangen van hoe goed het klikt...
Laten we deze discussie afronden, ik denk dat we dicht bijelkaar komen, maar we moeten ook vaststellen dat dit niet het onderwerp is.

Maar laat ik afronden door te zeggen dat dating voor transpersonen mij in ieder geval buitengewoon precair en ingewikkeld lijkt, in een setting die toch al ongemakkelijk is. Ik benijd ze niet. Nog een reden om je gelukkig te prijzen met het feit dat je geslacht en gender bijelkaar passen, en nog een reden om begrip te tonen als je een keer tegen iemand aanloopt waarbij dat niet zo is.

Ook bij een match op een online dating app.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:24
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:18:
[...]

Ik kan je eerlijk zeggen: bijna geen enkel trans persoon die dat aangeeft in de app.

Ik denk dat een goede vraag is: waarom dan niet? Als je al met iemand op date gaat dan voel je je duidelijk tot die persoon aangetrokken. Je hebt foto's gezien en berichten gestuurd, maar maakt iemands verleden dan nog uit?
Omdat ik niet op transmensen val. Daarom niet. Ik heb geen interesse in daten met iemand met hetzelfde (voormalig) biologische geslacht als ik. Maakt weinig uit of de kenmerken veranderd zijn onder invloed hormonen of chirurgie (al zie je het meestal wel aan de foto's) Zelfs knappe transvrouwen zoals dat ene model (ik weet even niet meer hoe ze heet, lois nogwat) zie en hoor je het aan. Is voor mij echt een afknapper.

Tja, dat is gewoon niet voor mij, en met mij velen. Mag ik vinden toch? Dat maakt met niet meteen transfoob. Ik zou het zeer kwalijk vinden als iemand verzwijgt dat ie als jongen is geboren en ik er later achter moet komen. Een relatie ga je aan op basis van vertrouwen en eerlijkheid. Als je al zo wil beginnen is er voor mij geen basis in die relatie.

Nogmaals, er zijn vast wel mensen (getuige ook dat de vooraanstaande transpersonen ook gewoon een relatie hebben) die er geen probleem mee hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
LZ86 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:13:
Omdat ik niet op transmensen val.
Ik heb geen idee of je in de markt bent voor een partner, maar er dringt zich een oplossing aan.

Zet gewoon in je profiel dat je niet op zoek bent naar een transvrouw. Kunnen die meteen hun conclusies trekken. En, vrouwen die een mening hebben over mannen die op voorhand niets zien in een transvrouw trouwens ook.

Maak het gewoon jouw probleem, niet het hunne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
Helixes schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:17:
[...]

Ik heb geen idee of je in de markt bent voor een partner, maar er dringt zich een oplossing aan.

Ze gewoon in je profiel dat je niet op zoek bent naar een transvrouw. Kunnen die meteen hun conclusies trekken. En, vrouwen die een mening hebben over mannen die op voorhand niets zien in een transvrouw trouwens ook.

Nee hoor, al 10 jaar getrouwd. Maar in de vriendengroep zitten er een paar die zich wel op die apps bevinden (waaronder een lesbische vrouw, die heeft er erg veel last van) die er toch wel eens tegenaan lopen.

Levert leuke discussies op tijdens bordspelletjes of verjaardagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 17:03
LZ86 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:13:
[...]

Omdat ik niet op transmensen val. Daarom niet.
Als het zo makkelijk is, dan initieer je toch gewoon geen contact met trans personen? Waarom zou je überhaupt contact met iemand opnemen waar je niet op valt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellum
LZ86 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:25:
[...]

Nee hoor, al 10 jaar getrouwd. Maar in de vriendengroep zitten er een paar die zich wel op die apps bevinden (waaronder een lesbische vrouw, die heeft er erg veel last van) die er toch wel eens tegenaan lopen.
Waarom zet ze dan niet gewoon (zoals @Helixes voorstelde) in haar profiel dat ze geen interesse heeft in trans personen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-09 09:57
[...]

Ze gewoon in je profiel dat je niet op zoek bent naar een transvrouw. Kunnen die meteen hun conclusies trekken. En, vrouwen die een mening hebben over mannen die op voorhand niets zien in een transvrouw trouwens ook.

Dat werkt dus niet.

Heel veel lesbiennes in mijn omgeving hebben aangegeven dat op datingsites het verboden is aan te geven dat je niet op trans vrouwen valt. Het is dus hun probleem geworden.

Ongetwijfeld is het inderdaad heel lastig om te daten als trans vrouw, maar dit geldt ook b.v. voor korte mannen, mensen zonder kinderwens, gehandicapten, etc.

Het is gewoon in ieders belang dat bij b.v. een dating site er zoveel mogelijk voor de deur kan worden geselecteerd om het optimale resultaat te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
LTwinter schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:50:
Heel veel lesbiennes in mijn omgeving hebben aangegeven dat op datingsites het verboden is aan te geven dat je niet op trans vrouwen valt. Het is dus hun probleem geworden.
Verboden door wie?

Het enige dat ik me daadwerkelijk kan voorstellen is dat de poule voor potentiële partners daardoor een stuk kleiner wordt doordat veel lesbische vrouwen trans personen wel steunen.

[ Voor 23% gewijzigd door hellum op 25-02-2025 11:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:02

Metro2002

Memento mori

[...]

Ik zou het ook wel prettig vinden als mensen eerlijk zijn en vermelden dat ze transvrouw of transman zijn. Er zijn vast een hoop mensen die het niet uitmaakt maar ook genoeg die het wel uitmaakt.

Persoonlijk zou ik ook van te voren willen weten waar ik aan toe ben, net als dat ik van te voren zou willen weten of iemand geen benen heeft of in een rolstoel zit omdat mijn grootste hobbies wandelen en fietsen zijn en ik die graag met mijn partner zou willen doen.

Ook al is het nog zo'n tof persoon, ik zou daar serieus over na moeten denken of dat ooit wat gaat worden, net als bv een vrouw die geen kinderen kan krijgen. Dat betekent niet dat ik die bij voorbaat af zou wijzen maar het is wel iets wat meegenomen wordt in de afweging of ik met iemand zou gaan daten of niet.

Wees eerlijk, dit soort dingen komen snel genoeg uit en zorgt voor beide kanten voor teleurstelling en tijdverspilling.
Je wilt als transpersoon toch zelf ook niet daten met iemand die dat hele idee niet aanstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:52:
[...]

Verboden door wie?

Het enige dat ik me daadwerkelijk kan voorstellen is dat de poule voor potentiële partners daardoor een stuk kleiner wordt doordat veel lesbische vrouwen trans personen wel steunen.
Door de algemene voorwaarden van de site zelf. Bijv. Her, Bumble, etc. Onder de noemer transfoob.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellum
Metro2002 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:52:
Ik zou het ook wel prettig vinden als mensen eerlijk zijn en vermelden dat ze transvrouw of transman zijn. Er zijn vast een hoop mensen die het niet uitmaakt maar ook genoeg die het wel uitmaakt.
*knip*, reageer constructief of reageer niet.

[ Voor 23% gewijzigd door NMH op 25-02-2025 20:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

*knip*, reageer constructief of reageer niet.
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:43:
[...]

Als het zo makkelijk is, dan initieer je toch gewoon geen contact met trans personen? Waarom zou je überhaupt contact met iemand opnemen waar je niet op valt?
Daar ging het toch net om, als trans personen het vermelden kan hij inderdaad gewoon geen contact opnemen, als het er niet bij staat kan het een onaangename verrassing zijn op de eerste date.

[ Voor 28% gewijzigd door NMH op 25-02-2025 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTwinter
*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 49% gewijzigd door NMH op 25-02-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
LTwinter schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:55:

Door de algemene voorwaarden van de site zelf. Bijv. Her, Bumble, etc. Onder de noemer transfoob.
Her is expliciet een LHBT datingsite dus dat lijkt me dan ook wel logisch. Bumble heeft dat nergens in de voorwaarden staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LTwinter
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:00:
[...]

Her is expliciet een LHBT datingsite dus dat lijkt me dan ook wel logisch. Bumble heeft dat nergens in de voorwaarden staan.
Her (De naam verraad het al) is een lesbische dating site. Het gros daarvan zit niet te wachten op transgender. Dat is gewoon een feit. Dat is een persoonlijke voorkeur die niet benoemd mag worden, maar alle andere voorkeuren wel.

Dat is exact wat sommige mensen hier bedoelen met opgedrongen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 08:53
Gezien de helaasheid die je daaraan koppelt, begrijp ik dat je met me eens bent dat dat niet de ideale situatie is?
Ik ben zeker begaan met deze groep. Ik ken persoonlijk enkele transvrouwen en zie de strijd en uitdagingen waarmee ze dagelijks worden geconfronteerd. Het lijkt me heel zwaar. Het is inderdaad een geluk als je genderidentiteit en biologisch geslacht in lijn zijn.

Ik benader dit thema rationeel en maak bewust onderscheid tussen genderidentiteit, genderexpressie, seksuele geaardheid en biologisch geslacht. In een ideale samenleving zou iedereen gerespecteerd en geaccepteerd moeten worden om wie ze zijn, ongeacht genderidentiteit, geaardheid of genderexpressie. Tegelijkertijd moeten we ook de consequenties van biologisch geslacht erkennen en daarin realistisch blijven.

Acceptatie betekent niet dat iedereen er hetzelfde over moet denken. Het is begrijpelijk dat een transvrouw wenst als ‘gewone’ vrouw gezien te worden, maar het is evenzeer invoelbaar dat sommige mensen dat anders ervaren. Ook zou het acceptabel moeten zijn dat toegang tot topsport beperkt kan zijn vanwege mogelijke oneerlijke voordelen, of dat bepaalde culturele gemeenschappen hier andere opvattingen over hebben.

We vergeten soms dat onze westerse, liberale waarden niet overal ter wereld de norm zijn.
Reden temeer om zoveel mogelijk transvrouwen te behoeden voor het trauma van testosteron, zou ik zeggen.
Eens.
Dat probleem zou ik expliciet bij die mannen neerleggen. Ik weiger in een maatschappij te leven waarin we het slachtoffer hiervan de schuld geven. Als dit je punt is, dan hebben wij als maatschappij nog heel veel te doen op dit punt.
Het probleem is juist dat we als samenleving nog een lange weg te gaan hebben. De meeste mensen kijken hier anders tegenaan, en juist daaruit ontstaat de (toenemende) tegenreactie op trans- en woke-gerelateerde onderwerpen.

Ik zou op bepaalde punten ook graag veranderingen zien in hoe de maatschappij functioneert. Vrouwen zijn nog altijd een achtergestelde groep, zowel economisch als sociaal. Gelijke kansen zijn nog lang niet vanzelfsprekend, en in veel sectoren en culturen worden vrouwen nog steeds niet als volwaardig beschouwd. Ook op het gebied van fundamentele zaken zoals veiligheid, zeggenschap over het eigen lichaam en gelijke vertegenwoordiging in besluitvorming. Juist daarom dat ik de vrouwensport een warm hart toedraag. Het doet me pijn als vrouwelijke topsporters moeten strijden tegen transvrouwen met een evident voordeel.

Ik weiger ook te leven in een maatschappij waar mijn rechten niet vanzelfsprekend zijn. Ik kan ervoor kiezen om deze maatschappij af te wijzen, maar elders is het vaak nog veel slechter. Je hebt er nu eenmaal mee te dealen. Wat wél kan, is het gesprek aangaan, elkaars standpunten proberen te begrijpen en hopen dat mensen naar elkaar toe bewegen op het gebied van respect en acceptatie. Maar je kunt dat niet afdwingen. Verandering kost tijd.
Maar, geen reden om op voorhand de armen in de lucht te gooien en dus daarmee maar te stoppen met transvrouwen in de vrouwensport.
Ik draai het juist om, juist omdat vrouwen al vaak worden achtergesteld. Kijk bijvoorbeeld naar het WK vrouwenvoetbal en de beperkte zendtijd op televisie. Vrouwen vechten nog steeds voor erkenning en gelijke kansen in de sport.

Zolang niet onomstotelijk is bewezen dat transvrouwen geen fysiek voordeel hebben, zouden zij geen plek moeten krijgen in de topsport, waar de belangen enorm zijn, ook die van vrouwelijke atleten. Gelijke kansen in de sport betekenen ook dat de rechten en prestaties van cisgender vrouwen beschermd moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
LTwinter schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:50:
Dat werkt dus niet.

Heb je hier een bron voor? Dit is echt nieuw voor mij, en ik kan er werkelijk helemaal niets over vinden. Welke apps zijn dat? Is daar een goede motivatie voor te vinden?

... Nog even los van het feit dat het natuurlijk iederen vrij staat geen gebruik te maken van de diensten van die platforms.
Ongetwijfeld is het inderdaad heel lastig om te daten als trans vrouw, maar dit geldt ook b.v. voor korte mannen, mensen zonder kinderwens, gehandicapten, etc.

Het is gewoon in ieders belang dat bij b.v. een dating site er zoveel mogelijk voor de deur kan worden geselecteerd om het optimale resultaat te bereiken.
Dat ben ik volstrekt niet met je eens. Op de keper beschouwd is online daten een ronduit bizarre manier om een partner te vinden, met ontzettend veel haken, ogen, beperkingen en gebruiken. Ik denk dat de modernistische gedachte dat het vinden van een partner geoutsourced kan worden naar een algoritme maar ten dele correct is en zeker zijn beperkingen kent. Als je online date, dan denk ik dat je je daar op voorhand op moet voorbereiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellum
LTwinter schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:06:
[...]

Her (De naam verraad het al) is een lesbische dating site. Het gros daarvan zit niet te wachten op transgender. Dat is gewoon een feit. Dat is een persoonlijke voorkeur die niet benoemd mag worden, maar alle andere voorkeuren wel.

Dat is exact wat sommige mensen hier bedoelen met opgedrongen worden.
Je bedoelt de "Her: Lesbian LGBT Trans dating" zoals dat zo mooi in de IOS App Store staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:29:
[...]

Je bedoelt de "Her: Lesbian LGBT Trans dating" zoals dat zo mooi in de IOS App Store staat?
Zo is het niet begonnen. En dan alsnog, waarom mogen alle kenmerken benoemt worden maar "gelieve geen trans vrouwen" dan weer niet?

Mijn vriendin (bisexueel) is er door geschorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
LTwinter schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:33:
[...]

Zo is het niet begonnen. En dan alsnog, waarom mogen alle kenmerken benoemt worden maar "gelieve geen trans vrouwen" dan weer niet?

Mijn vriendin (bisexueel) is er door geschorst.
Dat moet je de makers van de app vragen, van mij mag iedereen dat done, weet ik wie ik per direct moet negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
honey schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:08:
Ik benader dit thema rationeel en maak bewust onderscheid tussen genderidentiteit, genderexpressie, seksuele geaardheid en biologisch geslacht. In een ideale samenleving zou iedereen gerespecteerd en geaccepteerd moeten worden om wie ze zijn, ongeacht genderidentiteit, geaardheid of genderexpressie. Tegelijkertijd moeten we ook de consequenties van biologisch geslacht erkennen en daarin realistisch blijven.
We moeten ook erkennen dat veel van de eigenschappen die we een "biologisch geslacht" hangen, eigenlijk niet biologisch zijn maar sociaal. We moeten ook erkennen dat een groot deel van biologie aangepast kan worden.
honey schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:08:
Zolang niet onomstotelijk is bewezen dat transvrouwen geen fysiek voordeel hebben, zouden zij geen plek moeten krijgen in de topsport, waar de belangen enorm zijn, ook die van vrouwelijke atleten. Gelijke kansen in de sport betekenen ook dat de rechten en prestaties van cisgender vrouwen beschermd moeten worden.
Nu draai je de bewijslast om. Welk bewijs is er dat trans personen een voordeel hebben tegen over cis vrouwen?

[ Voor 40% gewijzigd door hellum op 25-02-2025 12:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LTwinter
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:34:
[...]

Dat moet je de makers van de app vragen, van mij mag iedereen dat done, weet ik wie ik per direct moet negeren.
Dus je negeert mensen omdat ze niet een trans persoon willen daten?
Dit is dus exact de houding die zoveel mensen tegenstaat.

Ik heb bepaalde voorkeuren voor partners die ik niet heb voor bijv. vrienden. De meeste vrouwen houden van een man die langer is? is dat lengtephoob?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
LTwinter schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:36:
[...]

Dus je negeert mensen omdat ze niet een trans persoon willen daten?
Dit is dus exact de houding die zoveel mensen tegenstaat.
Absoluut! Hun normen en waarden komen dan niet overeen met de mijne. Waarom zou mensen dit tegenstaan? Ik mag toch wel mijn eigen voorkeuren hebben?

Daarnaast hebben ze toch aangegeven niet met mij te willen daten?

[ Voor 18% gewijzigd door hellum op 25-02-2025 12:46 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:30
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:39:
[...]
Absoluut! Hun normen en waarden komen dan niet overeen met de mijne. Waarom zou mensen dit tegenstaan? Ik mag toch wel mijn eigen voorkeuren hebben?

Dat zijn geen normen en waarden, maar meningen en voorkeuren. Iemand kan de kleur blauw het mooist vinden. Iemand kan de wens hebben (i.v.m. voortplanting) om niet met een transpersoon te daten.

Dat jij als transvrouw dan niet ingaat op die persoon qua daten is precies correct, maar om dan te stellen dat de 'normen en waarden' niet overeenkomen is een grote stap te ver. Je zet mensen daarmee onterecht in (vijandige) hokjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LTwinter
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:39:
[...]

Volgens die logica moet ik dus lesbiennes negeren omdat ze weigeren een man te daten? Heb je door hoe vreemd dat klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Is dat zo anders? Je doet wel een hoop aannames. Vind je het ook nodig dat cis vrouwen vermelden dat ze geen kinderen kunnen krijgen?
Metro2002 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:59:
Daar ging het toch net om, als trans personen het vermelden kan hij inderdaad gewoon geen contact opnemen, als het er niet bij staat kan het een onaangename verrassing zijn op de eerste date.
Dus in feite voel je je wel aangetrokken tot trans personen? Waarom zou je anders contact met ze opnemen?

[ Voor 17% gewijzigd door NMH op 25-02-2025 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
LTwinter schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:53:
[...]

Volgens die logica moet ik dus lesbiennes negeren omdat ze weigeren een man te daten? Heb je door hoe vreemd dat klinkt.
Zo vreemd klinkt dat niet? Lesbiennes hebben duidelijk geen interesse in het daten met een man. Volgens de regels van "Her" zijn trans vrouwen geen mannen en als je op die app zit, heb je die regels te respecteren. Het staat iedereen vrij om een datingapp te vinden met andere regels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Playa del C. schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:53:
Dat jij als transvrouw dan niet ingaat op die persoon qua daten is precies correct, maar om dan te stellen dat de 'normen en waarden' niet overeenkomen is een grote stap te ver. Je zet mensen daarmee onterecht in (vijandige) hokjes.
Op welke manier is dat een stap te ver? Iemand accepteren voor wat die is, is zeker wel een onderdeel van iemands normen en waarden.

Ze stoppen zichzelf in hokjes. Een man die alleen korte vrouwen willen daten, wordt door sommige vrouwen ook als oppervlakkig weggezet.

[ Voor 24% gewijzigd door hellum op 25-02-2025 13:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:52:
[...]

Verboden door wie?

Steunen is niet hetzelfde als willen daten. Ik steun ook transrechten. Ik zou echter geen romantische relatie met een transvrouw willen.

Maar waarom dat niet in haar profiel staat? Geen idee, het is een goede tip. Vraag me af of je niet veel haat gaat krijgen van politiek correcte lui.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:03:
[...]

Iemand accepteren voor wat die is, is zeker wel een onderdeel van normen en waarden.

[...]

Op welke manier is dat een stap te ver? Iemand accepteren voor wat die is, is zeker wel een onderdeel van iemands normen en waarden.

Ze stoppen zichzelf in hokjes. Een man die alleen korte vrouwen willen daten, wordt door sommige vrouwen ook als oppervlakkig weggezet.
Je kan iemand prima accepteren, maar niet willen daten. Dit is een bijzonder normaal fenomeen.

Of is de context van daten in de afgelopen drie reacties verloren gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:03:
[...]

Iemand accepteren voor wat die is, is zeker wel een onderdeel van normen en waarden.
[...]

Het heeft namelijk niks te maken met het wel of niet accepteren van iemand. Dit is wederom de zwart-witte én vijandige benadering: "Iemand wil niet daten met een transvrouw, dus die persoon accepteert transgenders niet."
Nee, iemand heeft de harde eis dat de partner vruchtbaar moet kunnen zijn. Dus, die persoon wil dan niet met iemand daten die transgender is. Daar kun je verder helemaal niks qua normen en waarden van die persoon over concluderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:55:
[...]

Is dat zo anders? Je doet wel een hoop aannames. Vind je het ook nodig dat cis vrouwen vermelden dat ze geen kinderen kunnen krijgen?
Dat zou ik inderdaad ook van cis vrouwen willen weten ja.
Dus in feite voel je je wel aangetrokken tot trans personen? Waarom zou je anders contact met ze opnemen?
Er zijn trans vrouwen die inderdaad best aantrekkelijk zijn om te zien maar dat wil niet automatisch zeggen dat ik daar ook een relatie mee aan zou willen gaan. Ik zou daar persoonlijk echt serieus over na moeten denken en ik zou het zeker van te voren willen weten anders is het sowieso een harde nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Playa del C. schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:07:
Het heeft namelijk niks te maken met het wel of niet accepteren van iemand. Dit is wederom de zwart-witte én vijandige benadering: "Iemand wil niet daten met een transvrouw, dus die persoon accepteert transgenders niet."
Laat ik het zo zeggen: Mensen die daadwerkelijk trans vrouwen accepteren en zien als vrouw, hebben doorgaans geen moeite met een trans vrouw te daten.
Nee, iemand heeft de harde eis dat de partner vruchtbaar moet kunnen zijn. Dus, die persoon wil dan niet met iemand daten die transgender is. Daar kun je verder helemaal niks qua normen en waarden van die persoon over concluderen.
Laat die persoon dan als harde eis een "vruchtbare partner" in zijn profiel zetten. Genoeg cis vrouwen die ook niet aan dat profiel voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Metro2002 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:08:
Dat zou ik inderdaad ook van cis vrouwen willen weten ja.
En verwacht je dan ook dat die vrouw in haar profiel zet dat ze onvruchtbaar is? Daar ging deze discussie over, trans vrouwen die in hun profiel moesten aangeven trans te zijn.
Metro2002 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:08:
Er zijn trans vrouwen die inderdaad best aantrekkelijk zijn om te zien maar dat wil niet automatisch zeggen dat ik daar ook een relatie mee aan zou willen gaan. Ik zou daar persoonlijk echt serieus over na moeten denken en ik zou het zeker van te voren willen weten anders is het sowieso een harde nee.
Dat kan toch ook tijdens gesprekken of tijdens de eerste date? Persoonlijk zal ik een man eerst vragen stellen, beetje peilen hoe die er in staat. Ik heb al vaak genoeg doodsbedreigingen gehad omdat het wel in mijn profiel stond.

[ Voor 48% gewijzigd door hellum op 25-02-2025 13:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Daten en voorkeuren is gewoon moeilijk. Enerzijds kan ik mensen begrijpen die zeggen "nee, ik wil niet niks met een transpersoon", anderzijds denk ik "Hoe weet je dat als je het nooit geprobeerd hebt?"

Ik weet zeker dat de mensen hier in het topic wel eens een vrouw hebben gezien waarvan ze dachten "met haar wil ik wel een beschuitje eten", terwijl die vrouw een transvrouw is. En hetzelfde voor knappe mannen die niet zo ter wereld zijn gekomen.

En ja, je hebt zoveel voorkeuren met dating, ik vind het zelf al snel wat oppervlakkig worden als je iemand niet wil omdat een uiterlijk kenmerk niet naar je zin is. Al zijn daar natuurlijk ook weer gradaties in. Ik ben zelf een dikkertje, ik kan opzich wel begrijpen dat best veel mensen daar geen zin in hebben. Gelukkig heb ik een vriendin die het niet uitmaakt [en afgaande op haar exen juist wel van een paar pondjes meer houdt] maar hey, ik weet dat ik slecht in de markt zou liggen.

Maar, met transpersonen is het probleem ook nog de kinderwens. Vrouw + transman, of man + transvrouw, tja, dan wordt kinderen krijgen toch wel erg lastig. Natuurlijk, draagmoederschap is een ding, maar dat moet ook maar net kunnen.

Ik denk dat het het bij daten belangrijk is om gewoon heel eerlijk te zijn over wat voor vlees jij in de kuip hebt, en wat je in de kuip wil hebben. En ja, dat zal soms schuren en soms zelfs gewoon pijnlijk zijn. Maar ja, soms is dat nou eenmaal de leven.

Natuurlijk zit er een verschil tussen iemand die zegt "ik mot geen verbouwde mannuh met een bauwdoos" en "Een transvrouw past niet bij mij omdat ik 35 kinderen wil hebben", die eerste is gewoon transfooob, die tweede heeft een prima uitlegbare voorkeur, en heeft ook gewoon een probleem als zijn CIS-vrouw onvruchtbaar is. En een nog groter probleem als hij losse flodders heeft.

Ben het daarom ook wel gewoon eens met @Helixes: online dating klinkt echt niet als een fijne, natuurlijke manier om mensen te leren kennen. Ik denk niet dat mijn vriendin de juiste kant op had geswiped als ze mij op Tinder had gezien.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

Inderdaad, ik accepteer iedereen zoals ze zijn en dus ook transgenders maar dat wil niet zeggen dat ik dan ook met iedereen een liefdesrelatie zou aangaan. Ik hoef bijvoorbeeld ook geen liefdesrelatie met een man ook al accepteer ik homo's volledig. Dat is gewoon een voorkeur. Dat iemand bepaalde mensen niet wil daten zegt helemaal niets over het wel of niet accepteren van die personen.
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:15:
[...]

En verwacht je dan ook dat die vrouw in haar profiel zet dat ze onvruchtbaar is? Daar ging deze discussie over, trans vrouwen die in hun profiel moesten aangeven trans te zijn.
Vaak genoeg zetten vrouwen zonder kinderwens dat inderdaad in hun profiel of komt het tijdens een van de eerste gesprekken ter sprake als dat bv mijn wens zou zijn.
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:13:
[...]

Laat ik het zo zeggen: Mensen die daadwerkelijk trans vrouwen accepteren en zien als vrouw, hebben doorgaans geen moeite met een trans vrouw te daten.
Dus als ik homo's accepteer zou ik er als hetero ook geen moeite mee moeten hebben om een relatie met een man aan te gaan want anders accepteer ik ze niet volledig? Dat is eigenlijk wat je nu zegt.

[ Voor 17% gewijzigd door Metro2002 op 25-02-2025 13:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:13:
[...]
Dus alsnog trek jij de harde conclusie dat omdat iemand niet wil daten met een transvrouw, dat die persoon daardoor mogelijk transvrouwen in het algemeen ook niet accepteert.
[...]
Laat die persoon dan als harde eis een "vruchtbare partner" in zijn profiel zetten. Genoeg cis vrouwen die ook niet aan dat profiel voldoen.
Nu niet het onderwerp veranderen. Ik heb het niet over dating apps, maar over jouw opmerking dat iemands normen en waarden niet naar jouw wens zijn (niet goed zijn / transfoob zijn) als ze niet met transvrouwen willen daten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Metro2002 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:17:
Vaak genoeg zetten vrouwen zonder kinderwens dat inderdaad in hun profiel of komt het tijdens een van de eerste gesprekken al in een van de eerste gesprekken ter sprake als dat bv mijn wens zou zijn.
Dat is toch prima? Het trans zijn zal ook tijdens de gesprekken of de eerste date wel ter sprake komen.
Metro2002 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:17:
Dus als ik homo's accepteer zou ik er als hetero ook geen moeite mee moeten hebben om een relatie met een man aan te gaan want anders accepteer ik ze niet volledig? Dat is eigenlijk wat je nu zegt.
Hoe is dat hetzelfde? Voel je je aangetrokken tot andere mannen? Nee? Dan hoef je ze ook niet te daten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:21:
[...]
Hoe is dat hetzelfde? Voel je je aangetrokken tot andere mannen? Nee? Dan hoef je ze ook niet te daten.
Het is hetzelfde qua 'accepteren' van anderen... Je hoeft niet met iemand de optie open te laten om te daten om iemand te kunnen accepteren. Hij had ook kunnen stellen:
"Dus als ik bejaarde vrouwen accepteer zou ik er als hetero ook geen moeite mee moeten hebben om een relatie met een bejaarde vrouw aan te gaan want anders accepteer ik ze niet volledig? Dat is eigenlijk wat je nu zegt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:40
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:43:
[...]

Maar dan moet je dus wel van tevoren al weten of die leuke dame wellicht een leuke transdame is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Playa del C. schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:18:
Dus alsnog trek jij de harde conclusie dat omdat iemand niet wil daten met een transvrouw, dat die persoon daardoor mogelijk transvrouwen in het algemeen ook niet accepteert.

Nu niet het onderwerp veranderen. Ik heb het niet over dating apps, maar over jouw opmerking dat iemands normen en waarden niet naar jouw wens zijn (niet goed zijn / transfoob zijn) als ze niet met transvrouwen willen daten.
Ik zie het probleem niet? Dat zijn datingvoorkeuren. Ik mag toch zelf wel bepalen met wie ik wel en niet date? Ik heb ook niemand transfoob genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellum
migchiell schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:24:
Maar dan moet je dus wel van tevoren al weten of die leuke dame wellicht een leuke transdame is :)
Dat zou makkelijk moeten zijn want @LZ86 beweert absoluut niet op trans vrouwen te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:40
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:27:
[...]

Dat zou makkelijk moeten zijn want @LZ86 beweert absoluut niet op trans vrouwen te vallen.
Je hebt gelijk, als je het van tevoren al ziet, zelfs op de foto's op een datingsite, dan zou er geen probleem moeten zijn :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Playa del C.
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:25:
[...]
Ik zie het probleem niet? Ik mag toch zelf wel bepalen met wie ik wel en niet date? Ik heb ook niemand transfoob genoemd.
Jawel, jij stelde letterlijk:
en op deze stelling: "Dus je negeert mensen omdat ze niet een trans persoon willen daten?" reageer je met:
Absoluut! Hun normen en waarden komen dan niet overeen met de mijne.
Je begint te draaien ondertussen, maar jouw visie op de situatie heb je duidelijk beschreven. Je vindt het niks als iemand stelt om niet met een transvrouw te willen daten. Maar dat is een prima legitieme voorkeur die iemand kan hebben. Dat kan uiteraard een transfobe reden hebben, maar ook zeer zeker een prima normale reden hebben. Ik vind het jammer dat iemand die in dit topic oproept tot acceptatie daarna zelf juist niet open staat voor de correcte opvatting van een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 15:51:
[...]
"Cis" is niets anders dan een voorvoegsel wat betekent dat je hetzelfde gender/geslacht bent als waarmee je bent geboren. Het is een volkomen objectieve constatering, het is geen scheldwoord. Dat je je blijkbaar uitgescholden voelt doordat iemand dat zegt...
Iemand die als man geboren is maar zich een vrouw voelt daadwerkelijk een man noemen is dan ook een objectieve constatering en geen scheldwoord? :?

Kunnen geboren mannen en vrouwen die zich ook zo voelen op hun beurt van anderen 'eisen' dat zij niet als CIS worden bestempeld, maar simpelweg als man of vrouw?
LZ86 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 00:28:
...De Staphorster gereformeerden hebben een hekel aan iedereen die anders is, niet enkel aan LHBTI-ers :+
Dit is uiteraard de kern (niet alleen beperkt tot streng gelovigen zoals in Staphorst en op Kanaleneiland): de mate van 'houden van' / 'hekel hebben aan' mensen die op welk gebied dan ook tot een andere groep behoren maakt dat mensen het elkaar in deze wereld 'lastig' maken in plaats van dat ieder zijn-haar eigen leven leeft.
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 12:34:
[...]Dat moet je de makers van de app vragen, van mij mag iedereen dat done, weet ik wie ik per direct moet negeren.
Helemaal iemands goed recht om al dan niet contact te hebben om iemand zijn mening. Net zoals iemand die geen contact met iemand wil die transeksueel is dat ook mag ventileren.

De meeste mensen in Nederland mogen gelukkig zelf bepalen met wie zij daten. En daarbij kun je verschillende criteria op demografisch, sociaal, financieel, fysiek, mentaal, et cetera gebied hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:27:
[...]
...

Omdat hij graag kinderen wil met de partner... Het gaat hier niet over uiterlijk in deze discussie. Er zijn mensen geboren die eruit zien als mooie vrouw, maar die wel een werkende penis in de broek hebben. Prima, ik vind de persoon nog steeds mooi, maar een serieuze relatie zit er dan niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:21:

Bij mannen is het nogal duidelijk dat het mannen zijn en ook al zijn ze objectief knap en aantrekkelijk, ik hoef geen relatie met een man. Bij transvrouwen is het soms niet altijd direct duidelijk op basis van uiterlijk en kunnen ze best objectief gezien best knap en aantrekkelijk zijn op de foto maar alsnog zou ik er om meerdere redenen niet snel een relatie mee aangaan
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:15:

Dat kan toch ook tijdens gesprekken of tijdens de eerste date? Persoonlijk zal ik een man eerst vragen stellen, beetje peilen hoe die er in staat. Ik heb al vaak genoeg doodsbedreigingen gehad omdat het wel in mijn profiel stond.
Tijdens gesprekken kan dat zeker ook nog, zolang het maar van te voren duidelijk is. Tijdens een eerste date vind ik dat veel te laat.

Doodsbedreigingen of uberhaupt rotopmerkingen omdat je het in je profiel hebt staan vind ik overigens echt uitermate triest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Playa del C. schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:32:
[...]

Jawel, jij stelde letterlijk:

[...]

en op deze stelling: "Dus je negeert mensen omdat ze niet een trans persoon willen daten?" reageer je met:

[...]

Je begint te draaien ondertussen, maar jouw visie op de situatie heb je duidelijk beschreven. Je vind het niks als iemand stelt om niet met een transvrouw te willen daten. Maar dat is een prima legitieme voorkeur die iemand kan hebben. Dat kan uiteraard een transfobe reden hebben, maar ook zeer zeker een prima normale reden hebben. Ik vind het jammer dat iemand die in dit topic oproept tot acceptatie daarna zelf juist niet open staat voor de correcte opvatting van een ander.
En ik blijf bij mijn standpunt? Iemand die van te voren aangeeft niet met trans vrouwen te willen daten, ziet trans vrouwen blijkbaar niet als volwaardige vrouwen. Een van mijn belangrijkste waarden, is trans vrouwen en trans mannen wel als volwaardig vrouw / man beschouwen. Dus komen de waarden niet overeen, ik zie niet waarom dit zo'n groot probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Metro2002 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:37:
Doodsbedreigingen of uberhaupt rotopmerkingen omdat je het in je profiel hebt staan vind ik overigens echt uitermate triest.
Het is wel de realiteit. Vooral als "je er niet trans uitziet", want daarmee "lieg ik mensen voor".

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eric.1
De laatste pagina('s) laat denk ik wel zien dat dit een lastig onderwerp is. Aan de ene kant willen we iedereen laten zijn wie ze zijn, zich kunnen uiten hoe men wilt, samen laten zijn met wie ze willen, etc. Aan de andere kant wordt iemand's acceptatie van trans personen ter discussie gesteld omdat een cis hetero persoon mogelijk geen trans persoon wilt daten.

Laten we alsjeblieft dating-voorkeuren gewoon niet koppelen aan welk label dan ook. Dating-voorkeuren hoeven niet eerlijk te zijn, hoeven niet inclusief te zijn, en niemand heeft 'het recht' om in iemand's date-pool te vallen. Dit alles heeft nul komma nul te maken met of iemand iemand anders accepteert en respecteert.

Dit geldt voor iedereen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LTwinter
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:40:
[...]

En ik blijf bij mijn standpunt? Iemand die van te voren aangeeft niet met trans vrouwen te willen daten, ziet trans vrouwen blijkbaar niet als volwaardige vrouwen. Een van mijn belangrijkste waarden, is trans vrouwen en trans mannen wel als volwaardig vrouw / man beschouwen. Dus komen de waarden niet overeen, ik zie niet waarom dit zo'n groot probleem is?
En daar zit dus de crux. Jij schuift mensen aan de kant op basis van persoonlijke voorkeur.

Praktisch iedereen hier geeft aan dat ze trans personen accepteren, maar het is niet genoeg. Iedereen moet exact jouw mening volgen, anders hebben ze geen normen en waarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]
Je trekt te snel en niet per definitie juiste conclusies, want die persoon voelt zich wellicht niet aangetrokken tot trans vrouwen.

Geen probleem dat jij geen contact met iemand wil die geen trans vrouwen wil daten trouwens, net zo min als het een probleem is als een man niet met een trans vrouw wil daten. Eigenlijk een heel simpel concept ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:06
[...]

En ik blijf bij mijn standpunt? Iemand die van te voren aangeeft niet met trans vrouwen te willen daten, ziet trans vrouwen blijkbaar niet als volwaardige vrouwen.
Transvrouwen zijn ook geen volwaardige vrouwen. Dat je je zo voelt, betekend niet dat je het ook bent.
Het is wel mooi dat je in Nederland de ruimte hebt om jezelf te zijn. Dat is niet overal mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
LTwinter schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:42:
[...]

En daar zit dus de crux. Jij schuift mensen aan de kant op basis van persoonlijke voorkeur.

Praktisch iedereen hier geeft aan dat ze trans personen accepteren, maar het is niet genoeg. Iedereen moet exact jouw mening volgen, anders hebben ze geen normen en waarden.
Wat? We hebben het hier over datingvoorkeuren. Natuurlijk schuif ik dan mensen aan de kant op basis van persoonlijke voorkeuren.

Waar heb ik gezegd dat ze geen normen en waarden hebben? Ik heb alleen gezegd dat ze dan duidelijk niet overeenkomen met die van mij en ik ze niet wil daten.

Hoe is dat anders dan trans personen aan de kant schuiven wegens persoonlijke voorkeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Roenie schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:44:
[...]
Geen probleem dat jij geen contact met iemand wil die geen trans vrouwen wil daten trouwens, net zo min als het een probleem is als een man niet met een trans vrouw wil daten. Eigenlijk een heel simpel concept ;)
Blijkbaar is dat wel een enorm probleem, we hebben er nu al meerdere pagina's discussie over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTwinter
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:45:
[...]

Wat? We hebben het hier over datingvoorkeuren. Natuurlijk schuif ik dan mensen aan de kant op basis van persoonlijke voorkeuren.

Waar heb ik gezegd dat ze geen normen en waarden hebben? Ik heb alleen gezegd dat ze dan duidelijk niet overeenkomen met die van mij en ik ze niet wil daten.

Hoe is dat anders dan trans personen aan de kant schuiven wegens persoonlijke voorkeuren?
Nee, zoals al eerder aangegeven ben je je mening gaan bijdraaien.

Datingvoorkeuren mag iedereen hebben, tot aan de lengte van de wimpers wat mij part.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Roenie schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:44:
[...]
Je trekt te snel en niet per definitie juiste conclusies, want die persoon voelt zich wellicht niet aangetrokken tot trans vrouwen.
Toch wel, anders zouden we deze discussie niet hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
[...]
Nogmaals: Iemand die van tevoren aangeeft niet met transvrouwen te willen daten, ziet transvrouwen mogelijk wél als volwaardige vrouw, maar niet als geschikte partner voor de lange termijn qua kinderwens.

Jouw stelling hierin is feitelijk onjuist. Ik snap ook niet helemaal waarom je een transvrouw op alle punten als volwaardig vrouw wil zien. Dat is op meerdere punten aantoonbaar al feitelijk onjuist. Wat ik zou kunnen begrijpen is dat je als volwaardig vrouw behandeld wil worden, maar dat is echt heel iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
LTwinter schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:51:
[...]

Nee, zoals al eerder aangegeven ben je je mening gaan bijdraaien.

Datingvoorkeuren mag iedereen hebben, tot aan de lengte van de wimpers wat mij part.
Op welke manier ben ik mijn mening aan het bijdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleDJs
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:45
Lekkerboeie86 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:44:
[...]

Transvrouwen zijn ook geen volwaardige vrouwen. Dat je je zo voelt, betekend niet dat je het ook bent.
Eens. Maar dat is niet iedereen het mee eens, of niet iedereen accepteert dat.
Het is wel mooi dat je in Nederland de ruimte hebt om jezelf te zijn. Dat is niet overal mogelijk.
Ook al vind ik dat ook, ik denk eerlijk gezegd dat als dat écht zo was, we dit topic niet nodig zouden hebben.

Ik weet het, dat spreekt elkaar tegen, maar weet het niet beter te verwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Playa del C. schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:52:
Nogmaals: Iemand die van tevoren aangeeft niet met transvrouwen te willen daten, ziet transvrouwen mogelijk wél als volwaardige vrouw, maar niet als geschikte partner voor de lange termijn qua kinderwens.
Dan moet die persoon dat aangeven, niet dat degene geen trans personen wil daten. Dat zijn twee verschillende dingen.
Playa del C. schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:52:
Jouw stelling hierin is feitelijk onjuist. Ik snap ook niet helemaal waarom je een transvrouw op alle punten als volwaardig vrouw wil zien. Dat is op meerdere punten aantoonbaar en feitelijk al onjuist. Wat ik zou kunnen begrijpen is dat je als volwaardig vrouw behandeld wil worden, maar dat is echt heel iets anders.
Waarom is mijn stelling feitelijk onjuist? Begin eens met uitleggen wanneer iemand volwaardig vrouw is.

[ Voor 4% gewijzigd door hellum op 25-02-2025 13:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Playa del C.
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:55:
[...]
Waarom is mijn stelling feitelijk onjuist? Begin eens met uitleggen wanneer iemand volwaardig vrouw is.
Dit is de bekende loop inderdaad. Steeds weer teruggaan naar wat de definities eigenlijk precies zijn. Ga ik niet in mee, iedereen weet precies waarom een deel van de mensen geen transvrouw wil daten en daar ga ik niet een semantische discussie over voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellum
Playa del C. schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:59:
[...]

Dit is de bekende loop inderdaad. Steeds weer teruggaan naar wat de definities eigenlijk precies zijn. Ga ik niet in mee, iedereen weet precies waarom een deel van de mensen geen transvrouw wil daten en daar ga ik niet een semantische discussie over voeren.
Begin er dan niet steeds over. Ik weet niet waarom mensen geen trans personen willen daten. Hoe kunnen we hier over praten als jij dat niet wil uitleggen? Je kunt toch tenminste je eigen definitie van een volwaardige vrouw geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

[...]

Als die reden een variant is van "... Want het is eigenlijk gewoon nog een man" ben je gewoon een transfoob, en is een uitspraak als "ik accepteer ze wel hoor" gewoon een dun laagje vernis.

Expliciet geen joden willen daten "want het is een jood" is immers ook gewoon een vorm van antisemitisme.

Mocht je er een daadwerkelijke reden aan kunnen plakken, "ik wil kinderen" of in het andere voorbeeld "ik wil gewoon niks met religies" dan is het anders.

Maar enkel en alleen omdat iemand een "ding" is het niet willen? Tja, dat is toch minder fris.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• honey
[...]

Ik durf het wel duidelijk te stellen: voor verreweg de meeste mensen in de meeste culturen wordt een man gedefinieerd als iemand die met een piemel is geboren en een vrouw als iemand met een vagina. Je kunt die definitie uitbreiden naar genetica of vruchtbaarheid, maar voor de meerderheid van de mensen is het onderscheid glashelder.

Ja, er zijn uitzonderingen, mensen met biologische afwijkingen/variaties die niet precies in deze categorieën passen. Maar uitzonderingen kunnen niet worden gebruikt om de algemene definitie volledig onderuit te halen. Biologische sekse is een objectief gegeven, ongeacht hoe sommigen dat als beperkend of ouderwets ervaren.

Nu kunnen bepaalde mensen het onterecht of onwenselijk vinden dat biologie als basis voor deze definitie wordt gebruikt. Sommigen willen liever genderidentiteit als uitgangspunt nemen. Dat mag, maar dat betekent niet dat de rest van de samenleving verplicht is die visie te delen. Zolang de meerderheid vasthoudt aan een biologische definitie, is dat een realiteit waarmee je rekening moet houden.

De meeste mensen die ik heb gesproken, zien transvrouwen als biologisch man en transmannen als biologisch vrouw. Dat kan hard klinken, maar het is wel hoe de wereld op dit moment grotendeels functioneert.

Wat betreft dating-apps. Als een transvrouw zichzelf simpelweg als "vrouw" presenteert zonder verdere toelichting, moet ze er rekening mee houden dat een aanzienlijk deel van de nietsvermoedende mannen met wie ze in contact komt haar als een man zal zien zodra ze achter haar transitie komen. Dit kan tot ongemakkelijke of zelfs gewelddadige situaties leiden. Daarom is openheid in zulke contexten niet alleen verstandig, maar ook een vorm van respect naar de ander toe.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:06
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:06:
[...]

Begin er dan niet steeds over. Ik weet niet waarom mensen geen trans personen willen daten. Hoe kunnen we hier over praten als jij dat niet wil uitleggen? Je kunt toch tenminste je eigen definitie van een volwaardige vrouw geven?
Doet een arts bij de geboorte niet vast stellen of je een jongen of meisje hebt gekregen? Dat het bij 0,01% nog niet mogelijk is om dit gelijk duidelijk te hebben doet daar niets aan af. Zelfs voor de geboorte doen mensen een echo om meer te weten over het jongen/meisje vraagstuk.

*knip*, laat dat soort nabranders.

[ Voor 5% gewijzigd door NMH op 25-02-2025 20:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LTwinter
RobinHood schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:10:
[...]

Als die reden een variant is van "... Want het is eigenlijk gewoon nog een man" ben je gewoon een transfoob, en is een uitspraak als "ik accepteer ze wel hoor" gewoon een dun laagje vernis.

Expliciet geen joden willen daten "want het is een jood" is immers ook gewoon een vorm van antisemitisme.

Mocht je er een daadwerkelijke reden aan kunnen plakken, "ik wil kinderen" of in het andere voorbeeld "ik wil gewoon niks met religies" dan is het anders.

Maar enkel en alleen omdat iemand een "ding" is het niet willen? Tja, dat is toch minder fris.
Nogmaals, datingvoorkeuren heb je in alle vormen en maten.

Joden zullen b.v. niet snel niet-Joden daten. Geen enkel probleem mee. Maakt ze niet ander-gelooffoob.
Sommie vrouwen houden niet van kleine mannen. Kunnen die mannen niks aan doen. Is niet lengtefoob.
Sommige mensen willen geen trans personen daten, maar kunnen er prima vrienden mee zijn. Is niet transfoob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
honey schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:11:
Ik durf het wel duidelijk te stellen: voor verreweg de meeste mensen in de meeste culturen wordt een man gedefinieerd als iemand die met een piemel is geboren en een vrouw als iemand met een vagina. Je kunt die definitie uitbreiden naar genetica of vruchtbaarheid, maar voor de meerderheid is het onderscheid glashelder.
Volgens mij zijn trans personen geen meerderheid.
Ja, er zijn uitzonderingen, mensen met biologische afwijkingen/variaties die niet precies in deze categorieën passen. Maar uitzonderingen kunnen niet worden gebruikt om de algemene definitie volledig onderuit te halen. Biologische sekse is een objectief gegeven, ongeacht hoe sommigen dat als beperkend of ouderwets ervaren.
Uitzonderingen zoals trans personen
De meeste mensen die ik heb gesproken, zien transvrouwen als biologisch man en transmannen als biologisch vrouw. Dat kan hard klinken, maar het is wel hoe de wereld op dit moment grotendeels functioneert.
Omdat je dit zo graag wil horen. Trans vrouwen beschouwen als mannen is een vorm van transfobie. Klopt ook niet volgens jij eigen uitleg.
Wat betreft dating-apps. Als een transvrouw zichzelf simpelweg als "vrouw" presenteert zonder verdere toelichting, moet ze er rekening mee houden dat een aanzienlijk deel van de nietsvermoedende mannen met wie ze in contact komt haar als een man zal zien zodra ze achter haar transitie komen. Dit kan tot ongemakkelijke of zelfs gewelddadige situaties leiden. Daarom is openheid in zulke contexten niet alleen verstandig, maar ook een vorm van respect naar de ander toe.
Victim blaming! Nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
LTwinter schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:18:
[...]

Joden zullen b.v. niet snel niet-Joden daten. Geen enkel probleem mee. Maakt ze niet ander-gelooffoob.
Sommie vrouwen houden niet van kleine mannen. Kunnen die mannen niks aan doen. Is niet lengtefoob.
Sommige mensen willen geen trans personen daten, maar kunnen er prima vrienden mee zijn. Is niet transfoob.
Er is dan ook niemand in deze discussie die dat wel transfoob heeft genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Lekkerboeie86 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:17:
[...]

Doet een arts bij de geboorte niet vast stellen of je een jongen of meisje hebt gekregen? Dat het bij 0,01% nog niet mogelijk is om dit gelijk duidelijk te hebben doet daar niets aan af. Zelfs voor de geboorte doen mensen een echo om meer te weten over het jongen/meisje vraagstuk.

*knip*
Ik snap niet hoe dit relevant is?

[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 25-02-2025 20:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eric.1
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:19:
[...]

Er is dan ook niemand in deze discussie die dat wel transfoob heeft genoemd.
Wellicht niet direct transfoob, je koppelde wel direct acceptatie aan het daten van trans personen. Niet accepteren van trans personen, dat is best transfoob, niet? Dus ja, indirect deed je dat eigenlijk wel.

[ Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 25-02-2025 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
eric.1 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:23:
[...]

Wellicht niet direct transfoob, je koppelde wel direct acceptatie aan het niet daten van trans personen. Niet accepteren van trans personen, dat is best transfoob, niet? Dus ja, indirect deed je dat eigenlijk wel.
Dat maak jij ervan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Tsjah, wanneer iemand stelt dat degene die trans personen accepteert over het algemeen geen probleem heeft om trans personen te daten, dan heeft dat implicaties op hetgeen wat niet direct werd gezegd ja. En als je dit zo niet bedoelde, dan is een verduidelijking op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:07

Mavamaarten

Omdat het kan!

[...]
Hold it right there. Per definitie niet willen omgaan met iemand van een ander geloof, maakt je toch net wel ander-gelooffoob? Hoe noem je dat anders?

Ik zeg niet dat ik je keuze om niet te willen daten met een transgender persoon niet respecteer, dat mag jouw keuze zijn. Ik snap ook best dat dit geen evidentie is als je bv. een kinderwens hebt en je dat echt op een natuurlijke wijze voor ogen hebt.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JelleDJs
Er wordt, vind ik, wel heel vaak en heel snel al met de term transfoob gegooid.

Terwijl er in de westerse wereld in het algemeen geen "transfobie" bestaat.

Waarbij het ook nog eens een verkeerde definitiegebruik van "fobie" is. Niemand is werkelijk (irrationeel) bang voor transmannen- of vrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
eric.1 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:30:
[...]

Tsjah, wanneer iemand stelt dat degene die trans personen accepteert over het algemeen geen probleem heeft om trans personen te daten, dan heeft dat implicaties op hetgeen wat niet direct werd gezegd ja. En als je dit zo niet bedoelde, dan is een verduidelijking op zijn plaats.
Ik heb alleen maar gesteld dat ik alleen met mensen wil daten die dezelfde normen en waarden aanhangen als ik. Een van de belangrijkste waarden is trans vrouwen als volwaardige vrouwen zien. Iemand die bi voorbaat geen trans vrouwen wil daten, ziet in mijn ogen trans vrouwen niet als volwaardig vrouw. Daarmee voldoet die persoon dus niet aan mijn voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTwinter
Mavamaarten schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:31:
[...]

Hold it right there. Per definitie niet willen omgaan met iemand van een ander geloof, maakt je toch net wel ander-gelooffoob? Hoe noem je dat anders?
Hold it right there! Ik had het over daten. Staat er duidelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SCIxX
  • Laatst online: 17:35
Helixes schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:23:

[...]

Het gaat niet om schuld, maar om simpelweg logisch nadenken. Als ik ga daten en ik heb een ongewone eigenschap die hoogstwaarschijnlijk van belang is in de successkans van onze match/relatie, dan zou ik zorgen dat ik dit zo snel mogelijk meld. Scheelt iedereen tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellum
JelleDJs schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:32:
Er wordt, vind ik, wel heel vaak en heel snel al met de term transfoob gegooid.

Terwijl er in de westerse wereld in het algemeen geen "transfobie" bestaat.

Waarbij het ook nog eens een verkeerde definitiegebruik van "fobie" is. Niemand is werkelijk (irrationeel) bang voor transmannen- of vrouwen.
Transfobie is geen fobie en pepernoten zijn ook geen noten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:33:
[...]

Ik heb alleen maar gesteld dat ik alleen met mensen wil daten die dezelfde normen en waarden aanhangen als ik. Een van de belangrijkste waarden is trans vrouwen als volwaardige vrouwen zien. Iemand die bi voorbaat geen trans vrouwen wil daten, ziet in mijn ogen trans vrouwen niet als volwaardig vrouw. Daarmee voldoet die persoon dus niet aan mijn voorwaarden.
Nou, wat je zei ging wel iets verder dan een persoonlijke voorwaarde. Maar goed, dan was het acceptatie gedeelte niets veel meer dan een persoonlijke eis omtrent een zienswijze. Prima, duidelijk:).

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• honey
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:18:
[...]
Volgens mij zijn trans personen geen meerderheid.
[...]
*knip*, op de persoon.

Ik zal het desondanks voor je uitschrijven: … maar voor de meerderheid van de mensen is het onderscheid glashelder.

[ Voor 44% gewijzigd door NMH op 25-02-2025 20:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

[...]

Ligt er, naar mijn mening, dus aan hoe je het vormgeeft.

Als je probleem echt enkel en alleen is dat iemand trans is, en jij niet homo/lesbisch bent, ben je in mijn ogen toch wel licht transfobisch bezig. Het is niet het grootste probleem op de wereld, en ik wil best geloven dat je ze verder wel gewoon als man/vrouw behandelt, maar je mag imho wel je ally-pas inleveren.

Net als dat ik ook frons, en ook wel een mening over je heb, als je zegt "Ik heb echt de perfecte partner gevonden, zelfde humor, waarden en normen, 10/10 smokeshow en kan nog goed koken ook, maarja, 1,70m hè? Dat gaat 'm niet worden". Er is daar geen mooi, pakkend woord bij als "transfoob", maar ik denk dat "kortzichtige sukkel" de lading ook prima dekt.

Voorkeuren zijn leuk en aardig, maar mensen mogen ook wat denken over die voorkeuren. En soms zijn voorkeuren gewoon problematisch. Een man van achterin de 50 die alleen meisjes van net 18 wil die "nog lekker klein zijn" is ook niet echt sociaal geaccepteerd.

Maar-echter-doch, en daar is iedereen het over eens: Als jij niks wil met een transpersoon omdat je een rits kinderen wil hebben, be my guest. Prima reden. Net als dat ik het prima kan begrijpen dat een atheist niet op een fundamentalist zit te wachten. En dat een hardcore veganist liever niks heeft met iemand die als hobby "spareribs eten" neerzet.

Het is niet zwart-wit, het is rommelig, maar er zijn echt wel situaties waarbij het vrij duidelijk is hoe koosjer iets is.

Een opmerking als "je weet wel waarom mannen geen transvrouwen willen" doelt niet op "want mannen willen massaal vader worden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleDJs
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:36:
[...]

Transfobie is geen fobie en pepernoten zijn ook geen noten.
Goede vergelijking.

Daarbuiten blijft mijn punt staan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

[...]

En ik blijf bij mijn standpunt? Iemand die van te voren aangeeft niet met trans vrouwen te willen daten, ziet trans vrouwen blijkbaar niet als volwaardige vrouwen.
En dat zijn ze fysiek/biologisch ook niet.
Daarnaast als je aangeeft dat je niet met blonde vrouwen wil daten, beschouw je zedan ook niet als volwaardige vrouwen volgens jou?
Een van mijn belangrijkste waarden, is trans vrouwen en trans mannen wel als volwaardig vrouw / man beschouwen. Dus komen de waarden niet overeen, ik zie niet waarom dit zo'n groot probleem is?
Fijn voor je, dat is jouw mening, die ik niet geheel deel. Ik beschouw ze als volwaardig persoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellum
*knip*, reactie op geknipte reactie.
honey schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:39:
Ik zal het desondanks voor je uitschrijven: … maar voor de meerderheid van de mensen is het onderscheid glashelder.
Is dat zo? Waarom is er dan überhaupt een discussie gaande? Als het zo duidelijk is, dan is er toch ook niets om over te discussiëren?

[ Voor 42% gewijzigd door NMH op 25-02-2025 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JelleDJs
RobinHood schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:40:
[...]

Als je probleem echt enkel en alleen is dat iemand trans is, en jij niet homo/lesbisch bent, ben je in mijn ogen toch wel licht transfobisch bezig. Het is niet het grootste probleem op de wereld, en ik wil best geloven dat je ze verder wel gewoon als man/vrouw behandelt, maar je mag imho wel je ally-pas inleveren.
Dat geeft dus aan dat jij vind dat de ene voorkeur de andere niet is. Want ik zit in hetzelfde straatje. Ik zou nooit een transpersoon daten. Net als dat ik nooit een man zou daten. Vind ik in hetzelfde straatje zitten, maar hierin zou, als je ik je goed begrijp, dus verschil in zitten?
Net als dat ik ook frons, en ook wel een mening over je heb, als je zegt "Ik heb echt de perfecte partner gevonden, zelfde humor, waarden en normen, 10/10 smokeshow en kan nog goed koken ook, maarja, 1,70m hè? Dat gaat 'm niet worden". Er is daar geen mooi, pakkend woord bij als "transfoob", maar ik denk dat "kortzichtige sukkel" de lading ook prima dekt.
Ook al ben ik het met je eens hierin, dat is toch ook een voorkeur van iemand?
Voorkeuren zijn leuk en aardig, maar mensen mogen ook wat denken over die voorkeuren. En soms zijn voorkeuren gewoon problematisch. Een man van achterin de 50 die alleen meisjes van net 18 wil die "nog lekker klein zijn" is ook niet echt sociaal geaccepteerd.
Sociaal niet geaccepteerd prima, maar hoezo is dit problematisch? Wat nou als het andersom is, een meisje van net 18 die iemand eind 50 wil?
En dat een hardcore veganist liever niks heeft met iemand die als hobby "spareribs eten" neerzet.
En hierom moest ik even gniffelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:45:

[...]

Is dat zo? Waarom is er dan überhaupt een discussie gaande? Als het zo duidelijk is, dan is er toch ook niets om over te discussiëren?
*knip*, houd het respectvol.

[ Voor 16% gewijzigd door NMH op 25-02-2025 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
servies schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:44:
En dat zijn ze fysiek/biologisch ook niet.
*knip*, reageer beheerst.
servies schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:44:
Fijn voor je, dat is jouw mening, die ik niet geheel deel. Ik beschouw ze als volwaardig persoon.
Volgens mij mis jij een deel van de discussie want blijkbaar mag ik die mening niet hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door NMH op 27-02-2025 19:46 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• eric.1
[...]

Het mooie van voorkeuren is...ze zijn niet altijd uit te leggen. Ze zijn niet altijd redelijk. Waarom zouden we dit in hemelsnaam wel vereisten wanneer het om datingsvoorkeuren gaat betreffende cis <> trans personen?

Iemand vindt paars mooi maar geel lelijk; prima.
Iemand date alleen dikkere vrouwen; prima.
Iemand wilt geen kale personen daten; prima.
Iemand date alleen personen tussen de 24 en 25 jaar; prima.
Iemand date alleen cis personen; ho, wacht even, even onderbouwen graag!

Dat gaat toch niet? Voorkeuren zijn veelal subjectief, moeilijk te onderbouwen, gebaseerd op ... ja ... zeg het maar. Zit er af en toe een duistere reden aan ten grondslag? Vast. Maar ik vind deze zienswijze toch wel lichtelijk eng.

Nog even en iemand gaat mij vertellen wie ik wel en niet mag uitsluiten bij het kiezen van een date.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LTwinter
[...]

Ik heb nooit een ally-pas aangevraagd. Ik vind uberhaupt dat hele "ally" gebeuren nonsense.
Ik ben geen enkele groepering z'n "ally", ik behandel mensen namelijk op basis van het individu. Dat is exact het probleem met activisten. Je bent of voor of tegen ze. Abonneren doe je op de hele kalender. Nuance is dood.
Mijn vriendin weigert pertinent om kortere mannen te daten, aangezien ze zich dan onzeker voelt als ze hakken aan heeft. Heeft voor mij geen gevolgen gehad (1.94m), maar als ze het wel had jammer dan. Haar voorkeur.
Mijn vriendin is 7 jaar jonger. Zit ik al in de gevaren zone? Waar ligt de arbitraire grens, naast een volwassen persoon beslist zelf?
Het is niet zwart-wit, het is rommelig, maar er zijn echt wel situaties waarbij het vrij duidelijk is hoe koosjer iets is.

Een opmerking als "je weet wel waarom mannen geen transvrouwen willen" doelt niet op "want mannen willen massaal vader worden".
Die opmerking heb ik dan ook nergens gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
eric.1 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:48:
Nog even en iemand gaat mij vertellen wie ik wel en niet mag uitsluiten bij het kiezen van een date.
Blijkbaar is dat normaal want ik mag mensen die geen trans personen willen daten niet negeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JelleDJs
Met alle respect, maar wat moet hier onderbouwd aan worden? Dit is toch gewoon feitelijk correct?
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:59:
[...]

Blijkbaar is dat normaal want ik mag mensen die geen trans personen willen daten niet negeren.
Van mij mag jij mensen die geen trans personen willen daten niet daten. En zelfs als je het van mij niet zou mogen, hoef je je daar niks van aan te trekken.

Net zoals ik trans personen niet hoef te daten.

Wat is een vrije wereld toch mooi.

[ Voor 3% gewijzigd door NMH op 27-02-2025 19:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• servies
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 14:48:
[...]

Volgens mij mis jij een deel van de discussie want blijkbaar mag ik die mening niet hebben.
Je zit het gewoon om te draaien. De rest mag van jou geen eigen mening hebben als die niet strookt met de jouwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
JelleDJs schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:03:
[...]

Met alle respect, maar wat moet hier onderbouwd aan worden? Dit is toch gewoon feitelijk correct?
Dat ligt aan je definitie van feitelijk denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
servies schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:05:
[...]

Je zit het gewoon om te draaien. De rest mag van jou geen eigen mening hebben als die niet strookt met de jouwe.
Waar heb ik dat gezegd? Iedereen mag zijn eigen mening hebben, maar als je niet met trans personen wil daten dan wil ik je ook niet daten. Zijn ondertussen meerdere pagina's over hoe zo'n groot probleem dat wel niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleDJs
hellum schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:05:
[...]

Dat ligt aan je definitie van feitelijk denk ik
Hoe kan dat nou? Feitelijk is op basis van een feit. Iets dat gewoon zo is. Wetenschappelijk zo u wilt.

Van sommige dingen zijn er geen verschillende definities mogelijk. Daar is gewoon één definitie van.
Pagina: 1 ... 6 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero tolerance!
  • Let s.v.p. op deze modbreak, ook hier s.v.p. geen terminologie gebruiken zoals woke: defiant in "LHBTQIA+ en de Nederlandse samenleving"
  • LHBTQIA+ representatie in Amerikaanse TV/films is hier offtopic.
  • Reageer respectvol en op de inhoud, niet op de persoon.