Korte reactie, nu weinig tijd.
In de dagelijkse realiteit zijn transvrouwen gewoon vrouwen, en transmannen en gewoon mannen. Laten we daar eens mee beginnen.
In de dagelijkse realiteit is dat niet zo. Zo werkt het helaas niet. Jij, ik, of de transpersoon zelf bepaalt niet of iemand als ‘gewoon’ wordt gezien. Dat ligt volledig bij de cultuur en de mensen binnen die cultuur. Op dit moment worden de meeste transpersonen simpelweg niet als ‘gewoon’ beschouwd, hoe pijnlijk en verdrietig dat ook voor hen is. Het roepen, schreeuwen of anderzijds verlangen maakt het niet anders.
Los van de emotie denk ik dat je hier verschillend over kan denken. Moet je melden dat je schizofreen bent in een dating-app. Of, je benen mist? Misschien ben je op zoek naar iemand die het niet uitmaakt, en van je houdt ongeacht je medische geschiedenis. Misschien ben je de teleurstelling beu wanneer vroeg of laat de aap uit de mouw komt, en wijzig je je opstelling Ik heb geen idee, laat mensen gewoon.
Ja, misschien is het verstandig om bepaalde medische zaken in een vroeg stadium te benoemen. Toch zie ik hier een belangrijk verschil. De meeste heteroseksuele cis-mannen gaan ervan uit dat ze in contact komen met een biologische vrouw wanneer ze met een vrouw afspreken. Ze investeren tijd en energie in dat contact, en als later blijkt dat ze eigenlijk met een
transvrouw man hebben gesproken, kan dat tot moeilijke en soms vervelende situaties leiden.
Ook hier geldt: het is niet aan de transpersoon om te bepalen hoe iemand anders hen zou moeten zien. Voor een aanzienlijk deel van de mensen is een transvrouw nog steeds een man, hoe pijnlijk en verdrietig dat ook voor hen is. Zo’n opvatting verander je niet van de ene op de andere dag.
Op zich ben ik blij dat je je zorgen maakt over de veiligheid van transpersonen. Maar ik denk niet dat ik meega in het argument dat je je transstatus moet melden in een datingapp voor je eigen veiligheid, sorry.
Sorry is niet nodig. Het maakt mij ook weinig uit. Het is een persoonlijke keuze die iemand zelf moet maken, maar realiseren dat niet iedereen positief zal reageren moet wel onderdeel zijn van je risico-inschatting. Transpersonen worden wel eens vermoord.
Maar wat is je punt? Dat deze score niet kan worden beïnvloed door hormoonremmers?
VO2-max is het resultaat van een complex samenspel van biologische factoren en trainingseffecten. Het illustreert de aanzienlijke fysiologische verschillen tussen mannen en vrouwen, verschillen die niet simpelweg verdwijnen door testosteronbehandeling.
Bovendien is de exacte werking van testosteron nog niet volledig begrepen. De impact ervan verschilt per individu; een bepaalde waarde kan voor de één wijzen op een tekort, terwijl diezelfde waarde voor een ander juist optimaal is.
Toch nog een lang antwoord.