Dat is onzin. Iedereen heeft een punt, waarbij dat als dat bereikt wordt iets tegen gaat staan. Zo heb ik ook niks tegen vegetarisch eten, en ik eet zelf ook wel 's een vleesvervangend product, maar het soms agressief promoten van die levenswijze vind ik persoonlijk heel irritant. Iemand die vegetariër is en dat constant aan iedereen laat weten kan ik ook irritant vinden.
Tsja, regenbogen, kruizen, ondersteboven Nederlandse vlaggen. Daar kunnen we allemaal iets van vinden, maar waarom zou je er zo keihard tegen protesteren? Het is 'n regenboog for fucks sake. Wat het nog mooier maakt, is dat er nooit ook maar enig protest is geweest tegen de Er-is-hoop-regenboog, wat een zwaar christelijk symbool is.
Het ligt dus niet aan het symbool.
Natuurlijk ligt het niet aan het symbool. Men valt niet over het symbool, maar wat het vertegenwoordigt. Daarom is er nooit protest geweest tegen regenboogvlaggen tot ze het symbool werden van LHBTQIA+.
Marten Luther King schreef al dat hij het zwijgende midden die niks wilden veranderen erger vond dan de racistische lui. Dat zie je ook hier gebeuren.
Zoveel mensen die 0 last hebben van transgenders, maar wel tegen zijn.
Maar nogmaals, ik heb nog steeds geen definitie gezien van vrouwen en mannen. Er is er 1 geweest (@
Bananenplant) die gewezen heeft naar of je eitjes of zaadcellen maakt. Maar daarmee sluit je veel vrouwen al uit die geen eierstokken hebben. Of mannen die geen teeltballen hebben. Dus ook dat is geen sluitende definitie.
Als je ergens geen last van hebt dan slaat het ook nergens op om tegen te zijn. Daar zijn de meesten het wel mee eens denk ik. Maar dat je niet tegen bent betekent niet automatisch dat je iets accepteert. En dan heb je ook nog het verschil tussen wel of niet groepen of ideologieën accepteren, of individuen wel of niet accepteren. Ik kan prima een bepaalde gedachtegang niet accepteren (maar wel tolereren) maar een individu die die gedachtegang heeft wel. Zo ben ik niet perse pro-geloof, maar ik kon het wel goed vinden met een pastoor uit het dorp.
Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:22:
[...]
Dat is dus precies de opgedrongen houding die veel mensen stuitend vinden. Hij heeft het over acceptatie. Dat móet niet. Vrijheid van meningsuiting. Betekent natuurlijk ook niet dat hij de andere partij actief tégen moet werken.
Live and let live.
Dit inderdaad. En natuurlijk moet de wereld veilig zijn voor iedereen. Mensen die die veiligheid aantasten mogen wat mij betreft dan ook hard aangepakt worden. Het slaat nergens op anderen aan te vallen, zowel fysiek als verbaal, omdat ze anders leven dan jijzelf.
Helixes schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:46:
[...]
Je begrijpt dat acceptatie wordt opgedrongen door het eerste artikel van onze grondwet, nietwaar?
Wat is de waarde van volwaardige acceptatie trouwen precies, wanneer culturele uitingen die gepaard gaan met identiteit achterwege moet blijven? Is dat hoe acceptatie er uitziet? Het komt allemaal wat hypocriet op mij over.
Je bedoelt dat je niet mag discrimineren? Volgens mij kun je prima iets niet volledig omarmen terwijl je ook niet discrimineert. Al ben ik van mening dat er waarschijnlijk maar weinig mensen die zijn helemaal vrij zijn van discriminatie. Er zijn maar bar weinig mensen die helemaal niet discrimineren, ook al beweren ze nog zo hard dat ze het écht niet doen.
Ik heb het overigens nergens gehad over uitingen die achterwege moeten blijven. Ik had het over opdringen. Er is gewoon een grens die je over kunt gaan. Zoals gezegd ben ik niet perse pro-geloof, maar ik vind het prima dat er uitingen zijn van geloof. Het wordt een ander verhaal als men opeens steeds meer van die uitingen overal en nergens gaat plaatsen. Dan kán het gaan irriteren. Een school hoeft van mij ook niet perse overboord te gaan met regenbogen. Daarmee zeg je dat je LBHTQIA+ accepteert. Maar hoe zit het dan met alle andere stromingen? Als je daadwerkelijk niet discrimineert dan moet je ook uitingen gaan gebruiken, want waarom wel zoveel aandacht schenken aan het een en niks aan het ander?
Als school kun je ook iedereen met hetzelfde respect behandelen zónder allerlei uitingen, en met het trekken van grenzen hier en daar. En dat werkt hetzelfde in de maatschappij. Voor alles is een tijd en een plaats.
Jeetje, geef je nu minderheden de schuld van het falen van de fundamente maatschappelijke tolerantie, omdat ze om emancipatie vragen? Ik bedoel, daar zijn zeker precedenten voor, maar daar kijken we niet met een al te positief licht op terug.
[...]
En geen emancipatie, maar stratificatie.
Sorry, ik haak hier af.
Nee, ik zeg dat te hard roepen om acceptatie juist averechts kan werken. Wederzijds begrip en respect verdien je door de dialoog aan te gaan, niet door steeds harder naar elkaar te gaan schreeuwen. Het ontbreken van tolerantie ga je niet oplossen door nóg meer uitingen te plaatsen en nóg aanweziger te zijn. Maar dat is een beetje de maatschappij anno nu. Als je niet voor bent dan ben je tegen. Fuck de nuance
Hoe je uit mijn woorden overigens stratificatie kan halen is mij een raadsel. Ik wil ook gewoon een wereld waarin iedereen vrolijk en veilig door het leven kan gaan. Nergens heb ik het over het indelen van groepen in sociale lagen waarbij de ene laag meer rechten of privileges heeft dan de ander. Dat betekent in mijn ogen echter wel dat je ook bepaalde grenzen respecteert, ondanks dat je de vrijheid hebt je te uiten zoals je wilt.