corset schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:28:
[...]
Ja ok, dat is een goed punt. Ik blijf het lastig vinden, je hebt zoveel verschillende vormen van het definieren van een gender/geslacht/whatever. Er is geen goede oplossing. Ik zou elkaar veel liever als mensen behandelen. Helaas werkt de realiteit anders
Het is ook lastig! Daarom heb ik mijn definitie ook zo ontzettend breed neergezet. Ik ben me er volledig van bewust dat het niet 100% correct is, maar dat zijn alle andere definities ook niet en deze komt nog het meest in de buurt.
In de praktijk is altijd alles een stuk gecompliceerder dan je zou willen, zo is het leven nu eenmaal.
Om terug te komen op het onderwerp. Je biologie is het totaalplaatje, niet een losstaand ding, iedereen die daar op door blijft hameren heeft het fout (inclusief ik). Als alles goed gaat, dan zorgen je genen ervoor dat je in de baarmoeder, onder invloed van de juiste geslachtshormonen ontwikkeld. Standaard is iedereen vrouw, pas onder invloed van testosteron wordt je een man.
Maar ja, dat is als alles goed gaat, soms gaat het niet goed. Bijvoorbeeld iemand met XY chromosomen die ontwikkeld met oestrogeen, of die ongevoelig is voor testosteron. Zo iemand wordt gewoon als meisje geboren en kan haar hele leven doorgaan zonder er iets van te merken. Zeer zeldzaam, maar het gebeurd.
Trans personen zijn een vergelijkbare situatie. Tijdens de ontwikkeling van de hersenen, worden ze blootgesteld aan de verkeerde geslachtshormonen en ontwikkelen ze zoals die geslachtshormonen voorschrijven. Verder ontwikkeld het lichaam zich wel normaal en presto: je hebt iemand met genderdysforie.
Deze twee voorbeelden laten zien dat geslachtshormonen een stuk meer invloed hebben dan genen. Dat is ook waarom in transitie gaan en hormoontherapie krijgen werkt.
Ik zou normaal gesproken een "biologische man" beschrijven als iemand die zich
man voelt, testosteron als primair geslachtshormoon heeft en XY chromosomen heeft. Een trans vrouw in medische transitie voldoet niet meer aan die beschrijving en is biologisch dus geen man meer. In dat geval nemen de nieuwe primaire geslachtshormonen het over en na verloop van tijd vervrouwelijken ze alle lichamelijke processen. Dit is waarom praten over "biologische mannen in vrouwensport" gewoon een stropopredenering is.
Als ik het zo verwoord, dan wordt het waarschijnlijk weer uit verband getrokken, want ik zeg ook niet expliciet dat trans vrouwen wel "biologisch vrouw" zijn (zoals gisteren ook al gebeurde). Dat klopt ook want ik heb nergens beweerd dat dat het geval is. Wel dat voor 95% van de gevallen je primaire geslachtshormoon belangrijker is dan je genen. Ook dat doordat al je lichaamsprocessen veranderen, er rekening mee gehouden moet worden met medicijnen. Omdat je als trans vrouw, niet als "biologische man" reageert op die medicijnen. In de 95% van de gevallen reageert het lichaam van een trans vrouw zoals dat van een "biologische vrouw", omdat ze beide aangestuurd worden door oestrogeen.
Het punt is: een trans vrouw is geen "biologische man" en ook geen "biologische vrouw", maar komt wel het meest in de buurt van het tweede. Spieren vervrouwelijken, zuurstofopname vervrouwelijkt en zelfs botdichtheid vervrouwelijkt naar verloop van tijd. Je kunt nog stellen dat lengte een oneerlijk voordeel geeft, of een brede bouw. Maar dat komt ook binnen de natuurlijke variatie van "biologische vrouwen" voor.
Er zijn inderdaad nog niet veel onderzoeken gedaan naar trans vrouwen in sport, maar de onderzoeken die er zijn, zijn overweldigend in het voordeel van de trans vrouwen. De meeste studies die tot de conclusie kwamen dat trans vrouwen een oneerlijk voordeel hadden, begonnen al met trans vrouwen gelijk te stellen aan mannen, of ze baseren hun hele onderzoek op online enquetes (en worden dan als literatuurstudies weggezet, vandaar dat ik die bij voorbaat al afschiet).
En ja, ik heb behoorlijk getwijfeld of ik dit wel wilde posten. Want dit is nog steeds een oversimplificatie en ik ben oprecht bang dat dit weer uit verband getrokken wordt. Maar ja, het leven is nou eenmaal een stuk gecompliceerder dan ik zou willen.