[ZT] LHBTQIA+ en de Nederlandse samenleving Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 17 Laatste
Acties:
  • 54.109 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:27
Bananenplant schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:27:
Wat ik problematisch vind is dat je hier een gelijkwaardigere maatschappij conditioneel maakt op hoe mensen naar geslacht kijken en daarbij ook veronderstelt dat het een "fase" is als mensen niet het idee omarmen dat van geslacht veranderen überhaupt mogelijk is. Eigenlijk zeg je ook dat iets anders geen acceptabele uitkomst is.
Ik geloof niet dat het in de mond leggen van woorden onderdeel is van beleefd debat.

Je verplaatst ook de stelling, namelijk het doel te streven naar een gelijkwaardiger samenleving. Als je andere of betere voorstellen hebt voor een gelijkwaardiger samenleving, dan hoor ik ze graag.
Of, als je het streven naar een gelijkwaardiger samenleving wilt verwerpen, natuurlijk ook.
Dan ga je teleurgesteld worden: ik kan me aardig verplaatsen in alternatieve zienswijzen over allerlei onderwerpen, maar de notie dat je van geslacht zou kunnen veranderen krijg ik gewoon niet voorbij de safeguards in mijn hoofd. Dat heeft niets te maken met ideologie, maar met de autonomie over mijn denken. Die ga ik niet uit handen geven om maar een welgevallig standpunt te hebben, over wat dan ook.
Zowel geslacht als gender zijn een sociaal-maatschappelijk construct. De manier waarop wij kijken naar mannen en vrouwen is bepaald door de setting waarin wij zijn opgegroeid, en bestaan. Dit is niet het topic om dat voor iedere cultuur in te kleuren, maar je idee van wat mannen en vrouwen zijn, en wat ze daarom van elkaar scheiden, is zeer onwaarschijnlijk autonoom gevormd.

In die zin ben ik ook niet heel erg onder de indruk van het biologische absolutisme als inherente waarheid waar het op geslacht en gender aankomt. Ja, je kunt er voor kiezen om een biologisch absolutistische definitie te formuleren, en je daar vervolgens aan te houden. Maar de waarde daarvan is net zo beperkt als iedere andere.

Omdat geslacht en gender een sociaal construct zijn, zullen ze ook aan verandering onderhevig zijn (en zijn geweest), en kunnen zijn. Het staat ons vrij om daar actief of passief evoluerende noties van te vormen.

En ja, deze discussie reduceert noodzakelijkerwijs tot cultuur-conservatie en progressieve uitgangspunten, daar heb je op zich wel gelijk ik.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

*knip*, reactie op geknipte reactie.

[ Voor 79% gewijzigd door NMH op 10-03-2025 19:37 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Roenie schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:42:
Wat @Bananenplant zegt dus. Gelukkig mogen we in ons land anders over zaken denken en zich binnen de grenzen van de wet uiten.

Als iemand zichzelf man, vrouw of wat dan ook voelt en daarvoor een behandeling ondergaat en/of zich anders uit of kleedt dan moet die persoon dat helemaal zelf weten.

En als een ander dat simpelweg niet kan en/of wil begrijpen of steunen of het zelfs belachelijk vindt dan is dat ook ok.

De vrijheid te zijn wie je wil, hoe je je voelt en hoe je jezelf uit werkt immers twee kanten op.
Het probleem is dat veel van de mensen die het niet kunnen of willen begrijpen de vrijheid van de anderen willen beperken. Dat iemand persoonlijk iets niet wil accepteren is prima. Maar laat het daarbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:30
Roenie schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:42:
Wat @Bananenplant zegt dus. Gelukkig mogen we in ons land anders over zaken denken en zich binnen de grenzen van de wet uiten.

Als iemand zichzelf man, vrouw of wat dan ook voelt en daarvoor een behandeling ondergaat en/of zich anders uit of kleedt dan moet die persoon dat helemaal zelf weten.

En als een ander dat simpelweg niet kan en/of wil begrijpen of steunen of het zelfs belachelijk vindt dan is dat ook ok.

De vrijheid te zijn wie je wil, hoe je je voelt en hoe je jezelf uit werkt immers twee kanten op.
Het voornaamste probleem is dat hele volksstammen niet accepteren dat iemand anders is of anders vindt. Dat werkt overigens alle kanten op.

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:21

Amphiebietje

In de blubber

Helixes schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:06:

In die zin ben ik ook niet heel erg onder de indruk van het biologische absolutisme als inherente waarheid waar het op geslacht en gender aankomt. Ja, je kunt er voor kiezen om een biologisch absolutistische definitie te formuleren, en je daar vervolgens aan te houden. Maar de waarde daarvan is net zo beperkt als iedere andere.
Uit wetenschappelijk oogpunt is een biologisch absolutistische definitie ook zeer twijfelachtig te noemen, zeker als je naar fenotype kijkt. Variabiliteit bij expressie van kenmerken is inherent aan de biologie, proberen te doen alsof gen A altijd expressie B heeft is meestal gewoonweg onzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Helixes schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:06:
[...]

Ik geloof niet dat het in de mond leggen van woorden onderdeel is van beleefd debat.

Je verplaatst ook de stelling, namelijk het doel te streven naar een gelijkwaardiger samenleving. Als je andere of betere voorstellen hebt voor een gelijkwaardiger samenleving, dan hoor ik ze graag.
Of, als je het streven naar een gelijkwaardiger samenleving wilt verwerpen, natuurlijk ook.

[...]

Zowel geslacht als gender zijn een sociaal-maatschappelijk construct. De manier waarop wij kijken naar mannen en vrouwen is bepaald door de setting waarin wij zijn opgegroeid, en bestaan. Dit is niet het topic om dat voor iedere cultuur in te kleuren, maar je idee van wat mannen en vrouwen zijn, en wat ze daarom van elkaar scheiden, is zeer onwaarschijnlijk autonoom gevormd.

Omdat geslacht en gender een sociaal construct zijn, zullen ze ook aan verandering onderhevig zijn (en zijn geweest), en kunnen zijn. Het staat ons vrij om daar actief of passief evoluerende noties van te vormen.

En ja, deze discussie reduceert noodzakelijkerwijs tot cultuur-conservatie en progressieve uitgangspunten, daar heb je op zich wel gelijk ik.
Geslacht een sociaal construct... misschien veelal de verwachtingen van een specifiek geslacht en hoe dat over de tijd evolueert, maar voor de rest lijkt het me niet bepaald een sociaal construct.

Instinct is ook iets wat we nog steeds hebben en inzetten (hetzij minder dan vroeger). Dat is veelal ook gekoppeld aan geslacht en lijkt me per definitie geen sociaal construct.

Dat gender een sociaal construct is, volledig mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
[...]

Wat ik problematisch vind is dat je hier een gelijkwaardigere maatschappij conditioneel maakt op hoe mensen naar geslacht kijken en daarbij ook veronderstelt dat het een "fase" is als mensen niet het idee omarmen dat van geslacht veranderen überhaupt mogelijk is. Eigenlijk zeg je ook dat iets anders geen acceptabele uitkomst is.

Dan ga je teleurgesteld worden: ik kan me aardig verplaatsen in alternatieve zienswijzen over allerlei onderwerpen, maar de notie dat je van geslacht zou kunnen veranderen krijg ik gewoon niet voorbij de safeguards in mijn hoofd. Dat heeft niets te maken met ideologie, maar met de autonomie over mijn denken. Die ga ik niet uit handen geven om maar een welgevallig standpunt te hebben, over wat dan ook.
En die mening mag je hebben, niet iedereen zal het met je eens zijn. Maar je kan niet verwachten dat iedereen je maar met fluwelen handschoenen gaat behandelen omdat jij je eigen "safeguards" zo hebt ingesteld. En andersom geld het exact hetzelfde uiteraard. Leven en laten leven

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
Martinez- schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:01:
Geslacht een sociaal construct... misschien veelal de verwachtingen van een specifiek geslacht en hoe dat over de tijd evolueert, maar voor de rest lijkt het me niet bepaald een sociaal construct.

Instinct is ook iets wat we nog steeds hebben en inzetten (hetzij minder dan vroeger). Dat is veelal ook gekoppeld aan geslacht en lijkt me per definitie geen sociaal construct.

Dat gender een sociaal construct is, volledig mee eens.
Uiteraard heb je de duck-test bij geslacht, en - zoals we in dit topic hebben vastgesteld - is die in veel gevallen ook wel nuttig. De vraag is wat er gebeurd op de scheidslijnen. En de antwoorden daarop zijn wel degelijk sociaal-maatschappelijk bepaald.

Dat geldt ook voor het biologische. Sowieso moeten we vaststellen dat man en vrouw fenotypes zijn. En of we nu de splitsing nemen van de Wolff-Müller expressie; of de expressie die hoort bij de ontwikkeling van de secundaire geslachtskenmerken, is niet zo eenvoudig te stellen, anders dan dat het zo is om dat we het samen zo hebben afgesproken. Eerlijk gezegd denk ik dat biologen zelf daar in doorsnee een stuk agnostischer instaan dan mensen verwikkeld in een verhit debat.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
Helixes schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:19:
[...]

Uiteraard heb je de duck-test bij geslacht, en - zoals we in dit topic hebben vastgesteld - is die in veel gevallen ook wel nuttig. De vraag is wat er gebeurd op de scheidslijnen. En de antwoorden daarop zijn wel degelijk sociaal-maatschappelijk bepaald.

Dat geldt ook voor het biologische. Sowieso moeten we vaststellen dat man en vrouw fenotypes zijn. En of we nu de splitsing nemen van de Wolff-Müller expressie; of de expressie die hoort bij de ontwikkeling van de secundaire geslachtskenmerken, is niet zo eenvoudig te stellen, anders dan dat het zo is om dat we het samen zo hebben afgesproken. Eerlijk gezegd denk ik dat biologen zelf daar in doorsnee een stuk agnostischer instaan dan mensen verwikkeld in een verhit debat.
Ik denk ook dat we moeten accepteren dat definities en betekenissen wijzigen door de jaren/eeuwen heen. Waarin gender vroeger meer gelijk stond aan geslacht in de dagelijkse discussie (buiten alle medische/psychologische discussies dus) begin je meer een splitsing te krijgen van de 2.
Je kan daar keihard tegen vechten, maar je kan het ook accepteren en meegaan met de tijd.

Maar dat heeft tijd nodig. En aan de ene kant heb je mensen die willen dat alles blijft zoals het was. Want "Waarom moet het anders" en aan de andere kant heb je mensen die alles willen veranderen en het liefste vorig jaar al.

Als ik naar mezelf kijk. Ik was jaren geleden ook iemand die vol in het "Er zijn 2 genders" gedachtengoed zat. Alleen was het bij mij wegdrukken dat ik ergens mee liep. Mja, nu zie ik het anders. ALleen probeer ik het wel zo neutraal mogelijk te benaderen

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 17:03
Als iemand die het betreft: Dat moet je helemaal zelf weten. Je moet ook begrijpen dat zodra die gedachten impact gaan hebben op mijn leven, ik helemaal niets om jouw zienswijzen geef.

Wat veranderen van geslacht aangaat. Dat kan al 100 jaar en dat is gewoon een feit, of je dat nu leuk vind of niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:59

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het is ook helemaal niet zo vreemd dat je je als cis persoon helemaal niet kan voorstellen hoe het is om "van geslacht te veranderen". En je hoeft dat ook helemaal niet te begrijpen... Zolang je maar accepteert dat sommige mensen dat nodig hebben. Ben je "tegen trans"? Prima. Ga dan zelf niet in transitie. Probleem opgelost, toch?

Ik bedoel, ik begrijp helemaal niets van voetbalfanaten voor wie "hun kluppie" zowat hun hele leven is. Maar dat betekent niet dat ik mensen die wel zo fanatiek zijn niet accepteer. Een goede collega van me is een hardcore Feyenoord fan. Als ik toevallig in de periferie zie dat Feyenoord een wedstrijd gewonnen heeft en ik zie hem toevallig, dan felilciteer ik hem, omdat ik weet dat dat voor hem belangrijk is, ook al begrijp ik daar zelf niets van. Mijn vader daarentegen is een verstokte Ajacied, dus ik weet dat wanneer Ajax een wedstrijd verloren heeft, ik beter niet met iets moeilijks bij hem aankom omdat hij dat verlies aan het verwerken is. Wederom, ik begrijp er zelf niets van, maar ik accepteer wel dat het zo is en respecteer dat hij zich zo voelt.

[ Voor 16% gewijzigd door Mx. Alba op 10-03-2025 14:55 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bestla
  • Laatst online: 13:26

Bestla

Kvinne

Vliegvlug schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:34:

Daarbij is “man spelen” iets heel anders dan man zijn.
Ik zou me ook er ook niet prettig bij voelen om vrouw te spelen terwijl ik nog een mannenlichaam heb, lijkt me uiterst ongemakkelijk en iets totaal anders dan opeens in een vrouwenlichaam te zitten.

Lijkt me bij zo’n transitie ook de moeilijkste fase, de overgang van het ene naar het andere geslacht.
Ik lees hierboven over passing en kende die term niet maar kan me echt voorstellen dat dit een belangrijke zaak is voor veel transmensen.

Zou voor mij persoonlijk echt heel belangrijk zijn als ik trans zou zijn maar dat komt ook omdat ik totaal niet van in de aandacht staan houd en elke afwijking van de norm roept aandacht op. Dat gekoppeld met mijn onzekerheid en dat het me gewoon niet lukt mijn eigen tekortkomingen te accepteren zou maken dat ik daar echt heel ongelukkig van zou worden.

Heb echt bewondering en respect voor mensen die zichzelf gewoon kunnen accepteren voor hoe ze zijn en daarvoor uit durven te komen en tevreden mee zijn ook al is het niet de norm.
Ik licht dit even eruit. Ik heb het gevoel gehad mijn hele leven lang een man gespeeld te hebben in het toneelstuk "Mijn Leven". Ik heb dat ook zo uitgelegd aan mijn GGZ behandelaar.
Mijn uiterlijk was dat van een bouwvakker, maar dat was meer mijn uitvergroting van een stoere man uitbeelden.
Ik was dus geen stoere man, ik speelde een stoere man. Ik had ook echt de grootste moeite mijn vrouwelijke trekjes binnenboord te houden. Ik ging ook nooit met mijn vrouw kleding kopen, bang om interesse te tonen bij mooie jurken of zo.

Passing: Ik ben geen jong ding wat makkelijk passabel zou zijn mits begonnen is voor de pubertijd met hormonen. Nee, ik ben een vrouw van middelbare leeftijd, nu 60, maar bij het uit de kast komen 54. Ik heb direct mijn haar laten groeien en geverft van grijs naar rood (natuurlijk rood) Mijn stem is mannelijk, maar ik kan het vrouwelijk laten klinken. En daar ligt ook mijn probleem. Aan de telefoon is het altijd dag meneer, terwijl ik mijzelf altijd voorstel "met Marica". Altijd hoog eindigen en toch helpt het niet. Mensen luisteren gewoon slecht.
Uiterlijk gaat prima, ik draag alle vrouwelijke kleding en val niet op tussen het volk, ik ben iets langer dan de kleine noorse dames, maar ik ben zeker niet de langste met mijn 179cm.

In het leven hier geen vreemde blikken, ik was wel 'die nieuwe ' maar die nieuwigheid is er nu wel af. Ik word als vrouw behandeld en ik hoef geen moeite te doen met mijn stem. Dat is lekker makkelijk voor mij dan. Iedereen hier kent mij ook, dat maakt het ook makkelijker in deze kleine gemeenschap.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:28
Ik schrijf even een reactie uit het niets omdat ik geen specifieke mensen wil 'ondervragen'. Maar uiteraard heb ik aan enkele personen gedacht toen ik het schrijf. Ik ben op zoek naar wat feedback, want ik snap deze discussie niet omdat "de hele wereld" ernaast zit (wat tegelijk onwaarschijnlijk is maar toch vaak voorkomt :P) of omdat ik iets niet goed snap (idem :P :P). Dus, oprechte feedback gevraagd. Bij voorkeur op niveau van de redenering: waar zitten logische fouten, waar negeer of mis ik essentiële informatie?

Wanneer het aankomt op in transitie gaan ben ik wat twijfelachtig met mijn steun voor de persoonlijke keuze (die ik in principe heb) omdat:

a. je het nooit helemaal zeker weet of kan weten, ook (juist?) zogenaamde cis-mensen,
b. mensen nu eenmaal gevoelig zijn voor trends (bodymods zijn in meerdere subculturen gebruikelijk, daar reken ik ook zaken als genitale besnijding onder),
c. de ingreep groot en in veel gevallen niet omkeerbaar is, en zijn eigen (medische) nadelen heeft,
d. ik tot op zekere hoogte vind dat een biologie geen reflectie moet zijn van je gevoel of gedachten, want!
e. hoe iemand is geboren is iets waar we als samenleving en individu respect voor moeten hebben, ook jijzelf).

In deze discussie heb ik heel erg het gevoel dat we ons (laten) platslaan. Terminologie als cis en trans zijn voor mij al buiten de werkelijkheid zoals ik hem ken: wat als gender(extreme) doorgaat heeft me altijd gestoord, omdat ik me daar maar zeer beperkt toe reken, en ik er zo vele ken. (Traditionele) genders zijn archetypisch, maar worden door veel deelnemers in dit soort discussie voor absoluut aangenomen. Ik ervaar dat niet, ik zie dat ook niet. Ja, ik zie een klein groepje (laten we ze 'conservatieven') noemen (en vaak heb ik het gevoel dat dat ook maar is om een houding aan te nemen, zoals alle conformisme ongeacht (sub)cultuur), maar daarbuiten een enorme groep die ergens zit tussen totale desinteresse en milde irritatie omdat het soms vereist lijkt je in die binariteit te drukken (zowel man<>vrouw als cis- of trans-positief overigens).

De persoon die ik zelf ken die zich het hardste vastbijt in dat cis-archetypen-zijn-absoluten beeld is een transpersoon. Ik weet dat ik niet moet doen alsof ik iemand begrijp, maar mijn indruk is toch dat die volgens mij veel meer moeite heeft met het stereotype cis-beeld, dan haar lichaam. Die discussie lukt niet, maar ik denk dan: dat cis-mannelijke-archetype, je hebt helemaal gelijk, ik pas daar ook niet bij. Maar daarmee ben ik geen trans en geen cis, of heb ik ergens moeite mee, ik ben gewoon iemand als velen: ergens ertussen, of misschien op een nog tot nu toe onbetitelde as, en dat is prima.

Ik zie de gender en geslacht als vrij losstaand. En eigenlijk heb ik niets op met gender. Ik 'voel' me eigenlijk geen geslacht. Net zo min ik me 'mens' voel. Als ik iets moet zeggen, dan levend wezen. Ik heb een tijd geprobeerd me materie te voelen, maar dat ging zelfs mij te ver :) Maar ook weer niet helemaal, we hebben maar 1 heelal tenslotte, en soms voel ik me evenzeer deel daarvan als de sterren aan de hemel. Wat betekenen trivialiteiten die bepaalde uit de bomen afgedaalde apen zich allemaal in het hoofd gehaald hebben in vergelijking daarmee? Maargoed :P

Ik heb vrede mijn wat zich tussen mijn benen bevind, ik heb geen vrede met wat dat vervolgens zou moeten betekenen volgens, tsja, wie eigenlijk? Anderen. En het is menselijk die veel invloed te geven over wat je denkt, daar kun je niets aan doen, maar ik zou eerst daar grenzen aan stellen voor je besluit je body te modden. Ik wordt niet heel graag als gender mannelijk omschreven, ook al voel ik me ook niet vrouwelijk. Ik vind dat er niets mis is met trans zijn. En tuurlijk, als dat voor jezelf wel heel vervelend is, dan kun je transities overwegen. Maar ik heb heel sterk het gevoel dat je alleen zover komt als je (te) veel externe druk heb aan het een of ander te conformeren. Nee, je hebt gelijk, ik kan me dat niet voorstellen omdat ik niet zover sta. Misschien helpt het als ik erbij zeg dat ik plastisch chirurgie ben ondergaan, niet aan mijn primaire of secundaire geslachtskenmerken maar aangezicht. Ik sta dus wel op een plek waar de verhouding uiterlijk/biologie en psyche een onderwerp zijn waarover ik (veel) heb nagedacht, en vooral ook over heb gevoeld. Het is niet altijd gemakkelijk geweest, en al heb ik geen spijt, en was er een functionele reden voor, toch heb ik lang geworsteld over waarom dat nodig was cq gebeurde (de eerste snijpartij was ik 4 maanden, dus invloed had ik er niet op, enkel de laatste keer, maar toen was het puntje op de i). Operaties zijn echt geen pretje, en komen met hun eigen levenslange nadelen, dus doe ze niet alleen om voor anderen in een net vakje te komen, of dat nou een oud of een nieuw vakje is.

Dat conformeren, dat is volgens mij de vijand van ons allemaal. Daarom heb ik ook niets met pers. vnw's in signatures ed. Het conformeert me. Weet ik veel wat ik ben. Spreek me lekker aan zo je wil, neutraal als je twijfelt of zelf niet binair wil overkomen. Ik vind het allemaal best. Zolang ik maar geen kleur hoef te bekennen, want hoe meer ik erover denk, hoe minder ik denk dat ik die uberhaupt heb. Of wil hebben. Ik vind het mijn zaak. De wereld heeft mij te respecteren. Zoals ik elk individu respecteer zoals het is. Ik zou alleen niet willen dat je in transitie gaat omdat jezelf hebt laten wijsmaken dat het een of-of verhaal moet zijn. Hoe iemand is, is al goed tenslotte.

Als ik nog even mag afsluiten met mijn eigen ervaring: ik herken die druk om in een cis-vakje te moeten. Uiterlijk kost me dat lichamelijk geen moeite, en kwa kleding heb ik me er ook grotendeels bij neer gelegd (al ben ik wat kleurrijker gekleed dan de meeste denk ik). Maar daarmee is de identificatie er nog niet. Maar bovendien vind ik dat die er ook helemaal niet hoef te zijn. Dat ervaar ik ook als druk. Waarom moet ik eruit zien of mij gedragen als iets wat men herkent? Ik vind dat storend. Ik wil gewoon de hoop conflicten kunnen zijn die ik ben ;) En ik gun dat iedereen. Voel je niet gedwongen man te spelen, maar voel je ook niet gedwongen iets anders te spelen. Misschien niet eens jezelf. Want staat dat nu wel zo vast als je denkt? Je bent een schepsel zoals het is, en daar is niets mis mee. Eis dat anderen je respecteren, en dat je jezelf respecteert. Laten we een wereld bouwen waarin het mogelijk is geen rol aan te nemen. Pas ver daarna komen transities.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
hellum schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:10:
[...]Als iemand die het betreft: Dat moet je helemaal zelf weten. Je moet ook begrijpen dat zodra die gedachten impact gaan hebben op mijn leven, ik helemaal niets om jouw zienswijzen geef...
Toch lijkt het alsof je je juist wel iets geeft om wat anderen van dit onderwerp (en van jou) denken als ik naar de strekking van je meeste postings in deze draad kijk. En andersom is het uiteraard ook waar: dat iemand die denkt zoals @Bananenplant beschrijft, het ook niets interesseert dat jij vindt of voelt dat je vrouw bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
@Brent Op zich vind ik je verhaal helder. Op zich sta je er, denk ik, vrij bevindelijk in, hoewel desinteresse soms ook leest als twijfel? In een topic als deze laat ik dat ook graag in het midden.

Op zich is dat natuurlijk allemaal prima. Ik moet eerlijk zeggen dat ik senang ben in mijn eigen lichaam. En misschien moet je ook vaststellen dat ik er niet aan hoef te twijfelen, omdat ik me senang voel; maar dat is heel lastig te ontwarren van ongevoeligheid voor genderdysforie (als dat al een ding is).

Het doet me wel denken aan het levensverhaal van David. Dat is natuurlijk heel erg n=1, maar de casus is wel ontzettend interessant; en heeft het debat over de vorming van genderidenteit wel een beetje beslecht.

Korte samenvatting: David, die samen met zijn broer een tweeling vormden, heeft een mislukte besnijdenis gehad, waarna artsen hebben besloten tot operatieve geslachtsverandering kort na de geboorte. Hij is opgevoed als meisje, en werd - juist omdat hij een tweeling vormde - gevolgd door een bekende psycholoog. Die was er van overtuigd dat genderidenteit een product was van opvoeding, en publiceerde gretig over de maakbaarheid waargenomen in 'zijn experiment'. Echter, vanaf de leeftijd van een jaar of 9 begon David te merken dat hij zich géén meisje voelde. Sinds zijn 15e gaat hij weer als jongen/man door het leven, en heeft opnieuw een transitie doorgemaakt. Ik moet daar helaas wel aan toevoegen dat het niet goed is afgelopen met David - iets wat hij deelt met té veel trans-personen.

Zelf maken dit soort verhalen, maar ook die van andere transpersonen in mijn omgeving, en in de publiciteit, voorzichtiger in mijn oordeel. De verhalen die ik ken doen mij geloven dat, hoewel ik zelf heel ver sta van genderdysforie, dat wellicht niets zegt over al die andere mensen - die dat wel met zich meedragen.

[ Voor 4% gewijzigd door Helixes op 10-03-2025 17:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
Helixes schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:15:
@Brent Op zich vind ik je verhaal helder. Op zich sta je er, denk ik, vrij bevindelijk in, hoewel desinteresse soms ook leest als twijfel?
Ook wel misschien ja. Ik speel(de) ermee, zonder dat ik daarmee nu meer te weten ben gekomen over wat ik 'echt' ben. Ik denk gewoon dat dat niet vastligt, dat gender. Het zit natuurlijk ook tussen de oren, en is in die zin 100% plooibaar.
maar dat is heel lastig te ontwarren van ongevoeligheid voor genderdysforie (als dat al een ding is).
Genderdysforie kan volgens mij als je brein zich anders voelt dan je lichaam biologisch lijkt te zijn, en je dat verschil lastig vind. Of zelfs weg wil poetsen dmv transitie. Ik denk dan al: dat is behoorlijk cis. En wilden we niet van de normalisatie daarvan af?

Andersom: hebben we niet allemaal genderdysforie? Juist omdat dat geheel cultureel is ingevuld, en er altijd stukken cultuur zijn waar je je niet in vind? Of zelfs heel veel heel erg niet in vind? Wat maakt dit anders?
Korte samenvatting: David, die samen met zijn broer een tweeling vormden, heeft een mislukte besnijdenis gehad, waarna artsen hebben besloten tot operatieve geslachtsverandering kort na de geboorte. Hij is opgevoed als meisje, en werd - juist omdat hij een tweeling vormde - gevolgd door een bekende psycholoog. Die was er van overtuigd dat genderidenteit een product was van opvoeding, en publiceerde gretig over de maakbaarheid waargenomen in 'zijn experiment'. Echter, vanaf de leeftijd van een jaar of 9 begon David te merken dat hij zich géén meisje voelde. Sinds zijn 15e gaat hij weer als jongen/man door het leven, en heeft opnieuw een transitie doorgemaakt.
Dank voor het verhaal. Vreselijk. Wat er gesold is met die persoon. En wat mij betreft misbruik. En ook misbruik van de stelling dat gender een sociaal construct is: natuurlijk is dat geen reden om maar de reconstructie te doen die het makkelijkst is. Weet dat op dit moment in de tijd het overigens nog gangbaar was te denken dat baby's überhaupt geen gevoel hadden. Wat dat betreft zijn we snel van ver gekomen in de kennis en acceptatie van psychologie. Wetenschappelijk gezien is dit natuurlijk op geen enkele manier bewijs: naast N=1 allerhande absurde praktijken en uiteraard niets dubbelblind.

Ik zie het bovenal als argument tegen ingrijpende operaties enkel en alleen om in een vakje te passen. Functioneel moet het geen probleem vormen (in dit geval: goed kunnen urineren, niet extreem ontstekingsgevoelig zijn), daarvoor zou je de (meest minimale) operatie(s) kunnen doen. Op basis van Wikipedia had ik echter niet de indruk dat dat allemaal ernstig was, enkel afwijkend van een norm.

Uiteraard is de categorie (biologisch nonbinairen) een aparte, zeker als er al eens is ingegrepen. In hoeverre iemand zich ook dan genderdysforie ervaart: hoe zou dat biologisch kunnen zijn, als het zich enkel uit (en zou kunnen uiten) in culturele en dus externe gedragingen/eigenschappen/gewoontes?

Wat is nu een mannelijk of vrouwelijk gevoel? Ik geloof niet dat die typeringen waar (kunnen) zijn. Is dat nou niet stereotypering ten top?

[ Voor 17% gewijzigd door Brent op 10-03-2025 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-09 09:57
Ik denk dat @Brent zeker een punt heeft.

Om even vanuit mijn omgeving te spreken, ik zat bij een studenten vereneging (niet elitair, eerder tegenovergesteld) waar het opeens een hype werd om iets anders te zijn dan cis.
Dan zit je dus opeens met mensen in een ruimte waarvan er een hele hoop bi zijn (maar een enkel geslacht daten), iemand anders asexueel is (maar wel heel veel tijd met verschillende mensen besteed tijdens de horizontale tango), en iedereen uiteraard een aplausje kreeg bij de "reveal".

Kijk ik nu jaren later met wat er uiteindelijk werd doorgezet, dan is dat een fractie die ongeveer overeenkomt met het gemiddelde in Nederland.

Onderschat nooit groepsdruk, en wat dat doet met de vorming van een persoon (in dit geval studenten), en al helemaal kinderen.

Wat dus niet iemands persoonlijk ervaring wegneemt. Er waren zeker gevallen waar de uitkomst na de vormende jaren bleef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 17:13

Zeror

Ik Henk 'm!

In Texas wordt het helemaal een zooitje. Echt niet ok dit:
https://eu.usatoday.com/s...sgender-bill/82243226007/

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
LTwinter schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:09:

Onderschat nooit groepsdruk, en wat dat doet met de vorming van een persoon (in dit geval studenten), en al helemaal kinderen.
Dat is idd een ander punt: op deze leeftijden (kind, puber, young adult) ben je op je gevoeligst voor conformisme, of dat nou vanuit 'de samenleving' is of een door jou zelf gekozen subcultuur. Ik heb ook moeite met meiden die nog voor ze 18 zijn aan de fillers zitten en hun borst-/bilvergrotingen inplannen of al hebben. Of jongens die menen dat ze wasborden e.d. moeten hebben. Ook weer toevallig (of niet) ingrepen die gericht zijn op uiterlijk vertoon van een gender. Je hoort nooit eens van iemand die een hangbuik laat zetten :P (nouja, wel vreten...) We willen zo graag in vakjes passen...

Ultieme bevrijding hiervan is, lijkt mij, elke afwijking accepteren (voor zover die natuurlijk 'leefbaar is' en geen grote nadelige (medische) consequenties heeft) en eigenlijk niet meer zo zien (want wat is normaal? en waarom zou dat beter zijn dan abnormaal?). Dus ook die van je eigen lichaam. Hoe wij zijn geboren, zou dat niet per definitie goed moeten zijn?
Wat dus niet iemands persoonlijk ervaring wegneemt. Er waren zeker gevallen waar de uitkomst na de vormende jaren bleef.
Uiteindelijk mag je ook gewoon kiezen, en met de moeilijkheden van een daadwerkelijk vrije keuze zoals boven aangestipt en de impact van snijden in vlees in het achterhoofd, moet je dat dus lekker (kunnen) doen als je dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

LTwinter schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:09:
Ik denk dat @Brent zeker een punt heeft.

Om even vanuit mijn omgeving te spreken, ik zat bij een studenten vereneging (niet elitair, eerder tegenovergesteld) waar het opeens een hype werd om iets anders te zijn dan cis.
Dan zit je dus opeens met mensen in een ruimte waarvan er een hele hoop bi zijn (maar een enkel geslacht daten), iemand anders asexueel is (maar wel heel veel tijd met verschillende mensen besteed tijdens de horizontale tango), en iedereen uiteraard een aplausje kreeg bij de "reveal".
Ik denk dat dat wel verklaart waarom er nu ineens veel meer mensen 'nonbinair' zijn of op een andere manier niet-binair, niet-cis gegenderd, maar dat vind ik wel een heel andere kwestie dan transitiebehandelingen.

Je pronouns en de manier waarop je jezelf kleedt/presenteert kun je immers nog achteraf op elk moment wisselen zonder consequenties (behalve misschien verwarring, onbegrip en/of irritatie van je omgeving dan) maar een fysieke transitie is toch een stukje meer ingrijpend.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Stoney3K schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:47:
[...]
Je pronouns en de manier waarop je jezelf kleedt/presenteert kun je immers nog achteraf op elk moment wisselen zonder consequenties (behalve misschien verwarring, onbegrip en/of irritatie van je omgeving dan) maar een fysieke transitie is toch een stukje meer ingrijpend.
Precies! sociale transitie is van een heel andere orde dan medische transitie. Sociaal kun je gewoon on the spot proberen en mee experimenteren. Medisch is een proces van jaren, waar je jezelf constant moet bewijzen en en goedkeuring moet hebben van meerdere psychologen en doktoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
hellum schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:12:
[...]

Precies! sociale transitie is van een heel andere orde dan medische transitie. Sociaal kun je gewoon on the spot proberen en mee experimenteren. Medisch is een proces van jaren, waar je jezelf constant moet bewijzen en en goedkeuring moet hebben van meerdere psychologen en doktoren.
Het feit dat medische transitie langer duurt is niet alleen obstakels van zorgmedewerkers, het is ook wezenlijk ingrijpender, moeilijker en langduriger. Het is geen doorsnee bodymod; niet alle plastisch chirurgie is een boob-job. Er zijn andere niet sekse-gerelateerde aandoeningen die ook een hele stapel ingrepen vergen die ook jaren of zelfs decennia uitgesmeerd zijn omdat nu eenmaal niet in een keer kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Ah de gender rollen! Die discussie is in de jaren 70 al gestart.

Je hebt een piemel dus je moet naar Johan Derksen kijken en domme taal uitslaan over vrouwen in het cafe.
Persoonlijk identificeer ik mijzelf liever als individu dan man.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corset
emeralda schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:43:
Ah de gender rollen! Die discussie is in de jaren 70 al gestart.

Je hebt een piemel dus je moet naar Johan Derksen kijken en domme taal uitslaan over vrouwen in het cafe.
Persoonlijk identificeer ik mijzelf liever als individu dan man.
Hoewel wel wat simpel gesteld klopt dit wel. Mensen zijn mensen. Alleen merk je dat anderen er vaak een drama over maken. Het is makkelijker te klagen en te huilen dan je een keer proberen in te leven in anderen (en dat gaat allebei de kanten op in deze discussie).

Zodra we elkaar als mensen gaan behandelen zouden we een stuk verder komen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:17
Afgelopen week wees iemand me op onderstaande, in 1988 was er al een aandacht voor :)

YouTube: Volledige emancipatie - Van Kooten en De Bie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
Findail schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:42:
Afgelopen week wees iemand me op onderstaande, in 1988 was er al een aandacht voor :)

YouTube: Volledige emancipatie - Van Kooten en De Bie
haha klopt! Kooten en De Bie waren in sommige dingen hun tijd wel voor. Moet ook wel zeggen dat het iets is wat al eeuwen speelt. Als een paar voorbeelden:

Mannen in hakken wordt nu raar gevonden, terwijl ze ooit uitgevonden zijn voor mannen (de exacte bron is onduidelijk, maar de meeste bewijzen lijken hierop te wijzen)

Corsetten wordt hetzelfde over gespeculeerd.

Maar allebei worden gezien als "verwijfd" en "fout" als een man ze draagt. De visie op dit soort dingen wijzigt door de eeuwen heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Laatst online: 13:26

Bestla

Kvinne

corset schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:24:
[...]

haha klopt! Kooten en De Bie waren in sommige dingen hun tijd wel voor. Moet ook wel zeggen dat het iets is wat al eeuwen speelt. Als een paar voorbeelden:

Mannen in hakken wordt nu raar gevonden, terwijl ze ooit uitgevonden zijn voor mannen (de exacte bron is onduidelijk, maar de meeste bewijzen lijken hierop te wijzen)

Corsetten wordt hetzelfde over gespeculeerd.

Maar allebei worden gezien als "verwijfd" en "fout" als een man ze draagt. De visie op dit soort dingen wijzigt door de eeuwen heen.
@Findail Koot en Bie _/-\o_
En roze was nog niet eens zo lang geleden een mannelijke, krachtige kleur en blauw een kleur voor vrouwen.

https://www.uu.nl/nieuws/...auw-een-tere-meisjeskleur

Over sociale transitie kan ik melden dat ik al als vrouw door het leven ging twee jaar voordat ik aan de hormonen ging. Ik was dus al een jaar met mijn sociale transitie bezig voordat ik aan het einde van mijn GGZ behandeling gevraagd werd om als vrouw te gaan leven. Mijn behandelaar wist al van mijn sociale transitie, maar was aan regeltjes gebonden. Waarom eigenlijk dacht ik toen? Wat was er op tegen om mij direct aan de hormonen te laten beginnen? Na een jaar in de gewenste genderrol te hebben geleefd, en dat had ik, dan was er mij niets in weg gelegd, en waarom nu wel, die extra vertraging? Want dat was het, door regeltjes opgelegde vertraging. Mijn behandelaar gaf ook aan het zeker te weten na 3 gesprekken met mij. Ook hier, verplicht 10 gesprekken.

FtM is een verhaal apart. Die moeten ook een jaar in de gewenste genderrol gaan leven. Ik weet van de problemen die deze transmannen parten speelt. Voor te jong aangezien, zoon van, enz. waarom mogen die transmannen niet direct na het gesprekkentraject met hormonen beginnen? Dat er baardgroei optreed, waardoor ze beter in hun vel zitten. Dat is wel duidelijk uit verhalen met transmannen die ik gevoerd heb.

Die hele GGZ genderzorg kan sneller, met meer maatwerk is mijn idee. Maar ja, wie ben ik ? Ik ben al geholpen, en die wachtlijsten zijn een schande, en mensonterend lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Helemaal met @Bestla eens.

Eigenlijk zouden huisartsen gewoon hormoontherapie moeten kunnen voorschrijven. Ik bedoel, ze doen dat routinematig voor cis mensen. Menopause of manopause? Alsjeblieft, hier zijn oestrogeen-pleisters of testosterongel al naar gelang waar het lichaam tekort aan heeft. Cis kinderen die puberteitsremmers nodig hebben (wanneer ze veel te vroeg aan hun puberteit beginnen) krijgen die ook veel makkelijker dan trans mensen. Cis jongen of cis man die borstroei heeft (genaecomastia)? Hoppa, mastectomie.

Dat laatste heb ik trouwens ook nog wel een anekdote over. Ik ken een trans vrouw die in haar jeugd, toen ze nog als jongen te boek stond, een mastectomie heeft gehad vanwege ginaecomastia. Ze was toen minderjarig dus die beslissing is zo goed als buiten haar om genomen - en nu, als trans vrouw, heeft ze daar eeuwig spijt van, omdat ze nu niet terug kunnen groeien onder invloed van oestrogeen.

Als je het dan hebt over spijt die men heeft van gendergerelateerde operaties, in bijna alle gevallen gaat dat om operaties die zonder consent gedaan zijn (zoals mastectomie bij jongens, genitale "correcties" bij intersekse kinderen, de verplichte sterilisatie die tot 2014 nodig was om je geslacht te kunnen veranderen, etc.

Maar ik dwaal een beetje af. Mijn punt is, huisartsen kunnen en mogen een flink deel van de transzorg op zich nemen. De tegenwerking zit bij verzekeraars, omdat zij kennelijk nog steeds vinden dat genderbevestigende zorg voor trans mensen "electieve zorg" is en niet "medisch noodzakelijke zorg".

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
Mx. Alba schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:12:

Maar ik dwaal een beetje af. Mijn punt is, huisartsen kunnen en mogen een flink deel van de transzorg op zich nemen. De tegenwerking zit bij verzekeraars, omdat zij kennelijk nog steeds vinden dat genderbevestigende zorg voor trans mensen "electieve zorg" is en niet "medisch noodzakelijke zorg".
Dit is ook wat ik vanuit mijn huisarts hoor. Er is nog een grote weerstand tegen "laagdrempelige genderzorg". Er heerst nog steeds het beeld dat mensen spijt gaan kirjgen en dat je zomaar de winkel in kan lopen voor wat hormonen. (kan iemand me die supermarkt even doorsturen? :+ ) Terwijl de realiteit heel anders is.

En natuurlijk is het deels goed dat er controles en checks zijn. Echter als ik kijk naar mijn situatie. Dit is niet iets wat uit zichzelf is ontstaan en een "spur of the moment" is. Dit is een proces van jaren en jaren voordat ik naar de huisarts ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

corset schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:17:
[...]

Dit is ook wat ik vanuit mijn huisarts hoor. Er is nog een grote weerstand tegen "laagdrempelige genderzorg". Er heerst nog steeds het beeld dat mensen spijt gaan kirjgen en dat je zomaar de winkel in kan lopen voor wat hormonen. (kan iemand me die supermarkt even doorsturen? :+ ) Terwijl de realiteit heel anders is.

En natuurlijk is het deels goed dat er controles en checks zijn. Echter als ik kijk naar mijn situatie. Dit is niet iets wat uit zichzelf is ontstaan en een "spur of the moment" is. Dit is een proces van jaren en jaren voordat ik naar de huisarts ging.
Ik denk dat dat komt doordat de media de mensen die zeggen 'vanaf nu heb ik dit en dat nieuwe pronoun' op een hoop gooien met mensen die een medisch transitietraject volgen, en doordat er een vrij stevige toename is geweest in de eerste categorie, ze daar een bevestiging in zien van "transgenderisme".

Die hele term is om te beginnen al onzin want die impliceert een agenda wat natuurlijk compleet van de pot is gerukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 17:13

Zeror

Ik Henk 'm!

*knip* Werving niet conform de huisregels

[ Voor 82% gewijzigd door begintmeta op 06-04-2025 12:55 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:46
corset schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:17:
[...]

Let er wel op, dat dit laatste mogelijk voor jou als dusdanig geldt, maar niet voor iedereen het geval hoeft te zijn. Tegelijkertijd, wordt je als arts ook zat geconfronteerd met vrij dwingende patiënten waarbij de weg van de minste weerstand soms dan gewoonweg voorschrijven is.

Die combinatie kan tot onwenselijke zorg leiden.

Ook is het de vraag hoe zeer je deze zorg en kwalificaties om in aanmerking te komen voor hormonale therapie, goed in een protocol kunt gieten voor een huisarts om navolging op te geven. De exposure voor de individuele huisarts aan transgenders, gaat te klein zijn om expert based beslissingen te kunnen maken in deze. Het zal derhalve protocollair benaderbaar moeten kunnen zijn, wil de huisarts zelf therapie inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
psychodude schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:58:
[...]

Let er wel op, dat dit laatste mogelijk voor jou als dusdanig geldt, maar niet voor iedereen het geval hoeft te zijn. Tegelijkertijd, wordt je als arts ook zat geconfronteerd met vrij dwingende patiënten waarbij de weg van de minste weerstand soms dan gewoonweg voorschrijven is.

Die combinatie kan tot onwenselijke zorg leiden.
Dit is wel de meest voorkomende situatie (die ik bij mij werk bij Transvisie tegenkom) en meestal krijgen die mensen niet de hulp die ze nodig zijn en kiezen daardoor voor zelfmedicatie. Die situatie is nog minder gewenst.
Ook is het de vraag hoe zeer je deze zorg en kwalificaties om in aanmerking te komen voor hormonale therapie, goed in een protocol kunt gieten voor een huisarts om navolging op te geven. De exposure voor de individuele huisarts aan transgenders, gaat te klein zijn om expert based beslissingen te kunnen maken in deze. Het zal derhalve protocollair benaderbaar moeten kunnen zijn, wil de huisarts zelf therapie inzetten.
Het is voor trans vrouwen gewoon dezelfde hormoontherapie die een huisarts ook zal inzetten voor cis vrouwen in menopauze, voor trans mannen weet ik dat zo niet.

Wat protocollen aangaat, zie:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
hellum schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:22:
[...]

Dit is wel de meest voorkomende situatie (die ik bij mij werk bij Transvisie tegenkom) en meestal krijgen die mensen niet de hulp die ze nodig zijn en kiezen daardoor voor zelfmedicatie. Die situatie is nog minder gewenst.
Ik ben de eerste die het ermee eens is dat de gezondheidszorg helaas niet bepaald op ontwikkelen vooruit loopt. Dat is deels noodzaak: 'evidence-based medicine' vereist ervaring, die moet je dus opbouwen. (Over 'evidence-based' medicine en innovaties kan ik een flinke boom opzetten, een van de redenen dat ik geen onderzoeker in die hoek meer ben, maar dat is groot en breed, is misschien teveel OT nu.)

Tegelijkertijd is het fenomeen van patienten die zorgverleners onder druk zetten, zelf hun huiswerk gedaan zeggen te hebben, het beter zeggen te weten, een dienst of product komen opeisen omdat ze de zorg als winkel zien, niet exclusief aan genderzorg. Zeker niet. Dit is overal een probleem, en de oplossing is volgens mij niet klant-vraagt-en-zorg-draait. Wel dat zorgverleners (veel meer) leren diversifiëren, op een verantwoordelijke en onderbouwde manier. Maar daar zeg je nogal wat. (En dat is niet alleen in de genderzorg nodig/een goed idee.)

Dat je daarmee sommigen in de richting van zelfmedicatie/-behandeling drijft, is niet ideaal, maar is het geheel te voorkomen? Er is meer in de bodymod hoek (optionele plastisch chirurgie) die buiten de zorg om gedaan wordt. Deels prima, maar deels ook zeer zeker niet. Daar niets mee doen vind ik ook kwalijk.
Het is voor trans vrouwen gewoon dezelfde hormoontherapie die een huisarts ook zal inzetten voor cis vrouwen in menopauze, voor trans mannen weet ik dat zo niet.
Is dat een gangbare behandeling?
Dat zijn volgens mij geen protocollen? Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Brent schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:47:
[...]
Dat je daarmee sommigen in de richting van zelfmedicatie/-behandeling drijft, is niet ideaal, maar is het geheel te voorkomen? Er is meer in de bodymod hoek (optionele plastisch chirurgie) die buiten de zorg om gedaan wordt. Deels prima, maar deels ook zeer zeker niet. Daar niets mee doen vind ik ook kwalijk.
Ik vind mensen die op zoek gaan naar optionele plastische chirurgie iets van een hele andere orde dan mensen die op een random website medicijnen bestellen die onderdeel zijn van onze basiszorg. Die plastische chirurgie staat nog steeds onder toezicht van een medisch professional. Zelfmedicatie doen mensen echt helemaal op de gok.
Is dat een gangbare behandeling?
Ja, dat is de standaard behandeling voor mensen met genderdysforie.
Dat zijn volgens mij geen protocollen? Of bedoel je iets anders?
Dat zijn bijscholingscursussen voor huisartsen die nu actief zijn, om ze de juiste protocollen te leren, zodat ze de juiste afwegingen kunnen maken.

Dat was als reactie op:
Ook is het de vraag hoe zeer je deze zorg en kwalificaties om in aanmerking te komen voor hormonale therapie, goed in een protocol kunt gieten voor een huisarts om navolging op te geven.
Het antwoord is: dat kan heel goed en daarom gebeurt dat al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
hellum schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:13:
[...]

Ik vind mensen die op zoek gaan naar optionele plastische chirurgie iets van een hele andere orde dan mensen die op een random website medicijnen bestellen die onderdeel zijn van onze basiszorg. De plastische chirurgie staat nog steeds onder toezicht van een medisch professional. Zelfmedicatie doen mensen echt helemaal op de gok.
Er wordt flink gesjoemeld met bevoegdheden van bijv. botox plaatsen, wat ik hier ook mee bedoelde. Verder heb je de plastisch chirurgie vakanties, maar ook in Nederland chirurgen die in feite draaien als je vraagt. Zoals je de trainingen hebt die jij aanhaalt, heb je ze ook om jeugd een gezond zelfbeeld aan te praten, omdat er zoveel gerelateerde problematiek is tgv continue confrontatie met en mogelijkheid tot modificaties. Er zijn _veel_ geluiden dat het veel te makkelijk is zulke behandelingen te krijgen tenslotte.

Je stipt een interessant detail aan overigens: medisch toezicht. Doorgaans vatten zorgverleners zelf maar ook wet- en regelgeving psychologie daar niet onder. Dat is een essentieel gebrek, wat mij betreft.
Ja, dat is de standaard behandeling voor mensen met genderdysforie.
Ik bedoel het deel waar het standaard is voor cis-vrouwen in de overgang. Op basis van mijn eigen waarneming is dat zeker niet zo 'makkelijk' of vanzelfsprekend te krijgen. Maar dat is mijn eigen waarneming, vandaar mijn vraag.
[...]

Dat zijn bijscholingscursussen voor huisartsen die nu actief zijn, om ze de juiste protocollen te leren, zodat ze de juiste afwegingen kunnen maken.

Dat was als reactie op:

[...]

Het antwoord is: dat kan heel goed en daarom gebeurt dat al.
Maar dat is niet wat @psychodude bedoelde met protocollen, denk ik. Die hebben een zekere dwingede status, waarvan je als patient ook dingen kunt verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
hellum schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:13:

Jammer alleen dat de artsen die ik spreek allemaal klagen over het gebrek aan kwaliteit in de informatie en bijscholing. Het is allemaal gefocused op jongeren in zeer algemene situaties waardoor specifieke situaties totaal onbekend zijn.
Enkele voorbeelden:

Kallman Syndroom? Zoek het maar uit (gebrek aan hormoon aanmaking/pubertijd)
Geen jongere? Zoek het maar uit
Doorverwijzingen? Zoek het zelf maar uit
etc
etc

Het is schijnbaar vergelijkbaar met "hier is een 2 pagina folder. Veel succes"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
[...]

Ook is het de vraag hoe zeer je deze zorg en kwalificaties om in aanmerking te komen voor hormonale therapie, goed in een protocol kunt gieten voor een huisarts om navolging op te geven.
Heel simpel. Dat is niet te doen. Er zijn vaak zulke specifieke gevallen dat er altijd een mate van aanpasbaarheid moet zijn. Zie ook wat ik hierboven aangeef. Maar denk ook aan het mentale aspect;

Iemand in een streng gelovige omgeving?
Iemand die blijft pushen terwijl er zeer duidelijk is dat de persoon er niet klaar voor is (Fysiek of mentaal)?
Combinatie met bepaalde medicatie (Sertraline, Prednisone etc)
e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Brent schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:23:
[...]

Er wordt flink gesjoemeld met bevoegdheden van bijv. botox plaatsen, wat ik hier ook mee bedoelde. Verder heb je de plastisch chirurgie vakanties, maar ook in Nederland chirurgen die in feite draaien als je vraagt. Zoals je de trainingen hebt die jij aanhaalt, heb je ze ook om jeugd een gezond zelfbeeld aan te praten, omdat er zoveel gerelateerde problematiek is tgv continue confrontatie met en mogelijkheid tot modificaties. Er zijn _veel_ geluiden dat het veel te makkelijk is zulke behandelingen te krijgen tenslotte.
Ik weet niet hoe dit relevant is voor de behandeling van genderdysforie, dat is absoluut niet makkelijk te verkrijgen in Nederland.
[...]
Je stipt een interessant detail aan overigens: medisch toezicht. Doorgaans vatten zorgverleners zelf maar ook wet- en regelgeving psychologie daar niet onder. Dat is een essentieel gebrek, wat mij betreft.
Wat bedoel je hier mee?
Ik bedoel het deel waar het standaard is voor cis-vrouwen in de overgang. Op basis van mijn eigen waarneming is dat zeker niet zo 'makkelijk' of vanzelfsprekend te krijgen. Maar dat is mijn eigen waarneming, vandaar mijn vraag.
Is heel erg afhankelijk van de arts en de situatie, zoals met alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
hellum schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:40:
[...]

Ik weet niet hoe dit relevant is voor de behandeling van genderdysforie, dat is absoluut niet makkelijk te verkrijgen in Nederland.
Best relevant omdat er vrij veel ongure mensen en bedrijven makkelijk misbruik kunnen maken van de situatie. "wilt u FFS, geen lange wachttijden? Meld u nu aan!!" etc etc

Dit wordt op andere plekken al gedaan, het is een kwestie van tijd voordat dit ook naar Nederland komt. En ze er mee weg blijven komen omdat er nauwelijks controle is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
corset schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:25:
[...]

Jammer alleen dat de artsen die ik spreek allemaal klagen over het gebrek aan kwaliteit in de informatie en bijscholing. Het is allemaal gefocused op jongeren in zeer algemene situaties waardoor specifieke situaties totaal onbekend zijn.
Enkele voorbeelden:

Kallman Syndroom? Zoek het maar uit (gebrek aan hormoon aanmaking/pubertijd)
Geen jongere? Zoek het maar uit
Doorverwijzingen? Zoek het zelf maar uit
etc
etc

Het is schijnbaar vergelijkbaar met "hier is een 2 pagina folder. Veel succes"
Van de 5 cursussen die ik linkte, zijn 3 specifiek gericht op volwassenen. Wat zaken als kallman syndroom aangaat, in zulke gevallen zal de huisarts een patient door moeten verwijzen omdat de situatie te lastig is. Dat is niet anders dan de manier waarop het in andere situaties gaat. Dat zou de huisarts niet hoeven weerhouden om de "standaard" gevallen te behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
corset schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:44:
[...]

Best relevant omdat er vrij veel ongure mensen en bedrijven makkelijk misbruik kunnen maken van de situatie. "wilt u FFS, geen lange wachttijden? Meld u nu aan!!" etc etc

Dit wordt op andere plekken al gedaan, het is een kwestie van tijd voordat dit ook naar Nederland komt. En ze er mee weg blijven komen omdat er nauwelijks controle is
En wat heeft dat te maken met huisartsen die wel of geen hormoontherapie zouden moeten kunnen voorschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
hellum schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:45:
[...]

Van de 5 cursussen die ik linkte, zijn 3 specifiek gericht op volwassenen. Wat zaken als kallman syndroom aangaat, in zulke gevallen zal de huisarts een patient door moeten verwijzen omdat de situatie te lastig is. Dat is niet anders dan de manier waarop het in andere situaties gaat. Dat zou de huisarts niet hoeven weerhouden om de "standaard" gevallen te behandelen.
Niemand heeft het over weerhouden, en is ook totaal irrelevant. Aangezien we hier geen van allen artsen zijn kunnen we ook geen waarde oordeel geven over de links (en/of de betrouwbaarheid van de informatie in de links). Ik ga uit wat ik hoor aan informatie door met artsen te praten. En het is rampzalig gesteld.

Echter is dat geen gender probleem. Dat is een gezondheidszorg algemeen probleem, "nieuwe" ontwikkelingen lopen vaak achter op de informatie waardoor het zeer lastig is om goed in te grijpen wanneer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
corset schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:47:
Niemand heeft het over weerhouden, en is ook totaal irrelevant. Aangezien we hier geen van allen artsen zijn kunnen we ook geen waarde oordeel geven over de links (en/of de betrouwbaarheid van de informatie in de links). Ik ga uit wat ik hoor aan informatie door met artsen te praten. En het is rampzalig gesteld.
Deze links komen rechtstreeks bij huisartsenzorgvoortransgender.nl vandaan, een initatief opgezet door Transvisie (toonaangevend patientenorganisatie in Nederland), een NHG-expertgroep en de huisartsenadviesgroep geestelijke gezondheidszorg (psyHag).

Ik kan misschien de bijscholingscursussen zelf niet beoordelen, maar wel de organisaties die er achter zitten en er achter staan. Op basis daarvan kan ik concluderen dat ze wel van goede kwaliteit moeten zijn.

Edit: Dit is nog wel vrij nieuw (eind 2024), misschien dat je huisarts het nog niet gezien heeft?

[ Voor 5% gewijzigd door hellum op 07-04-2025 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
hellum schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:47:
[...]

En wat heeft dat te maken met huisartsen die wel of geen hormoontherapie zouden moeten kunnen voorschrijven?
Laat maar :) je wil het niet begrijpen. Er zijn genoeg manieren op dit moment om op ongezonde manieren aan hormonen te komen. En daar wordt dankbaar misbruik van gemaakt. Dat jij, ik, koos van de slager etc andere ervaringen hebben is heel leuk maar uiteindelijk niet relevant. Er is een vrij actief wereldje van "illegale" hormoon handel.

En daar wordt niks tegen gedaan want jongeren worden (voornamelijk op discord) aardig aangepraat om het op die manier te doen. En deels begrijp ik het met de huidige wachtlijsten. Aan de andere kant, zo krijg je wel weer een groep personen die uiteindelijk met allemaal klachten bij de huisarts zitten en dan niet durven te vertellen wat ze hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

corset schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:44:

Weet je hoe je dat soort louche praktijken voorkomt? Door te zorgen dat de basiszorg in orde is zodat mensen zich niet gedwongen voelen om gebruik te maken van dat soort louche praktijken.

Er zijn best veel Nederlandse trans mensen die voor bepaalde behandelingen naar Duitsland, België of Thailand gaan. Waarom? Omdat de Nederlanse transzorg compleet is vastgelopen. Al jarenlang worden de wettelijke Treeknormen grof overschreden en in plaats van dat er wordt gewerkt om dat te verbeteren, wordt het alleen maar erger en erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Mx. Alba schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:57:
[...]

Weet je hoe je dat soort louche praktijken voorkomt? Door te zorgen dat de basiszorg in orde is zodat mensen zich niet gedwongen voelen om gebruik te maken van dat soort louche praktijken.

Er zijn best veel Nederlandse trans mensen die voor bepaalde behandelingen naar Duitsland, België of Thailand gaan. Waarom? Omdat de Nederlanse transzorg compleet is vastgelopen. Al jarenlang worden de wettelijke Treeknormen grof overschreden en in plaats van dat er wordt gewerkt om dat te verbeteren, wordt het alleen maar erger en erger.
100% mee eens, maar helaas gaat dat niet veranderen. Of je er nu een rechts kabinet neerzet of links. Het zal een teringzooi blijven. Want hey, zorgen dat je competente gezondheidszorg hebt (en nogmaals. Dit is vele malen breder dan genderzorg) is minder belangrijk dan ruzie maken over kleine dingetjes :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellum
corset schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:55:
[...]

Laat maar :) je wil het niet begrijpen. Er zijn genoeg manieren op dit moment om op ongezonde manieren aan hormonen te komen. En daar wordt dankbaar misbruik van gemaakt. Dat jij, ik, koos van de slager etc andere ervaringen hebben is heel leuk maar uiteindelijk niet relevant. Er is een vrij actief wereldje van "illegale" hormoon handel.

En daar wordt niks tegen gedaan want jongeren worden (voornamelijk op discord) aardig aangepraat om het op die manier te doen. En deels begrijp ik het met de huidige wachtlijsten. Aan de andere kant, zo krijg je wel weer een groep personen die uiteindelijk met allemaal klachten bij de huisarts zitten en dan niet durven te vertellen wat ze hebben gedaan.
Ja en precies dat is de reden dat mensen zoals ik willen dat huisartsen dit deels overnemen. De enige manier om dit te stoppen is zorgen dat mensen het op legale wijze kunnen verkrijgen. Er is op dit moment geen alternatief voor zelfmedicatie en er zijn genoeg mensen die echt niet 3 tot 4 jaar langer kunnen wachten.

Hoe zou jij omgaan met iemand die het echt niet meer trekt? Zou je diegene vertellen dat zelfmedicatie bestaat, of zeggen dat je niet kunt helpen en degene het maar moet uitzoeken? (Dit dilemma sta ik regelmatig voor, officieel mag ik namelijk niet over zelfmedicatie praten van Transvisie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
hellum schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:01:
[...]

Ja en precies dat is de reden dat mensen zoals ik willen dat huisartsen dit deels overnemen. De enige manier om dit te stoppen is zorgen dat mensen het op legale wijze kunnen verkrijgen. Er is op dit moment geen alternatief voor zelfmedicatie en er zijn genoeg mensen die echt niet 3 tot 4 jaar langer kunnen wachten.

Hoe zou jij omgaan met iemand die het echt niet meer trekt? Zou je diegene vertellen dat zelfmedicatie bestaat, of zeggen dat je niet kunt helpen en degene het maar moet uitzoeken? (Dit dilemma sta ik regelmatig voor, officieel mag ik namelijk niet over zelfmedicatie praten van Transvisie).
Goed, hoe ga jij dan alle werkdruk die al op de artsen ligt oplossen? Hoe ga jij alle wachtlijsten oplossen? Aangezien het blijkbaar allemaal zo simpel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
corset schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:01:
[...]
100% mee eens, maar helaas gaat dat niet veranderen. Of je er nu een rechts kabinet neerzet of links. Het zal een teringzooi blijven. Want hey, zorgen dat je competente gezondheidszorg hebt (en nogmaals. Dit is vele malen breder dan genderzorg) is minder belangrijk dan ruzie maken over kleine dingetjes :+
Klopt, maar wat we wel kunnen doen is zorgen dat huisartsen het kunnen overnemen door ze nascholing te bieden. Het is niet de perfecte oplossing, maar het is wel een haalbare oplossing. Dit zorg er ook voor de er wat druk wegvalt bij de GGZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

corset schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:03:
[...]

Goed, hoe ga jij dan alle werkdruk die al op de artsen ligt oplossen? Hoe ga jij alle wachtlijsten oplossen? Aangezien het blijkbaar allemaal zo simpel is.
Ik denk niet dat 1% van de bevolking die 1x per half jaar een extra huisartsenbezoek nodig heeft om hun hormoonbehandeling te volgen enorme druk op de huisartsenzorg gaat leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
corset schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:03:
[...]

Of mensen nou komen voor extreme depressie, of voor een hormoonbehandeling. Ik denk niet dat de druk op huisartsen nu zoveel meer wordt, sterker nog het zal eerder afnemen.

Want dat is wat er nu in de meeste gevallen gebeurt. Genderdysforie proberen te behandelen als depressie. Dat werkte niet en daardoor komen ze maar terug bij de huisarts. Als de huisarts hormoontherapie zou voorschrijven, dan zou die oorzaak kunnen aanpakken en daarmee zelfs zijn werkdruk kunnen verlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Mx. Alba schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:05:
[...]

Ik denk niet dat 1% van de bevolking die 1x per half jaar een extra huisartsenbezoek nodig heeft om hun hormoonbehandeling te volgen enorme druk op de huisartsenzorg gaat leggen...
Gelukkig is het probleem in de zorg maar alleen gender toch? En zijn er voor de rest totaal geen probleem.

Nogmaals, deze hele discussie is een stuk breder dan het minieme stukje genderzorg. Er is een tekort aan gezondheidszorg in Nederland. Zo simpel is het. En dat los je niet magisch even op door te klagen dat 1 groep het het meest zware heeft. Want wat maakt 1 groep belangrijker dan een ander? Totaal niks.
Ik heb familieleden gehad die keer op keer te horen kregen "sorry kan geen medicatie voorschrijven want de contracten zijn niet rond" etc.

We kunnen wel met ze allen een soort Karen niveau "Ja maar ikkuh ben de belangrijkste en hunnie wachten maar'. Gelukkig werkt het niet zo. Dit zal op een stuk breder vlak aangepakt moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het probleem is inderdaad veel breder dan alleen genderzorg.

Maar noem mij een ander zorgtraject in Nederland waar het niet vreemd is om 4 à 5 jaar te moeten wachten voor je aan de beurt bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Als we alleen naar gender kijken (wat gigantisch inaccuraat is voor een oplossing. Maar aangezien daar de focus ligt) dan heb je op dit moment 2 opties:

1.) "Officieel" traject via ziekenhuizen. Wachttijden van >1 jaar
2.) Locaties als Psytrans. Wachttijden van 4-5 maanden met als nadeel dat je de kosten moet voorschieten en daarna declareren bij de verzekering als je een correcte verzekeringsvorm hebt.

Helaas is dit ook deels te wijten aan het feit dat er gekozen is dat alleen een X aantal ziekenhuizen/instellingen deze behandelingen mogen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
corset schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:10:
[...]

Gelukkig is het probleem in de zorg maar alleen gender toch? En zijn er voor de rest totaal geen probleem.
Dat wordt toch nergens beweert? Alleen dat de huisarts kan helpen in dit specifieke geval en dat dat een valide methode is om de druk op de GGZ en de huisarts zelf te verlichten.
Nogmaals, deze hele discussie is een stuk breder dan het minieme stukje genderzorg. Er is een tekort aan gezondheidszorg in Nederland. Zo simpel is het. En dat los je niet magisch even op door te klagen dat 1 groep het het meest zware heeft. Want wat maakt 1 groep belangrijker dan een ander? Totaal niks.
Ik heb familieleden gehad die keer op keer te horen kregen "sorry kan geen medicatie voorschrijven want de contracten zijn niet rond" etc.
Volgens mij is er ook niemand die dat doet. Sommige mensen kunnen echter, echt geen jaren wachten en daar moet een oplossing voor komen. Zelfmedicatie is geen duurzame oplossingn, huisartsen die bijspringen is wel een duurzame en haalbare oplossing.
We kunnen wel met ze allen een soort Karen niveau "Ja maar ikkuh ben de belangrijkste en hunnie wachten maar'. Gelukkig werkt het niet zo. Dit zal op een stuk breder vlak aangepakt moeten worden.
We kunnen nu eenmaal niet alle problemen in 1 keer oplossen en dat moet je ook niet willen. We hebben nu een schrijnend probleem in de genderzorg met wachtlijsten van 4 tot 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
hellum schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:40:
[...]

Wat ik ermee bedoel is dat dat deels met opzet is, en absoluut niet specifiek voor genderdysforie.
[...]

Wat bedoel je hier mee?
Ik weet in hoeverre je bekend bent met begrippen als medicalisering, maar ik bedoel ermee dat in genderzorg, en veel andere zorg, een behandeling veel integraler zou moeten zijn. Het is niet alleen mechanisch-biologisch. De neiging geestelijke gezondheidszorg eruit te houden zie je terug in de bezuinigingen daarop en ook de houding nog steeds van velen dat dat geen serieuze problemen zouden zijn, of geen onderdeel van lichamelijke klachten.

Dat is het natuurlijk wel. Hier en op veel andere plaatsen.
[...]

Is heel erg afhankelijk van de arts en de situatie, zoals met alles.
Volgens mij zei je dat dit makkelijk 'verkrijgbaar' is, dat is dan dus niet zo. Niet dat dat per se een voorbeeld moet zijn, maar misschien juist een teken dat ook cisgenderzorg nog lang niet is waar het zijn moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Mx. Alba schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:11:
Het probleem is inderdaad veel breder dan alleen genderzorg.

Maar noem mij een ander zorgtraject in Nederland waar het niet vreemd is om 4 à 5 jaar te moeten wachten voor je aan de beurt bent?
Uit eigen ervaring:

Genetisch onderzoek ivm hersen afwijkingen, verwachte wachttijd? 3 jaar

Zullen we dan even naar Radboud kijken? Even hun wacht tijd informatie erbij pakken:

https://www.amsterdamumc....rdysforie/wachttijden.htm

Aangezien we graag met feiten werken hou ik deze even aan:

Kinderen eerste consult: 2-3 maanden
Volwassenen eerste consult: 3 maanden
Kinderen Start diagnostiek: 2 maanden
Volwassenen Start diagnostiek: 9 maanden
Hormoonbehandeling: 1 maand
Chirurgie: 6-20 maanden afhangend van de operatie

Groningen:

https://www.umcg.nl/w/wachttijden-genderteam

840 dagen tot intake (ze plannen nu in Jul/Augustus 2022)

Psytrans:

https://psytrans.nl/

Afhangend van de aanmeldstop
Ongeveer 14 weken

Bij geen van bovenstaande instellingen kom ik 6 jaar tegen. Mocht dit het geval zijn, dan zie ik graag vanuit de instellingen zelf informatie waar dit uit blijkt. En nee "Ja maar je moet de hele behandeling optellen" is geen antwoord. Met die logica zit mijn moeder al >10 jaar op een wachtlijst ivm long problemen.

Laat ik wel duidelijk stellen dat 840 dagen idioot lang is. Maar dat dit 100% verklaarbaar is omdat iedereen het tijdenlang hip en cool vond om naar Groningen te gaan voor behandelingen en daarna geschokt waren als iedereen daar naartoe gaat het druk wordt..

[ Voor 8% gewijzigd door corset op 07-04-2025 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Brent schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:17:
Volgens mij zei je dat dit makkelijk 'verkrijgbaar' is, dat is dan dus niet zo. Niet dat dat per se een voorbeeld moet zijn, maar misschien juist een teken dat ook cisgenderzorg nog lang niet is waar het zijn moet.
Dat moet je relatief zien.

- Een Cis vrouw in menopauze moet een paar gesprekken hebben met haar huisarts en haar klachten uitleggen en dan krijgt ze hormoontherapie om de symptomen van menopauze te verlichten. In het ergste geval moet ze nog eens met een gynaecoloog praten

- Een trans vrouw moet eerst 4 jaar wachten, dan een half jaar tot een jaar bewijzen dat ze daadwerkelijk een trans vrouw is aan minimaal een psychiater en een psycholoog, dan mag ze wachten op een plekje bij een endocrinoloog en dan mag ze aan exact dezelfde medicatie beginnen.

Je moet toegeven dat de eerste toch een stuk makkelijker is dan de tweede.

[ Voor 4% gewijzigd door hellum op 07-04-2025 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
hellum schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:22:
[...]

- Een Cis vrouw in menopauze moet een paar gesprekken hebben met haar huisarts en haar klachten uitleggen en dan krijgt ze hormoontherapie om de symptomen van menopauze te verlichten. In het ergste geval moet ze nog eens met een gynaecoloog praten
GIgantisch incorrect in veel gevallen. Maar goed. In mijn omgeving is het proces:

1.) Naar huisarts
2.) Naar gynaecoloog
3.) Naar endocrinoloog
4.) Bewijzen dat ze toch heel veel last heeft
5.) Meerdere onderzoeken
6.) Goh we weten het niet zeker, heb je wel echt last?
7.) Ja als het zo erg is, dan toch maar medicatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
corset schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:25:
[...]

GIgantisch incorrect in veel gevallen. Maar goed. In mijn omgeving is het proces:

1.) Naar huisarts
2.) Naar gynaecoloog
3.) Naar endocrinoloog
4.) Bewijzen dat ze toch heel veel last heeft
5.) Meerdere onderzoeken
6.) Goh we weten het niet zeker, heb je wel echt last?
7.) Ja als het zo erg is, dan toch maar medicatie
En zelfs in dat geval is het nog een stuk eenvoudiger en sneller dan hormoonbehandeling voor een trans vrouw. Terwijl de medicatie en de risico's hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
corset schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:21:
[...]

Zullen we dan even naar Radboud kijken? Even hun wacht tijd informatie erbij pakken:

https://www.amsterdamumc....rdysforie/wachttijden.htm

Aangezien we graag met feiten werken hou ik deze even aan:

Kinderen eerste consult: 2-3 maanden
Volwassenen eerste consult: 3 maanden
Kinderen Start diagnostiek: 2 maanden
Volwassenen Start diagnostiek: 9 maanden
Hormoonbehandeling: 1 maand
Chirurgie: 6-20 maanden afhangend van de operatie
Zie https://www.radboudumc.nl...jongvolwassenen/wachttijd
In het Radboudumc is er een wachtlijst voor transgenderzorg voor volwassenen. Iedereen die verwezen wordt, komt in volgorde van aanmelding op onze wachtlijst te staan.
Op dit moment roepen we mensen op voor een intake die zich in januari 2022 hebben aangemeld.
Die mensen hebben dus 3 jaar en 3 maanden moeten wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Dan hebben we het dus over 3-3.5 jaar. Alsnog ruim minder dan de 6 jaar waar hier keer op keer mee geschermd wordt. Is dat alsnog veels te lang? 100% zeker. Maar laten we wel proberen bij feiten te blijven ipv uit emotie maar getallen te roepen

En wil je een ander meerjarig project? probeer maar goedkeuring voor een astma behandeling in Davos te krijgen. 4-5 jaar is vrij normaal

[ Voor 12% gewijzigd door corset op 07-04-2025 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
corset schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:33:
[...]

Dan hebben we het dus over 3-3.5 jaar. Alsnog ruim minder dan de 6 jaar waar hier keer op keer mee geschermd wordt. Is dat alsnog veels te lang? 100% zeker. Maar laten we wel proberen bij feiten te blijven ipv uit emotie maar getallen te roepen
En sindsdien zijn de wachtlijsten toegenomen, mensen die er nu op komen moeten dus langer wachten. Zover ligt dat dus niet van de waarheid af.

Even weer terug naar de discussie. Ik weet ook niet echt wat dat uitmaakt. Ik kan me genoeg gesprekken herinneren met mensen voor wie het niet uitmaakt of ze nu 3 of 6 jaar moeten wachten. Het gaat gewoon niet meer. Voor die mensen moet een oplossing worden gezocht en die bestaat nu niet, behalve zelfmedicatie. Dat gat zou een huisarts prima in kunnen springen met een klein beetje bijscholing.

[ Voor 32% gewijzigd door hellum op 07-04-2025 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

En wil je een ander meerjarig project? probeer maar goedkeuring voor een astma behandeling in Davos te krijgen. 4-5 jaar is vrij normaal
Het probleem is dat "wachttijd" heel erg afhangt van hoe je die definieert.

Laten we het definiëren als de tijd van aanmelding tot start behandeling. Wat is aangegeven is dat dus nu mensen worden opgeroepen die zich in januari 2022 hebben aangemeld, dus dat is 3-3.5 jaar vanaf aanmelding tot oproep. Vervolgens kan het nog een half jaar duren tot je diagnosetraject daadwerkelijk start, en dat diagnosetraject kan een jaar duren en daarna kan je voor de start van je behandeling bij de endocrinoloog en/of chirurg ook nog tegen een wachttijd van een half jaar aanlopen. In totaal was de wachttijd dus in januari 2022 5-6 jaar.

Als je het hebt over de wachttijd voor mensen die zich nu aanmelden, die zal zeker minstens 6 jaar gaan zijn want er komen elk jaar veel meer mensen bij op de wachtlijst dan eraf gehaald worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellum
Een ander langdurig traject tegenwoordig is dat voor ADHD. De wachtlijsten daarvoor duren ook jaren. Daarom heeft mijn huisarts een cursus gevolgd waardoor hij zelfde diagnose kan stellen en medicatie kan voorschrijven als de nodig is.

Waarom zou dit wel voor ADHD kunnen, maar niet voor genderdysforie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
hellum schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:22:
[...]

- Een trans vrouw moet eerst 4 jaar wachten, dan een half jaar tot een jaar bewijzen dat ze daadwerkelijk een trans vrouw is aan minimaal een psychiater en een psycholoog, dan mag ze wachten op een plekje bij een endocrinoloog en dan mag ze aan exact dezelfde medicatie beginnen.

Je moet toegeven dat de eerste toch een stuk makkelijker is dan de tweede.
Mijn N=2 is dat cisvrouwen ook gewoon een hard-no krijgen, als ze al een aanbod van de therapie krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Brent schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:43:
[...]

Mijn N=2 is dat cisvrouwen ook gewoon een hard-no krijgen, als ze al een aanbod van de therapie krijgen.
Dan neem ik aan dat er sprake was van risicofactoren? Zie de NHG richtlijnen: https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/de-overgang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
hellum schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:45:
[...]

Dan neem ik aan dat er sprake was van risicofactoren? Zie de NHG richtlijnen: https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/de-overgang
Een richtlijn uit 2022 onderstreept de stelling: dit soort zorg is in volle ontwikkeling. Die N=1 is van voor die tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
Brent schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:49:
[...]

Een richtlijn uit 2022 onderstreept de stelling: dit soort zorg is in volle ontwikkeling. Die N=1 is van voor die tijd.
Vergeet het maar. Je zal niet horen "shit dat is ook kut". Het enige wat het zal worden is "Ja maar wij!!" etc

Er wordt gevraagd naar andere plekken waar het kut geregeld is, maar elk voorbeeld wordt van tafel geveegd want <insert reason X here>.

Gezondheidszorg in NL in de meest brede zin van het woord moet beter. Echter moeten we ook accepteren dat wij het verdomd goed doen in vergelijking met veel andere landen. Dus het is niet alleen maar "Het is zo kut, het is zo zwaar en we zijn zo zielig".

En dat ga je niet oplossen door 1 groepje te pakken "jullie schreeuwen het hardst dus jullie krijgen de aandacht". Nee dat krijg je door een stuk bredere oplossing. Kijk naar:

Bijscholen van artsen (en dan meer dan alleen de huisarts)
Hoe krijgen we meer mensen in het vak van Psycholoog/Arts/Psychiater
Hoe kunnen we zorgen dat werk efficienter wordt gedaan zonder dat het ten koste gaat van werk plezier, veiligheid e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
hellum schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:43:
[...]

Een ander langdurig traject tegenwoordig is dat voor ADHD. De wachtlijsten daarvoor duren ook jaren. Daarom heeft mijn huisarts een cursus gevolgd waardoor hij zelfde diagnose kan stellen en medicatie kan voorschrijven als de nodig is.

Waarom zou dit wel voor ADHD kunnen, maar niet voor genderdysforie?
En waarom reageer je niet gewoon op voorbeelden waar het ook kut geregeld is ipv "Ja maar wij" te roepen elke keer? Nogmaals gezondheidszorg in NL is kut, maar dat is niet alleen 1 probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
corset schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:54:
[...]

En waarom reageer je niet gewoon op voorbeelden waar het ook kut geregeld is ipv "Ja maar wij" te roepen elke keer? Nogmaals gezondheidszorg in NL is kut, maar dat is niet alleen 1 probleem
Omdat astma in eerste instantie ook gewoon behandeld wordt door de huisarts. Pas als die er niet uitkomt stuurt die je door naar een specialist. Dan pas loop je tegen wachttijden aan. Dit is precies wat we ook voorstellen voor genderdysforie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
corset schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:53:
Vergeet het maar. Je zal niet horen "shit dat is ook kut". Het enige wat het zal worden is "Ja maar wij!!" etc
Shit! Dat is ook kut.
Er wordt gevraagd naar andere plekken waar het kut geregeld is, maar elk voorbeeld wordt van tafel geveegd want <insert reason X here>.
Wat is er mis met <reason X>? Waarom is <reason X> niet valide?
Gezondheidszorg in NL in de meest brede zin van het woord moet beter. Echter moeten we ook accepteren dat wij het verdomd goed doen in vergelijking met veel andere landen. Dus het is niet alleen maar "Het is zo kut, het is zo zwaar en we zijn zo zielig".

En dat ga je niet oplossen door 1 groepje te pakken "jullie schreeuwen het hardst dus jullie krijgen de aandacht". Nee dat krijg je door een stuk bredere oplossing. Kijk naar:
Deze redenatie is van hetzelfde niveau als mijn moeder die vroeger riep "Eet je bord leeg, kindertjes in Afrika hebben honger".

We zien hier een probleem (zelfmedicatie door te lange wachtrijen) en een werkbare oplossing (huisartsen bijscholen). Waarom maak je daar zo'n enorm issue van? Het gebeurt ook voor andere situaties zoals ADHD en depressies. Waarom zou dat niet voor genderdysforie kunnen? (Note; het gebeurt al)
Bijscholen van artsen (en dan meer dan alleen de huisarts)
Hoe krijgen we meer mensen in het vak van Psycholoog/Arts/Psychiater
Hoe kunnen we zorgen dat werk efficienter wordt gedaan zonder dat het ten koste gaat van werk plezier, veiligheid e.d.
Dit zijn allemaal oplossingen voor de lange termijn. Daar hebben mensen die nu hulp nodig zijn niets aan. Waarom zou je dit niet gewoon samen met een korte termijn oplossing kunnen doen?

Edit: @corset Kun je gewoon rustig uitleggen waarom een huisarts geen hormoonbehandeling aan trans personen zou kunnen voorschrijven? Tenminste, als ik je standpunt goed begrijp. Dat is namelijk ons (mij, Transvisie, etc.) hele voorstel. Dat in schrijnende situaties de huisarts gewoon hormoontherapie kan inzetten, om de druk op de genderzorg en de huisarts zelf wat te verlichten. Tot nu toe lijkt je redenatie te berusten op het feit dat andere behandelingen ook lange wachttijden hebben en dat de behandeling in randgevallen lastig kan zijn. Als ik je standpunt niet goed begrijp, wat is het dan?

[ Voor 12% gewijzigd door hellum op 07-04-2025 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Wat je ook niet uit het oog moet verliezen is dat een aanzienlijk deel van de trans mensen die hun toegang tot adequate zorg geblokkeerd zien pogingen zullen doen om zichzelf dan maar van hun lijden te verlossen. Transzorg is letterlijk levensreddende zorg. Hoe langer de wachtljist is, hoe meer slachtoffers er vallen.

Stel dat iemand een hartafwijking heeft waarbij een aanzienlijke kans bestaat dat de patiënt op een willekeurig moment plotseling zal sterven, terwijl dat risico met de juiste behandeling zo goed als volledig weg te nemen is, denk je dat men het dan normaal zou vinden om die persoon eerst vier jaar te laten wachten, en dan een jaar lang door hoepels te laten springen om te bewijzen dat hen die behandeling verdient?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
hellum schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:07:
[...]

Dit zijn allemaal oplossingen voor de lange termijn. Daar hebben mensen die nu hulp nodig zijn niets aan. Waarom zou je dit niet gewoon samen met een korte termijn oplossing kunnen doen?
Enkele nadelen van de brandblus-aanpak zijn: 1. best-gebekte klager wordt eerst geholpen, 2. we gaan overhaaste en ondoordachte 'protocollen' toepassen waar weten voor een bepaald percentage spijt te gaan krijgen, 3. nog meer pleisters plakken en we op termijn met een nog grotere warboel en willekeur komen te zitten, 4. we bovendien volgens mij handen tekort komen, want er zijn meer groepen die vinden dat hun probleem eerst moet.

We staan hier al omdat we te weinig vooruit keken, teveel bezuinigden en we vaak op een verkeerde manier ruimte geven aan individuele benadering.

Het is onbevredigend, dat snap ik. Maar dat is het ook voor veel andere soorten patientengroepen (waar cisvrouwenzorg niet de kleinste is).

Die N=1 was inderdaad van de strekking: ga weg met je non-klacht. Oudere arts, wellicht overvraagd, patient die niet het type is door te zagen. En zo kan ik nog een lijstje persoonlijke N=2's afdraaien. Wanneer men zegt dat alles behalve transzorg 'makkelijk' is, dan vind ik dat oneerlijk en onjuist. In deze draad moet het natuurlijk over LHBTQIA+ en LHBTQIA+-zorg gaan, en het is absoluut zo dat dat beter kan en moet, dus wil ik niet verder afleiden daarvan, maar doen alsof de rest altijd al pico-bello geregeld was is ook helemaal niet zo.
Mx. Alba schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:25:
Stel dat iemand een hartafwijking heeft waarbij een aanzienlijke kans bestaat dat de patiënt op een willekeurig moment plotseling zal sterven, terwijl dat risico met de juiste behandeling zo goed als volledig weg te nemen is, denk je dat men het dan normaal zou vinden om die persoon eerst vier jaar te laten wachten, en dan een jaar lang door hoepels te laten springen om te bewijzen dat hen die behandeling verdient?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Brent schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:40:
[...]

Enkele nadelen van de brandblus-aanpak zijn: 1. best-gebekte klager wordt eerst geholpen, 2. we gaan overhaaste en ondoordachte 'protocollen' toepassen waar weten voor een bepaald percentage spijt te gaan krijgen, 3. nog meer pleisters plakken en we op termijn met een nog grotere warboel en willekeur komen te zitten, 4. we bovendien volgens mij handen tekort komen, want er zijn meer groepen die vinden dat hun probleem eerst moet.
1. Maybe, iedereen kan klagen natuurlijk en de situatie omtrent genderdysforie is gewoon extra schrijnend omdat de behandeling zo eenvoudig is.

2. De cursussen die ik heb gelinkt zijn er op gericht een huisarts te training, zodat die de juiste diagnose kan stellen, om spijt te voorkomen. Dan nog, heb ik liever iemand met spijt die zijn of haar legale hormonen laat staan dan iemand die zichzelf van kant maakt omdat degene echt niet meer kon wachten. Of iemand die overlijdt doordat hij of zij medicijnen online heeft besteld. Wat er nu gebeurt heeft nog veel meer risico's

3. Die warboel en willekeur hebben we al, dit gaat het niet erger maken en dit ontlast juist de huisarts en de GGZ. Anders blijft iemand met genderdysforie gewoon terug komen.

4. Nu leg je me woorden in de mond. Ik beweer nergens dat een bepaalde groep eerst moet, ik draag een oplossing aan voor een enorm probleem. Een oplossing die een stuk minder risicovol is dan de manier waarop het nu wordt opgelost. (Of wanneer het niet wordt opgelost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
hellum schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:59:
[...]

1. Maybe, iedereen kan klagen natuurlijk en de situatie omtrent genderdysforie is gewoon extra schrijnend omdat de behandeling zo eenvoudig is.
Alle andere klachten afdoen met 'iedereen kan klagen' is geen sterk argument.
2. De cursussen die ik heb gelinkt zijn er op gericht een huisarts te training, zodat die de juiste diagnose kan stellen, om spijt te voorkomen. Dan nog, heb ik liever iemand met spijt die zijn of haar legale hormonen laat staan dan iemand die zichzelf van kant maakt omdat degene echt niet meer kon wachten. Of iemand die overlijdt doordat hij of zij medicijnen online heeft besteld. Wat er nu gebeurt heeft nog veel meer risico's
Een richtlijn is nog geen protocol, en dat is niet zonder reden een proces waar wat tijd overheen gaat. En mij lijkt dat daar aan gewerkt wordt, of weet iemand dat dat niet zo is? Hoe zorgprotocollen tot stand komen is sowieso niet supertransparant volgens mij.
3. Die warboel en willekeur hebben we al, dit gaat het niet erger maken en dit ontlast juist de huisarts en de GGZ. Anders blijft iemand met genderdysforie gewoon terug komen.
Als je kunt aantonen dat het een besparing is (of had je dat al gedaan, misschien heb ik het gemist), dan zou dat een overtuigend argument kunnen zijn.
4. Nu leg je me woorden in de mond. Ik beweer nergens dat een bepaalde groep eerst moet, ik draag een oplossing aan voor een enorm probleem. Een oplossing die een stuk minder risicovol is dan de manier waarop het nu wordt opgelost. (Of wanneer het niet wordt opgelost)
Je zal merken dat we het een stuk vaker eens zijn dan niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Brent schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:04:
[...]

Alle andere klachten afdoen met 'iedereen kan klagen' is geen sterk argument.
En zeggen dat deze oplossing die door meerdere groepen zoals Transvisie en de NHG wordt aangedragen niet kan omdat het een "brandblusmethode" is ook niet
Een richtlijn is nog geen protocol, en dat is niet zonder reden een proces waar wat tijd overheen gaat. En mij lijkt dat daar aan gewerkt wordt, of weet iemand dat dat niet zo is? Hoe zorgprotocollen tot stand komen is sowieso niet supertransparant volgens mij.
Protocol zelf staat vrij duidelijk beschreven in ICD-11 en het WPATH.
Als je kunt aantonen dat het een besparing is (of had je dat al gedaan, misschien heb ik het gemist), dan zou dat een overtuigend argument kunnen zijn.
Ik heb in mijn werk meerdere keren (N=3) schrijnende gevallen meegemaakt die door de huisarts werden behandeld met antidepressiva en maar terug bleven komen omdat die behandeling niet hielp. In die gevallen had het geholpen de oorzaak aan te pakken, dan waren die personen niet zo vaak terug gekomen. Dat had tijd, energie en geld gescheeld. In 2 van die gevallen werd het pas beter toen die personen begonnen met zelfmedicatie. De derde heb ik nooit iets van weer gehoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
hellum schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:07:

Edit: @corset Kun je gewoon rustig uitleggen waarom een huisarts geen hormoonbehandeling aan trans personen zou kunnen voorschrijven?
1.) de ironie van rustig ontgaat je niet hoop ik?
2.) kan je me exact, maar dan ook exact melden waar ik dit zeg.

De discussie is net zoals in het andere topic weer aan het ontaarden in aannames en discussies die nergens over gaan. Natuurlijk zouden artsen dat kunnen. Echter zouden ze veel meer moeten kunnen in heel veel situaties. Alleen:

1.) Krijgen ze de training er niet voor
2.) Krijgen ze er niet voor betaald
3.) Is er geen tijd voor. Ze krijgen max X minuten per consult. En daarin kan je dat soort overwegingen niet maken. Hoe je het ook bekijkt. 10 minuten is niet genoeg hiervoor en vele andere dingen die ze zouden moeten kunnen
etc
etc

Het is echt super makkelijk om de schuld bij de huisartsen te leggen. Maar nogmaals, dit is een veel breder probleem.

Overigens "De behandeling is zo simpel" is gewoonweg niet waar. Iedereen met een beetje medische kennis zal dit snappen. Er is een reden dat een endocrinoloog, bloedonderzoek, etc etc bij betrokken is. Het is niet even "pleur er maar hormonen en"

[ Voor 10% gewijzigd door corset op 07-04-2025 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
corset schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:20:
[...]

1.) de ironie van rustig ontgaat je niet hoop ik?
2.) kan je me exact, maar dan ook exact melden waar ik dit zeg.

De discussie is net zoals in het andere topic weer aan het ontaarden in aannames en discussies die nergens over gaan. Natuurlijk zouden artsen dat kunnen. Echter zouden ze veel meer moeten kunnen in heel veel situaties. Alleen:

1.) Krijgen ze de training er niet voor
2.) Krijgen ze er niet voor betaald
3.) Is er geen tijd voor. Ze krijgen max X minuten per consult. En daarin kan je dat soort overwegingen niet maken. Hoe je het ook bekijkt. 10 minuten is niet genoeg hiervoor en vele andere dingen die ze zouden moeten kunnen
etc
etc

Het is echt super makkelijk om de schuld bij de huisartsen te leggen. Maar nogmaals, dit is een veel breder probleem.
Maar ik leg de schuld helemaal bij de huisartsen, ik toon alleen aan dat daar een oplossing ligt die voor iedereen gunstig kan zijn. Als je mijn gelinkte cursussen had bekeken, dan had je ook gezien dat de eerste en de laatste gratis te volgen zijn.

Dan heb ik je standpunt dus verkeerd begrepen, prima, wat is het dan?

Ik heb geen idee waar je op doelt met dat andere topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
corset schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:20:
[...]
Overigens "De behandeling is zo simpel" is gewoonweg niet waar. Iedereen met een beetje medische kennis zal dit snappen. Er is een reden dat een endocrinoloog, bloedonderzoek, etc etc bij betrokken is. Het is niet even "pleur er maar hormonen en"
Als het zo lastig is, waarom kan iemand het na een avondje Reddit en Discord lezen het wel zelf doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
hellum schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:26:
[...]

Als het zo lastig is, waarom kan iemand het na een avondje Reddit en Discord lezen het wel zelf doen?
Dus iemand na een avondje reddit/discord kan dus bloed onderzoek doen, de waardes uitlezen? Hierbij bepalen of het veilig is voor het lichaam om het proces nu te starten en dan vervolgens de keuze te maken dit te doen?

Als je doelt op mijn andere opmerking (Wat totaal los staat hiervan); het kunnen kopen en innemen van medicatie is niet alles wat er nodig is. Als je dit serieus denkt, zou ik me toch even gaan inlezen.

Ik ben zo, zo blij dat de professionele medische wereld. De mensen die hier studies naar doen gelukkig meer voorzichtigheid mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
corset schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:29:
Dus iemand na een avondje reddit/discord kan dus bloed onderzoek doen, de waardes uitlezen? Hierbij bepalen of het veilig is voor het lichaam om het proces nu te starten en dan vervolgens de keuze te maken dit te doen?
Geen idee hoe goed iemand die beslissing kan nemen. Dat zal van de persoon afhangen en hoeveel last degene van de dysforie heeft. Dat is ook niet echt het punt, het gaat erom dat mensen die keuze wel nemen.

Het zou op die momenten beter zijn als de huisarts iets kan betekenen door de juiste medicatie veilig voor te schrijven en het bloed te monitoren. Gelukkig gebeurt dit ook al, alleen nog bij veel te weinig huisartsen.

[ Voor 4% gewijzigd door hellum op 07-04-2025 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
Als je doelt op mijn andere opmerking (Wat totaal los staat hiervan); het kunnen kopen en innemen van medicatie is niet alles wat er nodig is. Als je dit serieus denkt, zou ik me toch even gaan inlezen.
Wat is er dan nog meer nodig om te kunnen beginnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
hellum schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:36:
[...]

Geen idee hoe goed iemand die beslissing kan nemen. Dat zal van de persoon afhangen en hoeveel last degene van de dysforie heeft. Dat is ook niet echt het punt, het gaat erom dat mensen die keuze wel nemen.

Het zou op die momenten beter zijn als de huisarts iets kan betekenen door de juiste medicatie veilig voor te schrijven en het bloed te monitoren. Gelukkig gebeurt dit ook al, alleen nog bij veel te weinig huisartsen.
Goed.. leg mij dan uit hoe in een consult van 10 minuten de volgende dingen worden besproken:

DIagnose adv DSM (ben het nog steeds niet eens met de DSM, maar helaas)
Bloedwaardes
sociale/culturele veiligheid
etc
etc

Als jij dit kan denk ik dat heel, heel veel medici dit graag horen. Maar uiteraard op een ingedekte manier die veilig is voor iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Zit daar niet ook een gigantische confirmation bias in, vooral als iemand zelf dat onderzoek wil doen? Dat lijkt een beetje op dezelfde situatie als in Google typen "ik heb een rood bultje op mijn arm" en dat er dan het antwoord uit komt dat je terminale kanker hebt terwijl je gewoon bent gebeten door een mug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
Stoney3K schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:44:
[...]

Zit daar niet ook een gigantische confirmation bias in, vooral als iemand zelf dat onderzoek wil doen? Dat lijkt een beetje op dezelfde situatie als in Google typen "ik heb een rood bultje op mijn arm" en dat er dan het antwoord uit komt dat je terminale kanker hebt terwijl je gewoon bent gebeten door een mug.
Het is ook geen manier. Als het echt zo makkelijk was (hint, dat is het niet) waren de huidige protocollen niet nodig. Even ter idee. Waar nu naar gekeken wordt door mensen die onderzoek hebben gedaan en kennis hebben van de materie. (dus ook echt hierin werken, ipv "ik ben actief op social media!")

1.) Psychologisch aspect. Kan iemand het aan, dit is niet even een dagje zwaar. Nee dit merk je hele leven
2.) Fysiek aspect. Kan iemand de wijzigingen fysiek aan? Is iemand niet ziek, dingen die geen diagnose nog hebben etc.
3.) Cultureel/Familie aspect. Heeft iemand hier het opvang netwerk. Leven ze in een omgeving waarin dit te overzien is

En zo zijn er nog veel, veel meer aspecten die worden meegenomen.

Jantje die graag Clarabella wil worden kijkt hier niet naar. Die ziet "YAY MEDICATIE!" en gaat beginnen. Dan gaat het fout. En aan wie ligt? De artsen! Zij hadden Clarabella moeten beschermen

Even uit mijn persoonlijke ervaring:

PTSS
Despressie
Hartproblemen

Deze wist ik al.

Daar kwam dankzij goed en degelijk onderzoek bij:

Kallman Syndroom
Afwijking in reageren op hormonen

En daar ben ik echt blij mee. Allebei hadden aardige impact op medicatie gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
corset schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:42:
[...]

Goed.. leg mij dan uit hoe in een consult van 10 minuten de volgende dingen worden besproken:

DIagnose adv DSM (ben het nog steeds niet eens met de DSM, maar helaas)
Bloedwaardes
sociale/culturele veiligheid
etc
etc

Als jij dit kan denk ik dat heel, heel veel medici dit graag horen. Maar uiteraard op een ingedekte manier die veilig is voor iedereen.
Wie zegt dat het in 1 consult moet gebeuren? De mensen ik die nu beschrijf, hebben dit in de meeste gevallen al meerdere keren met de huisarts besproken. Ik heb het hier ook niet over de huisarts die het hele traject hoeft te leiden. Het gaat mij (En Transvisie en de NHG) er puur om dat tegen de tijd dat iemand zo radeloos is dat die medicijnen willen bestellen via internet, de huisarts ze veilig voor kan schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
corset schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:51:
[...]

Het is ook geen manier. Als het echt zo makkelijk was (hint, dat is het niet) waren de huidige protocollen niet nodig. Even ter idee. Waar nu naar gekeken wordt door mensen die onderzoek hebben gedaan en kennis hebben van de materie. (dus ook echt hierin werken, ipv "ik ben actief op social media!")

1.) Psychologisch aspect. Kan iemand het aan, dit is niet even een dagje zwaar. Nee dit merk je hele leven
2.) Fysiek aspect. Kan iemand de wijzigingen fysiek aan? Is iemand niet ziek, dingen die geen diagnose nog hebben etc.
3.) Cultureel/Familie aspect. Heeft iemand hier het opvang netwerk. Leven ze in een omgeving waarin dit te overzien is

En zo zijn er nog veel, veel meer aspecten die worden meegenomen.

Jantje die graag Clarabella wil worden kijkt hier niet naar. Die ziet "YAY MEDICATIE!" en gaat beginnen. Dan gaat het fout. En aan wie ligt? De artsen! Zij hadden Clarabella moeten beschermen

Even uit mijn persoonlijke ervaring:

PTSS
Despressie
Hartproblemen

Deze wist ik al.

Daar kwam dankzij goed en degelijk onderzoek bij:

Kallman Syndroom
Afwijking in reageren op hormonen

En daar ben ik echt blij mee. Allebei hadden aardige impact op medicatie gebruik.
Dit is jouw persoonlijke ervaring, maar je moet je wel beseffen dat die uitzonderlijjk is. In dit soort gevallen is er inderdaad veel meer ondersteuning nodig en zal de huisarts je ech moeten doorsturen. Maar de meeste gevallen zijn lang niet zo gecompliceerd, al helemaal niet wanneer iemand al bezig is met zelfmedicatie of dat serieus overweegt. In die gevallen is het veel veiliger als de huisarts de hormonen voorschrijft. Het effect blijft hetzelfde, maar met controle en zekerheid dat het de juiste medicijnen zijn.

Dat is waar we voor pleiten, niet dat de huisarts het hele traject overneemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
hellum schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:01:
[...]

Dit is jouw persoonlijke ervaring, maar je moet je wel beseffen dat die uitzonderlijjk is.
Dat is waar we voor pleiten, niet dat de huisarts het hele traject overneemt.
Als ik de endo moet geloven, komt dit veel vaker voor dan je denkt.

En laat we maar weg. Dat is waar jij voor pleit. Organisaties als Transvisie pleiten voor zover ik weet voor betere ondersteuning en aanpakken van de wachtlijsten. Jij maakt er van "gooi het maar bij de huisarts"

Maar laten we zeggen, we doen wat jij wil. Dan moet je ook andere problematiek bij de huisarts leggen. En wat denk je dat er gaat gebeuren met de wacht tijden bij de huisarts (want ja, daar hebben we ook te weinig van) als we dat gaan doen? Dat is echt geen magisch wondermiddel wat de wachtlijsten wegneemt.

Nee je gaat het probleem dan verplaatsen.

Daarom probeer ik erin te krijgen dat de zorg problematiek groter is dan alleen de gender situatie. Je kan niet maar 1 probleem aanpakken (wat uiteindelijk echt een mini stukje is van alle zorg problemen) en bij de rest zeggen "nee joh, jullie wachten maar".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
corset schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:47:
Als ik de endo moet geloven, komt dit veel vaker voor dan je denkt.
In dat soort randgevallen is de zorgvraag te complex en moet de huisarts de patient doorsturen.
En laat we maar weg. Dat is waar jij voor pleit. Organisaties als Transvisie pleiten voor zover ik weet voor betere ondersteuning en aanpakken van de wachtlijsten.
Wij van Transvisie pleiten inderdaad voor betere ondersteuning, het voorschrijven van hormonen zou daar in schrijnende gevallen ook bij horen.
Jij maakt er van "gooi het maar bij de huisarts"
Nu leg je me woorden in de mond, dat maak ik er helemaal niet van.
Maar laten we zeggen, we doen wat jij wil. Dan moet je ook andere problematiek bij de huisarts leggen. En wat denk je dat er gaat gebeuren met de wacht tijden bij de huisarts (want ja, daar hebben we ook te weinig van) als we dat gaan doen? Dat is echt geen magisch wondermiddel wat de wachtlijsten wegneemt.
Daar leg je me weer woorden in de mond. Ik heb helemaal nergens beweert dat dit ook maar enige invloed zou hebben op de wachtlijsten.

Welke andere problematiek leggen we dan bij de huisarts? Depressie? Suicidale gedachten? Suicidepogingen? Die problematiek komt nu ook al bij de huisarts terecht. Op dit moment verwijst die je dan naar de praktijkondersteuner, of schrijft antidepressiva voor. De patient blijft dan maar terug komen omdat die behandeling niet werkt. Daar schieten zowel de huisarts als de patient niets meer op.
Nee je gaat het probleem dan verplaatsen.
Het probleem ligt al bij de huisarts. Het enige verschil is dat die een keer estrofem ipv citalopram moet voorschrijven. Again, alleen in schrijnende gevallen, als de situatie echt niet meer houdbaar is.
Daarom probeer ik erin te krijgen dat de zorg problematiek groter is dan alleen de gender situatie. Je kan niet maar 1 probleem aanpakken (wat uiteindelijk echt een mini stukje is van alle zorg problemen) en bij de rest zeggen "nee joh, jullie wachten maar".
Waarom zouden we niet dit kleine stukje zorgproblematiek kunnen aanpakken en tegelijkertijd de grotere problemen ook aanpakken? Ik begrijp niet waarom het of-of zou moeten zijn.

@corset Open vraag: Hoe zou jij trans personen helpen die nog minimaal 3 jaar op hun behandeling moeten wachten en waarbij het wachten echt niet meer gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
hellum schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:23:

Welke andere problematiek leggen we dan bij de huisarts? Depressie? Suicidale gedachten?
Je snapt dat ik andere problematiek het zorg breed bedoel. Kijk even wat breder dan je kleine frame.

En waarom zou ik met oplossingen moeten komen? Jij spreekt voor Transvisie, jij spreekt voor anderen. Jij bent de persoon met de oplossingen.

Maar je verliest daar keer op keer uit het oog dat de zorg van de mens 100x groter is.

Suicide, depressie hoort 100% niet bij een huisarts. Waarom? Omdat er een reden is dat mentale en fysieke zorg gescheiden is. Dat zijn totaal verschillende takken van sport.

Kan ik de zorg magisch oplossen dat mensen met langere wacht tijden (whatever het is, genetisch onderzoek, DAvos, Gender etc etc) nee. Maar ik pretendeer het ook totaal niet.
Aan de andere kant hoor ik nu al de hele dag hier "joh het is zo opgelost. Mensen op reddit kunnen het ook zelf!". En sorry, als dat het argument is, dan is het duidelijk dat er niet zichtbaar is hoeveel werk er is in een diagnose en hoeveel impact het heeft op een persoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellum
corset schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:35:

En waarom zou ik met oplossingen moeten komen? Jij spreekt voor Transvisie, jij spreekt voor anderen. Jij bent de persoon met de oplossingen.

Maar je verliest daar keer op keer uit het oog dat de zorg van de mens 100x groter is.

Suicide, depressie hoort 100% niet bij een huisarts. Waarom? Omdat er een reden is dat mentale en fysieke zorg gescheiden is. Dat zijn totaal verschillende takken van sport.

Kan ik de zorg magisch oplossen dat mensen met langere wacht tijden (whatever het is, genetisch onderzoek, DAvos, Gender etc etc) nee. Maar ik pretendeer het ook totaal niet.
Aan de andere kant hoor ik nu al de hele dag hier "joh het is zo opgelost. Mensen op reddit kunnen het ook zelf!". En sorry, als dat het argument is, dan is het duidelijk dat er niet zichtbaar is hoeveel werk er is in een diagnose en hoeveel impact het heeft op een persoon.
Met psychologische problemen moet je altijd naar de huisarts toe. Zie https://www.thuisarts.nl/...k-heb-psychische-klachten. Met depressieve klachten en suicidale gevoelens kom je op dit moment dus altijd bij de huisarts terecht. Die gaat je eerst proberen te helpen, desnoods met behulp van de praktijkondersteuner. Dit is gewoon hoe het gaat. Of het daar nu hoort of niet, het komt er wel terecht. Het probleem ligt dus al bij de huisarts.

Verder verlies ik helemaal de rest niet uit het oog, maar de rest is irrelevant voor mijn stelling. De complexere gevallen moeten altijd worden doorverwezen naar een specialist.

Ik en een hoop andere mensen zien een groot probleem. We komen in aanraking (of zijn zelf onderdeel van) een groep mensen die niet langer kunnen wachten. Op dit moment gaan die radeloze personen na een avondje Reddit en Discord zelf voor dokter spelen, medicijnen innemen waarvan ze niet weten waar die nou vandaan komen en waarvan ze niet zeker weten of het de juiste dosis is.

Dat is het probleem dat we hiermee willen oplossen, niet de wachtlijsten.

Ik beweer dus niet dat genderzorg hetzelfde is als een avondje Reddit en Discord. Wel dat dat het in de praktijk vervangt, ter overbrugging. Dit kun je relatief eenvoudig voorkomen door huisartsen bij te scholen. Op het moment dat iemand zelfmedicatie overweegt, of al neemt, dan doet een diagnose er ook niet meer toe. Die hormonen gaan ze nemen, hoe dan ook. Dit voorstel zorgt er op dat moment voor dat dat in ieder geval veilig gebeurt, onder toezicht van een medisch professional.

That's it, niet meer en niet minder.

Ik vraag jou om een oplossing omdat jij blijft dit idee constant afschiet. Als mensen mij naar zelfmedicatie vragen, dan is mijn standaard draaiboek: praat met je huisarts, hij/zij mag je hormonen voorschrijven. Wil die dat niet doen, neem contact op en ik geef je de juiste informatie.

Als ze het toch al gaan doen, dan wil ik er voor zorgen dat ze in ieder geval de juiste informatie krijgen om de juiste beslissing te kunnen nemen.

[ Voor 10% gewijzigd door hellum op 07-04-2025 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
Sorry hoor. Maar op het moment dat je actief gaat helpen met zelf medicatie ben je gewoon fout bezig.

Er is geen veilige of gezonde manier om dit te doen vanwege de redenen die ik al vaak genoeg heb aangehaald. Als het allemaal zo makkelijk is, waarom hebben we dan allemaal specialisten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hellum
corset schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:48:
Sorry hoor. Maar op het moment dat je actief gaat helpen met zelf medicatie ben je gewoon fout bezig.
Wat is dan het alternatief?
- Ze niet helpen en wat laten aanmodderen met de kans het het hun dood kan worden?
- Het mensen volledig afraden, zodat ze zelfmoord gaan plegen? We hebben het wel over dit soort schrijnende gevallen.

Zeg het maar, wat moet ik het volgende gesprek doen?
corset schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:48:
Er is geen veilige of gezonde manier om dit te doen vanwege de redenen die ik al vaak genoeg heb aangehaald.Als het allemaal zo makkelijk is, waarom hebben we dan allemaal specialisten?
Dat is dus precies de reden waarom we willen dat huisartsen op dat moment inspringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

corset schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:35:
Je snapt dat ik andere problematiek het zorg breed bedoel. Kijk even wat breder dan je kleine frame.
Sorry maar kijk even naar de titel van dit topic. Dat is niet "Het zorgstelsel en de Nederlandse samenleving" maar "LHBTQIA+ en de Nederlandse samenleving". Dus praten over hoe kut de transzorg is, is on topic. Praten over hoe kut allerlei andere zorg is, is dat niet. Ik zou je dus willen vragen te stoppen dit topic te derailen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
Mx. Alba schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:24:
[...]

Sorry maar kijk even naar de titel van dit topic. Dat is niet "Het zorgstelsel en de Nederlandse samenleving" maar "LHBTQIA+ en de Nederlandse samenleving". Dus praten over hoe kut de transzorg is, is on topic. Praten over hoe kut allerlei andere zorg is, is dat niet. Ik zou je dus willen vragen te stoppen dit topic te derailen.
Sorry maar kijk even naar wie dit topic heeft geopend. Dan zal je zien dat ik dat was. Ik weet echt wel waar dit topic over gaat. Dat jij het niet eens bent met mijn punten kan je ook op een andere manier aandragen.

Ik en @hellum willen allebei hetzelfde, betere zorg. Alleen willen we dat op andere manieren. Ik denk persoonlijk niet dat het handig is om de verantwoordelijkheid bij een arts te leggen die al op vele vlakken een stuk meer verantwoordelijkheden moet krijgen van overheden etc.

Als oplossing zou ik liever zien dat we stoppen met behandelingen alleen gunnen aan gespecialiseerde ziekenhuizen en zorgen dat er in ziekenhuizen een breder draagvlak komt voor behandelingen. Het is idioot dat iemand uit Zeeland naar Apeldoorn moet omdat dan de wachtlijsten tenminste te doen zijn terwijl dit perfect in een ziekenhuis in Brabant/Rotterdam kan. (Zeelandse ziekenhuizen laat ik even buiten beschouwing, dat is een ramp op zichzelf).

En kan daarin een huisarts meer doen? Zeker. Aan de andere kant, we hebben het dan over een groep die keer op keer meer verantwoordelijkheden krijgen en minder tijd hiervoor.

Ik denk dat hierin een balans nodig is. Als je groep A de prioriteit gaat geven, dan gaan groep B t/m Z klagen dat ze worden achter gesteld. En ik moet heel eerlijk zeggen, ik ben heel blij dat ik deze prioriteiten niet hoef te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

hellum schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:03:
[...]

Wat is dan het alternatief?
- Ze niet helpen en wat laten aanmodderen met de kans het het hun dood kan worden?
- Het mensen volledig afraden, zodat ze zelfmoord gaan plegen? We hebben het wel over dit soort schrijnende gevallen.

Zeg het maar, wat moet ik het volgende gesprek doen?

Dat is dus precies de reden waarom we willen dat huisartsen op dat moment inspringen.
En jij denkt dat een huisarts kundig genoeg is om een complexe situatie zoals schrijnende genderdysforie goed genoeg te kunnen beoordelen om de medicatie voor te schrijven waar jij het nu over hebt, in de juiste dosis?

Een huisarts moet al van alle markten thuis zijn dus die heeft maar een beperkte capaciteit om zich te verdiepen in dit soort specifieke situaties. De 'oplossing' die je van een huisarts krijgt zal dus altijd een lapmiddel zijn om te zorgen dat de situatie te behappen blijft tot je bij de specialist terecht kan.

Wat dat betreft is een huisarts meer de Wegenwacht die jou thuis krijgt zodat je een automonteur kan bellen als het een complex probleem is, niet de monteur die het probleem definitief voor je oplost, tenzij het om simpele problemen gaat zoals een lekke band. Dat is hoe eerstelijns ondersteuning werkt.

Hoe zou jij het dan precies voor je zien? Huisartsen die gewoon gender-bevestigende medicatie voor gaan schrijven terwijl ze maar de helft van de situatie kennen, omdat mensen het 'anders toch wel gaan doen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Stoney3K schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:08:
[...]

Hoe zou jij het dan precies voor je zien? Huisartsen die gewoon gender-bevestigende medicatie voor gaan schrijven terwijl ze maar de helft van de situatie kennen, omdat mensen het 'anders toch wel gaan doen'?
Dat is het lastige inderdaad, een huisarts is een "Jack of all trades, master of none" om het zo maar te noemen. En dat is ook exact de taak van het vak. Een eerste onderzoek om dan door te sturen. Even heel bot, het is eigenlijk 1e lijns IT support maar dan healthcare.

Natuurlijk zouden ze meer moeten kunnen, en meer waardering er voor moeten krijgen. Maar dat ga je niet oplossen met wat trainingen etc.

Wat ik graag zou zien is dat er voor huisartsen meer ondersteuning komt vanuit instanties als een Transvisie etc. Zodat ook huisartsen ook iemand hebben om op terug te vallen. Maar dat gaat niet gebeuren, want de insstanties die het kunnen willen er terecht wel wat voor terug zien. Het is toch aardig wat werk/tijd wat er in gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellum
corset schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:27:
Ik en @hellum willen allebei hetzelfde, betere zorg. Alleen willen we dat op andere manieren. Ik denk persoonlijk niet dat het handig is om de verantwoordelijkheid bij een arts te leggen die al op vele vlakken een stuk meer verantwoordelijkheden moet krijgen van overheden etc.

Als oplossing zou ik liever zien dat we stoppen met behandelingen alleen gunnen aan gespecialiseerde ziekenhuizen en zorgen dat er in ziekenhuizen een breder draagvlak komt voor behandelingen. Het is idioot dat iemand uit Zeeland naar Apeldoorn moet omdat dan de wachtlijsten tenminste te doen zijn terwijl dit perfect in een ziekenhuis in Brabant/Rotterdam kan. (Zeelandse ziekenhuizen laat ik even buiten beschouwing, dat is een ramp op zichzelf).

En kan daarin een huisarts meer doen? Zeker. Aan de andere kant, we hebben het dan over een groep die keer op keer meer verantwoordelijkheden krijgen en minder tijd hiervoor.

Ik denk dat hierin een balans nodig is. Als je groep A de prioriteit gaat geven, dan gaan groep B t/m Z klagen dat ze worden achter gesteld. En ik moet heel eerlijk zeggen, ik ben heel blij dat ik deze prioriteiten niet hoef te stellen.
Wil je ophouden met me constant woorden in de mond te leggen? Je beschuldigd me ervan fout bezig te zijn en blijft beweren dat ik alle verantwoordelijkheid bij de huisarts wil leggen. Het enige dat ik wil is dat de huisarts bepaalde schrijnende gevallen hormonen zou moeten kunnen voorschrijven.

Je hebt ook nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag: Hoe moet ik het volgende gesprek aanpakken? Ik heb het gesprek vanmiddag om 5 uur. Wat voor alternatief op zelfmedicatie kan ik geven?

[ Voor 7% gewijzigd door hellum op 08-04-2025 13:16 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zero tolerance!
  • Let s.v.p. op deze modbreak, ook hier s.v.p. geen terminologie gebruiken zoals woke: defiant in "LHBTQIA+ en de Nederlandse samenleving"
  • LHBTQIA+ representatie in Amerikaanse TV/films is hier offtopic.
  • Reageer respectvol en op de inhoud, niet op de persoon.