Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hielko schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:25:
[...]

Je aangifte is wel 100% correct? Want dan is het eigenlijk wel prima, want dan ga je belastingrente krijgen over dit bedrag en dat is een prima rendement.
Is de rente die je ontvangt niet drastisch verlaagd?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01-10 16:41
Hielko schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:25:
[...]

Je aangifte is wel 100% correct? Want dan is het eigenlijk wel prima, want dan ga je belastingrente krijgen over dit bedrag en dat is een prima rendement.
Als je bezwaar moet maken tegen een foute aanslag, dan krijg je geen belastingrente, ook al heb je gelijk gehad en had de belastingdienst een fout gemaakt. Dat strookt niet met mijn rechtsgevoel, maar zo is het wel.
Belastingrente als u na bezwaar minder moet betalen bij een aanslag
Gaat u minder belasting betalen na afhandeling van uw bezwaarschrift tegen een aanslag of een navorderingsaanslag, of door een daaropvolgende beroepsprocedure? Dan vergoeden wij geen belastingrente.
https://www.belastingdien...en_bij_inkomstenbelasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:25
Coffeeroam schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:11:
[...]

Als je bezwaar moet maken tegen een foute aanslag, dan krijg je geen belastingrente, ook al heb je gelijk gehad en had de belastingdienst een fout gemaakt. Dat strookt niet met mijn rechtsgevoel, maar zo is het wel.

[...]

https://www.belastingdien...en_bij_inkomstenbelasting
Maar als je gegevens ongewijzigd overgenomen worden ontvang je wel belastingrente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
de Peer schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:02:
Ik heb de voorlopige aanslag 2024 ontvangen en daar klopt iets niet.
ik had aangegeven bij "voorkoming dubbele belasting":
"Had u een restant buitenlandse belasting over 2023 of eerder op rente of dividend waarvoor u nog aftrek ter voorkoming van dubbele belasting kunt krijgen?" ==> Ja, 337 euro

Maar dat is nu in mijn voorlopige aanslag volledig genegeerd en ik krijg dus minder uitbetaald.

Wat kan ik dan het beste doen, moet ik eerst wachten tot over een paar jaar de aanslag definitief is en dan bezwaar maken?

Of is dit sowieso een onderwerp dat pas bij de definitieve aanslag verrekend wordt?

edit: ik zie nu dat voor 2023 dit precies zo gegaan is, ook niet verrekend (en die aanslag is ook nog niet definitief)
Idem hier. En nog onhandig omdat ik zo verdeeld had dat 1 van de aangiftes op 0 uitkwam. Extra moeite en 56 euro extra betalen.

Dat hele box 3 verhaal is zo'n enorme faal.

Dat je zelf moet uitvinden dat de voorlopige aanslag afwijkt van de aangifte en zelf naar de oorzaak moet zoeken is ook behoorlijk zwak.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 14-06-2025 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Rukapul schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:07:
[...]

Idem hier. En nog onhandig omdat ik zo verdeeld had dat 1 van de aangiftes op 0 uitkwam. Extra moeite en 56 euro extra betalen.

Dat hele box 3 verhaal is zo'n enorme faal.

Dat je zelf moet uitvinden dat de voorlopige aanslag afwijkt van de aangifte en zelf naar de oorzaak moet zoeken is ook behoorlijk zwak.
Ja eens. Het was eerst een behoorlijke edge case die weinig voorkwam (want het gaat alleen niet goed als het vorige jaar nog niet definitief is), maar met het aanhouden van alle aanslagen met box 3 de afgelopen tijd lopen hier ineens veel mensen tegen aan. En het is ook gewoon kansloos dat je dan een brief krijgt dat ze je gegevens ongewijzigd hebben overgenomen terwijl dat dus niet klopt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Hielko schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 15:07:
[...]

Maar als je gegevens ongewijzigd overgenomen worden ontvang je wel belastingrente.
Maar we bespraken hier het geval waarin de gegevens niet ongewijzigd waren overgenomen.
https://gathering.tweaker...message/82677468#82677468

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Coffeeroam schreef op zondag 15 juni 2025 @ 09:25:
[...]

Maar we bespraken hier het geval waarin de gegevens niet ongewijzigd waren overgenomen.
https://gathering.tweaker...message/82677468#82677468
Het gaat er om of ze op de definitieve aangifte ongewijzigd over worden genomen. Kans groot dat als het echt fout is overgenomen het op de definitieve aangifte weer is rechtgezet. En als het daar nog steeds fout gaat en je moet in bezwaar gaan om de gegevens ongewijzigd tov je aangifte te laten… waarschijnlijk ook prima kans dat je de rente krijgt. Als het niet wettelijk is kan het ook nog ambtshalve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 20:22

GG85

.......

Stond bij jullie Interactive Brokers vooraf ingevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeeroam
Hielko schreef op zondag 15 juni 2025 @ 12:35:
[...]

Het gaat er om of ze op de definitieve aangifte ongewijzigd over worden genomen. Kans groot dat als het echt fout is overgenomen het op de definitieve aangifte weer is rechtgezet. En als het daar nog steeds fout gaat en je moet in bezwaar gaan om de gegevens ongewijzigd tov je aangifte te laten… waarschijnlijk ook prima kans dat je de rente krijgt. Als het niet wettelijk is kan het ook nog ambtshalve.
Echt niet. Als het in de definitieve aanslag fout gaat omdat ze ten onrechte hebben afgeweken van je aangifte, en je krijgt na bezwaar alsnog gelijk, dan krijg je geen belastingrente uitgekeerd.
Zelfs als je in je bezwaarschrift hebt geschreven dat je aanspraak maakt op rente omdat ze een fout hebben gemaakt. Je kan de fout gecorrigeerd krijgen maar krijgt geen rente over het bedrag van de fout.
Ook niet ambtshalve.
Ook geen coulancerente. Zie artikel 30fe, eerste lid, van de AWR (hierna aangehaald).
Het enige dat je kunt doen is (tijdig) in beroep gaan tegen de op zich positieve beslissing op je bezwaar, vanwege het ontbreken van die rente. Maar ja, dat bedrag waarvoor je gaat is vaak wel kleiner dan de kosten als je alsnog de zaak verliest. En de kans dat je verliest is groot:
Artikel 30fe Indien met betrekking tot de inkomstenbelasting of de vennootschapsbelasting na het verstrijken van een periode van 6 maanden te rekenen vanaf het einde van het tijdvak waarover de belasting wordt geheven naar aanleiding van een bezwaarschrift of een daaropvolgende gerechtelijke procedure een aanslag of een navorderingsaanslag wordt verminderd of wordt vernietigd, dan wel een aanslag of navorderingsaanslag ambtshalve wordt verminderd, wordt geen rente vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:18

de Peer

under peer review

GG85 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:09:
Stond bij jullie Interactive Brokers vooraf ingevuld?
Deels, en ook verkeerd (bij spaarrekening ipv overige bezittingen)

Dus ik vul hem elk jaar alsnog handmatig in
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste

Let op:
Zorg dat je post plaatst die voor de rest van de deelnemers iets toevoegt. Woz waarden, oordelen of wat je wel of niet en wanneer terugkrijgt doen dat in ieder geval niet.