Sempy schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 09:12:
[...]
De post die je citeerde handelde over verkoop binnen de familie.
Tussen onbekenden zal het inderdaad genuanceerder liggen, ook afhankelijk van hoeveel onder woz. 100k onder woz zou bij zowel notaris als belastingdienst toch een belletje moeten laten afgaan.
Kunnen laten af gaan.
Niet direct. Je kan wel zien wat bij je inkomen opgeteld wordt en wat er van je inkomen afgetrokken wordt. Niet wat elke component aan teruggave 'oplevert'. Dat zou ook heel lastig zijn, want het hangt dan ook af in welke volgorde je dat telt.
In mijn geval zie ik:
Werk:
- Loon ('inkomen')
- Loonheffing (hoeveel belasting heb ik al betaald in 2024)
- Arbeidskorting ('aftrekpost')
Eigen woning:
- HRA: Betaalde rente hypotheek ('aftrekpost')
- EWF: Eigen woning forfait ('inkomen', al wordt dat van de aftrekpost afgetrokken en niet als los inkomen gerekend, HRA en EWF staan samen als "eigen woning" op de laatste pagina)
De inkomens worden opgeteld, de aftrekposten worden daarvanaf gehaald. Dan wordt berekend hoeveel belasting ik betaald had moeten hebben. Dat wordt vergeleken met hoeveel ik betaald heb en het verschil krijg ik terug (in mijn geval grotendeels door HRA).
Maar het kan ook zijn dat je werkgever net een beetje teveel of te weinig heeft ingehouden. Als je het echt per component wilt weten, zal je meerdere proforma aangiftes kunnen doen. Eerst alleen loon. Dan andere dingen die als inkomen geteld worden. Daarna zou je kunnen zeggen dat 'teruggave' in verhouding is met 'aftrekbaar bedrag' van elke component. Maar je kan dan ook 1 voor 1 één aftrekpost invullen om het effect van dat component te zien. Maar zoals gezegd, klopt dat niet helemaal omdat de volgorde ook uit kan maken (als je net over een grens heen gaat ofzo).
Ik moet zeggen dat ik dat de eerste keer dat ik een huis kocht wel gedaan heb omdat ik de teruggave van aankoopkosten van het huis wilde isoleren van de HRA. Je kan er gewoon mee experimenteren op de site van de belastingdienst als je een indicatie wilt hebben.
[
Voor 3% gewijzigd door
JvS op 01-03-2025 09:41
]