Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://www.belastingdienst.nl/bld-assets/bld/rhslogos/bld_logo.svg

Nog iets meer dan 2 weken en dan is het weer zo ver, het aangifte seizoen is weer geopend.

Om meteen even een misverstand uit de weg te helpen, als je de aangifte doet in periode 1 maart - 31 maart doet streeft de Belastingdienst voor 1 juli een aanslag op te leggen (en dus ook de teruggave). De volgorde van de behandeling is een black box, maar een ding weten we zeker het is geen first in, first out, dus eerder indienen maakt niet uit.

Meer info op de website van de Belastingdienst.

Vorige delen:
Belastingaangifte 2023
Belastingaangifte 2022
Belastingaangifte 2021
Belastingaangifte 2020

Overige jaren

Fiscale veranderingen 2024Box 3 - vermogensrendementsheffing
Nog steeds ongewijzigd een zooitje :+ Meer info over de ontwikkelingen in dit topic: Vermogensrendementsheffing 2.0.

Aftrekposten en kortingenOverige: Aangifte-app:

Kan ik de aangifte-app gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Daarnaast valt bij veel mensen deze dagen de aanslag voor de gemeentelijke belastingen op mat, niet relavant voor de IB 2024, maar wel voor 2025. Check je WOZ-waarde, mocht je het niet eens zijn vergeet niet dat je binnen 6 weken bezwaar moet aantekenen. Er zijn tussenbureaus, maar je kan het ook zelf vrij eenvoudig doen.

Ik heb het twee jaar geleden ook zelf gedaan (op grond van achterstallig onderhoud/funderingsherstel) inc beroep (dus naar de rechtbank) en ruim een ton verlaagd wat uiteindelijk toch bij elkaar een paar honderd euro heeft opgeleverd.

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:11
PolarBear schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:29:
Er zijn tussenbureaus, maar je kan het ook zelf vrij eenvoudig doen.
Dit kan gemakkelijk met ChatGPT :)

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:08
Vandaag de brief gekregen dat ik aangifte moet doen, ik ben benieuwd wat ik dit jaar terug krijg.

Ik heb vorig jaar de verhoging van mijn hypotheek in gang gezet, voor een verbouwing. In november was alles al rond, maar pas op 1 feb was de passeerdatum en heb ik de factuur voor het advies betaald. Weet iemand of dat een aftrekpost voor 2024 is, of dat ik die pas in 2025 kan opgeven?

• Matizovic
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:32
Vraagje: vorig jaar was voor ons de eerste keer dat we aangifte moesten doen sinds we eigenaar zijn van een koopwoning. We hebben het toen door een belastingadviseur laten doen, omdat we geen zin hadden om ons te verdiepen in de verschillende aftrekposten die je kan gebruiken na het kopen van een woning. Uiteindelijk kregen we een flink bedrag terug. Ging geloof ik richting de €4500.
Dit jaar hebben we echter geen extra aftrekposten en denk ik dat we de aangifte prima zelf kunnen doen. Klopt mijn aanname dat alle zaken met betrekking tot hypotheekrenteaftrek al zijn ingevuld? Net zoals je inkomen er ook al gewoon staat.
Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:39

Herman

FP ProMod
(...)

Ik heb het twee jaar geleden ook zelf gedaan (op grond van achterstallig onderhoud/funderingsherstel) inc beroep (dus naar de rechtbank) en ruim een ton verlaagd wat uiteindelijk toch bij elkaar een paar honderd euro heeft opgeleverd.
Dat bespaart je een paar honderd euro per jaar aan belasting. Maar als je ooit je huis wilt verkopen, zal een potentiële koper (waarschijnlijk) getriggerd worden door de lage WOZ-waarde. Maar dit is een off topic opmerking natuurlijk.

Ontopic:
De online aangifte-simulatie voor 2024 (versie 1) staat inmiddels online:
- https://opleiding-ola.bel.../ola-simulatie/casussen?0
(2024| IH2024 versie 1)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Matizovic schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:00:
Vraagje: vorig jaar was voor ons de eerste keer dat we aangifte moesten doen sinds we eigenaar zijn van een koopwoning. We hebben het toen door een belastingadviseur laten doen, omdat we geen zin hadden om ons te verdiepen in de verschillende aftrekposten die je kan gebruiken na het kopen van een woning. Uiteindelijk kregen we een flink bedrag terug. Ging geloof ik richting de €4500.
Dit jaar hebben we echter geen extra aftrekposten en denk ik dat we de aangifte prima zelf kunnen doen. Klopt mijn aanname dat alle zaken met betrekking tot hypotheekrenteaftrek al zijn ingevuld? Net zoals je inkomen er ook al gewoon staat.
Thanks!
Het zou idd al ingevuld moeten zijn.
Je hoeft het in principe alleen tegen je hypotheek overzicht dat je in de afgelopen weken ergens hebt gekregen van je hypotheeknemer over je hypotheek te controleren.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• PolarBear
  • Niet online
Herman schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:02:
[...]

Dat bespaart je een paar honderd euro per jaar aan belasting. Maar als je ooit je huis wilt verkopen, zal een potentiële koper (waarschijnlijk) getriggerd worden door de lage WOZ-waarde.
Nee hoor want er is gerenoveerd, de WOZ-waarde voor renovatie was gewoon veel te hoog. En daar is de gemeente, na bezwaar en beroep, ook in mee gegaan.

• PolarBear
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:03:
[...]

Het zou idd al ingevuld moeten zijn.
Je hoeft het in principe alleen tegen je hypotheek overzicht dat je in de afgelopen weken ergens hebt gekregen van je hypotheeknemer over je hypotheek te controleren.
Bij de ABN moet je het financieel jaaroverzicht zelf ophalen uit de app/online bankieren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:39

Herman

FP ProMod
(...)
Thanks!
Dit zou wél het geval moeten zijn. Bij sommige kredietverstrekkers gaat het helaas niet altijd 100% goed. Dus zelf goed opletten.

Antwoord op je vraag: Ja, het is prima mogelijk om zelf je eigen aangifte IB te verzorgen. Sowieso kun je het zelf eerst proberen, mocht je er echt niet uitkomen kun je het alsnog uitbesteden :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Bouke-p schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:50:
Vandaag de brief gekregen dat ik aangifte moet doen, ik ben benieuwd wat ik dit jaar terug krijg.

Ik heb vorig jaar de verhoging van mijn hypotheek in gang gezet, voor een verbouwing. In november was alles al rond, maar pas op 1 feb was de passeerdatum en heb ik de factuur voor het advies betaald. Weet iemand of dat een aftrekpost voor 2024 is, of dat ik die pas in 2025 kan opgeven?
In principe is het in de IB zo dat je de aftrekposten opvoert in het jaar dat je ze betaald. Dus in dit geval in 2025.

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:48

Clush

Do as I say...

Daarnaast valt bij veel mensen deze dagen de aanslag voor de gemeentelijke belastingen op mat, niet relavant voor de IB 2024, maar wel voor 2025. Check je WOZ-waarde, mocht je het niet eens zijn vergeet niet dat je binnen 6 weken bezwaar moet aantekenen. Er zijn tussenbureaus, maar je kan het ook zelf vrij eenvoudig doen.

Mocht je dit overwegen (slightly off topic): doe dit alsjeblieft zelf en laat dit niet door zo'n bureautje doen. Die toko's doen niets wat je niet zelf kan en voegen niets van waarde toe, maar zorgen er wel voor dat de kosten voor je gemeente buitensporig hoog oplopen. En dat moet van belastinggeld betaald worden, dus uiteindelijk komt de rekening toch bij jou te liggen.

... not as I do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-05 15:42

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Ik heb net mijn eerste voorlopige aanslag gekregen, maar vanaf 1 maart ook belasting aangifte.
Is het noodzakelijk om de voorlopige aanslag aan te pakken als een aangifte of kan dat ook bij een belasting aangifte ingevuld worden, omdat een een voorlopige aanslag een schatting is.

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dutchredgaming schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:16:
Ik heb net mijn eerste voorlopige aanslag gekregen, maar vanaf 1 maart ook belasting aangifte.
Is het noodzakelijk om de voorlopige aanslag aan te pakken als een aangifte of kan dat ook bij een belasting aangifte ingevuld worden, omdat een een voorlopige aanslag een schatting is.
Voorlopige aanslag is voor 2025 en je aangifte van 1 maart is over 2024?

De voorlopige is idd een schatting voor 2025 waar je evt al vooraf geld terug kan krijgen ivm HRA etc.

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 15-02-2025 10:24 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming

Dutchredgaming

ICT Beheerder

YakuzA schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:23:
[...]

Voorlopige aanslag is voor 2025 en je aangifte van 1 maart is over 2024?

De voorlopige is idd een schatting voor 2025 waar je evt al vooraf geld terug kan krijgen ivm HRA etc.
Dat klopt, helaas ben ik nog thuiswonend :( (belastingtechnisch).
Voorlopige aanslag is voor volgend jaar belasting aangifte toch?

[ Voor 8% gewijzigd door Dutchredgaming op 15-02-2025 10:50 ]

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Thanks!
Correct, je hypotheek is vrijwel volledig ingevuld. Als je al iets moet aanvullen vind je dat wel op je jaaroverzicht van je hypotheekverstrekker. Belastingaangifte doen stelt voor de meeste mensen in loondienst helemaal niks voor. Ook na een huis kopen is de belastingaangifte vrij eenvoudig, de aftrekposten zijn simpel en helder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

stin00 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:28:
[...]
Correct, je hypotheek is vrijwel volledig ingevuld. Als je al iets moet aanvullen vind je dat wel op je jaaroverzicht van je hypotheekverstrekker. Belastingaangifte doen stelt voor de meeste mensen in loondienst helemaal niks voor. Ook na een huis kopen is de belastingaangifte vrij eenvoudig, de aftrekposten zijn simpel en helder.
Ik moet dit jaar alleen niet vergeten om de kosten van de calcasa taxatie om de rente korting ivm betere LTV op de hypotheek ergens in te voeren.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:30:
[...]

Ik moet dit jaar alleen niet vergeten om de kosten van de calcasa taxatie om de rente korting ivm betere LTV op de hypotheek ergens in te voeren.
Die moet ik zelf toevallig ook niet vergeten, dat was €95 uit m'n hoofd? Krijg je toch weer een paar tientjes terug :+ Dat maakt de terugverdientijd nog sneller.

Verder heb ik dit jaar weinig zin in de belastingaangifte. Ik moet er een erfenis en verkoop ouderlijk huis in verwerken. Er zal dus ook vermogensrendementsheffing bij komen kijken.

Ik dacht ook nog wat geld terug te gaan krijgen vanwege relatief hoge zorgkosten afgelopen jaar. Maar als je fiscaal partner bent moet je rekenen met 2x het drempelinkomen voor zorgkosten.. tegenvaller helaas.

[ Voor 14% gewijzigd door stin00 op 15-02-2025 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

stin00 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:36:
[...]
Die moet ik zelf toevallig ook niet vergeten, dat was €95 uit m'n hoofd? Krijg je toch weer een paar tientjes terug :+ Dat maakt de terugverdientijd nog sneller.
Jip 95 dacht ik.
En van die paar tientjes gaat ook weer een paar euro terug naar de BD omdat door de lagere rente ik ook weer iets minder HRA krijg dan verwacht in de voorlopige aangifte van vorig jaar :+

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-05 22:43
Check je WOZ-waarde, mocht je het niet eens zijn vergeet niet dat je binnen 6 weken bezwaar moet aantekenen. Er zijn tussenbureaus, maar je kan het ook zelf vrij eenvoudig doen.
De WOZ waarde kun je het beste checken op het WOZ Waardeloket. Daar kun je ook mooi op het kaartje op de huizen van buren klikken en zodoende vergelijken.

De site van Eigen Huis waar je naar linkt, geeft bij mij op dit moment niet-thuis als ik de WOZ check button aanklik.

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:02

QuattroNL

It is I.

Vraagje: de helft van onze hypotheek is een bankspaarhypotheek. Wij hebben vorig jaar voor het eerst een paar k op die gekoppelde bankrekening gestort om ons eindbedrag eerder te bereiken. Het openstaande hypotheekbedrag is dus gelijk gebleven maar het gespaarde bedrag is dus meer geworden.
Kunnen wij die paar k als aflossing opgeven?
(ik was het eigenlijk wel van plan :+ )

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:48

Clush

Do as I say...

Welk voordeel denk je daarmee te behalen? Want die zie ik even niet...

Verder is sparen op een bankspaarhypotheek expliciet geen aflossen, dat is juist het hele idee achter die vorm. Die aflossing gebeurt pas op het moment dat het gespaarde bedrag vrijkomt.

Wel is die paar k verhuist van box 3 naar box 1, wat voordelig zou kunnen zijn. Bedoel je dat?

... not as I do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:49
QuattroNL schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 23:38:
Vraagje: de helft van onze hypotheek is een bankspaarhypotheek. Wij hebben vorig jaar voor het eerst een paar k op die gekoppelde bankrekening gestort om ons eindbedrag eerder te bereiken. Het openstaande hypotheekbedrag is dus gelijk gebleven maar het gespaarde bedrag is dus meer geworden.
Hoeveel je aflost/stort kan je nergens invullen bij je belastingaangifte. Daar wordt namelijk ook niet mee gerekend/heeft geen invloed op hoeveel belasting je betaalt. Hoeveel rente je hebt betaald is wel belangrijk. Die staat waarschijnlijk al ingevuld voor je.

Ps: Waarschijnlijk nog niet van toepassing aangezien je nu net je eerste storting hebt gedaan, maar houd rekening met het feit dat je niet onbeperkt extra mag storten: 1:10 regel

[ Voor 10% gewijzigd door helloitsme op 16-02-2025 11:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:55

Reinier

\o/

Je betaalt, betaalt, betaalt. Niet betaald.

Het linkje naar de veranderingen (voor ondernemers) is niet juist trouwens, laatste / moet eraf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:54
Hoe werkt het met aangifte doen als je een fiscaal partner hebt? Ik lees vanalles over verdeel je aftrekposten slim. Is er een tool voor de beste verdeling o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
SillBro schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:51:
Hoe werkt het met aangifte doen als je een fiscaal partner hebt? Ik lees vanalles over verdeel je aftrekposten slim. Is er een tool voor de beste verdeling o.i.d.?
Ja er is een tool, zit in de software van de belastingdienst. Kom je tegen het einde van het invullen vanzelf tegen. Hier kan je de verdeling variëren en zien wat het effect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:41
Mijn ervaring is dat je dat kunt verschuiven hoe je bepaalde posten alloceert tussen de twee partners en dan zie je wat je terugkrijgt per persoon.

Gamecube (games) kopen of ruilen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-05 09:25
Ik meen mij te herinneren dat er vorig jaar ook een knop “optimale verdeling” bij zat. Heb toen zelf nog wat geschoven maar kwam uiteindelijk toch op de voorgestelde verdeling uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 00:11
QuattroNL schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 23:38:
Nee. Alleen rente is aftrekbaar.

Sowieso is er nergens een optie om aflossing of premie/spaar stortingen op te geven.

De BEW of KEW wordt gevraagd maar zonder details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 00:11
Eijsbeer schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:21:
Ik meen mij te herinneren dat er vorig jaar ook een knop “optimale verdeling” bij zat. Heb toen zelf nog wat geschoven maar kwam uiteindelijk toch op de voorgestelde verdeling uit.
Alleen onder bepaalde voorwaarden. Als je bijvoorbeeld box3 vermogen hebt dan is de optie er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-05 04:46
SillBro schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:51:
Aan h et einde van de aangifte krijg je de mogelijkheid om aftrekposten (en sommige inkomsten, als het goed is ook) over beide partners te verdelen. Bij mij werkt het doorgaans het beste wanneer ik zorg dat 1 partner €46,- moet bijbetalen, dat is (als ik me niet vergis, kan er een paar euro naast zitten) namelijk het drempelbedrag waardoor diegene nèt niet hoeft bij te betalen.
Maar het loont om wat met de bedragen te spelen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming

Dutchredgaming

ICT Beheerder

YakuzA schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:23:
[...]

Kan ik dan zo indienen of aanpassen? HRA heb ik niet.

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dutchredgaming schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:24:
[...]

Kan ik dan zo indienen of aanpassen? HRA heb ik niet.
Voorlopige aangifte 2025 kun je elke dag in 2025 naar believen aanpassen ongeveer.

Maar als je geen HRA of andere 100% zekere aftrekbare kosten hebt voor bijv hypotheek zal die vaak gewoon op 0 staan.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming

Dutchredgaming

ICT Beheerder

YakuzA schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:38:
[...]

Voorlopige aangifte 2025 kun je elke dag in 2025 naar believen aanpassen ongeveer.

(...)
Moet wel voor 28 februari a.s. ingevuld worden en eventueel betaald worden.

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dutchredgaming schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:12:
[...]
Moet wel voor 28 februari a.s. ingevuld worden en eventueel betaald worden.
Maakt niet uit, je kan de voorlopige aanslag gewoon het hele jaar door invullen/aanpassen, en dan wordt die gewoon verrekend met de laatste maanden en uitbetaald in die paar resterende maanden.
Als je bijv in September een huis koopt, kun je al in je voorlopige aanslag de extra kosten voor de hypotheek etc invoeren en al via voorlopige aanslag verrekenen.

Maar voor dit topic over aangifte 2024 is dit verder misschien wat offtopic :)

[ Voor 24% gewijzigd door YakuzA op 16-02-2025 14:29 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik ben 01-01-2025 van baan gewisseld, en heb net mijn eindafrekening gehad. Dit vakantiegeld is opgebouwd over 2024, krijg ik normaal pas in april 2025 uitbetaald, maar nu dus iets eerder maar wel in 2025. Geldt dit vakantiegeld nou voor het salaris van 2024 en moet ik die dus deze belastingaangifte erbij optellen, of geldt het omdat ik het in 2025 heb ontvangen voor het salaris van dit jaar en dus voor de belastingaangifte van volgend jaar?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gewoon salaris van 2024, toen is het betaald. Mijn vakantiegeld wordt maandelijks betaald, en dus gewoon wat in de maanden januari-december van een jaar is uitbetaald is relevant voor mij.

En als het goed is, is het ook gewoon zo automatisch ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 08:44

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Mogelijk niet correct wat ik zei

[ Voor 91% gewijzigd door Lolhozer op 16-02-2025 15:38 ]

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

SmurfLink schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:07:
Ik ben 01-01-2024 van baan gewisseld, en heb net mijn eindafrekening gehad. Dit vakantiegeld is opgebouwd over 2024, krijg ik normaal pas in april 2025 uitbetaald, maar nu dus iets eerder maar wel in 2025. Geldt dit vakantiegeld nou voor het salaris van 2024 en moet ik die dus deze belastingaangifte erbij optellen, of geldt het omdat ik het in 2025 heb ontvangen voor het salaris van dit jaar en dus voor de belastingaangifte van volgend jaar?
Ben je nu per 01-01-2024 of 2025 gewisseld?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Lolhozer schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:41:
[...]

Ben je nu per 01-01-2024 of 2025 gewisseld?
Excuus, 25 inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:17:
Gewoon salaris van 2024, toen is het betaald. Mijn vakantiegeld wordt maandelijks betaald, en dus gewoon wat in de maanden januari-december van een jaar is uitbetaald is relevant voor mij.

En als het goed is, is het ook gewoon zo automatisch ingevuld.
Het is dus niet in 2024 betaald maar in 2025. Op de eindafrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:13
Ik ben 01-01-2025 van baan gewisseld, en heb net mijn eindafrekening gehad. Dit vakantiegeld is opgebouwd over 2024, krijg ik normaal pas in april 2025 uitbetaald, maar nu dus iets eerder maar wel in 2025. Geldt dit vakantiegeld nou voor het salaris van 2024 en moet ik die dus deze belastingaangifte erbij optellen, of geldt het omdat ik het in 2025 heb ontvangen voor het salaris van dit jaar en dus voor de belastingaangifte van volgend jaar?
Dit zie je in de aangifte vanzelf bij de vooringevulde gegevens over de looninkomsten.
als je (oude) werkgever de vakantierechten in het nieuwe jaar heeft betaald, zal dat ook in een(nieuwe) jaaropgave resulteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

SmurfLink schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:43:
[...]

Het is dus niet in 2024 betaald maar in 2025. Op de eindafrekening.
Dan zie je het volgend jaar nog weer terug op je aangifte als ontvangen salaris.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Dank beiden, dan wacht ik rustig tot volgend jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMMNG
  • Laatst online: 21:35
Als ik inlog bij de belastingdienst en naar inkomensverklaring ga dan is mijn inkomen 2024 niet bekend. Ik heb vorig jaar wel aangifte gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:52

Dennis1812

Amateur prutser

NMMNG schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:34:
Als ik inlog bij de belastingdienst en naar inkomensverklaring ga dan is mijn inkomen 2024 niet bekend. Ik heb vorig jaar wel aangifte gedaan.
Vorig jaar deed je aangifte over 2023.
Je gaat nu aangifte doen over 2024 waarna je definitieve inkomen over 2024 bepaald wordt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chicane600
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 04-04 16:41
Vraagje over verblijfkostenvergoeding. Een beperkt deel is belast en moet ik dus gaan opgeven voor het eerst. Moet ik verblijfkosten die ik gemaakt heb in december 2024 maar vergoed zijn in januari 2025 meenemen in de aangifte 2024 of pas in de aangifte 2025? (dit is niet iets wat je terugvindt op de jaaropgaaf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:48
In mei 2024 gescheiden. Het liefst zou ik apart aangifte willen doen, maar dat zeg ik op gevoel. Wat zou een goede reden zijn om het apart of juist samen te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
@mennoo samen heeft als voordeel dat je bepaalde posten kunt schuiven, en hiermee wat belasting verdient. daarnaast kan optimaliseren van de inkomsten ook op het gebied van toeslagen eea opleveren.

dit hangt natuurlijk af van hoeveel ikomsten/partner alimentatie / aftrekposten-eigenhuis-zorg-giften etc

gewoon eerst eigen aangifte invullen en dan kijken of er (tesamen) geld te verdienen valt met samen invullen.

je bent in ieder geval (bij een huwelijk) fiscaal partner tot er een scheidingsverzoek is ingediend en je op aparte adressen woont.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:24
mennoo schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:15:
In mei 2024 gescheiden. Het liefst zou ik apart aangifte willen doen, maar dat zeg ik op gevoel. Wat zou een goede reden zijn om het apart of juist samen te doen?
Als je het samen invult dan weet je ook zeker dat alle posten kloppen, niet dat beiden dezelfde aftrekposten proberen te claimen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Een kennis van mij is vorig jaar weduwe geworden.

Voor de aangifte 2024 heeft zij een nabestaande machtiging aangevraagd en gekregen.

Kan zij mij nu machtigen zodat voor haar en haar overleden echtgenoot de aangifte kan doen?

9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:37
mennoo schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:15:
Heb je een scheidingsconvenant? Vaak staat daar ook iets in opgenomen over IB.

Ik ben ook mei 2024 gescheiden en wij hebben afgesproken afzonderlijk aangifte doen, maar wel hoe gezamenlijke posten te verdelen. (Hyptheekrente aftrek ieder 50% etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennoo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:48
Sempy schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:11:
[...]

Heb je een scheidingsconvenant? Vaak staat daar ook iets in opgenomen over IB.

Ik ben ook mei 2024 gescheiden en wij hebben afgesproken afzonderlijk aangifte doen, maar wel hoe gezamenlijke posten te verdelen. (Hyptheekrente aftrek ieder 50% etc)
In het convenant staat dacht ik samen, maar daar kan je natuurlijk van afwijken als je het samen wilt. Ik heb maar even gevraagd wat ex wil..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Denk bij scheiding en kinderen < 12 jaar even aan de combinatiekorting. De ouder die het minst verdiend (op papier) heeft hier recht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morm
  • Registratie: Maart 2006
IJsbeer schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:29:
Denk bij scheiding en kinderen < 12 jaar even aan de combinatiekorting. De ouder die het minst verdiend (op papier) heeft hier recht op.
Hou er in geval van 50-50 co ouderschap rekening mee dat je dan als beide ouders in aanmerking komt voor de combinatiekorting. Iedere ouder moet daarvoor gemiddeld minimaal 3 dagen per week de kinderen verzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:24

Ja hier ook. 9,3% meer dan vorig jaar. Mijn salaris is helaas niet 9,3% gestegen (0).

Ik hoop weer wat terug te krijgen bij de IB. We kunnen het goed gebruiken. Het lastige is dat ik naast loondienst een dag voor mezelf werkte in 2024. Daar verdiende ik weinig mee, maar het duurt altijd lang voordat ik alles bij elkaar heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-05 07:53
Gewoon de jaarstaat van de oud werkgever volgen, voor de meeste werkgevers is dit al van te voren ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:32
Ik heb in Januari vorig jaar wat gerommeld met mijn spaargeld en een aantal rekeningen geopend.

Trade republic: Hier heb ik een financiele buffer staan. Ik maak gebruik van saveback en heb gedurende 2024 wat ETF's gekocht/gekregen die géén dividend uitkeren. Het spaargeld wordt voor de belastingdienst gezien als spaargeld en de beleggingen uiteraard als beleggingen.
Trading 212: Hier heb ik wat spaargeld staan voor de rente. Ik geloof dat dit voor de belastingdienst wordt gezien als een belegging.

Aangezien dit allemaal pas in Januari/Februari is begonnen is het totaal niet van belang van de aangifte over 2024, toch? Of moet ik de beleggingen (die geen dividend hebben uitgekeerd) alsnog aangeven?

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20:13
aicaramba schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:02:
Ik heb in Januari vorig jaar wat gerommeld met mijn spaargeld en een aantal rekeningen geopend.

Trade republic: Hier heb ik een financiele buffer staan. Ik maak gebruik van saveback en heb gedurende 2024 wat ETF's gekocht/gekregen die géén dividend uitkeren. Het spaargeld wordt voor de belastingdienst gezien als spaargeld en de beleggingen uiteraard als beleggingen.
Trading 212: Hier heb ik wat spaargeld staan voor de rente. Ik geloof dat dit voor de belastingdienst wordt gezien als een belegging.

Aangezien dit allemaal pas in Januari/Februari is begonnen is het totaal niet van belang van de aangifte over 2024, toch? Of moet ik de beleggingen (die geen dividend hebben uitgekeerd) alsnog aangeven?
De situatie op 1 januari 2024 is "normaal gesproken" bepalend.

Maar... als je mogelijkheid wilt benutten om VermogenRendementsHeffing (VRH) op basis van werkelijk rendement te doen, dan moet je alle rentes/waardestijgingen/dalingen/investeringen/desinvesteringen van het hele jaar 2024 meenemen. Denk eraan dat je in dat geval geen recht hebt op heffingsvrij vermogen.
Ik weet overigens niet of die mogelijkheid voor het belastingjaar 2024 beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:32
BBBvB schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:18:
[...]

De situatie op 1 januari 2024 is "normaal gesproken" bepalend.

Maar... als je mogelijkheid wilt benutten om VermogenRendementsHeffing (VRH) op basis van werkelijk rendement te doen, dan moet je alle rentes/waardestijgingen/dalingen/investeringen/desinvesteringen van het hele jaar 2024 meenemen. Denk eraan dat je in dat geval geen recht hebt op heffingsvrij vermogen.
Ik weet overigens niet of die mogelijkheid voor het belastingjaar 2024 beschikbaar is.
Is het een keuze om via VRH te doen of niet? In mijn geval zit ik onder de heffingsvrijevermogensgrens (mooi woord), dus zou ik niet weten waarom ik de moeite zou doen.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
aicaramba schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:44:
[...]

Is het een keuze om via VRH te doen of niet? In mijn geval zit ik onder de heffingsvrijevermogensgrens (mooi woord), dus zou ik niet weten waarom ik de moeite zou doen.
Zeker niets doen dan, want je betaald niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

aicaramba schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 08:44:
[...]

Dan hoef je allen het vinkje te zetten dat je vermogen lager was dan de heffingsvrijevermogensgrens in de aangifte, dan hoef je niet uit te specificeren dacht ik.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Aangename verrassing: de WOZ waarde (peildatum 1-1-2024) was LAGER dan een jaar eerder. Er waren slechts 2 referentiewoningen in de buurt waarvan er 1 om onverklaarbare* reden voor een relatief laag bedrag verkocht is. Maar het scheelt mij weer wat geld.

*) Ik vermoed dat er een bedrag buiten de notaris om gegaan is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Frame164 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 20:32:

*) Ik vermoed dat er een bedrag buiten de notaris om gegaan is...
Meer waarschijnlijk is een verkoop binnen familie. Schenking in de vorm van een zeer lage prijs.

• TvanW
  • Niet online
Sempy schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:13:
[...]

Meer waarschijnlijk is een verkoop binnen familie. Schenking in de vorm van een zeer lage prijs.
Daar trapt de fiscus niet in....zijn regels voor.

• Sempy
TvanW schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:01:
[...]

Daar trapt de fiscus niet in....zijn regels voor.
Zo lang notaris overdrachtsbelasting rekent over de taxatiewaarde ipv koopprijs en de koper over het bedrag onder WOZ schenkbelasting betaalt is, dit gewoon toegestaan.

• TvanW
  • Niet online
Sempy schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:11:
[...]

Zo lang notaris overdrachtsbelasting rekent over de taxatiewaarde ipv koopprijs en de koper over het bedrag onder WOZ schenkbelasting betaalt is, dit gewoon toegestaan.
Dat bedoel ik dus, regels :)

• Sempy
TvanW schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:14:
[...]

Dat bedoel ik dus, regels :)
Klopt, maar verklaart waarom een referentie woning voor de WOZ onverklaarbaar laag verkocht wordt.

Een bedrag buiten notaris om zoals hierboven vermoed, loopt tegen dezelfde regels aan. Dus alleen mogelijk als notaris even de andere kant op zou kijken.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Sempy schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:20:
[...]

Klopt, maar verklaart waarom een referentie woning voor de WOZ onverklaarbaar laag verkocht wordt.
Die speciale verkopen worden normaal uitgesloten bij de bepaling van referentie woningen.

Maar is meer iets voor het WOZ topic :p

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 27-02-2025 08:24 ]

PSN

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Vraag: ik heb een deels omzet-gerelateerde beloning. Dit deel van de beloning wordt in het opvolgende jaar uitbetaald. Dus in februari 2025 wordt de bonus over 2024 uitbetaald. Hoort dit nu bij belastingjaar 2024 of belastingjaar 2025?

Google leverde me weinig op. ChatGPT en Gemini geven beide aan dat het moment van uitbetaling leidend is.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:14
Lijkt me kloppend, wanneer je het krijgt is bepalend. Ik krijg ook een bonus van 2024 in april 2025. Die telt mee bij mijn inkomen van 2025.
Mijn bonus over 2023 heb ik in april 2024 ontvangen en geld dus mee voor de aangifte die we aankomend weekend kunnen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
Uitbetalingen komen in het jaar van ontvangen bij je inkomen.
Hou hiervoor gewoon de jaaropgave van je werkgever aan. Daar is het in opgenomen voor 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
peter-rm schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:21:
Uitbetalingen komen in het jaar van ontvangen bij je inkomen.
Hou hiervoor gewoon de jaaropgave van je werkgever aan. Daar is het in opgenomen voor 2025
Er is een uitzondering, namelijk als het gaat om een fout correctie in een voorgaand jaar, dan kan het zijn (afhankelijk van de fout) dat de loonaangifte gecorrigeerd wordt en dan krijg je ook een nieuwe jaaropgaaf. En ben je ook verplicht dat te corrigeren.

Maar over het algemeen in de IB is inderdaad wanneer je het binnenkrijgt is bepalend voor het aangifte jaar.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tweeke schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:16:
Vraag: ik heb een deels omzet-gerelateerde beloning. Dit deel van de beloning wordt in het opvolgende jaar uitbetaald. Dus in februari 2025 wordt de bonus over 2024 uitbetaald. Hoort dit nu bij belastingjaar 2024 of belastingjaar 2025?
Op welke jaar opgave krijg je dit van je werkgever?

Die krijg je op je jaaropgave 2025 :P
Ergo, die is voor je aangifte over 2025.

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 27-02-2025 11:01 ]

PSN

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:01:
[...]

Op welke jaar opgave krijg je dit van je werkgever?

Die krijg je op je jaaropgave 2025 :P
Ergo, die is voor je aangifte over 2025.
Dank voor de reacties. Helemaal helder zo :)

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 20:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zow de servers rookten dit jaar wat minder hard. Aangifte gedaan, altijd weer een sport om het zo snel mogelijk te doen :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:00
Was inderdaad goed mogelijk dit jaar :) hier nog niet definitief gemaakt om alles even na te lopen. Maar wel even gekeken waar we dit jaar ongeveer op uitkomen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:30
Ging vrij soepel, direct om 00.00u lag de website wel plat maar om 00.08u kon ik normaal inloggen en is het weer gefixt.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-05 13:11
Voor mijn IB 2024 moet ik de accountwaarde van mijn IBKR-rekening op 1/1/2024 hebben. Nu heb ik via de portal van IBKR mijn annual statement gedownload, maar daar staat bij 31/12/2023 een value van 0, wat onmogelijk is. Mijn statement van 2023 kan ik niet downloaden, omdat 2024 de enige optie in het drop-downmenu is. De monthly statements gaan maar terug tot september 2024, dus dat is ook geen optie.

Weet iemand misschien hoe ik op een andere manier mijn stock en cash values van 31/12/2023 of 1/1/2024 kan achterhalen?

Edit; Heb inmiddels mijn eigen vraag beantwoord. Door de overgang van de Hongaarse naar Ierse IB is er nu een oud en een nieuw accountnummer. Onder het oude kan ik wel jaaroverzichten van vóór 2024 inzien. Je moet alleen even je oude nummer (erbij) aanvinken in het statementoverzicht.

[ Voor 21% gewijzigd door theroman op 01-03-2025 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijsbeer
  • Laatst online: 13-05 09:25
Ik denk een beginnersvraag: ik weet vrij zeker dat ik onder de drempelwaarde van zorgkosten ga blijven. Heeft het nog zin om dit uit te zoeken en in te vullen, of is het verspilde moeite?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:32
Een simpele aangifte wederom voor ons. Half uurtje geleden gedaan.
De hypotheekrenteaftrek en IACK blijven fijn om straks in één keer te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Eijsbeer schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 07:59:
Ik denk een beginnersvraag: ik weet vrij zeker dat ik onder de drempelwaarde van zorgkosten ga blijven. Heeft het nog zin om dit uit te zoeken en in te vullen, of is het verspilde moeite?
Dit is iets dat je alleen zelf kunt beoordelen of je de tijd je die paar euro waard is. Kost het 5 min en levert het je wellicht 50 euro op? Zou ik even kijken. Kost het me een vol weekend om alles bij elkaar te zoeken en da heel misschien 100 euro? Nah...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Sempy schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 08:11:
[...]

Volgens mij ligt het wel iets genuanceerder; ik heb onze woning ook onder WOZ gekocht. 't Was een gewone woning, prima bewoonbaar (er was wel sprake van achterstallig onderhoud, maar alleen cosmetisch, geen lekkages o.i.d.), er was geen relatie met de verkoper. Mij werd ook links en rechts verteld dat ik schenkbelasting moest betalen, maar dat slaat natuurlijk nergens op: er was immers géén sprake van schenking, maar van een gewone transactie.
Ik vraag mij ook zeer af hoe een Belastingdienst dit gaat controleren als er geen aangifte van schenking wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:10
Tehh schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 08:30:
[...]

Volgens mij ligt het wel iets genuanceerder; ik heb onze woning ook onder WOZ gekocht. 't Was een gewone woning, prima bewoonbaar (er was wel sprake van achterstallig onderhoud, maar alleen cosmetisch, geen lekkages o.i.d.), er was geen relatie met de verkoper. Mij werd ook links en rechts verteld dat ik schenkbelasting moest betalen, maar dat slaat natuurlijk nergens op: er was immers géén sprake van schenking, maar van een gewone transactie.
Ik vraag mij ook zeer af hoe een Belastingdienst dit gaat controleren als er geen aangifte van schenking wordt gedaan.
De Belastingdienst weet de verkoopprijs en de WOZ . Kan zijn dat dat een alert oplevert. Dus kan zijn dat om extra onderbouwing wordt gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:31
Ik heb hem nu ook ingevuld via de app.
Maar kan je ook ergens zien waar je geld van terug krijgt en hoeveel? bv Hypotheekrente, inkomstenbelasting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
Ingevuld, kon gewoon doorklikken. Blijft teleurstellend dat het schuiven van de bedragen bij ons amper verschil maken, maar dat komt waarschijnlijk door de 0,99% rente waardoor er ook maar een bedrag van 199 konden schuiven en het verder niet uitmaakte.
Nouja, een bedrag van 2500 weer gratis vanwege de iack volgens mij :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Laatst online: 19:45
Ik heb helaas door omstandigheden in 2024 een ziektewet-uitkering gehad. Hoe kan het dan dat ik alsnog 200 euro moet terugbetalen? Ik vind dat echt heel raar. Je zou denken dat dat wel goed wordt ingeschat. Flinke tegenvaller dit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Tehh schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 08:30:
[...]

De post die je citeerde handelde over verkoop binnen de familie.

Tussen onbekenden zal het inderdaad genuanceerder liggen, ook afhankelijk van hoeveel onder woz. 100k onder woz zou bij zowel notaris als belastingdienst toch een belletje moeten laten afgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 20:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Sempy schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 09:12:
[...]

De post die je citeerde handelde over verkoop binnen de familie.

Tussen onbekenden zal het inderdaad genuanceerder liggen, ook afhankelijk van hoeveel onder woz. 100k onder woz zou bij zowel notaris als belastingdienst toch een belletje moeten laten afgaan.
Kunnen laten af gaan.
Aggressor schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 08:54:
Ik heb hem nu ook ingevuld via de app.
Maar kan je ook ergens zien waar je geld van terug krijgt en hoeveel? bv Hypotheekrente, inkomstenbelasting..
Niet direct. Je kan wel zien wat bij je inkomen opgeteld wordt en wat er van je inkomen afgetrokken wordt. Niet wat elke component aan teruggave 'oplevert'. Dat zou ook heel lastig zijn, want het hangt dan ook af in welke volgorde je dat telt.

In mijn geval zie ik:
Werk:
- Loon ('inkomen')
- Loonheffing (hoeveel belasting heb ik al betaald in 2024)
- Arbeidskorting ('aftrekpost')

Eigen woning:
- HRA: Betaalde rente hypotheek ('aftrekpost')
- EWF: Eigen woning forfait ('inkomen', al wordt dat van de aftrekpost afgetrokken en niet als los inkomen gerekend, HRA en EWF staan samen als "eigen woning" op de laatste pagina)

De inkomens worden opgeteld, de aftrekposten worden daarvanaf gehaald. Dan wordt berekend hoeveel belasting ik betaald had moeten hebben. Dat wordt vergeleken met hoeveel ik betaald heb en het verschil krijg ik terug (in mijn geval grotendeels door HRA).

Maar het kan ook zijn dat je werkgever net een beetje teveel of te weinig heeft ingehouden. Als je het echt per component wilt weten, zal je meerdere proforma aangiftes kunnen doen. Eerst alleen loon. Dan andere dingen die als inkomen geteld worden. Daarna zou je kunnen zeggen dat 'teruggave' in verhouding is met 'aftrekbaar bedrag' van elke component. Maar je kan dan ook 1 voor 1 één aftrekpost invullen om het effect van dat component te zien. Maar zoals gezegd, klopt dat niet helemaal omdat de volgorde ook uit kan maken (als je net over een grens heen gaat ofzo).

Ik moet zeggen dat ik dat de eerste keer dat ik een huis kocht wel gedaan heb omdat ik de teruggave van aankoopkosten van het huis wilde isoleren van de HRA. Je kan er gewoon mee experimenteren op de site van de belastingdienst als je een indicatie wilt hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 01-03-2025 09:41 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
er is ook een oefenombeving van de belastingdienst waar je verschillende scenario's kunt uitproberen
https://opleiding-ola.belastingdienst.nl/ola-simulatie/?0

alleen als je er een pdf van wil maken aan het eind, moet je de keuze afdrukken in de linker kolom kiezen ipv de standaard afdruk button

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:49
Mijn aangifte is altijd heel simpel geweest: geen fiscaal partner, huurhuis, hele jaar dezelfde werkgever met hetzelfde salaris, minder vermogen dan de box 3-grens en geen aftrekposten als extra pensioeninleg, lijfrente etc. Ik kwam dus altijd uit op 0.

Nu heb ik voor het eerst een fiscaal partner en snap ik het niet helemaal meer. Op 5 maart 2024 hebben mijn vriendin en ik (op papier zijn we niets, maar we wonen wel samen) een kind gekregen. Volgens mij zijn we dan sinds 5 maart 2024 fiscaal partners, ondanks dat we niet getrouwd of geregistreerd partners zijn. Als ik inlog, dan zie ik in de vooraf ingevulde gegevens wel onze dochter staan, maar ook dat ik GEEN fiscaal partner heb. Daardoor is mijn persoonlijke aangifte een teruggaaf van 2900 euro door de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Ik denk echter dat het fout gaat als ik dit lees.

Ik denk namelijk dat wij niet als fiscaal partner zijn aangemerkt omdat we dat per 5-3 waren en niet per 1-1. Ik heb gelezen dat als je een deel van het jaar fiscaal partner bent, je kan kiezen of je de aangifte als fiscaal partners doet of niet. Bij de inkomensafhankelijke combinatiekorting hebben ze het dan weer over geen fiscaal partner hebben of minder dan 6 maanden. Maar dat is toch raar? Dan zouden we ervoor kunnen kiezen om deze aangifte nog niet als fiscaal partners te doen en dan beiden de inkomensafhankelijke combinatiekorting opstrijken? Dat lijkt me niet de bedoeling..

Verder sowieso even kijken wat handig is dit jaar, mijn vriendin is zzp'er en haar boekhouder heeft IB 2023 nog niet eens verstuurd. Mijn persoonlijke aangifte blijft gewoon vrij eenvoudig (want die zaken die ik als eerste beschreef gelden nog steeds), dus ik heb zelf niet zo'n zin om enorm lang te moeten wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0w!N
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:03
Vld1989 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:49:
Mijn aangifte is altijd heel simpel geweest: geen fiscaal partner, huurhuis, hele jaar dezelfde werkgever met hetzelfde salaris, minder vermogen dan de box 3-grens en geen aftrekposten als extra pensioeninleg, lijfrente etc. Ik kwam dus altijd uit op 0.

Nu heb ik voor het eerst een fiscaal partner en snap ik het niet helemaal meer. Op 5 maart 2024 hebben mijn vriendin en ik (op papier zijn we niets, maar we wonen wel samen) een kind gekregen. Volgens mij zijn we dan sinds 5 maart 2024 fiscaal partners, ondanks dat we niet getrouwd of geregistreerd partners zijn. Als ik inlog, dan zie ik in de vooraf ingevulde gegevens wel onze dochter staan, maar ook dat ik GEEN fiscaal partner heb. Daardoor is mijn persoonlijke aangifte een teruggaaf van 2900 euro door de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Ik denk echter dat het fout gaat als ik dit lees.

Ik denk namelijk dat wij niet als fiscaal partner zijn aangemerkt omdat we dat per 5-3 waren en niet per 1-1. Ik heb gelezen dat als je een deel van het jaar fiscaal partner bent, je kan kiezen of je de aangifte als fiscaal partners doet of niet. Bij de inkomensafhankelijke combinatiekorting hebben ze het dan weer over geen fiscaal partner hebben of minder dan 6 maanden. Maar dat is toch raar? Dan zouden we ervoor kunnen kiezen om deze aangifte nog niet als fiscaal partners te doen en dan beiden de inkomensafhankelijke combinatiekorting opstrijken? Dat lijkt me niet de bedoeling..

Verder sowieso even kijken wat handig is dit jaar, mijn vriendin is zzp'er en haar boekhouder heeft IB 2023 nog niet eens verstuurd. Mijn persoonlijke aangifte blijft gewoon vrij eenvoudig (want die zaken die ik als eerste beschreef gelden nog steeds), dus ik heb zelf niet zo'n zin om enorm lang te moeten wachten.
Indien je vanaf 1-1-24 al samenwoont en in het loop van het jaar een kind krijgt (heb zelfde situatie). Ben je gewoon het hele jaar fiscaal partner.
Bron:
https://www.belastingdien...e-partners-met-huisgenoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:21

Tys

Prima te doen weer dit jaar. De aangiftes worden in mijn geval wel steeds uitgebreider (scheiding incl. huisoverdracht / alimentaties, bouwdepot, extra betalingen, giften, etc.) maar je klikt aardig rap door de reeds voor ingevulde informatie heen. Volgend jaar minder randzaken .. :)

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
R0w!N schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:55:
[...]

Indien je vanaf 1-1-24 al samenwoont en in het loop van het jaar een kind krijgt (heb zelfde situatie). Ben je gewoon het hele jaar fiscaal partner.
Bron:
https://www.belastingdien...e-partners-met-huisgenoot
Duidelijk! We wonen echter samen vanaf 16-1-2024 :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlennLB
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:55
Vld1989 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:58:
[...]

Duidelijk! We wonen echter samen vanaf 16-1-2024 :+
Dan ben je fiscals partner vanaf 16 januari 2024.

Je kan er voor kiezen om voor het hele jaar als partner aangemerkt te worden (2.17 Wet IB). Deze “keuze” geldt echter alleen voor het verdelen van gemeenschappelijke inkomensbestanddelen (b.v. de hypotheekrente-aftrek).

De keuze heeft nooit gevolgen voor de IACK. In jouw geval heb je meer dan zes maanden een fiscale partner en dus heeft maar een van beide recht op de IACK. Als het aangifteprogramma er nu vanuit gaat dat je geen partner hebt, heb je waarschijnlijk een van de vragen over het hebben van huisgenoten niet goed beantwoord.

Stel dat iemand minder dan zes maanden een partner heeft en kiest voor het hele jaar partnerschap werkt dit niet door naar de heffingskortingen. Daar wordt gekeken naar het “echte” partnerschap en als dat minder dan zes maanden is kunnen beide partners - mits aan de overige voorwaarden voldaan - de IACK krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tudeurnus
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:55
Hoe wordt de jaarruimte precies berekend? Ik heb een premievrije pensioen, waarbij mijn werkgever alleen premie betaalt. Ik heb voor het eerst uitgaven gedaan voor mijn lijrente. In de belastingaangifte wordt er over betaalde premies gevraagd voor mijn jaarruimte. Wordt er bedoeld met alleen werknemerbijdrage of wernemerbijdrage+werkgeverbijdrage binnen mijn jaarruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
GlennLB schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:13:
[...]

Dan ben je fiscals partner vanaf 16 januari 2024.

Je kan er voor kiezen om voor het hele jaar als partner aangemerkt te worden (2.17 Wet IB). Deze “keuze” geldt echter alleen voor het verdelen van gemeenschappelijke inkomensbestanddelen (b.v. de hypotheekrente-aftrek).

De keuze heeft nooit gevolgen voor de IACK. In jouw geval heb je meer dan zes maanden een fiscale partner en dus heeft maar een van beide recht op de IACK. Als het aangifteprogramma er nu vanuit gaat dat je geen partner hebt, heb je waarschijnlijk een van de vragen over het hebben van huisgenoten niet goed beantwoord.

Stel dat iemand minder dan zes maanden een partner heeft en kiest voor het hele jaar partnerschap werkt dit niet door naar de heffingskortingen. Daar wordt gekeken naar het “echte” partnerschap en als dat minder dan zes maanden is kunnen beide partners - mits aan de overige voorwaarden voldaan - de IACK krijgen.
Dat is een heel duidelijk verhaal! Dank!

Ik heb zelf overigens geen vragenlijst beantwoord, alleen even in de app ingelogd voor een globaal idee en daar stond al vooringevuld dat ik geen fiscaal partner heb. Heb geprobeerd het aan te passen op de website maar die was nog even te druk om in te loggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:18
Irritant dat als je als fiscaal partners aangifte wilt doen, je ook tegelijkertijd moet inloggen middels DigiD.

Bij mij waren er afgelopen jaar een paar dingen anders, ik dacht nu even op mijn gemak dat vast uit te zoeken en in te vullen. Kan op een later moment, als mijn vriendin wel in de buurt is haar stukje er gewoon bij. Teruggave verdelen en gezamenlijke aangifte versturen.

Apart aangifte doen kan ook, maar is ook weer gedoe. Kortom, nog maar even geduld hebben totdat we allebei tijd hebben.
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste

Let op:
Zorg dat je post plaatst die voor de rest van de deelnemers iets toevoegt. Woz waarden, oordelen of wat je wel of niet en wanneer terugkrijgt doen dat in ieder geval niet.