@B-Real of de een geeft een machtiging aan de ander
Ah, top tip!peter-rm schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:37:
@B-Real of de een geeft een machtiging aan de ander
Los van de belasting, dit is helemaal niet slimVld1989 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:49:
Op 5 maart 2024 hebben mijn vriendin en ik (op papier zijn we niets, maar we wonen wel samen) een kind gekregen.
Is op zich niet spannend hoor, pas als je een flinke erfenis achter zou laten wanneer je nu zou overlijden of samen de woning bezit is er meer papierwerk nodig.GG85 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:03:
[...]
Los van de belasting, dit is helemaal niet slim
Jezus man, klopt het dat als je wat bijverdient buiten je vaste baan (waar al loonheffingskorting wordt toegepast), dat je meer dan de helft kwijt bent aan inkomstenbelasting (bijzonder tarief?) plus zorgwet dingen?
Totaal is het 57% van deze extra centjes naar de belasting
@ikt ja, je betaalt over deze bijverdieste het (voor jou) hoogste tarief met daarnaast de premie zvw (als je nog niet aan het max bedrag zit) en de afbouw van de heffingskortingen
Je zit dan al in de hoogste tarief? De zorgverzekeringswet is een gemeen dingetje, want er zit een maximum bedrag op maar meestal betaal je dat al bij de eerste werkgever.ikt schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:25:
Jezus man, klopt het dat als je wat bijverdient buiten je vaste baan (waar al loonheffingskorting wordt toegepast), dat je meer dan de helft kwijt bent aan inkomstenbelasting (bijzonder tarief?) plus zorgwet dingen?
Dan heb je nog een werknemersbijdrage en werkgeversbijdrage voor de zorgverzekeringswet.
Hier met een Raisin rekening. Er worden wel wat dingen vooringevuld, maar geen bedragen, andere identifiers, er missen dingen. Daar gaat het nog niet zo lekker dus.
Gelukkig biedt Raisin je een jaaroverzicht aan, die heel duidelijk isTheswitch schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:39:
Hier met een Raisin rekening. Er worden wel wat dingen vooringevuld, maar geen bedragen, andere identifiers, er missen dingen. Daar gaat het nog niet zo lekker dus.
[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 01-03-2025 12:42 ]
The devil is in the details.
Ja dat heb ik ook gedaan. Maar andere banken werkt vooraf ingevuld wel, dus je moet er wel op letten en niet zo doorklikken.Hahn schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:41:
[...]
Gelukkig biedt Raisin je een jaaroverzicht aan, die heel duidelijk isNet gebruikt, en daardoor was het een fluit van een cent om een stuk of 8 Raisin-rekeningen in te vullen.
Bij buitenlandse rekeningen vullen ze bedragen niet in, en zullen ze in de komende 10 jaar ook niet gaan doen, gok ik zo.Theswitch schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:42:
[...]
Ja dat heb ik ook gedaan. Maar andere banken werkt vooraf ingevuld wel, dus je moet er wel op letten en niet zo doorklikken.
En volgens mij kan je niet eens doorklikken als je niks invult?
Depositos van buitenlandse banken waren voor 60% ingevuld maar zonder bedrag. Raar dat ze wel.doorgeven naam, identifier en land maar geen bedrag. De andere 40% moest ik dus handmatig zelf toevoegen.Hahn schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:44:
[...]
Buitenlandse rekeningen vullen ze niet in, en zullen ze in de komende 10 jaar ook niet gaan doen, gok ik zo.
En volgens mij kan je niet eens doorklikken als je niks invult?
[ Voor 5% gewijzigd door Theswitch op 01-03-2025 12:46 ]
Dit klopt. Zie ook het stukje “onverdeelde boedel” op deze pagina.stin00 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:34:
***members only***
€2950 over 2024 mits de minst verdienende ouder minstens €31.838,- verdiend. Dat is bij ons het gevalPresident schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 08:56:
Nouja, een bedrag van 2500 weer gratis vanwege de iack volgens mij :-)
Dat is niet helemaal zo. Hier 70k bruto vanuit mij en 50k bruto voor mijn vrouw.remzor schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:53:
[...]
€2950 over 2024 mits de minst verdienende ouder minstens €31.838,- verdiend. Dat is bij ons het geval
Je betaalt "gewoon" het marginale tarief van je inkomen (de belasting die je op elke extra verdiende euro betaald bij een bepaald inkomen). Dus als je inkomen van 80K naar 90K gaat, betaal je over die 10K extra een vrij stevig tarief. Hetzelfde als je zou betalen als je salaris van 80K naar 90K gaat.ikt schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:25:
Zie ook dit plaatje (van 2022)
/f/image/ksMpRbjCRozKkvm9HvjSKAUC.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door JvS op 02-03-2025 00:06 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Hmm, mijn vrouw heeft 2 werkgevers maar de arbeidskorting staat bij allemaal op 0 en onderin het scherm met de vooringevulde gegevens staat dat ze alleen recht heeft op algemene heffingskorting
Bij mij (1 werkgever) staat er wel een bedrag bij arbeidskorting en staat hij ook in het lijstje met Heffingskortingen.
Moet ik hier nog iets mee?
Bij mij (1 werkgever) staat er wel een bedrag bij arbeidskorting en staat hij ook in het lijstje met Heffingskortingen.
Ben ook bezig met invullen belastingaangifte 2024. Heb wat spaargeld en beleggingen. Koop en verkoop zo nu en dan wat aandelen en heb dat dus ook in de maanden voor en na 1 januari 2024 gedaan. Totale waarde van mijn beleggingsportefeuille is overigens (los van gelukkig wat rendement :-)) niet significant veranderd in de 6 maanden rond de peildatum dwz het is niet zo dat ik groot deel beleggingen heb omgezet in spaargeld en vervolgens weer belegd. Het gaat zeg maar om kleinschalige day- (of eerder week-) trading.
Ondanks dat ik hier en elders al wat heb gelezen over 'peildatumarbitrage' kom ik er niet helemaal uit.
Als ik de vragen in de aangifte feitelijk beantwoord ('Heeft u bezittingen box 3 verplaatst rondom 1 januari 2024 (peildatumarbitrage)' en verderop 'Heeft u tussen 1 oktober 2023 en 1 januari 2024 bezittingen in box 3, zoals beleggingen, verkocht? En heeft binnen 3 maanden na de verkoop, en ná 31 december 2023 bezittingen in box 3 gekocht?') dan zou dat dus een ja worden en is er sprake van peildatumarbitrage aangezien ik dus aandelen heb verkocht en weer teruggekocht.
Tot zover geen probleem, maar vervolgens moet ik bij '(Deel van) het verkoopbedrag dat u, heeft gebruikt om (andere) bezittingen in box 3 te kopen' een bedrag invullen, maar heb geen hoe ik dat bereken aangezien het dus om verkoop en aankoop van af en toe een paar aandelen gaat (en waarbij ik het geld ook gewoon op de rekening van DeGiro laat staan). De voorbeelden die de fiscus hierbij geeft (zie onder) vind ik ook niet bepaald verhelderend..
Voorbeeld 1
U verkocht op 23 oktober 2023 beleggingen voor € 80.000. U koopt op 10 januari 2024 cryptovaluta voor € 60.000. U vult in: € 60.000.
Voorbeeld 2
U verkocht op 4 november 2023 beleggingen voor € 80.000. U koopt op 15 januari 2024 cryptovaluta voor € 100.000. U vult in: € 80.000.
Ondanks dat ik hier en elders al wat heb gelezen over 'peildatumarbitrage' kom ik er niet helemaal uit.
Als ik de vragen in de aangifte feitelijk beantwoord ('Heeft u bezittingen box 3 verplaatst rondom 1 januari 2024 (peildatumarbitrage)' en verderop 'Heeft u tussen 1 oktober 2023 en 1 januari 2024 bezittingen in box 3, zoals beleggingen, verkocht? En heeft binnen 3 maanden na de verkoop, en ná 31 december 2023 bezittingen in box 3 gekocht?') dan zou dat dus een ja worden en is er sprake van peildatumarbitrage aangezien ik dus aandelen heb verkocht en weer teruggekocht.
Tot zover geen probleem, maar vervolgens moet ik bij '(Deel van) het verkoopbedrag dat u, heeft gebruikt om (andere) bezittingen in box 3 te kopen' een bedrag invullen, maar heb geen hoe ik dat bereken aangezien het dus om verkoop en aankoop van af en toe een paar aandelen gaat (en waarbij ik het geld ook gewoon op de rekening van DeGiro laat staan). De voorbeelden die de fiscus hierbij geeft (zie onder) vind ik ook niet bepaald verhelderend..
Voorbeeld 1
U verkocht op 23 oktober 2023 beleggingen voor € 80.000. U koopt op 10 januari 2024 cryptovaluta voor € 60.000. U vult in: € 60.000.
Voorbeeld 2
U verkocht op 4 november 2023 beleggingen voor € 80.000. U koopt op 15 januari 2024 cryptovaluta voor € 100.000. U vult in: € 80.000.
@M-audio het doel hiervan is dat je niet beleggingen even naar spaartegoeden (met een lager rendement) kunt schuiven en daarna weer terug.
praktische uitwerking: je saldeert verkopen(en aankopen) voor de peildatum (1-10 t.m31-12) en je saldeert aankopen(en verkopen) na de peildatum (binnen 3 maand na laatste verkoop).
Hiervan neem je het laagste bedrag
praktische uitwerking: je saldeert verkopen(en aankopen) voor de peildatum (1-10 t.m31-12) en je saldeert aankopen(en verkopen) na de peildatum (binnen 3 maand na laatste verkoop).
De rekeningen bij mijn Spaanse bank (Openbank) zijn wel bekend, alleen geen bedragen vooraf ingevuld. Kan er mee te maken hebben dat ze onder het kopje "Beleggingen" staan. Was vorig jaar ook al zo.Hahn schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:44:
[...]
Buitenlandse rekeningen vullen ze niet in, en zullen ze in de komende 10 jaar ook niet gaan doen, gok ik zo.
de belastingdienst krijgt doorgaans uit het buitenlaand alleen info dat er een nederlandse rekeninghouder is.
in specifieke gevallen (vermoeden van fraude etc) kunnen ze saldo informatie opvragen
in specifieke gevallen (vermoeden van fraude etc) kunnen ze saldo informatie opvragen
Ik bedoelde dat de bedragen niet ingevuld zijn, zal het aanpassen.gerritjan schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:20:
[...]
De rekeningen bij mijn Spaanse bank (Openbank) zijn wel bekend, alleen geen bedragen vooraf ingevuld. Kan er mee te maken hebben dat ze onder het kopje "Beleggingen" staan. Was vorig jaar ook al zo.
De afgelopen jaren hadden wij steeds een bedrijf, kochten we een huis of was er wel iets anders ingewikkelds. Dit jaar is dat voor het eerst niet het geval dus ik besloot zelf de aangifte te doen.
Ander belangrijk punt is dat we vorig jaar gestopt zijn met de voorlopige teruggaaf. Die hadden we niet echt meer maandelijks nodig en vonden het wel fijn om dan in één keer een mooi bedrag van de Belastingdienst op de rekening te krijgen. De verwachting is dus dat we 4000 of 5000 euro terug zouden krijgen omdat we recht hebben op HRA. Nu heb ik de aangifte opgemaakt, nog niet verzonden, maar die geeft aan dat ik veel minder dan verwacht terugkrijg.
Mijn vrouw en ik hebben elk één salaris, we hebben een koophuis en een hypotheek waar we rente en aflossing aan betalen. We hebben niets in box 2 of 3. Heeft het nut als ik hier een paar kengetallen geef ter validatie?
Ander belangrijk punt is dat we vorig jaar gestopt zijn met de voorlopige teruggaaf. Die hadden we niet echt meer maandelijks nodig en vonden het wel fijn om dan in één keer een mooi bedrag van de Belastingdienst op de rekening te krijgen. De verwachting is dus dat we 4000 of 5000 euro terug zouden krijgen omdat we recht hebben op HRA. Nu heb ik de aangifte opgemaakt, nog niet verzonden, maar die geeft aan dat ik veel minder dan verwacht terugkrijg.
Mijn vrouw en ik hebben elk één salaris, we hebben een koophuis en een hypotheek waar we rente en aflossing aan betalen. We hebben niets in box 2 of 3. Heeft het nut als ik hier een paar kengetallen geef ter validatie?
@jazzy
De aflossing op de hypotheek kan je niet aftrekken. De betaalde rente wel. Van deze rente krijg je +/- 37% terug.
Vul de aangifte eerst eens in zonder de hypotheekrente en kijk wat dan de uitkomst is.
De aflossing op de hypotheek kan je niet aftrekken. De betaalde rente wel. Van deze rente krijg je +/- 37% terug.
Vul de aangifte eerst eens in zonder de hypotheekrente en kijk wat dan de uitkomst is.
Bedankt.peter-rm schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:14:
@M-audio het doel hiervan is dat je niet beleggingen even naar spaartegoeden (met een lager rendement) kunt schuiven en daarna weer terug.
Nog twee vragen voor de zekerheid:
- Ik berekeken dus (a) over 1-10 tm 31-12 verkopen min aankopen, en (b) over 1-1 tm 31-3 aankopen min verkopen. Stel (a) is 3K en (b) is 4K, dan geef ik 3K op, ondanks dat ik meer heb gekocht dan verkocht. Ik ga dus niet nog het verschil tussen totale aan-en verkoop in de periode voor- en na de peildatum berekenen?
- Berekenen ik dit over mijn hele beleggingsportefeuille (dus van een DeGiro export), dwz dat ik alle aankopen en verkopen over die twee periodes saldeer, of moet ik echt naar de specifieke aandelen die ik in de 3 maanden voor 31-12 heb verkocht en waarvan ik dan weer stuks heb teruggekocht in de drie maanden na de peildatum?
ad 1 correct het verschil tussen a en b staat op de geldrekening of komt van die geldrekeningM-audio schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:00:
[...]
Bedankt.
Nog twee vragen voor de zekerheid:
- Ik berekeken dus (a) over 1-10 tm 31-12 verkopen min aankopen, en (b) over 1-1 tm 31-3 aankopen min verkopen. Stel (a) is 3K en (b) is 4K, dan geef ik 3K op, ondanks dat ik meer heb gekocht dan verkocht. Ik ga dus niet nog het verschil tussen totale aan-en verkoop in de periode voor- en na de peildatum berekenen?
- Berekenen ik dit over mijn hele beleggingsportefeuille (dus van een DeGiro export), dwz dat ik alle aankopen en verkopen over die twee periodes saldeer, of moet ik echt naar de specifieke aandelen die ik in de 3 maanden voor 31-12 heb verkocht en waarvan ik dan weer stuks heb teruggekocht in de drie maanden na de peildatum?
ad 2 het gaat erom dat er box3 vermogen van beleggingen naar geld verschoven is op de peildatum om heffing te ontlopen.
het totaal(saldo) van de aan/verkopen voor en na de peildatum willen ze weten, niet de afzonderlijke effectentransacties
[ Voor 3% gewijzigd door peter-rm op 01-03-2025 15:13 ]
Nee, dat van aflossing snap ik. Negeer dat.devriesjande schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:44:
@jazzy
Okay. Ik betaalde 10k aan rente, eigenwoning forfait is 2k, blijft 8k aftrek over. Die 8k wordt vervolgens van mijn inkomsten uit werk afgetrokken. Aangezien mijn werkgever al belasting op mijn salaris in heeft gehouden dacht dat ik dan dat ik de belasting die ik over die 8k betaald heb terug zou krijgen. Klopt die redenering? Want uit mijn aangifte volgt dat we maar 1800 euro terugkrijgen.
Toen we nog voorlopige teruggaaf kregen ging het om 435 euro per maand. Wat zie ik hier over het hoofd?
[ Voor 7% gewijzigd door Jazzy op 01-03-2025 19:10 ]
@Jazzy
Je redenering klopt grotendeels. Je krijgt maximaal 36,97% van de betaalde hypotheekrente terug.
Ik lees dat er 2 inkomens zijn. Daardoor is het mogelijk dat er te weinig loonbelasting is ingehouden. Dat kan je controleren door de aangifte in te vullen zonder huis en hypotheekrenteaftrek.
Je redenering klopt grotendeels. Je krijgt maximaal 36,97% van de betaalde hypotheekrente terug.
Ik lees dat er 2 inkomens zijn. Daardoor is het mogelijk dat er te weinig loonbelasting is ingehouden. Dat kan je controleren door de aangifte in te vullen zonder huis en hypotheekrenteaftrek.
Ah, begrijp nu wat je daar mee bedoelt. Kan ik dat doen zonder dat ik de vooringevulde gegevens kwijtraak? Zou best wat werk zijn om de hypotheek er handmatig in te moeten zetten.devriesjande schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:36:
@Jazzy
Je kan het eens proberen op:
https://opleiding-ola.bel.../ola-simulatie/casussen?0
(2024| IH2024 versie 1)
Met dank aan @Herman
https://opleiding-ola.bel.../ola-simulatie/casussen?0
(2024| IH2024 versie 1)
Met dank aan @Herman
Wat is de ervaring van mensen? Liggen servers overdag plat of is de aangifte prima te doen?
Je zei eerder ook dat er in andere jaren altijd wel wat groots was, zoals de aankoop van een huis. Dat heb je nu ook niet, terwijl dat vaak hele grote aftrekposten zijn. (Staat tegenover dat je dan ook nog meer hebt uitgegeven).Jazzy schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:20:
[...]
Nee, dat van aflossing snap ik. Negeer dat.
Okay. Ik betaalde 10k aan rente, eigenwoning forfait is 2k, blijft 8k aftrek over. Die 8k wordt vervolgens van mijn inkomsten uit werk afgetrokken. Aangezien mijn werkgever al loon op mijn salaris in heeft gehouden dacht dat ik dan dat ik de belasting die ik over die 8k betaald heb terug zou krijgen. Klopt die redenering? Want uit mijn aangifte volgt dat we maar 1800 euro terugkrijgen.
Toen we nog voorlopige teruggaaf kregen ging het om 435 euro per maand. Wat zie ik hier over het hoofd?
Hypotheekrenteaftrek zou bij 8K rond de 3000 uitkomen. Dat is 1200 verschil. Groot, maar niet gigantisch, want het komt wel vaker voor dat een werkgever bijv. te weinig loonheffing heeft ingehouden.
Is er nog sprake van vermogen (spaargeld en/of aandelen) in box 3? Daar betaal je natuurlijk ook belasting over.
heb 'm zojuist ingevuld. Geen probleemPiet_Piraat7 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:11:
Wat is de ervaring van mensen? Liggen servers overdag plat of is de aangifte prima te doen?
Ja daar was ik al bang voor. Van €4100 teruggave gezakt naar €900. Pijnlijk die vermogensbelastingGlennLB schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 12:51:
[...]
Dit klopt. Zie ook het stukje “onverdeelde boedel” op deze pagina.
Het valt mij niet tegen.Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:11:
Ik ben al voor de 3e keer vandaag ingelogd (maar dus nog niet daadwerkelijk verzonden omdat ik nog wat moet uitzoeken).
Wellicht heeft het er ook mee te maken dat de mensen in het zuiden dit jaar op 1 maart een andere prioriteit hebben dan aangifte inkomstenbelasting doen............ Hiermee doel ik natuurlijk op carnaval!
Nou, het is gelukt er doorheen te komen, het resultaat was echter het tegenovergestelde wat ik had verwacht.
Toen ik in 2010 een half jaar werk had (met aanvulling uit de wajong), leverde dat een aanslag op van iets minder dan €400, oorzaak was waarschijnlijk de loonheffingskorting dat het UWV niet had gestopt.
Sinds vorig jaar eindelijk weer werk en meteen bij UWv aangegeven dat de loonheffingskorting gestopt moest worden (uiteraard werd daar overheen gelezen
, 1 maand later was het alsnog gestopt), zodat ik aan beide kanten belast wordt en er geen te betalen aanslag volgt, althans, dat was de verwachting.
Aangifteformulier ingevuld, fout gevonden in vooraf ingevulde gegevens ("Verrekende Arbeidskorting" van werk week €1 af) en als resultaat een aanslag van €479
Hoe kan ik dergelijke aanslagen voorkomen?
Toen ik in 2010 een half jaar werk had (met aanvulling uit de wajong), leverde dat een aanslag op van iets minder dan €400, oorzaak was waarschijnlijk de loonheffingskorting dat het UWV niet had gestopt.
Sinds vorig jaar eindelijk weer werk en meteen bij UWv aangegeven dat de loonheffingskorting gestopt moest worden (uiteraard werd daar overheen gelezen

Aangifteformulier ingevuld, fout gevonden in vooraf ingevulde gegevens ("Verrekende Arbeidskorting" van werk week €1 af) en als resultaat een aanslag van €479
Hoe kan ik dergelijke aanslagen voorkomen?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik kan hier geen touw aan vastknopen. 8k aftrekken van inkomsten uit werk? En loon op salaris ingehouden?Jazzy schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:20:
[...]
Okay. Ik betaalde 10k aan rente, eigenwoning forfait is 2k, blijft 8k aftrek over. Die 8k wordt vervolgens van mijn inkomsten uit werk afgetrokken. Aangezien mijn werkgever al loon op mijn salaris in heeft gehouden dacht dat ik dan dat ik de belasting die ik over die 8k betaald heb terug zou krijgen. Klopt die redenering? Want uit mijn aangifte volgt dat we maar 1800 euro terugkrijgen.
Je krijgt ongeveer 37% van de 8k terug.
Garmin FR245M + HRM-RUN
Wordt voor de tariefsaanpassing gekeken naar je verzamelinkomen of naar je inkomen uit werk (excl. inkomen uit woning)?
Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0
een arbeidsongeschiktheidspensioen, moet je dat als inkomen bij pensioenen invullen of bij andere uitkeringen ("waaronder arbeidsongeschiktheidsuitkeringen")? het wordt uitgekeerd door een pensioenfonds, dat is dan een pensioen toch? geen uitkering door een verzekering?
het gaat over het box1 inkomen( werk, woning etc)Leut schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:01:
Wordt voor de tariefsaanpassing gekeken naar je verzamelinkomen of naar je inkomen uit werk (excl. inkomen uit woning)?
allle aftrekposten gaan tegen ca 37%. als je in de 49,5% schijf zit (>€73K ) wordt over dat deel 12,5% bij geplust. je ziet die berekening aan het eind van je aangifte
[ Voor 0% gewijzigd door peter-rm op 01-03-2025 19:12 . Reden: typo ]
dit is pensioenen en andere uitkeringen. loon is alleen uit werkFrieda schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:25:
een arbeidsongeschiktheidspensioen, moet je dat als inkomen bij pensioenen invullen of bij andere uitkeringen ("waaronder arbeidsongeschiktheidsuitkeringen")? het wordt uitgekeerd door een pensioenfonds, dat is dan een pensioen toch? geen uitkering door een verzekering?
De schijf zit toch op 75.518 voor 2024?peter-rm schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:09:
[...]
het gaat over het box1 inkomen( werk, woning etc)
allle aftrekposten gaan tegen ca 37%. als je in de 49,5% schijf zit (<€73K ) wordt over dat deel 12,5% bij geplust. je ziet die berekening aan het eind van je aangifte
Stel het verzamelinkomen is 80.518, dan wordt de tariefsaanpassing toch over 5.000 euro berekend?
Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0
De voorlopige teruggaaf is ook maar een ''schatting'', was dat een voorlopige teruggaaf voor 2024? Want die wordt natuurlijk verrekend met de definitieve aanslagJazzy schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 15:20:
[...]
Okay. Ik betaalde 10k aan rente, eigenwoning forfait is 2k, blijft 8k aftrek over. Die 8k wordt vervolgens van mijn inkomsten uit werk afgetrokken. Aangezien mijn werkgever al belasting op mijn salaris in heeft gehouden dacht dat ik dan dat ik de belasting die ik over die 8k betaald heb terug zou krijgen. Klopt die redenering? Want uit mijn aangifte volgt dat we maar 1800 euro terugkrijgen.
dankjewel! mijn vraag is eigenlijk, moet het bij het kopje pensioenen, of bij het kopje overige uitkeringen?peter-rm schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:11:
[...]
dit is pensioenen en andere uitkeringen. loon is alleen uit werk
Ik heb 3-4 jaar geleden stak certificaten gekocht van de bv waar ik werk. Deze certificaten worden niet of nauwelijks verhandeld. Ik weet dat ik ze in box 3 op zou moeten geven, maar met welke waarde? Ik heb geen inzicht in de balans waarde van de bv. Kan ik de aankoopwaarde gebruiken?
Si hoc legere scis nimium eruditiones habes
Ik heb hem vanmiddag om 17u even gedaan. Was zo gepiept in kwartiertje klaar en geen enkele storing of issue.Piet_Piraat7 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:11:
@Frieda als het door een pensioenfonds uitgekeerd wordt, zou ik het onder pensioenen opnemen.
voor de fiscale IB behandeling maakt het niet uit als het een periodieke uitkering is. Als er eenmalig een som uitgekeerd wordt, dan zijn er wel verschillende regels.
voor de fiscale IB behandeling maakt het niet uit als het een periodieke uitkering is. Als er eenmalig een som uitgekeerd wordt, dan zijn er wel verschillende regels.
het is idd een periodieke uitkering. dankjewel voor je hulp!peter-rm schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:04:
@Frieda als het door een pensioenfonds uitgekeerd wordt, zou ik het onder pensioenen opnemen.
Ik gebruik zelf Trade 212 en daarbij heb ik cash (niet geïnvesteerd geld). Hoe moet ik dat opgeven bij de belastingdienst? Is dit een belegging of een spaarrekening? Een gedeelte wordt namelijk bij qmmfs weggezet door Trade 212.
een saldo in € ,$ etc is geld,
een saldo in aantallen effecten, trackers, oblgaties, index fondsen etc is belegging
een saldo in aantallen effecten, trackers, oblgaties, index fondsen etc is belegging
In de app zat vorige jaren een functie die de beste verdeling berekende, maar ik mag dit jaar de app niet gebruiken... Online zit deze functie er niet in? Ik had de verdeling zo gedaan als dat het andere jaren ook ongeveer was maar daarna nog even gespeeld en kreeg ik veel meer terug uiteindelijk, hoe kom ik achter de beste verdeling? 
Ik heb een klein beetje crypto wat afgelopen jaar toch wel flink in waarde is gestegen. Ik heb afgelopen 1 januari daar dan ook een screenshot van gemaakt. Ik weet denk ik de waarde van januari 2024 ook wel ongeveer maar geen bewijs van. Wat is hier wijsheid in?
Ik heb een klein beetje crypto wat afgelopen jaar toch wel flink in waarde is gestegen. Ik heb afgelopen 1 januari daar dan ook een screenshot van gemaakt. Ik weet denk ik de waarde van januari 2024 ook wel ongeveer maar geen bewijs van. Wat is hier wijsheid in?
wel een tip: in mijn geval (uurtje of 12 vandaag) was er wat storing. ik kwam wel de portal in maar alle URLs waren veranderd door iets wat op ‘/none’ eindigde, daarop klikken bracht je naar een pagina met “er is storing, je wordt uitgelogd”
om te voorkomen dat je het hele “telefoon pakken, code invoeren, code scannen” riedeltje over en over moet doen, gewoon even iedere paar minuten F5’en. werkte bij mij prima
om te voorkomen dat je het hele “telefoon pakken, code invoeren, code scannen” riedeltje over en over moet doen, gewoon even iedere paar minuten F5’en. werkte bij mij prima
Vanochtend de app gedownload en alles was al correct ingevuld dus kon eigenlijk next next finish doen.
Bijna 4000 terug 👍 mooie meevaller.
Hoezo is dat niet helemaal zo? Het is toch een vast bedrag (van €2950) als je aan die voorwaarden voldoet?President schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:02:
[...]
Dat is niet helemaal zo. Hier 70k bruto vanuit mij en 50k bruto voor mijn vrouw.
Fase 1: de grote bedragenBeekforel schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:56:
In de app zat vorige jaren een functie die de beste verdeling berekende, maar ik mag dit jaar de app niet gebruiken... Online zit deze functie er niet in? Ik had de verdeling zo gedaan als dat het andere jaren ook ongeveer was maar daarna nog even gespeeld en kreeg ik veel meer terug uiteindelijk, hoe kom ik achter de beste verdeling?
Een goed begin is om alles 50/50 te verdelen.
Noteer de verdeling en bedrag.
Vervolgens verdeel je de eerste box 1 met 0/100. Noteer de verdeling en bedrag.
Vervolgens verdeel je de eerste box 1 met 100/0. Noteer de verdeling en bedrag.
Kies de kant met het beste bedrag.
Herhaal met getal daar in het midden (bv 75/25).
Herhaal met de rest.
Ter controle kun je met de uitkomst als startpunt het nog een keer herhalen.
Door het zo te doen zie je over het algemeen ook wel wat welke invloed ongeveer heeft.
Box 1 is vaak dominant in deze fase.
Fase 2: de laatste euro's
Als een van de aangevers dicht bij het minimaal te betalen bedrag zit dan kun je vervolgens daar op aan proberen te sturen. De max winst hierbij is vaak beperkt, in mijn geval zojuist 57 euro. De aanslaggrens is namelijk 56 euro.
Kies hiervoor een optie en zoek het optimum net als hierboven. Doel is om voor een van beide het punt te vinden waar er 57 euro belasting verschuldigd is (terwijl totale teruggave gelijk blijft aan fase 1) waarna bij nog een tikje verder een van de aangevers 0 betaalt en er per saldo dus 57 euro verdiend wordt.
Box 3 en verrekening van bronbelasting etc zijn hier vaak het makkelijkst voor.
Inzicht kan helpen. Buitenlandse bronbelasting kan bijvoorbeeld alleen van te betalen box 3 belasting afgetrokken worden (hoewel die technisch gezien doorschuift naar de toekomst).
Je weet waarschijnlijk wel hoeveel coins je had en de koers kun je opzoeken. Documenteer zo goed als je kan.Ik heb een klein beetje crypto wat afgelopen jaar toch wel flink in waarde is gestegen. Ik heb afgelopen 1 januari daar dan ook een screenshot van gemaakt. Ik weet denk ik de waarde van januari 2024 ook wel ongeveer maar geen bewijs van. Wat is hier wijsheid in?
[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 01-03-2025 22:09 ]
Hmm im zie het inderdaad https://www.belastingdien...ke-combinatiekorting-2024remzor schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:02:
[...]
Hoezo is dat niet helemaal zo? Het is toch een vast bedrag (van €2950) als je aan die voorwaarden voldoet?
Dan snap ik niet zo goed waarom wij minder dan 2950 krijgen?
Omdat je waarschijnlijk nog wat belasting moest betalen welke te weinig is ingehouden op jullie loon? Dus de loonheffing komt net wat anders uit vermoed ik..President schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:42:
[...]
Hmm im zie het inderdaad https://www.belastingdien...ke-combinatiekorting-2024
Dan snap ik niet zo goed waarom wij minder dan 2950 krijgen?
Vandaag ben ik al een paar keer bezig geweest om de aangifte IB in te vullen, maar er zijn wat vragen waar ik niet uit kom. Wellicht dat jullie mij op weg kunnen helpen?
- Bij de verrekende arbeidskorting zit een afwijking van € 1,00 ten nadele van mij. Jaaropgave werk geeft € 4154 aan, Belastingdienst heeft iets hoger ingevuld.
Hoe belangrijk is dit verschil?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kjdYX5CuWXtuwb7ixTD6ASuG.jpg?f=user_large)
- Vorig jaar is mijn nieuwbouwhuis opgeleverd. Ook daar nog een paar vragen over.
Mijn huis is in februari 2023 gepasseerd bij de notaris. Een huis in aanbouw; ben ik daar enige eigenaar van of is het bouwbedrijf ook nog (deels) eigenaar?
Ik ben geneigd te zeggen dat ik enige eigenaar ben. Klopt dat?
:strip_exif()/f/image/f1kiYMep5n66sxWK2bL2MF6V.jpg?f=fotoalbum_large)
De Belastingdienst heeft (voor)ingevuld dat de situatie op 01-01-2024 'Terrein' was.
Bij de aangifte IB 2023 heb ik aangegeven dat de situatie vanaf passeren notaris 'bouwkavel of woning in aanbouw' was. Is het verstandig om dit te veranderen of niet?
:strip_exif()/f/image/041I6RjEWjD7Mgr0MR3EZffT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6pWon3aSX3arMYRROmpeJtfX.jpg?f=fotoalbum_large)
De Belastingdienst heeft ook (voor)ingevuld staan dat deze situatie voor de rest van het jaar gold. Hier ben ik het niet mee eens. In mei is het huis opgeleverd en in juni ben ik verhuisd en toen is het woning hoofdverblijf geworden. Of heeft de Belastingdienst het wel juist (voor)ingevuld? Zo niet, moet ik dan de opleverdatum half mei aanhouden of de verhuisdatum 22 juni?
Voor wat het waard is. Ik ben van huur naar koop gegaan, dus er is geen overlap geweest.
Begin juni (na krijgen sleutel) heb ik nog € 15,81 creditrente ontvangen. Haal ik dit, al dan niet afgerond, van de 845 hieronder af.
- Bij de verrekende arbeidskorting zit een afwijking van € 1,00 ten nadele van mij. Jaaropgave werk geeft € 4154 aan, Belastingdienst heeft iets hoger ingevuld.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kjdYX5CuWXtuwb7ixTD6ASuG.jpg?f=user_large)
- Vorig jaar is mijn nieuwbouwhuis opgeleverd. Ook daar nog een paar vragen over.
Mijn huis is in februari 2023 gepasseerd bij de notaris. Een huis in aanbouw; ben ik daar enige eigenaar van of is het bouwbedrijf ook nog (deels) eigenaar?
Ik ben geneigd te zeggen dat ik enige eigenaar ben. Klopt dat?
:strip_exif()/f/image/f1kiYMep5n66sxWK2bL2MF6V.jpg?f=fotoalbum_large)
De Belastingdienst heeft (voor)ingevuld dat de situatie op 01-01-2024 'Terrein' was.
Bij de aangifte IB 2023 heb ik aangegeven dat de situatie vanaf passeren notaris 'bouwkavel of woning in aanbouw' was. Is het verstandig om dit te veranderen of niet?
:strip_exif()/f/image/041I6RjEWjD7Mgr0MR3EZffT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6pWon3aSX3arMYRROmpeJtfX.jpg?f=fotoalbum_large)
De Belastingdienst heeft ook (voor)ingevuld staan dat deze situatie voor de rest van het jaar gold. Hier ben ik het niet mee eens. In mei is het huis opgeleverd en in juni ben ik verhuisd en toen is het woning hoofdverblijf geworden. Of heeft de Belastingdienst het wel juist (voor)ingevuld? Zo niet, moet ik dan de opleverdatum half mei aanhouden of de verhuisdatum 22 juni?
Voor wat het waard is. Ik ben van huur naar koop gegaan, dus er is geen overlap geweest.
Begin juni (na krijgen sleutel) heb ik nog € 15,81 creditrente ontvangen. Haal ik dit, al dan niet afgerond, van de 845 hieronder af.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WsB9Re1JB4DbDsjoP4xeti4W.jpg?f=user_large)
[ Voor 162% gewijzigd door Fifagek op 01-03-2025 22:46 ]
@Fifagek je bent ook tijdens de bouw de enige eigenaar. de situatie verandert van huis in aanbouw naar hoofdverblijf op het moment dat je daar gaat wonen, de verhuisdatum.
Net alles ingevuld, normaliter krijgen we al een hoop terug vanwege hypotheekrente, pensioen en verzekering voor arbeidsongeschiktheid (eigen geld wat eigenlijk weer terugkomt natuurlijk, maar toch). Meestal een bedrag rond de paar duizend €. Nu is het echt aanzienlijk hoger (denk aan x3) zonder dat er iets in de situatie is gewijzigd. Morgen nog maar eens goed kijken...zal er niet om klagen maar vind het wel apart.
Ik ben niet officieel getrouwd met mijn vrouw en we hebben geen samenlevingscontract en hebben geen geregistreerd partnerschap samen en we zijn nooit bij een notaris geweest. Wel wonen wij al 10 jaar samen en hebben nog geen kinderen samen. Mijn vrouw woont bij mij in. Wij worden ook niet als fiscale partner van elkaar gezien. Ieder moet zelf aangifte doen. Ik krijg dit jaar na jaren op €0 nu iets terug van de aangifte. Het is niet echt een enorme vet potje wat ik terug krijg, maar ben wel blij met het bedrag dat ik terug krijg. Ik werk al 7 jaar met onbepaalde tijd fulltime. Verder hebben wij geen dingen dat boven de norm uitkomt of bezittingen. Ik heb enkel als extraatje al 3 jaar een DELA CoöperatiespaarPlan (Ik krijgt een netto vaste rente van 2,00%) waar ik €200 per maand via incasso opzij zet en €50 per maand stort ik bij. Dat is pas als het bedrag vrijkomt op de einde datum. Tegen die tijd eens zien hoeveel je mag hebben voordat jaar als het bedrag vrijkomt. Daarnaast mijn eigen spaarrekening, dat is ook niet over de norm die gesteld wordt.
Ik heb wel een lening op mijn nieuwe auto (enkel op mijn naam de auto) totaal €12.565 dat ik vorige jaar kocht maar dit staat niet in de aangifte gemeld. Ik hoor dat dit ook niet toepasselijk is voor de aangifte?
Mijn vrouw heeft me gezegd dat ik mag kijken voor haar. Maar ik wacht tot ze terug is van vakantie en wij samen gaan kijken. Zorgtoeslag krijg ik eens per jaar en voor 2024 ontvangen. Mijn vrouw heeft hetzelfde voor haar Zorgtoeslag. Dit doen wij jaarlijks om te voorkomen dat wij te veel krijgen of weer moeten terug betalen, ervaringen uit het verleden. Mijn vrouw werkt ook fulltime dagdienst en ik namiddag tot middennacht.
Ik heb wel een lening op mijn nieuwe auto (enkel op mijn naam de auto) totaal €12.565 dat ik vorige jaar kocht maar dit staat niet in de aangifte gemeld. Ik hoor dat dit ook niet toepasselijk is voor de aangifte?
Mijn vrouw heeft me gezegd dat ik mag kijken voor haar. Maar ik wacht tot ze terug is van vakantie en wij samen gaan kijken. Zorgtoeslag krijg ik eens per jaar en voor 2024 ontvangen. Mijn vrouw heeft hetzelfde voor haar Zorgtoeslag. Dit doen wij jaarlijks om te voorkomen dat wij te veel krijgen of weer moeten terug betalen, ervaringen uit het verleden. Mijn vrouw werkt ook fulltime dagdienst en ik namiddag tot middennacht.
[ Voor 57% gewijzigd door Van der Berg op 01-03-2025 23:13 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
In dit geval is dat beter, de arbeidskorting verlaagt namelijk de te betalen belastingFifagek schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:13:
Vandaag ben ik al een paar keer bezig geweest om de aangifte IB in te vullen, maar er zijn wat vragen waar ik niet uit kom. Wellicht dat jullie mij op weg kunnen helpen?
Waarschijnlijk een afrondingsverschil, je mag altijd afronden in je eigen voordeel.
Zou het dus gewoon op €4155 laten
Ik probeerde vandaag aangifte te doen, maar bij het onderdeel wonen kwam ik er niet uit. Op 23-02-2024 passeerden we de akte bij de notaris. Nu moet ik de WOZ van 1-1-23 opgeven, maar toen was de start bouw nog niet eens afgekondigd en lag er nog een zandbult. Ik kan ook nog nergens een WOZ waarde vinden. Zowel op website gemeente niet als op wozwaardeloket niet
En wat is het verschil tussen situatie op 1-1-24 “terrein” of “woning in aanbouw”? Haha eerste keer eigen woning..
En wat is het verschil tussen situatie op 1-1-24 “terrein” of “woning in aanbouw”? Haha eerste keer eigen woning..
[ Voor 11% gewijzigd door SillBro op 01-03-2025 22:57 ]
@SillBro De woz waarde is niet zo belangrijk. zolang je er niet woont is er geen eigenwoningforfait (gebaseerd op WOZ waarde). meestal wordt er 0 ingevuld, of de waarde van de grondtransactie.
Het verschil tussen terrein en woning in aanbouw is het recht op Hypotheekrente-aftrek, voor een terrein niet, voor een woning wel
Het verschil tussen terrein en woning in aanbouw is het recht op Hypotheekrente-aftrek, voor een terrein niet, voor een woning wel
Er staat bij de vooringevulde gegevens niet waar je recht op hebt. Er staat alleen wat er is toegepast door de werkgever(s) (en dat moet je controleren aan de hand van je jaaropgave). Als dat gewoon klopt, komt alles goed (laatste pagina / overzicht)GG85 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:39:
Hmm, mijn vrouw heeft 2 werkgevers maar de arbeidskorting staat bij allemaal op 0 en onderin het scherm met de vooringevulde gegevens staat dat ze alleen recht heeft op algemene heffingskorting
[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 01-03-2025 23:58 ]
Even nieuwsgierig: waarvoor of waardoor krijg je zoveel terug?Bouke-p schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:02:
Vanochtend de app gedownload en alles was al correct ingevuld dus kon eigenlijk next next finish doen.
Wil ik de aangifte gaan doen, heeft de bank een storing waardoor ik geen overzichten kan inzien 

Met een kind krijg je al bijna 3k vaak aan IACKFrame164 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:58:
[...]
Even nieuwsgierig: waarvoor of waardoor krijg je zoveel terug?
[ Voor 54% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 02-03-2025 07:24 ]
Iemand?hotymoty schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 09:09:
Ik heb helaas door omstandigheden in 2024 een ziektewet-uitkering gehad. Hoe kan het dan dat ik alsnog 200 euro moet terugbetalen? Ik vind dat echt heel raar. Je zou denken dat dat wel goed wordt ingeschat. Flinke tegenvaller dit…
Zonder aanvullende informatie is het redelijk lastig je vraag te beantwoorden.
Als je een maandelijks voorschot ontvangt, is die te hoog geweest?
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
/Offtopic:Van der Berg schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 22:36:
Ik ben niet officieel getrouwd met mijn vrouw en we hebben geen samenlevingscontract en hebben geen geregistreerd partnerschap samen en we zijn nooit bij een notaris geweest.
Mijn vrouw heeft me gezegd
Mijn vrouw heeft hetzelfde voor haar Zorgtoeslag.
Mijn vrouw werkt ook.
Hmm zal wel zoiets moeten zijn. Misschien vanwege een periodiek erbij halverwege het jaar daardoor ik tr weinig betaalde? Of vanwege mijn vrouw wissel van werkgever? Ik ga er vanmiddag eens induiken!remzor schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:56:
[...]
Omdat je waarschijnlijk nog wat belasting moest betalen welke te weinig is ingehouden op jullie loon? Dus de loonheffing komt net wat anders uit vermoed ik..
Is dat een deel van 2024 of het hele jaar?
Als je in één jaar meer dan één inkomen hebt dan zie je vaak dat de ingehouden loonbelasting niet 100% klopt.
Alle zaken zoals arbeidskorting verrekenen ze met je loon, zolang je één werkgever/uitkerende instantie hebt kunnen ze je inkomen dus precies bepalen en daarmee je kortingen. Zodra hier iets bij komt kan dit scheef gaan lopen.
Ik heb ook 2 inkomens en betaal daarmee door het jaar iets te weinig belasting, bij de aangifte verrekenen ze dit weer.
Er wordt niet zoveel ingeschat, er wordt een berekening gemaakt naar aanleiding van alle getalletjes. En ik moet toegeven: alles stond er dit jaar op de euro precies in. De hypotheek, de rekeningen, de salarissen, etc. Voor jou waarschijnlijk ook, maar je zou naar een expert moeten gaan om te zien waarom je moet terugbetalen.hotymoty schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 09:09:
Ik heb helaas door omstandigheden in 2024 een ziektewet-uitkering gehad. Hoe kan het dan dat ik alsnog 200 euro moet terugbetalen? Ik vind dat echt heel raar. Je zou denken dat dat wel goed wordt ingeschat. Flinke tegenvaller dit…
En dat veel mensen terugkrijgen is simpel:
- of kinderen met werkende ouders = combinatiekorting (vroegere aanrecht subsidie, de overheid wil dat vrouwen met kinderen ook werken. Erg prettig natuurlijk voor de vrouwen met een laag inkomen, wel verbaas ik mij erover dat stellen waarbij de man 500k verdient en de vrouw 300k daar ook recht op hebben, al is het wel zo eerlijk en zullen er weinig van die stellen zijn)
- mensen met een koophuis krijgen hra terug. Ook goed dat dat op een gegeven moment verdwijnt
Bij mij miste toch nog wel het eea: het deposito wat ik via raisin had afgesloten was niet bekend (Renault bank), het saldo van de geldmarkt rekening bij DeGiro ontbrak en de ingehouden dividendbelasting van Meesman was een tientje te hoog ingevuld.
Eea tot frustratie van mijn vrouw die dit dus veel te foutgevoelig vind.
Toch maar eens snoeien in al die rekening met een klein saldo.
Eea tot frustratie van mijn vrouw die dit dus veel te foutgevoelig vind.
Toch maar eens snoeien in al die rekening met een klein saldo.
Mijn ( inwonende) zoon had vorig jaar 1 baan. De belastingdienst app zegt dat hij toch ca 900 euro terugkrijgt. Geen vermogen, geen bijzonderheden. Loonheffingskorting aan.
Hoe kan dit, doet de werkgever dan iets verkeerd met de inhoudingen? Bijzonder tarief?
Hoe kan dit, doet de werkgever dan iets verkeerd met de inhoudingen? Bijzonder tarief?
Bijbaantje? Waarschijnlijk krijgt hij alle ingehouden loonbelasting terug omdat hij nog niet zoveel verdient.Hoi!!! schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:48:
Mijn ( inwonende) zoon had vorig jaar 1 baan. De belastingdienst app zegt dat hij toch ca 900 euro terugkrijgt. Geen vermogen, geen bijzonderheden. Loonheffingskorting aan.
Wellicht onregelmatig inkomen? Ene maand zoveel verdient dat er loonheffing ingehouden is, andere maand lager inkomen gehad waardoor op jaarbasis er teveel betaald is.
Nee, volledige baan al 2 jaar. ( is nu bijna 19). Regelmatig salaris, heel soms overwerk.Rogar schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:52:
[...]
Bijbaantje? Waarschijnlijk krijgt hij alle ingehouden loonbelasting terug omdat hij nog niet zoveel verdient.
[ Voor 6% gewijzigd door Hoi!!! op 02-03-2025 08:56 ]
Tot 40k bruto op jaarbasis zit je in schijf 1 en is het tarief maar 19,07%. Volgens de belastingdienst.Hoi!!! schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:55:
[...]
Nee, volledige baan al 2 jaar. ( is nu bijna 19). Regelmatig salaris, heel soms overwerk.
Zolang hij daaronder zit, is het aannemelijk dat hij dus geld terug krijgt. Je werkgever houd op basis van een salaris premie in, die kan dus iets te hoog zijn en daarom krijg je wat terug. Ik vind het iig niet zo spannend. Rond die leeftijd zat ik ook nog niet boven het bedrag om in schijf 2 te komen. Zou me er niet al te druk om maken.
Dat bedrag is toch alleen voor AOW?R0w!N schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:21:
[...]
Tot 40k bruto op jaarbasis zit je in schijf 1 en is het tarief maar 19,07%. Volgens de belastingdienst.
Zolang hij daaronder zit, is het aannemelijk dat hij dus geld terug krijgt. Je werkgever houd op basis van een salaris premie in, die kan dus iets te hoog zijn en daarom krijg je wat terug. Ik vind het iig niet zo spannend. Rond die leeftijd zat ik ook nog niet boven het bedrag om in schijf 2 te komen. Zou me er niet al te druk om maken.
https://www.abp.nl/over-a...-en-premies-nieuw-jaar-gp
Excuus je hebt gelijk. Had het verkeerde tabelNMMNG schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:29:
[...]
Dat bedrag is toch alleen voor AOW?
https://www.abp.nl/over-a...-en-premies-nieuw-jaar-gp
Het is 36,97% tot 75,5k.
Afin ik had iig rond die leeftijd ook altijd luttele 500 euro terug.
Oké, bedankt. Ikzelf moet al 20+ jaar aangifte doen maar herinner me van vroeger dat loondienst met 1 betrekking altijd een nihil aangifte gaf. Maar ja… lang geleden..R0w!N schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:34:
[...]
Excuus je hebt gelijk. Had het verkeerde tabel
Het is 36,97% tot 75,5k.
Afin ik had iig rond die leeftijd ook altijd luttele 500 euro terug.
‘t jochie is er blij mee😀
[ Voor 3% gewijzigd door Hoi!!! op 02-03-2025 09:50 ]
Schijt ING. Van alle dagen dat je een storing kan hebben die jaaroverzichten niet inzichtelijk maakt, uitgerekend als je net de belasting teruggave mag gaan invullen
Volgens mij is het ook niet normaal. Maar als je gewoon alle getallen gecontroleerd hebt met de jaaropgave en ze kloppen en op het eind staat er "hij had 3000 moeten betelen, hij heeft 4000 betaald" dan klopt het dat je dus veel geld terug krijgt.Hoi!!! schreef op zondag 2 maart 2025 @ 09:38:
[...]
Oké, bedankt. Ikzelf moet al 20+ jaar aangifte doen maar herinner me van vroeger dat loondienst met 1 betrekking altijd een nihil aangifte gaf. Maar ja… lang geleden..
‘t jochie is er blij mee😀
Ik heb in maart 2024 mijn hypotheek (afgesloten in 2009) verhoogd voor verbouwingen in mijn woning.
Moet dit nieuwe deel dan worden opgegeven als afgesloten in 2024 (nieuwere regels t.a.v. belastingteruggave)? Of geef ik dit aan als afgesloten in 2009, omdat het bij die hypotheek hoort?
Moet dit nieuwe deel dan worden opgegeven als afgesloten in 2024 (nieuwere regels t.a.v. belastingteruggave)? Of geef ik dit aan als afgesloten in 2009, omdat het bij die hypotheek hoort?
2024. vervolgens alle vervolgvragen goed invullen.Goofyduck384 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:51:
Ik heb in maart 2024 mijn hypotheek (afgesloten in 2009) verhoogd voor verbouwingen in mijn woning.
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Wat dan weer een soort van geldt als kinderopvangtoeslag? Ook is dit alleen voor fulltime werkende ouders. Als je net op die 6k zit blijft er niet veel van over.Piet_Piraat7 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 07:23:
Met een kind krijg je al bijna 3k vaak aan IACK
Schiet tussen de palen en je scoort!
900 terug?Hoi!!! schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:48:
Helaas nog niet achterhaald waarom, dit soort dingen werkt demotiverend om te gaan/blijven werken....
Ik dacht de oorzaak van de vorige keer (2010) gevonden te hebben: Loonheffingskorting bij het UWV, maar ondanks dat ik dat uit heb laten zetten toch een aanslag.
Morgen maar eens op werk vragen of iemand weet hoe en wat.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Korte vraag die jullie wellicht kunnen beantwoorden:
Op 30 december hebben wij onze hypotheek voor onze nieuwbouwwoning laten passeren bij de notaris.
De hypotheek zelf werd pas halverwege januari 2025 verwerkt en zichtbaar. In het jaaroverzicht van 2024 van de bank is de nieuwe hypotheek niet opgenomen, en ook bij de automatische invulling van de belastingaangifte ontbreekt deze.
Aangezien de passeerdatum 30 december was, ging ik ervan uit dat ik de hypotheek en het bouwdepot in de aangifte van 2024 moet opnemen. Klopt dit? Overigens is de rentedatum van de nieuwe hypotheek 1 januari 2025...
Op 30 december hebben wij onze hypotheek voor onze nieuwbouwwoning laten passeren bij de notaris.
De hypotheek zelf werd pas halverwege januari 2025 verwerkt en zichtbaar. In het jaaroverzicht van 2024 van de bank is de nieuwe hypotheek niet opgenomen, en ook bij de automatische invulling van de belastingaangifte ontbreekt deze.
Aangezien de passeerdatum 30 december was, ging ik ervan uit dat ik de hypotheek en het bouwdepot in de aangifte van 2024 moet opnemen. Klopt dit? Overigens is de rentedatum van de nieuwe hypotheek 1 januari 2025...
Ik zie in dit topic vaak de 'waarom' vraag terwijl dat vrijwel altijd overbodig is.Raven schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:36:
[...]
900 terug?* Raven moet de helft daarvan juist terugbetalen.
Helaas nog niet achterhaald waarom, dit soort dingen werkt demotiverend om te gaan/blijven werken....
Ik dacht de oorzaak van de vorige keer (2010) gevonden te hebben: Loonheffingskorting bij het UWV, maar ondanks dat ik dat uit heb laten zetten toch een aanslag.
Morgen maar eens op werk vragen of iemand weet hoe en wat.
De laatste pagina van de aangifte beschrijft namelijk de opbouw van de verschuldigde belasting. Dat kun je vergelijken met de door werkgever al ingehouden loonheffing.
@Imperium alles wat je in 2024 voor de hypotheeklening betaald hebt(advies, taxatie, passeren hypotheekakte etc) kun je aftrekken als kosten voor de lening, de rest komt in de aangifte van 2025 aan de orde.
Dank, dat begrijp ik. Echter heb ik voor de dagen 30-12 en 31-12 ook rente moeten betalen hoe klein dat bedrag dan ook is. echter is dit in januari pas afgeschreven na het verwerken van de hypotheek. Moet ik deze niet opvoeren als hypotheekschuld in 2024 dan? ondanks dat het pas halverwege januari allemaal zichtbaar is?peter-rm schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:04:
@Imperium alles wat je in 2024 voor de hypotheeklening betaald hebt(advies taxatie, passeren hypotheekakte etc) kun je aftrekken als kosten voor de lening, de rest komt in de aangifte van 2025 aan de orde.
[ Voor 7% gewijzigd door Imperium op 02-03-2025 13:06 ]
peildatum is 1-1-2024, als het op de via gegeven of de jaaropgave van de hypotheekbank staat, opnemen anders kom dit in 2025
[ Voor 71% gewijzigd door peter-rm op 02-03-2025 13:30 ]
Goede les, je moet em ook niet in de 1e paar dagen proberen in te vullen. Geheid ergens storing door alle mensen die perse op de eerste dagen het willen doen.Piet_Piraat7 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:30:
Schijt ING. Van alle dagen dat je een storing kan hebben die jaaroverzichten niet inzichtelijk maakt, uitgerekend als je net de belasting teruggave mag gaan invullen
Altijd hetzelfde kudde gedrag in de eerste en de laatste dagen dat het kan.
Als je echt zo graag geld terug wil, kan je beter de voorlopige teruggave vanaf 1januari vorig jaar gebruiken, dan had je je geld al een jaar eerder ontvangen
[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 02-03-2025 14:12 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Gaat om inkomen, niet parttime/fulltimeje draait, mijn vrouw werkt parttime en zit boven die 31k, met thuiswonend kind onder de 12 en hebben dus recht op die € 2.950.xzaz schreef op zondag 2 maart 2025 @ 10:56:
[...]
Wat dan weer een soort van geldt als kinderopvangtoeslag? Ook is dit alleen voor fulltime werkende ouders. Als je net op die 6k zit blijft er niet veel van over.
https://www.belastingdien...ke-combinatiekorting-2024
Dat klopt dus echt niet. Saldo wat in geldmarktfondsen staat gelden als belegging, ook al zie je in je app een €-bedrag staan. @dirk_mecpeter-rm schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 20:44:
een saldo in € ,$ etc is geld,
Misschien niet heel handig om zo gul advies uit te delen bij gebrekkige kennis.
[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 02-03-2025 14:24 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Dit is gewoon de sportYakuzA schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:10:
[...]
Goede les, je moet em ook niet in de 1e paar dagen proberen in te vullen. Geheid ergens storing door alle mensen die perse op de eerste dagen het willen doen.
Altijd hetzelfde kudde gedrag in de eerste en de laatste dagen dat het kan.
Dit komt omdat iedereen ons als vrouw en man aanspreekt. Maar je hebt gelijk het is mijn vriendinPresident schreef op zondag 2 maart 2025 @ 07:41:
[...]
/Offtopic:
je weet dat ze niet je vrouw is maar gewoon je vriendin toch? Wel grappig dat je naar consequent 'mijn vrouw' blijft noemen
![]()
[...]
Hmm zal wel zoiets moeten zijn. Misschien vanwege een periodiek erbij halverwege het jaar daardoor ik tr weinig betaalde? Of vanwege mijn vrouw wissel van werkgever? Ik ga er vanmiddag eens induiken!
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
het saldo in fondsen gaat in eenheden van dat fonds, dat ze daar een hele euro of dollar voor gebruiken doet er niet aan af dat het geen rekening in in een valuta(geldeenheid) is.fsfikke schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:19:
[...]
Dat klopt dus echt niet. Saldo wat in geldmarktfondsen staat gelden als belegging, ook al zie je in je app een €-bedrag staan. @dirk_mec
Misschien niet heel handig om zo gul advies uit te delen bij gebrekkige kennis.
die sneer over die kennis zie ik als misplaatst, wat is jouw kennis van het bankwezen en de fiscale wereld
Hangt er vanaf… als het door verkeerd ingehouden loonheffing komt dan kun je het zien als een sigaar uit eigen doos.Harry720A schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:37:
[...]
Dat een mens zoooo blij kan zijn met een sigaar uit eigen doos.
Als het door aftrekposten komt of extra (inkomensafhankelijke) kortingen, dan is het toch echt wel een extraatje.
Let op:
Zorg dat je post plaatst die voor de rest van de deelnemers iets toevoegt. Woz waarden, oordelen of wat je wel of niet en wanneer terugkrijgt doen dat in ieder geval niet.
Zorg dat je post plaatst die voor de rest van de deelnemers iets toevoegt. Woz waarden, oordelen of wat je wel of niet en wanneer terugkrijgt doen dat in ieder geval niet.