Wij bewonen momenteel een eigen woning, en zijn daarnaast sinds mei 2024 eigenaar van een bouwkavel en aan het bouwen aan een nieuwbouwwoning.
Onder het kopje "Woningen en andere onroerende zaken" moeten we allerlei vragen beantwoorden over het bouwkavel. Eentje daarvan is
"Aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief aankoopkosten". Maar het is geen woning wat we hebben gekocht, alleen een kavel. Dus een hele rare vraag wat mij betreft. Ja, we hebben ook een overeenkomst met een aannemer en die is inmiddels aan het bouwen. En we gaan nog allerlei zaken aanschaffen, zoals een keuken en sanitair en we gaan een installateur inhuren, een tuinman, we krijgen kosten voor NUTS-aansluitingen en leges voor de bouwvergunning etc. Maar wat willen ze nou eigenlijk weten? Waarom vragen ze naar dit bedrag? Wat doen ze er verder mee? In de rest van de aangifte zie ik het niet meer terug, ook niet in het overzicht met het 'resultaat' van de aangifte. Wat volgens mij van belang is, is de hoogte van onze lening en het bouwdepot wat daarvan gemaakt is. En of we dat allemaal wel in de woning stoppen. Die gegevens hebben we, en het antwoord is JA, we stoppen alles in de woning uiteindelijk (binnen 2 jaar). Maar dat in de woning stoppen is wel een geleidelijk proces, het is niet 1 moment waarop je alles afrekent, zoals bij een normale overdracht van een bestaande woning. Samengevat: ik snap niet wat ik moet invullen hier
Iemand die het weet? (ja, belastingtelefoon bellen is een optie, I know). De resultaten die ik over dit onderwerp kan vinden so far gaan over of je wel/niet bepaalde notaris/makelaars-kosten mag meenemen in dit bedrag. Maar volgens mij niemand met een bouwkavel i.p.v. een bestaande woning.
Hmmm, op Reddit wordt het ook net besproken zie ik:
https://www.reddit.com/r/...huis_aankoopprijs_van_de/ , waar verwezen wordt naar deze tabel:
https://www.belastingdien...ten-aangifte/aankoop-huis
Op zich praktisch, maar het blijft voor mij onduidelijk wat ze hebben aan dit bedrag en wat ze ermee doen, als een heel groot gedeelte van je kosten nog moeten gaan volgen en niet vooraf precies vastliggen. Dit zit allemaal in het bouwdepot en dat is blijkbaar geen onderdeel van deze vraag volgens de tabel.
[
Voor 28% gewijzigd door
woekele op 02-03-2025 22:47
]