Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

peter-rm schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:33:
[...]

het saldo in fondsen gaat in eenheden van dat fonds, dat ze daar een hele euro of dollar voor gebruiken doet er niet aan af dat het geen rekening in in een valuta(geldeenheid) is.

die sneer over die kennis zie ik als misplaatst, wat is jouw kennis van het bankwezen en de fiscale wereld
De belastingdienst heeft gewoon regels over ‘cash’ geld dat bij een broker staat.
Als dat niet bij een rekening staat bij een bank met een bankvergunning en niet op jouw naam staat dan telt het geld ookal is het niet ingelegd in een belegging toch in de categorie ‘belegging’ en niet als spaargeld.
een saldo in € ,$ etc is geld,
Dit is dus niet altijd correct. Een cash saldo in € ,$ etc kan als spaargeld of als belegging worden aangemerkt, afhankelijk van hoe die specifieke broker het geld stalt :)
En ook geldmarktfondsen tellen als een belegging, ondanks dat de naam suggereerd dat het misschien als spaargeld telt.

[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 02-03-2025 15:08 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:50
Vorkie schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:12:
[...]

Gaat om inkomen, niet parttime/fulltimeje draait, mijn vrouw werkt parttime en zit boven die 31k, met thuiswonend kind onder de 12 en hebben dus recht op die € 2.950.

https://www.belastingdien...ke-combinatiekorting-2024
Inderdaad.
En voor de single / co-ouders onder ons. Als je de zorg 50/50 doet, heb je beide recht op IACK. Hele fijne extra.
Eea wordt overigens automagisch toegekend als je aan de voorwaarden voldoet, hoef je niet zelf actief aan te vragen.

[ Voor 8% gewijzigd door GeeEs op 02-03-2025 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:27
Frame164 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 23:58:
[...]

Even nieuwsgierig: waarvoor of waardoor krijg je zoveel terug?
Hypotheekrenteaftrek en de inkomensafhankelijke combinatie korting(kinderen). Ik heb verder geen aftrekposten of andere bijzondere dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:28
Ik denk dat ik voor het eerst de aangifte ga uitbesteden.
Ik ben gaan samenwonen in 2024 en een huis gekocht samen in nov 2024.
Dus voor het eerst samen aangifte doen vanaf nov de rest van het jaar voor mij zelf. Verkoop oude huis wat van mij alleen was viel in 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Rukapul schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:57:
[...]

Ik zie in dit topic vaak de 'waarom' vraag terwijl dat vrijwel altijd overbodig is.

De laatste pagina van de aangifte beschrijft namelijk de opbouw van de verschuldigde belasting. Dat kun je vergelijken met de door werkgever al ingehouden loonheffing.
Ik zit met 2 inkomens, op het overzicht aan het einde is de loonheffing van loon en die van de wajong bij elkaar opgeteld en ik zie niet hoe ik aan dat overzicht kan zien welke van de 2 nu de oorzaak is van de aanslag. Heeft het UWV het verkloot (met stopzetten loonheffingskorting deden ze dat sowieso) of heeft mijn werkgever (of beter gezegd de externe accountancy die het loon afhandelt) het verkloot?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Raven schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:58:
[...]
Ik zit met 2 inkomens, op het overzicht aan het einde is de loonheffing van loon en die van de wajong bij elkaar opgeteld en ik zie niet hoe ik aan dat overzicht kan zien welke van de 2 nu de oorzaak is van de aanslag. Heeft het UWV het verkloot (met stopzetten loonheffingskorting deden ze dat sowieso) of heeft mijn werkgever (of beter gezegd de externe accountancy die het loon afhandelt) het verkloot?
Met geld uit 2 bronnen is altijd een risico dat ze niet correct met de ahk en alle andere teruglopende kortingen rekening kunnen houden etc.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 02-03-2025 18:33 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

YakuzA schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:32:
[...]

Met geld uit 2 bronnen is altijd een risico dat ze niet correct met de ahk en alle andere teruglopende kortingen rekening kunnen houden etc.
Daarom had ik de loonheffingskorting bij het UWV laten stopzetten, precies om dit te voorkomen.,Al ging dat de 1e maand na ondertekenen contract niet goed (UWV had het niet stopgezet, na nog een poging wel), maar dat verklaart de hoogte van het bedrag niet.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
[...]
het is niet per se dat iemand het verkloot heeft als je belasting moet betalen. als je meer dan 1 inkomen hebt, passen zowel je werkgever als het UWV waarschijnlijk de staffels voor loonheffing toe op de eerste (en afhankelijk van de hoogte van je te ontvangen loon of uitkering ook de tweede en derde) belastingschijf. dat is gebruikelijk om te doen. ze kunnen niet ineens meer loonbelasting inhouden over een salaris of uitkering die ze niet zelf uitkeren. er wordt dan in totaal niet genoeg loonbelasting ingehouden, wat je bij de jaarlijkse belstingronde dan alsnog moet betalen als het bedrag op een hoop wordt geveegd en je in de belastingschiiven met hogere tarieven terechtkomt. het is dan het handigst dat bedrag zelf maandelijks opzij te zetten. ik heb dit zelf ook aan de hand, drie inkomens gehad in 2024, moet ook flink betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:58
[...]
Vervelend, maar je bent zelf verantwoordelijk om de juiste informatie door te geven en controleren (loonstroken)

En als er geen belastingafdracht heeft plaatsgevonden is het geld op jouw rekening beland

Gewoon invullen en op het eind zie je het bedrag, mocht het financieel lastig worden dan kun je betalingsregeling aanvragen.

Belangrijkste denk ik...
Gaat het 2025 wel goed? Kijk eens goed op je loonstroken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:35
@Raven Je zou eens aan je werkgever kunnen vragen of er een mogelijkheid is om iets meer in te houden. Ik weet dat mijn ex-werkgever dat ook weleens voorstelde wanneer iemand net onder een bepaald omslagpunt zat. Ze hielden dan de percentages in van net boven het omslagpunt, zodat diegene bij iets stijging of een eindejaarsuitkering niet ineens boven de drempel kwam en dan bij moest betalen.

Bij het UWV hoef je iets dergelijks niet te vragen, bij een werkgever kan het soms wel, waarschijnlijk wel alleen wanneer ze zelf de loonadministratie doen.

Uiteindelijk is wat je werkgever afdraagt, gewoon een voorschot, en wordt dat bij je definitieve aangifte verrekend.

EDIT:
Wild Chocolate heeft vandaag ook zijn aangifte gedaan, de site van de BD werkte prima!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 33% gewijzigd door Wild Chocolate op 02-03-2025 19:01 . Reden: Aanvulling ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

yoga schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:55:
[...]

Vervelend, maar je bent zelf verantwoordelijk om de juiste informatie door te geven en controleren (loonstroken)

En als er geen belastingafdracht heeft plaatsgevonden is het geld op jouw rekening beland

Gewoon invullen en op het eind zie je het bedrag, mocht het financieel lastig worden dan kun je betalingsregeling aanvragen.

Belangrijkste denk ik...
Gaat het 2025 wel goed? Kijk eens goed op je loonstroken
Een van de getallen op het aangifteformulier week €1 af (verrekende arbeidskorting), verder klopte alles dat vooraf was ingevuld, ik loop alles altijd na bij belastingaangiftes ;)

Ik wordt aan beide kanten belast, dat hou ik sinds het beginnen met werk (februari vorig jaar) in de gaten, dit omdat ik helaas zoiets als dit al eerder heb meegemaakt, alleen kwam ik daar pas bij de aangifte achter :/ Nu dacht ik het goed gedaan te hebben (loonheffingskorting stopzetten), komt er alsnog een aanslag.

Enige dat misschien wel opvallend is (geen idee omdat mijn werkervaring nogal beperkt is), is dat de loonheffing bij werk heel laag is (vergeleken met die van de wajong), maar bij werk heb ik dan wel (en niet bij wajong) werkgeversheffing zorgverzekeringswet en premies werknemersverzekeringen. Of het daardoor normaal is dat de loonheffing zelf lager is bij loon dan bij wajong, geen idee.
Wild Chocolate schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:55:
@Raven Je zou eens aan je werkgever kunnen vragen of er een mogelijkheid is om iets meer in te houden. Ik weet dat mijn ex-werkgever dat ook weleens voorstelde wanneer iemand net onder een bepaald omslagpunt zat. Ze hielden dan de percentages in van net boven het omslagpunt, zodat diegene bij iets stijging of een eindejaarsuitkering niet ineens boven de drempel kwam en dan bij moest betalen.

Bij het UWV hoef je iets dergelijks niet te vragen, bij een werkgever kan het soms wel, waarschijnlijk wel alleen wanneer ze zelf de loonadministratie doen.

Uiteindelijk is wat je werkgever afdraagt, gewoon een voorschot, en wordt dat bij je definitieve aangifte verrekend.
Dat is iets dat ik morgen in ieder geval even ga bespreken met de administratie, met degene die er bij zat toen ik het wijzigingsformulier voor wajong na ondertekenen contract invulde.

Het enige dat ik bij het UWV heb gedaan is de loonheffingskorting bij ingaan contract stopzetten, meer dan dat kan ik daar volgens mij niet doen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:13

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Een aantal nutteloze reacties zijn getrashed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:46
@Raven hou er in de toekomst rekening mee dat je door de wajong (waarschijnlijk) nergens pensioen opbouwt.
de meeste cao's bouwen geen pensioen op over uitkeringen (wajong) en daarnaast heb je de aow franchise van ca €17k waarover je geen pensioen krijgt.
je zult zelf hiervoor iets moeten regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

peter-rm schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:22:
@Raven hou er in de toekomst rekening mee dat je door de wajong (waarschijnlijk) nergens pensioen opbouwt.
de meeste cao's bouwen geen pensioen op over uitkeringen (wajong) en daarnaast heb je de aow franchise van ca €17k waarover je geen pensioen krijgt.
je zult zelf hiervoor iets moeten regelen
offtopic:
Ik bouw sinds februari vorig jaar pensioen op :) , beter laat dan nooit, heb iets minder dan 30 jaar te gaan...

De laatste keer dat ik werk had, half jaar contract in 2010, geen cent pensioen. Sinds de huidige baan begon ik meteen bij het ingaan van het 1e contract pensioen op te bouwen.Gaat om PMT trouwens.

edit: @peter-rm mijnpensioenoverzicht.nl -> Te verwachten nettobedrag AOW+pensioen is zelfs iets hoger dan wat ik nu aan loon+wajong heb.

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 02-03-2025 19:34 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 12:35
Raven schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:27:[...]
Dat is iets dat ik morgen in ieder geval even ga bespreken met de administratie, met degene die er bij zat toen ik het wijzigingsformulier voor wajong na ondertekenen contract invulde.

Het enige dat ik bij het UWV heb gedaan is de loonheffingskorting bij ingaan contract stopzetten, meer dan dat kan ik daar volgens mij niet doen.
Overigens goed om je te realiseren dat dit soort dingen ontstaan zonder dat er echt iets "fout" hoeft te gaan bij je werkgever. Het is gewoon een complexe situatie

Je zou ook je werkgever geen rekening kunnen laten houden met de heffingskorting, maar ik vermoed dat je dan netto per maand flink minder overhoudt, wat je dan wel aan het eind van het jaar als "meevaller" hebt. Dus dat zou ik niet zo gauw doen. Gewoon op een constructieve manier "Kunnen jullie helpen ervoor te zorgen dat ik volgend jaar liever wat terugkrijg dan dat ik weer honderden Euro's moet bijbetalen?" Het is bij dit soort dingen vaak de toon die de muziek maakt, als je iemand vraagt om je te helpen, zijn ze daartoe vaak veel meer genegen, dan wanneer je komt vertellen dat ze wat "fout" hebben gedaan...

En als dat allemaal niet werkt, is waarschijnlijk de beste optie om bijvoorbeeld €100,- per maand te reserveren op een spaarrekening en er op te rekenen dat je dat na moet betalen. Dan is de kans dat het meevalt ook een stuk groter... Maar goed, ik realiseer me ook dat dat dan erg verleidelijk is wanneer er iets anders tegenzit, en je het daarvoor kan gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Wild Chocolate op 02-03-2025 20:11 . Reden: Iets teveel weggeknipt van de quote... (Quote-tags blijken een functie te hebben O-) ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri93
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:19
peter-rm schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:04:
@Imperium alles wat je in 2024 voor de hypotheeklening betaald hebt(advies, taxatie, passeren hypotheekakte etc) kun je aftrekken als kosten voor de lening, de rest komt in de aangifte van 2025 aan de orde.
Ik heb het idee dat ik dit fout heb gedaan. Heb december 2024 een huis gekocht, maar kreeg januari 2025 een voorlopige aanslag voor 2025 en heb daarin de kosten van 2024 opgevoerd. Dat is denk ik fout he? Is dat een groot probleem, als ik het niet alsnog dubbel opvoer voor 2024?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
@Youri93 je kunt alles nog aanpassen, gewoon een nieuwe aangifte 2024 insturen en een nieuwe/herziene VA 2025 insturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Net even ingelogd en de gegevens bekeken.
Aangifte net als voorgaande jaren. Huis (wel in 2024 afbetaald, maar nu dus nog niet relevant), loon, spaargeld en wat kleine beleggingen.
Veel stond -zoals gewoonlijk- al ingevuld. Paar bedragen bij (buitenlandse) rekeningen/beleggingen waren niet / niet goed ingevuld. Bij De Giro zaten ze er +/- 10% naast...

Onder aan de streep, krijgen wij waarschijnlijk rond de 2850 euro terug, das meer dan verwacht en dus mooi meegenomen!

Van de week nog even nalopen of ik nu niet fout heb gekeken en dan maar versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Wij bewonen momenteel een eigen woning, en zijn daarnaast sinds mei 2024 eigenaar van een bouwkavel en aan het bouwen aan een nieuwbouwwoning.

Onder het kopje "Woningen en andere onroerende zaken" moeten we allerlei vragen beantwoorden over het bouwkavel. Eentje daarvan is "Aankoopprijs van de gekochte woning, inclusief aankoopkosten". Maar het is geen woning wat we hebben gekocht, alleen een kavel. Dus een hele rare vraag wat mij betreft. Ja, we hebben ook een overeenkomst met een aannemer en die is inmiddels aan het bouwen. En we gaan nog allerlei zaken aanschaffen, zoals een keuken en sanitair en we gaan een installateur inhuren, een tuinman, we krijgen kosten voor NUTS-aansluitingen en leges voor de bouwvergunning etc. Maar wat willen ze nou eigenlijk weten? Waarom vragen ze naar dit bedrag? Wat doen ze er verder mee? In de rest van de aangifte zie ik het niet meer terug, ook niet in het overzicht met het 'resultaat' van de aangifte. Wat volgens mij van belang is, is de hoogte van onze lening en het bouwdepot wat daarvan gemaakt is. En of we dat allemaal wel in de woning stoppen. Die gegevens hebben we, en het antwoord is JA, we stoppen alles in de woning uiteindelijk (binnen 2 jaar). Maar dat in de woning stoppen is wel een geleidelijk proces, het is niet 1 moment waarop je alles afrekent, zoals bij een normale overdracht van een bestaande woning. Samengevat: ik snap niet wat ik moet invullen hier :)

Iemand die het weet? (ja, belastingtelefoon bellen is een optie, I know). De resultaten die ik over dit onderwerp kan vinden so far gaan over of je wel/niet bepaalde notaris/makelaars-kosten mag meenemen in dit bedrag. Maar volgens mij niemand met een bouwkavel i.p.v. een bestaande woning.

Hmmm, op Reddit wordt het ook net besproken zie ik: https://www.reddit.com/r/...huis_aankoopprijs_van_de/ , waar verwezen wordt naar deze tabel: https://www.belastingdien...ten-aangifte/aankoop-huis

Op zich praktisch, maar het blijft voor mij onduidelijk wat ze hebben aan dit bedrag en wat ze ermee doen, als een heel groot gedeelte van je kosten nog moeten gaan volgen en niet vooraf precies vastliggen. Dit zit allemaal in het bouwdepot en dat is blijkbaar geen onderdeel van deze vraag volgens de tabel.

[ Voor 28% gewijzigd door woekele op 02-03-2025 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Members only:

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peter-rm
@woekele bedoeld wordt de totale prijs die je voor de (toekomstige) woning gaat betalen, dus makelaarskosten, notariskosten, grondprijs, aanneemsom, keuken/badkamer meerwerk etc.

de bedoeling hiervan is te bepalen tot welke som je recht hebt op hypotheekrenteaftrek (ook na inbreng overwaarde huidige woning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Sidenote + Tip!?

Zijn er meer mensen die Chatgpt en/of andere LLM's gebruiken bij hun aangifte?
Ik word er in ieder geval helemaal blij van :)
Kan echt enorm helpen bij het begrijpen van, en het doorzien van bepaalde vragen en regels/regelingen.

Icm websearch en/of tools: (gefilterde) input / actuele belastingregels in je model voeren)

Wel goed je bronnen blijven checken uiteraard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wild Chocolate schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:03:
[...]

Overigens goed om je te realiseren dat dit soort dingen ontstaan zonder dat er echt iets "fout" hoeft te gaan bij je werkgever. Het is gewoon een complexe situatie
Vanwege hoe complex ons belastingstelsel is? :P
Je zou ook je werkgever geen rekening kunnen laten houden met de heffingskorting, maar ik vermoed dat je dan netto per maand flink minder overhoudt, wat je dan wel aan het eind van het jaar als "meevaller" hebt. Dus dat zou ik niet zo gauw doen. Gewoon op een constructieve manier "Kunnen jullie helpen ervoor te zorgen dat ik volgend jaar liever wat terugkrijg dan dat ik weer honderden Euro's moet bijbetalen?" Het is bij dit soort dingen vaak de toon die de muziek maakt, als je iemand vraagt om je te helpen, zijn ze daartoe vaak veel meer genegen, dan wanneer je komt vertellen dat ze wat "fout" hebben gedaan...
Vandaag maar eens naar vragen wat de opties zijn, dit soort dingen gebeurt daar extern.
En als dat allemaal niet werkt, is waarschijnlijk de beste optie om bijvoorbeeld €100,- per maand te reserveren op een spaarrekening en er op te rekenen dat je dat na moet betalen. Dan is de kans dat het meevalt ook een stuk groter... Maar goed, ik realiseer me ook dat dat dan erg verleidelijk is wanneer er iets anders tegenzit, en je het daarvoor kan gebruiken.
Heb al een goed gevulde spaarrekening, mocht ik ooit het huis uit kunnen :) , * Raven mompelt iets over sociale huur :/

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
GeeEs schreef op maandag 3 maart 2025 @ 05:41:
Sidenote + Tip!?

Kan echt enorm helpen bij het begrijpen van, en het doorzien van bepaalde vragen en regels/regelingen.

Icm websearch en/of tools: (gefilterde) input / actuele belastingregels in je model voeren)

Mijn ervaring is (met een gespecialiseerde AI tool voor fiscale vragen) dat het vaak goede antwoorden geeft, alleen bij complexe vraagstukken er ook nog wel eens naast zit (zeker bij veranderende wetgeving) en toch een overtuigend verhaal terug geeft.

Zelf checken is het devies inderdaad, maar bij ingewikkelde zaken is dat juist moeilijk. Dus ja voorzichtigheid is wel op zijn plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Raven schreef op maandag 3 maart 2025 @ 06:15:
[...]
Vanwege hoe complex ons belastingstelsel is? :P
Niet echt, het is omdat je meerdere 'werkgevers' hebt, en dat betalingen van de ene effect hebben op de belasting die 'vooraf' geheven wordt door de ander.
En ze dit niet van elkaar weten/kunnen weten.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:39
GeeEs schreef op maandag 3 maart 2025 @ 05:41:
Sidenote + Tip!?

Ik gebruik Claude zo af en toe wel voor een vraag. Maar dat is heel basaal "Je bent een belastingadviseur ..." Wat gebruiken andere mensen heel praktisch voor opzet om tot betere/nauwkeurigere antwoorden te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Ik gebruik het vooral om de lange en soms best ingewikkelde bronteksten van de BD samen te vatten, en om verbanden tussen zaken te leggen.

In mijn geval vorig jaar huis gekocht. Allemaal beetje nieuw...
Ik voer bijvoorbeeld de data / copy paste van de aankoop nota in, en stel de vraag welke posten daarvan aftrekbaar zijn. In 10 seconden heb je een lijstje met alles.
Relatief simpel voorbeeld misschien, maar ik win er een uur uitzoekwerk mee.
Administratie overzicht analyseren, trends ontdekken.

Qua berekeningen zelf, durf ik nog niet blind te gaan op AI, maar de basis is wel echt goed. Mits goede input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:18

FreakNL

Well do ya punk?

Even snel doorgeklikt en mijn crypto toegevoegd. De rest klopte al redelijk. Moest wel een paar velden doorlopen om mijn jaarruimte (lijfrente) te berekenen, in de vorige aangifte was dat niet nodig (gewoon 1 veld met jaarruimte invullen)..

Krijgen net als vorig jaar rond de 6k terug.

Ik ga hem nog wel even goed controleren.

/edit

Bij het verdelen van posten maakt het een verschil of ik de "aftrek eigen woning" bij mezelf zet of bij partner. Ik verdien meer en zit ook in een hoger tarief, dus voor je gevoel zou je die post bij mij moeten zetten. Maar het is andersom.. Maar dat wist ik al:
https://financialfocus.ab...inkomen-vaak-onvoordelig/

Wat wel vreemd is;

Wij hebben vermogen boven de VRH-grens. Als ik die post (Grondslag voordeel uit sparen en beleggen) geheel bij mijn partner zet krijgen we 187 euro MEER terug dan als ik het bedrag in zijn geheel bij mij zet. Als ik de post 50/50 verdeel krijgen we 90 meer/minder terug dan als ik het bedrag bij mezelf/partner zet..

Ik zou toch zeggen dat VRH gewoon gezamenlijk is?

[ Voor 54% gewijzigd door FreakNL op 03-03-2025 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Spelen met verdelen loont altijd. Ik ga altijd finetunen en levert vaak wat tientjes extra op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

I know en bij de HRA snap ik ook waarom.. Maar die VRH snap ik nog niet helemaal (waarom dat uitmaakt) :)

/edit
Ah, lijkt hiermee te maken te hebben:
https://financialfocus.ab...-tussen-fiscale-partners/

Ik kan bij de oude aangiftes ook nog wat geld winnen (zie ik nu) maar dan moet ik hem wel opnieuw gaan indienen

[ Voor 57% gewijzigd door FreakNL op 03-03-2025 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
GeeEs schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:16:
Ik voer bijvoorbeeld de data / copy paste van de aankoop nota in, en stel de vraag welke posten daarvan aftrekbaar zijn. In 10 seconden heb je een lijstje met alles.
Het is niet dat ik tientallen huizen gekocht hebt, maar ik heb altijd van de notaris netjes een nota gekregen met daarop aangegeven welke kosten aftrekbaar zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:02

Herman

FP ProMod
FreakNL schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:09:
(...)
Ik kan bij de oude aangiftes ook nog wat geld winnen (zie ik nu) maar dan moet ik hem wel opnieuw gaan indienen
Je kunt je aangiften van oude jaren corrigeren. Zie website Belastingdienst:
- https://www.belastingdien...ik-heb-een-foutje-ontdekt

Echter, als je aangifte al meer dan 6 weken geleden definitief is opgelegd, kun je niet meer een verzoek doen om de (aftrek)posten tussen fiscaal partners te verdelen:
Let op!
Dat geldt niet voor de verdeling van de gemeenschappelijke inkomsten en aftrekposten tussen u en uw fiscale partner. Die kunt u alleen nog aanpassen binnen 6 weken ná de datum van uw definitieve aanslag. Daarna wordt uw verzoek afgewezen.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magrec
  • Laatst online: 01-06 22:38
GeeEs schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:28:
[...]

Inderdaad.
En voor de single / co-ouders onder ons. Als je de zorg 50/50 doet, heb je beide recht op IACK. Hele fijne extra.
Eea wordt overigens automagisch toegekend als je aan de voorwaarden voldoet, hoef je niet zelf actief aan te vragen.
Klopt, maar ik ben ooit wel gebeld door de belastingdienst of ze even mijn ouderschapsplan mochten zien of die 50/50 ook zo op papier stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
PolarBear schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:14:
[...]

Het is niet dat ik tientallen huizen gekocht hebt, maar ik heb altijd van de notaris netjes een nota gekregen met daarop aangegeven welke kosten aftrekbaar zijn.
Ik heb voor de 1e keer gekocht en wist wel ongeveer wat ik kon terugvragen, maar niet precies.
Kreeg zelf dus een aankoopnota waar bij 2 bedragen wel een sterretje stond (zonder tekst en uitleg)
Na invoer bleken dat inderdaad de 2 grootste aftrekposten.
Daarnaast stonden er ook nog enkele andere bedragen zonder sterretje maar wel aftrekbaar.
Achteraf zou je zeggen dat dat bij aankoop gewoon klip en klaar is, maar dat is het niet. Zoals bij best veel ogenschijnlijk logische belastingregels.
Je moet het maar net treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
magrec schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:53:
[...]

Klopt, maar ik ben ooit wel gebeld door de belastingdienst of ze even mijn ouderschapsplan mochten zien of die 50/50 ook zo op papier stond.
Die mogelijkheid is er altijd. Je moet wel kunnen aantonen dat eea klopt natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:15
Cartman! schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:08:
Spelen met verdelen loont altijd. Ik ga altijd finetunen en levert vaak wat tientjes extra op :)
Hoe dan ? Wanneer ik de tool ( optimale verdeling ) gebruik in de aangifte, komt er inderdaad de meest gunstige verdeling uit. Toch zelf nog wat geprobeerd, maar de aanbeveling die de tool aangeeft blijkt toch de beste te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
hangt er vanaf hoeveel rubrieken je hebt om te verdelen. eigen woning, zorgkosten, giften, dividend, box3, etc Niet alle rubrieken zitten goed in het optimalisatie algorithme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
peter-rm schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:22:
hangt er vanaf hoeveel rubrieken je hebt om te verdelen. eigen woning, zorgkosten, giften, dividend, box3, etc Niet alle rubrieken zitten goed in het optimalisatie algorithme
Oke, ik heb alleen eigen woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:54
Hier ook gespeeld met verdelen aan t eind. Meest gunstige geval is dat ik 2.000 moet betalen en mijn vrouw 5.000 terugkrijgt.

Dat ze dat eens ff onderling kunnen verrekenen, we zijn toch fiscaal partners? Maar nee hoor, zo modern is t allemaal niet. Net als 583x inloggen elke keer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:31
FreakNL schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:20:

Wat wel vreemd is;

Wij hebben vermogen boven de VRH-grens. Als ik die post (Grondslag voordeel uit sparen en beleggen) geheel bij mijn partner zet krijgen we 187 euro MEER terug dan als ik het bedrag in zijn geheel bij mij zet. Als ik de post 50/50 verdeel krijgen we 90 meer/minder terug dan als ik het bedrag bij mezelf/partner zet..

Ik zou toch zeggen dat VRH gewoon gezamenlijk is?
Wederom: dit kan je zien op de laatste pagina waar alle berekeningen staan.

Ik verwachtte in dit geval effect op heffingskorting, maar pas vanaf volgend jaar is de algemene heffingskorting afhankelijk van verzamelinkomen ipv arbeidsinkomen: https://www.berekenhet.nl...rting-daling-per-box.html

Box 3 zelf is in beginsel niet meer afhankelijk van de verdeling (dat was een paar jaar geleden nog wel zo door de vaste spaar/beleg staffels).
Uitzondering kan zijn als je buitenlandse dividendbelasting uit voorgaande jaren wilt verrekenen. Die zijn persoonsgebonden.

[ Voor 25% gewijzigd door Rukapul op 03-03-2025 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:55
Ik heb dit jaar voor het eerste een zakelijke lease auto van de werkgever. Ik rij hier privé mee.
Op mijn jaaropgave is hier ook een stuk van terug te vinden

Privégebruik auto van de zaak: X euro.

Nu kan ik dit niet zo snel terug vinden in de aangifte of ik hier iets mee moet doen of niet?
Ik was namelijk in de veronderstelling dat het wel meetelt als inkomen. Ik zou er bijvoorbeeld ook minder toeslagen voor krijgen want meer inkomen.

Hoe zit dit? Kan er zo snel niets over vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat zit niet in je aangifte maar op je loonstrook.

Het is fictief loon waar je loonheffing over betaald.

Op elke loonstrook ziet dat er weer anders uit.

Voorbeeld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmdusAy_58haJe3y3JPlRr-6GMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFaDZJArrfaJYVWHHtIokUKI.jpg?f=fotoalbum_large

Je heffingsloon zal ook hoger zijn in de aangifte dan je op basis van je salaris zou verwachten ;)

[ Voor 130% gewijzigd door FreakNL op 03-03-2025 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

peter-rm schreef op maandag 3 maart 2025 @ 00:29:
@woekele bedoeld wordt de totale prijs die je voor de (toekomstige) woning gaat betalen, dus makelaarskosten, notariskosten, grondprijs, aanneemsom, keuken/badkamer meerwerk etc.

de bedoeling hiervan is te bepalen tot welke som je recht hebt op hypotheekrenteaftrek (ook na inbreng overwaarde huidige woning)
Allright. Maar die kosten zijn dus nog niet allemaal precies bekend, dus dat wordt schatten? Voor nu hadden we alleen grondprijs + aanneemsom gedaan, dus vrij laag uitgekomen (minder dan de hypotheeksom). Dit leek echter geen invloed te hebben op de HRA-berekening, gelukkig. Ik vraag me af of ik nu de aangifte opnieuw moet gaan inzenden met een hoger bedrag of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
@woekele je neem het totaal van je begroting voor de nieuwbouwwoning, grond, aanneemsom, meerwerk, keuken, badkamer, tuinaanleg, bestrating/oprit. zolang je hypotheeksom lager is, kun je (met een lening die aan de regels voldoet) HRA claimen.
Als in de hypotheek ook nog een bedrag zit om later/na oplevering aan het huis te besteden moet je wel bonnetjes bewaren.

je kunt de aangifte altijd nog wijzigen. de belastingdienst neemt de laatst ingestuurde aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Grappige is dus dat ik HRA kon claimen over de volledige hypotheek, terwijl die hoger is dan het bedrag wat ik had ingevuld. Maar misschien voor zekerheid toch maar aanpassen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:53

Agent47

I always close my contracts.

Mijn hypotheekadviseur doet het de eerste 3 jaar " gratis" nadat we hem hebben ingeschakeld bij de aankoop van ons huis ook.

2023 gekocht, mag dit jaar gewoon weer bij hem terug komen. Kan het goed met hem vinden. Hij vraagt na de 3 jaar 5 tientjes per keer.

Gun hem die 5 tientjes wel, al is het tegenwoordig wel heeeeel makkelijk, praktisch alles staat al ingevuld en wij hebben geen crypto o.i.d.. Maar goed, wij gaan volgende week donderdag lekker een bakkie doen met hem.

Benieuwd of ik dit jaar wederom " veel" terug krijg. Vorig jaar 6k vanwege het feit dat we een huis hadden gekocht in 2023. De maandelijkse terug gave staat uit bij ons. Hoop toch stiekem op een 4k o.i.d. :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:22
Edit opgelost

[ Voor 93% gewijzigd door PHPResource op 04-03-2025 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
In 5 minuten gedaan, ook buitenlandse rekeningen/beleggingen waren goed ingevuld. Krijg 23 hele euro terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Zit het de aangifte te doen en aan het eind van de rit zie ik dat ik 668 moet bijbetalen. Ik begrijp alleen niet waarom. Ik heb niks bijzonders afgezien van een eigen huis en loon uit arbeid. Alles was al vooraf ingevuld. Zoals elk jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

xabre16v schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:11:
Zit het de aangifte te doen en aan het eind van de rit zie ik dat ik 668 moet bijbetalen. Ik begrijp alleen niet waarom. Ik heb niks bijzonders afgezien van een eigen huis en loon uit arbeid. Alles was al vooraf ingevuld. Zoals elk jaar.
Vouw het overzicht aan het einde uit, en kijk uit welke categorie de kosten komen :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 16:01
Vraagje mbt aftrekken notaris kosten.

Wat mag je nou wel en wat niet af trekken ik snap het niet helemaal wat ik nou wel en niet om mag geven van onderstaande overzicht van de kosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyQoGOerNfFdY7b1xhCGfm04sbY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Cqd0b2EUVSj0RLcxJLnE3hgE.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
alleen de kosten die met de lening te maken hebben:
- honorarium akte van hypotheek + btw
- kadaster inschrijving hypotheek akte +btw

alles wat ook noodzakelijk is zonder lening mag niet afgetrokken worden
-kosten inzages, inschrijving akte van levering, overdrachtsbelasting etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 16:01
peter-rm schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:12:
alleen de kosten die met de lening te maken hebben:
- honorarium akte van hypotheek + btw
- kadaster inschrijving hypotheek akte +btw

alles wat ook noodzakelijk is zonder lening mag niet afgetrokken worden
-kosten inzages, inschrijving akte van levering, overdrachtsbelasting etc
Dus alleen dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zJ7dvyiYAg-ThXvSfrwBcGg7js=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LBAqM83EdyYTTdZTsLwZWOon.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
Ik was net onaangenaam verrast bij het invullen...
Kort gezegd: 2180 euro terug met zijn tweeën, maar ik heb 2250 pensioenbelegd en betaalde hypotheekrente minus fortait is 3950.
Ik zit in de hoogste schijf, zou ik dan niet 2250*49,50% en 3950*37,48% is 2594eu moeten terugkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:04
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:26:
Ik was net onaangenaam verrast bij het invullen...
Kort gezegd: 2180 euro terug met zijn tweeën, maar ik heb 2250 pensioenbelegd en betaalde hypotheekrente minus fortait is 3950.
Ik zit in de hoogste schijf, zou ik dan niet 2250*49,50% en 3950*37,48% is 2594eu moeten terugkrijgen?
HRA is verlaagd en maximaal de lagere schijf, dus nooit de hoogste Als je partner dus in een lagere schijf zit, kan het bij enkel een eigen woning wat schelen om het dan naar die te schuiven (lagere schijf voor EWF). Echter, met je andere posten erbij is dat vermoedelijk nu niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
Ik zit op 100k+ en zij op 10k, ligt het dan daar aan?
We hebben zo ook niks aan iack, tijd dat ze twee keer zoveel gaat werken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:29
Ik heb in 2024 een 2e hypotheek afgesloten voor een verbouwing voor (een deel van het geld zit nog in het bouwdepot, maar voor nu niet relevant). De kosten voor bemiddeling tussenpersoon, notaris etc. heb ik laten meefinancieren in de hypotheek, voor 4.250 EUR. Ik loop nu tegen twee vragen aan:
  1. Onder het kopje "Hypotheken en andere schulden" kán ik bij "Financieringskosten" de nodige posten opvoeren, zoals taxatie, notaris etc. Maar: is dat wel volgens de regeltjes? Ik heb die kosten namelijk meegefinancierd in de hypotheek, dus ik krijg ook al belasting terug over daarover betaalde rente. Is het dan niet dubbelop? Of speelt daarin punt 2 hieronder mee?
  2. Als aanvullende vraag na de financieringskosten moet ik aangeven of ik een van de leningen in 2024 heb gebruikt voor onderhoud/verbouwing. Dat antwoord is ja, waarna ik het bedrag moet invullen. Het geleende bedrag voor verbouwing is naar mijn mening gelijk aan (totaalbedrag 2e hypotheek - financieringskosten à 4.250). Correct?
Het scheelt uiteraard nogal in het eindbedrag qua teruggave of ik de financieringskosten opvoer of niet, dus ik weet het liever zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-05 17:09
Ik was bezig, en ik pak altijd de samenvatting van het jaar ervoor erbij om niet alles opnieuw te hoeven uitzoeken. Maar nu kom ik bij deze vragen, ik bouw nog pensioen op naast het pensioen van de werkgever. Daar kan je altijd een paar centen terug krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2_mG9xrEbonHhX6uHUMBGWs_ai0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MFja97ZkFcAJF2lNMM26t02o.png?f=fotoalbum_large

Echter de Factor-A is wel terug te vinden op mijn UPO maar al die andere velden niet. Premiebedrag A? Die term kent de hele UPO PDF niet. Ook het woord jaarruimte komt niet in het overzicht terug.

Nu zou je zeggen dan neem je ze niet over zoals er boven staat. Maar hoe weet je dan of je genoeg invult of niet. :?

[ Voor 3% gewijzigd door LordSinclair op 05-03-2025 09:29 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:54
Ik vul ieder jaar zelf mijn belastingen in, niets bijzonders, inkomsten en koophuis.

In 2024 gekozen om maandelijks een gedeelte van mijn pensioen te laten uitbetalen.

Voorgaande jaren kreeg ik +/- €800 terug.

Inkomen 2024 €60.000, loonheffing €15.000 inkomen uit pensioen €33.000 loonheffing €12.000.
Tav hypotheek huis niet veranderd als voorgaande jaren.

Eindberekening is nu op de site van de belastingdienst is dat ik nu €2500 moet terug betalen.

Kan dit kloppen volgens jullie en had dit voorkomen kunnen worden, behalve dan door het pensioen niet te laten uitkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
dit klopt wel, die loonheffing over (de extra) €33k is te laag, je zit minimaal inde 37%schijf en voor een deel in de 49,5% schijf(>75K). ook de afbouw van de heffingskortingen werkt hierin nog een paar procent mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
peter-rm schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:28:
dit klopt wel, die loonheffing over (de extra) €33k is te laag, je zit minimaal inde 37%schijf en voor een deel in de 49,5% schijf(>75K). ook de afbouw van de heffingskortingen werkt hierin nog een paar procent mee
Ok en dit had niet voorkomen kunnen worden? Door hogere loonheffing....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 16:37
ramrodwillem schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:30:
[...]

Ok en dit had niet voorkomen kunnen worden? Door hogere loonheffing....?
Je snapt dat je er onder de streep niet echt rijker of armer door wordt, hè? Je betaalt de belastingen die je moet betalen, of dat nou direct bij uitbetaling is of nu bij de belastingaangifte.

Als je je geld investeert of op een spaarrekening met rente zet, ben je hoogstwaarschijnlijk zelfs beter af als je achteraf belasting terug moet betalen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 05-03-2025 11:32 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Jaja dat begrijp ik wel maar had het liever, indien mogelijk maandelijks gezien ipv nu 1 hoogbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
maakt in feite niet uit of je het bij uitkering laat inhouden of achteraf betaalt.

de uitkeringsinstanties zijn meestal gebonden aan de inhoudingstabellen.

ik weet niet of je op beide inkomens geen loonheffingskorting hebt laten toepassen, dat kan de inhouding verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Nee niet laten doen verder, ik ga dit jaar met pensioen en heb bij het pensioenfonds al wel loonheffingskorting aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:42

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

walletje-w schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:37:
[...]

Ik gebruik Claude zo af en toe wel voor een vraag. Maar dat is heel basaal "Je bent een belastingadviseur ..." Wat gebruiken andere mensen heel praktisch voor opzet om tot betere/nauwkeurigere antwoorden te komen?
Antwoord op je laatste vraag: Niks.

Als je een dertien in een dozijn huishouden hebt dan wijst het zich allemaal vanzelf.
Krijg wel eens het idee dat mensen het zelf ingewikkelder maken dan dat het is.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
m-vw schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:44:
[...]

Antwoord op je laatste vraag: Niks.

Als je een dertien in een dozijn huishouden hebt dan wijst het zich allemaal vanzelf.
Krijg wel eens het idee dat mensen het zelf ingewikkelder maken dan dat het is.
Als het zichzelf allemaal zou wijzen, dan zouden we geen aangifte meer hoeven doen me dunkt?
Je hebt wel ergens gelijk bij 13 in een dozijn, daar niet van hoor. Moet dat wel net van toepassing zijn.
Genoeg vragen hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:59
Algemene vraag, heeft iemand enig idee of de post "inzage hypotheek" inclusief eventuele BTW hier ook onder valt? Ik lees eerder dat de inzages hier niet onder vallen, maar is de inzage van de hypotheek niet een kost die gemaakt wordt ivm de financiering?

[ Voor 14% gewijzigd door Giltix op 05-03-2025 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:07
ramrodwillem schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:32:
Jaja dat begrijp ik wel maar had het liever, indien mogelijk maandelijks gezien ipv nu 1 hoogbedrag.
voorlopige aanslag voor lopend jaar vragen is ook mogelijk

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparxy86
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:03
pekelveld schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 07:36:
Ik heb in 2024 een 2e hypotheek afgesloten voor een verbouwing voor (een deel van het geld zit nog in het bouwdepot, maar voor nu niet relevant). De kosten voor bemiddeling tussenpersoon, notaris etc. heb ik laten meefinancieren in de hypotheek, voor 4.250 EUR. Ik loop nu tegen twee vragen aan:
  1. Onder het kopje "Hypotheken en andere schulden" kán ik bij "Financieringskosten" de nodige posten opvoeren, zoals taxatie, notaris etc. Maar: is dat wel volgens de regeltjes? Ik heb die kosten namelijk meegefinancierd in de hypotheek, dus ik krijg ook al belasting terug over daarover betaalde rente. Is het dan niet dubbelop? Of speelt daarin punt 2 hieronder mee?
  2. Als aanvullende vraag na de financieringskosten moet ik aangeven of ik een van de leningen in 2024 heb gebruikt voor onderhoud/verbouwing. Dat antwoord is ja, waarna ik het bedrag moet invullen. Het geleende bedrag voor verbouwing is naar mijn mening gelijk aan (totaalbedrag 2e hypotheek - financieringskosten à 4.250). Correct?
Het scheelt uiteraard nogal in het eindbedrag qua teruggave of ik de financieringskosten opvoer of niet, dus ik weet het liever zeker.
Je maakt hier een denkfout. De kosten voor de aanvullende hypotheek zelf zijn aftrekbaar als kosten wanneer deze betrekking hebben op de hypotheek (hypotheekadviseur, taxatie, notaris etc ). De hypotheek die je hebt afgesloten om dit te betalen mag je niet meenemen als hypotheek onder de hypotheek eigen woning. Dit deel hypotheek is namelijk niet voor de woning geweest, maar voor de kosten. Je krijgt daardoor een verdeelsleutel voor je hypotheek van de verbouwing en voor de betaalde rente hierop. https://www.belastingdien...-woning-aftrekbare-kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
LordSinclair schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:11:
Ik was bezig, en ik pak altijd de samenvatting van het jaar ervoor erbij om niet alles opnieuw te hoeven uitzoeken. Maar nu kom ik bij deze vragen, ik bouw nog pensioen op naast het pensioen van de werkgever. Daar kan je altijd een paar centen terug krijgen.

[Afbeelding]

Echter de Factor-A is wel terug te vinden op mijn UPO maar al die andere velden niet. Premiebedrag A? Die term kent de hele UPO PDF niet. Ook het woord jaarruimte komt niet in het overzicht terug.

Nu zou je zeggen dan neem je ze niet over zoals er boven staat. Maar hoe weet je dan of je genoeg invult of niet. :?
Ik zag dit topic langskomen, en toen bedacht ik: "Oh ja, kijken of iemand anders daar ook tegenaan was gelopen", en direct jouw post. Ik snap er ook geen drol van. Het is niet alleen dat het UPO die term niet kent, het hele internet kent de term niet. Ik heb hem leeg gelaten, ik heb zoveel minder ingelegd als wat ik binnen mijn jaarruimte mag inleggen, dat het wel goed komt. Als ik het bedrag kopieerde van de A-factor daarheen, werd mijn jaarruimte ietsje kleiner, maar bleef gerommel in de marge.

Daarna nog mijn inkomen van vorig jaar terugvinden: Dat moet de belastingdienst toch al weten?

Voeg daaraan toe dat Raisin geen drol vooraf had ingevuld (geen bedragen, en sommige IBANs klopte, andere niet), met wel meerdere rekeningen, en het was niet de meeste soepele aangifte ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:29
Sparxy86 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:12:
[...]
Je maakt hier een denkfout. De kosten voor de aanvullende hypotheek zelf zijn aftrekbaar als kosten wanneer deze betrekking hebben op de hypotheek (hypotheekadviseur, taxatie, notaris etc ). De hypotheek die je hebt afgesloten om dit te betalen mag je niet meenemen als hypotheek onder de hypotheek eigen woning. Dit deel hypotheek is namelijk niet voor de woning geweest, maar voor de kosten. Je krijgt daardoor een verdeelsleutel voor je hypotheek van de verbouwing en voor de betaalde rente hierop. https://www.belastingdien...-woning-aftrekbare-kosten
Volgens mij zit ik wel op dezelfde gedachtelijn als jij aangeeft, alleen is dan de vraag: waar vul je het in. Met wat rondklikken zie ik nu dat ik kan kiezen bij "Hebt u deze lening helemaal gebruikt voor deze woning?". Als ik daar Nee invul en de verdeelsleutel gebruik op basis van het aandeel geld voor financieringskosten, valt er dus ongeveer 4.500 EUR onder het "andere" bestedingsdoel. Daarmee sluit ik voor dat deel de rente-teruggave uit, wat ook mijn bedoeling was. Vervolgens kan ik wel netjes eenmalig de financieringskosten opvoeren.

Ik denk dat je het zo bedoelde?

Wat wel matig zou zijn, is als ik nu elk jaar die verdeelsleutel moet gaan toepassen... Dat zal niet vooraf ingevuld staan ieder jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparxy86
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:03
pekelveld schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:15:
[...]

Volgens mij zit ik wel op dezelfde gedachtelijn als jij aangeeft, alleen is dan de vraag: waar vul je het in. Met wat rondklikken zie ik nu dat ik kan kiezen bij "Hebt u deze lening helemaal gebruikt voor deze woning?". Als ik daar Nee invul en de verdeelsleutel gebruik op basis van het aandeel geld voor financieringskosten, valt er dus ongeveer 4.500 EUR onder het "andere" bestedingsdoel. Daarmee sluit ik voor dat deel de rente-teruggave uit, wat ook mijn bedoeling was. Vervolgens kan ik wel netjes eenmalig de financieringskosten opvoeren.

Wat wel matig zou zijn, is als ik nu elk jaar die verdeelsleutel moet gaan toepassen... Dat zal niet vooraf ingevuld staan ieder jaar.
Dat is dan de enige manier om het in te vullen en als je niet extra erop aflost blijft dat elk jaar terug komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

peter-rm schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:36:
@woekele je neem het totaal van je begroting voor de nieuwbouwwoning, grond, aanneemsom, meerwerk, keuken, badkamer, tuinaanleg, bestrating/oprit. zolang je hypotheeksom lager is, kun je (met een lening die aan de regels voldoet) HRA claimen.
Als in de hypotheek ook nog een bedrag zit om later/na oplevering aan het huis te besteden moet je wel bonnetjes bewaren.

je kunt de aangifte altijd nog wijzigen. de belastingdienst neemt de laatst ingestuurde aangifte.
Ik had dezelfde vraag als @woekele en was ook de post op Reddit tegengekomen. Ik heb nu de aanneemsom + grondprijs + notariële kosten opgeteld en ingevuld, maar moet dus ook de begroting voor meerwerk (wat ook in het bouwdepot zit) meenemen.

Ik heb de aangifte nog niet verstuurd, moet nog even mijn niet-gebruikte jaarruimte van eerdere jaren berekenen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online

[Afbeelding]

Toch redelijk duidelijk onder de help knop:
Als voor u Factor A geldt, dan staat dit op het Uniform pensioenoverzicht. U krijgt dit overzicht elk jaar van uw pensioenverzekeraar of pensioenfonds.
Als voor u Premiebedrag A geldt, dan staat dit bij Jaarruimte op het Uniform pensioenoverzicht. U krijgt dit overzicht elk jaar van uw pensioenverzekeraar of pensioenfonds.
Als het niet op de UPO staat dan is het niet van toepassing, en laat je het dus leeg. Ik weet niet precies welke zekerheid je nog meer zoekt? Er zijn tientallen velden in de inkomstenbelasting die je leeg laat omdat ze niet relevant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-05 17:09
PolarBear schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 06:47:
Als het niet op de UPO staat dan is het niet van toepassing, en laat je het dus leeg. Ik weet niet precies welke zekerheid je nog meer zoekt? Er zijn tientallen velden in de inkomstenbelasting die je leeg laat omdat ze niet relevant zijn.
Dan moet ik het dan maar doen met die zekerheid en hopen dat de UPO correct is.

Nah, het riep bij mij (en ik ben dus niet de enige) wel wat vragen op. Ook na het lezen van het vraagteken.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:03
Ik had ook voor het eerst reserveringsruimte gebruikt (uit 2018) en had zelf een berekening gemaakt. Gelukkig (toen ik de gegevens nog is invulde tijdens me aangifte) kwam er hetzelfde bedrag uit dus toen maar aangeklikt 'ik weet me ruimte al'. Toch mooi om is wat extra pensioen te gaan opbouwen zo.

Verder was het allemaal niet zo spannend dit jaar, een hoop minder belasting hoeven betalen (box 3) vanwege de heffing/arbeidskorting van mijn vrouw die niet veel had verdiend en daardoor de 5k korting niet had benut, dus de extra korting scheelde voor box 3.. Toch weer een meevaller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:09
ramrodwillem schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:24:
Ik vul ieder jaar zelf mijn belastingen in, niets bijzonders, inkomsten en koophuis.

In 2024 gekozen om maandelijks een gedeelte van mijn pensioen te laten uitbetalen.

Voorgaande jaren kreeg ik +/- €800 terug.

Inkomen 2024 €60.000, loonheffing €15.000 inkomen uit pensioen €33.000 loonheffing €12.000.
Tav hypotheek huis niet veranderd als voorgaande jaren.

Eindberekening is nu op de site van de belastingdienst is dat ik nu €2500 moet terug betalen.

Kan dit kloppen volgens jullie en had dit voorkomen kunnen worden, behalve dan door het pensioen niet te laten uitkeren?
Ik heb al een paar jaar hetzelfde probleem. Naast een WIA uitkering heb ik een aanvulling daarop. Bij de WIA uitkering laat ik de loonheffingskorting toepassen. Hierdoor wordt er per saldo teveel heffingskorting gehanteerd wat je bij de aangifte weer terug mag betalen.

Heb dit jaar voor het eerst over 2025 een voorlopige aanslag ontvangen van ongeveer hetzelfde bedrag dat ik over 2024 moet betalen. Heb nog wel een hypotheek maar de rente die ik daarvoor betaal is ongeveer hetzelfde als het huurwaardeforfait dus dat levert geen aftrekpost op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Op onze nota van afrekening van de notaris staat onder het kopje overig “Tarief kwaliteitsfonds KNB”.

Er staat geen * bij, maar ik begrijp dat deze kosten wel aftrekbaar zijn als ze voor de hypotheekakte zijn en niet als ze voor de leveringsakte zijn.

Ik kan uit de nota niet opmaken voor welke van de twee het is. Hoe weet ik nu of het aftrekbaar is of niet? Een * betekent namelijk alleen dat het vermoedelijk aftrekbaar is.

Moet ik er vanuit gaan dat dit al meegenomen is in “tarief hypotheek” onder het kopje notariële kosten?

[ Voor 23% gewijzigd door Dj-sannieboy op 06-03-2025 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
het is een tarief per notariele akte. dus het tarief voor de leveringsakte is NIET aftrekbaar, het tarief voor de hypotheekakte weer WEL.

eigenlijk zou dit een onderdeel van het honorarium voor de akte moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

peter-rm schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:50:
het is een tarief per notariele akte. dus het tarief voor de leveringsakte is NIET aftrekbaar, het tarief voor de hypotheekakte weer WEL.

eigenlijk zou dit een onderdeel van het honorarium voor de akte moeten zijn
Dat had ik in mijn zoektocht inderdaad begrepen, maar het tarief staat maar 1x op de nota.

Onder hetzelfde kopje “overig” staat bijvoorbeeld wel “2x tarief verplichte werkzaamheden i.v.m. de wwft” waarbij ik er vanuit ga dat dit dan voor beide aktes is.

Ik ga er maar vanuit dat het tarief kwaliteitsfonds KNB al inbegrepen is bij “tarief hypotheek” onder notariële kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatarra
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14-04 22:41

[Afbeelding]

Een beetje vaag en is anders dan vorige jaren maar ik heb ook alleen de factor A ingevuld. Kwam uiteindelijk het bedrag uit dat je ook op sites zoals brightpensioen ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Dj-sannieboy schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 23:34:
[...]

Ik had dezelfde vraag als @woekele en was ook de post op Reddit tegengekomen. Ik heb nu de aanneemsom + grondprijs + notariële kosten opgeteld en ingevuld, maar moet dus ook de begroting voor meerwerk (wat ook in het bouwdepot zit) meenemen.

Ik heb de aangifte nog niet verstuurd, moet nog even mijn niet-gebruikte jaarruimte van eerdere jaren berekenen.
Ik heb 't op grondprijs + aanneemsom gehouden. Dat is maar 80% van de hypotheek o.i.d. Het lijkt geen effect te hebben op de HRA-berekening, ik vind 't wel best zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
@Dj-sannieboy voor zover ik weet is het tarief iets van €9,95 per akte. dit kan best wel in een enkele factuurregel staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

peter-rm schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 23:25:
@Dj-sannieboy voor zover ik weet is het tarief iets van €9,95 per akte. dit kan best wel in een enkele factuurregel staan
Er staat alleen een bedrag van €8,22 bij. (Doe ik daar 21% bij dan kom ik op €9,95)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
dus eenvoudig aan de hyp akte toerekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

pekelveld schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:15:
[...]

Dat moet je helaas wel ieder jaar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:50
Ik heb voor de verandering ook een vraagje.

Bij het verdelen van de posten tussen jezelf en je fiscale partner kan je de "Grondslag voordeel uit sparen en beleggen" verdelen en de "al ingehouden Buitenlandse bronbelasting dividend". Echter als je op de toelichting drukt staat er "Deze bronheffing mag u niet naar eigen inzicht verdelen. Verdeel op dezelfde manier als bij 'Grondslag voordeel uit sparen en beleggen' hierboven."

Wat is dezelfde manier? Moet het procentueel precies hetzelfde zijn? (maar waarom kan je het dan zelf aanpassen?). Of mag je het ook volgens een andere systematiek verdelen? Want dat is wat ik wil, ik wil gewoon de buitenlandse bronheffind die van mijn rekening is ingehouden aan mij toewijzen en de bronheffing die bij mijn partner is ingehouden bij mijn partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:02
Hier ook een wellicht simpele vraag, maar bij twijfel toch even checken:
- Spaarrekening met 0,00€ (leeg) maar wel actief, melden in de aangifte of niet?
- Spaarrekening met 0,05€ (naar beneden afronden zoals de belasting aangeeft = 0€) melden of niet?

Ik ben van plan ze maar gewoon te vermelden met 0€, maar had ze beter even kunnen sluiten voor het einde van 2023 natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
@Cyclonist als het in de vooringevulde gegevens staat wordt het automatisch opgenomen in de aangifte.
Anders gewoon vermelden, het fiscale effect is nihil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:00

Onbekend

...

Cyclonist schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:30:
- Spaarrekening met 0,00€ (leeg) maar wel actief, melden in de aangifte of niet?
- Spaarrekening met 0,05€ (naar beneden afronden zoals de belasting aangeeft = 0€) melden of niet?

Ik ben van plan ze maar gewoon te vermelden met 0€, maar had ze beter even kunnen sluiten voor het einde van 2023 natuurlijk.
Ik heb jarenlang een spaarrekening gehad met 13 cent erop, en de belastingdienst zette in de vooraf invulde aangifte deze altijd op 1 euro. Handmatig heb ik deze elk jaar op 0 euro gezet (omdat je naar beneden mag afronden), en nooit iets van gehoord.

Een lege rekening heb ik ook altijd netjes opgegeven. In de belastingaangifte staat ook onderaan je rijtje met (spaar)rekeningen de vraag of je nog meer rekeningen hebt.
En het is denk ik wel verstandig om dat op te geven, want dan krijg je later nooit een discussie dat je een verborgen spaarrekening had waarop je mogelijk nog geld op had staan.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazelnoot
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:57
Cyclonist schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:30:

Dat heb ik niet gedaan, heb daar eigenlijk ook nooit zo opgelet eigenlijk. :+

[ Voor 19% gewijzigd door Hazelnoot op 08-03-2025 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011

Dennis1812

Amateur prutser

Zolang vermogen onder de aangegeven grens blijft lijkt mij niet dat het ze iets interesseert waar je een euro gestald hebt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Zojuist mail van Meesman ontvangen dat de vooraf ingevulde gegevens niet klopten. Vanaf 7 maart 2025 zou da wel moeten. Wat een prutswerk. Het saldo klopte bij mij wel, maar de ingehouden dividendbelasting niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:17
Dennis1812 schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:28:
Zolang vermogen onder de aangegeven grens blijft lijkt mij niet dat het ze iets interesseert waar je een euro gestald hebt.
Je krijgt deze vragen toch pas nadat je hebt aangegeven bóven de grens te zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011

Dennis1812

Amateur prutser

Nee, ervoor. En daarna mag je aanklikken of het erboven of eronder zit.
Je kan ze wel skippen door gelijk te klikken op "geen vermogen".
Scheelt invul werk

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Flatisa schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 23:14:
Zojuist mail van Meesman ontvangen dat de vooraf ingevulde gegevens niet klopten. Vanaf 7 maart 2025 zou da wel moeten. Wat een prutswerk. Het saldo klopte bij mij wel, maar de ingehouden dividendbelasting niet.
Bij mij zat er 1 a 2 euro verschil in de dividend-belasting. Ik laat het mooi staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnuCha
  • Laatst online: 11:18
hier zat er ook enkele euro's verschil in wat de dividendbelasting van Meesman was op 1 maart versus nu (6 euro. ik heb 46 opgegeven en het is nu 39, nogwat), Ik laat het maar zo.

Ik heb wel even een vraag over Box3, ik twijfel daar nu of ik het goed heb gedaan. Dit komt omdat er in de aangifte de vraag staat bij "bankrekeningen en andere bezittingen"
waren deze bezittingen ..... meer dan 73.904 waard? Ik heb toen ingevuld "nee"

Wat ik niet snap is wat deze 73k inhoud? mijn vrouw en ik mogen toch totaal 114k vermogen hebben? De beleggingen staan in de aangifte vervolgens ook weer apart als onderdeel. Hier staat dan het eerder genoemde stukje over de dividendbelasting van Meesman.

Ik lees in dit topic ook dat mensen in de aangifte al hun bank/spaarrekeningen zien staan, die ben ik ook niet tegengekomen tijdens de aangifte.
Gaat dit in ons geval nu goed?
Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door KnuCha op 09-03-2025 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
Uitleg staat in de aangifte : Het grensbedrag van € 36.952 (of € 73.904 als u een fiscale partner hebt) is een grens voor bepaalde inkomensafhankelijke regelingen, zoals huurtoeslag of rechtsbijstand.

Bedragen die boven het grensbedrag uitkomen geven we door aan de instanties die deze regelingen uitvoeren. Om te weten of u in aanmerking komt voor deze regelingen, kijken deze instanties namelijk niet alleen naar uw inkomen (zoals uw loon of uitkering), maar ook naar uw vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Is bij nieuwbouw de "Datum beëindiging (ver)bouw" de opleverdatum? Ik kan me niet herinneren dat we ergens een datum van het einde van de bouw hebben ontvangen.
Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste

Let op:
Zorg dat je post plaatst die voor de rest van de deelnemers iets toevoegt. Woz waarden, oordelen of wat je wel of niet en wanneer terugkrijgt doen dat in ieder geval niet.